Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Repareer ik al jaren gratis en voor niks de PC van een vriendin van mijn vrouw, alsook de PC van haar pa en die van een aan aantal andere familieleden van d'r. Geen probleem, ik doe het graag en het is toch altijd dezelfde procedure (data backuppen, XP opnieuw installeren, drivertjes, progjes, data terug erop, backupje, klaar), ik doe het ondertussen op automatische piloot. Ik hoef er geen geld voor. Ze vragen het altijd wel netjes, pro forma, maar nee, ik hoef geen centen van vrienden en vrienden van vrienden.

Nu heeft de pa van die vriendin een vakantiehuisje in de Ardennen dat altijd leeg staat, op de paar week-ends per jaar dat ze er zelf naar toe gaan. Verhuren doen ze niet aan, te veel rompslomp. Nu dacht mijn vrouw, aangezien we dit jaar eens niet naar de familie in Seoul gaan (wegens baby te klein voor lange vluchten), laten we vragen of we daar eens een weekje naar toe mogen, het staat toch leeg en we zijn toch "close" met de familie daar en helpen ze ook uit de brand telkens het nodig is.

Gevraagd aan die vriendin, die gebeld naar d'r pa, belt terug naar ons, "Zeker, jullie mogen dat zeker gebruiken, voor een vriendenprijsje van 275 Euro per week, want normaal in die streek is de vraagprijs in hoogseizoen 600 Euro per week".

Ja, en PC reparereren, vraagprijs is normaal 50 Euro per uur en domme demichel deed dat al een keer of 15 gratis voor meneer te huisjeseigenaar & familie.

Ik voel me er niet goed bij. We gaan er uiteraard niet op in, maar al die avonden dat ik, met plezier, die PC's opnieuw geïnstalleerd heb... krijg er toch een beetje wrang gevoel bij.

Vanaf nu is PC repareren 25 Euro per uur; ja, want vraagprijs in die sector is normaal 50 Euro per uur, is een vriendenprijsje, echt.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tsja, welkom in onze branche. ;)

Maar wat wil je precies met dit topic?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 18:09
En wat is het doel van je topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Haha, dingen voor niks doen ben ik jaren geleden al vanaf gestapt. Bij me neef de badkamer betegeld, 2 dagen bezig geweest en kreeg 2 keer eten van de mac als beloning.
Daarna is het gewoon altijd voor vriendenprijsjes gedaan en niet meer voor niks. Je hebt dan ook opeens veel meer vrije tijd. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:26

ManiacsHouse

Scheisse!

Beetje vreemd als het toch altijd leeg staat om er nu geld voor te vragen... En hoogseizoen of niet. Normaal verhuren ze het niet eens. Een vergoeding voor gebruikte energie o.i.d. kan ik me nog wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
NMe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:23:

Welkom in onze branche, precies.

Wat wil ik precies met deze topic? Ik wil wel eens horen wat mijn mede-Tweakers hiervan denken, het feit dat "PC's repareren" niet als waardevol werk gezien wordt maar een huisje ter beschikking stellen, net wél.

Het feit dat Tweakers meestal wel in staat zijn een PC te reanimeren, wordt aanzien als een normale bezigheid, iets wat je op familiefeestjes wel even doet terwijl de rest van de familie gezellig aan het aperitieven is. Maar vraag een oom eens om de woonkamer te komen schilderen, dan wordt er meteen een bestek opgemaakt.

Ik ben, toegegeven, op dit moment nogal redelijk pissig over deze hele zaak. Repareer je 15 keer een PC, telkens toch een 4 uur werk (met veel wachtpauses in between, toegegeven, maar toch), wordt dat als normaal beschouwd en krijg je een "Goed gedaan!" maar vraag je eens een wederdienst dan wordt onmiddellijk het offerteboek bovengehaald.

Vinden jullie dit normaal?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Er is ergens een groot topic over de horrorverhalen van PC's fixen voor familie en vrienden van familie etc. , ik kan het zo gauw niet vinden.
Zelf ben ik er jaren geleden mee gestopt, hooguit voor een paar mensen die mij echt dierbaar zijn.
Je hebt inderdaad opeens veel meer vrije tijd ;)

Wie vindt het topic dat ik bedoel?

[ Voor 14% gewijzigd door Henk007 op 16-07-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik ken het zelf ook wel. Een aantal mensen vroegen mij ook altijd om hulp. Het was dringend enzo en dan kon ik weer komen opdraven.

Ik had wel verwacht nadat ze ongeveer elke week voor de deur stonden met computerproblemen dat ze me enige compensatie zouden aanbieden, ik bedoel ik kan mijn tijd ook nuttiger besteden.

Na de zoveelste keer niks aan mij aangeboden te hebben, heb ik zelf voorgesteld om een kleine compensatie. Ze waren verontwaardigd en ze hadden dat niet van mij verwacht.

Toen heb ik ze gezegd dat daar het gat van de deur is en ze de pot op konden.

Je geeft mensen een vinger en ze nemen je hele hand.

Dat gebeurt me dus niet meer. 1 a 2 keer voor een goede bekende of vriend okay. Daarna betaal je gewoon een vriendschappelijke compensatie?

Nu gaan die mensen naar een computerwinkel met hun problemen en betalen ze zich lekker scheel. Lekker voor ze. Boontje komt om z'n loontje. 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Arsenius op 16-07-2012 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Komt omdat de meeste mensen het zien als 'doet ie wel even' en 'vindt ie geen probleem', 'kost hem geen moeite'. Maar ondertussen ben je er wel tijd aan kwijt, maar dat realiseren die mensen zich niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:18
Ik ben gestopt met PC's repareren voor bekenden.

Ik doe het alleen nog voor mijn ouders, miijn broertje en zijn vriendin, en echt goede vrienden (die ik weekelijks zie).

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Jumpman schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:30:
Ik ben gestopt met PC's repareren voor bekenden.

Ik doe het alleen nog voor mijn ouders, miijn broertje en zijn vriendin, en echt goede vrienden (die ik weekelijks zie).
Dus je bent niet gestopt met PC's repareren voor bekenden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Laatst online: 24-09 18:09
Ik doe alleen nog pc's van echte vrienden of directe familie (ouders, favoriete oom).

Verder doe ik helemaal niets meer, mede vanwege de doodsimpele reden dat ik er geen tijd meer voor heb en mensen het maar normaal vinden dat je je vrije tijd besteed om de compleet vernaggelde pc weer tot leven te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
ManiacsHouse schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:26:
Beetje vreemd als het toch altijd leeg staat om er nu geld voor te vragen... En hoogseizoen of niet. Normaal verhuren ze het niet eens. Een vergoeding voor gebruikte energie o.i.d. kan ik me nog wel voorstellen.
Precies. Natuurlijik hadden we gas & elecrtra & water ruim vergoed, plus wellicht nog wel een dikke grote mand vol streekprodukten & streekbieren achtegelaten als we vertrokken, spreekt voor zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik heb ooit een PC gerepareerd voor een gast die ik alleen in mijn stamkroeg zag bij een potje biljarten. Die was echt heel dankbaar, ik hoefde er niets voor te hebben maar hij wilde een kado geven. Vroeg hij mijn kroegmaten wat te geven, en die zagen hun kans schoon en vertelden hem dat ik een groot fan van Celine Dion was. Hij kon de grap niet waarderen toen de waarheid duidelijk werd :+

En nee, ik doe dit soort dingen ook niet meer,

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:27:
[...]

Welkom in onze branche, precies.

Wat wil ik precies met deze topic? Ik wil wel eens horen wat mijn mede-Tweakers hiervan denken, het feit dat "PC's repareren" niet als waardevol werk gezien wordt maar een huisje ter beschikking stellen, net wél.
Dat is allemaal niks nieuws. Mensen denken dat je tijd niks waard is omdat ze er niets fysieks voor terugkrijgen. Een huisje is wel fysiek, dus daar geld voor vragen vinden ze ineens heel logisch. Dat het eigenlijk niet in proportie staat omdat dat huisje verder maar staat te staan en of jij er nu wel of niet in zit, het kost ze evenveel. Terwijl jij voor elke keer dat je langskomt weer tijd (en dus geld!) kwijt bent.

