Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 20:40
Eens, langstudeerboete is een terechte maatregel... Waarom zijn we toch altijd aan het janken als we moeten betalen voor dingen waarvan we het grootste gedeelte (80% ofzo) toch al van de overheid vergoed krijgen...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Ik heb geen moeite met die boete, wel met het ineens invoeren voor studenten die verder niet echt een keuze meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-03-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:48:
Volgens Xahmol is een opleiding pas goed op niveau als 70% zakt, ofzo ;)
Exact ;-) Maar inderdaad, we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De langstudeerboete is een terechte maatregel als die wordt ingevoerd voor alle nieuwe studenten. En als er rekening gehouden wordt met bepaalde situaties zoals ziekte of part-time studeren. Je kan niet zomaar studenten die nu al aan het studeren zijn zo'n langstudeerboete voor hun voeten gooien, evenmin vind ik het normaal om studenten die ziek zijn (geweest) daarmee aan te pakken. En als je part-time studeert dan moet het naar rato van het studiepercentage dus als je halftijd studeert heb je 2x zo lang. Bovendien zijn er ook gewoon studies die te zwaar zijn. Er zijn heel wat (vooral bèta) studies waar het overgrote deel van de studenten er minstens een jaar langer over doet dan de tijd die er eigenlijk voor staat, dan hou je wel heel weinig tot helemaal geen uitlooptijd over dus...

[ Voor 21% gewijzigd door Mx. Alba op 07-09-2012 15:53 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:49:
Eens, langstudeerboete is een terechte maatregel... Waarom zijn we toch altijd aan het janken als we moeten betalen voor dingen waarvan we het grootste gedeelte (80% ofzo) toch al van de overheid vergoed krijgen...
Hoe kan je nou redeneren dat een langstudeerboete terecht is. De partijen geven duidelijk aan dat het gewoon was voor het geld. Een boete van 500 of inkomens afhankelijk is redelijker dan 3000, wat vervolgens niet aan onderwijs gespendeerd wordt.

Wil je dat mensen sneller studeren dan moet de kwaliteit van middelbare scholen omhoog. Daar zit het grootste probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zeg dat de boete terecht is, niet het bedrag...

En v.w.b Middelbare school heb je gelijk, en daar haak ik MBO aan vast (ik spreek uit ervaring).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Mx. Alba schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 15:52:
En als je part-time studeert dan moet het naar rato van het studiepercentage dus als je halftijd studeert heb je 2x zo lang.
Wordt al gedaan. Deeltijdstudenten vallen onder een speciale regeling. Het voorgeschreven deeltijdprogramma geldt als norm. Iedere student kan dus niet voor zichzelf een percentage verzinnen.
Bovendien zijn er ook gewoon studies die te zwaar zijn. Er zijn heel wat (vooral bèta) studies waar het overgrote deel van de studenten er minstens een jaar langer over doet dan de tijd die er eigenlijk voor staat, dan hou je wel heel weinig tot helemaal geen uitlooptijd over dus...
Wat mij betreft een mooie bijvangst van deze regeling, het onder de aandacht brengen van studies die simpelweg te moeilijk zijn / te lang duren. Bij bepaalde studies was afstuderen binnen de tijd die daarvoor stond (9 maanden) simpelweg onmogelijk, minstens 1,5 jaar was de norm. Wanneer iemand dreigde na 9 maanden klaar te zijn, dan verzon de prof wel een mooie uitbreiding van het onderzoek. Dat soort praktijken moeten afgelopen zijn.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat gaat ook veranderen vanwege het feit dat de boete ook voor de school is.
Als er dus een prof onderzoeken durft te verlengen richting langer dan gewenst, krijgt hij heus wel op z'n kop.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Met de kwalificatie dat dit een rapport is van het "Economisch Instituut voor de Bouw (EIB)". In hoeverre is dat een onafhankelijk instituut, of een WC-eend? :)

De werkgeversorganisatie is ook aan het lobbyen voor de VVD, de vakbonden voor de SP/PvdA, en de bouwwereld staat nu niet bekend om haar onpartijdigheid. Een slag om de arm lijkt me dan ook zeer verstandig ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Allereerst: om de langstudeerboete een boete te noemen is natuurlijk ook pure framing. Ik kan het amper een boete noemen als het collegegeld van 90% gesubsidieerd naar 70% gesubsidieerd gaat tov reële tarieven. dat noem ik minder subsidie. Geen boete.
En vind het ook niet meer dan normaal dat je niet eeuwig zwaar gesubsidieerd op kosten van de staat kan studeren.

Ben het alleen er wel volledig mee eens dat je het niet kan maken dat met terugwerkende kracht of zonder hardheidsclausule te doen. Hoe de maatregel nu is geïmplementeerd is compleet onredelijk.

Verder ben ik van mening dat niet alleen de kwaliteit van middelbaar onderwijs het probleem is. We moeten ook gewoon accepteren dat niet iedereen de capaciteiten heeft een WO studie af te ronden, ook niet als jij wel bij wijze van spreke cum laude VWO is afgestudeerd.
Vind ernaar streven dat per sé iederen moet slagen daarom erg eng. Je verlaagt daarmee het niveau van je wetenschappelijk onderwijs naar het niveau van je slechtste student. 70% zakken is wellicht wat veel, maar vind 40-50% uitval helemaal niet zo verkeerd. Alleen moet je dan wel zorgen dat studenten zo snel mogelijk hier achter komen en dus niet na 8 jaar nog eens concluderen dat het niet lukt.
En je moet natuurlijk af van het perverse financieren van onderwijsinstellingen naar rato van het aantal geslaagden.

[ Voor 4% gewijzigd door xahmol op 07-09-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Je hebt ook de bron gezien neem ik aan? De bouwsector. Need I say more? Nogal een hoog WC eend gehalte. Die bovendien alleen naar korte termijn kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
gambieter schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:04:
[...]

Met de kwalificatie dat dit een rapport is van het "Economisch Instituut voor de Bouw (EIB)". In hoeverre is dat een onafhankelijk instituut, of een WC-eend? :)

De werkgeversorganisatie is ook aan het lobbyen voor de VVD, de vakbonden voor de SP/PvdA, en de bouwwereld staat nu niet bekend om haar onpartijdigheid. Een slag om de arm lijkt me dan ook zeer verstandig ;)
Vanzelfsprekend, maar als de EIB onderzoek doet naar welk programma het meest gunstig is voor de (woning)bouw, dan heeft het EIB geen motief om onjuiste conclusies te trekken. Immers, waarom zou de EIB 'oproepen' om voor de VVD te stemmen omdat dat gunstig is voor de (woning)bouw, terwijl bijvoorbeeld de plannen van de SP veel gunstiger zijn in dat opzicht? Niet vergelijkbaar met de WC-Eend casus dus. Daarvan zou sprake zijn wanneer de VVD haar eigen programma uit zou roepen tot meest gunstige wat (woning)bouw betreft.
xahmol schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:05:
[...]

Je hebt ook de bron gezien neem ik aan? De bouwsector. Need I say more? Nogal een hoog WC eend gehalte. Die bovendien alleen naar korte termijn kijkt.
Ik heb de bron zelfs doorgenomen.

Het EIB is natuurlijk een bouwgerelateerde instantie. Maar dat is ook niet vreemd. Ik zou eerder verbaast zijn wanneer bijvoorbeeld de EIB onderzoek zou doen naar gevolgen van programma's voor asielzoekers en de voedsel- en warenautoriteit op de proppen kwam met een onderzoek betreffende de (woning)bouw.

[ Voor 28% gewijzigd door argro op 07-09-2012 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:50
het is vooral wat je als gunstig definieert ;) Voor EIB is veel vraag naar nieuwbouw het beste vermoed ik zo, de vraag is of dat inderdaad goed is;

Wat betreft de langstudeerboete, volgens mij is 't nu zo dat een studie de overheid zo'n 10k-12k per jaar kost en de student zo'n 1.8k (o.i.d.); Als je te lang nodig hebt wordt de verhouding voor de rest 4-6k overheid, 3k onderwijsinstelling, 5k student, vind ik ook niets geks aan eigenlijk;

Alleen de implementatie is niet zo goed, én het heeft het risico dat studenten te snel gaan slagen, een soort van inHolland praktijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk is de bouwsector blij met de VVD. De huursector wordt hard aangepakt, dus kopen wordt interessanter = meer huizen te bouwen. En de HRA wordt met rust gelaten, wat natuurlijk ook erg voordelig is. Een huis heeft namelijk een waarde (materialen, arbeidskosten, etc) en daar gooit de overheid een smak geld bovenop, welke ook gewoon op de bankrekening van het bouwbedrijf komt.
Huizen zijn hier niet voor niets duurder dan in de landen om ons heen.

