Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldme
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-05-2024
Ik doe zelf al jaren lang onderhoud aan de PC/laptop's van vrienden/bekende,
Ik heb daar een automonteur, eigenaar klus bedrijf ,belastingconsulent .we het niet eens afgesproken maar voor wat hoort wat.
zo betaal ik alleen de auto onderdelen geen uurloon bij de automonteur
mijn klusjes worden gedaan betaal alleen de materialen (niet eens alles) help natuurlijk altijd een handje mee
mijn belasting aangiften worden elk jaar keurig gedaan
Voor de rest weten ze dat ik gek ben op witte chocolade repen.

heb het dus prima voor elkaar dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Het nadeel van een tegenprestatie vragen is echter wel dat het verplichtingen schept als het fout gaat of er achteraf problemen komen.

Ik help mensen gratis als ik dat wil en anders stuur ik ze door naar andere.

Ik vindt het ook geen vriendendienst meer als je een vergoeding gaat vragen, en houd er ook niet van als mensen er vanuit gaan dat als zij je als vriendendienst helpen er iets als tegenprestatie vragen.

Ik bedoel het zijn toch je vrieden/famile?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 15:52

Whuzz

Dodgeball!

CodeCaster schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:20:
[...]

Dat kun je hem niet kwalijk nemen.
Jawel, je noemt het immers zelf ook al kinderlijke naïviteit ;)
Niet iedereen denkt zoals jij, het realiseren daarvan kost tijd.
Maar gaat wellicht een stuk sneller wanneer je er op gewezen wordt in je eigen topic ;)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

CodeCaster schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:20:
[...]

Dat kun je hem niet kwalijk nemen. Ook ik betrap mezelf af en toe nog op deze kinderlijke naïviteit. Niet iedereen denkt zoals jij, het realiseren daarvan kost tijd.
Dat kan wel zo zijn, maar dat kwartje lijkt me nu wel gevallen toch? En ik neem niemand iets kwalijk (lijkt me wat heftig voor een topic als dit! ), maar ik vind het inderdaad wel een beetje naïef.
Anyways, TS zal toch keuzes moeten maken:
1. Bespreekbaar maken;
2. Niet meer helpen met PC problemen;
3. Duidelijke verwachtingen creëren.

Ik begrijp de desillusie wel, maar waar we voornamelijk intrappen met dit soort zaken is dat we nog meer impliciete verwachtingen creëren omdat het om vrienden/ familie etc gaat. Maar die kunnen niet in je hoofd kijken en vele zullen alsnog proberen een slaatje eruit te slaan, vaak onbewust.

Maar...praat gewoon. Zeg gewoon "hey, wat jammer, dacht dat dit wel een mooie vergoeding kon zijn voor al die uren die ik aan je PC heb gespendeerd *wink wink* "of iets in die trant.

Punt is dat TS last heeft van iets (verwachtingen) die hij zelf heeft gecreëerd in z'n eigen hoofd, maar niet heeft uitgesproken. Het dillema is dus een dillema die eigenlijk alleen maar bestaat in het hoofd van de TS. Dit is overigens hetgene wat mannen vaak een vervelende eigenschap vinden bij vrouwen... >:)

@Whuzz: de wonderen zijn de wereld nog niet uit! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:30
gambieter schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:19:
[...]

Dit topic heet twee delen: de klacht van de TS, en de ervaringen van tweakers met mensen die denken dat anderen het leuk vinden hun PC-problemen op te lossen ;)
Komt op hetzelfde neer toch? Als je het niet leuk vindt om al die computerproblemen op te moeten lossen zul je het toch echt zelf moeten aangeven, anders kun je die andere mensen niks kwalijk nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door writser op 18-07-2012 11:31 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:43
Anoniem: 149800 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:23:
Ik bedoel het zijn toch je vrieden/famile?
Jawel, maar PC-hulp lijkt een speciale status te hebben. Is het misschien omdat het fysiek niet zulk inspannend werk is? Iemand die malware aan het verwijderen is ziet er niet anders uit dan iemand die op Facebook zit. Of is het omdat zij ook wel merken dat hoe goed je iets ook fixt, het probleen er 'zomaar' (vanuit hun oogpunt) weer kan zijn?

Ik help mijn vrienden en familie met zo'n beetje alles wat ze me maar vragen, leuk juist. Ik ben gek op verhuizingen, lekker sjouwen en 's avonds met zijn allen Chinees. Yum! Maar computerwerk houd ik af, en ik leg ook uit waarom. Zoals hierboven uitgelegd, PC's fixen is geen rocket science maar holy shit wat is het tijdrovend. En mijn tijd is me in de huidige fase van mijn leven meer waard dan geld.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Voor vrienden en familie doe ik het nog steeds graag.
Ik heb verder namelijk 2 linkerhanden en mijn familie en vrienden zijn ontzettend handig of slager/boekhouder oid..

Zo heb ik ook een pc in elkaar gezet en geinstalleerd en kreeg er een op maat gemaakt bureau voor terug.
De belastingaangigte wordt ingevuld voor een snelle checkup van de pc,en een website onderhouden levert altijd een barbeceu op tegen kostprijs!

Maar de ooms, tantes en buren van bekenden help ik niet meer, niet omdat ze niet willen betalen maar omdat ik er geen zin meer in heb. De opmerking; Ik ben op mijn werk al bezig met pc's en in mijn vrije tijd zit ik daar dus echt niet meer op te wachten.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:08
ralpje schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:56:
[...]

Correctie: er is overal wel een neefje dat dénkt handig te zijn met computers. De waarde van echte deskundigheid is wel hoog.

Als je denk dat een professional duur is; kijk dan maar eens wat een amateur je uiteindelijk kost ;)
De meeste problemen hebben helemaal geen professional nodig. Spyware verwijderen, een herinstallatie, dat soort dingen kunnen de kleine neefjes ook wel. Dat zorgt ervoor dat men denkt dat het allemaal zo makkelijk is, dat er niets tegenover hoeft te staan.
Anoniem: 39993 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:11:
[...]

Zeker geen rocket-science, maar ook hier is het: "if you pay peanuts, you get monkeys" en "goedkoop is duurkoop". Vergelijk het maar met het schilderen van je huis. Dat kan "Handige Harrie" doen voor 1300 euro, terwijl "De Vakman" er 2000 euro voor moet hebben. Maar "De Vakman" gebruikt beter materiaal en levert beter werk, waardoor je je huis niet na 3 jaar maar na 5 jaar pas weer hoeft te schilderen en het er ook nog eens netter uitziet.

Alleen zie je het bij een PC niet aan de buitenkant, als er een prutser bezig is geweest.
In het bedrijfsleven vereis je echte deskundigheid, omdat je daar geen risico's wil nemen. Maar hoeveel mensen laten hun huis niet schilderen door een beunhaas? Vaak goed genoeg (zeker als hij wel professioneel materiaal gebruikt) en een stuk goedkoper.
Een handig neefje kan vaak vrijwel hetzelfde als de computerwinkel omdat het, zoals ik al zei, geen rocket-science is. Echte deskundigheid heb je vaak ook gewoon niet nodig voor de meest voorkomende problemen.

Dat het desondanks wel tijdrovend is, dat vergeet men dan vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
gambieter schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:11:
Waarom zou je een confontratie aan moeten gaan? Misschien moet je eens een managementcursus volgen :) .

Ik kan die boodschap probleemloos overbrengen zonder een confrontatie aan te gaan ;)
Ben nu wel benieuwd naar je exacte aanpak.

Wat zou je zeggen dan?

Ik zelf zeg bij voorbaat tegen vrienden en familie al dat ik weinig tijd heb, dus dat het wel eens over twee weken zou kunnen worden... Zo lang ik maar niet de verwachting schep dat het snel geregeld is...

Eigenlijk help ik alleen zo nu en dan mijn schoonouders, hier wil ik absoluut geen geld voor hebben.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 17:32

scorpie

Supra Addict

Heb het ook laatst met een kennis gehad. Hij was m'n motorrij-instructeur en hij was tevens eigenaar van de rijschool. Voor wat gratis lessen heb ik hem vaak geholpen en dat was verder prima. Nu heeft hij de rijschool verkocht en moest ik laatst weer wat fixen. Gezien ik niks met de nieuwe eigenaar heb (ken hem nieteens) gewoon geld voor gevraagd.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

SlaadjeBla schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:37:
[...]

De meeste problemen hebben helemaal geen professional nodig. Spyware verwijderen, een herinstallatie, dat soort dingen kunnen de kleine neefjes ook wel. Dat zorgt ervoor dat men denkt dat het allemaal zo makkelijk is, dat er niets tegenover hoeft te staan.

[...]

In het bedrijfsleven vereis je echte deskundigheid, omdat je daar geen risico's wil nemen. Maar hoeveel mensen laten hun huis niet schilderen door een beunhaas? Vaak goed genoeg (zeker als hij wel professioneel materiaal gebruikt) en een stuk goedkoper.
Een handig neefje kan vaak vrijwel hetzelfde als de computerwinkel omdat het, zoals ik al zei, geen rocket-science is. Echte deskundigheid heb je vaak ook gewoon niet nodig voor de meest voorkomende problemen.

Dat het desondanks wel tijdrovend is, dat vergeet men dan vaak.
Dat en niet iedere ICTer is zo deskundig, het handige neefje weet misschien nog meer er vanaf, dat je de titel ICTer mag dragen zegt niet dat je een goeie deskundige bent.

Een beetje deskundige zal namelijk ook out the box denken, neem een live cd van Kubuntu mee en laat het ze proberen, je helpt die mensen dan echt van veel problemen af, want waar gaat het meestal mis bij gebruikers, malware, virussen, spyware en een hardschijf die gefragmenteerd is en niet te vergeten nog een andere kwaaltje waar Windows XP vooral last van heeft is dat ook al doe je niks fout het systeem word toch traag.

Ik zou dus ondanks ik Microsoft Windows Certified ben, gewoon Linux aanraden als men toch geen games speelt en alleen wat doet surfen en af en toe een document bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202651

Misschien werd de vader van de vriendin van je vrouw (what's in a name) het wel beu dat iedereen zijn huisje wilde lenen, en doet hij dat dus tegenwoordig niet meer, althans, niet zonder vergoeding.
Als je zelf geen vergoeding accepteert en een aanname doet, dan kun je moeilijk een ander iets verwijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Koenoe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:35:
Als je er niets voor vraagt, verwacht er dan ook niet iets voor terug. Antwoord dan gewoon met geen dank (en inderdaad als je rancuneus bent, ga geld vragen voor een reparatie).
^^^^^^^^^^^^^^^^
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:48:
[...]

Ik zou dus ondanks ik Microsoft Windows Certified ben, gewoon Linux aanraden als men toch geen games speelt en alleen wat doet surfen en af en toe een document bewerken.
Dat is iedereen hier.

[ Voor 35% gewijzigd door Exorcist op 18-07-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Nee hoor. De meeste mensen hier hebben allang een keuze gemaakt en durven gewoon nee te zeggen, maar geven voorbeelden van situaties die voor die tijd gebeurden (herkenbaar en soms hilarisch). De TS daarentegen is al lang aan een cursus assertiviteit toe :p
dfrenner schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:39:
Ben nu wel benieuwd naar je exacte aanpak.

