Ga de OP eens lezen en dan heel snel je post editen.Ploink schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:31:
[...]
Kost je niks?
Het is hoogseizoen en dan is het huisje elke week bezet met betalende gasten. Als je er dan iemand gratis in zet, dan kost dat 600 euro aan misgelopen inkomsten!
Ik snap dat het wrang voelt, maar die mensen zijn nog best schappelijk geweest door achteraf nog 325 euro (600-275) te betalen voor je diensten. Ja het is betalen, want dat is wat het ze kost.
Ze verdienen geen 275 maar ze leggen er 325 euro bij, dat is het verschil.
Je kan het ook van hun kant bekijken:
Demichel biedt elke keer gratis zijn diensten aan. Dat is heel vriendelijk van hem, maar nu vraagt hij ineens 600 euro? Een beetje wrang is dat.
Ik heb ook eens iemand een paar keer geholpen met de PC en die bood mij ook een weekendje in haar huis in de Ardennen aan. We zijn er toen met een hele club mensen geweest.
Het verschil is hier dat zij aangaf wanneer het huisje niet gereserveerd was door betalende gasten en daarom kostte het haar niks behalve werk voor schoonmaken en wassen van beddegoed.
Net via Internet/telefonisch contact een fijne B&B geboekt in Luxemburg, 5 nachten inclusief ontbijt voor 2 personen + baby, 250 Euro. Niet verkeerd.
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik zou gewoon voorzichtig gebracht hebben dat je gehoopt had dat je het huisje gratis had kunnen lenen, omdat je al x aantal uur aan hun computer gespendeerd hebt.
Redelijke kans dat zij dan een 'oh ja, helemaal vergeten'-erlebnis krijgen, en dat het geen probleem is. Is mij namelijk ook wel eens overkomen.
Redelijke kans dat zij dan een 'oh ja, helemaal vergeten'-erlebnis krijgen, en dat het geen probleem is. Is mij namelijk ook wel eens overkomen.
Ik vraag gewoon geld als ik iemand niet persoonlijk ken of alleen maar familie is. Neefjes en nichtjes ofzo. Ik ga niet gratis een website voor ze bouwen en installeer niet zomaar een pc voor ze. Naaste vrienden van me die ook nog wel eens wat voor mij doen is een ander verhaal.
Dit dus. Veel mensen hebben de rare gedachte daarover. Ze vinden dat werk op de computer geen werk is, omdat ze vaak het resultaat niet zien, of niet begrijpen, en ervan uitgaan dat je toch alleen maar op wat knopjes klikt en dan zit te wachten. Ik heb nooit gratis PC's gerepareerd behalve voor mijn moeder en zus. In geval van familie heb ik het geluk dat niemand behalve mijn tante een computer heeft en die kan af met een uur onderhoud per half jaar, en dan wordt meestal Grieks besteldNMe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:33:
Dat is allemaal niks nieuws. Mensen denken dat je tijd niks waard is omdat ze er niets fysieks voor terugkrijgen. Een huisje is wel fysiek,
Maar nogmaals, het is niks nieuws. Het is een hardnekkige gedachtegang die er bij veruit de meeste leken in zit.
Ik repareerde vroeger heel veel PC's, voor fl. 25 per uur, en later € 15. Sinds een jaar of 6 ben ik er bijna helemaal mee gestopt (fulltime ipv parttime baan), behalve de laptop van mijn moeder en zus, die nooit problemen hebben en genoeg hebben aan wat onderhoud. Tevens help ik nog een paar mensen omdat ze nooit problemen hebben (wat software updaten en opschonen is vaak alles, 2 uur per half jaar) en klanten van het eerste uur zijn. Die betalen wel gewoon € 15 per uur.
Een persoon is ondertussen 81, waar ik al 15 jaar kom. Het is een vriend van mijn vader. Die gast doet alles, tegenwoordig: fotobewerking, videobewerking, audiobewerking, newsgroups, torrents, digitale interactieve tv, Humax, smartphone, en sinds gisteren een Kindle. The Works dus. Ik ga alleen al bij die gast langs omdat ik dat cool vind.
Soms vraag ik geld (voor onderhoud, urenlange uitleg), soms niet (kleine fix via hulp op afstand, vraagje beantwoorden aan de telefoon). Een tijd geleden moest hij wat geheugen erbij hebben, en tijdens de bestelling keek ik even snel naar de 1TB 2.5 inch hdd's, maar ik vond ze voor € 125 nog te duur.
"Bestel hem maar mee, die krijg je cadeau. En natuurlijk betaal ik het inbouwen van dat geheugen ook."
In jouw geval zou ik volgende keer even geen tijd hebben en hem een gast uit de krant aan de hand doen voor € 50/uur.
[ Voor 8% gewijzigd door Katsunami op 23-07-2012 14:23 ]
''Ik heb hier een oude laptop en wil daar Win7 op, die trek jij toch zo van het internet?''
. Een bevriende timmerman rot toch ook geen tuinhuis in elkaar met hout dat ie bij de bouwmarkt gejat heeft? Gemakzuchtig gedoe
Er word pas met geld gestrooid als je een dooie hdd met alle foto's die ze ooit gemaakt hadden erop, weer tot leven wekt.
Er word pas met geld gestrooid als je een dooie hdd met alle foto's die ze ooit gemaakt hadden erop, weer tot leven wekt.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Verwijderd
Mensen die hier echt geld vragen, geven jullie dit ook netjes aan bij de belasting? Want je werkt dan gewoon zwart hoor als jij geld vraagt voor het fixen van een PC.
Ja en? Zwart geld is niet dodelijk geloof ik (mits je niet teveel hebtVerwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:27:
Mensen die hier echt geld vragen, geven jullie dit ook netjes aan bij de belasting? Want je werkt dan gewoon zwart hoor als jij geld vraagt voor het fixen van een PC.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
We hebben het hier in OP wel over België... Hier werden onlangs zelfs zwartwerkers betrapt bij de renovatie van een gerechtsgebouwVerwijderd schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:27:
[ Voor 14% gewijzigd door demichel op 23-07-2012 15:07 ]
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Oh, enne... Een herinstallatie van een PC was hier altijd dikke pret. Van *elke* computer trok ik en Ghost, en had op een gegeven moment 3 cd-rekken vol, met zo'n 300 Ghosts.
Computer stuk? Ja, installatie kost fl. 50. Breng maar langs.
Boot met Ghost, schijf wisselen, en... *Whieeeeeeeee!*
Soms met 5 computers naast elkaar op de KVM-switch. Ladingen geld heb ik daarmee verdiend. Ghost (t/m versie 2003) heeft bij mij nog altijd een speciaal plekje in mijn computerhistorie. Tegenwoordig gebruik ik Thunderbyte Image for Linux, voor de computers die ik nog onderhoud.
Soms met 5 computers naast elkaar op de KVM-switch. Ladingen geld heb ik daarmee verdiend. Ghost (t/m versie 2003) heeft bij mij nog altijd een speciaal plekje in mijn computerhistorie. Tegenwoordig gebruik ik Thunderbyte Image for Linux, voor de computers die ik nog onderhoud.
En wat met de gegevens die op die brakke PC's stonden? Familiefoto's opgeslagen natuurlijk niet onder D:\FOTOS of zoiets maar op één of andere exotische locatie diep weggestopt?? En erop vertrouwen dat de klant je netjes vertelt wat waar staat, kan je ook al niet; ze herinneren het zich meestal maar op het moment dat de bak al opnieuw geïnstalleerd is en alles weg is. Daarom was het in de praktijk altijd: éérst een volledige image maken van hun PC voor de reinstall om de paniek over "verdwenen" foto's e.d. nadien op te vangen.Katsunami schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:00:
Oh, enne... Een herinstallatie van een PC was hier altijd dikke pret. Van *elke* computer trok ik en Ghost, en had op een gegeven moment 3 cd-rekken vol, met zo'n 300 Ghosts.
Kreeg je dan vaak nog rare blikken ook als je vroeg waar precies alle documenten en foto's e.d. stonden. Alsof ik er op zit te wachten de slechte vakantiefoto's van Lanzarote en de zatte nonkels op het communiefeest van de Pieter te zien.
De rest, herinstallatie e.d. ging op automatische piloot, meestal ook een paar tegelijk met de KVM.
[ Voor 22% gewijzigd door demichel op 23-07-2012 15:20 ]
Ik repareer alleen de PC van m'n pa, mocht er iets zijn, en van m'n opa. Alhoewel bij de laatste tegenwoordig m'n neefje het doet. Die studeert nu informatica, het is nu zijn taak, ik heb zo'n 10 jaar voor de PC van opa gezorgd, nu is het zijn beurt 
M'n pa had er een aantal jaren geleden (toen ik nog thuis woonde) een handje van om buren enzo langs te sturen, of mij langs te sturen, om computers te fixen en electronica in huis in te stellen/aan te sluiten. Na 2x heb ik gezegd dat ik het niet meer doe. Kost me teveel tijd en ik heb er geen zin in, ook niet voor geld, want je kan nooit een fatsoenlijke prijs vragen.
M'n pa had er een aantal jaren geleden (toen ik nog thuis woonde) een handje van om buren enzo langs te sturen, of mij langs te sturen, om computers te fixen en electronica in huis in te stellen/aan te sluiten. Na 2x heb ik gezegd dat ik het niet meer doe. Kost me teveel tijd en ik heb er geen zin in, ook niet voor geld, want je kan nooit een fatsoenlijke prijs vragen.
Vaak bu'j te bang!
Wees dan ook een vent en deel dat ook echt mee aan alle betrokken personen. Heb ik jaren geleden ook gedaan; ging in één keer van 60 klanten naar 10 klanten. Helemaal perfect; parasieten heb je niets aan.demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:21:
Vanaf nu is PC repareren 25 Euro per uur; ja, want vraagprijs in die sector is normaal 50 Euro per uur, is een vriendenprijsje, echt.
Ik ben ondertussen van mening veranderd. Ik stop er gewoon totaal mee, enkel nog mijn ouders worden (gratis, uiteraard) geholpen. De rest verwijs ik door naar "een mannetje uit de Streekkrant".TimMer schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:04:
[...]
Wees dan ook een vent en deel dat ook echt mee aan alle betrokken personen. Heb ik jaren geleden ook gedaan; ging in één keer van 60 klanten naar 10 klanten. Helemaal perfect; parasieten heb je niets aan.
Mijn schaarse vrije tijd met mijn zoontje is me meer waard dan 25€ per uur.
Samen met je zoontje gaan, het hem leren - kan ie als ie 12-14 is voor €25/u werken = profit? 
Ben zelf van mening dat je een vriendendienst doet omdat je het zelf wilt, en niet voor iemand anders/een beloning.
Aan de andere kant als de TS er echt in had gewild, had hij beter eerst subtiel kunnen duidelijk maken dat hij toch wel aardig wat tijd aan PC reparaties erop had zitten, en nu toch wel toe was aan een vakantie in zo`n vakantiehuisje. Het is namelijk m.i. helemaal niet zeker dat die vriend een link zal leggen tussen de PC-hulp/het verzoek van de TS.
Dus eerst hem subtiel in dis- credit zetten, en dan met een voor beiden aantrekkelijke oplossing komen (als je echt op safe wil spelen eerst om 4wk vragen - en dan afdingen naar de 2wk die je zelf in gedachten had).
Ben zelf van mening dat je een vriendendienst doet omdat je het zelf wilt, en niet voor iemand anders/een beloning.
Aan de andere kant als de TS er echt in had gewild, had hij beter eerst subtiel kunnen duidelijk maken dat hij toch wel aardig wat tijd aan PC reparaties erop had zitten, en nu toch wel toe was aan een vakantie in zo`n vakantiehuisje. Het is namelijk m.i. helemaal niet zeker dat die vriend een link zal leggen tussen de PC-hulp/het verzoek van de TS.
Dus eerst hem subtiel in dis- credit zetten, en dan met een voor beiden aantrekkelijke oplossing komen (als je echt op safe wil spelen eerst om 4wk vragen - en dan afdingen naar de 2wk die je zelf in gedachten had).
