Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162481

demichel schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:59:
[...]

Ik heb het niet over bedragen maar over het hele principe van de zaak.

Had ik zelf geen verstand van computers en een goeie vriend van mij fixte die een keer of twee en ik had zo'n huisje in de Ardennen en ik wist dat hij dit jaar niet zo ver wil vliegen met zijn baby, dan bood ik het zelf aan, gratis. Kost me niks, hij gelukkig, mijn PC gefixed, iedereen blij.

Maar ik ben dan ook weer veel te braaf, onnodig mij dat nogmaals te vertelen...
Wat ik van dit topic geleerd heb is dat ik dus erg ga uitkijken. Ik herken me enorm in dit verhaal en in demichel.

Ik had de laatste keer maar 20 euro gevraagd, mijn eerste verdiensten als reparateur (na TIG jaren) _/-\o_
Ik ben meer van het type, "heb ik geld dan geef ik het weg" dus rijk zal ik nooit worden :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:17
@allumnus, waar ga jij precies voor uitkijken?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 162481

liquid_ice schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:49:
@allumnus, waar ga jij precies voor uitkijken?
Het niet zonder meer gratis aanbieden aan anderen alleen omdat ik ze ken,.... dat.
En om mezelf te beschermen tegen dat waar de TS tegenaan is gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Laatst online: 10:17
Als dat is wat jij geleerd hebt in dit topic lijkt me dat een hele goede.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67691

henri8096 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 08:25:
[...]

Pcies . . . . het is ook zo leuk om voor de 100e keer een met de ask-toolbar, google-toolbar, (vul hier ieder willekeurig stukje spy-/ad-ware in) en een partij virussen geïnfecteerd systeem schoon te maken.
En weer voor de 100e keer te zeggen dat ze niet overal op "JA" moeten klikken. |:(

Wat me wel opvalt trouwens (mijn ervaring tenminste), is dat oudere mensen veel eerder geneigd zijn je er geld voor te geven.
Die zien het om een of andere reden wel als een dienstverlening.

Maargoed komt er nog steeds op neer Broer, Zus, Ouders = gratis, rest is $$$
Ouderen zien een computer misschien meer als iets wat ze opgedrongen wordt in plaats van als een hobby?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:27:
[...]
Wat wil ik precies met deze topic? Ik wil wel eens horen wat mijn mede-Tweakers hiervan denken, het feit dat "PC's repareren" niet als waardevol werk gezien wordt maar een huisje ter beschikking stellen, net wél.
Ik fix simpelweg geen computers van anderen :P

Geen zin om er dan vervolgens verantwoordelijk voor te worden ofzo. Ik sleutel veel liever aan mijn eigen computers en doe in mijn vrije tijd wat ik wil (in tegenstelling tot anderen die steeds gebeld worden, omdat 1 of andere debiel zijn of haar pc weer eens gesloopt heeft).

[ Voor 11% gewijzigd door Lethalis op 20-07-2012 16:44 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Anoniem: 162481 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 15:54:
[...]

Het niet zonder meer gratis aanbieden aan anderen alleen omdat ik ze ken,.... dat.
En om mezelf te beschermen tegen dat waar de TS tegenaan is gelopen.
Live & learn hey. Vanaf nu is de officiële lijn bij demichel dat:

a) alles nu Win7 is en ik daar weinig verstand van heb (en da's nog waar ook, moet die kennis dringend eens - voor het werk! - bijschaven) (ik ben meer van het type dat vlot in een uurtje of 8 een Oracle SLES11 Linux server opzet, maar vraag me niet een Ubuntu of whatever Linux distro "die er net zo uitziet en werkt als Windows" te installeren)

b) dat ik wegens baby van 2 jaar oud weinig vrije tijd over houd en die tijd liever bij baby spendeer

c) dat ik er eerlijk gezegd gewoon te oud voor geworden ben en er gewoon geen zin meer in heb (vinden ze maar een andere "jonge hond" - bestaat die uitdrukking ook in NL, betekenend "ambitieuze jonge mensen"??? - die zich maar al te graag wil bewijzen op IT-vlak)

Uitzonderingen hierop zijn uiteraard mijn ouders, maar daar stopt het dan ook. De vriendin in kwestie uit de post heb ik, na lang beraad, ook op de "Officiële Lijn Lijst" gezet, na wat er gebeurd is heb ik er gewoon geen zin meer in.

[ Voor 29% gewijzigd door demichel op 20-07-2012 17:47 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gammort
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01 14:34
Mensen denken soms dat wanneer je graag iemand helpt het dan bijna een gunst naar jou toe is "omdat je het zo graag doet".
Ik help die persoon omdat ik hem of haar graag wil helpen. Als vriendendienst geef ik ze mijn expertise of whatever waarop ook zeker iets terug mag staan. Zeker wanneer ze er om vragen, als ik het zelf aanbied vind ik het wat anders.

In ieder geval probeer ik meestal een beetje lollig te doen over een vergoeding om op een vriendschappelijke manier tot een overeenkomst te komen. Mocht dat niet leuken dan wimpel ik het lollig weer af. Toch is het wel jammer als je verwacht had dat het in jouw ogen anders eerlijker was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilian
  • Laatst online: 20-03 16:57

Maximilian

You've been Maxxed...

Waarom zijn we toch altijd dingen aan het verzinnen om dit soort dingen uit te stellen en dergelijke...

Ja het is werk, nee je moet en zal niets doen met "Vriendenprijzen" bovenop "Vroegboek-korting" en "Zomerdeals"

Opbokken...

Iedereen in mijn omgeving haalt zelf zijn troep en dergelijke, zo wil ik nog wel eens zeggen wat ze nodig hebben en eerst zelf laten proberen.

Als het écht, écht niet lukt... Tsja, dan kost dat gewoon geld... Ik werk niet voor de kat zijn viool en mijn vrije tijd zijn gewoon overuren voor mij.

Anders had ik wel een eigen bedrijf gehad.

Dus ik vraag simpelweg standaard prijzen die mijn baas ook vraagt alleen dan 125% voor 's avonds en een 150% voor het weekend en 200% voor zondag.

Mensen moeten eens realiseren dat wij simpelweg met werk bezig zijn, zo ga ik aan een monteur niet vragen of hij mijn auto wilt fixen voor een vrienden prijs want als hij zijn computer gefixed wilt hebben moet hij ook een mannetje bellen.

Tis een harde wereld tegenwoordig...

Mensen hebben dat ding tegenwoordig eenmaal die dingen nodig, net als een auto, kost dat gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-05 09:29

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

kortom je had gewoon geld moetten vrage, van je vrienden moet je het hebben.

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPaul
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-06-2020
Dit is de reden dat ik (bijna) nooit vertel dat ik in de Computer branche zit. En als mensen het wel weten dan vraag ik gewoon de hoofdprijs 9 van de 10x gaan ze dan op zoek naar een ander.

Het lastige van pc's repareren voor vrienden of familie is dat ze bij elk klein dingetje weer naar jou toe komen en er nooit wat voor betalen omdat je "familie" bent. Terwijl ze bij de computer winkel in het dorp al gauw 60,- onderzoekskosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jooproo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-05 17:32
Ff ingelezen, interessant topic.
Ook ik klus wel eens aan computers van familie/vrienden/kennissen. Bij familie is het dienst voor wederdienst, bij vrienden eigenlijk ook wel zo ongeveer. Bij kennissen is het verschillend. De 1 geeft me zonder iets te zeggen een envelop met een paar tientjes, de ander bij wie ik altijd heb geroepen dat ik er niks voor wilde krijg ik af en toe (niet altijd) een bedrag bijgeschreven op mijn bankrekening. Hoeft voor mij niet, maar is zeer welkom, en krijgt ze ook altijd een bedankje voor.
Leuke is dat ik af en toe ook "afdankertjes" krijg om zelf lekker mee te knutselen en voor (reserve)onderdelen.

[ Voor 1% gewijzigd door jooproo op 20-07-2012 23:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 03:26

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mjah als je het zo doorleest dan kom je een hoop bekende situaties tegen, van 'even naar mijn laptop/pc' kijken tot bij een klein bedrijfje een netwerkje opzetten. En dan ben je daar langer mee bezig dan eigenlijk de bedoeling was. En het gek vinden als ze dan nog moeten betalen ook.

Vroeger was ik ook nonchalant als het ging om 'even kijken' en 'ja hoor doe ik wel even' en soms maak ik die fout nog wel eens. Maar inderdaad voor goede ouders/familie die goed voor je is doe ik niet moeilijk maar mensen die via via bij mij terecht komen reken ik gewoon 15 euro per uur.

Het mooie is dat sommige dan zeggen van 'Ja maar 15 euro per uur? is dat niet veel voor een cd/dvd erin stoppen en een paar keer op een knop drukken?' Dan vraag ik : 'Waarom vraag je het dan aan mij als het zo simpel is?' En met een beetje geluk vullen sommige het antwoord zelf al in zoals 'backup maken/mail instellingen' en dan nog drivers installeren eventueel updaten en andere software installeren.

Ik doe nog steeds redelijk wat prive, maar vergeleken met 5 jaar geleden is het echt een heeeel stuk minder geworden ik denk dat als ik toen een gangbare prijs had aangehouden ik er van rond kon komen.

Nee ik moet zeggen dat de houding erg verandert is, computers zijn nu veel normaler dan b.v. 12 -17 jaar geleden toen waren er gewoon weinig met kennis. Het is een mooi maar ondankbaar beroep geworden.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 13:23

Comgenie

Soms heb je dat

Vroeger (tijdens mijn school/studie tijd) ook vaak zat computers gerepareerd. Vroeg zelf nooit om geld maar meestal boden mensen wel wat centen aan, en de andere keer zat ik de rest van de avond gezellig met iemand te praten. Vond het ook niet erg om te doen. Alleen was het soms wel vervelend dat er vaak weer een sms of voicemail was binnen gekomen of ik even naar de computer wou kijken, want hij deed het niet meer. Maar ik had toch de tijd en het was altijd wel gezellig :P. Ik heb nooit echt gelet op dat ik van iemand weinig/niks kreeg. Sowieso, sommige die ik hielp hebben het niet zo breed, en dan was het wel fijn dat ik hun oude bak toch wel een goed werkende install kon geven (betere browser, meuk eraf, betere anti-virus) zodat ze er toch weer een jaar of 2 mee verder kunnen. Mensen zijn je zeker wel dankbaar :).

Sinds ik fulltime werk ben ik er wel mee opgehouden. Een stuk minder vrije tijd en de tijd dat ik al heb wil ik liever aan ontspanning besteden. Daarom heb ik iedereen ook eerlijk vertelt dat ik het niet meer doe omdat ik een stuk minder tijd en zin ervoor heb en dat begrijpen ze wel.

