Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 14:17
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:36:
Pff serieus dat ik daarvoor iets extra moet aanschaffen? Haal ik opzettelijk een HDMI monitor omdat ik toender tijd op windows werkte en zeker wou zijn dat hij met ieder apparaat zou werken. Hoe belachelijk is dat nu niet van Apple?
Check deze pagina even, en dan met name de recentere (onderste) comments met recente oplossingen.

http://plugable.com/2013/...-with-os-x-10-9-mavericks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 15:17
Hm, maandag heb ik zelf een nieuwe Macbook ontvangen, een 2015 13'' rMBP 2,7GHZ/8GB/256GB ter vervanging van de onderhand alweer drie jaar oude 15''rMBP; valt de performance onwijs tegen. Zelfs het afspelen van spotify hapert tijdens het openen van een tab in Safari. Na talloze reinstalls en andere trucjes toch maar als DOA aangemerkt. Nu weer afwachten tot er een nieuwe bezorgd wordt.
Ik mag hopelijk aannemen dat het 2015 model rondjes loopt om die uit 2012? Op grafisch vlak wellicht niet, maar verder toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:36:
Pff serieus dat ik daarvoor iets extra moet aanschaffen? Haal ik opzettelijk een HDMI monitor omdat ik toender tijd op windows werkte en zeker wou zijn dat hij met ieder apparaat zou werken. Hoe belachelijk is dat nu niet van Apple?
Ik gebruik ook de HDMI poort op mijn rMBP 13" icm een extern scherm en de mindere scherpte en "korreligheid" wordt toch echt veroorzaakt doordat ik verwend ben door het retina scherm. Ik heb hem ook wel eens met een verloopje aan de Thunderbolt poort gehangen en de beeldkwaliteit bleef hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
sebastius schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 22:42:
Nou ik zou echt eerst even goed door je settings heenkijken. Ik heb hier een Mac Mini aan HDMI staan, zonder enig probleem.
Misschien herkent hij hem bij jou goed (het is namelijk een probleem van herkenning) en heb je geluk. Zo niet, dan is het niet eenvoudig met instellingen op te lossen. Het is al een langlopend en redelijk bekend probleem: http://www.ireckon.net/20...ty-of-an-external-monitor

Monitoren aansluiten op HDMI op een Mac is gewoon niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel ik kan niet goed uitmaken of het komt doordat ik verwend ben door het Retina scherm of dat het gewoon objectief slechte kwaliteit is. Ik zal het vanavond even wat verder onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu 3 dagen in het bezit van de nieuwe Macbook pro 13'' en ik had dus echt niet verwacht dat afbeeldingen op de meeste internetsites zo ongelofelijk onscherp zijn. Ik vind het haast een nadeel aan het scherm, erger me er kapot aan. Verder is dit een heerlijk apparaat dat voorgoed doet afrekenen met Windows laptops, dat kan hier echt niet meer tegen op, wat een gebruikersgemak en wat een snelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
vistu schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:24:
Hm, maandag heb ik zelf een nieuwe Macbook ontvangen, een 2015 13'' rMBP 2,7GHZ/8GB/256GB ter vervanging van de onderhand alweer drie jaar oude 15''rMBP; valt de performance onwijs tegen. Zelfs het afspelen van spotify hapert tijdens het openen van een tab in Safari. Na talloze reinstalls en andere trucjes toch maar als DOA aangemerkt. Nu weer afwachten tot er een nieuwe bezorgd wordt.
Ik mag hopelijk aannemen dat het 2015 model rondjes loopt om die uit 2012? Op grafisch vlak wellicht niet, maar verder toch wel.
De 2012 15" rMBP is nog wel een stuk sneller dan de 13" 2015 rMBP. De 2012 heeft een quad-core i7 en een GT650M gpu. De 2015 13" een dual-core i5 en hd6100 gpu.

Problemen die jij noemt zouden inderdaad niet mogen, ook al is de 13" langzamer dan je oude 15".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:02
Een 15" MacBook Pro heeft nu eenmaal veel meer kracht in huis dan een 13". Dat de 13" recenter en nieuwere technologieën gebruikt maakt daarbij niet veel uit. De 13" gaat het hooguit op een klein aantal aspecten winnen, zoals single-core performance en lees/schrijf snelheid van de SSD. Maar gaat in overall performance niet winnen van een 3 jaar oudere 15".

Veel mensen denken dat het enige verschil tussen de 13" en de 15" het schermgrote is. Het zijn twee verschillende machines, en de 13" rMBP is naar mijn neming de naam MacBook Pro niet waardig. Het is zoals de "oude MacBook" was. De 15" is een krachtpatser, en de 13" zit tussen de MacBook Air en 15" MacBook Pro in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 15:17
ThomasG schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:10:
Een 15" MacBook Pro heeft nu eenmaal veel meer kracht in huis dan een 13". Dat de 13" recenter en nieuwere technologieën gebruikt maakt daarbij niet veel uit. De 13" gaat het hooguit op een klein aantal aspecten winnen, zoals single-core performance en lees/schrijf snelheid van de SSD. Maar gaat in overall performance niet winnen van een 3 jaar oudere 15".

Veel mensen denken dat het enige verschil tussen de 13" en de 15" het schermgrote is. Het zijn twee verschillende machines, en de 13" rMBP is naar mijn neming de naam MacBook Pro niet waardig. Het is zoals de "oude MacBook" was. De 15" is een krachtpatser, en de 13" zit tussen de MacBook Air en 15" MacBook Pro in.
Hmhm, dat begrijp ik ook wel, maar in mijn use case (dev met externe build server) zal er vermoedelijk meer winst te behalen zijn uit de snellere SSD dan ik verlies aan processorsnelheid. Zaken als Spotify en Safari zouden toch echt zonder problemen moeten werken lijkt me (dat zou ik ook verwachten van de nieuwe 12'' Macbook).

Ben ik echt te naïef om te verwachten dat in dagelijks gebruik het niet merkbaar zou moeten wezen (behalve in aanzienlijk betere accu en een lichtere machine)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:20
vistu schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 11:24:
De 15'' rMBP 2012 is inderdaad krachtiger dan de 13'' rMBP 2015, ik heb hierover niet zo lang geleden nog een post gemaakt (gaat niet over de 2012 variant, maar zelfs die scoort hoger in benchmarks ivm de 13'' rMBP):
RnB schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 21:19:
Geen idee of het toegevoegde waarde heeft voor dit topic, maar misschien zijn er meer die het ook wel merkwaardig zouden vinden.

De high-end i7 in de rMBP 13'' 2015 (3,1GHz Intel Core i7-5557U) waar je big bucks voor moet betalen, scoort lager in zowel de Single Core als de Multi Core benchmark in GeekBench dan de standaard i7 die in de rMBP 15'' zit (2014 variant met Intel Core i7-4770HQ).

De i7 in de rMBP 13'' gebruikt een nieuwere architectuur en draait 0,9GHz sneller dan de i7 in de rMBP 15'' 2014, maar is desondanks niet sneller dan de oudere i7.

Nu zullen cpu guru's dit wel weten, maar ik kan mij voorstellen dat meer mensen zullen denken dat een nieuwere architectuur met een hogere kloksnelheid, ook een hogere performance betekent.

Just my 2 cents op deze zaterdagavond. :P
Conclusie was later dat de cpu's in de 13'' lager in verbruik zijn dan de cpu's in de 15'' (TDP van 25 Watt itt 45 Watt als ik mij niet vergis) en uiteraard dat de 15'' een QC ipv DC gebruikt.

