Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kKaltUu schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:28:
[...]

WAAROM DOET MIJN TOMTOM CD HET NIET?? etc...

Handen van aftrekken, "ik doe iets met servers, van computers heb ik geen kaas gegeten" en alleen voor mensen waar je close mee bent je diensten beschikbaar stellen :)
Daar moeten ze maar alternatief voor vinden, maar die TomTom werkt toch ook wel zonder dat er een PC nodig is. Een iPhone das pas een ramp met Linux, dan moet je inderdaad wel Windows of OSX hebben.

Je moet ze wel uitleggen dat het geen Windows, maar als die mensen zich een Mac kopen dan lopen ze precies tegen vergelijkbare problemen op, want niet alle Windows programma's zijn voor OSX.

http://www.zdnet.com/is-it-windows-7-or-kde-4-1339294810/

Maar ik ben wel op een punt dat ik niet help aan illigale software, ben best wel een voorstander van opensource dus als ze een office pakket willen krijgen ze Libre office wel en dat opent ook gewoon die Windows office files.

Ik heb mijn vriendin dat ook bezorgd, ik zelf gebruik Google Drive.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 21:25
Ik wil niet zeggen dat ik altijd sta te springen om iemands digitale kattenbak uit te mesten. Maar tegelijkertijd ben ik allang blij dat ik uberhaupt IETS kan betekenen voor de medemens. Ik ken genoeg voorbeelden van mensen in mijn omgeving die altijd klaar staan voor een ander. Ik ben verder nogal onpraktisch ingesteld wat 'gewone' klussen betreft (timmeren en zo), daarom ben ik blij dat ik op computervlak wel wat kan betekenen.

Wat ik kan en wat ik wil, dat doe ik, en ik verwacht nooit iets terug. Ben er nog nooit door teleurgesteld :-)

https://photune.blogspot.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esiq
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik herken het verhaal wat OP hier verteld direct. Ik repareerde ook wel voor familie computers, daarna werd het vrienden van familie, later nog meer. Een van de oorzaken? Men 'wist dat ik wat met computers deed' en familie om geld vragen voelt nooit relaxed, mocht je ze nog een keer nodig hebben.

Op den duur heb ik mijn ouders ook maar vriendelijk gevraagd niet meer te adverteren met mijn studie. De ironie was compleet toen mijn ouders verhuisd waren en de nieuwe buurman opmerkte dat hij computer problemen had, en als hun zoon (ik) weer eens in de stad was even zou kunnen kijken. Sinds dien houden ze hun mond wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het gaat toch niet om de discussie Linux-Windows-OSX. Het gaat om hoe je omgaat met verschillende ideeën over wat een vriendendienst is en wat dat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn overtuiging is dat er bij Linux minder vervelende klusjes komen te kijken, laat ze maar die virussen downloaden en via Wine proberen te installeren, het richt feitelijk niks aan, voor gemiddelde gebruiker zijn ook alle programma's beschikbaar.

In dat op zich is Windows gewoon te onveilig en krijg je dus van die mensen die nog op Windows XP zitten of je ze even kunt helpen. Ik gebruik zelf wel Windows 7, maar ik vind Kubuntu ook erg goed, ben alleen geen fan van dual booten.

@Hahn GoT heeft gewoon weinig enthousiaste Linux gebruikers, het gros zit hier gewoon op Windows, maar een raar bestandje binnen halen en de leek heeft weer een dik probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Heel simpel, gewoon nooit vertellen dat je veel weet van computers. Ik herinner me de eerste verjaardagen bij m'n vriendin (inmiddels vrouw) nog wel: "jij weet veel van computers he? sindskort doet mijn cd brander het niet meer, wat nu?" Gewoon antwoorden met "terug naar de winkel waar hij gekocht is" en opgelost. Gewoon niet diep op ingaan en klaar ben je. (Schoon)ouders/zus help ik uiteraard als er wat is maar die heb ik in de loop der jaren prima opgevoed dus die maken eigenlijk nooit iets stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:02

AMDFreak

Intel is zo..

Ik kan het me heel goed voorstellen hoe jij je voelt.

Tegenwoordig houd ik gewoon mijn mond dicht als het om computers gaat.
Voor vrienden die ik regelmatig zie e.d. vraag ik altijd of ze zelf ff een backup willen maken, dan kan ik er daarna een nieuwe windows + office op knallen en dan werkt het allemaal weer naar behoren.

Hoef er verder ook geen geld voor, omdat het vaak om een laptop gaat en ik dan gezellig een biertje mee kan drinken terwijl ik ondertussen een nieuwe windows installeer e.d.

Familie e.d. vragen mij eigenlijk praktisch niet meer, omdat ik eigenlijk amper tot weinig bij hen over de vloer kom. En als ze me vragen, zou ik pas ergens over twee weken kunnen.
Voor m'n ouders sta ik wel z.s.m. paraat, maar over het algemeen gaat het om resetten van een routertje dat probeer ik ook veelal telefonisch te verhelpen e.d.

Laatst wel een auto van een vader van een vriend van mij helemaal gepolijst e.d. een goed dag werk aan gehad, gaf die me wel ff 5 tientjes omdat ik ook middelen verbruik e.d.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:44:
Mijn overtuiging is dat er bij Linux minder vervelende klusjes komen te kijken, laat ze maar die virussen downloaden en via Wine proberen te installeren, het richt feitelijk niks aan, voor gemiddelde gebruiker zijn ook alle programma's beschikbaar.

In dat op zich is Windows gewoon te onveilig en krijg je dus van die mensen die nog op Windows XP zitten of je ze even kunt helpen. Ik gebruik zelf wel Windows 7, maar ik vind Kubuntu ook erg goed, ben alleen geen fan van dual booten.
Volgens mij ben je nu alleen nog maar met jezelf aan het praten :D

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 25-09 16:34
Ik doe het ook al jaren niet meer, het duurde even voordat ik het door had. Wanneer ze je nodig hebben weten ze je te vinden, zelfs na jaren amper contact en dan moet je eigenlijk direct komen. Na een jaar PC's fixen bij god weet wie allemaal ben ik ermee gestopt. Zo hup. spontaan en geen uitzonderingen. De eerste paar maanden werd ik nog veel gevraagd maar ik zei altijd geen tijd, daarna zakt het flink omdat je toch altijd geen tijd zegt.

Bij sommigen is het excuus geen tijd wat lastiger dan bij anderen. Ouders ben weer gaan helpen omdat ze sterke argumenten hadden, iets met studiekosten en huur ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:15:
Ik dacht dat het idee van een vriendendienst was, dat je juist geen wederkerigheid verwacht.
Klopt, dat demichel dan ook geen geld aanneemt is zijn fout, echter mag je dezelfde barmhartigheid verwachten. Toch? Wanneer ik jou vraag een juridische brief op te stellen ben ik niet verbaasd als jij mij vraagt of ik wil helpen met verhuizen.
AMDFreak schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:46:
Tegenwoordig houd ik gewoon mijn mond dicht als het om computers gaat.
Voor vrienden die ik regelmatig zie e.d. vraag ik altijd of ze zelf ff een backup willen maken, dan kan ik er daarna een nieuwe windows + office op knallen en dan werkt het allemaal weer naar behoren.
Oeh das ook een goeie! Dit doe ik ook. Gewoon schouders ophalen en geen idee zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door Loev op 17-07-2012 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 07:58
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:58:
Ik zou ook die confrontatie uit de weg gaan, want als je dat gaat zeggen is de vriendschap straks verbroken, ik zou een tegenbod doen, gewoon zeggen dat het je teveel geld is.
Ik zou niet weten of dat vriendschap te noemen is, als demichiel zegt dat hij het niet eens is met het bedrag omdat hij iets van 15 keer de pc gerepareerd heeft, dan is de kanst dat vriendschap verloren gaat?
Maar als de kennis geld vraagd voor een huisje dat toch niet gebruikt wordt dan is het oke?

Moet wel van twee kanten komen, anders is mij persoonlijk zo'n vriendschap niets waard

(zo zou ik erover denken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
wat de een vriendschap noemt, kan voro de ander gewoon misbruik zijn.

Ah pc werkt niet, laat DeMichel opdraven. Dat noem ik geen vriendschap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Welke vriendschap eigenlijk? Hij zegt dat het gaat om de vader van de vriendin van zijn vrouw. Dat lijkt me eerder een bekende, dan iemand die je elke week over de vloer hebt omdat je beste vrienden bent. Waarom dan zo panisch doen over 'misschien beschadigt het de vriendschap'? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
DeMichel allereerst een leuk topic hoewel je verhaal natuurlijk minder mooi is.

Het gevoel kent vrijwel iedere tweaker... Het is voor mij zelfs een rede geweest om uit de IT te stappen en het puur nog als hobbie te doen. Als IT krijg je nooit te horen van "hey mijn systeem draait vandaag geweldig" je krijgt puur het gezeik. Een sales man krijgt een fles wijn of een dikke bonus als hij een goede deal maakt maar als IT krijg je het niet als je een uptime hebt van 99,9%.

Het is dan ook erg zuur dat deze mensen niet inzien dat jou tijd ook wat waard is. Begrijp wel dit kun je ze ook niet 100% kwalijk weten want als IT-ers hebben we zelf voor deze beeldvorming gezorgd.

Breng het gewoon ter sprake en maak duidelijk dat je jezelf hier redelijk bezwaard in voelt.

Toen ik uit de IT stapte begreep niemand me maar toen ik uitlegde dat ik van de gemiddelde persoon geen waardering kreeg voor wat ik voor ze deed snapte iedereen het gelijk.

Als ze het na die uitleg niet snappen dan weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.

succes en laat de afloop weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 13:36

4bit

Onward, to futility!

