Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.
Geen changelist; wel bekend dat nVidia-bios geupdate is, wat bij sommigen voor aardige prestatieverhogingen zorgt.
Met mn bios A01 was de laptop idle 100% stil (met SSD en harddisk op spindown).
Met bios A03 staat de laptop permanent te blazen, zelfs in idle.
Gelukkig was het mogelijk om A01 terug te flashen, en hij is weer heerlijk stil. Ik skip deze update even.
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Heb je een sticker of iets dergelijks dat 'verbroken' wordt waardoor men kan zien dat je iets gewijzigd hebt aan het toestel? Als ik 'custom' SSD er terug uithaal voor ie in reparatie zou gaan, lijkt me dat op zich geen probleem.
Wat ik wel heb ondervonden is dat het overclocken van de grafische kaart niet werkt (of ik doe iets grandioos verkeerd). Als ik deze met bijv. MSI Afterburner naar de snelheden van de GTX660m gooi worden (ook tijdens benchmarks/furmark) de kloksnelheden niet hoger dan de stock. Dit is vooralsnog geen probleem, maar ik wilde wat benchmarks draaien om het verschil is prestaties te meten en de temperatuur te noteren.
Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.
Daarnaast blijkt daar dat je het beste kunt overclocken met behulp van nvidia inspector en dat iemand de GPU al heeft op kunnen fokken naar een GTX670.
Zelf heb ik overigens het volgende: ik heb het keyboard met backlight en mijn spatie pakt hij vaak niet.
nu kan ik hem laten vervangen en er is de vraag of ik hem zelf wil vervangen of niet.
de vragen zijn:
-zou het uberhaupt schelen, ik hoor namelijk dat het een vaker voor komend probleem is
-is het erg lastig om het keyboard te vervangen?
alvast bedankt!
Overigens heb ik vandaag eindelijk de tijd gehad om een beetje te rotzooien met het overclocken van de grafische kaart. Na vele tests die allemaal op niets uitdraaide ben ik eens gaan kijken wat er aan de hand kon zijn. Schijnt dat de standaard Dell drivers voor de grafische kaart maanden oud zijn (292.zoveel). Een update naar 306.23 heeft wel geholpen, en overclocks (tot max +135 MHz) werken nu. Turbo boost snelheden liggen net onder de 1GHz (970MHz).
In Furmark (Benchmark preset 1080p) levert dit temperaturen op van rond de 90 graden, na ongeveer 75% van de test. Boven de 90 graden gaat de kaart terugklokken om af te koelen, en schommelt de core frequentie tussen de 770 en 970.
Referentie:
Stock + turbo geeft 620 punten.
Overclocked + turbo geeft 680 punten
'Geinig' genoeg is de Windows Experience Index van 7,1 naar 6,8 gegaan voor de grafische kaart na de driver update.
[ Voor 11% gewijzigd door Nixy op 15-09-2012 23:52 ]
Kan er niets over vinden op het internet. betekent vaak dat het niet gaat lukken.....
dank
Ik had hetzelfde probleem, maar kwam hier helaas geen feedback meer tegen hoe jij dit had opgelost. Bij mij had ik op de accu nergens last van, maar zodra ik de power aansloot begon het knipperen, onregelmatig, maar vaak genoeg om last van te hebben. Ik heb de drivers opnieuw geïnstalleerd, geen resultaat. Ook de energie-instellingen aangepast, weer geen resultaat.Rexomnium schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:42:
Ik heb ook nog een vreemd issue met het beeldscherm (dat overigens een fantastisch beeld geeft). Af en toe flikkert het beeldscherm, soms meerdere keren achter elkaar. Het beeldscherm lijkt voor 1/10e seconde uit te vallen. Ik heb de standaard drivers van Dell gebruikt. Ik zou niet weten waar dit aan kan liggen.
Vervolgens de Dell helpdesk gebeld. Op hun advies (en hun risico) BIOS geflasht. Probleem was hiermee bij mij direct opgelost, geen problemen meer gehad. Overigens merkwaardig dat ik dit probleem had en de medewerker dit probleem niet eerder had gehoord, wellicht hebben wij een maandagochtendproduct?
Hoe dan ook, dat is wellicht de oplossing voor tweakers die dit probleem ook hebben/krijgen. En nu maar hopen dat het probleem niet meer terugkomt..
Software RAID zou natuurlijk ook kunnen, maar als het in de BIOS al zou kunnen zou dat super zijn.
redah schreef op woensdag 26 september 2012 @ 18:41:
Weet iemand welke 750GB harddisk in deze Dell's zit, en of de BIOS mogelijkheid geeft om twee harddisks in RAID te draaien?
