We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Heb zometeen 4 dagen lang geen internet maar wel stroom + laptop
Iemand een idee?
Volgens mij is CIV5 zowel in de Mac app store als via Steam te halen. Bnw ook, maar C5 is simpelweg leuker.Blue-eagle schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:38:
Zijn er via Steam ook games te downloaden die op een 2015-MacBook Pro goed werken zonder dat de fan haywire gaat? Een Civilization game uit 2005 is op zich al wel leuk.
Heb zometeen 4 dagen lang geen internet maar wel stroom + laptopDus al genoeg series mee voor 's avonds. Maar een beetje leuke game zou ook tof zijn tijdens de offline uren.
Iemand een idee?
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Sowieso via Steam. Werkt prima op OSX.Bospa01 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:46:
Volgens mij is CIV5 zowel in de Mac app store als via Steam te halen. Bnw ook, maar C5 is simpelweg leuker.
Vraagje: zijn er hier mensen die wel eens hun 15" rMBPro in een rugzak bij zich dragen? Is dat een beetje te doen?
Zit voor een bedrijfslaptop (vnl. webdevelopment) te twijfelen tussen een 13" en 15". Ik heb de extra grafische kracht van de losse GPU niet echt nodig, maar lijkt me wel fijn voor dagelijks (thuis)gebruik i.c.m. twee 1440p monitors. Heb zelf al een 13" MBAir, en probeer te bedenken wat de meest tactische toevoeging is.
Maar om antwoord op je vraag te geven, ja ik heb heel vaak m'n rMBP 15" in een rugzak vervoert. Ik merkte eigenlijk niet of m'n laptop er in zat of niet.
[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 25-05-2015 23:05 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Rugzak is wel meh, haal ff een leuke leren tas
Mijn tip: Koop geen games via de Mac app store. Steam heeft cross-platform support, dus koop hem op OS X en je kan ook op Windows spelen. Met de Mac store ben je gebonden aan het platform.Bospa01 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:46:
[...]
Volgens mij is CIV5 zowel in de Mac app store als via Steam te halen. Bnw ook, maar C5 is simpelweg leuker.
Ik heb mijn 15" rMBP in een rugzak. Kom oorspronkelijk van een MBP Late 2011 (zo'n zware).SublimnAll schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:00:
[...]
Vraagje: zijn er hier mensen die wel eens hun 15" rMBPro in een rugzak bij zich dragen? Is dat een beetje te doen?
Zit voor een bedrijfslaptop (vnl. webdevelopment) te twijfelen tussen een 13" en 15". Ik heb de extra grafische kracht van de losse GPU niet echt nodig, maar lijkt me wel fijn voor dagelijks (thuis)gebruik i.c.m. twee 1440p monitors. Heb zelf al een 13" MBAir, en probeer te bedenken wat de meest tactische toevoeging is.
Nu heb ik regelmatig als ik alles in mijn tas zit dat ik toch even controlleer of alles erin zit, zoveel lichter is de rMBP.
Ik heb expres ook een rugzak gekozen omdat ik van een schoudertas scheef ga lopen, en mijn rug is al in een vreemde vorm!
Ben ik met je eens. Ik werk nu in de trein op mijn 13" en merk dat ik dat toch te klein vind...Bospa01 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:03:
Ik zou dan sowieso voor de 15" gaan. Persoonlijk verlies ik te veel productiviteit als ik toevallig eens op een locatie ben waar ik geen monitor kan inprikken.
Rugzak is wel meh, haal ff een leuke leren tas
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Maar m'n arme ruggetje...fsfikke schreef op maandag 25 mei 2015 @ 23:03:
Een peuter zou ik het niet meteen aan willen doen om een 15" laptop op z'n rug te dragen. Maar bij een normaal figuur >10 jaar zou ik denken dat een laptopje van 2kg toch wel te doen zal zijn op de rug
100x dit! Als je je laptop dagelijks voor langere tijd bij je draagt, is een rugzak echt onmisbaar.Ryur schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 06:40:
Ik heb expres ook een rugzak gekozen omdat ik van een schoudertas scheef ga lopen, en mijn rug is al in een vreemde vorm!
Ik weet het echt niet. Een 15" is stukken fijner om zonder monitor mee te werken, maar ga je echt een 15" MBPro meezeulen als je ook een 13" MBAir hebt liggen?
Ik heb een rugzak met borstband genomen (zo'n elastische riem waarmee je de schouderbanden aan elkaar vast maakt.) Daardoor loop je niet alleen rechter, maar wordt het gewicht van de rugzak gevoelsmatig met meer dan de helft gehalveerd omdat het beter verdeeld wordt in plaats van de volle last op de schouders.Ryur schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 06:40:
[...]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Een macbook uit welk jaar?NielsTn schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:05:
Ik overweeg een MBP13 te kopen, gezien de meerprijs tov een gebruikte Leapp marginasl is. Kan iemand checken of ik edn standaard SSD (crucial mx200) hier feilloos in kan plaatsen? Ik las nl ook iets over typisch apple 'omgekeerde' sata connectoren...