Wat zou je zeggen dan?
Moeilijk exact te zeggen, maar ik zou iets aangeven als "dank voor het aanbod. Om heel eerlijk te zijn is het niet helemaal wat ik had gehoopt, gezien onze relatie bla bla". Het is als onderhandelen, en heeft misschien meerdere gesprekken nodig. Je moet wel accepteren dat de uitkomst kan zijn dat zij vinden dat je een mooi aanbod krijgt, en dan gewoon vriendelijk bedanken en dan bij een volgende computerprobleem aangeven dat je het liever niet meer doet aangezien het je teveel eenrichtingsverkeer is.

[ Voor 46% gewijzigd door gambieter op 18-07-2012 12:08 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:58
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:48:
[...]

Dat en niet iedere ICTer is zo deskundig, het handige neefje weet misschien nog meer er vanaf, dat je de titel ICTer mag dragen zegt niet dat je een goeie deskundige bent.

Een beetje deskundige zal namelijk ook out the box denken, neem een live cd van Kubuntu mee en laat het ze proberen, je helpt die mensen dan echt van veel problemen af, want waar gaat het meestal mis bij gebruikers, malware, virussen, spyware en een hardschijf die gefragmenteerd is en niet te vergeten nog een andere kwaaltje waar Windows XP vooral last van heeft is dat ook al doe je niks fout het systeem word toch traag.

linux lost heel veel problemen idd op. Maar als mensen al 10 jaar windows gebruiken, dan gaan die niet zo snel overstappen. Heel veel programma's bv werken enkel op windows. En ja, ik ken mensen die weigeren openoffice te gebruiken, want het is zo eng en ze kennen microsoft office toch al? Die ga je er zeker niet mee helpen om een linux voor hun neus te hangen.

En als je hun dat aanraad, en ze doen het wel, verwacht dan maar dat ze voor ieder wissewasje aan je deur staan. Want ja, jij hebt hun linux aangeraden. Een spel installeren dat ze gekocht hebben voor kind x, ik dacht het niet. Ze hebben een nieuwe camera gekocht en daar staat een handig programma op cd bij, sorry, werkt niet op linux. En dan kan je elke keer gaan opdraven om het ofwel toch werkend te krijgen (= meestal tijdrovend in linux, rara wat zeggen de meesten hier) of om een alternatief te gaan zoeken en installeren + uitleggen, want ja jij bent toch de expert.

zo kwam de mama overlaatst af met een nieuwe IPod, ik mocht het even uitleggen hoe alles werkte op dat ding. Heb ik gewoon vlakaf gezegd, sorry ik ken de programma's niet, nog nooit mee gewerkt, dus vraag maar aan de zus (die er wel eentje heeft) of zoek het zelf uit. Ik ga er echt geen tijd insteken als je zomaar iets koopt en dan verwacht dat ik het toch wel zal kennen/installeren. Sindsdien vraagt ze toch wel vaker wat wel of niet goed is om te gebruiken. Het heeft haar ook wel al wat geld bespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vooraf zou wel handig zijn ze op het hart te drukken inderdaad geen iDevices te nemen, want ja das een ramp op Linux, en een camera dan leg je ze toch even uit dat ze digikam en voor bewerken showfoto kunnen gebruiken, vind ik nota bene betere gratis programma's dan je op Windows vind.

Maar klopt Linux brengt ook problemen met zich mee, maar die zijn eenmalig nadat je het opgelost hebt, Windows problemen keren altijd terug.

Oh games kan wellicht wel met Wine, maar in pakketmanager zitten genoeg leuk spellen. Maar als je er plezier in heb zou ik ze oplossen, maar Windows problemen oplossen zijn niet plezierig en die mensen hebben vaak ook genoeg een illegale Windows en daar doe ik niet aan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

Tarkin schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:24:

zo kwam de mama overlaatst af met een nieuwe IPod, ik mocht het even uitleggen hoe alles werkte op dat ding. Heb ik gewoon vlakaf gezegd, sorry ik ken de programma's niet, nog nooit mee gewerkt, dus vraag maar aan de zus (die er wel eentje heeft) of zoek het zelf uit. Ik ga er echt geen tijd insteken als je zomaar iets koopt en dan verwacht dat ik het toch wel zal kennen/installeren. Sindsdien vraagt ze toch wel vaker wat wel of niet goed is om te gebruiken. Het heeft haar ook wel al wat geld bespaard.
Mama kan met alles voor m'n neus staan en om hulp vragen en ze zal het krijgen ook. Ook al heeft ze de hele godvergeten computerwinkel leegekocht en is ze digibeet eerste klas, ik sluit die zooi wel voor haar aan en installeer het. Tsk. Met zero weder expectations.

Laatst had ze een videorecorder gewonnen (dacht ze) dus ze belde of ik die kon komen aansluiten. Kom ik daar, is het een CD speler...te schattig, dan breekt m'n hartje en sluit ik met liefde de CD speler aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:58
Anoniem: 318025 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:31:
Vooraf zou wel handig zijn ze op het hart te drukken inderdaad geen iDevices te nemen, want ja das een ramp op Linux, en een camera dan leg je ze toch even uit dat ze digikam en voor bewerken showfoto kunnen gebruiken, vind ik nota bene betere gratis programma's dan je op Windows vind.

Maar klopt Linux brengt ook problemen met zich mee, maar die zijn eenmalig nadat je het opgelost hebt, Windows problemen keren altijd terug.

Oh games kan wellicht wel met Wine, maar in pakketmanager zitten genoeg leuk spellen. Maar als je er plezier in heb zou ik ze oplossen, maar Windows problemen oplossen zijn niet plezierig en die mensen hebben vaak ook genoeg een illegale Windows en daar doe ik niet aan mee.
dus als er een gamer in de familie zit beslis je dan maar dat ze de laatste blockbuster niet meer kunnen spelen, omdat het jou zoveel simpeler is om linux te fixen? Zou niet m'n eerste keuze zijn maarja :)

Vroeger was het bij mij eigenlijk gewoon simpel. Ik deed enkel nieuwe installs. Dus ze moesten zelf maar zorgen dat alles gebackupd was, ik smeet er een verse install over en drivers en dan konden ze het zelf wel uitzoeken. Ik heb nooit echt m'n tijd erin gestoken om spyware e.d. te verwijderen. Nieuwe install was gemakkelijker.

Illegale programmas, tjah dan had je ook pech bij mij, dan konden ze het gaan uitvissen bij de kerel die die illegale progs erop gezet had
Anoniem: 395522 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 12:34:
[...]

Mama kan met alles voor m'n neus staan en om hulp vragen en ze zal het krijgen ook. Ook al heeft ze de hele godvergeten computerwinkel leegekocht en is ze digibeet eerste klas, ik sluit die zooi wel voor haar aan en installeer het. Tsk. Met zero weder expectations.

Laatst had ze een videorecorder gewonnen (dacht ze) dus ze belde of ik die kon komen aansluiten. Kom ik daar, is het een CD speler...te schattig, dan breekt m'n hartje en sluit ik met liefde de CD speler aan.
hmm ja, er zijn grenzen. temeer omdat de familiale situatie sinds vorig jaar een beetje onder druk is komen staan.

Ik heb het zo al druk genoeg met m'n leven dat ik naast mijn werk (programmeur) ook wel wat leuke dingen wil doen zonder computers. Dat ik PC's fixte in mijn vorig leven als puber is leuk, maar nu doe ik het niet meer.

Over het algemeen heb ik niet klagen hoor. Ik zorg meestal dat ik dingen direct uitleg en dan kan ze er wel mee overweg. Zo laatst ook calibre geinstalleerd voor haar kindle en daar heeft ze nu ook geen problemen mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 17:10

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Obiter dictum schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:52:
Wil ik het toch even kwijt hoor; gadverdamme wat een laf gedrag overal zeg.
Ik las dit, en toen dacht ik "ok nu komt het"
...
maar vervolgens kwam er niets. Je geeft exact hetzelfde uitgangspunt van de TS, met het verschil dat de mensen in jouw omgeving blijkbaar wél snappen dat ze een gebaar terug kunnen geven. Wat is nou je advies? Hoe moet hij zich niet "laf" opstellen? Jij kan er blijkbaar vanuit gaan dat mensen snappen dat jij je kostbare tijd investeert en dat ze dan iets terug willen doen als jij daar om vraagt. Maar wat nu als mensen dat niet snappen?

.edit: ok blijkbaar zijn we dus alweer 2 pagina's verder 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door .oisyn op 18-07-2012 12:54 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 14:51
Grappig en toevallig dat ik dit topic bij het kopje "Hot-topics" zie staan, ik heb zelf (jaren terug) ook altijd voor iedereen, die zich maar een verre bekende kon noemen, klaar gestaan.
Totdat het me gewoon te veel werd en ik er niets voor terug kreeg, ik hoef er geen geld aan te verdienen maar als ze je in de kou laten staan en niet willen helpen met hetgeen waar zij gespecialiseerd in zijn dan houd het gauw op.

Oftewel tegenwoordig doe ik enkel nog de pc's van directe familie (gezin) en niet meer van vrienden of bekenden van.

Maar zelfs in het gezin zien ze het allemaal als vanzelfsprekend, heb er ooit eens iets over geroepen en kreeg bij de volgende keer dat ik een pc had gefixt een fles whiskey; netjes. O+

Echter nu ben ik druk aan het klussen en zijn ze in eens in geen velden of wegen te bekennen, terwijl ik ook altijd klaar heb gestaan bij het verbouwen van hun woningen...

M'n pa zei al "Tja het blijft ondergewaardeerd werk, vaak ben je ook maar even bezig...maar de tijd die je er in hebt gestoken om er "maar even" mee bezig te zijn weten ze niet...."

Daar ben ik het volkomen mee eens, het lijkt allemaal zo simpel even een paar plaatjes klikken en het werkt weer; maar weet maar eens welke plaatjes je moet klikken!

Mijn tip: Stuur ze naar een bedrijf en laat ze het daar uitzoeken, als je namelijk iets verkeerd doet verhalen ze dat ook nog op je en ben je verder van huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 09:29
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

Ik ben gestopt met het fixen (opruimen van rommel) van ander mans PC's, maar ik wil iemand graag uitleggen hoe dat ze dit kunnen doen (samen doorlopen/doen).

Merkbaar minder mensen die het vragen en degene die het wel doen zijn je een stuk dankbaarder, die hebben namelijk zelf al 2 avonden zitten kloten en konden het niet fixen.

Maar over de TS, ik ben van mening dat jij jaren lang niet eerlijk bent geweest naar jezelf en je 'klant'. Doe je iets voor niks, doe het dan voor niks omdat JIJ je daar het prettigst bij voelt.

Wat ik lees is namelijk dat jij eigenlijk iets wilde voor al die uren, en dan had je dat veel eerder moeten communiceren. Nou zomaar (zonder te communiceren waarom) stopen met hulp maakt de boel er ook niet beter op.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 14:34
JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:32:
[...]
Jawel, maar PC-hulp lijkt een speciale status te hebben.
Is dat zo? Ik hoor hetzelfde verhaal van artsen, advocaten, accountants en bouwvakkers... (vul de rest van het alfabet maar in)

Grappig voorval van een tijdje geleden: een vriend van mij die arts is beklaagde zich uitgebreid bij me dat iedereen altijd met zijn of haar "als ik hier druk doet het daar pijn" verhalen bij hem kwam. Dit verhaal volgde hij naadloos op met een vraag over zijn op z'n zachtst gezegd niet optimaal functionerende pc. De ironie hiervan zag hij zelf in het geheel niet...

