i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Verwijderd
Ziet er naaruit dat de HD's van 7200rpm naar 5400rpm zijn gegaan, ben ik ff blij dat de mijne 7200rpm is!spone schreef op woensdag 07 november 2012 @ 20:37:
Ik heb zojuist de topicstart aangepast met de specificaties van de huidige modellen na de update die Dell aan de serie gedaan heeft.
Dit heb ik inderdaad ook een aantal keren gehad, hoewel ik hem dan wel kon doorklikken (opnieuw proberen ofzo?)SupremeRick schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:20:
Jammer is wel dat ik m niet meer in secure boot kan zetten met de ssd, deze lijkt kapot want soms kan die het besturing systeem niet vinden bij het opstarten van windows?! iemand hier ook ervaring mee?
Na Windows 8 upgrade niet meer gehad.
Verwijderd
Op de site kan je die niet meer selecteren. Hoe heb je dat dan geregeld. Ik will ook een Dell 17R SE bestellen, maar wil hem met Backlit toetsenbord hebben. Ik dacht dat het misschien tijdelijk niet beschikbaar zou zijn vanwege productie problemen ofzo. Maar hij is nu al een paar weken niet selecteerbaar.SupremeRick schreef op woensdag 07 november 2012 @ 11:20:
Ik heb dus een versie MET backlit keyboard, hier kwam ik later achter wel een leuke toevoegen
Weet iemand waarom je de backlit niet meer kan selecteren, en is dit tijdelijk? Als die later deze maand bijvoorbeeld weer beschikbaar is, dan wacht ik nog even met bestellen...
Verwijderd
Ik heb het al gevonden hot model van €1.039 heeft nu standaard backlit (sinds kort). Ik zat steeds bij het model van €949 te kijken omdat ik eigenlijk geen 2 harde schijven hoef, omdat ik er een SSD wil bijplaatsen. Maar nu toch maar het model van €1.039 besteld (heeft daarnaast ook 8GB ipv 6GB wergeheugen). Bijkomend voordeel is dat het een Express model is en dus binnen 2 werkdagen geleverd wordt (is nog maar even afwachten of het echt zo snel gaat).Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 23:59:
[...]
Op de site kan je die niet meer selecteren. Hoe heb je dat dan geregeld. Ik will ook een Dell 17R SE bestellen, maar wil hem met Backlit toetsenbord hebben. Ik dacht dat het misschien tijdelijk niet beschikbaar zou zijn vanwege productie problemen ofzo. Maar hij is nu al een paar weken niet selecteerbaar.
Weet iemand waarom je de backlit niet meer kan selecteren, en is dit tijdelijk? Als die later deze maand bijvoorbeeld weer beschikbaar is, dan wacht ik nog even met bestellen...
Verwijderd
Tevens wil ik een extra schijf plaatsen ipv mijn dvd speler. Weet iemand hoe dat ding heet dat ik hiervoor nodig heb en waar je dat het beste kunt kopen?
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ik heb standaard windows 8 erbij geinstalleerd gekregen, en na het opnieuw installeren met uefi en secure boot heb ik er veel minder last van, pas een keer gehad dat ie dan naar netwerk op ging starten binnenkort een 256gb ssd erin met sata 600DGonlag2 schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 03:40:
[...]
Dit heb ik inderdaad ook een aantal keren gehad, hoewel ik hem dan wel kon doorklikken (opnieuw proberen ofzo?)
Na Windows 8 upgrade niet meer gehad.
Ik heb de versie met 2 x 1tb schijven, daar zat ie gewoon bij toen ik naderhand nog terug keek. ik zag het per toeval op mijn order bevestiging staan.Verwijderd schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 23:59:
[...]
Op de site kan je die niet meer selecteren. Hoe heb je dat dan geregeld. Ik will ook een Dell 17R SE bestellen, maar wil hem met Backlit toetsenbord hebben. Ik dacht dat het misschien tijdelijk niet beschikbaar zou zijn vanwege productie problemen ofzo. Maar hij is nu al een paar weken niet selecteerbaar.
hij is nog steeds standaard geselecteerd bij de 1039 euro versie.

Bij de 879,00 euro vesie staat ie ook standaard geselecteerd, en daar tussen in niet en de 1.278 euro versie ook niet.
ooh.. nja het was al verteld maar let op bij de 1.278 euro versie heb je er dus ook geen backlit bij.. wat wel appart is dat er bij sommige versies wel is en sommige niet.
[ Voor 5% gewijzigd door SupremeRick op 13-11-2012 14:06 ]
PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
van?Quad schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 14:12:
Wat zegt de Dell support?
PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i
[ Voor 172% gewijzigd door SupremeRick op 13-11-2012 14:46 ]
Verwijderd
Ik weet niet of je mij bedoeld, maar ik heb mijn computer in september besteld (op een na duurste) en helaas was deze alleen beschikbaar zonder backlit. Waarschijnlijk omdat deze onder de express delivery viel.
Ik gebruik mijn Dell meestal sávonds op schoot, dus backlit zou zo ontzettend praktisch zijn. Vandaar dat ik hem graag zelf wil vervangen.
Ook heb ik 1 van de twee schijven vervangen door een ssd waar mijn OS op staat, maar ik wil de tweede schijf graag plaatsen ipv mijn dvd, want die gebruik ik toch niet.
Heeft iemand anders hier ook last van? Ik hoop da het niet meer voorkomt, anders moet ik Dell bellen... Gelukkig heb ik er wel 3 jaar NBD bijgekocht. Kan hem geen dag missen met school.
Verwijderd
Ik heb mijn De Inspiron 17R SE afgelopen zaterdag besteld en dinsdag werd hij al bezorgd, dus dat ging vlotter dan verwacht en met backlitVerwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:52:
@Quad
Ook heb ik 1 van de twee schijven vervangen door een ssd waar mijn OS op staat, maar ik wil de tweede schijf graag plaatsen ipv mijn dvd, want die gebruik ik toch niet.
Die dvd eruithalen en vervangen voor een schijf klinkt mij ook wel goed in de oren, dan kan ik de 2e hdd van Dell ook blijven gebruiken. Maar dan heb je denk ik wel een bepaalde bay nodig om de schijf in te doen?
je kunt gewoon windows 8 downloaden (wel dezelfde versie) en dan installeren via de DVD drive let op dat moet echt want anders dan kun je secure boot niet gebruiken, anders dan hoeft t niet percé. hij word dan automatisch geactiveerd en zelfs het dell opstart logo blijft zoals die was.Verwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 08:22:
[...]
Ik heb mijn De Inspiron 17R SE afgelopen zaterdag besteld en dinsdag werd hij al bezorgd, dus dat ging vlotter dan verwacht en met backlit. Ook ik heb 1 schijf vervangen door een SSD. Alleen hoe krijg ik windows 8 nu werkend via de SSD? Dell heeft windows 8 niet op een cd bijgeleverd. Ik heb het al via clonen van HDD geprobeerd, maar zonder succes, hij start dan niet op. Via Dell herstell is het mij ook niet gelukt, hij herstelt alleen de harde schijf waar Windwos al opstaat. Er zit wel een partitie met het systeem herstel op de schijf, maar hoe kan ik dat nu gebruiken om het systeem over te zetten naar een andere harde schijf? Ik zou verwachten dat dit makkelijk zou kunnen?