Ik heb gewoon een mentale lijst van mensen waarvan ik weet dat ik ook op hun kan vertrouwen. En die help ik ook gewoon, kwestie van sociale binding te doen. Als ik dan ooit iets terug "moet" hebben waarvoor ik wat hulp kan gebruiken, vrij zeker van dat ze er staan als ze kunnen.

En dan heb je de lijst van mensen die je inderdaad alleen maar hoort als ze je nodig hebben. Maar het minste dat je van hun verwacht is niet mogelijk. Het type mensen dat op café altijd vertrekt op het moment dat het hun toer is om een rondje te trakteren. Zo'n mensen weiger ik vriendelijk, geen tijd, of mogen gewoon er gewoon voor betalen.

Velen moeten nog altijd inzien dat er toch wel wat tijd inkruipt en dat je na je uren ook gewoon liever lui in de zetel ligt of dergelijke. En niet van, allee gij werkt toch graag met computers. Die kunnen een sarcastische, er moet thuis nog 2 kamers behangen worden, kun je lekker met papier en lijm spelen, doe je toch graag.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocketno46
  • Laatst online: 22-09 13:08
jayb schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:22:

Het gevoel kent vrijwel iedere tweaker... Het is voor mij zelfs een rede geweest om uit de IT te stappen en het puur nog als hobbie te doen. Als IT krijg je nooit te horen van "hey mijn systeem draait vandaag geweldig" je krijgt puur het gezeik. Een sales man krijgt een fles wijn of een dikke bonus als hij een goede deal maakt maar als IT krijg je het niet als je een uptime hebt van 99,9%.
Helaas is dit heel herkenbaar voor mij, niet gewaardeerd worden op zowel je werk als voor het "werk" wat je doet in je vrije tijd.

Laatst eens een computer gerepareerd voor een kennis, hoefde er geen geld voor en het was allemaal prima. Belde hij een week later op met de vraag wat ik allemaal met de computer had gedaan? Bleek dat de voeding het had begeven, en dat was dan mijn schuld... lekker dan :(. Ik heb hem vriendelijk verwezen naar de computer winkel op de hoek :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

Dat is meestal zo dat wanneer je zelf wel een goed persoon bent die wel veel over heeft voor anderen, dat die anderen vaak niks over hebben voor jou. Soms kom je het zelfs in je eigen familie tegen.

Verwacht bij voorbaat niet terug te krijgen wat je aan anderen geeft.
Dan zul je er of geen wrang gevoel aan over houden wanneer je wel wat doet voor anderen zonder er iets voor terug te vragen, en als je dan iets nodig hebt dat ze dan niet thuis zijn of je zult niks meer zomaar weggeven uit de goedheid van je hart.
Beide situaties ben je dan altijd beter af.

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
4bit schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:35:
...En dan heb je de lijst van mensen die je inderdaad alleen maar hoort als ze je nodig hebben. Maar het minste dat je van hun verwacht is niet mogelijk. Het type mensen dat op café altijd vertrekt op het moment dat het hun toer is om een rondje te trakteren. Zo'n mensen weiger ik vriendelijk, geen tijd, of mogen gewoon er gewoon voor betalen...
Is dit de kern, dat mensen zijn die alleen aan zichzelf denken, of is het inherent aan het helpen met computerproblemen. Of is het daarbij nog duidelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Iedereen is wel bekend met het opmerking " ah, jij bent zo'n computermannetje, ik heb een probleem waar jij vast wel raad mee weet" :P
De meeste mensen in mijn omgeving zijn gelukkig wel bekend met computers, de hulp zit meer in de doe het zelf projecten. Vrienden wil ik altijd wel helpen met klussen, het enige wat ik ervoor terug wil is een fatsoenlijke maaltijd bij lange klussen, meer dan redelijk in mijn ogen. Dat zit altijd wel goed en de waardering is hoog. Wel een keer dat ik gevraagd was om alle vloeren te leggen, ik kon mn eigen drinken en eten meenemen en na 2 dagen klussen ging meneer op vakantie :D . De rest van de vloer mocht hij zelf gaan afmaken. Die persoon hoeft nooit om meer om hulp te vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fietsbel op 17-07-2012 12:49 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:21

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

rocketno46 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:41:
[...]

Laatst eens een computer gerepareerd voor een kennis, hoefde er geen geld voor en het was allemaal prima. Belde hij een week later op met de vraag wat ik allemaal met de computer had gedaan? Bleek dat de voeding het had begeven, en dat was dan mijn schuld... lekker dan :(. Ik heb hem vriendelijk verwezen naar de computer winkel op de hoek :w
Dan zeg je ''Wie is hier nou de ICT'er gij of ik? Virus alles jwz!''

Ik heb het ook al verschijnende keren mee gemaakt en dan wordt er heel sneaky de link gelegd met ''heb jij daar misschien aangezeten of iets veranderd'' en dan met een ondertoon van ''Dat heb jij gedaan''.

Dan is het heel simpel idd ''dikke doei ajuus ga volgende keer maar naar de media markt''

En als het gewoon simpel op te lossen is doe ik dat ook wel zo aardig ben ik dan weer wel :+

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

rocketno46 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:41:
[...]

Mja, heb ik ooit in mijn jeugd ook gehad, vrijwel precies dezelfde situatie. Die vriend was daarna geen vriend meer. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ach, het gaat natuurlijk verder dan computers. De huisarts krijgt vragen op feestjes, de jurist krijgt vragen, de accountant etc. Ikke als medisch bioloog (dus geen arts!) kreeg ook vaak vragen over medicijnen. Nu begrijpt de familie dat ik aan infecties werk, en goh... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 17-07-2012 12:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

NMe schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:56:
[...]

Mja, heb ik ooit in mijn jeugd ook gehad, vrijwel precies dezelfde situatie. Die vriend was daarna geen vriend meer. :)
Toen de cd branders en cd's met illegale software op de markt waren (twillight cd's etc ) wisselde ik die vaak uit met een vriend. Spellen branden ging nog met 2x speed etc Tot op een keer toen mijn windows opnieuw geinstalleerd moest worden had ik geen cd, die vriend had er wel eentje en die kwam hij even langsbrengen (2 minuten lopen van mijn huis destijds) en vroeg 10 gulden. Ik dacht dat hij een grap maakte, maar hij was bloedserieus. Ik kreeg de cd niet voordat ik betaalde. Dat gedrag was ook gelijk het einde van die vriendschap

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:59:
Ach, het gaat natuurlijk verder dan computers. De huisarts krijgt vragen op feestjes, de jurist krijgt vragen, de accountant etc. Ikke als medisch bioloog (dus geen arts!) kreeg ook vaak vragen over medicijnen. Nu begrijpt de familie dat ik aan infecties werk, en goh... ;)
offtopic:
hoeveel vaginale infecties van 70+ tantes heb je al moeten aanschouwen? :+

ik heb gelukkig familie die heel veel voor elkaar doet... de ene oom schildert de boel, mijn vader doet de belastingaangifte, een ander legt weer elektra aan... en dan nog vragen wij elkaar altijd zeer voorzichtig (alsin: zonder enige "dwang") of iemand ergens mee zou willen helpen... werkt prima... ik ben inmiddels naar de andere kant van het land verhuist, dus krijg nog weinig computer-vragen voorgelegd... maar soms bellen ze me en zeggen dan: "als je bij gelegenheid in de buurt bent, zou je dan misschien langs willen komen".. no problemo... vaak helpt een teamviewer sessie ook al.... (overigens gebeurt dit alles maar een paar keer per jaar, dus dan is het nog goed te verteren ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

P.O. Box schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:16:
offtopic:
hoeveel vaginale infecties van 70+ tantes heb je al moeten aanschouwen? :+
Op feestjes en familiereunies is het geen gewoonte om dit op tafel te gooien, tenminste niet in mijn familie en kennissenkring :+ . Maar vragen over antibiotica... :D

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 17-07-2012 13:18 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 08:53
Ik had ook een kennis die mij nog maar voor 1 ding belde, maar dit waren meestal wel kleine vragen waar ik haar via de telefoon verder kon helpen. Toen ik op een gegeven moment de telefoon op ging nemen met
"IT-crowd, have you tried turning it off and on again?" was dat voor haar genoeg hint. Het kan ook zijn dat ze ondertussen twee zoons heeft in de computer-savvy leeftijd.

@gambieter: natuurlijk gaat het verder dan computers, wat dat betreft hebben we niets te klagen, aan een IT-er gaat gelukkig niemand op een feestje vragen of we even naar z'n :X :X :X willen kijken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MaffeMaarten schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 13:18:
Ik had ook een kennis die mij nog maar voor 1 ding belde, maar dit waren meestal wel kleine vragen waar ik haar via de telefoon verder kon helpen. Toen ik op een gegeven moment de telefoon op ging nemen met
"IT-crowd, have you tried turning it off and on again?" was dat voor haar genoeg hint. Het kan ook zijn dat ze ondertussen twee zoons heeft in de computer-savvy leeftijd.
Mijn broer belt me nog wel eens met vragen als "ik kan niet op het hotelnetwerk komen, wat kan ik daaraan doen?" of "hoe kan ik dit bestand openen" :X . Ik moet hem echt eens op LMGTFY wijzen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Herkenbaar verhaal. Maak het dagelijks mee op het werk, maar ook in prive-sfeer.
Je wordt gevraagd om een PC opnieuw te installeren en vervolgens gaat men klagen dat het systeem niet meer is zoals het was (wachtwoorden op websites kwijt e.d). Vervolgens wordt er van je verwacht om op te komen draven om het te fixen, en dat mag uiteraard niks kosten.

Ik ben er de laatste maanden terughoudend in geworden. Voor directe vrienden stel ik m'n hulp graag beschikbaar voor niks, maar voor vrienden van (via via) factureer ik het tegenwoordig gewoon.