Ik denk dat we hier teveel focussen op de PC kant van de dingen en te weinig op de meer algemene levenswijsheden: sommige mensen zijn horken en waarderen niet wat je voor ze doet.

Daar kan je op een paar manieren mee omgaan. Ik zou dat per geval bekijken. Ik ken mensen die je best wat gunnen maar wat onhandig zijn in dit soort situaties. Die hebben dan een zetje nodig om het juiste te doen. Met die mensen kan je dit gewoon bespreken. De tweede groep ziet het gewoon helemaal niet, ook niet als je het ze voorlegt en dan is het praten tegen een muur. Dan weet je eigenlijk al van te voren dat alles wat je voor ze doet eenrichtingverkeer is. Dat kan je accepteren (bijv. omdat de relatie je wat waard is) of gewoon ophouden met zaken voor die mensen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shredder
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 22:39
Als ik jou was zou ik ze vragen of je het huisje gewoon gratis mag gebruiken, eventueel zeg je er bij dat je ook altijd hun computer onderhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:29

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

liquid_ice schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:33:
Give a man a fish and you feed him for a day.
Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
Haha dat wou ik er net neerzetten :) Ik probeer ook altijd mensen eerste te motiveren het zelf te doen en op te lossen nieuwe browser installeren of Wifi device koppelen met router is niet zo moeilijk als je er even voor zit.

En dan nog doe ik veel via remote control dan laat ik ze ook echt mee kijken en doe ik ze het voor.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

shredder schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:20:
Als ik jou was zou ik ze vragen of je het huisje gewoon gratis mag gebruiken, eventueel zeg je er bij dat je ook altijd hun computer onderhoudt.
Dán ben je pas sneu. Hou de eer aan jezelf en ga niet lopen bedelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Laatst online: 08-05 13:32

Arfman

Drome!

ronaldme schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:23:
Ik doe zelf al jaren lang onderhoud aan de PC/laptop's van vrienden/bekende,
Ik heb daar een automonteur, eigenaar klus bedrijf ,belastingconsulent .we het niet eens afgesproken maar voor wat hoort wat.
zo betaal ik alleen de auto onderdelen geen uurloon bij de automonteur
mijn klusjes worden gedaan betaal alleen de materialen (niet eens alles) help natuurlijk altijd een handje mee
mijn belasting aangiften worden elk jaar keurig gedaan
Voor de rest weten ze dat ik gek ben op witte chocolade repen.

heb het dus prima voor elkaar dacht ik
lol, ben jij mij?

Ik doe de PC's nog voor een zeer select groepje:

-mezelf :+
-vriendin (we wonen samen dus reistijd nihil :P)
-ouders
-schoonouders
-m'n automonteur die vanwege die reden cheap m'n auto fixt (moet ook wel als je VAG rijdt :()
-m'n belasting/hypotheekadviseur (elk jaar gratis belastingaangifte/advies)

Anderen begin ik niet eens meer aan, zelfs niet voor 25 euro per uur. Die tijd is me te kostbaar ondertussen met een huis, vriendin en andere (sociale) verplichtingen. Leuk als je 18 bent en nog thuis woont (dan maakt het ook niet uit of je 4 avonden achter je PC hangt of "slechts" 3) maar nu niet meer.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWolfer
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01 10:39
Arfman schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:38:
[...]

lol, ben jij mij?

Ik doe de PC's nog voor een zeer select groepje:

-mezelf :+
-vriendin (we wonen samen dus reistijd nihil :P)
-ouders
-schoonouders
-m'n automonteur die vanwege die reden cheap m'n auto fixt (moet ook wel als je VAG rijdt :()
-m'n belasting/hypotheekadviseur (elk jaar gratis belastingaangifte/advies)

Anderen begin ik niet eens meer aan, zelfs niet voor 25 euro per uur. Die tijd is me te kostbaar ondertussen met een huis, vriendin en andere (sociale) verplichtingen. Leuk als je 18 bent en nog thuis woont (dan maakt het ook niet uit of je 4 avonden achter je PC hangt of "slechts" 3) maar nu niet meer.
Idem, alleen hele directe familie nog. Vroeger gedaan, nu zo-goed-als-gestopt nu ik een normale betaalde baan heb (ik moet er na 6+ jaar te zijn gestopt "nog" maar van 1 af _/-\o_ --> het gaat wel echt makkelijker bij mensen die al LANG niet meer gebeld hebben, dan kun je andere "hobbies" / laat terug van werk / doe wat achter een Laptop voor het werk en dan wil ik 'savonds/weekend er niet nogmaals achter zitten, er VEEL makkelijker ingooien).

Lekker 's avonds TV kijken, Gamen, of zelf een beetje Prutsen met software (waarbij ik weet dat ik niet al die Toolbar's moet installeren of dat complete Camera/Telefoon/vul-maar-in-pakket met 10 onnodige extra's / system tray tools, i.p.v. klakkeloos Volgende, Volgende Volgende)..... in plaats van Uuuuuuren een (van nature al) traag systeem of indien je echt pech hebt virussen moet fixen/herstellen ...

Nee, dat is geen 15 euro per uur vrije tijd (met "after sales" als er weer wat weg is) waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
42dpi schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 15:32:
[...]

Haha dat wou ik er net neerzetten :) Ik probeer ook altijd mensen eerste te motiveren het zelf te doen en op te lossen nieuwe browser installeren of Wifi device koppelen met router is niet zo moeilijk als je er even voor zit.

En dan nog doe ik veel via remote control dan laat ik ze ook echt mee kijken en doe ik ze het voor.
great minds think alike ;)
whahaha

Zo vroeg m'n schoonzus een paar jaar geleden iets over tabelletjes, grafiekjes en Word omdat ze iets nodig had voor een bepaalde specifieke opdracht van d'r PABO.

Ik heb d'r aangeboden om haar een dagje excel te leren.
Daarmee werdt ze zelfstandig in de tabelletjes, grafieken met Word en Excel.

Het duurde daarna ruim een jaar voordat ze weer tegen een probleem aan liep. toen heb ik met een headset en remote ingelogd haar verteld wat ze moest doen en waarom dat het fout ging.
Dat kostte me ruim 3 keer meer tijd dan het zelf ff snel te doen, maar ik zie het als een investering in haar eigen zelfstandigheid.
(en daarmee uiteindelijk rust voor mij, haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
CodeCaster schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:20:
[...]

Vergeet niet dat IT voor zo ongeveer alle bedrijven een ondersteunende rol biedt en dus als noodzakelijk kwaad wordt gezien.

Of geef jij de NUON-man ook een bloemetje als 'ie na twee dagen zwoegen de stroom eindelijk weer werkend heeft gekregen, of ben je boos dat 'ie het niet sneller gefixt heeft?
De topic starter mist de waardering die hij krijgt en het feit dat de andere partij zijn werk kennelijk niet dezelfde waarde hecht aan de werkzaamheden als hijzelf.

Ben het met je eens dat het je wil dat die man van NUON ook zijn werk sneller doet maar juist die perceptie is een fout in het menselijk denken. Ik bedank wel de bus chaufeur, de serveerster maar niet dan man van NUON. Wat ik de topic starter mee wil geven is dat er niets verkeerd is om te pooen deze foute perceptie te doorbreken.

Wij als IT-ers (en ik als ex) moeten gewoon opkomen voor de waardering die we vaak wel horen te krijgen.
posttoast schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:46:
[...]

Niet waar. Toen ik nog voor een baas werkte heb ik een ticket de support-tracker ingeknald met een tekst als: "Alles doet het prima. Niets te klagen." Met een foto erbij van mijzelf naast de PC met mijn duim omhoog.

Was wel een vrij unieke situatie, want de ticket werd geprint en opgehangen (zal me niet verbazen als ie er nog steeds hangt). Overigens ben ik sowieso van mening dat je de systeembeheerder altijd te vriend moet houden. Betaalt zich dubbel en dwars terug.

Overigens heb ik ook jaren PC's gefixed, uiteindelijk ook betaald voor mensen die ik via-via kende. Ben daar helemaal mee opgehouden, het levert meer stress dan plezier op (voor mij althans). Ik doe het nu enkel nog voor mijn ouders en opa's en oma's (die heel hip halverwege de 80 ook aan de PC zijn gegaan).
Dat is precies wat ik bedoel, zelf zorgen dat je wordt gewaardeerd en dat opeisen. _/-\o_ Dat is wat je zelf doet maar niet wat men standaard richting jou denkt.

Je hebt zelf die initiatie gegeven richting je baas, bijna gevraagd om een complimentje... Je baas pakte dit zo te zien leuk op maar het had leuker geweest als hij toch naar jou was toegekomen

Kortom wel waar ;)
Aphelion schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:04:
[...]

Zonde. Ik zit in de IT omdat ik het vak leuk vind. Niet om de waardering die ik van anderen wens te krijgen.
OT: de een kan dat prima hebben; de ander niet. Ik zelf had hier toch echt wel moeite mee en zo te zien onze topic starter ook
demichel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:22:
[...]

Inderdaad, heb je gelijk in.

Moet er wel aan toe voegen dat, zoals de meesten hier weten, demichel Vlaming is en we in deze zaak zeker het cultuurverschil Vlaanderen/Nederland niet mogen vergeten. Nederlanders zijn nu eenmaal een stuk directer en je weet onmiddellijk waar je staat, een kwaliteit die ik immens kan waarderen. In Vlaanderen is dat niet zo, helaas.

Maar inderdaad, mijn "Mr Nice"-gehalte moet dringend drastisch naar beneden.
Gelukkig ben ik half/half dus weet ik een beetje van beide. Cultuur verschil ja maar de gedachten erachter is vaak hetzelfde (uiting net iets anders). Ik kan zelf dat mr nice gehalte wel waarderen en ik denk je omgeving ook. Alleen de beloning van deze omgeving hiervoor is niet naar verhouding en ook hun beeldvorming hierin is gewoon onjuist, daar moet je wel iets aan veranderen.

Je hebt niets fout gedaan, juist met de beste bedoelingen vergeet dat niet.

[ Voor 56% gewijzigd door SmartDoDo op 18-07-2012 22:32 . Reden: 4 posts achter elkaar is niet de bedoeling, alles kan in 1 post. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Misschien de volgende keer alles bij elkaar editen in 1 post ipv er 4 onder elkaar te plaatsen?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Heb de vriendin net opgebeld, met na wat chit-chat de melding dat ik er maar van af zie naar het huisje in de Ardennen te gaan omdat ik het te duur vind en eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld was dat d'r pa er centen voor wilde gezien het feit dat we mekaar al 15 jaar lang uit de brand helpen als dat nodig is.

Heb het zo vriendelijk mogelijk gebracht, dus niet enkel het feit dat ik hen al zo lang help maar het feit dat we "mekaar" al zo lang helpen en zo, maar de boodschap kwam wel aan.

Pijnlijke stilte. "Tsja, da's dan jammer" zei ze nog en voegde er aan toe "'t Is niet mijn huisje, anders was het zeker gratis geweest, ik zal het pa zeggen". Ze weet dus verdomd goed hoe ik me voel in deze zaak.

