Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

sinds een paar jaar adviseer ik iedereen die iets vraagt over een pc om een mac te kopen, aangezien ikzelf overgestapt ben en eigenlijk niets begrijp van al die nieuwe dingen... werkt goed hoor :P nooit meer vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:07
Ik ben ondertussen al de dertig gepasseerd, en ben echt voorbij het repareren van pc's, in mijn werk, en in mijn intresses.

Elke keer dat ik iets voor iemand moet doen, ben ik zelf uren aan het kloten omdat ik niet meer wat ze nodig hebben. Zoals van Windows Mail bestaat niet meer, dus wat nu. En neen, ik ken picasa niet, en neen ik ken photoshop essentials niet, en neen ik ken xxx niet..

Ik vind pc's herstellen ongeloofelijk frustrerend geworden. Als ze nu nog eens zouden afkomen met : mijn exhange server doet raar :) , met plezier.

Ik heb er echt geen plezier meer aan, in tegendeel, ik word daar enorm slecht gezind van. Dus ik doe dit niet meer.

Ow, en in verband met backups nemen. Onlangs toch een pc mogen/moeten doen van mijn schoonzus, natuurlijk geen backup. Dus zelf genomen. 4 uur later was deze pas klaar. Doe dat eens bij een klant, 4 uur staan wachten onsite?

f*ck this shit :)

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
tc982 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 09:30:
Doe dat eens bij een klant, 4 uur staan wachten onsite?
Bij een klant zou dat juist geen probleem zijn, vier uur niets doen en betaald krijgen is niks mis mee. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:33
Sinds kort krijg ik ook meer werk aangeboden, maar ik heb geleerd van mijn fouten. Het scheelt trouwens ook dat ik niet meer thuis woon, zodat mijn moeder ook geen werk meer voor mij aanneemt :|

Herinstallaties doe ik niet meer, behalve voor familie en vrienden die mij ook zouden helpen, mocht ik iets van ze nodig hebben. Dat is allemaal voor nop.

Voor kennissen laat ik mij tegenwoordig betalen in bier.
Gisteren bijvoorbeeld nog een schermpje van een notebook vervangen. Was een half uurtje, dus 1 kratje bier.
Paar weken geleden een PC'tje gebouwd en geinstalleerd voor de buurman. Is veel meer werk, dus dat is dan 2 kratjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
warp schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 09:43:
[...]

Bij een klant zou dat juist geen probleem zijn, vier uur niets doen en betaald krijgen is niks mis mee. 8)
Beetje jammer alleen als dat 's avonds is en je daardoor je hele avond kwijt bent :)

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:41

-tom-562

Oliesjeik

Dat is alleen maar mooier, 150% schrijven 8) en eten op kosten van de klant natuurlijk

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
-tom-562 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:51:
Dat is alleen maar mooier, 150% schrijven 8) en eten op kosten van de klant natuurlijk
In dit geval gaat het vooral om mensen die dit voor vrienden/kennissen/bekenden doen, dus dan wordt er uberhaupt nagenoeg niets overdag gedaan :) (afgezien van door studenten e.d.)

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Ik help graag mijn oom en tante uit de brand die vlakbij wonen. Ze kunnen namelijk prima koken en houden van goede wijn :P
En als klap op de vuurpijl kreeg ik onlangs als cadeau een prachtige geplexificeerde uitvergroting (1 x 1 m) van een met een Hasselblad gemaakte foto van het Casa Milo. (oom is gepensioneerde fotograaf :) )

Ik heb ook meegewerkt aan de hyperinflatie van ict-klusjes door er niks voor te vragen. Imho is het dus "onze" eigen schuld, ICT'ers kunnen nog wat leren van behangers, stucadoors, tegelzetters etc. Niks voor niks bij die lui.