Voor mij geen reden om uit de IT te stappen maar wel om er op een andere manier mee om te gaan.
Waar ik me nog het meeste aan stoor is dat je pas iemand hoort als er een probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als IT krijg je nooit te horen van "hey mijn systeem draait vandaag geweldig" je krijgt puur het gezeik. Een sales man krijgt een fles wijn of een dikke bonus als hij een goede deal maakt maar als IT krijg je het niet als je een uptime hebt van 99,9%.
Vergeet niet dat IT voor zo ongeveer alle bedrijven een ondersteunende rol biedt en dus als noodzakelijk kwaad wordt gezien.

Of geef jij de NUON-man ook een bloemetje als 'ie na twee dagen zwoegen de stroom eindelijk weer werkend heeft gekregen, of ben je boos dat 'ie het niet sneller gefixt heeft?

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 17-07-2012 14:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoVla
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-09 14:55

YoVla

Yoghurt met vla

Ik kan mij wel vinden in TS zijn verhaal. Zo heb ik al eens met veel moeite een laptop voor iemand klaar gemaakt en daar kon nog geen bedankje voor terug komen.

Sinds dien, als de beste man mij iets vraagt, ben ik plotseling erg druk.. denk dat die de hint wel begrijpt ;)

Maar ook positieve verhalen hoor, ik repareer laptops en computers van een kennis & in ruil is mijn auto een stuk goedkoper in onderhoud (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 14:37
Waarom denken mensen dat als je iets voor je beroep doet dat dat ook meteen je hobby is en dat je dat wel 24/7 zou willen doen 8)7

Ik doe dat niet voor kennissen of vrienden van vrienden daar de neef van die aangetrouwd is met ome Co ;w

Enige die ik help is me schoonvader en me moeder. Verder zoeken ze het zelf maar uit. En me vrienden heb ik 10 jaar geleden geleerd hoe Windows te installeren.

krijg wel eens de vraag of ik zou willen kijken of iets fixen. Zeg ik altijd ja geen probleem. €100 per uur. En dan gaan ze lachen alsof ik een grapje maak, maar ik maak geen grapje.

Als ik een timmerman nodig hebt voor mijn huis die een kennis of vriend is dan betaal ik die ook gewoon.

Aan de TO.

had mooi gezegt dat hij het huisje kosteloos zou mogen uitlenen aangezien jij ze al xx keren geholpen hebt.

ondankbare mensen :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hengst
  • Laatst online: 09-09 12:04
@demichel, je hebt een mooie beerput geopend, het lijkt er op dat we zo'n massaal topic gaan krijgen als we allemaal niet kunnen vinden.

Ik heb in mijn studententijd in computers en netwerken voor mkb gehandeld en dat was helemaal geen verkeerde studentenverdienste. Een studie informatica brengt je overal binnen voor dit soort klussen en ik had met mijn maatjes ook nog op wat grotere klussen gewerkt dus wel wat te verkopen.

In die tijd heb ik geleerd dat je als je wat verkoopt je vaak aangekeken wordt op het resultaat. Als je computers repareert (wat ik veel heb gedaan) heb je dat ook, mensen denken dat ze kunnen terugkomen. Oftewel als je er eenmaal aan begint is het einde zoek. Inmiddels heb ik dat allemaal vaarwel gezegd en raak ik niemand zijn computer meer aan.

De enige computers die ik nog af en toe bekijk zijn die van mijn ouders, die wonen echter niet zo heel dichtbij dus ik zie die PC maar heel weinig we spreken meestal in Amsterdam af zonder PC. En daardoor zijn ze geneigd andere mannetjes en vrienden te vragen. Die maken er dan een nog grotere klerezooi van dan mijn vader kan en dus stapelen de problemen zich op. 5 jaar geleden heb ik ze dus aangeraden om een HP laptop te kopen daar zit support bij en er kan weinig misgaan zonder dat HP een oplossing heeft, als dat niet lukt kom ik wel langs.

In die 5 jaar is er toch zoveel misgegaan dat ik nu een nog stevigere strategie kies, doel: mijn ouders hebben een werkende computer, mannetjes kunnen hem niet slopen, ik heb geen gezeur.

Hoe doe je dat?
1. zorg altijd dat je zoveel afstand houdt van het apparaat dat je er zelf geen verbinding mee hebt.
2. houd die afstand ook als je over de vloer bent zodat je niet voor de computer komt.
3. behoudt regie als je toch in een computer gesprek komt.

De oplossing die hieruit volgde bij mijn ouders is nog simpeler dan je je kunt voorstellen:
Adviseer ze een Apple iMac te kopen bij Apple met 1 jaar Mac training erbij en 2 jaar on site support. Kost 1700 Euro maar dan hebben zij een mooie computer die alles wat hij moet doen doet en je hoeft nooit te reanimeren dat doet Apple wel voor je.

Ik ben geen fanboy maar vind dit wel de meest charmante oplossing, Iedereen aan een computer die bij hem of haar past.

(oh voor meer van dit soort advies kunnen mensen bij mij terecht, 50 euro per uur 8) )

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 15:39

Niet waar. Toen ik nog voor een baas werkte heb ik een ticket de support-tracker ingeknald met een tekst als: "Alles doet het prima. Niets te klagen." Met een foto erbij van mijzelf naast de PC met mijn duim omhoog.

Was wel een vrij unieke situatie, want de ticket werd geprint en opgehangen (zal me niet verbazen als ie er nog steeds hangt). Overigens ben ik sowieso van mening dat je de systeembeheerder altijd te vriend moet houden. Betaalt zich dubbel en dwars terug.

Overigens heb ik ook jaren PC's gefixed, uiteindelijk ook betaald voor mensen die ik via-via kende. Ben daar helemaal mee opgehouden, het levert meer stress dan plezier op (voor mij althans). Ik doe het nu enkel nog voor mijn ouders en opa's en oma's (die heel hip halverwege de 80 ook aan de PC zijn gegaan).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-10 13:42
Nou ik doe het heel soms nog.
Maar ga ervanuit dat ik er niets voor terug krijg (omdat ik een goed hart heb)
Ik verwijs 9 van de 10 mensen naar www.dell.nl of www.apple.nl
Hoor ze dan niet meer.
Maar tja is nou eenmaal zo mensen maken vaak misbruik van je.
Ik zeg ik doe iets met computers vaag ...

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 19:20

Het is dan ook erg zuur dat deze mensen niet inzien dat jou tijd ook wat waard is. Begrijp wel dit kun je ze ook niet 100% kwalijk weten want als IT-ers hebben we zelf voor deze beeldvorming gezorgd.

Breng het gewoon ter sprake en maak duidelijk dat je jezelf hier redelijk bezwaard in voelt.

Toen ik uit de IT stapte begreep niemand me maar toen ik uitlegde dat ik van de gemiddelde persoon geen waardering kreeg voor wat ik voor ze deed snapte iedereen het gelijk.

Als ze het na die uitleg niet snappen dan weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt.

succes en laat de afloop weten
Zonde. Ik zit in de IT omdat ik het vak leuk vind. Niet om de waardering die ik van anderen wens te krijgen.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
(jarig!)
demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:21:
Nu heeft de pa van die vriendin een vakantiehuisje in de Ardennen dat altijd leeg staat, op de paar week-ends per jaar dat ze er zelf naar toe gaan. Verhuren doen ze niet aan, te veel rompslomp.
+
Gevraagd aan die vriendin, die gebeld naar d'r pa, belt terug naar ons, "Zeker, jullie mogen dat zeker gebruiken, voor een vriendenprijsje van 275 Euro per week, want normaal in die streek is de vraagprijs in hoogseizoen 600 Euro per week".
Ik zou de man aanspreken op zijn gierigheid?
Hij heeft een huisje, dat hij liever niet verhuurt ivm de (administratieve) rompslomp daaromheen, maar als je vraagt of je er een weekje bivakkeren kan dan hoef je maar een deel te lappen van de 'gangbare' verhuurprijs?
Maar als je nooit verhuurt of dat van plan bent om te doen, dan is wat hij er voor krijgt in het hoogseizoen 0 euro?
Vanaf nu is PC repareren 25 Euro per uur; ja, want vraagprijs in die sector is normaal 50 Euro per uur, is een vriendenprijsje, echt.
Ik zou hém iig wel kosten in rekening brengen of beter nog naar een PC boer sturen...
posttoast schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 14:46:
[...]
Was wel een vrij unieke situatie, want de ticket werd geprint en opgehangen (zal me niet verbazen als ie er nog steeds helpt). Overigens ben ik sowieso van mening dat je de systeembeheerder altijd te vriend moet houden. Betaalt zich dubbel en dwars terug.
Je witl geen BOFH }) tégen je hebben iig :P

[ Voor 13% gewijzigd door Rey Nemaattori op 17-07-2012 15:06 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
IT is in veel bedrijven en huishoudens een ondersteunende dienst, eentje die je net als elektriciteit niet echt waardeert totdat je het niet meer hebt. Echter er zijn ook verschillen...

In een huishouden heb je een vriend of kennis die vrijwillig (en soms tegen een geringe vergoeding) aan de slag gaat om jouw problemen op te lossen. In een bedrijf heb je een betaalde systeembeheerder die verantwoordelijk is voor zijn proces en daarop aangesproken kan worden en bovendien soms jouw problemen oplost. Een vriend moet je te vriend houden, een collega moet in eerste instantie zijn werk doen (en het is een heel stuk prettiger als je hem/haar te vriend kan houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocketno46
Aphelion schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:04:
[...]

Zonde. Ik zit in de IT omdat ik het vak leuk vind. Niet om de waardering die ik van anderen wens te krijgen.
Ik hou ook van mijn vak, en ik werk een jaar of 5 als helpdesk medewerker/systeembeheerder. Ik hoef ook echt niet elke dag te horen dat ik goed werk aflever. Men mag/moet ook kritisch zijn! Maar als het meer regel als uitzondering dat je dagelijks (vaak onterecht) reacties krijgt als; "moest dat nou zo lang duren?" (lees binnen een half uur daar zijn en opgelost), "ik wil nu een pc op mijn buro en je regelt het maar", "door jou is al mijn werk verloren gegaan!"

tja... dan denk ik soms waar doe ik het voor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Daniel36

vernieuwde formule

rocketno46 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:33:
[...]