Software RAID zou natuurlijk ook kunnen, maar als het in de BIOS al zou kunnen zou dat super zijn.
RAID kun je één en ander over vinden op Google; zoeken op "Dell 7720 raid".TimMer schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 17:37:
Net gecheckt voor de geïnteresseerden: de harddisk is een ST97550420AS-(S0) - Seagate Momentus 7200RPM.
Super, volgende vraag: Kan ik die mSATA poort alleen maar voor caching gebruiken, of kan ik er ook een 128GB mSATA HDD inprikken en deze als 'volwaardige' schijf gebruiken en hier Windows op installeren? Ik snap dat mSATA SSD's niet zo snel zijn als een gewone SSD, maar ze zijn nog altijd veel sneller dan een gewone HDD.TimMer schreef op donderdag 27 september 2012 @ 02:27:
RAID kun je één en ander over vinden op Google; zoeken op "Dell 7720 raid".
Ik zoek namelijk een mogelijkheid om mijn OS zo snel mogelijk te houden maar ook data op een redelijk veilige manier (RAID) op te kunnen slaan.
Dacht dat je dan niet kan booten vanaf mSata, misschien dat iemand dat kan bevestigen?redah schreef op donderdag 27 september 2012 @ 08:17:
[...]
Super, volgende vraag: Kan ik die mSATA poort alleen maar voor caching gebruiken, of kan ik er ook een 128GB mSATA HDD inprikken en deze als 'volwaardige' schijf gebruiken en hier Windows op installeren? Ik snap dat mSATA SSD's niet zo snel zijn als een gewone SSD, maar ze zijn nog altijd veel sneller dan een gewone HDD.
Ik zoek namelijk een mogelijkheid om mijn OS zo snel mogelijk te houden maar ook data op een redelijk veilige manier (RAID) op te kunnen slaan.
Officieel niet ondersteund... Maar kán het (ofwel: als je de mSATA SSD niet als caching instelt, ziet de Windows 7 installatieschijf hem dan) ? Ik zie her en der ook berichten dat het vanaf bios A08 weer wel zou kunnen...Caayn schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:24:
Booten vanaf een MSata schijf wordt niet officieel ondersteund door het BIOS evenals hardware RAID.
Verwijderd
Iemand anders dit probleem ook (gehad)?
Ik heb een probleem gehad dat ik erg veel, en luide, static noise kreeg elke keer als ik het geluid aan zette. Wat er fout was gegaan weet ik niet, maar naar een uur zitten kloten in het geluid menu (van alles uit en aanzetten) heb ik het weer normaal gekregen. Geen idee hoe ik het uiteindelijk verholpen heb helaas....Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:54:
Heeft iemand dit ook: soms krijg ik een geluid, zogenaamde 'static noise' uit de speaker, zonder dat ik iets afspeel of iets dergelijks.
Maar bij mij was het dan ook constant, niet soms.
Verwijderd
Iemand anders dit probleem ook (gehad)?Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:54:
Heeft iemand dit ook: soms krijg ik een geluid, zogenaamde 'static noise' uit de speaker, zonder dat ik iets afspeel of iets dergelijks. Dit geluid heb ik vooral bij het opstarten.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2012 00:23 ]
Verwijderd
Zou dit kunnen kloppen of is er gewoon een probleem met de accu. Misschien is deze gewoon geretouneerd?

Dit is wat ik te zien krijg met een volle accu, net van de adapter los.
Dat is geen realistische werktijd, natuurlijk. Maar is wel even iets anders dan 2hr 17 minuten.
Edit: na 5 minuten idlen staat de indicator op 4hr en 21 minuten.
Edit 2: na 10 minuten idlen staat 'ie weer op 6hr en 24 minuten.. gek ding

[ Voor 26% gewijzigd door Nixy op 01-10-2012 14:27 ]
Verwijderd
Kan je wat meer details geven? Zoals screen brightness, welke applicaties je aan hebt , energieschema.. etc?Nixy schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:19:
[afbeelding]
Dit is wat ik te zien krijg met een volle accu, net van de adapter los.
Dat is geen realistische werktijd, natuurlijk. Maar is wel even iets anders dan 2hr 17 minuten.
Edit: na 5 minuten idlen staat de indicator op 4hr en 21 minuten.
Edit 2: na 10 minuten idlen staat 'ie weer op 6hr en 24 minuten.. gek dingNiet te vertrouwen
Turn Off display after 1 minute.
Harddisk spindown na 1 minuut (gebruik SSD als primaire drive).
WiFi en BlueTooth adapter staat uit.
Max processor kracht 70%.
Keyboard backlight stond aan.
