Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:50:
[...]
Dank voor je snelle en duidelijke reactie! Dit verheldert een hoop. Toch jammer dat mijn ouders (op advies van Lijbrandt verkopers) gewoon hun oude recorder hebben gehouden en derhalve tevergeefs honderden euro's aan service- en installatiekosten hebben moeten betalen om dit (wat nu blijkt) simpele probleem op te lossen. Waardeloos!
Overigens blijkt uit je bericht dat de recorder toch nog wel gebruikt kan worden. In dat geval nemen ze dus programma's op van het analoge signaal (mindere kwaliteit, beperkter aanbod)? Weet jij wat hiervoor het aansluitschema is wanneer ze dagelijks gewoon digitaal willen kijken, maar alleen voor opnames gebruik willen maken van het analoge signaal?
Mijn verklaring, wat ik uit jouw vraag en jouw reactie op het antwoord van Barre lees, is dat jouw ouders waarschijnlijk verkeerde verwachtingen hebben gekregen bij de verkopers van Lijbrandt. Of dit komt door onwil van die laatsten of een verkeerde interpretatie van hun antwoord door jouw ouders, laat ik in het midden. Want het is ook complexe materie.
Als ik de door jou genoemde HDD-recorder google, dan kom ik tot de conclusie dat dit gewoon een simpele 'analoge' harddisk recorder is, dus zonder digitale tuner en zo. Natuurlijk hebben de verkopers van Lijbrandt gezegd dat je deze gewoon kan blijven gebruiken. Immers, Lijbrandt biedt een analoog signaal aan wat dus door de tuner van de ontvanger gebruikt kan blijven worden. Beeldkwaliteit hiervan is niet meer of niet minder dan analoog van Ziggo. En ook het 'aanbod' zal ongeveer gelijk zijn aan het analoge aanbod van Ziggo.
Wat de Amino kan ontvangen, en ook het aanbod wat je op de Amino krijgt, is geheel anders dan het analoge pakket. Netals dat je bij Ziggo met een digitale ontvanger ook meer aanbod hebt dan op het analoge signaal.
Aangezien je in je originele vraag niet duidelijk specificeert hóe je ouders de hdd-recorder bij Ziggo aangesloten hadden staan kan ik me ook voorstellen dat de verkopers van Lijbrandt geen ondubbelzinnig duidelijk antwoord hebben kunnen geven.
De enige manier die je hebt om de oude HDD-recorder direct te gebruiken voor opnames is dus op het analoge aanbod van Lijbrandt (vroeger Ziggo).
Een andere mogelijkheid kan nog wel zijn dat in de 'oude' situatie 1 van de SCART ingangen van de hdd-recorder verbonden was met een SCART uitgang van de Ziggo ontvanger. En ik ken zelfs situaties waarin de HDD-recorder met een "infrarood zendertje" een digitale settopbox kan aansturen.
Maar goed, nogmaals... als je vraagt om een mogelijk aansluitschema, dan is het ook handig om in detail te weten hoe het bij ziggo aangesloten stond. Als je ouders voor dagelijks digitaal kijken de Amino willen gebruiken is het gewoon een kwestie van deze op een HDMI van de TV aansluiten. De analoge HDD-recorder hang je gewoon met een coax kabeltje tussen de ingang van de HDD-recorder en de andere kant in de NT (het 'glasvezelmodem'). De aansluiting tussen de harddiskrecorder en de TV blijft als het goed is zoals ie al was. De howto hiervoor is, lijkt me, de gebruiksaanwijzing van de HDD-recorder en de TV.
Het enige wat misschien ietsje 'ingewikkelder' is, dat de coax aansluiting op glasvezel een F-connector is in plaats van een 'mannetje' tv-aansluiting die je meestal op een kabel aansluiting aantreft. Bij m'n schoonouders heb ik op de F-connector van de NT een 'traditionele' dubbelgats radio/tv aansluitdoos aangesloten. Zodat het aansluiten van de analoge apparatuur (bv. ook hun radio) net zo werkt als ze bij UPC gewend waren.
Wat betreft het automatisch omschakelen van de HDMI ingang van de TV: Barre73 heeft al een dappere poging tot opheldering gedaan maar ook hier: Er zijn honderden verschillende TV's (1 fabrikant kan in een jaar soms al 10 verschillende modellen op de markt brengen). De ene TV reageert op alle HDMI ingangen op een inschakelsignaal van een settopbox, de andere bv. alleen maar op hdmi 1. Mijn Sony hier uit 2009 herkent de op hdmi1 aangesloten Amino gewoon als een 'tuner'. Iig, hopelijk werkt de oplossing van Barre73 ook voor de TV van je ouders

.
Overigens, voor mijn schoonouders die ook overgestapt zijn op Lijbrandt heb ik ze een 'trucje' geleerd: Hun (toevallig ook Panasonic) oude HDD-recorder hangt nog 'voor de vorm' aan de Coax aansluiting van Lijbrandt, zodat deze op de 'oude' manier kan blijven werken. Echter, voor opnames in de mooie kwaliteit gebruiken ze de Amino recorder (ze hebben een m540 erbij genomen). Deze Amino heeft ook een SCART uitgang. Die heb ik op de SCART ingang van de Panasonic HDD-recorder aangesloten.
Als ze nou een opname van de Amino toch nog willen bewaren, dan hoeven ze alleen maar de TV om te schakelen naar de ingang van de HDD-recorder en de HDD-recorder op diens ingang te zetten waar de Amino via SCART aan hangt. Dan zetten ze de Amino op afspelen en de HDD-recorder op opnemen. Mijn schoonmoeder heeft dit trucje al zelf uitgevonden met een oude VHS videorecorder (om banden te digitaliseren). Alleen is nu de Amino dus het bron apparaat.
Maar lang verhaal kort: Ik snap nog steeds dus niet helemaal wat er bij jouw ouders nu mis is gegaan. In feite is er tov. de Ziggo situatie niets veranderd, behalve dat de antenne ingang van de HDD-recorder nu niet op de aansluiting van Ziggo moet maar op de NT van glasvezel. En de zenders opnieuw scannen. Aansluitingen met de TV zijn gewoon gelijk gebleven, behalve dat er op HDMI 2 een Amino bij gekomen is.
[
Voor 26% gewijzigd door
eymey op 17-06-2013 23:50
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.