"door jou is al mijn werk verloren gegaan!"

tja... dan denk ik soms waar doe ik het voor 8)7
Echt? Wat een bok ben je dan zeg :-(

en meer OT: ik zou het idd. niet doen dat huisje en vervolgens stoppen met gratis helpen van die mensen.

[ Voor 17% gewijzigd door Daniel36 op 17-07-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Dat is heel Nederlands ... mensen willen alles voor niets hebben: "hebben hebben hebben" en op alles moet worden afgedingd. Wanneer deze persoon zelf iets aanbiedt aan jou ... dan kost je het geld inderdaad. Vandaar dat een tweedehands computer op Marktplaats ook meer kost dan nieuw, enz. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rocketno46
Daniel36 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:35:
[...]

Echt? Wat een bok ben je dan zeg :-(

en meer OT: ik zou het idd. niet doen dat huisje en vervolgens stoppen met gratis helpen van die mensen.
Helaas hoor ik het vaak, ondanks dat alles automatisch naar het netwerk geschreven wordt. Dit heb ik op meerdere opdrachten gehoord (detachering). Ik ben dan wel aardig kort als dat gebeurd, ik wil best uitleggen wat er precies gebeurd is, doe je dan nog bot en onbeleefd...... :w + hier heb je het nummer van mijn manager...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

maareh ... weer ontopic. Heb je 'm al een tegenvoorstel gedaan? 50EUR ipv 275EUR. Symbolisch bedrag, voor een jarenlange vriendendienst. Daarna kan je alsnog afwimpelen. Ooit bij nagedacht trouwens dat de pa van je vriendin je aan het testen is? ;) Gefaald trouwens, want je wind je er wel erg over op :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 22-09 08:31

WhiteDog

met zwarte hond

Wat een berg herkenbare verhalen hier :)

Ook altijd leuk zijn familieleden die aankoopadvies geven aan andere familieleden terwijl je er bijzit en dan nog met je gaan strijden als jij een andere (gefundeerde) mening hebt. Wie is hier nu weer de expert? Zoek nog altijd een goede "punch line" om ze dan meteen het zwijgen op te leggen :)

Verder gewoon geld vragen, en hoe meer hoe beter. 25 € / uur is echt wel het minimum. Hoe meer geld je vraagt hoe beter ze ook naar je luisteren en niet 2x dezelfde fout maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:05
Inderdaad heel, maar dan ook heel herkenbaar.
Systeempje onderhouden hier, programmaatje schrijven daar, hrm'pje, databeesje, sqlserver... etc..
Dan moet er een muurtje worden gemetseld of een raampje vervangen en moet er ineens betaald worden.

Het is iets waar elke IT'er zn neus tegenaan stoot; IT werk wordt gezien als een vriendendienst, maar al het andere is "werk" waarvoor betaald moet worden.

Ik heb dat jaren geleden mezelf gerealiseerd en doe het dan ook al jaren niet meer (jaar of 10), ik heb geleerd om "nee" te zeggen. (met een paar kleine uitzonderingen voor mensen die altijd voor me klaar staan)

Het is een beetje n harde les.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik zie zo de volgende dialoog voor me:

Jij: Bedankt voor jullie aanbod voor het huisje. Ik was wellicht ten onrechte in de veronderstelling dat ik het huisje gratis zou mogen gebruiken omdat ik jullie vaak uit de brand help met de computers.

Zij: Ja, maar je krijgt toch een aanzienlijke korting, normaal kost het huisje veel meer.

Jij: Ja maar normaal verhuren jullie je het huisje helemaal niet, dus het is voor jullie gewoon pure winst, terwijl ik altijd voor niks help.

Zij: Ja maar we vragen elke keer of je er iets voor wilt hebben en dan zeg je nee, dat je dat niet hoeft. Nu wil je opeens wel gratis gebruik maken van ons huisje.

Jij: Ja inderdaad, ik zeg dat ik er niks voor wil, maar stiekum verwacht ik wel: Voor wat, hoort wat...

Zij: Daarom geven we ook korting, maar je wilt dus meer korting...

Jij: Vul zelf maar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

WhiteDog schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:46:
Ook altijd leuk zijn familieleden die aankoopadvies geven aan andere familieleden terwijl je er bijzit en dan nog met je gaan strijden als jij een andere (gefundeerde) mening hebt. Wie is hier nu weer de expert?
Zulke situaties herken ik ook. Net als dat ik met een maat een paar jaar geleden een leuk gesprek heb gehouden over bij welke eisen en omstandigheden je bijvoorbeeld beter voor systeem A kan kiezen. Hij was het daar compleet ongefundeerd niet mee eens. Enkele jaren later word ik nu door hem op religieuze wijze continue uit de tent gelokt waarom systeem A beter zou zijn, aangezien meneer ook over is. Helemaal leuk als hij een paar borrels op heeft. Het is net alsof ik naar een predikant luister die zijn geloof wil opdringen, want enige kennis van zaken ontbreekt. Gelukkig werk ik al jaren met systeem A, weet hij ook. Erg apart. Mensen willen graag eenvoudig geloven. Slightly offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Laatst online: 05-02-2024
HaX0r schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:45:
Ze hebben jou ook altijd netjes gevraagd of je er wat voor wilde hebben. Had dan gezegd: "Ik zou graag een keer jullie huisje huren.". Maar dat heb je niet gedaan.
Ik weet nog maar sinds kort dat ze dat huisje hebben...

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FT Twisty
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-02 22:12

FT Twisty

😎🏍️🎮📺📷☕

HaX0r schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:45:
Je kan die mensen het niet verwijten dat ze daar wat geld voor willen hebben. Ze hebben jou ook altijd netjes gevraagd of je er wat voor wilde hebben. Had dan gezegd: "Ik zou graag een keer jullie huisje huren.". Maar dat heb je niet gedaan.
Ik ben het daar niet mee eens.
Dat zou in principe niet uit moeten maken. Hij heeft elke keer het geld afgeslagen en zoals hij aangaf, wist hij niet van te voren dat ze dat huisje hadden en/of heeft er natuurlijk niet bij stil gestaan toen hij hun computers repareerde dat hij uberhaupt ooit een keer gebruik zou willen maken van dat huisje.

Het is naar mijn mening het principe wat een wrang gevoel opbrengt, omdat hij wel altijd heeft klaargestaan voor anderen, maar als hij een keer iets nodig heeft, wat voor hun geen enkele moeite zou zijn qua handeling omdat ze alleen een sleuteltje hoeven uit te lenen, dan 'vergeten' ze voor het gemak even wat hij allemaal voor hun gedaan heeft.

Verder is het ook zo dat hij zelf nooit gevraagd heeft om compensatie of geprobeerd heeft om aan die mensen te verdienen, dat werd door de mensen zelf aangeboden. En deze mensen vragen wel zelf meteen om compensatie aan hem en proberen aan hem te verdienen.

AMD 3700x | Asus RTX 2080 OC | ROG Strix x570-F Gaming | Corsair 16GB @ 3200 | Honda CBR600F4 | Canon 650D | Canon 18-55mm | Canon 50mm f1.8 | Tamron 70-300mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha zo bekend.

Ik doe het alleen voor mijn (schoon)ouders, broertje, zusje en oom waar we elke 2 weken koffie drinken voor de voetbal voor niks. De rest mag gewoon 40 het uur betalen, klaar.

De tijd dat ik me liet misbruiken ligt ver achter me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-09 23:42

HaX0r

n00b

Santho schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 16:53:
[...]

Ik ben het daar niet mee eens.
Dat zou in principe niet uit moeten maken. Hij heeft elke keer het geld afgeslagen en zoals hij aangaf, wist hij niet van te voren dat ze dat huisje hadden en/of heeft er natuurlijk niet bij stil gestaan toen hij hun computers repareerde dat hij uberhaupt ooit een keer gebruik zou willen maken van dat huisje.

Het is naar mijn mening het principe wat een wrang gevoel opbrengt, omdat hij wel altijd heeft klaargestaan voor anderen, maar als hij een keer iets nodig heeft, wat voor hun geen enkele moeite zou zijn qua handeling omdat ze alleen een sleuteltje hoeven uit te lenen, dan 'vergeten' ze voor het gemak even wat hij allemaal voor hun gedaan heeft.

Verder is het ook zo dat hij zelf nooit gevraagd heeft om compensatie of geprobeerd heeft om aan die mensen te verdienen, dat werd door de mensen zelf aangeboden. En deze mensen vragen wel zelf meteen om compensatie aan hem en proberen aan hem te verdienen.
Allemaal fijn en aardig, vind het nog steeds meer iets voor in de huiskamer dit topic.

Iemand helpen met de computer is wel even wat anders dan je huisje uitlenen. Het is ook nog eens niet direct de vriendin van zijn vrouw die er over gaat, maar haar vader. Die staat toch een stuk verder weg, het feit dat ze het verder niet uitlenen of huren betekend waarschijnlijk dat ze daar niet zo van houden. Het feit dat het mag en ook nog voor zo weinig is zou ik vriendelijk genoeg vinden.

Maar goed ik vind het topic niet onder werk en inkomen passen.

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:37
Rhy schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 15:42:
Dat is heel Nederlands ... mensen willen alles voor niets hebben: "hebben hebben hebben" en op alles moet worden afgedingd. Wanneer deze persoon zelf iets aanbiedt aan jou ... dan kost je het geld inderdaad. Vandaar dat een tweedehands computer op Marktplaats ook meer kost dan nieuw, enz. ;-)
Misschien dat ik iets te veel van de wereld heb gezien maar het valt me vaak op dat zaken die als "typisch Nederlands" worden betiteld op allerlei plekken op de wereld veel meer spelen dan hier. Dit is een goed voorbeeld...