Maar nogmaals, het is niks nieuws. Het is een hardnekkige gedachtegang die er bij veruit de meeste leken in zit. Het enige dat je kan doen is inderdaad geld vragen voor je hulp of alleen mensen voor niks helpen waarvan je weet dat ze jou ook vriendendiensten bewijzen. Verder is er niks over te denken of te doen. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 22:36

Cyphax

Moderator LNX
Palomar schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:30:
Komt omdat de meeste mensen het zien als 'doet ie wel even' en 'vindt ie geen probleem', 'kost hem geen moeite'. Maar ondertussen ben je er wel tijd aan kwijt, maar dat realiseren die mensen zich niet.
En dan te bedenken dat de vriendendienst die hij terugvraagt geen tijd OF moeite kost! :D

Aangenomen dat hij geen andere, wel betalende huurders zou moeten weigeren voor jou.

Tja het is even een leermomentje, meer niet. Volgende keer betaalt die vader jou 25 euro per uur (klinkt als een schijntje maar ik ben altijd minimaal 3 uur bezig bij zo iemand) of hij zoekt het maar uit. :)
Weet je gelijk wat je aan die persoon hebt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 13:18
Ik zou nog vragen om € 275,00 onkosten vergoeding, voor de verloren vrij tijd. Misschien begrijpen ze de hint. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 17:48
Als je er niets voor vraagt, verwacht er dan ook niet iets voor terug. Antwoord dan gewoon met geen dank (en inderdaad als je rancuneus bent, ga geld vragen voor een reparatie).

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Cyphax schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:33:
[...]

En dan te bedenken dat de vriendendienst die hij terugvraagt geen tijd OF moeite kost! :D

Aangenomen dat hij geen andere, wel betalende huurders zou moeten weigeren voor jou.

Tja het is even een leermomentje, meer niet. Volgende keer betaalt die vader jou 25 euro per uur (klinkt als een schijntje maar ik ben altijd minimaal 3 uur bezig bij zo iemand) of hij zoekt het maar uit. :)
Weet je gelijk wat je aan die persoon hebt.
Lijkt me aan de andere kant wel moeilijk hoor, want die mensen met dat huisje hebben er ws. helemaal niet bij stilgestaan dat TS's moeite eigenlijk ook geld kost en denken dus nog royaal te zijn met hun vriendenprijsje. Als hij dan opeens geld gaat vragen voor die pc-reparaties met als argument 'wij moesten ook betalen voor het huisje' krijg je een heel ongemakkelijke situatie cq. einde vriendschap. Zou ook niet weten hoe je dit gaat brengen eigenlijk... :P Want voor je het weet wordt jij als de 'gierige' gezien die op de centen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Palomar schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:37:
[...]

Lijkt me aan de andere kant wel moeilijk hoor, want die mensen met dat huisje hebben er ws. helemaal niet bij stilgestaan dat TS's moeite eigenlijk ook geld kost en denken dus nog royaal te zijn met hun vriendenprijsje. Als hij dan opeens geld gaat vragen voor die pc-reparaties met als argument 'wij moesten ook betalen voor het huisje' krijg je een heel ongemakkelijke situatie cq. einde vriendschap. Zou ook niet weten hoe je dit gaat brengen eigenlijk... :P Want voor je het weet wordt jij als de 'gierige' gezien die op de centen is.
Klopt wat je zegt. Vanaf nu heb ik gewoon "geen tijd meer" voor degelijke reparaties, wegens baby van net 2 jaar oud nu (en da's dan nog geen leugen ook, tijd is kostbaar geworden tegenwoordig). Ik doe het gewoon niet meer, sorry, ik wil het wel doen hoor, absoluut, maar ik heb er gewoon de tijd niet meer voor, baby, weet je wel...

Ach ja, zo wanhopig ben ik nu ook weer niet om naar een vakantiehuisje in de Ardennen te gaan. Rijden we straks wel even naar Bernkastel en gaan daar een dag of drie Zimmer Frei. Gaat me heus geen 275 Euro kosten!

[ Voor 9% gewijzigd door demichel op 16-07-2012 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:05
Ik snap je "frustratie" maar.......... Als ik het goed lees bieden ze wil aan te betalen maar sla jij dat af. Dat is jouw keuze. Je kunt niet verlangen dat zij hun huisje gratis ter beschikking stellen omdat jij er voor kiest je niet te laten betalen. Als ze volgende keer "pro forma" naar de kosten vragen zou je natuurlijk kunnen voorstellen dat je een keerr van hun huisje gebruik kunt maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
bszz schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:41:
Ik snap je "frustratie" maar.......... Als ik het goed lees bieden ze wil aan te betalen maar sla jij dat af. Dat is jouw keuze. Je kunt vniet verlangen dat zij hun huise gratis ter beschikking stellen omdat jij er voor kiest je niet te laten betalen. Als ze volgende keer "pro forma" aar de kosten vragen zou je natuurlijk kunnen voorstellen dat je een eer van hun huisje gebruik kunt maken
Och ja, heb je 100% gelijk in. Ondergetekende demichel is dan ook veel te "braaf" in dergelijke zaken. Ach ja, live & learn zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

bszz schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:41:
Ik snap je "frustratie" maar.......... Als ik het goed lees bieden ze wil aan te betalen maar sla jij dat af. Dat is jouw keuze. Je kunt vniet verlangen dat zij hun huise gratis ter beschikking stellen omdat jij er voor kiest je niet te laten betalen. Als ze volgende keer "pro forma" aar de kosten vragen zou je natuurlijk kunnen voorstellen dat je een eer van hun huisje gebruik kunt maken
Nou, als zij een beetje fatsoen in hun donder hadden gehad hadden ze dit gewoon uit eigen beweging met gesloten portemonnee verrekend
demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:43:
Och ja, heb je 100% gelijk in. Ondergetekende demichel is dan ook veel te "braaf" in dergelijke zaken. Ach ja, live & learn zeker?
Nee man, onzin! Er mag juist best iets vaker weer met gesloten portemonnee dingen gedaan worden vind ik, dus houd vooral die instelling vast die je hebt! Maar gesloten portemonnee wil niet zeggen dat slechts één hem hoeft te trekken; dat komt dan natuurlijk van twee kanten. Dat zij daarover blijkbaar andere verwachtingen hebben, tsjah, dat zegt dat je met hen dus op die manier geen "zaken" kunt doen. Dat betekent natuurlijk niet dat voortaan altijd maar geld gevraagd moet worden voor dingen.

[ Voor 36% gewijzigd door Obiter dictum op 16-07-2012 23:47 ]

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
Zucht, dit is een les die de meeste computerknutselaars al geleerd hebben ;)

Alleen helpen bij goede vrienden en famlie en dan houd het ook echt op.
Het merendeel kan overigens na uitleg ook zelf wel een backup maken en windows installeren :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatste een oom van mijn vader geholpen, een bejaarde dus, ik was er op bezoek en voor mij was het niet zo moeilijk. Dus geeft die oom van mijn vader me gewoon € 20, en ja ik zeg oh dat hoef niet, maar ik neem het wel aan.

Maar hier in de straat is er een man twee deuren verder die weet me ook altijd te vinden, ik help die man gewoon en hoeft daar echt niks voor terug, maar dan weet je wel als ik hun help dan is het ook geen probleem om eens te vragen of ik wat mag printen bijvoorbeeld.

Maar geld vragen aan vrienden lijkt me niet goed, maar als ze het aanbieden zou ik het gewoon aannemen, maar wel in eerste instantie afwijzen, want je wilt ja niet beter van vrienden worden, want ik vind ook zo stom om die tijd in geld uit te drukken, ik zie het als een sociaal iets als me cola word aangeboden vind ik het al prima en even een praatje maken.

Maar als zij je dat huisje voor € 275 aanbieden waarom ding je dan niet af? Vrienden of geen vrienden ik zou over die prijs onderhandelen, maar zou ze niet chanteren en zeggen dat jij zoveel voor hun gedaan hebt dat ze je het dan gratis zouden moeten geven.

Ik zie het zelf gewoon als feit dat erin onderhouden van PC's van particulieren sowieso niks te verdienen valt, maar als je er plezier in hebt zou ik ze gewoon helpen, maar je kunt ook wel een keer zeggen dat je geen tijd hebt en of het een andere keer kan.

Maar de les van ondankbare mensen heb ik wel al geleerd, ik heb eens voor een vrouwelijke collega die personeel consulent was haar geholpen om een notebook voor haar zoon te kiezen en deze ook dan software matig klaar gemaakt met een backup van Windows.