Vind het een spijtige zaak, hoedanook, ik ben uitermate teleurgesteld.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hmm, dat is mijns inziens ook niet een handige actie. Nu bombardeer je haar tot slecht-nieuws-brenger en zelf kom je op deze manier ook niet heel erg sterk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
bartbh schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:48:
Hmm, dat is mijns inziens ook niet een handige actie. Nu bombardeer je haar tot slecht-nieuws-brenger en zelf kom je op deze manier ook niet heel erg sterk over.
Och ja, 't is ook nooit goed, wat demichel ook doet, ik ben het al gewoon :/

Ik hoef tegenover wat ik veronderstel mijn "vrienden" te zijn helemaal niet "erg sterk" over te komen. Ik reken er op dat ze mijn vrienden zijn om wie ik ben en niet om hoe ik overkom.

Die vriendin kent me trouwens heel erg goed (nee, niet op die manier) en ik ben er van overtuigd dat ze zelf zonder telefoontje perfect wist hoe ik me bij heel die zaak voelde en zichzelf er al een beetje verveeld bij voelde.

[ Voor 17% gewijzigd door demichel op 18-07-2012 18:04 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Ik heb het altijd andersom gedaan. :P Eerst vertellen dat een reparatie(tje) mogelijk geld kost. Is dat onbespreekbaar, dan was ik niet van plan iets te doen. Alleen voor mijn ouders deed ik wel dingen in de trant van onderhoud en zo. Gaat ook wel makkelijk als je thuis woont. :) Uiteindelijk heb ik zoveel mensen gezien die me wilden hebben voor die zaken, dat ik er een bedrijfje van heb kunnen maken. Dan weten mensen direct dat je een factuur neerlegt of denken ze het in elk geval, ook als je dat helemaal niet van plan was omdat een klusje maar vijf minuten duurt of zo. Nooit gezeik gehad, ook geen kwade of teleurgestelde mensen. Als je geen tijd hebt, is dat misschien niet de beste oplossing, maar ik als student heb er een aardig zakcentje aan. Inmiddels heb ik ook niet veel tijd meer door de co-schappen, maar er moet wel iets aan geld binnenkomen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:26
demichel schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:50:
[...]

Ik hoef tegenover wat ik veronderstel mijn "vrienden" te zijn helemaal niet "erg sterk" over te komen. Ik reken er op dat ze mijn vrienden zijn om wie ik ben en niet om hoe ik overkomen.

Die vriendin kent me trouwens heel erg goed (nee, niet op die manier) en ik ben er van overtuigd dat ze zelf zonder telefoontje perfect wist hoe ik me bij heel die zaak voelde en zichzelf er al een beetje verveeld bij voelde.
Als jij je goed voelt bij deze reactie, dan is dat voor jou de juiste reactie. Ongeacht wat anderen hier schrijven. :)

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
frumper schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 18:00:
[...]

Als jij je goed voelt bij deze reactie, dan is dat voor jou de juiste reactie. Ongeacht wat anderen hier schrijven. :)
helemaal mee eens. je hebt keurig feedback gegeven over wat je nu wil, wat er gebeurd is en wat dat met je doet, wat dat je voor gevoel geeft. daarbij heb je de ander in haar waarde gelaten. dat je niet hebt gekregen wat je had verwacht is jammer, maar dit heb je prima gezegd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 21:56
Ik vind het ook een prima reactie. Het is zo makkelijk om te zeggen dat het anders moet, maar ik zou bij zo'n gesprek ook niet heel ontspannen het woord voeren. En als iemand weer om je hulp vraagt: gewoon doen, maar niet 15 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

liquid_ice schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:33:

Maar over de TS, ik ben van mening dat jij jaren lang niet eerlijk bent geweest naar jezelf en je 'klant'. Doe je iets voor niks, doe het dan voor niks omdat JIJ je daar het prettigst bij voelt.

Wat ik lees is namelijk dat jij eigenlijk iets wilde voor al die uren, en dan had je dat veel eerder moeten communiceren. Nou zomaar (zonder te communiceren waarom) stopen met hulp maakt de boel er ook niet beter op.
Niet specifiek naar jou toe, want lees zoiets vaker. Maar het is toch een soort ongeschreven regel? Als ik ergens voor bedank, dan hoef ik er op dat moment inderdaad niets voor te hebben. Vaak ook uit beleefdheid. Maar als ik de ander dan een keer om een gunst vraag, dan verwacht ik toch min of meer in het krijt te staan bij diegene. Hetzelfde als een rondje betalen in de kroeg voor je vrienden... dan verwacht je ook dat een volgende keer (en hoeft geen vaste regelmatig in te zitten) één van de andere aanwezigen z'n portemonnee trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

demichel schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:46:
Heb de vriendin net opgebeld, met na wat chit-chat de melding dat ik er maar van af zie naar het huisje in de Ardennen te gaan omdat ik het te duur vind en eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld was dat d'r pa er centen voor wilde gezien het feit dat we mekaar al 15 jaar lang uit de brand helpen als dat nodig is.

Heb het zo vriendelijk mogelijk gebracht, dus niet enkel het feit dat ik hen al zo lang help maar het feit dat we "mekaar" al zo lang helpen en zo, maar de boodschap kwam wel aan.

Pijnlijke stilte. "Tsja, da's dan jammer" zei ze nog en voegde er aan toe "'t Is niet mijn huisje, anders was het zeker gratis geweest, ik zal het pa zeggen". Ze weet dus verdomd goed hoe ik me voel in deze zaak.

Vind het een spijtige zaak, hoedanook, ik ben uitermate teleurgesteld.
Niets mis mee, zij weten nu waar ze aan toe zijn en kunnen daar over nadenken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-04 21:56
De vraag is nu: wat ga je doen als ze alsnog over de brug komen?
Dat kon wel eens een moeizaam uitje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-05 11:37

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Dan heeft ie inmiddels al iets anders geregeld 'natuurlijk'. ;)

Als ie er dan iets achteraan zegt in de stijl van "je kunt me nog altijd bellen in geval van pc weet ik wat..", dan kan er ook nooit wat verpest worden aan de relatie tussen TS en betreffende personen.

Verder natuurlijk goed dat je je gewoon uitgesproken hebt. d:)b

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
torp schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 21:12:
De vraag is nu: wat ga je doen als ze alsnog over de brug komen?
Dat kon wel eens een moeizaam uitje worden.
Nope. Volgende week gaan we een dag of vier, vijf Zimmer Frei naar Bernkastel.

Voorts zal "het huisje" tijdens feestjes (die wel blijven als vroeger) nooit meer vermeld worden. Chapter closed en het leven gaat verder.

Wat betreft de situatie als de vraag naar PC-support voor pa-lief nog eens komt, dat kan ik hier eigenlijk nog niet melden, dat zien we wel als het eens zo ver is maar ik durf te betwijfelen of die vraag nog zal komen, eigenlijk. PC-support voor vriendin zelf blijft zoals die nu is, zoals reeds gezegd, zij was niet meer dan de boodschapper en dat weet ze ook wel, geen zorgen daar voor verpeste relaties met vrienden en zo.

[ Voor 46% gewijzigd door demichel op 18-07-2012 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-05 22:09
demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:27:
[...]Wat wil ik precies met deze topic? Ik wil wel eens horen wat mijn mede-Tweakers hiervan denken, het feit dat "PC's repareren" niet als waardevol werk gezien wordt maar een huisje ter beschikking stellen, net wél.
Heb hetzelfde voor met een vriendin. Zorg ervoor dat haar laptop geen irritant lawaai meer maakt, bespaar haar geld met wat gratis tools erop te installeren, maak haar PC volledig clean, als we naar vrienden gaan breng ik haar telkens naar huis (want om middernacht in Brussel rondlopen is vrij gevaarlijk),...
Toen ik haar laptop terug bracht heb ik met haar de bus genomen en zij had een 10-ritten kaart die ik tegen betaling (een stomme €3) mocht gebruiken......

Wat gevoel moet je daar nu bij krijgen?
Zoals in de film The Mask gezegd wordt: Nice guys finish last.

Voor een aantal personen doe ik het met plezier. Bij mijn beste maat ga ik vaak op bezoek en zorgen zij altijd voor snacks etc. Toen hij een paar weken terug vroeg om zijn PC samen te stellen was het met alle plezier.
Een andere liet gewoon subtiel wat geld achter met een briefje zodat het niet geforceerd over kwam om geld te vragen/geven.
Zelfs mijn dokter (die zijn printer zat eens vast - stuk papier zat geblokkeerd) en hij gaf mij vermindering op de consultatie.

[ Voor 4% gewijzigd door SMGGM op 18-07-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik fix geen pc's voor anderen meer, zelfs mijn ouders niet, ik raad mijn directe familie aan om bv DELL pc's te kopen en daar de install media bij te nemen.. klaar is Remko24.

Op het werk krijg ik nog wel eens de vraag van medewerkers om tegen betaling bij hun de pc na te kijken, verwijs ze lekker door naar de helpdesk :+ die kunnen het geld wel gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 04:54

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Anoniem: 35872 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:45:
Ik fix geen pc's voor anderen meer, zelfs mijn ouders niet, ik raad mijn directe familie aan om bv DELL pc's te kopen en daar de install media bij te nemen.. klaar is Remko24.
Tien jaar terug bij m'n moeder gedaan, ze heeft een keer een nieuw scherm gekocht (20" breedbeeld) en het ding draait nog steeds. Geen omkijken naar.
demichel schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 17:50:

Ik hoef tegenover wat ik veronderstel mijn "vrienden" te zijn helemaal niet "erg sterk" over te komen. Ik reken er op dat ze mijn vrienden zijn om wie ik ben en niet om hoe ik overkom.
Het lastige is dat je hier vaak een beetje als een Calimero overkomt (zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk oh nee! ;)), terwijl je dat m.i. helemaal niet nodig is. Je had al uitgelegd dat het een beetje in de Vlaamse volksaard zit (wat ik wel een beetje herken van de Belgen die ik ken, dat defaitistische), maar daartussen heb je ook gradaties tussen de haaien en geslagen honden. Probeer het defaitisme wat los te laten. Je hebt een geslaagd leven (gezin en financieel zit je er ook goed bij als ik het zo eens lees) en zou je helemaal niet voor iedereen in allerlei bochten hoeven te wringen.

Ik probeer zelf altijd liever in termen van mogelijkheden te kijken dan in termen van problemen. Momenteel is het werk wat ik doe in de groep waar ik werk niet iets waar ik erg gelukkig van word. Daar kan ik over janken bij de bazen, maar ik benader gewoon andere groepen die openingen hebben. Je kunt de melding "het kost zusenzoveel per week" zien als een probleem, maar je kunt het ook terzijde schuiven en een andere leuke vakantie regelen! Mogelijkheden zat! Met vrouw en spruit kun je zat andere leuke dingen doen. De jouwe is volgens mij iets jonger dan de mijne, als het me goed bijstaat (mijne is bijna 2.5), maar hoewel ik de trips uit m'n vrijgezellentijd niet meer kan maken (mede omdat daar ook dames bij kwamen kijken, wat m'n vrouw niet super zal waarderen :D), is er genoeg te doen. Over een week of wat gaan we naar een stoomtrein, die dan aangekleed is als Thomas (van dat kinderprogramma op TV met die klotemoralistische brave koleretreinen, maar zoonlief vindt het fantastisch dus papa ook :)). Niks saai in een huisje zitten, maar leuk op pad! :)

Anyway, genoeg schoppen onder de kont. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hillie op 18-07-2012 22:55 ]

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hillie schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:54:
Het lastige is dat je hier vaak een beetje als een Calimero overkomt (zij zijn groot en ik is klein en dat is niet eerlijk oh nee! ;))
Dat, en het eeuwige praten in de derde persoon over jezelf komt ook niet heel erg sterk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
[...]
en zou je helemaal niet voor iedereen in allerlei bochten hoeven te wringen.
Dank je, Hillie, da's quote die ik meeneem uit dit hele topic. En dat moet ik inderdaad eens leren.
[...]
Over een week of wat gaan we naar een stoomtrein, die dan aangekleed is als Thomas (van dat kinderprogramma op TV met die klotemoralistische brave koleretreinen, maar zoonlief vindt het fantastisch dus papa ook :)). Niks saai in een huisje zitten, maar leuk op pad! :)
Oh, oh, Thomas! Dat vindt de mijne ook geweldig. Waar is dat ergens in Nederland??
.oisyn schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 22:57:
[...]

