Thanks voor de info! Eigenlijk was ik meer opzoek naar een wat meer "kant en klaar" oplossing (een usb -> infrared ontvanger). Enig idee of dit bestaad?CurlyMo schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:38:
[...]
CurlyMo in "[GPIO] Raspberry Pi"
Werkt perfect met mijn Harmony 300i (en alle andere IR afstandsbedieningen). Totaal ben je dan voor 20 euro klaar.
Anoniem: 216141
Wiethoofds meuk en 'overige': Cheapass DealExtreme PC remote review door Wiethoofddialmformark schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:08:
[...]
Thanks voor de info! Eigenlijk was ik meer opzoek naar een wat meer "kant en klaar" oplossing (een usb -> infrared ontvanger). Enig idee of dit bestaad?
Laat ik die nu net te koop aanbieden
[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 17-09-2012 22:51 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb deze pcremote ook. Gebruik hem niet, dus ook te koop
Hm, sinds de upgrade naar een nieuw Zyxel modem/router van Telfort (P-2812HNU-F1), raakt mijn Raspberry Pi met XBMC om de zoveel tijd (1,5 dag ong) zijn netwerkadres kwijt? Het IP is dan bijv. 169.254.126.202. Ook in de router staat ie niet meer tussen de DHCP clients list, alhoewel ik het IP wat het moet zijn (192.168.1.103) wel heb gereserveerd! Herstarten van de Raspberry Pi zorgt dan voor een weer werkende verbinding.
Waar kan dit aan liggen? XBMC probleem of de router? En hoe los ik dit op?
Waar kan dit aan liggen? XBMC probleem of de router? En hoe los ik dit op?
Welk image gebruik je op de Pi?
Mn eerste vermoeden is dat het aan de DHCP van je modem/router ligt; immers zelfs als er een nieuw request vanuit je Pi werd gedaan zou de DHCP weer hetzelfde adres moeten uitgeven (het is immers gereserveerd voor dat MAC-adres).
Mn eerste vermoeden is dat het aan de DHCP van je modem/router ligt; immers zelfs als er een nieuw request vanuit je Pi werd gedaan zou de DHCP weer hetzelfde adres moeten uitgeven (het is immers gereserveerd voor dat MAC-adres).
Ja als ik em reset dan heeft ie ook zijn goede IP 192.168.1.103 weer terug! Ik gebruik: OpenElec r11893kroegtijger schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:29:
Welk image gebruik je op de Pi?
-edit- ik ben een beetje bang om Telfort de firmware van mijn modem/router te laten upgraden. Port forwarding werkt nu en ik lees op hun support fora dat dat bij veel nieuwere firmware problemen geeft

[ Voor 17% gewijzigd door honmashinsei op 19-09-2012 09:42 ]
Probeer anders met een Static IP adres (in te stellen in de openelec settings).
Dan weet je zeker dat je Pi altijd dat ip krijgt.
Lieuwe15 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:59:
Probeer anders met een Static IP adres (in te stellen in de openelec settings).

Overigens draai ik openelec build r11850, ook met een reservation maar dan in een Ziggo Ubee-modem, en heb het probleem dat je beschrijft niet... Het lijkt dus echt in de router van Telfort te zitten.
Hiervoor had ik ook Telfort met een Zyxel-modem (geen idee meer welk type exact, maar was wit met WiFi), en had daar ook meer dan eens problemen mee, varierend van trage verbinding tot het oververhit raken en daardoor helemaal uitvallen. Een drama-apparaat, wat ook na vervanging door Telfort (met eenzelfde type) dezelfde problemen bleef geven. Ik zou het probleem daar dus in zoeken. Kan je niet een router er nog achter plakken, zodat je modem ook echt niet meer hoeft te doen dan modem zijn? Dat zou in ieder geval stabiliteit op je LAN kunnen vergroten. De internet-connectie kan dan weg vallen zonder dat je LAN problemen heeft
Ik heb nog een oude Icidu 54 mbps router die altijd uitstekend werkte, maar die heb ik juist losgekoppeld omdat ik een 11n modem/router 1 gbps etc. in één had gekregenkroegtijger schreef op woensdag 19 september 2012 @ 13:38:
[...]
en aangezien je m toch al gereserveerd hebt staan dondert het verder niets. Zolang je maar geen aanpassingen in je router maakt wat dat betreft
Overigens draai ik openelec build r11850, ook met een reservation maar dan in een Ziggo Ubee-modem, en heb het probleem dat je beschrijft niet... Het lijkt dus echt in de router van Telfort te zitten.
Hiervoor had ik ook Telfort met een Zyxel-modem (geen idee meer welk type exact, maar was wit met WiFi), en had daar ook meer dan eens problemen mee, varierend van trage verbinding tot het oververhit raken en daardoor helemaal uitvallen. Een drama-apparaat, wat ook na vervanging door Telfort (met eenzelfde type) dezelfde problemen bleef geven. Ik zou het probleem daar dus in zoeken. Kan je niet een router er nog achter plakken, zodat je modem ook echt niet meer hoeft te doen dan modem zijn? Dat zou in ieder geval stabiliteit op je LAN kunnen vergroten. De internet-connectie kan dan weg vallen zonder dat je LAN problemen heeft
Ik ga het static IP eens proberen! Ik zocht dat al maar kon het niet vinden.
Anoniem: 257265
Ik heb al een tijdje geen geluid meer in de menu's van XBMC films spelen wel gewoon met geluid af, heeft iemand hier nog dat probleem? Of weet iemand hoe ik het kan oplossen?
Ik ben begonnen met RaspBmc RC4 en heb nog niets anders geprobeerd en heb dat ook.Anoniem: 257265 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:22:
Ik heb al een tijdje geen geluid meer in de menu's van XBMC films spelen wel gewoon met geluid af, heeft iemand hier nog dat probleem? Of weet iemand hoe ik het kan oplossen?
Ik had hier het een en ander gelezen over OpenElec en Xbian en heb toen besloten Xbian niet te proberen, omdat het gewoon je pi overklokt. Ik wacht gewoon geduldig op RC5 die schijnt bijna klaar te zijn volgens de twitter van Sam.
Bij mij werkte airplay goed, maar liep wel tegen het probleem aan dat een smb share met 1.5gb aan foto's de boel vast liet lopen. Ik gebruik de android remote en/of de ipad official remote.
Heb NFS op mijn Nas aangezet en hoop daarmee een betere performace te halen. gebruik trouwens de quartz skin.
Anoniem: 257265
Ik gebruik openelec XBMC en ben daar voor de rest heel tevreden van, een collega van mij gebruikt die ook en heeft wel gewoon geluid...
Dat doet (of deed) Raspbmc ook alleen dan iets minder heftig dan Xbian. Waarom schrik je daar eigenlijk van terug? De laatste kernel van Raspbian (officieel ondersteund door de RPi founddation) ondersteund nu een dynamische overclock zonder het verliezen van garantie van:capsoft schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:26:
[...]
Xbian niet te proberen, omdat het gewoon je pi overklokt.
arm_freq=1000
core_freq=500
sdram_freq=500
over_voltage=6
Ik zeg dynamisch omdat hij wisselt tussen 700 - 1000mhz wanneer nodig. Wanneer je deze settings statisch gebruikt, dus constant 1000mhz en een overvolt, dan vervalt je garantie wel. Het geeft een immense verbetering van de prestaties van de RPi dus waarom je daar niet van willen profiteren.
Overigens bleven de overclock instelling van de verschillende XBMC distro's natuurlijk gewoon binnen de marge van dat mogelijk was zonder verlies van garantie.
@CulryMo ik denk dat Raspbmc een grotere userbase krijgt i.v.m. makkelijke windows installer. En ook omdat de source via svn te verkrijgen is hier http://svn.stmlabs.com/li...a37da3b8326a7790270241a99
Xbian lijkt mij wat minder transparant. Maar ja mijn besluit is natuurlijk persoonlijk en voornamelijk gebaseerd op geluiden die ik her en der heb opgevat. Ik heb inhoudelijk te weinig verstand van Raspbmc, OpenElec en Xbian. Het kan ook goed zijn dat ik volgende week Xbian installeer en nooit meer terug wil haha. Ben ook benieuwd of mijn Raspbmc image browse issue meerdere mensen hebben of het door mijn power supply komt.