Wat denk je buiten een bedankje kwam er niks vanaf, een broodje ofzo was wel mooi geweest voor de moeite en daarna had thee of koffie over notebook laten vallen, toen heb ik het een beetje afgewimpeld en dat ze maar met winkel moest oplossen ofzo, ik was namelijk echt niet ver plan om haar nog verder te helpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Bospa01 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:51:

Alleen helpen bij goede vrienden en famlie en dan houd het ook echt op.
Het merendeel kan overigens na uitleg ook zelf wel een backup maken en windows installeren :)
Klopt als een bus!

Maar... laatste zin... ha, dat wil ik bij het gros van mijn "patienten" nog wel eens zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@demichel: heb je ze gezegd dat je teleurgesteld bent in hun houding? Anders komen ze er nooit achter. Sommige mensen hebben nu eenmaal zoiets niet door.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
gambieter schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:53:
@demichel: heb je ze gezegd dat je teleurgesteld bent in hun houding? Anders komen ze er nooit achter. Sommige mensen hebben nu eenmaal zoiets niet door.
Nee, dat heb ik hen niet gezegd. Daar ben ik dan weer "te braaf" voor. Wellicht bel ik ze volgende week dat het weer gewoon te slecht is en dat het voor een andere keer zal zijn.

demichel gaat, helaas, confrontatie liever uit de weg (maar dat wist je al, nietwaar? :) !

[ Voor 3% gewijzigd door demichel op 17-07-2012 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook die confrontatie uit de weg gaan, want als je dat gaat zeggen is de vriendschap straks verbroken, ik zou een tegenbod doen, gewoon zeggen dat het je teveel geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:53:
[...]

Klopt als een bus!

Maar... laatste zin... ha, dat wil ik bij het gros van mijn "patienten" nog wel eens zien...
Totdat ze bijvoorbeeld eens vakantiefoto's zijn kwijtgeraakt door een hd-crash etc ;)
Gambieter heeft hierboven ook een goed punt :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Bospa01 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:59:
[...]

Totdat ze bijvoorbeeld eens vakantiefoto's zijn kwijtgeraakt door een hd-crash etc ;)
Gambieter heeft hierboven ook een goed punt :)
Dan had ik het nog niet eens over die keer dat ik uitgescholden werd voor rotte vis toen ik "de foto's van de geboorte van onze Pieter" niet kon terughalen na een HD-crash zonder backups... schaamde ik me niet dat ik zo'n eenvoudig klusje niet aankon? Schaamde ik me niet mezelf "IT-manager" te noemen (wat ik trouwens niet ben, maar kom, als zij dat denken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:58:
Ik zou ook die confrontatie uit de weg gaan, want als je dat gaat zeggen is de vriendschap straks verbroken, ik zou een tegenbod doen, gewoon zeggen dat het je teveel geld is.
Afdingen op iets wat een bekende voor een 'vriendenprijsje' aanbiedt vind ik wel erg cheap 8)7 Ze hebben al aangegeven dat normaal dat soort huizen voor €600 per week verhuurd worden, dus die €275 is al erg goedkoop, dus om dan aan te komen met "ik heb niet genoeg geld" staat nogal raar...

Wat (denk ik) het beste zou hebben gewerkt is als je gelijk op een normale toon had aangegeven dat je het jammer vindt dat ze geld ervoor vragen, terwijl je ze al zo vaak voor niks hebt geholpen. Maar aangezien je dit topic, op deze toon, hebt geschreven zal dat wel niet gelukt zijn om op normale toon te zeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:15
Je kan natuurlijk gewoon het idee opperen om te betalen in natura.
275 Euro? Prima, 50 tientjes voor je stroom en de volgende keer fix ik je pc voor niets. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:28
Inhakend op bovenstaande reactie: misschien is het een idee om gewoon te zeggen hoe je tegenover het voorstel staat, dat je dat toch een beetje tegen valt.. Maar goed, mijn mensen kennis is ook niet hoogstaand. Het voordeel is dat je elkaar beter verstaat lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond P schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:03:
275 Euro? Prima, 50 tientjes voor je stroom en de volgende keer fix ik je pc voor niets. ;)
Betalen in natura heeft een hele andere betekenis >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Deze reactie krijgt van mij de prijs van de "Reactie van de Avond" !!!!

Of ze het zouden gesnapt hebben, valt te betwijfelen...

Op dit moment staat mijn GPS ingesteld op "Bernkastel, Duitsland" en daar vinden we wel een "Zimmer Frei" bordje om een dag of drie te parkeren... altijd gezellig !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
demichel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:01:
[...]

Dan had ik het nog niet eens over die keer dat ik uitgescholden werd voor rotte vis toen ik "de foto's van de geboorte van onze Pieter" niet kon terughalen na een HD-crash zonder backups... schaamde ik me niet dat ik zo'n eenvoudig klusje niet aankon? Schaamde ik me niet mezelf "IT-manager" te noemen (wat ik trouwens niet ben, maar kom, als zij dat denken...)
"Als het zo'n eenvoudige klus is, dan doe je het toch zelf."

Klaar.

Het is wel schijtirritant als mensen denken dat je altijd maar alles van computers weet, omdat je een IT-opleiding hebt gedaan. Alsof je op elke IT-opleiding leert hoe je data moet terughalen ofzo 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:04:
[...]

Betalen in natura heeft een hele andere betekenis >:)
Jij denkt vast aan seks, maar betalen in natura betekent betalen met alles wat geen geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:17
Wat is er mis met aangeven dat je teleurgesteld bent in hun houding? Dat kun je prima beleefd brengen en als ze er beledigd door zijn, dan weet je wat je aan ze hebt. Ik zou me niet in kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Ik repareerde PC voor vrienden en kennissen. Dit deed ik (vooraf afgesproken) voor een tientje per uur. Echter wel, no cure, no pay.
Veelal waren de digibeten ruim goedkoper uit dan hem naar de PC-boer te brengen en ik verdiende er ook nog aan.
Door dat tientje per uur te vragen (wat voor mij 5 jaar geleden behoorlijk was) scheidde ik ook het kaf van de koren.
Zodat ik niet voor iedere losse stekker werd gevraagd.

Ik herken jouw wrange gevoel.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:57:
Nee, dat heb ik hen niet gezegd. Daar ben ik dan weer "te braaf" voor. Wellicht bel ik ze volgende week dat het weer gewoon te slecht is en dat het voor een andere keer zal zijn.

demichel gaat, helaas, confrontatie liever uit de weg (maar dat wist je al, nietwaar? :) !
Waarom zou je een confontratie aan moeten gaan? Misschien moet je eens een managementcursus volgen :) .

Ik kan die boodschap probleemloos overbrengen zonder een confrontatie aan te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
gambieter schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:11:
[...]

Waarom zou je een confontratie aan moeten gaan? Misschien moet je eens een managementcursus volgen :) .

Ik kan die boodschap probleemloos overbrengen zonder een confrontatie aan te gaan ;)
Tsja, Gambieter, da's dan het verschil tussen jouw & mij he :) maar dat weten we al jaren, jij bent succesvol managers-material (and good for you!!!) en demichel helaas niet.

Ik heb er al vaak aan gedacht om eens zo'n cursus te gaan volgen maar dat ben "ik" gewoon niet en zelf na het vervolmaken van zo'n cursus kan ik dat niet overbrengen, dus verspilde moeite...

[ Voor 16% gewijzigd door demichel op 17-07-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
stel gewoon voor of het echt niet met gesloten beurs kan, dat je krap zit, en dat je met liefde en een onkostenvergoeding voor gas/water/licht in ruil voor dit bedrag nog wat PC's repareert het komende jaar. nee heb je, ja kun je krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
demichel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:13:
[...]

Ik heb er al vaak aan gedacht om eens zo'n cursus te gaan volgen maar dat ben "ik" gewoon niet en zelf na het vervolmaken van zo'n cursus kan ik dat niet overbrengen, dus verspilde moeite...
Heb je er over nagedacht of heb je het gedaan? Zo niet, dan weet je dat laatste natuurlijk helemaal niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Frieda schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:14:
stel gewoon voor of het echt niet met gesloten beurs kan, dat je krap zit, en dat je met liefde en een onkostenvergoeding voor gas/water/licht in ruil voor dit bedrag nog wat PC's repareert het komende jaar. nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik ga écht niet plat op de buik om een weekje in hun huisje in de Ardennen te mogen.

