Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:02
Dat is dus totaal niet nodig. Dat is iets wat Windows gebruikers vaak doen (wat daar eigenlijk ook niet nodig is), en het na een overstap op OS X ook blijven doen. Wanneer je klaar bent met werken klap je je MacBook dicht, en wanneer je weer gaat werken klap je hem open. Voila. Over de batterij hoef je je geen zorgen te maken.

Met het afsluiten om "schoon" te beginnen schiet je helemaal niks op, behalve dat je meer tijd kwijt bent, en denkt dat het beter werkt door een placebo effect. Kortom, het zit tussen je oren.

In OS X leggen ze juist de focus op het niet hoeven afsluiten, en zitten er allemaal extra features in welke gebruik maken van het feit dat je MacBook eigenlijk altijd aan staat - weleens waar met vrijwel nihil energie verbruik. Zoals PowerNap. En dat ondermijn je eigenlijk als je hem elke dag afsluit voor een in mijn ogen rare reden. Maar goed, als je daar gelukkig van wordt; who am I to judge..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

If anything is 't langzamer omdat alle caches leeg zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 14:17
ThomasG schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:43:
Dat is dus totaal niet nodig. Dat is iets wat Windows gebruikers vaak doen (wat daar eigenlijk ook niet nodig is), en het na een overstap op OS X ook blijven doen. Wanneer je klaar bent met werken klap je je MacBook dicht, en wanneer je weer gaat werken klap je hem open. Voila. Over de batterij hoef je je geen zorgen te maken.

Met het afsluiten om "schoon" te beginnen schiet je helemaal niks op, behalve dat je meer tijd kwijt bent, en denkt dat het beter werkt door een placebo effect. Kortom, het zit tussen je oren.

In OS X leggen ze juist de focus op het niet hoeven afsluiten, en zitten er allemaal extra features in welke gebruik maken van het feit dat je MacBook eigenlijk altijd aan staat - weleens waar met vrijwel nihil energie verbruik. Zoals PowerNap. En dat ondermijn je eigenlijk als je hem elke dag afsluit voor een in mijn ogen rare reden. Maar goed, als je daar gelukkig van wordt; who am I to judge..
Ik snap hem wel. Als je van Windows af komt, of iets dergelijks, dan is het voor je gevoel beter. Dat de applicaties eens een schop krijgen. Maar goed, bij Windows moet je ook twee keer per jaar formatteren, dat hoeft bij OSX ook niet. Dus het is eigelijk een onwennigheid die lang kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:29
CRXDelSol schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 16:08:
[...]

Ik snap hem wel. Als je van Windows af komt, of iets dergelijks, dan is het voor je gevoel beter. Dat de applicaties eens een schop krijgen. Maar goed, bij Windows moet je ook twee keer per jaar formatteren, dat hoeft bij OSX ook niet. Dus het is eigelijk een onwennigheid die lang kan duren.
Dat hoeft bij windows ook niet ..., en het tweemaal per jaar formatteren is helemaal :X

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
ThomasG schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 15:43:

Ik werk al 6 jaar met osx en weet precies hoe alles in elkaar zit. IK vind het gewoon prettig om 'm regelmatig af te sluiten. Ook al is het niet persé nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
CRXDelSol schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 16:08:
[...]

Jij bent nog bij WIndows95 blijven hangen??? Windows doet qua stabiliteit niets onder voor OSX hoor. Sterker nog, Windows is stukken stabieler dan Yosemite. Hopelijk trekken ze met El Captain weer wat strak.
Iedere dag afsluiten is niet nodig, maar ik herstart mijn macbook toch eens per week en dat scheelt veel in de haperingen die niet tussen mijn oren zitten. :+

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:40
Bij het opstarten van vmware & en wat routers gaat mijn macbook pro al tegen 81° hangen.

Is dat normaal? Dit lijkt me zo hoog

edit: Nevermind, er was een process me hele CPU aan het volgooien

[ Voor 21% gewijzigd door Lyca op 04-07-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batentje_kaitos
  • Laatst online: 06-11-2024
Hallo, wanneer ik mijn macbook pro retina 13 inch 2015 van links naar rechts schud hoor ik een geluid binnenin de behuizing en het bevindt zich dan in de buurt van de escape knop. Het klinkt alsof er iets heen en weer schuift/rammelt. Hoort iemand anders dit geluid ook? Anders moet ik maar een keer naar een genius bar toe gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
batentje_kaitos schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:27:
Hallo, wanneer ik mijn macbook pro retina 13 inch 2015 van links naar rechts schud hoor ik een geluid binnenin de behuizing en het bevindt zich dan in de buurt van de escape knop. Het klinkt alsof er iets heen en weer schuift/rammelt. Hoort iemand anders dit geluid ook? Anders moet ik maar een keer naar een genius bar toe gaan.
Lol. Net even geprobeerd en heb dat ook :P voor naar achter gebeurt er niets maar bij links naar rechts schuift er iets op en neer. (rMBP 13", mid-2014)

Waarschijnlijk zijn het de brede toetsen op het toetsenbord, als tab, caps lock en shift die dat doen.

Zal wel zo horen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Whatson op 06-07-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batentje_kaitos
  • Laatst online: 06-11-2024
Whatson schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:35:
[...]

Lol. Net even geprobeerd en heb dat ook :P voor naar achter gebeurt er niets maar bij links naar rechts schuift er iets op en neer. (rMBP 13", mid-2014)

Waarschijnlijk zijn het de brede toetsen op het toetsenbord, als tab, caps lock en shift die dat doen.

Zal wel zo horen ;)
Ja klopt, wanneer ik die toetsen ingedrukt houdt en schud hoor ik het nauwelijks nog of zelfs helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aercaen
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:39
Sinds vorige woensdag eindelijk mijn MacBook Pro 13 inch en wat een fantastische laptop.
Supersnel en supermooi scherm.

Maar er is wel één ding dat ik wat raar vind. De batterijduur is veel minder dan ik verwacht. Ik haal gemiddeld tussen de 6 en 7 uur. Terwijl meeste reviews meer dan 10 uur aangeven.
En ik haal zo weinig met enkel Safari open (zonder flash geinstalleerd) en ongeveer 60 % schermhelderheid.
Iemand een idee waarom mijn laptop zoveel sneller leeg gaat? Is Youtube/Netflix via Safari kijken zo batterijvretend?

Voor de rest staat er Skype, Steam en iStat menus op geinstalleerd. Waarvan alleen de laatste altijd aanstaat. De rest zet ik alleen aan als ik ze wil gebruiken. (Dit omdat de batterijduur wat tegenvalde, idealieter zou ik ze ook aan willen laten staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:11
10 uur is maximaal en natuurlijk niet bij het bekijken van YouTube & Netflix.
Heb je de verlichting van je toetsenbord aanstaan? Onnodig overdag bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
aercaen schreef op maandag 06 juli 2015 @ 15:43:
Sinds vorige woensdag eindelijk mijn MacBook Pro 13 inch en wat een fantastische laptop.
Supersnel en supermooi scherm.