Wat betreft de langstudeerdersboete: zoals ik al zei zijn de maatschappelijke kosten niet heel hoog. Stufi is er al niet meer voor langstudeerders en collegegeld is al betaald. De "luie" student zal ook niet naar alle colleges gaan en legt daarmee dus geen beslag op de middelen van de onderwijsinstelling. Als die dan nog wat extra jaartjes €1700 wil aftikken, is dat toch zijn/haar probleem?
Ik merk op de TU Delft dat men het makkelijker probeert te maken om je punten te halen door tentamens af te schaffen en in plaats daarvan te werken met tussentijdse toetsen. Dan splits je de studielast op in bijv. 3 losse toetsen, welke samen gemiddeld worden tot je eindcijfer. Nog meer focus op korte termijn geheugen dus. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan moet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
xahmol schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:04:
Allereerst: om de langstudeerboete een boete te noemen is natuurlijk ook pure framing. Ik kan het amper een boete noemen als het collegegeld van 90% gesubsidieerd naar 70% gesubsidieerd gaat tov reële tarieven. dat noem ik minder subsidie. Geen boete.
En vind het ook niet meer dan normaal dat je niet eeuwig zwaar gesubsidieerd op kosten van de staat kan studeren.
Inderdaad, mijn vriendin (23) betaald momenteel Instellingscollege geld, dan DAN weet je pas wat duur studeren is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:42
Waarbij iedereen weet dat de plannen van de SP op lange termijn veel houdbaarder zijn.

Maar het erste is gewoon dat ze met alle partijen een oplossing moeten vinden waar ze zich allemaal aan conformeren.

Dat is de enige oplossing. Want als de vvd dit doorvoert dan krijg je over maximaal 4 jaar weer exact dezelfde discussie en zal de huizenmarkt pas op gang komen wanneer het kabinet stabiel oogt.

Ik heb dus ook niet echt veel vertrouwen in een dergelijk onderzoek omdat de vraagstelling waarschijnlijk erg slecht is.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
argro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:06:
[...]
meest gunstig is voor de (woning)bouw,
Woningbouw ≠ woningmarkt

Ja, de plannen die nu helaas noodzakelijk zijn zijn erg vervelend voor de bouwers want met name nieuwbouw zal aan de straatstenen niet verkocht kunnen worden de komende paar jaar.
Maar dat maakt de maatregel voor de lange termijn niet minder noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Kevinp schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:12:
[...]

Waarbij iedereen weet dat de plannen van de SP op lange termijn veel houdbaarder zijn.
Iedereen? Ik wist het nog niet. Graag zie ik een bron / onderbouwing.
xahmol schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:13:
[...]

Woningbouw ≠ woningmarkt
Weet ik, het is een onderdeel. Het was dus niet geheel een contrair bericht, maar meer een aanvulling / toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
xahmol schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:13:
[...]

Woningbouw ≠ woningmarkt

Ja, de plannen die nu helaas noodzakelijk zijn zijn erg vervelend voor de bouwers want met name nieuwbouw zal aan de straatstenen niet verkocht kunnen worden de komende paar jaar.
Maar dat maakt de maatregel voor de lange termijn niet minder noodzakelijk.
Klopt de huurprijzen halveren zal ook gunstig zijn voor de woningmarkt.

Daarnaast is er een groot probleem op de huurmarkt dat de woningprijzen in Nederland zo ongelofelijk verschillen.

Waar je in plek A een vrij staande woning hebt met 300m2 grond voor 200.000. heb je op plek B daarvoor een rijwoning met 100m2 grond.

Op plek A kan dus een huurder makkelijker kopen waar op plek B je al bijna 2 inkomens nodig hebt zeker als je jonger bent. En kan je als alleenstaande met een modaal inkomen dus niet kopen en niet huren omdat je geen woning krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

argro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:06:
Vanzelfsprekend, maar als de EIB onderzoek doet naar welk programma het meest gunstig is voor de (woning)bouw, dan heeft het EIB geen motief om onjuiste conclusies te trekken. Immers, waarom zou de EIB 'oproepen' om voor de VVD te stemmen omdat dat gunstig is voor de (woning)bouw, terwijl bijvoorbeeld de plannen van de SP veel gunstiger zijn in dat opzicht? Niet vergelijkbaar met de WC-Eend casus dus. Daarvan zou sprake zijn wanneer de VVD haar eigen programma uit zou roepen tot meest gunstige wat (woning)bouw betreft.
Het is dan juist wel een WC-eend, omdat de sector het meeste voordeel heeft van de maatregelen, maar het wordt gebracht alsof dat in het algemeen belang is. De WC-eend beveelt namelijk het programma aan dat het beste is voor de WC-eend die zich vermomd als algemeen belang.

De woningmarkt is meer dan alleen de bouw, ik zou juist willen weten of verkiezingsprogramma's de pijn eerlijk verdelen. Dat is pas goed voor de woningmarkt, want die bestaat uit veel meer dan de woningbouwers.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

xahmol schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:04:
Als men het heeft over "landen waar het onderwijs zeer goed is geregeld" dan staat Finland altijd op kop. En hoe zit het in Finland? Daar is al het onderwijs 100% gratis. Daar worden onderwijzers, docenten en professoren zeer goed betaald en staan ze op een maatschappelijk voetstuk.

Nederland wil zich profileren als een kenniseconomie... Investeer daar dan ook in!

In Nederland is het beroep "leraar" aan lager wal geraakt, onder meer doordat algemeen bekend is dat het slecht betaald is. Veel mensen die echt goed zijn zullen dus wat anders gaan doen omdat ze in een andere tak van sport beter verdienen. Dit speelt vooral bij het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs, maar dat is de basis voor het hele onderwijssysteem. In die basis moet flink geïnvesteerd worden als Nederland echt een kenniseconomie wil worden. Lonen van leerkrachten flink omhoog, strengere eisen stellen aan de algemene kennis van leerkrachten, ervoor zorgen dat het vak leerkracht weer in aanzien komt, dan ben je al een flink eind onderweg...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Kevinp schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:17:
[...]
Op plek A kan dus een huurder makkelijker kopen waar op plek B je al bijna 2 inkomens nodig hebt zeker als je jonger bent. En kan je als alleenstaande met een modaal inkomen dus niet kopen en niet huren omdat je geen woning krijgt.
Daarom is het ook zo absurd dat het in Nederland taboe is dat je in de Randstad gewoon hogere salarissen betaald dan in de rest van het land..... iets wat bijvoorbeeld in Engeland heel gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

xahmol schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:23:
Daarom is het ook zo absurd dat het in Nederland taboe is dat je in de Randstad gewoon hogere salarissen betaald dan in de rest van het land..... iets wat bijvoorbeeld in Engeland heel gebruikelijk is.
Dat komt omdat de afstanden hier veel kleiner zijn. Je kan best in Amsterdam werken maar in Almere of zelfs Lelystad wonen, om maar eens een zijstraat te noemen. Het is zelfs zo dat de gemeente Amsterdam een kantoor heeft geopend in Almere, omdat een groot deel van de werknemers van de gemeente Amsterdam in Flevoland woont en zo dus flink bespaard wordt op reistijd en -kosten.

In Frankrijk is het ook heel normaal dat de lonen in Parijs een flink stuk hoger zijn, maar als je in Parijs werkt, kan je niet anders dan in Île de France (de regio rond Parijs) te wonen.

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 07-09-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Mx. Alba schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:22:
[...]
Nederland wil zich profileren als een kenniseconomie... Investeer daar dan ook in!
Helemaal voor! Juist daarom investeer ik veel liever mijn geld in de leraren en instellingen in plaats van het belachelijk subsidiëren van studenten die het anders ook wel kunnen betalen of zo nodig jaren te lang over hun studie moeten doen.
Juist daarom een sociaal leenstelsel, wat mij betreft liefst in combi met de langstudeermaatregel voor alleen nieuwe gevallen incl hardheidsclausule, om draagvlak te creëren voor investeringen in onderwijs om de kwaliteit fors te verhogen.

(en laat D66 nu net dat voorstellen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Mx. Alba schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:25:
[...]
Dat komt omdat de afstanden hier veel kleiner zijn. Je kan best in Amsterdam werken maar in Almere of zelfs Lelystad wonen, om maar eens een zijstraat te noemen.
Doel ook meer op inkomensverschil tussen Randstad en zeg Groningen/Friesland/Drenthe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar waarom zou het een leenstelsel moeten zijn, xahmol? Het is naar mijn mening niet of of, maar en en. Als je naar Finland kijkt, dan is daar en al het onderwijs 100% gratis, en leerkrachten krijgen een goed salaris en staan hoog in aanzien.

