Senor Sjon schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 16:08:
[...]
[...]
Ik mag hopen van niet. Iedereen gaat dus allerlei dingen verzinnen voor mensen die juist zelfstandig willen zijn? Ik ga er nog steeds vanuit dat het gros gewoon ZZPer wilt zijn. Straks worden het weer veredelde werknemers.
Ik hoorde het op BNR nieuwsradio en daar werd toch echt verteld (
bron, maar ook andere nieuwssites) dat het niet duidelijk in het partijprogramma staat. Dat zou ook voor de hand liggen, wamt de PvdA heeft zich toch echt geprofileerd als de partij voor de zzp'er. Ik heb dit jaar op de Erasmus Universiteit nog wat ambtenaren gesproken (voor een onderzoeksproject naar ZZP'ers in Nederland) van vakgroep ZZP van Economische Zaken en die vertelden mij ook dat men kamerbreed de zzp'ers niet wilde treffen in deze tijden.
Juist omdat men al tientallen jaren meer ZZP'ers wil in Nederland omdat die je beste buffer zijn in economische mindere tijden. Zij kunnen in tegenstelling tot vaste werknemers veel sneller een tijdje inkrimpen op inkomen en uurprijs als de markt onder druk staat en het snelste de markt laten aantrekken als daarvoor ruimte is (hogere uurprijs en snel meer uren gaan werken). Doordat alles doen zij ook veel minder snel een beroep op de bijstand, omdat zeker de hoger opgeleide zzp'ers sneller in staat zijn andere werkzaamheden te verrichten als er krapte is in hun markt, in tegenstelling tot veel vast personeel.
Die heffingskortingen zijn het allerbelangrijkste voor de zzp'er om als hij veel omzet heeft kunnen maken (door keihard te werken maar weinig marge) toch nog een beetje inkomen te hebben. Dat is ook het hele idee achter de fiscale kortingen. Redelijk wat uren maken (daarom een urencriterium) en dan een heffingskorting van een paar duizend euro zodat je je laatste zuurverdiende centen niet hoeft af te dragen. Dat doet een ondernemer toch al extra door de btw die ook nog eens naar 21% gaat.
De ZZP'ers teren namelijk sinds 2008 behoorlijk markt breed al behoorlijk in op hun marges. Dus mensen die met hard werken een minimuminkomen hebben pak je met deze maatregel hun minimuminkomen af. Terwijl de regeling in orde was. Ja onze urencriterium gaat eraf en er komen wat doekjes voor het komende bloeden als schuldhulpverlening, maar dat compenseert in niets de lastenverwaring van 800 miljoen euro.
Ik ben het dan ook met econoom Mathijs Bouman dat dit het 'één van de domste verkiezingsplannen' van allemaal is. Het is ronduit asociaal om de mensen die het, zelfs naar eigen inzicht van de PvdA het hardste nodig hebben in deze tijden crisis en het geld het minst kunnen missen EN ook vaak het meeste recht hebben op het geld (gezien het werk wat ze er toch voor gedaan hebben) zo hard te raken.
Ik wist nog niet op welke partij ik ging stemmen tot vandaag, al zou het wel een rechtse partij worden. De studieboetes, dat heb ik ook altijd gezegd, interesseren mij weinig. Ik doe twee voltijd studies en wil daar best extra voor betalen, dat heet investeren in jezelf. De studieregelingen hebben dan ook op geen enkele wijze mijn studiekeuze beïnvloed.
De ondernemers daarentegen heb ik hoog staan. En zeker de kleinere ondernemers verdienen het niet om in deze tijden van keihard werken en weinig verdienen om een deel van hun basisloon te moeten inleveren. Dat is naar mijn idee niet alleen een asociaal plan maar ook visieloos, zelfs tegen de visie die het PvdA altijd heeft uitgedragen. En ook typisch PvdA om een deel van het laatst verdiende geld af te pakken en dan terug te komen met schuldhulpverlening, ik word daar echt verdrietig van. En die partij roept heel de campagne door: 'het moet eerlijker'. Waarom in vredesnaam inkomen van aantoonbaar hard werkende mensen (zie urencriterium) afpakken en dan de bijstandsuitkering (mensen die thuis zitten) omhoog doen? Is dat de eerlijkheid die de PvdA voorstaat, totale nivellering? Die arbeidskorting was echt zoveel niet, je haalt er nog niet eens het minimumloon mee. Bovendien begrijpt echt iedereen dat dit niet stimuleert om aan het werk te gaan, voor de ondernemers dan.
Wordt zeker een stem op de VVD, de PvdA kan ik mijn stem in deze economische tijden niet toevertrouwen. Het spijt mij dat dit nu pas in de media komt en de VVD en D66 hier nog maar weinig op kunnen doorhameren.
[
Voor 3% gewijzigd door
Malarky op 11-09-2012 17:07
]