Overigens heb ik een soortgelijk gevoel bij zinnen die beginnen met "Tegenwoordig...", over het algemeen volgt er dan een statement dat getuigt van weinig historisch besef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

gambieter schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 12:59:
Inderdaad. Ik werk als webdesigner. Toch denkt iedereen dat je dan veel verstand hebt van computers. Ik gebruik de computer alleen als gereedschap. In principe niet minder dan iemand die de administratie doet en heel de dag in Excel zit te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat ik me nou afvraag in deze:

Heeft de pa van die vriendin van je vrouw wel de gelegenheid gehad om een relatie te leggen tussen degene die altijd gratis hun pc's komt repareren, en degene die een weekje in dat huisje wil logeren?

En zo ja:
Is het de pa van die vriendin van je vrouw wel duidelijk dat er een substantiele waarde geleverd wordt als je de pc fixt? Heeft hij uberhaubt ooit zijn pc weg moeten brengen naar een reparatie-shop?

Ik probeer me maar even in te leven in de gedachtegang van de pa van die vriendin van je vrouw .

Oja: geen aannames maken als je hier een antwoord op gaat geven.

[ Voor 45% gewijzigd door joopv op 17-07-2012 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 13:14
Wokkels schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:10:
Tsja, Ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met de mensen die nog wél iets over hebben voor een ander. Ik kijk vooral naar Obiter dictum. Ik ben ook handig op verschillende vlakken en help graag mensen in mijn omgeving. Of dat nu een vriend is die ik al 20 jaar ken of de broer van de buurman... Het is fijn om te doen, good karma en vaak (niet altijd) kan de andere persoon echt nog wel eens iets voor je betekenen. Ik denk alleen wel dat je lichtelijk selectief moet zijn in hoeveel je voor welke personen doet. Een vage kennis ga ik niet zomaar voor op m'n kop staan, een dierbare wel. Dat heet gewoon iets voor iemand over hebben zonder daar persé iets voor terug te verwachten en is eigenlijk een essentieel onderdeel van onze cultuur. Jammer dat zovelen dat niet meer kunnen opbrengen, de wereld zou mooier zijn als dat wel zo was.
En hier sluit ik mij bij aan. Ook ik help mensen op meerdere vlakken, en dus niet alleen met computerproblemen, maar ook als er geklust of getild, of belasting / financieel advies nodig is. Vind ik helemaal niet erg, en ik verwacht niet altijd een tegenprestatie.

Helaas is het zo dat er heel veel mensen zijn die toch wel erg egoïstisch zijn, en waarbij de waardering voor een werkende computer niet veel verder gaat dan een glaasje fris en een droog koekje. Dit is wel een groep mensen die ik niet snel een 2e keer zal gaan helpen. In de regel zijn dit ook geen mensen die heel erg dicht bij me staan.

Wat betreft de oude PC die uit de oertijd lijkt te stammen. Ik ben me er heel erg van bewust dat een flink aantal mensen geen nieuwe PC kan veroorloven. Als mensen dicht bij me staan ben ik zelfs nog bereid om op dit vlak te improviseren. Zo heb ik vorig jaar nog voor een buurman die financieel redelijk aan de grond zit nog van 2 oude computers nog 1 werkende weten te maken. Niet ideaal, maar hij kon weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Testert schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:09:
[...]

+1 Tijd om volwassen te worden demichel. Kruip uit je comfort zone en pas gedrag toe waarvan je wilt dat je dreumes dat leert.

"Oh, goh wat jammer. Ik had gehoopt dat dit wel tegen onkostenvergoeding zou kunnen. Laat maar zitten."

of

"Oh, goh wat jammer. Ik had gehoopt dat dit wel tegen onkostenvergoeding zou kunnen, omdat er anders toch geen gebruik van gemaakt wordt. Voor je pc sta ik immers ook altijd klaar"
Inderdaad, heb je gelijk in.

Moet er wel aan toe voegen dat, zoals de meesten hier weten, demichel Vlaming is en we in deze zaak zeker het cultuurverschil Vlaanderen/Nederland niet mogen vergeten. Nederlanders zijn nu eenmaal een stuk directer en je weet onmiddellijk waar je staat, een kwaliteit die ik immens kan waarderen. In Vlaanderen is dat niet zo, helaas.

Maar inderdaad, mijn "Mr Nice"-gehalte moet dringend drastisch naar beneden.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
joopv schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:39:
Wat ik me nou afvraag in deze:

Heeft de pa van die vriendin van je vrouw wel de gelegenheid gehad om een relatie te leggen tussen degene die altijd gratis hun pc's komt repareren, en degene die een weekje in dat huisje wil logeren?

En zo ja:
Is het de pa van die vriendin van je vrouw wel duidelijk dat er een substantiele waarde geleverd wordt als je de pc fixt? Heeft hij uberhaubt ooit zijn pc weg moeten brengen naar een reparatie-shop?

Ik probeer me maar even in te leven in de gedachtegang van de pa van die vriendin van je vrouw .

Oja: geen aannames maken als je hier een antwoord op gaat geven.
idd, dit vroeg ik mij ook af. Stel dat jij voor die pa gewoon een vage kennis bent die een keer zijn pc heeft gefixt dan kan ik me voorstellen dat ie niet direct zijn huis uitleent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

ws. heeft de meneer van het huisje een foutmelding gehad in Windows en dacht toen dat dat door de reparatie kwam. Dit is zijn wraak (ook al was de foutmelding een gebruikersfout).

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben er jaren geleden gelukkig mee gestopt. Hier is waarom :+ http://theoatmeal.com/comics/computers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
demichel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:01:
Dan had ik het nog niet eens over die keer dat ik uitgescholden werd voor rotte vis toen ik "de foto's van de geboorte van onze Pieter" niet kon terughalen na een HD-crash zonder backups... schaamde ik me niet dat ik zo'n eenvoudig klusje niet aankon? Schaamde ik me niet mezelf "IT-manager" te noemen (wat ik trouwens niet ben, maar kom, als zij dat denken...)
Waren dat dezelfde mensen? 'T is maar wat je 'vrienden' noemt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Hydra schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 20:47:
[...]

Waren dat dezelfde mensen? 'T is maar wat je 'vrienden' noemt.
Och, die keer kon ik er nog mee overweg, als je net de boodschap krijgt dat de foto's van de geboorte van je zoon onherroeppelijk verloren zijn, wordt de boodschapper genadeloos afgemaakt. Ach, ik kon er op dat moment wel inkomen. Later hebben ze zich daarvoor uitgebreid verontschuldigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 19:15
Ik heb een tijdlang bijgebeund, gratis (of mee-eten) voor vrienden, paar tientjes per uur bij een paar 'zakelijke' klanten. Ik ben er een jaar of vijf terug rigoreus mee gestopt. Het gezeik wat je er van hebt is het niet waard. Op verjaardagen wordt ik nog regelmatig gevraagd, maar ik verwijs ze door naar de lokale Mycom.

Computerwerk lijkt zwaar ondergewaardeerd, zowel op daadwerkelijke waarde maar ook gezien wat er na reparatie met de machine wordt uitgehaald. Heb je een avond gespendeerd om vier browser toolbars en een paar honderd Mb aan malware te verwijderen ('de PC is zo traag, en mijn startpage wordt elke keer gereset'), bellen ze je gerust een week later weer op met 'ik snap er niks van, ik installeerde een gratis spelletje en er is ineens weer van alles geïnstalleerd'.

Alsof je ze helpt een schuurtje te timmeren en ze bellen je een week later op 'zeg ik heb het weer in elkaar geschopt, kun je het nog een keer komen timmeren?'

Te veel mensen zijn hun computer niet waard, en ik verkwist er mijn tijd niet meer aan. De enige PC die ik support is die van mijn moeder, maar die machine houd ik dan ook volledig in de hand. Geen local admin, er wordt niets geïnstalleerd zonder dat ik het weet. Als ik langskom gaat het 'change window' in ;) Needless to say, die machine draait dan ook al jaren als een zonnetje.

Mijn broer heb ik destijds ook verteld dat hij het zelf maar moest gaan leren, en misschien moest hij maar eens een Apple kopen. Wat hij prompt deed, en daar kan ik hem niet mee helpen :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik ken het gevoel, veel mensen zitten te zeuren aan je kop (vooral een jaar of 5 terug) dat hun computer niet meer lekker loopt, nou ik met mijn beperkte kennis rond die tijd aan de slag en meestal waren de problemen weer netjes opgelost voor 5 euro per uur wat niet bepaald duur is. Lukt het een keer niet om geen materiële kosten te maken dan heb je trammelant, dan gaan mensen zitten huilen om 30-40 euro voor een ram moduletje bijvoorbeeld en zeggen ze dat je er niets van bakt. Nu lig ik er niet wakker van dat 1 persoon dat zegt maar als meerdere mensen dat gaan zeggen en rond gaan bezuimen dat ik alleen maar duur ben en slecht ben in het vak dan houd het snel op voor mij. Nu repareer ik privé alleen de pc`s van mijn ouders + zussen nog en enkele familieleden die altijd voor je klaar staan en vraag daar dan ook niets voor. De rest van de mensen stuur ik door naar het bedrijf waar ik op dit moment werk, dan zien ze de echte prijzen eens een keer. een IT/ICT `er wordt zwaar onderschat in zijn werkzaamheden, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 22:49

Don Quijote

El Magnifico

"Mooie" verhalen en helaas ook veel te herkenbaar. Ook bij mij was er op en gegeven moment een periode dat ik niet op een verjaardag kon komen of er werd niet gevraagd of ik "niet even naar de computer" kon kijken. Op zich niet zo erg, ware het niet dat het gros van de mensen de computer op een studeerkamer heeft staan, waardoor ik dus niets van de verjaardag mee kreeg. Nog gekker werd het toen de omgeving door kreeg dat ik ook wel handig met camera's was, dat betekende dat ik een periode lang elk feest of bruiloft door een lens aan het bekijken was.
Ik ben dus, zoals vele, hier helemaal mee gestopt; alleen voor goede vrienden en directe familie wil ik nog wel eens wat doen, maar dan niet op verjaardagen en feestjes. Als andere toch blijven aandringen vertel ik ze dat mijn werkgever gedurende de dag 200 Euro per uur rekent voor mijn werkzaamheden, en dat ze mijn werkgever mogen bellen ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Laat die gasten het rambam krijgen met hun huisje en hun computers

Ik ken het, zelfde als iedereen hier. Ik doe het niet meer, niet voor €50 en niet voor nix. Bel studentaanhuis.nl maar.