[ Voor 3% gewijzigd door Witte op 27-07-2012 14:49 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kreeg op de duur elke dag telefoon (vriend van vriend van vriend van ...), en heb er mijn bijberoep maar van gemaakt. Nu verdien ik er tenminste nog iets aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Port187 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:00:
als je toch van plan bent pc's gratis te repareren voor familie, vrienden en bekenden neem dan een tip van mij aan: doe er zo lang mogelijk over! ik doe er soms wel een maand over! mensen zoeken vanzelf iemand anders.
Ik doe er nooit zo lang mogelijk over. Zeg dan gewoon dat je het (liever) niet wilt doen. Ik maak er echter wel niet zomaar tijd voor vrij. Als ik het druk heb of er geen zin in heb doe ik het niet, maar als ik een klus aanneem, doe ik dat wel gewoon goed.

Ik vraag nooit wat voor het werk dat ik aan pc's van vrienden/familie doe, maar ik neem geen klussen aan van mensen die ik niet echt ken. Advies geven wil ik wel, mits ze serieus naar me luisteren en als ik iets afraad, moeten ze het ook wel laten vallen. Ik vraag ook nooit ergens geld voor. Ik heb weleens iets gekregen van een oom of tante, maar verder niet. Ik krijg wel altijd de kapotte en oude onderdelen en cases en zo. De werkende onderdelen geef ik dan weer weg en met dingetjes als een fan kan je altijd mensen blij maken. Cases sloop ik uit elkaar of doneer ik aan mensen die een grotere, kleinere of (heel soms, want het is wel altijd al oud) een mooiere willen. Oh ja, ik heb de afgelopen paar jaar al in ieder geval 1.5TB aan SATA-schijven gekregen. Is ondertussen toch geld waard geworden, haha.

Laatst deed ik weer een klusje voor een vriend van me. Dat was totaal geen probleem, want ik moest sowieso nog even naar een winkel die vlakbij hem is. Bij hem hebben we een de hele avond rustig aan gewerkt, een paar biertjes gedaan en veel gelachen (CPU koeler pastte niet, dus dat werd zagen. Ook was er geen ruimte voor een fan, dus die zit met tie-wraps aan de zijkant van de case vast). Dat telt voor mij gewoon als een chill-avondje en niet als een avond voor iemand bezig zijn.

Ik moet er eigenlijk maar eens aan gaan denken wat vaste tarieven voor bepaalde klusjes vast te leggen. Ik hoef niet van iedereen wat, maar in drukkere periodes zou het wel welkom zijn.

Overigens heb ik veel gedaan voor een oom en tante met een zomerhuisje in de achtertuin. Ik vraag me af wat zij rekenen als ik er een weekje wil zitten. Maar aangezien zij dat huisje wel altijd verhuren, hoef ik er niet gratis te zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door Ample Energy op 27-07-2012 19:35 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wauw, dat dit nog steeds doorgaat. Heb alleen het begin van dit issue meegekregen. Zonder alles door te nemen, misschien dat iemand het al heeft opgemerkt, er bestaat zoiets als lets/noppes, verschillende plaatsen, verschillende namen. Komt geen geld aan te pas maar je bouwt punten op door voor mekaar klusjes te doen. Kan dus ook klusjes laten doen door te betalen met de punten die je hebt, aardig systeem toch? En iedereen kan wel wat.
Fixen computer 0 punten, huisje verhuren 100 punten, met noppes zou dat niet gebeuren.

Jaja, maak mij meteen maar uit voor hippie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Je moet ze een beetje uitzoeken: vroeger eens bij een leraar van de middelbare school thuis geweest (hij haalde me op en bracht me weer thuis) om de computer te fixen. Deze leraar was erg streng op school, leerlingen waren bang voor hem, en iedereen lage cijfers. Maar sinds ik hem geholpen had geen onvoldoende meer gehad. :)

Aan de andere kant ook es iemand die zei: "volgende keer krijg je wat van mij, want voor niets gaat de zon op immers". Nooit meer wat van gehoord.

[ Voor 18% gewijzigd door jelmervos op 27-07-2012 19:50 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Net terug van zes deugddoende dagen in Luxemburg. Geen Internet, geen telefoon, geen computers, niks van dat alles, enkel een rustige B&B met mooie tuin in een slaperig dorpje, zalig.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
demichel schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:24:
Net terug van zes deugddoende dagen in Luxemburg. Geen Internet, geen telefoon, geen computers, niks van dat alles, enkel een rustige B&B met mooie tuin in een slaperig dorpje, zalig.
Goed om te horen dat je weer helemaal zen bent.
Probeer dit zo lang als mogelijk vast te houden!