Dat, en het eeuwige praten in de derde persoon over jezelf komt ook niet heel erg sterk over.
Och, stoort dat je? Is hier in Vlaanderen weer gewoon een vorm van humor. demichel zal het niet meer doen >:) sorry

[ Voor 42% gewijzigd door demichel op 18-07-2012 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 04:54

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

demichel schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:17:
Oh, oh, Thomas! Dat vindt de mijne ook geweldig. Waar is dat ergens in Nederland??
Santa Cruz, CA. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-05 13:35
Ik vind dat je het zeer netjes hebt aangepakt toch moeilijk te zeggen. Als het vrienden zijn lijkt mij wel dat ze dit begrijpen ;).

Zelf doe ik regelmatig computer klusjes (toevallig nu 5 afspraken staan) voor bekende en onbekende maar maak altijd aan het begin duidelijk dat ik dit als bijverdienst doe. Voor vrienden die ik regelmatig zie vraag ik niks heb dan ook 3 computers gebouwd voor vrienden. Voor vrienden of meer kenissen vraag ik wel een klein bedrag maar dat ligt aan de hoeveelheid moeite die het me kost.

Tevens heb ik ook een vaste klant aan het einde van de straat, een kapper. Ik doe bij hem computer onderhoud of een van zijn vrienden als die met de laptop komt en hij knipt ons gezin gratis en voor niks :).

Het is toch een lastige situatie en al helemaal als je het van begin af aan gratis hebt gedaan. Gelukkig is het zo goed en hopelijk trekt die pa het zich niet te hard aan. Mocht er iemand anders met problemen komen meteen melde dat dit niet gratis gebeurt maar er wel een bedrag of andere vergoeding tegenover staat. 9 van de 10 keer is het toch altijd goedkoper dan dat de desbetreffende persoon naar een winkel toe moet om geholpen te worden dus het is voor allebei een win win.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Verdorie, jammer, is mijn privé-jet nu nét in de garage voor groot onderhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
demichel schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:44:
[...]

Verdorie, jammer, is mijn privé-jet nu nét in de garage voor groot onderhoud...
Wel voor een vriendenprijsje neem ik aan? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Pc reparaties kan je makkelijk afbouwen door niet meer langs te gaan maar mensen vragen hun pc bij jou af te leveren. Dat is een drempel en geeft jou de kans om het op je eigen plaats en tijd te doen.

Wat ook helpt is het niet meteen de volgende dag af te hebben...

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:01
Leuk topic dit! Maar om nog even terug te komen op de first post van de pisnijdige demichel:
Ik hoef er geen geld voor. Ze vragen het altijd wel netjes, pro forma, maar nee, ik hoef geen centen van vrienden en vrienden van vrienden.
Dus ze boden je keer op keer een vergoeding en jij sloeg die zelf af.. sja, wat wil je nou?
Ik heb dit ook heel vaak gedaan en vroeg bij familie geen geld. Maar bij een collega van een vriend accepteerde ik de 2 tientjes voor een uurtje of twee wel hoor.

Natuurlijk onbeschoft dat die pa je zo'n bedrag vraagt.. maar ik vind het ook niet helemaal raar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05 19:48

Bluebe

Roar

Dit topic loopt wel erg uit zo hé ;) Ik vind het wel leuk dit soort zaken te lezen, het is zo herkenbaar.

Ik heb altijd het probleem dat ik moeite heb met geld te vragen. De problemen zijn vaak simpel even die printer aansluiten en installeren of even die computer herinstalleren maar voor je het weet ben je weer een aantal uur verder. Helemaal bij vrienden, de buurman of familie ik vind het gewoon zo stom geld te vragen ook al doen ze nooit wat voor jou. Soms bieden ze wel wat aan (en dan neem ik het ook zeker aan in de trant van het hoeft echt niet) maar soms gaan ze er ook wel vanuit dat je het gewoon doet. Als ze vragen wat kost het dan zeg ik altijd 15,- uur (wat ontzettend laag is) en dan mompelen ze al....

Ik wil er eigenlijk gewoon helemaal vanaf, het kost veel tijd, is saai en voor mijn gevoel erg ondankbaar. Vaak laat ik ze de pc/laptop gewoon langs brengen zodat ik onder het installeren gewoon mijn eigen ding nog kan doen. En ik probeer eigenlijk alleen nog iets te doen voor dichte vrienden of mijn ouders. Reden hiervoor is dat de ene na de andere buurtgenoot voor mijn deur stond of ik even die nieuwe printer kon installeren of even een nieuwe modem kon installeren. Ze gaan volgens mij al naar de winkel met de gedachte dat de buurjongen het allemaal wel even regelt.

Wat die hut betekent ;) Ik zou er niet zo'n probleem van maken, misschien heeft die meneer er wel helemaal niet over nagedacht en hij heeft natuurlijk ook zijn kosten. Ik snap absoluut wat je bedoelt, je doet genoeg voor hun en je krijgt voor jouw gevoel stank voor dank en dat is misschien ook wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

ik had waarschijnlijk gekozen voor de optie om passief te blijven en bij de volgende "storingsmelding" met een ijskoud gezicht 50 euro per uur gevraagd. Ex vaste voorrijkosten.

maar zoals hierboven al gezegd: als je je goed voelt bij je eigen reactie, prima.

ben er helemaal mee gestopt toen ik op feestjes en partijen altijd werd "uitgenodigd" eens naar de lokale virusverzamelaar te kijken onder het mom " jij zit toch in de IT?"

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Tom schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 19:59:
[...]

Niet specifiek naar jou toe, want lees zoiets vaker. Maar het is toch een soort ongeschreven regel? Als ik ergens voor bedank, dan hoef ik er op dat moment inderdaad niets voor te hebben. Vaak ook uit beleefdheid. Maar als ik de ander dan een keer om een gunst vraag, dan verwacht ik toch min of meer in het krijt te staan bij diegene. Hetzelfde als een rondje betalen in de kroeg voor je vrienden... dan verwacht je ook dat een volgende keer (en hoeft geen vaste regelmatig in te zitten) één van de andere aanwezigen z'n portemonnee trekt.
Ik begrijp dat je het niet naar mij bedoelt, maar toch wens ik te reageren op wat jij schrijft.
(is dus ook weer niet naar JOU bedoelt he ;) )

Er schuilt een probleem aan onuitgesproken verwachtingen en dat is dat de ander die verwachting misschien niet deelt. als je daar tegen aan botst dan is dat vaak een pijnlijke botsing die misschien zelfs vriendschappen kan kosten.

als voorbeeld die kroeg, ik start vaak met een rondje geven, maar verwacht er geen terug.
(het zou natuurlijk wel leuk zijn)
Als ik er dan geen terug krijg ga ik na een tijdje weer bier halen en dan vraag ik gewoon netjes een muntje (oid), but no hard feelings.

Om terug te komen op het topic zelf.
Ze vragen het altijd wel netjes, pro forma, maar nee, ik hoef geen centen van vrienden en vrienden van vrienden.
en
"Zeker, jullie mogen dat zeker gebruiken, voor een vriendenprijsje van 275 Euro per week, want normaal in die streek is de vraagprijs in hoogseizoen 600 Euro per week"
Het is niet zo dat ze dus nooit hebben willen betalen, maar dat hoefde hier van de TS.
Ook is het niet zo dat ze niet door hadden dat ze 'in het krijt te staan', want ze bieden 325 euro korting.

Het hele probleem is dat de onuitgesproken verwachtingen niet op elkaar afgestemd waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

demichel schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 23:17:
Och, stoort dat je? Is hier in Vlaanderen weer gewoon een vorm van humor. demichel zal het niet meer doen >:) sorry
Kijk, eerlijk gezegd had ik die reactie dan wel weer verwacht, en hij haakt precies in op de opmerking van Hillie. Grow some skin en zeg "fuck you, ik vind het leuk dus ik doe het". Maar niet omdat ik heb gezegd dat je dat moet doen :P

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 19-07-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Heel herkenbaar al deze ervaringen. Ook ik hielp in het verleden familie, vrienden, bedrijfjes en kennissen met allerlei computer- en electronicaproblemen voor noppes of wat wisselgeld. Na een tijdje begon deze hulp de spuigaten uit te lopen en besloot ik vooraf tegen iedereen te zeggen "prima, ik wil je graag helpen. Echter is er nu zoveel vraag naar mijn diensten dat ik hiervoor € 10 per uur moet vragen om het kaf van het koren te kunnen scheiden". Familie en hele goede vrienden zijn hierop een uitzondering.

Hierop heb ik wel een paar klanten verloren, maar dat waren toch degenen die mijn hulp het minste konden waarderen. Hierna is mijn tarief in de loop van de jaren verhoogd naar € 15 per uur en uiteindelijk naar € 20 per uur. Mijn netwerk van klanten is inmiddels het drievoudige van hetgeen ik hierboven beschreef en breidt zich nog jaarlijks uit. Ook dit heeft tot gevolg dat ik misschien over enige tijd mijn tarief weer moet verhogen aangezien ik toch een substantieel aandeel van mijn vrije tijd hierin stop.

Verder kan ik de meeste activiteiten thuis uitvoeren zodat de hoeveelheid verloren tijd geminimaliseerd wordt. Alleen het afleveren van reparaties en nieuwe PC's, laptops of andere hardware doe ik op locatie. Een groot deel van de beloning van deze hulp vind ik dat mijn klanten mijn werk zo waarderen (ondanks de kosten) dat ze mijn diensten aanbevelen aan hun vrienden en familie.

Over de bescheidenheid die eerder in het topic aan bod kwam: bescheidenheid is een zeer goede eigenschap en dit laat vaak een positieve indruk achter op je klanten. De valkuil van een bescheiden persoon is dat je moeite hebt om 'nee' te zeggen tegen iemand die om jouw hulp vraagt. Hierin moet je toch tegen een ander duidelijk kunnen maken dat je geen tijd of zin hebt in hetgeen jou gevraagd wordt. Anders zijn euro's een leuke motivator...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Ik heb zelf een beetje het omgekeerde. Mijn schoonvader is een echt ouderwets vakman. Kan alles met hout, metaal, elektronica, water, etc.
Sinds ik ben verhuisd heeft hij me non stop geholpen met klusjes in en rond het huis, iets waar ik normaal 100den euro's voor kwijt zou zijn heb ik geheel gratis gekregen.

Nu had hij laatst een pc upgrade nodig, dus natuurlijk hem gratis geholpen daarmee, maar vind dan toch persoonlijk een pc klusje niet opwegen tegen alle klussen die hij heeft gedaan.

Kortom, het kan ook andersom.

