Is u een troll of wat?
Verwijderd
Ik krijg mijn laptop morgen binnen. Ben benieuwd!
Ik weet niet zeker of de shopkorting gelukt is. Heb een week geleden besteld (meer dan 5 dagen geleden), en er staat nog niks van korting op mijn account. Heb al contact opgenomen, en ik moest de orderbevestiging email van Dell kopiëren en doorsturen. Hopelijk lukt het nog! Die extra 50-60 euro zou leuk zijn.
Ik heb het precies gedaan zoals iedereen hier, met epp en coupon code. Mandje opgeslagen, en dan pas via shopkorting.nl. Heb wel tussentijds op andere tabbladen dingen gedaan als facebook, maar dat moet niet veel uitmaken... Toch?
Ik weet niet zeker of de shopkorting gelukt is. Heb een week geleden besteld (meer dan 5 dagen geleden), en er staat nog niks van korting op mijn account. Heb al contact opgenomen, en ik moest de orderbevestiging email van Dell kopiëren en doorsturen. Hopelijk lukt het nog! Die extra 50-60 euro zou leuk zijn.
Ik heb het precies gedaan zoals iedereen hier, met epp en coupon code. Mandje opgeslagen, en dan pas via shopkorting.nl. Heb wel tussentijds op andere tabbladen dingen gedaan als facebook, maar dat moet niet veel uitmaken... Toch?
Bij mij is het al tweeëneenhalve week geleden; gisteren maar even een bericht gestuurd. Nog geen antwoord teruggekregen.Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:21:
Ik krijg mijn laptop morgen binnen. Ben benieuwd!
Verwijderd
Heb al wel antwoord gekregen, maar ik weet nog niet zeker wat ik nou moet mailen. De order bevestiging mail staat niet zo veel bijzonders in, en de ontvangstbevestiging valt niet echt te kopiëren; dat is grotendeels plaatjes, en ziet er niet uit als je het kopieert.TimMer schreef op maandag 30 juli 2012 @ 15:58:
[...]
Bij mij is het al tweeëneenhalve week geleden; gisteren maar even een bericht gestuurd. Nog geen antwoord teruggekregen.
Heb die order bevestiging mail maar gekopieerd, hopelijk is dat genoeg. Schijnbaar hebben ze de datum en tijdstip nodig waarop die mail naar jou verzonden is.
Ik laat je wel weten hoe het gaat, en wat je dan precies moet mailen. Let er wel op dat je het binnen 1 maand doet!
Kreeg net antwoord van Shopkorting:
Wachten dus.Beste Tim,
Bedankt voor uw email.
Kortingen die op 'open' staan zijn nog niet gekeurd door de webwinkel. Webwinkels keuren gemiddeld elke twee weken de kortingen en in sommige gevallen kan het korter of langer duren. Dit is per webshop en order verschillend. Vanwege de nieuwe wet 'Kopen op Afstand', waarbij de koper beter beschermd wordt, worden kortingen vaak pas na een maand met een maximum van 3 maanden gekeurd. Door deze wet zijn kopers beter beschermd bij het doen van online aankopen en kan men artikelen retourneren binnen een periode van 28 dagen. Hierdoor kan het goedkeuren van kortingen langer duren, omdat kortingen niet kunnen worden gegeven als een artikel weer wordt teruggestuurd.
Met het afsluiten van abonnementen, verzekeringen of het boeken van vakanties kan het nog wat langer duren. Dit omdat zij de persoonsgegevens van de gebruiker dienen te checken. Met het retourneren kan het keuren ook enigszins vertragen.
Wij verwachten dat de korting spoedig gekeurd zal gaan worden.
Zodra uw kortingen de status 'akkoord' hebben, kunt u deze laten uitbetalen bij een Shopkorting tegoed van € 10,- of meer.
Wij hopen u voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Mariëlle de Koning
Customer Relations
www.shopkorting.nl
Ik ook niet, ik heb contact opgenomen en ze zijn er al 2 weken mee bezig >< gister weer gemailt maar ze zijn nog steeds bezig...Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 18:02:
Hmm oke. Maar ik heb helemaal geen korting staan, niet "open" en ook niet "akkoord".
Verwijderd
Nou ja, beter laat dan nooit, toch? Was het eigenlijk al een beetje vergeten, maar dacht er nog aan omdat ik een mail van Dell kreeg. Ik zie wel wanneer het komt, en mocht het nooit komen; pech gehad.Donool schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:56:
[...]
Ik ook niet, ik heb contact opgenomen en ze zijn er al 2 weken mee bezig >< gister weer gemailt maar ze zijn nog steeds bezig...
Ben toch benieuwd of je er eentje hebt... Over een week ga ik kijken of ik er zelf een heb, gisteren besteld.
Kreeg mail en telefoon van Dell, of de adressen klopten en waar ik werk. Hadden jullie dat ook?
Bij spaarwinkelen staat inmiddels het bedrag op "bevestigd".
Kreeg mail en telefoon van Dell, of de adressen klopten en waar ik werk. Hadden jullie dat ook?
Bij spaarwinkelen staat inmiddels het bedrag op "bevestigd".
Donool schreef op zondag 29 juli 2012 @ 09:53:
[...]
Het ligt niet aan het bios denk ik, ik kan bij het overzicht van mijn laptop in het bios wel de mSata zien.
"Fixed Harddrive: HDDNAAM
Second Harddrive: Samsuns 830
mSata Device: Not found (oid.)"
Maar ik schroef hem nog wel ff open straks en zoek naar een aansluiting
Contact gehad en de korting is 'teruggevonden' en staat nu op akkoord. Nu wachten op de uitbetaling.Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 20:54:
[...]
Nou ja, beter laat dan nooit, toch? Was het eigenlijk al een beetje vergeten, maar dacht er nog aan omdat ik een mail van Dell kreeg. Ik zie wel wanneer het komt, en mocht het nooit komen; pech gehad.
@AMDtje ik heb geen mail/contact oid. gehad over adressen etc. gewoon epp met als bedrijfsnaam Student gedaan en betaald.
Verwijderd
Mooi!Donool schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:55:
[...]
Contact gehad en de korting is 'teruggevonden' en staat nu op akkoord. Nu wachten op de uitbetaling.
@AMDtje ik heb geen mail/contact oid. gehad over adressen etc. gewoon epp met als bedrijfsnaam Student gedaan en betaald.
Bij mij zijn ze er mee bezig. Heb waarschijnlijk gewoon wat verkeerds gedaan tijdens het proces, maar dat ga ik natuurlijk niet zeggen. De vrouw die mij helpt zegt dat ze het tijdstip van de bestelling nodig hebben. Ik heb op 23/7 besteld, en ik kreeg op 24/7 een orderbevestiging en ontvangstbevestiging, maar ik kan werkelijk nergens het precieze tijdstip vinden. Weet iemand waar dat zou moeten staan? Anders hoop ik dat ze aan het ordernummer genoeg hebben (ik neem aan van wel).
Ik heb gewoon de tijd van het mailtje erbij gezet, dus ik kreeg mail op 1-2-2012 @ 12:00 bijv. en dat neerzetten.Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 13:49:
[...]
Mooi!
Bij mij zijn ze er mee bezig. Heb waarschijnlijk gewoon wat verkeerds gedaan tijdens het proces, maar dat ga ik natuurlijk niet zeggen. De vrouw die mij helpt zegt dat ze het tijdstip van de bestelling nodig hebben. Ik heb op 23/7 besteld, en ik kreeg op 24/7 een orderbevestiging en ontvangstbevestiging, maar ik kan werkelijk nergens het precieze tijdstip vinden. Weet iemand waar dat zou moeten staan? Anders hoop ik dat ze aan het ordernummer genoeg hebben (ik neem aan van wel).
Verwijderd
Had ik ook gedaan. Was niet goed genoeg, zei ze...Donool schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:50:
[...]
Ik heb gewoon de tijd van het mailtje erbij gezet, dus ik kreeg mail op 1-2-2012 @ 12:00 bijv. en dat neerzetten.
Uit een draadje op NBR:
Gaat over iemand die achteraf een msata ssd heeft gemonteerd, maar geen caching in kan schakelen. Blijkbaar had hij wel een msata slot, maar is het toch ergens uitgeschakeld.Had a reply from Dell Tech suppport - "escalated the issue to the appropriate department and was advised that the "Intel Smart Response Technology" will only be seen in the BIOS if the system was purchased with a mSATA and configured for Smart Cache". So basically they are saying if you don't order the Dell mSATA card with the 17R then you can't add one at a later date?! Unfortunately there wasn't even an option to add one on the Dell UK store when I ordered the 17R.
Ok, misschien omdat ik op verschillende adressen laat bezorgen en factureren.Donool schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:55:
[...]
Contact gehad en de korting is 'teruggevonden' en staat nu op akkoord. Nu wachten op de uitbetaling.
Al een msata slot gevonden?
Ik heb de laptop sinds vorige week maandag in mijn bezit. Ik heb er een 256 GB Corsair SSD in gezet (2e bracket was aanwezig) en 2 GB geheugenreepje vervangen voor een 4 GB. De laptop is razendsnel nu en in staat om games als Battlefield 3 op redelijk hoge settings vloeiend te draaien.
Toch is het niet geheel en al Hosanna. Ik vind bijvoorbeeld de brouwkwaliteit van het ding nogal wat te wensen overlaten. Het is één bonk plastic en vooral de onderkant voelt slap aan. De tijd zal het leren of de laptop zo mooi blijft. Hij is namelijk ook nogal besmettelijk voor vuil en haren e.d.; elk dingetje zie je erop.
Ik heb ook nog een vreemd issue met het beeldscherm (dat overigens een fantastisch beeld geeft). Af en toe flikkert het beeldscherm, soms meerdere keren achter elkaar. Het beeldscherm lijkt voor 1/10e seconde uit te vallen. Ik heb de standaard drivers van Dell gebruikt. Ik zou niet weten waar dit aan kan liggen.
Toch is het niet geheel en al Hosanna. Ik vind bijvoorbeeld de brouwkwaliteit van het ding nogal wat te wensen overlaten. Het is één bonk plastic en vooral de onderkant voelt slap aan. De tijd zal het leren of de laptop zo mooi blijft. Hij is namelijk ook nogal besmettelijk voor vuil en haren e.d.; elk dingetje zie je erop.