Xbian lijkt mij wat minder transparant. Maar ja mijn besluit is natuurlijk persoonlijk en voornamelijk gebaseerd op geluiden die ik her en der heb opgevat. Ik heb inhoudelijk te weinig verstand van Raspbmc, OpenElec en Xbian. Het kan ook goed zijn dat ik volgende week Xbian installeer en nooit meer terug wil haha. Ben ook benieuwd of mijn Raspbmc image browse issue meerdere mensen hebben of het door mijn power supply komt.
Anoniem: 461211
Waar kan ik deze kernel vinden en is er een korte handleiding hoe je hem installeert?
CurlyMo schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:34:
[...]
Dat doet (of deed) Raspbmc ook alleen dan iets minder heftig dan Xbian. Waarom schrik je daar eigenlijk van terug? De laatste kernel van Raspbian (officieel ondersteund door de RPi founddation) ondersteund nu een dynamische overclock zonder het verliezen van garantie van:
arm_freq=1000
core_freq=500
sdram_freq=500
over_voltage=6
Ik zeg dynamisch omdat hij wisselt tussen 700 - 1000mhz wanneer nodig. Wanneer je deze settings statisch gebruikt, dus constant 1000mhz en een overvolt, dan vervalt je garantie wel. Het geeft een immense verbetering van de prestaties van de RPi dus waarom je daar niet van willen profiteren.
Overigens bleven de overclock instelling van de verschillende XBMC distro's natuurlijk gewoon binnen de marge van dat mogelijk was zonder verlies van garantie.
Voorpagina van raspberrypi.orgAnoniem: 461211 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:41:
Waar kan ik deze kernel vinden en is er een korte handleiding hoe je hem installeert?
[...]
http://www.raspberrypi.org/archives/2008
Turbo! Nog meer peformance nu zonder garantie verlies.
Voor mij is het ook duidelijk: geen Xbian maar Raspbmc. De nieuwe RC5 wordt snel verwacht: binnen enkele dagen. Daar zit dan ook de nieuwe turbo modus in.
Xbian wil ik niet omdat het totaal niet open is: je bent afhankelijk van een( of meerdere?) personen die niet echt open zijn over wat ze gebruiken en al helemaal niet hun code delen. Sommige delen (een installer te vinden via hun forum) lijkt gewoon te zijn gejat van Raspbmc. OpenELEC is helemaal dicht gezet en kan je verder niets mee (geen apt-get enzo..)
Xbian wil ik niet omdat het totaal niet open is: je bent afhankelijk van een( of meerdere?) personen die niet echt open zijn over wat ze gebruiken en al helemaal niet hun code delen. Sommige delen (een installer te vinden via hun forum) lijkt gewoon te zijn gejat van Raspbmc. OpenELEC is helemaal dicht gezet en kan je verder niets mee (geen apt-get enzo..)
Tja, maar XBian draait bij mij momenteel (nou ja, momenteel heb ik hem stuk gekregen
) heel wat vlotter dan Raspbmc, en dat vind ik toch ook wel belangrijk
Dat kan ik me goed voorstellen inderdaad. Dat is ook wel het nadeel van de huidige status: het hele XBMC op RPI is nog lang niet volledig uitontwikkeld. Elke update brengt weer nieuwe versnellingen met zich mee. Hopelijk komt RC5 er dan ook snel aan, de maker (Sam) belooft ook flink wat verbeteringen...
Sam zoekt in dit geval vooral een stok om mee te slaan, en dan XBian afkraken.
Ik heb ook RaspBMC naar dezelfde clock gepusht, maar het is toch iets trager/sluggisher. Vermoedelijk door een wat minder gestripte kernel.
Het lijkt mij vooral een stok om mee te slaan zoeken.
Ah well, bij mij werkt XBian, vind het leuk om er zo nu en dan wat input aan te geven, dus, waarom niet?
Ik ben trouwens niet bevooroordeeld qua welke XBMC on Pi beter is. Ik draai alleen OpenElec nooit, want die is mij te beperkt in de mogelijkheden.
En daar heb je't. Koen gooit de handdoek in de ring.
ben het constante gezeik van sam wel zat en heb er eel te weinig tijd voor plus de web hosting gaat down
[ Voor 10% gewijzigd door Firesphere op 20-09-2012 19:22 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Xbian lijkt dood te zijn, de website is ondertussen dood
http://xbian.org/
en https://twitter.com/Koenkk/status/248828196567539712
Dit zegt KoekK zelfXBian is dead! Site is going down, all switch over to @OpenELEC for the best XBMC distro for raspberry pi, thanks to everyone who helped me!
Het feit dat hij eraan toegeeft betekend eigenlijk al dat het gewoon niet pluis is/niet veel soeps is. Anders had KoenK het wel met feiten kunnen onderbouwen.trebium schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:25:
Xbian lijkt dood te zijn, de website is ondertussen dood
[...]
Dit zegt KoekK zelf
Ik gok dat't iets ingewikkelder ligt, as usual
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Snap het ook niet goed dat KoenK zich aan zoiets laat kennen: een lid op zijn forum post een installer, die niet GPL compliant is maar wel (luidens de post zelf) stukken uit de Raspbmc GUI kopieert. Sam doet een takedown request, de admin op het board complies en verwijdert de post, en Koen zet hem terug?
De GUI is hetgeen Raspbmc onderscheidt, minste wat je kan doen is dan óf GPL volgen (en dan wordt het playing field level) óf ieder zijn eigen ding laten doen. Het argument "ja maar da's dropbox hun probleem" is vrij zwak. De schopjes naar XBian toe in de post van Sam zijn dan ook weer vrij zwak, imho.
Ik had graag de andere kant gehoord, maar ik zie vooral iemand die zijn toys uit de pram gooit, en dat is spijtig, want tot nu toe had ik het idee dat XBian een goeie "challenger" was om Openelec en Raspbmc tot innovatie te blijven dwingen.
De GUI is hetgeen Raspbmc onderscheidt, minste wat je kan doen is dan óf GPL volgen (en dan wordt het playing field level) óf ieder zijn eigen ding laten doen. Het argument "ja maar da's dropbox hun probleem" is vrij zwak. De schopjes naar XBian toe in de post van Sam zijn dan ook weer vrij zwak, imho.
Ik had graag de andere kant gehoord, maar ik zie vooral iemand die zijn toys uit de pram gooit, en dat is spijtig, want tot nu toe had ik het idee dat XBian een goeie "challenger" was om Openelec en Raspbmc tot innovatie te blijven dwingen.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Koenkk heeft'm nooit terug gezet. Hij is letterlijk uit de database gehaald. Door ondergetekende. Ik heb de hele thread en alles wat er aan gekoppeld was (exclusief users) verwijderd, nadat Jonny de thread op "removed" had gezet en ik het verhaal van Jonny heb gehoord.DexterBelgium schreef op donderdag 20 september 2012 @ 19:38:
Snap het ook niet goed dat KoenK zich aan zoiets laat kennen: een lid op zijn forum post een installer, die niet GPL compliant is maar wel (luidens de post zelf) stukken uit de Raspbmc GUI kopieert. Sam doet een takedown request, de admin op het board complies en verwijdert de post, en Koen zet hem terug?
Op het moment van verwijdering (sorry, niet geshot), stond de flag "staff only" of wat het dan ook maar is, nog steeds op 1.
Het hele "hosted by dropbox" gaat omdat het bestand via de originele directe link nog beschikbaar is. En raad eens?
Ik, Jonny, en Koenk werken alle 3 niet bij dropbox
Ja, KoenK wilde het weer online. Nee, wij hebben gezegd "niet doen", ja, wij hebben de hele thread tot en met de database-records toe verwijdert.
Ik bedoel trouwens niet het mogelijke GPL-license schending (welke ik trouwens niet zie, het is Python, direct in te zien vanaf de image), maar de manier waarop het is gebeurd.
Ik heb het, om eerlijk te zijn, van Sam vaker gezien, dat hij "competitors" keihard af kraakt, om z'n eigen XBMC distro te promoten.
Dat Koenk nu zegt "neem OpenElec" is vrij veelzeggend, aangezien OpenElec hem nog meer tegenstaat, qua functionaliteit, dan Rasp.
[ Voor 16% gewijzigd door Firesphere op 20-09-2012 19:55 ]
Anoniem: 327097
Lekker kinderachtig van Sam om dat online te zetten.