Overigens is dat niet de reden dat de performance bij jou tegenvalt. Als Spotify gaat haperen als jij een tab toevoegd, dan gaat er iets niet goed. Dat gaat bij een oude C2D MacBook nog zonder problemen.
Ik denk niet dat je veel degradatie in performance gaat merken, maar daarvoor moet jouw systeem wel probleemloos draaien en dat doet ie op het moment niet.
Dus dat je hem hebt aangemerkt als een DOA is denk ik wel goed.

Heb je een schone installatie gedaan? En wat houden die talloze trucjes in? Een SMC reset wil soms ook nog wel eens voor wonderen zorgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, om nog even terug te komen op het "onscherpe scherm". Het ligt wel degelijk aan het feit dat ik gewend geworden ben aan het retina scherm. Op de grote monitor ziet het er net even scherp uit als dat ik mijn Windows laptop eraan hang. Ik heb OS X dus altijd al "scherp" gezien en het is gewoon erg wennen dat het nu niet meer scherp is (althans niet meer zo scherp want 1080p is nu ook zo slecht nog niet). Ik laat er voorlopig mijn Windows laptop aanhangen (die heeft net wat meer kracht door de HD6770M videokaart ivm licht gamewerk). Valt me wel wat tegen dat ik mijn Mac niet kan gebruiken zonder me te ergeren. Achja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 18:03:
Oke, om nog even terug te komen op het "onscherpe scherm". Het ligt wel degelijk aan het feit dat ik gewend geworden ben aan het retina scherm. Op de grote monitor ziet het er net even scherp uit als dat ik mijn Windows laptop eraan hang. Ik heb OS X dus altijd al "scherp" gezien en het is gewoon erg wennen dat het nu niet meer scherp is (althans niet meer zo scherp want 1080p is nu ook zo slecht nog niet). Ik laat er voorlopig mijn Windows laptop aanhangen (die heeft net wat meer kracht door de HD6770M videokaart ivm licht gamewerk). Valt me wel wat tegen dat ik mijn Mac niet kan gebruiken zonder me te ergeren. Achja.
duidelijk luxe probleem ;-)
ik heb het zelfde probleem met mijn 1080p scherm.
inmiddels heb ik mijn desktop maar geupgrade :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. Jammer genoeg heb ik hier geen zak geld staan om een 4K scherm aan te kopen. Daar zou de rMBP het volgens mij ook wel wat lastiger mee hebben om alles soepeltjes te blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:14:
Inderdaad. Jammer genoeg heb ik hier geen zak geld staan om een 4K scherm aan te kopen. Daar zou de rMBP het volgens mij ook wel wat lastiger mee hebben om alles soepeltjes te blijven draaien.
mijn 13" mbp ( retina 2013, 16gb, 256gb ssd )
heeft 't met 8k in totaal nog steeds vol weten te houden ( ik game er dan uiteraard niet mee, want dat is met die integrated Iris chip vrijwel niet te doen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:09
Xantios schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:03:
[...]

duidelijk luxe probleem ;-)
ik heb het zelfde probleem met mijn 1080p scherm.
inmiddels heb ik mijn desktop maar geupgrade :+
Herkenbaar, ik had na de aanschaf van mijn rMBP meteen een DP -> VGA stekkertje gehaald.
Mijn Dell 24" heeft geen HDMI. Ik heb deze eenmaal gebruikt, en sindsdien ligt het stekkertje in de doos.

Het kwaliteitsverschil is dermate groot dat het meteen zichtbaar is. Ik heb echter het omgekeerde met mijn 13" HP laptop (1366x768).

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja inderdaad erg herkenbaar. Ik heb hier ook een 15 inch laptop met 1366x768 en daarnaast ziet mijn monitor er een stuk scherper uit, maar naast mijn rMBP is het echt alsof het een low quality display is. Jammer genoeg kost een 4K scherm me nog wat te veel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 13:12:
Nu 3 dagen in het bezit van de nieuwe Macbook pro 13'' en ik had dus echt niet verwacht dat afbeeldingen op de meeste internetsites zo ongelofelijk onscherp zijn. Ik vind het haast een nadeel aan het scherm, erger me er kapot aan. Verder is dit een heerlijk apparaat dat voorgoed doet afrekenen met Windows laptops, dat kan hier echt niet meer tegen op, wat een gebruikersgemak en wat een snelheid..
Dat ligt dan deels aan de gebruikte resolutie op de webpagina's. Als je een Retina-Ready site maakt zal je op hogere resoluties je foto's/platen moeten uploaden.

Ander verhaal:

In april is mijn Logicboard vervangen van mijn 2011 MacBook Pro 15" (6750M Radeon Gate gebeuren) echter beginnen de artifacts nu al weer op te treden :( |:( ;w. Ik vrees ervoor dat ik een dezer dagen mijn MacBook Pro weer terug mag brengen voor een tweede swap :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allen,

Ik zit verder een beetje te dubben of ik voor de 2014 MBP 15" 16GB, 512GB met NVIDIA GT 750M (en Mavericks) zal gaan of toch voor de nieuwe 15” MacBook Pro Retina: 2,5GHz i7, 16GB, 512GB, AMD R9-M370X (met Yosemite) moet kiezen. Ik gebruik de laptop voornamelijk voor professioneel (interaction) design, illustratie, plus video-editing. Veel Adobe CC spul dus plus Final Cut Pro en Sketch.

De geluiden betreffende de 'nieuwe' videokaart zijn wisselend, moeilijk om daar de 'AMD' haters te onderscheiden van objectieve ervaringen met die nieuwe kaart.
En verder zou er een snellere SSD schijf in moeten zitten. Lastig om te beoordelen of de nieuwe config het extra geld waard is.

Heeft iemand hier al ervaring met de nieuwe MBP 15"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ja, maar ik kan niet voor jou beoordelen of het het geld waar is of niet.
Ik ben van een 2014 basis (dus zonder dGPU) naar de 2015 best (dus met dGPU) gegaan en dat was de upgrade zeker waard.

Wat ik veel lees is dat de AMD gpu's geen CUDA ondersteunen en daardoor bij sommige applicaties veel minder snel zijn dan de Nvidia tegenhangers. Anderzijds lees ik ook dat de AMD gpu's sneller zijn met openCL, wat geloof ik in Apple applicaties gebruikt wordt.

Ik denk dat je daar vooral het verschil in moet gaan zoeken, veel zullen ze niet van elkaar afwijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:40
Je kan je macbook pro 15 inch niet aansluiten op een 2560x1440 scherm (BenQ) als 2 de scherm.

Als je 1080p als resolutie neem vult hij het scherm niet, er zijn niet veel andere keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
Xantios schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 20:23:
mijn 13" mbp ( retina 2013, 16gb, 256gb ssd )
heeft 't met 8k in totaal nog steeds vol weten te houden ( ik game er dan uiteraard niet mee, want dat is met die integrated Iris chip vrijwel niet te doen )
Met "vol weten te houden", bedoel je dan dat ie het net trekt of dat alles vlekkeloos verloopt en er nul haperingen of wat dan ook te zien zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
heb ook last van wifi problemen

speedtest.net
Iphone
asus AC 35 Mbps
time capsule N 31 Mbps

macbook pro 2014 10.10.4
asus AC 14 Mbps
linksys AC 11 Mbps
time capsule N 11 Mbps

apple en wifi ;w

[ Voor 6% gewijzigd door icegodd op 26-06-2015 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeliski
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-05-2023
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:46:
Dag allen,

Ik zit verder een beetje te dubben of ik voor de 2014 MBP 15" 16GB, 512GB met NVIDIA GT 750M (en Mavericks) zal gaan of toch voor de nieuwe 15” MacBook Pro Retina: 2,5GHz i7, 16GB, 512GB, AMD R9-M370X (met Yosemite) moet kiezen.
Beste Ellumination,
Ik heb misschien niet zoveel inbreng op uw post, want ik heb nog nooit een macbook gehad. Wel beschik ik over een windows laptop met een Nvidea Geforce GT750m, 8gb i5 4200u. Performancewijs denk ik dat de 370x het een stuk beter zal doen. De Nvidea GT750m is al bijna 2 jaar oud. Als het een 850m is, weet ik het niet. Ik heb wel een 5400 rpm harde schijf erin zitten, dus dat maakt hem een stuk trager. Met World of Warcraft haalde ik in rustige gebieden ongeveer 40 fps, drukke gebieden ongeveer 20 fps. Zelf ben ik tevens aan het kijken naar een Macbook Pro, maar deze is niet zo duur als die van u.

