CurlyMo schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:44:
Beta 1.1 heeft nu globaal:
- BTRFS root zodat makkelijk snapshots te maken zijn zodat je na elke update simpel kan booten naar je vorige install en je hebt geautomatiseerde backups. Zo zit je nooit met een kapotte install. Daarnaast is BTRFS ook bewust van de SD kaart als ander type opslag dan een harde schijf.
Dat is mijns inziens inderdaad een grootste toevoeging van btrfs t.o.v. ext4. De verder features lijken mij niet heel interessant voor Pi, op mogelijk transparent compression na. Ik heb het topic niet in de gaten gehouden, dus misschien heb ik het gemist, maar mijn vraag uit april: zijn er benchmarks? Want ik ben nog steeds benieuwd
Voor performance is trouwens F2FS interessant, die zit in de nieuwere (experimentele) kernel voor de Pi.
Ga het ook interessant vinden om te zien hoe smooth jullie de snapshots krijgen. Want ik heb er mee gespeeld op een Linux machine en, vergeleken met ZFS, was een rollback doen met btrfs een stuk omslachtiger. Als je er een mooie wrapper/script voor hebt kan het best smooth denk ik, zeker icm met dat Bootmenu wat op jullie planning staat.
- zram (veel sneller ram gebruik)
Interessant. Op PC's zie je niet zoveel verschil, voordeel ligt meer op minder geheugengebruik omdat het dus gecomprimeerd wordt. Space vs cpu-usage trade-off.
Het zal allicht een stuk sneller zijn dan swap op de SD kaart, maar ben je met een 512MB Pi nog steeds regelmatig aan het swappen? Want ik vind het zelfs op mijn 256MB model nog wel meevallen.
Ik ben afaik meer CPU limited dan dat ik steeds zitten wachten tot er weer pages van/naar swap zijn gegaan/gewisseld.
Benchmarks op de Pi kan ik nauwelijks vinden, laat staan specifiek voor een 512MB model die als mediacentre wordt gebruikt. Hebben jullie metingen?

- erandom ipv urandom (veel snellere entropy generator)
Cool, maar kwamen we nog entropy en/of random data tekort sinds er een driver is voor de hardware RNG in de SoC?
bcm2708-rng heet die driver. Die maakt
/dev/hwrng en die is
echt random, niet pseudo-random. Gebruiken jullie die niet? Of zijn er problemen mee die ik niet ken?
Of zijn er aspecten aan erandom die ik hier over het hoofd zie? Andere voordelen?
- De meesterlijke keuze om alle development in package repo's te doen op git. Zo kan je daadwerkelijk met 3 commando's een deb genereren en installeren met de laatste versies.
Altijd handig

De dingen die nu geïmplementeerd worden lijken op dit moment nog niet perse nuttig, zoals BTRFS. Maar wacht maar geduldig af wat mk01 allemaal in gedachten heeft

. Laatste wat ik gehoord heb is dat hij kexec wil gaan gebruiken zodat je on-the-fly de kernel kan updaten.
Benieuwd wat de toekomst brengt.

gwystyl schreef op maandag 08 juli 2013 @ 08:57:
Heeft iemand hier daar nog wat op aan te vullen, of is er heel veel veranderd sinds die blog (19 feb)? Ik zie de laatste paar pagina's dat xbian veel genoemd wordt, dus die wil ik sowieso proberen....
Ja hoor.
OpenElec: doet waar het voor gemaakt is, en doet dat goed. Als je echter buiten het kadertje wil gaan kleuren, om het zo maar even te noemen, dan laat het zich van de drie het minst makkelijk aanpassen.
Raspbmc: Wat daar op die blog staat ben ik het niet mee eens en er is ook veel veranderd. Het is een prima stabiele distro waar ik al een jaar gebruik van maak. De afgelopen maanden geen enkel probeer meer mee gehad, ding werkt en vreet alles wat ik er naar toe gooi.
Xbian: is hier populairder en ook een prima distro. Doet wat het moet doen en is vaak wat sneller met updates en wijzigingen. Heeft ook weer tot gevolg dat er een enkele keer wel eens iets breekt, maar volgens mij hebben ze dat steeds beter onder controle. Laatste keer dat ik er mee gespeeld heb was in april 2013 en dat ging gewoon prima.
Kortom: als OpenElec niet voldoet, of je wilt eens wat anders dan kun je Raspbmc en Xbian beide proberen. En dan blijf je gebruiken waar jij je het fijnst bij voelt.
[
Voor 20% gewijzigd door
Ultraman op 08-07-2013 09:46
. Reden: reactie @ gwystyl toegevoegd ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.