Maar er is wel één ding dat ik wat raar vind. De batterijduur is veel minder dan ik verwacht. Ik haal gemiddeld tussen de 6 en 7 uur. Terwijl meeste reviews meer dan 10 uur aangeven.
En ik haal zo weinig met enkel Safari open (zonder flash geinstalleerd) en ongeveer 60 % schermhelderheid.
Iemand een idee waarom mijn laptop zoveel sneller leeg gaat? Is Youtube/Netflix via Safari kijken zo batterijvretend?

Voor de rest staat er Skype, Steam en iStat menus op geinstalleerd. Waarvan alleen de laatste altijd aanstaat. De rest zet ik alleen aan als ik ze wil gebruiken. (Dit omdat de batterijduur wat tegenvalde, idealieter zou ik ze ook aan willen laten staan)
10 uur doet alleen het 2015 model. Eerdere modellen zitten op 7-8uur. Alles waar zo'n puntje in het dock onder staat is nog actief, op het kruisje drukken is niet daadwerkelijk volledig afsluiten van programma's. Kijk ook even in de activity monitor naar energy impact in het tabblad energy.

Als de laptop pas nieuw is, is de batterij nog niet op volledige capaciteit. Dit bereikt hij pas na een aantal keer op- en ontladen.

Verder kun je nog proberen bluetooth uit te schakelen als je dat niet gebruikt, toetsenverlichting uit etc.

Anders even kijken naar de status van je batterij met een tooltje als Coconut battery als je het echt niet vertrouwd.

[ Voor 13% gewijzigd door Whatson op 06-07-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aercaen
Whatson schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:06:
[...]

10 uur doet alleen het 2015 model. Eerdere modellen zitten op 7-8uur. Alles waar zo'n puntje in het dock onder staat is nog actief, op het kruisje drukken is niet daadwerkelijk volledig afsluiten van programma's. Kijk ook even in de activity monitor naar energy impact in het tabblad energy.
Het is een 2015 versie. Dat van die energy tab kende ik niet, bedankt daarvoor.
Ik heb er eens naar gekeken en het is duidelijk Safari dat veel gebruikt. (Er staan nu veel meer apps open omdat hij nu aan de stroom hangt, ik weet wel hoe ik een applicatie moet afsluiten op een Mac)
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/TXLnnQOkACmdUEdH22LUp8nj/full.png
Spijtig, ik kijk nogal veel media via safari en hoopte dat hij wat langer mee zou gaan. Het is nog steeds veel meer dan mijn Surface Pro 2 en Macbook Air 11 uit 2011.

edit:Foto gefixed

[ Voor 3% gewijzigd door aercaen op 06-07-2015 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 18:23
Iemand die me hierbij kan helpen? of iemand die het probleem herkent?

https://vid.me/eNra

Bij open klappen van het scherm gaat het beeld van zwart naar grijs naar inlogscherm.
Normale procedure is natuurlijk van zwart beeld naar inlogscherm. Dat grijze scherm zint
me niet en vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
bacardicoconut schreef op maandag 06 juli 2015 @ 16:14:
10 uur is maximaal en natuurlijk niet bij het bekijken van YouTube & Netflix.
Heb je de verlichting van je toetsenbord aanstaan? Onnodig overdag bv.
Ja, filmpjes kijken kost gewoon net iets meer dan statisch text lezen. 6 uur is wat weinig, maar 7-8 uur met die helderheid ligt wel in de lijn der verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blupmans schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 17:07:
[...]

Ik werk al 6 jaar met osx en weet precies hoe alles in elkaar zit. IK vind het gewoon prettig om 'm regelmatig af te sluiten. Ook al is het niet persé nodig.
Opnieuw opstarten maakt ook geheugen vrij die je niet met een programmaatje als bijvoorbeeld Dr. Cleaner vrij kan maken.

Daarnaast vind ik het een goed gebruik om apparaten die je niet gebruikt ook echt helemaal uit te zetten. Waarom stroom verbruiken terwijl je het betreffende apparaat niet gebruikt? Sluipstroom bestaat wel degelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 15:13:
[...]

Opnieuw opstarten maakt ook geheugen vrij die je niet met een programmaatje als bijvoorbeeld Dr. Cleaner vrij kan maken.

Daarnaast vind ik het een goed gebruik om apparaten die je niet gebruikt ook echt helemaal uit te zetten. Waarom stroom verbruiken terwijl je het betreffende apparaat niet gebruikt? Sluipstroom bestaat wel degelijk.
Bedankt, medestander O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsjuuh23
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 11:56
Welke sleeve voor een MacBook Pro Retina 13 inch voor rond de 15~20 euro raden jullie mij aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb een van Case Logic gewoon besteld van bol.com

Verder had ik nog een vraagje voor jullie. Ik hield daarnet mijn iPhone 6 naast mijn 2015 rMBP en zag dat het scherm van de rMBP toch wel een stukje "geler"/"warmer" oogt en dat de iPhone witter oogt. Is dit bij iedereen zo? Het hindert me niet echt, maar viel toch wel op als je ze naast elkaar houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bij mij wel. Kleuren zijn anders gecalibreerd tov elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:01
nielsjuuh23 schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 20:25:
Welke sleeve voor een MacBook Pro Retina 13 inch voor rond de 15~20 euro raden jullie mij aan?
Ik heb een rood-blauwe Neoprene sleeve uit Amerika laten komen via eBay. Volgens mij verkopen ze 'm ook in het VK tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

In die prijsrange (incl. verzenden) heb je volgensmij niet bijzonder veel keuze, anders dan een neoprene sleeve. Waar wil je je Macbook tegen beschermen?

Wat mij opviel bij het zoeken naar een sleeve, is dat er eigenlijk maar heel weinig sleeves zijn die wat bescherming bieden op het moment dat je Macbook valt. De standaard neoprene hoesjes werken natuurlijk prima tegen krassen, en zorgen voor wat meer grip als je je laptop onder je arm hebt. Maar dat is het ook wel.
Verder lijken het me vooral mode-items.

Incase ICON heeft een sleeve met een stevige beschermingsrand eromheen. Maar andere opties als je iéts serieuzere bescherming wil, zonder meteen een koffertje aan te schaffen, ben ik nog niet tegengekomen.

Zelfs de best stoer uitziende Thule Gountlet stelt volgensmij weinig voor, want aan de binnenkant zit zover ik kan ontdekken geen (significante) padding. Lijkt wel een hardshell, maar dan afritsbaar.

Afbeeldingslocatie: http://blog.binaryfactory.ca/wp-content/uploads/2012/08/IMG_3856-1024x682.jpg

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:51
aercaen schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:39:
[...]