Was onze "kleine demichel" niet zo, eh, "klein", dan waren we naar de familie naar Seoul gevlogen, wat me 20 keer meer gekost had, maar waar ik dit keer 10 keer minder plezier in gehad had dan een weekje Ardennen (want ik heb al al mééééér dan genoeg tijd in Seoul restaurans gespendeerd...), wat ik maar zeggen, je kan niet alles in Euros uitdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Achja, zo heb ik eens voor een vriend (van +/- 10 jr) een probleem voor zijn klant opgelost waar hij niet uit kon komen. Dat was ook nog eens inclusief "in een half uur aanwezig" service. Ik hoorde even later van de klant dat hij netjes een factuur had gekregen en was benieuwd of mijn vriend alles goed met mij geregeld had. "Jahoor", was mijn antwoord. Vier jaar later moet hij er nog over beginnen. :+

Je kan ervoor kiezen om het op een subtiele manier over te brengen dat je ermee zit. Het hangt er maar net vanaf hoe belangrijk dat huisje voor je is. Van mij kunnen ze gewoon in een boom gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 19:30

PromWarMachine

Forsaken Archer

Kansloos van die lui. Ze profiteren onbewust van jouw "braafheid".
Alleen kom jij er wel wat laat achter. :X

Ik deed dit soort dingen ook gratis toen ik een jaar of 15 was.
Vanaf m'n 17e kreeg ik hobbies en vrienden en toen ging het net als bij Matis naar €10 en later €15 per uur.
Nu ik 28 ben, kom ik echt mn bed niet meer uit voor €15/uur.

Uiteraard repareer / onderhoud / backup ik graag de PC van m'n moeder en de laptop van m'n broer staat hier nu ook, maar de rest mag betalen.
Vooral ook die vrienden van vrienden categorie waar jij het over hebt. Je zou eens op LinkedIn moeten kijken hoeveel mensen je indirect 'kent'. Dat zijn er duizenden. :P

Dat onwetenden denken dat je alles van computers (en dergelijke!) zou moeten weten, word ik ook schijtziek van. Alsof ik alles met een stekker in m'n handen heb gehad, zelf regelmatig gebruik en weet te repareren. 8)7 En dan ben ik niet eens een BOFH, maar een developer die is opgeleid om anderen uit te leggen wat ze moeten doen, niet om PC's te fixen. :X
Tegenwoordig zeg ik op feestjes echt niet meer dat ik iets van computers weet. Ik ben gewoon 'projectleider' op kantoor. Zo vaag mogelijk houden!

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
PromWarMachine schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:20:
Kansloos van die lui. Ze profiteren onbewust van jouw "braafheid".
Of ze staan er gewoon niet bij stil dat hij veel tijd (en tijd is ook geld waard) heeft besteedt aan hun... En daar komen ze ook niet achter als niemand dat tegen ze zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien hebben ze het idee omdat je naar Korea wou gaan dat die demichel toch genoeg geld heeft, dus dan vinden ze dat vriendenprijsje van € 275 gerechtvaardigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

mrsar

waar een sar is,is een wodka

tja,ik doe alleen de pc van mijn ouders en hele goede vrienden waarvan ik weet dat het dan ook echt een gezellige avond is en ik wordt vol gepropt met eten/drinken/gezelligheid en games xD

Na het werk wil ik me gewoon niet meer met dat soort meuk bezig houden,dan is de pc gewoon gemaakt om op te gamen of te leren (of doelloos rond surfen/series kijken,films kijken...you get my drift)

nee dank u

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Laatst online: 01-10 19:30

PromWarMachine

Forsaken Archer

Hahn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:22:
[...]
Of ze staan er gewoon niet bij stil dat hij veel tijd (en tijd is ook geld waard) heeft besteedt aan hun... En daar komen ze ook niet achter als niemand dat tegen ze zegt.
Klopt (vandaar dat 'onbewust'). Als je dit uit de wereld wilt hebben, moet je het ze zeggen.
Punt is alleen vaak dat je dat niet in dank wordt afgenomen. Het is immers geen klant waar je dit tegen zegt, maar het is familie die je nog vaak genoeg tegen gaat komen. Of je dat nou wil of niet.

Gelijk hebben != gelijk halen.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

meh de toon is al gezet door 275 euro te vragen ofniet ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
50 tientjes is nog best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

demichel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:13:
Tsja, Gambieter, da's dan het verschil tussen jouw & mij he :) maar dat weten we al jaren, jij bent succesvol managers-material (and good for you!!!) en demichel helaas niet.
Dat is een slap excuus. Ik heb ook een hoop moeten leren, ruim twintig jaar terug had ik het ze gewoon bot in het gezicht gezegd. Wat je hierboven doet is defaitisme :)
De truc is juist dat goede cursussen je gereedschap geven om te gebruiken. Het gaat er niet om om je karakter te veranderen, maar je zelfvertrouwen (een setje cohones ;) ) te geven en te leren met situaties om te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
demichel schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:18:
[...]

Ik ga écht niet plat op de buik om een weekje in hun huisje in de Ardennen te mogen.

Was onze "kleine demichel" niet zo, eh, "klein", dan waren we naar de familie naar Seoul gevlogen, wat me 20 keer meer gekost had, maar waar ik dit keer 10 keer minder plezier in gehad had dan een weekje Ardennen (want ik heb al al mééééér dan genoeg tijd in Seoul restaurans gespendeerd...), wat ik maar zeggen, je kan niet alles in Euros uitdrukken.
dan laat je dat krap zitten toch weg. dan is de boodschap wel duidelijk neem ik aan. assertiviteit moet je gewoon uitproberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:23:
Misschien hebben ze het idee omdat je naar Korea wou gaan dat die demichel toch genoeg geld heeft, dus dan vinden ze dat vriendenprijsje van € 275 gerechtvaardigd?
Dan begin ik maar Zuid-Koreaanse tarieven voor het reanimeren van PC's aanrekenen :) en da's ongeveer hetzelfde uurtarief als Nederlandse / Vlaamse PC's...

snap maar al te goed wat je bedoelt, though...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik had het ook niet gedaan hoor,maar hoe je er op reageerd is compleet afhankelijk hoe goed je de andere kant kent en weet waar ze het beste op reageren.

Zelf zit ik in amsterdam,en ben redelijk gewend aan de rechtoe-rechtaan aanpak :P snel efficient en handig want iedereen weet waar die aan toe is,zo gauw je wat verder weg gaat (buiten de randstad,maar vaak al iets eerder) is die aanpak..euhm minder handig :+

Zeker als ik mensen al langer ken weet ik behoorlijk goed wat ze wel en niet kunnen hebben.

"hier" had ik het gewoon rechtstreeks verteld dat ik opzich wel had verwacht dat ik hoogstens gemaakte kosten zou moeten betalen.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 14:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Bospa01 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:51:
Jep, gelukkig weten m'n goede vrienden dan ook dat ik weinig zin heb om computers te fixen. :) De keren dat ik gevraagd word te helpen is het een klusje van niks en zit er een avond zuipen bij in. Jaren terug een indertijd dikke bak samengesteld en gebouwd voor een maat voor z'n photoshopwerk en dergelijke. Toen heb ik de inhoud van z'n ouwe bak (AMD 2600+, 3GB meen ik en een Asus mobootje) meegekregen, wat voor mij toen nog een leuke stap vooruit was en waar ik nog jaren mee gerotzooid heb.

Verder houd ik de boot meestal af.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Wil ik het toch even kwijt hoor; gadverdamme wat een laf gedrag overal zeg. Ik ben zelf niet ernstig it-onderlegd, maar nog wel genoeg om de meeste 35+ers ver voor te zijn. Daarnaast ben ik handig met mijn handen, en juridisch onderlegd. Het laat zich raden dat ik voor van alles gevraagd wordt; van verhuizingen en computerproblemen tot problemen bij huurcontracten of advies bij echtscheiding. Als ik ook maar half een beetje tijd heb, zeg ik daar nooit "nee" tegen en nog nooit heb ik daarvoor geld gevraagd. Andersom betaalt dat zich hartstikke terug; je krijgt regelmatig hulp aangeboden bij dingen waar je dan zelf wat minder goed in bent. Op die manier kan je meestal prima een balans vinden en natuurlijk, soms lopen de verwachtingen uiteen en was contant afrekenen makkelijker geweest, maar dat schept zo'n afstand.
Ik wéét uit ervaring dat als het nodig is, ik maar hoef te knipperen met mijn ogen en een aantal mensen staat klaar om me uit de brand te helpen, ongeacht wat het is. Dat vind ik zelf prettiger dan een paar tientjes extra op mijn rekening te hebben.