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-09 16:34
Goed dat je terug bent, kan je even kijk naar mijn computer :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 20:15

icecreamfarmer

en het is

Over
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:18:
Herkenbare situatie. Heb ook jarenlang de pc gerepareerd van een vriendin in ruil voor een 'tegenprestatie ;) '. Sowieso verwondelijk hoe mensen zo erg de pc kunnen toetakelen maar dat terzijde. Afijn, na een tijdje kreeg ze een vriend dus besloot zij eenzijdig dat ik reparaties maar gratis moest gaan doen aangezien ze door die relatie geen zin meer had in 'tegenprestaties'. :(
Ik ging daar op tegenin met argumenten hier genoemd zoals dat het ook werk is en ik het ook niet voor mijn lol doe. Uiteraard wordt daar verontwaardigd op gereageerd en sindsdien geen pc meer van dr gerepareerd.
Het kan ana mij liggen maar:
Zij "prostitueerde" zichzelf om haar pc aan de gang te houden!

Of heb ik het nu verkeerd begrepen :?

Overigens heb ik die les vrij snel geleerd, ik vroeg geen geld maar zei wel toen het vaker voorkwam dat zoiets normaal €30 p.u. kost. Toen werd het een stuk minder.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackwaterEl1te
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-01 10:08
Alleen mijn ouders en een tante in het dorp is waar ik soms naar de pc kijk.
Soms ben je weer een middag kwijt of een avond heel erg vervelend als ik ook mijn vrienden nog moest doen.

Zo had ik laatst mijn laptop opengeschroeft om stof vrij te maken had een paar foto op twitter gezet grote fout volgende dag ooh kun je mijn laptop ook schoon maken. ik zei weet je wel hoeveel uur ik eraan kwijt ben doe ik niet want als ik van jouw moet doen moet ik die van hem of haar ook doen.

Zo heeft een klasgenoot een Tshirt met "I wont fix your computer" dacht er zelf ook aan om zoiets te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-09 09:18
Veel mensen posten hier negatieve reacties, het kan natuurlijk ook positief.

Ik ben ook begonnen zoals velen in dit topic, inmiddels heb ik meer dan 30 bedrijven en 100 consumenten als klant. Nog steeds véél plezier in mijn werk, gezelligheid en waardering bij consumenten, echte uitdagingen bij bedrijven.

IT O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 11:54
ThinClientQ schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:28:

Ik ben ook begonnen zoals velen in dit topic, inmiddels heb ik meer dan 30 bedrijven en 100 consumenten als klant. Nog steeds véél plezier in mijn werk, gezelligheid en waardering bij consumenten, echte uitdagingen bij bedrijven.

IT O+
Maar jij rekent gewoon een bepaald uurloon.

Hier gaat het over vriendendiensten, waarvan men te vaak verwacht dat het 'maar gratis gebeurt'. Of in het geval van demichel, hij een tijd lang gratis PC's fixed en wanneer hij dan één keer vraagt om te overnachten in een leegstaand vakantiehuisje, hem €275,- wordt gevraagd.
Ik denk echter niet dat de mensen zich van hun kwaad bewust zijn, ze redeneren zelf dat ze van 600 naar 275 zakken en vinden dat waarschijnlijk erg schappelijk.
Zonder de discussie aan te gaan, zul je dit nooit duidelijk krijgen. Jij (demichel) hebt nu een vervelend gevoel over de mensen en zult dit houden tot je dit uit hebt gesproken (of bent vergeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
ThinClientQ schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 14:28:

IT O+
Als ik een auto had kunnen hebben (wat niet kan vanwege slecht zichtvermogen) dan had ik mijn eigen "handeltje" 10-12 jaar geleden al omgezet in een eigen bedrijf. Maar ja, ik heb geen vervoer. Het staat een beetje debiel om als professional tegen je klant te zeggen: "Dan moet je me wel even komen ophalen, want als ik met het OV moet komen, doe ik er 4 uur over." Een computer kun je langsbrengen, maar een bedrijfsnetwerk niet.

