Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Sepp14 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:00:
[...]

Weet ik niet maar wil ook niet steeds moielijk doen met de stekker. Hij staat bij mij ook niet constant aan.
Dat is zijn punt, waarom zou je hem niet de hele tijd aan laten staan als die switch nagenoeg hetzelfde verbruikt als de Pi? Kun je hem net zo goed aan laten staan, hoef je niet eens op het knopje van de afstandsbediening te drukken :P

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yeah, mijn rasp is binnen, aankomend weekend lekker mee spelen :-)

Ik zit nog te twijfelen welk programma ik erop ga zetten. Xbian, openelec of raspbmc. Iemand tips waarom ik voor een bepaald systeem moet kiezen? Wil met name films kijken via Xbmc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:35
CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 10:04:
Laten we beginnen bij het punt hoe je de adapter werkend heb gekregen zodat we hem ootb kunnen gaan ondersteunen.
Exact kan ik je niet zeggen, maar kan het nog wel eens reproduceren denk ik. Ik heb toch mijn installatie om zeep geholpen van xbian alpha 5 dus maar eens opnieuw installeren.
!null schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 11:39:
[...]

2 dingen: Kun je wel netwerken vinden? Weet even het commando er niet voor dat je een lijst met netwerken krijgt op de command line.

En heb je hem via een USB powered hub? Op de verified pheriphals pagina staat wel dat alle Netgear wg111 versies werken, maar men klaagt over dat het veel stroom trekt en alleen via een powered hub kan werken.
ja ik kan met iwconfig wlan0 scan wel netwerken vinden en ik zie mijn draadloze netwerk er ook tussen staan. Over dat van dat stroom ben ik ook wel eens tegengekomen, maar ik was in de veronderstelling als hij zich initaliseerd en ook netwerken vindt hij het och zou moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
!null schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:06:
[...]

Dat is zijn punt, waarom zou je hem niet de hele tijd aan laten staan als die switch nagenoeg hetzelfde verbruikt als de Pi? Kun je hem net zo goed aan laten staan, hoef je niet eens op het knopje van de afstandsbediening te drukken :P
Die Pi verbruikt 20watt als hij gewoon niks aan doen is en 30 wat als ik wat aan kijken ben via plexbmc (heb zo'n energie meter) het kost ongeveer 45 euro per jaar als je hem constant aan laatstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Eh, dan moet je toch echt eens je energiemeter controleren denk ik.

Want je kunt een Pi al voeden met een willekeurige USB poort, wat maximaal 2,5Watt is (5V x 500mA)
Ik weet niet hoe je hem voed, maar de meeste adapters (zo ook mijne met 5V x 2A) komen niet eens boven de 10Watt uit.
Weet niet wat je er verder allemaal aan hebt hangen, ik gok een 3.5inch harde schijf, maar die neemt ook max 10Watt lijkt me, en in slaapstand vrijwel niks.

Ik zal vanavond de mijne eens meten. Met m'n Voltcraft (die ook niet meer 100% accuraat is onder de 5Watt).
Senaxx schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:51:
[...]

ja ik kan met iwconfig wlan0 scan wel netwerken vinden en ik zie mijn draadloze netwerk er ook tussen staan. Over dat van dat stroom ben ik ook wel eens tegengekomen, maar ik was in de veronderstelling als hij zich initaliseerd en ook netwerken vindt hij het och zou moeten doen?
Ik zou zeggen probeer hem even op een usb hub met voeding.
iwconfig is inderdaad het commando. Als het een stroom probleem is kan hij nog steeds wel ontvangen maar wellicht slecht verzenden.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 24-01-2013 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Extra gloeilamp op de stekkerdoos prikken.
20w kan natuurlijk niet als de Pi al met een 5v 500mA te voeden is.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:00

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Sinned123 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:33:
Extra gloeilamp op de stekkerdoos prikken.
20w kan natuurlijk niet als de Pi al met een 5v 500mA te voeden is.
Spanning: U=I*R
Vermogen: P=U*I

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een Raspberry Pi verbruikt op zichzelf 3w

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Sepp14, volgens mij begrijp hij dat prima.

En inderdaad een extra gloeilamp erbij zorgt voor nauwkeuriger meten bij de simpelere energiemeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:47:
Yeah, mijn rasp is binnen, aankomend weekend lekker mee spelen :-)

Ik zit nog te twijfelen welk programma ik erop ga zetten. Xbian, openelec of raspbmc. Iemand tips waarom ik voor een bepaald systeem moet kiezen? Wil met name films kijken via Xbmc.
Puur films kijken en niet tinkeren met je OS? OpenElec
Films en nog een beetje spelen met je OS?? Xbian..

Laat raspbmc lekker links liggen.. te rommelig in mijn ervaring

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
!null schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:30:
Eh, dan moet je toch echt eens je energiemeter controleren denk ik.

Want je kunt een Pi al voeden met een willekeurige USB poort, wat maximaal 2,5Watt is (5V x 500mA)
Ik weet niet hoe je hem voed, maar de meeste adapters (zo ook mijne met 5V x 2A) komen niet eens boven de 10Watt uit.
Weet niet wat je er verder allemaal aan hebt hangen, ik gok een 3.5inch harde schijf, maar die neemt ook max 10Watt lijkt me, en in slaapstand vrijwel niks.

Ik zal vanavond de mijne eens meten. Met m'n Voltcraft (die ook niet meer 100% accuraat is onder de 5Watt).

[...]
mmmm heb je een punt inderdaad, het is een 1.5mA 5v voeding van mijn telefoon. De meter geeft 20.55 aan maar denk dat het 2.55 moet zijn. :)

edit: nevermind hehe ik lees dat ding niet goed uit :) de kleine cijfers zijn niet het aantaal watt op deze meter heb nu 7watt gloeilamp er in gedaan die geeft netjes 7 aan en niet 70 ;)

[ Voor 10% gewijzigd door WeAreLegion op 24-01-2013 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-07 01:28
Heeft iemand toevallig een draadloze xbox 360 controller aan de praat gekregen met Xbian? Was gisteravond al een hele tijd aan het klooien, maar zonder al te veel succes

Eerst maar wat omgeklooid met informatie uit dit en dit topic. Met informatie uit die topics deed hij namelijk helemaal niks. Als ik hem gewoon opstarte kreeg ik wel de input te zien in de terminal, maar in XBMC geen reactie.