Het is een 2015 versie. Dat van die energy tab kende ik niet, bedankt daarvoor.
Ik heb er eens naar gekeken en het is duidelijk Safari dat veel gebruikt. (Er staan nu veel meer apps open omdat hij nu aan de stroom hangt, ik weet wel hoe ik een applicatie moet afsluiten op een Mac)
[afbeelding]
Spijtig, ik kijk nogal veel media via safari en hoopte dat hij wat langer mee zou gaan. Het is nog steeds veel meer dan mijn Surface Pro 2 en Macbook Air 11 uit 2011.

edit:Foto gefixed
Gebruik je in Safari plugins (flash, silverlight) of video via HTML5?

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik ben voor een duurdere maar ook zeer sjieke optie gegeaan en heb een sleeve gekocht bij Waterfield Designs

[ Voor 7% gewijzigd door dafmay op 09-07-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe reinigen jullie je macbook pro? Ik heb nogal vettige vingers en het is dus nodig om hem eens te reinigen. Ik ben echter bang om onze microfiber doekjes te gebruiken omdat die in het verleden steeds gebruikt werden voor brillen met brillenvloeistof. Deze doekjes bevatten dus waarschijnlijk nog een beetje van dat product en ik weet niet of dat potentieel schadelijk is.

Dus, wat zouden jullie gebruiken om de rMBP te reinigen (het aluminium en tobo vooral).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Ikzelf heb een ACME MADE

Afbeeldingslocatie: http://store.storeimages.cdn-apple.com/4662/as-images.apple.com/is/image/AppleInc/aos/published/images/H/FZ/HFZ22/HFZ22?wid=800&hei=800&fmt=jpeg&qlt=95&op_sharpen=0&resMode=bicub&op_usm=0.5,0.5,0,0&iccEmbed=0&layer=comp&.v=1428699507629

Maar is niet meer verkrijgbaar in NL zie ik.
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:57:
Hoe reinigen jullie je macbook pro? Ik heb nogal vettige vingers en het is dus nodig om hem eens te reinigen. Ik ben echter bang om onze microfiber doekjes te gebruiken omdat die in het verleden steeds gebruikt werden voor brillen met brillenvloeistof. Deze doekjes bevatten dus waarschijnlijk nog een beetje van dat product en ik weet niet of dat potentieel schadelijk is.

Dus, wat zouden jullie gebruiken om de rMBP te reinigen (het aluminium en tobo vooral).
Zie:
Whatson in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"

[ Voor 57% gewijzigd door Whatson op 09-07-2015 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aercaen
Erulezz schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 10:55:
[...]

Gebruik je in Safari plugins (flash, silverlight) of video via HTML5?
Geen Flash of Silverlight geïnstalleerd, enkel HTML5 video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Ik doe het met een (droog) microvezel doekje...werkt perfect.

edit : ps zo'n doekje kan zelfs in de wasmachine, dus zo nu en dan weer een schoon doekje :)

[ Voor 6% gewijzigd door dafmay op 09-07-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat ik dan maar eens zo'n doekje haal voor uitsluitend gebruik voor rMBP en iPhone (vingerafdrukken). Dan moet ik me geen zorgen maken om eventuele beschadigingen van de coating en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsjuuh23
  • Laatst online: 08-06 11:56
Bedankt voor de tips heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je een bril met kunststof glazen hebben is mij verteld door de zaak waar ik mijn bril kocht dat een gewone theedoek zonder enige vloeistof het beste werkt.

Heb je niets aan voor wat betreft je Mac maar wel betreffende je bril. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
Niemand die mij kan helpen met het onderstaande probleem? zit namelijk met mijn handen in het haar...

emand die me hierbij kan helpen? of iemand die het probleem herkent?

Bij open klappen van het scherm gaat het beeld van zwart naar grijs naar inlogscherm.
Normale procedure is natuurlijk van zwart beeld naar inlogscherm. Dat grijze scherm zint

Komt trouwens alleen voor wanneer die niet aan het netstroom hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mfreriks schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:14:
Niemand die mij kan helpen met het onderstaande probleem? zit namelijk met mijn handen in het haar...

Letterlijk een tiende seconde....

Al een NVRAM/DRAM/SMC reset geprobeerd. Mocht dat niet werken OSX opnieuw installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
bang dat het een begin is voor meer vandaar... reset en factory defealts al gehad idd:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je d'r echt zo bang voor bent, zou ik even langsgaan bij de verkopende partij.
Beter om het aan te melden vóór je garantie vervalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zie regelmatig als ik uit standby ga een hele kerstboom aan kleurtjes voordat het inlog scherm tevoorschijn komt. Lijkt me niet direct een defekt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
fsfikke schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:08:
[...]

Ik zie regelmatig als ik uit standby ga een hele kerstboom aan kleurtjes voordat het inlog scherm tevoorschijn komt. Lijkt me niet direct een defekt.
Verder nooit geen problemen gezien?

zal eens even na gaan vragen dan:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 12:43:
[...]

Mocht je een bril met kunststof glazen hebben is mij verteld door de zaak waar ik mijn bril kocht dat een gewone theedoek zonder enige vloeistof het beste werkt.

Heb je niets aan voor wat betreft je Mac maar wel betreffende je bril. :P
Ik heb geen bril hoor, mijn vader wel. Ik gebruikte vroeger gewoon brillenvloeistof, spoot dit op een microfiber doekje (die je bij screenprotectors, rMBP enzovoorts krijgt) en wreef dan het scherm af. Ben er slechts recentelijk achter gekomen dat dit de coating kan aantasten, dus wou nu met mijn nieuwe rMBP en nieuwe iPhone 6 vanaf het begin op een "veilige" manier ze kuisen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Boy

www.byoscoop.nl

Ik lees online meer mensen met het issue wat ik heb: niet echt lekker beeld op FullHD monitor, displayport en HDMI (gebruik die laatste).

Heb al een scriptje geprobeerd http://www.ireckon.net/20...ty-of-an-external-monitor

Maar is echt niet lekker beeld. Ik zie zelfs niet goed of ik een link heb aangeklikt of niet (paars/blauw). Fonts zijn niet helemaal scherm (beetje blurry), dit geprobeerd: defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 2
maar doet ook niets....

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is de beste plaats om mijn rMBP te bewaren tijdens mijn reis? In een sleeve in kleerkast of beter open en bloot op bureau of in sleeve op bureau? Ik denk hierbij aan warmte (kast zal wel koeler zijn) en stof (kast is stoffiger, alhoewel dat waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt in een sleeve met rits). Wat zouden jullie doen?

De batterij laat ik sowieso zakken tot rond de 50% aangezien Apple en zowat iedere manufacturer dit aanraadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 10:58:
Wat is de beste plaats om mijn rMBP te bewaren tijdens mijn reis? In een sleeve in kleerkast of beter open en bloot op bureau of in sleeve op bureau? Ik denk hierbij aan warmte (kast zal wel koeler zijn) en stof (kast is stoffiger, alhoewel dat waarschijnlijk niet zoveel uitmaakt in een sleeve met rits). Wat zouden jullie doen?