Die dvd eruithalen en vervangen voor een schijf klinkt mij ook wel goed in de oren, dan kan ik de 2e hdd van Dell ook blijven gebruiken. Maar dan heb je denk ik wel een bepaalde bay nodig om de schijf in te doen?
Verwijderd
Het is nog steeds niet geluk om het systeem op een andere schijf te krijgen. Had verwacht dat het redelijk makkelijk zou moeten kunnen. Via Dell restore lukt het niet, wat heb je trouwens aan Dell restore als je niets op een andere schijf over kan zetten. Als je schijf stuk gaat kan je ook niet bij de restore. Heb het ook via clonen geprobeerd, maar dat ging ook niet. Net nog met een ander backup programma een backup gemaakt en geprobeerd dit op SSD te krijgen, maar de backup heeft een foutmelding ook als ik hem op een hdd terug probeer te zetten. Misschien komt dat door de structuur van de Dell hdd met diverse verborgen partities.SupremeRick schreef op zondag 18 november 2012 @ 14:51:
[...]
je kunt gewoon windows 8 downloaden (wel dezelfde versie) en dan installeren via de DVD drive let op dat moet echt want anders dan kun je secure boot niet gebruiken, anders dan hoeft t niet percé. hij word dan automatisch geactiveerd en zelfs het dell opstart logo blijft zoals die was.
Ik wil dus eigenlijk dus gewoon een fabrieks recovery doen, maar dan niet terugzette op de Dell schijf maar op een andere schijf. Volgens mij word er vrij vaak door mensen zelf een SSD bij gezet. Dus hoe hebben jullie dan het Dell systeem over kunnen zetten op de SSD?
Windows 8 downloaden, tja wordt lastig, zie wel Windows 8 pro versies op internet maar geen home. Moet eigenlijk een Dell OEM home hebben, want die heb ik nu ook.
dus dat dell logo bij het opstarten van windows bij het laadscherm komt venzelf terug als je secure boot hebt aanstaan. wat me opviel bij windows 8 was dat er niet appart veel bloatware mee kwam
Verwijderd

Rare vogel in spe
Vraagje:
Zijn de panels in de laptops per apparaat verschillend of is er een standaard? Zou namelijk jammer zijn als het kop of munt is wat betreft goed / minder goede panel.
Heb je daar een partnummer van?Xesxen schreef op woensdag 21 november 2012 @ 11:55:
Ik heb nog eens met Dell zitten te bellen over die FastEthernet netwerkkaart. Er is een Broadcom Gigabit netwerkkaart (http://www.ubuntu.com/cer.../201202-10606/components/), maar die willen ze niet leveren omdat 1) het niet user-serviceable onderdelen zijn en 2) zij de configuratie niet mogen wijzigen. Het bestaat dus wel, maar ik mag het niet kopen...
Verwijderd
.Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 17:57:
[...]
Het is nog steeds niet geluk om het systeem op een andere schijf te krijgen. Had verwacht dat het redelijk makkelijk zou moeten kunnen. Via Dell restore lukt het niet, wat heb je trouwens aan Dell restore als je niets op een andere schijf over kan zetten. Als je schijf stuk gaat kan je ook niet bij de restore. Heb het ook via clonen geprobeerd, maar dat ging ook niet. Net nog met een ander backup programma een backup gemaakt en geprobeerd dit op SSD te krijgen, maar de backup heeft een foutmelding ook als ik hem op een hdd terug probeer te zetten. Misschien komt dat door de structuur van de Dell hdd met diverse verborgen partities.
Ik wil dus eigenlijk dus gewoon een fabrieks recovery doen, maar dan niet terugzette op de Dell schijf maar op een andere schijf. Volgens mij word er vrij vaak door mensen zelf een SSD bij gezet. Dus hoe hebben jullie dan het Dell systeem over kunnen zetten op de SSD?
Windows 8 downloaden, tja wordt lastig, zie wel Windows 8 pro versies op internet maar geen home. Moet eigenlijk een Dell OEM home hebben, want die heb ik nu ook.
hm ok. heb ook de 1039 euro versie, met W8. superfijn ding tot nu toe. dank aan velen van jullie hier, zonder dat jullie t weten heb ik al veel gehad aan jullie info alhierSupremeRick schreef op zondag 18 november 2012 @ 20:38:
neee dell oem hoeft dus niet, want doormiddel van een voorgeinstalleerde licentie in de bios activeerd ie vanzelf.
dus dat dell logo bij het opstarten van windows bij het laadscherm komt venzelf terug als je secure boot hebt aanstaan. wat me opviel bij windows 8 was dat er niet appart veel bloatware mee kwam, dus je hoeft alleen de drivers te installeren dell's essentials en dan heb je m net zoals ie was.
maar hm ok, dus.. zou fijn zijn als ssd te installeren was vanaf de comp zelf (dan wel aangemaakte Dvd's of USB drive) idd via Herstel of Nooddisk of zo, kheb t niet zo op OS downloaden - waar haal ik een W8 install vandaan en download ik dan betrouwbaar spul.... dussss kan dat echt niet via Herstel(media) of Nooddisk oid? is anders het maken van een image zoals eerder hier genoemd (voor W7) mogelijk?
momuto: geen idee, heb t me ook al s afgevraagd, ik heb een Chi Mei scherm en dat schijnt pech te zijn
allen: ik zie hier alleen maar commentaren dat LG schermen beter zijn - toegegeven, ik heb nog geen dikke zoekactie uitgevoerd over het verschil, wou eerst ff vragen of jullie info hierover paraat hebben..? heb ik dikke pech of valt t wel mee? heb nl geen vergelijk en voor ik ging checken had ik goeie hoop dat ik een LG had want ik was behoorlijk onder de indruk. Maar t bleek een CM te zijn - dus ik vind t geen probleem maar ben toch wel benieuwd, vraag is ook al eerder gesteld dus: iemand? wat is t verschil?
nogmaals: info over hoe t makkelijkst mn net gearriveerde samsung ssd te gaan gebruiken is heul heul welkom, bvbd
NB ik heb ff opengeschroefd en gekeken en er zitten friggin' zegeltjes en enge stickertjes met nare opmerkingen over garantie die gaat vervallen als ik die hdd's eruit schroef, erg flauw
nog iets anders: welke vd twee hdd's is de primaire? zijkant/midden? thnx....
Heb het ook nog niet echt gevonden, geloof dat het iets met mat glas en glossy was en wit dat meer geel is dan wit maar daar heb ik geen last van.Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 03:44:
[...]
.
