De medicijnen waarvoor een enorme prijs voor wordt betaald om twee jaar langer te kunnen leven schijnen dus niet altijd effectief te werken en het kan net zo goed zijn dat het leven niet wordt verlengt.
In dat geval mag van mij de "subsidie" voor dit medicijn direct stopgezet worden. (zie ook de redenen in mijn vorige post)
Misschien heb je gelijk en moet het ook stop gezet worden omdat het "ons" teveel kost of te nadelig is voor onze samenleving.
Toch vind ik de mening een beetje kort door de bocht. Misschien, mogelijk etc.etc. Subjectief gezien zou iedereen die een kans heeft om langer te leven dit doen en weer kans op mogelijk, etc.etc. "leuker" door het leven gaan wat ook nog niet bekend is of ze daarna wel beter door het leven gaan.
In een mens zit nou eenmaal overlevingsinstinct en/of overlevingsdrang.
Je kunt de mensen met die ziekte niet kwalijk nemen dat ze er alles aan doen om te overleven ook al laten hun "middelen" dit niet toe.
En dan nu de gedurfde vraag?
Wat is de prijs van een mensenleven.
Wat mijn subjectieve mening betreft onbetaalbaar. Ook al is het maar voor een paar jaar, dagen of even.
Ik denk dat het voor iedereen wel zo is maar de realiteit is dat we er een prijskaartje aan moeten hangen.
Ook al is het een walgelijk idee maar het is eenmaal in de wereld zo dat geld eenmaal nodig is.
Mijn mening op de realiteit van de prijs van een mensenleven.
Je kan alleen op je eigen leven een prijs zetten. Op een ander kan dat gewoon niet omdat het niet moreel acceptabel is.
De pharma industrie moet dus moreel bewust zijn en proberen op een andere manier de winst te halen en voor die kleine groep het betaalbaar te houden. In elk onderzoek zitten risico's en kosten. Nu hebben ze toevallig een middel wat heel duur is maar zouden ze moreel bewust moeten zijn en die tegen lage kosten verkopen maar dat willen ze natuurlijk niet. Maar misschien kunnen ze van hieruit een medicijn maken waar ze wel weer winst op kunnen maken.
In andere woorden het moet voor de pharma industrie mogelijk zijn om op een andere manier te beloond worden wat weer moreel geaccepteerd is.
Ik bedoel dit zo:
ik heb bijv. een pharma bedrijf en maak een middel wat de hele wereld nodig heeft en waar veel mensen aan dood gaan. bijv. kanker.
Ik heb er bijv. 15 miljard aan gespendeerd om het onderzocht te krijgen en te maken. 1 pil is genoeg voor de rest van je leven.
Nu kan ik 2 dingen doen.
EVIL
Kan een klootzak zijn en het middel verkopen voor 1 miljoen per stuk. Reken maar wat de inkomsten worden.
De research niet vrijgeven of verkopen. Of tegen de wereld zeggen dat ik het heb maar niet vrij geeft. Het is immers van mij en er is geen wet die mij verbied om het niet vrij te geven. Moreel gezien natuulijk niet geaccepteerd.
Of wat dichter bij de realiteit. het kost mij 15 miljard maar wil er 100 miljard aan winst hebben voor de toekomst van het bedrijf en verdere research wat mij toch weer overduidelijk teveel is. Heb het idee dat die bedrijven alleen maar zoveel mogelijk winst willen maken.
Of ik kan gewoon zeggen 15 miljard kost het, ik reken uit dat voor de toekomst nog ongeveer 10 miljard nodig is om te blijven produceren en aanbod te houden en zeg ik wil 30 miljard winst hebben waarvan 1 miljoen winst is voor mezelf en kan stoppen met werken, de medewerkers een aardige bonus krijgen ivm kanker genezen. en de rest voor het bedrijf in leven houden en blijven produceren en het overige deel in goede doelen en verdere research.
Ik denk dat de huidige situatie nu meer naar EVIL reikt.
Toch wel lastig de vraagstuk op wat een mensenleven waard is.
Het is ook een beetje van hoeveel je voor de ander ervoor wilt opdraaien. Als het maar een beetje kost vind je het niet erg. Kost het veel dan gaat men toch wat meer naar zijn eigen portemonnee kijken. Iedereen wil overleven of goede kwaliteit van leven hebben en werkt daar ook voor.
De prijs van een mensenleven is constant in beweging. In de crisis van nu is de prijs wat lager.
ALS we weer een goede economie hebben zal de prijs in mensenleven misschien wel weer stijgen of door andere omstandigheden. bijv. wetvoorstellen. We zijn afhankelijk van de situatie en omstandigheden en ieder mens heeft daar wel zijn visie op.
Achteraf gezien denk ik dat je nu er gewoon geen antwoord op kan krijgen omdat ieder anders is maar wat ik wel denk is dat we allemaal wel vinden dat leven eigenlijk onbetaalbaar is maar het is niet realistisch in onze maatschappij. We vinden het allemaal onbetaalbaar maar we moeten ook naar onze centjes kijken. Je hebt alle mensen in de samenleving nodig om de realistische prijs te bepalen.
Ik hoop dat ik ontopic was.
Alle kritiek beschouw ik op opbouwend. Het is meerendeels een mening wat ik uit. De mening die ik hier uit hoef je ook niet mee eens te zijn maar bekijk het ook eens van een ander. Als iedereen alleen naar zijn eigen mening kijkt hadden we natuurlijk nooit een democratie