Een huisje dat leeg staat, is natuurlijk wel iets anders -gevoelsmatig zeker- dan een Pc. Maar reken eens uit; 15x 4 uur = ??
;)

Daarom; laat ze verrekken en boek voor 300 euro of misschien iets meer ergens anders een huisje/hotel/appartement.

[ Voor 7% gewijzigd door bord4kop op 17-07-2012 21:43 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Ach ik werk met klanten die bij een cursus het eerste vragen: "hoe gaat die pc uit?" terwijl de instructeur maar even zegt "zullen we eerst beginnen met de pc aan te zetten", en dit om aan te geven dat ik best een lastige taak heb met zulke mensen. als ik een mail stuur dat de pc is gecrasht en dat er een heel schadelijk virus op zit die nu het scherm uit zal zetten dan doet deze klant het ook nog echt om de pc uit te zetten en eventueel weg te zetten.

Ik werk ook voor een paar familieleden maar ik reken gewoon door. Vraag je het een ander moet je ook betalen en aangezien ik nu redelijk rap doorwerk heb ik zoiets van ja daaaag ik ga niet voor j*n l*l hier zitten. Mijn boterham moet ook op de plank komen en niet door liefdadigheidswerk. Als ik als vrijwilliger aan het werk wil zat mogelijkheden maar ik wil gewoon geld zien klaar. Ik ben nu ook brutaler geworden met vragen en rekenen maar dat hoort er gewoon bij.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 15:40

TommyGun

Stik er maar in!

Topic niet gelezen, maar; daarom fix ik geen pc's meer, op werkgerelateerde dingen na :)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:57
Ben d'r ook niet zo happig meer op, net als met verhuizen en klussen overigens. Doe ik eigenlijk alleen nog maar als ik erop kan rekenen dat ze mij ook helpen als ik daar behoefte aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:09
Doet me denken aan een stukje dat ik laatst in de krant las. Dat ging ongeveer zo:

"Een ondernemer krijgt telkens een foutmelding op z'n pc en weet niet wat hij ermee aan moet. Hij laat een deskundige komen. Die klikt 3x en het probleem is opgelost. De deskundige stuurt een factuur van 500 euro. De ondernemer belt boos op waarom 3 muisklikken 500 euro kosten en vraagt om een specificatie. De deskundige stuurt een specificatie: 3x muisklik a 0,50: 1,50. Weten waar te klikken: 498,50"

Natuurlijk kan je neefje of buurjongen je pc fixen. Maar de kennis om het goed te doen kost nu eenmaal geld.

Ik ben er ook tegenaan gelopen en doe het alleen nog voor m'n ouders, zij hebben ook 18 jaar voor mij gezorgd. Ze hebben 2 identieke pc's, dan hoef ik er maar 1 in te richten en vervolgens te klonen. Ze hebben geen installatierechten (af en toe wel lastig bij een usb-stick) en er gaat dan ook nooit iets fout. Enige waarvoor ze soms bellen is als een website bokt omdat de adblocker ervoor gaat liggen, dan moet ik ff remote aanloggen omdat Adblock Plus nu eenmaal niet op afstand te beheren is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 19:24

nFo

Herkenbaar -1 :X

Het probleem is alleen dat ik geen nee kan zeggen en communicatie skills heb van een goudvis.
Maar goed ik heb geen vrienden dus dat scheelt weer, alleen voor mijn familie fix ik wel is een pc.
Ondertussen druk ik maar weer hier op: http://nooooooooooooooo.com/
En pc's repareren zonder SSD valt zwaar tegen....

[ Voor 8% gewijzigd door nFo op 17-07-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevyx
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:42

Sevyx

Facta non verba!

De situaties die door jullie beschreven worden komen maar al te bekent voor. Ik ben systeembeheerder in een gemeente uit de beurt waar ik ook woon. Veel mensen op het werk vragen of ik ook wel even naar hun prive PC kan kijken. Inmiddels ben ik 40 euro per uur gaan rekenen, sindsdien hoor ik weinig tot niemand meer.

Het zelfde gold voor een vage kennis van me moeder. Die mij altijd vroeg om de lokale office problemen te verhelpen. Op een gegeven moment te kennen gegeven dat ik inmiddels 40 euro per uur vraag en nooit meer gehoord.

Dusja ik cenk inderdaad dat veel mensen niet de waarde van een "ICTer" kunnen inschatten!

Psn - Sevyxs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tom schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 17:25:
[...]

Inderdaad. Ik werk als webdesigner. Toch denkt iedereen dat je dan veel verstand hebt van computers. Ik gebruik de computer alleen als gereedschap. In principe niet minder dan iemand die de administratie doet en heel de dag in Excel zit te klooien.
Idem.

Kreeg laatst diezelfde vraag van familie. Die kerel is kapper, dus ik heb hem maar uitgelegd dat het ongeveer hetzelfde werkt: Hij werkt aan het hoofd van iemand om die persoon er mooier uit te laten zien. Betekent dat ook dat hij als kapper geschikt is om hersenchirurgie uit te voeren?

Hij volgde mijn briljante analogie niet... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik krijg echt al jaren geen vragen meer over computers. Volgens mij komt dat grotendeels omdat ik om ga met mensen die iets van IT weten, maar ook omdat computer meuk nu gewoon werkt.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond P schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:03:
Je kan natuurlijk gewoon het idee opperen om te betalen in natura.
275 Euro? Prima, 50 tientjes voor je stroom en de volgende keer fix ik je pc voor niets. ;)
50 tientjes bieden in plaats van 27,5 is natuurlijk geen verkeerde actie _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
Vertel hem dat je zijn surfgeschiedenis hebt opgeslagen. Die porno niet openbaar maken is hem meer waard dan 275. Zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat noemt men chantage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:03
Afgezien van alle zielige verhalen van tweakers die uitgebuit worden en gratis pc's fixen valt het me op dat toch wel erg veel mensen lijken te denken dat het reëel is van demichel om te verwachten dat ie een week gratis in een vakantiehuisje kan gaan zitten omdat iemand dat toevallig heeft.

Een paar punten:
  1. De relatie is: demichiel -> zijn vrouw -> vriendin van zijn vrouw -> vader van de vriendin van zijn vrouw. Met zoveel stappen heb ik waarschijnlijk 10.000 mensen in mijn kennissenkring met een huisje...
  2. Demichiel heeft de familie vaak met computerproblemen geholpen, maar hoe vaak dan specifiek de vader van de vriendin van zijn vrouw? Dat je ook andere mensen in de familie helpt is weinig relevant.
  3. Hoe close denk je te zijn met die kennissen? Je wist notabene tot voor kort niet eens dat ze dat huisje hadden. Klinkt nou niet echt alsof jullie close zijn, en een week in iemands anders huis zitten is toch een flinke gunst.
  4. Waarom denk je dat ze het niet verhuren? Veel mensen zien het hebben als vreemden in hun huis ook als een inbreuk op de privacy/risico.
  5. Als klap op de vuurpijl: ze doen je ondanks dit alles een schappelijk voorstel, en willen het huisje voor ruim de helft van de marktprijs verhuren. Ruim 250 euro's kado! Maar nee, dat is niet genoeg voor meneer. Waarom vraag je niet direct of je ook hun 2e auto mee mag, en zeg er even bij dat ze hem van te voren wel goed aftanken want al die uren aan de pc werken heeft je toch al zoveel fictieve euro's gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
gratis niet, GWL vergoeden maar geen huur betalen, dat wel. Het voor wat hoort wat principe.

Demichel heeft nu het deksel op z'n neus gekregen door dat antwoord. Die kerel zal binnenkort het deksel op z'n neus krijgen als zijn PC weer eens bokt. Want adt laatste zal hem uiteindelijk meer kosten als eenmalig een vakantiehuisje (dat al leeg staat nota bene!!!!!) uit te lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Hielko schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 02:03:
Afgezien van alle zielige verhalen van tweakers die uitgebuit worden en gratis pc's fixen valt het me op dat toch wel erg veel mensen lijken te denken dat het reëel is van demichel om te verwachten dat ie een week gratis in een vakantiehuisje kan gaan zitten omdat iemand dat toevallig heeft.