De batterij laat ik sowieso zakken tot rond de 50% aangezien Apple en zowat iedere manufacturer dit aanraadt.
Reis als in: Ik ben maanden weg en ik gebruik mijn Mac in al die maanden niet? Want dan wordt het interessant om met dat soort dingen rekening te houden. Ga je 2 weken weg, sluit het ding af en zet hem weg en ga vakantie vieren :P
Boy schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 08:55:
Ik lees online meer mensen met het issue wat ik heb: niet echt lekker beeld op FullHD monitor, displayport en HDMI (gebruik die laatste).

Heb al een scriptje geprobeerd http://www.ireckon.net/20...ty-of-an-external-monitor

Maar is echt niet lekker beeld. Ik zie zelfs niet goed of ik een link heb aangeklikt of niet (paars/blauw). Fonts zijn niet helemaal scherm (beetje blurry), dit geprobeerd: defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 2
maar doet ook niets....
Via HDMI heb ik ook altijd problemen. Ik heb voor een paar euro een DP->HDMI kabeltje gehaald op dx.com, problemen opgelost. Jammer dat je weer er geld tegen aan moet smijten om dingen te fixen, maar zo gaan die dingen wel vaker bij Apple :P
fsfikke schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:08:
[...]

Hier ook een kleine discoshow van tijd tot tijd tot ik hem open klap. Had hij direct in het begin al, gebruik hem nu al een jaar zonder problemen. Doet hem niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha inderdaad 2 weken. Ik wist gewoon niet goed wat Apple bedoelt met "lange tijd". :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Boy

www.byoscoop.nl

Cyleo schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:13:

Via HDMI heb ik ook altijd problemen. Ik heb voor een paar euro een DP->HDMI kabeltje gehaald op dx.com, problemen opgelost. Jammer dat je weer er geld tegen aan moet smijten om dingen te fixen, maar zo gaan die dingen wel vaker bij Apple :P
Die had ik nog liggen van m'n Dell XPS 13, maar daar had ik hetzelfde mee.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:35:
Haha inderdaad 2 weken. Ik wist gewoon niet goed wat Apple bedoelt met "lange tijd". :D
Gewoon afsluiten en opbergen lijkt mij afdoende. Die twee weken gaan geen schade aanrichten aan je batterij, of je die nu op 100% of op 10% hebt staan.
Dat beetje stof wat erop komt als je 2 weken weg bent geweest is er met 1 doekje ook wel weer af, ook niet echt iets om rekening mee te hoeven houden :)

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wellicht een domme vraag maar het moet toch mogelijk zijn om Time Machine te gebruiken via een TP-Link WR1043ND router waar een externe USB-schijf aan gekoppeld is? Deze is via Finder te raadplegen en kan er op schrijven maar Time Machine vindt de schijf niet. Mogelijk lukt dit wel via Open WRT maar ik hoopte ook dat de basis firmware werkt. Deze link (http://devolblog.devolfam...re-as-a-timemachine-disk/) impliceert dat dit werkt maar helaas doet de link het niet meer.

[ Voor 31% gewijzigd door Aghanim op 10-07-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:54

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Meen je dit serieus?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoite schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:43:
[...]

Gewoon afsluiten en opbergen lijkt mij afdoende. Die twee weken gaan geen schade aanrichten aan je batterij, of je die nu op 100% of op 10% hebt staan.
Dat beetje stof wat erop komt als je 2 weken weg bent geweest is er met 1 doekje ook wel weer af, ook niet echt iets om rekening mee te hoeven houden :)
Oh oke deze berichten stellen me gerust. Dat percentage is ook maar best, want ik krijg dit ding ook gewoon niet leeg. Echt serieus indrukwekkende battery life op de 2015 rMBP 13 inch. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite

Hoite

Goed verhaal

Aghanim schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:45:
Wellicht een domme vraag maar het moet toch mogelijk zijn om Time Machine te gebruiken via een TP-Link WR1043ND router waar een externe USB-schijf aan gekoppeld is? Deze is via Finder te raadplegen en kan er op schrijven maar Time Machine vindt de schijf niet. Mogelijk lukt dit wel via Open WRT maar ik hoopte ook dat de basis firmware werkt. Deze link (http://devolblog.devolfam...re-as-a-timemachine-disk/) impliceert dat dit werkt maar helaas doet de link het niet meer.
Voer het volgende commando uit in de Terminal:

code:
1
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

http://www.engadget.com/2...e-on-unsupported-volumes/

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hoite schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:54:
[...]

Voer het volgende commando uit in de Terminal:

code:
1
defaults write com.apple.systempreferences TMShowUnsupportedNetworkVolumes 1

http://www.engadget.com/2...e-on-unsupported-volumes/
Thx. Dit heb ik nu gedaan maar ik zie nog geen voortgang. Binnen TM kan ik kiezen voor een locale disk (bijvoorbeeld USB-stick) of Andere Airport Time Capsule. Aangezien er geen locale disks is verbonden moet ik dus voor Andere Airport Time Capsule kiezen. Vervolgens gaat deze via internet zoeken maar hij vindt geen netwerk-schijf.

De netwerkschijf (verbonden aan TP-Link) heb ik echter wel gekoppeld aan de Macbook via Finder -> Go -> Connect to server. Hier heb ik smb://192.168.178.14/volume1 geconnect en via Finder kan ik hierin browsen en ook schrijven. File sharing heb ik zowel SMB als AFP geactiveerd.

Het gedeelte waar ik niet uit kom is hoe ik zorg dat de netwerkschijf door TM herkend wordt als mogelijke schijf. Tenzij dit komt omdat deze een NTFS formaat heeft en geen HFS+.

Een duidelijke tutorial die dit gedeelte beschrijft kan ik niet vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47
Aghanim schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 12:56:
[...]

Het gedeelte waar ik niet uit kom is hoe ik zorg dat de netwerkschijf door TM herkend wordt als mogelijke schijf. Tenzij dit komt omdat deze een NTFS formaat heeft en geen HFS+.
Ik denk zelf dat het komt omdat Mac's niet standaard naar NTFS kan schrijven.
Zou zelf de schijf HFS+ maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
En dat format lijkt de TP-Link weer niet te ondersteunen, de schijf wordt niet herkend als HFS+ (Apple) partitie. Dan moet ik toch de router firmware aanpassen.

[ Voor 17% gewijzigd door Aghanim op 10-07-2015 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite

Hoite

Goed verhaal

Aghanim schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:16:
En dat format lijkt de TP-Link weer niet te ondersteunen, de schijf wordt niet herkend als HFS+ (Apple) partitie. Dan moet ik toch de router firmware aanpassen.
Time Machine moet inderdaard HFS+ hebben, kun je de schijf niet formatteren aan je Mac en hem daarna terughangen aan je router?
Ondersteund je router wel AFP?

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
ja?:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hoite schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 13:22:
[...]