Dat was altijd erg eenvoudig. Elke PC die ik installeer heeft een C: en D:-partitie (of C en D schijf) met alle data op D, waar ook documentmappen en dergelijke heen verwezen. En ik maakte mensen altijd heel goed duidelijk: Als je data op C zet en die PC moet opnieuw geïnstalleerd worden, dan ben je het kwijt. Weg, foetsie. En brand belangrijke dingen op CD, want als die schijf kapot gaat is het allemaal weg.demichel schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:10:
En wat met de gegevens die op die brakke PC's stonden? Familiefoto's opgeslagen natuurlijk niet onder D:\FOTOS of zoiets maar op één of andere exotische locatie diep weggestopt?? En erop vertrouwen dat de klant je netjes vertelt wat waar staat, kan je ook al niet; ze herinneren het zich meestal maar op het moment dat de bak al opnieuw geïnstalleerd is en alles weg is. Daarom was het in de praktijk altijd: éérst een volledige image maken van hun PC voor de reinstall om de paniek over "verdwenen" foto's e.d. nadien op te vangen.
Kreeg je dan vaak nog rare blikken ook als je vroeg waar precies alle documenten en foto's e.d. stonden. Alsof ik er op zit te wachten de slechte vakantiefoto's van Lanzarote en de zatte nonkels op het communiefeest van de Pieter te zien.
De rest, herinstallatie e.d. ging op automatische piloot, meestal ook een paar tegelijk met de KVM.
edit: vaak gebruikte ik deze "truuk", vooral bij digibeten:
"Die schijven heten niet voor niets C en D. Dat staat voor Computer, en Data. Als ik de computer opnieuw installeer dan is alles op C weg. Alles op D blijft staan. Programma's voor de computer installeer je op C, alle andere data zet je op D, anders krijg je problemen."
Als iemand belde: "Weet je ZEKER dat geen foto's of andere dingen op C hebt staan, of op je bureaublad in Windows? Spullen op C en je bureablad zijn pleite als ik herinstalleer, alleen hetgeen op D blijft behouden".
Blijkbaar waren al die mensen bang genoeg om alles toch maar op de D-schijf te zetten, want ik heb nooit klachten gehad behalve.... "Sjiiiiit! Die foto's die ik vorige week erop had gezet stonden toch nog op het bureaublad! Nou ja, je had ervoor gewaarschuwd....."
[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 23-07-2012 17:49 ]
Houd er rekening mee dat als je geld van te voren vraagt, er ook meer verplichtingen t.o.v. kwaliteit en nazorg zijn. Ik wil dat juist niet: ik doe het alleen als ik het zelf wil, zonder verplichtingen achteraf. Voor die paar euro ga ik echt geen verplichtingen aan
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik help vrijwel iedereen als ik kan. Of dit nou met computers, klussen of antibiotica is. Ik geniet van het helpen zelf. Ik hoef er niets voor terug, maar waardering krijg je sowieso, soms een kado, lekker eten of whatever.
Mijn truuk om niet gefrustreerd te raken is om met dingen te helpen die je zelf leuk vindt, zoals een nieuwe houten vloer leggen; nooit eerder gedaan, hard werken, maar supergaaf. Nu kan ik het denk ook wel zelf, de volgende keer (is niet heel moeilijk).
Met computers van vrienden/familie zijn het vaak vrij simpele problemen, iig voor de meesten hier. En met grof geschut (formateren en opnieuw beginnen, krijg je nagenoeg alle 'onoplosbare problemen' wel weg) echt lastige of hele cruciale dingen zou ik uberhaupt niet aan beginnen, vanwege het 'jij hebt eraan gezeten en nu is het stuk-concept'.
Als dokter begeef je al snel op glad juridisch ijs als je teveel adviezen geeft, maar luisteren en vragen beantwoorden kan altijd. Soms kan je, ook bij computers, met antwoorden op -voor jou- hele simpele vragen iemand al veel meer begrip geven van hun problemen. En waarom vragen al die mensen advies aan al deze 'experts'? omdat ze geen flauw idee hebben hoe zo'n kastje werkt en het doodeng vinden, omdat een computer bij het verkeerde knopje zó kapot kan gaan. Want dat is altijd tegen ze gezegd.
haha *irony* mijn computer geeft nu in een popupje aan dat ik onvoldoende virtueel geheugen heb, shit moet ik weer extra RAM modules gaan halen...
Mijn truuk om niet gefrustreerd te raken is om met dingen te helpen die je zelf leuk vindt, zoals een nieuwe houten vloer leggen; nooit eerder gedaan, hard werken, maar supergaaf. Nu kan ik het denk ook wel zelf, de volgende keer (is niet heel moeilijk).
Met computers van vrienden/familie zijn het vaak vrij simpele problemen, iig voor de meesten hier. En met grof geschut (formateren en opnieuw beginnen, krijg je nagenoeg alle 'onoplosbare problemen' wel weg) echt lastige of hele cruciale dingen zou ik uberhaupt niet aan beginnen, vanwege het 'jij hebt eraan gezeten en nu is het stuk-concept'.
Als dokter begeef je al snel op glad juridisch ijs als je teveel adviezen geeft, maar luisteren en vragen beantwoorden kan altijd. Soms kan je, ook bij computers, met antwoorden op -voor jou- hele simpele vragen iemand al veel meer begrip geven van hun problemen. En waarom vragen al die mensen advies aan al deze 'experts'? omdat ze geen flauw idee hebben hoe zo'n kastje werkt en het doodeng vinden, omdat een computer bij het verkeerde knopje zó kapot kan gaan. Want dat is altijd tegen ze gezegd.
haha *irony* mijn computer geeft nu in een popupje aan dat ik onvoldoende virtueel geheugen heb, shit moet ik weer extra RAM modules gaan halen...
ik zou graag een video-opname zien van dat eerste moment dat een goede bekende aan je vraagt om hem/haar te helpen met een PC... ik gok dat je het nu stoerder zegt dan dat het ooit echt je mond uit zal komendemichel schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:18:
[...]
Ik ben ondertussen van mening veranderd. Ik stop er gewoon totaal mee, enkel nog mijn ouders worden (gratis, uiteraard) geholpen. De rest verwijs ik door naar "een mannetje uit de Streekkrant".
disclaimer: deze mening is gebaseerd op het algehele beeld dat je in de diverse topics op dit forum neerzet.
Wat is er stoer aan zeggen "Sorry, ik heb daar geen tijd meer voor, te veel werk met baby, maar de computerwinkel op de markt gaat je zeker kunnen helpen"?P.O. Box schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:14:
[...]
ik zou graag een video-opname zien van dat eerste moment dat een goede bekende aan je vraagt om hem/haar te helpen met een PC... ik gok dat je het nu stoerder zegt dan dat het ooit echt je mond uit zal komen![]()
disclaimer: deze mening is gebaseerd op het algehele beeld dat je in de diverse topics op dit forum neerzet.
Niet overdrijven hè. We hebben het hier over € 15/uur netto (althans niet als inkomsten die worden opgegeven aan de belastingdienst). De meeste mensen hier zullen echt nog wel blij zijn met € 15 netto per uur (is globaal gezien € 3500-3600 bruto). Bron.PromWarMachine schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:20:
Nu ik 28 ben, kom ik echt mn bed niet meer uit voor €15/uur.
Natte krant (363218) (V.242)
'Probleem' is dat je waarschijnlijk nooit voor 32uur per week x 44weken pc's zal repareren.YuriV schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:43:
[...]
Niet overdrijven hè. We hebben het hier over € 15/uur netto (althans niet als inkomsten die worden opgegeven aan de belastingdienst). De meeste mensen hier zullen echt nog wel blij zijn met € 15 netto per uur (is globaal gezien € 3500-3600 bruto). Bron.
Dan nu ook mijn verhaal
Ik repareerde ook pc's eerst voor een zak (1KG) kruidnootjes later 5 euro per keer en ik ben gestopt met 15euro per uur. Ik deed het alleen met een goede reden 'de expert (die winkel) is langs geweest moest 120euro afrekenen) vind ik echt schandalig zeker voor wat expert ervoor heeft gedaan. Als ze dan nog een keer problemen hadden belde ze mij want 2x 120euro is bijna de helft van de pc. Dan deed ik het gewoon gratizzz.
Verder familie enzo, opa en oma doe ik gratis ouders en zusje ook. Tantes Ooms neven help ik ook maar daar krijg ik wel wat voor en dat hoef ik niet te vragen.
Ik heb me wel eens aangeboden op marktplaats NOOIT MEER! Ging al fout bij de eerste. Ik had in advertentie gezet ik mail binnen 2 werkdagen terug. Ja dan heb je een keer vakantie en geen internet gaan ze je in het telefoonboek opzoeken en word je non stop gebeld. Goed afgesproken met meneer ik kom wel even langs daar 2 uur gezeten uitgelegd wat ik kon doen voor hem wat ik nodig had wat hij eerst zelf moest doen. Toen naar huis gegaan en nooit meer wat van gehoord.... nee lekker, eerst mij lastig vallen met dat telefoneren en dan vervolgens toch niet... daar had ik dus echt geen zin in.
Nu vraag ik gewoon de hoofdprijs als mensen mijn hulp nodig hebben. Als ze niet willen goed als ze wel willen ook goed want dan verdien ik er erg goed aan.
En de pro tip van RzrBck: Leer het je zoontje dan kan hij als hij 12-14 is een voor die leeftijd een erg lekker zakcentje verdienen 25euro per uur. Altijd beter dan de 2,39euro bruto waar voor ik heb gewerkt in de AH.
Huur gewoon het zomerhuisje elk jaar voor 275 euro en probeer het door te verhuren voor 600? Dan kan je indirect 325 euro verdienen door je pcklusjes!
.
En dit jaar gaat de "Doortrapt en Handelswijs"-award naar ruyckske!ruyckske schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:23:
Huur gewoon het zomerhuisje elk jaar voor 275 euro en probeer het door te verhuren voor 600? Dan kan je indirect 325 euro verdienen door je pcklusjes!
Maar daar maak je denk ik net zo veel vrienden mee als met het uitbuiten en onderwaarderen van ICT-ers
Edit:
On-topic eigen-verhaal stukje:
Ik heb natuurlijk ongeveer hetzelfde meegemaakt als de stuk of 50 andere voorbeelden hier. Voor mij was dit (en het in hun werkomgeving zien van systeembeheerders) al heel snel de reden dat ik (achteraf gezien wat overdreven) heb besloten om nooit van ICT mijn werk te maken.
Ik heb zelf vooral van mijn klus-jaren geleerd dat je heel erg moet oppassen met dingen die over zaken of geld gaan, vooral als het iets tussen jou en een privé-relatie is. Een kleine compensatie voor de vele uren die je voor hen besteed klinkt als een simpel en leuk meevallertje, tot ze zich door jou genaaid voelen wanneer op de computer iets misgaat dat niet door jou komt. Zie dan maar eens met "nee ik help niet, huur een mannetje" te reageren zonder de relatie te verkloten.
Mocht ik weer eens iets dergelijks doen, wat voor vriendendienst met materieel/zakelijk raakvlak dan ook, zal ik eerst zorgen dat de grenzen en afspraken super duidelijk zijn. Net niet ondertekend op papier, maar wel duidelijk uitgesproken. En anders liever niet, ook al zou het win-win zijn geweest.
Juist als je sociaal niet zo'n held bent (of gewoon een Mr. Nice Guy bent), zoals ik bij mezelf ook heb gemerkt, is het belangrijk om toch in je afspraken assertief te zijn. Daar voorkom je situaties mee waar je zelf weinig mee kunt of je je slecht over gaat voelen. Je bent niet het soort type dat zich er dan gladjes uitlult of de schouders ophaalt als jij of de ander het gevoel hebt dat één van beide er slecht vanaf komt.
[ Voor 63% gewijzigd door jjwa op 24-07-2012 11:20 . Reden: Blaten ]
Ik herken dit wel een beetje DeMichel en alle andere.