[...]
hm ok. heb ook de 1039 euro versie, met W8. superfijn ding tot nu toe. dank aan velen van jullie hier, zonder dat jullie t weten heb ik al veel gehad aan jullie info alhier![]()
maar hm ok, dus.. zou fijn zijn als ssd te installeren was vanaf de comp zelf (dan wel aangemaakte Dvd's of USB drive) idd via Herstel of Nooddisk of zo, kheb t niet zo op OS downloaden - waar haal ik een W8 install vandaan en download ik dan betrouwbaar spul.... dussss kan dat echt niet via Herstel(media) of Nooddisk oid? is anders het maken van een image zoals eerder hier genoemd (voor W7) mogelijk?
momuto: geen idee, heb t me ook al s afgevraagd, ik heb een Chi Mei scherm en dat schijnt pech te zijn
allen: ik zie hier alleen maar commentaren dat LG schermen beter zijn - toegegeven, ik heb nog geen dikke zoekactie uitgevoerd over het verschil, wou eerst ff vragen of jullie info hierover paraat hebben..? heb ik dikke pech of valt t wel mee? heb nl geen vergelijk en voor ik ging checken had ik goeie hoop dat ik een LG had want ik was behoorlijk onder de indruk. Maar t bleek een CM te zijn - dus ik vind t geen probleem maar ben toch wel benieuwd, vraag is ook al eerder gesteld dus: iemand? wat is t verschil?
nogmaals: info over hoe t makkelijkst mn net gearriveerde samsung ssd te gaan gebruiken is heul heul welkom, bvbd![]()
NB ik heb ff opengeschroefd en gekeken en er zitten friggin' zegeltjes en enge stickertjes met nare opmerkingen over garantie die gaat vervallen als ik die hdd's eruit schroef, erg flauw
nog iets anders: welke vd twee hdd's is de primaire? zijkant/midden? thnx....
Wel zou ik graag willen weten of je de display moet calibreren voor betere kwaliteit.
Verwijderd
Dell 17 R SE
2x750GB - 7200 rpm
8GB RAM
i7-3610QM
windows 7
17.3'' scherm
Lithium-ionbatterij met zes cellen (48 Wh)
Laagste settings
bevestigen of het normaal is dat mijn laptop vol opgeladen alleen 2,5 uur uithoudt? Ik zie in reviews namelijk aanzienlijk hogere tijden.
Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.
Goede dag medetweakers,
Ik heb de 17r se al kleine 4 maanden en weet niet wat ik er van moet vinden,
ik had eerst een Sony Vaio Z13 a 4607 euro. Door een gpu lock kon ik mijn drivers niet updaten bij Nvidia. Echter kreeg ik vaak een Nvidia kernel error waardoor de pc chraste.
Sony wilde dit niet software matig oplossen. Ik ben in de weer geweest met rechtshulp en grote hulp instanties.
Na 10 maanden strijden met Sony (incl. 3x terugsturen reparatiecentrum enz.) kreeg ik uiteindelijk de helft van mijn aankoopbedrag terug, officieel had ik recht op het volledige bedrag, maar 10 maanden strijden was voor mij meer dan genoeg. want eerst wilden ze helemaal niets aanbieden te denken aan geld of vervangende laptop. Ze wilden me in het begin niet eens geloven dat ik zo'n dure laptop had gekocht. Waar Sony ook goed in is , is om jou van kastje naar muur te sturen i.p.v. verantwoordelijkheid te nemen.
Dit was voor mij de grootste reden om geen Sony meer te nemen.
Reden tot aanschaf
Na een tijd zoeken kwam de Dell prijstechnisch er het beste uit. Zeker met de EPP en andere actie code korting. Ik had door het Sony probleem namelijk nog niet veel geld (ik wilde snel een laptop hebben want kwestie met Sony laptop was toen nog bezig, paar maanden later kreeg ik mijn geld pas).
Het was voor mij op dat moment de Inspiron 7720 de meest uit springende laptop die er was.
1920x1080 resolutie
Mat scherm (ik haat die spiegelende schermen)
Backlight toetsenbord (ik kende het van mijn Vaio Z en vind het ideaal)
Nieuwe generatie Intel processor (ik ben een enorme Intel fan) in mijn geval de i7 variant
Nieuwe generatie Nvidia gpu: GT650 > voor gaming acceptabel > er zijn betere maar moet je meer betalen.
GPU zou te updaten zijn bij Nvidia (klopt ook trouwens)
Verdere Informatie inwinnen bij Dell
ik had voor de aanschaf van deze laptop 3 simpele vragen aan Dell, namelijk :
- Hoelang kan ik op de accu werken?
- Heeft de 7720 een mat scherm?
- Kan ik mijn GPU drivers updaten bij Nvidia?
Problemen met nieuwe laptop
Toen ik de de laptop nieuw kreeg had ik na 2 dagen al last van los springende toetsen, dus die schuin zaten zodat je niet kon typen. Dell beweerde dat dit aan mijn gebruik lag. De laptop moest voor controle opgestuurd worden en als de fout bij mij lag dan zouden de onkosten verhaald worden. Rare manier van garantie afhandeling. Bij mijn weten zou er eerder een monteur naar me gestuurd .
Laptop kwam na 1 week terug van reparatie en ja eindelijk kan ik normaal typen.
Eveneens viel me op dat de laptop wanneer deze met de stroomadapter is aangesloten soort van spanning liet voelen (tintelend gevoel, dus soort lekstroom.)
Aan de telefoon werd door de Dell medewerker hetzelfde geconstateerd met een identiek exemplaar en er werd mij verteld dat niet iedereen hier gevoelig voor is.
Na 1 maand (normaal) gebruik begon ik al aan de behuizing krassen op te merken en dat de verf los ging laten aan de dekselrand en andere randen. Persoonlijk vind ik dat zelf niet het grootste probleem, maar als je een Vaio Z gewend ben en na 1 jaar nog steeds was er geen verf van de behuizing af. Dan ga je toch aan de bouwkwaliteit twijfelen.
Al vanaf het begin had ik audio problemen met de laptop. Wanneer er een headset werd aangesloten en ik deze goed had ingesteld in de software m.b.t. detectie verloor geregeld de headset zijn geluid en ging de laptop spontaan geluid doorgeven via de speakers. Of de headset werd volgens de software wel gedetecteerd maar niet geactiveerd. Met dit probleem ben ik weken mee aan het klungelen geweest. Eveneens met Dell medewerker via hulp op afstand. dit bood geen oplossing.
Wat voor mij persoonlijk heeft geholpen is een usb Xonar U3 geluidskaart van Asus aan te schaffen. Dus wanneer ik mijn headset wil gebruiken dan moet ik de usb geluidskaart van Asus in de laptop pluggen.
Dit was voor mij de snelste manier dan wederom de laptop weer ter reparatie aan te bieden.
Ik had trouwens eerst een Vigo usb kaart van mediamarkt gekocht, na 3x in en uitpluggen ging deze kapot bij het usb gedeelte en het geluid was zacht. De U3 is gemaakt voor high end headsets/audio apparatuur met hoge ohms weerstand. Ikzelf ben in bezit van een Sennheiser PC360 en een Sony high end headset,
Bij beide headsets waren de bovengenoemde audio problemen geconstateerd i.c.m. de 7720. (vaak ook i.c.m. Steam en windows Live messenger en Skype )
Het maakte niet uit of je de drivers ging updaten of niet, de problemen bleven bestaan. Sinds 2 weken heb ik Bios A11 (ik had A03) geïnstalleerd en ik weet niet of de problemen nog steeds aanwezig zijn. Ik plug namelijk al standaard de USB geluidskaart in de pc wanneer ik ga gamen.