Time Machine moett inderdaard HFS+ hebben, kun je de schijf niet formatteren aan je Mac en hem daarna terughangen aan je router?
Ondersteund je router wel AFP?
Het lijkt gelukt te zijn, dat wil zeggen mijn externe-HDD connected aan de TP-link router wordt nu als Time Machine herkend. Zonder de schijf te formatteren naar HFS+ en via de standaard firmware.

http://lifehacker.com/569...etworked-windows-computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 10:32
Moet zeggen dat de accu van mijn mid 2014 MBP toch wel hard achteruit gaat, in het begin haalde ik met gemak 8 uur, nu mag ik in vergelijkbare omstandigheden blij zijn met maximaal 5 uur. Is toch wel een behoorlijke terugval in een jaar tijd, waarbij het niet eens mijn hoofd computer is. Qua battery cycles zal ik wel op 20 zitten ofzo.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:10:
Moet zeggen dat de accu van mijn mid 2014 MBP toch wel hard achteruit gaat, in het begin haalde ik met gemak 8 uur, nu mag ik in vergelijkbare omstandigheden blij zijn met maximaal 5 uur. Is toch wel een behoorlijke terugval in een jaar tijd, waarbij het niet eens mijn hoofd computer is. Qua battery cycles zal ik wel op 20 zitten ofzo.
Check even met Coconut battery en post een screenshot hier. Te weinig ontladen is niet goed voor de batterij. Als hij permanent aan de stroom hangt, moet je hem maandelijks even op de batterij gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Had trouwens een Google Alert ingesteld voor nieuws over Staingate:

Wordt nu ook opgepikt door de BBC:
http://www.bbc.com/news/technology-33311223

http://www.ubergizmo.com/...book-pro-staingate-apple/
http://appleinsider.com/a...-call-on-apple-for-action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb me erop verkeken hoe krasbaar een Macbook pro eigenlijk is. Je hoeft maar iets met een ijzertje (sluiting van je horloge bijvoorbeeld of je riem als je 'm op je schoot hebt) over je MBP te schuren en er komt al een flinke kras op. Tuurlijk voorkom je het niet en blijft het aluminum, maar damn, dit spul kan echt heel weinig hebben. Maar om nou een met plastic case om m'n MBP te gaan zitten....

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2015 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Laatst online: 13-02 07:32
Voor de studenten onder ons, wie weet hoe Apple verifiëert of je echt een student bent? Ik zit momenteel tussen 2 opleidingen in en ben dus niet niet een echte student bij een van de 2 maar ga wel een Macbook bestellen.

Is het feit dat je via de nl-edu site bestelt genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander0 schreef op zondag 12 juli 2015 @ 21:01:
Voor de studenten onder ons, wie weet hoe Apple verifiëert of je echt een student bent? Ik zit momenteel tussen 2 opleidingen in en ben dus niet niet een echte student bij een van de 2 maar ga wel een Macbook bestellen.

Geldig studentennummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online

Ze controleren het niet voor zover ik weet. Moet natuurlijk wel aannemelijk zijn, niet als 40 jarige er bestellen oid.

Pas achteraf zouden ze om details kunnen vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Whatson schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:30:
[...]

Check even met Coconut battery en post een screenshot hier. Te weinig ontladen is niet goed voor de batterij. Als hij permanent aan de stroom hangt, moet je hem maandelijks even op de batterij gebruiken.
Hmm ligt niet aan de accu blijkbaar, wellicht ergens iets anders niet goed:

Coconut battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Phusebox schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 21:10:
Waar ben je dan mee bezig als ik vragen mag? Ik heb een late 2013 en die gaat echt 10 a 11 uurtjes mee bij normaal gebruik (video, web, mail, itunes, photoshop, etc). Moet er wel bij zeggen dat ik El Capitan run, op Yosemite was het waardeloos.

[ Voor 5% gewijzigd door MysticX op 13-07-2015 07:59 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
RWK__ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 07:58:
[...]

Waar ben je dan mee bezig als ik vragen mag? Ik heb een late 2013 en die gaat echt 10 a 11 uurtjes mee bij normaal gebruik (video, web, mail, itunes, photoshop, etc). Moet er wel bij zeggen dat ik El Capitan run, op Yosemite was het waardeloos.
Yosemite hier, ga even geen beta OS installeren op deze machine, toch belangrijk dat alles gewoon werkt. Nou gewoon mail en web is ie al in vijf uurtjes leeg. Als ik photoshop/illustrator draai nog sneller. En gebruik geen Chrome vanwege de drain.

Hij is nu op 20 minuten 10% leeg gelopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Phusebox op 13-07-2015 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Phusebox schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:12:
[...]

Yosemite hier, ga even geen beta OS installeren op deze machine, toch belangrijk dat alles gewoon werkt. Nou gewoon mail en web is ie al in vijf uurtjes leeg. Als ik photoshop/illustrator draai nog sneller. En gebruik geen Chrome vanwege de drain.
Dat is wel erg vreemd. De beta is trouwens best wel stabiel voor het eerst, als je een poging wilt wagen :) CoconutBattery geeft ook gewoon normale waardes aan zie ik.
Anders dan kan ik niks anders zeggen om een herinstallatie te overwegen, want 5 uur.. dat haal ik niet eens met zwaar gebruik.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 07:29
RWK__ schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:17:
[...]

Dat is wel erg vreemd. De beta is trouwens best wel stabiel voor het eerst, als je een poging wilt wagen :) CoconutBattery geeft ook gewoon normale waardes aan zie ik.
Anders dan kan ik niks anders zeggen om een herinstallatie te overwegen, want 5 uur.. dat haal ik niet eens met zwaar gebruik.
Of wat tijd nemen om het process te identificeren wat je batterij leegtrekt. Als je na je herinstal je tools/apps hetinstalleert/restored is de kans groot dat je hetzelfde probleem opnieuw tegenkomt.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Net even op idle gezet met activity monitor open en ik zie bijvoorbeeld Kernel Task die constant 20-30% CPU belasting veroorzaakt... geen idee waar dat dan vandaan komt. Niet zo thuis in Mac software/OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Phusebox schreef op maandag 13 juli 2015 @ 08:44:
Net even op idle gezet met activity monitor open en ik zie bijvoorbeeld Kernel Task die constant 20-30% CPU belasting veroorzaakt... geen idee waar dat dan vandaan komt. Niet zo thuis in Mac software/OS.
OSX is gebouwd op de Unix kernel. Net zoals Linux en consorten.
OSX is dan druk bezig met iets gerelateerd aan de core, maar wat; geen idee. Heb ik ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo

Ik heb via surfspot besteld, en dat kan alleen als student, dus zodoende.
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:05:
Ik heb me erop verkeken hoe krasbaar een Macbook pro eigenlijk is. Je hoeft maar iets met een ijzertje (sluiting van je horloge bijvoorbeeld of je riem als je 'm op je schoot hebt) over je MBP te schuren en er komt al een flinke kras op. Tuurlijk voorkom je het niet en blijft het aluminum, maar damn, dit spul kan echt heel weinig hebben. Maar om nou een met plastic case om m'n MBP te gaan zitten....
Nadeel van aluminium. Ongelofelijk zacht. Zelf heb ik een plastic case in de kast liggen voor als ik hem in bijvoorbeeld het lab moet gebruiken (Robotics/Mechatronics lab, met veel dingen die krassen). Zo lang ik hem thuis of op mijn werkplek gebruik heb ik die case niet. Hij wordt er warmer door, het plastic snijdt in je polsen en het ziet er een stuk minder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Microsoft stuurt een verificatie-email en accepteert dan alleen domeinen van onderwijsinstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2015 @ 20:05:
Zijn toch ook wel niet plastic cases te vinden voor je Macbook, toch?