Zelf werk ik bij ThePhonehouse, telefoon winkel dus. Al mijn vrienden, familie en kennisen halen telefoons en abonnementen bij mij. Prima natuurlijk en leuk voor de baas maar altijd als je dan op verjaardag ben, of je komt ff een bakkie halen of weet ik veel krijg je wel een vraag over een telefoon. 'weet jij waarom dit hier staat?', 'waarom is mijn telefoon zo traag?', 'waarom was mijn abonnement vorige maand zo duur?', 'mijn whatsapps komen niet aan, hoe komt dat? 'etc etc. Altijd is er wel iemand die er om vraagt. Ook als iemand niet weet dat ik bij tph werk en een vriend op een verjaardag zegt dan, 'ah, dan moet je ff langs hem gaan, die weet het wel'. Ik word daar zo moe van heh. Mijn antwoord is vaak van: Kom maandag middag maar terug, dan ben je de eerste. Klinkt bot, maar als je al de hele dag met telefoontjes bezig ben (wat ik enorm leuk vind hoor) en dan s'avonds ook nog allerlij problemen naar je hoofd geslingerd krijgt, raak je daar op een gegeven moment wel een beetje klaar mee. En iedereen verwacht dat ik altijd weet wat voor abonnement iemand heeft, of wat voor telefoon en wat voor actie en weet ik veel allemaal
.
Veel mensen hebben dat niet door dat ik dat vervelend vind. Die realiseren zich dat niet eens, dat als ik in de avond lekker vrij ben, ik ff niks met telefoons te maken wil hebben, alleen die van mezelf
Zelf werk ik bij ThePhonehouse, telefoon winkel dus. Al mijn vrienden, familie en kennisen halen telefoons en abonnementen bij mij. Prima natuurlijk en leuk voor de baas maar altijd als je dan op verjaardag ben, of je komt ff een bakkie halen of weet ik veel krijg je wel een vraag over een telefoon. 'weet jij waarom dit hier staat?', 'waarom is mijn telefoon zo traag?', 'waarom was mijn abonnement vorige maand zo duur?', 'mijn whatsapps komen niet aan, hoe komt dat? 'etc etc. Altijd is er wel iemand die er om vraagt. Ook als iemand niet weet dat ik bij tph werk en een vriend op een verjaardag zegt dan, 'ah, dan moet je ff langs hem gaan, die weet het wel'. Ik word daar zo moe van heh. Mijn antwoord is vaak van: Kom maandag middag maar terug, dan ben je de eerste. Klinkt bot, maar als je al de hele dag met telefoontjes bezig ben (wat ik enorm leuk vind hoor) en dan s'avonds ook nog allerlij problemen naar je hoofd geslingerd krijgt, raak je daar op een gegeven moment wel een beetje klaar mee. En iedereen verwacht dat ik altijd weet wat voor abonnement iemand heeft, of wat voor telefoon en wat voor actie en weet ik veel allemaal
Veel mensen hebben dat niet door dat ik dat vervelend vind. Die realiseren zich dat niet eens, dat als ik in de avond lekker vrij ben, ik ff niks met telefoons te maken wil hebben, alleen die van mezelf
[ Voor 9% gewijzigd door wizzlewaxx op 24-07-2012 11:25 ]
Gratis pc hulp voor familie/bekende/vrienden is prima natuurlijk maar zodra de factor geld erbij komt gaat je dat veel vrij avonden kosten. Schept toch een soort nazorg verplichting, waar je dan weer geen geld voor kunt vragen want "men heeft toch al betaald en jij heb het niet goed hersteld". Maar dat is een leermoment voor elke beginnende tweaker 
Zoals Wizzlewaxx al aangeeft -> als ik uit me werk kom heb ik niet echt de behoefte om savonds nog allerlei pc klusjes te gaan doen. Je vraagt je buurman de banketbakker toch ook niet om savonds nog even te komen helpen met je slagroomtaart
Help eigenlijk nog maar 2 personen gratis deze dagen: vriendin en buurman. Vriendin zit aan hetzelfde bureau en de buurman helpt mij gratis als de dakkapel lekt.
Zoals Wizzlewaxx al aangeeft -> als ik uit me werk kom heb ik niet echt de behoefte om savonds nog allerlei pc klusjes te gaan doen. Je vraagt je buurman de banketbakker toch ook niet om savonds nog even te komen helpen met je slagroomtaart
Help eigenlijk nog maar 2 personen gratis deze dagen: vriendin en buurman. Vriendin zit aan hetzelfde bureau en de buurman helpt mij gratis als de dakkapel lekt.
Ik hanteer zelf altijd voor (naaste) familie geen kosten, bij bekenden afhankelijk van hoe goed ik ze ken een kleine vergoeding (of bier
).
Als het bekenden/familie van bekenden zijn (die ik dus niet ken) minimaal 15 euro per uur.
Als het bekenden/familie van bekenden zijn (die ik dus niet ken) minimaal 15 euro per uur.
Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X
25 euro per uur en 1e uur altijd betalen, ook al is het maar 5 minuten. Overige uren pro ratio. Dit is het geldende tarief voor mensen waar ik verder "niks aan heb". Ouders zijn gratis. Mijn vrienden zijn meestal technisch genoeg om het zelf op te lossen.
Met dat "niks aan hebben" bedoel ik het volgende; Bijvoorbeeld, Ik ken een schilder en die wil z'n PC nagekeken hebben. Kost mij een avondje (~3 uur) prutsen om z'n PC weer in orde te brengen dus mag hij bij mij een paar uurtjes schilderen wanneer dat weer nodig is. Hetzelfde geldt als het een metselaar is, electricien, keukenzetter, dakdekker, timmerman, auto-monteur etc. etc. Het is altijd handig om wat mensen bij je in de schuld te hebben staan of om te kunnen zeggen "Hey, ik moet wat geschilderd hebben, als ik jou PC opnieuw installeer, kun jij dan wat kozijntjes schilderen?".
Je technische vernuft en talent zijn gewoon "marketable skills". Als jij ze gratis aanbiedt dan zou iemand anders dom zijn om dat niet aan te nemen (Zal ik je huis gratis schilderen?) maar als je ze gewoon te ruil voor andere diensten of geld aanbiedt, dan is het nog best te doen.
Met dat "niks aan hebben" bedoel ik het volgende; Bijvoorbeeld, Ik ken een schilder en die wil z'n PC nagekeken hebben. Kost mij een avondje (~3 uur) prutsen om z'n PC weer in orde te brengen dus mag hij bij mij een paar uurtjes schilderen wanneer dat weer nodig is. Hetzelfde geldt als het een metselaar is, electricien, keukenzetter, dakdekker, timmerman, auto-monteur etc. etc. Het is altijd handig om wat mensen bij je in de schuld te hebben staan of om te kunnen zeggen "Hey, ik moet wat geschilderd hebben, als ik jou PC opnieuw installeer, kun jij dan wat kozijntjes schilderen?".
Je technische vernuft en talent zijn gewoon "marketable skills". Als jij ze gratis aanbiedt dan zou iemand anders dom zijn om dat niet aan te nemen (Zal ik je huis gratis schilderen?) maar als je ze gewoon te ruil voor andere diensten of geld aanbiedt, dan is het nog best te doen.
I want to live forever, so far.. so good.
'k Heb er geen problemen mee, ondanks dat ik 40 uur per week werk en een gezin heb, vind ik het geen probleem om voor kennissen/vreemden de computer voor EUR 25,- per uur te repareren waarbij het eerste uur altijd betaald moet worden. Naaste familie en goede vrienden zijn gratis.
Meestal schat ik in hoeveel tijd het gaat kosten en dan hang ik er een vaste prijs aan, zodat men weet waar men aan toe is.
Meestal schat ik in hoeveel tijd het gaat kosten en dan hang ik er een vaste prijs aan, zodat men weet waar men aan toe is.
Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)
Voort wat hoort wat... ik repareer gelukkig niet meer zoveel pc's... de opmerking ''niet zoveel vage FREE porno zoeken op google en andere vage sites bezoeken'' roepen op feestjes wanneer ze vragen of je ff NU naar hun pc wil kijken... helpt ;-) geweldige tip.
Imo hoor je vrienden te helpen met jou expertise en visa versa,
zo heb ik laatst m'n oude gpu gedoneerd aan m'n gaming buddy / grafisch ontwerper....
Mijn moeder wou een website voor d'r schilder activiteiten; kon hij maken... gratis volgens hem, want die gpu kostte hem ook niets..
Andere vriend van me is motormonteur, samen werken we aan mijn motor, onderhoud etc.. hij fixt goedkoop onderdelen voor me @ kostprijs, en heb hem nodig voor de kennis.. dus heb ik laatst hem mijn ( 2 jaar ) oude q8400 / ram / voeding en mobo gegeven + uitgezocht welke ssd / gpu etc hij het beste kon halen voor dat systeem, want daar kon hij dan weer weinig wijs uit... ( hij had nog een single core 3.06 ghz
)
En zo hoort het te gaan.. althans vind ik..
Imo hoor je vrienden te helpen met jou expertise en visa versa,
zo heb ik laatst m'n oude gpu gedoneerd aan m'n gaming buddy / grafisch ontwerper....
Mijn moeder wou een website voor d'r schilder activiteiten; kon hij maken... gratis volgens hem, want die gpu kostte hem ook niets..
Andere vriend van me is motormonteur, samen werken we aan mijn motor, onderhoud etc.. hij fixt goedkoop onderdelen voor me @ kostprijs, en heb hem nodig voor de kennis.. dus heb ik laatst hem mijn ( 2 jaar ) oude q8400 / ram / voeding en mobo gegeven + uitgezocht welke ssd / gpu etc hij het beste kon halen voor dat systeem, want daar kon hij dan weer weinig wijs uit... ( hij had nog een single core 3.06 ghz
En zo hoort het te gaan.. althans vind ik..
Ik repareer alleen voor familie, geen gezeik dan. Mn pa komt me nu helpen met de nieuwe vloer...:-). Maar daar heb ik dan ook een 2de hands pc tje voor geregeld ;-D
We are all accidents waiting to happen
Wat is er mis mee om te vragen of klanten een back-up willen? Is voor jou zo gedaan, even de HDD extern uitlezen en wat bestanden kopieren en je kunt klanten er minimaal 25eur voor vragen, de meeste willen dat grif betalen voor hun bestanden. Als ze niet willen ook best, anders verdien jij op een simpele manier een paar extra euro's.Katsunami schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:41:
[...]
Dat was altijd erg eenvoudig. Elke PC die ik installeer heeft een C: en D:-partitie (of C en D schijf) met alle data op D, waar ook documentmappen en dergelijke heen verwezen. En ik maakte mensen altijd heel goed duidelijk: Als je data op C zet en die PC moet opnieuw geïnstalleerd worden, dan ben je het kwijt. Weg, foetsie. En brand belangrijke dingen op CD, want als die schijf kapot gaat is het allemaal weg.
edit: vaak gebruikte ik deze "truuk", vooral bij digibeten:
"Die schijven heten niet voor niets C en D. Dat staat voor Computer, en Data. Als ik de computer opnieuw installeer dan is alles op C weg. Alles op D blijft staan. Programma's voor de computer installeer je op C, alle andere data zet je op D, anders krijg je problemen."
Als iemand belde: "Weet je ZEKER dat geen foto's of andere dingen op C hebt staan, of op je bureaublad in Windows? Spullen op C en je bureablad zijn pleite als ik herinstalleer, alleen hetgeen op D blijft behouden".
Blijkbaar waren al die mensen bang genoeg om alles toch maar op de D-schijf te zetten, want ik heb nooit klachten gehad behalve.... "Sjiiiiit! Die foto's die ik vorige week erop had gezet stonden toch nog op het bureaublad! Nou ja, je had ervoor gewaarschuwd....."
Ten eerste: toen ik begon met deze zut was er niet zoiets als een externe harde schijf, booten vanaf CD (hell: veel computers werden nog zonder CD-station geleverd), en backups gingen via een supertrage tapedrive. Of als het echt niet anders kon, via floppies. Later ging het backupen via CD's, DVD's, en nu via externe harde schijven, en sindsdien is het niet hebben van een backup gewoon pure lamheid / luiheid.Malarky schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:35:
Wat is er mis mee om te vragen of klanten een back-up willen? Is voor jou zo gedaan, even de HDD extern uitlezen en wat bestanden kopieren en je kunt klanten er minimaal 25eur voor vragen, de meeste willen dat grif betalen voor hun bestanden. Als ze niet willen ook best, anders verdien jij op een simpele manier een paar extra euro's.
Ten tweede: Ik ga me daar niet mee bezig houden. Ik zou eens een footootje vergeten... dan heb ik het gedaan.