En wat betreft die inkomensverschillen - je krijgt dan weer een stimulans om juist naar de Randstad te trekken terwijl het beter is om de bedrijvigheid veel meer uit te spreiden. Tegenwoordig is het helemaal niet meer nodig om met je kantoor midden in Amsterdam of Rotterdam te gaan zitten. Je kan zelfs beter ergens buitenaf gaan zitten want dat is uiteindelijk beter bereikbaar. :)

Je ziet het bijvoorbeeld heel goed in de IT-sector in Frankrijk. Het overgrote deel van de IT-banen in Frankrijk is in Île de France en daar woont ook het overgrote deel van de IT-ers. Het gevolg is dat in andere steden heel moeilijk aan IT-ers te komen is waardoor IT-bedrijven maar naar Parijs trekken omdat daar de IT-ers zitten. En IT-ers trekken naar Parijs omdat ze in de "provincie" geen baan kunnen vinden. Het is een vicieuze cirkel waar je eigenlijk niet uitkomt en die zowel voor de bedrijven als voor de (potentiële) werknemers nadelig is. Als zo'n bedrijf immers in, doe een gooi, Metz of Perpignan ook aan voldoende gekwalificeerd personeel zou kunnen komen dan zou dat economisch veel beter zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Mx. Alba op 07-09-2012 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In één keer zomaar miljarden investeren gaat gewoon geen draagvlak krijgen. Extra investeren in de kwaliteit van het onderwijs en tegelijkertijd wat extra's van de studenten vragen lijkt mij niet heel onredelijk. Als we dan weer echt bij de top gaan horen, zul je niemand horen klagen dat het wat duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
gambieter schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:22:
[...]

Het is dan juist wel een WC-eend, omdat de sector het meeste voordeel heeft van de maatregelen, maar het wordt gebracht alsof dat in het algemeen belang is. De WC-eend beveelt namelijk het programma aan dat het beste is voor de WC-eend die zich vermomd als algemeen belang.

De woningmarkt is meer dan alleen de bouw, ik zou juist willen weten of verkiezingsprogramma's de pijn eerlijk verdelen. Dat is pas goed voor de woningmarkt, want die bestaat uit veel meer dan de woningbouwers.
WC-eens prijst in de WC-eend casus haar eigen product aan. In dit geval zegt een bepaalde belangenbehartiger dat het product van de VVD het beste is voor diegenen wiens belang zij behartigd, dat is echt iets heel anders. Het EIB prijst niet zichzelf aan, maar geeft aan dat haar belangen het beste worden vertegenwoordigd door de VVD. Pas wanneer de VVD een rapport maakt dat zij aanbeveelt om VVD te stemmen, dan is sprake van de WC-eend casus.

Wat dat betreft is het 'advies' van de EIB natuurlijk niet anders dan de geluiden die wij van vergelijkbare instanties horen, zoals adviezen (en zelfs fanatieke uitingen) van de FNV, de visie van Greenpeace et cetera.

En vanzelfsprekend legt het EIB de focus op de bouw. Dat wat dat betreft een vertroebeling optreedt is overigens meer te wijden aan www.nu.nl dan aan het EIB, zo blijkt uit het lezen van het rapport van het EIB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Mx. Alba schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:27:
Maar waarom zou het een leenstelsel moeten zijn, xahmol? Het is naar mijn mening niet of of, maar en en. Als je naar Finland kijkt, dan is daar en al het onderwijs 100% gratis, en leerkrachten krijgen een goed salaris en staan hoog in aanzien.
Domweg omdat het ook nog betaalbaar moet blijven. En ik het dan volledig rechtvaardig vind om zoveel subsidie te geven aan studenten die a) heel erg veel profijt van die studie hebben ook met een leenstelsel en b) naar mijn stellige overtuiging de toegankelijkheid ook niet in het gevaar komt door het sociale deel van het leenstelsel.

Finland maakt kennelijk een andere keuze door of hogere belastingen of minder uitgaven op andere punten. Maar denk dat een leenstelsel wel of niet helemaal niets met de kwaliteit van het onderwijs te maken te hebben. Hooguit met de toegangkelijkheid, maar denk dat het sociale van het leenstelsel dat voldoende ondervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Mx. Alba schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:27:
En wat betreft die inkomensverschillen - je krijgt dan weer een stimulans om juist naar de Randstad te trekken terwijl het beter is om de bedrijvigheid veel meer uit te spreiden.
Denk dat dat wel meevalt, althans niet meer dan nu al het geval is. Mensen verhuizen niet vanwege absolute salarisverschillen (anders zou iedereen in Europa naar Londen trekken). Maar vanwege de koopkracht van dat salaris. En met name vanwege de woningmarkt is de koopkracht van zeg 2.000 euro netto in Groningen stukken hoger dan in Amsterdam of Utrecht (even afgezien van sociale huur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar xahmol, waren we het er niet over eens dat de grootste oorzaak voor deze crisis is dat men te veel leent? En dan wil je studenten, die helemaal aan het begin van hun economische leven staan, nog verder de schulden in jagen?

Stel je voor dat je in 2015 gaat studeren. In 2020 ben je afgestudeerd en heb je een studieschuld van €40.000. Hopelijk vind je een baan en verdien je €30.000. Hoe wil je dan gaan wonen? Huizenprijzen zijn tegen die tijd weliswaar nog verder gedaald maar geen bank die je een lening gaat geven als je net begint aan je carrière en al €40.000 rood staat. Sociale huur is ook geen optie want dan had je al voor je geboorte ingeschreven moeten staan als woningzoekende. En particuliere huur ook niet want daar eist men 5x de huur aan bruto inkomen. Een kartonnen doos onder een brug dan maar?

Trouwens, xahmol, zou je de EDIT knop willen gebruiken in plaats van meerdere berichten achter elkaar plaatsen? Die is er niet voor niets....

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 07-09-2012 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
argro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:32:
[...]
Wat dat betreft is het 'advies' van de EIB natuurlijk niet anders dan de geluiden die wij van vergelijkbare instanties horen, zoals adviezen (en zelfs fanatieke uitingen) van de FNV, de visie van Greenpeace et cetera.
Helemaal eens, maar die negeer ik dan ook net zo goed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

argro schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:32:
Het verschil is dat dit hier wat verdekter is. Door het als "het beste voor de woningmarkt" voor te stellen en te doen alsof het onafhankelijk instituut is, maken ze de grens wel wat vager. Maar goed, ik zie dit als een van de vele denktanks/lobby-organisaties die gewoon zeggen wat de geldschieter wil horen.

De ergste van die lobbyorganisaties vind ik trouwens die Wientjes van de werkgeversorganisatie, die was echt onbeschaamd de VVD aan het pluggen. Over fanatiek gesproken :D
En vanzelfsprekend legt het EIB de focus op de bouw. Dat wat dat betreft een vertroebeling optreedt is overigens meer te wijden aan www.nu.nl dan aan het EIB, zo blijkt uit het lezen van het rapport van het EIB.
Laten we het gewoon de bouwsector noemen, niet IEB. Dan is wat duidelijker wat de achtergrond is. Nu.nl helpt inderdaad niet, maar het zich voorstellen als een instituut ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:36:
Stel je voor dat je in 2015 gaat studeren. In 2020 ben je afgestudeerd en heb je een studieschuld van €40.000. Hopelijk vind je een baan en verdien je €30.000. Hoe wil je dan gaan wonen? Huizenprijzen zijn tegen die tijd weliswaar nog verder gedaald maar geen bank die je een lening gaat geven als je net begint aan je carrière en al €40.000 rood staat.
Hoe hoog denk je dat de studiefinanciering is? Ik kan je vertellen dat dat €266 per maand is, dus voor een studie van vier jaar is dat een bedrag van €12.768. Sommige universitaire masters duren twee jaar, dan is het €15.960. Verre van de bedragen die jij voorstelt dus.
Daarnaast telt een studieschuld niet mee als je een hypotheek wilt. Weet alleen niet zeker of dat wettelijk geregeld is. Heb er van de week nog wat over gehoord, maar precies weet ik het helaas ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik stem iig op de piratenpartij, om dezelfde reden dat ik vroeger pvv heb gestemd.
Ze hebben nieuwe standpunten die aan de aandacht gebracht moeten worden.
Ik verwacht niet dat ze heel groot worden, en dat is ook niet de bedoeling, want echt concrete oplossingen zie ik ze niet maken (Evenals de pvv overigens, maar die zijn al te groot geworden. Eigenlijk hebben we alleen Wilders nodig om ruzie te zoeken en problemen aan te kaarten. De rest van de zetels liever aan de VVD ofzo geven.)

Ik hoop wel dat de VVD groot gaat worden. Ik kan me het meeste met hun algemene standpunten vinden, alleen op enkele gebieden zijn ze wat te conservatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:46:
[...]
Hoe hoog denk je dat de studiefinanciering is? Ik kan je vertellen dat dat €266 per maand is, dus voor een studie van vier jaar is dat een bedrag van €12.768. Sommige universitaire masters duren twee jaar, dan is het €15.960. Verre van de bedragen die jij voorstelt dus.
Daarnaast telt een studieschuld niet mee als je een hypotheek wilt. Weet alleen niet zeker of dat wettelijk geregeld is. Heb er van de week nog wat over gehoord, maar precies weet ik het helaas ook niet meer.
Met een studieschuld kan je amper aan een hypotheek komen anders.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:46:
En hoe wil jij dan leven van €266 per maand? De huur alleen al kan het dubbele zijn...

