Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ferra schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:30:
Ik heb nu het probleem met mijn macbook pro early 2011 dat hij door de dubbele gpu Die te warm wordt nu allemaal strepen door het beeld toont bij opstarten (vervormd beeld) en hij vervolgens blijft hangen op een wit scherm. De fans gaan dan als een tierelier draaien.

Iemand ervaring met dit reparatieprogramma hiervoor: http://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/
2 maanden geleden exact hetzelfde probleem met dat model. Had hem ook snel terug met een nieuw logic board. Lijkt wel of ze nu beginnen met uitvallen :P

Heb wel het idee dat de MBP nu iets korter mee gaat op de accu en hij ook warmer wordt. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

[ Voor 15% gewijzigd door Executor16 op 17-06-2015 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:31
Ik heb de laatste tijd wat problemen met mijn MacBook Pro en misschien heeft iemand hier dat ook wel eens gehad. Ik kijk dan vanaf me MacBook Pro films op me tv. Deze stream ik met Plex en ik gebruik een HDMI kabel om het te tonen op me TV.

In het begin wordt de film goed getoond, maar na een tijdje wordt het scherm ineens lichtpaars/roze en zie je het heel slecht. Als ik dan mijn HDMI kabel eruit haal en erin steek wordt het beeld weer goed. Als ik door blijf kijken, dan wordt het scherm ook ineens weer goed. Heb dit met meerdere HDMI kabels getest.

Mijn tv heeft dan ook een VGA aansluiting en als ik kijk via die toegang dan werkt het wel gewoon goed. (Nu kreeg ik laatst geen geluid op mijn TV haha).

Ik heb wel wat gezocht, maar dit waren vooral oudere modellen. Ik heb een retina late 2013 (volgens mij), maar dat zou ik vanavond even na moeten kijken.

Weten jullie toevallig meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:16
Ik herken dit van mijn ipad icm met bepaalde televisies. Het zit hem in de HDMI interface. Zelf heb ik nooit een oplossing gevonden. Niet alle apparaten zijn compatibel dmv HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier thuis een extern scherm (LG IPS237L, HDMI), Logitech g710+ (tobo) en een logitech muis (usb). Dit hing ik vroeger aan mijn windows laptop waardoor het in feite een desktop werd. Nu wil ik dit ook gaan doen met mijn rMBP, maar ik zit met wat dingetjes in:
Het toetsenbord is andere layout (Frans Azerty i.p.v. Belgisch azerty) en het is windows gericht (windows toets) dus ik vraag me af of dit perfect gaat werken?
Verder werd mijn andere laptop nogal warm door hem dichtgeklapt te gebruiken op groot scherm. Laat ik mijn rMBP best open of dicht tijdens dat ik hem zo gebruik?
Een andere mogelijkheid is dat ik gewoon mijn rMBP gebruik voor de invoer en het extra scherm gewoon gebruik om filmpje of iets dergelijks af te spelen?

Wat zijn jullie suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26

MazeWing

The plot thickens...

Ik weet niet wat de verschillen zijn tussen de verschillende Azerty's (speciale tekens??) maar dit zou je gewoon in moeten kunnen stellen binnen OS X. Standaard neemt de windows toets de functies van de command toets over.

Wat betreft het warm worden van je laptop: de Retina macbooks hebben ventilatieopeningen aan de zijkanten (naar de onderkant gericht) en aan de achterkant. In principe zou de temperatuur gewoon normaal moeten blijven (zeker bij normaal gebruik) ook al is het scherm dichtgeklapt. Er zit namelijk een ruimte onder het scharnier, waarbij de lucht via die "splee" aan de onderkant van het scharnier naar buiten kan.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
MazeWing schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:19:
Wat betreft het warm worden van je laptop: de Retina macbooks hebben ventilatieopeningen aan de zijkanten (naar de onderkant gericht) en aan de achterkant. In principe zou de temperatuur gewoon normaal moeten blijven (zeker bij normaal gebruik) ook al is het scherm dichtgeklapt. Er zit namelijk een ruimte onder het scharnier, waarbij de lucht via die "splee" aan de onderkant van het scharnier naar buiten kan.
Waarbij je rekening moet houden dat de openingen aan de zij/onderkant de invoer van de lucht is, en aan de achterkant de uitvoer. Het is dus belangrijk om de zijkanten vrij te houden wanneer je de laptop intensief gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Zo, sinds vandaag MacBook Pro binnen om eens uit te proberen! Qua bouwkwaliteit en design is-ie helemaal top... alleen nog even kijken of OS X iets voor mij is.
Force Touch is een aangename verrassing: had niet verwacht dat je echt het gevoel van een klik zou hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Ik heb dit probleem ook met mijn (redelijk oude) Sony TV. Je bent dus niet de enige, mocht je dat een beetje gerust stellen.
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:13:
Verder werd mijn andere laptop nogal warm door hem dichtgeklapt te gebruiken op groot scherm. Laat ik mijn rMBP best open of dicht tijdens dat ik hem zo gebruik?
Een andere mogelijkheid is dat ik gewoon mijn rMBP gebruik voor de invoer en het extra scherm gewoon gebruik om filmpje of iets dergelijks af te spelen?

Wat zijn jullie suggesties?
Ik gebruik mijn MacBook dagelijks dichtgeklapt op mijn afstudeerplek en dat gaat prima. Hij wordt wel redelijk intensief gebruikt dus dat moet lukken. Heb wel het idee dat hij open iets beter koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
FRGert schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 10:32:

In het begin wordt de film goed getoond, maar na een tijdje wordt het scherm ineens lichtpaars/roze en zie je het heel slecht. Als ik dan mijn HDMI kabel eruit haal en erin steek wordt het beeld weer goed. Als ik door blijf kijken, dan wordt het scherm ook ineens weer goed. Heb dit met meerdere HDMI kabels getest.

Weten jullie toevallig meer?
Volgens mij is dit een HDMI handshake probleem. Bepaalde Philips & Sony TV's hadden hier ook heel lang last van in combinatie met de Horizon box van UPC. Zij hadden dit na 2 jaar ofzo eindelijk opgelost via een workaround in de box, maar eigenlijk ligt het probleem aan het TV toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ahzo bedankt voor de info alvast. De verschillen bij azerty zijn inderdaad gewoon de tekens. De G710+ was namelijk niet te krijgen in Be Azerty. Sowieso zal de luchttoevoer goed zijn. Hij staat meestal op een (houten) kast met niets errond of eronder dus koeling zal niet zo veel slechter zijn dan. Verder hou ik het sowieso in de gaten via iStat om toch zeker te zijn dat ie niet te heet wordt. Ben wel benieuwd wat het gaat geven, zo'n "iMac" experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 16:31
Cyleo schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:11:
[...]

Ik heb dit probleem ook met mijn (redelijk oude) Sony TV. Je bent dus niet de enige, mocht je dat een beetje gerust stellen.
Executor16 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 15:24:
[...]

Volgens mij is dit een HDMI handshake probleem. Bepaalde Philips & Sony TV's hadden hier ook heel lang last van in combinatie met de Horizon box van UPC. Zij hadden dit na 2 jaar ofzo eindelijk opgelost via een workaround in de box, maar eigenlijk ligt het probleem aan het TV toestel.
Bedankt voor de info! Het was omdat ik eigenlijk een geluid op mijn TV kreeg via VGA en opties geluid, dacht ik heb ook een HDMI aansluiting.

Waar ik ook soms last van heb is, dat nadat ik mijn wachtwoord heb ingevuld en ik dat metertje zie lopen hij ineens reboot. En dan moet ik weer opnieuw mijn wachtwoord invullen. (Het is een clean install van een halve maand oud dus dat is al uitgesloten).

In ieder geval bedankt voor de reacties! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Executor16 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 01:19:
[...]