Ik vind het 'vriendenprijsje' toch aardig aangeboden. Dat had hij niet hoeven doen, en dat huisje kan hij ook goed verhuren aan andere mensen voor de volle prijs. Daarnaast, zo'n huisje hoeft niet gelijk te staan aan alle 15x dat je bij hem kwam helpen. Hij is je dankbaar en wellicht kan je volgend jaar er weer in voor een vriendenprijs als het je bevalt, ook al hoef je hem in tussentijd niet eens te helpen.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Comgenie schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:54:
Ik vind het 'vriendenprijsje' toch aardig aangeboden. Dat had hij niet hoeven doen, en dat huisje kan hij ook goed verhuren aan andere mensen voor de volle prijs. Daarnaast, zo'n huisje hoeft niet gelijk te staan aan alle 15x dat je bij hem kwam helpen. Hij is je dankbaar en wellicht kan je volgend jaar er weer in voor een vriendenprijs als het je bevalt, ook al hoef je hem in tussentijd niet eens te helpen.
Nu, daar verschillen we dan van mening. Hoe langer ik er over nadenk, hoe minder aardig ik het vind, integendeel zelfs.

Werd het huisje gewoon verhuurd, dan OK, kan ik inkomen, het is hoogseizoen en je kan het zeker verhuren aan de volle pot, dan zou die 275 Euro inderdaad een vriendenprijsje geweest zijn.

Maar het staat gewoon leeg 50 weken per jaar, wegens te veel rompslomp om het verhuren te regelen (en wellicht ook wegens niet nodig hebben van die extra centen ook), da's dan weer een heel andere zaak. Nu voel ik me alsof er nog snel een slaatje uit geslagen wordt, want "laten we het eens proberen, brave demichel zal dat wel betalen". Nou, daar stopt het dan deze keer.

Uiteraard had ik water, gas en electriciteit betaald volgens de meter en geldende tarieven en had het huisje kraaknet gepoetst terug achtergelaten, dat spreek voor zich.
larsg schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 19:27:
Pas had iemand voor wie ik een pc had geassembleerd (raar kereltje) een probleem, hij vroeg of ik zijn pc wou komen herinstalleren. Dit gedaan, alles goed. Vroeg hij of ik er iets voor moest hebben, ofc nee gezegd.
Mede omdat hij niet zo welvarend is en bij veel mensen in schulden staat. Hij gaf me 3€, alles wat hij had :P
Die 3€ zou me in dat geval véél meer waard geweest zijn dan het leegstaande huisje van 600€ dat ie me wou verpatsen met een "korting" van 325€.

Daar heb ik respect voor.

[ Voor 21% gewijzigd door demichel op 21-07-2012 18:36 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyro-tukker
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-04 22:43
Ja het is heel simpel. Elk mens denkt anders. Jij denkt ja ik doe het wel gratis allemaal, want we zijn toch vrienden. Echter andere mensen denken: ik geef hem een vriendenprijsje en dan denkt ie dat ie ook 'een goede daad' heeft verricht.

Wij hebben ook wel eens. Iemand heeft bijvoorbeeld nieuwe zonnebrillen te koop. Ja sommigen van ons willen geen winst op elkaar maken, dus voor inkoop krijg je ze. Echter de andere denkt ik geef hem voor een vrienden prijs en dan is dat ook eerlijk. Ja sommige vinden dit niet kunnen, maar wie heeft er gelijk?

Zoals jij het hier nu schets, ja dan had ik gezegd ja ga maar in het huisje, geef me 50 euro voor e.v.t extra kosten (elektriciteit, etc) en ga er maar in zolang je wil, want ik gebruik hem toch niet.

Ach aan de andere kant. 275,- is gewoon een goede prijs en ik denk dat je nu wel geleerd hebt, dat niet iedereen hetzelfde denkt en dat je dat dus ook niet mag verwachten van anderen dat zij alles zo doen zoals jij het doet.

Overigens ik lees dat het om vrienden van vrienden gaat. Ja dan vind ik het helemaal niet eens gek dat je er niet gratis in mag. Overigens zal ik voor vrienden van vrienden ook gewoon zeggen. Ja doe maar een tientje of een kratje bier, dan is het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
pyro-tukker schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:26:
Overigens ik lees dat het om vrienden van vrienden gaat. Ja dan vind ik het helemaal niet eens gek dat je er niet gratis in mag.
Heb je ook gelezen dat hij voor diezelfde man (die vriend-van-vriend, zo gezegd) regelmatig de PC fixt? Het gaat dus om rechtstreeks oversteken met de goede daden: PC fixen tegen huisje lenen. Als ik dan ook lees dat het huisje normaal gesproken leeg staat, toch niet verhuurd wordt, dan kan ik mij dat wrange gevoel wel indenken.

Even proberen vanaf de andere kant:
Mensen die handig met PC's zijn weten het vaak al: je kan maar beter vaak 'nee' zeggen of er geld voor vragen, want voor je het weet heb je een complete klantenkring met vriendjes-van-vriendjes-van-vriendjes die jou gebruiken.
Zou het voor die eigenaar van dat huisje ook zo kunnen werken? "Laat ik er maar een drempel-bedrag voor vragen, anders staat straks iedere vage kennis voor de deur om het gratis te lenen"? Als daarnaast die eigenaar gewoon niet doorheeft wat de TS vooraf voor de eigenaar gedaan heeft (X maal PC fixen), dan snap ik deze situatie ergens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Maar het kan ook anders.

Vorige week iemand minder dan 10 minuten geholpen via Teamviewer met een instellingsprobleempje. Bij iedere rechtermuisknop klik kwam Dashboard (Mac) naar voren.

Uiteindelijk was het een simpele instelling in Systeemvoorkeuren -> Dashboard en Exposé.

Vandaag kreeg ik een envelopje met een kaartje en €20 aan Iris-cheques in de brievenbus.

Dit soort acties maken mijn dag weer goed (voor zover dat niet het geval was) terwijl ik hulp via Teamviewer altijd belangeloos doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
Veel verhalen, veel meningen maar voor mij is het vrij simpel. Ik wil soms best een keer gratis helpen zolang je maar het idee hebt dat je er wat voor terug krijgt. Als dat te veel moeite is en dat merk je snel genoeg zoals in het voorbeeld van TS en dan kunnen ze in poep zakken, dan maar geen vriendschap want wat heb ik aan zulke "vrienden" Komen alleen wanneer ze je nodig hebben.

Het probleem is dat veel mensen profiteren van de goedheid van anderen. En daarom vind ik ook geen enkel probleem meer om geld te vragen, zelfs aan familie. En dan blijkt er ineens niet elke 3 weken probleem met de pc meer zijn. Kortom iedereen blij toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacken
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 14:04
Ik heb ook deze dingen meegemaakt. Sterker nog, ik heb ooit een keer een nieuwe PC voor iemand (vriendin van mijn moeder) geinstalleerd met een "extended trial" versie van Windows XP (haar keuze, ik zei nog dat ze voor xxx euro een OEM versie kon kopen). Ik werkte toen der tijd in een PC winkel en ik had voor haar een zacht prijsje kunnen regelen totaal zo'n 550 euro inclusief monitor. Ze was er erg blij mee en na 7 jaar was de voeding stuk.

Zij eiste (tot gevolg van ruzie tussen mijn moeder en haar) dat ik die voeding moest vervangen onder het mom van de garantie. Ook was haar computer na 7 jaar gebruik trager geworden en dat kwam omdat ik een verkeerde versie van Windows er op gezet zou hebben.

Sinds die tijd reken ik gewoon € 25,-- per uur voor dit soort dingen (met een officiele factuur, ben ZZP-er), behalve voor directe familie, schoon familie en goede vrienden. Zodra je zegt dat zoiets € 25,- per uur kost dan is het snel van "laat maar, ik ga wel naar de buurjongen".

Moraal van het verhaal, ga niet zo maar uit van de goedheid van de mens. Over het algemeen vinden ze maar 1 ding belangrijk: ikke ikke ikke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:32
dacken schreef op zondag 22 juli 2012 @ 10:27:

Moraal van het verhaal, ga niet zo maar uit van de goedheid van de mens. Over het algemeen vinden ze maar 1 ding belangrijk: ikke ikke ikke!
Mooie uitspraak. Vooral in een topic waar duidelijk wordt dat men anderen niet voor nop wil helpen, maar gewoon keiharde euro's vraagt om hulp te bieden.

Als iemand voor het eerst om hulp vraagt en jij dan meteen met een uurtarief aankomt... misschien dat ze wel vrijwillig geld zouden hebben gegeven.

[ Voor 17% gewijzigd door Mercarra op 22-07-2012 10:44 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 10:04
Heb niet alle pagina's gelezen maar ook ik help graag de mensen , en ja ook ik heb mijn kring waarin ik dat doe kleiner gemaakt. Geld wil/kan ik er niet voor vragen , maar heb zelf altijd de regel gehad dat de mensen het eerst zelf moeten proberen al dan niet met mij aan hun zijde . En wanneer ik het wil ( vaak in het weekend) anders gaan ze maar naar een winkel en zijn ze hem ook nog 1 a 2 weken kwijt .

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ik vind dat ze dat huisje wel beschikbaar hadden moeten stellen. Het is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat jij hen al honderden euro's hebt bespaard met het gratis repareren van hun PC, en dat je dus best een week gratis in hun huis mag? Close friends of niet, ik zou ze er zeker op aanspreken want ik vind dit echt een héle onfatsoenlijke en krenterige actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Leuk topic weer. :)

Mijn regel: Ik doe geen computer reparatie klusjes. Ook niet voor familie. Alleen binnen mijn eigen huis, mijn eigen spullen. Ook niet voor geld, want je kunt dan toch maar een schijntje vragen. Dat weegt in mijn ervaring niet op tegen de ellende die je op de hals haalt:
1) Er gaan toch meer uren in zitten dan je had gedacht.
2) Er ontbrak toch net 1 bestandje in de back-up.
3) Een scheef gezicht omdat je geld durft te vragen.
4) Als je het wel gratis doet, ga je zelf nog iets terug verwachten, zoals de TS. Ga daar maar niet van uit.
Kortom: Gewoon niet aan beginnen. Dat is duidelijk voor iedereen. Mensen zoeken gelukkig bijzonder snel een ander slachtoffer om op te parasiteren.

Volledig off topic. Maar nu ik toch in de verbitterde modus zit... Ik heb ook een vergelijkbare mening over het uitlenen van spullen. Ongeacht wat. Regel: Leen niets uit. Ook niet aan familie. Je krijgt het niet terug, of je moet er veel moeite voor doen, of het is stuk, of er ontbreekt iets... Misschien is dat ook de reden dat ze wat terughoudend zijn met het uitlenen van het huisje.