Studieschuld wordt niet geregistreerd bij het BKR maar als je een hypotheek aanvraagt vraagt de bank wel naar al je schulden en maandlasten en ben je dus eigenlijk verplicht om het wel aan te geven. Als je het niet aangeeft heeft de bank geen manier om het te controleren natuurlijk maar eigenlijk ben je wel contractueel verplicht om het op te geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Mx. Alba schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:36:
Maar xahmol, waren we het er niet over eens dat de grootste oorzaak voor deze crisis is dat men te veel leent? En dan wil je studenten, die helemaal aan het begin van hun economische leven staan, nog verder de schulden in jagen?
Lenen voor studie is wat anders dan lenen voor consumptie.
En het is en blijft een sociale lening die je alleen hoeft te betalen als er voldoende draagkracht is. Vind dat niet onredelijk.

Had zelf trouwens ook een studieschuld van zo'n 20k euro. Nooit last van gehad.

Een bank vraagt overigens wel naar een studieschuld. Maar behandeld een studieschuld anders dan een andere schuld juist vanwege de betaling naar draagkracht.

Maar vind wel dat het helemaal zo gek niet is dat een net gestarte afgestudeerde nog even geen huis kan kopen..... wel eens dat dan de huurmarkt wel hervormd moet worden. Dat je niet kan huren omdat je teveel verdiend voor sociaal maar te weinig voor privaat is absurd en zou niet mogen kunnen. Al kun je je wel afvragen in hoeverre het terecht is dat iedereen, ook mensen die het niet kunnen betalen, eisen dat ze in hartje Amsterdam of Utrecht moeten wonen ipv een goedkopere randgemeente.

(en sorry van de meerdere posts achter elkaar. Normaal zou ik edit gebruiken, maar was lui met quoten van meer dan één bericht. Zal voortaan quote in voorgaande bericht copyen)

[ Voor 29% gewijzigd door xahmol op 07-09-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Mx. Alba schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:51:
[...]

En hoe wil jij dan leven van €266 per maand? De huur alleen al kan het dubbele zijn...

Studieschuld wordt niet geregistreerd bij het BKR maar als je een hypotheek aanvraagt vraagt de bank wel naar al je schulden en maandlasten en ben je dus eigenlijk verplicht om het wel aan te geven. Als je het niet aangeeft heeft de bank geen manier om het te controleren natuurlijk maar eigenlijk ben je wel contractueel verplicht om het op te geven...
Gewoon bij je ouders wonen?

Aantal voorstellen die ik zou willen doen om studeren niet teveel te belemmeren maar wat wel veel geld bespaard:
- Afstudeerboete blijven behouden, echter uitzonderingen moeten mogelijk zijn (lees chronisch zieken of ziekte waardoor studeren tijdelijk onmogelijk is). Het half jaar schakelprogramma van HBO -> Universiteit Master niet meetellen.
- OV Studentenkaart beperken tot huis -> school. Eventueel huis -> ouders & huis -> school bij uitwonend.
- Uitwonende studiebeurs alleen verstrekken wanneer je > 50 km studeert van je ouderlijk huis. Echter, wanneer je daarvoor speciaal een studie uit gaat kiezen die ver weg is maar waarvan een vergelijkbare studie dichterbij is (binnen de 50 km) heb je hier ook geen recht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:51:
Maar dat kun je niet afschuiven op een sociaal leenstelsel. Nu komen studenten ook rond. Sommige studenten hebben rijke ouders, sommigen werken (en lopen daardoor studievertraging op) en anderen leven zo zuinig mogelijk. Of een combinatie van alle drie natuurlijk.

@Phyxion (over hypotheek en studieschuld): dat wist ik niet, maar dan zit ik fout. Heb me er eerlijk gezegd niet zwaar in verdiept, aangezien ik niet verwacht dat ik voor 2017 klaar ben met studeren. Tegen die tijd zal alles toch wel weer anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Phyxion schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:57:
[...]
- Uitwonende studiebeurs alleen verstrekken wanneer je > 50 km studeert van je ouderlijk huis. Echter, wanneer je daarvoor speciaal een studie uit gaat kiezen die ver weg is maar waarvan een vergelijkbare studie dichterbij is (binnen de 50 km) heb je hier ook geen recht op.
Dat lijkt me nu weer een slecht plan. Vind het absurd dat student A meer recht heeft op de studie in plaats X die nu eenmaal beter bekend staat alleen omdat hij in plaats X woont. Dat een studie met dezelfde naam in plaats X exact dezelfde kwaliteit, inhoud en status heeft als die in plaats Y is natuurlijk een utopie. En dat is het zeker als we meer naar topuniversiteiten willen en de verschillen tussen NL universiteiten daardoor groter worden.
En bovendien zit geen werkgever te wachten op onzelfstandige moederskindjes die tot hun 24e thuis hebben gewoond.
Dan is een leenstelsel nog eerlijker. Iedereen hetzelfde, je maakt zelf je keuzes.

[ Voor 14% gewijzigd door xahmol op 07-09-2012 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Bij je ouders wonen, ook zo'n mooie dooddoener. Wat als je ouders in Puttersgat Groningen wonen en jij na je studie aan het werk kan in Eindhoven?

Dat je als starter weinig of niets kunt kopen vind ik ook normaal maar dat je ook niets kunt huren is ronduit belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Iets met spijker en kop. OV en uitwonende beurs alleen voor mensen die het nodig hebben.
En niet voor mijn zusje van 21 die het leuk vind om midden in de stad te wonen om zo te kunnen zuipen en maximaal te kunnen lenen om haar kamer te betalen. Want daar ken ik er nog tientallen van...

Dát kost pas geld...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 16:58:
[...]
Maar dat kun je niet afschuiven op een sociaal leenstelsel. Nu komen studenten ook rond. Sommige studenten hebben rijke ouders, sommigen werken (en lopen daardoor studievertraging op) en anderen leven zo zuinig mogelijk. Of een combinatie van alle drie natuurlijk.

@Phyxion (over hypotheek en studieschuld): dat wist ik niet, maar dan zit ik fout. Heb me er eerlijk gezegd niet zwaar in verdiept, aangezien ik niet verwacht dat ik voor 2017 klaar ben met studeren. Tegen die tijd zal alles toch wel weer anders zijn.
Als je echt alleen het strikt noodzakelijk uitgeeft kan je met een minimaal aantal uren werken je studie al betalen.

Ik had voor mijn HBO een collegegeld van 1650,- heb een laptop van 750 euro gekocht, en had ongeveer 500,- boeken in totaal (ICT studie, dus dat was wat minder misschien omdat er wat materiaal online beschikbaar was).

Als je dat verdeeld over 4 jaar krijg je dus (1650,- college geld + 250,- laptop + ~200,- boeken) = 2100 euro totaal per jaar. Dat is 175 euro per maand... Gemiddeld uurloon in de supermarkt? 5,5 euro? das 30 uur werken, das 7 uur per week... Prima te doen dus...

offtopic:
Oops, edit knop weigerde :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:24:
Iets met spijker en kop. OV en uitwonende beurs alleen voor mensen die het nodig hebben.
En niet voor mijn zusje van 21 die het leuk vind om midden in de stad te wonen om zo te kunnen zuipen en maximaal te kunnen lenen om haar kamer te betalen. Want daar ken ik er nog tientallen van...

Dát kost pas geld...
Waarom kost dat geld na invoering van een sociaal leenstelsel?
Even los van het feit dat wat mij betreft zuipen midden in een stad absoluut deel is van de leerervaring. Ben nogmaals redelijk allergisch voor pasafgestudeerde sollicitanten die nooit met hun neus buiten de boeken hebben gezeten en nog lekker makkelijk bij pa/ma wonen (en ja, ik charcheer wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobalt
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 14:11
FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:24:

Dát kost pas geld...
Studenten met de NS laten reizen kost waarschijnlijk de staat heel weinig. De NS is 100% van de staat. Treinen rijden of ze nu leeg of vol zijn op en vast schema. De kosten zitten in extra treinstellen vanwege drukte. Vollere treinen trekken meer klanten aan, wat dus mogelijk meer inkomsten op levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik snap niet wat je bedoeld? Het invoeren van een sociaal leenstelsel hebt hier bewustzijn te creeren...