Ik heb ook nog een vreemd issue met het beeldscherm (dat overigens een fantastisch beeld geeft). Af en toe flikkert het beeldscherm, soms meerdere keren achter elkaar. Het beeldscherm lijkt voor 1/10e seconde uit te vallen. Ik heb de standaard drivers van Dell gebruikt. Ik zou niet weten waar dit aan kan liggen.
We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.
Ik ook, heb het al op mijn rekening.TimMer schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 04:44:
Shopkorting was vandaag geakkoordeerd; heb het direct laten overmaken.
Over dat scherm issue zou ik contact opnemen met Dell, die lossen het wel op.
Verwijderd
TimMer schreef op zondag 29 juli 2012 @ 14:57:
[...]
Ik zou zeggen: probeer het en kom erachter waarom ik die opmerking plaatste.
[...]
Dat verhaal klopt dus OOK van geen kant, aangezien ik ook maar één HDD erin besteld had maar wel een tweede bracket kreeg.
[...]
"Domweg geluk" bestaat niet in een productieproces. En voor het geld wat je neerlegt voor zo'n laptop mag je wel wat verwachten vind ik.
TimMer schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 01:43:
[...]
Dubbelzijdig plakband op een PCB? Zie jij ze vliegen?
Deze caddy (die ik eerder postte) zit er niet voor niets bij:
[afbeelding]
[afbeelding]
Contact opnemen met Dell inderdaad; klopt van geen kant dit verhaal.
Beste Tweakers,Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:17:
[...]
Ja hoor... Dus ze bedoelen dat als je een versie koopt met maar één HDD, er dus eigenlijk een tweede gat in je laptop zit dat nergens voor dient? Logisch...
Ondanks dat ze een beetje moeilijk doen had ik ook wel verwacht dat ze 'm gewoon zouden sturen, maar het is toch raar... Hoezo, "exception"?
Thanks voor de vele reacties. Ik heb dus inmiddels contact gehad met Roshan op de Dell Community forums naar aanleiding van deze post van Isomorphic in dit forum. Gisteren mijn secondary HDD bracket met schroeven ontvangen.
Zoals al eerder vermeld schreef Roshan mij het volgende m.b.t. de secondary HDD bracket: "I am not sure how some orders went out with the secondary HDD bracket, though they were ordered with only one HDD. Since I am getting to hear more on this, I will definitely take this up with the concerned team and find out what exactly happened." Er is dus kennelijk iets fout gegaan tijdens het productie proces, helemaal als sommigen wel die tweede bracket krijgen en sommigen (zoals ik) niet.
Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met mijn Inspiron, helemaal met de Samsung 128GB SSD als primaire HDD en dan nu de originele Seagate als tweede HDD voor data
Ik vermoed NVidia Optimus, tenzij je de 3D-variant hebt: dan schijnt Optimus uitgeschakeld te zijn.Rexomnium schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 08:42:
Klinkt als: als je geen tweede HDD bestelt krijg je ook geen bracket, aangezien wij daar dan niet de leverancier van zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 11:16:
Zoals al eerder vermeld schreef Roshan mij het volgende m.b.t. de secondary HDD bracket: "I am not sure how some orders went out with the secondary HDD bracket, though they were ordered with only one HDD. Since I am getting to hear more on this, I will definitely take this up with the concerned team and find out what exactly happened." Er is dus kennelijk iets fout gegaan tijdens het productie proces, helemaal als sommigen wel die tweede bracket krijgen en sommigen (zoals ik) niet.
Nogal kinderachtig, maar ben des te meer blij met het feit dat ik wel een bracket heb ontvangen.
[ Voor 24% gewijzigd door TimMer op 03-08-2012 16:52 ]
Heb nu een aantal dagen het 3D model binnen dus standaard voorzien van een 32GB MSATA SSD. Hier zit een MSATA slot naast de wifi kaart waar een Samsung PM830 32GB in zit. Deze kan overigens gewoon vervangen worden. Hij zit dus niet vast gesoldeerd.AMDtje schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:02:
[...]
Ok, misschien omdat ik op verschillende adressen laat bezorgen en factureren.
Al een msata slot gevonden?
Alleen kan een MSATA device niet in de boot order worden gezet, er kan dus niet vanaf geboot worden.

Edit: Typo
Is het iemand gelukt om een RAID array van 2 SATA schijven te maken? Volgens
de website van intel zou de chipset dit ondersteunen, ik vind alleen nergens in het bios een instelmogelijkheid.
de website van intel zou de chipset dit ondersteunen, ik vind alleen nergens in het bios een instelmogelijkheid.
Ik heb de mijne binnen met een mSata slot en een 2e bracket. Het is de non 3D met 6GB ram versie.Caayn schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 14:11:
[...]
Heb nu een aantal dagen het 3D model binnen dus standaard voorzien van een 32GB MSATA SSD. Hier zit een MSATA slot naast de wifi kaart waar een Samsung PM830 32GB in zit. Deze kan overigens gewoon vervangen worden. Hij zit dus niet vast gesoldeerd.
Alleen kan een MSATA device niet in de boot order worden gezet, er kan dus niet vanaf geboot worden.[afbeelding]
Edit: Typo
Jammer dat de msata niet booteble is.
Verwijderd
Hallo,
Ik wil ook een 17R SE bestellen maar lees her en der dat het apparaat maar 4Gb per slot aankan en dus max 8gb intern kan hebben.
Klopt dat en zo ja, hoe 'hard' is dat? Ik heb geen ervaring met meer geheugen plaatsen dan voorgeschreven dus ik kan de consequenties niet overzien als ik dit wel zou doen.
Feedback/advies wordt gewaardeerd.
Dank,
Daniel
Ik wil ook een 17R SE bestellen maar lees her en der dat het apparaat maar 4Gb per slot aankan en dus max 8gb intern kan hebben.
Klopt dat en zo ja, hoe 'hard' is dat? Ik heb geen ervaring met meer geheugen plaatsen dan voorgeschreven dus ik kan de consequenties niet overzien als ik dit wel zou doen.
Feedback/advies wordt gewaardeerd.
Dank,
Daniel
Na heel veel wikken en wegen toch maar de Dell inspiron 17R SE genomen, namelijk die van 999,-
(Zonder backlid tobo, vind het maar een beetje een gimmick, ik type toch zonder te kijken)
Uiteindelijk na korting + epp 850 euro betaald, waarvan ik 50 euro (hopelijk) terug krijg via shopkorting
Ik ben benieuwd!
Verder nog een vraag, heeft al iemand de WiFi module met succes vervangen? Dat leek me wel een mooie goedkope upgrade (kost ~20 euro?)
Uiteindelijk na korting + epp 850 euro betaald, waarvan ik 50 euro (hopelijk) terug krijg via shopkorting
Ik ben benieuwd!
Verder nog een vraag, heeft al iemand de WiFi module met succes vervangen? Dat leek me wel een mooie goedkope upgrade (kost ~20 euro?)
Heeft er hier iemand ervaring met de accu duur. Heb dus een inspiron 17 SE van 99 euro voor een kennis van mij gekocht, en die loopt te zeggen dat z'n accu na 1,5 uur internetten en 1 uurtje standby leeg is, wat ik me haast niet kan voorstellen.
Dat wist ik niet; bij mijn Studio 15 kreeg ik een installatie DVD met volgens mij één taal, maar eigenlijk gaf de 'MUI' toevoeging het verschil natuurlijk al aan.Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 09:48:
Gewoon zelf de engelse windows installeren. De key is geldig voor alle talen en 32/64 bit.

Dus had ik zondagavond 29 augustusjuli de 17R SE besteld; basismodel van 999 + (gratis) DVD. Werd vervolgens al 31 juli verzonden en is 2 augustus bezorgd. Ik kreeg er gelukkig een tweede bracket bij; harde schijf hierin gestopt, SSD in de eerste en zonder problemen een Engelse Windows geïnstalleerd (met SLP activation). Daarna de Dell partities van de harde schijf verwijderd en alles werkt prima.
De laptop kwam met 6 GB (1600 CL11) geheugen en ik dacht eerst de 2 GB module te vervangen door 4, maar dit leidde tot een val naar 1333 MHz, wellicht door de verschillende timings van de modules (ik had een Corsair 1600 CL9 module), dus deze upgrade komt nog wel.
Het is alleen net jammer dat ik een Chi Mei scherm heb, maar ik wist van te voren al dat dat kon gebeuren. Het is nog steeds geen slecht scherm en zal voor mijn gebruik zeker voldoen. Gezien de (effectieve) prijs van deze laptop zal ik hier niet moeilijk over doen.
Heb ik (nog) niet gedaan, maar de kaart is eenvoudig te bereiken.M4gick schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:09:
Wat is het voordeel van de wifi module vervangen? Wat win je ermee?
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Beter bereik.spone schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:35:
Enige lastige is: er zijn twee antennekabels aangesloten op de WIFI-module in de 7720 en voor steviger modules heb je vaak drie antennekabels nodig.
[ Voor 27% gewijzigd door TimMer op 07-08-2012 19:58 ]
In mijn geval overweeg ik te wisselen met een Intel 6200 die ik al heb. Bluetooth vind ik niet erg belangrijk en werkt toch maar half (veel mensen melden interferentieproblemen bij gelijktijdig gebruik) en ik heb een dual band router. Ik wilde alleen nog een keer uitzoeken hoeveel dat in mijn omgeving zal schelen.spone schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:35:
Begrijpelijk dan. Ik zelf gebruik de wireless uberhaupt niet, vanwege de belachelijke snelheid van wifi (zelfs 300n) waarmee ik de 80Mbit nog niet haal, gecombineerd met latencies tot wel 30ms. Dan liever via de vertrouwde ethernetpoort, werkt altijd snel en betrouwbaar. Maar dat is niet bij iedereen een voorkeur of zelfs een optie.
Ik haal dit,spone schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:38:
Begrijpelijk dan. Ik zelf gebruik de wireless uberhaupt niet, vanwege de belachelijke snelheid van wifi (zelfs 300n) waarmee ik de 80Mbit nog niet haal, gecombineerd met latencies tot wel 30ms. Dan liever via de vertrouwde ethernetpoort, werkt altijd snel en betrouwbaar. Maar dat is niet bij iedereen een voorkeur of zelfs een optie.