De leapp mbp is van 2011
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zou bij beide MacBooks een normale SATA SSD in kunnenNielsTn schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:27:
Macbook pro 13 van nu. (Nieuw, geen retina)
De leapp mbp is van 2011
Waarom zou je die nu nog kopen? Voor hetzelfde geld heb je een snellere air? Tenzij je heel hard een CD-speler nodig hebt zou ik de MBP afraden.NielsTn schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 08:27:
Macbook pro 13 van nu. (Nieuw, geen retina)
De leapp mbp is van 2011
De Air vind ik te iel, en voor mijn doel in/rond huis (en hergebruik SSD) beter passen.Cyleo schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 11:13:
[...]
Waarom zou je die nu nog kopen? Voor hetzelfde geld heb je een snellere air? Tenzij je heel hard een CD-speler nodig hebt zou ik de MBP afraden.
Air heeft ook onboard geheugen, ipv later nog bij te plaatsen....
Je kan beter de tweakers V&A in de gaten houden als je tweedehands wilt gaan.
Verwijderd
Kan ik me wel iets bij voorstellen, dat je 13" te klein vindt. Heb sinds afgelopen herfst een MBPr 13" en moet er ook behoorlijk aan wennen. Keuze werd mede ingegeven door de prijs van de 15" MBPr en het feit dat dit mijn eerste Mac is.Boy schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 07:12:
[...]
Ben ik met je eens. Ik werk nu in de trein op mijn 13" en merk dat ik dat toch te klein vind...
Denk dat ik wacht met vervanging tot de Skylake processoren in de MBPr komen en dan switch.
Je weet dat dat geen 'nieuwe' macbook is in de zin dat er geen verschil is tussen die versie en de 2011 'tweedehands' versie?NielsTn schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:07:
Thanks!! Dat wordt dus een nieuwe mbp ter vervanging van mn oude. 13 inch uit 2009
Geen idee voor wie Apple die oude MacBook Pro's nog verkoopt, slaat helemaal nergens op om die nog te kopen. (Nieuw).
Dat 2015 model is dezelfde als de Mid-2012. Je koopt dus voor 1099€ een 3 jaar oude laptop.NielsTn schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:27:
Maar voor 920€ een 2011 MBP 13 of voor €1099 een 2015 MBP 13, vind ik wel verschil (daarnaast zit er een andere GPU in, en is de 2015 schadevrij/nieuw ipv licht gebruikerssporen...
...maar waar wel mijn recente 250Gb SSD in geplaatst kan worden.... i.t.t. de Retina variant of the MBr....Whatson schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:33:
[...]
Dat 2015 model is dezelfde als de Mid-2012. Je koopt dus voor 1099€ een 3 jaar oude laptop.
en de 2015 heeft een i5 op 2.5GHz, de 2011 een i5 op 2.4Ghz...(en dus nog een oudere Intel GPU)
[ Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 27-05-2015 14:42 ]
Die in de apple store is model 2012 en zwaar verouderd.NielsTn schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:27:
Maar voor 920€ een 2011 MBP 13 of voor €1099 een 2015 MBP 13, vind ik wel verschil (daarnaast zit er een andere GPU in, en is de 2015 schadevrij/nieuw ipv licht gebruikerssporen...
Is de Air prijstechnisch dan niet een beter alternatief als de 13" pro net even te duur is?Psycho_Mantis schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:40:
[...]
Die in de apple store is model 2012 en zwaar verouderd.
Lijkt mij wel, maar de TS hij wil heel graag zijn bestaande SSD gebruiken.Bospa01 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:26:
[...]
Is de Air prijstechnisch dan niet een beter alternatief als de 13" pro net even te duur is?
Misschien SSD dan maar verkopen en dat geld in een betere macbook steken?
Dan kan hij teminste jaren mee.
Maar je gaat nu perse je SSD (a 100 euro) in een laptop die minstens 10x zo duur is willen stoppen? Het is jou keuze maar ik zou er nog even over nadenken. Het komt op mij over als een verkeerde manier van besparen.NielsTn schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 14:39:
[...]
...maar waar wel mijn recente 250Gb SSD in geplaatst kan worden.... i.t.t. de Retina variant of the MBr....
en de 2015 heeft een i5 op 2.5GHz, de 2011 een i5 op 2.4Ghz...(en dus nog een oudere Intel GPU)
De enige reden waarom je überhaupt nog een verouderd en langzamer Mid-2012 non-retina MBP zou willen kopen zijn (A) Meer opslag capaciteit voor minder geld (500GB vs 128GB) en (B de dvd-speler.