Met vriendelijke groet,
Obeliski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ThomasG schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 14:10:

Dus een machine is "pro" waardig omdat er een quad in zit? Die hele marketing praat "pro" is onzinnig.
Voor de meeste gebruikers is er een geschikte laptop in de Apple line-up, die toevoeging "pro" is totaal overbodig.
Kijk gewoon wat je met de laptop wilt doen en kies je modelletje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dolby schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 14:06:
[...]

Dus een machine is "pro" waardig omdat er een quad in zit? Die hele marketing praat "pro" is onzinnig.
Voor de meeste gebruikers is er een geschikte laptop in de Apple line-up, die toevoeging "pro" is totaal overbodig.
Kijk gewoon wat je met de laptop wilt doen en kies je modelletje
Nuchtere constatering die niet weinig hout snijdt.

Kijk wat je nodig hebt op grond van je ervaringen met eerdere computers en wat je denkt nodig te hebben in de aankomende pak hem beet 3 jaar.

De extra functionaliteit van duurdere exemplaren zijn slechts functioneel wanneer je die extra functionaliteiten ook daadwerkelijk gebruikt. Gaat er niet zozeer om wat een computer kan maar vele malen meer wat je er daadwerkelijk mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 22:46:
Dag allen,

Ik zit verder een beetje te dubben of ik voor de 2014 MBP 15" 16GB, 512GB met NVIDIA GT 750M (en Mavericks) zal gaan of toch voor de nieuwe 15” MacBook Pro Retina: 2,5GHz i7, 16GB, 512GB, AMD R9-M370X (met Yosemite) moet kiezen. Ik gebruik de laptop voornamelijk voor professioneel (interaction) design, illustratie, plus video-editing. Veel Adobe CC spul dus plus Final Cut Pro en Sketch.

De geluiden betreffende de 'nieuwe' videokaart zijn wisselend, moeilijk om daar de 'AMD' haters te onderscheiden van objectieve ervaringen met die nieuwe kaart.
En verder zou er een snellere SSD schijf in moeten zitten. Lastig om te beoordelen of de nieuwe config het extra geld waard is.

Heeft iemand hier al ervaring met de nieuwe MBP 15"?
Nee, ik heb het model de GT750M. DM maar als ik iets voor je moet gaan testen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Laatst online: 22-09 22:58

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb nu m'n 15" Macbook, maar ik ga er veel mee reizen. Nu wil ik een fatsoenlijke rugzak. Ik was aan het denken om eentje met gevoerd (zo'n fluffy spul) te nemen die de macbook beschermt. Ik wil geen sleeve. Gewoon laptop in rugzak en klaar!

Ik dacht aan deze: http://www.rugzakcenter.n...r-25l-backpack-black.html
YouTube: Rack Outfitters Presents the Thule TCBP-117 Crossover MacBook 25 Liter Backpack

Wat denken jullie?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Herschel pop quiz als je niet zo'n overduidelijke laptoptas wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47
JSt1983 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:01:
Ik ben het hiermee eens.
Heb ook een Herschel bij Coolbue gekocht
Deze heb ik: http://www.rugzakcenter.n...el-parkgate-navy-red.html

Bevalt echt perfect. Laptop goed beschermd, ook goed tegen water (kon vorige week goed uitproberen ;)).
En nog genoeg inhoud over naar je laptop (ik heb altijd lunch, iPad, brillenkoker, notieblokje en pennen bij me en nog genoeg ruimte over)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

2 weken oude rMBP 13'' (128gb SSD) op de kop kunnen tikken voor 1150,-. Ben er uiteraard weer zeer content mee. De nieuwe touchpad is werkelijk waar subliem, daar komt geen andere (non-Apple)laptop bij in de buurt.

Binnenkort ook maar eens Windows 10 erop gooien naast OSX, kijken hoe dat draait.

Ben trouwens ook maar eens overgestapt op Safari, van Chrome. Vooralsnog geen spijt van.

[ Voor 13% gewijzigd door London op 27-06-2015 22:16 ]

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ryur schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:05:
[...]

Ik ben het hiermee eens.
Heb ook een Herschel bij Coolbue gekocht
Deze heb ik: http://www.rugzakcenter.n...el-parkgate-navy-red.html

Bevalt echt perfect. Laptop goed beschermd, ook goed tegen water (kon vorige week goed uitproberen ;)).
En nog genoeg inhoud over naar je laptop (ik heb altijd lunch, iPad, brillenkoker, notieblokje en pennen bij me en nog genoeg ruimte over)
hmm, ik vond de Thule wat stoerder/serieuzer uitzien...maar begin nu toch te twijfelen...de Thule lijkt meer 'bulky' en deze oogt wat kleiner, wat ook wel prettig is...

Dus voldoende plek voor ook een adapter erbij en de iPad is ook mooi beschermd? Bij de Thule heb je daar nog een apart compartement voor, voor de iPad.

[ Voor 9% gewijzigd door Boy op 27-06-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

JSt1983 schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 21:01:
ik zie dat die maar 20 liter is. Dat vind ik wat krap. Ik wil ook wel eens wat kleren meenemen (voor een enkele overnachting ergens bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Boy schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:45:
[...]

Dus voldoende plek voor ook een adapter erbij en de iPad is ook mooi beschermd? Bij de Thule heb je daar nog een apart compartement voor, voor de iPad.
Nee dat heb je helaas niet. Eigenlijk heb je 3 vakken in de tas.
De laptopvak, een grote, en een 'kleintje' (o.a. deo & een nood-paraplu zitten daarin bij mij)

Voor iPad heb ik toch maar een sleave gekocht om in de grote vak te bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ryur schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 22:48:
[...]

Nee dat heb je helaas niet. Eigenlijk heb je 3 vakken in de tas.
De laptopvak, een grote, en een 'kleintje' (o.a. deo & een nood-paraplu zitten daarin bij mij)

Voor iPad heb ik toch maar een sleave gekocht om in de grote vak te bewaren.
bedankt voor je snelle reactie!
Is er een reden waarom je niet voor de Thule zou gaan, maar voor deze? (even voor mezelf een keuze kunnen maken en probeer daar alle hulp bij te hebben, heb 'm dinsdag nodig namelijk :p )

[ Voor 11% gewijzigd door Boy op 27-06-2015 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Ik ben voor een Herschel gegaan: ik hou niet van die 'grove' rugtassen zoals die Thule.
Vooral nu ik niet meer naar school ga (reparatieperiode op school & straks afstuderen) wilde ik een minder grove (en daarom eigenlijk standaard een kleinere) tas.

