Hehehe, nou, ik moet eerst even bijkomen van de shock
Initieel zou mijn stem gaan naar GroenLinks (met een optie op D66 en PvdA), ik ging ervanuit dat Rutte toch wel weer premier zou worden, de SP zou toch niet in de regering komen, zelfs al zou het de grootste partij zijn, al verwachtte ik dat de VVD de grootste zou worden. Een groter GroenLinks zou een grotere kans op regeringsdeelname hebben (via Kunduz of Paars-plus).
Naarmate de campagne vorderde begon ik meer te twijfelen en te zweven tussen GroenLinks, D66 en PvdA.
Zeker toen de PvdA naar voren kwam en de krachtvelden en potentiële coalities anders kwamen te liggen.
Dit is tot vannacht zo geweest. Ik heb gisteravond de programma's van D66 en de PvdA nog eens goed doorgelezen (dat van GroenLinks ken ik wel uit mijn hoofd).
Toen heb ik vanochtend onder de douche de knoop doorgehakt welke van de drie partijen het zou worden.
Voor het eerst in mijn leven ga ik strategisch stemmen. PvdA.
Twee dingen die ik niet van mezelf had verwacht een paar maanden geleden.
Inhoudelijk vind ik dat alledrie de partijen wel voor mij belangrijke punten hebben. Allen progressief.
Groen (GL), Europa (D66), Sociaal (PvdA). Bijvoorbeeld.
Verder kijkend gaat het mij om de mogelijke coalitie en de mogelijke premier.
Ik vind dat Rutte het als premier van Nederland érg slecht heeft gedaan. Überhaupt dat maffe experiment met de PVV, maar ook dat hij meer de premier van vingerlikkend
rechts Nederland was dan een premier van alle Nederlanders. Geen landsbelang, maar eigenbelang. Jammer.
Samsom zie ik, al is hij nu nog PvdA-lijsttrekker, veel meer de potentie hebben om premier voor
alle Nederlanders te zijn. Sowieso vind ik Samsom een stuk meer integer dan Rutte.
Bij Samsom heb ik écht het gevoel dat het hem om het land gaat en niet zozeer om puur het partijprogramma zoals bij Rutte. Of dat zo is zal wel blijken, maar zo komt het op mij over.
Ik wil een goed middenkabinet, geen experimenten op links of op rechts. Een kabinet met PvdA én de VVD. Allebei. Dat is eerlijk en in mijn ogen het beste voor het land.
Nu hoop ik, al is de kans héél klein, zeer sterk op een Paars-Plus-kabinet. Then I can have my cake
and I can eat it
Maar ik zie dat realistisch niet gebeuren, daar gaat de VVD niet in mee vermoed ik.
Maar misschien ziet het CDA kans om te groeien in de oppositie en willen ze niet in de regering, dan is Paars-Plus een van de weinige mogelijkheden. Helaas denkt het CDA niet zo
Wat overigens enorm scheelt is dat de PvdA in het kieskompas zo vreselijk dicht bij GroenLinks ligt.
Hier mijn uitslag ter illustratie:
De volgende stap is dan: Op wie stem ik dan?
Dus ik ben gaan kijken naar de 'groenste' PVDA-kandidaat.
Nu zit er een kandidaat tussen en die is zowel in 2009 als 2012 gekozen tot 'groenste politicus van Nederland'. Zij krijgt mijn stem.
Wie is dat?
/me tromgeroffel Lutz Jacobi!

Serieus? Ja, serieus
Ik ga Lutz Jacobi stemmen