Verder is de MacBook Air op alle vlakken de betere keuze hier.

[ Voor 11% gewijzigd door Whatson op 27-05-2015 16:01 ]
ik heb een beperkt budget en na 6 jaar met de 2009 MBP gewerkt te hebben (die goed beviel),Cyleo schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 15:41:
[...]
Maar je gaat nu perse je SSD (a 100 euro) in een laptop die minstens 10x zo duur is willen stoppen? Het is jou keuze maar ik zou er nog even over nadenken. Het komt op mij over als een verkeerde manier van besparen.
overweeg ik een nieuwe MBP 13 ipv de gebruikte/LEAPP MBP 13 op basis van:
* 'bouwjaar': de LEAPP is van 2011 (aangeschaft/ingebruik genomen en verder onbekend verleden uit vorige gebruikers) , de nieuwe (met basis 2012 hardware) is dan '2015' in gebruik;
* verschil tussen de LEAPP en de 'verse' is 200 euro.
* de SSD is ca. 1 week oud, toen mn MBP overleed dus wat mij betreft; re-use.
* de MBP als model heeft voorkeur met oog op uitbreidbaarheid (SSD/HDD/Memory) tov de MBr.
ik ga van een 2009 model, SATA2, C2D-2Ghz, dan naar SATA3, i5-2.4Ghz. en volstaat met mijn gebruiksdoelen.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
http://tweakers.net/produ...pro-2012-133-inch/aanbod/
Zodra jij 1100€ hebt betaald aan Apple en je MacBook uit de doos hebt gehaald is hij in feite al 400€ minder waard geworden.
Mocht je toch graag een oude MBP willen moet je hem gewoon tweedehands van iemand kopen (=geen verschil met Leapp, behalve de prijs)
[ Voor 18% gewijzigd door Whatson op 27-05-2015 16:08 ]
Het is werkelijk schandalig dat dat 2012 model nog verkocht wordt.
[ Voor 14% gewijzigd door blupmans op 27-05-2015 16:12 ]
Ga ik 'verschil' merken in de verschil in CPU snelheid bij normal gebruik (niet gaming) (i5-1.6Ghz vs 2.4-2.5Ghz)?
Een 2015 air is op elk gebied sneller dan een 2012 mbp
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Zoals zovelen al gezegd hebben is de 2012 de slechtste keuze die je kan maken.
hebben mensen hier de keuze gemaakt voor een 2.5 of zelfs een 2.8 model? Is 320 euro voor 0.6 ghz extra het echt niet waard? Het is teringveel geld idd...maar ben bang dat 2.2 naar 2.5 te weinig scheelt (die is maar 120 euro)
hebben mensen hier de keuze gemaakt voor een 2.5 of zelfs een 2.8 model? Is 320 euro voor 0.6 ghz extra het echt niet waard? Het is teringveel geld idd...maar ben bang dat 2.2 naar 2.5 te weinig scheelt (die is maar 120 euro)
Ga ik "middelen" op bij de Geek Bench browser zit de 2.2 op ongeveer 3400-14000 (single-multi) en de 2.8 op 4000-15200, de 2.5 zit er tussen in op ongeveer 3800-14600. Dit zijn wel de 2013/2014 modellen, echter is er niets veranderd aan de CPU config dus verwacht ik een vergelijkbare score voor het 2015 model (het zij allen misschien iets sneller door de SSD update o.i.d.).Boy schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:33:
Toch nog even de vraag:
Persoonlijk zou ik het geld beter kunnen besteden aan extra opslag of accessoires.
Met enkel deze informatie kunnen we ook niet zoveel. Of het het waard is ook erg afhankelijk van wat je er mee gaat doen.Boy schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 19:33:
Toch nog even de vraag:
Bedankt voor je reactie! Ik heb naar die bench gekeken en de punten zeggen me niets. Wat ik eruit opmaak, is dat de 2.8 ghz zo'n 8,5% sneller is dan de 2.2 op multi ( (15200 - 14000) / 14000) ) Als ik dat tenminste goed bereken zo.Pat-Juh schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:29:
[...]
Ga ik "middelen" op bij de Geek Bench browser zit de 2.2 op ongeveer 3400-14000 (single-multi) en de 2.8 op 4000-15200, de 2.5 zit er tussen in op ongeveer 3800-14600. Dit zijn wel de 2013/2014 modellen, echter is er niets veranderd aan de CPU config dus verwacht ik een vergelijkbare score voor het 2015 model (het zij allen misschien iets sneller door de SSD update o.i.d.).