Dus gewoon echt een mening van mij. Ik heb zelfs ook gekeken naar die Herschel Retreat ("de picknick tas" zoals ik hem noem), maar die had net te weinig inhoud voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batentje_kaitos
  • Laatst online: 06-11-2024
De Macbook pro retina 256 GB kost nu €1479 in Media Markt Duitsland. Dus voor degenen die in het oosten van het land wonen, of in Zuid-Limburg, sla je slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milton
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-04 12:22
RnB schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:40:
Ja, maar ik kan niet voor jou beoordelen of het het geld waar is of niet.
Ik ben van een 2014 basis (dus zonder dGPU) naar de 2015 best (dus met dGPU) gegaan en dat was de upgrade zeker waard.

Wat ik veel lees is dat de AMD gpu's geen CUDA ondersteunen en daardoor bij sommige applicaties veel minder snel zijn dan de Nvidia tegenhangers. Anderzijds lees ik ook dat de AMD gpu's sneller zijn met openCL, wat geloof ik in Apple applicaties gebruikt wordt.

Ik denk dat je daar vooral het verschil in moet gaan zoeken, veel zullen ze niet van elkaar afwijken. :)
CUDA is toch NVIDIA architectuur? Geen idee of dat dan voor dergelijke toepassing (Creative Cloud, video editting) echt iets uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
batentje_kaitos schreef op zondag 28 juni 2015 @ 11:58:
De Macbook pro retina 256 GB kost nu €1479 in Media Markt Duitsland. Dus voor degenen die in het oosten van het land wonen, of in Zuid-Limburg, sla je slag.
Lekker met een QWERTZ toetsenbord 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ryur schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 23:15:
Ik ben voor een Herschel gegaan: ik hou niet van die 'grove' rugtassen zoals die Thule.
Vooral nu ik niet meer naar school ga (reparatieperiode op school & straks afstuderen) wilde ik een minder grove (en daarom eigenlijk standaard een kleinere) tas.

Dus gewoon echt een mening van mij. Ik heb zelfs ook gekeken naar die Herschel Retreat ("de picknick tas" zoals ik hem noem), maar die had net te weinig inhoud voor mij.
Bedankt! Ik heb de parkgate besteld. De Thule kan een 17" bevatten en heeft een dun gevoerde bodem. Bij het op de grond zetten van de tas ben ik bang voor beschadigingen. Hoop dat deze goede bescherming aan bodem heeft. Hij zit ook vaster omdat hij maar tot 15" kan, dus past de laptop precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Boy schreef op zaterdag 27 juni 2015 @ 20:02:
Ik heb nu m'n 15" Macbook, maar ik ga er veel mee reizen. Nu wil ik een fatsoenlijke rugzak. Ik was aan het denken om eentje met gevoerd (zo'n fluffy spul) te nemen die de macbook beschermt. Ik wil geen sleeve. Gewoon laptop in rugzak en klaar!

Ik dacht aan deze: http://www.rugzakcenter.n...r-25l-backpack-black.html
YouTube: Rack Outfitters Presents the Thule TCBP-117 Crossover MacBook 25 Liter Backpack

Wat denken jullie?
Heb 2 jaar terug deze gekocht. Uitermate tevreden mee.
http://www.dicota.com/cat...ategory/9/#181=105&92=259

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Boy schreef op zondag 28 juni 2015 @ 14:11:
[...]

Bedankt! Ik heb de parkgate besteld. De Thule kan een 17" bevatten en heeft een dun gevoerde bodem. Bij het op de grond zetten van de tas ben ik bang voor beschadigingen. Hoop dat deze goede bescherming aan bodem heeft. Hij zit ook vaster omdat hij maar tot 15" kan, dus past de laptop precies
Bij die Herschel Pop Quiz is het laptopcompartiment in ieder geval een paar cm verheven boven de de bodem van de rugzak zelf, dus zelfs al laat je de tas vallen, dan wordt die klap prima opgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Discussie over rugzakken mag verder in [Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2 :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Toen ik vandaag thuis kwam en mijn rMBP opende moest ik mijn wachtwoord invoeren, dit is al raar gezien ik dit heb uitgezet, en hij was echt enorm traag. Enorme "lag" op het bewegen van de muis (schokkerig) en het openen van Safari was ook al een drama. Na een restart was dit euvel verdwenen maar nu is de tijd weer niet netjes "uitgelijnd".

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RjOf9p7aKXK7sOAipqPoJIzN/full.png

Daarnaast moet die soms echt laden voor de kleinste dingen (dat ik de regenboog cirkel zie :+ ). Dit lijkt mij toch zeker niet nodig met het late 2014 model. Naast dit heb ik dus ook al in redelijk korte tijd twee (B)SOD gehad. Verder weinig te vinden wat het precies veroorzaakt.

Nu heb ik sinds kort een externe HDD en Windows 8.1 geïnstalleerd via Bootcamp (is alweer weg) maar dit lijkt mij het deze problemen te kunnen veroorzaken? Ik begin bijna spijt te krijgen dat ik de overstap heb gemaakt met deze problemen.. :/

Hoe kan ik tevens software verwijderen als het slepen van de applicatie van launchpad naar prullenbak niet werkt? Heb hier al op gegooglt maar stuit eigenlijk alleen maar op andere software waar ik weinig zin in heb..

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Sinds gisteren heb ik de upgrade gemaakt van een 2012 13 inch rmbp naar een 2015 15 inch rmbp. De hoeveelheid extra schermruimte is wel even wennen moet ik zeggen, maar het bevalt goed :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milton schreef op zondag 28 juni 2015 @ 12:52:
CUDA is toch NVIDIA architectuur? Geen idee of dat dan voor dergelijke toepassing (Creative Cloud, video editting) echt iets uitmaakt.
Dat klopt, CUDA is proprietary spul van Nvidia en komt niet voor bij de AMD's. AMD gebruikt een eigen proprietary variant daarvan. Beide merken ondersteunen OpenCL wat universeel is en tevens ook werkt met andere hardware dan alleen videokaarten (processoren, dsp kaarten naast videokaarten). AMD blijkt van de twee de beste OpenCL ondersteuning te bieden. Omdat OpenCL fabrikant-onafhankelijk is ligt het veel meer voor de hand om dit in je operating systeem/software te bouwen. CUDA heeft echter als voordeel dat Nvidia hier al heel wat aan hardware omheen heeft zitten bouwen en dit eerder bestond dan OpenCL. Er is dus nog het nodige aan legacy. Dat geldt echter (vrijwel) niet voor de OS X wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Famous schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:46:
Toen ik vandaag thuis kwam en mijn rMBP opende moest ik mijn wachtwoord invoeren, dit is al raar gezien ik dit heb uitgezet, en hij was echt enorm traag. Enorme "lag" op het bewegen van de muis (schokkerig) en het openen van Safari was ook al een drama. Na een restart was dit euvel verdwenen maar nu is de tijd weer niet netjes "uitgelijnd".

[afbeelding]

Daarnaast moet die soms echt laden voor de kleinste dingen (dat ik de regenboog cirkel zie :+ ). Dit lijkt mij toch zeker niet nodig met het late 2014 model. Naast dit heb ik dus ook al in redelijk korte tijd twee (B)SOD gehad. Verder weinig te vinden wat het precies veroorzaakt.

Nu heb ik sinds kort een externe HDD en Windows 8.1 geïnstalleerd via Bootcamp (is alweer weg) maar dit lijkt mij het deze problemen te kunnen veroorzaken? Ik begin bijna spijt te krijgen dat ik de overstap heb gemaakt met deze problemen.. :/

Hoe kan ik tevens software verwijderen als het slepen van de applicatie van launchpad naar prullenbak niet werkt? Heb hier al op gegooglt maar stuit eigenlijk alleen maar op andere software waar ik weinig zin in heb..
Welke OS draai je nu? (Yosemite of de Beta van Capitan?)
De MacBook heeft alleen originele onderdelen? (geen eigen SSD geplaatst?)