Wat ik nu heb is het volgende: eerst apt-get install xboxdrv,
toen xboxcontroller.sh bestand gemaakt met deze inhoud:
code:
1
2
#!/bin/bash
sudo xboxdrv --config /home/xbian/mapping --wid 0 -l 2 --detach-kernel-driver &

een mapping bestand met deze inhoud:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
[xboxdrv]
silent=true
deadzone=6000
dpad-as-button=true
trigger-as-button=true

[ui-axismap]
x2=REL_X:10
y2=REL_Y:-10
x1=KEY_A:KEY_D
y1=KEY_W:KEY_S

[ui-buttonmap]
a=KEY_LEFTSHIFT
b=BTN_C
x=BTN_EXTRA
y=KEY_C

[ui-buttonmap]
lb=KEY_Z
rb=KEY_SPACE

[ui-buttonmap]
lt=BTN_LEFT
rt=BTN_RIGHT

[ui-buttonmap]
dl=KEY_4
dr=KEY_2
du=REL_WHEEL:-1:150
dd=REL_WHEEL:1:150

[ui-buttonmap]
back=KEY_TAB
start=KEY_ESC

# EOF #

en dan in /etc/rc.local heb ik dit neer gezet:
code:
1
2
/home/xbian/xboxcontroller.sh
exit 0

Uiteindelijk is het nu zover dat mijn rechter thumbstick werkt als muis en de triggers als linker en rechter muisknop. Verder nog steeds helemaal geen reactie. Iemand enig idee wat ik kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het wilt, dan kunnen we je verder helpen op ons forum. Ik weet in ieder geval dat er meer XBian gebruikers met die xbox remotes bezig waren.

[ Voor 72% gewijzigd door CurlyMo op 24-01-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 20:37
iemand een snelle mirror voor Openelec images? http://openelec.thestateofme.com/ is traag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoRoo schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:30:
[...]

Thanks! Xbian nu geprobeerd, installatie was een eitje. Helaas loopt het systeem vast als ik een netwerkmap bij music wil toevoegen. Nadat ik op add source klik kan ik nog 3 seconden bedienen, daarna is het exit. Muis/Ipad doet helemaal niks meer. Iemand ervaring mee? :?

Ben nu Openelec even aan het downloaden, wou ze toch allebei al even proberen.

Edit:
Systeem loopt ook vast bij scrollen door program add-ons zoeken. Helaas duurt OpenElec downloaden nog een half uur, trage server.

Edit 2: win32diskimager herkent m`n sd/drive niet :? Openelec wordt hem dus ook eerst niet. Ik ga morgen maar wel weer verder. Wel apart, lees dat velen dit probleem hebben, maar oplossing is niet beschikbaar. Externe SD kaart reader lijkt te werken, maar die heb ik uiteraard niet,

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
CurlyMo schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 20:51:
Als je het wilt, dan kunnen we je verder helpen op ons forum. Ik weet in ieder geval dat er meer XBian gebruikers met die xbox remotes bezig waren.
Ik zal eens even kijken. Die andere link is inderdaad al van Raspbian. Weet wel dat (vooral de klassieke xmbc) gebruikers erg blij zouden zijn met goede 360 controller ondersteuning.

Mijn performance is trouwens wel uitermate matig. Ik dacht dat het door mijn voeding kwam (Had gister 0.7A), maar ik heb nu een zwaardere (2.1A) en het schiet nog steeds niet bepaald op. Zelfs de menus in XBMC doen af en toe heel erg moeilijk. Wat ik lees van anderen zou dat niet helemaal horen te kloppen. Het kan ook zijn dat er echt allemaal random shit aan het draaien is wat de performance zo verprutst. Mijn nogal matige kennis van Linux zal dat allemaal wel niet ten goede komen. Ach, ik schrijf nu tenminste steeds op wat ik probeer, zodat ik op een gegeven moment gewoon een reinstall kan doen en dan alles probeer in één keer goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deel je die noteblok dan ook met ons ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Hij doet het ondertussen. Nogal een domme fout. Dat load script stond nog op een oude mapping file (Die op de eerdere paginas van die topics stonden) en toen ik geprobeerd had de mapping van die xboxdrv site af te plukken heeft hij hem dus nooit gebruikt als config. Dat even veranderd en hij doet het meteen. Nu alleen nog even handige controls verzinnen :3

Als je dit volgt zou het allemaal moeten werken. Als ik fatsoenlijke controls uitvogel (en even een plaatje maak met de controls er op gooi ik hem desnoods wel even op de wiki van xbian)

[ Voor 28% gewijzigd door Adanteh op 25-01-2013 04:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:40:

Edit 2: win32diskimager herkent m`n sd/drive niet :? Openelec wordt hem dus ook eerst niet. Ik ga morgen maar wel weer verder. Wel apart, lees dat velen dit probleem hebben, maar oplossing is niet beschikbaar. Externe SD kaart reader lijkt te werken, maar die heb ik uiteraard niet,
Je zal je SD kaart ff moeten resetten.. als het goed is heb je nu maar een disk van een paar MB..
SD Formatter downloaden, SD formatteren en met win32diskimager openelec erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoRoo schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:39:
[...]

Je zal je SD kaart ff moeten resetten.. als het goed is heb je nu maar een disk van een paar MB..
SD Formatter downloaden, SD formatteren en met win32diskimager openelec erop.
SD Formatter is er al overheen gegaan, disk geeft goede aantal MB`s weer. Vervolgens kan ik geen drive selecteren in win32DM. Met twee SD kaarten geprobeerd, beide dit probleem.

Lees op internet dat dit met name voorkomt bij interne cardreaders (laptop e.d.), zal vanmiddag eens een externe opsporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:17:
[...]
SD Formatter is er al overheen gegaan, disk geeft goede aantal MB`s weer. Vervolgens kan ik geen drive selecteren in win32DM. Met twee SD kaarten geprobeerd, beide dit probleem.

Lees op internet dat dit met name voorkomt bij interne cardreaders (laptop e.d.), zal vanmiddag eens een externe opsporen.
Vreemd.. in de laptop en vaste pc zo'n reader... nooit last van gehad.. Zodra windows 'm detecteert moet je 'm kunnen aanspreken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt ook bv. met (g)parted even kijken wat er aan de hand is.
http://gparted.sourceforge.net/
Gparted staat op op de meeste Linux distributies...

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adanteh schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 03:57:
Hij doet het ondertussen. Nogal een domme fout. Dat load script stond nog op een oude mapping file (Die op de eerdere paginas van die topics stonden) en toen ik geprobeerd had de mapping van die xboxdrv site af te plukken heeft hij hem dus nooit gebruikt als config. Dat even veranderd en hij doet het meteen. Nu alleen nog even handige controls verzinnen :3

Als je dit volgt zou het allemaal moeten werken. Als ik fatsoenlijke controls uitvogel (en even een plaatje maak met de controls er op gooi ik hem desnoods wel even op de wiki van xbian)
Zou je ook een dmesg en lsusb output erbij willen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RoRoo schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:37:
[...]

Vreemd.. in de laptop en vaste pc zo'n reader... nooit last van gehad.. Zodra windows 'm detecteert moet je 'm kunnen aanspreken..
Ben er inmiddels uit. In verkenner op eigenschappen klikken en handmatig een driveletter toevoegen. Gister werkte dat niet, maar zojuist opeens wel. Najah, hij draait nu in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:00

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

In de install en connect bij XBian kan ik niet vinden welk bestandsformaat de sd card moet zijn.
Heb een verse SD Card welk bestandsformaat moet ik hebben zodat XBian soepel draait, FAT (FAT16), FAT32, exFAT (FAT64) of NTFS?