Gaming
Ik heb op deze laptop ongeveer 55 spellen geïnstalleerd (grotendeels via Steam) en bijna allemaal werken deze goed. Sommige spellen moeten even in het Nvidia menu toegewezen m.b.t. welke gpu je moet gebruiken. Deze staat niet altijd goed standaard ingestelt. Echter wil ik je waarschuwen voor Grant Theft Auto 4 en verdere DLC ervan.
Dit spel zal altijd je Intel hd 4000 (in mijn geval die in de i7 zit) graphics pakken. Het maakt niet uit of je dan je gta4launch.exe of andere GTA EXE FILES toevoegt aan je Nvidia menu. GTA4 blijft stug doorwerken op je intel HD4000 GPU.
Dit kan je ook zien in de GTA4 benchmark.
Wanneer je de Intel GPU uitschakeld of deïnstalleerd in Apparaat beheer dan werkt de Nvidia kaart/driver ook niet meer. In Bios (A11)van Dell kan je de Intel GPU niet uitschakelen.
GTA4 werkt wel alleen op extreem lage settings> 1366x768 resolutie.
Bij wie de fout fout ligt, te denken aan Rockstar of juist Nvidia/Intel zal me een raadsel blijven. GTA4 is gewoon een telleurstelling. Het probleem is bekend bij de makers, maar die bieden geen oplossing en op internet zie je vele topics met soortgelijke problemen langskomen. Dit is dus niet alleen aan de 7720 gerelateerd.
Saints Row 3 kan niet overweg met direct x10/11, je moet het spel op extreem lage settings configureren en direct x9 gebruiken wil het kunnen draaien.
Ik wil best in de toekomst een lijst maken van de spellen die ik heb met betrekking tot wat de beste instellingen zijn voor de GT650m om iets vloeiend af te spelen. Ik test alles met Fraps. Ik doe deze informatie alleen delen wanneer er genoeg interesse is
In vorige berichten las ik berichten van mensen die telleurgesteld waren in hun Dell laptop i.v.m. geen Intel HD GPU te hebben, nou bij GTA4 zou je hier haast om willen smeken
Ik moet wel eerlijk vermelden dat de populaire spellen die nu uitkomen voor de GT650 behoorlijk zwaar zijn en dan moet je alles zowat letterlijk op low configuratie instellingen spelen. Het kan trouwens voorkomen dat je powerplug uit de laptop gaat, wanneer je dan aan het gamen bent, dan behaal je ineens niet meer de goede framerates. Alles gaat erg langzaam. In het begin had ik dit niet door dan zoek je toch wezenloos naar het probleem
Beeldscherm
Het beeldscherm is voor mij een groot pluspunt. Ik ben hele grote fan van matte beeldschermen. Tel daarbij op dat het een LG scherm is i.c.m. 1920x1080 resolutie en ik ben tevreden. De kleuren zijn wat koel ingesteld maar daar hou ik wel van. Wit is niet super wit.
Alleen is de kijkhoek van het scherm niet perfect. Dit is goed op te merken bij donkere beeldscenes.
Wanneer je er niet goed voor zit of lekker lui onderuit op de bank met laptop op je schootzit moet je zo nu en dan het beeld wel eens verstellen om betere kleur weergave/kijkhoek te krijgen. De Sony Vaio Z was hier wel stukken beter in.
Geluid
Ik was andere laptops gewend en ik moet zeggen het geluid van de 7720 is voor een laptop verdomd goed, je hoort "bass" en bij videogesprekken klinkt het alsof die persoon naast je zit.
Het is wel zo dat je af en toe het geluid hoort kraken/galmen omdat de boxen het niet aankunnen. Enige remedie hiervoor is audio zachter zetten. De eerder genoemde geluidsproblemen doen helaas afbreuk van de totale ervaring.
Warmte ontwikkeling en geluidsproductie
De Dell 7720 wordt bij de linker handpalm behoorlijk warm tijdens het gamen of ander intensief gebruik. Zo warm dat je ervan gaat zweten. Ikzelf vond dat in het begin vervelend maar ben er nu aan gewend.
Qua geluidsproductie is de laptop wel hoorbaar maar voor mijn doen niet storend. tijdens gamen moet de pc meer warmte afvoeren maar dan hoor ik de ventilatoren wel eens door mijn headset heen die een open karakter heeft. Eveneens vind ik het niet storend.
Reden tot flashen Bios
In deze topic zag ik dat Redah zijn bios versie A07 was en extra Uefi biossettings had die ik bij mijn weten niet bij de A03 versie had gezien. Door deze instellingen kon hij zijn Msata SSD als bootable gebruiken en daarnaast heb je dan nog ruimte voor 2 andere harde schijven.
Mijn grote dank alvast aan jou Redah voor je gedeelde informatie.
Toekomstplannen
Aangezien ik in de toekomst een Msata harde schijf plaatsen van 256 Gb. Crucial beweert dat deze wel in de 7720 laptop moet passen en zodoende moet werken.
Hoewel in deze topic het welles en nietes spelletje gaande is om je msata bootable te maken wil ik het toch een kans geven. Zoniet stuur je de harde schijf retour met als reden dat de fabrikant niet zijn belofte nakomt
Verder wil ik in de toekomst nog 2 512Gb SSD's plaatsen want ik stoor me ergelijk aan de trage harde schijf (7200rpm 750Gb) . Ander iets wat nog in de plenning ligt is de standaard wifi kaart vervangen voor een Intel Centrino Advanced N-6235. je blijft je bluetooth functionaliteit behouden maar eindelijk heb je dan support voor Dualband (2,4 en 5ghz band).
Conclusie
Is de 7720 die je moet hebben?
Das een moeilijke vraag, maar voor de prijs 893 euro die ik ervoor heb betaald vind ik de laptop wel zijn geld waard. Wanneer we kijken naar service en problemen dan is de service niet optimaal.
De medewerkers weten niet wat ze verkopen en hebben slechte technische kennis. Ik heb de afgelopen maanden veel gebeld naar Dell en dan valt dat je wel op.
Wanneer we kijken naar bouwkwaliteit, is de laptop niet super, verf laat snel los of je krijgt al vrijsnel krassen bij normaal gebruik. Her en der kraakt de laptop. Qua audio heeft de laptop goed geluid voor een laptop. Echter komt gelijk weer de kanttekening naar boven dat tijdens het inpluggen van audio apparatuur via jackplug problemen veroorzaakt bij mij.
Daarentegen is het wel een power laptop voor zijn prijsklasse. Het beeldscherm is goed en toetsenbord typt fijn als je toetsen niet loslaten

[ Voor 104% gewijzigd door aliberto op 28-11-2012 19:15 ]
Kennis begint met informatie vergaren.
Verwijderd
Nee, vergeten erbij te zetten. Ik heb niet de 3D versie. Ook staan de instellingen goed, zodat de videokaart automatisch switcht.Nixy schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:11:
Heb je de versie met het 3d/120Hz scherm? Deze variant kan namelijk niet de Intel HD4000 IGP gebruiken om het scherm aan te sturen, en zal dus altijd op de energie-vretende GT650m draaien. Daarnaast moet de batterij altijd een beetje ingewerkt worden, voordat hij optimaal gebruikt kan worden.