Als ik dit soort problemen zou ervaren is het eerste wat ik zou doen een schone installatie starten vanaf een USB installer. Hiermee sluit je snel uit of het iets in je huidige OS is. (Ik maak natuurlijk wel een complete TimeMachine back-up)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Hmm ik zit nu te twijfelen tussen een 28 inch 4k scherm of een 34 inch 21:9 curved scherm i.c.m. mijn rMBP. Wel jammer dat 34 inch schermen nog zo duur zijn, en vooral jammer dat er al jaren geen update is gekomen van het Thunderbolt scherm van Apple.

Ik zie dat het Apple scherm al bijna 4 jaar oud is :o: Release date July 20, 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

GeeMoney schreef op maandag 29 juni 2015 @ 08:01:
[...]

Welke OS draai je nu? (Yosemite of de Beta van Capitan?)
De MacBook heeft alleen originele onderdelen? (geen eigen SSD geplaatst?)

Als ik dit soort problemen zou ervaren is het eerste wat ik zou doen een schone installatie starten vanaf een USB installer. Hiermee sluit je snel uit of het iets in je huidige OS is. (Ik maak natuurlijk wel een complete TimeMachine back-up)
Ik draai gewoon Yosemite 10.10.3.
Enkel originele onderdelen, nog nooit open geweest.

Ja ik zat ook aan een schone installatie te denken maar ik heb weinig zin om bij elke foutje of iets een schone installatie te doen. Het moet toch op een of andere manier wel op te lossen zijn, zeker gezien er amper wat opstaat..
Famous schreef op zondag 28 juni 2015 @ 20:46:

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Famous schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:55:
[...]

Ik draai gewoon Yosemite 10.10.3.
Enkel originele onderdelen, nog nooit open geweest.

Ja ik zat ook aan een schone installatie te denken maar ik heb weinig zin om bij elke foutje of iets een schone installatie te doen. Het moet toch op een of andere manier wel op te lossen zijn, zeker gezien er amper wat opstaat..

[...]

O-)
Alles wat in je launchpad staat, staat ook in je "Programs" folder in Finder.
Sleep van daaruit naar je prullenbak?

Bestudeer de activity monitor even tijdens het gedrag wat je beschrijft en of er wellicht processen veel CPU tijd opvreten of als een gek lopen te schrijven etc.

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 29-06-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

GeeMoney schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:05:
[...]

Alles wat in je launchpad staat, staat ook in je "Programs" folder in Finder.
Sleep van daaruit naar je prullenbak?

Bestudeer de activity monitor even tijdens het gedrag wat je beschrijft en of er wellicht processen veel CPU tijd opvreten of als een gek lopen te schrijven etc.
:o Hoe makkelijk kan het zijn..

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xelfer schreef op maandag 29 juni 2015 @ 11:02:
Hmm ik zit nu te twijfelen tussen een 28 inch 4k scherm of een 34 inch 21:9 curved scherm i.c.m. mijn rMBP. Wel jammer dat 34 inch schermen nog zo duur zijn, en vooral jammer dat er al jaren geen update is gekomen van het Thunderbolt scherm van Apple.

Ik zie dat het Apple scherm al bijna 4 jaar oud is :o: Release date July 20, 2011
Die gebogen schermen brengen wel curieuze spiegelingen met zich mee. Zou daar zelf niet zo snel voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 29 juni 2015 @ 12:52:
[...]

Die gebogen schermen brengen wel curieuze spiegelingen met zich mee. Zou daar zelf niet zo snel voor gaan.
Aha, hier was ik me niet van bewust. Moet ik nog eens goed naar kijken dan :o. Op dit moment vind ik de prijzen voor een 34 inch monitor nog veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
xelfer schreef op maandag 29 juni 2015 @ 13:10:
[...]

Aha, hier was ik me niet van bewust. Moet ik nog eens goed naar kijken dan :o. Op dit moment vind ik de prijzen voor een 34 inch monitor TV nog veel te hoog.
TIFIFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Dan heb je waarschijnlijk wel een ontzettend groot bureau :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quan Vu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-09 22:50

Quan Vu

Hoi

Het lijkt erop dat de trackpad van mijn anderhalve week oude Macbook Pro Retina 2015 het begeven heeft. Tenminste, de trackpad registreert wel de bewegingen maar niet de klikken. Ik voel ook geen klik en hij veert ook niet terug. Hij zit dus gewoon vast. Hebben jullie hier een DIY oplossing voor of wordt het reparatie verzoek indienen bij winkel waar ik hem heb gekocht?

Nieuw profiel. Oude nickname: ajacied88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Oei, dat is die met het nieuwe Force Touch trackpad nietwaar? Als je de kans hebt om naar een Apple Store te gaan, adviseer ik dat. Wel even een afspraak van tevoren maken in de Apple store app of via de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quan Vu

Quan Vu

Hoi

RnB schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:33:
Oei, dat is die met het nieuwe Force Touch trackpad nietwaar? Als je de kans hebt om naar een Apple Store te gaan, adviseer ik dat. Wel even een afspraak van tevoren maken in de Apple store app of via de website.
Klopt inderdaad. Ik zit nog aan te denken met duct tape eruit te laten veren want zit niet te wachten op reparatie en Apple Store zit helaas niet om de hoek. Heb hem gekocht bij de Dixons en weet niet hoe coulant ze zijn met omruiling van een product die binnen 14 dagen defect is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Als je artikel binnen 14 dagen gebreken vertoont buiten jouw schuld om, kun je teruggaan naar onze winkel en zullen wij je direct tegemoetkomen. Overleg hierover altijd met onze winkelmedewerkers.
.

Denk dat je het beste even kan bellen morgen en wie weet mag je hem bij een Dixons omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quan Vu

Quan Vu

Hoi

Famous schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:19:
[...]
.

Denk dat je het beste even kan bellen morgen en wie weet mag je hem bij een Dixons omruilen.
Goeie. Thanx. Dixons Rotterdam heeft dit model nog op voorraad dus morgen even bellen. Hopen dat dit een incident is en geen fabricagefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Quan Vu schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:25:
[...]

Goeie. Thanx. Dixons Rotterdam heeft dit model nog op voorraad dus morgen even bellen. Hopen dat dit een incident is en geen fabricagefout.
Mochten ze niet mee willen werken kan je altijd nog bij een Apple Store terecht binnen het eerste jaar na aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 13:15

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Quan Vu schreef op maandag 29 juni 2015 @ 18:09:
Het lijkt erop dat de trackpad van mijn anderhalve week oude Macbook Pro Retina 2015 het begeven heeft. Tenminste, de trackpad registreert wel de bewegingen maar niet de klikken. Ik voel ook geen klik en hij veert ook niet terug. Hij zit dus gewoon vast. Hebben jullie hier een DIY oplossing voor of wordt het reparatie verzoek indienen bij winkel waar ik hem heb gekocht?
Je weet dat de Force Touchpad geen fysieke bewegingen meer maakt he?
http://www.macrumors.com/...rce-touch-trackpad-click/
Quan Vu schreef op maandag 29 juni 2015 @ 19:09:
[...]