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Ik vraag me langzamerhand af waarom ik eigenlijk voor een rasp ben gegaan. Toch net iets te langzaam voor xbmc. En als ik dan kijk naar de nieuwste android sticks, phew, kosten hetzelfde, veel betere specs. Moet alleen niks in de zijkant van mijn tv hebben. En ik wil bedraad netwerk :)

Niemand die dat hier heeft overwogen, of na ervaringen met de rasp nu wel doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik ben alleen maar blij verrast. Hij speelt moeiteloos m'n MKV-tjes e.d. af, en dient voor mij ook meteen als server voor het netwerk, evenals voor downloaden en muziek (dlna). En dan maar een paar Watt gebruiken. Kan niet beter :) en ik kan m'n TV ab gebruiken.
Ik weet niet hoe android via usb op een TV werkt, maar mijn TV kan dat sowieso niet. Kan me voorstellen dat je dan een nieuwere TV nodig hebt die dan ook alle formaten aan moet kunnen (qua hardware decoding bedoel ik dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sepp14 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 12:49:
In de install en connect bij XBian kan ik niet vinden welk bestandsformaat de sd card moet zijn.
Heb een verse SD Card welk bestandsformaat moet ik hebben zodat XBian soepel draait, FAT (FAT16), FAT32, exFAT (FAT64) of NTFS?
Je SD kaart wordt bit voor bit overgeschreven door de image dus het formaat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
CurlyMo schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:01:
[...]

Zou je ook een dmesg en lsusb output erbij willen zetten?
Die linux kennis van mij is nog geweldig (Twee dagen voor het eerste aangeraakt in een paar jaar. En paar jaar geleden was het met Ubuntu en daar hoef je nauwelijks mee te klooien). ¿Que?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
code:
1
dmesg

code:
1
lsusb

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand hier de uitzending gemist app al geprobeerd? Ben wel benieuwd of die werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
App of plugin? De plugin werkte (toen ik hem voor het laatst probeerde) prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 13:45:
App of plugin? De plugin werkte (toen ik hem voor het laatst probeerde) prima.
Ja plugin bedoel ik idd. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oja, moest ik ook nog doen. Dan kan ik gewoon de algemene XBMC Uitzending gemist plugin downloaden toch? Hoeft niks specefieks voor raspbmc of wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 12:54
RoRoo schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:30:
[...]

raspmbc te rommelig in jouw ervaring? In de zin van? Ik heb het even gedraaid (draai nu even openelec) en vond het alleen iets slomer aanvoelen als openelec, doch raspmbc is wel een complete distro, dus logisch. Tevens werken meer add-ons hierop dan met openelec (heel veel broken status met de laatste versie)?
Xbian nog niet geprobeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

idef1x schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
[...]

raspmbc te rommelig in jouw ervaring? In de zin van? Ik heb het even gedraaid (draai nu even openelec) en vond het alleen iets slomer aanvoelen als openelec, doch raspmbc is wel een complete distro, dus logisch. Tevens werken meer add-ons hierop dan met openelec (heel veel broken status met de laatste versie)?
Xbian nog niet geprobeerd..
Instabiel
Traag
Updates duren langer dus je wacht langer op een bugfix

Ik had er ellende mee, m'n pa was er ook heel snel van genezen en collega's zijn ook heel snel naar OpenElec en Xbian gegaan..

5/5 die het links laten liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
Oja, moest ik ook nog doen. Dan kan ik gewoon de algemene XBMC Uitzending gemist plugin downloaden toch? Hoeft niks specefieks voor raspbmc of wel.
Volgens mij kun je die niet downloaden uit de plugin database, ik zie hem er zo niet tussenstaan. Dan maar even via ZIP bestand proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Draait hier toch heus prima. Ik blijf er al zo lang bij hangen juist omdat Raspbmc hier de stabielste is naast OpenElec. Maar OE is mij te beperkt.
De laatste keer dat Xbian heb geprobeerd was dat juist huilen met de pet op. Maar dat is echt al maanden geleden, was mogelijk een probleem met die specifieke release en ik neem aan dat het vandaag de dag totaal anders is. Ik lees er hier goede ervaringen mee, dus zal wel snor zitten op het moment.
Traag
Ook niet in mijn beleving. En ik kan er ook geen harde cijfers over vinden zo snel.
Updates duren langer dus je wacht langer op een bugfix
Ik heb al sinds november eigenlijk geen last meer van bugs.
En ik zie infrequente updates op dit platform juist als een voordeel. Ik wil niet dat een machine die goed loopt zichzelf ineens onderuit haalt na een update. En dat is iets wat ik zowel Raspbmc als Xbian heb zien doen. Dus het feit dat Raspbmc wat meer tijd tussen releases zet is voor mij een voordeel.

Een ander, jij bijvoorbeeld, heeft blijkbaar voorkeur voor frequente updates en meer bleeding edge software. Mij interesseert dat voor mijn Pi totaal niet zolang wat ik heb goed werkt.
Zelfde geldt voor mijn studielaptop. Drie keer raden wat die draait... Juist! Debian.
Ik had er ellende mee, m'n pa was er ook heel snel van genezen en collega's zijn ook heel snel naar OpenElec en Xbian gegaan..
Kan net een specifieke release zijn geweest. Ik heb een, zoals je hierboven al kon lezen, een vergelijkbare ervaring met Xbian gehad en heb sindsdien ook niet meer omgekeken. Mij zie je echter Xbian niet afraden of onderuit halen.
Welke distributie iemand kiest is iets persoonlijks en dat mag ieder lekker zelf weten.

Als voor jou Xbian goed werkt moet je dat lekker blijven gebruiken.
Ik blijf hier voorlopig Raspbmc gebruiken omdat ik er al maanden plezier aan beleef.
5/5 die het links laten liggen...
Kom niet aan met overdreven "statistieken". Omdat in deze draad veel over Xbian wordt gebabbeld wil niet zeggen dat het de go-to distro is voor ieder die XBMC op de Raspberry Pi behoeft.