2 maanden geleden exact hetzelfde probleem met dat model. Had hem ook snel terug met een nieuw logic board. Lijkt wel of ze nu beginnen met uitvallen :P

Heb wel het idee dat de MBP nu iets korter mee gaat op de accu en hij ook warmer wordt. Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Nee ik heb het gevoel dat het wat beter is geworden... minder warm... ventilator gaat amper nog aan... batterij is niet slechter geworden... dus ik ben tot nu toe positief... maar ik ben dan ook nog maar 2 weken verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PersianBoy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-01-2022
Mijn scherm past zijn helderheid niet automatisch aan, terwijl dit wel aan staat in de instellingen. Iemand ervaring mee? Macbook is 1 week oud en al een OS X recovery gedaan.

- rMPR 13 2015

[ Voor 9% gewijzigd door PersianBoy op 18-06-2015 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
PersianBoy schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 00:36:
Mijn scherm past zijn helderheid niet automatisch aan, terwijl dit wel aan staat in de instellingen. Iemand ervaring mee? Macbook is 1 week oud en al een OS X recovery gedaan.

- rMPR 13 2015
Staat hij toevallig op volle helderheid? Dan doet hij dat namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PersianBoy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-01-2022
Cyleo schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:55:
[...]

Staat hij toevallig op volle helderheid? Dan doet hij dat namelijk niet.
Is al opgelost! ik had de optie in enegierbeheer uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PersianBoy schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:07:
[...]

Is al opgelost! ik had de optie in enegierbeheer uit staan.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Uniciteit schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 14:21:
Zo, sinds vandaag MacBook Pro binnen om eens uit te proberen! Qua bouwkwaliteit en design is-ie helemaal top... alleen nog even kijken of OS X iets voor mij is.
Force Touch is een aangename verrassing: had niet verwacht dat je echt het gevoel van een klik zou hebben! :)
Nog een vervolg hierop. Ik heb 'm teruggebracht (retina MacBook Pro 13 inch), want ondanks dat het een hele mooie notebook is, vond ik €1400 toch iets teveel van het goede.

Ik stap letterlijk de winkel (Coolblue) uit en op dat moment een standaard reclamemail van de Dixons: 10% korting op alle 13-inch Macs. €1300 voor de rMacBook Pro. Dat maakt het toch weer een stuk aantrekkelijker... lastig, lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Uniciteit schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:11:
Nog een vervolg hierop. Ik heb 'm teruggebracht (retina MacBook Pro 13 inch), want ondanks dat het een hele mooie notebook is, vond ik €1400 toch iets teveel van het goede.
Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:47
Hij doelt erop dat hij 1400 euro toch wat teveel vind voor de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

CRXDelSol schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:55:
[...]

Jup, en zeker aangezien mijn huidige (Asus) notebook nog niet eens echt aan vervanging toe is. ;)

Dat gezegd te hebben: nu die €1300 is twijfel ik toch wel een klein beetje, heb zoiets van: "goedkoper zal-ie de komende tijd toch niet worden." Voor mij waren de positieve punten vooral:

- Design (ziet er goed uit), mobiliteit en algemene bouwkwaliteit
- Accuduur (in de korte tijd dat ik 'm heb getest leek dat meer dan ok)
- Touchpad
- OS X 'basics' echt retesnel aangeleerd (had wel een grotere learning curve verwacht als Windows gebruiker)
- Mooi scherm

Daarnaast is het ook gewoon leuk (vind ik) om iets nieuws te hebben, haha. :)

Maar dan komen we weer terug op het eerste punt: m'n huidige laptop volstaat nog meer dan genoeg (behalve dan dat het touchpad kapot is :/). En dan is €1400 toch een hoop geld voor iets waarvoor nog geen noodzaak is om te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Waarom verkoop je je huidige laptop dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Tom schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:21:
Windows laptops hebben een afgrijselijke afschrijving, Macs zijn veel prijs vaster. Pas m'n eigen MacBook air uit 2010 verkocht voor 600 euro. En al helemaal als de touchpad kaduuk is, is dat een groot verlies in de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Tom schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:21:
CRXDelSol schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:41:
[...]

Windows laptops hebben een afgrijselijke afschrijving, Macs zijn veel prijs vaster. Pas m'n eigen MacBook air uit 2010 verkocht voor 600 euro. En al helemaal als de touchpad kaduuk is, is dat een groot verlies in de prijs.
Inderdaad, ik verwacht er niet veel voor terug te kunnen krijgen al kan het misschien nog onder garantie gerepareerd worden.

Zoals ik al zei de MacBook Pro is echt wel een mooi apparaat, maar de noodzaak om het te kopen is op dit moment gewoon 0% (dus: absoluut niet aanwezig). Dan wordt het al snel 1400 euro uitgeven 'omdat het kan', wat ik zelf dus nogal zonde vind.

Misschien dat ik 'm alsnog koop mocht ik m'n huidige laptop voor een goede prijs kunnen verkopen. Misschien pas als er meer druk achter zit (bijv. dat huidige laptop kapot gaat). We zullen zien! :)

Wat ik zeker wel blijf doen is in dit topic meelezen en zo af en toe nog eens reageren, want had verder zeker wel een goede ervaring met de rMBP. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Uniciteit op 18-06-2015 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Uniciteit schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 19:06:
[...]

[...]

Inderdaad, ik verwacht er niet veel voor terug te kunnen krijgen al kan het misschien nog onder garantie gerepareerd worden.

Zoals ik al zei de MacBook Pro is echt wel een mooi apparaat, maar de noodzaak om het te kopen is op dit moment gewoon 0% (dus: absoluut niet aanwezig). Dan wordt het al snel 1400 euro uitgeven 'omdat het kan', wat ik zelf dus nogal zonde vind.

Misschien dat ik 'm alsnog koop mocht ik m'n huidige laptop voor een goede prijs kunnen verkopen. Misschien pas als er meer druk achter zit (bijv. dat huidige laptop kapot gaat). We zullen zien! :)

Wat ik zeker wel blijf doen is in dit topic meelezen en zo af en toe nog eens reageren, want had verder zeker wel een goede ervaring met de rMBP. :)
Ik heb ook een tijd zitten te kijken voor een MBP 13" en vond hem nieuw ook nét wat te duur omdat ik hem totaal niet nodig had.
Enige tijd Tweakers en marktplaats in de gaten gehouden voor een nieuwe tweedehandse en al redelijk snel een gevonden hier in de buurt. Moest nog geleverd worden en dus 100% nieuw. Destijds voor 1025 opgehaald :D

Edit: Tevens heb je bij Dixons ook 3 jaar garantie :*)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

CRXDelSol schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 18:41:
[...]

Windows laptops hebben een afgrijselijke afschrijving,
Ik weet er alles van, ook dat Apple waardevast is. Had geen idee wat voor laptop ie had, maar als je om 100 euro verschil vanwege een aanbieding gaat twijfelen dan lijkt mij elk tientje weer mooi meegenomen. Soms helpen dat soort dingen om een dure onnodige aankoop goed te praten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Famous schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 19:23:
[...]

Ik heb ook een tijd zitten te kijken voor een MBP 13" en vond hem nieuw ook nét wat te duur omdat ik hem totaal niet nodig had.
Enige tijd Tweakers en marktplaats in de gaten gehouden voor een nieuwe tweedehandse en al redelijk snel een gevonden hier in de buurt. Moest nog geleverd worden en dus 100% nieuw. Destijds voor 1025 opgehaald :D

Edit: Tevens heb je bij Dixons ook 3 jaar garantie :*)
Da's misschien wel een optie om in de gaten te houden. 3 jaar garantie is trouwens ook mooi meegenomen, ja. :)
Tom schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 19:49:
[...]

