ik heb een MBP 13' uit 2012, een 2.5ghz core i5 met 4gb ddr3 en intel HD graphics 4000. daar heb ik vanaf dag 1 een samsung 830 SSD ingehad, altijd prima gewerkt. wel werd hij geleidelijk wat slomer en met name het vloeiend afspelen van straming video werd wat storend, ik nam aan nav het gedoe met TRIM en apple ging de ssd geleidelijk minder functioneren. vorige maand startte hij nog wel op maar kon ik nergens meer op klikken. reset nvram, safe mode boot, niks hielp dus ik heb geprobeerd via internet een fresh install te doen, ik zat ik het buitenland namelijk. Daar begon hij braaf aan, maar na een paar uur werd de geschatte resterende tijd bijgesteld van+- 15 uur naar 100+ uur. Dat lag aan wifi dacht ik eerst, ik zat in griekenland dus tja... op andere plekken met goed wifi zelfde euvel, dus toen maar eens de hele SSD gewist en opnieuw gepartitioneerd. Dat ging meestal niet naar wens, ik kreeg foutmeldingen over het niet kunnen schrijven van het bestandssysteem. Eenmaal thuis met een install dvd van OSX mountain lion en bootable usb van mavericks hetzelfde gedoe: de ssd wilde niet goed wissen. bij een normale hdd had ik aan bad sectors gedacht, in ieder geval een hardware probleem. Ik heb de mbp toen maar opengeschroefd en de originele hitachi 500gb schijf erin gezet. formatteren en installeren gingen prima, dus ik dacht: balen van die ssd, maar fijn dat hij het weer doet. Wat het euvel is, daar ben ik benieuwd naar. misschien heeft hier iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt.
Maar nu... het OSX blijft extreem langzaam, met die nieuwe, lege, geformatteerde schijf. als in, safari reageert na een fresh boot alsof hij 100 tabbladen open heeft staan. Als hij uitzending gemist eenmaal heeft draaien, gaat dat vloeiend. na een muisklik op een willekeurig programma of het apple logo links boven duurt het 5 a 10 seconden tot er iets gebeurt. Dat is niet goed natuurlijk, maar ik ben nu echt in de war: wat kan dit nou nog zijn? en wat is een logische vervolgstap? ik kan me niet voorstellen dat yosemite te zwaar is voor deze MBP, maar terug naar een oudere versie kan ik wel doen als dat zinvol is.
Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX