NMe schreef op maandag 16 juli 2012 @ 23:33:
Dat is allemaal niks nieuws. Mensen denken dat je tijd niks waard is omdat ze er niets fysieks voor terugkrijgen. Een huisje is wel fysiek,
Maar nogmaals, het is niks nieuws. Het is een hardnekkige gedachtegang die er bij veruit de meeste leken in zit.
Dit dus. Veel mensen hebben de rare gedachte daarover. Ze vinden dat werk op de computer geen werk is, omdat ze vaak het resultaat niet zien, of niet begrijpen, en ervan uitgaan dat je toch alleen maar op wat knopjes klikt en dan zit te wachten. Ik heb nooit gratis PC's gerepareerd behalve voor mijn moeder en zus. In geval van familie heb ik het geluk dat niemand behalve mijn tante een computer heeft en die kan af met een uur onderhoud per half jaar, en dan wordt meestal Grieks besteld
Ik repareerde vroeger heel veel PC's, voor fl. 25 per uur, en later € 15. Sinds een jaar of 6 ben ik er bijna helemaal mee gestopt (fulltime ipv parttime baan), behalve de laptop van mijn moeder en zus, die nooit problemen hebben en genoeg hebben aan wat onderhoud. Tevens help ik nog een paar mensen omdat ze nooit problemen hebben (wat software updaten en opschonen is vaak alles, 2 uur per half jaar) en klanten van het eerste uur zijn. Die betalen wel gewoon € 15 per uur.
Een persoon is ondertussen 81, waar ik al 15 jaar kom. Het is een vriend van mijn vader. Die gast doet alles, tegenwoordig: fotobewerking, videobewerking, audiobewerking, newsgroups, torrents, digitale interactieve tv, Humax, smartphone, en sinds gisteren een Kindle. The Works dus. Ik ga alleen al bij die gast langs omdat ik dat cool vind.
Soms vraag ik geld (voor onderhoud, urenlange uitleg), soms niet (kleine fix via hulp op afstand, vraagje beantwoorden aan de telefoon). Een tijd geleden moest hij wat geheugen erbij hebben, en tijdens de bestelling keek ik even snel naar de 1TB 2.5 inch hdd's, maar ik vond ze voor € 125 nog te duur.
"Bestel hem maar mee, die krijg je cadeau. En natuurlijk betaal ik het inbouwen van dat geheugen ook."
In jouw geval zou ik volgende keer even geen tijd hebben en hem een gast uit de krant aan de hand doen voor € 50/uur.
[
Voor 8% gewijzigd door
Katsunami op 23-07-2012 14:23
]