Ik weet er alles van, ook dat Apple waardevast is. Had geen idee wat voor laptop ie had,
Niet dat het iets voor dit topic is, maar: pricewatch: Asus N56VJ-S4149H met 250 GB SSD. ;)
Soms helpen dat soort dingen om een dure onnodige aankoop goed te praten :+
Haha precies :9

Bedankt voor 't meedenken iedereen. Zal nog wel ff kijken wat ik doe! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
CRXDelSol schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:55:
Dat had ik door, dankjewel.

Waar ik op doelde, was: waarom vindt ie 1400 euro teveel voor de laptop?

Het is prima dat je al een werkende (Windows?) laptop hebt, maar voor hetzelfde geld vind je werken op de rMBP zó veel fijner dat die €1400 zich op een onvoorziene manier toch heel nuttig uit.

Sowieso kun je de ervaring van werken met een Mac niet in één week opdoen. Ruim 3,5 jaar na aankoop van mijn eerste Mac leer ik nog dagelijks nieuwe dingen die mijn workflow versnellen/veraangenamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
De 6 maanden ouden MBPr 13 van mijn collega lijkt last te hebben van loslatende coating. tot dusver zit het nog maar alleen op de bezel, maar daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven.
Tips?

Overigens kan je bij AcesDirect voor +/-50 a 75 euro 5 jaar garantie bij kopen (totaal 5 jaar dus).

[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jay op 19-06-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
Is het daadwerkelijk loslatende coating, of zijn het gewoon (hardnekkige) vinger afdrukken? Ik heb soms ook de indruk dat de coating los laat bij het zwarte deel rond de webcam, maar dat zijn dan gewoon vingerafdrukken opstaan bij het openen van het scherm. Dat poets je er met een doekje zo vanaf.

Als het daadwerkelijk de coating is die loslaat, is daar volgens mij vrij weinig aan te doen. Apple heeft daar ook nog steeds niet op gereageerd, en heeft nog steeds de instelling "jammer joh!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ThomasG schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:19:
Is het daadwerkelijk loslatende coating, of zijn het gewoon (hardnekkige) vinger afdrukken? Ik heb soms ook de indruk dat de coating los laat bij het zwarte deel rond de webcam, maar dat zijn dan gewoon vingerafdrukken opstaan bij het openen van het scherm. Dat poets je er met een doekje zo vanaf.

Als het daadwerkelijk de coating is die loslaat, is daar volgens mij vrij weinig aan te doen. Apple heeft daar ook nog steeds niet op gereageerd, en heeft nog steeds de instelling "jammer joh!".
Ik raak door zulke berichten die zwarte rand niet eens aan. En als een collega m'n scherm aanraakt door iets aan te wijzen krijgt die ook de wind van voren.
Het is gewoon het zuur wat standaard op je vingers zit, die dat aantast. Dus ik trek m'n scherm altijd open door alleen aan het aluminium richeltje aan te trekken tegen die rubberen rand aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ThomasG schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:19:

Oh ja joh :?
Zomaar een greep uit dit topic:
Gediminas schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 16:44:
[...]

Beste allen,
Zojuist terug van de Apple Store Amsterdam gekomen. Aan de genius bar heb ik laten zien dat de coating los begint te komen. Zo erg was het bij mij nog niet aanwezig (zie eerdere posts), maar onder bepaalde hoeken was de toetsenbordafdruk op scherm al zichtbaar.
Anywho, eenmaal bij Genius Bar deden zij er helemaal NIET moeilijk. Mijn scherm wordt gratis vervangen. Waarschijnlijk omdat ik Apple care heb. De medewerkster moest eerst w met de manager overleggen. Zie ook het bewijs: :)
[afbeelding]
Reparatieduur: 3-5 dagen
Abbadon schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:13:
[...]

Scherm is gratis vervangen, ik ben blij :P
Anderhalve week weggeweest, viel me nog mee.
gustavson schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:38:
Ja ook gehad, na 2 jaar liet coating los van mijn rMBP 2012. Begon rondom camera (enige stukje dat niet door screenprotector werd gecovered). Uiteindelijk op meerdere plekken. Na enige discussie onder Apple care (uitbreiding tot 3 jaar) kosteloos scherm vervangen bij Apple store A'dam.

[...]
Arthur-M. schreef op maandag 25 mei 2015 @ 16:20:
[...]

Inmiddels is mijn scherm vervangen door Apple. Gisteren weggebracht en kon 'm vandaag al ophalen.
Whatson schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:15:
[...]

[...]

Inmiddels in reparatie bij Apple Store Amsterdam

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
fsfikke schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:36:
[...]

Oh ja joh :?
Zomaar een greep uit dit topic:
Dan hebben ze dat recentelijk veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
ThomasG schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:39:
[...]
Dan hebben ze dat recentelijk veranderd.
Het is een daadwerkelijke beschadiging aan de coating. Er mist gewoon een stukje ligt ook voelbaar dieper. Het wordt ook groter als je er vaker overheen wrijft. Apple Store in Amsterdam doet er niet moeilijk over, maar in andere landen blijkbaar wel.

Meestal is het zichtbaar rond de webcam:
Afbeeldingslocatie: http://www.staingate.org/static/img/gallery/14.png

https://www.facebook.com/groups/607572909386595/

http://staingate.org

Het is officieel geen erkend probleem/ er is (nog) geen terugroep actie voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Whatson op 19-06-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:02:
De 6 maanden ouden MBPr 13 van mijn collega lijkt last te hebben van loslatende coating. tot dusver zit het nog maar alleen op de bezel, maar daar zal het waarschijnlijk niet bij blijven.
Tips?

Overigens kan je bij AcesDirect voor +/-50 a 75 euro 5 jaar garantie bij kopen (totaal 5 jaar dus).
De Apple Store in Amsterdam vervangt het scherm gratis binnen 48 uur. Wel eerst online een afspraak maken met de Genius Bar. ;) Valt gewoon onder de standaard garantie. (Ik heb zelfs verhalen gehoord dat Macbooks uit 2012 (zonder Apple Care) ook gewoon worden gerepareerd onder garantie)
CRXDelSol schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:34:
[...]

Ik raak door zulke berichten die zwarte rand niet eens aan. En als een collega m'n scherm aanraakt door iets aan te wijzen krijgt die ook de wind van voren.
Het is gewoon het zuur wat standaard op je vingers zit, die dat aantast. Dus ik trek m'n scherm altijd open door alleen aan het aluminium richeltje aan te trekken tegen die rubberen rand aan.
Moet je juist wel doen, het is een gebruiksvoorwerp. Als jouw scherm ook die productiefout heeft komt het vroeg of later toch wel naar voren. Kan het beter vroeg zijn dan later.

[ Voor 43% gewijzigd door Whatson op 19-06-2015 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 19:44
Ik heb even op staingate gekeken, maar ik heb op basis van die foto's toch stellig de indruk dat sommige gebruikers hun scherm iets te enthousiast en/of met iets te aggressief schoonmaakmiddel oppoetsen.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
poehee schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 12:10:
Ik heb even op staingate gekeken, maar ik heb op basis van die foto's toch stellig de indruk dat sommige gebruikers hun scherm iets te enthousiast en/of met iets te aggressief schoonmaakmiddel oppoetsen.
Sommigen lijkt het wel op ja. Ik heb zelf ook een vlek gehad exact in het midden van mijn scherm en ik ben absoluut zeker dat er niets tussen heeft gezeten en ik het scherm ook alleen heb schoongemaakt met al gekookt water.
Ik werd echter niet geholpen, zowel in Haarlem als bij mijn retailer werd het beoordeeld als "gebruikers schade" .
Die status kreeg mijn MacBook dan dus ook binnen Apple en mijn afspraak in Amsterdam kreeg exact dezelfde uitkomst. Ik heb dus moeten betalen voor een nieuw scherm a 650 euro! :(

De eerstvolgende keer dat ik het weer heb ga ik direct naar Amsterdam, ik hoor daar goede verhalen over mbt dit probleem....