Over de accu, deze gaat inderdaad niet erg lang mee, na 2 uur is de laptop wel leeg met internetten etc.
Zo das snelChriskonijn schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:35:
[...]
Dat wist ik niet; bij mijn Studio 15 kreeg ik een installatie DVD met volgens mij één taal, maar eigenlijk gaf de 'MUI' toevoeging het verschil natuurlijk al aan.
Dus had ik zondagavond 29 augustus de 17R SE besteld; basismodel van 999 + (gratis) DVD. Werd vervolgens al 31 juli verzonden en is 2 augustus bezorgd. Ik kreeg er gelukkig een tweede bracket bij; harde schijf hierin gestopt, SSD in de eerste en zonder problemen een Engelse Windows geïnstalleerd (met SLP activation). Daarna de Dell partities van de harde schijf verwijderd en alles werkt prima.
De laptop kwam met 6 GB (1600 CL11) geheugen en ik dacht eerst de 2 GB module te vervangen door 4, maar dit leidde tot een val naar 1333 MHz, wellicht door de verschillende timings van de modules (ik had een Corsair 1600 CL9 module), dus deze upgrade komt nog wel.
Het is alleen net jammer dat ik een Chi Mei scherm heb, maar ik wist van te voren al dat dat kon gebeuren. Het is nog steeds geen slecht scherm en zal voor mijn gebruik zeker voldoen. Gezien de (effectieve) prijs van deze laptop zal ik hier niet moeilijk over doen.
[...]
Heb ik (nog) niet gedaan, maar de kaart is eenvoudig te bereiken.
Was inderdaad erg snel; had wel met creditcard betaald. Overigens bedoelde ik voor mijn besteldatum natuurlijk 29 juliM4gick schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:25:
Zo das snelik heb 06-08 besteld, en de geschatte leveringsdatum staat op 17-08. Hij staat 'in productie'
Tijdens de productiefase was bij mij de geschatte levertijd overigens ook 2 weken, dus op 10 augustus.
Hoe bevalt de 17r se met zijn gt650m ,is de bouwkwaliteit ok of kan ik toch beter de asus n76 met gt650m kopen ?Chriskonijn schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:09:
[...]
Was inderdaad erg snel; had wel met creditcard betaald. Overigens bedoelde ik voor mijn besteldatum natuurlijk 29 juli
Tijdens de productiefase was bij mij de geschatte levertijd overigens ook 2 weken, dus op 10 augustus.
Als je het geld ervoor hebt doe dan de Asus, maarja het scheelt wel 400 euro...extremezz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:14:
[...]
Hoe bevalt de 17r se met zijn gt650m ,is de bouwkwaliteit ok of kan ik toch beter de asus n76 met gt650m kopen ?
Ik vind de 17R SE een stevig ding, dat goed performed en lekker stil is. Over de Asus kan ik niet oordelen
Ik zie bij de 17r se geen ddr5 meer staan maar ddr3 ik ben ik plots blind gewordenspone schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:38:
Ik vind de 17R SE een stevig ding, dat goed performed en lekker stil is. Over de Asus kan ik niet oordelen
DDR5 slaat op GDDR5, ofwel het geheugen van je videokaart. Het lijkt erop dat alle uitvoeringen van de 17R SE GDDR5 hebben (als tegenhanger van gewoon DDR3 op videokaarten). DDR3 gaat ook over systeemgeheugen, en dat is op de kloksnelheid na gelijk voor alle i3/i5/i7 processors van in ieder geval deze en de vorige generatie.
edit: fix mbt ddr3
edit: fix mbt ddr3
[ Voor 10% gewijzigd door spone op 08-08-2012 22:02 ]
De 650m doet het hier perfect. De Asus heeft als ik me niet vergis een 650m met 2GB (G)DDR3 geheugen, terwijl de Dell met 1GB/2GB GDDR5 komt, wat toch een stuk beter zou moeten werken op hoge resoluties.extremezz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:14:
[...]
Hoe bevalt de 17r se met zijn gt650m ,is de bouwkwaliteit ok of kan ik toch beter de asus n76 met gt650m kopen ?
Bouwkwaliteit is dik in orde, alleen veert het toetsenbord een beetje, maar niet echt vervelend merkbaar. Voor de rest een prachtig en snel apparaat. Ik heb er een SSD in gezet en hij is nu bloedjesnel.
Ik heb voor de fun even de 17R SE langs mijn oude laptop gezet, dankzij de videokaart en snelle processor gaat het converteren van een 1080p film nu ongeveer 10-20x zo snel.
Mijn hp pavilion plooit ook wat mee hoorDGonlag2 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:27:
[...]
De 650m doet het hier perfect. De Asus heeft als ik me niet vergis een 650m met 2GB (G)DDR3 geheugen, terwijl de Dell met 1GB/2GB GDDR5 komt, wat toch een stuk beter zou moeten werken op hoge resoluties.
Bouwkwaliteit is dik in orde, alleen veert het toetsenbord een beetje, maar niet echt vervelend merkbaar. Voor de rest een prachtig en snel apparaat. Ik heb er een SSD in gezet en hij is nu bloedjesnel.
Ik heb voor de fun even de 17R SE langs mijn oude laptop gezet, dankzij de videokaart en snelle processor gaat het converteren van een 1080p film nu ongeveer 10-20x zo snel.
[ Voor 6% gewijzigd door extremezz op 08-08-2012 20:50 ]
De keuze blijft aan jou, maar in mijn ogen is de bouwkwaliteit helemaal niet zo slecht als sommigen suggereren. Een beetje flex in het toetsenbord, maar ik merk het niet tijdens normaal gebruik.extremezz schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:14:
Hoe de twee zich verhouden in bouwkwaliteit kan ik weinig over zeggen en hoewel men het erover eens lijkt te zijn dat de Asus hier wint, berust dat vaak meer op gevoel dan hard bewijs
Geen van deze laptops zal spontaan uit elkaar vallen
De prijs/performance van de Inspiron is behoorlijk goed en voor een vergelijkbaar systeem is het verschil wel erg groot. Het betere videogeheugen in de Dell is dan ook mooi meegenomen.M4gick schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 15:23:
Als je het geld ervoor hebt doe dan de Asus, maarja het scheelt wel 400 euro...
Een toelichting op geheugentype: de huidige grafische chips komen met DDR3 (zonder G) of GDDR5. Deze DDR3 chips zijn van hetzelfde type als het systeemgeheugen, dus je moet even opletten waar het op van toepassing is. Zoals ook op de Nederlandse Dell pagina, wordt er bij grafisch geheugen lang niet altijd vermeld om welk type het gaat.
Effectief biedt GDDR5 een veel hogere bandbreedte. Hoe dat zich vertaalt in de prestaties is erg afhankelijk van de situatie en dus lastig te bepalen.
Verwijderd
En we hebben een 17R SE review:
http://www.notebookcheck....720-Notebook.79255.0.html
In het duits. Er vallen mij meteen wat punten op:
De accuduur is best redelijk. Met het 2D scherm
geen throtteling.
en dat met een omgevingstemperatuur van 27°
geen throtteling.
Gister mijn SSD binnengekomen, dus meteen geplaatst!
SSD op de plek waar de harde schijf zat en die verplaatst naar de lege bracket. Vervolgens het installeren;
Alles van te voren op een externe hdd opgeslagen wat ik wou bewaren dus ik kon de laptop volledig formatteren, zo gezegd zo gedaan. Installatie erop gezet van Win7 Pro via USB en vervolgens start hij opnieuw op, kreeg ik de melding dat mijn OS niet gevonden kon worden, vervolgens met een druk op een willekeurige toets startte hij gewoon op. (met SSD snelheden)
Bleek ik twee MBR's te hebben, fun.
Allerlei commando's uitvoeren via de repair commandprompt kreeg ik 'm nog steeds niet aan de praat. Vervolgens dus maar de harde schijf eruit geschroeft, installatie opnieuw gedaan en vervolgens na de installatie de harde schijf er weer in gezet, wat nu gelukkig werkt.Dus nu ben ik een dolgelukkige eigenaar van een werkende laptop met een SSD!
Verder houdt mijn laptop het ook verschrikkelijk lang vol op de accu wanneer ik deze op energiebesparing zet!

edit; moet de schrijf snelheid niet wat hoger kunnen ?
SSD op de plek waar de harde schijf zat en die verplaatst naar de lege bracket. Vervolgens het installeren;
Alles van te voren op een externe hdd opgeslagen wat ik wou bewaren dus ik kon de laptop volledig formatteren, zo gezegd zo gedaan. Installatie erop gezet van Win7 Pro via USB en vervolgens start hij opnieuw op, kreeg ik de melding dat mijn OS niet gevonden kon worden, vervolgens met een druk op een willekeurige toets startte hij gewoon op. (met SSD snelheden)
Bleek ik twee MBR's te hebben, fun.
Allerlei commando's uitvoeren via de repair commandprompt kreeg ik 'm nog steeds niet aan de praat. Vervolgens dus maar de harde schijf eruit geschroeft, installatie opnieuw gedaan en vervolgens na de installatie de harde schijf er weer in gezet, wat nu gelukkig werkt.Dus nu ben ik een dolgelukkige eigenaar van een werkende laptop met een SSD!
Verder houdt mijn laptop het ook verschrikkelijk lang vol op de accu wanneer ik deze op energiebesparing zet!

edit; moet de schrijf snelheid niet wat hoger kunnen ?
Vind ik toch best netjes die test, ook is het schermpaneel behoorlijk goed, eigenlijk vind ik hem stiekem nu wel voor zijn geldwaarde stukken beter dan de Asus N56...Verwijderd schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:33:
En we hebben een 17R SE review:
geen throtteling.
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Maandag komt ie binnen
, ik ben jammer genoeg een week weg dan, maar het is wel 4 dagen eerder dan de geschatte levertijd
Voor mijn moeder heb ik zojuist de S39 besteld en daarnaast een SSD gekocht van Samsung.