En leren hoe de echte wereld in elkaar zit (zuipen, vrienden, gezelligheid whatever je daaronder wil verstaan) is geen verantwoordlijkheid van de overheid... Dan kan je ook zeggen dat de kinderbijslag nodig is omdat ouders anders ook geen geld hebben om hun kinderen op te voeden...

De overheid heeft een regulerende en controlerende functie, niet een opvoed functie.

@Cobalt, daar zou ik heel eerlijk wel eens cijfers van willen zien (voor of tegen maakt niet uit, ik sta open...)

[ Voor 10% gewijzigd door FireDrunk op 07-09-2012 17:37 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:30:
Ik had voor mijn HBO een collegegeld van 1650,- heb een laptop van 750 euro gekocht, en had ongeveer 500,- boeken in totaal (ICT studie, dus dat was wat minder misschien omdat er wat materiaal online beschikbaar was).
In Zeeland zijn erg weinig technische universiteiten te vinden, dus bij pappie en mammie blijven wonen is voor mij geen optie. Een kamer kost in een beetje studentenstad al vrij makkelijk €350 in de maand en dan heb ik het niet over penthouses.
HBO's zijn meestal wel wat meer in de buurt te vinden, maar op jezelf leren wonen is echt geen slechte ervaring. Je studententijd is daar IMO een prima moment voor. Zoals Xahmol al zegt wil je als werkgever niet iemand die nog nooit is uitgevlogen.

Je studie is meer dan een leerfabriek. Zelfontplooiing lijkt helaas niet meer in het woordenboek van de meeste Nederlanders voor te komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:35:
Ik snap niet wat je bedoeld? Het invoeren van een sociaal leenstelsel hebt hier bewustzijn te creeren...
Na invoering van een sociaal leenstelsel is er geen verschil meer tussen uit en thuiswonend. Er is nml geen basisbeurs meer. Dus uitwonend kost ook niet meer geld.
Hooguit als je doorredeneerd dat door uitwonen de studieschuld hoger is en dan meer mensen het uiteindelijk niet terugbetalen, maar dat is een wel erg indirect effect.

Wat die OV kaart betreft: het kan heel goed zo zijn dat het voor de kosten voor de overheid niet zo heel veel uitmaakt hoeveel mensen nu exact een OV kaart hebben.
Heb zelf bijvoorbeeld ervaring met mijn eigen werk. Mijn werkgever geeft iedereen een gratis volledige 2e klas OV kaart die dat tenminste wil (alternatief is of de standaard fiscale kilometervergoeding of voor sommigen een lease auto). Ook degene die letterlijk naast kantoor woont. Reden is dat in het bulk contract dat zo met de NS gesloten kon worden de variabele kosten van één meer of minder bijna nihil zijn en in ieder geval minder dan de extra administratiekosten die onderscheid maken veroorzaakt.
Kan me dus heel goed voorstellen dat dit voor de studenten OV kaart niet anders is. Laten we wel zijn: die kaart is ook ooit ingevoerd als bezuiniging. Omdat het uitkeren van reiskostenvergoedingen aan alleen die mensen die het nodig was veel duurder was (kan me de invoering van de OV studentenkaart nog goed herinneren en zeker ook de studentenprotesten tegen de invoering. Was toen nog net niet zelf student).

[ Voor 5% gewijzigd door xahmol op 07-09-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:38:
[...]
In Zeeland zijn erg weinig technische universiteiten te vinden, dus bij pappie en mammie blijven wonen is voor mij geen optie. Een kamer kost in een beetje studentenstad al vrij makkelijk €350 in de maand en dan heb ik het niet over penthouses.
HBO's zijn meestal wel wat meer in de buurt te vinden, maar op jezelf leren wonen is echt geen slechte ervaring. Je studententijd is daar IMO een prima moment voor. Zoals Xahmol al zegt wil je als werkgever niet iemand die nog nooit is uitgevlogen.

Je studie is meer dan een leerfabriek. Zelfontplooiing lijkt helaas niet meer in het woordenboek van de meeste Nederlanders voor te komen..
MIjn dochter is ook net gaan studeren. Ik woon in Zeeuws-vlaanderen, hier zit nix hoger dan middelbaar.

School ; 1800
Boeken en software ; 900

Huur ; 350
Verzekeringen ; 125
En dan moet ze nog eten en soms betaald reizen.

Inkomen 266.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:24

Fiber

Beaches are for storming.

Kan ze niet in Belgie gaan studeren...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Uitzonderingen zijn er altijd... de studie van mijn vriendin kost 60.000 euro... dus ja. Ik wil ook wel meer stufi...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:03:
Uitzonderingen zijn er altijd... de studie van mijn vriendin kost 60.000 euro... dus ja. Ik wil ook wel meer stufi...
Dan gaat ze later waarschijnlijk ook tonnen verdienen en kan ze dat dus makkelijk weer terug betalen... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Fiber schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:01:
Kan ze niet in Belgie gaan studeren...?
Niet datgene dat zij wil gaan doen. Anders hadden we dat gedaan, scheelt bakken met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uitzondering? Wat Maartend noemt is echt geen uitzondering hoor.
Om de één of andere reden hebben mensen het idee dat studenten zo'n luilekker leven hebben, maar de meesten zitten (ruim) onder bijstandsniveau. Niet dat ik klaag, ik heb het prima naar m'n zin, maar financieel is het gewoon krap.

En Fiber, goede oplossing! Als we nou al onze studenten exporteren naar het buitenland, kost onderwijs ons niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:03:
Dit is geen uitzondering, dit zijn de normale prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:06:
[...]
En Fiber, goede oplossing! Als we nou al onze studenten exporteren naar het buitenland, kost onderwijs ons niks.
Natuurlijk niet in z'n algemeenheid, maar in de grensstreken kan er best samengewerkt worden op (hoger) onderwijs gebied lijkt mij. Maar dat zal vast al lang gebeuren. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Fiber schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:05:
[...]

Dan gaat ze later waarschijnlijk ook tonnen verdienen en kan ze dat dus makkelijk weer terug betalen... :)
Dat hoop ik :+ Zij doet het omdat ze het leuk vind.
Studie is overigens diergeneeskunde...
maartend schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:06:
[...]

Dit is geen uitzondering, dit zijn de normale prijzen.
Sorry, daar heb je gelijk in, maar ik leg ook niet de hele situatie uit. Maar dat is een beetje buiten deze discussie. Laten we zeggen dat het CROHO-register hier een rol in speelt. En het feit dat ze maximaal 10 jaar mag studeren en daarna niet eens meer mag lenen.

Buiten dat, vind ik het terecht dat mensen veel moeten betalen voor een studie, je krijgt er de rest voor je leven wat voor terug, dus investeren in jezelf is alleen maar goed.

[ Voor 20% gewijzigd door FireDrunk op 07-09-2012 18:15 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:30:
Als je dat verdeeld over 4 jaar krijg je dus (1650,- college geld + 250,- laptop + ~200,- boeken) = 2100 euro totaal per jaar. Dat is 175 euro per maand... Gemiddeld uurloon in de supermarkt? 5,5 euro? das 30 uur werken, das 7 uur per week... Prima te doen dus...

offtopic:
Oops, edit knop weigerde :+
O, daar hebben we weer de aloude ik heb dit gezien dus dat is maatgevend-redenering. Ik kan je wel vertellen dat ik dus 155 euro per maand kwijt ben aan collegegeld (1771 plus administratiekosten voor gedeelde betaling), 350 per maand aan een kamer (ouders wonen ver weg, kamertje van geen 14 vierkante meter), ~120 aan verzekeringen (ziektekosten plus inboedel), 100-150 aan eten en toilet- en huishoudelijke artikelen en 100 tot 300 euro aan studiematerialen (ik moet veel prototypes bouwen en die kosten veel geld). Dat is in goede maanden zo'n 850 euro per maand en in slechte ~1100. Dan heb ik een computer, boeken of kleding voor het gemak nog niet eens meegerekend, laat staan een telefoonabonnement of uitgaan. Dat is volgens jouw berekeningetje een werkweek van ongeveer tussen de 40 en 50 uur en eigenlijk nog veel meer. Daar komt nog bij dat mijn studie rustige periodes ken en heel drukke periodes, dus dat een vaste baan op een vaste dag in de praktijk gewoon lastig blijkt, want voor mij 20 anderen. Uitzendwerk of losse opdrachten kunnen makkelijker ingepast worden, maar zijn geen vaste bron van inkomsten en daardoor wel van zorgen.