Doet hij wel vaker op zijn forum afkraken en zijn project suprieuren.
Doet hij wel vaker op zijn forum afkraken en zijn project suprieuren.
Ahah! Dat zou de zaak inderdaad veranderen (en idd, niemand die (redelijkerwijze mag verwachten dat je de dropboxfiles gaat verwijderen, daarvoor moest sam maar een takedownrequest bij dropbox doen).
Maar wat jij nu meldt is dus dat het stukje "KoenK heeft de post teruggezet" niet waar is, hij wou wel, maar heeft het op jullie aanraden niet gedaan. De shot die hij post heeft wel een timestamp, maar aangezien de rest van het verhaal géén timestamp heeft, en het forum nu down is, kunnen we dat deel van het verhaal van Sam dus niet controleren.
Dan was het probleem toch opgelost? Gaat het dan om een epische woordenverwarring (de conversatie kan idd op twee manieren gelezen worden, dat Sam dacht dat Koen het had over het verwijderen van de link op het forum (wat al gebeurd was) en dat Koen dacht dat Sam vroeg om ook de dropbox files te killen, wat hij niet kon, aangezien hij de man niet is die die geupload heeft).
Ouch, dan begrijp ik Koen's reactie ook wat beter.
Maar wat jij nu meldt is dus dat het stukje "KoenK heeft de post teruggezet" niet waar is, hij wou wel, maar heeft het op jullie aanraden niet gedaan. De shot die hij post heeft wel een timestamp, maar aangezien de rest van het verhaal géén timestamp heeft, en het forum nu down is, kunnen we dat deel van het verhaal van Sam dus niet controleren.
Dan was het probleem toch opgelost? Gaat het dan om een epische woordenverwarring (de conversatie kan idd op twee manieren gelezen worden, dat Sam dacht dat Koen het had over het verwijderen van de link op het forum (wat al gebeurd was) en dat Koen dacht dat Sam vroeg om ook de dropbox files te killen, wat hij niet kon, aangezien hij de man niet is die die geupload heeft).
Ouch, dan begrijp ik Koen's reactie ook wat beter.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Bijna
Van wat ik van Jonny heb begrepen, wilde Koen het toch weer online, omdat hij het wel stoer vondt. Wij, Jonny en ik dus, hebben gezegd "NEE". En hebben de hele thread offline gehaald.
Sam is daarna gaan doorzagen over de dropbox-link die nog steeds werkte. Daarop hebben wij allemaal besloten, dat zolang het niet op het forum staat, het aan de eigenaar van de dropbox was.
Waarom?
Want:
1. Stel, ik gooi een foto van jou in dropbox. Is T.Net dan verantwoordelijk als ik'm post? Ja
2. T.Net verwijdert de post. Moeten ze dan mij notificeren? Ja
*check, done*
3. Ik verwijder jouw foto niet, negeer alles. Is T.Net verantwoordelijk ineens?
Dat is, in een enorme notendop, het hele verhaal. Het opnieuw online komen, was een re-posting van de schrijver, NIET van mij, Koen of Jonny.
Wat ik erg jammer vind, is dat er langzamerhand kampen aan het ontstaan zijn als het gaat om XBMC op de RPi. Lijkt me toch niet echt in de lijn van wat de foundation voor ogen had met hun initiatief. Hetzelfde geldt voor het open karakter van XBMC.
Dat vind ik ook echt jammer.
Waarom moest er zo nodig een gevecht ontstaan tussen RaspBMC en XBian?
Er is, vooral in de XBMC-side een gevecht ontstaan, wat, naar mijn mening, is ontaard in een regelrechte moddersmijtpartij, waarin degene die er geen zin meer in heeft verliest.
Nu ga ik even heel erg partijdig zijn, maar ik weet dat Koen meer aan z'n hoofd heeft en dat hij er momenteel totaal niet mee bezig is. Om begrijpelijke redenen.
Toch, gaat juist op het moment dat Koen op twitter zegt dat het voorbij is met z'n vriendin, Sam ineens in de aanval.
Ik weet, het is heel erg partijdig, maar ik vind het toch opvallend. En een zwaktebod. Een prima distro wordt vermoordt omdat iemand het verlies niet kan hebben.
Nogmaals, dat is als ik even mijn partijdige kant naar boven laat komen.
En dit verdient een eigen topic trouwens...
Waarom moest er zo nodig een gevecht ontstaan tussen RaspBMC en XBian?
Er is, vooral in de XBMC-side een gevecht ontstaan, wat, naar mijn mening, is ontaard in een regelrechte moddersmijtpartij, waarin degene die er geen zin meer in heeft verliest.
Nu ga ik even heel erg partijdig zijn, maar ik weet dat Koen meer aan z'n hoofd heeft en dat hij er momenteel totaal niet mee bezig is. Om begrijpelijke redenen.
Toch, gaat juist op het moment dat Koen op twitter zegt dat het voorbij is met z'n vriendin, Sam ineens in de aanval.
Ik weet, het is heel erg partijdig, maar ik vind het toch opvallend. En een zwaktebod. Een prima distro wordt vermoordt omdat iemand het verlies niet kan hebben.
Nogmaals, dat is als ik even mijn partijdige kant naar boven laat komen.
En dit verdient een eigen topic trouwens...
Wel, dan zijn er natuurlijk nog twee elementen:Firesphere schreef op donderdag 20 september 2012 @ 20:00:
[...]
Bijna
Van wat ik van Jonny heb begrepen, wilde Koen het toch weer online, omdat hij het wel stoer vondt. Wij, Jonny en ik dus, hebben gezegd "NEE". En hebben de hele thread offline gehaald.
Sam is daarna gaan doorzagen over de dropbox-link die nog steeds werkte. Daarop hebben wij allemaal besloten, dat zolang het niet op het forum staat, het aan de eigenaar van de dropbox was.
Waarom?
Want:
1. Stel, ik gooi een foto van jou in dropbox. Is T.Net dan verantwoordelijk als ik'm post? Ja
2. T.Net verwijdert de post. Moeten ze dan mij notificeren? Ja
*check, done*
3. Ik verwijder jouw foto niet, negeer alles. Is T.Net verantwoordelijk ineens?
Dat is, in een enorme notendop, het hele verhaal. Het opnieuw online komen, was een re-posting van de schrijver, NIET van mij, Koen of Jonny.
- de dropboxlink daar kan je idd niets aan doen (buiten evt aan de originele poster uitleggen dat dit geen goed idee is, maar ik kan erin komen als jullie dat jullie taak niet vonden).
- de repost door de originele poster (die moesten jullie dan opnieuw deleten, as per jullie beslissing). Ik kan erin komen dat als Sam die post opnieuw zag verschijnen, hij in de stress geschoten is.
Maar idd: vooral spijtig verhaal, en van de kant van Sam mss wat overgereageerd.
Jezus wat een soap. Nog meer reden om lekker bij OpenElec te blijven
Het lijkt zo inderdaad nogal een soap ja... Misschien dat het een goed idee is zoals firesphere al eerder aangaf dat deze soap een eigen topic krijgt..kthxbye schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:49:
Jezus wat een soap. Nog meer reden om lekker bij OpenElec te blijven
Is er eigenlijk een backup gemaakt van de database voor een doorstart van XBian. Er zijn namelijk genoeg developers die zich bezig hielden met XBian dat we niet afhankelijk hoeven te zijn van Koen om het project voor te zetten.
Hmm en ik was juist zo blij met XBian. Ik zat vanmiddag nog te lezen hoe je de update kon doen naar de nieuwe kernel met turbo functie. Ik dacht lekker vanavond even doen... maarja weg XBian....
Nu maar OpenElec of RaspBMC maar kiezen... blegh..
Nu maar OpenElec of RaspBMC maar kiezen... blegh..
Is Erwin niet actief op dit forum? Ik heb jammer genoeg de link niet in mijn bash_history staan naar zijn kernel. De stappen zijn namelijk nogal makkelijk. Dus als jij die link nog wel hebt, dan zal ik je wel laten weten hoe je moet updaten.