PS. mijn MacBook kwam niet bij een Apple Store vandaan en was 1 jaar en 4 maanden oud destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand enig idee of de Apple store in Amsterdam meegaat met de Surfspot prijs voor een Macbook pro 13 inch? Dat is namelijk +- 10% en de korting die Apple bied is 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tom.cx
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-07 15:06
Dat zou wel mooi zijn. Dan heb je voor een apple product een hoge korting !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:26:
Iemand enig idee of de Apple store in Amsterdam meegaat met de Surfspot prijs voor een Macbook pro 13 inch? Dat is namelijk +- 10% en de korting die Apple bied is 6%.
Bij mij gingen ze niet mee met de Surfspot korting.
Als ik de hogere korting wilde hebben, moest ik het maar online bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Whatson schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:54:
[...]

Moet je juist wel doen, het is een gebruiksvoorwerp. Als jouw scherm ook die productiefout heeft komt het vroeg of later toch wel naar voren. Kan het beter vroeg zijn dan later.
Klopt, maar zelfs met gebruiksvoorwerpen ben ik zuinig. En als ik zie hoe klein de kans is dat je in aanmerking komt voor herstel, ben ik er gewoon voorzichtig mee. Ik kan prima de macbook open knappen zonder de coating aan te raken, en verder hoef ik die ook niet aan te raken dus dan verminder je al de kansen dat je de rest van de tijd met een gare coating laag zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
GeeMoney schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 13:23:
[...]
Die status kreeg mijn MacBook dan dus ook binnen Apple en mijn afspraak in Amsterdam kreeg exact dezelfde uitkomst. Ik heb dus moeten betalen voor een nieuw scherm a 650 euro! :(

De eerstvolgende keer dat ik het weer heb ga ik direct naar Amsterdam, ik hoor daar goede verhalen over mbt dit probleem....

PS. mijn MacBook kwam niet bij een Apple Store vandaan en was 1 jaar en 4 maanden oud destijds.
Zou geen 640€ moeten kosten...

[ Voor 14% gewijzigd door Whatson op 23-07-2017 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordaaaaa
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 17:21
Hij heeft een 15 inch scherm zou daar het verschil inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het 15'' scherm kost inderdaad om en nabij de €650,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartoon
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Whatson schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:54:
[...]

De Apple Store in Amsterdam vervangt het scherm gratis binnen 48 uur.
Als je hem rechtstreeks via Apple hebt gekocht wel ja. Anders word je doorverwezen naar je reseller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik heb inderdaad een 15" en Retina.
De rekening kon ik zo snel even niet meer vinden, maar om en nabij de 650, absoluut zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps.. niet gezien dat alle MBP's 13'' 10% korting hebben bij Dixons. Dacht dat Mediamarkt de laagste prijs had met 1304 euro dus daar maar besteld, niet wetend dat Dixons, met 3 jaar garantie, ook dezelfde prijs had. Is het het ene jaartje garantie de moeite waard om 'm morgen terug te sturen naar Mediamarkt en het apparaat bij Dixons koop, waarbij ik dus wel de 3 jaar garantie krijg? Ik bedoel, een scherm met dode pixels wordt in het 3e jaar bij Dixons gewoon vervangen, onder de 3 jarige garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 19:30:
Ik bedoel, een scherm met dode pixels wordt in het 3e jaar bij Dixons gewoon vervangen, onder de 3 jarige garantie?
Dat is sowieso iets waar ik wel benieuwd naar ben. Zeggen dat je drie jaar garantie krijgt is makkelijk, maar in hoeverre neemt Dixons kapotte apparatuur binnen de garantieperiode zonder enig gemor terug? Iets met gelijk hebben en gelijk krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Laatst online: 22-09 10:48
Net even El Capitan geïnstalleerd op mijn reservelaptop. Onder Yosemite is het nog een prima bruikbare machine maar El Capitan maakt 'm net zo vloeiend als mijn MacBook Pro uit 2011.

Natuurlijk is dit nog maar de eerste bèta, maar dit belooft al heel veel goeds :D

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4K0K8hJ.png

[ Voor 9% gewijzigd door BleuZ op 19-06-2015 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
SublimnAll schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 20:49:
[...]

Dat is sowieso iets waar ik wel benieuwd naar ben. Zeggen dat je drie jaar garantie krijgt is makkelijk, maar in hoeverre neemt Dixons kapotte apparatuur binnen de garantieperiode zonder enig gemor terug? Iets met gelijk hebben en gelijk krijgen...
Volgens de voorwaarden op de website van Dixons: niet. In het derde jaar van de "garantie" zijn 67% van de reparatiekosten sowieso voor rekening van de klant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GeeMoney schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 17:43:
Ik heb inderdaad een 15" en Retina.
De rekening kon ik zo snel even niet meer vinden, maar om en nabij de 650, absoluut zeker.
Alweer van een tijdje geleden, maar de kosten van het vervangen van mijn 15" rMBP display.
Gelukkig onder garantie :p

ArtikelnummerBeschrijving PrijsVerschuldigd bedrag
661-7171 LCD DISPLAY CLAMSHELL RETINA€ 482.00€ 482.00
S1490LL/AArbeidskosten€ 29.00€ 29.00
Btw€ 107.31
Totaal:€ 511.00€ 618.31

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 20-06-2015 12:05 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
J.Appleseed schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 21:16:
Net even El Capitan geïnstalleerd op mijn reservelaptop. Onder Yosemite is het nog een prima bruikbare machine maar El Capitan maakt 'm net zo vloeiend als mijn MacBook Pro uit 2011.

Natuurlijk is dit nog maar de eerste bèta, maar dit belooft al heel veel goeds :D

[afbeelding]
Ik ga er van uit dat je MBP uit 2011 dus nog vloeiend loopt? Want dat zou veelbelovend zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat is de beste manier om het rMBP schoon te maken om het coating probleem tevoorkomen?
Het ziet er echt cheap uit. Waarom moet iedere Apple model toch altijd z'n eigen gekkigheid hebben.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Ik gebruik al jaren "Bandridge universal screen cleaner" en dat gaat prima.

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/51JX9lT%2BXIL._SY300_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Zojuist een (B)SOD? gehad op mijn Mac. Heb er amper wat op geïnstalleerd en had vrijwel niets openstaan. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Op het moment zelf deed ik niets met de Mac en gezien ik er ook niet bij zat starte die door naar Windows 8.1 via BootCamp.. De errorcode:
*** Panic Report ***
panic(cpu 2 caller 0xffffff801cc17cc2): Kernel trap at 0xffffff801c90e11b, type 14=page fault, registers:
CR0: 0x000000008001003b, CR2: 0xffffff8127483000, CR3: 0x000000001f959000, CR4: 0x00000000001627e0
RAX: 0x0000000000000000, RBX: 0x000000000000046e, RCX: 0x0000000000000220, RDX: 0x00000000160b0000
RSP: 0xffffff8128ea3c88, RBP: 0xffffff8128ea3d00, RSI: 0x0000000000002d00, RDI: 0xffffff8127483000
R8: 0x0000000000000025, R9: 0xffffff801d1fc344, R10: 0x000000000000001a, R11: 0x0000000000000024
R12: 0x0000000000000004, R13: 0xffffff80ee5f0000, R14: 0x0000000000000002, R15: 0xffffff8127481400
RFL: 0x0000000000010206, RIP: 0xffffff801c90e11b, CS: 0x0000000000000008, SS: 0x0000000000000000
Fault CR2: 0xffffff8127483000, Error code: 0x0000000000000002, Fault CPU: 0x2
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Famous schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:04:
Zojuist een (B)SOD? gehad op mijn Mac. Heb er amper wat op geïnstalleerd en had vrijwel niets openstaan. Wat kan de oorzaak hiervan zijn?