Mijns inziens zouden studenten moeten studeren en niet hun tijd moeten verdoen met uitzichtloze baantjes om rond te komen. Zulke werkervaring kan waardevol zijn, maar niet op die manier. Studeren is echt niet de vetpot die mensen denken, op basis van wat mensen die goedkope studies doen en met andere zaken dan studeren bezig zijn.
FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:11:
Buiten dat, vind ik het terecht dat mensen veel moeten betalen voor een studie, je krijgt er de rest voor je leven wat voor terug, dus investeren in jezelf is alleen maar goed.
Vergeet niet dat Nederland ook de rest van het leven van die student leven veel meer belastingcenten terugkrijgt, dus een leenstelsel is wel erg karig. Verdienen aan het later meer innen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:11:
Eens. Aan de andere kant krijgt de maatschappij er ook veel voor terug, dus mag deze ook in de student investeren. Gelukkig zijn studies duur genoeg om aan beide eisen te voldoen :)

Ik kan zelf de VVD en het CDA niet meer vertrouwen wat betreft onderwijs. Toen de langstudeerdersboete net werd geïntroduceerd heb ik vaak genoeg gedemonstreerd, maar verder dan 'ik snap dat jullie dit niet leuk vinden, maar dat is dikke pech' kwam men niet. Gelukkig zijn ze inmiddels van die boete afgestapt, maar voor je het weet hebben ze weer een of ander gestoord plan. En luisteren naar de studenten doen ze absoluut niet.
De PvdA vertrouw ik op zich wel, maar ook zij hebben vaak genoeg meegeregeerd om het onderwijs te kunnen verbeteren. En naar mijn weten is dat niet gebeurt. Eigenlijk vertrouw ik alleen D66 en GL, waarbij ik m'n hoop dus maar op die eerste moet vestigen, gezien de peilingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Luisteren naar studenten als het gaat om boetes is hetzelfde als aan hardrijders vragen wat ze wel willen betalen...

@Camache, Ik probeer juist niet te generaliseren, ik wil juist dat het eerlijk word, mensen die ver weg wonen, en voor hun studie op kamers moeten hebben mijn zegen. Daarom haalde ik juist het voorbeeld van mijn zusje aan die 4KM verderop is gaan wonen in een kamer en 100% bijleent om te kunnen zuipen ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:24:
@Camache, Ik probeer juist niet te generaliseren, ik wil juist dat het eerlijk word, mensen die ver weg wonen, en voor hun studie op kamers moeten hebben mijn zegen. Daar haalde ik juist het voorbeeld van mijn zusje aan die 4KM verderop is gaan wonen in een kamer en 100% bijleent om te kunnen zuipen ;)
Dat jouw zus lamlendig is verandert niet zoveel aan de discussie :+ Ik ben erg bang dat regels op dit vlak weer tot meer scheve situaties gaan leiden, waarbij mensen perfect kunnen onderbouwen toch echt uit huis te moeten wonen, maar ze net 400 meter voor een bepaalde grens wonen en dus nergens aanspraak op kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Daar heb je zeker een punt, het is dus juist aan een overheid om dat te maken.
Dat wij de overheid eigenlijk die taak niet toevertrouwen is logisch (omdat ze al veel verprutsen).
Maar aan de andere kant is het vertrouwen compleet opzeggen ook weer niet eerlijk.

We willen met z'n allen (is mijn idee, pure mening) meer eigen macht en recht zonder tussenkomst van de overheid. Maar dingen die juist een overheid moet doen, leggen we daar niet neer.

Ik heb het ook al eens tegen mijn zusje gezegd, eigenlijk betaal ik voor jou zuipen en studie...
En die praktijken moeten eigenlijk eens afgelopen zijn.

Ik gun het haar van harte om een goede studie te doen, hell ik zou zelfs haar college geld betalen als het echt zo moeilijk was, maar er zijn gewoon teveel mensen die (mijns inziens) het systeem misbruiken.

En een langstudeerboete helpt daar wel een beetje bij, een sociaal leenstelsel vind ik eerlijk gezegd ook wel extreem, maar als het helpt. Ik ben geen expert op het gebied hiervan, en ik weet ook niet wat goed is, maar ik weet wel dat wat ik zie, niet goed is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vind jij dan van mensen die zelf vinden dat ze elders moeten wonen? Zelfs als ouders niet ver van de nieuwe studie wonen is het soms erg gunstig voor mensen om uit huis te gaan door persoonlijke situaties e.d. Je hoort niet zelden van kinderen/studenten die jarenlang naar het moment toegeleefd hebben dat ze uit huis mogen. Je kunt mensen moeilijk dwingen thuis te blijven wonen, zeker omdat er ook nog wel e.e.a. te zeggen valt over je ontwikkeling thuis en uitwonend.

Ik weet het, nu gaat iemand jamaar daar hoef ik dan niet voor te betalen! roepen, maar ik heb het over functioneel versus disfunctioneel, niet over mensen die het iets prettiger vinden elders te wonen.

Ik krijg toch sterk het idee dat jouw ervaringen met je zus het algemene beeld sterk kleuren, terwijl dat in mijn ervaring toch niet maatgevend is.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Tuurlijk zijn die er, en dat is ook helemaal niet onterecht.
Maar volgens mij leven we in een land waar onderwijs nog steeds tot de top behoort, en onderwijs redelijkerwijs vaak dichtbij huis is, en dat dus voor veel mensen geen probleem is.

Om dan een regeling in stand te houden omdat er mensen zijn die diezelfde regeling nodig hebben vanwege een andere reden dan waar deze voor bedoeld is is niet eerlijk vind ik.

Maak dan nieuwe regels en schaf de oude af...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:39:
Maak dan nieuwe regels en schaf de oude af...
Dit vind ik, gebaseerd op ervaringen in het verleden, vrij eng. Ik moet gelijk denken aan het gefröbel aan het middelbaar onderwijs, waar iedere 5 tot 10 jaar een nieuwe visie uitgerold werd zonder dat de oude kans had zich te stabiliseren. Gevolg was dat niemand meer begreep wat nu de bedoeling was en eigenlijk maar wat deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ook weer mee eens, maar wat dan? doormodderen?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

• Alle regels vervangen
• Doormodderen

Zijn dat echt de enige twee opties, denk je?

[ Voor 9% gewijzigd door kenneth op 07-09-2012 18:47 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Hervormen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is gewoon een synoniem voor verder kloten...
Maar kom maar met andere oplossingen dan, dan kan de politiek misschien nog wat leren...

[ Voor 48% gewijzigd door FireDrunk op 07-09-2012 18:53 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het goed begrijp, is het probleem dat jouw zusje onnodig uitwonend is en meer dan €500 p/m leent om te zuipen. En de oplossing is om zoveel mogelijk mensen te verplichten bij hun ouders te blijven wonen? Lijkt me een slechte redenering.
Dat je zusje dat doet is natuurlijk heel dom (ik zuip ook wel veel, maar daar leen ik niet voor), maar wel haar eigen verantwoordelijkheid. Het is ook niet zo dat de (uitwonende) stufi richting de kroeg gaat, of ze moet wel een hele goedkope kamer hebben.

Bij een sociaal leenstelsel maakt het trouwens niet uit waar je woont, alles is toch een lening. Het kost de maatschappij dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hervorm dan eerder het huurstelsel (en het liefst tegelijk de HRA). Dan wordt huren goedkoper en hoeven studenten minder te lenen voor belachelijk dure kamers. Twee vliegen in één klap.

Echt, ik wordt bijkans misselijk als ik bedenk hoeveel geld er inmiddels richting mijn huisbaas is gegaan. Daar had ik een best leuke auto van kunnen kopen, of een leuk beginnetje kunnen maken voor een koophuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is vrij logisch toch? Wonen is nou eenmaal je grootste kostenpost?
Of betaal je onredelijk veel per m2?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 19:11:
Dat is vrij logisch toch? Wonen is nou eenmaal je grootste kostenpost?
Of betaal je onredelijk veel per m2?
350 euro per maand voor geen 14 vierkante meter. Volgens de puntentelling is veel te veel, maar de praktijk leert dat dat gangbare prijzen zijn. Ik twijfel nog steeds of ik er via de huurcommissie iets aan wil doen, want een onwillige huisbaas kan je leven een hel maken en een andere kamer vinden is in Utrecht op korte termijn domweg bijna onmogelijk.

Als we het dan over sterkte schouders en lasten hebben is het natuurlijk scheef dat studenten zo onevenredig veel betalen voor woonruimte. Via de Woningbouw huur je daar bijkans een appartement van.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is zeker waar, maar aangezien er woningnood is, kunnen we moeilijk studenten voorrang geven.
En andere prijzen rekenen gaat scheefwonen in de hand werken (mensen gaan als 'student' ergens wonen, maar wonen er met meer mensen waardoor het goedkoop is). Zelfde verhaal met sociale woningbouw.

Ik zit overigens in de vrije sector huur, en toen ik net begon met werken, viel mijn salaris net binnen sociale huur, maar ik heb er bewust voor gekozen om in de vrije sector te gaan, omdat ik zeker wist dat mijn salaris wel ging stijgen binnen een afzienbare tijd. Ik vind het persoonlijk niet eerlijk om dan in de sociale huur te zitten.