Zoals de HP helpdesk altijd vermeldde toen ik er nog werkte: "Laat uw data van uw harde schijf af kopiëren als u geen backup heeft, voordat u de computer opstuurt. Uw data is niet onze verantwoordelijkheid."
En terecht.
[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 24-07-2012 18:13 ]
Ben ik het in principe mee eens, zo zou het moeten maar leg dat eens uit aan een hysterische tante dat "alle foto's van de geboorte van onze Pieter weg zijn". Succes.Katsunami schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 18:13:
Zoals de HP helpdesk altijd vermeldde toen ik er nog werkte: "Laat uw data van uw harde schijf af kopiëren als u geen backup heeft, voordat u de computer opstuurt. Uw data is niet onze verantwoordelijkheid."
En terecht.
Niks mee te maken.
"Heeft u een reservekopie van de foto's op uw computer?"
- "Nee."
"Breng dan de computer naar een computerwinkel om de foto's van de harde schijf af te laten halen voordat u hem opstuurt, anders gaat u alles kwijt zijn."
Men was dus gewaarschuwd. Sommigen negeerden die waarschuwing en kwamen na een HDD-vervanging met dreigementen als "Ik ga jullie aanklagen!". (Die dreigementen kregen we overigens ook al te horen als een harde schijf gewoon kapot ging, alsof de verkoper verantwoordelijk is voor het niet verliezen van data in geval van een probleem.)
Geen backups hebben kon ik me in 1994 wel nog indenken, want een tapestreamer was lastig en duur, maar sinds een externe HDD €100 euro kost en een backup in de simpelste vorm uit "klik, sleep" bestaat is het gewoon lamheid om er geen te maken.
Mensen die bij mij de computer lieten onderhouden, waren er altijd van doordrongen dat een backup essentieel was.
"Maar ik doe nooit rare dingen met de computer. Waarom moet ik dan nog een kopie maken?"
- "En wat nou bij een blikseminslag? Of je laat je laptop per ongeluk vallen, en de schijf is kapot?"
"Oh ja....."
*Rent naar winkel voor externe HDD*
Ik heb nog nooit een backup voor iemand gemaakt; en ook nooit *hoeven* maken.
"Heeft u een reservekopie van de foto's op uw computer?"
- "Nee."
"Breng dan de computer naar een computerwinkel om de foto's van de harde schijf af te laten halen voordat u hem opstuurt, anders gaat u alles kwijt zijn."
Men was dus gewaarschuwd. Sommigen negeerden die waarschuwing en kwamen na een HDD-vervanging met dreigementen als "Ik ga jullie aanklagen!". (Die dreigementen kregen we overigens ook al te horen als een harde schijf gewoon kapot ging, alsof de verkoper verantwoordelijk is voor het niet verliezen van data in geval van een probleem.)
Geen backups hebben kon ik me in 1994 wel nog indenken, want een tapestreamer was lastig en duur, maar sinds een externe HDD €100 euro kost en een backup in de simpelste vorm uit "klik, sleep" bestaat is het gewoon lamheid om er geen te maken.
Mensen die bij mij de computer lieten onderhouden, waren er altijd van doordrongen dat een backup essentieel was.
"Maar ik doe nooit rare dingen met de computer. Waarom moet ik dan nog een kopie maken?"
- "En wat nou bij een blikseminslag? Of je laat je laptop per ongeluk vallen, en de schijf is kapot?"
"Oh ja....."
*Rent naar winkel voor externe HDD*
Ik heb nog nooit een backup voor iemand gemaakt; en ook nooit *hoeven* maken.
[ Voor 29% gewijzigd door Katsunami op 24-07-2012 19:52 ]
Wou ik zeggen. Je salaris lijkt me ruim genoeg om die 25 ballen per vergald uur terzijde te kunnen schuiven. Om die tijd weg te gooien aan andermans prutsbakkie voor een (relatieve) fooi is dan ook niet handig.demichel schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:18:
[...]
Ik ben ondertussen van mening veranderd. Ik stop er gewoon totaal mee, enkel nog mijn ouders worden (gratis, uiteraard) geholpen. De rest verwijs ik door naar "een mannetje uit de Streekkrant".
Mijn schaarse vrije tijd met mijn zoontje is me meer waard dan 25€ per uur.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Hmm... Als mensen mij om hulp vragen bij pc problemen vraag ik vrijwel altijd eerst of ze er zelf al wat tijd en moeite in gestoken hebben. Ik begrijp niet wat er moeilijk is aan een probleem analyseren, vervolgens een zin formuleren die dat probleem samenvat en dat dan in google invoeren. Zelfs in het Nederlands zijn er zat fora te vinden die voor tal van eenvoudige (en minder eenvoudige) problemen de oplossing paraat hebben. Daar leren ze nog wat van ook. Als het dan nog niet mocht lukken wil ik er wel naar kijken, maar ik vind dat 'geef de mensen een hengel, geen vis' ook hier van toepassing is.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Goed idee; dat heb ik een tijd terug ook grotendeels gedaan. Ik help alleen mijn moeder en zus gratis, en die computers kunnen toe met een onderhoudsbeurtje elk half jaar. Ze komen dan gewoon even met de laptop langs, of geven hem af.demichel schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:18:
Ik ben ondertussen van mening veranderd. Ik stop er gewoon totaal mee, enkel nog mijn ouders worden (gratis, uiteraard) geholpen.
Alle andere mensen waarvan ik de computer nog onderhoud doe ik vanwege:
- Omdat ik die gast van 81 gewoon cool vind omdat hij zich met al die techniek nog bezig houdt, en hij geen probleem heeft om voor mijn tijd te betalen. Meestal is het uitleg voor weer een nieuw speeltje (zoals de Kindle, een paar dagen terug), en een half-jaarlijks onderhoudsbeurtje. Beetje poetsen, wat progjes upgraden, image maken, klaar.
- Mijn ex-keyboarddocent. Ik (mijn ouders) bedaalden vroeger wekelijks fl. 30 per uur voor de lessen. Hij betaalt mij nu € 15 voor het halfjaarlijks onderhoud, of de installatie van iets als een andere router, of wat uitleg. Is overigens ook gewoon een vriend.
- En nog 2 andere mensen, die ook afkunnen met halfjaarlijks onderhoud, en hoogstens een (klein) probleempje dat ik vaak oplos via hulp op afstand.
Van de computers die hierboven in het spel zijn heb ik dan ook een image (maak ik elk half jaar), en die mensen maken allemaal zelf hun backups.
De rest, vooral de probleemgevallen, heb ik jaren terug al afgekapt toen ik full time ging werken. Nou ja, soms ga ik nog wel eens bij een vriend langs om met dit of dat te helpen, zoals het opzetten van een midi-setup. Maar dan zit er ook een avond zuipen, (vr)eten en films kijken in
[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 24-07-2012 20:04 ]
Ik doe zelf geen opleiding in de IT en ben dat ook niet van plan, maar weet wel raad met computers. Bij mij is het nooit zo ver gekomen dat mensen "teveel" om hulp vragen, maar als het er dan toch van komt vraag ik nooit wat. De blijdschap is voor mij genoeg. Als mensen vaker hulp nodig hebben dan snappen ze heus wel dat een tientje per uur op z'n plaats is. 
Verder snap ik je verhaal wel. "Vriendenprijsjes" zijn wat mij betreft ook meer voor de ietwat vagere kennissen, eerlijk gezegd. Echte vrienden geven uit zichzelf vaak wat, meestal in de vorm van hulp terug of een etentje. Dit soort mensen verdienen je hulp niets eens, laat staan je vriendschap (als daar al sprake van is). Veel succes.
Verder snap ik je verhaal wel. "Vriendenprijsjes" zijn wat mij betreft ook meer voor de ietwat vagere kennissen, eerlijk gezegd. Echte vrienden geven uit zichzelf vaak wat, meestal in de vorm van hulp terug of een etentje. Dit soort mensen verdienen je hulp niets eens, laat staan je vriendschap (als daar al sprake van is). Veel succes.
[ Voor 3% gewijzigd door G4H op 24-07-2012 22:28 ]
Jeetje wat wordt dit een lang verhaal zeg. Hulde dat jullie allemaal zo betrokken zijn bij naasten dat je ze wil helpen. #goedbezig
Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat
Verwijderd
Ik help ook alleen goede vrienden en familie, heb ook wel eens van die mensen die me belden waar ik al een half jaar niks van heb gehoord : Hey, jij bent eigenlijk de enige die ik ken die wat van computers weet kun je me helpen.
En als je dan zegt, goh leef je ook nog? Nee sorry ik kan je niet helpen, je belt me anders ook niet.
Mensen snappen soms niet dat wij IT mensen ook andere dingen te doen hebben.
Als je dan een huisje mag huren voor een vriendenprijsje ... vind ik het onzin - als het toch leeg staat doe dan niet zo moeilijk als jij hun zovaak geholpen hebt.
Succes met je beslissing
En als je dan zegt, goh leef je ook nog? Nee sorry ik kan je niet helpen, je belt me anders ook niet.
Mensen snappen soms niet dat wij IT mensen ook andere dingen te doen hebben.
Als je dan een huisje mag huren voor een vriendenprijsje ... vind ik het onzin - als het toch leeg staat doe dan niet zo moeilijk als jij hun zovaak geholpen hebt.
Succes met je beslissing
Ben het nu ook wel stilletjes aan beu om de "PC Freak" te zijn. De balans is gewoon moeilijk te houden. Als studentje waren mensen sneller geneigd om 20e in mijn handen te steken als ik er een format/herinstall ging doen. Op den duur had ik een tasje aangelegd, met een kitje om kapotte harde schijven uit te lezen, bootable usb stickje om toch nog aan bestanden te raken, etc.
In eerste instantie was ik zelf soms te verlegen om geld te vragen, mijn aanpak was toen: "hoeft niet, maar wat je het waard vond, mag je geven". Zo kreeg ik eens bij een bejaarde man die zijn dia's wou inscannen, een handgemaakt, bronzen siervaasje dat ik nog steeds heb.
Op den duur waren er mensen die ervan profiteerden en de eerste keer betaalden en 's anderendaags opnieuw aan de deur stonden voor de kleinste prullen.
"Mijn antivirus gaat vervallen en ik weet niet wat ik moet doen!"
"Mijn XP zegt dat ik schijfopruiming moet doen /ween ween ween"
Dat waren dan werkjes van 5 minuten en bijgevolg kreeg ik er niets voor en moest ik er niets voor... Maar ze waren wel altijd weer snel daar. Ook erg vervelend als je dan eens toevallig op bezoek komt bij die mensen en ze je niet meer aanzien als persoonlijke helpdesk. Als dat 3x achter elkaar gebeurd bij een occasioneel bezoekje, dan kap ik er gelijk mee.
Nu ik werk, doe ik het enkel nog voor familie en dichte vrienden, die er een pintje of een gunst voor terugdoen. Al heeft mijn vader wel de slechte gewoonte gekweekt dat ik bij elk bezoek na de verwelkoming gelijk mijn taken opgespeld krijg. Soms gewoon vervelend.
In eerste instantie was ik zelf soms te verlegen om geld te vragen, mijn aanpak was toen: "hoeft niet, maar wat je het waard vond, mag je geven". Zo kreeg ik eens bij een bejaarde man die zijn dia's wou inscannen, een handgemaakt, bronzen siervaasje dat ik nog steeds heb.
Op den duur waren er mensen die ervan profiteerden en de eerste keer betaalden en 's anderendaags opnieuw aan de deur stonden voor de kleinste prullen.
"Mijn antivirus gaat vervallen en ik weet niet wat ik moet doen!"
"Mijn XP zegt dat ik schijfopruiming moet doen /ween ween ween"
Dat waren dan werkjes van 5 minuten en bijgevolg kreeg ik er niets voor en moest ik er niets voor... Maar ze waren wel altijd weer snel daar. Ook erg vervelend als je dan eens toevallig op bezoek komt bij die mensen en ze je niet meer aanzien als persoonlijke helpdesk. Als dat 3x achter elkaar gebeurd bij een occasioneel bezoekje, dan kap ik er gelijk mee.