Op het moment zelf deed ik niets met de Mac en gezien ik er ook niet bij zat starte die door naar Windows 8.1 via BootCamp.. De errorcode:

[...]

Iemand enig idee?
Fault CPU: 0x2

Enige leesbare melding die ik er zo uit vis - ms heeft Windows nog een CPU update van Intel nodig? Is het een hele nieuwe mb met nieuwe cpu? Lijkt me niet echt een probleem voor 2015, maar toch.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

NiGeLaToR schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:11:
[...]

Fault CPU: 0x2

Enige leesbare melding die ik er zo uit vis - ms heeft Windows nog een CPU update van Intel nodig? Is het een hele nieuwe mb met nieuwe cpu? Lijkt me niet echt een probleem voor 2015, maar toch.
rMBP 13" late 2014 model. Op het moment dat die uitviel had ik wel OSX draaien en niet Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:11
Famous schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:13:
[...]

rMBP 13" late 2014 model. Op het moment dat die uitviel had ik wel OSX draaien en niet Windows.
Ah oke, met OSX meldingen kan ik weinig :P dat gebeurt gelukkig zo zelden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Datafeest schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:56:
Wat is de beste manier om het rMBP schoon te maken om het coating probleem tevoorkomen?
Het ziet er echt cheap uit. Waarom moet iedere Apple model toch altijd z'n eigen gekkigheid hebben.
Een schone theedoek.
De wat hardnekkigere vlekjes met wat adem en mild wrijven, verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 08:07

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RnB schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:23:
[...]

Een schone theedoek.
De wat hardnekkigere vlekjes met wat adem en mild wrijven, verwijderen.
Waarom niet gewoon dat doekje gebruiken die je bij je macbook krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
Famous schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:04:

[...]

Iemand enig idee?
Het enige wat je uit die error melding kunt herleiden, is dat er iets is fout gegaan in het werkgeheugen waardoor een kritiek systeemproces onderuit gegaan is. Als je goed is heeft het systeem een logbestand aangemaakt: /Library/Logs/panic.log waar gedetailleerde informatie staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

ThomasG schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:44:
[...]
Het enige wat je uit die error melding kunt herleiden, is dat er iets is fout gegaan in het werkgeheugen waardoor een kritiek systeemproces onderuit gegaan is. Als je goed is heeft het systeem een logbestand aangemaakt: /Library/Logs/panic.log waar gedetailleerde informatie staat.
Daar staat verder ook amper wat in, een hoop gegevens maar lees nergens iets van een foutcode of error of wat dan ook.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Laatst online: 22-09 10:48
Cyleo schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:41:
[...]

Ik ga er van uit dat je MBP uit 2011 dus nog vloeiend loopt? Want dat zou veelbelovend zijn ;)
Die is inderdaad nog prima vloeiend :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Psycho_Mantis schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:42:
[...]

Waarom niet gewoon dat doekje gebruiken die je bij je macbook krijgt?
Die maakte mijn scherm na verloop van tijd alleen maar vettiger. Een schone theedoek en een warme adem heeft in al die jaren het beste resultaat gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Hier volgen enkele tips die van toepassing zijn op alle producten om aan de slag te gaan:
Gebruik alleen een zachte, pluisvrije doek. Vermijd ruwe doeken, handdoeken, papieren handdoeken en vergelijkbare items die schade kunnen veroorzaken.
Koppel alle externe voedingsbronnen, apparaten en kabels los.
Houd vloeistoffen op een afstand van het product.
Laat geen vocht in de openingen binnendringen.
Gebruik geen spuitbussen, oplosmiddelen of schuurmiddelen.
Spuit geen reinigingsmiddelen rechtstreeks op het product.
MacBook, MacBook Pro, and MacBook Air
Als u de buitenkant van een MacBook, MacBook Pro of MacBook Air schoonmaakt, zet u eerst de computer uit en koppelt u de lichtnetadapter los. Gebruik vervolgens een vochtige, zachte, pluisvrije doek om de buitenkant van de computer schoon te maken. Zorg dat er geen vocht binnendringt in de behuizing. Spuit geen vloeistof rechtstreeks op de computer. Gebruik geen spuitbussen, oplosmiddelen, schuurmiddelen of reinigers met waterstofperoxide die de buitenste laag van de behuizing kunnen beschadigen.
Zet eerst de computer uit en koppel de lichtnetadapter los om het scherm van de MacBook, MacBook Pro of MacBook Air schoon te maken. Gebruik vervolgens een vochtige, zachte, pluisvrije doek.
Belangrijk: de onderbehuizing van de MacBook (13-inch, eind 2009) en van de MacBook (13-inch, medio 2010) is voorzien van een zacht, antislipmateriaal. Gebruik een 3M Gray Microfiber of een kleur- en pluisvrije doek om de onderkant schoon te maken.
Het coating probleem is niet te voorkomen, je hebt het of je hebt het niet. En als je het hebt, laat het ook met bovenstaande schoonmaak methode los. ;)

[ Voor 61% gewijzigd door Whatson op 09-07-2015 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Ik gebruik ook altijd een vochtig microvezeldoekje. Werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Niet online
Whatson schreef op maandag 22 juni 2015 @ 17:58:
[...]

[...]

[...]

Lichtvochtig microvezeldoekje. Zeker GEEN schermreinigers en andere meuk.
Ook geen keukenpapier en handdoeken.

Het coating probleem is niet te voorkomen, je hebt het of je hebt het niet. En als je het hebt, laat het ook met bovenstaande schoonmaak methode los. ;)
Thanks! :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Waarom moet iedere Apple model toch altijd z'n eigen gekkigheid hebben.
Iedere laptop heeft dergelijke quirks en problemen, maar ze komen niet altijd aan het licht. Het grootste deel van de gebruikers komt het probleem uberhaubt niet tegen. Van het deel dat wel echt een probleem heeft, is het de vraag of ze zich er publiek over zullen laten horen. En als ze zich laten horen, dan zal het alleen bij media bekend worden als ze medestanders treffen en het publiek dus ontdekt dat het vaker voorkomt, dan is er een scope voor de media.

Als je een probleem hebt met een Macbook kom je al snel op een van de grote Apple forums uit, waar je snel kunt ontdekken dat anderen een soortgelijk probleem hebben. Heb je een Dell of een HP, dan is dat volgensmij anders.

Er is zoveel hardware in omloop met problemen :) vrijwel ieder component is wel iets over te vinden waar meer dan 1 persoon last van heeft.

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-09 13:19
Hoi MacBook Pro-gebruikers,

Pas geleden had ik nog een topic geopend voor advies voor de aankoop van een nieuwe laptop, aangezien m'n Apple uit 2009 kapot was gegaan (volledig kapot) door een verkeersongeluk. Eerst had ik geopteerd voor de Dell XPS 13, want ik was best onder de indruk van die dunne randen, en het matte scherm.Door perikelen met Dell heb ik daar uiteindelijk vanaf gezien: m'n bestelling werd zomaar geannuleerd, en ik verder was ik ook absoluut niet gediend van hun service.

Aangezien ik momenteel in het bezit ben van de reservelaptop van m'n vader, een MacBook Pro early 2011, wil ik wel nog steeds een nieuwe laptop aanschaffen. Deze geupgrade MBPr (SSD erin gezet) die ik momenteel gebruik heeft me weer zin gegeven om een nieuwe Apple te kopen. Ik kan goed om met Windows maar blijf bovenal toch een Apple-liefhebber :)

Sorry voor de lange inleiding maar ik dacht dat dat wel mocht. M'n vader wilt graag z'n computer terug als het academiejaar terug begint ten laatste, dus tegen dan moet ik zelf een nieuwe aangeschaft hebben. Dankzij m'n studentenjobs en m'n spaardrift heb ik best wel wat geld uit te geven, en m'n ouders leggen graag de helft bij. Ik was aan het denken aan een nieuwe MacBook Pro.