En wat betreft die 275 euro voor het huisje. Gewoon doen. Als je het niet goedkoper kunt vinden, en je graag naar die omgeving wilt. Niet over zeuren. Dan is dat rationeel gezien gewoon een goede keuze. Computerklusjes, nogmaals, niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Thomasthomas schreef op zondag 22 juli 2012 @ 13:19:
Ik vind dat ze dat huisje wel beschikbaar hadden moeten stellen. Het is toch niet zo moeilijk om te bedenken dat jij hen al honderden euro's hebt bespaard met het gratis repareren van hun PC
Niet als je het als volgt bedenkt:
"TS vind het leuk om met PC's te rommelen - weet je wat, ik laat hem mijn PC fixen, hij doet iets dat hij leuk vindt, ik heb er profijt van - win-win situatie!"
Goede kans dat die man gewoon niet doorheeft dat TS eigenlijk geen zin of tijd had om die PC te repareren, en het eigenlijk ook niet zulk geweldig leuk werk vindt.

Probeer het ook vanaf de andere kant in te zien. De topicstart zal je - onopzettelijk - een eenzijdig beeld geven; de andere kant van het verhaal - zoals de vakantiehuis-eigenaar het ziet - moet je zelf proberen erbij te denken. De man was zich mogelijk van geen kwaad bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58
De eigenaar van het huisje wil het eigenlijk niet verhuren vanwege teveel rompslomp.
Daarnaast heeft de beste man een dochter, die dochter heeft een vriendin en de man/vriend daarvan doet nog wel eens een PC klusje.
Een X aantal keren wordt de hulp van de handige demichel ingeroepen en iedere keer is men bereid om een vergoeding te betalen maar deze wordt keer op keer afgewezen.
Zonder het te beseffen wordt de beste man enige tijd later een kant op gedwongen die hij eigenlijk niet op wil, namelijk het verhuren/uitlenen van het huisje.
Alhoewel hij het huisje liever niet wil verhuren wordt hij nu een beetje voor het blok gezet, kan eigenlijk geen nee zeggen en zal dus een prijs moeten bepalen.
Er wordt een prijs vastgesteld (die in zijn ogen ongetwijfeld fair is) maar dan blijkt ineens dat die prijs 'veels te hoog' is en dat de verwachting is dat het gratis kan.
Volgende vraag is natuurlijk wat te doen de volgende keer als demichel weer vraagt naar het huisje of met andere woorden hoeveel computer reparaties komt overeen met één week gratis in het huisje?
Dat is imo ook het probleem met vriendendiensten en de 'bijbehorende' verwachtingen, wat is de waarde van die vriendendienst en wat moet/mag er tegenover staan zodat beide partijen weer gelijk staan met het 'voor wat hoort wat' principe.

Hoe het nu over kan komen bij de andere partij is dat je uiteindelijk wel iets terug verwacht/verlangt voor de tijd die je in de computers hebt gestoken maar dat je ook de volledige regie in handen wil hebben voor wat betreft de hoogte van de vergoeding en het moment waarop uitbetaling plaats dient te vinden.
Kan op zich prima werken maar vertel dat dan meteen de eerste keer als je wat doet zodat de ander ook de kans heeft om nee te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
.

[ Voor 118% gewijzigd door joopv op 22-07-2012 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 18:47:
Hoe het nu over kan komen bij de andere partij is dat je uiteindelijk wel iets terug verwacht/verlangt voor de tijd die je in de computers hebt gestoken maar dat je ook de volledige regie in handen wil hebben voor wat betreft de hoogte van de vergoeding en het moment waarop uitbetaling plaats dient te vinden.
Kan op zich prima werken maar vertel dat dan meteen de eerste keer als je wat doet zodat de ander ook de kans heeft om nee te zeggen.
Someday, and that day may never come, I'll call upon you to do a service for me. But until that day – accept this justice as a gift
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nixjuh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 14:55
Leuk topic om eens door te bladeren, veel bekende situaties. Zelf ook zo eens een paar keer de deksel op de neus gehad zo. Bij de overbuurvrouw meerdere malen de pc/printer/tv/enz. gerepareerd. Werd nooit een woord gesproken over een vergoeding. Echter na 2x per week die kant op toch mijn mond eens opengetrokken en gezegd dat ik er nu wel eens een vergoeding voor wilde. Kreeg toen te horen dat er op dat moment geen geld in huis was maar dat ze de volgende dag wel iets kwam brengen. En idd, volgende dag kreeg ik netjes een briefje van 5 euro.. Daarna nooit meer daar geweest om ook maar iets te doen.

Mijn achteroom help ik ook nog wel regelmatig, deze had al 5 mannetjes laten komen voor een bepaald probleem, elke keer vlot 35 euro af moeten tikken met het praatje "zo zou het moeten werken" tot hij het zat was en hoorde dat ik het ook deed. Was uiteindelijk een simpel dingetje waar de 5 mensen voor me overheen hadden gekeken. Vroeg 15 euro en kreeg er 40. Ze vonden dat ik dat wel verdiend had. Nu kom ik daar nog steeds regelmatig.

Verder doe ik het eigenlijk alleen nog voor familie, en deze betalen dan ook gewoon normaal tarief. Of een lekker diner bij mijn tante ofzo, maar dat zie ik ook als een waardige compensatie. Als aan het eind van de dag beide partijen maar met een goed gevoel uit elkaar gaan dan zal het zeker goedkomen.

Verder doe ik eigenlijk ook nooit klussen waar iemand anders ook komt, je weet niet hoe deze persoon zijn instellingen doet/ zijn hardware installeert/ zijn programma's kiest. Als je zelf alles doet dan weet je ook hoe het in elkaar steekt.

Hoop dat je iets hebt aan dit topic demichel, altijd vervelend in zo'n situatie!

Trotse eigenaar van:https://heroesoftomorrow.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Leuk topic en natuurlijk zeer discutabel. In mijn oogpunt is een pc repareren en een huisje huren 2 compleet andere dingen.

De 275 euro voor 1 weekje zou ik zeker op in gaan, kijkende naar kosten die hoogstwaarschijnlijk gemaakt zullen worden is dit zeker niet verkeerd.
Hoogstwaarschijnlijk staat het huisje niet voor niets het hele jaar leeg zoals ninjazx9r98 al zei.

Compleet irrelevant van de topic starter, ik ken zelf het zelfde probleem ik repareer pc's voor mijn hobby ik heb geen ICT opleiding, maar na heel veel prutsen van eigen pc's asembleren instaleren etc. Heb ik enige kennis kunnen op doen bij het maken van pc's.

Hoofdzakelijk kan ik geen pc voor iemand repareren omdat het vrienden zijn, ik krijg elke keer bakje koffie of iets dergelijks aan geboden. Wanneer er dan gevraagd wordt wat moet je er voor hebben zeg ik natuurlijk dat het gewoon gratis is een vrienden dienst zo te zeggen. Hierbij gaat er gewoon een werking heen en weer dat bijvoorbeeld deze vriend en/of vriendin mij ook eens helpt met wat het ook maar mag zijn. Zo heb ik dus gewoon aangeboden gekregen als de buurvrouw thuis is en ik heb een auto nodig mag ik die van haar lenen(absurt idee in mijn ogen maar altijd leuk om te horen).

Toch ondanks het altijd gratis doen, kom je er nooit weg zonder geld ( ben student mensen denken mij te moeten helpen met geld want ja ik heb voor ze gewerkt ). Ik heb zelfs vrienden gehad die het snel bij mijn jas hadden in gestopt omdat ik het geld niet wilde aan namen. Altijd een aangename verassing, maar is natuurlijk niet de bedoeling.

Door elke keer op deze manier 20-25 te krijgen voor soms 15-20minuten werk op de pc's van deze genen heb ik gewoon een standaard prijsje in elkaar gezet van een 5-10 euro (symbolisch) Puur om al deze nonsens te voorkomen. Op een of andere manier moet hier in Nederland alles met geld gedaan worden. Ik zelf vind dit zeer jammer.

Om hierweer mee op de topic starter terug te komen, zoals ik in de laatste zin zei, in Nederland wordt nou eenmaal alles in geld uit gedrukt daar moeten we mee leren leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:53
Vroeger wel vaker vrienden van mijn vader geholpen met hun computers. Dat vond ik prima toen ik 15-16 jaar was. Nu ben ik er 20 en als hij nu met zo'n vraag afkomt, sorry hoor, geen tijd om een halve dag te verprutsen aan het eerste, domste probleem.
Indertijd doorgaans wel aanvaardbaar vergoed geweest, dat fatsoen hadden de meeste dan wel (misschien iets met Hollandse 'spaarzaamheid' bij jullie :p). 20 euro voor een Windowsje installeren, als ik die bak mocht meenemen naar huis, uiteindelijk maar een kabeltje of 3 induwen thuis en een keer of 10 het toetsenbord aanraken... Mja ze beseffen wel dat ze elders veel meer zouden kwijtspelen aan zoiets stoms.

[ Voor 6% gewijzigd door Th1x4nG op 23-07-2012 00:06 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 22 juli 2012 @ 18:47:
De eigenaar van het huisje wil het eigenlijk niet verhuren vanwege teveel rompslomp.
(...)
Zonder het te beseffen wordt de beste man enige tijd later een kant op gedwongen die hij eigenlijk niet op wil, namelijk het verhuren/uitlenen van het huisje.
'Nee, we verhuren het niet omdat we ons daar niet prettig bij voelen, en daarom lenen we het liever ook niet aan je uit' was een redelijk antwoord geweest. Geld proberen te verdienen aan vrienden met 'ja, we verhuren het wel nooit, maar we willen het best voor een "vriendenprijsje" alsnog verhuren' is dat m.i. niet.

Als die 275 euro puur kosten zijn dan had dat even vermeld kunnen/moeten worden - dan zou ik het ook geen 'vriendenprijsje' noemen, maar een 'aandeel in de kosten'. Dan helpt het natuurlijk wel als je even uitlegt wáárom die kosten zo hoog zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ValHallASW op 23-07-2012 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De 275 euro voor 1 weekje zou ik zeker op in gaan, kijkende naar kosten die hoogstwaarschijnlijk gemaakt zullen worden is dit zeker niet verkeerd.
Hou zou je in hemelsnaam aan 275 euro kosten komen voor een week in een huisje? 10 euro misschien, maar daar heb je het ook mee gehad. En als demichel + aanhang het aan het einde netjes schoonmaken ziet het er waarschijnlijk beter uit na afloop nog ook.

Maar goed het zal inderdaad vaak niet gewaardeerd worden, maar geld vragen is het makkelijkste. Daar is in principe ook weinig mis mee, het is gewoon een universeel ruilmiddel, en een stuk makkelijker in gebruik dan wat te goed hebben van iemand.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 23-07-2012 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Th1x4nG schreef op maandag 23 juli 2012 @ 00:05:
Vroeger wel vaker vrienden van mijn vader geholpen met hun computers. Dat vond ik prima toen ik 15-16 jaar was. Nu ben ik er 20
geniaal :)

@TS: ik heb ook wel eens een huisje in het hoogseizoen in de ardennen gehuurd, en ik moest toch geen 600 euro betalen hoor... 700 euro, maar dan zat ik er ook gelijk 2 weken... en de verhuurder was een compleet onbekende voor mij... ik zeg natuurlijk niet dat dat de standaard is, maar ik meen toch te herinneren dat ik wel meer huisjes van die prijsklasse ben tegengekomen.... waar in de ardennen ligt het huisje van die vader?