Windows Aero gaat uit op de batterij (een Dell setting volgensmij)
en dat extra Dell Extended Battery Life gaat ook automatisch aan.
Daarnaast stond een excel sheet open en had ik windows media player geopened, maar was geen muziek aan het spelen voor de screenshot. Was puur om te kijken wat Windows aangeeft wat de accuduur is op het moment dat je de stekker eruit trekt.
Als ik daadwerkelijk ga werken met Word/Excel op deze settings heb ik ongeveer 3,5 tot 4 uur voordat de batterij leeg is.
Verwijderd
Ziet hier helemaal stevig vast, maar 'deukt'/veert wel een beetje in tijdens typen.Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:09:
Kunnen jullie je keyboard ook een beetje verschuiven, in de socket zelf? Of zit die bij jullie helemaal goed stevig vast?
Verwijderd
Ik heb loop echter wel tegen een merkwaardige ervaring aan. Als ik iets wil downloaden, een game op wil starten of een programma wil installeren dan duurt het vaak 10 a 20 seconden voordat de dell reageert. Daarna download hij met een snelheid van zo'n 9,7 MB/s wat dan aardig in de buurt komt van mijn max 100 Mb verbinding die ik heb naar het internet.
Ik krijg echt het idee dat de standaard McAffee pro software die meegeleverd is roet in het eten gooit. Ik weet dit alleen niet zeker. Iemand dezelfde ervaring of is het wellicht een andere instelling. Anders gooi ik er gewoon AVAST of iets dergelijks op
Verwijderd
Wordt een beetje lastig aangezien de poort op het moederbord zit, om zelf nou een chip te solderen op een laptop is misschien ook niet erg handig..Xesxen schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:48:
Weet iemand of van de lankaart een gigabit variant los te bestellen is?
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Maar ik zie in Intel RST tooltje (in windows), dat de transfer speed van alle drie de sata poorten maar 3 Gb/s is.
Ik verwachtte op z'n minst dat die poorten van de HDD wel 6Gb/s zouden moeten zijn.
Heeft iemand anders dit ook?
Tweede vraag: waar precies in de driver eigenschappen van je monitor kan je zien of je een LG of een Chi Mei beeldscherm hebt?
Alvast bedankt.
In dit draadje vind je meer uitleg over het opsporen van je paneel.
Verder is mijn SSD wel degelijk op een 6Gb/s SATA port aangesloten. De HDD in het tweede slot geeft wel 3Gb/s aan. Misschien dat IRTS alleen de snellere transferrate aangeeft als er hardware in zit die de extra snelheid gebruikt?
[ Voor 14% gewijzigd door Nixy op 06-10-2012 10:31 ]
Mijn Dell is op 27 september besteld, woensdag 3 oktober sprong de status op 'verzonden'. Echter geeft mijn UPS Tracking nummer aan dat het een nummer is van een bestelling die op 10 juni 2011 in Frankrijk is afgeleverd. Bij een telefoontje naar Dell gisteren werd mij verteld dat UPS die nummers recycled en dat die informatie binnen 24 uur zou zijn aangepast bij UPS.
Dat is niet het geval, maar heeft iemand van jullie dit ook meegemaakt of klopte jullie nummer direct en konden jullie zien waar de laptop was vanaf het moment van verzending?
Hmm dat zou kunnen.Nixy schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 10:30:
[Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptops
In dit draadje vind je meer uitleg over het opsporen van je paneel.
Verder is mijn SSD wel degelijk op een 6Gb/s SATA port aangesloten. De HDD in het tweede slot geeft wel 3Gb/s aan. Misschien dat IRTS alleen de snellere transferrate aangeeft als er hardware in zit die de extra snelheid gebruikt?
Voor andere mensen die geïnteresseerd zijn:
Ik heb allebei de hd's eruit gehaald. Toen kon ik gewoon Windows 8 installeren en booten vanaf de mSATA 32GB disk die erin zit. Maar zodra je een HD of SSD plaatst in één van de twee SATA poorten, dan boot Windows niet meer, omdat disk0 niet meer de mSata is, disk0 is dan de HD die je net ingebouwd hebt.
Andere vraag:
Toen ik voor het eerst één HD van 750GB uit de laptop haalde en ik plaatste er een SSD schijf in, toen kwam ik automatisch in de RAID bios van iRST van Intel. Maar nu probeer ik het truukje opnieuw, maar ik kom niet meer in de RAID bios te terecht (Ctrl+i zeg maar).
Weet iemand de volgorde van omwisselen van schijven, zodat dit menuutje weer tevoorschijn komt?
Toen ik trouwens in het menu was, kon ik niet voor "Create RAID" kiezen, maar ik vermoed omdat dat komt vanwege het ontbreken van 2 dezelfde SSD schijven in de laptop.