Dan ben je toch echt wel een beginnend 'Tweaker' lijkt mij?Ik moet wel eerlijk vermelden dat de populaire spellen die nu uitkomen voor de GT650 behoorlijk zwaar zijn en dan moet je alles zowat letterlijk op low configuratie instellingen spelen. Het kan trouwens voorkomen dat je powerplug uit de laptop gaat, wanneer je dan aan het gamen bent, dan behaal je ineens niet meer de goede framerates. Alles gaat erg langzaam. In het begin had ik dit niet door dan zoek je toch wezenloos naar het probleem
Bedankt iedereen voor dit topic, ik heb het erg mee laten wegen in mijn beslissing voor deze laptop!
Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan
Ze krijgen het druk...arjanpvt schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:39:
Ik heb vandaag eindelijk de knoop doorgehakt! De 949 euro variant is besteld, met gratis externe usb 3.0 schijf van 500gb. Ik kan niet wachten tot ie eindelijk binnen is (langer dan een dag wachten voelt natuurlijk al te lang)
Bedankt iedereen voor dit topic, ik heb het erg mee laten wegen in mijn beslissing voor deze laptop!

Vandaag ook de bestelling de deur uit gedaan voor de Dell 17R SE N0017S53.
Inclusief de korting via mijn werkgever (Rabobank)
Benieuwd of het inderdaad een express-levering wordt zoals beloofd, maar daarvoor kijk ik wel eens bij het levertijden topic.
[ Voor 8% gewijzigd door Peatsmoke op 30-11-2012 12:04 . Reden: betaalde prijs vermeldt. ]
Zijn er nog meer verschillen tussen de S08 en de S53?
EDIT: zie dat de sheet niet volledig is
[ Voor 15% gewijzigd door william89 op 30-11-2012 16:39 ]
Zijn er mensen die deze downgrade als hebben uitgevoerd en waar moet ik dan rekening mee houden?
Verwijderd
Bvd
Verwijderd
ik heb de non-3D, 2x1TB HDD, 8GB versie, daar zit 2x deze inVerwijderd schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 21:45:
Kan iemand met een 1TB hardeschijf (of 2), voor mij checken welke harde schijf het precies is? Het merk en modelnummer bedoel ik daarmee.
Bvd
(edit) ....denk ik, zie de link, daar staat ergens 'Deze harde schijf wordt ook verkocht als Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB'
dat laatste staat ook in de beschrijving vd harde schijf in apparaatbeheer, er staat: 'ST1000LM024 HN-M101MBB'
mgoed, zelfde ding dus blijkbaar
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2012 01:36 ]
Verwijderd
Bedankt! Zou je (of iemand anders met een 1TB schijf) misschien ook met het programma HD Tune een benchmark test kunnen doen en een screenshot hier posten of via DM naar mij sturen?Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 01:29:
[...]
ik heb de non-3D, 2x1TB HDD, 8GB versie, daar zit 2x deze in
(edit) ....denk ik, zie de link, daar staat ergens 'Deze harde schijf wordt ook verkocht als Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB'
dat laatste staat ook in de beschrijving vd harde schijf in apparaatbeheer, er staat: 'ST1000LM024 HN-M101MBB'
mgoed, zelfde ding dus blijkbaar
Je zou mij er echt veel mee helpen.
Bij voorbaat dank
http://www.tecchannel.de/..._spinpoint_m8_hn_m101mbb/
Verwijderd
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2012 22:42 ]
Verwijderd
Ja, dat kan. Nogmaals een plaatje van mijn config, aangezien ik de laptop denk ik zo vol heb gestopt als maar kan:Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:52:
Heeft iemand geprobeerd om meet dan 8gb RAM in deze laptop te stoppen? Dell zegt dat de 17r SE 8gb support, maar ik weet niet zeker of dat dan ook echt niet hoger dan dat kan.

Wijzigingen t.o.v. standaard configuratie:
1x mSATA SSD als boot
2x 1TB 5400rpm harddisks in RAID als data-opslag (mijn laptop had oorspronkelijk 1x 750GB)
2x 8GB RAM (Corsair Vengeance 16GB kit, laptop had oorpsonkelijk 6GB)
En uiteraard alle koelpasta vervangen door Arctic Silver 5 en de thermal pads door Phobya 5mW thermal pads. Idle doet de laptop nu zo'n 40 graden, tijdens flink CPU gebruik een graad of 70, en tijdens intensief gamen een graad of 80.
[ Voor 3% gewijzigd door redah op 06-12-2012 11:43 ]
Verwijderd
Kijk even op het levertijdentopic voor mijn verhaal, dan kun je zien dat je niet teveel waarde moet hechten aan die statussen.Verwijderd schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:06:
Iemand pas geleden nog een 17r se besteld? Hoe lang bleef die bij jullie bij status op 'voorbereidingen uitvoeren' en op 'in productie'?
Heb zelf de, op één na, duurste gekocht en alles bij elkaar heeft het ongeveer tien dagen geduurd van bestellen tot binnen krijgen.
In mijn review heb ik de gevraagde test erbij gezet.Verwijderd schreef op maandag 03 december 2012 @ 19:04:
Bedankt! Zou je (of iemand anders met een 1TB schijf) misschien ook met het programma HD Tune een benchmark test kunnen doen en een screenshot hier posten of via DM naar mij sturen?
Je zou mij er echt veel mee helpen.
Bij voorbaat dank
Review Dell 17R SE N0017S53
Mochten er nog andere test gevraagd worden, laat het maar weten.
[ Voor 10% gewijzigd door Peatsmoke op 11-12-2012 09:49 . Reden: Voorlopig review klaar. ]
hier ook. de 879 euro versie. donderdagavond besteld en gistermiddag afgeleverdVerwijderd schreef op zondag 09 december 2012 @ 20:06:
Iemand pas geleden nog een 17r se besteld? Hoe lang bleef die bij jullie bij status op 'voorbereidingen uitvoeren' en op 'in productie'?
Edit: als dit niet legaal is, excuses, maar het lijkt me wel legaal dit
[ Voor 14% gewijzigd door PvT.Arj op 11-12-2012 20:49 ]
Verwijderd
Hardeschijf met restore partition? F8 -> Boot options -> Bij factore image recovery kan je mss vanaf de HDD (aangesloten via ubs ofzo) installeren op de SSD (weet niet 100% zeker of dit nog mogelijk is).arjanpvt schreef op dinsdag 11 december 2012 @ 20:30:
Shit, ik ben vergeten om de dvd met windows 8 erbij te bestellen. Kan iemand voor mij een image maken van dit dvdtje? Ik wil windows 8 installeren op de SSD, maar ik kan geen windows 8 home versie vinden om zo te downloaden
Edit: als dit niet legaal is, excuses, maar het lijkt me wel legaal dit
Verder lees ik op vee sites dat installatieproblemen te voorkomen zijn door gewoon even alle twee de HD's eruit te halen, alleen de SSD erin te zetten en dan een clean intall uit te voeren.
Wie-o-Wie heeft het antwoord?