Vroeger haalden mijn klanten me wel gewoon op: sommige dagen was het druk genoeg dat ik me door Klant1 bij Klant2 kon laten afzetten... maar als je nog jong genoeg bent en je doet het als bijbaantje, dan zal de meeste mensen dat worst wezen. Als professional kun je dat niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-10 19:01

boesOne

meuh

icecreamfarmer schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 16:29:
Over
[...]

Het kan ana mij liggen maar:
Zij "prostitueerde" zichzelf om haar pc aan de gang te houden!

Of heb ik het nu verkeerd begrepen :?
Neuh.. Je begrijpt het goed.. Windows 'zuigt' zegt men wel eens...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vlaaing peerd
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:41
goh er bestaat een topic over...

Ik ben er ook flauw van, een PCtje in elkaar knallen, windows installeren, backupje, rescue CDtje maken, troupe et du meuque verwijderen, het maakt niet uit wat je doet, je bent er zo een paar uur mee verder. Ik snap inderdaad niet waarom dit altijd moelijk te vergoeden is en waarom er voor een muurtje schilderen wel ineens 10,- per uur kan gegeven worden.

Netzoals velen hier ben ik de beroerdste niet om een goede bekende eens te helpen, maar het is de waardering die ontbreekt. Nu zat ik ook in verwachting dat de camper lenen voor een weekend (die toch al 350 dagen per jaar in de garage staat) voor 5 jaar lang de PC onderhouden toch geen fortuin zal moeten kosten maar nee... ze willen 400,- voor een weekend vangen... }:| "want zo'n camper huren is al snel 2x die prijs". -O-

Duidelijk dus, volgende keer als er ransomware op hun PC staat (het zijn van die "klik op deze popup om uw PC tot wel 3x zo snel te maken-klikkers) bied ik ze aan om het voor de helft van de gijzelprijs te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een gruwel verhalen lees ik hier :(

Zelf ben ik geen wonderkind in de computerwereld. Hoe meer ik mij verdiep in het materiaal (lees: bijvoorbeeld een computer samenstellen) hoe gekker ik word.

Het mooie is dat ik twee goede vrienden heb die in mijn buurt wonen en mij kunnen helpen.

Wat het probleem ook is/was, ik geef ze met plezier een vergoeding. Ook al vragen ze het niet

Voor wat, hoort wat. Helaas is dat niet altijd waar, gezien de reacties hier in deze topic 8)7

Ps. Die smiley's lijken verdomd veel op de smiley's van het F*k forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:15

Seraphin

Meep?

Verwijderd schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:53:

Ps. Die smiley's lijken verdomd veel op de smiley's van het F*k forum.
OT:
Fok & Tweakers waren vroegah vriendjes (nog steeds? volgens mij is de liefde wat bekoeld). De frontpage van beide sites linkten b.v. direct door naar elkaars nieuws items. Als ik het goed herinner zit er nog een heel verhaal achter de O+ smiley

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 22:11

Lulukai

God's gift to women

IT'ers moeten gewoon stoppen met gratis te werken. Een vriend die loodgieter is of schilder gaat ook niet enkele uren gratis komen klusjes doen in je huis.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ruyckske schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:58:
IT'ers moeten gewoon stoppen met gratis te werken. Een vriend die loodgieter is of schilder gaat ook niet enkele uren gratis komen klusjes doen in je huis.
Dat is natuurlijk ook niet waar. Échte vrienden helpen elkaar als ze kunnen. Ik heb ook een elektricien als vriend en als ik hem (zelden, maar als ik het hoog zit) vraag me te helpen staat hij direct voor me klaar. Ik voor hem als hij problemen heeft met zijn PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsja, 'n beetje 14-jarige kan echt geen waterleiding aanleggen. Terwijl de gemiddelde 14-jarige wel beter is met pc's dan z'n ouders én de halve buurt. Is nog gaaf ook, stoer doen van "kijk eens wat ik allemaal kan!". De oorsprong is totaal verschillend én de basisvaardigheden die je voor 'n pc nodig hebt zijn heel anders (en makkelijker) dan die je voor 't aanleggen van 'n waterleiding nodig hebt. Daarbij komt dat 'n pc minimaal net zo eng is als een waterleiding, zo niet enger: bij water kun je zelf de hoofdkraan dichtdoen, bij 'n pc heb je zo schade van ettelijke honderden euro's. Water is begrijpelijk, 'n pc is 'n magic box waarvan de inhoud totaal onbekend is. Als je X doet, weet je nooit wat die stomme pc gaat doen, terwijl de kraan altijd 'tzelfde doet.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geraldw
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-09 21:26
Ik doe het soms nog wel eens maar geef dan wel van te voren aan dat ze alle belangrijke data (documenten, foto's etc) zelf moeten backuppen naar een ander medium (indien dit mogelijk is). Als de PC niets meer doet is het natuurlijk een ander verhaal.