Zowel Raspbmc en Xbian zijn prima distri en vervullen elk een niche.
Onderhuids zijn ze beiden gebaseerd op Raspian en daarmee in mijn ogen een soort broertjes.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerLeonov
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:41
Ik kan mezelf geen ervaren gebruiker noemen, maar RaspBMC draait hier nu sinds het begin van mijn RPi- carrière, d.w.z. een week of drie ook gewoon tamelijk stabiel. Ik kan natuurlijk niet vergelijken zonder de andere twee opties te hebben getest, maar het feit dat ik daar eigenlijk geen aanleiding toe zie, zegt ook wel wat, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
[    2.374173] smsc95xx v1.0.4
[    2.440309] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: register 'smsc95xx' at usb-bcm2708_usb-                                  1.1, smsc95xx USB 2.0 Ethernet, b8:27:eb:e3:cd:74
[    2.525561] usb 1-1.2: new full-speed USB device number 4 using dwc_otg
[    2.651683] usb 1-1.2: New USB device found, idVendor=045e, idProduct=0719
[    2.664484] usb 1-1.2: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber                                  =3
[    2.672266] usb 1-1.2: Product: Xbox 360 Wireless Receiver for Windows
[    2.679897] usb 1-1.2: Manufacturer: \xffffffc2\xffffffa9Microsoft
[    2.693286] usb 1-1.2: SerialNumber: FDBECC10
[    3.614878] udevd[142]: starting version 175
[    7.820157] EXT4-fs (mmcblk0p2): re-mounted. Opts: (null)
[    8.410246] EXT4-fs (mmcblk0p2): re-mounted. Opts: (null)
[    9.000349] bcm2835 ALSA card created!
[    9.017200] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.033295] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.050838] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.068668] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.082369] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.092467] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.102402] bcm2835 ALSA chip created!
[   15.909468] Installing knfsd (copyright (C) 1996 okir@monad.swb.de).
[   16.584036] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCD                                  E1
[   19.124764] input: Xbox 360 Wireless Receiver as /devices/virtual/input/input                                  0
[   23.128934] lirc_dev: IR Remote Control driver registered, major 250
[   23.134859] lirc_xbox: module is from the staging directory, the quality is u                                  nknown, you have been warned.
[   23.138648]
[   23.138648] lirc_xbox: XBOX DVD Dongle USB remote driver for LIRC $Revision:                                   0.01 $
[   23.138677] lirc_xbox: Jason Martin <austinspartan@users.sourceforge.net>
[   23.138883] usbcore: registered new interface driver lirc_xbox
[   40.384208] usb 1-1.2: usbfs: process 1621 (xboxdrv) did not claim interface                                   0 before use
[   40.385570] input: Xbox 360 Wireless Receiver as /devices/virtual/input/input                                  1

Dat is dmesg. Niet alles, maar voor de rest leek er zo niks voor die xbox controller te zijn

En lsusb
code:
1
2
3
4
Bus 001 Device 002: ID 0424:9512 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 004: ID 045e:0719 Microsoft Corp. Xbox 360 Wireless Adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Ultraman schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 15:37:
[...]
Draait hier toch heus prima. Ik blijf er al zo lang bij hangen juist omdat Raspbmc hier de stabielste is naast OpenElec. Maar OE is mij te beperkt.
De laatste keer dat Xbian heb geprobeerd was dat juist huilen met de pet op. Maar dat is echt al maanden geleden, was mogelijk een probleem met die specifieke release en ik neem aan dat het vandaag de dag totaal anders is. Ik lees er hier goede ervaringen mee, dus zal wel snor zitten op het moment.

[...]
Ook niet in mijn beleving. En ik kan er ook geen harde cijfers over vinden zo snel.

[...]
Ik heb al sinds november eigenlijk geen last meer van bugs.
En ik zie infrequente updates op dit platform juist als een voordeel. Ik wil niet dat een machine die goed loopt zichzelf ineens onderuit haalt na een update. En dat is iets wat ik zowel Raspbmc als Xbian heb zien doen. Dus het feit dat Raspbmc wat meer tijd tussen releases zet is voor mij een voordeel.

Een ander, jij bijvoorbeeld, heeft blijkbaar voorkeur voor frequente updates en meer bleeding edge software. Mij interesseert dat voor mijn Pi totaal niet zolang wat ik heb goed werkt.
Zelfde geldt voor mijn studielaptop. Drie keer raden wat die draait... Juist! Debian.

[...]
Kan net een specifieke release zijn geweest. Ik heb een, zoals je hierboven al kon lezen, een vergelijkbare ervaring met Xbian gehad en heb sindsdien ook niet meer omgekeken. Mij zie je echter Xbian niet afraden of onderuit halen.
Welke distributie iemand kiest is iets persoonlijks en dat mag ieder lekker zelf weten.

Als voor jou Xbian goed werkt moet je dat lekker blijven gebruiken.
Ik blijf hier voorlopig Raspbmc gebruiken omdat ik er al maanden plezier aan beleef.

[...]
Kom niet aan met overdreven "statistieken". Omdat in deze draad veel over Xbian wordt gebabbeld wil niet zeggen dat het de go-to distro is voor ieder die XBMC op de Raspberry Pi behoeft.

Zowel Raspbmc en Xbian zijn prima distri en vervullen elk een niche.
Onderhuids zijn ze beiden gebaseerd op Raspian en daarmee in mijn ogen een soort broertjes.
Ik gebruik geen xbian, ik draai openelec puur omdat ik 'm als mediaplayer wil gebruiken en niet nog een OS draai die uitnodigt om te "tinkeren" (Xbian en Raspbmc)

mijn "statistieken" zijn gebaseerd op onafhankelijke verklaringen van 5 lostaande personen. alle 5 hebben ze/we raspbmc uitgeprobeerd. En sommige zelfs meerdere versies. en bij alle 5 voldeed het niet aan de verwachtingen die Openelec (of bij 1 andere Xbian) wel waar heeft kunnen maken.

Dat het bij jou goed draait ben ik heel blij om, maar voel je niet direct op je teentjes getrapt dat ik mijn persoonlijke mening geef als men daar om vraagt. Wil je mijn mening niet weten? Sla m'n post over of vraag er niet naar.

Voor mij was het ruk en 5 anderen vonden dat ook nadat ze het zelf getest hebben. Ze draaien nu op 1 na OpenElec met verschillende versies en situaties en vinden dat top d:)b werken. De andere collega is naar Xbian geswitched toen ik ervanaf switchte en is daar zeer over te spreken.

Dat ze momenteel verder ontwikkeld zijn, mag ik wel hopen. Maar ik heb nu een werkende SD met OpenElec en een backup SD klaarliggen mocht de boel corrupt raken door wat voor oorzaak dan ook.

De laatste x dat ik Rasp geprobeerd heb is 2mnd geleden. Dus ik vast de stabiele build gemist. Ik heb niet de tijd en de interesse om alles te blijven testen. Er moet ook nog gewerkt worden, de kids hebben ook aandacht nodig en de 3 uurtjes in de dag die dan overblijven ga ik liever een film kijken :)

Dat Xbian hier ruim vertegenwoordigd wordt kan je als storend ervaren, de Xbian gebruikers zijn er blij mee. Ik skip de berichten erover gewoon omdat het niet voor mij bedoeld is.

Als ik een bug ervaar vind ik het fijn om te weten dat er op korte termijn een update uitkomt die mogelijkerwijs wel mijn probleem snel kan oplossen. Dat jij er best wat langer op wilt wachten siert je. Ik wil graag iets sneller een fix :)

en de autoupdate van OpenElec staat momenteel uit, het draait nu goed. If it aint broke, don't fix it..