[ Voor 62% gewijzigd door P.O. Box op 23-07-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Zo ook voor mij, heel herkenbaar alles wat hier gezegd wordt!

Was een keer een buurtbewoner die ik geholpen heb met de PC opnieuw te installeren. Niks voor gevraagd en kreeg ook niks. Een week later belde hij om 06:30 op en begon te zeiken dat ik het niet goed had gedaan en dat hij een virus binnengehaald heeft. Ik MOEST METEEN langskomen, voor dat ik naar school zou gaan. Ik heb heel vriendelijk gezegd dat ik daar niet aan ga beginnen. Later die dag hoorde ik dat hij de PC van 3 hoog (inclusief monitor) uit het raam geflikkerd heeft...Eng zulke mensen, nooit meer contact mee gehad/gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Laatst online: 12-05 22:54
demichel schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:59:
[...]

Ik heb het niet over bedragen maar over het hele principe van de zaak.

Had ik zelf geen verstand van computers en een goeie vriend van mij fixte die een keer of twee en ik had zo'n huisje in de Ardennen en ik wist dat hij dit jaar niet zo ver wil vliegen met zijn baby, dan bood ik het zelf aan, gratis. Kost me niks, hij gelukkig, mijn PC gefixed, iedereen blij.

Maar ik ben dan ook weer veel te braaf, onnodig mij dat nogmaals te vertelen...
[deleted]

oeps "het staat toch leeg" overheen gelezen :|

[ Voor 51% gewijzigd door Ploink op 23-07-2012 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Ploink schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:31:
[...]

Kost je niks?
Het is hoogseizoen en dan is het huisje elke week bezet met betalende gasten. Als je er dan iemand gratis in zet, dan kost dat 600 euro aan misgelopen inkomsten!
of je leest de openingspost even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-05 11:20
Ploink schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:31:
[...]

Kost je niks?
Het is hoogseizoen en dan is het huisje elke week bezet met betalende gasten. Als je er dan iemand gratis in zet, dan kost dat 600 euro aan misgelopen inkomsten!

Ik snap dat het wrang voelt, maar die mensen zijn nog best schappelijk geweest door achteraf nog 325 euro (600-275) te betalen voor je diensten. Ja het is betalen, want dat is wat het ze kost.
Ze verdienen geen 275 maar ze leggen er 325 euro bij, dat is het verschil.

Je kan het ook van hun kant bekijken:
Demichel biedt elke keer gratis zijn diensten aan. Dat is heel vriendelijk van hem, maar nu vraagt hij ineens 600 euro? Een beetje wrang is dat.

Ik heb ook eens iemand een paar keer geholpen met de PC en die bood mij ook een weekendje in haar huis in de Ardennen aan. We zijn er toen met een hele club mensen geweest.
Het verschil is hier dat zij aangaf wanneer het huisje niet gereserveerd was door betalende gasten en daarom kostte het haar niks behalve werk voor schoonmaken en wassen van beddegoed.
Ga de OP eens lezen en dan heel snel je post editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-05 19:09
huisje stond toch leeg voor een langere tijd.

Kwestie dat hij de OP maar direct kan overslaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Net via Internet/telefonisch contact een fijne B&B geboekt in Luxemburg, 5 nachten inclusief ontbijt voor 2 personen + baby, 250 Euro. Niet verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-05 21:54
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik zou gewoon voorzichtig gebracht hebben dat je gehoopt had dat je het huisje gratis had kunnen lenen, omdat je al x aantal uur aan hun computer gespendeerd hebt.

Redelijke kans dat zij dan een 'oh ja, helemaal vergeten'-erlebnis krijgen, en dat het geen probleem is. Is mij namelijk ook wel eens overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErwinPeters
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-03-2024
Ik vraag gewoon geld als ik iemand niet persoonlijk ken of alleen maar familie is. Neefjes en nichtjes ofzo. Ik ga niet gratis een website voor ze bouwen en installeer niet zomaar een pc voor ze. Naaste vrienden van me die ook nog wel eens wat voor mij doen is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
NMe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:33:
Dat is allemaal niks nieuws. Mensen denken dat je tijd niks waard is omdat ze er niets fysieks voor terugkrijgen. Een huisje is wel fysiek,

Maar nogmaals, het is niks nieuws. Het is een hardnekkige gedachtegang die er bij veruit de meeste leken in zit.
Dit dus. Veel mensen hebben de rare gedachte daarover. Ze vinden dat werk op de computer geen werk is, omdat ze vaak het resultaat niet zien, of niet begrijpen, en ervan uitgaan dat je toch alleen maar op wat knopjes klikt en dan zit te wachten. Ik heb nooit gratis PC's gerepareerd behalve voor mijn moeder en zus. In geval van familie heb ik het geluk dat niemand behalve mijn tante een computer heeft en die kan af met een uur onderhoud per half jaar, en dan wordt meestal Grieks besteld :P

Ik repareerde vroeger heel veel PC's, voor fl. 25 per uur, en later € 15. Sinds een jaar of 6 ben ik er bijna helemaal mee gestopt (fulltime ipv parttime baan), behalve de laptop van mijn moeder en zus, die nooit problemen hebben en genoeg hebben aan wat onderhoud. Tevens help ik nog een paar mensen omdat ze nooit problemen hebben (wat software updaten en opschonen is vaak alles, 2 uur per half jaar) en klanten van het eerste uur zijn. Die betalen wel gewoon € 15 per uur.

Een persoon is ondertussen 81, waar ik al 15 jaar kom. Het is een vriend van mijn vader. Die gast doet alles, tegenwoordig: fotobewerking, videobewerking, audiobewerking, newsgroups, torrents, digitale interactieve tv, Humax, smartphone, en sinds gisteren een Kindle. The Works dus. Ik ga alleen al bij die gast langs omdat ik dat cool vind.

Soms vraag ik geld (voor onderhoud, urenlange uitleg), soms niet (kleine fix via hulp op afstand, vraagje beantwoorden aan de telefoon). Een tijd geleden moest hij wat geheugen erbij hebben, en tijdens de bestelling keek ik even snel naar de 1TB 2.5 inch hdd's, maar ik vond ze voor € 125 nog te duur.

"Bestel hem maar mee, die krijg je cadeau. En natuurlijk betaal ik het inbouwen van dat geheugen ook."

In jouw geval zou ik volgende keer even geen tijd hebben en hem een gast uit de krant aan de hand doen voor € 50/uur.

[ Voor 8% gewijzigd door Katsunami op 23-07-2012 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
''Ik heb hier een oude laptop en wil daar Win7 op, die trek jij toch zo van het internet?'' :( . Een bevriende timmerman rot toch ook geen tuinhuis in elkaar met hout dat ie bij de bouwmarkt gejat heeft? Gemakzuchtig gedoe

Er word pas met geld gestrooid als je een dooie hdd met alle foto's die ze ooit gemaakt hadden erop, weer tot leven wekt.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Mensen die hier echt geld vragen, geven jullie dit ook netjes aan bij de belasting? Want je werkt dan gewoon zwart hoor als jij geld vraagt voor het fixen van een PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Anoniem: 318025 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:27:
Mensen die hier echt geld vragen, geven jullie dit ook netjes aan bij de belasting? Want je werkt dan gewoon zwart hoor als jij geld vraagt voor het fixen van een PC.
Ja en? Zwart geld is niet dodelijk geloof ik (mits je niet teveel hebt ;) )? En dat is tenminste eerlijk, je krijgt wat je toekomt.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Anoniem: 318025 schreef op maandag 23 juli 2012 @ 14:27:
We hebben het hier in OP wel over België... Hier werden onlangs zelfs zwartwerkers betrapt bij de renovatie van een gerechtsgebouw >:) en tal van NMBS gebouwen worden schoongemaakt door illegalen tewerkgesteld bij onderaannemers (en daar kunnen ze uiteraard niks aan doen).

[ Voor 14% gewijzigd door demichel op 23-07-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Oh, enne... Een herinstallatie van een PC was hier altijd dikke pret. Van *elke* computer trok ik en Ghost, en had op een gegeven moment 3 cd-rekken vol, met zo'n 300 Ghosts.

Computer stuk? Ja, installatie kost fl. 50. Breng maar langs.

Boot met Ghost, schijf wisselen, en... *Whieeeeeeeee!*

Soms met 5 computers naast elkaar op de KVM-switch. Ladingen geld heb ik daarmee verdiend. Ghost (t/m versie 2003) heeft bij mij nog altijd een speciaal plekje in mijn computerhistorie. Tegenwoordig gebruik ik Thunderbyte Image for Linux, voor de computers die ik nog onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Katsunami schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:00:
Oh, enne... Een herinstallatie van een PC was hier altijd dikke pret. Van *elke* computer trok ik en Ghost, en had op een gegeven moment 3 cd-rekken vol, met zo'n 300 Ghosts.

Computer stuk? Ja, installatie kost fl. 50. Breng maar langs.

Boot met Ghost, schijf wisselen, en... *Whieeeeeeeee!*

Soms met 5 computers naast elkaar op de KVM-switch. Ladingen geld heb ik daarmee verdiend. Ghost (t/m versie 2003) heeft bij mij nog altijd een speciaal plekje in mijn computerhistorie. Tegenwoordig gebruik ik Thunderbyte Image for Linux, voor de computers die ik nog onderhoud.
En wat met de gegevens die op die brakke PC's stonden? Familiefoto's opgeslagen natuurlijk niet onder D:\FOTOS of zoiets maar op één of andere exotische locatie diep weggestopt?? En erop vertrouwen dat de klant je netjes vertelt wat waar staat, kan je ook al niet; ze herinneren het zich meestal maar op het moment dat de bak al opnieuw geïnstalleerd is en alles weg is. Daarom was het in de praktijk altijd: éérst een volledige image maken van hun PC voor de reinstall om de paniek over "verdwenen" foto's e.d. nadien op te vangen.

Kreeg je dan vaak nog rare blikken ook als je vroeg waar precies alle documenten en foto's e.d. stonden. Alsof ik er op zit te wachten de slechte vakantiefoto's van Lanzarote en de zatte nonkels op het communiefeest van de Pieter te zien.

De rest, herinstallatie e.d. ging op automatische piloot, meestal ook een paar tegelijk met de KVM.