Eén ding staat wel vast; anderen gaan niet ten koste van mezelf. Als ik het écht druk heb met tentamens of werk, zul je gewoon even geduld moeten hebben. Daarover overigens ook nooit een kwaad woord of verwijt gehoord.

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
razorhead schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:24:
En wat is het doel van je topic?
NMe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:23:

offtopic:
zucht waarom is het voor mensen altijd toch zo moeilijk te begrijpen dat ze het gewoon even van hun af willen schrijven, hoewel je wel eventueel gelijk hebt dat W&I niet het perfecte fora is daarvoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Obiter dictum schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:52:
Wil ik het toch even kwijt hoor; gadverdamme wat een laf gedrag overal zeg. Ik ben zelf niet ernstig it-onderlegd, maar nog wel genoeg om de meeste 35+ers ver voor te zijn. Daarnaast ben ik handig met mijn handen, en juridisch onderlegd. Het laat zich raden dat ik voor van alles gevraagd wordt; van verhuizingen en computerproblemen tot problemen bij huurcontracten of advies bij echtscheiding. Als ik ook maar half een beetje tijd heb, zeg ik daar nooit "nee" tegen en nog nooit heb ik daarvoor geld gevraagd. Andersom betaalt dat zich hartstikke terug; je krijgt regelmatig hulp aangeboden bij dingen waar je dan zelf wat minder goed in bent. Op die manier kan je meestal prima een balans vinden en natuurlijk, soms lopen de verwachtingen uiteen en was contant afrekenen makkelijker geweest, maar dat schept zo'n afstand.
Ik wéét uit ervaring dat als het nodig is, ik maar hoef te knipperen met mijn ogen en een aantal mensen staat klaar om me uit de brand te helpen, ongeacht wat het is. Dat vind ik zelf prettiger dan een paar tientjes extra op mijn rekening te hebben.

Eén ding staat wel vast; anderen gaan niet ten koste van mezelf. Als ik het écht druk heb met tentamens of werk, zul je gewoon even geduld moeten hebben. Daarover overigens ook nooit een kwaad woord of verwijt gehoord.
dat is dus het probleem van de topicstarter, hij heeft zijn handjes uitgestoken. en hij knipperde en die hielpen hem niet maar vroegen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wil ik het toch even kwijt hoor; gadverdamme wat een laf gedrag overal zeg.
[...]
Dat vind ik zelf prettiger dan een paar tientjes extra op mijn rekening te hebben.
Vergis je echter niet: veel mensen snappen niet dat je geen zin hebt om op te draven voor hun computer, of voor de computer van het neefje van hun vriendjes kind. De enige reden die ik zou hebben om geld te vragen, is dat dit mensen zich dan vaak opeens realiseren wat ze vragen.

Maar zowel mijn kennissen als familie weten dat ze niet aan anderen moeten vertellen dat ik handig met computers ben ;)

(en ja, ik help mensen, maar niet als anderen mijn diensten gaan aanbieden onder het mom van "die helpt je wel")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb er zelf ook een hekel aan om computerproblemen op te lossen. Mensen denken dat je dat leuk vind omdat het je vak is en je zelf ook veel computers hebt. Ik vind het al niet eens leuk mijn eigen problemen op te lossen, laat staan die van anderen. Mensen vragen mij omdat ik goedkoper ben dan de Mycom op de hoek. Internet/router problemen? Bel je provider, sturen die een monteur. Maar nee, ik ben goedkoper.

Ach ik doe het enkel voor familie en zeer goede vrienden. Mensen die mij ook helpen als ik het zou vragen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:21:
Gevraagd aan die vriendin, die gebeld naar d'r pa, belt terug naar ons, "Zeker, jullie mogen dat zeker gebruiken, voor een vriendenprijsje van 275 Euro per week, want normaal in die streek is de vraagprijs in hoogseizoen 600 Euro per week".

Ja, en PC reparereren, vraagprijs is normaal 50 Euro per uur en domme demichel deed dat al een keer of 15 gratis voor meneer te huisjeseigenaar & familie.
Da's dan ook één van de redenen waarom ik gratis support zoveel mogelijk probeer te beperken: goede vrienden en familie, meer niet. Voor andere mensen ken ik er niet genoeg van ;).

Het feit dat iedereen wel iemand kent die 'iets' kent van PC's in zijn omgeving maakt je in hoge mate vervangbaar. Zoals de meeste consumenten kijken computergebruikers meestal alleen maar naar de prijs: hoe minder het kost, hoe beter. Kwaliteit is bijkomstig (en aangezien de meeste gebruikers ook niets weten van computers is het nog moeilijker om het kaf van het koren te scheiden).

Sowieso is elke PC die je in handen krijgt een rommeltje, en mijn ervaring is dat de meeste mensen totaal niet weten uitleggen wat juist het probleem is. Scans draaien etc. kost uren, malware eruit gooien, safety run, tweede scan met andere scanner, ... De meeste van die problemen zijn niet op een uurtje gefikst.
gambieter schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 01:15:
Maar zowel mijn kennissen als familie weten dat ze niet aan anderen moeten vertellen dat ik handig met computers ben ;)
Da's inderdaad ook iets dat ik erin timmer :).

[ Voor 9% gewijzigd door Borromini op 17-07-2012 02:24 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 14:51

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

gambieter schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 01:15:
Vergis je echter niet: veel mensen snappen niet dat je geen zin hebt om op te draven voor hun computer, of voor de computer van het neefje van hun vriendjes kind.
Veel mensen zien de computer als hobby en dus is het jouw grootste doel om zoveel en zolang mogelijk op ieder apparaat met toetsenbord te rammelen. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 13:42

dat is het verschil bij de IT. Iedereen weet dat tijd van een jurist kostbaar is, dus als die je helpt moet je wel iets terug doen. Maar als het een ITer is die dat wel even in zijn vrije tijd doet, dan verwacht iedereen dat we maar direct springen, want de doen het toch zo graag.

M'n ouders zijn er ook zo van. Vooral m'n ma, ze belt me op ja dit werkt niet, kan je niet even komen (ze woont een half uur rijden enkel). Dat is bij mij toch echt van ja sorry, maar dat zal ik wel eens doen als ik er ben. Moest het nu nog een volledige crash zijn, nee gewoon niet durven duwen op een knopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's prettig zaken doen met jou.
Ze vragen 275 euro en jij biedt vervolgens 500 euro en een gratis PC-reparatie. :)

Op een gegeven moment weet je wel bij wie je gratis hulp kunt aanbieden. Dat zijn dus de mensen, waar jij zelf ook aan kunt kloppen voor wat hulp als het eens nodig is. Dat is altijd in het begin een beetje onzeker, maar op een gegeven moment weet je echt wel wat je aan iemand hebt.

Wat ik trouwens helemaal niet meer doe: PC's repareren voor een "vriendenprijsje". Voor je het weet heb je het druk met het repareren van allerlei PC's voor weinig. Dan doe ik het wel gratis voor een klein groepje mensen, waarvan ik weet dat ik ook bij hen aan kan kloppen als ik een keer hulp nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
probleem van die vriendenprijsjes: als iets kapot gaat, dan verwachten ze ook maar dat jij dat gaat vergoeden. Ze betalen je immers om je PC te fixen (en dan is het net zoals in de echte winkel, jeweetwel!!!!).

Dit heb ik de laatste keer voorgehad. Ik zet PC aan en de voeding klapt eruit. Zat natuurlijk bomvol stof en in dat huis was het heel vochtig. Waren ze nogkwaad ook toen ik zei dat ze toch echt wel zelf een nieuwe voeding mochten kopen. Dat was voor mij dan ook het punt waarop ik besloot om ermee te stoppen. Het is al dat gezever niet waard voor 10 euro.

Voor ouders en heel goede kameraden doe ik het natuurlijk wle nog he:) maar bij die kameraad mocht ik dan ook 2 weken wonen (housesitting) als zij op reis waren, zonder er ook maar 1 ct voor moeten te betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Obiter dictum schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:43:
[...]