En nogmaals mijn mening, een beetje bijgesteld dan:

1. Open Elec als je gewoon een mediaplayer wilt
2. Xbian als je ook nog wilt tweaken
3. als 1 en 2 niet goed zijn, probeer dan Raspbmc.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je alleen XBMC wilt draaien is OpenELEC mijns inziens de meeste logische keuze.

OpenELEC = Ultra-stabiel!

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat ik als storend ervaarde was het roeperige in je post. Het was de manier waarop en niet zozeer je mening.
Hier onderbouw je je antwoord zeer uitgebreid en zul je van mij ook geen kritiek krijgen.
Als ik een bug ervaar vind ik het fijn om te weten dat er op korte termijn een update uitkomt die mogelijkerwijs wel mijn probleem snel kan oplossen.
Gelukkig heeft Raspbmc ook nightlies in zo'n geval, voor als je echt snel wilt.

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 25-01-2013 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 21:30

Compizfox

Bait for wenchmarks

Adanteh schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 16:42:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
[    2.374173] smsc95xx v1.0.4
[    2.440309] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: register 'smsc95xx' at usb-bcm2708_usb-                                  1.1, smsc95xx USB 2.0 Ethernet, b8:27:eb:e3:cd:74
[    2.525561] usb 1-1.2: new full-speed USB device number 4 using dwc_otg
[    2.651683] usb 1-1.2: New USB device found, idVendor=045e, idProduct=0719
[    2.664484] usb 1-1.2: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber                                  =3
[    2.672266] usb 1-1.2: Product: Xbox 360 Wireless Receiver for Windows
[    2.679897] usb 1-1.2: Manufacturer: \xffffffc2\xffffffa9Microsoft
[    2.693286] usb 1-1.2: SerialNumber: FDBECC10
[    3.614878] udevd[142]: starting version 175
[    7.820157] EXT4-fs (mmcblk0p2): re-mounted. Opts: (null)
[    8.410246] EXT4-fs (mmcblk0p2): re-mounted. Opts: (null)
[    9.000349] bcm2835 ALSA card created!
[    9.017200] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.033295] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.050838] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.068668] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.082369] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.092467] bcm2835 ALSA chip created!
[    9.102402] bcm2835 ALSA chip created!
[   15.909468] Installing knfsd (copyright (C) 1996 okir@monad.swb.de).
[   16.584036] smsc95xx 1-1.1:1.0: eth0: link up, 100Mbps, full-duplex, lpa 0xCD                                  E1
[   19.124764] input: Xbox 360 Wireless Receiver as /devices/virtual/input/input                                  0
[   23.128934] lirc_dev: IR Remote Control driver registered, major 250
[   23.134859] lirc_xbox: module is from the staging directory, the quality is u                                  nknown, you have been warned.
[   23.138648]
[   23.138648] lirc_xbox: XBOX DVD Dongle USB remote driver for LIRC $Revision:                                   0.01 $
[   23.138677] lirc_xbox: Jason Martin <austinspartan@users.sourceforge.net>
[   23.138883] usbcore: registered new interface driver lirc_xbox
[   40.384208] usb 1-1.2: usbfs: process 1621 (xboxdrv) did not claim interface                                   0 before use
[   40.385570] input: Xbox 360 Wireless Receiver as /devices/virtual/input/input                                  1

Dat is dmesg. Niet alles, maar voor de rest leek er zo niks voor die xbox controller te zijn

En lsusb
code:
1
2
3
4
Bus 001 Device 002: ID 0424:9512 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 003: ID 0424:ec00 Standard Microsystems Corp.
Bus 001 Device 004: ID 045e:0719 Microsoft Corp. Xbox 360 Wireless Adapter
Lijkt erop dat ie gewoon goed geinstalleerd is. Het enige wat dan nog niet werkt, gok ik, is dat XBMC nog van de 'joystick' input gebruik moet maken ipv van het keyboard.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online

arie_papa

Running on Ubuntu

Ik heb nu de ext4 partitie eindelijk na heel wat gepruts werkend gekregen op een 4GB usb stick. Mijn sd kaart was ook 4GB en dat gaf nogal wat troubles met dd. Uiteindelijke oplossing was eerst sd kaart (ext4 partitie) resizen met gparted en daarna dd vanaf de rpi zelf. Zorg er wel voor dat je zeker weet dat de usb stick gemount is (dus een werkende partitie heeft).

Tevens heb ik voor de fun ook maar even de /boot (die fat16 partitie) ook maar even via dd naar een 128MB kaart gezet en wonder boven wonder start het geheel zonder problemen op. Performance vind ik niet echt beter, maar dat zal waarschijnlijk komen doordat het een of ander b-merk stick is (net zoals de sd kaarten trouwens)

Mensen die tevreden via usb werken momenteel, zijn dat ext hdd's / high performance usb-sticks? Of ook budget zoals ik?

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het normaal dat als je de stekker uit het systeem trekt als deze actief is, dat deze vervolgens niet meer opstart? Heb het nu al 3x gehad. (openelec) Maar weer een nieuw SD kaartje maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Nu online

arie_papa

Running on Ubuntu

Jep, sd + stekker eruit is geen fijne combi met linux en andere besturingssystemen.
Probeer altijd eerst af te sluiten al is het via ssh. En een voorgeconfigureerde image is altijd fijn ;)

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
weet iemand of het mogelijk is om een video in een website te laten afspelen op de pi/xbmc? zodat ik de video dus op de tv kan bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoek even op brantje, die was daar mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

twitter @Brantje werkt ook.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Ultraman schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 17:58:
[...]

Wat ik als storend ervaarde was het roeperige in je post. Het was de manier waarop en niet zozeer je mening.
Hier onderbouw je je antwoord zeer uitgebreid en zul je van mij ook geen kritiek krijgen.
Zal het niet meer vanaf de wc op de telefoon doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibiben95
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 09:39
Webroswer op openelec is zkr onmogelijk. Kan er in ieder geval vrij weinig over vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Draai zelf xbmc 12 RC3 met openelec, heb xbian als back-up. OE is hier een stuk stabieler. Mijn vriendin wilde graag uitzending gemist plugin, die werkt prima :)
Heb via mede-tweaker een flirc overgenomen en die werkt met de tv afstandsbediening prima (ik probeerde het eerst met UPC-ab, maar dat was een ramp).

Het enige wat niet werkt is doorspoelen en terugspoelen, amper dan. Dit doe ik niet zo vaak overigens, maar het is de laatste 2 dagen een paar keer voorgekomen dat ik weg ging/moest en het stopte. Bij het opnieuw afspelen en 'resume' vanaf doen begint hij echter altijd bij het begin, dat is jammer.