[ Voor 22% gewijzigd door demichel op 23-07-2012 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:55

-tom-562

Oliesjeik

Ik repareer alleen de PC van m'n pa, mocht er iets zijn, en van m'n opa. Alhoewel bij de laatste tegenwoordig m'n neefje het doet. Die studeert nu informatica, het is nu zijn taak, ik heb zo'n 10 jaar voor de PC van opa gezorgd, nu is het zijn beurt :P

M'n pa had er een aantal jaren geleden (toen ik nog thuis woonde) een handje van om buren enzo langs te sturen, of mij langs te sturen, om computers te fixen en electronica in huis in te stellen/aan te sluiten. Na 2x heb ik gezegd dat ik het niet meer doe. Kost me teveel tijd en ik heb er geen zin in, ook niet voor geld, want je kan nooit een fatsoenlijke prijs vragen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
demichel schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:21:
Vanaf nu is PC repareren 25 Euro per uur; ja, want vraagprijs in die sector is normaal 50 Euro per uur, is een vriendenprijsje, echt.
Wees dan ook een vent en deel dat ook echt mee aan alle betrokken personen. Heb ik jaren geleden ook gedaan; ging in één keer van 60 klanten naar 10 klanten. Helemaal perfect; parasieten heb je niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
TimMer schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:04:
[...]

Wees dan ook een vent en deel dat ook echt mee aan alle betrokken personen. Heb ik jaren geleden ook gedaan; ging in één keer van 60 klanten naar 10 klanten. Helemaal perfect; parasieten heb je niets aan.
Ik ben ondertussen van mening veranderd. Ik stop er gewoon totaal mee, enkel nog mijn ouders worden (gratis, uiteraard) geholpen. De rest verwijs ik door naar "een mannetje uit de Streekkrant".

Mijn schaarse vrije tijd met mijn zoontje is me meer waard dan 25€ per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Dat lijkt mij sowieso wel ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RzrBck
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-05 13:12
Samen met je zoontje gaan, het hem leren - kan ie als ie 12-14 is voor €25/u werken = profit? ;)
Ben zelf van mening dat je een vriendendienst doet omdat je het zelf wilt, en niet voor iemand anders/een beloning.
Aan de andere kant als de TS er echt in had gewild, had hij beter eerst subtiel kunnen duidelijk maken dat hij toch wel aardig wat tijd aan PC reparaties erop had zitten, en nu toch wel toe was aan een vakantie in zo`n vakantiehuisje. Het is namelijk m.i. helemaal niet zeker dat die vriend een link zal leggen tussen de PC-hulp/het verzoek van de TS.
Dus eerst hem subtiel in dis- credit zetten, en dan met een voor beiden aantrekkelijke oplossing komen (als je echt op safe wil spelen eerst om 4wk vragen - en dan afdingen naar de 2wk die je zelf in gedachten had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
demichel schreef op maandag 23 juli 2012 @ 15:10:
En wat met de gegevens die op die brakke PC's stonden? Familiefoto's opgeslagen natuurlijk niet onder D:\FOTOS of zoiets maar op één of andere exotische locatie diep weggestopt?? En erop vertrouwen dat de klant je netjes vertelt wat waar staat, kan je ook al niet; ze herinneren het zich meestal maar op het moment dat de bak al opnieuw geïnstalleerd is en alles weg is. Daarom was het in de praktijk altijd: éérst een volledige image maken van hun PC voor de reinstall om de paniek over "verdwenen" foto's e.d. nadien op te vangen.

Kreeg je dan vaak nog rare blikken ook als je vroeg waar precies alle documenten en foto's e.d. stonden. Alsof ik er op zit te wachten de slechte vakantiefoto's van Lanzarote en de zatte nonkels op het communiefeest van de Pieter te zien.

De rest, herinstallatie e.d. ging op automatische piloot, meestal ook een paar tegelijk met de KVM.
Dat was altijd erg eenvoudig. Elke PC die ik installeer heeft een C: en D:-partitie (of C en D schijf) met alle data op D, waar ook documentmappen en dergelijke heen verwezen. En ik maakte mensen altijd heel goed duidelijk: Als je data op C zet en die PC moet opnieuw geïnstalleerd worden, dan ben je het kwijt. Weg, foetsie. En brand belangrijke dingen op CD, want als die schijf kapot gaat is het allemaal weg.

edit: vaak gebruikte ik deze "truuk", vooral bij digibeten:

"Die schijven heten niet voor niets C en D. Dat staat voor Computer, en Data. Als ik de computer opnieuw installeer dan is alles op C weg. Alles op D blijft staan. Programma's voor de computer installeer je op C, alle andere data zet je op D, anders krijg je problemen."

Als iemand belde: "Weet je ZEKER dat geen foto's of andere dingen op C hebt staan, of op je bureaublad in Windows? Spullen op C en je bureablad zijn pleite als ik herinstalleer, alleen hetgeen op D blijft behouden".

Blijkbaar waren al die mensen bang genoeg om alles toch maar op de D-schijf te zetten, want ik heb nooit klachten gehad behalve.... "Sjiiiiit! Die foto's die ik vorige week erop had gezet stonden toch nog op het bureaublad! Nou ja, je had ervoor gewaarschuwd....." :P

[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 23-07-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Houd er rekening mee dat als je geld van te voren vraagt, er ook meer verplichtingen t.o.v. kwaliteit en nazorg zijn. Ik wil dat juist niet: ik doe het alleen als ik het zelf wil, zonder verplichtingen achteraf. Voor die paar euro ga ik echt geen verplichtingen aan :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe.s
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-03 17:38
Ik help vrijwel iedereen als ik kan. Of dit nou met computers, klussen of antibiotica is. Ik geniet van het helpen zelf. Ik hoef er niets voor terug, maar waardering krijg je sowieso, soms een kado, lekker eten of whatever.

Mijn truuk om niet gefrustreerd te raken is om met dingen te helpen die je zelf leuk vindt, zoals een nieuwe houten vloer leggen; nooit eerder gedaan, hard werken, maar supergaaf. Nu kan ik het denk ook wel zelf, de volgende keer (is niet heel moeilijk).

Met computers van vrienden/familie zijn het vaak vrij simpele problemen, iig voor de meesten hier. En met grof geschut (formateren en opnieuw beginnen, krijg je nagenoeg alle 'onoplosbare problemen' wel weg) echt lastige of hele cruciale dingen zou ik uberhaupt niet aan beginnen, vanwege het 'jij hebt eraan gezeten en nu is het stuk-concept'.

Als dokter begeef je al snel op glad juridisch ijs als je teveel adviezen geeft, maar luisteren en vragen beantwoorden kan altijd. Soms kan je, ook bij computers, met antwoorden op -voor jou- hele simpele vragen iemand al veel meer begrip geven van hun problemen. En waarom vragen al die mensen advies aan al deze 'experts'? omdat ze geen flauw idee hebben hoe zo'n kastje werkt en het doodeng vinden, omdat een computer bij het verkeerde knopje zó kapot kan gaan. Want dat is altijd tegen ze gezegd.

haha *irony* mijn computer geeft nu in een popupje aan dat ik onvoldoende virtueel geheugen heb, shit moet ik weer extra RAM modules gaan halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
demichel schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:18:
[...]

Ik ben ondertussen van mening veranderd. Ik stop er gewoon totaal mee, enkel nog mijn ouders worden (gratis, uiteraard) geholpen. De rest verwijs ik door naar "een mannetje uit de Streekkrant".
ik zou graag een video-opname zien van dat eerste moment dat een goede bekende aan je vraagt om hem/haar te helpen met een PC... ik gok dat je het nu stoerder zegt dan dat het ooit echt je mond uit zal komen >:)

disclaimer: deze mening is gebaseerd op het algehele beeld dat je in de diverse topics op dit forum neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
P.O. Box schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:14:
[...]

ik zou graag een video-opname zien van dat eerste moment dat een goede bekende aan je vraagt om hem/haar te helpen met een PC... ik gok dat je het nu stoerder zegt dan dat het ooit echt je mond uit zal komen >:)

disclaimer: deze mening is gebaseerd op het algehele beeld dat je in de diverse topics op dit forum neerzet.
Wat is er stoer aan zeggen "Sorry, ik heb daar geen tijd meer voor, te veel werk met baby, maar de computerwinkel op de markt gaat je zeker kunnen helpen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YuriV
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:15
PromWarMachine schreef op dinsdag 17 juli 2012 @ 00:20:
Nu ik 28 ben, kom ik echt mn bed niet meer uit voor €15/uur.
Niet overdrijven hè. We hebben het hier over € 15/uur netto (althans niet als inkomsten die worden opgegeven aan de belastingdienst). De meeste mensen hier zullen echt nog wel blij zijn met € 15 netto per uur (is globaal gezien € 3500-3600 bruto). Bron. >:)

Natte krant (363218) (V.242)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
YuriV schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 09:43:
[...]

Niet overdrijven hè. We hebben het hier over € 15/uur netto (althans niet als inkomsten die worden opgegeven aan de belastingdienst). De meeste mensen hier zullen echt nog wel blij zijn met € 15 netto per uur (is globaal gezien € 3500-3600 bruto). Bron. >:)
'Probleem' is dat je waarschijnlijk nooit voor 32uur per week x 44weken pc's zal repareren.

Dan nu ook mijn verhaal :D

Ik repareerde ook pc's eerst voor een zak (1KG) kruidnootjes later 5 euro per keer en ik ben gestopt met 15euro per uur. Ik deed het alleen met een goede reden 'de expert (die winkel) is langs geweest moest 120euro afrekenen) vind ik echt schandalig zeker voor wat expert ervoor heeft gedaan. Als ze dan nog een keer problemen hadden belde ze mij want 2x 120euro is bijna de helft van de pc. Dan deed ik het gewoon gratizzz.
Verder familie enzo, opa en oma doe ik gratis ouders en zusje ook. Tantes Ooms neven help ik ook maar daar krijg ik wel wat voor en dat hoef ik niet te vragen.

Ik heb me wel eens aangeboden op marktplaats NOOIT MEER! Ging al fout bij de eerste. Ik had in advertentie gezet ik mail binnen 2 werkdagen terug. Ja dan heb je een keer vakantie en geen internet gaan ze je in het telefoonboek opzoeken en word je non stop gebeld. Goed afgesproken met meneer ik kom wel even langs daar 2 uur gezeten uitgelegd wat ik kon doen voor hem wat ik nodig had wat hij eerst zelf moest doen. Toen naar huis gegaan en nooit meer wat van gehoord.... nee lekker, eerst mij lastig vallen met dat telefoneren en dan vervolgens toch niet... daar had ik dus echt geen zin in.

Nu vraag ik gewoon de hoofdprijs als mensen mijn hulp nodig hebben. Als ze niet willen goed als ze wel willen ook goed want dan verdien ik er erg goed aan.

En de pro tip van RzrBck: Leer het je zoontje dan kan hij als hij 12-14 is een voor die leeftijd een erg lekker zakcentje verdienen 25euro per uur. Altijd beter dan de 2,39euro bruto waar voor ik heb gewerkt in de AH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:07

Lulukai

God's gift to women

Huur gewoon het zomerhuisje elk jaar voor 275 euro en probeer het door te verhuren voor 600? Dan kan je indirect 325 euro verdienen door je pcklusjes!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjwa
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-05 13:20

jjwa

CZ3 tentmuis

ruyckske schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 10:23:
Huur gewoon het zomerhuisje elk jaar voor 275 euro en probeer het door te verhuren voor 600? Dan kan je indirect 325 euro verdienen door je pcklusjes!
En dit jaar gaat de "Doortrapt en Handelswijs"-award naar ruyckske!