Moet wel toegeven dat ik vroeger echt bij iedereen aan de deur stond voor pc klussen (gratis), mensen in de straat, familie, vrienden, ineens kent iedereen je. Dat doe ik dus niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_Ed
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-03 19:58
Ach ja mensen die met computers werken doen het voor de hobby is een algemene opvatting ...
Dus tis toch leuk als je wat kunt knutselen met mijn pc ....

Ik ben jaren geleden gestopt en doe alleen in hoog hoog hoog uitzonderlijke gevallen nog wel eens iets voor iemand...
Jaren geleden voor een van mijn goede vrienden waar ik steeds klaar stond voor zijn computer perikelen die was tegelzetter, gevraagd of hij mijn douche wilde betegelen ... 200 gulden was zijn antwoord....
Ik heb hem toen vriendelijk bedankt en de eerstvolgende keer toen hij schaamteloos belde voor zijn computer te laten maken heb ik gezegd langs te komen met de computer en zijn tegelzetters gereedschap , want de tijd die ik met mijn hobby bezig was zou hij met zijn hobby aan de gang gaan .... we hebben er samen nog heel vaak om kunnen lachen.... je kunt dus ook de boodschap duidelijk maken zonder ruzie te krijgen blijkbaar :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:42

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

liquid_ice schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 13:12:
Het is niet zo dat ze dus nooit hebben willen betalen, maar dat hoefde hier van de TS.
Ook is het niet zo dat ze niet door hadden dat ze 'in het krijt te staan', want ze bieden 325 euro korting.
Wellicht is de prijsreductie niet vanwege de computerreparatie maar omdat het kennissen zijn.

Punt is dat de PC 15x is gerepareerd (OK, als er wel geld voor was gevraagd was dit aantal mogelijk lager geweest). Maar de eigenaar is er dus ook 15x beter van geworden. Nu heeft hij de mogelijkheid iets terug te doen maar wil de eigenaar er weer (€275) beter van worden.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind sowieso onzin dat mensen altijd iets terug verwachten, op mijn werk heb ik nooit getrakteerd als ik jarig was want ten tijde van mijn verjaardag was ik er toch niet, maar als een collega op vlaai trakteert, dan doet hij dat toch niet zodat hij van al die andere tien collega's vlaai terug krijg?

Je loopt wel risico daar door een bij naam te krijgen, maar er is me ook eens gevraagd om bij te dragen aan een kleinigheidje voor een collega omdat ie een baby gekregen had, heb ik nee op gezegd want ik kon geen geld missen en ik kon die collega ook niet goed.

Later ging er een collega trouwen en toen werd er weer bij gelegd, maar toen heb ik niet bijgelegd omdat ik die man niet zo mag, das zo'n man die leiding heeft over een afdeling maar nooit te vinden is en daarbij ik vond dat hij wel genoeg beloning voor zijn werk krijgt dus ik ga niet bij dragen.

Beste instelling is als je dingen voor andere doet zonder er iets voor terug te verwachten en anders vraag je gewoon een vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 318025 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:49:
Ik vind sowieso onzin dat mensen altijd iets terug verwachten, op mijn werk heb ik nooit getrakteerd als ik jarig was want ten tijde van mijn verjaardag was ik er toch niet, maar als een collega op vlaai trakteert, dan doet hij dat toch niet zodat hij van al die andere tien collega's vlaai terug krijg?

Je loopt wel risico daar door een bij naam te krijgen, maar er is me ook eens gevraagd om bij te dragen aan een kleinigheidje voor een collega, heb ik nee op gezegd want ik kon geen geld missen en ik kon die collega ook niet goed.

Later ging er een collega trouwen en toen werd er weer bij gelegd, maar toen heb ik niet bijgelegd omdat ik die man niet zo mag, das zo'n man die leiding heeft over een afdeling maar nooit te vinden is en daarbij ik vond dat hij wel genoeg beloning voor zijn werk krijgt dus ik ga niet bij dragen.

Beste instelling is als je dingen voor andere doet zonder er iets voor terug te verwachten en anders vraag je gewoon een vergoeding.
Haha bij jou valt er weinig terug te geven want je geeft zelf nooit wat. Zoals je het nu beschrijft kom je echt als een ontzettende gierige kerel over.
Bijv.
Je kunt ook later nog wat voor je verjaardag geven, zeker als dit gebruikelijk is en de andere collega's doen het ook.
Wel werken en een paar euro (gaat het hierover?) niet kunnen missen is jammer.
En dat met het trouwen is helemaal mooi. De beloning voor het werk staat toch volledig los van het trouwen dat prive is? Dat je hem niet mag en niets wil geven dat is jouw keuze.

Ik kan me goed voorstellen dat je een bijnaam hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarom zou ik die mensen wat in geld vorm geven terwijl zij een veel beter inkomen dan mij hebben ik daar rond rende met minimumloon.

Ik ben gierig als het op geld aan komt, vraag me niet om bij te dragen als het me geld kost, maar als je mij vraagt om je te helpen met iets wat mij alleen tijd kost dan doe ik dat maar al te graag, waar andere hier hun tijd in geld uitdrukken doe ik dat dus niet, ik ben daar anders in, ik geef nooit geld, maar ik help mensen wel.

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 19-07-2012 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 364447

jep ict wereldje..

je moet oppassen dat je niet opeens ook telefoon e.d. gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 15:55:
[...]

Haha bij jou valt er weinig terug te geven want je geeft zelf nooit wat. Zoals je het nu beschrijft kom je echt als een ontzettende gierige kerel over.
Bijv.
Je kunt ook later nog wat voor je verjaardag geven, zeker als dit gebruikelijk is en de andere collega's doen het ook.
Wel werken en een paar euro (gaat het hierover?) niet kunnen missen is jammer.
En dat met het trouwen is helemaal mooi. De beloning voor het werk staat toch volledig los van het trouwen dat prive is? Dat je hem niet mag en niets wil geven dat is jouw keuze.

Ik kan me goed voorstellen dat je een bijnaam hebt
Ik snap hem wel. Je doet iets omdat je dat wilt en niet om er iets voor terug te vragen.
En je werkt voor geld om in je privé leven te gebruiken dus staat het niet los van het trouwen.

zeker als het een leidinggevende is.. hijs toch niet arm ofzo? Hij kiest er toch voor..

ik zou ook alleen een kado geven als ik je mag en ken. Ben geen sinterklaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 364447 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 16:35:
[...]

Ik snap hem wel. Je doet iets omdat je dat wilt en niet om er iets voor terug te vragen.
En je werkt voor geld om in je privé leven te gebruiken dus staat het niet los van het trouwen.

zeker als het een leidinggevende is.. hijs toch niet arm ofzo? Hij kiest er toch voor..

ik zou ook alleen een kado geven als ik je mag en ken. Ben geen sinterklaas.
Je merkt dat je weer met jongere mensen te maken hebt.....
Volgens jouw logica hoef je een miljonair geen kado te kopen als deze trouwt, want hij heeft toch wel genoeg.
Dat je een kado geeft om iemand te feliciteren met zijn ( en daar duidt prive op..) bruiloft heeft geen zak te maken met wat die persoon verdient. Dat is een gebaar....en dat kan om te feliciteren of om te bedanken (voor de eventuele uitnodiging), valt allemaal onder normaal, sociaal geaccepteerd gedrag op de werkvloer. Maar van meneer Long is het bekend dat werken niet zijn forte is en jij hebt aangegeven een jonge thuiswonende te zijn en dat merk je meteen aan je wereldbeeld/gedrag. Erg egocentrisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:01
Hmm leuk deze verhalen te lezen hier.

Persoonlijk ken ik het hele gebeuren maar ik zit nog in de "ik help iedereen fase".
Ik maak ook nog deel uit van de jeugd (17j).
Het gebeurt maandelijks wel dat er opeens een vreemde nummer aankondigt dat er een pc probleem is.
Uiteindelijk blijk je die persoon wel te kennen (ver weg) maar je helpt ze dan toch maar weer.

Nu ben ik al wel niet meer op het punt dat ik meteen op me fiets spring en voor hun deur sta, ze moeten maar naar hier komen en blij zijn dat ik het nog gratis doe.

Pc's zet ik ook geregeld ineen, hier vraag ik bovenop de onderdelen 50€ voor, vind ik voor advies en assemblage een koopje.

Pas had iemand voor wie ik een pc had geassembleerd (raar kereltje) een probleem, hij vroeg of ik zijn pc wou komen herinstalleren. Dit gedaan, alles goed. Vroeg hij of ik er iets voor moest hebben, ofc nee gezegd.
Mede omdat hij niet zo welvarend is en bij veel mensen in schulden staat. Hij gaf me 3€, alles wat hij had :P

[ Voor 20% gewijzigd door larsg op 19-07-2012 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
@Lars,

Zo moet je het ook doen als je het leuk wilt houden voor jezelf...
Gewoon een kleine vergoeding vragen, je hoeft geen mega inkomen te hebben, maar je doet wel iets wat je leuk vind.
Mensen die bereid zijn om een kleine bijdrage te leveren waarderen het vaak ook meer dan mensen die daar nog niet eens bereid toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:05:
[...]valt allemaal onder normaal, sociaal geaccepteerd gedrag op de werkvloer.
En wie bepaald dat? Een bestuurder laat zich niet eens bij zijn medewerkers zien, das lekker sociaal zeg, nee ik kies lekker zelf aan wie ik wat geef.

En als ik niet bij wil dragen aan cadeautje voor bruiloft van een of andere hoge pief dan is dat mijn goed recht, niks te maken met sociaal geaccepteerd gedrag, ik kies zelf aan wie ik wat geef, ik geef liever aan mensen die het kunnen gebruiken en dat doe ik in mijn vrije tijd.

@vanaalten

Ik heb er een te korte periode gewerkt om überhaupt vlaai te kunnen uitdelen en ook had ik een collega die dat waarschijnlijk zelf ook niet zou doen. Dus ik heb de dans ontsprongen en ik heb maar paar keer vlaai aangenomen.

Ik haalde wel altijd thee en koffie voor collega's.

Maar over bedragen voor bruiloft en zo zal ik nooit doen of de band met die collega moet echt goed zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 19-07-2012 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05 15:23
Anoniem: 318025 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:50:
En als ik niet bij wil dragen aan cadeautje voor bruiloft van een of andere hoge pief dan is dat mijn goed recht,
Ja, dat klopt - maar als je structureel niet bijdraagt aan dit soort dingen (je noemt al twee inzamelingen en het verjaardagsgebak), dan zorgt dat er wel voor dat mensen jou op een negatieve manier gaan onthouden.

Het zal per bedrijf wel verschillen, maar bij mij op de afdeling: als je structureel wel van andermans gebak mee-eet, maar zelf jouw verjaardagsgebak overslaat (en een flauwe smoes als vakantie telt niet), dan zal niemand je boos aankijken - maar weet wel dat er achter je rug om over gelachen wordt en dat mensen minder gemotiveerd zijn om jou, als je iemand nodig hebt, te helpen. Verjaardagsgebak is sfeerverhogend en verbetert collegialiteit. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar het lijkt mij niet zo'n verstandige houding van je.