[ Voor 6% gewijzigd door Mathadon op 06-10-2012 11:48 ]
Verwijderd
Bij mij verschuift hij niet.Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 21:24:
Kan iemand nog bevestigen dat bij jullie de keyboard niet van zijn plaats kan verschuiven? Dit kan je testen door een knop in de hoek van de bovenkant te duwen naar beneden. Bij mij zit er namelijk wat ruimte in de socket waar de keyboard inzit en dus kan je 'm bij mij verschuiven. Ik weet niet of dit pas na de reparatie is gebeurd of dat dit bij iedereen zo is.
Heeft iemand hier weleens een schone Windows 7/8 installatie uitgevoerd op deze laptop en kreeg je toen ook in je device manager 2 apparaten te zien die niet goed geïnstalleerd waren?
- PCI Simple Communication Controller
- USB2.0-CRW
Iemand enig idee wat dit precies is? en waar ik de juiste drivers kan downloaden?
Andere vraag: na een schone herinstallatie blijft mijn accu na 100% opgeladen, maar 2 uur en 30mins draaien in idle time.
Als ik kijk naar display adapters, dan zie ik alleen de Nvidia Geforce GT 650M zien en niet de intel graphics card. Deze heb ik nodig voor Nividia Optimus.... iemand een tip hoe ik dit goed geïnstalleerd krijg?
Ondanks dat ik de laptop nog niet in mijn bezit heb:Mathadon schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 01:04:
Heeft iemand hier weleens een schone Windows 7/8 installatie uitgevoerd op deze laptop en kreeg je toen ook in je device manager 2 apparaten te zien die niet goed geïnstalleerd waren?
- PCI Simple Communication Controller
- USB2.0-CRW
Iemand enig idee wat dit precies is? en waar ik de juiste drivers kan downloaden?
- PCI Simple Communication Controller is denk ik de Intel Management Engine Interface (8.1.0.1263 is de laatste driver die ik kon vinden @ intel.com)
- USB2.0-CRW is denk ik de Realtek Cardreader (6.2.8400.39034 is de laatste driver die ik kon vinden @ realtek.com.tw)
Heb je de drivers voor de Intel HD3000/4000 geïnstalleerd via de Dell site? Dit heb ik gewoon gedaan, en heb daarmee ook Optimus aan de praat gekregen. Gewoon zoeken voor de Video drivers. Staan er 2 op, één voor de GT650 en de ander voor de IGP.Mathadon schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 01:04:
Als ik kijk naar display adapters, dan zie ik alleen de Nvidia Geforce GT 650M zien en niet de intel graphics card. Deze heb ik nodig voor Nividia Optimus.... iemand een tip hoe ik dit goed geïnstalleerd krijg?
Waarom eigenlijk niet? wat stom, want ik gebruik bijna geen 3D.....Caayn schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 17:41:
Gezien je een mSATA drive hebt, ga ik er voor het gemak vanuit dat je het 3D model gekocht hebt. Op het 3D model is optimus niet in te schakelen.
Hoe kom je eigenlijk aan de info dat het niet kan?
Het is wel erg raar, want het is toch dezelfde Core i7 als niet 3D?
[ Voor 15% gewijzigd door Mathadon op 11-10-2012 19:43 ]
Heb ik al geprobeerd, maar ik krijg de drivers niet geïnstalleerd....Caayn schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 17:41:
Gezien je een mSATA drive hebt, ga ik er voor het gemak vanuit dat je het 3D model gekocht hebt. Op het 3D model is optimus niet in te schakelen.
Volgens mij heeft het voornamelijk met het 3D scherm te maken en dat de Intel chip deze niet kan aansturen (of niet op de gewenste 120Hz, weet het niet meer zeker).Mathadon schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:43:
Waarom eigenlijk niet? wat stom, want ik gebruik bijna geen 3D.....
Het is wel erg raar, want het is toch dezelfde Core i7 als niet 3D?
Anyway, Optimus en 3D gaan helaas niet samen, dus je nVidia kaart zal altijd aan zijn...
Verwijderd
Dat was bij de XPS 17 ook zo. De intel GPU kan geen 120hz scherm aansturen. De oplossing: het scherm aansturen met de nvidia GPU. Op dat moment vervalt de mogelijkheid tot optimus.Mathadon schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 19:43:
[...]
Waarom eigenlijk niet? wat stom, want ik gebruik bijna geen 3D.....
Overigens zijn er zat mensen die dat beter vinden. Want optimus heeft nog wel eens rauwe kantjes. De intel IGP gebruiken met de 3D versie kan niet.