(Dat en de wachtlijst was te lang :P )

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 19:20:
Dat is zeker waar, maar aangezien er woningnood is, kunnen we moeilijk studenten voorrang geven.
En andere prijzen rekenen gaat scheefwonen in de hand werken (mensen gaan als 'student' ergens wonen, maar wonen er met meer mensen waardoor het goedkoop is). Zelfde verhaal met sociale woningbouw.
Volgens mij draai je hem nu om. Studenten betalen nu relatief ontzettend veel, omdat er een enorme markt is, een klein aanbod en mensen niet jaren de tijd hebben om iets uit te zoeken of iets te regelen. Je kunt rustig studentenwoningen goedkoper maken zonder dat andere mensen daar gelijk op springen. Studenten betalen nu vaak particuliere huurprijzen plus, terwijl ze natuurlijk financieel ontzettend zwak staan. Studenten hebben redelijkerwijs niet de mogelijkheid een eigen woning te kopen of iets anders te verzinnen, dus ze zijn overgeleverd aan de prijzen van de dag.
(Dat en de wachtlijst was te lang :P )
Dat is een veel grotere factor. Leuk dat je toen nog mocht huren, maar aangezien de wachttijd hier en in de buurregio inmiddels zes jaar is had je dus al lang en breed niet meer mogen huren tegen de tijd dat je eindelijk iets kon huren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Precies, dat laatste is het grootste probleem.
Maar het moet wel rendabel blijven om studentenwoningen te blijven bouwen (of voor pandjesbazen om hun huizen om te klussen, you get the point...)

Dus wat voor systeem stel je voor? Subsidie op huren? Oh wacht, die is er al, dat heet toch uitwonende beurs :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 19:32:
Dus wat voor systeem stel je voor? Subsidie op huren? Oh wacht, die is er al, dat heet toch uitwonende beurs :+
De woningmarkt vlot trekken zodat de prijzen dalen en het spul vanzelf betaalbaarder wordt voor studenten? Door de HRA enerzijds en de huurtoeslag anderzijds zijn de prijzen in Nederland kunstmatig hoog. We moeten oppassen ons kapitaal niet te vernietigen en zo half Nederland failliet te maken, maar langzaam over langere periode gedeeltelijk afbouwen lijkt me niet verkeerd. Dan is gelijk ook het scheefwonen verdwenen, want het gat tussen particulier en sociaal krimpt dan ook.
FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 19:32:
Maar het moet wel rendabel blijven om studentenwoningen te blijven bouwen (of voor pandjesbazen om hun huizen om te klussen, you get the point...)
Dat is het dus, maar zelfs als het dat niet zou zijn is het natuurlijk aan de overheid om woonruimte voor financieel zwakke groepen te stimuleren. Helaas krijgen projectontwikkelaars te vaak de mogelijkheid om weer 'luxe appartementen' neer te zetten of om kantoren te bouwen voor leegstand, want dat gat in de begroting moet toch gevuld worden en als men dan met miljoenen staat te zwaaien is die keuze snel gemaakt.

Geld aan studenten lenen is leuk, maar dat is geen structurele oplossing aan de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je wil dat de overheid zich er minder mee gaat bemoeien (geen HRA, geen subsidie), maar je wil wel dat ze huizen stimuleren voor studenten, (dat is weer meer bemoeienis).

Dat werkt niet goed samen naar mijn idee... Of marktwerking of strikte reguleren, en niet iets ertussenin, want net als studenten zijn pandjesbazen ook wel gewiekst genoeg om tussen de mazen van die regelingen door te komen, en dus voordeeltjes te behalen, en toch de duurdere woningen te bouwen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 19:42:
Je wil dat de overheid zich er minder mee gaat bemoeien (geen HRA, geen subsidie), maar je wil wel dat ze huizen stimuleren voor studenten, (dat is weer meer bemoeienis).
Alles is wel zwart-wit bij jou hè? Alle studenten zijn lui omdat jouw zus leent om te zuipen. De HRA en huursubsidie aanpassen is gelijk de hele overheid terugtrekken uit die hoek. Je snapt zelf wel dat de wereld niet uit extremen bestaat.

Bovendien, ja, de overheid is er om zaken met rust te laten, tenzij zij niet goed gaan. Aangezien het beiden vlakken zijn die in de huidige vorm niet goed werken moet er wat aan gebeuren.
Dat werkt niet goed samen naar mijn idee... Of marktwerking of strikte reguleren, en niet iets ertussenin, want net als studenten zijn pandjesbazen ook wel gewiekst genoeg om tussen de mazen van die regelingen door te komen, en dus voordeeltjes te behalen, en toch de duurdere woningen te bouwen.
Het werkt toch niet, dus we doen er niets aan? Beetje gare redenering, mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt, ik ben redelijk zwart wit :+
Als we alle regelingen behouden, maar ze in toom houden, kosten ze alleen maar geld vanwege de administratieve kosten, daarom ben ik het heel erg eens met partijen die zeggen, verminder het aantal wetten, en maak alles simpeler. (D66, VVD)

Maar tuurlijk heb je een punt, er kan best 'hervormt' worden... maar ik zie echt niemand in het huidige politiek bestel, die dat snapt, en kan...

[ Voor 21% gewijzigd door FireDrunk op 07-09-2012 19:48 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 19:48:
Klopt, ik ben redelijk zwart wit :+
Als we alle regelingen behouden, maar ze in toom houden, kosten ze alleen maar geld vanwege de administratieve kosten, daarom ben ik het heel erg eens met partijen die zeggen, verminder het aantal wetten, en maak alles simpeler. (D66, VVD)
Weer dat zwart witte. Regels afschaffen moet het streven zijn, maar niet als ze nodig zijn. Anders kan je alle regels en wetten afschaffen en zien hoe dat werkt. Niet erg goed, gok ik.

Ik ben voor zo min mogelijk overheidsbemoeienis, maar niet als het anders schreeuwend mis gaat (zoals in het Amerikaanse model).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zie mijn edit, je hebt gelijk hoor, alleen ben ik er niet van overtuigd dat we zomaar zo'n walhalla/utopia kunnen krijgen...

(Waar is de rest overigens? We zijn met z'n tweeën aan het discussiëren :P )

[ Voor 24% gewijzigd door FireDrunk op 07-09-2012 19:51 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als we nou eens een deel van de leegstaande kantoorgebouwen ombouwen tot studentenwoningen... Van dat eerste hebben we teveel, van dat laatste te weinig. Lijkt me een mooie oplossing (of het haalbaar is is natuurlijk een andere vraag).

Huursubsidie en studenten zijn trouwens ook een rare combinatie: voor mij was het goedkoper om een zelfstandige woonruimte te nemen dan een gedeeld appartement, in dezelfde (nieuwbouw)flat. Doordat je bij gedeelde woonruimte geen huurtoeslag krijgt. Drie keer raden hoe ik nu woon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
RUIM? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 18:20:
[...]

Mijns inziens zouden studenten moeten studeren en niet hun tijd moeten verdoen met uitzichtloze baantjes om rond te komen. Zulke werkervaring kan waardevol zijn, maar niet op die manier. Studeren is echt niet de vetpot die mensen denken, op basis van wat mensen die goedkope studies doen en met andere zaken dan studeren bezig zijn.
Ik zie ook veel studiegenoten die krampachtig blijven vasthouden aan het idee om absoluut niks te lenen, en daarom crappy bijbaantjes doen waardoor ze minder tijd hebben om te studeren en eventueel vertraging oplopen. En dit zijn dan bèta studenten die toch al een goed vooruitzicht hebben op een baan.
[...]

Vergeet niet dat Nederland ook de rest van het leven van die student leven veel meer belastingcenten terugkrijgt, dus een leenstelsel is wel erg karig. Verdienen aan het later meer innen.
Ik zou ook liever nu gratis studeren en dat de belasting voor hoge inkomens wordt verhoogd, dan betaal ik het later wel lekker terug.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Ik vind het wel apart dat studenten even 3 ruggen moeten lappen, maar dat de partijen over een kleine verhoging van het eigen risico helemaal losgaan.

Thuiswonend krijg je toch nog steeds een fooi? 266 uitwonend is echt helemaal niets. Ik vind de roep om de PvdA wel grappig. Zij zijn tientallen jaren losgegaan op onderwijs en hebben het gebracht naar het huidige niveau... Elke paar jaar was er wel een nieuw experiment, dus aib geen PvdA op onderwijs.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Verwijderd schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 20:58:
Als we nou eens een deel van de leegstaande kantoorgebouwen ombouwen tot studentenwoningen... Van dat eerste hebben we teveel, van dat laatste te weinig. Lijkt me een mooie oplossing (of het haalbaar is is natuurlijk een andere vraag).