Maar terug on-topic: goed van TS om aan te geven bij de vriendin hoe hij er over denkt, lijkt mij tactisch nog de beste aanpak ook: via een omweg kan het op de juiste manier bij de vader terecht komen en wellicht doet hij er nog iets positiefs mee. Had TS het rechtstreeks aangekaart, dan had het denk ik eerder een conflict zonder winnaars opgelevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loller1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 15:03
Hier eigenlijk hetzelfde, ik ken ondertussen de specs van de PCs van mijn directe familie en vrienden uit mijn hoofd, ben sowieso iedere week bij 3 van hen langs geweest om eens te helpen met een probleem (en meestal was het gevolg dat ik er toch enkele uren aan bezig was, of het gewoon niet eens de moeite bleek waard te zijn om langs te gaan, ze leggen dingen zo onduidelijk uit...). Zelfs de computers van de school hier om de hoek ken ik uit mijn hoofd. Maar van niemand eigenlijk ooit iets terug gehad...

Nog een straffer verhaal (echt gebeurd) het heeft niks met computers repareren te maken, maar eigenlijk iets wat nog veel duurder is. Ik heb ooit eens voor een plaatselijke vereniging waar ik toen bij zat (in opstart) een hele website in elkaar gestoken, logo gemaakt en allerlei andere kleine dingen op dat vlak. Ik kreeg er een "dankje" voor. Toegegeven, ik deed het voor mijn vrije tijd en ik wou er eigenlijk geen geld voor terug. Maar na dat dankje volgde zonder opgeven van reden dat ik uit de vereniging werd gezet, ik weet nog steeds niet waarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:01
vanaalten schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:03:
[...]

Ja, dat klopt - maar als je structureel niet bijdraagt aan dit soort dingen (je noemt al twee inzamelingen en het verjaardagsgebak), dan zorgt dat er wel voor dat mensen jou op een negatieve manier gaan onthouden.

Het zal per bedrijf wel verschillen, maar bij mij op de afdeling: als je structureel wel van andermans gebak mee-eet, maar zelf jouw verjaardagsgebak overslaat (en een flauwe smoes als vakantie telt niet), dan zal niemand je boos aankijken - maar weet wel dat er achter je rug om over gelachen wordt en dat mensen minder gemotiveerd zijn om jou, als je iemand nodig hebt, te helpen. Verjaardagsgebak is sfeerverhogend en verbetert collegialiteit. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar het lijkt mij niet zo'n verstandige houding van je.

Maar terug on-topic: goed van TS om aan te geven bij de vriendin hoe hij er over denkt, lijkt mij tactisch nog de beste aanpak ook: via een omweg kan het op de juiste manier bij de vader terecht komen en wellicht doet hij er nog iets positiefs mee. Had TS het rechtstreeks aangekaart, dan had het denk ik eerder een conflict zonder winnaars opgelevert.
Over die werkvloer ben ik het met je eens, maar hangt af per situatie, ben je een kantoor papier schuiver of technieker die alleen werkt zijn factoren die veel uitmaken. Ookal wil je 1 iemand niks geven ok, iedereen heeft wel mensen die hij/zij niet leuk vind/ wil steunen, maar af en toe is er toch wel een mogelijkheid?

@ werkelijke onderwerp, ik versta dat hij belg is, ik ben dat ook. En in tegenstelling tot de meeste nl'ers op dit forum zijn belgen gewoon anders als Nederlanders.

Wij belgen hebben eerder de neiging iets op te kroppen en niet te uiten, bij bijvoorbeeld schrik voor confrontatie en mogelijk slechte afloop. Nederlanders zijn meer direct en straight to the point (voordeel).
Maar dat is hierbij niet de oplossing denk ik, het gaat ook over ene gevoelig onderwerp en als je ineens, bam gaat "chanteren" van ik heb 15keer pc gefixed nu wil ik gratis, dat lukt niet (cru gezegd).
Via via is de beste maar ook een gevaarlijke manier. Verder is niet die oom zijn pc 15 keer gefixed maar dat van die hele familie, dus dat geeft die oom dan weer geen verplichting.

Maar ik zou dit niet in je doofpot steken, forum is al een goede uitlaatklep maar anders zit je straks als nog hun pc's te fixen met een opgrekropt gevoel :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22

WouterG

Dit is geen ondertitel

liquid_ice schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:34:
@Lars,

Zo moet je het ook doen als je het leuk wilt houden voor jezelf...
Gewoon een kleine vergoeding vragen, je hoeft geen mega inkomen te hebben, maar je doet wel iets wat je leuk vind.
Mensen die bereid zijn om een kleine bijdrage te leveren waarderen het vaak ook meer dan mensen die daar nog niet eens bereid toe zijn.
PC's repareren voor kennissen is heel leerzaam voor de beginnende ICTer. Veel collega's van mij zijn ook zo begonnen. Na verloop van tijd begint het toch steeds minder leuk te worden en ga je toch makkelijker nee zeggen, zeker als het al dagelijks werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 14:28
Zo en toen lag mijn glas cola op de grond. Haha zo droog, maar zo'n mooie reactie.

Vriendendienstjes doe ik niet meer aan. Geen idee eigenlijk waar het verandert is, want niemand vraagt me meer. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbtbnl
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:54
Wat voor een brakke PC hebben die kennissen eigenlijk dat die maar liefst 15 (!!) keer gerepareerd moest worden?
Is het niet een beter idee om die PC de volgende keer uit het raam te gooien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mossel
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met vrienden en familie moet je wandelen, niet handelen..

Ik snap het wel, maar ik begrijp het niet. [q]Bassie[/q]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
jbtbnl schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:20:
Wat voor een brakke PC hebben die kennissen eigenlijk dat die maar liefst 15 (!!) keer gerepareerd moest worden?
Is het niet een beter idee om die PC de volgende keer uit het raam te gooien 8)7
Het gaat hem over een PC of 3 en een laptop over een tijdspanne van een dikke 10 jaar+. Dan zijn in totaal 15 interventies niet écht overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
Jeetje, geen geld willen geven voor gebak, verjaardagen of bruiloften. Gezien de hoge Belg-dichtheid in dit topic wil ik me even verontschuldigen voor het waarmaken van het Nederlandse stereotype.

Demichel moet weten (jaja, daar is ie weer, de derde persoon), dat ondanks alle goed bedoelde adviezen hij vooral ook bij zichzelf moet blijven. Probeer je niet te vergelijken met de Nederlandse directheid, een beetje assertiviteit is gezond maar doe niets dat je oncomfortabel maakt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashilh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-04 22:24
Dit komt me zo bekend voor, ik heb in zo goed als dezelfde situatie gezeten. Voor de pa van mijn ex diverse keren alle pc's op zijn werk opgeschoond. Ik ben alleen altijd iets duidelijker als er naar een prijs gevraagd wordt zeg ik altijd; “Zie het als een vrienden dienst, ik kan dit maar er zijn zat dingen waar ik wat hulp mee kan gebruiken, dus vraag ik wel een keer een gunst terug” Waarop ik altijd een positieve reactie heb gekregen.
Ik had afgelopen december een paar stadion lampen nodig voor avondje voor een uitvoering, we hadden een schade verzekering dus er was geen enkel risico op schade/verlies. Lampen die bij hem stof staan te verzamelen omdat ze al jaren lang niet verhuurd zijn, maar nee dat waren zaken en diende dus borg en huur voor betaald te worden.

Normaliter gesproken praat ik simpelweg niet meer met mensen die zo reageren, ik ga er niet moeilijk over doen, als mensen zo doen ga ik liever met andere mensen om.
Er hoeft echt niks van dezelfde waarde tegen over prestaties tussen vrienden/familie te staan vind ik, het gaat om het gevoel wat er vanuit gaat. Je bent niet voor niks familie/vrienden toch?

Iig geen opschoon beurten voor zijn pc's meer, lachwekkend genoeg werd hij pissig toen ik nee zei toen hij er laatst naar vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:05:
[...]

Je merkt dat je weer met jongere mensen te maken hebt.....
Volgens jouw logica hoef je een miljonair geen kado te kopen als deze trouwt, want hij heeft toch wel genoeg.
Dat je een kado geeft om iemand te feliciteren met zijn ( en daar duidt prive op..) bruiloft heeft geen zak te maken met wat die persoon verdient. Dat is een gebaar....en dat kan om te feliciteren of om te bedanken (voor de eventuele uitnodiging), valt allemaal onder normaal, sociaal geaccepteerd gedrag op de werkvloer. Maar van meneer Long is het bekend dat werken niet zijn forte is en jij hebt aangegeven een jonge thuiswonende te zijn en dat merk je meteen aan je wereldbeeld/gedrag. Erg egocentrisch.
Lol nee maar ik vind het hypocriet om ieman leuk een kado te geven en lachen in z'n gezicht terwijl je hem eigenlijk niet eens mag. En dan kan je wel heel leuk stoer gaan doen dat ik jong ben en thuis woon maar ik ben tenminste geen verbitterd persoon die iedereen loopt af te kraken ;). En uitleggen wat een kado betekent hoeft ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 244101

demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:40:
[...]

Klopt wat je zegt. Vanaf nu heb ik gewoon "geen tijd meer" voor degelijke reparaties, wegens baby van net 2 jaar oud nu (en da's dan nog geen leugen ook, tijd is kostbaar geworden tegenwoordig). Ik doe het gewoon niet meer, sorry, ik wil het wel doen hoor, absoluut, maar ik heb er gewoon de tijd niet meer voor, baby, weet je wel...

Ach ja, zo wanhopig ben ik nu ook weer niet om naar een vakantiehuisje in de Ardennen te gaan. Rijden we straks wel even naar Bernkastel en gaan daar een dag of drie Zimmer Frei. Gaat me heus geen 275 Euro kosten!
Dit is dan weer jammer. Waarom liegen? Zeg gewoon; Luister chef ik heb geen tijd meer wegens je offerte voor het huisje etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 364447 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 01:26:
[...]

Lol nee maar ik vind het hypocriet om ieman leuk een kado te geven en lachen in z'n gezicht terwijl je hem eigenlijk niet eens mag. En dan kan je wel heel leuk stoer gaan doen dat ik jong ben en thuis woon maar ik ben tenminste geen verbitterd persoon die iedereen loopt af te kraken ;). En uitleggen wat een kado betekent hoeft ook niet.
Als je je leidinggevende niet mag, moet je eens goed nadenken over wat je daar doet..doorgaans draag je bij aan een kado namens een groep in dat soort situaties. De rest van je post is tekenend en bevestigt enkel mijn eerdere vermoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67691

Komt omdat veel mensen denken dat je als je in de IT werkt een nerd bent en het dus leuk vindt met pc's te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:16

henri8096

BIM is not a software!

Anoniem: 67691 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 06:28:
Komt omdat veel mensen denken dat je als je in de IT werkt een nerd bent en het dus leuk vindt met pc's te klooien.
Pcies . . . . het is ook zo leuk om voor de 100e keer een met de ask-toolbar, google-toolbar, (vul hier ieder willekeurig stukje spy-/ad-ware in) en een partij virussen geïnfecteerd systeem schoon te maken.
En weer voor de 100e keer te zeggen dat ze niet overal op "JA" moeten klikken. |:(

Wat me wel opvalt trouwens (mijn ervaring tenminste), is dat oudere mensen veel eerder geneigd zijn je er geld voor te geven.
Die zien het om een of andere reden wel als een dienstverlening.

Maargoed komt er nog steeds op neer Broer, Zus, Ouders = gratis, rest is $$$

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 06:17:
[...]