Nu ik werk, doe ik het enkel nog voor familie en dichte vrienden, die er een pintje of een gunst voor terugdoen. Al heeft mijn vader wel de slechte gewoonte gekweekt dat ik bij elk bezoek na de verwelkoming gelijk mijn taken opgespeld krijg. Soms gewoon vervelend.
Geweldig topic! Overal waar je komt worden de computers alvast opgestart om je de problemen te laten zien. Ik ben er lang geleden mee opgehouden en help alleen nog maar mensen die ik wil helpen. Gratis uiteraard, tenzij er bier tegenover staat
.
Vooral de klusjes waarbij de mensen hun computer niet naar jou brengen zijn vervelend. Alsof ik het leuk vind om bij iemand anders thuis te wachten tot de virusscanner klaar is.
Vooral de klusjes waarbij de mensen hun computer niet naar jou brengen zijn vervelend. Alsof ik het leuk vind om bij iemand anders thuis te wachten tot de virusscanner klaar is.
Een paar keer je wiskunde-boek laten zien als teken dat er echt geen Windows, Word of Excel informatie in staat, af en toe een 'domme' opmerking maken ("o, da weet ik nie hoor; Windows is zooo anders dan Linux, daar weet ik echt niets van") en zo nu en dan gewoon bot weigeren heeft voor mij de truc wel gedaan. Ik help alleen m'n ouders, maar omdat ik inmiddels aan de andere kant van het land woon, hebben ze voor de acute problemen ook een ander adresje gevonden
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Echt geweldig topic! Dit is zooooo herkenbaar.
Op een gegeven moment kreeg ik zelfs telefoontjes van totale strangers, want die hadden via via via gehoord dat ik eens de computer van de neef van een vriend van hem had gefixt.
Dat was het moment dat ik heb besloten om alleen nog computers repareren voor famillie en echt goede vrienden (degene die ook voor jou klaar staan als je muur geschilderd moet worden bijv.).
Hier is 1 uitzondering op en dat zijn de ouders van een goede vriend van mij. Echter die staan er altijd op dat ik geld van ze accepteer.
Het weigeren heeft goed uitgepakt. Heb nu veel meer vrije tijd! Nu verwijs ik die andere mensen gewoon door naar de plaatselijke computerboer waar ik jaren geleden stage heb gelopen. Verdient hij er ook nog wat aan
Op een gegeven moment kreeg ik zelfs telefoontjes van totale strangers, want die hadden via via via gehoord dat ik eens de computer van de neef van een vriend van hem had gefixt.
Dat was het moment dat ik heb besloten om alleen nog computers repareren voor famillie en echt goede vrienden (degene die ook voor jou klaar staan als je muur geschilderd moet worden bijv.).
Hier is 1 uitzondering op en dat zijn de ouders van een goede vriend van mij. Echter die staan er altijd op dat ik geld van ze accepteer.
Het weigeren heeft goed uitgepakt. Heb nu veel meer vrije tijd! Nu verwijs ik die andere mensen gewoon door naar de plaatselijke computerboer waar ik jaren geleden stage heb gelopen. Verdient hij er ook nog wat aan
[ Voor 10% gewijzigd door Meekoh op 25-07-2012 18:43 ]
Computer says no
Inderdaad een feest van herkenning... Kreeg ook rare belletjes.. altijd even dringend natuurlijk...
Scheelde aardig wat vrienden ook...
Ik begin er in het geheel al niet eens meer aan omdat zelfs een tientje voor de benzine al teveel is...
Levert wel een hoop eigen tijd op en dat is me meer waard dan die paar luizige tientjes en lange werkdagen maken...
Scheelde aardig wat vrienden ook...
Ik begin er in het geheel al niet eens meer aan omdat zelfs een tientje voor de benzine al teveel is...
Levert wel een hoop eigen tijd op en dat is me meer waard dan die paar luizige tientjes en lange werkdagen maken...
I live in darkness , i exist in the shadow
Prachtig al die verhalen zo herkenbaar, ben ook zo geweest.
Vorig jaar een kennis een configuratie uitgezocht bij Alternate.
Hem erbij verteld dat ze ook deden assambleren voor een paar centen.
Dus wat doet hij besteld en komt dan met het los spul naar mij.
Of ik de zooi ff in elkaar wilde zetten want dat assambleren duurde daar te lang(of te duur).
Dus ja je weet hoe dat gaat , begon er maar aan.
Na 1 dag klaar met windows erop en alle toeters en bellen.
Ik bellen ow fijn kom hem halen...
Bij mij thuis aangekomen wist hij niet hoe snel hij de pc mee moest nemem.
Bedankt en komt wel goed.
Het is nu een jaar later en komt wel goed zit ik nu nog op te wachten.
Nee alleen nog voor mijn kinderen voor de rest gaat alles maar naar de pc boer.
Vorig jaar een kennis een configuratie uitgezocht bij Alternate.
Hem erbij verteld dat ze ook deden assambleren voor een paar centen.
Dus wat doet hij besteld en komt dan met het los spul naar mij.
Of ik de zooi ff in elkaar wilde zetten want dat assambleren duurde daar te lang(of te duur).
Dus ja je weet hoe dat gaat , begon er maar aan.
Na 1 dag klaar met windows erop en alle toeters en bellen.
Ik bellen ow fijn kom hem halen...
Bij mij thuis aangekomen wist hij niet hoe snel hij de pc mee moest nemem.
Bedankt en komt wel goed.
Het is nu een jaar later en komt wel goed zit ik nu nog op te wachten.
Nee alleen nog voor mijn kinderen voor de rest gaat alles maar naar de pc boer.
Dus als je bier krijgt, wil je ook betaald worden?3raser schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:37:
...en help alleen nog maar mensen die ik wil helpen. Gratis uiteraard, tenzij er bier tegenover staat.
Waarschijnlijk bedoelt hij dat hij betaling in geld niet accepteert, maar in bier wel.
/counterinkopper
/counterinkopper
als je toch van plan bent pc's gratis te repareren voor familie, vrienden en bekenden neem dan een tip van mij aan: doe er zo lang mogelijk over! ik doe er soms wel een maand over! mensen zoeken vanzelf iemand anders.
ik vraag er liever geen geld voor omdat mensen dat een soort garantie verwachten, ooit gedaan en kreeg dan weken/maanden later belletjes dat ik het niet goed gedaan had en er kosteloos naar moest kijken.. dat of ze hingen schaamteloos uren aan de telefoon met vragen ala helpdesk omdat ze het gevoel hebben daar recht op te hebben na het betalen!
nu is het simpel, oh pc stuk. nou breng maar langs (ik ga echt nergens meer heen) als ik er dan tijd voor heb kijk ik ernaar.. en bij elk belletje: ja sorry nog geen tijd gehad, druk druk druk ... soms komen ze zelfs de pc ophalen voor dat ie gefixed is!
ik ben het zelf ook zat dat iedereen maar denkt dat ik het wel eventjes kom oplossen, heb wel wat beters te doen met me tijd.. al zou het naar een muur staren zijn
ik vraag er liever geen geld voor omdat mensen dat een soort garantie verwachten, ooit gedaan en kreeg dan weken/maanden later belletjes dat ik het niet goed gedaan had en er kosteloos naar moest kijken.. dat of ze hingen schaamteloos uren aan de telefoon met vragen ala helpdesk omdat ze het gevoel hebben daar recht op te hebben na het betalen!

nu is het simpel, oh pc stuk. nou breng maar langs (ik ga echt nergens meer heen) als ik er dan tijd voor heb kijk ik ernaar.. en bij elk belletje: ja sorry nog geen tijd gehad, druk druk druk ... soms komen ze zelfs de pc ophalen voor dat ie gefixed is!
ik ben het zelf ook zat dat iedereen maar denkt dat ik het wel eventjes kom oplossen, heb wel wat beters te doen met me tijd.. al zou het naar een muur staren zijn
De reacties die sommige ook durven te geven als je er geen tijd voor hebt. Hier iemand gehad pc mee ik nog gezegd ja toetsweek gaat wel even duren. Dagelijks op FB ben je er al aan toe gekomen en na 3 dagen wilde ze hem toch wel heel erg graag terug hebben... Ze begrijpen dan ook niet dat school voor gaatPort187 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:00:
als je toch van plan bent pc's gratis te repareren voor familie, vrienden en bekenden neem dan een tip van mij aan: doe er zo lang mogelijk over! ik doe er soms wel een maand over! mensen zoeken vanzelf iemand anders.
ik vraag er liever geen geld voor omdat mensen dat een soort garantie verwachten, ooit gedaan en kreeg dan weken/maanden later belletjes dat ik het niet goed gedaan had en er kosteloos naar moest kijken.. dat of ze hingen schaamteloos uren aan de telefoon met vragen ala helpdesk omdat ze het gevoel hebben daar recht op te hebben na het betalen!![]()
Wat een herkenbaarheid.
Voor het gezin en goede vrienden inderdaad gratis, voor anderen gewoon minimaal 20 euro per uur. En ik reken elk uurtje, ookal heb ik alleen maar zitten wachten. Ik vind dat bij het repareren van computers juist de expertise en zeer brede kennis het geld waard is. Als alles goed en soepel gaat (5 keer klikken en paar uurtjes wachten) is 20 euro per uur wellicht veel 'omdat iedereen dat wel kan', maar bij vreemde hardwaredefecten of specifieke softwareproblemen komt de buurjongen om de hoek er vaak ook niet uit. Daarnaast bevestig ik alle afspraken en de opdracht minimaal 2 keer, als het even kan op papier, en het liefst op verschillende dagen om humeurproblemen en de zogenaamde 'ik dacht dat...' scenario's op te vangen. Illegale software begin ik ook niet aan, ze zullen mij nergens mee om de oren slaan. Daar tegenover staat wel: no cure, no pay, soms behalve onderzoekskosten (half uurtje).
Veel mensen vinden het al snel te duur of zien zoals hierboven al gezegd geen waarde in niet-fysiek werk, of vragen zich af waarom de buurjongen om de hoek het helemaal compleet voor 25 euro doet.
Ik heb ooit 1 keer gezegd 'Geef maar wat je er voor over hebt' en kreeg toen 15 euro voor een herinstallatie en back-up van een 8 jaar oude trage bak, en dat was ook meteen de laatste keer.
Om niet alleen maar een negatieve toon te hebben, ik heb ook af en toe wel eens 20 tot 50 euro zo toegestopt gekregen omdat mensen hartstikke tevreden waren.
Voor het gezin en goede vrienden inderdaad gratis, voor anderen gewoon minimaal 20 euro per uur. En ik reken elk uurtje, ookal heb ik alleen maar zitten wachten. Ik vind dat bij het repareren van computers juist de expertise en zeer brede kennis het geld waard is. Als alles goed en soepel gaat (5 keer klikken en paar uurtjes wachten) is 20 euro per uur wellicht veel 'omdat iedereen dat wel kan', maar bij vreemde hardwaredefecten of specifieke softwareproblemen komt de buurjongen om de hoek er vaak ook niet uit. Daarnaast bevestig ik alle afspraken en de opdracht minimaal 2 keer, als het even kan op papier, en het liefst op verschillende dagen om humeurproblemen en de zogenaamde 'ik dacht dat...' scenario's op te vangen. Illegale software begin ik ook niet aan, ze zullen mij nergens mee om de oren slaan. Daar tegenover staat wel: no cure, no pay, soms behalve onderzoekskosten (half uurtje).
Veel mensen vinden het al snel te duur of zien zoals hierboven al gezegd geen waarde in niet-fysiek werk, of vragen zich af waarom de buurjongen om de hoek het helemaal compleet voor 25 euro doet.
Ik heb ooit 1 keer gezegd 'Geef maar wat je er voor over hebt' en kreeg toen 15 euro voor een herinstallatie en back-up van een 8 jaar oude trage bak, en dat was ook meteen de laatste keer.
Om niet alleen maar een negatieve toon te hebben, ik heb ook af en toe wel eens 20 tot 50 euro zo toegestopt gekregen omdat mensen hartstikke tevreden waren.