Klopt inderdaad. Ik zit nog aan te denken met duct tape eruit te laten veren want zit niet te wachten op reparatie en Apple Store zit helaas niet om de hoek. Heb hem gekocht bij de Dixons en weet niet hoe coulant ze zijn met omruiling van een product die binnen 14 dagen defect is gegaan.
Er is niks te 'veren' dus :)

[ Voor 26% gewijzigd door Oscar the Grouch op 29-06-2015 21:10 ]

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb een MBP 13' uit 2012, een 2.5ghz core i5 met 4gb ddr3 en intel HD graphics 4000. daar heb ik vanaf dag 1 een samsung 830 SSD ingehad, altijd prima gewerkt. wel werd hij geleidelijk wat slomer en met name het vloeiend afspelen van straming video werd wat storend, ik nam aan nav het gedoe met TRIM en apple ging de ssd geleidelijk minder functioneren. vorige maand startte hij nog wel op maar kon ik nergens meer op klikken. reset nvram, safe mode boot, niks hielp dus ik heb geprobeerd via internet een fresh install te doen, ik zat ik het buitenland namelijk. Daar begon hij braaf aan, maar na een paar uur werd de geschatte resterende tijd bijgesteld van+- 15 uur naar 100+ uur. Dat lag aan wifi dacht ik eerst, ik zat in griekenland dus tja... op andere plekken met goed wifi zelfde euvel, dus toen maar eens de hele SSD gewist en opnieuw gepartitioneerd. Dat ging meestal niet naar wens, ik kreeg foutmeldingen over het niet kunnen schrijven van het bestandssysteem. Eenmaal thuis met een install dvd van OSX mountain lion en bootable usb van mavericks hetzelfde gedoe: de ssd wilde niet goed wissen. bij een normale hdd had ik aan bad sectors gedacht, in ieder geval een hardware probleem. Ik heb de mbp toen maar opengeschroefd en de originele hitachi 500gb schijf erin gezet. formatteren en installeren gingen prima, dus ik dacht: balen van die ssd, maar fijn dat hij het weer doet. Wat het euvel is, daar ben ik benieuwd naar. misschien heeft hier iemand ooit iets soortgelijks meegemaakt.
Maar nu... het OSX blijft extreem langzaam, met die nieuwe, lege, geformatteerde schijf. als in, safari reageert na een fresh boot alsof hij 100 tabbladen open heeft staan. Als hij uitzending gemist eenmaal heeft draaien, gaat dat vloeiend. na een muisklik op een willekeurig programma of het apple logo links boven duurt het 5 a 10 seconden tot er iets gebeurt. Dat is niet goed natuurlijk, maar ik ben nu echt in de war: wat kan dit nou nog zijn? en wat is een logische vervolgstap? ik kan me niet voorstellen dat yosemite te zwaar is voor deze MBP, maar terug naar een oudere versie kan ik wel doen als dat zinvol is.

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Weet je zeker dat je een compleet schone installatie gedaan hebt?
Terug gaan vanaf een SSD naar een HDD is overigens ook wel flink nadelig, gevoelsmatig helemaal denk ik. Uiteraard zou het wel gewoon moeten reageren.
Kan je eens de temperaturen controleren? Wellicht word de processor warm vanwege stof waardoor hij zichzelf terug klokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
daar zal ik ook eens naar kijken. is dat met een diagnostics app te zien?

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Laatst online: 04-06 09:07
Iemand ervaring met de LG 34UM95 i.c.m. de Macbook Pro (15", late 2014)? Ik had gedacht dat ik wel scaling opties zou krijgen om de resolutie te downscalen naar 1080p in de hoogte (met 1440p is het gewoon te klein). Maar die optie heb ik niet bij de display instellingen op OS X, en ook niet in de Display Menu.
Kan het te maken hebben met het feit dat ik het scherm met een HDMI kabel aangesloten heb (ik heb nog geen TB > DP kabel)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Timons106 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:40:
Iemand ervaring met de LG 34UM95 i.c.m. de Macbook Pro (15", late 2014)? Ik had gedacht dat ik wel scaling opties zou krijgen om de resolutie te downscalen naar 1080p in de hoogte (met 1440p is het gewoon te klein). Maar die optie heb ik niet bij de display instellingen op OS X, en ook niet in de Display Menu.
Kan het te maken hebben met het feit dat ik het scherm met een HDMI kabel aangesloten heb (ik heb nog geen TB > DP kabel)?
Geen ervaring mee, maar kan zeker komen door HDMI. Implementatie van HDMI is een beetje wonky op Mac, zie ook:
Cyleo in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quan Vu

Quan Vu

Hoi

Oscar the Grouch schreef op maandag 29 juni 2015 @ 21:09:
[...]

Je weet dat de Force Touchpad geen fysieke bewegingen meer maakt he?
http://www.macrumors.com/...rce-touch-trackpad-click/

[...]

Er is niks te 'veren' dus :)
Wow, heb weer wat geleerd. Dankzij je info ben ik verder gaan kijken naar oorzaak en simpele herstart heeft de force touchpad weer wakker gemaakt. Bedankt! Artikel heb ik doorgelezen. Wat een geweldig stuk techniek van Apple trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Heb sinds 5 juni de nieuwe (2015 editie dus) Macbook Pro 13". Bevalt perfect, behalve dat het scherm nu in de rechter boven- en onderhoek gelig begint te verkleuren. Normaal gesproken valt het niet op, maar als ik film ga kijken (VLC, full-screen), dan valt het heel erg op. Na even Googlen zag ik dat er toch best wat mensen zijn die dergelijke klachten hebben, en niet alleen bij deze laptop.

Iemand anders ervaring hiermee, of weet een oplossing wat ik er mee aan moet? Heb hem destijds gekocht via Wehkamp.

Edit: Verkleuring zoals http://i43.tinypic.com/106bnva.jpg, maar dan minder erg (voor nu).

[ Voor 9% gewijzigd door Arcastin op 30-06-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Cyleo schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 11:31:
[...]

Geen ervaring mee, maar kan zeker komen door HDMI. Implementatie van HDMI is een beetje wonky op Mac, zie ook:
Cyleo in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"
Dank u, ik ga het morgen eens proberen met een TB kabel.

Overigens moet ik zeggen dat ik over het algemeen niet heel erg blij ben met de LG 34UM95. De poot is ontzettend zwak waardoor het scherm wiebelt als ik aan het typen ben.
Ik ga nu ook de pricewatch: LG 31MU97 Zwart bestellen en uitproberen. Echter is het erg jammer dat dat scherm zwart is, dat past minder goed bij mijn Mac en Apple accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Timons106 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:28:
[...]

Dank u, ik ga het morgen eens proberen met een TB kabel.

Overigens moet ik zeggen dat ik over het algemeen niet heel erg blij ben met de LG 34UM95. De poot is ontzettend zwak waardoor het scherm wiebelt als ik aan het typen ben.
Ik ga nu ook de pricewatch: LG 31MU97 Zwart bestellen en uitproberen. Echter is het erg jammer dat dat scherm zwart is, dat past minder goed bij mijn Mac en Apple accessoires.
Misschien is het handiger om andersom even met je Macbook te gaan testen bij de monitorboer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Arcastin schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:25:
Heb sinds 5 juni de nieuwe (2015 editie dus) Macbook Pro 13". Bevalt perfect, behalve dat het scherm nu in de rechter boven- en onderhoek gelig begint te verkleuren. Normaal gesproken valt het niet op, maar als ik film ga kijken (VLC, full-screen), dan valt het heel erg op. Na even Googlen zag ik dat er toch best wat mensen zijn die dergelijke klachten hebben, en niet alleen bij deze laptop.

Iemand anders ervaring hiermee, of weet een oplossing wat ik er mee aan moet? Heb hem destijds gekocht via Wehkamp.