Als je je leidinggevende niet mag, moet je eens goed nadenken over wat je daar doet..doorgaans draag je bij aan een kado namens een groep in dat soort situaties. De rest van je post is tekenend en bevestigt enkel mijn eerdere vermoeden.
Sorry hoor maar omdat je iemand niet mag betekent niet gelijk dat je moet stoppen waar je werkt. Je kan gewoon zakelijk met elkaar omgaan. Hoe jij zou reageren in die situatie is jouw zaak maar je kan niemand oordelen over hoe hij of zij iets aanpakt.

Sowieso komt er alleen van jouw kant negativiteit. Issues?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldin
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik repareer ook nog wel eens computers voor mensen, en zeg altijd vriendelijk dat ik er niets voor hoef te hebben. Een tijdje geleden had ik iemand in een korte tijd regelmatig geholpen met zijn pc (alles ging netjes achter elkaar kapot).

Deze man is stoffeerder van beroep en vroeg mij wat ik van het weekend ging doen, ik vertelde hem dat ik ging verhuizen naar mijn nieuwe eigen plekje.) Opeens kreeg hij een grijns op zijn gezicht en moest koste wat het kost mijn nieuwe vloer leggen. Zo gezegd zo gedaan. Hij is een ochtend + halve middag aan het werk geweest met het tapijt en heeft er ook nog eens gratis ondertapijt ingelegd.

Dit soort mensen kan ik erg waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donool
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-05 08:58
henri8096 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 08:25:
[...]

Pcies . . . . het is ook zo leuk om voor de 100e keer een met de ask-toolbar, google-toolbar, (vul hier ieder willekeurig stukje spy-/ad-ware in) en een partij virussen geïnfecteerd systeem schoon te maken.
En weer voor de 100e keer te zeggen dat ze niet overal op "JA" moeten klikken. |:(

Wat me wel opvalt trouwens (mijn ervaring tenminste), is dat oudere mensen veel eerder geneigd zijn je er geld voor te geven.
Die zien het om een of andere reden wel als een dienstverlening.

Maargoed komt er nog steeds op neer Broer, Zus, Ouders = gratis, rest is $$$
Wat jij zegt over oudere mensen klopt wel aardig heb ik het idee, altijd als ik het voor zulke mensen doen zijn ze ontzettend blij en geven ze je wat terug, niet altijd iets duurs maar dat hoeft ook niet, het laat wel blijken dat ze het waarderen. Maar 'andere' mensen zijn gewoon eikels om het zo maar te zeggen, Je komt naar ze toe lost problemen op maar bedankt zeggen of een keer iets voor je terug doen? Nee ho maar dat kost ons tijd/geld. |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Niet online
larsg schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 20:30:
Nederlanders zijn meer direct en straight to the point (voordeel).
Lang niet zo direct en straight to the point als menigeen denk; ik snap ook niet zo goed waar dit vooroordeel vandaan komt. Er lopen n.l. zat backstabbers, huigelaars, ellenbogenwerkers etc. rond in Nederland. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcanbaz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-05 23:09
gratis <> helpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 22:16
knokploegje nodig?:)

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobstaa
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik ben dan bijna klaar met mijn opleding applicatie ontwikkelaar, dat heeft dus eigenlijk qua het repareren van computers er niks mee te maken, maar toch ben ik altijd de "handige jongen" bij het repareren van computers en als er iets mis is komt dan ook de hele familie, vrienden van me ouders en ook mijn eigen vrienden bij mij, om mij eens even naar het probleem te laten kijken, bij de meeste mensen lukt het me goed om het probleem op te lossen, soms is het wat moeilijker, maar na veel gezoek op het internet (als ik het echt niet weet) kom ik er altijd wel uit. Maar het probleem is dat hoe vaak ik ook zeg dat ik eigenlijk applicatie ontwikkelaar ben, ik toch altijd gewoon word gezien als de 'ICT-Beheerder' wat eigenlijk een heel ander vak is. Geld vragen voor alle verrichtingen doe ik niet, meestal als ik iets oplos ben ik blij met een pilsje en omdat ik het leuk vind om dat soort problemen voor mensen op te lossen, en als iets lukt ben ik dan ook voldaan dat het me gelukt is, en dan weet ik ook in het vervolg hoe ik het moet oplossen, maar nu merk ik wel dat er steeds vaker aan me word gevraagd of ik snel even iets kan doen, dan denk ik hoezo snel? Als er een probleem met de computer is, word dat echt niet meteen 'snel' opgelost, omdat problemen met een computer vaak een stuk meer mogelijke error's heeft dan een brommer die niet start...

Nefit EnviLine 7400I AW 7 | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Buderus pomp | Home Assistant | BBQKees | Itho HRU 300R | Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilfredktlr
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 16:27
Op zich is geld vragen voor de werkzaamheden die je verricht niet zo'n probleem. Ik heb me ook wel eens laten betalen. Het nadeel daarvan is, is dat mensen verwachten dat je altijd voor ze klaar staat (ze betalen er immers voor). Ik voel me ook bezwaard om dan 'nee' te zetten. Ik doe het ook al jaren niet meer, nou ja, zo af en toe als ik toch al bij iemand thuis ben en het maar eventjes werk is. Maar complete herinstallaties (vooral van die M$-producten) waag ik me niet meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

600-275 = 325,- korting dus...

325 / 15 = 21,- per keer dat je iets aan hun pc hebt gedaan.

of als je gratis in dat huisje mag...
600 / 15 = 40,- per keer dat je iets aan hun pc hebt gedaan.

Tja, wat vind je zelf netjes?
(als ik nu nog 21,- per pc-tje kreeg dan kon ik gratis op vakantie naar een warm land.)

Je hebt er niets aan, maar als het mijn huisje was geweest mocht je gratis, maar ik ben net als jij...

We worden nooit rijk in geld Belgische vriend :)...als je maar gelukkig bent!

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alucard.erbacam
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 14:54
Ik heb ook jaren voor niks pc's gefixed, wat me op een gegeven moment te veel tijd ging kosten.
Toen ben ik 10€ per uur gaan vragen, wat ook niet hielp. Tijd later ben ik er mee gestopt.
Helaas was ik toendertijd ook niet sociaal vaardig genoeg om dit normaal en fatsoenlijk te doen, dus heb ik een nieuw telefoonnummer aangevraagt >:) (is heel erg fout en associaal ik weet het, en schaam ik me dan ook voor |:( )

Ondertussen doe ik de pc's nog voor mijn familie (vader, moeder, broertje), mijn vriendin, haar familie (ouders, zusjes) nog gratis, verder heb ik nog 3 oude klanten: 1 via mijn vader, ouders van een vriend van me en de ouders van een andere viend van me. Ik vraag hiervoor nog steeds de oude 10 euro per uur.
Gelukkig zijn al deze mensen dermate zelfstandig dat ik 1 keer in het half jaar/jaar wat van ze hoor.

Er zijn een paar uitzonderingen: als mijn ouders/broertje/vriendin me wil pimpen aan kennis x dan zijn zij de tussenpersoon en ook degene waar ik de "gunst" voor uitvoer, ik heb (en wil) geen direct contact met de "klant" en krijg de pc van mijn ouders/broertje/vriendin thuis geleverd, repareer deze dan en lever hem terug aan mijn tussenpersoon. Inmiddels ben ik wel sociaal vaardig genoeg dat ik tegen mijn eigen famillie etc wel rechtuit kan zijn dus kan goed managen dat dit weinig voorkomt en anders met goede reden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-05 18:27
Ik help tegenwoordig ook alleen de meest naaste familie, op een moment dat het mij uitkomt en toch al op hun adres ben.

Maar vroeger, op een gegeven moment had ik zelfs een vriend die niet eens meer uit zichzelf 'dankjewel' zei na 2 uur (gratis) knutselen. Ook hielp ik regelmatig de buurvrouw zonder vergoeding. Ze was net verlaten door haar man enzo. Toen werd ik niet veel later gebeld door haar nieuwe vriend (die ik nog nooit ontmoet had) met de vraag of ik zijn computer kon repareren. Gratis welteverstaan, want hij moest al zoveel alimentatie betalen...

Toen ben ik gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
albino71 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 11:59:
600-275 = 325,- korting dus...

325 / 15 = 21,- per keer dat je iets aan hun pc hebt gedaan.

of als je gratis in dat huisje mag...
600 / 15 = 40,- per keer dat je iets aan hun pc hebt gedaan.

Tja, wat vind je zelf netjes?
Ik heb het niet over bedragen maar over het hele principe van de zaak.

Had ik zelf geen verstand van computers en een goeie vriend van mij fixte die een keer of twee en ik had zo'n huisje in de Ardennen en ik wist dat hij dit jaar niet zo ver wil vliegen met zijn baby, dan bood ik het zelf aan, gratis. Kost me niks, hij gelukkig, mijn PC gefixed, iedereen blij.

Maar ik ben dan ook weer veel te braaf, onnodig mij dat nogmaals te vertelen...

[ Voor 3% gewijzigd door demichel op 20-07-2012 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

demichel schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:59:
[...]

Ik heb het niet over bedragen maar over het hele principe van de zaak.

Had ik zelf geen verstand van computers en een goeie vriend van mij fixte die een keer of twee en ik had zo'n huisje in de Ardennen en ik wist dat hij dit jaar niet zo ver wil vliegen met zijn baby, dan bood ik het zelf aan, gratis. Kost me niks, hij gelukkig, mijn PC gefixed, iedereen blij.

Maar ik ben dan ook weer veel te braaf, onnodig mij dat nogmaals te vertelen...
Je bent fatsoenlijk, zou ik ook gedaan hebben, dat is gewoon netjes, maar niet iedereen is zo en daar moet je mee leren leven. Ja en dat is niet altijd even makkelijk, maar ik begrijp het heel goed.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
<< onderstaand geld voor alle type (zowel zakelijk, liefdes als prive) relaties >>

Vaak merk ik dat mensen dat mensen een gunst vragen aan een ander.
(bijv. stelletje zit samen (ieder even lui) op de bank en de een vraagt of de ander opstaat om drinken te halen)

Wat je dan krijgt is dat je bij de ander 'in het krijt staat', of economisch gezien schuld hebt.
Die schuld zal je dan weer een keer moeten inlossen als de ander om een gunst vraagt.

Zo krijg je een schuld-quite verhaal.
Als je die schuld nog economischer ziet zou je zelfs kunnen stellen dat er een soort 'rente' bestaat. Iedere keer raak je dan dieper in de schuld. Er ontstaat hierdoor soms een verwrongen sfeer.

Hoe mooi zou het zijn als je dit proces zou omdraaien, geen gunst vragen, maar aanbieden.
Dan sta je (volgens de economische vergelijking) in de plus en krijg je rente, Yippie.
Zo krijg je een sfeer van elkaar gunsten aanbieden.
(In het studentenhuis waar ik nog woon wordt bijna nooit gevraagd of iemand mee kan eten, er wordt altijd aangeboden. soms kijk ik expres of iemand thuis is omdat ik dan al extra bij diegene heb meegegeten en ik graag iets terug wil doen)

<< bovenstaand is natuurlijk wat lastig te realiseren bij hulp vragen voor PC's, but it's food for thought >>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Is vriendschap juist niet iets wat niet gestoeld is op dergelijke principes? Als ik een echte vriend iets aanbied, verwacht ik er niets voor terug en staat hij niet bij me in het krijt. Laat staan een vriendin, als je van plan bent je hele leven te gaan delen met iemand is het niet verstandig een relatie zo aan te gaan...

Strava

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.