Maar daar maak je denk ik net zo veel vrienden mee als met het uitbuiten en onderwaarderen van ICT-ers :).

Edit:
On-topic eigen-verhaal stukje:
Ik heb natuurlijk ongeveer hetzelfde meegemaakt als de stuk of 50 andere voorbeelden hier. Voor mij was dit (en het in hun werkomgeving zien van systeembeheerders) al heel snel de reden dat ik (achteraf gezien wat overdreven) heb besloten om nooit van ICT mijn werk te maken.

Ik heb zelf vooral van mijn klus-jaren geleerd dat je heel erg moet oppassen met dingen die over zaken of geld gaan, vooral als het iets tussen jou en een privé-relatie is. Een kleine compensatie voor de vele uren die je voor hen besteed klinkt als een simpel en leuk meevallertje, tot ze zich door jou genaaid voelen wanneer op de computer iets misgaat dat niet door jou komt. Zie dan maar eens met "nee ik help niet, huur een mannetje" te reageren zonder de relatie te verkloten.

Mocht ik weer eens iets dergelijks doen, wat voor vriendendienst met materieel/zakelijk raakvlak dan ook, zal ik eerst zorgen dat de grenzen en afspraken super duidelijk zijn. Net niet ondertekend op papier, maar wel duidelijk uitgesproken. En anders liever niet, ook al zou het win-win zijn geweest.

Juist als je sociaal niet zo'n held bent (of gewoon een Mr. Nice Guy bent), zoals ik bij mezelf ook heb gemerkt, is het belangrijk om toch in je afspraken assertief te zijn. Daar voorkom je situaties mee waar je zelf weinig mee kunt of je je slecht over gaat voelen. Je bent niet het soort type dat zich er dan gladjes uitlult of de schouders ophaalt als jij of de ander het gevoel hebt dat één van beide er slecht vanaf komt.

[ Voor 63% gewijzigd door jjwa op 24-07-2012 11:20 . Reden: Blaten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzlewaxx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 11:31
Ik herken dit wel een beetje DeMichel en alle andere.

Zelf werk ik bij ThePhonehouse, telefoon winkel dus. Al mijn vrienden, familie en kennisen halen telefoons en abonnementen bij mij. Prima natuurlijk en leuk voor de baas maar altijd als je dan op verjaardag ben, of je komt ff een bakkie halen of weet ik veel krijg je wel een vraag over een telefoon. 'weet jij waarom dit hier staat?', 'waarom is mijn telefoon zo traag?', 'waarom was mijn abonnement vorige maand zo duur?', 'mijn whatsapps komen niet aan, hoe komt dat? 'etc etc. Altijd is er wel iemand die er om vraagt. Ook als iemand niet weet dat ik bij tph werk en een vriend op een verjaardag zegt dan, 'ah, dan moet je ff langs hem gaan, die weet het wel'. Ik word daar zo moe van heh. Mijn antwoord is vaak van: Kom maandag middag maar terug, dan ben je de eerste. Klinkt bot, maar als je al de hele dag met telefoontjes bezig ben (wat ik enorm leuk vind hoor) en dan s'avonds ook nog allerlij problemen naar je hoofd geslingerd krijgt, raak je daar op een gegeven moment wel een beetje klaar mee. En iedereen verwacht dat ik altijd weet wat voor abonnement iemand heeft, of wat voor telefoon en wat voor actie en weet ik veel allemaal :P.

Veel mensen hebben dat niet door dat ik dat vervelend vind. Die realiseren zich dat niet eens, dat als ik in de avond lekker vrij ben, ik ff niks met telefoons te maken wil hebben, alleen die van mezelf ;)

[ Voor 9% gewijzigd door wizzlewaxx op 24-07-2012 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 14:22

ljt

Gratis pc hulp voor familie/bekende/vrienden is prima natuurlijk maar zodra de factor geld erbij komt gaat je dat veel vrij avonden kosten. Schept toch een soort nazorg verplichting, waar je dan weer geen geld voor kunt vragen want "men heeft toch al betaald en jij heb het niet goed hersteld". Maar dat is een leermoment voor elke beginnende tweaker :)

Zoals Wizzlewaxx al aangeeft -> als ik uit me werk kom heb ik niet echt de behoefte om savonds nog allerlei pc klusjes te gaan doen. Je vraagt je buurman de banketbakker toch ook niet om savonds nog even te komen helpen met je slagroomtaart ;)

Help eigenlijk nog maar 2 personen gratis deze dagen: vriendin en buurman. Vriendin zit aan hetzelfde bureau en de buurman helpt mij gratis als de dakkapel lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05 17:01

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik hanteer zelf altijd voor (naaste) familie geen kosten, bij bekenden afhankelijk van hoe goed ik ze ken een kleine vergoeding (of bier :Y)).
Als het bekenden/familie van bekenden zijn (die ik dus niet ken) minimaal 15 euro per uur.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-05 21:43
25 euro per uur en 1e uur altijd betalen, ook al is het maar 5 minuten. Overige uren pro ratio. Dit is het geldende tarief voor mensen waar ik verder "niks aan heb". Ouders zijn gratis. Mijn vrienden zijn meestal technisch genoeg om het zelf op te lossen.

Met dat "niks aan hebben" bedoel ik het volgende; Bijvoorbeeld, Ik ken een schilder en die wil z'n PC nagekeken hebben. Kost mij een avondje (~3 uur) prutsen om z'n PC weer in orde te brengen dus mag hij bij mij een paar uurtjes schilderen wanneer dat weer nodig is. Hetzelfde geldt als het een metselaar is, electricien, keukenzetter, dakdekker, timmerman, auto-monteur etc. etc. Het is altijd handig om wat mensen bij je in de schuld te hebben staan of om te kunnen zeggen "Hey, ik moet wat geschilderd hebben, als ik jou PC opnieuw installeer, kun jij dan wat kozijntjes schilderen?".

Je technische vernuft en talent zijn gewoon "marketable skills". Als jij ze gratis aanbiedt dan zou iemand anders dom zijn om dat niet aan te nemen (Zal ik je huis gratis schilderen?) maar als je ze gewoon te ruil voor andere diensten of geld aanbiedt, dan is het nog best te doen.

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 07:28
'k Heb er geen problemen mee, ondanks dat ik 40 uur per week werk en een gezin heb, vind ik het geen probleem om voor kennissen/vreemden de computer voor EUR 25,- per uur te repareren waarbij het eerste uur altijd betaald moet worden. Naaste familie en goede vrienden zijn gratis.

Meestal schat ik in hoeveel tijd het gaat kosten en dan hang ik er een vaste prijs aan, zodat men weet waar men aan toe is.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-05 16:44
Voort wat hoort wat... ik repareer gelukkig niet meer zoveel pc's... de opmerking ''niet zoveel vage FREE porno zoeken op google en andere vage sites bezoeken'' roepen op feestjes wanneer ze vragen of je ff NU naar hun pc wil kijken... helpt ;-) geweldige tip.

Imo hoor je vrienden te helpen met jou expertise en visa versa,
zo heb ik laatst m'n oude gpu gedoneerd aan m'n gaming buddy / grafisch ontwerper....
Mijn moeder wou een website voor d'r schilder activiteiten; kon hij maken... gratis volgens hem, want die gpu kostte hem ook niets..

Andere vriend van me is motormonteur, samen werken we aan mijn motor, onderhoud etc.. hij fixt goedkoop onderdelen voor me @ kostprijs, en heb hem nodig voor de kennis.. dus heb ik laatst hem mijn ( 2 jaar ) oude q8400 / ram / voeding en mobo gegeven + uitgezocht welke ssd / gpu etc hij het beste kon halen voor dat systeem, want daar kon hij dan weer weinig wijs uit... ( hij had nog een single core 3.06 ghz _/-\o_ )

En zo hoort het te gaan.. althans vind ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RA7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-05 13:43

RA7

Ik repareer alleen voor familie, geen gezeik dan. Mn pa komt me nu helpen met de nieuwe vloer...:-). Maar daar heb ik dan ook een 2de hands pc tje voor geregeld ;-D

We are all accidents waiting to happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 14:48

Malarky

Wils voor wat ieder

Katsunami schreef op maandag 23 juli 2012 @ 17:41:
[...]
Dat was altijd erg eenvoudig. Elke PC die ik installeer heeft een C: en D:-partitie (of C en D schijf) met alle data op D, waar ook documentmappen en dergelijke heen verwezen. En ik maakte mensen altijd heel goed duidelijk: Als je data op C zet en die PC moet opnieuw geïnstalleerd worden, dan ben je het kwijt. Weg, foetsie. En brand belangrijke dingen op CD, want als die schijf kapot gaat is het allemaal weg.

edit: vaak gebruikte ik deze "truuk", vooral bij digibeten:

"Die schijven heten niet voor niets C en D. Dat staat voor Computer, en Data. Als ik de computer opnieuw installeer dan is alles op C weg. Alles op D blijft staan. Programma's voor de computer installeer je op C, alle andere data zet je op D, anders krijg je problemen."

Als iemand belde: "Weet je ZEKER dat geen foto's of andere dingen op C hebt staan, of op je bureaublad in Windows? Spullen op C en je bureablad zijn pleite als ik herinstalleer, alleen hetgeen op D blijft behouden".

Blijkbaar waren al die mensen bang genoeg om alles toch maar op de D-schijf te zetten, want ik heb nooit klachten gehad behalve.... "Sjiiiiit! Die foto's die ik vorige week erop had gezet stonden toch nog op het bureaublad! Nou ja, je had ervoor gewaarschuwd....." :P
Wat is er mis mee om te vragen of klanten een back-up willen? Is voor jou zo gedaan, even de HDD extern uitlezen en wat bestanden kopieren en je kunt klanten er minimaal 25eur voor vragen, de meeste willen dat grif betalen voor hun bestanden. Als ze niet willen ook best, anders verdien jij op een simpele manier een paar extra euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Malarky schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:35:
Wat is er mis mee om te vragen of klanten een back-up willen? Is voor jou zo gedaan, even de HDD extern uitlezen en wat bestanden kopieren en je kunt klanten er minimaal 25eur voor vragen, de meeste willen dat grif betalen voor hun bestanden. Als ze niet willen ook best, anders verdien jij op een simpele manier een paar extra euro's.
Ten eerste: toen ik begon met deze zut was er niet zoiets als een externe harde schijf, booten vanaf CD (hell: veel computers werden nog zonder CD-station geleverd), en backups gingen via een supertrage tapedrive. Of als het echt niet anders kon, via floppies. Later ging het backupen via CD's, DVD's, en nu via externe harde schijven, en sindsdien is het niet hebben van een backup gewoon pure lamheid / luiheid.