'Springen' naar een bepaalde tijd gaat overigens goed met de iOS app. maar via de AB doorspoelen/terug gaat niet.
Iemand hier met wat kennis hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 21:17:
Is het normaal dat als je de stekker uit het systeem trekt als deze actief is, dat deze vervolgens niet meer opstart? Heb het nu al 3x gehad. (openelec) Maar weer een nieuw SD kaartje maken.....
Je trekt toch ook niet de stekker uit je PC om deze af te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibiben95
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-08 09:39
Hallo,

ik kwam vandaag een addon tegen om gba roms te spelen zolas pomemon oid. Maar ik heb geen idee hoe ik dit moet doen. Op het itnernet heb ik het een en ander gevonden maar hier werd ik ook niet veel wijzer van.

Kortom:

Kan ik gba roms op mijn raspberry pi (openelec) spelen (pokemon, ed)
Zo ja, Hoe doe ik dit? (of handige links?)

mvg
PS: Ik heb dit ook in een apart tipic geplaatst, maar lijkt me handiger om in dit tpoic te doen. Zodat andere mensen er ook wat aan hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Nu online

arie_papa

Running on Ubuntu

@hierboven, ik zou gewoon de site van Raspberry Pi http://www.raspberrypi.org/ in de gaten houden. Daar worden steeds de nieuwste projecten e.d. gepost. Ik kan me in ieder geval herrinneren dat er verschillende projecten zijn die old school games e.d. willen afspelen.

In ieder geval heb ik deze voorbij zien komen: http://chameleon.enging.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik draai opnieuw OpenElec, maar hierbij kan ik met mijn netwerk de Rasp niet benaderen. Windows zet hem als mediaplayer in het netwerk, waardoor ik er geen bestanden op kan zetten. Mega irri. Gister lukte het wel plots, alleen zoveel uitgehaald dat ik niet meer weet wat het nou was. Iemand hier een goeie tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Ultraman schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:47:
[...]

Maar hij heeft wel een punt. Normaal is het niet. Hier hetzelfde overigens..

En bij een pc, ik geef het je te doen. Pak een pc, met een willekeurig OS, en kijk eens hoe vaak je daar de stekker uit kunt trekken, die blijven gewoon opstarten. Fsck doet zijn ding en klaar. Bij de rasp heb je dikke kans dat hij de eerste keer al dood is.

[ Voor 3% gewijzigd door UltraSub op 26-01-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Kijk, dit is nog een keer handig. Ik trek ook elke keer de stekker er uit als hij uit moet. Dan zal ik dat maar niet meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Het netste is inderdaad "gewoon" afsluiten (kan ook via XBMC en ook via de meeste remotes). Daarna pas de stroom er af.

Daarom adviseer ik ook niemand om de USB-voeding van de TV te gebruiken. Afgezien van dat je niet zeker weet of het vermogen genoeg is, is het telkens aan/uit zetten van de TV, en daarmee het vaak "onverwachts" opstarten en afsluiten van de Pi niet bevorderlijk voor de installatie op de SD.

Soms MOET je wel een hard-reset doen, maar voorkomen is beter.

Plus, wat kost't nou eigenlijk, je pi 24/7 aan hebben staan?
Tenzij ik zeker weet meerdere dagen weg te zijn, zet ik'm eigenlijk nooit uit.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OpenELEC 3.0 RC2 released
http://openelec.tv/news/item/265-openelec-30-rc2-released

RPi build:
http://releases.openelec.tv/OpenELEC-RPi.arm-2.99.2.tar.bz2

Ervaring leert dat je beter even kunt wachten totdat de volgende pagina is bijgewerkt:
http://releases.openelec.tv/latest
Pas dan zal ook de auto updater de nieuwe release oppikken.

[ Voor 65% gewijzigd door technorabilia op 26-01-2013 20:52 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Firesphere schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:46:

Daar kan ik je antwoord op geven ;) het kost je op jaar basis ligt beetje aan hoeveel je voor stroom betaald tussen de 4,5 en 5,5 euro (per jaar dus )

Het abrupt uitzetten is vooral slecht voor flash kaartjes bij usb heb je daar zoiezo al wat minder last van :) maar goed ik heb hem nu gewoon altijd aanstaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

WeAreLegion schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 21:13:
[...]

Daar kan ik je antwoord op geven ;) het kost je op jaar basis ligt beetje aan hoeveel je voor stroom betaald tussen de 4,5 en 5,5 euro (per jaar dus )

Het abrupt uitzetten is vooral slecht voor flash kaartjes bij usb heb je daar zoiezo al wat minder last van :) maar goed ik heb hem nu gewoon altijd aanstaan :)
Ehm, mijn "wat kost het nou" was dan ook sarcastisch bedoelt, als in "het is bijna de moeite van het telkens aan/uit zetten niet waard" ;)

Ik weet niet exact wat't kost voor mij, maar het zal inderdaad in die buurt liggen, verschilt een beetje per leverancier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Firesphere schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 21:16:
[...]

Ehm, mijn "wat kost het nou" was dan ook sarcastisch bedoelt, als in "het is bijna de moeite van het telkens aan/uit zetten niet waard" ;)

Ik weet niet exact wat't kost voor mij, maar het zal inderdaad in die buurt liggen, verschilt een beetje per leverancier :)
Nou vooruit dan :) maar goed gewoon aanlaten staan is het beste vooral als je het draait op een SD card en een goede voeding is ook belangrijker :) draai nu xbian 0.4 werkt prima bij me vriendin draait er open elec en doet het ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Firesphere schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:46:
Het netste is inderdaad "gewoon" afsluiten (kan ook via XBMC en ook via de meeste remotes). Daarna pas de stroom er af.

Daarom adviseer ik ook niemand om de USB-voeding van de TV te gebruiken. Afgezien van dat je niet zeker weet of het vermogen genoeg is, is het telkens aan/uit zetten van de TV, en daarmee het vaak "onverwachts" opstarten en afsluiten van de Pi niet bevorderlijk voor de installatie op de SD.

Soms MOET je wel een hard-reset doen, maar voorkomen is beter.

Grappige is dat ik de Pi wél aan de tv heb hangen voor een aantal maanden nu en nooit geen problemen mee heb. Heel soms heb ik wel iets dat ik denk dat de Pi te weinig stroom krijgt (een handvol vastlopers in al die tijd) maar over het algemeen werkt het uitstekend. Elke keer dat de tv aangaat, gaat de Pi ook aan, ook al gebruiken we die niet. In theorie zou ik de Pi voeding ook los kunnen halen en alleen inpluggen als ik 'm zou gebruiken maar daar ben ik te lui voor. :+
Best lekker (lui) systeem zo.