Daarom hoop ik dat er een backup is van het forum zodat we zulke howto's in een apart forum (misschien hier op tweakers) kunnen onderbrengen. Ik heb namelijk weinig behoefte om over te stappen naar een andere distro aangezien ik nogal al wat dingen handmatig heb lopen aanpassen, die nu langzaam direct ondersteund werden door Xbian (met de hulp van r-win en mij). Verder liep Xbian voor mij helemaal perfect buiten het ondertiteling probleem van dvd's. Problemen zoals ruis over de analoge audio is toch iets wat op kernel/firmware niveau moet worden opgelost en dat kunnen (volgens mij) alleen de devs van Raspbian en de RPi foundation.
Daarom hoop ik dat er een backup is van het forum zodat we zulke howto's in een apart forum (misschien hier op tweakers) kunnen onderbrengen. Ik heb namelijk weinig behoefte om over te stappen naar een andere distro aangezien ik nogal al wat dingen handmatig heb lopen aanpassen, die nu langzaam direct ondersteund werden door Xbian (met de hulp van r-win en mij). Verder liep Xbian voor mij helemaal perfect buiten het ondertiteling probleem van dvd's. Problemen zoals ruis over de analoge audio is toch iets wat op kernel/firmware niveau moet worden opgelost en dat kunnen (volgens mij) alleen de devs van Raspbian en de RPi foundation.
[ Voor 57% gewijzigd door CurlyMo op 21-09-2012 00:57 ]
Zelf niet geprobeerd maar volgens mij is het probleem met de DVD subtitles gefixt. Althans als ik dit lees.CurlyMo schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 00:51:
...buiten het ondertiteling probleem van dvd's.
Wat je alleen nog moet doen is een stukje code verwijderen en opnieuw builden.
Hoe dat moet/kan voor Raspbmc staat hier beschreven.
Edit: als er interesse is wil ik wel ergens een build plaatsen...
[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 21-09-2012 08:12 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Misschien moeten ze de source van Xbian maar op github gooien zodat het doorontwikkeld kan worden en op die manier kan Koekk laten zien dat het niet gejat is van Raspbmc.
Ik kijk in ieder geval uit naar de RC5 van raspbmc. Ben erg benieuwd naar de performance gain van die nieuwe firmware
heeft er iemand trouwens ervaring met HTC android telefoon adapters als voeding voor hun raspberry pi? kan iemand bevestigen of die voldoende ampère levert (0,7)?
Ik kijk in ieder geval uit naar de RC5 van raspbmc. Ben erg benieuwd naar de performance gain van die nieuwe firmware
heeft er iemand trouwens ervaring met HTC android telefoon adapters als voeding voor hun raspberry pi? kan iemand bevestigen of die voldoende ampère levert (0,7)?
kraades schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 08:07:
Edit: als er interesse is wil ik wel ergens een build plaatsen...

> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing
Die van mij heeft met meerdere builds van zowel Xbian als Raspbmc (ondaks soap gelul zonde dat Xbian weg is was bij mij het meest stabiel en soepel) prima gedraaid met toetsenbord en muis eraan.capsoft schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:02:
Misschien moeten ze de source van Xbian maar op github gooien zodat het doorontwikkeld kan worden en op die manier kan Koekk laten zien dat het niet gejat is van Raspbmc.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Die ik heb (twee jaar oud, werd meegeleverd met HTC Desire) levert 1A. Staat erop: model TC E250, HTC P/N 79H00095-02Mcapsoft schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:02:
Ik heb zelf nog niet langer dan 2 uurtjes achter elkaar de PI gebruikt, maar hier melden mensen ook dat het prima werkt: http://www.raspberrypi.or...wtopic.php?t=7433&p=93381
Het stomme is dat "jatten" helemaal niet had gehoeven.capsoft schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:02:
Misschien moeten ze de source van XBian maar op github gooien zodat het doorontwikkeld kan worden en op die manier kan Koekk laten zien dat het niet gejat is van Raspbmc.
Binnen de GPL is het (voor zover mij bekend) geen probleem om code van een ander te gebruiken, zolang je vermeldt waar de code vandaan komt en je eigen wijzigingen (if any) publiceert.
XBian doet echter geen van beiden! (voor zover mij bekend).
Dat is de hoofdreden dat de Raspbmc ontwikkelaar, Sam Nazarko, er zo over valt.
Had Koen echter Sam om toestemming gevraagd om delen code van het Raspbmc project te mogen gebruiken dan was de reactie nu waarschijnlijk een stuk minder heftig geweest, want dan was het gevoel van "jatterij" helemaal niet of een stuk minder fel aanwezig geweest.
Koen gebruikt stilletjes het werk van Sam. Sam ontdekt dat er van zijn werk gebruik wordt gemaakt en verzoekt Koen om te voldoen aan de GPL licentie; door te erkennen dat het werk van Raspbmc (en dus Sam) afkomstig is, en zijn wijzigigen te openbaren zodat er code gedeeld kan worden en er samen geinnoveerd kan worden (een van de hoekstenen van open source!).
Koen heeft daar in eerste instantie lak aan en claimt dat hij nergens voor verantwoordelijk is.
Vervolgens laat Sam de wereld weten hoe de vork in de steel zit bij Xbian en geeft aan dat het stinkt.
Waarna de hoster van de Xbian website contact opneemt met het verzoek of Xbian de Raspbmc GUI installer mag gebruiken. De goodwill bij Sam is inmiddels verdwenen en hij geeft aan dat hij dat liever niet heeft, waarop de hoster het topic over de installer van het forum verwijderd.
Koen zet daarna het topic weer terug en geeft daarbij aan dat hij dankbaar gebruik maakt van code van Raspbmc. Daarmee voldoet hij echter nog niet aan de GPL, noch de Raspbmc licentie, omdat hij zijn wijzigingen niet openbaar heeft gemaakt, voor zover mij bekend.
Koen zet dus de GPL licentie te kakken, over de rug van Sam. En die pikt dat niet zomaar, en dat begrijp ik best.
Ik ook, want meer performance en bug fixes zijn altijd van harte welkomIk kijk in ieder geval uit naar de RC5 van raspbmc. Ben erg benieuwd naar de performance gain van die nieuwe firmware
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Koen heeft niets gejat. De "installer" van XBian, die trouwens nooit in gebruik is genomen, gemaakt door iemand anders, die had geleende code.Ultraman schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:12:
[...]
Het stomme is dat "jatten" helemaal niet had gehoeven.
Binnen de GPL is het (voor zover mij bekend) geen probleem om code van een ander te gebruiken, zolang je vermeldt waar de code vandaan komt en je eigen wijzigingen (if any) publiceert.
XBian doet echter geen van beiden! (voor zover mij bekend).
Dat is de hoofdreden dat de Raspbmc ontwikkelaar, Sam Nazarko, er zo over valt.
Had Koen echter Sam om toestemming gevraagd om delen code van het Raspbmc project te mogen gebruiken dan was de reactie nu waarschijnlijk een stuk minder heftig geweest, want dan was het gevoel van "jatterij" helemaal niet of een stuk minder fel aanwezig geweest.
Koen gebruikt stilletjes het werk van Sam. Sam ontdekt dat er van zijn werk gebruik wordt gemaakt en verzoekt Koen om te voldoen aan de GPL licentie; door te erkennen dat het werk van Raspbmc (en dus Sam) afkomstig is, en zijn wijzigigen te openbaren zodat er code gedeeld kan worden en er samen geinnoveerd kan worden (een van de hoekstenen van open source!).
Koen heeft daar in eerste instantie lak aan en claimt dat hij nergens voor verantwoordelijk is.
Vervolgens laat Sam de wereld weten hoe de vork in de steel zit bij Xbian en geeft aan dat het stinkt.
Waarna de hoster van de Xbian website contact opneemt met het verzoek of Xbian de Raspbmc GUI installer mag gebruiken. De goodwill bij Sam is inmiddels verdwenen en hij geeft aan dat hij dat liever niet heeft, waarop de hoster het topic over de installer van het forum verwijderd.
Koen zet daarna het topic weer terug en geeft daarbij aan dat hij dankbaar gebruik maakt van code van Raspbmc. Daarmee voldoet hij echter nog niet aan de GPL, noch de Raspbmc licentie, omdat hij zijn wijzigingen niet openbaar heeft gemaakt, voor zover mij bekend.
Koen zet dus de GPL licentie te kakken, over de rug van Sam. En die pikt dat niet zomaar, en dat begrijp ik best.
XBian zelf helemaal niet dus.
