Ik heb sinds enkele maanden ook een Raspberry Pi (rev B.) en wil bij deze mijn ervaringen delen. Wellicht dat er iemand nog baat bij heeft.
Doel van aanschaf:
- Mediaspeler
- Download machine
- Laag stroom verbruik
Mediaspeler:
Ik maak gebruik van XBian. Deze gebruik ik naar volle tevredenheid. Reageert prima, Samsung afstandsbediening werkt er ook nog eens op (was blij verrast, kwam er namelijk per ongelijk achter).
Voor XBian heb ik Raspbmc gebruikt, maar deze haperde (elke x seconden) bij het streamen van films. Dit varieerde van 700MB - 20GB+ films. De oorzaak kon ik vinden en ben daarom overgegaan naar XBian.
Download machine:
Op de Pi is een 2TB HDD met externe voeding via USB aangesloten.
Ik ben waarschijnlijk een van de weinigen hier die geen gebruik maakt van nieuwsgroepen, maar alles via torrents (private trackers) doet. Dus voor mij was het niet even de "Download package" installeren.
- Voor het downloaden van torrents gebruik ik Transmission.
- Voor het automatisch downloaden van de .torrent's gebruik ik Flexget.
- Voor het uitpakken van bestanden gebruik ik unrar.
- En omdat mijn vorige installatie volgens mij doodgegaan is, omdat ik Samba gebruikte, heb ik besloten ftp te gebruiken. Ik vond samba op de Pi er traag werken.
Installatie:
Dit is alles wat boven op XBian geinstalleerd is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| sudo apt-get install transmission-daemon
sudo apt-get install python-pip
sudo pip install flexget
sudo apt-get install python-transmissionrpc
sudo wget http://files.tobiass.eu/unrar_4.1.4-1_armhf.deb
sudo dpkg -i unrar_4.1.4-1_armhf.deb
sudo apt-get install vsftpd |
Configs:
code:
1
2
3
4
| "download-dir": "/media/usb0/torrents/",
"incomplete-dir": "/media/usb0/torrents/",
"rpc-username": "xbian",
"rpc-whitelist": "127.0.0.1,192.168.*.*", |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| presets:
tv:
series:
exists_series:
- /media/usb0/torrents/
720p:
- naam van serie
transmission:
host: localhost
port: 9091
username: xbian
password: raspberry
path: /media/usb0/torrents/{{series_name}}/Season {{series_season}}
tasks:
showrss:
priority: 1
rss: http://mijn.rss.feed
preset: tv |
code:
1
2
| PATH=$PATH:/usr/bin/
find /media/usb0/torrents/ -name "*.rar" -exec unrar -y -o- x \{\} /media/usb0/complete/ \; |
code:
1
2
| local_enable=YES
write_enable=YES |
Crontab:
code:
1
| 12 * * * * /usr/local/bin/flexget -c /media/usb0/pi/config.yml --cron |
Met het unrar script moet ik nog even prutsen, deze werkt niet altijd even lekker in de crontab. Ben er nog niet helemaal achter waarom dat is. /media/usb0/complete/ wordt wel een beetje een vergaarbak. Meestal kijk ik de series en verwijder ze later, dus ik kan hier prima mee leven. Zal later nog in een sorteer script duiken.
De performance van de Pi is prima. Ik kan prima 1080p films kijken tijdens het down/uploaden. Echter als ik een film kijk en het unrar script is aan de gang dan merk je wel dat hij het druk heeft.
Al in al ben ik blij met mn Pi!
Groeten,
Danny.