De beeldkwaliteit in Flash en Silverlight is echt heel erg crappy. Ik zie continu blokjes en artifacts, iets dat ik met mijn vorige 5 laptops (allemaal ATI) niet zag...
De nVidia kaart gaan inzetten iedere keer dat ik Firefox start zie ik niet zitten, is er nog iets waarmee ik de beeldkwaliteit die de Intel chip tevoorschijn tovert kan verbeteren?
Ik heb nog een ander probleempje: Er komt continu een heel hoog snerpend piepgeluid uit mijn laptop... Als ik een taak uitvoer dan stottert dat geluid een beetje, en als ik de CPU 100% belast hoor ik helemaal niets.
Klinkt een beetje als een hoogspanningsdingetje richting de CPU. Hebben jullie dit ook (als je het niet hoort, houd je oor eens boven je toetsenbord), of ga ik eens kijken of de NBD-garantie van Dell werkt?
Ik heb het topic even doorgenomen aangezien mijn Dell ook binnen komt binnenkort.DGonlag2 schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 20:29:
[...]
Gewoon de normale grootte van een SSD of 2.5'' HDD. 9.5mm als ik me niet vergis. Ik heb er zelf een Samsung SSD van 7.5mm inzitten, waar ik nog een plasticje van 2mm onder moest plaatsen (zat bij mijn SSD, maar normale SSD zijn gewoon 9.5mm).
Ik heb het bovenstaande bericht gelezen, maar ik lees ook berichten van mensen met een Samsung 830 die zeggen dat de "normale" versie voldoende is.
Waarom zou ik de Laptop Kit moeten hebben, met andere woorden is dit stukje plastiek echt nodig? Als ik naar de foto's kijk dan is het een kwestie van de SSD vastschroeven in de bracket?
Klopt, die Laptop Kit heb je dan ook niet nodig. Er worden bij de laptop overigens geen extra schroefjes bijgeleverd. Heb er zelf 2 van de harde schijf gebruikt zodat de SSD en harde schijf vast zitten met 2 schroefjes, maar dat is geen probleem verder.jeroen210 schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:01:
Waarom zou ik de Laptop Kit moeten hebben, met andere woorden is dit stukje plastiek echt nodig? Als ik naar de foto's kijk dan is het een kwestie van de SSD vastschroeven in de bracket?
And I'm the only one and I walk alone.
Maar dat plasticje zal toch vast wel bij de normale versie zitten?
Laptop is binnen gekomen maar ik vind het scherm wel erg slecht. Helaas heb ik het Chi Mei cmn1720 scherm.
Wit is totaal niet wit er lijkt meer een blauw of gele waas over heen te zitten. Ook de standaard Windows folder iconen zien er minder goed uit dan ik gewend ben . Internetten is hierdoor wel minder plezierig. Een HD filmpje op youtube kijken zit er echter wel strak uit.
Hopelijk is het een kwestie van wennen aan de kleuren. Voor de rest ben ik erg te spreken over de laptop. Het toetsenbord is erg fijn en ook het geluid is voor een laptop erg goed.
Heeft er iemand toevallig een soort van kleuren profiel beschikbaar wat deze tekortkomingen een beetje compenseerd?
[ Voor 25% gewijzigd door jeroen210 op 17-10-2012 23:49 ]
http://forum.notebookrevi...otographers-review-2.html (eerste reactie op de pagina)jeroen210 schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 23:01:
Heeft er iemand toevallig een soort van kleuren profiel beschikbaar wat deze tekortkomingen een beetje compenseerd?
http://www.notebookcheck....720-Notebook.80063.0.html (bij display)
Bij beide staat niet bij of het het Chi Mei of het LG paneel betreft en ook al heb je hetzelfde paneel is het maar de vraag of het bij jou een goed resultaat oplevert. Heb zelf ook een Chi Mei paneel en ben er niet echt ontevreden over, maar stel zeker wat kleuren betreft ook weer niet zulke hoge eisen en weet ook niet of het LG paneel er nu echt veel beter uit ziet. Het korrelige van het scherm valt me ook nog wel mee, maar ik ben door m'n ervaring met Dell IPS schermen dan ook wel wat gewend. In combinatie met een SSD is ie lekker snel en als de hard disk niet draait is het systeem bij mij erg stil. Al met al ben ik zeker niet ontevreden met de laptop.
And I'm the only one and I walk alone.
Met die SSD echt een razendsnel systeem, zeker aan te raden. Hoop dat je er veel plezier mee hebt.
Mijn scherm vind ik heerlijk, maar heb geen idee van welke fabrikant.