Voor anderen: ik zal binnenkort een lijstje online zetten met alle moeilijke drivermappen en waarvoor ze zijn: om jullie weer van dienst te zijn.
Ik ben daarna vrijwel meteen gaan slapen, dus verder nog geen ervaringen met de laptop.
Het is wel echt knudde dat je niet gewoon standaard een windows dvdtje bij een computer/laptop krijgt.
Ps: losse caddy was bij mij niet nodig. Extra schroefjes (M2,5) zijn wel handig!
Verwijderd
Dell support heeft mij verteld in de bios de volgende settings te kiezen:Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 01:03:
Bij iemand de laptop ooit vastgelopen bij het dell scherm? Hij doet dan ook niks meer wanneer ik boot.
Legacy boot enabled
Secure boot disabled
Wat heeft dit voor een effect op mijn laptop? Dat konden ze mij zelf niet vertellen.
Dat had ik laatst ook, maar ik heb geen idee hoe ik dat weer had opgelost. Ik had iig wel eens alle schijven eruit gehaald en daarna via een usb geboot. Vervolgens heb ik ze een voor een weer terug gestopt. Niet handig dus...Verwijderd schreef op woensdag 12 december 2012 @ 01:03:
Bij iemand de laptop ooit vastgelopen bij het dell scherm? Hij doet dan ook niks meer wanneer ik boot.

HDD's eruit halen is niet handig, en ik weet ook niet hoe of waarom die het ineens wel deed. Probeer wat uit
Rare vogel in spe
Gelukkig dat ik niet de enige ben! Hoop dat Dell binnenkort met een oplossing komt.. Welke bios versie hebben jullie trouwens?
Verwijderd
Legacy boot enabled
Secure boot disabled
Daarna had ik het probleem niet meer. Jullie ook trouwens windows 8?
Wat hebben deze settings eigenlijk voor een effect op mijn laptop? Dat konden ze mij zelf niet vertellen.
Sidenote: Ik heb er naderhand een Crucual M4 256GB mSATA SSD erbij gezet. Snel dat dat is
Rare vogel in spe
Op dit moment heb ik een Inspiron (N0017S53) die voorzien is van twee HD's. Behalve Windows, wil ik alleen Photoshop op de SSD zetten en de rest op de overgebleven HD.
Ik heb van Dell een DVD met drivers en een DVD met Windows 8 OEM om een schone installatie uit te voeren. Wie van jullie is bereid om even in een stappenplan uit te leggen hoe ik het best te werk kan gaan bij de inbouw en het installeren van Windows op de nieuwe SSD?
Als dank zal ik diegene die mij van een stappenplan voorziet of bereid is ermee te helpen, eeuwige roem geven in mijn review van de Inspiron 17R (0017S53)..
[ Voor 11% gewijzigd door Peatsmoke op 13-12-2012 06:28 ]
Hier ben ik ook erg benieuwd naar! Ik heb ook een SSD in mijn Inspiron gebouwd en Win8pro geinstalleerd op de SSD. De hele SSD is 1 partitie geworden (niet op geletPeatsmoke schreef op donderdag 13 december 2012 @ 06:23:
Ook lees ik termen als EFI-partitie (heb even uitgezocht wat het is) gebruiken, maar ik weet bijvoorbeeld niet wat ik hiervoor moet doen en of dit op een SSD nut heeft.

Wat had ik anders moeten doen of kan ik nu nog doen? Bij de bootopties staat de modus op Legacy en dus niet op UEFI.
Ik zie dat de samsung msata over een 3gb/s sata connectie gaat.redah schreef op donderdag 06 december 2012 @ 11:17:
[...]
Ja, dat kan. Nogmaals een plaatje van mijn config, aangezien ik de laptop denk ik zo vol heb gestopt als maar kan:
[afbeelding]
Wijzigingen t.o.v. standaard configuratie:
1x mSATA SSD als boot
2x 1TB 5400rpm harddisks in RAID als data-opslag (mijn laptop had oorspronkelijk 1x 750GB)
2x 8GB RAM (Corsair Vengeance 16GB kit, laptop had oorpsonkelijk 6GB)
En uiteraard alle koelpasta vervangen door Arctic Silver 5 en de thermal pads door Phobya 5mW thermal pads. Idle doet de laptop nu zo'n 40 graden, tijdens flink CPU gebruik een graad of 70, en tijdens intensief gamen een graad of 80.
Zou een samsung ssd 930 over de 6gb/s sata connectie niet sneller gaan ? dan hou je 750gb over voor de data.
Heb je nog iets speciaals ingesteld dat booten vanaf de msata bij jou wel lukt , lees dat anderen hier problemen mee hebben. Gr M.
Verwijderd
De TS kan wel weer aangepast worden denk ik, het backlit toetsenbord is nu gewoon standaard aanwezig. Op mijn bevestiging staat "Toetsenbord Internal US/International Qwerty Backlit Keyboard with Multi-touch Touchpad".
Viel me wel tegen dat je niet kunt kiezen voor Windows 8 Pro, dus die moet ik zelf nog even upgraden à €29,-.
Dat upgraden voor €29 gaat niet lukken nie... Tenzij je een legale Windows 7 op je systeem hebt, anders betaal je €59.oZy schreef op donderdag 13 december 2012 @ 15:01:
Ik heb gisteren een 7720 besteld (de €1039 versie), en gelijk een SSD (Samsung 830 256gb). Ik weet nog niet of ik 1 van de 1Tb hdd's ga opofferen of de dvd drive, maar volgens mij heb ik nog wel 2 weken om hier over na te denken (ondanks dat het een 2 day express model is).
De TS kan wel weer aangepast worden denk ik, het backlit toetsenbord is nu gewoon standaard aanwezig. Op mijn bevestiging staat "Toetsenbord Internal US/International Qwerty Backlit Keyboard with Multi-touch Touchpad".
Viel me wel tegen dat je niet kunt kiezen voor Windows 8 Pro, dus die moet ik zelf nog even upgraden à €29,-.
Voor € 59,99 krijg je dezelfde upgrade maar dan op DVD (i.t.t. download).Download de Windows 8 Pro upgrade vóór 31 januari 2013 en profiteer van de speciale prijs. (€29,99)
Aangezien op jou systeem Windows 8 Home OEM staat, val je niet onder deze categorie, probeer het maar.Download de Windows 8 Pro upgrade vóór 31 januari 2013 en profiteer van de speciale prijs. *
* De aanbieding loopt van 26 oktober 2012 tot en met 31 januari 2013 en is bestemd voor individuele gebruikers en kleine bedrijven die maximaal vijf apparaten willen upgraden. Als je meer dan vijf apparaten wilt upgraden naar Windows 8 Pro, neem dan voor meer informatie contact op met je Microsoft partner. Om Windows 8 Pro te kunnen installeren, moet Windows XP SP3, Windows Vista, Windows 7, Windows 8 Consumer Preview of Windows 8 Release Preview zijn geïnstalleerd. De prijzen variëren per regio en per wederverkoper, waarbij een aantal factoren zoals wisselkoers, plaatselijke belastingen, administratiekosten, invoerrechten, plaatselijke marktomstandigheden en dergelijke van invloed kunnen zijn. De prijs die je uiteindelijk betaalt, kan daardoor hoger zijn dan de geadverteerde prijs. Voor de transactie kan een internationale creditcard zijn vereist. Bekijk alle informatie over onze speciale aanbieding.
