@demichel, je hebt een mooie beerput geopend, het lijkt er op dat we zo'n massaal topic gaan krijgen als we allemaal niet kunnen vinden.
Ik heb in mijn studententijd in computers en netwerken voor mkb gehandeld en dat was helemaal geen verkeerde studentenverdienste. Een studie informatica brengt je overal binnen voor dit soort klussen en ik had met mijn maatjes ook nog op wat grotere klussen gewerkt dus wel wat te verkopen.
In die tijd heb ik geleerd dat je als je wat verkoopt je vaak aangekeken wordt op het resultaat. Als je computers repareert (wat ik veel heb gedaan) heb je dat ook, mensen denken dat ze kunnen terugkomen. Oftewel als je er eenmaal aan begint is het einde zoek. Inmiddels heb ik dat allemaal vaarwel gezegd en raak ik niemand zijn computer meer aan.
De enige computers die ik nog af en toe bekijk zijn die van mijn ouders, die wonen echter niet zo heel dichtbij dus ik zie die PC maar heel weinig we spreken meestal in Amsterdam af zonder PC. En daardoor zijn ze geneigd andere mannetjes en vrienden te vragen. Die maken er dan een nog grotere klerezooi van dan mijn vader kan en dus stapelen de problemen zich op. 5 jaar geleden heb ik ze dus aangeraden om een HP laptop te kopen daar zit support bij en er kan weinig misgaan zonder dat HP een oplossing heeft, als dat niet lukt kom ik wel langs.
In die 5 jaar is er toch zoveel misgegaan dat ik nu een nog stevigere strategie kies, doel: mijn ouders hebben een werkende computer, mannetjes kunnen hem niet slopen, ik heb geen gezeur.
Hoe doe je dat?
1. zorg altijd dat je zoveel afstand houdt van het apparaat dat je er zelf geen verbinding mee hebt.
2. houd die afstand ook als je over de vloer bent zodat je niet voor de computer komt.
3. behoudt regie als je toch in een computer gesprek komt.
De oplossing die hieruit volgde bij mijn ouders is nog simpeler dan je je kunt voorstellen:
Adviseer ze een Apple iMac te kopen bij Apple met 1 jaar Mac training erbij en 2 jaar on site support. Kost 1700 Euro maar dan hebben zij een mooie computer die alles wat hij moet doen doet en je hoeft nooit te reanimeren dat doet Apple wel voor je.
Ik ben geen fanboy maar vind dit wel de meest charmante oplossing, Iedereen aan een computer die bij hem of haar past.
(oh voor meer van dit soort advies kunnen mensen bij mij terecht, 50 euro per uur

)