Nou, als zij een beetje fatsoen in hun donder hadden gehad hadden ze dit gewoon uit eigen beweging met gesloten portemonnee verrekend
Ik denk dat het niet veel met 'fatsoen' te maken heeft; ze denken waarschijnlijk dat je het leuk vind om in je vrije tijd te rommelen met pc's. Bij voorkeur gratis, want je vind het toch leuk om te doen?

Maar goed, mijn grootste bezwaar zou zijn dat je direct min of meer verantwoordelijk wordt voor je werkzaamheden, ook al is het gratis. Dus elke zoekgeraakte foto is 'jouw schuld'

Maar dat is al een paar maal gezegd zie ik :P

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 17-07-2012 08:39 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tovenaar
  • Laatst online: 01-10 14:58
Ik repareer inmiddels vrij weinig pc's meer maar wat altijd helpt is even vertellen (ik ben programmeur) wat een gemiddelde klant op je werk voor je betaald (€ 100,- per uur). Zet sommige mensen wel een beetje aan het denken. Ik zeg vervolgens altijd dat ik er geen geld voor wil hebben maar vind het wel belangrijk dat mensen weten wat het ongeveer kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Wat razor aan 't begin van het topic gezegt geeft. Alleen nog voor bijzonder goede vrienden/familie. De vriend van mijn schoonmoeder doet mijn belastingrommel, dus ik doe zijn PC zo nu en dan. Laatst nog weer helemaal gereanimeerd :+

Favoriete oom had laatst ook shit met de mail en na een dure "expert" die het ook niet kon oplossen heb ik 't maar gedaan. Was in 5 minuten klaar, maar wel 1u rijden. Nah ja. Voor de meeste mensen doe ik het af met de volgende opmerking:

"Nee joh, PC's weet ik niets van. Ik doe op het werk alleen maar hele grote netwerken, routers en switches. PC's doe ik al jaaaaaren niet meer". Meestal helpt dat ook wel, een leugentje om bestwil :P

Overigens, deze assertiviteit heb ik ook pas erg laat geleerd (jaar of 24 / 25 was ik toen denk ik zo'n beetje), dus alle hoop is nog niet verloren om jezelf dit aan te leren. Kan tijdens het opvoeden van de kleine demichel overigens vast ook geen kwaad :P

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:21:
Repareer ik al jaren gratis en voor niks de PC van een vriendin van een vrouw van mij...
Dit is een foutje neem ik aan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht dat het idee van een vriendendienst was, dat je juist geen wederkerigheid verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:23
Tarkin schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 06:54:
dat is het verschil bij de IT. Iedereen weet dat tijd van een jurist kostbaar is, dus als die je helpt moet je wel iets terug doen. Maar als het een ITer is die dat wel even in zijn vrije tijd doet, dan verwacht iedereen dat we maar direct springen, want de doen het toch zo graag.
Ik vind dat wel een mooie vergelijking, maar ik help als jurist zijnde ook regelmatig vrienden en familie voor niets. Soms is het een simpel advies (geen nee accepteren!), maar vaak wordt dat gevolgd door de vraag of ik niet toch even een brief voor ze kan schrijven of kan bellen. Dat doe je gewoon, althans ik wel. Maak wel even duidelijk dat het geheel vrijblijvend is en geen juridische dienst, dus niet klagen als het niet lukt. Ik ga er geen hele dag voor zitten, maar briefje of een belletje heb ik toch zo gedaan. De volgende keer dat er bij mij thuis bijv. een kastje in elkaar gezet moet worden weet ik ook weer iemand te bellen, zo gaat dat.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een jaar of 6-7 geleden kwam ik in contact met een eigenaar van een grote winkel.
Hij was net begonnen en wilde graag wat IT zaken geregeld hebben..
Heb toen 4-5 werkstations opgezet met een SBS 2003 server..
Gehele netwerk aangelegd (van bekabeling tot aanvraag domeinnamen etc.) en alles operationeel gemaakt.
Heeft me ruim 140-150 uur gekost..

Ik had vooraf met hem afgesproken dat ik eigenlijk in natura uit betaald wilde worden, het betrof een zaak die voornamelijk in vloeren en gordijnen etc zat en ik had plannen om een huis te kopen, ik had al mijn uren bijgehouden en toen ik klaar was stonden we op het punt om een huis te kopen..

Huis gekocht, spullen bij hem uitgezocht (winkelwaarde 4400-4500 euro) en gevraagd naar een zeer goede deal (met al mijn uren in mijn achterhoofd)

Ik had zelf een uur tarief van 30 euro in mijn hoofd en zou het eigenlijk "gratis" moeten kunnen krijgen.

Ik kreeg een korting van 1500 euro 8)7

Uiteindelijk nog verder kunnen onderhandelen tot 2200 euro (50%) maar ik was niet echt happy..
Daarna nog wel een klein beetje remote assistence gegeven, maar aangezien alles goed draaide had ik er geen omkijken naar..
2-3 jaar geleden was zijn garantie verlopen van zijn server en pc's en wilde hij wel graag over naar windows 2008 en windows 7..
Hij belde me weer op en vroeg wat het ging kosten..
Ik zei: 50 euro per uur..
Hij, Hoelang denk je nodig te hebben?
Ik, 80-100 uur, ligt eraan wat er overgezet moet worden...

Hij, hmmm dat is wel veel geld,
Ik, Tja dat klopt, Maarja ik ken jullie netwerk ook goed en weet precies hoe de omgeving eruit ziet..
Hij, Ik kijk wel even verder..
Ik, Prima.

Later heeft hij het laten doen door een neefje die iets verstand had van computers, hij had alles om zeep geholpen.. Exchange etc deed het niet meer, rechten stonden niet meer goed.. applicaties waren gewoon opnieuw geinstalleerd ipv dat de data gemigreerd was..

Dikke puinhoop..

Hij vroeg of ik hem uit de brand kon helpen..
Heb gezegt dat ik best eens wil kijken hoe en wat er gebeurt was, maar niet onbetaald..
Avondje gezeten daar en de boel geinventariseerd en het was echt dikke prut..

domain niet goed opgezet..
Exchange geinstalleerd maar outlook trok de mail gewoon via pop3 binnen (exchange deed dus niets).
Applicaties niet goed geinstalleerd (alles lokaal en niet op de server.)

Ik zei dat ik hier geen zin in had, koste me nu veel meer tijd om alles goed te zetten dan wanneer ik vanaf het begin zou hebben gewerkt.. zou nu dik 150-200 uur nodig hebben om alles recht te zetten..

Hij baalde er stevig van, Ik zeg: tja kennis kost geld...
Hij zag het nu wel in..
Maar ik heb bedankt voor de klus en heb hem doorverwezen naar een echt IT bedrijf die het voor hem kon doen.. Koste hem wel veel geld, maar ik had de tijd er gewoon niet meer voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-10 20:56

eagle00789

Est. November 2005

GlowMouse schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:27:
[...]

50 tientjes is nog best veel.
ja. dat is nog altijd zo'n 500 (tr)euro

Maar dit gevoel hebben we allemaal wel vroeg of laat eens een keer gehad.

Ik die het gewoon anders. Iedereen betaalt en zonder te betalen geen reparatie. Zelfs mijn eigen zus betaalt gewoon voor een reparatie. Geen gezeik of gekibbel. gewoon betalen (punt).

[ Voor 40% gewijzigd door eagle00789 op 17-07-2012 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

eagle00789 schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:29:
ja. dat is nog altijd zo'n 500 (tr)euro

Maar dit gevoel hebben we allemaal wel vroeg of laat eens een keer gehad.