Persoonlijk zou ik het geld beter kunnen besteden aan extra opslag of accessoires.
Je mening is eentje die me dus eerder ook door iemand anders is aanbevolen, geef het geld uit aan accessoires
Ik ben Android ontwikkelaar. Grote projecten kosten nogal wat tijd om te compileren. Ik wil zsm iets kunnen testen. Op m'n XPS duurt een bepaald project meer dan een minuut (ben al snel anderhalf minuut kwijt aan compileren en deployen).Cyleo schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 20:43:
[...]
Met enkel deze informatie kunnen we ook niet zoveel. Of het het waard is ook erg afhankelijk van wat je er mee gaat doen.
Beetje offtopic: maar je kan een hele boel met Gradle optimalizen. Ik had ook een project die out-of-the-box op mijn oude Macbook Pro (early 2011, i7 volgens mij?) ruim 1,5 minuut duurde met debug/deploy.Boy schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:08:
[...]
Ik ben Android ontwikkelaar. Grote projecten kosten nogal wat tijd om te compileren. Ik wil zsm iets kunnen testen. Op m'n XPS duurt een bepaald project meer dan een minuut (ben al snel anderhalf minuut kwijt aan compileren en deployen).
Met de config spelen heb ik naar kleine 20 sec (1 minuut clean build) weten te brengen.
cool, ik heb al eens gezocht, maar vond nergens duidelijke info hierover. Heb je een link / tip ?Ryur schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:13:
[...]
Beetje offtopic: maar je kan een hele boel met Gradle optimalizen. Ik had ook een project die out-of-the-box op mijn oude Macbook Pro (early 2011, i7 volgens mij?) ruim 1,5 minuut duurde met debug/deploy.
Met de config spelen heb ik naar kleine 20 sec (1 minuut clean build) weten te brengen.
+1, die info zie ik ook graag tegemoet.Boy schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:20:
[...]
cool, ik heb al eens gezocht, maar vond nergens duidelijke info hierover. Heb je een link / tip ?
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Persoonlijk zou ik het geld in meer RAM stoppen. Die paar % snellere CPU merk je meestal niet, meer RAM daarintegen is altijd welkom.Boy schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:08:
[...]
Ik ben Android ontwikkelaar. Grote projecten kosten nogal wat tijd om te compileren. Ik wil zsm iets kunnen testen. Op m'n XPS duurt een bepaald project meer dan een minuut (ben al snel anderhalf minuut kwijt aan compileren en deployen).
er zit 16gb in, dat lijkt me wel voldoende...mss dan toch eerder een 512 gb ssd....maar denk dat 256 voldoende is en de rest doe ik wel backuppen op m'n NAS....Cyleo schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:35:
[...]
Persoonlijk zou ik het geld in meer RAM stoppen. Die paar % snellere CPU merk je meestal niet, meer RAM daarintegen is altijd welkom.
Ah, check, dat was mij even ontschoten. Daarmee red je het wel ja. Ik heb zelf de 256GB versie en zelfs met 2 VM's is dat voldoende zolang je foto's + muziek maar niet lokaal opslaat. Voor data die je af en toe nodig hebt is een externe HDD of een SD-kaartje (Bijv. een Nifty die volledig met de behuizing integreert) ook nog altijd een oplossing.Boy schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:40:
[...]
er zit 16gb in, dat lijkt me wel voldoende...mss dan toch eerder een 512 gb ssd....maar denk dat 256 voldoende is en de rest doe ik wel backuppen op m'n NAS....
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat de beste optie is. Ik heb via dit topic al wel achterhaald dat het mogelijk is om meer geheugen dan de door Apple opgegeven maximum van 8Gb te gebruiken maar zit nog te twijfelen of ik twee gelijkwaardige geheugen modules moet gebruiken (zoals Apple adviseert) of niet.
Ik kan de huidige 2 * 2Gb modules vervangen door 2 * 4Gb of 2 * 8Gb (wellicht een beetje overkill). Of één 2Gb module vervangen door een 8Gb module en dan heb ik in totaal 10Gb, dit is ook de goedkoopste optie maar heb dan geen gelijkwaardig geheugen. Merk je dit in de performance?
DDR3 of DDR3L, heeft de één nog voordelen boven de ander? Volgens mij past het beide in mijn MBP.
OSX werkt het beste met dual channel geheugen, dus gelijke geheugenreepjes.siemonsimson schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 22:09:
Naast een SSD upgrade wil ik mijn MBP mid 2012 (13", Core I5 2.5Ghz, 4Gb DDR3) upgraden met extra geheugen.
Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat de beste optie is. Ik heb via dit topic al wel achterhaald dat het mogelijk is om meer geheugen dan de door Apple opgegeven maximum van 8Gb te gebruiken maar zit nog te twijfelen of ik twee gelijkwaardige geheugen modules moet gebruiken (zoals Apple adviseert) of niet.