Nu moet natuurlijk windows op de SSD geinstalleerd worden, echter wil ik dit het liefst doen zonder alle overbodige bloatware die er standaard op zit. Een image maken en deze op de SSD zetten doe ik dus liever niet. Echter zie ik op de ontvangstbevestiging dat Windows 7 Herstelmedia niet is inbegrepen, zoals dat bij mijn XPS 17 mogelijk wel was.
Hoe kan ik nu alsnog Windows 7 opnieuw installeren?
Twee opties denk ik:
1. De Windows 7 Herstel DVD van mijn XPS 17 gebruiken om de Inspiron opnieuw te installeren? Werkt dit?
2. Een Windows 7 Home Professional OEM 64bit NL iso downloaden en deze installeren. Deze kan ik via usenet wel vinden, maar ik heb begrepen dat er ook originele ISO's te downloaden zijn en deze bruikbaar zijn. Aangezien dit originele bestanden zijn, heeft iemand hiervoor een link voor mij?
Nu moet natuurlijk windows op de SSD geinstalleerd worden, echter wil ik dit het liefst doen zonder alle overbodige bloatware die er standaard op zit. Een image maken en deze op de SSD zetten doe ik dus liever niet. Echter zie ik op de ontvangstbevestiging dat Windows 7 Herstelmedia niet is inbegrepen, zoals dat bij mijn XPS 17 mogelijk wel was.
Twee opties denk ik:
1. De Windows 7 Herstel DVD van mijn XPS 17 gebruiken om de Inspiron opnieuw te installeren? Werkt dit?
2. Een Windows 7 Home Professional OEM 64bit NL iso downloaden en deze installeren. Deze kan ik via usenet wel vinden, maar ik heb begrepen dat er ook originele ISO's te downloaden zijn en deze bruikbaar zijn. Aangezien dit originele bestanden zijn, heeft iemand hiervoor een link voor mij?
Als je nou alle bloatware verwijdert, register opschoont en defragmenteert en dan een image overzet is in mijn ervaring makkelijker dan die vreselijke optimus drivers aan de praat krijgen die alles doen behalve werken. Of je wil alleen de Intel4000 chip gebruikenJwlb schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:46:
Voor mijn moeder heb ik zojuist de S39 besteld en daarnaast een SSD gekocht van Samsung.
Twee opties denk ik:

Hmm. Goed punt. Mijn XPS ondersteunt geen Optimus (ivm 3D) dus daar inderdaad niet over nagedacht. Ga ik even op onderzoek naar een goede imaging programma. Nog tips?Donool schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:11:
[...]
Als je nou alle bloatware verwijdert, register opschoont en defragmenteert en dan een image overzet is in mijn ervaring makkelijker dan die vreselijke optimus drivers aan de praat krijgen die alles doen behalve werken. Of je wil alleen de Intel4000 chip gebruiken. Het kan natuurlijk aan mij hebben gelegen maar zo heb ik het ervaren.
Ik dacht dat ImageBurn toch een goede/simpele en gratis programma is.Jwlb schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:02:
[...]
Hmm. Goed punt. Mijn XPS ondersteunt geen Optimus (ivm 3D) dus daar inderdaad niet over nagedacht. Ga ik even op onderzoek naar een goede imaging programma. Nog tips?
Kun je optimus drivers overigens niet gewoon via Nvidia downloaden?
Enige wat ik me wel afvraag, als je de Windows7 disc van de XPS17 zou gebruiken dan is dat ook echt alleen Windows7 he, maar geen drivers.
En aangezien er verschil kan zitten in hardware tussen de XPS en 17R, kan het zijn dat je wel even op een andere computer de drivers via Dell moet downloaden en op USB moet zetten.
Wat ik heb gedaan een voor mij goed werkt:
- Schijf leeggemaakt
- Windows install d.m.v. Windows 7 Pro SP1 Dell OEM van een Dell Latitude laptop (kan ik je eventueel wel aan helpen maar moet ook wel te vinden zijn)
- Intel chipset driver install
- Intel driver install
- nVidia driver install
- Overige driver install
En ik heb geen centje pijn. Werkt allemaal perfect. Games draaien prima en voor normaal desktopgebruik lijkt de Intel gebruikt te worden.
- Schijf leeggemaakt
- Windows install d.m.v. Windows 7 Pro SP1 Dell OEM van een Dell Latitude laptop (kan ik je eventueel wel aan helpen maar moet ook wel te vinden zijn)
- Intel chipset driver install
- Intel driver install
- nVidia driver install
- Overige driver install
En ik heb geen centje pijn. Werkt allemaal perfect. Games draaien prima en voor normaal desktopgebruik lijkt de Intel gebruikt te worden.
Nope die drivers kan je alleen via Dell downloaden (of een ander merk die ook optimus doet maar het gaat hier om DellDGonlag2 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 23:45:
[...]
Ik dacht dat ImageBurn toch een goede/simpele en gratis programma is.
Kun je optimus drivers overigens niet gewoon via Nvidia downloaden?
Enige wat ik me wel afvraag, als je de Windows7 disc van de XPS17 zou gebruiken dan is dat ook echt alleen Windows7 he, maar geen drivers.
En aangezien er verschil kan zitten in hardware tussen de XPS en 17R, kan het zijn dat je wel even op een andere computer de drivers via Dell moet downloaden en op USB moet zetten.
@Spone heb je de drivers gebruikt die op de laptop schijf stonden/cd'tje die je erbij kon kopen of online gehaalt?
Ik heb geen schijfje erbij gekocht.
De drivers die ik heb gebruikt zijn degene die op de pagina voor de 17R SE staan of bij een ander model.
Video_Intel_W74_A00_Setup-M5G59_ZPE.exe
Video_NV_W74_A02_Setup_J2DCH_ZPE.exe
Chipset_Intel_A00_Setup-C0G85_ZPE.exe
Google helpt u verder
De drivers die ik heb gebruikt zijn degene die op de pagina voor de 17R SE staan of bij een ander model.
Video_Intel_W74_A00_Setup-M5G59_ZPE.exe
Video_NV_W74_A02_Setup_J2DCH_ZPE.exe
Chipset_Intel_A00_Setup-C0G85_ZPE.exe
Google helpt u verder
Verwijderd
Gewoon bij Dell.nl een account aanmaken en dan je laptop's service tag registreren. Je kan dan bij de Dell Support gewoon alle drivers downloaden die in de fabriek waren geinstalleerd (onder Mijn Software). Daarnaast heeft Dell ook de updates van de drivers daar staan.
Let op: de Dell website werkt het beste met IE om bepaalde scripts te draaien om de service tag op je laptop te herkennen etc.
Let op: de Dell website werkt het beste met IE om bepaalde scripts te draaien om de service tag op je laptop te herkennen etc.
Laptop is geinstalleerd en Optimus werkt ook naar behoren. Uiteindelijk een Windows 7 OEM via usenet binnen gehaald en deze via USB 3.0 geinstalleerd.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:15:
Gewoon bij Dell.nl een account aanmaken en dan je laptop's service tag registreren. Je kan dan bij de Dell Support gewoon alle drivers downloaden die in de fabriek waren geinstalleerd (onder Mijn Software). Daarnaast heeft Dell ook de updates van de drivers daar staan.
Totale duur: 30 minuten. Heerlijk die SSD's
Wat wel gek was is de BIOS bootvolgorde. Ik heb de SSD op de plek geinstalleerd waar de eerste 750gb schijf zat waar windows door Dell opgezet was, Tweede HDD slot heb ik niets aan veranderd en daar zat de tweede 750 gb dataschijf. Echter zolang ik de boot volgorde liet staan werd de error gegeven "No Operating System Found". Na wat google-werk zag ik dat meer mensen dit hadden en dat je juist moest zeggen dat de tweede HDD de bootschijf was.
Misschien dat iemand anders hier nog wat aan heeft mocht hij vast lopen.
Bedankt voor bovenstaande reacties!
[ Voor 4% gewijzigd door Jwlb op 19-08-2012 09:30 ]
Is niet vreemd; heeft met de speciale partities van Dell te maken (boot en recovery naast OS-partitie). Ik heb hier eerder ook over geschreven in dit topic. 
Je bent dus niet gedwongen om op te starten vanaf de secundaire schijf.
Je bent dus niet gedwongen om op te starten vanaf de secundaire schijf.
[ Voor 19% gewijzigd door TimMer op 19-08-2012 22:08 ]
ik heb vandaag de 17s12 besteld, wil echter nog wel een ssd bij kopen, heeft echt wel toegevoegde waarde. maar mijn vrouw vindt die € 100,- extra teveel en niet nodig zo'n SSD.
Iemand nog tips om haar over te halen?
Iemand nog tips om haar over te halen?
Verwijderd
Ik heb hem vandaag besteld de Inspiron 17R SE van €999,- met 6gig geheugen en 1 harde schijf van 750gig. Met kortingscoupon en EEP student, en jawel nog maar €858 eurootjes. hopelijk komt de shopkorting er ook nog eens overheen en dan heb je wel een leuk laptopje voor €810,-
kleine upgrade van €140 er over heen en voila een racemonster voor €950,- momenteel staan
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB als primaire harde schijf voor €97,-
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 8gig voor €47,-
in de planning, of moet ik SO DIMM geheugen aanschaffen?
geplande leverdatum 10 september wel een beetje balen dat ik hem nog niet in huis heb als guild wars 2 uit komt maar helaas.
kleine upgrade van €140 er over heen en voila een racemonster voor €950,- momenteel staan
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB als primaire harde schijf voor €97,-
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 8gig voor €47,-
in de planning, of moet ik SO DIMM geheugen aanschaffen?
geplande leverdatum 10 september wel een beetje balen dat ik hem nog niet in huis heb als guild wars 2 uit komt maar helaas.
Verwijderd
Dat is desktopgeheugen met overdreven heatspreaders. Neem gewoon het goedkoopste SO-DIMM reepje.
Gisteren deze laptop besteld, maar moest er via dit topic achterkomen dat het het geen Gb netwerk heeft. Bij het zoeken had ik mij hier totaal niet op gericht, omdat ik dit toch had verwacht met een laptop van deze prijs. Het wordt ook niet vermeld in de specificaties. Beetje teleurgesteld (en naar mijn idee best wel slecht), maar verder kon ik weinig vinden voor dit bedrag, dus hopelijk maakt de rest van de hardware het goed.