Nu wil ik graag niet alleen een stevige en snelle machine, maar vooral eentje die lekker future-proof is. Ik weet dat sommige mensen om de 2-3 jaar wisselen, maar ik zou graag minstens 5 jaar doen met deze MacBook Pro. Voor m'n studie Handelswetenschappen gebruik ik vooral Word/Excel, maar ik moet ook in staat zijn makkelijk via VMware Windows te draaien. Daarnaast gebruik ik veel Skype voor communicatie; wat momenteel echt lastig gaat op deze MBPr (ik denk dat het aan de 4 GB RAM ligt, want Skype + ander programma komt niet goed helaas, loopt 90 procent kans vast). Daarnaast gebruik ik met regelmatig photoshop. Wat ik dus zoek is een machine die dit makkelijk aankan zonder problemen.

Ik was aan het denken aan de 128 of 256gb-SDD versie, aangezien ik veel extern opsla en hoogstens wat kleinere bestandjes op m'n computer wil zetten. Ook de CPU lijkt me de komende jaren zeker geen bottleneck. Waar ik me meer zorgen om maak is het werkgeheugen. Standaard zit er 8gb in, en dat lijkt me voldoende, maar ik heb daar wat bedenkingen bij:

• Is dat over 5 jaar nog voldoende voor wat ik met m'n MBPr doe?
• Ik hoorde van veel mensen dat 8gb absoluut niet future-proof is, anderzijds hoorde ik ook veel tegengeluiden. Ik weet alleen dat 4gb duidelijk niet genoeg is voor m'n gebruik en in 2011 zei men wellicht hetzelfde over de toekomstbestendigheid daarvan :+
• Punt is dat 16gb me zo'n overkill lijkt, vind het een beetje gek dat er geen opties zijn zoals 12gb.

Als iemand hierop zou kunnen reageren zou ik dat heel fijn vinden. M'n excuses voor de lange uitleg :/

MacBook Air 13' M1 |  iPad mini 2022 |  iPhone 14 Pro | Watch S7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

Wat voor taken doe je zoals in de VM? Met het oog op de toekomst zou ik zelf 16 GB voorstellen. Stel dat je ooit Windows 10 wilt gaan draaien in een VM, dan komen die GBs waarschijnlijk heel goed van pas.

Je overige taken zijn volgensmij niet erg zwaar. Bij Photoshop is de zwaarte vaak een beetje afhankelijk van hoeveel lagen je in je PSDs gebruikt. Bij veel lagen heb je ook daar profijt van meer geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47
Lothiriel schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:12:
Punt is dat 16gb me zo'n overkill lijkt, vind het een beetje gek dat er geen opties zijn zoals 12gb.
Waarom 16GB i.p.v. 12GB:
Officieel is het het slimst om 2x dezelfde geheugenbankjes te gebruiken. Het kan wel twee verschillende, maar dit kan problemen opleveren (niet dat ik er ooit problemen mee heb gekregen).

Maar als je er echt 5 jaar mee wilt doen, dan zou ik sowieso 16GB aanraden.
Ik weet niet wat jij wilt doen met je VMWare, maar daar is het ook slimmer om meer geheugen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Ryur schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:31:
[...]

Waarom 16GB i.p.v. 12GB:
Officieel is het het slimst om 2x dezelfde geheugenbankjes te gebruiken. Het kan wel twee verschillende, maar dit kan problemen opleveren (niet dat ik er ooit problemen mee heb gekregen).

Maar als je er echt 5 jaar mee wilt doen, dan zou ik sowieso 16GB aanraden.
Ik weet niet wat jij wilt doen met je VMWare, maar daar is het ook slimmer om meer geheugen te hebben.
Juist, daar had ik niet aan gedacht. Ik vond 16gb gewoon wel nogal duur en vond het jammer dat er geen minder dure oplossing was. Ik ben voorlopig in het ongewisse waarvoor ik VMWare zal nodig hebben, maar ik moet in Windows-omgeving kunnen werken. Ook de examens waarbij een pc benodigd is mogen enkel in een Windows-omgeving afgelegd worden. Beetje belachelijk als je het mij vraagt maar het is helaas zo :r
Booster schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:28:
Wat voor taken doe je zoals in de VM? Met het oog op de toekomst zou ik zelf 16 GB voorstellen. Stel dat je ooit Windows 10 wilt gaan draaien in een VM, dan komen die GBs waarschijnlijk heel goed van pas.

Je overige taken zijn volgensmij niet erg zwaar. Bij Photoshop is de zwaarte vaak een beetje afhankelijk van hoeveel lagen je in je PSDs gebruikt. Bij veel lagen heb je ook daar profijt van meer geheugen.
Ik wil graag ook Win10 gaan draaien inderdaad, van zodra dat mogelijk is. Ziet er mooier uit als Win8 :). En wat ik ga doen met de software staat hierboven ook al.

Op basis hiervan kies ik inderdaad misschien beter voor 16gb. Dan maar eventjes een grotere investering. Ik vind het wel echt zonde dat RAM later niet uitgebreid kan worden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Daarnaast, ik wil geen discussie uitlokken.
Maar ikzelf ben van mening dat Parallels beter is dan VMWare voor performance.

Heb wel het gevoel dat VMWare beter is voor meer virtualisatie mogelijkheden (bijvoorbeeld die systeembeheer nodig heeft), maar voor 'gewoon' Windows gebruik (in mijn geval Visual Studio/Microsoft Dynamics NAV ontwikkeling) vind ik Parallels beter.

Dus tip: probeer beide de trial versie :) en kijk dan wat het beste werkt!

[ Voor 9% gewijzigd door Ryur op 22-06-2015 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Nu online
Idd, met oog op de toekomst gewoon je geheugen maxen.

Mbt windows, als je alleen maar office gebruikt dan is de volgende release ook erg veelbelovend voor OSX (ff google op office 2016 preview). Skype loopt overigens tegenwoordig ook steeds vast op mijn macbook (crash direct als ik logout doe waar ik eerst geen enkel probleem had (slechte update?)).

In plaats van VMWare zou ik voor parallels gaan, dan kun je windows via bootcamp installeren maar ook benaderen via parallels in OSX. Voor Office werkt dit prima.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Nu online
Ryur schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:03:

Heb wel het gevoel dat VMWare beter is voor meer virtualisatie mogelijkheden (bijvoorbeeld die systeembeheer nodig heeft), maar voor 'gewoon' Windows gebruik (in mijn geval Visual Studio/Microsoft Dynamics NAV ontwikkeling) vind ik Parallels beter.

Het nadeel van PD is dat ze bij elke windows / OSX update als een excuus zien om je een upgrade in je maag te splitsen. :/

---
zzz dubbel, na eerste post, was de post die ik quote laatste |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Bossie op 22-06-2015 21:08 ]

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Ryur schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:03:

Ja, dat is niet de eerste keer dat ik dat hoor. Ik ken er eerlijk gezegd weinig van & iemand had me gezegd gebruik VMWare. Ik zal ook eens kijken naar Parallels. Thanks! :)
Bossie schreef op maandag 22 juni 2015 @ 21:04:
Idd, met oog op de toekomst gewoon je geheugen maxen.

Mbt windows, als je alleen maar office gebruikt dan is de volgende release ook erg veelbelovend voor OSX (ff google op office 2016 preview). Skype loopt overigens tegenwoordig ook steeds vast op mijn macbook (crash direct als ik logout doe waar ik eerst geen enkel probleem had (slechte update?)).