Het enige wat mij duidelijk is geworden is dat een van de gebruikers van Xbian de installer van Raspbmc heeft gejat om daar vervolgens een Xbian versie van te maken. Daar heeft Koen toch niks mee te maken buiten het eventueel bannen van deze gebruiker. In geen van de versie die ik heb geprobeerd werd deze installer meegeleverd met de distro dus er werd ook niet actief gebruik van gemaakt. Ook wat Koen zelf al aangeeft, je kunt de posts wel verwijderen maar de bestanden staan waarschijnlijk gewoon (nog steeds) op dropbox. Daar heeft hij geen zeggenschap over. Voor zover ik de zaak kan overzien had Koen het geheel gewoon wat beter moeten toelichten, maar goed, we zien ook aan bijv. ZFSGuru hoe de communicatie van ontwikkelaars soms stroef kan verlopen.Ultraman schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:12:
Koen gebruikt stilletjes het werk van Sam.
@Firesphere: Is er nog een mogelijkheid van een doorstart. Heb jij bijv. een backup van de database? De sourcecode hebben we allemaal op onze RPi staan. Het compileren van een kernel is ook niet zo bijster moeilijk. r-win gaf aan dat hij in zijn versies van de kernel geen patches van Koen had zitten, terwijl Koen zelf had aangegeven niet eens goed te weten hoe je een kernel patchedFiresphere schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:17:
[...]
Koen heeft niets gejat. De "installer" van XBian, die trouwens nooit in gebruik is genomen, gemaakt door iemand anders, die had geleende code.
XBian zelf helemaal niet dus.
[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 21-09-2012 13:25 ]
Foutje
[ Voor 97% gewijzigd door CurlyMo op 21-09-2012 13:26 ]
Ik heb (nog) geen backup van de database. De kernel etc. heb ik wel, r-win en jonny hebben deze volgens mij ook.CurlyMo schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:24:
[...]
@Firesphere: Is er nog een mogelijkheid van een doorstart. Heb jij bijv. een backup van de database? De sourcecode hebben we allemaal op onze RPi staan. Het compileren van een kernel is ook niet zo bijster moeilijk. r-win gaf aan dat hij in zijn versies van de kernel geen patches van Koen had zitten, terwijl Koen zelf had aangegeven niet eens goed te weten hoe je een kernel patchedDaar zal het probleem dus niet liggen.
Koen heeft wel enige aanpassingen gedaan aan de kernel, maar om het echt "patchen" te noemen
Ik ben er met een aantal andere admins en devs mee bezig om een doorstart te maken ja.
Dan gelijk in alle hoeken en gaten een GPL licentie en een appeltaart (wel zo Nederlands) voor Sam
Heb ik even gemist dat Koen geen direct aandeel in de installer had. Maar vervolgens tolereert hij het wel dat iemand illegale content linked op "zijn" forum. Zelf minder fout en grijs gebied; echter nog steeds niet netjes en blijkbaar vind Koen vind het blijkbaar geen bezwaar als iemand de GPL licentie schend. Waardoor er vermoedens zullen ontstaan of er niet meer addertjes onder het gras zitten.
"Wat was de motivatie om de code niet te openbaren?" is een vraag die in mijn opkomt.
Ik hoop dat er aan de GPL voldaan gaat worden mocht er een doorstart komen; dus het daadwerkelijke openbaar beschikbaar stellen van de source en op die manier teruggeven aan de community.
Een extra XBMC distributie op de Raspberry Pi zal meer ontwikkelaars aantrekken en mogelijk beter voldoen aan persoonlijke smaak. De niche van bleeding-edge is waar XBian zich bevond en deze prima vult.
"Wat was de motivatie om de code niet te openbaren?" is een vraag die in mijn opkomt.
Ik hoop dat er aan de GPL voldaan gaat worden mocht er een doorstart komen; dus het daadwerkelijke openbaar beschikbaar stellen van de source en op die manier teruggeven aan de community.
Een extra XBMC distributie op de Raspberry Pi zal meer ontwikkelaars aantrekken en mogelijk beter voldoen aan persoonlijke smaak. De niche van bleeding-edge is waar XBian zich bevond en deze prima vult.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Het was domweg vergeten door ons. Niet aan gedacht stom genoeg.Ultraman schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:44:
Heb ik even gemist dat Koen geen direct aandeel in de installer had. Maar vervolgens tolereert hij het wel dat iemand illegale content linked op "zijn" forum. Zelf minder fout en grijs gebied; echter nog steeds niet netjes en blijkbaar vind Koen vind het blijkbaar geen bezwaar als iemand de GPL licentie schend. Waardoor er vermoedens zullen ontstaan of er niet meer addertjes onder het gras zitten.
Na de melding van sam in eerste instantie de melding er bij gezet, maar het kwade bloed was al gezet.
XBian zelf voldoet gewoon aan GPL hoor. De wijzigingen etc. zijn allemaal inzichtbaar in de kernel-config en de python-code van de plugin.Ultraman schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:44:
En een doorstart, ik hoop het, we zijn er mee bezig. Inclusief ook een open repository etc.
Een doorstart zou cool zijn. Draai nu zelf 0.6.3. en die miste m.i. nog e.e.a. aan functionaliteit m.b.t. DVD's afspelen en het streamen van muziek via Airplay (beta van 0.7 crashte bij mij constant). Voor de rest werkt het super en vind het zonde om nu een andere distro te gaan draaien omdat het hier op houdt...Firesphere schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:07:
[...]
Het was domweg vergeten door ons. Niet aan gedacht stom genoeg.
Na de melding van sam in eerste instantie de melding er bij gezet, maar het kwade bloed was al gezet.
[...]
XBian zelf voldoet gewoon aan GPL hoor. De wijzigingen etc. zijn allemaal inzichtbaar in de kernel-config en de python-code van de plugin.
En een doorstart, ik hoop het, we zijn er mee bezig. Inclusief ook een open repository etc.
Ik wil jou/jullie veel succes wensen met de ontwikkeling.
Ik heb het idee dat die bij mij toch een stukje sneller opstart als bij jou. Het lijkt overigens wel een uitvaart zoSenaxx schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:39:
Om nog 1x aan te geven hoe geniaal XBian was:
Hier draaide Xbian ook heerlijk, veel beter als de andere 2 distro's.Senaxx schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:39:
Om nog 1x aan te geven hoe geniaal XBian was:
[video]
Hier draait XBian ook veel soepeler dan Raspbmc en OpenELEC... Ik hoop dat de developers van XBian de boel netjes afhandelen zodat ze een doorstart kunnen maken! Dit heeft immers alleen maar voordelen voor de gebruikers...
Om even aan te geven hoe dingen uit hun context kunnen worden getrokken, hier een reactie op de post van Sam van Raspbmc:
En zijn tweede reactie:Well not to be racist or anything, but my life experience in The Netherlands tells me that Dutch people are good on stealing, selling air, lying, for gods sake they were pirates for hundreds of years, I know like dozen of SysAdmins, Programmers in NL, 99% of them just pays somebody in Ukraine to program stuff for them, and then they put a logo and their own name on it and resell it as it's their code. So truly I'm not really surprised that a person with a name : "Koen" wich is 1000% dutch is making this kind of cheap movesSo please just dont mind hem they are cheap
they'll be cheap.
I call dutch people US puppets and Airs sellers, cause they dont have anything but they sell you everything that they not have, and when you pay they'll disappear)
and they just watch what happens in US and mimic it, while whole world laughs at them)) little dogs
Everybody finds my opinion offensivewell maybe it is, but it's the truth.
You see they are really hypocrite, and yes maybe not the whole nation but it's commonevery nation has it's shity sides, last time I'v been in at least 5 big conventions, where at least 5000 people participated 99% of exposition members were just resellers of somebody's product. what does it tell me ? they have nothing to contribute, they just find somewhere in china some cheap shit, put own logo on it, and sell as is Dutch.
and yes I know there are some few, very few actually on open source projects, but that's a 000.1% so dont tell me to get more experiencei'm in NL from 1997, and I know what I'm talking about.
ah what m I talking about here, in any case I'v seen this things many times, how dutch play unfair. so it's up to you how to think about them, but I agree about the whole nation, it's not the whole nation, but like 90% of it)))

Bron? Z'n product vind ik prima maar z'n reacties naar buiten slaan echt alles....CurlyMo schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:27:
Om even aan te geven hoe dingen uit hun context kunnen worden getrokken, hier een reactie op de post van Sam van Raspbmc:
[...]
