Ik heb een film, een mkv van 27.7GB, als ik deze afspeel op de raspberry via een usb3.0 HDD of via het netwerk (windows share) dan heeft de raspberry moeite met de audiostream.
Video (Van
MediaInfo):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| Format : AVC
Format/Info : Advanced Video Codec
Format profile : High@L4.1
Format settings, CABAC : Yes
Format settings, ReFrames : 4 frames
Codec ID : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration : 2h 23mn
Bit rate mode : Variable
Maximum bit rate : 33.2 Mbps
Width : 1 920 pixels
Height : 1 080 pixels
Display aspect ratio : 16:9
Frame rate mode : Constant
Frame rate : 23.976 fps
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 8 bits
Scan type : Progressive |
Er zitten een aantal audio stream's in, allemaal AC-3, enkel de interessante audio stream (engels) is een DTS stream. Dit zegt MediaInfo erover:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| Format : DTS
Format/Info : Digital Theater Systems
Format profile : MA / Core
Mode : 16
Format settings, Endianness : Big
Codec ID : A_DTS
Duration : 2h 23mn
Bit rate mode : Variable
Bit rate : Unknown / 1 509 Kbps
Channel(s) : 6 channels
Channel positions : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate : 48.0 KHz
Bit depth : 24 bits
Compression mode : Lossless / Lossy
Title : DTS-HD 5.1 @ 3830 kbps
Language : English |
Is dit nu DTS of DTS-HD? De titel zegt HD @ 3830 kbps maar als ik me niet vergis, kan je dat gewoon aanpassen. Iemand een idee hoe ik daarachter kom?
Nu is dat niet wat ik hier wou bijdragen. Zoals ik zei, heeft de RPi problemen met de audio, aangezien de andere AC-3 stream's gewoon vloeiend afspelen en de film niet meer schokt. Echter heb ik laatste een test gedaan en heb ik die film eens naar een andere USB3.0 usb stick gekopieerd, namelijk eentje van
Kingston. En als ik de film afspeel van deze usb dan heeft de RPi opeens geen problemen meer en speelt de film gewoon vloeiend af met die zware DTS audio stream.
Mischien heeft een snelle IO wel een positieve invloed op de prestaties van de RPi en is het dus niet het feit dat de cpu DTS of DTS-HD niet snel genoeg kan processen, maar dat de data niet snel genoeg aangeleverd kan worden. Aangezien de RPi een USB2.0 aansluiting heeft (de ethernet kaart zit als ik meniet vergis ook met een usb poort verbonden aan de cpu) kan het niet aan de sequentiele snelheid liggen, het aantal IOps is bij deze usb stick waarschijnlijk wel wat hoger.
Scherm was bij alle testen hetzelfde, een Samsung tv die geen DTS aankan, of mijn eigen PC scherm, een Samsung 2494HM welke ook geen DTS ondersteunt. Als ik bij beide de passthrough forceer, heb ik geen geluid.
De RPi is een 512MB model met OpenELEC Stable - Raspberry Pi ARM Version:3.0.6. Outofthebox; geen speciale skins of extra software erop.
Ik weet niet of dit al besproken is geweest, ik gok dat er wel velen zijn waar de DTS-HD te zwaar leek voor de RPi, maar volgens mij is de invloed van de opslag op de prestaties in deze zin nog niet langs gekomen.