Edit: Des te langer ik er over nadenk, des te meer ik gefrustreerd raak bij het idee dat iemand het grappig vond om hierop te bezuinigen. Is voor mij praktisch de beste laptop, op dit onderdeel na. Wel USB3 en geen Gb netwerk, serieus? Als ik moest kiezen dan wist ik het wel...
Edit: Des te langer ik er over nadenk, des te meer ik gefrustreerd raak bij het idee dat iemand het grappig vond om hierop te bezuinigen. Is voor mij praktisch de beste laptop, op dit onderdeel na. Wel USB3 en geen Gb netwerk, serieus? Als ik moest kiezen dan wist ik het wel...
[ Voor 34% gewijzigd door Sentienel op 23-08-2012 01:00 ]
Had ik ook, maar het is helaas niet anders. Geduld is een schone zaakSentienel schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:41:
Gisteren deze laptop besteld, maar moest er via dit topic achterkomen dat het het geen Gb netwerk heeft. Bij het zoeken had ik mij hier totaal niet op gericht, omdat ik dit toch had verwacht met een laptop van deze prijs. Het wordt ook niet vermeld in de specificaties. Beetje teleurgesteld (en naar mijn idee best wel slecht), maar verder kon ik weinig vinden voor dit bedrag, dus hopelijk maakt de rest van de hardware het goed.
Edit: Des te langer ik er over nadenk, des te meer ik gefrustreerd raak bij het idee dat iemand het grappig vond om hierop te bezuinigen. Is voor mij praktisch de beste laptop, op dit onderdeel na.

Als je de handleiding leest, zie dat de LAN onderdeel vervangen kan worden. Misschien dat er een GB LAN onderdeel van een andere type laptop verkrijgbaar is en deze vervolgens erin kan zetten?Sentienel schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:41:
Verwijderd
Ik zou graag wat advies willen hebben..
Als ik deze laptop wil gaan gebruiken voor het bewerken van foto's en een aantal games zoals Dirt, Fifa, Football Manager....
Waar kunnen ik dan het best voor kiezen een i5/i7 6/8gb ?
En zit hier merkbaar verschil in voor hetgeen wat ik ga doen ?
En wat houdt 3/6M Cache in en zit er een merkbaar verschil in de videokaart 90/130 W ?
Als ik deze laptop wil gaan gebruiken voor het bewerken van foto's en een aantal games zoals Dirt, Fifa, Football Manager....
En wat houdt 3/6M Cache in en zit er een merkbaar verschil in de videokaart 90/130 W ?
Het is eigenlijk vrij simpel; met beide processors zul je weinig problemen hebben om foto's mee te bewerken. Als je gaat gamen, is elke verhoging van snelheid beter voor je framerate. Daarbij is uiteraard de GPU van grote invloed. Een i7 is nu eenmaal sneller met complexe taken die je doet.
Met 6GB kun je nog prima vooruit. In performance zul je het niet direct merken, zolang je naast het gamen niet zware programma's open laat staan. Als je het geld hebt, kun je met het zicht op de toekomst beter voor 8GB gaan.
De cache is aangegeven in aantal MB's en is het snelste geheugen van de pc en zit in de cpu. Meer cache is altijd beter. Op de volgende pagina kun je mobile CPU's vergelijken: http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
Het zelfde geldt voor de GPU: http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html
Ligt eraan over welke GPU's je het hebt, maar op die pagina kun je goed vergelijken.
Mijn advies; bedenk wat je wilt uitgeven en pas daar je systeem op aan.
Edit: Ik zie wat je bedoelt met 90/130W en ik begrijp het ook niet helemaal. Het zijn wel dezelfde GPU's. Misschien weet iemand anders er meer van. Een wattage heeft nooit directe invloed op de performance, behalve als deze nodig is voor een hogere kloksnelheid.
Met 6GB kun je nog prima vooruit. In performance zul je het niet direct merken, zolang je naast het gamen niet zware programma's open laat staan. Als je het geld hebt, kun je met het zicht op de toekomst beter voor 8GB gaan.
De cache is aangegeven in aantal MB's en is het snelste geheugen van de pc en zit in de cpu. Meer cache is altijd beter. Op de volgende pagina kun je mobile CPU's vergelijken: http://www.notebookcheck....Benchmarklist.2436.0.html
Het zelfde geldt voor de GPU: http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html
Ligt eraan over welke GPU's je het hebt, maar op die pagina kun je goed vergelijken.
Mijn advies; bedenk wat je wilt uitgeven en pas daar je systeem op aan.
Edit: Ik zie wat je bedoelt met 90/130W en ik begrijp het ook niet helemaal. Het zijn wel dezelfde GPU's. Misschien weet iemand anders er meer van. Een wattage heeft nooit directe invloed op de performance, behalve als deze nodig is voor een hogere kloksnelheid.
[ Voor 13% gewijzigd door Sentienel op 24-08-2012 00:24 ]
Ik zet m'n laptop nu aan (Inspiron 17r se van 999 eu), en zal GPU-Z downloaden, weet je meteen wat in de 130W versie zit.Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 21:21:
Ik zou graag wat advies willen hebben..
Edit: nu op de laptop

Zoals je kunt zien heeft de mijne GDDR5 geheugen, het zou goed kunnen zijn dat 90W het met DDR3 moet doen.
[ Voor 13% gewijzigd door M4gick op 24-08-2012 01:03 ]
Wat zijn jullie ervaring met installatie van Samsung 830 op de Inspiron 17R SE?
In een forum (zie link hieronder) zag ik dat iemand uitdagingen had met gebruik van de SSD, en met name gebruik van TRIM, terwijl TRIM icm met windows 7 native zou moeten werken toch?
In een forum (zie link hieronder) zag ik dat iemand uitdagingen had met gebruik van de SSD, en met name gebruik van TRIM, terwijl TRIM icm met windows 7 native zou moeten werken toch?
http://forum.notebookrevi...n-17r-se.html#post8804303Using the mSATA drive with your data drive will prevent you from using the AHCI drivers for your SSD. You will have to be in Intel Rapid Start Techology mode in the BIOS (modified RAID, from what I understand). AHCI is required to enable native TRIM in Windows 7, so you will lose TRIM functionality if you use the mSATA drive with the data drive, as you won't be able to use AHCI.
Ik heb een 512GB Crucial M4 erin gestopt en hij werkt perfect, zoals je eerder in dit topic kan lezen.SuperCrisz schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 15:00:
[...]
http://forum.notebookrevi...n-17r-se.html#post8804303
Hele goede ervaring, heb zelf een Samsung 830 128GB erin en het werkt heerlijkSuperCrisz schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 15:00:
[...]
Verwijderd
Ook hier geen problemen met de Samsung 830 128GB. Volgens mij herkent W7 automatisch de SSD en zet dan alle instellingen goed, dus ook TRIM, zoals je zelf al aangeeft.SuperCrisz schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 15:00:
[...]
Dat stukje gaat over het gebruik van een mSATA SSD die als caching disk staat ingesteld met Intel Rapid Storage Technology. Hiervoor moeten de SATA connectors in de BIOS op IRST ingesteld worden in plaats van AHCI. Daarom werkt TRIM niet met de 2e SSD die op de gewone connector wordt aangesloten, aangezien daar AHCI voor nodig is.
Als je dus geen mSATA SSD hebt als caching disk heb je dit probleem niet.. tenzij je BIOS verkeerd staat ingesteld
Als je dus geen mSATA SSD hebt als caching disk heb je dit probleem niet.. tenzij je BIOS verkeerd staat ingesteld
Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.
Heldere uitleg, dankje!Nixy schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:46:
Dat stukje gaat over het gebruik van een mSATA SSD die als caching disk staat ingesteld met Intel Rapid Storage Technology. Hiervoor moeten de SATA connectors in de BIOS op IRST ingesteld worden in plaats van AHCI. Daarom werkt TRIM niet met de 2e SSD die op de gewone connector wordt aangesloten, aangezien daar AHCI voor nodig is.
kan iemand btje uitleggen hoe ik beste een SSD op deze 17R kan installeren? Kan ik daarbij ook gewoon gebruik maken van de dell dvd die mee wordt geleverd?
Beste is om de harde schijf eruit te halen en in het vrije slot te stoppen. Vervolgens plaats je de SSD in de plaats waar de HDD zat en installeer je windows gewoon weer met de Dell DVD. Vergeet de drivers niet (2e DVD), anders kun je niets met je laptop.SuperCrisz schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 18:49:
kan iemand btje uitleggen hoe ik beste een SSD op deze 17R kan installeren? Kan ik daarbij ook gewoon gebruik maken van de dell dvd die mee wordt geleverd?
Verwijderd
SuperCrisz schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 18:49:
Ja, het is op zich niet moeilijk om de SSD te installeren en draaiende te krijgen. Fingers crossed dat je laptop de brackets voor de tweede HDD bay meegeleverd krijgt (mocht je dat probleem wel hebben, DM mij dan ff, want ik heb een toen contact gehad met Dell om dit op te lossen).DGonlag2 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:18:
[...]
Beste is om de harde schijf eruit te halen en in het vrije slot te stoppen. Vervolgens plaats je de SSD in de plaats waar de HDD zat en installeer je windows gewoon weer met de Dell DVD. Vergeet de drivers niet (2e DVD), anders kun je niets met je laptop.
Daarnaast is het handig om ook de Dell website (via IE, anders werkt de site niet goed) te bezoeken om de meest up-to-date drivers van hun te downloaden.
Hieronder een screen van de extra HDD bay in mijn 17R SE.
Kan iemand zeggen of dit nu incl. de brackets is? Ik weet ff niet of ik wat mis als ik nu een SSD aanschaf zonder brackets...
Kan iemand zeggen of dit nu incl. de brackets is? Ik weet ff niet of ik wat mis als ik nu een SSD aanschaf zonder brackets...

Vandaag heeft mijn kameraad de Inspiron 17R SE (899,-) binnen gekregen.
Afijn, hij dacht mooi opstarten (wat maar ilefst een uur bij 'Welkom' bleef hangen.
Goed een reboot laten doen maar vervolgens vertikte dat ding gewoon om het internet op te gaan, en vrij sloom ook.