Een paar punten:
  1. De relatie is: demichiel -> zijn vrouw -> vriendin van zijn vrouw -> vader van de vriendin van zijn vrouw. Met zoveel stappen heb ik waarschijnlijk 10.000 mensen in mijn kennissenkring met een huisje...
  2. Demichiel heeft de familie vaak met computerproblemen geholpen, maar hoe vaak dan specifiek de vader van de vriendin van zijn vrouw? Dat je ook andere mensen in de familie helpt is weinig relevant.
  3. Hoe close denk je te zijn met die kennissen? Je wist notabene tot voor kort niet eens dat ze dat huisje hadden. Klinkt nou niet echt alsof jullie close zijn, en een week in iemands anders huis zitten is toch een flinke gunst.
  4. Waarom denk je dat ze het niet verhuren? Veel mensen zien het hebben als vreemden in hun huis ook als een inbreuk op de privacy/risico.
  5. Als klap op de vuurpijl: ze doen je ondanks dit alles een schappelijk voorstel, en willen het huisje voor ruim de helft van de marktprijs verhuren. Ruim 250 euro's kado! Maar nee, dat is niet genoeg voor meneer. Waarom vraag je niet direct of je ook hun 2e auto mee mag, en zeg er even bij dat ze hem van te voren wel goed aftanken want al die uren aan de pc werken heeft je toch al zoveel fictieve euro's gekost.
Gratis zou ik niet verwachten, maar ze zeggen dat de huisjes in de buurt 600 kosten en dat zijn hoogseizoen prijzen. Buiten dit seizoen zijn ze dan makkelijk 1/3e van de prijs... maar laten we voor het gemak 250 euro aanhouden.
Daarbij zal normaal het huisje leeg staan etc

Maar de grote vraag voor de TS is wel: hoe is jouw contact met die vader van die vriendin?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bord4kop
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 09:31

bord4kop

maximaal 100KB!

Mooi al die meningen, maar als je leest zegt demichel toch duidelijk:
Repareer ik al jaren gratis en voor niks de PC van een vriendin van mijn vrouw, alsook de PC van haar pa en die van een aan aantal andere familieleden van d'r.
..
Dus wel degelijk de PC van die vent zelf.
Daarom zeg ik:
bord4kop schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 21:41:
Laat die gasten het rambam krijgen met hun huisje en hun computers

laat ze verrekken en boek voor 300 euro of misschien iets meer ergens anders een huisje/hotel/appartement.
Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door bord4kop op 18-07-2012 08:34 ]

| Security Management |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Rob schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 08:26:
[...]
Maar de grote vraag voor de TS is wel: hoe is jouw contact met die vader van die vriendin?
Dat had ik duidelijker moeten maken in mijn OP (zie ook de terechte reactie van Hielko).

Eigenlijk kennen we de man vrij goed. We zien hem vaak als we de vriendin opzoeken, ook op feestjes die wij of de vriendin organiseren (in Vlaanderen organiseren we nogal graag "breng maar mee wie je wil, hoe meer zielen hoe meer vreugd"-stijl barbecues bijvoorbeeld, en dan leer je nog eens wat mensen kennen).

Ook soms geholpen met kleine klusjes en dergelijke, terwijl we de vriendin & haar gezin opzoeken, even snel bij haar pa die ouwe sofa naar boven sleuren en zo voorts... en "terwijl je hier dan toch bent, zijn PC is weer zo traag geworden".... Ik doe het allemaal met plezier en er zijn altijd wel een paar streekbieren aan verbonden en zo, gezellig keuvelen in de tuin. (en nee, die streekbieren zijn geen "vergoeding" voor bewezen diensten, als je in Vlaanderen nog maar bij iemand binnenstapt dan gaat de koelkast al open en komen de streekbieren & hapjes al op tafel)

Nu voel ik dat er een prijsetiket op me gekleefd is, 275 Euro per week dus.

Ach, het is weer eens een leermoment zeker?

[ Voor 11% gewijzigd door demichel op 18-07-2012 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 16:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

demichel schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 09:30:
Ach, het is weer eens een leermoment zeker?
Yup, daarom doen de meeste van ons dat al jaren niet meer, ikzelf had vroeger een collectie van minimaal 100 ghost images van Jan en alleman zijn Computers omdat ik die vaak "gratis" hielp, maar net zoals zovelen doe ik het niet meer.

Er zijn een paar mensen waarvoor ik het nog gratis danwel "gratis" , Echt gratis is eigenlijk alleen mijn Moeder en mijn Schoonvader en heel incidenteel mijn schoonzus haar PC als haar vriendje " Meneer de Computer techneut die alles weet" weer eens wat doet waar het niks mee te maken heeft ( uhu ).

Paar vrienden waarvoor ik het "gratis" doe en dat komt omdat ik ze al echt jaren ken sommige al vanaf dat ik 5 ( dus inmiddels 24 jaar ) was maar als ik hun opbel met kom ff helpen verhuizen komen ze, ( Sommige hebben een bedrijfje zoals aannemer/garage ) en daar hoef ik bij verbouwingen of reperaties aan de auto's alleen maar de kostprijs excl. btw te betalen.

Hulp nodig met witten, stuccen tuin verbouwen enz enz, geen probleem kost me niks meer dan een kratje bier, auto's is wat anders omdat er dan ook kosten voor hun gemaakt worden enzo, maar dan heof ik alleen het materiaal excl. btw tegen kostprijs te kopen en meer ook niet.

Inmiddels heb ik pakweg nog 12 images staan en die beheer ik graag :D

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-09 18:08
Ik heb vroeger ook voor jan en alleman gedaan maar daar snel vanaf gespat. Zelfs als jet het gratis deed bleven sommige nog zeiken achteraf en daar hebben we geen zin in.

Nu doe ik het uiteraard gratis voor (schoon)ouders, (schoon)broers/zussen en een 3-tal vrienden. Als een via-via-iemand het vraagt bekijk ik gewoon of ik zin heb en of me de persoon aanstaat, dan spreek ik 20 euro per uur af, contant afrekenen. Al het geld dat ik daarmee verdiend schenk ik einde van het jaar aan een goed doel. In 2011 heb ik het kankerfonds 220 euro gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:48
Als mensen hun beroep alleen maar vaag durven omschrijven ("Ik doe iets in de IT") omdat ze anders door kennissen om hulp worden gevraagd, mag een timmerman dan ook zeggen "Ik zit in de houtbranche" enz.? Gezellige feestjes worden dat, waar iedereen alleen maar bezig is om zichzelf te beschermen...

Komt het niet doordat computers (de fysieke dingen zelf) inmiddels erg goedkoop zijn geworden, maar dat de deskundigheid juist in prijs is gestegen? Men kan zich dus wel de aanschaf permitteren, maar niet het professionele onderhoud.

Waarom bellen mensen wel gewoon de loodgieter als de dakgoot stuk is? En voor brood gaat men nog steeds naar de bakker.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:18:
Heb ook jarenlang de pc gerepareerd van een vriendin in ruil voor een 'tegenprestatie ;) '.
[...]
Afijn, na een tijdje kreeg ze een vriend dus besloot zij eenzijdig dat ik reparaties maar gratis moest gaan doen aangezien ze door die relatie geen zin meer had in 'tegenprestaties'. :(
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:05
torp schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:10:
Komt het niet doordat computers (de fysieke dingen zelf) inmiddels erg goedkoop zijn geworden, maar dat de deskundigheid juist in prijs is gestegen?
Ik denk dat het komt omdat iedereen wel een neefje heeft die "handig met computers is". De waarde van de deskundigheid is dus juist helemaal niet hoog. Een computer repareren is in 80% van de gevallen dan ook geen rocket-science (maar wel tijdrovend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Een aantal jaar terug hielp ik ook jan en alleman met de pc voor niets. Eigenlijk niets anders dan gezeik gehad, vroeg je eens om een tegen gunst, hebben ze het druk. Tegenwoordig fix ik alleen de pc's van de mensen die me dierbaar zijn (en waar ik dus ook bij aan kan kloppen als ik ergens mee zit) voor niets. De rest kan lekker betalen á 30 euro per uur.

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Laatst online: 07-05 12:39
Veel mensen zeggen hier "vroeger". Net als zo'n beetje iedereen deed ik het vroeger ook voor de buurman tot mijn opa en meestal voor niets. Hoewel ik het nu niet meer doe (mijn vrije tijd is me dierbaarder geworden), heb ik toch het gevoel dat áls ik het dan doe, de gebruikers tegenwoordig verstandiger omgaan met hun computers.

Een jaar of 5 (misschien langer) geleden moest je inderdaad overal spyware en 10 toolbars verwijderen en een virus scanner installeren; vaak werd dat dan gewoon een nieuwe windows installatie. Tegenwoordig zie ik bij mijn familie en vrienden dat ze veel verstandiger en kritischer met hun computers omgaan. Misschien heb ik ze iets te vaak op het hart gedrukt dat ze voorzichtiger moeten zijn of misschien zijn we simpelweg het tijdperk van de digibeet een beetje achter ons aan het laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:36
"Windows? Sorry, te lang geleden. Koop maar een Mac."

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:10

ralpje

Deugpopje

SlaadjeBla schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:20:
[...]

Ik denk dat het komt omdat iedereen wel een neefje heeft die "handig met computers is". De waarde van de deskundigheid is dus juist helemaal niet hoog. Een computer repareren is in 80% van de gevallen dan ook geen rocket-science (maar wel tijdrovend).
Correctie: er is overal wel een neefje dat dénkt handig te zijn met computers. De waarde van echte deskundigheid is wel hoog.

Als je denk dat een professional duur is; kijk dan maar eens wat een amateur je uiteindelijk kost ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiaoyao
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-12-2021
Een goede eerste stap lijkt me het toesturen van de url van dit topic. De hint komt vast aan en je hoeft er ook geen confrontatie mee aan te gaan. Genoeg meningen en onderbouwingen hier, dus doe daar je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Xiaoyao schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:56:
Een goede eerste stap lijkt me het toesturen van de url van dit topic. De hint komt vast aan en je hoeft er ook geen confrontatie mee aan te gaan. Genoeg meningen en onderbouwingen hier, dus doe daar je voordeel mee.
Ja, alle "ze maken gewoon misbruik van je" en "ze testen je uit" zullen ze goed doen.

Het lijkt mij geen strak plan om een topic te sturen naar iemand; hoe denk je dat het staat als iemand een probleem dat jou aangaat gaat bespreken met tientallen vreemden in plaats van het eerst bij jou aan te kaarten?