Ik lees hier heel veel reacties van dat veel mensen het minder zijn gaan doen, maar ik heb het tegenovergestelde, een paar jaar geleden ben ik begonnen met mensen in de buurt, ze een beetje helpen met hun PC, maar nu ben ik er echt handig in geworden, waar ik ook kom, iedereen is bijzonder tevreden, en het 10tje wat ik per uur vraag word bijna altijd flink naar boven afgerond. (50 ipv 30 enzo)
alleen, nu heb ik de laatste 4/5 maanden echt bijna niets meer, de mensen die ik help ben ik aan het begin vaak, maar daarna loopt alles soepel, en ben ik er alleen maar als ze wat nieuws hebben of wanneer ze iets niet begrijpen, dat is minder dan 3 keer per maand.
ik heb geen idee hoe ik mijn netwerk uit kan breiden, (omgeving randstad) of hoe ik mijn doelgroep kan bereiken?
alleen, nu heb ik de laatste 4/5 maanden echt bijna niets meer, de mensen die ik help ben ik aan het begin vaak, maar daarna loopt alles soepel, en ben ik er alleen maar als ze wat nieuws hebben of wanneer ze iets niet begrijpen, dat is minder dan 3 keer per maand.
ik heb geen idee hoe ik mijn netwerk uit kan breiden, (omgeving randstad) of hoe ik mijn doelgroep kan bereiken?
Gewoon timertje op hun PC installeren zodat ie elke 3 maanden traag is of crashed, gegarandeerd dat je weer aan de bak kan
Zelf ben ik ook begonnen zo rond mijn 14de, en had uiteindelijk zoveel klanten dat ik tot mijn 26ste niet eens full time hoefde te werken.... maar dat kun je niet voor altijd volhouden. Toen ik full time ben gaan werken ben ik met deze spullen gaan minderen omdat ik het geld niet meer nodig had (en om van de vervelendere klanten af te komen). Dat krijg je ook nog wel, over een jaar of 10natasdiamon schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 22:56:
Ik lees hier heel veel reacties van dat veel mensen het minder zijn gaan doen, maar ik heb het tegenovergestelde....
Gewoon, tegen mensen die je helpt zeggen dat ze hun kennissen en vrienden naar jou kunnen doorsturen. Als je je werk goed doet, loopt het snel op. Ik had destijds op het hoogtepunt zeer veel klanten (250+, getuige de 3 CD-rekken die hier nog hangen waar de Ghosts in hebben gezeten) voor onderhoud, upgrades, nieuwe systemen, vervangen van applicaties etc, maar ook het aanleggen van netwerken, en uitzoeken en adviseren op het gebied van electronica. Achteraf gezien had ik er misschien een computerzaak voor moeten opzetten ofzo....ik heb geen idee hoe ik mijn netwerk uit kan breiden, (omgeving randstad) of hoe ik mijn doelgroep kan bereiken?
Sommige mensen zag ik wekelijks (en dat zijn de eersten die ik ben gaan afkappen toen ik full time ging werken), anderen 2-maandelijks, sommigen 1x per half jaar voor wat onderhoud.
[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 26-07-2012 23:28 ]
Leuk verhaaltje, heb net een dode laptop tot leven gewekt, gewoon bakken in de oven... Natuurlijk er bij gezegd hij doet het tussen nu en 6maanden ofzo. Het is maar de vraag hoelang hij nog werkt ( gaat naar de kleinkinderen van deze gene ). Kreeg toch nog 25 euro niet om de reparatie van de laptop maar om de manier waarom.
Krijg het idee dus dat waneer je echt iets "maakt" je geld krijgt.. en software installatie is gewoon paar klikken toch? zoals windows e.d.
Krijg het idee dus dat waneer je echt iets "maakt" je geld krijgt.. en software installatie is gewoon paar klikken toch? zoals windows e.d.
Ahum, bakken in de oven?taeke18 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 02:10:
Leuk verhaaltje, heb net een dode laptop tot leven gewekt, gewoon bakken in de oven...
Ja, brakke solderingen van chips kun je eigenlijk maar op 2 manieren herstellen: hetelucht pistool of bakken in de oven. Beide keren is het de bedoeling dat het tin, waarmee de chip vastzit, even opnieuw vloeit.
Dit zag je bijvoorbeeld bij veel iBook G3/G4 modellen waarvan het beeld stil bleef staan. Daarvan was de videochip niet goed gesoldeerd, een fabrieksfout die je met je eigen oven kon herstellen.
Dit zag je bijvoorbeeld bij veel iBook G3/G4 modellen waarvan het beeld stil bleef staan. Daarvan was de videochip niet goed gesoldeerd, een fabrieksfout die je met je eigen oven kon herstellen.
Leuk om te lezen dat deze topic nog niet dood is en dat iedereen nu z'n verhalen aan het posten is 
Persoonlijk ben ik het eens met de mensen die zeggen dat ze het de €25,- per uur niet meer waard vinden.
Zelf vrij veel pc's gerepareerd voor allerhande kennisen waar je daarna nooit meer iets van hoord/nooit meer ziet.
Ben ik dus na een half jaartje maar mee opgehouden (is inmiddels al een jaartje of 10 geleden dit).
Hierna enkel nog mensen geholpen die gewoon veel voor me betekenen: (schoon)ouders, broer, zus, broers van m'n vriendin, hele goede vrienden etc.
Maar dat zijn ook mensen die voor mij hetzelfde doen als ik eens hulp nodig heb
Wel belachelijk van dat huisje om eerlijk te zijn, maar daar is inmiddels alles over gezegd wat ik toe zou kunnen voegen.
Persoonlijk ben ik het eens met de mensen die zeggen dat ze het de €25,- per uur niet meer waard vinden.
Zelf vrij veel pc's gerepareerd voor allerhande kennisen waar je daarna nooit meer iets van hoord/nooit meer ziet.
Ben ik dus na een half jaartje maar mee opgehouden (is inmiddels al een jaartje of 10 geleden dit).
Hierna enkel nog mensen geholpen die gewoon veel voor me betekenen: (schoon)ouders, broer, zus, broers van m'n vriendin, hele goede vrienden etc.
Maar dat zijn ook mensen die voor mij hetzelfde doen als ik eens hulp nodig heb
Wel belachelijk van dat huisje om eerlijk te zijn, maar daar is inmiddels alles over gezegd wat ik toe zou kunnen voegen.
Want a cookie?!
sinds een paar jaar adviseer ik iedereen die iets vraagt over een pc om een mac te kopen, aangezien ikzelf overgestapt ben en eigenlijk niets begrijp van al die nieuwe dingen... werkt goed hoor
nooit meer vragen.
Ik ben ondertussen al de dertig gepasseerd, en ben echt voorbij het repareren van pc's, in mijn werk, en in mijn intresses.
Elke keer dat ik iets voor iemand moet doen, ben ik zelf uren aan het kloten omdat ik niet meer wat ze nodig hebben. Zoals van Windows Mail bestaat niet meer, dus wat nu. En neen, ik ken picasa niet, en neen ik ken photoshop essentials niet, en neen ik ken xxx niet..
Ik vind pc's herstellen ongeloofelijk frustrerend geworden. Als ze nu nog eens zouden afkomen met : mijn exhange server doet raar
, met plezier.
Ik heb er echt geen plezier meer aan, in tegendeel, ik word daar enorm slecht gezind van. Dus ik doe dit niet meer.
Ow, en in verband met backups nemen. Onlangs toch een pc mogen/moeten doen van mijn schoonzus, natuurlijk geen backup. Dus zelf genomen. 4 uur later was deze pas klaar. Doe dat eens bij een klant, 4 uur staan wachten onsite?
f*ck this shit
Elke keer dat ik iets voor iemand moet doen, ben ik zelf uren aan het kloten omdat ik niet meer wat ze nodig hebben. Zoals van Windows Mail bestaat niet meer, dus wat nu. En neen, ik ken picasa niet, en neen ik ken photoshop essentials niet, en neen ik ken xxx niet..
Ik vind pc's herstellen ongeloofelijk frustrerend geworden. Als ze nu nog eens zouden afkomen met : mijn exhange server doet raar
Ik heb er echt geen plezier meer aan, in tegendeel, ik word daar enorm slecht gezind van. Dus ik doe dit niet meer.
Ow, en in verband met backups nemen. Onlangs toch een pc mogen/moeten doen van mijn schoonzus, natuurlijk geen backup. Dus zelf genomen. 4 uur later was deze pas klaar. Doe dat eens bij een klant, 4 uur staan wachten onsite?
f*ck this shit
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Bij een klant zou dat juist geen probleem zijn, vier uur niets doen en betaald krijgen is niks mis mee.tc982 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 09:30:
Doe dat eens bij een klant, 4 uur staan wachten onsite?
Sinds kort krijg ik ook meer werk aangeboden, maar ik heb geleerd van mijn fouten. Het scheelt trouwens ook dat ik niet meer thuis woon, zodat mijn moeder ook geen werk meer voor mij aanneemt
Herinstallaties doe ik niet meer, behalve voor familie en vrienden die mij ook zouden helpen, mocht ik iets van ze nodig hebben. Dat is allemaal voor nop.
Voor kennissen laat ik mij tegenwoordig betalen in bier.
Gisteren bijvoorbeeld nog een schermpje van een notebook vervangen. Was een half uurtje, dus 1 kratje bier.
Paar weken geleden een PC'tje gebouwd en geinstalleerd voor de buurman. Is veel meer werk, dus dat is dan 2 kratjes
Herinstallaties doe ik niet meer, behalve voor familie en vrienden die mij ook zouden helpen, mocht ik iets van ze nodig hebben. Dat is allemaal voor nop.
Voor kennissen laat ik mij tegenwoordig betalen in bier.
Gisteren bijvoorbeeld nog een schermpje van een notebook vervangen. Was een half uurtje, dus 1 kratje bier.
Paar weken geleden een PC'tje gebouwd en geinstalleerd voor de buurman. Is veel meer werk, dus dat is dan 2 kratjes
Beetje jammer alleen als dat 's avonds is en je daardoor je hele avond kwijt bentwarp schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 09:43:
[...]
Bij een klant zou dat juist geen probleem zijn, vier uur niets doen en betaald krijgen is niks mis mee.
Want a cookie?!
Dat is alleen maar mooier, 150% schrijven
en eten op kosten van de klant natuurlijk
Vaak bu'j te bang!
In dit geval gaat het vooral om mensen die dit voor vrienden/kennissen/bekenden doen, dus dan wordt er uberhaupt nagenoeg niets overdag gedaan-tom-562 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:51:
Dat is alleen maar mooier, 150% schrijvenen eten op kosten van de klant natuurlijk
Want a cookie?!
Ik help graag mijn oom en tante uit de brand die vlakbij wonen. Ze kunnen namelijk prima koken en houden van goede wijn
En als klap op de vuurpijl kreeg ik onlangs als cadeau een prachtige geplexificeerde uitvergroting (1 x 1 m) van een met een Hasselblad gemaakte foto van het Casa Milo. (oom is gepensioneerde fotograaf
)
Ik heb ook meegewerkt aan de hyperinflatie van ict-klusjes door er niks voor te vragen. Imho is het dus "onze" eigen schuld, ICT'ers kunnen nog wat leren van behangers, stucadoors, tegelzetters etc. Niks voor niks bij die lui.
En als klap op de vuurpijl kreeg ik onlangs als cadeau een prachtige geplexificeerde uitvergroting (1 x 1 m) van een met een Hasselblad gemaakte foto van het Casa Milo. (oom is gepensioneerde fotograaf
Ik heb ook meegewerkt aan de hyperinflatie van ict-klusjes door er niks voor te vragen. Imho is het dus "onze" eigen schuld, ICT'ers kunnen nog wat leren van behangers, stucadoors, tegelzetters etc. Niks voor niks bij die lui.