Dit om 3 redenen:
a. ik heb geen zin om uit te zoeken wat voor hen belangrijke data is
b. het vaak voorkomt belangrijke data her en der verspreid op een computer staat en ik het risico loop om belangrijke data niet mee te nemen in de backup en zo data zoek maak.
c. DE BELANGRIJKSTE: als alle belangrijke data gewaarbord is kijk ik nergens meer na maar draai ik gewoon een nieuwe installatie (minste werk).

Tevens doe ik dit ook alleen voor mensen die dicht bij mij staan.

[ Voor 11% gewijzigd door geraldw op 05-05-2014 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:07
hmm. okay... Je bent wel een jaar of twee te laat met je reactie :)

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Ardana schreef op woensdag 05 september 2012 @ 11:59:
Tsja, 'n beetje 14-jarige kan echt geen waterleiding aanleggen. Terwijl de gemiddelde 14-jarige wel beter is met pc's dan z'n ouders én de halve buurt. Is nog gaaf ook, stoer doen van "kijk eens wat ik allemaal kan!". De oorsprong is totaal verschillend én de basisvaardigheden die je voor 'n pc nodig hebt zijn heel anders (en makkelijker) dan die je voor 't aanleggen van 'n waterleiding nodig hebt. Daarbij komt dat 'n pc minimaal net zo eng is als een waterleiding, zo niet enger: bij water kun je zelf de hoofdkraan dichtdoen, bij 'n pc heb je zo schade van ettelijke honderden euro's. Water is begrijpelijk, 'n pc is 'n magic box waarvan de inhoud totaal onbekend is. Als je X doet, weet je nooit wat die stomme pc gaat doen, terwijl de kraan altijd 'tzelfde doet.
Ja, ik weet het, deze post is dik 1.5 jaar oud, maar kan het even niet laten :D
Eerst geef je aan dat de vaardigheden voor het fixen van een PC totaal anders is dan die voor het maken van een waterleiding, waar ik je absoluut gelijk in geef.
Vervolgens zeg je dat een PC minimaal net zo eng is als een waterleiding, waarmee je dus zegt dat een PC fixen moeilijker is, en iets is waar meer fout mee kan gaan, dan die waterleiding :9~ Je spreekt jezelf dus tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Grappig zo'n oud topic. Ik ben ook zo iemand die vroeger vaak pc's van kennissen moest fixen. Heb alleen wel het idee dat zulk werk de laatste jaren steeds minder nodig is. Steeds meer mensen werken op tablets ipv. pc's. Ook is windows/internet explorer tegenwoordig veel beter beveiligd tegen malware/onkunde e.d. Kortom de boel loopt minder snel in de soep dan in de tijd van windows 98 en xp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
TS hier, leuk dit nog eens te zien opduiken.

Ikzelf ben ondertussen, op met veel plezier fixen PC van mijn pa na, volledig "PC-voor-vrienden-fixen vrij". Heeft eigenlijk verrassend weinig moeite gekost, achteraf bekeken. Ik had er, met demichel junior, toch gewoon de tijd niet voor en dat begrijpt men, blijkbaar, tot mijn grote verbazing.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Tja, als ze dat niet begrijpen, denk ik dat het tijd is voor nieuwe vrienden. Als je zoontje al geen geldige reden is om klusjes af te wijzen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Smitovic schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:11:
[...]