Als je nu een W8 home pre-install heb, betaal je €59,99 voor een download van W8Pro. Ik heb ook geprobeerd via de upgrade die jij benoemt, maar kreeg een melding dat deze upgrade niet voor dit systeem was en werd doorgeleid naar deze download. Andere legale opties (ook met het serienummer van de originele installatie werkten niet).
Ik heb exact hetzelfde systeem als jij en "I've been there and I've done that". Als het gelukt was op enige manier had je het beslist gehoord, maar helaas...
[ Voor 66% gewijzigd door Peatsmoke op 14-12-2012 11:12 . Reden: Quote ]
Wat toch echt suggereert dat het zou moeten kunnen.Als je een nieuwe pc koopt waarop Windows 8 al is geïnstalleerd, en je upgrade die pc later met Windows 8 Pro Pack, Windows 8 Media Center Pack, een volumelicentie- of een winkelversie, dan kun je geen apps meer installeren die je pc-fabrikant exclusief aanbiedt via de Windows Store.
Maar je hebt gelijk.. de relevante link voor upgrade van 8 naar 8 Pro is:
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-8/feature-packs
[ Voor 13% gewijzigd door oZy op 14-12-2012 12:52 ]
Verwijderd
Legacy boot enabled
Secure boot disabled
Wat heeft dit voor effect? Ik weet niet of het iets aan de msata verandert, die ik gebruik als cache. Dus iemand?
Dat klopt en ik had gehoopt het ook op die manier te kunnen doen, maar dat lukte dus niet...oZy schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 12:32:
Dat is dan vreemd want op diezelfde pagina staat een stukje verderop:
[...]
Wat toch echt suggereert dat het zou moeten kunnen.
Maar je hebt gelijk.. de relevante link voor upgrade van 8 naar 8 Pro is:
http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows-8/feature-packs
Enfin, ik heb toch maar de 60 euro betaald zodat ik tenminste een legale versie heb van Windows 8 Pro. Voor de komende jaren kan ik hier wel weer meer vooruit, zeker nu ik het systeem al behoorlijk heb getweakt.
MS moet gewoon snel met een update komen voor een desktop en tablet versie (kweste van een keer een keuze maken), want de metro-interface ziet er wel leuk uit, maar handige werken is het niet om schermen te slepen om te sluiten of weer ouderwets met ALT-F4 te moeten werken.
Je kunt dat achteraf wel allemaal aanpassen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.
Ik had een XPS 17 met GT555m, maar die is kapot en zoek dus een vervanger die minimaal zo goed moet zijn in Diablo 3.
ik draai alles op max, de 650 heeft er geen enkel probleem mee.ChUcKiE schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:51:
Vraagje, weet iemand hoe de videokaart presteert in het spel Diablo 3 op Full HD? Zit te twijfelen tussen deze laptop en de 15s RE met een 7730m.
Ik had een XPS 17 met GT555m, maar die is kapot en zoek dus een vervanger die minimaal zo goed moet zijn in Diablo 3.
Daar stop ik dan een Samsung 830 SDD van 256Gb in en dan heb ik weer een fijne laptop.
Helaas zijn de levertijden weer omhoog gegaan...mijne staat nu op 11-januari
[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 18-12-2012 09:33 ]
Ik kan Diablo 3 op Full-HD spelen met bijna alles op max, dat kan de 17R SE makkelijk aan. Ik heb overigens een aantal dingen als schaduw nu wel uit staan en dan krijg ik een vaste 60fps.ChUcKiE schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:51:
Vraagje, weet iemand hoe de videokaart presteert in het spel Diablo 3 op Full HD? Zit te twijfelen tussen deze laptop en de 15s RE met een 7730m.
EDIT: ik zit overigens op de 130W versie, geen idee of dat veel verschil maakt.
[ Voor 6% gewijzigd door Goudstalen op 18-12-2012 10:21 ]
de gt650m is een heeeeel stuk sneller als de gt555ChUcKiE schreef op vrijdag 14 december 2012 @ 19:51:
wat is er mis met je xps? dit zijn top notebooks en zou ik niet zomaar weg doen
M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

Moederbord doorgebrand en total loss verklaard. Verzekering heeft netjes vergoed, dus kon ik een nieuwe kopen! Alleen deze keer zonder 3D scherm, dat heb ik werkelijk nooit gebruikt op mijn XPS 17.
Levert de Gt650m 90% meer prestatie bij Diablo 3 op ultra. Dat is een behoorlijk verschil.
https://www.4launch.nl/sh...-cl10--vengeance/tweakers
Verwijderd
Ik heb alleen nu een probleem met een HDMI 1.4 kabel. Deze herkend de laptop niet. Een 1.3 HDMI kabel herkend hij wel. De 1.4 kabel werkt overigens wel op mijn Playstation, maar weer niet op mijn Ziggo decoder. In het begin heeft het overigens wel even gewerkt, ik denk dat na Windows update het niet meer werkte (maar weet dit niet helemaal zeker of het door Windows update komt).
Wat zou het probleem kunnen zijn? Heb al nieuwe driver Nvidia geprobeerd, maar zonder succes. Is het overigens zo dat niet alle apparaten HDMI 1.4 kabels ondersteunen (bijvoorbeeld mijn ziggo decoder)? Of is het net als met USB dat het verder wel gewoon zou moeten werken (alleen dan zonder de 1.4 voordelen)? De Inspiron heeft overigens een HDMI 1.4a poort, dus zou het moeten ondersteunen.
Ik had namelijk speciaal voor mijn laptop een wat langere kabel gekocht (5 meter), zodat ik hem vanaf de bank kan bedienen als ik een film wil afspelen. Maar werkt nu dus niet meer
Heb uit een betrouwbare bron vernomen dat de kerstman wellicht een mSATA SSD voor mij mee gaat nemen, alleen hoor ik veel verhalen over dat je met de 7720 Windows niet vanaf een mSATA SSD kan booten. Zou erg jammer zijn als dit me straks niet lukt en ik er vervolgens niks aan heb.
Daarnaast las ik dat je een mSATA SSD wel voor cachen kan gebruiken, maar in dit geval kan ik hem niet OOK als opslag gebruiken, toch?
Ben niet zo thuis in de computerwereld dus alvast bedankt!
Ben overigens erg tevreden met m'n 7720, heb de 1080p, i7, 8GB RAM, 2x 7200RPM 750GB versie. Enige, vrij grote, nadeel is het probleem met de turboboost op de GPU. Erg irritant dat de hele laptop opnieuw opgestart moet worden nadat je hem eventjes van de voeding haalt of dicht doet.
Heb de GPU overgeclockt tot 1000MHz en draait de meeste spellen erg soepel zonder al te warm te worden (hoogste dat ik tot nu toe gezien heb is 75 graden, tijdens erg intensief gamen).