Ik heb laatst nog een Asus VH228 monitor gekocht, en de kleuren van het scherm vallen me erg tegen. Erg 'gelig'. Krijg hem maar niet goed ingesteld, of te donker voor mooie kleuren, of te licht om iets te kunnen zien. En constant gezeik met gamma en contrast.
Weet iemand hoe ik zo'n ding moet instellen? Ik heb werkelijk geen idee. (Of is mijn laptop scherm zo mooi dat ik teveel gewend ben?).
Word trouwens aangesloten via HDMI.
[ Voor 5% gewijzigd door Goudstalen op 18-10-2012 15:26 ]
Klopt het dat bij deze nergens in de opties gekozen kan worden voor een backlit toetsenbord? Of zit het er standaard bij?
Ik heb nu een sony vaio fw21z en die vind ik erg mooi. Als jullie naar deze kijken, denk je dan ook wat een mooie laptop?
Voor wat betreft het backtlit verhaal heb ik eenzelfde probleem. Ik heb de Dell chat gestart en gevraagd waarom ik op dat model de backlit toetsenbord optie niet kon kiezen, maar op alle andere 17r SE modellen wel. Mij werd verteld dat het te maken heeft dat dit model (de 1-na-duurste) een "dell express" model is. Bijzonder jammer dat de Dell apparaten tegenwoordig slecht configureerbaar zijn, in mijn herinnering was dit vroeger veel uitgebreider.enbroerse schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 17:25:
Ik wil graag de N0017S39 (de een na duurste) gaan bestellen. In de informatie hier staat dat er 2x hdd 750 gb in zit. Op de site wordt wel ergens gesproken over 1,5 TB maar verder in het verhaal wordt er maar 1 HDD beschreven. Heeft iemand deze aangeschaft en weet wat er daadwerkelijk inzit?
Klopt het dat bij deze nergens in de opties gekozen kan worden voor een backlit toetsenbord? Of zit het er standaard bij?
Ik heb nu een sony vaio fw21z en die vind ik erg mooi. Als jullie naar deze kijken, denk je dan ook wat een mooie laptop?
Dus wil je een i7 met 8gb ram en backlit dan is er nog maar 1 keuze. Teleurstellend. Of weet iemand of er nog andere mogelijkheden zijn vwb. backlit? Los kopen en zelf inbouwen?
[ Voor 3% gewijzigd door NexceveN op 20-10-2012 18:54 ]
"In the kingdom of the blind, One-eyed is king."
Variant met 6GB RAM bestellen en RAM zelf opkrikken naar 8GB; heb ik ook gedaan.NexceveN schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 18:46:
[...]
Voor wat betreft het backtlit verhaal heb ik eenzelfde probleem. Ik heb de Dell chat gestart en gevraagd waarom ik op dat model de backlit toetsenbord optie niet kon kiezen, maar op alle andere 17r SE modellen wel. Mij werd verteld dat het te maken heeft dat dit model (de 1-na-duurste) een "dell express" model is. Bijzonder jammer dat de Dell apparaten tegenwoordig slecht configureerbaar zijn, in mijn herinnering was dit vroeger veel uitgebreider.
Dus wil je een i7 met 8gb ram en backlit dan is er nog maar 1 keuze. Teleurstellend. Of weet iemand of er nog andere mogelijkheden zijn vwb. backlit? Los kopen en zelf inbouwen?
Er zitten toch overal twee aansluiten voor een harde schijf in? Dus een SSD erbij en eventueel meer geheugen. [geen idee of ik backlit ga gebruiken, maar als ik nu een nieuwe koop wil ik het er wél op!]
De topic start kan ik al zowat dromen! Maar op de site van dell wordt wel gesproken van 1,5 TB maar verder in de info wordt er steeds maar over 1 hdd gesproken, vandaar.Nixy schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 21:15:
In de €1099 versie zitten twee hardeschijven a 750GB, ja. In de €999 slechts 1 van 750GB. Zie de topic start van deze thread voor de specificaties van alle modellen.
Je krijgt nu Eur 100,00 korting op de versie met 1,5TB en 8 Gig.enbroerse schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 13:44:
Ik denk dat ik de goedkopere neem, mét backlit en dan een ssd erbij plaats!
Hierdoor is hij gelijk geprijst als de 750 Gig met 6 Gig versie.
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
[ Voor 36% gewijzigd door enbroerse op 23-10-2012 11:12 ]
Geen geweldige deals momenteel, maar komt nog wel.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Maar geen backlit keyboards meer.Quad schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:46:
Nouja plus de CPUs zijn geupgraded naar respectievelijk i7 3630QM (17R SE) en i7 3632QM (15R SE).
Geen geweldige deals momenteel, maar komt nog wel.