Heb hem nu maar meegenomen en een her install gedaan, de WiFi driver die nodig is (Intel Centrino 2230) staat uberhaupt niet op de pagina, maar verder ging het als een speer.
Nu heb ik een pracht van een laptop voor mijn neus staan, up to date die er fantastisch uit ziet!
Maar de fabrieksimage is prut.
Afijn, hij dacht mooi opstarten (wat maar ilefst een uur bij 'Welkom' bleef hangen.
Goed een reboot laten doen maar vervolgens vertikte dat ding gewoon om het internet op te gaan, en vrij sloom ook.
Heb hem nu maar meegenomen en een her install gedaan, de WiFi driver die nodig is (Intel Centrino 2230) staat uberhaupt niet op de pagina, maar verder ging het als een speer.
Nu heb ik een pracht van een laptop voor mijn neus staan, up to date die er fantastisch uit ziet!
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Had ik ook aan het begin, internet wou het maar niet doen. Daarna kwam ik erachter dat de gratis 1.5 jaar macafee die erbij zat, de firewall zodanig veranderde, dat internet er gewoon niet meer door kwamQuad schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 23:50:
Vandaag heeft mijn kameraad de Inspiron 17R SE (899,-) binnen gekregen.

Heb daar bij mij thuis geen last van trouwens.
Mcafee gelijk geinstalleerd weer (Home.mcafee.com), en het werkt prima.
Maar wellicht dat het bij mijn kameraad het niet wil vlotten, komen we vanavond achter.
Maar wellicht dat het bij mijn kameraad het niet wil vlotten, komen we vanavond achter.
⏩ PVOutput☀️
vandaag heb ik mijn Inspirion 17R SE (999,-), echt een super apparaat!
alleen nu zie ik (heb hem net 10 minuten aanstaan) 2 witte plekjes op min scherm.
deze zie je alleen bij lichte achtergronden, bij donkere ook maar dan is het wel minder.
trekt dit automatisch weg of moet ik toch maar even de laptop ter reparatie opsturen?
alleen nu zie ik (heb hem net 10 minuten aanstaan) 2 witte plekjes op min scherm.
deze zie je alleen bij lichte achtergronden, bij donkere ook maar dan is het wel minder.
trekt dit automatisch weg of moet ik toch maar even de laptop ter reparatie opsturen?
ik zou het laten repareren als het storend is. plus het feit dat mocht het plekje zich uitbreiden, je nu nog garantie hebt
Verwijderd
Witte plekjes? Bedoel je dode pixels, of ziet het eruit alsof iemand er met zijn vingers aan heeft gezeten?
Dode pixels zijn niet altijd een defect (kuch ISO 13406-2...), maar andere vlekken wel, lijkt mij. In beide gevallen lijkt het mij geen verspilde moeite om te kijken wat de dell support er van vind.
Dode pixels zijn niet altijd een defect (kuch ISO 13406-2...), maar andere vlekken wel, lijkt mij. In beide gevallen lijkt het mij geen verspilde moeite om te kijken wat de dell support er van vind.
bedankt voor de reacties.
ja ik denk dat het dode pixels zijn, ik dacht dat dit meestal zwarte plekjes waren.
kan er helaas geen foto van maken (alle camera's werken niet, zelfs die van mijn mobiel niet
)
ik ga even contact opnemen met dell
EDIT: Heb ondertussen contact met dell gehad, ze vragen voor foto's en aan de hand daarvan gaan ze kijken wat ze doen, heb de foto's toch moeten maken dus plaats ze ook even hier.
denk alleen niet dat het dode pixels zijn, je kunt namelijk elke kleur gewoon goed zien alleen zit er een licht plekje, net alsof de backlight erdoor heen komt of zo, wel is het zo dat bij lichtere schermen hij beter te zien is.
Foto 1
Foto 2
Je ziet het niet heel goed op deze foto's
ja ik denk dat het dode pixels zijn, ik dacht dat dit meestal zwarte plekjes waren.
kan er helaas geen foto van maken (alle camera's werken niet, zelfs die van mijn mobiel niet
ik ga even contact opnemen met dell
EDIT: Heb ondertussen contact met dell gehad, ze vragen voor foto's en aan de hand daarvan gaan ze kijken wat ze doen, heb de foto's toch moeten maken dus plaats ze ook even hier.
denk alleen niet dat het dode pixels zijn, je kunt namelijk elke kleur gewoon goed zien alleen zit er een licht plekje, net alsof de backlight erdoor heen komt of zo, wel is het zo dat bij lichtere schermen hij beter te zien is.
Foto 1
Foto 2
Je ziet het niet heel goed op deze foto's
[ Voor 53% gewijzigd door 123teun123 op 28-08-2012 19:39 . Reden: Toevoeging ]
tweakers,
vandaag mijn Crucial M4 binnengehad, en heb de HDD verwisseld met de SSD, en de HDD op de secondary bay geplaatst. Nu zit wel dat beschermkapje die normaal gesproken voor SSD is bedoeld volgens mij, precies boven de schrijfkop van de HDD.
Kan dat kwaad?
vandaag mijn Crucial M4 binnengehad, en heb de HDD verwisseld met de SSD, en de HDD op de secondary bay geplaatst. Nu zit wel dat beschermkapje die normaal gesproken voor SSD is bedoeld volgens mij, precies boven de schrijfkop van de HDD.
Kan dat kwaad?
Gare shit vanavond.Quad schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 10:57:
Heb daar bij mij thuis geen last van trouwens.
Hele PC liep vast en Wlan wilde maar niet connecten en bleef verkeerde IP krijgen e.d.
Werd er niet goed van.
Na lang zoeken en proberen eindelijk opgelost door in apparaatbeheer de instelling van Wireless N uit te zetten en dus maximaal op G gezet.
En ineens deed alles weer normaal.. Echt

Volgens mij is die netwerkkaart niet echt lekker hoor.
⏩ PVOutput☀️
Lijkt me niet. Als het niet het plastic lipje geweest was is het wel de plastic afdekkap/behuizing van de laptop.SuperCrisz schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:16:
tweakers,
Kan dat kwaad?
[...]
Nee. Gewoon dat ijzeren ding losschroeven en dan met het plastic lipje eruit trekken. Vervolgens in dat metalen bracket de SSD vastschroeven en weer terugplaatsen in de laptop. Gewoon met plastic ding eraan. Die SSD moet tussen dat plastic ding en de computer zelf komen, niet erbovenop.SuperCrisz schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:16:
tweakers,
Kan dat kwaad?
[...]
Deze week overigens mijn eerste week op de HBO en ook de eerste week met de batterij in mijn 17R SE. Blij verrast met 5 uur in power saving mode.
Dat valt me echt goed mee, zeker niet verwacht.
[ Voor 12% gewijzigd door Goudstalen op 29-08-2012 14:29 ]
Verwijderd
ik heb net contact gehad met dell (Chat).
ik had gevraagt of bij de 3d versie de 3D bril was inbegrepen.
zij beweren van niet.
dus mijn vraag is: Is de 3d bril nu wel of niet inbegrepen ?
zij beweren van niet.
Even een vraagje,
Hoeveel geheugen kan maximaal in deze laptop? zit erover te denken om deze te upgraden van 6 GB tot 16GB..
Livechat vertelt me dat er maximaal 8GB wordt ondersteund namelijk..
Hoeveel geheugen kan maximaal in deze laptop? zit erover te denken om deze te upgraden van 6 GB tot 16GB..
Livechat vertelt me dat er maximaal 8GB wordt ondersteund namelijk..
[ Voor 22% gewijzigd door Royy op 31-08-2012 12:11 ]
Zoals eerder is aangegeven in dit topic is de bril helaas niet inbegrepen, zal er dus zelf een moeten kopen.Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:38:
ik heb net contact gehad met dell (Chat).
zij beweren van niet.
De 3d bril is wel inbegrepen bij de laptop. De bril zat bij mij netjes in de doos in het vak naast de laptop.123teun123 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:59:
[...]
Zoals eerder is aangegeven in dit topic is de bril helaas niet inbegrepen, zal er dus zelf een moeten kopen.
[ Voor 10% gewijzigd door babbelmb op 31-08-2012 15:26 ]
Ik ben sinds donderdag 30 augustus in bezit van een Inspiron 17R Special Edition van €999,- Hierbij is ook het backlit toetsenbord besteld, waardoor de totaalprijs op €1039,- komt zonder kortingen. Met 5% EPP korting, 10% korting van een coupon en 19% BTW korting (via werkgever) is deze laptop in mijn bezit gekomen voor 'slechts' €746,50. Een koopje voor de hardware die je er voor terug krijgt.
Deze laptop is besteld op 22-08-2012 en dus aangekomen op de 30e, na een dag vertraging in Korea wegens slechte weersomstandigheden. De man van de UPS vroeg om een handtekening en was weer vertrokken zonder te vragen naar identificatie. Wellicht had dit te maken met het feit dat het pakket op de receptie van een bedrijf werd bezorgd. De laptop zelf kwam in een ietswat beschadigde kartonnen doos aan (gat ter grote van een 2-euro munt), maar de inhoud was gelukkig geheel onbeschadigd.
Bevindingen
Ik gebruik deze laptop in combinatie met een Samsung 830 SSD van 256GB, en heb de RAM latjes vervangen door een setje Corsair Vengeance 1600MHz CL9 latjes.
Op de SSD heb ik daarna een schone Windows 7 Home Premium (Engels, voor werk) installatie geplaatst met de serial key die bij de OEM versie hoort. Dit ging helemaal zonder problemen, inclusief het hele Optimus 'gedoe'.
Opmerking:
Hoewel een tweede HDD bracket is meegeleverd ontbreken hier wel de schroefjes voor om de schijf mee vast te zetten! Zoals al eerder is vermeld in dit topic kan je 2 van de 4 schroefjes uit de eerste bracket verwijderen om te gebruiken in de tweede.
Scherm
Ik heb geen pixeldefecten in het scherm kunnen vinden. Wel is er een kleine hoeveelheid backlight bleed in alle vier de hoeken, en aan de linker+rechter randen van het scherm. Het scherm zelf is helder en werkt prettig binnenshuis. Ik heb de laptop nog niet buiten kunnen testen.