Ik kan de huidige 2 * 2Gb modules vervangen door 2 * 4Gb of 2 * 8Gb (wellicht een beetje overkill). Of één 2Gb module vervangen door een 8Gb module en dan heb ik in totaal 10Gb, dit is ook de goedkoopste optie maar heb dan geen gelijkwaardig geheugen. Merk je dit in de performance?
DDR3 of DDR3L, heeft de één nog voordelen boven de ander? Volgens mij past het beide in mijn MBP.
The MacBook Pro will run fine with either a single memory slot filled or with both memory slots filled with two unmatched memory sizes (such as a 512MB DIMM in one slot and a 1GB DIMM in the other).
However, if both slots are loaded with an equal amount of RAM (such as two 512MB DIMMs of the same type), you can take advantage of the system's dual-channel memory architecture for an additional performance boost. With a dual-channel memory interface, both banks of SDRAM can be addressed at the same time, enabling MacBook Pro to reach a memory throughput of up to 10.7 GBps.
.
[ Voor 33% gewijzigd door Whatson op 28-05-2015 23:29 ]
Voor mijn opleiding ICT Beheer, MBO niveau 4 gaan we in het tweede leerjaar veel werken met virtuele machines. Om te kijken of onze laptops daarop voorbereid zijn kregen we een proef waarbij we 4 virtuele machines tegelijk moesten draaien (wat volgend jaar ook vaker gaat gebeuren), ik merkte echter dat m'n huidige MacBook Pro dit niet echt relaxed vond, als in: de fan ging behoorlijk hard blazen en in Activiteitenmonitor stonden m'n geheugen en processor behoorlijk onder druk. Logisch met een aantal VM's, maar ik vond het allemaal niet bepaald soepel draaien naar mijn idee.
Op dit moment heb ik een rMBP 13 inch late 2013 met 8GB RAM en 2.4Ghz i5 processor. Nu ben ik benieuwd of in dit geval een 15 inch rMBP dit werk veel beter gaat doen dan mijn huidige rMBP. Denk dat het sowieso handiger is vwb RAM hoeveelheid, maar is het in zo'n geval ook handig om een grotere SSD (512GB) en de snelste processor (i7 2.8Ghz QC met Turbo Boost tot 4.0Ghz) die beschikbaar is te nemen? Of zal een i7 2.5 Ghz met Turbo Boost tot 3.7Ghz hier ook voldoen?
Tweede gedachte: wachten op de Skylake rMBP's? Kan nog wel even duren las ik, maar als het de moeite waard is kan ik natuurlijk even wachten (en sparen
Weet dat er goedkopere Windows laptops zijn, maar ik wil iets hebben dat jaren vooruit kan en de compactheid + design van een MacBook bevalt me prima
Alvast bedankt!
Skylake zal ongetwijfeld wat verbeteringen met zich meebrengen en mogelijk zelfs een nieuwe behuizing voor de macbook pro, echter is het de vraag of je zo lang wil en kan wachten. De prijs voor een rMBP 15 is behoorlijk hoog, echter gaat het zeker nog een half jaar duren voordat er nieuwe komen. Ik zelf verwacht dat ze pas in maart 2016 komen, wat dus betekend dat je 10 maanden met het meeste actuele model hebt.
Wat betreft windows laptops: er is er maar 1 die vergelijkbare specs heeft als de rMBP 15 en dat is de Asus UX501. Die heeft echter een minder goed scherm en mindere batterijduur. Voordeel is wel dat hij over een gtx 960 beschikt en al verkrijgbaar is voor rond de €1600-1700
Al bij al zou ik het zelf niet zonde geld vinden om nu een 2015 15 inch model te kopen. Bij de duurste variant, met aparte GPU, is dit wel het geval. Dat is gewoon een idioot duur geprijsd apparaat met een flink verouderde GPU en ronduit schandalig dat ze deze er überhaupt in durven te stoppen...
Eigenlijk werkt ieder systeem beter als hij dual channel kan gebruiken. Dit maakt een vrij significant verschil. Als je gaat upgraden zou ik dus voor 2 dezelfde gaan (doe je dat niet maar ga je voor 4+2 oid is dat nog altijd sneller dan 4 GB, maar er is wel een behoorlijk voordeel door Dual Channel).Whatson schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 23:06:
[...]
OSX werkt het beste met dual channel geheugen, dus gelijke geheugenreepjes.
[...]