En zijn tweede reactie:
[...]

Dat is dus niet die Sam... http://www.raspbmc.com/2012/09/xbian-code-theft/ en dan helemaal onderaan, load more comments
Inderdaad, dus niet Sam zelf, maar een bezoeker van zijn site...CurlyMo schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:27:
The bottom half of the Internet is the worst, dat weet iedereen.
Spijtig dat het XBian verhaal zo gelopen is, ik ben er echt van overtuigd dat er langs de twee kanten wat te emotioneel gereageerd is, en dat er van geen van beide kanten écht slechte wil in het spel is (geen "theft" van code, maar ook geen "gezeik om te zeiken").
Hopen dat cooler heads prevail...
Spijtig dat het XBian verhaal zo gelopen is, ik ben er echt van overtuigd dat er langs de twee kanten wat te emotioneel gereageerd is, en dat er van geen van beide kanten écht slechte wil in het spel is (geen "theft" van code, maar ook geen "gezeik om te zeiken").
Hoe zit het bij jullie eigenlijk met het afspelen/weergeven van foto's? Ik heb hier Xbian en als ik foto's van m'n NAS wil afspelen loopt ie min of meer vast. Kwam nu wel verder (ik kan nu de albums selecteren en naar foto gaan) maar als ik de foto fullscreen wil loopt ie vast...
Vandaar dat ondergetekende, Richard en Erwin het oppakken.DexterBelgium schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 18:52:
The bottom half of the Internet is the worst, dat weet iedereen.
We zijn wel fel, maar denken wel rustig na en zijn iets volwassener. Niets ten nadele van Koen of Sam, maar we pakken het iets rustiger op.
State of the Union:
http://frambozentaart.com/xbian/sotu.html
http://frambozentaart.com/xbian/sotu.html
Heb jij firesphere misschien de link naar de laatste kernel van Erwin. Dan kan ik hier in ieder geval even plaatsen hoe de huidige Xbian users kunnen updaten naar de nieuwe kernel met turbo mode.
Die heb ik.CurlyMo schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 21:49:
Heb jij firesphere misschien de link naar de laatste kernel van Erwin. Dan kan ik hier in ieder geval even plaatsen hoe de huidige Xbian users kunnen updaten naar de nieuwe kernel met turbo mode.
Volg eerst de instructies op raspberrypi.org op om wat dingen te installeren (Ik weet de commands niet uit m'n hoofd)
Gaat dat goed, kun je de laatste kernel ophalen by framozentaart.com/xbian/kernels/kernel-3.2.27-xtra-v3.tar.gz
Let op dat je een skip-kernel doet.
[ Voor 6% gewijzigd door Firesphere op 21-09-2012 22:05 ]
Om het iets minder cryptische te maken en niet allerlei dingen door elkaar te halen 
Maak voor de zekerheid even een backup van je OS.
Mocht het niet goed werken dan kan je het geheel terugzetten met:
Misschien is het ook handig om ook de resize script op de facebook pagina te linken. Vooral voor newbies erg handig.
Maak voor de zekerheid even een backup van je OS.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| echo "deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ wheezy main" >> /etc/apt/sources.list sudo apt-get update && sudo apt-get install raspberrypi* raspi-config cd / wget http://frambozentaart.com/xbian/kernels/kernel-3.2.27-xtra-v3.tar.gz tar -zxvf kernel-3.2.27-xtra-v3.tar.gz mv /lib/modules/3.2.27+ /lib/modules/3.2.27+-old mv /boot/kernel.img /boot/kernel.img.old mv /lib/modules/3.2.27+xtra /lib/modules/3.2.27+ mv /boot1/kernel.img /boot/kernel.img rmdir /boot1 rm kernel-3.2.27-xtra-v3.tar.gz reboot |
Mocht het niet goed werken dan kan je het geheel terugzetten met:
code:
1
2
3
4
| rm -rf /lib/modules/3.2.27+ mv /lib/modules/3.2.27+-old /lib/modules/3.2.27+ mv /boot/kernel.img.old /boot/kernel.img reboot |
Misschien is het ook handig om ook de resize script op de facebook pagina te linken. Vooral voor newbies erg handig.
[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 21-09-2012 23:25 ]
Goeie post, hoop dat dit jullie toelaat verder te gaan zonder verdere turf wars :-) Succes mannen!
Sam van Raspbmc heeft zojuist zijn beschuldigen op zijn site ingetrokken:
http://www.raspbmc.com/2012/09/xbian-code-theft/
http://www.raspbmc.com/2012/09/xbian-code-theft/
Het lijkt me een goed idee van de hoster om de website gewoon weer online te zetten na deze statement.I have removed this original post on the agreement that XBian participate with compliance of the GPL
[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 22-09-2012 17:50 ]
Meh, dat gaat niet helemaal gebeuren. Aangezien de hoster alles heeft overgedragen aan mij 
De site komt wel zsm weer online, dat wel
Nameservers etc. zijn ook naar mij toe getransferred ondertussen (je komt als't goed is nu op SotU
)
Even een korte update:
Koen, Richard en ik hebben besloten de site weer online te zetten. Met een uitgebreid statement vanuit ons. Niet alleen de SotU, maar meer.
De bedoeling is dat we vanavond weer live gaan, maar ik weet niet of ik dat haal. Ik moet alles nog opzetten en heb net de backup binnen.
Daarnaast wordt de SotU momenteel bezocht met bijna 30 bezoekers/minuut. Dus of ik daar dan direct de complete zooi achter wil hangen en live gooien, weet ik niet. 30/minuut is best veel. Ik heb weinig zin in m'n server being slashdotted.
Tot zo ver dit dienstbericht, ik ga nu eten.
De site komt wel zsm weer online, dat wel
Nameservers etc. zijn ook naar mij toe getransferred ondertussen (je komt als't goed is nu op SotU
Even een korte update:
Koen, Richard en ik hebben besloten de site weer online te zetten. Met een uitgebreid statement vanuit ons. Niet alleen de SotU, maar meer.
De bedoeling is dat we vanavond weer live gaan, maar ik weet niet of ik dat haal. Ik moet alles nog opzetten en heb net de backup binnen.
Daarnaast wordt de SotU momenteel bezocht met bijna 30 bezoekers/minuut. Dus of ik daar dan direct de complete zooi achter wil hangen en live gooien, weet ik niet. 30/minuut is best veel. Ik heb weinig zin in m'n server being slashdotted.
Tot zo ver dit dienstbericht, ik ga nu eten.
[ Voor 71% gewijzigd door Firesphere op 22-09-2012 18:14 ]
Update.
DM me als je wilt helpen te testen.
Site is bijna klaar om weer online te gaan!
DM me als je wilt helpen te testen.
Site is bijna klaar om weer online te gaan!
Nifty! Good work, mannen, kunnen jullie eindelijk terug naar het echte werk (wat hoor ik daar allemaal van SD card corruptie door turbo modus?)
Thanks Firesphere, ik ga een van deze toch eens xbian moeten testen...
Thanks Firesphere, ik ga een van deze toch eens xbian moeten testen...
Ik ook, maar heb daar zelf totaal geen last van.DexterBelgium schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:39:
...want hoor ik daar allemaal van SD card corruptie door turbo modus?
[ Voor 67% gewijzigd door CurlyMo op 23-09-2012 00:06 ]
Ik vrees dat ik moet wachten op RC5.
Laatste XBMC + DVD patch op RC4 geeft error "Relax, XBMC will resume shortly..." + reboot.
👉🏻 Blog 👈🏻
Proefondervindelijk:kraades schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:35:
[...]
XBian 0.6.3.
Op de Pi van RS werkte dit niet -> Rainbow screen.
Ik moest sdram_freq laten zakken naar 400 mogelijk i.v.m. het Hynix RAM in de RS versie i.t.t. Samsung RAM in de Farnell versie?
root@XBian:/boot# cat /boot/config.txt arm_freq=900 sdram_freq=400 disable_overscan=1 core_freq=450 gpu_freq=300 root@XBian:/boot#
Ook hier is 1080p/H.264 met DTS smooth af te spelen zonder externe DTS decoder.
De settings hebben ook de maken met de versie van de software.
M.a.w. in dit geval werken de hoge settings wel op een oudere versie maar niet meer op een nieuwere versie van Raspbmc en/of firmware en/of XBMC.