[ Voor 3% gewijzigd door Witte op 27-07-2012 14:49 ]
Houdoe
Verwijderd
Ik kreeg op de duur elke dag telefoon (vriend van vriend van vriend van ...), en heb er mijn bijberoep maar van gemaakt. Nu verdien ik er tenminste nog iets aan :-)
Ik doe er nooit zo lang mogelijk over. Zeg dan gewoon dat je het (liever) niet wilt doen. Ik maak er echter wel niet zomaar tijd voor vrij. Als ik het druk heb of er geen zin in heb doe ik het niet, maar als ik een klus aanneem, doe ik dat wel gewoon goed.Port187 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:00:
Ik vraag nooit wat voor het werk dat ik aan pc's van vrienden/familie doe, maar ik neem geen klussen aan van mensen die ik niet echt ken. Advies geven wil ik wel, mits ze serieus naar me luisteren en als ik iets afraad, moeten ze het ook wel laten vallen. Ik vraag ook nooit ergens geld voor. Ik heb weleens iets gekregen van een oom of tante, maar verder niet. Ik krijg wel altijd de kapotte en oude onderdelen en cases en zo. De werkende onderdelen geef ik dan weer weg en met dingetjes als een fan kan je altijd mensen blij maken. Cases sloop ik uit elkaar of doneer ik aan mensen die een grotere, kleinere of (heel soms, want het is wel altijd al oud) een mooiere willen. Oh ja, ik heb de afgelopen paar jaar al in ieder geval 1.5TB aan SATA-schijven gekregen. Is ondertussen toch geld waard geworden, haha.
Laatst deed ik weer een klusje voor een vriend van me. Dat was totaal geen probleem, want ik moest sowieso nog even naar een winkel die vlakbij hem is. Bij hem hebben we een de hele avond rustig aan gewerkt, een paar biertjes gedaan en veel gelachen (CPU koeler pastte niet, dus dat werd zagen. Ook was er geen ruimte voor een fan, dus die zit met tie-wraps aan de zijkant van de case vast). Dat telt voor mij gewoon als een chill-avondje en niet als een avond voor iemand bezig zijn.
Ik moet er eigenlijk maar eens aan gaan denken wat vaste tarieven voor bepaalde klusjes vast te leggen. Ik hoef niet van iedereen wat, maar in drukkere periodes zou het wel welkom zijn.
Overigens heb ik veel gedaan voor een oom en tante met een zomerhuisje in de achtertuin. Ik vraag me af wat zij rekenen als ik er een weekje wil zitten. Maar aangezien zij dat huisje wel altijd verhuren, hoef ik er niet gratis te zitten.
[ Voor 10% gewijzigd door Ample Energy op 27-07-2012 19:35 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Verwijderd
Wauw, dat dit nog steeds doorgaat. Heb alleen het begin van dit issue meegekregen. Zonder alles door te nemen, misschien dat iemand het al heeft opgemerkt, er bestaat zoiets als lets/noppes, verschillende plaatsen, verschillende namen. Komt geen geld aan te pas maar je bouwt punten op door voor mekaar klusjes te doen. Kan dus ook klusjes laten doen door te betalen met de punten die je hebt, aardig systeem toch? En iedereen kan wel wat.
Fixen computer 0 punten, huisje verhuren 100 punten, met noppes zou dat niet gebeuren.
Jaja, maak mij meteen maar uit voor hippie.
Fixen computer 0 punten, huisje verhuren 100 punten, met noppes zou dat niet gebeuren.
Jaja, maak mij meteen maar uit voor hippie.
Je moet ze een beetje uitzoeken: vroeger eens bij een leraar van de middelbare school thuis geweest (hij haalde me op en bracht me weer thuis) om de computer te fixen. Deze leraar was erg streng op school, leerlingen waren bang voor hem, en iedereen lage cijfers. Maar sinds ik hem geholpen had geen onvoldoende meer gehad. 
Aan de andere kant ook es iemand die zei: "volgende keer krijg je wat van mij, want voor niets gaat de zon op immers". Nooit meer wat van gehoord.
Aan de andere kant ook es iemand die zei: "volgende keer krijg je wat van mij, want voor niets gaat de zon op immers". Nooit meer wat van gehoord.
[ Voor 18% gewijzigd door jelmervos op 27-07-2012 19:50 ]
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Net terug van zes deugddoende dagen in Luxemburg. Geen Internet, geen telefoon, geen computers, niks van dat alles, enkel een rustige B&B met mooie tuin in een slaperig dorpje, zalig.
Goed om te horen dat je weer helemaal zen bent.demichel schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:24:
Net terug van zes deugddoende dagen in Luxemburg. Geen Internet, geen telefoon, geen computers, niks van dat alles, enkel een rustige B&B met mooie tuin in een slaperig dorpje, zalig.
Probeer dit zo lang als mogelijk vast te houden!
Want a cookie?!
Goed dat je terug bent, kan je even kijk naar mijn computer

Over
Zij "prostitueerde" zichzelf om haar pc aan de gang te houden!
Of heb ik het nu verkeerd begrepen
Overigens heb ik die les vrij snel geleerd, ik vroeg geen geld maar zei wel toen het vaker voorkwam dat zoiets normaal €30 p.u. kost. Toen werd het een stuk minder.
Het kan ana mij liggen maar:Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:18:
Herkenbare situatie. Heb ook jarenlang de pc gerepareerd van een vriendin in ruil voor een 'tegenprestatie'. Sowieso verwondelijk hoe mensen zo erg de pc kunnen toetakelen maar dat terzijde. Afijn, na een tijdje kreeg ze een vriend dus besloot zij eenzijdig dat ik reparaties maar gratis moest gaan doen aangezien ze door die relatie geen zin meer had in 'tegenprestaties'.
Ik ging daar op tegenin met argumenten hier genoemd zoals dat het ook werk is en ik het ook niet voor mijn lol doe. Uiteraard wordt daar verontwaardigd op gereageerd en sindsdien geen pc meer van dr gerepareerd.
Overigens heb ik die les vrij snel geleerd, ik vroeg geen geld maar zei wel toen het vaker voorkwam dat zoiets normaal €30 p.u. kost. Toen werd het een stuk minder.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Alleen mijn ouders en een tante in het dorp is waar ik soms naar de pc kijk.
Soms ben je weer een middag kwijt of een avond heel erg vervelend als ik ook mijn vrienden nog moest doen.
Zo had ik laatst mijn laptop opengeschroeft om stof vrij te maken had een paar foto op twitter gezet grote fout volgende dag ooh kun je mijn laptop ook schoon maken. ik zei weet je wel hoeveel uur ik eraan kwijt ben doe ik niet want als ik van jouw moet doen moet ik die van hem of haar ook doen.
Zo heeft een klasgenoot een Tshirt met "I wont fix your computer" dacht er zelf ook aan om zoiets te halen.
Soms ben je weer een middag kwijt of een avond heel erg vervelend als ik ook mijn vrienden nog moest doen.
Zo had ik laatst mijn laptop opengeschroeft om stof vrij te maken had een paar foto op twitter gezet grote fout volgende dag ooh kun je mijn laptop ook schoon maken. ik zei weet je wel hoeveel uur ik eraan kwijt ben doe ik niet want als ik van jouw moet doen moet ik die van hem of haar ook doen.
Zo heeft een klasgenoot een Tshirt met "I wont fix your computer" dacht er zelf ook aan om zoiets te halen.
Veel mensen posten hier negatieve reacties, het kan natuurlijk ook positief.
Ik ben ook begonnen zoals velen in dit topic, inmiddels heb ik meer dan 30 bedrijven en 100 consumenten als klant. Nog steeds véél plezier in mijn werk, gezelligheid en waardering bij consumenten, echte uitdagingen bij bedrijven.
IT
Ik ben ook begonnen zoals velen in dit topic, inmiddels heb ik meer dan 30 bedrijven en 100 consumenten als klant. Nog steeds véél plezier in mijn werk, gezelligheid en waardering bij consumenten, echte uitdagingen bij bedrijven.
IT
Maar jij rekent gewoon een bepaald uurloon.ThinClientQ schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:28:
IT
Hier gaat het over vriendendiensten, waarvan men te vaak verwacht dat het 'maar gratis gebeurt'. Of in het geval van demichel, hij een tijd lang gratis PC's fixed en wanneer hij dan één keer vraagt om te overnachten in een leegstaand vakantiehuisje, hem €275,- wordt gevraagd.
Ik denk echter niet dat de mensen zich van hun kwaad bewust zijn, ze redeneren zelf dat ze van 600 naar 275 zakken en vinden dat waarschijnlijk erg schappelijk.
Zonder de discussie aan te gaan, zul je dit nooit duidelijk krijgen. Jij (demichel) hebt nu een vervelend gevoel over de mensen en zult dit houden tot je dit uit hebt gesproken (of bent vergeten).
Als ik een auto had kunnen hebben (wat niet kan vanwege slecht zichtvermogen) dan had ik mijn eigen "handeltje" 10-12 jaar geleden al omgezet in een eigen bedrijf. Maar ja, ik heb geen vervoer. Het staat een beetje debiel om als professional tegen je klant te zeggen: "Dan moet je me wel even komen ophalen, want als ik met het OV moet komen, doe ik er 4 uur over." Een computer kun je langsbrengen, maar een bedrijfsnetwerk niet.ThinClientQ schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:28:
IT
Vroeger haalden mijn klanten me wel gewoon op: sommige dagen was het druk genoeg dat ik me door Klant1 bij Klant2 kon laten afzetten... maar als je nog jong genoeg bent en je doet het als bijbaantje, dan zal de meeste mensen dat worst wezen. Als professional kun je dat niet maken.
Neuh.. Je begrijpt het goed.. Windows 'zuigt' zegt men wel eens...icecreamfarmer schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:29:
Over
[...]
Het kan ana mij liggen maar:
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
goh er bestaat een topic over...
Ik ben er ook flauw van, een PCtje in elkaar knallen, windows installeren, backupje, rescue CDtje maken, troupe et du meuque verwijderen, het maakt niet uit wat je doet, je bent er zo een paar uur mee verder. Ik snap inderdaad niet waarom dit altijd moelijk te vergoeden is en waarom er voor een muurtje schilderen wel ineens 10,- per uur kan gegeven worden.
Netzoals velen hier ben ik de beroerdste niet om een goede bekende eens te helpen, maar het is de waardering die ontbreekt. Nu zat ik ook in verwachting dat de camper lenen voor een weekend (die toch al 350 dagen per jaar in de garage staat) voor 5 jaar lang de PC onderhouden toch geen fortuin zal moeten kosten maar nee... ze willen 400,- voor een weekend vangen...
"want zo'n camper huren is al snel 2x die prijs".
Duidelijk dus, volgende keer als er ransomware op hun PC staat (het zijn van die "klik op deze popup om uw PC tot wel 3x zo snel te maken-klikkers) bied ik ze aan om het voor de helft van de gijzelprijs te fixen.
Ik ben er ook flauw van, een PCtje in elkaar knallen, windows installeren, backupje, rescue CDtje maken, troupe et du meuque verwijderen, het maakt niet uit wat je doet, je bent er zo een paar uur mee verder. Ik snap inderdaad niet waarom dit altijd moelijk te vergoeden is en waarom er voor een muurtje schilderen wel ineens 10,- per uur kan gegeven worden.
Netzoals velen hier ben ik de beroerdste niet om een goede bekende eens te helpen, maar het is de waardering die ontbreekt. Nu zat ik ook in verwachting dat de camper lenen voor een weekend (die toch al 350 dagen per jaar in de garage staat) voor 5 jaar lang de PC onderhouden toch geen fortuin zal moeten kosten maar nee... ze willen 400,- voor een weekend vangen...

Duidelijk dus, volgende keer als er ransomware op hun PC staat (het zijn van die "klik op deze popup om uw PC tot wel 3x zo snel te maken-klikkers) bied ik ze aan om het voor de helft van de gijzelprijs te fixen.
Verwijderd
Wat een gruwel verhalen lees ik hier 
Zelf ben ik geen wonderkind in de computerwereld. Hoe meer ik mij verdiep in het materiaal (lees: bijvoorbeeld een computer samenstellen) hoe gekker ik word.
Het mooie is dat ik twee goede vrienden heb die in mijn buurt wonen en mij kunnen helpen.
Wat het probleem ook is/was, ik geef ze met plezier een vergoeding. Ook al vragen ze het niet
Voor wat, hoort wat. Helaas is dat niet altijd waar, gezien de reacties hier in deze topic
Ps. Die smiley's lijken verdomd veel op de smiley's van het F*k forum.
Zelf ben ik geen wonderkind in de computerwereld. Hoe meer ik mij verdiep in het materiaal (lees: bijvoorbeeld een computer samenstellen) hoe gekker ik word.
Het mooie is dat ik twee goede vrienden heb die in mijn buurt wonen en mij kunnen helpen.