Huursubsidie en studenten zijn trouwens ook een rare combinatie: voor mij was het goedkoper om een zelfstandige woonruimte te nemen dan een gedeeld appartement, in dezelfde (nieuwbouw)flat. Doordat je bij gedeelde woonruimte geen huurtoeslag krijgt. Drie keer raden hoe ik nu woon :+
Alweer een voorbeeld van ongewenste neveneffecten van marktmanipulatie door de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wel eentje waardoor ik in m'n studiestad kan wonen én iedere dag te eten heb. Is wel zo fijn.

offtopic:
FireDrunk: ja redelijk. 25m² incl. badkamertje en keukentje

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2012 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nou, vandaag de knoop doorgehakt (ga op reis, en heb vandaag mijn volmacht gegeven).

Het is de Christenunie geworden. Jaren CDA/VVD gestemd, maar het CDA (hoewel ik Buma graag mag) heeft geen evenwichtige lijst, en de VVD vind ik ondanks een goed programma, geen constructieve bijdrage leveren in de debatten (niet alleen Rutte, maar ook de debatten met mindere goden die ik volg).

De Christenunie heeft het probleem dat ze 3 dingen hebben die mij niet aanstaan, Abortus, Euthanasie en, in mindere maten, de drugs standpunten. Echter, de rest van het programma is positief, opbouwend en economisch sterk. Het is sociaal, zonder door te slaan naar het pamperen van de SP/PVDA.

Ondanks het missen van een Christelijke inborst bij mijn persoon, krijgen ze het voordeel van de twijfel, en daarbij mijn stem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:47
Ik weet het echt nog niet... op het moment vind ik dat er maar heel weinig een stem verdienen. Het is zo'n enorme poppenkast geworden... ik pikte toevallig nog een stukje mee van DWDD met Jolande Sap en een aantal gasten en die lieten het vrij treffend zien. Zogenaamd verhitte discussies, maar daarnaast ook al die vreemde complimentjes over stropdassen, verjaardagsliedjes zingen, leuke onderschriften bij foto's verzinnen etc etc. Ik heb normaal gesproken weinig affiniteit met GroenLinks (behalve dat ik Femke altijd een schatje vond) maar ik voelde toch wel wat voor haar argument wat betreft dat ze zich onttrok van bepaalde debatten omdat ze het nut er ook niet zo van in zag... kwam op mij over als een nette manier om te zeggen 'al dat gelul in de ruimte'... Voor mij is er eigenlijk niet eentje die bij mij een beetje vertrouwen wekt, het is voor mij vooral een keuze van slechter of minder slecht... ik neig dan toch wel een beetje richting SP of PvdA, maar ik ben totaal nog niet overtuigd. Het klinkt zo triviaal, maar ik mis echte mensen in de politiek... echte overtuiging en motivatie, het is teveel het spel van het debat geworden en de strijd tussen wie de grootste overredingskracht heeft dan dat het over de werkelijke inhoud gaat... net poker, je hoeft niet eens de beste kaarten te hebben, bluffen en zelfs liegen en je kan winnen. Maakt niet uit hoe je die zetels behaalt, als je ze maar haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Om weer even in te haken op de discussie :+ Waarom is thuiswonend zo erg voor zoveel mensen? De overheid financiert je studie, niet de rest. In het buitenland is het heel gebruikelijk om gebruik te maken van een thuiswonende situatie. Dit bespaart de overheid bakken met geld die in beter onderwijs gestoken kan worden. Uiteraard, wanneer er geen geschikte opleiding in de buurt is dan moet het mogelijk zijn om de uitwonende beurs te ontvangen, maar anders? Absoluut niet, jij wilt studeren op de kosten van de overheid, dan kan je het zeker wel doen met wat simpele beperkingen. Uitgaan kan immers prima wanneer je thuis woont, daar hoef je echt niet een eigen kamer voor. Met betrekking tot studeren en werken, leuk maar soms lastig te combineren en de focus hoort eigenlijk op studeren te liggen. Je kan natuurlijk ook alle bijdragen van de overheid afschaffen, waardoor waarschijnlijk veel meer mensen in de bijstand terecht komen = duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

PWM schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:52:
Nou, vandaag de knoop doorgehakt (ga op reis, en heb vandaag mijn volmacht gegeven).

Het is de Christenunie geworden...
Sociaal Economisch hebben ze ook best wel goede ideeën, maar dat toontje van ze staat me niet aan, alsof ze de wijsheid in pacht hebben, hoewel Arie Slob al normaler overkomt dan André Rouvoet een paar jaar geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

MicGlou schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:54:
[...] Het is zo'n enorme poppenkast geworden... ik pikte toevallig nog een stukje mee van DWDD met Jolande Sap en een aantal gasten en die lieten het vrij treffend zien. Zogenaamd verhitte discussies, maar daarnaast ook al die vreemde complimentjes over stropdassen, verjaardagsliedjes zingen, leuke onderschriften bij foto's verzinnen etc etc...
Dat was het cabaret van 'Je mist meer dan je ziet'... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Phyxion schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 22:01:
In het buitenland is het heel gebruikelijk om gebruik te maken van een thuiswonende situatie.
Waar dan? Niet in Groot-Brittannie, de meeste studenten komen elders uit het land vandaan en wilden juist op kamers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xahmol
Senor Sjon schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:39:
Ik vind het wel apart dat studenten even 3 ruggen moeten lappen, maar dat de partijen over een kleine verhoging van het eigen risico helemaal losgaan.
Is geen vergelijk. Je vergelijkt studenten met een zeer hoog inkomenspotentieel met chronisch zieken zonder enig inkomenspotentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:00

Milo.

klik

MicGlou schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 21:54:
...Ik heb normaal gesproken weinig affiniteit met GroenLinks (behalve dat ik Femke altijd een schatje vond) maar ik voelde toch wel wat voor haar argument wat betreft dat ze zich onttrok van bepaalde debatten omdat ze het nut er ook niet zo van in zag... kwam op mij over als een nette manier om te zeggen 'al dat gelul in de ruimte'...
Ik denk zelf ook wel dat Sap zo een positie kan innemen aangezien GL nu niet echt koploper is en moet passen op alles wat de kopstukken zeggen en doen.
Verder is het natuurlijk wel zo die honderd debatten, al kijk ik ze wel als ik tijd heb. Het is wel saaiig aan het woorden, altijd dezelfde punten etc. Maar ach, dat is politiek zullen we maar zeggen. Voor de afwisseling morgen het Jeugdjournaal debat eens kijken haha.

Zelf was ik van plan om D66 te stemmen maar denk toch dat het PvdA wordt aangezien ik niet veel zin heb in opnieuw Rutte + louter rechtse vriendjes, strategisch dan maar, voor zover het strategisch is. Opzich zou paars ook niet verkeerd zijn dan, PvdA, VVD en D66.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Alle partijen voeren momenteel een belabbert programma.

Als je naar de cpb berekeningen kijkt dan zie je dat ze het allemaal positief vinden wat vreemd is.

De vvd pronkt met werkgelegdenheid in 2040. Lekker nuttig we weten allemaal dat er in die tijd 1 miljoen banen bij komen en 1 miljoen verdwijnen (beetje overdreven)

In de komende 30 jaar zullen er nog 3 recessies zijn, als de huidige crisis langer duurt mogelijk maar twee.

Doorrekenen tot 2040 is nutteloos.

Het erge is dat de partijen, eigenlijk op samsom met pvda na (niet dat ik daarop ga stemmen), door heeft dat ze meer moeten samenwerken.

Marijnissen heeft ooit voorgesteld om een verplichte coalitie van de 5 grootste partijen te vormen voor lange termijn visie. Dit zou erg goed zijn, immers het is leuk dat de vvd de hypotheekrente afrek niet wil aanpakken. Maar stel je voor dat ze 4 jaar regeren, dan krijg je over 4 jaar dezelfde discussie.

Deze discussie moet zsm definitief beslist worden door met pvda, vvd, d66 pvv sp en GL (de gevestigde/grote partijen) in overleg te gaan en zo dus ook een plan wat niet perfect is maar wel gewoon uitgevoerd word en uitgevoerd blijft. Dat is namelijk de enige manier om de huizenmarkt vlot te trekken. Lagere prijzen zijn niet erg, er moeten meer huizen verkocht worden, meer verbouwd etc etc. Deze markt wil zekerheid en als de vvd aan de macht komt dan komt dat er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xahmol schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 22:12:
Is geen vergelijk. Je vergelijkt studenten met een zeer hoog inkomenspotentieel met chronisch zieken zonder enig inkomenspotentieel.
O, gaan we het op potentieel beoordelen? Dan kunnen we wel even aan de slag.

Nee, het is en blijf raar 3000 euro te gaan halen bij een partij die al moet lenen om te kunnen leven. Lang niet alle studenten hebben uitzicht op een goed salaris na hun studie en we mogen in veel gevallen blij zijn dan mensen daar überhaupt nog voor kiezen.
Pagina: 1 ... 11 ... 22 Laatste