Ten tweede: Ik ga me daar niet mee bezig houden. Ik zou eens een footootje vergeten... dan heb ik het gedaan.

Zoals de HP helpdesk altijd vermeldde toen ik er nog werkte: "Laat uw data van uw harde schijf af kopiëren als u geen backup heeft, voordat u de computer opstuurt. Uw data is niet onze verantwoordelijkheid."

En terecht.

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 24-07-2012 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Katsunami schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 18:13:
Zoals de HP helpdesk altijd vermeldde toen ik er nog werkte: "Laat uw data van uw harde schijf af kopiëren als u geen backup heeft, voordat u de computer opstuurt. Uw data is niet onze verantwoordelijkheid."

En terecht.
Ben ik het in principe mee eens, zo zou het moeten maar leg dat eens uit aan een hysterische tante dat "alle foto's van de geboorte van onze Pieter weg zijn". Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Niks mee te maken.

"Heeft u een reservekopie van de foto's op uw computer?"
- "Nee."
"Breng dan de computer naar een computerwinkel om de foto's van de harde schijf af te laten halen voordat u hem opstuurt, anders gaat u alles kwijt zijn."

Men was dus gewaarschuwd. Sommigen negeerden die waarschuwing en kwamen na een HDD-vervanging met dreigementen als "Ik ga jullie aanklagen!". (Die dreigementen kregen we overigens ook al te horen als een harde schijf gewoon kapot ging, alsof de verkoper verantwoordelijk is voor het niet verliezen van data in geval van een probleem.)

Geen backups hebben kon ik me in 1994 wel nog indenken, want een tapestreamer was lastig en duur, maar sinds een externe HDD €100 euro kost en een backup in de simpelste vorm uit "klik, sleep" bestaat is het gewoon lamheid om er geen te maken.

Mensen die bij mij de computer lieten onderhouden, waren er altijd van doordrongen dat een backup essentieel was.

"Maar ik doe nooit rare dingen met de computer. Waarom moet ik dan nog een kopie maken?"
- "En wat nou bij een blikseminslag? Of je laat je laptop per ongeluk vallen, en de schijf is kapot?"
"Oh ja....."

*Rent naar winkel voor externe HDD*

Ik heb nog nooit een backup voor iemand gemaakt; en ook nooit *hoeven* maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Katsunami op 24-07-2012 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:10

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

[...]

Mijn schaarse vrije tijd met mijn zoontje is me meer waard dan 25€ per uur.
Wou ik zeggen. Je salaris lijkt me ruim genoeg om die 25 ballen per vergald uur terzijde te kunnen schuiven. Om die tijd weg te gooien aan andermans prutsbakkie voor een (relatieve) fooi is dan ook niet handig.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Hmm... Als mensen mij om hulp vragen bij pc problemen vraag ik vrijwel altijd eerst of ze er zelf al wat tijd en moeite in gestoken hebben. Ik begrijp niet wat er moeilijk is aan een probleem analyseren, vervolgens een zin formuleren die dat probleem samenvat en dat dan in google invoeren. Zelfs in het Nederlands zijn er zat fora te vinden die voor tal van eenvoudige (en minder eenvoudige) problemen de oplossing paraat hebben. Daar leren ze nog wat van ook. Als het dan nog niet mocht lukken wil ik er wel naar kijken, maar ik vind dat 'geef de mensen een hengel, geen vis' ook hier van toepassing is.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Ik ben ondertussen van mening veranderd. Ik stop er gewoon totaal mee, enkel nog mijn ouders worden (gratis, uiteraard) geholpen.
Goed idee; dat heb ik een tijd terug ook grotendeels gedaan. Ik help alleen mijn moeder en zus gratis, en die computers kunnen toe met een onderhoudsbeurtje elk half jaar. Ze komen dan gewoon even met de laptop langs, of geven hem af.

Alle andere mensen waarvan ik de computer nog onderhoud doe ik vanwege:
- Omdat ik die gast van 81 gewoon cool vind omdat hij zich met al die techniek nog bezig houdt, en hij geen probleem heeft om voor mijn tijd te betalen. Meestal is het uitleg voor weer een nieuw speeltje (zoals de Kindle, een paar dagen terug), en een half-jaarlijks onderhoudsbeurtje. Beetje poetsen, wat progjes upgraden, image maken, klaar.
- Mijn ex-keyboarddocent. Ik (mijn ouders) bedaalden vroeger wekelijks fl. 30 per uur voor de lessen. Hij betaalt mij nu € 15 voor het halfjaarlijks onderhoud, of de installatie van iets als een andere router, of wat uitleg. Is overigens ook gewoon een vriend.
- En nog 2 andere mensen, die ook afkunnen met halfjaarlijks onderhoud, en hoogstens een (klein) probleempje dat ik vaak oplos via hulp op afstand.

Van de computers die hierboven in het spel zijn heb ik dan ook een image (maak ik elk half jaar), en die mensen maken allemaal zelf hun backups.

De rest, vooral de probleemgevallen, heb ik jaren terug al afgekapt toen ik full time ging werken. Nou ja, soms ga ik nog wel eens bij een vriend langs om met dit of dat te helpen, zoals het opzetten van een midi-setup. Maar dan zit er ook een avond zuipen, (vr)eten en films kijken in :)

[ Voor 10% gewijzigd door Katsunami op 24-07-2012 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G4H
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

G4H

Ik doe zelf geen opleiding in de IT en ben dat ook niet van plan, maar weet wel raad met computers. Bij mij is het nooit zo ver gekomen dat mensen "teveel" om hulp vragen, maar als het er dan toch van komt vraag ik nooit wat. De blijdschap is voor mij genoeg. Als mensen vaker hulp nodig hebben dan snappen ze heus wel dat een tientje per uur op z'n plaats is. :)

Verder snap ik je verhaal wel. "Vriendenprijsjes" zijn wat mij betreft ook meer voor de ietwat vagere kennissen, eerlijk gezegd. Echte vrienden geven uit zichzelf vaak wat, meestal in de vorm van hulp terug of een etentje. Dit soort mensen verdienen je hulp niets eens, laat staan je vriendschap (als daar al sprake van is). Veel succes. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door G4H op 24-07-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Jeetje wat wordt dit een lang verhaal zeg. Hulde dat jullie allemaal zo betrokken zijn bij naasten dat je ze wil helpen. #goedbezig

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 462921

Ik help ook alleen goede vrienden en familie, heb ook wel eens van die mensen die me belden waar ik al een half jaar niks van heb gehoord : Hey, jij bent eigenlijk de enige die ik ken die wat van computers weet kun je me helpen.
En als je dan zegt, goh leef je ook nog? Nee sorry ik kan je niet helpen, je belt me anders ook niet.

Mensen snappen soms niet dat wij IT mensen ook andere dingen te doen hebben.

Als je dan een huisje mag huren voor een vriendenprijsje ... vind ik het onzin - als het toch leeg staat doe dan niet zo moeilijk als jij hun zovaak geholpen hebt.

Succes met je beslissing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonoKid
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-12-2024
Ben het nu ook wel stilletjes aan beu om de "PC Freak" te zijn. De balans is gewoon moeilijk te houden. Als studentje waren mensen sneller geneigd om 20e in mijn handen te steken als ik er een format/herinstall ging doen. Op den duur had ik een tasje aangelegd, met een kitje om kapotte harde schijven uit te lezen, bootable usb stickje om toch nog aan bestanden te raken, etc.

In eerste instantie was ik zelf soms te verlegen om geld te vragen, mijn aanpak was toen: "hoeft niet, maar wat je het waard vond, mag je geven". Zo kreeg ik eens bij een bejaarde man die zijn dia's wou inscannen, een handgemaakt, bronzen siervaasje dat ik nog steeds heb.

Op den duur waren er mensen die ervan profiteerden en de eerste keer betaalden en 's anderendaags opnieuw aan de deur stonden voor de kleinste prullen.
"Mijn antivirus gaat vervallen en ik weet niet wat ik moet doen!"
"Mijn XP zegt dat ik schijfopruiming moet doen /ween ween ween"

Dat waren dan werkjes van 5 minuten en bijgevolg kreeg ik er niets voor en moest ik er niets voor... Maar ze waren wel altijd weer snel daar. Ook erg vervelend als je dan eens toevallig op bezoek komt bij die mensen en ze je niet meer aanzien als persoonlijke helpdesk. Als dat 3x achter elkaar gebeurd bij een occasioneel bezoekje, dan kap ik er gelijk mee.

Nu ik werk, doe ik het enkel nog voor familie en dichte vrienden, die er een pintje of een gunst voor terugdoen. Al heeft mijn vader wel de slechte gewoonte gekweekt dat ik bij elk bezoek na de verwelkoming gelijk mijn taken opgespeld krijg. Soms gewoon vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:18

3raser

⚜️ Premium member

Geweldig topic! Overal waar je komt worden de computers alvast opgestart om je de problemen te laten zien. Ik ben er lang geleden mee opgehouden en help alleen nog maar mensen die ik wil helpen. Gratis uiteraard, tenzij er bier tegenover staat :P.

Vooral de klusjes waarbij de mensen hun computer niet naar jou brengen zijn vervelend. Alsof ik het leuk vind om bij iemand anders thuis te wachten tot de virusscanner klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een paar keer je wiskunde-boek laten zien als teken dat er echt geen Windows, Word of Excel informatie in staat, af en toe een 'domme' opmerking maken ("o, da weet ik nie hoor; Windows is zooo anders dan Linux, daar weet ik echt niets van") en zo nu en dan gewoon bot weigeren heeft voor mij de truc wel gedaan. Ik help alleen m'n ouders, maar omdat ik inmiddels aan de andere kant van het land woon, hebben ze voor de acute problemen ook een ander adresje gevonden :Y)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-05 15:18
Echt geweldig topic! Dit is zooooo herkenbaar.
Op een gegeven moment kreeg ik zelfs telefoontjes van totale strangers, want die hadden via via via gehoord dat ik eens de computer van de neef van een vriend van hem had gefixt.
Dat was het moment dat ik heb besloten om alleen nog computers repareren voor famillie en echt goede vrienden (degene die ook voor jou klaar staan als je muur geschilderd moet worden bijv.).
Hier is 1 uitzondering op en dat zijn de ouders van een goede vriend van mij. Echter die staan er altijd op dat ik geld van ze accepteer.

Het weigeren heeft goed uitgepakt. Heb nu veel meer vrije tijd! Nu verwijs ik die andere mensen gewoon door naar de plaatselijke computerboer waar ik jaren geleden stage heb gelopen. Verdient hij er ook nog wat aan d:)b

[ Voor 10% gewijzigd door Meekoh op 25-07-2012 18:43 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 08:48

shicomm

<***>

Inderdaad een feest van herkenning... Kreeg ook rare belletjes.. altijd even dringend natuurlijk...
Scheelde aardig wat vrienden ook...

