Hoi MacBook Pro-gebruikers,
Pas geleden had ik nog een topic geopend voor advies voor de aankoop van een nieuwe laptop, aangezien m'n Apple uit 2009 kapot was gegaan (volledig kapot) door een verkeersongeluk. Eerst had ik geopteerd voor de
Dell XPS 13, want ik was best onder de indruk van die dunne randen, en het matte scherm.Door perikelen met Dell heb ik daar uiteindelijk vanaf gezien: m'n bestelling werd zomaar geannuleerd, en ik verder was ik ook absoluut niet gediend van hun service.
Aangezien ik momenteel in het bezit ben van de reservelaptop van m'n vader, een MacBook Pro early 2011, wil ik wel nog steeds een nieuwe laptop aanschaffen. Deze geupgrade MBPr (SSD erin gezet) die ik momenteel gebruik heeft me weer zin gegeven om een nieuwe Apple te kopen. Ik kan goed om met Windows maar blijf bovenal toch een Apple-liefhebber
Sorry voor de lange inleiding maar ik dacht dat dat wel mocht. M'n vader wilt graag z'n computer terug als het academiejaar terug begint
ten laatste, dus tegen dan moet ik zelf een nieuwe aangeschaft hebben. Dankzij m'n studentenjobs en m'n spaardrift heb ik best wel wat geld uit te geven, en m'n ouders leggen graag de helft bij. Ik was aan het denken aan een nieuwe MacBook Pro.
Nu wil ik graag niet alleen een stevige en snelle machine, maar vooral eentje die lekker future-proof is. Ik weet dat sommige mensen om de 2-3 jaar wisselen, maar ik zou graag minstens 5 jaar doen met deze MacBook Pro. Voor m'n studie Handelswetenschappen gebruik ik vooral Word/Excel, maar ik moet ook in staat zijn makkelijk via VMware Windows te draaien. Daarnaast gebruik ik veel Skype voor communicatie; wat momenteel echt lastig gaat op deze MBPr (ik denk dat het aan de 4 GB RAM ligt, want Skype + ander programma komt niet goed helaas, loopt 90 procent kans vast). Daarnaast gebruik ik met regelmatig photoshop. Wat ik dus zoek is een machine die dit makkelijk aankan zonder problemen.
Ik was aan het denken aan de 128 of 256gb-SDD versie, aangezien ik veel extern opsla en hoogstens wat kleinere bestandjes op m'n computer wil zetten. Ook de CPU lijkt me de komende jaren zeker geen bottleneck. Waar ik me meer zorgen om maak is het
werkgeheugen. Standaard zit er 8gb in, en dat lijkt me voldoende, maar ik heb daar wat bedenkingen bij:
• Is dat over 5 jaar nog voldoende voor wat ik met m'n MBPr doe?
• Ik hoorde van veel mensen dat 8gb absoluut niet future-proof is, anderzijds hoorde ik ook veel tegengeluiden. Ik weet alleen dat 4gb duidelijk niet genoeg is voor m'n gebruik en in 2011 zei men wellicht hetzelfde over de toekomstbestendigheid daarvan

• Punt is dat 16gb me zo'n overkill lijkt, vind het een beetje gek dat er geen opties zijn zoals 12gb.
Als iemand hierop zou kunnen reageren zou ik dat heel fijn vinden. M'n excuses voor de lange uitleg