Vind het dan ook een klein beetje jammer dat ik voor stroom wat anders moet verzinnen straks als de Pi vervangen gaat worden door de Ouya. (stroomvoorziening is een crime bij de tv)

Moet alleen nog wel weer eens kijken of ik m'n XBMC versie moet gaan updaten (XBian 12.0 Alpha 5 van 31 augustus 2012) hier of zelfs OpenElec erop zetten (aangezien ik las dat OpenElec puur XBMC was en XBian eigenlijk meer dan dat) en overclocken om DTS-audio mogelijk te maken zonder stotteren (geen receiver hier :'( ) Maar updaten is bij mij altijd zo'n gezeur geweest, backups werkten nooit en ik moest dus altijd álles opnieuw importeren en instellen. :/

EDIT: Een veelvoorkomend taalfoutje verbeterd. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 27-01-2013 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XBian 12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Trouwens, veel TV's vreten al meer in standby dan de Raspberry Pi.
Van mijn plasma (die inmiddels ook alweer wat jaartjes oud is) is standby verbruik 14W zo uit m'n hoofd wat ik toen gemeten heb. Alsof je de hele tijd een klein lampje aan hebt. Ik zet hem dan ook vrijwel nooit op standby, bij mij gaat alles uit. Ok behalve de Pi want die is mediacenter + server bij ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
!null schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 23:32:
Trouwens, veel TV's vreten al meer in standby dan de Raspberry Pi.
Van mijn plasma (die inmiddels ook alweer wat jaartjes oud is) is standby verbruik 14W zo uit m'n hoofd wat ik toen gemeten heb. Alsof je de hele tijd een klein lampje aan hebt. Ik zet hem dan ook vrijwel nooit op standby, bij mij gaat alles uit. Ok behalve de Pi want die is mediacenter + server bij ons.
Klopt :) mijn TV in me slaapkamer is zuiniger dan de gene in me woon kamer :) woonkamer is nog LCD slaapkamer is LED dat merk je al behoorlijk (gemeten met meter) maar goed voor die paar euro ga ik die Pi niet steeds uitzetten nergens voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Is het bij Openelec mogelijk om vanuit XBMC een overclock te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Remco Tr schreef op zondag 27 januari 2013 @ 00:14:
Is het bij Openelec mogelijk om vanuit XBMC een overclock te doen?
Dat kan volgens mij sowieso niet, dat is een governor-instelling, die je dus via SSH moet instellen. Tenzij iemand een plugin er voor maakt, maar die is dan universeel voor de RPi met XBMC.

Overclocken etc. wordt ingesteld vanuit de config.txt, niet vanuit XBMC (XBMC is slechts de frontend die plugt op de backend. De backend configureren is terminal-werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Firesphere schreef op zondag 27 januari 2013 @ 00:19:
[...]

Dat kan volgens mij sowieso niet, dat is een governor-instelling, die je dus via SSH moet instellen. Tenzij iemand een plugin er voor maakt, maar die is dan universeel voor de RPi met XBMC.

Overclocken etc. wordt ingesteld vanuit de config.txt, niet vanuit XBMC (XBMC is slechts de frontend die plugt op de backend. De backend configureren is terminal-werk)
Vanaf XBian Alpha 5 kan je alles wat je met xbian-config kan instelling ook in XBMC zelf instellen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
Met raspbmc kan je ook vanuit XBMC een overclock instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ultraman schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:47:
[...]

Heel eerlijk? Gebeurd best vaak. Nooit problemen mee gehad eigenlijk. Ik heb hier zon alles uit knop, voor de nacht, soms staat de pc nog aan. Trouwens, vrouwlief heeft een laptop waarvan de accu stuk is, die valt echt elke dag wel eens uit, ook nooit problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dat betekend niet dat het goed is voor je systeem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitch187
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 08:44
Ik krijg met Xbian bij sommige 720p content alleen geluid, waar kan dit aan liggen?

[ Voor 86% gewijzigd door mitch187 op 27-01-2013 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

WeAreLegion schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 23:34:
[...]

Klopt :) mijn TV in me slaapkamer is zuiniger dan de gene in me woon kamer :) woonkamer is nog LCD slaapkamer is LED dat merk je al behoorlijk (gemeten met meter) maar goed voor die paar euro ga ik die Pi niet steeds uitzetten nergens voor nodig :)
Een LED tv is ook gewoon LCD toch? ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kraades schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 20:48:
OpenELEC 3.0 RC2 released
http://openelec.tv/news/item/265-openelec-30-rc2-released

RPi build:
http://releases.openelec.tv/OpenELEC-RPi.arm-2.99.2.tar.bz2

Ervaring leert dat je beter even kunt wachten totdat de volgende pagina is bijgewerkt:
http://releases.openelec.tv/latest
Pas dan zal ook de auto updater de nieuwe release oppikken.
Ik heb alvast geupdate en het gebruikelijke werk lijkt het nog te doen... ;)

Wel het probleem dat de mips niet goed wordt berekend. Een RPi firmware probleem?
root ~ # grep ^arm /flash/config.txt
arm_freq=900
root ~ # grep -i mips /proc/cpuinfo
BogoMIPS        : 597.60
root ~ # vcgencmd measure_clock arm
frequency(45)=900000000
root ~ #

...en Airplay lijkt weer stuk te zijn. Werkt dit op XBian of Raspbmc wel?

....................................................................................................................Zie signature voor Pi specs.
........................................................................................................................................||
........................................................................................................................................\/

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 27-01-2013 11:02 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:36
mitch187 schreef op zondag 27 januari 2013 @ 09:34:
Ik krijg met Xbian bij sommige 720p content alleen geluid, waar kan dit aan liggen?
Ik heb dus hetzelfde probleem, maar ben er nog niet uit waar het aan kan liggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 17-09 21:19

Leejow(saait)

Blater

kepler schreef op zondag 27 januari 2013 @ 10:50:
[...]

Ik heb dus hetzelfde probleem, maar ben er nog niet uit waar het aan kan liggen :D
MPEG 2 license?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:17
Beste,

Ik wil mijn 2e Raspberry Pi met CEC laten bedienen. Echter krijg ik het maar niet voor elkaar om de menu knop te gebruiken. Als ik deze knop indruk, dan krijg ik het menu te zien van mijn televisie (Samsung)

Hoe hebben jullie dit geregeld? De OK, Play, Pauze, en pijltjes knoppen werken wel gewoon goed.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Weet iemand welke applicatie standaard voor DLNA service zorgt met raspbmc? Bij een standaard installatie staat er blijkbaar al wat op wat voor DLNA of in ieder geval UPnP server speelt. Maar die heeft geen media aan te bieden. Ik weet niet welke applicatie/daemon dat is en waar ik dan het te scannen pas op kan gegeven. Nu heb ik maar minidlna geinstalleerd en daarmee het pad opgegeven. Dat werkt prima met m'n internet radio dus niks te klagen, maar er worden dus wel 2 mediaservers gevonden van de raspbmc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ustinov
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 06:54
Possible schreef op zondag 27 januari 2013 @ 11:29:
Beste,

Ik wil mijn 2e Raspberry Pi met CEC laten bedienen. Echter krijg ik het maar niet voor elkaar om de menu knop te gebruiken. Als ik deze knop indruk, dan krijg ik het menu te zien van mijn televisie (Samsung)
...
Je TV bepaald welke knoppen hij zelf op reageert en dus niet via CEC doorgeeft aan je RPi. Daar lijkt mij dus weinig aan te doen. Mijn Philips vangt de menu-toets ook zelf af.
Heeft een andere toets niet al de functie die je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 08:36
Nope, die heb ik ingevoerd (en eerdere versie van Xbian/Raspbmc speelde wel dezelfde films af zonder licentie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Tylen schreef op zondag 27 januari 2013 @ 09:37:
[...]