Yep heb ik dus ook, heb jij een oplossing ?Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:54:
Heeft iemand dit ook: soms krijg ik een geluid, zogenaamde 'static noise' uit de speaker, zonder dat ik iets afspeel of iets dergelijks.
Beeld is geweldig (heb de LG), de processor is lekker snel en de GPU trekt bijna alles op hoog.
Hierbij merk ik wel op dat ik mijn processor heb begrendeld om op max 99% van zijn kunnen te werken.
Anders komt het voor dat de GPU niet in zijn turbomode komt (zie notebookreview.com)
Enige echte probleem wat ik had, was dat de spatiebalk niet goed aansloeg.
Alleen als je hard ramde in het midden van de spatiebalk werkte hij goed.
Inmiddels een nieuwe gekregen van Dell en deze werkt perfect!
Verwijderd
Dell heeft bij mij een monteur laten langskomen en de moederboard laten vervangen. Daarna heb ik het probleem niet meer gehad.The Druid schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:36:
[...]
Yep heb ik dus ook, heb jij een oplossing ?
Er is denk ik geen andere oplossing voor.
Verwijderd
Zowel de Geforce GT650M grafische kaart, als de geïntegreerde intel HD4000 grafische kaart, als de gebruikte chipset (intel Express-chipset HM77) kunnen in principe minstens 3 schermen aansturen. Als ik het goed begrijp wordt deze mogelijkheid soms echter beperkt door andere hardware onderdelen.
Iemand die hier ervaring mee heeft, of dit kan testen?
Verwijderd
Dell 17 R SE
2x750GB - 7200 rpm
8GB RAM
i7-3610QM
windows 7
17.3'' scherm
Lithium-ionbatterij met zes cellen (48 Wh)
Laagste settings
bevestigen of het normaal is dat mijn laptop vol opgeladen alleen 2,5 uur uithoudt? Ik zie in reviews namelijk aanzienlijk hogere tijden..
Verwijderd
Verwijderd
Nee ik heb niet de 3D versie.Nixy schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 19:23:
Heb je de '3D' versie van de laptop? Deze heeft namelijk geen Optimus en zet de GT650m niet uit. De Intel HD4000 IGP kan het 120Hz paneel van de laptop niet aansturen, en dit moet dus altijd met de energievretende 650m.
Het is wel degelijk mogelijk om de mSATA aansluiting te gebruiken om van te booten. Ik heb nu een Samsung P800 128GB mSATA SSD als bootschijf (hier staat Windows 7 op), en nog 2x een 1TB harddisk in de 'gewone' bays. En dat allemaal in één laptop
Een plaatje van de complete config, met 3 harddisks en 16GB RAM ipv de standaard 6:

Oh, en mocht iemand nog een 750GB Dell schijf zoeken, ik heb er nog een over
Verwijderd
[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2012 17:06 ]
Heb je hiervoor ook BIOS updates moeten doen en welk model heb je gekocht? Die met standaard mSata erin?redah schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:24:
Voor de geinteresseerden:
Het is wel degelijk mogelijk om de mSATA aansluiting te gebruiken om van te booten. Ik heb nu een Samsung P800 128GB mSATA SSD als bootschijf (hier staat Windows 7 op), en nog 2x een 1TB harddisk in de 'gewone' bays. En dat allemaal in één laptop![]()
Een plaatje van de complete config, met 3 harddisks en 16GB RAM ipv de standaard 6:
[afbeelding]
Oh, en mocht iemand nog een 750GB Dell schijf zoeken, ik heb er nog een over
Windows 8 heb ik sinds gister draaien en eigenlijk werkt het best wel lekker
Nee, ik heb de versie met mat scherm, 6GB RAM, en 1x 750GB harddisk. De laptop werd geleverd met BIOS A07, deze heb ik bijgewerkt naar A08.Donool schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:44:
[...]
Heb je hiervoor ook BIOS updates moeten doen en welk model heb je gekocht? Die met standaard mSata erin?
Vervolgens moet je de BIOS op UEFI modus zetten en de SATA controller op AHCI. Zorg dat je of een UEFI entry maakt voor je Windows 7 installatie-DVD, of maak een Windows 7 USB stick die automatisch door een UEFI geladen kan worden, zoals hier beschreven.
Start je laptop met de USB stick erin, en hij boot automatisch naar de Windows installer, en de Windows installer maakt vervolgens een boot entry in de UEFI aan.