Edit: Verkleuring zoals http://i43.tinypic.com/106bnva.jpg, maar dan minder erg (voor nu).
Ik zou garantie proberen te claimen bij de Apple Store in Amsterdam. Van tevoren online een afspraak maken met de Geniusbar. Die schermen hebben ze waarschijnlijk gewoon op voorraad, dus reparatie binnen 48h (vaak al binnen een dag). Als je hem terug moet sturen naar Wehkamp of inlevert bij een APR, ben je hem minstens twee weken kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Bossie schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 14:30:
[...]

Misschien is het handiger om andersom even met je Macbook te gaan testen bij de monitorboer?
Tsja waar? De schermen die ik wil hebben ze eigenlijk nergens staan want 'het bedrijfsrisico is te groot' (zei een medewerker van MyCom :?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
Timons106 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:04:
[...]

Tsja waar? De schermen die ik wil hebben ze eigenlijk nergens staan want 'het bedrijfsrisico is te groot' (zei een medewerker van MyCom :?).
Dat is wel heel irritant, die had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Bossie schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:51:
[...]

Dat is wel heel irritant, die had ik niet verwacht.
iCentre is nog leuker. Kom ik gisteren binnen met de vraag of ze ook 4K schermen hebben. Nu moet je je voorstellen dat er een echt macho figuur voor me staat (hij had zo uit Oh Oh Cherso kunnen komen). 'Nee, wij hebben alleen 5K' krijg ik als antwoord. Dan vraag ik 'hebben jullie ook geen 21:9 schermen van LG', met als antwoord daarop 'Nee we verkopen alleen Apple' |:(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Timons106 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 16:21:
[...]

iCentre is nog leuker. Kom ik gisteren binnen met de vraag of ze ook 4K schermen hebben. Nu moet je je voorstellen dat er een echt macho figuur voor me staat (hij had zo uit Oh Oh Cherso kunnen komen). 'Nee, wij hebben alleen 5K' krijg ik als antwoord. Dan vraag ik 'hebben jullie ook geen 21:9 schermen van LG', met als antwoord daarop 'Nee we verkopen alleen Apple' |:(.
Dit is hetzelfde als bij de groenteboer vragen of hij ook rijst verkoopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
IK ben een battlebots aflevering aan het streamen via youtube (chrome) op mijn MBPr 13" 2014 late.
Helaas gaat de RPM van de fan voorbij de 5500.
Met geen enkele game krijg ik de fan volledig in het rood. Tot nog toe is me dat alleen gelukt bij de Deezer website, dit werd door een 100%cpu leak veroorzaakt door het gebruik van flash (crossbrowser).

Ik vermoed dat hier wederom hetzelfde aan de hand is.
Weet iemand een echte fix en niet de workaround: "moet je maar geen Google apps en diensten gebruiken op een mac"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
eL_Jay schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:57:
IK ben een battlebots aflevering aan het streamen via youtube (chrome) op mijn MBPr 13" 2014 late.
Met geen enkele game krijg ik de fan volledig in het rood. Tot nog toe is me dat alleen gelukt bij de Deezer website, dit werd door een 100%cpu leak veroorzaakt door het gebruik van flash (crossbrowser).

Weet iemand een echte fix en niet de workaround: "moet je maar geen Google apps en diensten gebruiken op een mac"
"moet je maar geen Google apps en diensten gebruiken op een mac"

http://www.wired.com/2014/10/google-chrome-helper/
http://apple.stackexchang...hrome-helper-spike-my-cpu

http://www.pcworld.com/ar...e-promises-to-fix-it.html
https://discussions.apple.com/thread/4829286

Chrome is echt de IE6 van tegenwoordig. Programma zit slecht in elkaar, is traag, eet CPU, en toch (wil) iedereen het gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Whatson op 01-07-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Whatson schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:01:
[...]

"moet je maar geen Google apps en diensten gebruiken op een mac"

http://www.wired.com/2014/10/google-chrome-helper/
http://apple.stackexchang...hrome-helper-spike-my-cpu

http://www.pcworld.com/ar...e-promises-to-fix-it.html
https://discussions.apple.com/thread/4829286

Chrome is echt de IE6 van tegenwoordig. Programma zit slecht in elkaar, is traag, eet CPU, en toch (wil) iedereen het gebruiken.
Ben web-dev en om 2/3 van de wereldwijde markt niet te kunnen bedienen gaat wel erg ver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
eL_Jay schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 08:57:

Je kunt altijd flash standaard uitzetten in Chrome. Dat heb ik ook gedaan en eigenlijk geen last meer van gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 16:08
Krijg je ook veel beachballs? want dan is namelijk de Sata kabel gewoon defect. Even vervangen voor een nieuwe en je bent klaar. Is veel voorkomend probleem bij de 13" versies en in minder mate ook bij de 15" Probleem loopt van af 2010 tot 2013 modellen en is verholpen bij de retina versies.
Ben web-dev en om 2/3 van de wereldwijde markt niet te kunnen bedienen gaat wel erg ver ;)
ja en dus? Wat is je punt? Safari kan ook gewoon de user agent simuleren van Chrome, bovendien is Chrome Webkit based en dus bijna alles exact hetzelfde. 2/3 van de wereldmarkt niet kunnen bedienen is gewoon weg niet zo en voor testen is het dus best als je een keer chrome gebruikt, maar voor de rest heb je het dus net nodig. En daar gebruik je het dus wel voor.

Dus nogmaals. Moet je maar geen google apps en diensten gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb sinds deze week het 2015 model MacBook Pro Retina 15 inch met AMD graphics. Eerste indruk: merkbaar snappier, het animeren van Mission Control en swipen tussen spaces is eindelijk soepel, werkt een heel stuk beter met 4K-schermen (eindelijk dual 4K op 60Hz) en het trackpad is nog beter geworden. Force touch heb ik nog niets mee gedaan. De snellere ssd is ook wel een beetje merkbaar.

Voor mensen die met 4K monitoren willen werken is deze spec bump een aanzienlijke verbetering (mijn vorige model was een late 2013).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
De minder soepel animaties is een probleem van Yosemite. Op mijn early 2013 is de El Capitan DP een enorme verbetering, en werkt Mission Control en het swipen tussen spaces zowel op de 650M als de HD4000 gewoon soepel zoals je zou verwachten. Dat zal zeer waarschijnlijk door Metal komen, en natuurlijk de beloofde optimalisaties. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe El Capitan presteert met 4K schermen in vergelijking met Yosemite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Whatson schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 09:01:
[...]

Net toevallig een artikel gelezen dat juist Safari dat is: http://arstechnica.com/in...he-new-internet-explorer/

Overigens is het Chrome team aan het werk om het zuiniger te laten worden. Punt is dat op de mac zuinigheid niet het enige is wat er moet gaan gebeuren: Chrome is schokkerig (13" rMBP late 2014), scrollen is niet soepel, tekst lijkt af en toe onscherp (of in ieder geval apart gerendered)

@Femme: Lichtelijk jaloers op de mogelijkheid om 4k@60Hz te outputten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico0
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-02-2022
Ik zit in een dilemma, ik heb een budget van max 2300 euro en ik wil graag een macbook pro kopen. Nu heb ik twee opties: of ik haal de 13" met 512 ssd, 16 ram en 2,9ghz of het instapmodel van de 15" met 2,2 ghz, 16 ram en 256ssd.