Is hier een bron van? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk.MazeWing schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:07:
Skylake zal ongetwijfeld wat verbeteringen met zich meebrengen en mogelijk zelfs een nieuwe behuizing voor de macbook pro,
Daar is geen bron van. Dat idee is er omdat de huidige behuizing uit 2012 stamt en mensen verwachten dat er elke x jaar wat nieuws komt. Ik kan zelf moeilijk bedenken hoe 'anders' de 15" rMBP er uit zou kunnen zien met behoud van de huidige specs en batterij-tijd.sander0 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:11:
[...]
Is hier een bron van? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
True maar ga ik ook het verschil merken als ik een processor met een hogere kloksnelheid neem? Of zou de frequentie van het instapmodel al voldoende zijn, 2.2Ghz naar 3.4Ghz? Had idd al naar dat 13 inch model met hogere specificaties gekeken maar als ik dan zoveel geld uit moet geven geef ik dat liever uit aan een 15 inch model... Is ook wat prettiger qua beeldformaatMazeWing schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:07:
Als je echt veel met VM's gaat werken komen het extra geheugen (16GB) en de quadcore cpu erg goed van pas. De 13 inch is er ook met 16GB geheugen, echter is er geen mogelijkheid om een quadcore cpu te kiezen. De enige optie die dan over blijft is de 15 inch.
Skylake zal ongetwijfeld wat verbeteringen met zich meebrengen en mogelijk zelfs een nieuwe behuizing voor de macbook pro, echter is het de vraag of je zo lang wil en kan wachten. De prijs voor een rMBP 15 is behoorlijk hoog, echter gaat het zeker nog een half jaar duren voordat er nieuwe komen. Ik zelf verwacht dat ze pas in maart 2016 komen, wat dus betekend dat je 10 maanden met het meeste actuele model hebt.
Wat betreft windows laptops: er is er maar 1 die vergelijkbare specs heeft als de rMBP 15 en dat is de Asus UX501. Die heeft echter een minder goed scherm en mindere batterijduur. Voordeel is wel dat hij over een gtx 960 beschikt en al verkrijgbaar is voor rond de €1600-1700
Al bij al zou ik het zelf niet zonde geld vinden om nu een 2015 15 inch model te kopen. Bij de duurste variant, met aparte GPU, is dit wel het geval. Dat is gewoon een idioot duur geprijsd apparaat met een flink verouderde GPU en ronduit schandalig dat ze deze er überhaupt in durven te stoppen...
Als ik hem zou kopen zou dat pas ongeveer in de zomervakantie of net iets erna zijn, maar als er verwacht wordt dat er begin volgend jaar nieuwe modellen komen die qua prestaties veel (als in: heel veel?) beter zijn dan wacht ik daar liever nog even op. Is toch een flink bedrag en als dan de Skylake modellen uitkomen heb ik ook zoiets van 'had ik toch maar...'.
Videokaart maakt me niet zoveel uit, voor gamen heb ik een PS4 en grafisch gaat er verder niet veel gebeuren, al ben ik wel benieuwd naar de prestaties van de kaart die erin ligt (R9 M370X).
Die ASUS laptop had ik inderdaad ook gezien, en de nadelen die je daar noemt zijn voor mij onder andere reden om toch voor een rMBP te gaan.
Moeilijk...
CPU upgrades merk je maar marginaal iets van.KRAI.7 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 11:02:
[...]
True maar ga ik ook het verschil merken als ik een processor met een hogere kloksnelheid neem? Of zou de frequentie van het instapmodel al voldoende zijn, 2.2Ghz naar 3.4Ghz? Had idd al naar dat 13 inch model met hogere specificaties gekeken maar als ik dan zoveel geld uit moet geven geef ik dat liever uit aan een 15 inch model... Is ook wat prettiger qua beeldformaat
Je hebt twee zekerheden: Apple gaat niet stoppen met het uitbrengen van nieuwe laptops en de techniek is over een jaar sneller dan nu.Als ik hem zou kopen zou dat pas ongeveer in de zomervakantie of net iets erna zijn, maar als er verwacht wordt dat er begin volgend jaar nieuwe modellen komen die qua prestaties veel (als in: heel veel?) beter zijn dan wacht ik daar liever nog even op. Is toch een flink bedrag en als dan de Skylake modellen uitkomen heb ik ook zoiets van 'had ik toch maar...'.
Het nadeel van begin volgend jaar een Skylake kopen is dat er daarna weer een sneller model gaat komen, dan denk je ook 'had ik toch maar....'
Het blijft het oude liedje, kan je de laptop goed gebruiken dan moet je hem gewoon kopen en niet wachten.Moeilijk...
Skylake gaat ook nieuwe technieken zoals draadloos opladen en draadloze gegevensoverdracht (draadloos USB??) bieden. Het zou dus goed mogelijk zijn dat ze een nieuwe behuizing maken, waarbij de onderkant aangepast dient te worden om dit überhaupt mogelijk te maken.sander0 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 10:11:
[...]