Verwijderd
Kan iemand mij vertellen hoe je deze DVD kunt bijbestellen? Bij de optie Systeemherstel is alleen de optie "herstelmedia niet inbegrepen" beschikbaar.Peatsmoke schreef op donderdag 13 december 2012 @ 06:23:
...Ik heb van Dell een DVD met drivers en een DVD met Windows 8 OEM...
Edit: ik heb van Dell begrepen dat het niet mogelijk is een Windows 8 DVD te krijgen. Wel is het mogelijk om via de technische support een hestel DVD te kopen. Deze zou ongeveer 25 euro kosten.
[ Voor 22% gewijzigd door Edmund op 29-12-2012 14:39 ]
Deze kun je gewoon via de klantenservice van Dell bestellen.Edmund schreef op donderdag 27 december 2012 @ 10:44:
[...]
Kan iemand mij vertellen hoe je deze DVD kunt bijbestellen? Bij de optie Systeemherstel is alleen de optie "herstelmedia niet inbegrepen" beschikbaar.
Vervolgens heb ik de SSD op de plaats van de HDD gezet en de HDD via USB aangesloten en met Diskpart leeg gemaakt. Tenslotte de HDD op de vrije plaats gemonteerd en met Diskmanagement geformateerd. Klaar!
Mijn broertje heeft deze laptop vrijdag ook binnen gekregen samen met een apart gekochte Samsung SSD. Zelf nu al een tijd bezig met het overzetten van Windows 8 op de SSD, maar zonder succes. Net ook geprobeerd met Macrium Reflect Free, SSD via USB aan de laptop. Clonen verloopt zonder problemen, maar na plaatsen SSD inplaats van HDD start hij niet meer op. Heb in het BIOS secure boot al disabled, maar niets lijkt te werken. Hoe heb jij de HDD gecloned? Via de laptop zelf, met een andere PC? En had je de SSD in de laptop zitten in de tweede bay of ook via USB aangesloten. Als we het hetzelfde doen zou het toch ook hier moeten werken lijkt me.lfjn schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 09:55:
Ik heb mijn 17R SE nu binnen. Ik ben er in geslaagd de HDD te clonen naar een SSD. Ik heb daarvoor Macrium Reflect Free gebruikt. Ik heb de recovery partitie achterwege gelaten.
Vervolgens heb ik de SSD op de plaats van de HDD gezet en de HDD via USB aangesloten en met Diskpart leeg gemaakt. Tenslotte de HDD op de vrije plaats gemonteerd en met Diskmanagement geformateerd. Klaar!
Even een late reactie: Een SSD over de 6Gb SATA3 connectie zal vast sneller gaan, maar heb je dat nodig voor een OS schijf? Ik zelf vind persoonlijk van niet: Het enige wat een OS schijf nodig heeft zijn snelle accesstijden, en dat gaat over SATA2 net zo snel.vosmichael schreef op donderdag 13 december 2012 @ 13:00:
Ik zie dat de samsung msata over een 3gb/s sata connectie gaat.
Zou een samsung ssd 930 over de 6gb/s sata connectie niet sneller gaan ? dan hou je 750gb over voor de data.
Heb je nog iets speciaals ingesteld dat booten vanaf de msata bij jou wel lukt , lees dat anderen hier problemen mee hebben. Gr M.
De SSD haalt geen 500MB/sec, maar ja... dat hoeft ook niet. Dat haal je in reallife situaties toch niet met alle kleine bestanden die Windows en applicaties continu moeten inlezen/wegschrijven.
Wat betreft het booten vanaf de mSATA schijf, dat werkt prima, maar niet vanuit BIOS, alleen vanuit UEFI. Zie ook mijn avonturen op deze link: http://forum.notebookrevi...-7720-os-msata-drive.html.
Verwijderd
Vandaag ook mijn 7720 binnen (6gb versie).
Zijn echter een aantal dingen die me nu al opvallen. Toetsenbord typt wel fijn, maar deukt ook best wel redelijk ver in. Mijn studie 1749 had een steviger toetsenbord wat dat betreft. Scherm is wel behoorlijk goed, ook al is het een CMI
Maar een vraag waar ik nog mee blijf zitten:
Wilde een paar benchmarks runnen om te kijken of ik in de buurt kom van de reviews geplaatst hier op tweakers, want ik zag dat mijn windows index score uitkomt op respectievelijk 7,8 / 7,8 / 5,5 / 6,8 / 5,9. Met name die 5.5 is wel heel erg laag als ik het vergelijk met de reviews op notebookcheck en hier in de tweakerreviews van de pc.
Hebben jullie op de een of andere manier die intel HD4000 weten te omzeilen? Of hoe bereiken anderen zo'n hoge score?
Zelf proberen te benchmarken, maar 3Dmark11 blijft vasthangen bij please wait en passmark pakt alleen maar de HD4000. Ook geen optie een andere kaart te selecteren tegengekomen. Terwijl ook hier weer iemand op tweakers in zijn review wel beide kaarten kon benchmarken.
Dan nog maar geprobeerd instellingen in nvidia-configuratiescherm aan te passen. Maar volgens mij lijkt dat ook niet veel invloed te hebben. In ieder geval niet op passmark.
Dus...laat jullie licht hier eens over schijnen
http://imageshack.us/photo/my-images/13/imag03721.jpg/
dacht dat dat kleine connector was links, maar weet dat niet zeker.
[ Voor 50% gewijzigd door xantippe77 op 02-01-2013 23:21 ]
ik heb me een Intel Centrino Advanced-N 6200 ingebouwd. draai ik nu 2 weken op en ben hier uiterst te vreden over.
[ Voor 46% gewijzigd door xantippe77 op 02-01-2013 21:24 ]
Verwijderd
Dell zegt dat het niks uitmaakt, en waarschijnlijk een schroef is die loszit of ergens binnen teveel/te weinig spanning op het frame.
Wat zeggen jullie? Toch laten repareren, dan moet dus de hele laptop uit elkaar gehaald worden omdat alles vastzit aan de onderkant(bottom-base)? Of kan het geen kwaad dit? Zal dit later misschien nog problemen kunnen opleveren?
De laptop zelf lijkt wel gewoon goed te werken.
Is dit draadloos netwerkkaartje zoveel beter dan de originele dan? De ontvangst zoals ie nu is, is maar nét genoeg op mn slaapkamer, alleen zijn de snelheden dramatisch. Als dit kaartje maar ruimschoots beter is, wil ik wel overwegen om deze in te bouwen.xantippe77 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 21:23:
@Bahamuth
ik heb me een Intel Centrino Advanced-N 6200 ingebouwd. draai ik nu 2 weken op en ben hier uiterst te vreden over.
Ik heb een Samsung 128GB SSD gekocht en ben van plan om deze erin te plaatsen.
Ik loop echter altijd tegen problemen aan met dit soort dingen dus ik wilde even vragen of de volgende
acties de juiste manier is om de ssd te plaatsen:
1. HD verplaatsen naar 2de carry
2. SSD plaatsen in de 1ste carry (waar de HD oorspronkelijk zat)
3. Windows 8 installeren op de SSD met de bijgeleverde DVD
4. HD formatteren
Is dit de juiste volgorde om dit te doen en zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Verwijderd