Ja, ik weet het, deze post is dik 1.5 jaar oud, maar kan het even niet laten :D
Eerst geef je aan dat de vaardigheden voor het fixen van een PC totaal anders is dan die voor het maken van een waterleiding, waar ik je absoluut gelijk in geef.
Vervolgens zeg je dat een PC minimaal net zo eng is als een waterleiding, waarmee je dus zegt dat een PC fixen moeilijker is, en iets is waar meer fout mee kan gaan, dan die waterleiding :9~ Je spreekt jezelf dus tegen.
Het gaat niet eens zozeer om het verschil in vaardigheden die benodigd zijn om iets te repareren maar om hoe die vaardigheden zijn opgedaan. De vaardigheden om een pc te "repareren" worden vaak opgedaan tijdens het normale gebruik van een pc. Jongeren zitten veel achter een pc, raken er handig mee en weten daardoor vaak simpele dingen op te lossen. Datzelfde geld niet voor waterleidingen. Een waterleiding heeft niet, zoals een pc dat wel heeft, een amuserende factor. Er zijn weinig kinderen die plezier beleven aan waterleidingen en derhalve dagen lang achter de waterleidingen zitten. Zouden ze dat wel doen dan zouden ze net zo goed waterleidingen kunnen repareren als pc's repareren.

Datzelfde zie je terug bij allerlei andere vakgebieden. Zodra een vakgebied nauw samengaat met een hobby merk je dat er opeens veel meer mensen zijn die de kleine problemen zelf kunnen oplossen. Dat heeft niks met complexiteit te maken maar puur met ervaring.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-O-C-U-Z
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-12-2024
Ik vind niet dat je kan beginnen over wat je al gedaan hebt. Je kan wel aangeven of het goed is als je er "gratis" in kan en dat hij nogmaals kan bellen als hij weer een probleem heeft. Uiteindelijk is het je eigen beslissing geweest om er geen geld voor te vragen.

Misschien dat hij zelf aan je al gedane hulp denkt als je hem een dergelijk voorstel doet.

Ik loop ook wel eens tegen dit probleem aan. Maar probeer wel goed in de gaten te houden of dat ik het nu echt gratis doe of dat ik het doe met de verwachting dat ze later iets voor mij terug doen. In dat laatste geval zeg ik het dan ook... "is goed ik help je, maar ik weet je te vinden wanneer ik hulp nodig heb ;)".

Mijn Weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kypo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:26
Laatst iets basics als een reinstall voor een maat gedaan, vroeg me ook wat ik er voor wilde hebben. Ik geef aan dat het voor mij peanuts is :) Komt hij wel aanzetten met een fles wijn bij het ophalen van de laptop.

Verder doe ik bijzonder veel aan de computers van m'n schoonfamilie (in spé), schoonvader wil me dan ook wat graag dingen terug geven. Ik weiger dit dan ook, de beste man heeft zelf bijzonder veel verstand van oude voertuigen en helpt mij dan weer vaak met een oude brommer op knappen.

In een ver verleden een keer een macbook weten te repareren waar een vriendin kop thee overheen heeft gegooid. De dame in kwestie heb ik daarna ook bijzonder weinig gezien.
De macbook werkte daarna weer, ik heb (voor haar computerkunde) bijzondere trucjes uitgehaald om haar documenten te redden, en heb mevrouw verteld dat ze maar opzoek moest gaan naar een nieuwe laptop (bijzonder veel witte aanslag op het mobo). Deze aanslag heb ik weg gepoetst waarna hij wonder boven wonder weer aanging.
Echter na het advies om een nieuwe te gaan aanschaffen (heb zelfs foto's laten zien) en dat ik haar documten heb gered, kreeg ik een half jaar later naar mijn hoofd geslingerd dat ik hem gesloopt zou hebben, omdat het scherm allemaal rare kleuren begon te vertonen...

Sommige mensen snappen het allemaal niet zo goed. Vandaar dat ik het enkel voor mijn naaste omgeving nog wil doen. En dan enkel de klusjes die niet meer tijd kosten dan ik eigenlijk heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Kicken van een 2 jaar oud topic zonder nieuwe update aangaande het onderwerp van de TS is niet nuttig. Daarom gaat dit topic dicht.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.