Is hier een bron van? Ben wel nieuwsgierig eigenlijk.
Ook is het mogelijk om de randen van het scherm smaller te maken en kan de accu ook wat dunner worden vanwege een zuinigere processor.
En door de stepped-batteries die Apple gebruikt in de nieuwe 12" rMB.MazeWing schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 12:35:
[...]
Skylake gaat ook nieuwe technieken zoals draadloos opladen en draadloze gegevensoverdracht (draadloos USB??) bieden. Het zou dus goed mogelijk zijn dat ze een nieuwe behuizing maken, waarbij de onderkant aangepast dient te worden om dit überhaupt mogelijk te maken.
Ook is het mogelijk om de randen van het scherm smaller te maken en kan de accu ook wat dunner worden vanwege een zuinigere processor.
I reject your reality and substitute my own
Dat gaat ook echt niet gebeuren bij de pro series, die zijn juist bedoelt voor de professionals.nelizmastr schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 14:12:
Persoonlijk ben ik tegen nog dunner wordende laptops. Voor je het weet verdwijnen de quad cores in zijn geheel uit de MBP's. Daar zit geen professional op te wachten. Om nou speciaal daarvoor weer een laptop met Windows te moeten kopen is ook geen oplossing.
Ze willen vooral de doelgroep voor de pro en macbook (air) verduidelijken, door de nadruk op mobiliteit en accuduur te leggen bij de nieuwe macbook, prima ook voor de huis tuin en keuken gebruiker of de office zakenman die meer waarde aan mobiliteit en accuduur hecht dan ruwe performance nodig heeft.
Of ze nog dunner worden, dat denk ik niet. Ik zou het wel mooi vinden als ze de bezels bij het scherm iets kleiner zouden maken, maar dat is een kleinigheidje. Het is voor vaste Mac-gebruikers ook prettig dat ze een nieuwe laptop kunnen kopen zonder dat het ontwerp veranderd: geeft het gevoel van consistentie en productiviteit, dezelfde buitenkant met een betere binnenkant
Zowel de iMac als MacBook Air en Pro hebben namellijk giga-dikke bezels.
[ Voor 23% gewijzigd door Pyrone89 op 29-05-2015 15:36 ]
XPS 13 bezels op een MBPr of MBA zou wel erg mooi zijn ja..Pyrone89 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:35:
Hoop dat ze vooral de bezels aanpakken op zowel iMac als MacBooks. Kortom, apparaat wordt niet groter, scherm wel (handig).
Zowel de iMac als MacBook Air en Pro hebben namellijk giga-dikke bezels.
Dan kan je een 17" paneel kwijt in de huidige 15" behuizing. Yes please!Arthur-M. schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 15:57:
[...]
XPS 13 bezels op een MBPr of MBA zou wel erg mooi zijn ja..
I reject your reality and substitute my own
Alles draait prima, SSD is inderdaad rete snel (ik haal overigens niet de 2000MBps, blijf hangen op 1400MBps write / 1800MBps read) en de GeekBench scores zijn weer een tikkeltje beter.
Ik hoopte Windows 8.1 zonder problemen te kunnen installeren, zodat ik GTA V kon testen, maar helaas is de Boot Camp software nog niet up to date. Hier ga ik nog even op wachten, in de tussentijd gooi ik wel wat games op OS X, ware het niet dat deze games wat minder recent zullen zijn. Ik was zeer benieuwd hoe GTA V zou draaien, aangezien het wel redelijk op de Iris Pro draaide.
Al met al ben ik zeer tevreden, de rMBP 15'' blijft toch mijn favoriet.
Ik teken nergens meer voor
Het is me overigens gelukt om Windows 8 mét de Bootcamp drivers te installeren, puur door stom de bootable usb stick in een andere poort te stoppen.
Als alle updates binnen zijn en 8.1 erop staat, installeer ik GTA V. Ik ben benieuwd.
Bedoel je dat de animaties bij het multitasken en het browsen met Safari, dat dit merkbaar vloeiender gaat dan met de onboard videokaart?RnB schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:44:
Ja en nee. In de dagelijkse dingen die ik doe (browsen, mailen, muziek streaming en wat Office werk) merk ik geen snelheidsverschil, maar door de dedicated gpu (die actief word door de app Grids), gaat het multitasken en het browsen veel vloeiender. Dat is toch wel een genot voor het oog en stiekem ook wat rustiger.