In plaats van VMWare zou ik voor parallels gaan, dan kun je windows via bootcamp installeren maar ook benaderen via parallels in OSX. Voor Office werkt dit prima.
Morgen eens googelen :9 Sowieso lijkt het me beter om wat meer onderzoekswerk te verrichten over dit onderwerp voor ik m'n nieuwe computer volsteek met vanalles en nog wat. Morgen maar eens uitgebreid dingen bekijken en proberen.

Wat Skype betreft, werkt inderdaad ruk sinds de laatste update. Ziet er mooi uit maar werkt echt matig en inderdaad bij het afsluiten cq. uitloggen loopt het steeds verkeerd. Hopelijk volgt er een betere versie binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebt natuurlijk ook nog VirtualBox van Oracle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous

Famous

R 400+

Waarom dan niet gewoon installeren via Bootcamp?
Werkt hier prima, en scheelt toch wat geheugen.

Opstarten/rebooten heb je toch zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:15
Ik heb een 1,5 jaar oude rMBP (late 2013) en vind dat deze teveel herrie maakt. Ik gebruik 'm intensief, met vaak een VM voor Windows open en dan draait ie al snel op 90+ graden. Ik heb niet het idee dat de koeling slecht is, want met 8 cores op 100% throttled de CPU niet beneden de gespecte snelheid, maar optimaal is het volgens mij ook niet. Volgens mij is Apple niet heel goed in het aanbrengen van koelpasta en als de laptop warm wordt, dan hoor ik een "krakend" geluid alsof de koelpasta door de thermische expansie loslaat of verschuift.

Ik heb geen Apple care, maar wel nog wettelijke garantie. Hoe waarschijnlijk is het dat ze er ooit moeilijk over gaan doen, mocht garantie nodig zijn, als ik netjes het koelblok hermonteer? Valt dat überhaupt op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Famous schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 00:26:
Waarom dan niet gewoon installeren via Bootcamp?
Werkt hier prima, en scheelt toch wat geheugen.

Opstarten/rebooten heb je toch zo gedaan.
VMware Fusion kan net als Parallels Desktop een Boot Camp-partitie opstarten als een VM.

Ik draai op die manier Windows bijna continu op de achtergrond, met 8-10GB toegewezen. Even opnieuw opstarten voor Windows is het probleem niet, maar nu kan ik ook nog bij applicaties in OS X als ik in Windows bezig ben.

Een tip als je opslagruimte beperkt is: maak in Fusion of Parallels een shared folder van je lokale OneDrive/Dropbox, dan kun je er binnen je VM's ook bij zonder dat je alles dubbel moet downloaden en synchroniseren.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 00:24:
Hebt natuurlijk ook nog VirtualBox van Oracle.
Dat werkt echt ongelofelijk crap vergeleken met Fushion en Parallels. Hier bij mijn vakgroep gebruiken ze dat ook (Want: OpenSource, gratis, cross-platform) en voor die redenen snap ik het, maar ik ben altijd blij als ik mijn Ubuntu VM weer in Parallels kan openen.

Overigens draai ik hier 8 GB icm Parallels en dat werkt ook prima, zo lang ik niet ga SolidWorks'en. Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk ook nagedacht hebben over 16GB though. Weet niet of ik het gedaan zou hebben, aangezien ik in een afrondende fase ben en daarna geen VM meer 'nodig' heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnvw
  • Laatst online: 20-06 19:23
Mijn ervaring met VirtualBox is hetzelfde: sympathiek idee, maar niet meer van deze tijd.
Gebruik zelf sinds vele jaren VMWare Fusion, naar best veel tevredenheid op mijn 15" MacBook Pro (2014). Werkt als een tierelier. Om installeren op een nieuwe computer of na een swipe makkelijk te maken heb ik gewoon een VMWare virtual disk met een schone Windows-installatie opgeslagen: die kun je dan direct gebruiken na installatie van VMWare. Hoef je dus niet opnieuw heel Windows te installeren en allerlei updates binnen te halen.

Moet wel zeggen dat ik ook vind dat VMWare behoorlijk op de CPU trekt: ventilatie vliegt altijd aan terwijl ik normaal mijn laptop absoluut nooit hoor. Vind het wat dat betreft wel interessant om ook eens naar Parallels te kijken. Is het een reeële gedachte dat deze efficiënter met de CPU omgaat? Wat is er te zeggen over gaming op Parallels?
Ik speel regelmatig old school games als Age of Empires II en C&C Generals Zero Hour, dat gaat prima op VMWare, heb ook wel eens een 3D-shooter als Call of Duty geprobeerd (ipv met Wine op OSX), dit ging echter absoluut niet.
Hebben mensen daar ervaring mee? Dit zou via Boot Camp natuurlijk wél moeten werken, en sinds je dat dus kennelijk ook parallel via Parallels moet kunnen draaien, klinkt dat wel als een ideale oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Nu online
Lichte games kunnen uiteraard, maar "zwaardere" games moet je gewoon in bootcamp draaien ipv gebruik te maken van virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Licht zware games kunnen ook prima met de laatste Parallels.
Far Cry 3 draaide smooth op 1680x1050 en Medium settings op mijn oude rMBP met Iris Pro. Ik merkte weinig verschil qua ervaring met de Boot Camp installatie.
Dit uiteraard met een goed geconfigureerde VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 23:35

OMX2000

By any means necessary...

Een bug die er schijnbaar een tijd in OSX zit is dat je opeens niet meer naar een andere desktop kunt swipen of via ctrl + links/rechts. killall Dock helpt dan, maar nogal vreemd dat die bug er nog inzit.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-03 21:20
Lothiriel schreef op maandag 22 juni 2015 @ 22:17:
[...]

Ja, dat is niet de eerste keer dat ik dat hoor. Ik ken er eerlijk gezegd weinig van & iemand had me gezegd gebruik VMWare. Ik zal ook eens kijken naar Parallels. Thanks! :)
Weet niet of ze het ondertussen aangepakt hebben. Maar ik heb 3 jaar terug gekozen voor VMware ipv Parallels omdat Parallels geen 2e scherm ondersteunt in Windows en VMWare wel. Was voor mij absoluut noodzakelijk dat dat kon en wellicht iets wat van invloed kan zijn op je beslissing.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Xanion schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 16:24:
[...]

Weet niet of ze het ondertussen aangepakt hebben. Maar ik heb 3 jaar terug gekozen voor VMware ipv Parallels omdat Parallels geen 2e scherm ondersteunt in Windows en VMWare wel. Was voor mij absoluut noodzakelijk dat dat kon en wellicht iets wat van invloed kan zijn op je beslissing.
Geen problemen mee in Parallels. En dat ondersteunen ze zeker 2 jaar, want zo lang gebruik ik Parallels al (in september zelfs 3 jaar al).

Ik werk hier momenteel zelfs op 3 schermen (2x Thunderbolt Display + 1x Retina MB scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyleo schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 10:13:
[...]

Dat werkt echt ongelofelijk crap vergeleken met Fushion en Parallels. Hier bij mijn vakgroep gebruiken ze dat ook (Want: OpenSource, gratis, cross-platform) en voor die redenen snap ik het, maar ik ben altijd blij als ik mijn Ubuntu VM weer in Parallels kan openen.

Overigens draai ik hier 8 GB icm Parallels en dat werkt ook prima, zo lang ik niet ga SolidWorks'en. Als ik opnieuw zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk ook nagedacht hebben over 16GB though. Weet niet of ik het gedaan zou hebben, aangezien ik in een afrondende fase ben en daarna geen VM meer 'nodig' heb.
Waarin verschilt de werking van Virtual Box dan concreet met die van Fushion en Parallels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothiriel
Ben vandaag in de easy-m (Belgische premium reseller) geweest en daar raadden ze me ook Parallels aan. Apple verkoopt het ook aan 39,00 euro voor studenten, misschien is dat nog geen verkeerde koop... Via Parallels zelf is het 59 euro, en dat is dan ook nog eens met korting. Zie daar niets staan over studenten, maar dat zullen ze ook wel aanbieden.