Dat is dus OOK nog eens van invloed!
👉🏻 Blog 👈🏻
ik heb ongeveer dezelfde problemen met raspbmc rc4. ik denk dat xbmc nog bezig is thumbnails te maken en dat dat te veel belasting is voor de pi. dus xbmc issue (denk ik) kan iemand dit bevestigen?Piet91 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 18:54:
Hoe zit het bij jullie eigenlijk met het afspelen/weergeven van foto's? Ik heb hier Xbian en als ik foto's van m'n NAS wil afspelen loopt ie min of meer vast. Kwam nu wel verder (ik kan nu de albums selecteren en naar foto gaan) maar als ik de foto fullscreen wil loopt ie vast...
Als ik opnieuw de media laat scannen naar bv. 25 films dan loopt deze bij mij zeker 3 of 4 keer vast. Dat moet bij mij altijd in etappes.capsoft schreef op maandag 24 september 2012 @ 10:50:
[...]
ik heb ongeveer dezelfde problemen met raspbmc rc4. ik denk dat xbmc nog bezig is thumbnails te maken en dat dat te veel belasting is voor de pi. dus xbmc issue (denk ik) kan iemand dit bevestigen?
👉🏻 Blog 👈🏻
Als ik dit allemaal zo lees, dan ben ik volgens mij een van de weinige die eigenlijk na de eerste week (wegens experimenteren) nooit meer problemen heeft met mijn RPi. Alle voorbeelden die hier langskomen ken ik dan ook niet vanuit mijn ervaringen. Ben dan ook benieuwd bij hoeveel RPi gebruik alles net zo vlekkeloos werkt als bij mij?
Daarom te koop, probleem vrije RPi € 250.-
Daarom te koop, probleem vrije RPi € 250.-
Het is mogelijk om de nieuwe turbo kernel in Xbian 0.7 te gebruiken als ik het zo lees, maar snap echt niet hoe ik dit moet doen dan.
Is het simpel de codes uit de post van CurlyMo uit voeren via SSH of dien ik eerst nog iets anders te doen? (RPI site? waar ik de post ook niet begrijp)
Natuurlijk word het aangeraden om eerst te backuppen, maar is het echt verstandig omdat het vaak misgaat of gewoon altijd handig? Voor mij is het toch enkel mijn library van series dus valt wel mee.
Is het simpel de codes uit de post van CurlyMo uit voeren via SSH of dien ik eerst nog iets anders te doen? (RPI site? waar ik de post ook niet begrijp)
Natuurlijk word het aangeraden om eerst te backuppen, maar is het echt verstandig omdat het vaak misgaat of gewoon altijd handig? Voor mij is het toch enkel mijn library van series dus valt wel mee.
Om met dat laatste te beginnen. Het is vooral verstandig omdat de codes in mijn geval alleen getest zijn op mijn systeem. Aangezien ik uit je post de indruk heb dat je een linux beginner bent, kan er op allerlei plaatsen natuurlijk wat fout gaat.Rubman schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:10:
Het is mogelijk om de nieuwe turbo kernel in Xbian 0.7 te gebruiken als ik het zo lees, maar snap echt niet hoe ik dit moet doen dan.
Maak dus even een backup, voer dan mijn codes letterlijk zo uit via SSH (het kan zijn dat de link niet meer werkt aangezien dat een tijdelijk link was van toen Xbian eruit lag, de goede link staat denk ik op de Xbian site). Na de reboot kan je raspi-config starten en daar je overclock instellen. Laat dan even weten of het gelukt is.
Mijn uitleg is een samenvoeging van die van r-win en die van mij op de Xbian site, aangezien ik vind dat hij nogal moeilijk doet
[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2012 14:15 ]
Dankje, ga het uit proberen als ik weer thuis ben en de pi kan benaderen.
Zit nu nog al eens te klooien en zoeken naar een fijne clock voor de Pi en wat ik begrijp zoekt de Turbo mode deze meer zelf en als het fout gaat schaalt hij terug.
En ja ben een Linux beginner, maar leer steeds meer door het stoeien en klooien met de Pi
Zit nu nog al eens te klooien en zoeken naar een fijne clock voor de Pi en wat ik begrijp zoekt de Turbo mode deze meer zelf en als het fout gaat schaalt hij terug.
En ja ben een Linux beginner, maar leer steeds meer door het stoeien en klooien met de Pi
Niet helemaal correct, in alle overclock modi (in de nieuwe kernel) maakt de RPi gebruik van dynamische overclocking. De maximale waarden is in de verschillende overclock standen alleen verschillend. Zo zie je dat het verschil van de ARM clock tussen de verschillende modi is:Rubman schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:17:
Dankje, ga het uit proberen als ik weer thuis ben en de pi kan benaderen.
None: 700Mhz
Modest: 800Mhz
Medium: 900Mhz
High: 950Mhz
Turbo: 1000Mhz
Dat biedt overigens geen garantie dat je RPi die max. snelheid aan kan. Het enige verschil zit hem er nu in, dat je RPi vanaf de medium setting een overvolt krijgt wanneer hij zichzelf overclocked zonder dat de garantie van je RPi vervalt. Die overvolt maakt waarschijnlijk bij veel gebruikers (waaronder ikzelf) het verschil.
Ok, daar is het mij ook om te doen, puur om de Pi sneller te laten lopen (en hopelijk soepeler met XBMC) zonder de garantie te verliezen.
Heb om die reden tot nu toe dan ook nog niet aan overvolten gedaan, en mijn max Mhz blijft hangen rond de 840 (hierna gaat hij rainbows geven).
Heb om die reden tot nu toe dan ook nog niet aan overvolten gedaan, en mijn max Mhz blijft hangen rond de 840 (hierna gaat hij rainbows geven).
Raspbmc RC5 is wat vertraagd, want er is iets met firmware update (turbo mode) dat bij verschillende SD kaarten het filesystem corrupt raakt. Maar dit schijnt gefixt te zijn met deze commit https://github.com/raspbe...1240f1a3ccd09fea4f2f2e0c6 het moet geloof ik alleen nog getest worden, klopt dat?
Ik heb het ook gelezen maar er zelf geen last van. Nog een reden om eerst een backup te maken.
Mijn RPi werd er bij de eerder geposte Pi test 2x zo snel van.
Mijn RPi werd er bij de eerder geposte Pi test 2x zo snel van.
[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2012 14:38 ]
Waardoor het natuurlijk nog belangrijker wordt om een degelijke powersupply te gebruiken.CurlyMo schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:27:
[...]
Dat biedt overigens geen garantie dat je RPi die max. snelheid aan kan. Het enige verschil zit hem er nu in, dat je RPi vanaf de medium setting een overvolt krijgt wanneer hij zichzelf overclocked zonder dat de garantie van je RPi vervalt. Die overvolt maakt waarschijnlijk bij veel gebruikers (waaronder ikzelf) het verschil.
Is er een nieuwe link naar de kernel-3.2.27-xtra-v3.tar.gz of kan iemand hem ff uploaden want de huidige link werkt niet meer
. Ik wil ook graag de turbo mode in XBIAN proberen.
welke "huidige" link gebruik je?
www.frambozentaart/xbian/kernels/{versie} staat er gewoon hoor
*edit*
ja, dat zijn mijn servers, worden redelijk belaagd door slashdot enzo, vandaar de trage verbinding.
www.frambozentaart/xbian/kernels/{versie} staat er gewoon hoor
*edit*
ja, dat zijn mijn servers, worden redelijk belaagd door slashdot enzo, vandaar de trage verbinding.
[ Voor 36% gewijzigd door Firesphere op 24-09-2012 20:22 ]
wget http://frambozentaart.com...nel-3.2.27-xtra-v3.tar.gz krijg ik de melding:L
--2012-09-24 18:26:07-- http://frambozentaart.com...nel-3.2.27-xtra-v3.tar.gz
Resolving frambozentaart.com (frambozentaart.com)... failed: Name or service not known.
wget: unable to resolve host address `frambozentaart.com'
edit (volgens mij helemaal geen verbinding
--2012-09-24 18:26:07-- http://frambozentaart.com...nel-3.2.27-xtra-v3.tar.gz
Resolving frambozentaart.com (frambozentaart.com)... failed: Name or service not known.
wget: unable to resolve host address `frambozentaart.com'
edit (volgens mij helemaal geen verbinding
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 461211 op 24-09-2012 20:27 ]
Hier doet die het gewoon...