Wat het probleem ook is/was, ik geef ze met plezier een vergoeding. Ook al vragen ze het niet
Voor wat, hoort wat. Helaas is dat niet altijd waar, gezien de reacties hier in deze topic

OT:Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:53:
Fok & Tweakers waren vroegah vriendjes (nog steeds? volgens mij is de liefde wat bekoeld). De frontpage van beide sites linkten b.v. direct door naar elkaars nieuws items. Als ik het goed herinner zit er nog een heel verhaal achter de
Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.
IT'ers moeten gewoon stoppen met gratis te werken. Een vriend die loodgieter is of schilder gaat ook niet enkele uren gratis komen klusjes doen in je huis.
.
Dat is natuurlijk ook niet waar. Échte vrienden helpen elkaar als ze kunnen. Ik heb ook een elektricien als vriend en als ik hem (zelden, maar als ik het hoog zit) vraag me te helpen staat hij direct voor me klaar. Ik voor hem als hij problemen heeft met zijn PC.ruyckske schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:58:
IT'ers moeten gewoon stoppen met gratis te werken. Een vriend die loodgieter is of schilder gaat ook niet enkele uren gratis komen klusjes doen in je huis.
Tsja, 'n beetje 14-jarige kan echt geen waterleiding aanleggen. Terwijl de gemiddelde 14-jarige wel beter is met pc's dan z'n ouders én de halve buurt. Is nog gaaf ook, stoer doen van "kijk eens wat ik allemaal kan!". De oorsprong is totaal verschillend én de basisvaardigheden die je voor 'n pc nodig hebt zijn heel anders (en makkelijker) dan die je voor 't aanleggen van 'n waterleiding nodig hebt. Daarbij komt dat 'n pc minimaal net zo eng is als een waterleiding, zo niet enger: bij water kun je zelf de hoofdkraan dichtdoen, bij 'n pc heb je zo schade van ettelijke honderden euro's. Water is begrijpelijk, 'n pc is 'n magic box waarvan de inhoud totaal onbekend is. Als je X doet, weet je nooit wat die stomme pc gaat doen, terwijl de kraan altijd 'tzelfde doet.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ik doe het soms nog wel eens maar geef dan wel van te voren aan dat ze alle belangrijke data (documenten, foto's etc) zelf moeten backuppen naar een ander medium (indien dit mogelijk is). Als de PC niets meer doet is het natuurlijk een ander verhaal.
Dit om 3 redenen:
a. ik heb geen zin om uit te zoeken wat voor hen belangrijke data is
b. het vaak voorkomt belangrijke data her en der verspreid op een computer staat en ik het risico loop om belangrijke data niet mee te nemen in de backup en zo data zoek maak.
c. DE BELANGRIJKSTE: als alle belangrijke data gewaarbord is kijk ik nergens meer na maar draai ik gewoon een nieuwe installatie (minste werk).
Tevens doe ik dit ook alleen voor mensen die dicht bij mij staan.
Dit om 3 redenen:
a. ik heb geen zin om uit te zoeken wat voor hen belangrijke data is
b. het vaak voorkomt belangrijke data her en der verspreid op een computer staat en ik het risico loop om belangrijke data niet mee te nemen in de backup en zo data zoek maak.
c. DE BELANGRIJKSTE: als alle belangrijke data gewaarbord is kijk ik nergens meer na maar draai ik gewoon een nieuwe installatie (minste werk).
Tevens doe ik dit ook alleen voor mensen die dicht bij mij staan.
[ Voor 11% gewijzigd door geraldw op 05-05-2014 15:35 ]
hmm. okay... Je bent wel een jaar of twee te laat met je reactie
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Ja, ik weet het, deze post is dik 1.5 jaar oud, maar kan het even niet latenArdana schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:59:
Tsja, 'n beetje 14-jarige kan echt geen waterleiding aanleggen. Terwijl de gemiddelde 14-jarige wel beter is met pc's dan z'n ouders én de halve buurt. Is nog gaaf ook, stoer doen van "kijk eens wat ik allemaal kan!". De oorsprong is totaal verschillend én de basisvaardigheden die je voor 'n pc nodig hebt zijn heel anders (en makkelijker) dan die je voor 't aanleggen van 'n waterleiding nodig hebt. Daarbij komt dat 'n pc minimaal net zo eng is als een waterleiding, zo niet enger: bij water kun je zelf de hoofdkraan dichtdoen, bij 'n pc heb je zo schade van ettelijke honderden euro's. Water is begrijpelijk, 'n pc is 'n magic box waarvan de inhoud totaal onbekend is. Als je X doet, weet je nooit wat die stomme pc gaat doen, terwijl de kraan altijd 'tzelfde doet.
Eerst geef je aan dat de vaardigheden voor het fixen van een PC totaal anders is dan die voor het maken van een waterleiding, waar ik je absoluut gelijk in geef.
Vervolgens zeg je dat een PC minimaal net zo eng is als een waterleiding, waarmee je dus zegt dat een PC fixen moeilijker is, en iets is waar meer fout mee kan gaan, dan die waterleiding
Grappig zo'n oud topic. Ik ben ook zo iemand die vroeger vaak pc's van kennissen moest fixen. Heb alleen wel het idee dat zulk werk de laatste jaren steeds minder nodig is. Steeds meer mensen werken op tablets ipv. pc's. Ook is windows/internet explorer tegenwoordig veel beter beveiligd tegen malware/onkunde e.d. Kortom de boel loopt minder snel in de soep dan in de tijd van windows 98 en xp.
TS hier, leuk dit nog eens te zien opduiken.
Ikzelf ben ondertussen, op met veel plezier fixen PC van mijn pa na, volledig "PC-voor-vrienden-fixen vrij". Heeft eigenlijk verrassend weinig moeite gekost, achteraf bekeken. Ik had er, met demichel junior, toch gewoon de tijd niet voor en dat begrijpt men, blijkbaar, tot mijn grote verbazing.
Ikzelf ben ondertussen, op met veel plezier fixen PC van mijn pa na, volledig "PC-voor-vrienden-fixen vrij". Heeft eigenlijk verrassend weinig moeite gekost, achteraf bekeken. Ik had er, met demichel junior, toch gewoon de tijd niet voor en dat begrijpt men, blijkbaar, tot mijn grote verbazing.
Tja, als ze dat niet begrijpen, denk ik dat het tijd is voor nieuwe vrienden. Als je zoontje al geen geldige reden is om klusjes af te wijzen...
Het gaat niet eens zozeer om het verschil in vaardigheden die benodigd zijn om iets te repareren maar om hoe die vaardigheden zijn opgedaan. De vaardigheden om een pc te "repareren" worden vaak opgedaan tijdens het normale gebruik van een pc. Jongeren zitten veel achter een pc, raken er handig mee en weten daardoor vaak simpele dingen op te lossen. Datzelfde geld niet voor waterleidingen. Een waterleiding heeft niet, zoals een pc dat wel heeft, een amuserende factor. Er zijn weinig kinderen die plezier beleven aan waterleidingen en derhalve dagen lang achter de waterleidingen zitten. Zouden ze dat wel doen dan zouden ze net zo goed waterleidingen kunnen repareren als pc's repareren.Smitovic schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:11:
[...]
Ja, ik weet het, deze post is dik 1.5 jaar oud, maar kan het even niet laten![]()
Eerst geef je aan dat de vaardigheden voor het fixen van een PC totaal anders is dan die voor het maken van een waterleiding, waar ik je absoluut gelijk in geef.
Vervolgens zeg je dat een PC minimaal net zo eng is als een waterleiding, waarmee je dus zegt dat een PC fixen moeilijker is, en iets is waar meer fout mee kan gaan, dan die waterleidingJe spreekt jezelf dus tegen.
Datzelfde zie je terug bij allerlei andere vakgebieden. Zodra een vakgebied nauw samengaat met een hobby merk je dat er opeens veel meer mensen zijn die de kleine problemen zelf kunnen oplossen. Dat heeft niks met complexiteit te maken maar puur met ervaring.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik vind niet dat je kan beginnen over wat je al gedaan hebt. Je kan wel aangeven of het goed is als je er "gratis" in kan en dat hij nogmaals kan bellen als hij weer een probleem heeft. Uiteindelijk is het je eigen beslissing geweest om er geen geld voor te vragen.
Misschien dat hij zelf aan je al gedane hulp denkt als je hem een dergelijk voorstel doet.
Ik loop ook wel eens tegen dit probleem aan. Maar probeer wel goed in de gaten te houden of dat ik het nu echt gratis doe of dat ik het doe met de verwachting dat ze later iets voor mij terug doen. In dat laatste geval zeg ik het dan ook... "is goed ik help je, maar ik weet je te vinden wanneer ik hulp nodig heb ;)".
Misschien dat hij zelf aan je al gedane hulp denkt als je hem een dergelijk voorstel doet.
Ik loop ook wel eens tegen dit probleem aan. Maar probeer wel goed in de gaten te houden of dat ik het nu echt gratis doe of dat ik het doe met de verwachting dat ze later iets voor mij terug doen. In dat laatste geval zeg ik het dan ook... "is goed ik help je, maar ik weet je te vinden wanneer ik hulp nodig heb ;)".
Laatst iets basics als een reinstall voor een maat gedaan, vroeg me ook wat ik er voor wilde hebben. Ik geef aan dat het voor mij peanuts is
Komt hij wel aanzetten met een fles wijn bij het ophalen van de laptop.
Verder doe ik bijzonder veel aan de computers van m'n schoonfamilie (in spé), schoonvader wil me dan ook wat graag dingen terug geven. Ik weiger dit dan ook, de beste man heeft zelf bijzonder veel verstand van oude voertuigen en helpt mij dan weer vaak met een oude brommer op knappen.
In een ver verleden een keer een macbook weten te repareren waar een vriendin kop thee overheen heeft gegooid. De dame in kwestie heb ik daarna ook bijzonder weinig gezien.
De macbook werkte daarna weer, ik heb (voor haar computerkunde) bijzondere trucjes uitgehaald om haar documenten te redden, en heb mevrouw verteld dat ze maar opzoek moest gaan naar een nieuwe laptop (bijzonder veel witte aanslag op het mobo). Deze aanslag heb ik weg gepoetst waarna hij wonder boven wonder weer aanging.
Echter na het advies om een nieuwe te gaan aanschaffen (heb zelfs foto's laten zien) en dat ik haar documten heb gered, kreeg ik een half jaar later naar mijn hoofd geslingerd dat ik hem gesloopt zou hebben, omdat het scherm allemaal rare kleuren begon te vertonen...
Sommige mensen snappen het allemaal niet zo goed. Vandaar dat ik het enkel voor mijn naaste omgeving nog wil doen. En dan enkel de klusjes die niet meer tijd kosten dan ik eigenlijk heb.
Verder doe ik bijzonder veel aan de computers van m'n schoonfamilie (in spé), schoonvader wil me dan ook wat graag dingen terug geven. Ik weiger dit dan ook, de beste man heeft zelf bijzonder veel verstand van oude voertuigen en helpt mij dan weer vaak met een oude brommer op knappen.
In een ver verleden een keer een macbook weten te repareren waar een vriendin kop thee overheen heeft gegooid. De dame in kwestie heb ik daarna ook bijzonder weinig gezien.
De macbook werkte daarna weer, ik heb (voor haar computerkunde) bijzondere trucjes uitgehaald om haar documenten te redden, en heb mevrouw verteld dat ze maar opzoek moest gaan naar een nieuwe laptop (bijzonder veel witte aanslag op het mobo). Deze aanslag heb ik weg gepoetst waarna hij wonder boven wonder weer aanging.
Echter na het advies om een nieuwe te gaan aanschaffen (heb zelfs foto's laten zien) en dat ik haar documten heb gered, kreeg ik een half jaar later naar mijn hoofd geslingerd dat ik hem gesloopt zou hebben, omdat het scherm allemaal rare kleuren begon te vertonen...
Sommige mensen snappen het allemaal niet zo goed. Vandaar dat ik het enkel voor mijn naaste omgeving nog wil doen. En dan enkel de klusjes die niet meer tijd kosten dan ik eigenlijk heb.
Kicken van een 2 jaar oud topic zonder nieuwe update aangaande het onderwerp van de TS is niet nuttig. Daarom gaat dit topic dicht.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Dit topic is gesloten.