Je snapt met punt ;) scheelt weer 3 leters :) maar LED LCD dan happy now? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dCY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-05 15:11

dCY

heeft iemand hier al de RPi getest ism sql library XBMC? Hoe is de browse snelheid door de library heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:29

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ustinov schreef op zondag 27 januari 2013 @ 15:10:
[...]

Je TV bepaald welke knoppen hij zelf op reageert en dus niet via CEC doorgeeft aan je RPi. Daar lijkt mij dus weinig aan te doen. Mijn Philips vangt de menu-toets ook zelf af.
Heeft een andere toets niet al de functie die je zoekt?
Je kan toetsen ook remappen toch? Is er hiervoor ergens een goede beschrijving voor te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mr_gadget schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:12:
[...]

Je kan toetsen ook remappen toch? Is er hiervoor ergens een goede beschrijving voor te vinden?
Default toetsen die de TV voor zichzelf houdt kun je remappen wat je wilt, de TV blijft ze altijd zelf oppakken ipv doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:50

ralpje

Deugpopje

.. Maar je kunt natuurlijk wel een andere toets de functie geven die je anders onder de menu-toets zou hebben. Ik denk dat hij dat bedoelt ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overlegne
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-03 13:01

Overlegne

Calvé Pindabaas

Gewoon even remappen ja, hier ook gedaan ism mijn Samsung Smart TV Remote, kan hier nu alle functies mee besturen. De TV functies blijven wel door de tv opgevangen worden, zoals de Smart Hub etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dCY schreef op zondag 27 januari 2013 @ 17:10:
heeft iemand hier al de RPi getest ism sql library XBMC? Hoe is de browse snelheid door de library heen?
Ja, werkt lekker snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
Heb zelfs de indruk dat sneller is als SD :)
In ieder geval sowieso sterk aan te raden. Als je weer eens een backup van je SD kaart terug moet zetten, hoef je je library niet helemaal opnieuw op te bouwen, en behoudt je je database ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tylen schreef op zondag 27 januari 2013 @ 09:37:
[...]

Ja, maar het verschil zit grotendeels in de achtergrondverlichting van het display. Bij de traditionele LCD TV is dat met een soort TL-balkjes die nagenoeg niet zuinig zijn en bij LED TV is dat met, hoe raad je het, LED's. Deze LED's zijn wél een pak zuiniger dan die TL-balkjes. En dat verschil, dat ga je merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

sypie schreef op maandag 28 januari 2013 @ 07:32:
[...]
Ja, maar het verschil zit grotendeels in de achtergrondverlichting van het display. Bij de traditionele LCD TV is dat met een soort TL-balkjes die nagenoeg niet zuinig zijn en bij LED TV is dat met, hoe raad je het, LED's. Deze LED's zijn wél een pak zuiniger dan die TL-balkjes. En dat verschil, dat ga je merken.
Joh....

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 09:39
Beste,

Hoe hebben jullie dit geregeld? De OK, Play, Pauze, en pijltjes knoppen werken wel gewoon goed.
Ik kan me herinneren dat een versie van xbmc, op een samsung tv, één van de teletekst-kleur-knopjes (rood, blauw, groen, geel) de functie van de menu knop had.
Misschien voordat je diep in remaps gaat duiken, even wat andere knopjes proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Niet online

Opi

Na veel soortgelijke berichten gelezen te hebben over problemen met HDMI CEC, kan ik alleen tot de conclusie komen dat die dingen het spontaan wel gaan doen. Maar mocht iemand het toch gelukt zijn om intentioneel de boel op te lossen, dan hoor ik het graag.

Tot dusver heb ik zowel de laatste stable van xbian als van openelec geprobeerd waarbij ik zowel via ssh als in XBMC zelf gecontroleerd heb of alles goed staat, de netwerkschijven worden via NFS benaderd, de Raspberry wordt via de usb-ingang van m'n TV gevoed en ik heb twee verschillende HDMI-kabels en twee verschillende HDMI-ingangen geprobeerd. Wat ik ook probeer, de TV (Bravia, 2010) detecteert de Raspberry niet. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie en nog meer kan proberen? :(

PS. Ook de besturing via een iOS app werkt niet, maar ik kan op voorhand niet zeggen of dit dezelfde oorzaak heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Heb je toevallig een andere tv in de buurt waarbij je zeker weet dat CEC wel werkt??
Dan zou je de Pi daar eens op moeten testen. Tv van je ouders/vriend(in) etc..

anders ff voor paar euro op dealextreme een ir ontvangertje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-09 09:45
Even snel een vraagje hé, ik draai thuis OpenELEC met MPEG2-license en de VC1-license. Alleen bij sommige DVD's heb ik wel geluid maar geen beeld. Ik las dat het kwam door de menu's in de DVD's... is dat al opgelost of nog niet? (was daar even benieuwd naar)

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Bij mij lijkt het nog niet helemaal opgelost. dvd wordt wel weergegeven, maar de menu's reageren niet altijd even goed.

Heb de laatste openelec er nog niet op staan overigens.. komt bij de volgende reboot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

GerbenKwakkel schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:28:
Even snel een vraagje hé, ik draai thuis OpenELEC met MPEG2-license en de VC1-license. Alleen bij sommige DVD's heb ik wel geluid maar geen beeld. Ik las dat het kwam door de menu's in de DVD's... is dat al opgelost of nog niet? (was daar even benieuwd naar)
Heb je die MPEG2-licentie ook nodig om andere videoformaten zoals MPEG4 af te spelen? Ik heb de licenties niet en kan nu een aantal films niet afspelen (divx e.d.) terwijl dit geen mpeg2 is maar mpeg4. Het geluid doet het wel (dus lijkt op het probleem van mitch187, alleen is bij mij de licentie een mogelijke oorzaak).
Of moet ik nog codecs downloaden en installeren voor bepaalde formaten?

Edit: Ik draai Xbian 1.0 alpha 4

[ Voor 2% gewijzigd door JanPedaal op 28-01-2013 13:11 . Reden: XBMC distro toegevoegd ]

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Beste,

Probeer de Return knop, als die op je afstandsbediening zit.
Die wordt op mijn Samsung UE40D5000 gemapped naar het openen van een context menu op XBMC. Alsof je rechts klikt met de muis en het menuboxje dat zich dan opent.

Pagina: 1 ... 35 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op!!

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.