[ Voor 21% gewijzigd door Hahn op 18-07-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 16:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Hahn schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:58:
[...]

Ja, alle "ze maken gewoon misbruik van je" en "ze testen je uit" zullen ze goed doen.
Ach ze kunnen dat nooit achteraf roepen dat het niet duidelijk genoeg was :+ Hoe dan ook ik vind dit een heerlijk topic omdat wij er allemaal wel mee te maken hebben gehad en we allemaal net als de TS er genoeg van hadden, alleen de rest was er al achter en de TS nog niet.

Anders dan dat vind ik het zeer vermakelijk om de verhalen te lezen ook al komen ze voor 90% gewoon overeen.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er (jammer genoeg) ook al genoeg ervaring mee, werk & privé volledig scheiden is het enigste wat je kan doen.

Bij mij ging het over verhuur van licht & geluid. Samen met wat vrienden een 'bedrijfje' gestart, 5 jaar lang heb ik daar elk weekend gewerkt, voor niets, want ik zat tenslotte in het bedrijf, alle winst meteen investeren niet waar? Na 5 jaar zei het mij niets meer dus eruit gestapt. Paar maand later wou ik wat materiaal gebruiken voor een feestje van mijn schoonvader, vragen ze daar toch wel mooi 200EUR voor, terwijl ik 5 jaar lang gratis voor hun gewerkt heb waardoor zij nu een mooi bedrijfje hebben. Te zot voor woorden maar zo leer je wel mensen kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:36
Zij zijn zakelijk, jij niet... daar gaat het dus mis.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 15:26

Whuzz

Dodgeball!

Kennis van Whuzz: Hey man, mijn PC doet weer heel raar, kun je daar nog es naar kijken?
Whuzz: Sure, breng maar langs. (Was inmiddels gestopt met bij mensen thuis langs gaan. Als je een PC gefixed wilt hebben, breng hem maar hier, zodat ik hem aan mijn eigen netwerk kan hangen en zelf alles bij de hand heb)
Half uurtje later gaat de bel, kennis op de stoep met PC.
Whuzz: Hey, heb je een nieuwe PC? Die had ik nog nooit gezien.
Kennis: Ja, uh, nou, het is eigenlijk niet mijn PC, maar die van een maat van me...
Whuzz: :|

En daar eindigde (net zoals voor zovelen hier) de tijd dat ik PC's voor anderen repareerde. Nu alleen nog directe familie (dus ouders, zus, vriendin enz) en een zeer select groepje hele goede vrienden. Maar ook dat wordt steeds minder, enerszijds omdat die ook wel beseffen dat het niet echt mijn hobby meer is en anderszijds omdat het meeste spul tegenwoordig gewoon goed werkt en/of snel vervangen wordt.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:44
Xiaoyao schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:56:
Die kerel biedt voor een vriendenprijsje aan dat jij een week in een huisje mag zitten, is zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust en dan stuur jij hem een link naar een computerforum waar je loopt te klagen dat je gratis in dat huisje wil. Lijkt me inderdaad een prima oplossing .. Als je contactgestoord bent. |:(

Ik vind dit een zeiktopic. Als je je op je pik getrapt voelt, zeg dat dan gewoon tegen de beste man. Die denkt op dit moment waarschijnlijk dat hij je een prachtige deal geeft. En/of als dat geen optie is, huur een ander huisje en stop met computers repareren voor ze. Kom een keer voor jezelf op, ga niet al die computerproblemen oplossen als je je niet gewaardeerd voelt en vervolgens anoniem mopperen op een internetforum.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SlaadjeBla schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 10:20:
[...]

Zeker geen rocket-science, maar ook hier is het: "if you pay peanuts, you get monkeys" en "goedkoop is duurkoop". Vergelijk het maar met het schilderen van je huis. Dat kan "Handige Harrie" doen voor 1300 euro, terwijl "De Vakman" er 2000 euro voor moet hebben. Maar "De Vakman" gebruikt beter materiaal en levert beter werk, waardoor je je huis niet na 3 jaar maar na 5 jaar pas weer hoeft te schilderen en het er ook nog eens netter uitziet.

Alleen zie je het bij een PC niet aan de buitenkant, als er een prutser bezig is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

writser schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:09:
[...]

Die kerel biedt voor een vriendenprijsje aan dat jij een week in een huisje mag zitten, is zich waarschijnlijk van geen kwaad bewust en dan stuur jij hem een link naar een computerforum waar je loopt te klagen dat je gratis in dat huisje wil. Lijkt me inderdaad een prima oplossing .. Als je contactgestoord bent. |:(

Ik vind dit een enorm zeiktopic. Als je je op je pik getrapt voelt, zeg dat dan gewoon tegen de beste man. Die denkt op dit moment waarschijnlijk dat hij je een prachtige deal geeft. Of huur gewoon een ander huisje en stop met computers repareren voor ze. Kom een keer voor jezelf op, ga niet al die computerproblemen oplossen als je je niet gewaardeerd voelt en vervolgens anoniem mopperen op een internetforum.
Couldn't agree more. Dit hele verhaal komt alleen maar voort uit onuitgesproken verwachtingen. Omdat pietje kosteloos Jantje helpt, verwacht Pietje impliciet dezelfde behandeling van Jantje.
Jantje weet niets van die verwachting, biedt een vriendenprijs aan voor iets aan Pietje en Pietje is gekwetst.

Als dit je dwars zit, help ze dan niet meer. Klaar. Of spreek het even duidelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Laatst online: 15:26

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:13:
[...]

Couldn't agree more. Dit hele verhaal komt alleen maar voort uit onuitgesproken verwachtingen. Omdat pietje kosteloos Jantje helpt, verwacht Pietje impliciet dezelfde behandeling van Jantje.
Jantje weet niets van die verwachting, biedt een vriendenprijs aan voor iets aan Pietje en Pietje is gekwetst.

Als dit je dwars zit, help ze dan niet meer. Klaar. Of spreek het even duidelijk uit.
Dit.

Memorabele eerste keer ever dat ik het met Wendy eens ben :P

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Laatst online: 11:20

Ypho

Allround Nerd

Tot een paar jaar geleden bouwde ik zelf systemen, niet alleen voor mezelf, maar ook voor familie, hierhoefde ik ook nooit iets voor, maar ik heb wel een keer een bioscoopbon gehad en later een keer 50 euro voor de moeite. Dit uiteraard wel aangenomen, maar zelf nooit om gevraagd.

Na verloop van tijd word je inderdaad steeds gebeld met vragen "systeem traag, kun je foto's backuppen en schone installatie doen?". Direct aangegeven een externe HD te kopen voor de foto's en filmpjes, schone installatie gedaan en al deze "data ALTIJD extern bewaren" op het hart gedrukt, dit duidelijk overgekomen en hierna geen problemen meer gehad. Nu jaren verder, en de PC draait nog steeds. Kreeg ik op een verjaardag vorige maand de vraag of ik nog eens kon kijken naar het systeem, want er waren wat vragen. Later kwam ter sprake dat ik al enkele jaren niets meer computers doe, alleen software ontwikkelen (dus PC als tool gebruiken). Mijn oom gaf toen meteen aan dat ik niet hoefde te kijken, dat hij anders wel naar een bedrijf wilde gaan waar hij moest betalen, hij vond het niet nodig dat ik er weer veel tijd in stak.

Helaas ook negatieve ervaringen gehad, ik ben ook gestopt met reparaties, installaties etc. Ik wil nog wel eens helpen om een virusscanner te installeren, mail in te stellen of VLC te installeren ("opgenomen video's met mijn videocamera van merk [insert merk] werken niet op de PC"), maar dit doe ik meestal door een link te sturen naar de website en dat ze de installatie zelf doen. Het is gewoon zonde van de tijd om iedere keer op en neer te rijden. (Uitzondering wil ik nog wel eens maken als ik aan het mountainbiken/fietsen ben dat ik de route aanpas)

In principe ben ik ook vele uren kwijtgeraakt aan "gratis" helpdesk spelen. Nu doe ik dat gewoon niet meer, alleen af en toe help ik directe familie gratis, en niet direct gerelateerde mensen vraag ik een kleine tegenprestatie.

Zo heb ik laatst de computer van een kennis van mijn schoonvader opgeschoond, maar als tegenprestatie kon ik zijn steiger lenen om het huis te schilderen en mocht ik een keer mee naar de schietclub om een rondje te schieten. Uiteindelijk kreeg ik ook nog 40 euro omdat ik zijn computer had opgeschoond.

Ergo: Wat al eerder is gezegd in het topic. Mensen *denken* vaak dat je een expert bent met computers omdat je *iets* in de ICT doet. Er wordt vaak gedacht, "ach kleine moeite" en "dat hoeft niets te kosten", terwijl ze vaak geen idee hebben dat een bedrijfje hier gewoon 50-70 euro per uur voor vraagt. Sommige mensen (met name de oudere generatie, no offense) kunnen het meer waarderen wat je doet en zien beter in dat sommige dingen gewoon veel werk/tijd/geld kunnen kosten.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

writser schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:09:
Ik vind dit een zeiktopic. Als je je op je pik getrapt voelt, zeg dat dan gewoon tegen de beste man. Die denkt op dit moment waarschijnlijk dat hij je een prachtige deal geeft. En/of als dat geen optie is, huur een ander huisje en stop met computers repareren voor ze. Kom een keer voor jezelf op, ga niet al die computerproblemen oplossen als je je niet gewaardeerd voelt en vervolgens anoniem mopperen op een internetforum.
Dit topic heet twee delen: de klacht van de TS, en de ervaringen van tweakers met mensen die denken dat anderen het leuk vinden hun PC-problemen op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 11:13:
[...]

Dat kun je hem niet kwalijk nemen. Ook ik betrap mezelf af en toe nog op deze kinderlijke naïviteit. Niet iedereen denkt zoals jij, het realiseren daarvan kost tijd.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.