Overigens is de vintage look best wel in op dit moment. Een doorleefde Macbook die van binnen nog tip top in orde is zou het wel eens beter kunnen doen qua restwaarde dan je voor mogelijk houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Ik vind het wel meevallen met krasgevoeligheid. Die van mij is nu een jaar oud en heeft geen enkel krasje. Beetje schoonmaken en hij zou zo de winkel weer in kunnen.

Beetje off topic wellicht maar waar switch ik eigenlijk van primair scherm, ik wil nl mijn externe scherm als primair scherm gebruiken maar dat is me nog niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:04
Phusebox schreef op maandag 13 juli 2015 @ 22:48:
Ik vind het wel meevallen met krasgevoeligheid. Die van mij is nu een jaar oud en heeft geen enkel krasje. Beetje schoonmaken en hij zou zo de winkel weer in kunnen.

Beetje off topic wellicht maar waar switch ik eigenlijk van primair scherm, ik wil nl mijn externe scherm als primair scherm gebruiken maar dat is me nog niet gelukt.
Systeemvoorkeuren, Beeldschermen en daar vind je alle opties voor je externe display primair te maken.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Daar heb ik gezocht maar ik vind het niet... wat dat betreft kan ik nog steeds niet wennen aan de omslachtige manier van Mac denken in een groot aantal gevallen waar Windows gewoon intuïtiever werkt of gewoon de extra mogelijkheden heeft die ik op de Mac mis.

Mijn NAS een vaste netwerkschijf maken die ik op de desktop kan plaatsen is nog steeds niet gelukt ondanks diverse guides en tutorials. Iets dat in Windows 3 klikken is. Plaatsen lukt soms wel maar na een reboot is het weer weg.

Of wat te denken als ik zoek in een map dat hij dan standaard niet in die map zoekt maar op de hele hdd. Why?

Maar ik dwaal af. Verder is het een perfect machientje al mis ik wel nog een extra usb poort en is de ingebouwde sd slot te traag.

Oh ja en het feit dat de toetsen tegen het scherm aan liggen als hij dicht geklapt is, dat is toch ook wel een behoorlijke design flaw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Phusebox schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:20:
Daar heb ik gezocht maar ik vind het niet... wat dat betreft kan ik nog steeds niet wennen aan de omslachtige manier van Mac denken in een groot aantal gevallen waar Windows gewoon intuïtiever werkt of gewoon de extra mogelijkheden heeft die ik op de Mac mis.

Mijn NAS een vaste netwerkschijf maken die ik op de desktop kan plaatsen is nog steeds niet gelukt ondanks diverse guides en tutorials. Iets dat in Windows 3 klikken is. Plaatsen lukt soms wel maar na een reboot is het weer weg.
Dat werkt vrij slecht idd. Ik gebruik zelf een simpel Applescriptje die standaard runt bij een boot en om de zoveel minuten.
C: mount.scpt
1
2
3
4
5
tell application "Finder"
    try
        mount volume "smb://server/folder"
    end try
end tell
Of wat te denken als ik zoek in een map dat hij dan standaard niet in die map zoekt maar op de hele hdd. Why?
Omdat dat zo ingesteld staat totdat je het verandert. Finder > Preferences > Advanced > Search scope.
Maar ik dwaal af. Verder is het een perfect machientje al mis ik wel nog een extra usb poort en is de ingebouwde sd slot te traag.

Oh ja en het feit dat de toetsen tegen het scherm aan liggen als hij dicht geklapt is, dat is toch ook wel een behoorlijke design flaw.
Ik zou het ook een flaw noemen als het negatieve effecten had, maar dat heeft het niet want de rubberen rand rondom het scherm zorgt dat de toetsen het scherm niet aanraken en geen afdrukken achterlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Het is niet omslachtig, het is gewoon anders. Moet je gewoon aan wennen. Als je niks anders weet dan OSX, is Windows ook omslachtig, en Linux ook. Dus is een beetje een non argument, afijn; wat betreft je beeldscherm issues en anderen:

Bij Beeldschermen (In spotlight [CMD+SPATIE] zoeken naar 'Beeldschermen' krijg je gelijk juiste configuratie menu).
Daar zie je twee schermen, sleep het witte balkje van de ene naar de andere om dat scherm primair te maken. Het schermpje met het witte menu balkje is primair.
Wanneer je de map gemount hebt (CMD+K in Finder), ga je naar Systeemvoorkeuren, Gebruikers en Groepen, aan de rechterkant tabje Inloggen, sleep de mount vanaf het desktop naar dat menu met opstart opties, en vink 'm aan.
Finder > Voorkeuren (of CMD+,) > Geavanceerd

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7528392/Schermafbeelding%202015-07-13%20om%2023.34.07.png
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/7528392/Schermafbeelding%202015-07-13%20om%2023.34.16.png
Zou kunnen, geen last van.
Geen last van, dus niet zo zeer een design flaw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
fsfikke schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:42:
[...]

Dat werkt vrij slecht idd. Ik gebruik zelf een simpel Applescriptje die standaard runt bij een boot en om de zoveel minuten.
C: mount.scpt
1
2
3
4
5
tell application "Finder"
    try
        mount volume "smb://server/folder"
    end try
end tell

[...]
Scriptje is niet nodig, OSX doet veel met drag and drop in plekken waar je het niet zou verwachten, en dat is juist heel netjes. Kijk in mijn reactie hierboven waarop ik antwoord geef op al zijn punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CRXDelSol schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:45:
[...]

Scriptje is niet nodig, OSX doet veel met drag and drop in plekken waar je het niet zou verwachten, en dat is juist heel netjes. Kijk in mijn reactie hierboven waarop ik antwoord geef op al zijn punten.
Trust me ik ken alle opties voor het automatisch mounten van netwerkschijven. Maar als de netwerkschijf niet altijd beschikbaar is tijdens het inloggen, niet 100% van de tijd aanstaat en/of je niet altijd op hetzelfde netwerk zit loopt het regelmatig in de soep.