Ik begin er in het geheel al niet eens meer aan omdat zelfs een tientje voor de benzine al teveel is...
Levert wel een hoop eigen tijd op en dat is me meer waard dan die paar luizige tientjes en lange werkdagen maken...

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-05 20:23
Prachtig al die verhalen zo herkenbaar, ben ook zo geweest.
Vorig jaar een kennis een configuratie uitgezocht bij Alternate.
Hem erbij verteld dat ze ook deden assambleren voor een paar centen.
Dus wat doet hij besteld en komt dan met het los spul naar mij.
Of ik de zooi ff in elkaar wilde zetten want dat assambleren duurde daar te lang(of te duur).
Dus ja je weet hoe dat gaat , begon er maar aan.
Na 1 dag klaar met windows erop en alle toeters en bellen.
Ik bellen ow fijn kom hem halen...
Bij mij thuis aangekomen wist hij niet hoe snel hij de pc mee moest nemem.
Bedankt en komt wel goed.
Het is nu een jaar later en komt wel goed zit ik nu nog op te wachten.
Nee alleen nog voor mijn kinderen voor de rest gaat alles maar naar de pc boer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Laatst online: 11-03 00:20
3raser schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:37:
...en help alleen nog maar mensen die ik wil helpen. Gratis uiteraard, tenzij er bier tegenover staat :P.
Dus als je bier krijgt, wil je ook betaald worden? ;) Sorry, moest die even inkoppen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
Waarschijnlijk bedoelt hij dat hij betaling in geld niet accepteert, maar in bier wel.

/counterinkopper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
offtopic:
Ach ja. 'Tenzij' en 'mits', twee woorden waarvan de betekenis (tegenwoordig) vaak door elkaar gehaald wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Roenie op 26-07-2012 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
offtopic:
Dat is dan ook weer zo ja :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Port187
  • Laatst online: 10-12-2024
als je toch van plan bent pc's gratis te repareren voor familie, vrienden en bekenden neem dan een tip van mij aan: doe er zo lang mogelijk over! ik doe er soms wel een maand over! mensen zoeken vanzelf iemand anders.

ik vraag er liever geen geld voor omdat mensen dat een soort garantie verwachten, ooit gedaan en kreeg dan weken/maanden later belletjes dat ik het niet goed gedaan had en er kosteloos naar moest kijken.. dat of ze hingen schaamteloos uren aan de telefoon met vragen ala helpdesk omdat ze het gevoel hebben daar recht op te hebben na het betalen! |:(

nu is het simpel, oh pc stuk. nou breng maar langs (ik ga echt nergens meer heen) als ik er dan tijd voor heb kijk ik ernaar.. en bij elk belletje: ja sorry nog geen tijd gehad, druk druk druk ... soms komen ze zelfs de pc ophalen voor dat ie gefixed is!

ik ben het zelf ook zat dat iedereen maar denkt dat ik het wel eventjes kom oplossen, heb wel wat beters te doen met me tijd.. al zou het naar een muur staren zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Port187 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:00:
als je toch van plan bent pc's gratis te repareren voor familie, vrienden en bekenden neem dan een tip van mij aan: doe er zo lang mogelijk over! ik doe er soms wel een maand over! mensen zoeken vanzelf iemand anders.

ik vraag er liever geen geld voor omdat mensen dat een soort garantie verwachten, ooit gedaan en kreeg dan weken/maanden later belletjes dat ik het niet goed gedaan had en er kosteloos naar moest kijken.. dat of ze hingen schaamteloos uren aan de telefoon met vragen ala helpdesk omdat ze het gevoel hebben daar recht op te hebben na het betalen! |:(

nu is het simpel, oh pc stuk. nou breng maar langs (ik ga echt nergens meer heen) als ik er dan tijd voor heb kijk ik ernaar.. en bij elk belletje: ja sorry nog geen tijd gehad, druk druk druk ... soms komen ze zelfs de pc ophalen voor dat ie gefixed is!

ik ben het zelf ook zat dat iedereen maar denkt dat ik het wel eventjes kom oplossen, heb wel wat beters te doen met me tijd.. al zou het naar een muur staren zijn :+
De reacties die sommige ook durven te geven als je er geen tijd voor hebt. Hier iemand gehad pc mee ik nog gezegd ja toetsweek gaat wel even duren. Dagelijks op FB ben je er al aan toe gekomen en na 3 dagen wilde ze hem toch wel heel erg graag terug hebben... Ze begrijpen dan ook niet dat school voor gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyoshi
  • Laatst online: 28-04 15:11
Wat een herkenbaarheid.

Voor het gezin en goede vrienden inderdaad gratis, voor anderen gewoon minimaal 20 euro per uur. En ik reken elk uurtje, ookal heb ik alleen maar zitten wachten. Ik vind dat bij het repareren van computers juist de expertise en zeer brede kennis het geld waard is. Als alles goed en soepel gaat (5 keer klikken en paar uurtjes wachten) is 20 euro per uur wellicht veel 'omdat iedereen dat wel kan', maar bij vreemde hardwaredefecten of specifieke softwareproblemen komt de buurjongen om de hoek er vaak ook niet uit. Daarnaast bevestig ik alle afspraken en de opdracht minimaal 2 keer, als het even kan op papier, en het liefst op verschillende dagen om humeurproblemen en de zogenaamde 'ik dacht dat...' scenario's op te vangen. Illegale software begin ik ook niet aan, ze zullen mij nergens mee om de oren slaan. Daar tegenover staat wel: no cure, no pay, soms behalve onderzoekskosten (half uurtje).

Veel mensen vinden het al snel te duur of zien zoals hierboven al gezegd geen waarde in niet-fysiek werk, of vragen zich af waarom de buurjongen om de hoek het helemaal compleet voor 25 euro doet.

Ik heb ooit 1 keer gezegd 'Geef maar wat je er voor over hebt' en kreeg toen 15 euro voor een herinstallatie en back-up van een 8 jaar oude trage bak, en dat was ook meteen de laatste keer.

Om niet alleen maar een negatieve toon te hebben, ik heb ook af en toe wel eens 20 tot 50 euro zo toegestopt gekregen omdat mensen hartstikke tevreden waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik lees hier heel veel reacties van dat veel mensen het minder zijn gaan doen, maar ik heb het tegenovergestelde, een paar jaar geleden ben ik begonnen met mensen in de buurt, ze een beetje helpen met hun PC, maar nu ben ik er echt handig in geworden, waar ik ook kom, iedereen is bijzonder tevreden, en het 10tje wat ik per uur vraag word bijna altijd flink naar boven afgerond. (50 ipv 30 enzo)

alleen, nu heb ik de laatste 4/5 maanden echt bijna niets meer, de mensen die ik help ben ik aan het begin vaak, maar daarna loopt alles soepel, en ben ik er alleen maar als ze wat nieuws hebben of wanneer ze iets niet begrijpen, dat is minder dan 3 keer per maand.

ik heb geen idee hoe ik mijn netwerk uit kan breiden, (omgeving randstad) of hoe ik mijn doelgroep kan bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 13-05 12:48

Sick Nick

Drop the top!

Gewoon timertje op hun PC installeren zodat ie elke 3 maanden traag is of crashed, gegarandeerd dat je weer aan de bak kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Niet online
natasdiamon schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 22:56:
Ik lees hier heel veel reacties van dat veel mensen het minder zijn gaan doen, maar ik heb het tegenovergestelde....
Zelf ben ik ook begonnen zo rond mijn 14de, en had uiteindelijk zoveel klanten dat ik tot mijn 26ste niet eens full time hoefde te werken.... maar dat kun je niet voor altijd volhouden. Toen ik full time ben gaan werken ben ik met deze spullen gaan minderen omdat ik het geld niet meer nodig had (en om van de vervelendere klanten af te komen). Dat krijg je ook nog wel, over een jaar of 10 :P
ik heb geen idee hoe ik mijn netwerk uit kan breiden, (omgeving randstad) of hoe ik mijn doelgroep kan bereiken?
Gewoon, tegen mensen die je helpt zeggen dat ze hun kennissen en vrienden naar jou kunnen doorsturen. Als je je werk goed doet, loopt het snel op. Ik had destijds op het hoogtepunt zeer veel klanten (250+, getuige de 3 CD-rekken die hier nog hangen waar de Ghosts in hebben gezeten) voor onderhoud, upgrades, nieuwe systemen, vervangen van applicaties etc, maar ook het aanleggen van netwerken, en uitzoeken en adviseren op het gebied van electronica. Achteraf gezien had ik er misschien een computerzaak voor moeten opzetten ofzo....

Sommige mensen zag ik wekelijks (en dat zijn de eersten die ik ben gaan afkappen toen ik full time ging werken), anderen 2-maandelijks, sommigen 1x per half jaar voor wat onderhoud.

[ Voor 6% gewijzigd door Katsunami op 26-07-2012 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Leuk verhaaltje, heb net een dode laptop tot leven gewekt, gewoon bakken in de oven... Natuurlijk er bij gezegd hij doet het tussen nu en 6maanden ofzo. Het is maar de vraag hoelang hij nog werkt ( gaat naar de kleinkinderen van deze gene ). Kreeg toch nog 25 euro niet om de reparatie van de laptop maar om de manier waarom.

Krijg het idee dus dat waneer je echt iets "maakt" je geld krijgt.. en software installatie is gewoon paar klikken toch? zoals windows e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _starbuck_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 19:17
taeke18 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 02:10:
Leuk verhaaltje, heb net een dode laptop tot leven gewekt, gewoon bakken in de oven...
Ahum, bakken in de oven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, brakke solderingen van chips kun je eigenlijk maar op 2 manieren herstellen: hetelucht pistool of bakken in de oven. Beide keren is het de bedoeling dat het tin, waarmee de chip vastzit, even opnieuw vloeit.

Dit zag je bijvoorbeeld bij veel iBook G3/G4 modellen waarvan het beeld stil bleef staan. Daarvan was de videochip niet goed gesoldeerd, een fabrieksfout die je met je eigen oven kon herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
Leuk om te lezen dat deze topic nog niet dood is en dat iedereen nu z'n verhalen aan het posten is :)

Persoonlijk ben ik het eens met de mensen die zeggen dat ze het de €25,- per uur niet meer waard vinden.
Zelf vrij veel pc's gerepareerd voor allerhande kennisen waar je daarna nooit meer iets van hoord/nooit meer ziet.
Ben ik dus na een half jaartje maar mee opgehouden (is inmiddels al een jaartje of 10 geleden dit).
Hierna enkel nog mensen geholpen die gewoon veel voor me betekenen: (schoon)ouders, broer, zus, broers van m'n vriendin, hele goede vrienden etc.
Maar dat zijn ook mensen die voor mij hetzelfde doen als ik eens hulp nodig heb :)

Wel belachelijk van dat huisje om eerlijk te zijn, maar daar is inmiddels alles over gezegd wat ik toe zou kunnen voegen.

Want a cookie?!

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.