Via de gewone BIOS is de mSATA helaas nog altijd niet als bootdrive te selecteren, maar met UEFI is er geen probleem
Verwijderd
Verwijderd
Ja dat bedoel ik , niet dat het indeukt, maar dat het beweegt van boven naar beneden.DGonlag2 schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:29:
Mijn toetsenbord 'deukt' inderdaad een mm in als ik typ, heb er verder geen last van ofzo. Als je bedoelt dat hij eigenlijk op dezelfde hoogte blijft maar wel beweegt (boven naar onder), dan nee, dat heb ik niet.
Beweegt het ook niet als je kracht uitoefent op de toetsenbord, dus drukken en dan ook kracht naar boven/beneden?
Nee dat gebeurt niet, op die manier die jij bedoelt zit mijn toetsenbord toch echt goed vast, ook als ik kracht uitoefen.Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 21:51:
[...]
Ja dat bedoel ik , niet dat het indeukt, maar dat het beweegt van boven naar beneden.
Beweegt het ook niet als je kracht uitoefent op de toetsenbord, dus drukken en dan ook kracht naar boven/beneden?
Verwijderd
Heb het even via de Dell chat nagevraagd. Je kan idd niet meer via Dell webiste backlit bestellen (een echte reden waarom dit zo is kreeg ik niet). je kan nog wel via de email bestellen. Alleen krijg je dan alleen maar die €50 euro korting en niet de 5% EPP en 7% shopping korting, terwijl ik dit er wel bijgezet had.Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 19:59:
Is de Dell Inspiron 17R SE niet meer met Backlit toetsenbord te bestellen? Zit de denken aan de Inspiron 17R SE 3D, maar dan wel met Backlit toetsenbord. Vind het erg vreemd dat je het niet meer kan aanvinken, in Amerika krijg je hem standaard. Weet iemand toevallig waarom je momenteel geen backlit toetsenbord kan bestellen, is dit tijdelijk?
Jammer dat orer vavial email met die additionele kortingen niet goed werkt, terwijl als je het via de website doet wel alle kortingen gewoon kan krijgen (alleen dus geen backlit kan selecteren)...
Wel zonde anders had ik er een besteld
Inmiddels een re-install van windows gedaan en de drivers in de juiste volgorde geïnstalleerd en daarna geen issues meer.Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:01:
[...]
Dell heeft bij mij een monteur laten langskomen en de moederboard laten vervangen. Daarna heb ik het probleem niet meer gehad.
Er is denk ik geen andere oplossing voor.
Volgorde, eerst alle chipset drivers, dan netwerk, dan sound en Nvidea van Nvidea website.
Hierna geen problemen meer gehad.
[ Voor 3% gewijzigd door The Druid op 30-10-2012 23:44 ]
Verwijderd
Niet zozeer de CPU, maar volgens mij is de GPU weer wat sterker in de i7 versies (90W vs 130W, geen idee wat dit betekent voor de rest, misschien DDR3 vs DDR5?).Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:09:
Is naar jullie mening de het verschil tussen de i7 en i5 varianten de extra 70 euro waard? De intensieve dingen waar ik de laptop voor zou gebruiken zijn eigenlijk alleen gaming (wel veel SC2 wat een CPU-heavy spel is).
Dat kan wel belangrijk zijn voor gamen, CPU wat minder. (i5 is in ieder geval al snel genoeg).
Beide versies hebben GDDR5 staat ergens in dit topicDGonlag2 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:28:
[...]
Niet zozeer de CPU, maar volgens mij is de GPU weer wat sterker in de i7 versies (90W vs 130W, geen idee wat dit betekent voor de rest, misschien DDR3 vs DDR5?).
Dat kan wel belangrijk zijn voor gamen, CPU wat minder. (i5 is in ieder geval al snel genoeg).
Verwijderd
Je kan hem wel via email bestellen, maar dan geven ze geen shopkorting en EPP, dus dat is ook niet echt een optie...
Ben er helemaal te vreden mee jammer van de 100mbit lan poort, maar daar kan ik mee leven.
Ik heb de versie van 1039 euro, met de volgende specificaties:
I7 3630QM @ 2,4 GHZ
GT650m GDDR5 2gb
8GB Ram
Origineel 2 x 1TB @ 5400rpm, maar ik heb de fixed schijf vervangen door een ssd.
Windows 8
Ik heb dus een versie MET backlit keyboard, hier kwam ik later achter wel een leuke toevoegen
Ben er helemaal tevreden mee niks lijkt kapot, ik had m donderdag besteld en de maandag daarop wastie al bij mij helemaal toppie dus.
Jammer is wel dat ik m niet meer in secure boot kan zetten met de ssd, deze lijkt kapot want soms kan die het besturing systeem niet vinden bij het opstarten van windows?! iemand hier ook ervaring mee?
Het toetsenbord typt super goed! beter dan de asus die ik eerst had, een n53
PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i