Mooie machines trouwens daar in de easy-m :9 Kan haast niet wachten om er eentje aan te schaffen :+

[ Voor 25% gewijzigd door Lothiriel op 23-06-2015 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 17:49:
[...]

Waarin verschilt de werking van Virtual Box dan concreet met die van Fushion en Parallels?
Gewoon support.
Uit mijn hoofd gezegd kan je bijvoorbeeld niet met Windows-applicaties 'headless' draaien in MacOSX (in Parallels heet dit Cohersive modes). En ik vond de performance SLECHT!

Daarnaast wordt Virtual Box volgens mij niet geupdate. Ik heb mijn twijfels of Win8.1 officieel wordt ondersteund?

Note: ik heb wel VB draaien op mijn Macbook, maar dat is omdat ik Vagrant & Docker gebruik die beide VB als basis gebruiken. Windows draai ik in Parallels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster

Booster

Superuser

offtopic:
Virtualbox is nog gewoon in ontwikkeling. Op 1 juni is de RC van versie 5 uitgekomen. Volgens de Virtualbox website wordt Windows 8 ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Nu online
VMware Fusion en Parallels hebben beter hardware acceleratie - vooral op grafisch gebied. Daarnaast winnen Fusion en Parallels het op vrijwel elk ander aspect van VirtualBox; denk aan: cpu, memory, network i/o en vooral op disk i/o presteert Virtual Box erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Nu online
ThomasG schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 20:39:
VMware Fusion en Parallels hebben beter hardware acceleratie - vooral op grafisch gebied. Daarnaast winnen Fusion en Parallels het op vrijwel elk ander aspect van VirtualBox; denk aan: cpu, memory, network i/o en vooral op disk i/o presteert Virtual Box erg slecht.
Ik heb Virtual Box naast PD, maar dan ook alleen omdat ik te lui ben om de Oracle Developer VM's te converteren.

VB is gratis, Wmware / PD zijn beter maar daar betaal je dan ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostdeSuproost
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-09 15:15
Ik lees in de post van Lothiriel dat ik beter voor een 16GB Macbook Pro Retina kan gaan. Ik twijfel dan nog tussen 128GB en 256GB. Ik heb thuis een Apple Time Capsule (2TB). Is 128GB dan voldoende?
Ik lees dat ik aan OS en andere programma's zo'n 30 GB kwijt ben. Hoe staan jullie hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Nu online
JoostdeSuproost schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:20:
Ik lees in de post van Lothiriel dat ik beter voor een 16GB Macbook Pro Retina kan gaan. Ik twijfel dan nog tussen 128GB en 256GB. Ik heb thuis een Apple Time Capsule (2TB). Is 128GB dan voldoende?
Ik lees dat ik aan OS en andere programma's zo'n 30 GB kwijt ben. Hoe staan jullie hierin?
Persoonlijk vind ik 128GB echt de ondergrens. Als je naast je OS een paar grote applications of games installeert ben je het bijna kwijt. Daarnaast is het handig als je de downloadkraan opendraaid je ook voldoende ruimte beschikbaar hebt.

Als je met VM's of Bootcamp aan de slag gaat dan gaat het sowieso niet lukken met 128GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 15:17
JoostdeSuproost schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:20:
Eerlijk? Ik zou eerder voor 256GB met 16GB ram gaan, dan voor 128GB met 8GB ram. 16GB ram is echt erg veel voor de gemiddelde gebruiker, en zal dat over 5 jaar vermoedelijk nog steeds zijn. Wil je windows op hoge performance draaien, gebruik dan bootcamp?

Ik gebruik zelf al jaren windows in een vm op een rMBP 15'' met 8GB ram en het loopt als een zonnetje. Natuurlijk zijn er cases te vinden waarin dat niet zo is, maar ik betwijfel of je er snel tegenaan loopt. Die schijfruimte daarentegen; daar zit je snel aan. De cloud klinkt erg mooi, maar bij de meeste oplossingen wordt er nog steeds een lokale kopie gemaakt van je files, en voor op reis lijkt het me ook niet verkeerd om een lokale kopie van bv. je spotify library te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol ik heb een serieus luxeprobleem. Ik heb een LG IPS237L. Dit is een 23 inch monitor met 1080p resolutie. Als ik hem aan mijn rMBP hang lijkt het echt allemaal zo korrelig. Wat ben ik toch verwend door dat schitterende schermpje. Misschien ga ik de monitor enkel gebruiken voor films dan. Het ergert me echt enorm dat de interface er zo veel minder mooi uit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
vistu schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 09:22:
[...]

Eerlijk? Ik zou eerder voor 256GB met 16GB ram gaan, dan voor 128GB met 8GB ram. 16GB ram is echt erg veel voor de gemiddelde gebruiker, en zal dat over 5 jaar vermoedelijk nog steeds zijn. Wil je windows op hoge performance draaien, gebruik dan bootcamp?

Ik gebruik zelf al jaren windows in een vm op een rMBP 15'' met 8GB ram en het loopt als een zonnetje. Natuurlijk zijn er cases te vinden waarin dat niet zo is, maar ik betwijfel of je er snel tegenaan loopt. Die schijfruimte daarentegen; daar zit je snel aan. De cloud klinkt erg mooi, maar bij de meeste oplossingen wordt er nog steeds een lokale kopie gemaakt van je files, en voor op reis lijkt het me ook niet verkeerd om een lokale kopie van bv. je spotify library te hebben.
Tenzij je echt veel VM's gaat draaien of erg zware toepassingen zou ik ook dit advies volgen.
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 20:47:
Lol ik heb een serieus luxeprobleem. Ik heb een LG IPS237L. Dit is een 23 inch monitor met 1080p resolutie. Als ik hem aan mijn rMBP hang lijkt het echt allemaal zo korrelig. Wat ben ik toch verwend door dat schitterende schermpje. Misschien ga ik de monitor enkel gebruiken voor films dan. Het ergert me echt enorm dat de interface er zo veel minder mooi uit ziet...
Hoe heb je deze aangesloten? Met HDMI toevallig? Want dan vermoed ik dat je Mac hem als TV-scherm ziet en daardoor het beeld verstoort. Enorm irritant. Er zijn wel een aantal lelijke workarounds voor. De eenvoudigste is een hardware oplossing in de vorm van een Thunderbolt-adapter kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Cyleo schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:45:
[...]

Tenzij je echt veel VM's gaat draaien of erg zware toepassingen zou ik ook dit advies volgen.

[...]

Hoe heb je deze aangesloten? Met HDMI toevallig? Want dan vermoed ik dat je Mac hem als TV-scherm ziet en daardoor het beeld verstoort. Enorm irritant. Er zijn wel een aantal lelijke workarounds voor. De eenvoudigste is een hardware oplossing in de vorm van een Thunderbolt-adapter kopen.
Dat van HDMI had ik ook op het werk. Uiteindelijk dvi naar displayport adapter gekocht, die ik de thunderbolt poort, en klaar is Kees. Die lelijke workarounds wil ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pff serieus dat ik daarvoor iets extra moet aanschaffen? Haal ik opzettelijk een HDMI monitor omdat ik toender tijd op windows werkte en zeker wou zijn dat hij met ieder apparaat zou werken. Hoe belachelijk is dat nu niet van Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 07:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou ik zou echt eerst even goed door je settings heenkijken. Ik heb hier een Mac Mini aan HDMI staan, zonder enig probleem.
Pagina: 1 ... 96 ... 128 Laatste