WTF hoe kan dat?
CurlyMo schreef op maandag 24 september 2012 @ 20:29:
Hier doet die het gewoon...
ah, ja, vage issue, voeg www. toe. Dat helpt 
Mijn server heeft de laatste dagen zoiets van "zonder www pik ik het niet"
Ik heb geprobeerd lief te zijn, aardig te zijn, maar niets werkte. Woensdag gaan we samen naar een psycholoog, want dit werkt dus niet
)
Ik heb geprobeerd lief te zijn, aardig te zijn, maar niets werkte. Woensdag gaan we samen naar een psycholoog, want dit werkt dus niet
Hmm het gaat nog niet helemaal vlekkeloos met de code van CurlyMO.Firesphere schreef op maandag 24 september 2012 @ 20:30:
ah, ja, vage issue, voeg www. toe. Dat helpt
Ik heb geprobeerd lief te zijn, aardig te zijn, maar niets werkte. Woensdag gaan we samen naar een psycholoog, want dit werkt dus niet)
Krijg nogal wat foutmeldingen.
root@XBian:~# echo "deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ wheezy main" >> /etc/apt/sources.list
root@XBian:~# sudo apt-get update && sudo apt-get install raspberrypi* raspi-config
Get:1 http://archive.raspberrypi.org wheezy InRelease [7701 B]
Hit http://archive.raspbian.org wheezy InRelease
Ign http://archive.raspberrypi.org wheezy InRelease
Hit http://archive.raspbian.org wheezy/main Sources
Hit http://archive.raspbian.org wheezy/contrib Sources
Hit http://archive.raspbian.org wheezy/non-free Sources
Hit http://archive.raspbian.org wheezy/main armhf Packages
Hit http://archive.raspbian.org wheezy/contrib armhf Packages
Hit http://archive.raspberrypi.org wheezy/main armhf Packages
Hit http://archive.raspbian.org wheezy/non-free armhf Packages
Ign http://archive.raspberrypi.org wheezy/main Translation-en
Ign http://archive.raspbian.org wheezy/contrib Translation-en
Ign http://archive.raspbian.org wheezy/main Translation-en
Ign http://archive.raspbian.org wheezy/non-free Translation-en
Fetched 7701 B in 0s (9287 B/s)
Reading package lists... Done
W: GPG error: http://archive.raspberrypi.org wheezy InRelease: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 82B129927FA3303E
W: Duplicate sources.list entry http://archive.raspberrypi.org/debian/ wheezy/main armhf Packages (/var/lib/apt/lists/archive.raspberrypi.org_debian_dists_wheezy_main_binary-armhf_Packages)
W: Duplicate sources.list entry http://archive.raspberrypi.org/debian/ wheezy/main armhf Packages (/var/lib/apt/lists/archive.raspberrypi.org_debian_dists_wheezy_main_binary-armhf_Packages)
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Note, selecting 'raspberrypi-artwork' for regex 'raspberrypi*'
Note, selecting 'libraspberrypi0' for regex 'raspberrypi*'
Note, selecting 'raspberrypi-bootloader' for regex 'raspberrypi*'
Note, selecting 'libraspberrypi-bin' for regex 'raspberrypi*'
Note, selecting 'libraspberrypi-dev' for regex 'raspberrypi*'
Note, selecting 'libraspberrypi-doc' for regex 'raspberrypi*'
The following extra packages will be installed:
libparted0debian1 lua5.1 parted triggerhappy
Suggested packages:
libparted0-dev libparted0-i18n parted-doc
The following NEW packages will be installed:
libparted0debian1 libraspberrypi-bin libraspberrypi-dev libraspberrypi-doc libraspberrypi0 lua5.1 parted raspberrypi-artwork raspberrypi-bootloader raspi-config triggerhappy
0 upgraded, 11 newly installed, 0 to remove and 1 not upgraded.
Need to get 70.0 MB of archives.
After this operation, 125 MB of additional disk space will be used.
Do you want to continue [Y/n]? y
Abort.
root@XBian:~#
Dat ligt nogal bij de apt-get en de archive server, kan ik heel weinig tegen doen, sorry.
Jup...was ik al bang voor. Dan wachten we maar af tot het allemaal officieel gereleased wordt. Evengoed bedankt voor de moeite. Succes bij de psycholoogFiresphere schreef op maandag 24 september 2012 @ 20:44:
Dat ligt nogal bij de apt-get en de archive server, kan ik heel weinig tegen doen, sorry.
Dat probleem met die keys kan je gewoon negeren. Het is me niet duidelijk of jij het script nu abort, of dat het gewoon niet werkt.
Om het key probleem te voorkomen kan je het volgende commando even uitvoeren:
Opgelost door de key na het toevoegen weer te verwijderen (derde regel van hierboven).
Na het toevoegen van de key krijg ik de volgende melding bij dit commando:
[code]
sudo apt-cache search raspberrypi* raspi-config
E: Unable to locate package raspberrypi.gpg.key
E: Couldn't find any package by regex 'raspberrypi.gpg.key'
[/code]
Doe dan in plaats daarvan:
[code]
sudo apt-get install libparted0debian1 libraspberrypi-bin libraspberrypi-dev libraspberrypi-doc libraspberrypi0 lua5.1 parted raspberrypi-artwork raspberrypi-bootloader raspi-config triggerhappy
[/code]
Daarnaast, elke keer als je het commando...
...uitvoert wordt er een nieuwe entry aan je lijst toegevoegd, dat is volgens mij de reden dat je ook de melding krijgt dat er duplicates zijn. Dus één keer dat commando was voldoende geweest, daarna kan je verder gaan met de rest. Kijk dus even op je dubbelingen in je lijst hebt staan:
Om het key probleem te voorkomen kan je het volgende commando even uitvoeren:
code:
1
2
3
| wget http://archive.raspberrypi.org/debian/raspberrypi.gpg.key apt-key add raspberrypi.gpg.key rm raspberrypi.gpg.key |
Opgelost door de key na het toevoegen weer te verwijderen (derde regel van hierboven).
Na het toevoegen van de key krijg ik de volgende melding bij dit commando:
[code]
sudo apt-cache search raspberrypi* raspi-config
E: Unable to locate package raspberrypi.gpg.key
E: Couldn't find any package by regex 'raspberrypi.gpg.key'
[/code]
Doe dan in plaats daarvan:
[code]
sudo apt-get install libparted0debian1 libraspberrypi-bin libraspberrypi-dev libraspberrypi-doc libraspberrypi0 lua5.1 parted raspberrypi-artwork raspberrypi-bootloader raspi-config triggerhappy
[/code]
Daarnaast, elke keer als je het commando...
code:
1
| echo "deb http://archive.raspberrypi.org/debian/ wheezy main" >> /etc/apt/sources.list |
...uitvoert wordt er een nieuwe entry aan je lijst toegevoegd, dat is volgens mij de reden dat je ook de melding krijgt dat er duplicates zijn. Dus één keer dat commando was voldoende geweest, daarna kan je verder gaan met de rest. Kijk dus even op je dubbelingen in je lijst hebt staan:
code:
1
| nano /etc/apt/sources.list |
[ Voor 103% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2012 21:34 ]
Ik lees hier overklokken enzo... maar moet daarvoor niet extra maatregelen worden genomen..
Dus heatsinks en of fans.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Is genoeg over te vinden, in dit topic etc. Even zoeken dus.Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 11:33:
Ik lees hier overklokken enzo... maar moet daarvoor niet extra maatregelen worden genomen..
Hierover zijn de meningen verdeeld.
Ik ben van mening dat het sowieso geen kwaad kan, zeker wanneer hij in een "gesloten" case zit.
Echter zijn een aantal dingen geïntegreerd in 1 chip en zal een heatsink dan enkel het geheugen koelen (als ik het goed heb) en zal de CPU hier niet veel baat bij hebben door de ruimte tussen deze twee in de chip
Ik ben van mening dat het sowieso geen kwaad kan, zeker wanneer hij in een "gesloten" case zit.
Echter zijn een aantal dingen geïntegreerd in 1 chip en zal een heatsink dan enkel het geheugen koelen (als ik het goed heb) en zal de CPU hier niet veel baat bij hebben door de ruimte tussen deze twee in de chip
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.
Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.