Ik die het gewoon anders. Iedereen betaalt en zonder te betalen geen reparatie. Zelfs mijn eigen zus betaalt gewoon voor een reparatie. Geen gezeik of gekibbel. gewoon betalen (punt).
Serieus, je bloedeigen zus? Neem je dan ook je eigen koffie en bammetjes mee als je haar pc repareert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 09:24:
het klassieke voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten
Dat consumenten dat willen doen snap ik nog, maar je neefje zo'n netwerk laten opzetten voor je bedrijf? Komop zeg, wat voor een gepruts is dat

@hierboven

het is een verschil als je 1x iets moet doen op een jaar, of als ze elke week aan je achterdeur staat. Bij mijn familie is het tweede meer normaal dan uitzondering, dus op den duur houdt het ook ergens op. Ik heb m'n tijd wel beter te besteden dan naar PC's te kijken die nauwelijks WIN XP kunnen draaien

[ Voor 33% gewijzigd door Tarkin op 17-07-2012 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:32
Henk007 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:29:

Zelf ben ik er jaren geleden mee gestopt, hooguit voor een paar mensen die mij echt dierbaar zijn.
Je hebt inderdaad opeens veel meer vrije tijd ;)
Ik doe het ook niet. Iedereen weet je te vinden, zonde van mijn vrije tijd. Echt, je krijgt er weinig tot niets voor terug behalve het goede gevoel dat je een medemens kan helpen maar dat gevoel ebt snel weer weg. Maar mijn ervaring (en dat is ook de reden dat er niet aan begin) is dat je onbedoeld vaak uren bezig bent waar je eerder dacht het ff te fixen in een kwartiertje.
Doe het inderdaad voor mijn directe familie, vriendin en een oude vrouw die zichzelf echt niet kan redden, de rest weiger ik hoe aardig ze ook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-09 23:42

HaX0r

n00b

Jij bent ook goed gek dat je dat 15 keer hebt gedaan. Als het echt zo vaak moet gebeuren dan leer je het de mensen toch zelf doen? En als nog daar kies je echt zelf voor. Je kan die mensen het niet verwijten dat ze daar wat geld voor willen hebben. Ze hebben jou ook altijd netjes gevraagd of je er wat voor wilde hebben. Had dan gezegd: "Ik zou graag een keer jullie huisje huren.". Maar dat heb je niet gedaan. Vind dit een vrij nutteloos topic, heeft niks met werk of inkomen te maken. Voor mijn part een slotje.

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Deze mag hier niet ontbreken:
http://theoatmeal.com/comics/computers

En nog even ontopic: ik heb ook ongeveer 20 pc's onder mijn hoede. Maar als goede vrienden helpen we elkaar daar gewoon mee. Ik hun pc/wesbite, zij mijn cv ketel/juridische zaken/tuin/straat/enz. Alleen zorgen dat je eigen planning niet in de knel komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik moet nog steeds dit shirt aanschaffen: http://www.thinkgeek.com/product/388b/ :).

Ik los alleen nog computerproblemen op wanneer het mij uitkomt en alleen bij mij thuis. Ik kan dan zelf bepalen wanneer ik eraan begin en hoeveel tijd ik er aan besteed. En mocht ik lang moeten wachten dan kan ik wat anders in huis gaan doen en af en toe kijken bij de computer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 13:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het het huisje van die vriendin was geweest had je d'r wellicht gratis gezeten. Nu is het van de 3e hand - n vragen ze 275. Wat wil je nou?
Ik snap dat je je een beetje in je wiek geschoten voelt, maar dit is geen 1 op 1 relatie als je begrijpt wat ik bedoel.
Als je je er niet goed bij voelt: gewoon niet doen, lekker een last minute naar een bungalowpark pakken ofzo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 15:22

Qwerty-273

Meukposter

Ik doe niks, dat heb ik wel afgeleerd met een vriend/kennis waar ik dagen achtereen heb gezet om van bergen hardware een netwerkje in zijn huis aan te leggen, pc'tjes in te richten voor kids en vrouw, zijn laptopje aansluiten etc. etc. (Dat was wel in 2000 - dus nu gezien een berg oude meuk en nog volledig plug-en-pray! met floppies kloten om een wazige driver maar op een of andere manier geinstalleerd te krijgen op Win95/98)
Waarna voor de eerste 3 weken voor elk klote vraagje ik gebeld werd tijdens werk en avond om het maar op te lossen. "Kom je toch langs! Kan je weer lekker aan de hardware zitten......"
Dus nu doe ik niks, ik kan wel een advies geven waar te kijken of wat eventueel te doen. Maar ze (familie/vrienden) mogen het allemaal maar lekker zelf oplossen - als je wilt kijk ik over je schouder mee en adviseer waar je kan klikken en dat is dan ook wel het maximum. En het lukt ze dan ook om zichzelf steeds beter zelf te redden achter een pc.
Voor niets gaat de zon op, maar dat is dan ook echt alles wat voor nop gebeurt.
Tuurlijk help je vrienden wel eens met een verhuizing of wat dan ook. Maar je krijgt er dan ook wel weer wat voor terug in eten/drinken/gezelligheid in het samenwerken.
Met de melding hij (de pc) staat boven in de werkkamer, je weet de weg, en laat maar weten wanneer je klaar bent, heb je aan mij echt geen goede. Zit je daar in een kamertje alleen aan een pc te prutsen....

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
SlaadjeBla schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:08:
Wat is er mis met aangeven dat je teleurgesteld bent in hun houding? Dat kun je prima beleefd brengen en als ze er beledigd door zijn, dan weet je wat je aan ze hebt. Ik zou me niet in kunnen houden.
+1 Tijd om volwassen te worden demichel. Kruip uit je comfort zone en pas gedrag toe waarvan je wilt dat je dreumes dat leert.

"Oh, goh wat jammer. Ik had gehoopt dat dit wel tegen onkostenvergoeding zou kunnen. Laat maar zitten."

of

"Oh, goh wat jammer. Ik had gehoopt dat dit wel tegen onkostenvergoeding zou kunnen, omdat er anders toch geen gebruik van gemaakt wordt. Voor je pc sta ik immers ook altijd klaar"

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Tsja, Ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met de mensen die nog wél iets over hebben voor een ander. Ik kijk vooral naar Obiter dictum. Ik ben ook handig op verschillende vlakken en help graag mensen in mijn omgeving. Of dat nu een vriend is die ik al 20 jaar ken of de broer van de buurman... Het is fijn om te doen, good karma en vaak (niet altijd) kan de andere persoon echt nog wel eens iets voor je betekenen. Ik denk alleen wel dat je lichtelijk selectief moet zijn in hoeveel je voor welke personen doet. Een vage kennis ga ik niet zomaar voor op m'n kop staan, een dierbare wel. Dat heet gewoon iets voor iemand over hebben zonder daar persé iets voor terug te verwachten en is eigenlijk een essentieel onderdeel van onze cultuur. Jammer dat zovelen dat niet meer kunnen opbrengen, de wereld zou mooier zijn als dat wel zo was.

[nuancering]Natuurlijk weet ik ook wel dat er erg egoïstische mensen bestaan die teren op de goedheid van anderen. Daar ben je snel genoeg achter en dan kan je de boot afhouden. Maar om nu te zeggen "goed, dit was het, ik doe nooit meer iets voor iemand!!1one" vind ik echt een slechte levensinstelling...

Permanent wintericon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had vroeger een pc van mijn oom onder mijn beheer, elke 3-4 maand hing hij aan de telefoon dat zijn pc zo traag was.. of ik hem niet kon herinstalleren.

Eerste keer deed ik het kostenloos, 2e keer (binnen 2-3 weken) had ik zoiets van gvd wat doe je er toch mee.. en vroeg er geld voor (20 euro).

Gelijk goed geinstalleerd, een image gemaakt en bewaard..

en jahoor 2-3 maand later, tring tring, kun je hem opnieuw installeren?
Ik jahoor, kost je 20 euro..
Hij brengt hem langs..
CD erin, whoppaa.. 5 minuten later klaar..
Ik zeg: asjeblieft.. :9
Hij kijkt me raar aan en gaat weer weg :)
zo ging het nog 1-2x en toen vroeg hij me of hij het niet zelf kon.. Scheelde hem toch steeds 20 euro 8)
Daarna geen last meer van gehad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Herkenbare situatie. Heb ook jarenlang de pc gerepareerd van een vriendin in ruil voor een 'tegenprestatie ;) '. Sowieso verwondelijk hoe mensen zo erg de pc kunnen toetakelen maar dat terzijde. Afijn, na een tijdje kreeg ze een vriend dus besloot zij eenzijdig dat ik reparaties maar gratis moest gaan doen aangezien ze door die relatie geen zin meer had in 'tegenprestaties'. :(
Ik ging daar op tegenin met argumenten hier genoemd zoals dat het ook werk is en ik het ook niet voor mijn lol doe. Uiteraard wordt daar verontwaardigd op gereageerd en sindsdien geen pc meer van dr gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBrennan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-01 16:39
Haha, zo herkenbaar allemaal :). Ook ik heb vaak genoeg bij verjaardagen gezeten waar ik bij een pctje kon kijken "omdat hij het niet meer lekker doet". Doe je een paar keer, maar je bent er idd altijd langer mee bezig. En vervolgens ben je zowat een 24.7 helpdesk voor de hele familie. Dus na een tijdje vertel je gewoon niet meer dat je wat met computers doet. En als iemand het vraagt, dan doe je gewoon "iets" met computers voor je werk.