Voor de kenner: Hoe kan ik zien welk beeldscherm ik heb? Ik heb hier in dit topic al meerdere malen gezien dat mensen de specificaties van hun beeldscherm kunnen inzien. Dit heb ik nog niet kunnen vinden. Dit omdat er wellicht een Chi-Mei scherm in kan zitten waar nog niet veel over bekend is/was?
Prestaties
De Windows Experience Index geeft deze laptop:
Processor: 7,6
RAM: 7,8 (Corsair RAM, niet standaard)
Graphics: 7,1
Gaming: 7,1
Harddisk: 7,9 (SSD, niet standaard)
Op dit moment heb ik nog niet echt zware games geïnstalleerd en kan hier dus niet echt een goed beeld neerzetten van de grafische prestaties. Wel kan ik echter een vergelijking geven van de twee spellen die ik al wel heb.
--> Counter Strike: Global Operations op maximale settings en 4x MSAA.
Intel HD Grahics 4000: gemiddeld 8 FPS
Nvidia GT650m: gemiddeld 86 FPS
De Nvidia kaart is dus bijna 11x zo snel in dit geval.
--> Minecraft op maximale settings.
Intel HD Graphics 4000: gemiddeld 34 FPS (op de batterij +/- 2 uur spelen!)
Nvidia GT650m: gemiddeld 110 FPS
Een minder groot verschil, en laat zien dat de Intel kaart niet eens zo slecht presteert, zelfs op de batterij.
Batterij
De batterij ziet er nog al klein uit maar levert verrassend genoeg toch redelijke prestaties. Op de minimale monitor brightness, zonder toetsenbord verlichting en met de WiFi ontvanger uitgeschakeld haal ik tijdens word/excel bezigheden ongeveer 4,5 uur uit de accu. Video kijken is een ander verhaal.. de accu houdt het dan nog maar net 2 uur uit. Net genoeg voor een filmpje in de trein wellicht. Over het algemeen een flinke verbetering van mijn Acer Aspire die het ongeveer 20 seconden uithoudt
Opmerking:
Ik weet niet of dit normaal is, maar de batterij laat zich niet heel gemakkelijk verwijderen. Wanneer de twee sliders naar de kant zijn geschoven wordt de accu niet omhoog geduwd of iets dergelijks. Je moet deze er een beetje uitpeuteren met je vingers. Niet echt een probleem, maar een kleine ongemakkelijkheid.
Toetsenbord
Op de 17R SE zit een prettig toetsenbord. De toetsen zijn net ver genoeg van elkaar verwijderd om snel te kunnen typen, en het aanwezige numpad is zeker welkom (voor mij zelfs een eis). De verlichting is met een fn-toetscombinatie op 3 standen in te stellen (fel, gemiddeld en uit). Ik moet zeggen dat het een leuke gimmick is die zeer prettig werkt als het donker is. Echter is er meestal op mijn werkplaatsen voldoende licht aanwezig en valt het een beetje in het niet. De backlight gaat na ongeveer een minuut uit als er niet getypt wordt, en gaat weer aan als je begint te typen.
Het eerste nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen vinden zijn de pijltjes toetsen. Deze zijn heel klein en erg dicht op elkaar geplaatst. Hierdoor heb ik nog wel eens verkeerde toetsaanslagen. Dit zal gewoon een kwestie van wennen zijn, maar ik kan een erg trage leerling zijn
Het tweede nadeel is een luxe probleem. Mijn oude Acer had een fn-toets combinatie om het scherm uit te zetten. Hier ben ik erg aan gewend geraakt en is iets dat ik echt mis
. Wellicht dat iemand hier raad mee weet? Een programmaatje om het beeldscherm uit te zetten heeft geen nut, want dat kan ik niet starten nadat ik de laptop lock. 
Touchpad
Laat ik vooropstellen dat ik geen fan ben van touchpads. Ik vind het onhandige dingen en kan geen zin typen op een notebook zonder 10 keer te klikken en mijn cursor steeds te verplaatsen. Ik heb deze dus ook meestal uit staan.
Tijdens het installeren heb ik de touchpad wel even gebruikt en dat verliep toch wel vlotjes. Het pad reageert goed en heeft een redelijk oppervlak om over te bewegen. Double-tap klikken werkt ook zonder veel gedoe, als je liever de fysieke knoppen niet gebruikt.
Temperatuur
De Inspiron 17R SE wordt bij de palmrests niet echt warm (op de oude Acer kon je daar een eitje bakken
), hoewel de meeste onderdelen toch wel een graadje of 50/55 zijn bij het idlen (omgevingstemperatuur 22 graden). De enige plek waar ik wel iets van warmte kan ontdekken is onder het touchpad, maar dit is niet storend.
Opmerking:
Ik heb de laptop op een make-shift laptopstand staan van circa 4cm hoog om de fans wat ruimte te geven.
WiFi en BlueTooth
De standaard Intel 2230 Wireless Card is geen toppertje. Hoewel deze iets sneller is dan de kaart uit de oude Acer (10Mb/s vs 18Mb/s) komt deze niet in de buurt van de +/- 40Mb/s die ik over de kabel haal.
Daarnaast heb ik kortstondig de BlueTooth verbinding getest met mijn telefoon en iPod Touch. Deze verbinding is snel op te zetten (wel even aanvinken dat de laptop gevonden mag worden!) en werkt met een transfer snelheid van ongeveer 120KB/s. Als de gebruiker dit wil is het mogelijk om een BlueTooth bar op je taakbalk te laten verschijnen waar de knoppen voor het afspelen van muziek in komen te staan (Stop/Play/Pause/Next/Previous) om zo bijvoorbeeld muziek van je iPod af te spelen.
Geluid
Ook hier een prettige verassing. Ik wist dat de Inspiron geleverd wordt met 2 SkullCandy speakers (vind het zelf een overgehyped merk, maar dat terzijde), maar er schijnt ook een kleine subwoofer aanwezig te zijn?
Het geluid dat uit de boxjes komt is zeer netjes en vol te noemen voor een laptop, mits je het volume niet boven de 70 à 75% gooit. Daarna begint het gewoon schel te worden. Met het volume op 70% is muziek prima te horen in de woonkamer, en zelfs tot in de tuin, dus veel harder hoeft het ook niet
Eén van de programma's die Dell installeert op de laptop is Dell Audio. Ik raad mensen aan om dit ook gewoon weer te installeren op een schone installatie, want het verbeterd de kwaliteit van het geluid best aanzienlijk!
Behuizing en uiterlijk
De behuizing van de Inspiron 17R SE vind ik niet slecht. Nee, natuurlijk is deze niet zo stevig als een unibody behuizing van aluminium zoals je die bijvoorbeeld vindt op een MacBook, maar wederom vergeleken met mijn oude Acer is dit echt een vooruitgang.
De scharnieren zijn zeer stevig en hebben een klein beetje kracht nodig om in beweging te krijgen. Daarnaast is er weinig flex in de behuizing en toetsenbord (tijdens het typen).
De honingraat structuur die te vinden is over de gehele laptop oogt netjes, en net iets minder saai dan volledig mat zwart. Zoals al vele malen eerder is gezegd, de laptop is wel heel erg gevoelig voor (vinger)afdrukken!
Conclusie
Zoals ik in de eerste paragraaf al schreef: Deze laptop is een koopje voor de hardware die je krijgt. Wellicht dat hij niet voldoet aan de kwaliteitseisen van top-end of veeleisende gebruikers, maar ik heb niets te klagen.
All-in-all een hoop informatie waar gebruikers (en kenners) van de Inspiron 17R SE al weet van hebben. Maar wellicht dat toekomstige kopers hier iets aan hebben!
Deze laptop is besteld op 22-08-2012 en dus aangekomen op de 30e, na een dag vertraging in Korea wegens slechte weersomstandigheden. De man van de UPS vroeg om een handtekening en was weer vertrokken zonder te vragen naar identificatie. Wellicht had dit te maken met het feit dat het pakket op de receptie van een bedrijf werd bezorgd. De laptop zelf kwam in een ietswat beschadigde kartonnen doos aan (gat ter grote van een 2-euro munt), maar de inhoud was gelukkig geheel onbeschadigd.
Bevindingen
Ik gebruik deze laptop in combinatie met een Samsung 830 SSD van 256GB, en heb de RAM latjes vervangen door een setje Corsair Vengeance 1600MHz CL9 latjes.
Op de SSD heb ik daarna een schone Windows 7 Home Premium (Engels, voor werk) installatie geplaatst met de serial key die bij de OEM versie hoort. Dit ging helemaal zonder problemen, inclusief het hele Optimus 'gedoe'.
Opmerking:
Hoewel een tweede HDD bracket is meegeleverd ontbreken hier wel de schroefjes voor om de schijf mee vast te zetten! Zoals al eerder is vermeld in dit topic kan je 2 van de 4 schroefjes uit de eerste bracket verwijderen om te gebruiken in de tweede.
Scherm
Ik heb geen pixeldefecten in het scherm kunnen vinden. Wel is er een kleine hoeveelheid backlight bleed in alle vier de hoeken, en aan de linker+rechter randen van het scherm. Het scherm zelf is helder en werkt prettig binnenshuis. Ik heb de laptop nog niet buiten kunnen testen.
Voor de kenner: Hoe kan ik zien welk beeldscherm ik heb? Ik heb hier in dit topic al meerdere malen gezien dat mensen de specificaties van hun beeldscherm kunnen inzien. Dit heb ik nog niet kunnen vinden. Dit omdat er wellicht een Chi-Mei scherm in kan zitten waar nog niet veel over bekend is/was?
Prestaties
De Windows Experience Index geeft deze laptop:
Processor: 7,6
RAM: 7,8 (Corsair RAM, niet standaard)
Graphics: 7,1
Gaming: 7,1
Harddisk: 7,9 (SSD, niet standaard)
Op dit moment heb ik nog niet echt zware games geïnstalleerd en kan hier dus niet echt een goed beeld neerzetten van de grafische prestaties. Wel kan ik echter een vergelijking geven van de twee spellen die ik al wel heb.
--> Counter Strike: Global Operations op maximale settings en 4x MSAA.
Intel HD Grahics 4000: gemiddeld 8 FPS
Nvidia GT650m: gemiddeld 86 FPS
De Nvidia kaart is dus bijna 11x zo snel in dit geval.