Sommige dingen zijn via een eenvoudig scriptje gewoon makkelijker te regelen. Dat vind ik ook zo mooi aan OS X, door de Unix backbone is het ontzettend makkelijk zelf dingen aan te passen en missende features zelf toe te voegen.

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 13-07-2015 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
fsfikke schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:47:
[...]

Trust me ik ken alle opties voor het automatisch mounten van netwerkschijven. Maar als de netwerkschijf niet altijd beschikbaar is tijdens het inloggen is, niet 100% van de tijd aanstaat en/of je niet altijd op hetzelfde netwerk zit loopt het regelmatig in de soep.

Sommige dingen zijn via een eenvoudig scriptje gewoon makkelijker te regelen. Dat vind ik ook zo mooi aan OS X, door de Unix backbone is het ontzettend makkelijk zelf dingen aan te passen en missende features zelf toe te voegen.
Ja okee dat zijn factoren waarmee je er niet aan ontkomt. Je kan t ook via een cronjob doen, elke 5 minuten checken of de /Volumes/<mountnaam> bestaat, zo niet, mounten. Wat ik zo fijn vind, je kan echt alles maar dan ook alles doen met snelkoppelingen op het toetsenbord. In elke applicatie elke menu item aanroepen, of gewoon een Shell of AppleScript aanroepen. Zoveel mogelijkheden. En dat is de kracht inderdaad.

Ook de reden dat ik van een Linux distro naar osx ben gegaan, het heeft net wat meer support qua games en veel mooiere applicaties, en support voor de Adobe software suite. Dat ontbrak echt in Linux. (Plus het eco systeem is heel fijn als je ook een iPhone gebruikt)

[ Voor 11% gewijzigd door xoniq op 13-07-2015 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

CRXDelSol schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:55:
[...]

Ja okee dat zijn factoren waarmee je er niet aan ontkomt. Je kan t ook via een cronjob doen, elke 5 minuten checken of de /Volumes/<mountnaam> bestaat, zo niet, mounten. Wat ik zo fijn vind, je kan echt alles maar dan ook alles doen met snelkoppelingen op het toetsenbord. In elke applicatie elke menu item aanroepen, of gewoon een Shell of AppleScript aanroepen. Zoveel mogelijkheden. En dat is de kracht inderdaad.

Ook de reden dat ik van een Linux distro naar osx ben gegaan, het heeft net wat meer support qua games en veel mooiere applicaties, en support voor de Adobe software suite. Dat ontbrak echt in Linux. (Plus het eco systeem is heel fijn als je ook een iPhone gebruikt)
Ik run de scripts met launchd, cronjob is deprecated ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
fsfikke schreef op maandag 13 juli 2015 @ 23:58:
[...]

Ik run de scriptures met launchd, cronjob is deprecated ;)
Ah, ik gebruik ook geen cronjobs in OSX, ik dacht dat die dat nog gewoon ondersteunde. Begon ik over omdat ik zelf op het werk twee taken hanteer, systeembeheerder als onze systeembeheerder weg is, en anders programmeur. En dat gaat allemaal om Linux servers. Dus vandaar haha. Ben (nog?) niet bekend met launchd in osx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Thanks voor de tips, het vreemde is dat volgens de Finder mijn netwerkdisk gemount is maar al een tijdje is het niet meer mogelijk om op de desktop een snelkoppeling te maken. Dus ik kan ook niet het trucje doen zoals hierboven beschreven.

Voorheen, geen idee waar het mis is gegaan, deed ik de schijf mounten en kwam er een icoontje op mijn desktop. Nu dus niet meer. Ook niet in de Finder kolom links, ik moet steeds naar network storage en dan door mijn nas bladeren tot aan de gemounte map. Waar dan dus een eject teken staat om aan te geven dat hij gemount is.

Wat betreft de toetsen, die rubber rand werkt dan niet want ik zie altijd afdrukken van het toetsenbord op mijn scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Laatst online: 13-02 07:32
Whatson schreef op maandag 13 juli 2015 @ 06:59:
[...]

Ze controleren het niet voor zover ik weet. Moet natuurlijk wel aannemelijk zijn, niet als 40 jarige er bestellen oid.

Pas achteraf zouden ze om details kunnen vragen
Ben gewoon 20 dus dat is geen probleem :+

Nieuwe Macbook is besteld! Het 2015 15" model met M370X. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Phusebox schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 07:49:
Wat betreft de toetsen, die rubber rand werkt dan niet want ik zie altijd afdrukken van het toetsenbord op mijn scherm.
Ik heb dat dus altijd met de randen van mijn touchpad. Die blijven op mijn scherm staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ingebouwde sd slot is naar mijn gevoel best snel met lezen en schrijven. Vind je hem traag bij het lezen of schrijven?
Het kan namelijk ook aan de snelheid van je sd kaart liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Beste,

Ik heb een MacBook Pro 15" mid 2014 (september productie datum). Nu gebruik ik de MacBook voornamelijk als desktop en ik maak dan ook gebruik van een dock. Te weten de Belkin Expressdock 2: http://www.belkin.nl/f4u0...lt-2-express-dock-hd.html

Hieroo is een Dell 23" full HD beeldscherm aangesloten via HDMI. Ik heb een 2e scherm via de thunderbold aansluiting op mijn MacBook aangesloten.

Nu wil ik graag 2 schermen met een iets hogere resolutie en ik kwam deze Dell schermen tegen: pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart.
Kan ik een zo'n scherm via de Belkin dock aansturen en 1 rechtstreeks via de thunderbold poort? Als ik de specificaties van de dock lees is het me niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 09:46
Timo002 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:32:

Kan ik een zo'n scherm via de Belkin dock aansturen en 1 rechtstreeks via de thunderbold poort? Als ik de specificaties van de dock lees is het me niet helemaal duidelijk.
Je kan beide schermen gewoon via de Belkin poort laten lopen (beide via ThunderbolT, of eentje, waarbij je de andere poort nog kunt gebruiken om te daisy-chainen). Of je kan beide schermen direct op je MBP aansluiten (zelfde werkwijze)...

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Timo002 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 18:32:
Beste,

Ik heb een MacBook Pro 15" mid 2014 (september productie datum). Nu gebruik ik de MacBook voornamelijk als desktop en ik maak dan ook gebruik van een dock. Te weten de Belkin Expressdock 2: http://www.belkin.nl/f4u0...lt-2-express-dock-hd.html
Hoe bevalt die dock? Dat is nou typisch zo'n accessoire dat ik altijd al wilde hebben maar nooit heb durven kopen i.v.m. mogelijke beperkte ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:44
xsess schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 07:40:
[...]

Je kan beide schermen gewoon via de Belkin poort laten lopen (beide via ThunderbolT, of eentje, waarbij je de andere poort nog kunt gebruiken om te daisy-chainen). Of je kan beide schermen direct op je MBP aansluiten (zelfde werkwijze)...
Dat eerste wat jij zegt is niet juist, je moet bij multiscreen 1 display op de thunderbolt (minidisplay) port en 1 display op de HDMI port aansluiten, twee op de thunderbolt (minidisplay) port ondersteunt het dock niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 13:39

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Sinds twee weekjes een nieuwe MBPr. Fantastisch apparaat, snel, scherp en licht!