Maar goed, als iemand het netjes vraagt, over je schouder mee kijkt (leermoment) en niet wegloopt, en vervolgens met zorg met de computer omgaat, dan wil ik nog wel eens helpen. Het blijft immers familie en vrienden. Heb ook wel eens bij mijn broertje gehad; 2de kerstdag pc gefixt (zooi spyware etc), op oudejaars liep ie weer vast. Dan mag je het van mij gewoon lekker zelf uitzoeken. Mijn advies aan dat soort mensen is dan altijd om maar windows opnieuw te installeren (kluitje en riet enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou die mensen gewoon Linux geven en klaar met de hap want als ze dat stuk krijgen dan hebben ze iets goeds fout gedaan, Windows is ja zo lek als een mandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:23:
Ik zou die mensen gewoon Linux gegeven en klaar met de hap want als ze dat stuk krijgen dan hebben ze iets goeds fout gedaan, Windows is ja zo lek als een mandje.
Sure, jij geeft mensen die totaal geen verstand van computers hebben Linux. Alsof ze dáár wel goed mee overweg zouden kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
linux kan je héél snel om zeep helpen hoor :)

hmm, wat doet dat bestandje daar, ken ik niet, laat ik het maar verwijderen...

edit:
plus dat je langer kan kloten als iets niet out of the box werkt, op dat vlak is windows wel veel beter

[ Voor 30% gewijzigd door Tarkin op 17-07-2012 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hahn schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:24:
[...]

Sure, jij geeft mensen die totaal geen verstand van computers hebben Linux. Alsof ze dáár wel goed mee overweg zouden kunnen.
Ja waarom niet? Ik geef ze natuurlijk niet het lelijke eendje ( Ubuntu ) nee ik geef ze een omgeving die eigenlijk best veel op Windows lijkt en dan hoeven ze direct niet te kloten met illegaal gedoe.

Ik zou ze Kubuntu of Opensuse met KDE geven, uitermate geschikt voor mensen die Windows gebruikt hebben.

@Tarkin als ze achter komen hoe ze verborgen mappen kunnen vinden en ze verwijderen bijvoorbeeld de .kde map dan hebben ze in feite gewoon alles gereset.

Ik zie verder niet zoveel gevaar in Linux, je kunt het ook nog afschermen, maar je geeft ze natuurlijk wel het admin wachtwoord want het is hun pc.

Ik heb trouwens ervaring dat je langer moet zoeken op Windows voor driver dan bij Kubuntu, want als ze er zijn dan zit het wel al in de kernel of je moet een driver via die restricted driver installer installeren.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Klinkt allemaal heel leuk, maar probeer het eerst maar eens. Dan wacht ik hier wel tot je de eerste klachten hebt ontvangen, want dat kan nooit lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Ja waarom niet? Ik geef ze natuurlijk niet het lelijke eendje ( Ubuntu ) nee ik geef ze een omgeving die eigenlijk best veel op Windows lijkt en dan hoeven ze direct niet te kloten met illegaal gedoe.

Ik zou ze Kubuntu of Opensuse met KDE geven, uitermate geschikt voor mensen die Windows gebruikt hebben.
WAAROM DOET MIJN TOMTOM CD HET NIET?? etc...

Handen van aftrekken, "ik doe iets met servers, van computers heb ik geen kaas gegeten" en alleen voor mensen waar je close mee bent je diensten beschikbaar stellen :)

[ Voor 3% gewijzigd door kKaltUu op 17-07-2012 11:28 ]

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:26:
[...]

Totdat ze Office willen gebruiken, want dat hebben ze op het werk ook. En dan ga je gelijk met Linux de bietenbrug op. En OpenOffice.org toch niet een volledig alternatief blijkt op Microsoft Office.

[ Voor 52% gewijzigd door Gunner op 17-07-2012 11:28 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 30-09 09:41
Als het je echt zo dwars zit moet je gewoon die pa even direct bellen (zie dat je zijn PC ook onderhoud) en zeggen dat je het jammer vind dat hij er geld voor wil hebben omdat je ook altijd gratis zijn PC hebt gerepareerd.

Maak van je hart geen moordkuil. Ineens geld gaan rekenen voor repareren PC's vind ik beetje passief agressief gedrag. Gewoon open communiceren.

Ik vind overigens niet dat je er ineens recht op hebt of zo. Je doet vrijwillig die mensen helpen, dat is jouw keuze. Daar iets voor terugverwachten is niet perse onlogisch maar geen recht of zo.

Je moet dingen gewoon op een manier doen die jij prettig vindt, onafhankelijk van hoe andere mensen daarmee omgaan.

Vriendendiensten doe je imho onbetaald alleen is definitie van een vriendendienst nogal persoonlijk. Zou vrienden best willen helpen met problemen met hun website maar als ze een compleet nieuwe website willen dan mogen ze gewoon betalen.

Hangt dus ook nogal af van wat mensen nog als vriendendienst ervaren. Helpen verhuizen, tegels plaatsen, advies, beetje helpen klussen, PC fixen. Dat zijn wel vriendendiensten. Gratis gebruik maken van een vakantiehuisje zou voor mij wel een grensgeval zijn hoor, weet niet of ik dat nou echt een vriendendienst vindt. Ik heb toen ik nog een motor had ook weleens mijn motor uitgeleend aan een vriend. Maar denk niet dat ik veel verder zou gaan dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan krijg je een dergelijk voorstel, maar het komt verder niet in je op om de confrontatie aan te gaan en te vragen waarom ze jullie geld willen gaan vragen terwijl jullie altijd voor ze klaar staan bij computer klussen?

Raar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het gaat toch over het geven en nemen denk ik. Je doet wat voor een ander, die doet wat voor je terug. Dat gaat over en weer en je bouwt 'krediet' op bij elkaar. Als de één de hele tijd 'opneemt' van de 'bank van vertrouwen en wederkerigheid' en de ander de hele tijd 'stort', komt er een moment dat de 'schuld'; onoverbrugbaar wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 17-07-2012 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Laatst online: 30-09 09:41
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 11:29:
Dan krijg je een dergelijk voorstel, maar het komt verder niet in je op om de confrontatie aan te gaan en te vragen waarom ze jullie geld willen gaan vragen terwijl jullie altijd voor ze klaar staan bij computer klussen?

Raar :)
Dit dus ;). Wat compacter verwoord dan mijn vorige reply ;).

Communicatie is enorm belangrijk. Dit kan zo een conflict worden door reactie van TS, terwijl hij degene is die zijn gevoel niet duidelijk uit. Hun reactie op jouw vraag zegt niks over jou, alleen iets over hun. Als het jou dwars zit moet je dat gewoon laten weten in plaats van zo passief agressief te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 08:53
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 10:17:
Ik had vroeger een pc van mijn oom onder mijn beheer, elke 3-4 maand hing hij aan de telefoon dat zijn pc zo traag was.. of ik hem niet kon herinstalleren.

Eerste keer deed ik het kostenloos, 2e keer (binnen 2-3 weken) had ik zoiets van gvd wat doe je er toch mee.. en vroeg er geld voor (20 euro).

Gelijk goed geinstalleerd, een image gemaakt en bewaard..

en jahoor 2-3 maand later, tring tring, kun je hem opnieuw installeren?
Ik jahoor, kost je 20 euro..
Hij brengt hem langs..
CD erin, whoppaa.. 5 minuten later klaar..
Ik zeg: asjeblieft.. :9
Hij kijkt me raar aan en gaat weer weg :)
zo ging het nog 1-2x en toen vroeg hij me of hij het niet zelf kon.. Scheelde hem toch steeds 20 euro 8)
Daarna geen last meer van gehad..
Mooi!
Dit is de huidige versie van de slotenmaker die na 2 keer een kopie maakt van de sleutel van mensen die altijd bellen omdat ze zichzelf hebben buitengesloten. :P
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.