--> Minecraft op maximale settings.
Intel HD Graphics 4000: gemiddeld 34 FPS (op de batterij +/- 2 uur spelen!)
Nvidia GT650m: gemiddeld 110 FPS
Een minder groot verschil, en laat zien dat de Intel kaart niet eens zo slecht presteert, zelfs op de batterij.
Batterij
De batterij ziet er nog al klein uit maar levert verrassend genoeg toch redelijke prestaties. Op de minimale monitor brightness, zonder toetsenbord verlichting en met de WiFi ontvanger uitgeschakeld haal ik tijdens word/excel bezigheden ongeveer 4,5 uur uit de accu. Video kijken is een ander verhaal.. de accu houdt het dan nog maar net 2 uur uit. Net genoeg voor een filmpje in de trein wellicht. Over het algemeen een flinke verbetering van mijn Acer Aspire die het ongeveer 20 seconden uithoudt
Opmerking:
Ik weet niet of dit normaal is, maar de batterij laat zich niet heel gemakkelijk verwijderen. Wanneer de twee sliders naar de kant zijn geschoven wordt de accu niet omhoog geduwd of iets dergelijks. Je moet deze er een beetje uitpeuteren met je vingers. Niet echt een probleem, maar een kleine ongemakkelijkheid.
Toetsenbord
Op de 17R SE zit een prettig toetsenbord. De toetsen zijn net ver genoeg van elkaar verwijderd om snel te kunnen typen, en het aanwezige numpad is zeker welkom (voor mij zelfs een eis). De verlichting is met een fn-toetscombinatie op 3 standen in te stellen (fel, gemiddeld en uit). Ik moet zeggen dat het een leuke gimmick is die zeer prettig werkt als het donker is. Echter is er meestal op mijn werkplaatsen voldoende licht aanwezig en valt het een beetje in het niet. De backlight gaat na ongeveer een minuut uit als er niet getypt wordt, en gaat weer aan als je begint te typen.
Het eerste nadeel dat ik tot nu toe heb kunnen vinden zijn de pijltjes toetsen. Deze zijn heel klein en erg dicht op elkaar geplaatst. Hierdoor heb ik nog wel eens verkeerde toetsaanslagen. Dit zal gewoon een kwestie van wennen zijn, maar ik kan een erg trage leerling zijn

Het tweede nadeel is een luxe probleem. Mijn oude Acer had een fn-toets combinatie om het scherm uit te zetten. Hier ben ik erg aan gewend geraakt en is iets dat ik echt mis
Touchpad
Laat ik vooropstellen dat ik geen fan ben van touchpads. Ik vind het onhandige dingen en kan geen zin typen op een notebook zonder 10 keer te klikken en mijn cursor steeds te verplaatsen. Ik heb deze dus ook meestal uit staan.
Tijdens het installeren heb ik de touchpad wel even gebruikt en dat verliep toch wel vlotjes. Het pad reageert goed en heeft een redelijk oppervlak om over te bewegen. Double-tap klikken werkt ook zonder veel gedoe, als je liever de fysieke knoppen niet gebruikt.
Temperatuur
De Inspiron 17R SE wordt bij de palmrests niet echt warm (op de oude Acer kon je daar een eitje bakken
Opmerking:
Ik heb de laptop op een make-shift laptopstand staan van circa 4cm hoog om de fans wat ruimte te geven.
WiFi en BlueTooth
De standaard Intel 2230 Wireless Card is geen toppertje. Hoewel deze iets sneller is dan de kaart uit de oude Acer (10Mb/s vs 18Mb/s) komt deze niet in de buurt van de +/- 40Mb/s die ik over de kabel haal.
Daarnaast heb ik kortstondig de BlueTooth verbinding getest met mijn telefoon en iPod Touch. Deze verbinding is snel op te zetten (wel even aanvinken dat de laptop gevonden mag worden!) en werkt met een transfer snelheid van ongeveer 120KB/s. Als de gebruiker dit wil is het mogelijk om een BlueTooth bar op je taakbalk te laten verschijnen waar de knoppen voor het afspelen van muziek in komen te staan (Stop/Play/Pause/Next/Previous) om zo bijvoorbeeld muziek van je iPod af te spelen.
Geluid
Ook hier een prettige verassing. Ik wist dat de Inspiron geleverd wordt met 2 SkullCandy speakers (vind het zelf een overgehyped merk, maar dat terzijde), maar er schijnt ook een kleine subwoofer aanwezig te zijn?
Het geluid dat uit de boxjes komt is zeer netjes en vol te noemen voor een laptop, mits je het volume niet boven de 70 à 75% gooit. Daarna begint het gewoon schel te worden. Met het volume op 70% is muziek prima te horen in de woonkamer, en zelfs tot in de tuin, dus veel harder hoeft het ook niet
Eén van de programma's die Dell installeert op de laptop is Dell Audio. Ik raad mensen aan om dit ook gewoon weer te installeren op een schone installatie, want het verbeterd de kwaliteit van het geluid best aanzienlijk!
Behuizing en uiterlijk
De behuizing van de Inspiron 17R SE vind ik niet slecht. Nee, natuurlijk is deze niet zo stevig als een unibody behuizing van aluminium zoals je die bijvoorbeeld vindt op een MacBook, maar wederom vergeleken met mijn oude Acer is dit echt een vooruitgang.
De scharnieren zijn zeer stevig en hebben een klein beetje kracht nodig om in beweging te krijgen. Daarnaast is er weinig flex in de behuizing en toetsenbord (tijdens het typen).
De honingraat structuur die te vinden is over de gehele laptop oogt netjes, en net iets minder saai dan volledig mat zwart. Zoals al vele malen eerder is gezegd, de laptop is wel heel erg gevoelig voor (vinger)afdrukken!
Conclusie
Zoals ik in de eerste paragraaf al schreef: Deze laptop is een koopje voor de hardware die je krijgt. Wellicht dat hij niet voldoet aan de kwaliteitseisen van top-end of veeleisende gebruikers, maar ik heb niets te klagen.
All-in-all een hoop informatie waar gebruikers (en kenners) van de Inspiron 17R SE al weet van hebben. Maar wellicht dat toekomstige kopers hier iets aan hebben!
[ Voor 0% gewijzigd door Nixy op 01-09-2012 01:34 . Reden: spelling + aanpassing ]
Forums are like a herd of performing elephants with diarrhoea -- massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it.
Verwijderd
[Oproep] Screenies MonitorAssetManager voor panelDB laptopsNixy schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:50:
Dat doet de knop boven de end toch? De laatste van de 3. Als dat niet zo is: download nircmd en autohotkey, en bind het commando nircmd.exe monitor off aan een knopje. Met wat hackwerk kun je een van de 3 knopjes boven het toetsenbord daar ook voor gebruiken.Het tweede nadeel is een luxe probleem. Mijn oude Acer had een fn-toets combinatie om het scherm uit te zetten. Hier ben ik erg aan gewend geraakt en is iets dat ik echt mis. Wellicht dat iemand hier raad mee weet? Een programmaatje om het beeldscherm uit te zetten heeft geen nut, want dat kan ik niet starten nadat ik de laptop lock.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2012 23:58 ]
Probeer eens FN + F1, ik weet niet wat je precies zoekt maar misschien helpt dat.Nixy schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:50:
Het tweede nadeel is een luxe probleem. Mijn oude Acer had een fn-toets combinatie om het scherm uit te zetten. Hier ben ik erg aan gewend geraakt en is iets dat ik echt mis . Wellicht dat iemand hier raad mee weet? Een programmaatje om het beeldscherm uit te zetten heeft geen nut, want dat kan ik niet starten nadat ik de laptop lock.
Helemaal mee eens, de eerste paar dagen bleef ik maar de shift knop erboven inrammen omdat er niks gebeurde, tot ik naar het toetsenbord keek en erachter kwam dat ik de verkeerde knop indrukteNixy schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:50:
Dank je. Ik denk dat het hier inderdaad om een Chi Mei (fabrikant CMN?) paneel gaat. Ik heb de data in dat topic gepost. (zoals je ondertussen al gezien hebt)
Dus dat zou die knop moeten doen?Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:58:
[...]
Dat doet de knop boven de end toch? De laatste van de 3. Als dat niet zo is: download nircmd en autohotkey, en bind het commando nircmd.exe monitor off aan een knopje. Met wat hackwerk kun je een van de 3 knopjes boven het toetsenbord daar ook voor gebruiken.
Ik heb inderdaad ook NIRcmd geprobeerd en een snelkoppeling gemaakt met "nircmd.exe monitor off". Dat werkt prima, zelfs ook met een standaard windows hotkey. Het probleem is dat dit niet gebruikt kan worden als de laptop gelockt is. Als ik bijv. op mijn werk wegloop lock ik de laptop en doe ik het scherm uit, wat dus nu niet kan. Geen ramp, alleen een klein beetje vervelend

Met Autohotkey heb ik gekeken of ik de hex/scan code van die knopjes kan vinden met de keyboard hook, helaas geen succes (FF). Tevens werkt een Autohotkey script hier ook niet als de laptop gelockt is.
[ Voor 3% gewijzigd door Nixy op 01-09-2012 01:04 ]
Verwijderd
Dat lijkt me vrij logisch. Daarom lockt mijn monitor off scripje mijn laptop ook meteen. Daar zijn overigens wel, uhh, hacks voorNixy schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 01:04:
Met Autohotkey heb ik gekeken of ik de hex/scan code van die knopjes kan vinden met de keyboard hook, helaas geen succes (FF). Tevens werkt een Autohotkey script hier ook niet als de laptop gelockt is.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2012 01:20 ]
Ja, dat had ik zelf ook moeten verzinnen. Meer koffie is benodigdVerwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 01:18:
[...]
Dat lijkt me vrij logisch. Daarom lockt mijn monitor off scripje mijn laptop ook meteen.

Edit:
Dat werkt goed. Bedankt voor de tip
[ Voor 7% gewijzigd door Nixy op 01-09-2012 01:37 ]
Scherm uitschakelen werkt in combinatie met de Dell Instant Launch manager wel goed. Hierdoor kan ik de knop helemaal rechtsboven het numpad (3cm boven End) gebruiken om het scherm uit te schakelen.