Ik gebruik mijn laptop voor dagelijks 'normaal' gebruik en ben net begonnen met programmeren in Xcode. Mijn laptop zal niet dagelijks meegesleept worden. Is het zonde om de 13" te nemen ipv de 15" gezien de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico0
Rico0 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 18:43:
Ik zit in een dilemma, ik heb een budget van max 2300 euro en ik wil graag een macbook pro kopen. Nu heb ik twee opties: of ik haal de 13" met 512 ssd, 16 ram en 2,9ghz of het instapmodel van de 15" met 2,2 ghz, 16 ram en 256ssd.

Ik gebruik mijn laptop voor dagelijks 'normaal' gebruik en ben net begonnen met programmeren in Xcode. Mijn laptop zal niet dagelijks meegesleept worden. Is het zonde om de 13" te nemen ipv de 15" gezien de specs?
Beide het model uit 2015 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
Rico0 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 19:33:
[...]

Beide het model uit 2015 overigens.
15" Model heeft een veel snellere processor. Als je dit niet nodig hebt, maar meer aan extra opslag hebt, dan moet je de 13" nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online

CPU upgrade op 13" is geldverspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:41

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je handig inkoopt (check V&A of Marktplaats voor deals) koop je een nieuwe rMBP 15 inch met 512GB ssd en AMD graphics voor rond de 2300 euro inclusief btw (weliswaar soms geïmporteerde modellen met 1 jaar garantie). Je bent dan wel koning. Mocht je nog eens wat willen gamen of later een 4K of 5K monitor kopen dan heb je daarvoor ook alle mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online

Er is een 3e en 4e optie:
Langer doorsparen en echt halen wat je wilt :)
Tweedehands of een aanbieding afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met dit warme weer en zweethanden is die trackpad op de Macbook's bepaald niet lekker werken. Of ben ik de enige die dat heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:17:
Met dit warme weer en zweethanden is die trackpad op de Macbook's bepaald niet lekker werken. Of ben ik de enige die dat heeft?
Waarschijnlijk zit er dan wat vuil op je trackpad. Even schoonmaken doet wonderen. Met dit weer af en toe je handen even 'wassen' zonder zeep, dus alleen water, wil ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rico0
Femme schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:51:
[...]

Als je handig inkoopt (check V&A of Marktplaats voor deals) koop je een nieuwe rMBP 15 inch met 512GB ssd en AMD graphics voor rond de 2300 euro inclusief btw (weliswaar soms geïmporteerde modellen met 1 jaar garantie). Je bent dan wel koning. Mocht je nog eens wat willen gamen of later een 4K of 5K monitor kopen dan heb je daarvoor ook alle mogelijkheden.
Ik heb inderdaad wat macbooks gevonden op marktplaats. Maar ik vind het raar dat er 'nieuwe' macbooks opstaan met bon die 1/2 dagen oud zijn... Je kan binnen 14 dagen je geld terugkrijgen of ruilen... Hoe kan dat vraag ik me dan af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu de nieuwe 13 inch 2015 MBPR voor zo'n 2 weken, echter valt het me opstarten van het apparaat nog erg tegen. Ik weet vaak niet of ik het apparaat wel aan gaat doordat het eerst heel lang op zwart beeld blijft staan en daarna pas het Apple logootje komt. Duurt al met al toch zo'n 20 seconden, vind ik toch erg lang. Afsluiten daarentegen duurt slechts 3 seconden.

Verder heb ik de fans nog geen enkele keer gehoord. Ook vraag ik me wel af hoe je het beste om kunt gaan met de accu? Ik kan nu makkelijk op netstroom maar doe het niet, batterij is 55 procent en gedurende dag niet op de netstroom geweest. Is het beter om netstroom te gebruiken of om de accu vol te laden, gebruiken tot een laag percentage en vervolgens in de avond weer vol opladen? Wil dat de accu zo lang mogelijk meegaat natuurlijk. Zijn jullie overigens een fervente gebruiker van Force Touch? Ik gebruik het zelden tot nooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 01:06:
Heb nu de nieuwe 13 inch 2015 MBPR voor zo'n 2 weken, echter valt het me opstarten van het apparaat nog erg tegen. Ik weet vaak niet of ik het apparaat wel aan gaat doordat het eerst heel lang op zwart beeld blijft staan en daarna pas het Apple logootje komt. Duurt al met al toch zo'n 20 seconden, vind ik toch erg lang. Afsluiten daarentegen duurt slechts 3 seconden.

Verder heb ik de fans nog geen enkele keer gehoord. Ook vraag ik me wel af hoe je het beste om kunt gaan met de accu? Ik kan nu makkelijk op netstroom maar doe het niet, batterij is 55 procent en gedurende dag niet op de netstroom geweest. Is het beter om netstroom te gebruiken of om de accu vol te laden, gebruiken tot een laag percentage en vervolgens in de avond weer vol opladen? Wil dat de accu zo lang mogelijk meegaat natuurlijk. Zijn jullie overigens een fervente gebruiker van Force Touch? Ik gebruik het zelden tot nooit..
Normaal gesproken sluit ik mijn MacBook nooit af, dus dat het opstarten wat lang duurt merk ik niet.
Je kan gewoon je "deksel" sluiten als je klaar bent met werken. Hij gaat dan automatisch in de sluimerstand.
Ik sluit hem eigenlijk alleen af als ik weet dat ik hem meer dan een week niet ga gebruiken en dat is dan om de simpele reden om de accu te besparen.

Er zijn vele discussies geweest mbt accu gebruik maar over het algemeen kan je zeggen dat het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt. De accu's van tegenwoordig hebben allerlei slimmigheidjes en beveiligingen in zich om optimaal te functioneren.
Gewoon gebruiken hoe je het nodig hebt. Aan de lader gebruiken als die mogelijkheid er is en anders lekker mobiel werken zonder stroom eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 01:06:
Dat heb ik ook met mijn 15" rMBP 2014 editie.
Ik kom zelf van de 15" MBP 2011 (met de defecte videokaart), en daar was het Apple logo al zeer snel zichtbaar nadat ik op de aanknop drukte.

Bij mijn nieuwe Macbook zie ik wel als ik op de aanknop druk dat het scherm een 'andere tint' krijgt (dat het scherm aanstaat), maar tot het Apple logo duurt het dan nog 20 sec ongeveer en dan nog heel ff laden totdat het balkje vol is.

Ik weet niet hoe dit kan. Niet dat ik hem vaak uitzet (meestal dichtklappen), alleen als ik regen verwacht vind ik het prettiger om hem uit te zetten tijdens vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Vreemd. Bij mijn rMBP zie ik direct een appeltje als ik 'm aanzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
blupmans schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 08:55:
Vreemd. Bij mijn rMBP zie ik direct een appeltje als ik 'm aanzet...
Idd, maar is het opstartgeluidje verwijderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Bossie schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:40:
[...]

Idd, maar is het opstartgeluidje verwijderd?
Nee hoor. Maar ik zet voordat ik m'n macbook afsluit het geluid altijd uit. Dan hoor je dat rottige geluidje ook niet meer. Vooral handig als je 'm 's ochtends in de trein (in de stiltecoupé) aanzet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
blupmans schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 12:42:
Vooral handig als je 'm 's ochtends in de trein (in de stiltecoupé) aanzet :)
Of je zet hem gewoon niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
SublimnAll schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 13:02:
[...]

Of je zet hem gewoon niet uit.
Jawel. Ik vind het prettig om 'schoon' te beginnen. Om m'n macbook af te sluiten moet ik al m'n werk af hebben, dus dat probeer ik elke avond voor elkaar te krijgen. Ik merk daarnaast ook dat ie dan net weer even wat vlotter werkt.
Pagina: 1 ... 97 ... 128 Laatste