Ik zou graag willen updaten naar el Capitan, maar aangezien het mijn main system is ben ik toch wat angstig. Even wachten nog dus :)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
RnB schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:58:
[...]

Dat eerste wat jij zegt is niet juist, je moet bij multiscreen 1 display op de thunderbolt (minidisplay) port en 1 display op de HDMI port aansluiten, twee op de thunderbolt (minidisplay) port ondersteunt het dock niet.
Check! My bad, ofcourse. Was even niet wakker :)
Is natuurlijk ook logisch, want je kunt inderdaad niet op 1 TB poort meerdere (hoge) resolutie schermen aansluiten... Een scherm per TB poort ;)

Alleen de nieuwe dock van Henge Docks heeft een mogelijkheid om 3 schermen op de dock zelf aan te sluiten. Hier zit ikzelf naar te kijken. Handig voor bij mij in de studio. Alleen jammer dat het lijkt op vaporware, want ik lees nog nergens dat iemand zo'n ding al heeft staan...

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
xsess schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:15:
[...]

Is natuurlijk ook logisch, want je kunt inderdaad niet op 1 TB poort meerdere (hoge) resolutie schermen aansluiten... Een scherm per TB poort ;)

Alleen de nieuwe dock van Henge Docks heeft een mogelijkheid om 3 schermen op de dock zelf aan te sluiten. Hier zit ikzelf naar te kijken. Handig voor bij mij in de studio. Alleen jammer dat het lijkt op vaporware, want ik lees nog nergens dat iemand zo'n ding al heeft staan...
Volgens mij is hij dan ook of net uit, of nog niet uit. Ik volg het al een tijdje namelijk. Ik vermoed alleen wel dat hij wat te duur voor mij gaat worden, maar het is wel en impressive apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
Cyleo schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:49:
[...]

Volgens mij is hij dan ook of net uit, of nog niet uit. Ik volg het al een tijdje namelijk. Ik vermoed alleen wel dat hij wat te duur voor mij gaat worden, maar het is wel en impressive apparaat.
Die dock is al ruim twee jaar in ontwikkeling. De eerste ronde had in april van dit jaar (eindelijk) verscheept moeten worden, maar was toen alweer uitgesteld naar juni (in Amerika). Op de EU site van Henge Docks (welke sinds kort online is voor alle EU klanten - zij kregen veel vragen of zij ook buiten Amerika verschepen) kun je hem wel al bestellen en is, inderdaad, behoorlijk aan de prijs. Maar of deze in september dus al geleverd kan worden, is nog maar net de vraag. Nog maar even afwachten dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wow, 250 euro voor zo'n dock? En dat alleen omdat je geen zin hebt om wat kabeltjes in te prikken?

Of zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xsess schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 11:15:
Nee hoor, je kunt prima meerdere schermen op die ene poort aansluiten. Het enige probleem is dat je maar 1 DisplayPort direct op die poort aan kunt sluiten. Als je een dock gebruikt betekent dat je ofwel de HDMI ofwel de Thunderbolt aansluiting moet gebruiken. Wanneer je echter een 2e dock erachter hangt kun je op dock 1 de HDMI poort gebruiken en op dock 2 de Thunderbolt aansluiting (of HDMI poort). Je kunt echter ook Thunderbolt displays gebruiken en die daisy chainen. De enige beperking hier is het maximum aantal te daisy chainen TB devices en het aantal schermen die de Mac kan aansturen. Er zijn zat setups van mensen met een MBP waarin 2x 27" Apple Thunderbolt Display hangen.

Wat zowel jij als RnB zeggen klopt dus niet. TB kan maar 1 DisplayPort stream per TB device (lees: dock) gebruiken. Je kunt dus wel twee schermen aansluiten maar dan alleen als 1 van de twee een TB scherm is of beiden. Vrijwel iedere fabrikant vermeld dit in de gebruikershandleiding/faq van z'n dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mijn rMBP heeft een op een paar plekken een beetje last van backlight bleeding. In de rechter bovenhoek valt dit het meest op. Verder is het scherm echt heel mooi.

Nu valt het me op dat de meeste IPS schermen op verschillende laptops wel enige vorm van backlight bleeding bevatten. Asus spant wat mij betreft de kroon met de zenbooks. Ik had gehoopt dat de Macbook Pro hier geen last van had, maar helaas. Ik ben er nog even mee terug gegaan naar de winkel en deze heeft er 2 nieuwe exemplaren bij gepakt. Beide nieuwe exemplaren hadden vergelijkbare lichtere vlekken langs de randen van het scherm. Uiteindelijk dus geen reden gezien om de mijne om te ruilen.

Wat is jullie mening hierover. Een beetje backlight bleeding, is dat een defect of niet?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Phusebox schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 13:30:
Wow, 250 euro voor zo'n dock? En dat alleen omdat je geen zin hebt om wat kabeltjes in te prikken?

Of zie ik iets over het hoofd.
Als je elke dag, misschien wel meerdere keren alle kabels moet aansluiten, dan begrijp je wel waarom! En daarbij, die €250 heb je in een jaar terug verdient voor de tijd die het je scheelt om alle kabels aan te sluiten in dat jaar. Privé misschien overdone, zakelijk erg handig!

Ik heb trouwens ook een extra lader gekocht omdat ik niet elke dag onder het bureau wil kruipen om de adapter aan te sluiten. Gemakzucht misschien, maar ontzettend handig!

[ Voor 14% gewijzigd door Timo002 op 16-07-2015 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
SublimnAll schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 10:19:
[...]

Hoe bevalt die dock? Dat is nou typisch zo'n accessoire dat ik altijd al wilde hebben maar nooit heb durven kopen i.v.m. mogelijke beperkte ondersteuning.
Hij bevalt super! Ik heb voor nu 2 beperkingen, en dat is:
1: het aansturen van 2 niet Apple displays (gewoon Dell via HDMI of DVI)
2. Via de USB poort aan de voorkant kan ik de iPad niet opladen omdat die niet genoeg vermogen leverd. Die moet dus nog rechtstreeks op de MacBook.

Voordelen: 2 Thunderbold kabels aansluiten en ik heb:
- 2 full HD Dell schermen aangesloten.
- Toetsenbord aangesloten.
- Muis aangesloten.
- USB hubs in de beeldschermen aangesloten.
- Netwerk kabel aangesloten (bedraad gaat boven draadloos).

Maar het is me nu dus nog niet duidelijk of ik een Dell scherm met een hogere resolutie als Full HD kan aansturen met de dock. Misschien beter om contact met Belkin zelf op te nemen.
Pagina: 1 ... 98 ... 128 Laatste