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Ik had echter verwacht dat de Intel Iris Pro 5200 wel snel genoeg zou zijn om OSX zonder haperingen te draaien. Zijn er meer mensen die deze ervaring delen?
iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB
Wat ik me altijd afvraag: hoe komen studenten, ongeacht welk type, aan dermate veel geld dat je een computer van €3000 kunt kopen. Even los van investering blabla etc. Pure cashflow vraag. Ik herinner me uit mijn studententijd dat ik een heel jaar de boodschappen daarvan deed.KRAI.7 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:48:
Heren
Voor mijn opleiding ICT Beheer, MBO niveau 4 gaan we in het tweede leerjaar veel werken met virtuele machines. Om te kijken of onze laptops daarop voorbereid zijn kregen we een proef waarbij we 4 virtuele machines tegelijk moesten draaien (wat volgend jaar ook vaker gaat gebeuren), ik merkte echter dat m'n huidige MacBook Pro dit niet echt relaxed vond, als in: de fan ging behoorlijk hard blazen en in Activiteitenmonitor stonden m'n geheugen en processor behoorlijk onder druk. Logisch met een aantal VM's, maar ik vond het allemaal niet bepaald soepel draaien naar mijn idee.
Op dit moment heb ik een rMBP 13 inch late 2013 met 8GB RAM en 2.4Ghz i5 processor. Nu ben ik benieuwd of in dit geval een 15 inch rMBP dit werk veel beter gaat doen dan mijn huidige rMBP. Denk dat het sowieso handiger is vwb RAM hoeveelheid, maar is het in zo'n geval ook handig om een grotere SSD (512GB) en de snelste processor (i7 2.8Ghz QC met Turbo Boost tot 4.0Ghz) die beschikbaar is te nemen? Of zal een i7 2.5 Ghz met Turbo Boost tot 3.7Ghz hier ook voldoen?
Tweede gedachte: wachten op de Skylake rMBP's? Kan nog wel even duren las ik, maar als het de moeite waard is kan ik natuurlijk even wachten (en sparen).
Weet dat er goedkopere Windows laptops zijn, maar ik wil iets hebben dat jaren vooruit kan en de compactheid + design van een MacBook bevalt me prima![]()
Alvast bedankt!
Ik woonde thuis en had twee banen. Een als Sysadmin en een als Pizza bakker. Bijna 1000 gulden per maand aan inkomsten.Pyrone89 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:20:
[...]
Wat ik me altijd afvraag: hoe komen studenten, ongeacht welk type, aan dermate veel geld dat je een computer van €3000 kunt kopen. Even los van investering blabla etc. Pure cashflow vraag. Ik herinner me uit mijn studententijd dat ik een heel jaar de boodschappen daarvan deed.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Dan had je net als ik geen tijd meer om te studeren...OMX2000 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 07:10:
[...]
Ik woonde thuis en had twee banen. Een als Sysadmin en een als Pizza bakker. Bijna 1000 gulden per maand aan inkomsten.
Overigens kostte mijn Amiga 20mb hardcard ook fl.1400,- dus ik snap het wel eigenlijk.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Geen commentaarRobV schreef op zondag 31 mei 2015 @ 08:01:
[...]
Dan had je net als ik geen tijd meer om te studeren...
Overigens kostte mijn Amiga 20mb hardcard ook fl.1400,- dus ik snap het wel eigenlijk.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
RobV schreef op zondag 31 mei 2015 @ 08:01:
[...]
Dan had je net als ik geen tijd meer om te studeren...
Er bestaat ook nog zoiets als sparen.... Heb 2 bijbanen naast m'n opleiding en het duurt dus nog even voor ik echt zoiets kan kopen... Maar maakt dat zoveel uit dan? Dat een student rondloopt met een dure MacBook?Pyrone89 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:20:
[...]
Wat ik me altijd afvraag: hoe komen studenten, ongeacht welk type, aan dermate veel geld dat je een computer van €3000 kunt kopen. Even los van investering blabla etc. Pure cashflow vraag. Ik herinner me uit mijn studententijd dat ik een heel jaar de boodschappen daarvan deed.
De eerste benchmarks die ik gezien heb van de nieuwe 2015 rMBP 15'', zag ik continue write/read snelheden van 2000MBps. Mijn variant haalt 1400MBps / 1800MBps (ook her en der op internet gezien) en ik kijk net een review van 9to5mac en die haalde ''maar'' 700MBps / 1400MBps.
Dat zijn nogal verschillen! Nu merken de meeste mensen dat verschil toch niet, maar het zou mij niet lekker zitten als ik een ''trage'' versie gekocht zou hebben.
Dat is getest met BlackMagic Diskspeedtest? Volgens mij is die benchmark niet betrouwbaar. Toen ik mijn rMBP net nieuw had haalde ik snelheden van 550/700 (256GB), een maandje later kwam ik niet boven de 350/550 uit. Het lijkt me niet dat de snelheid van een SSD zó snel afneemt. En nu kom ik niet boven de 310/550.RnB schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:32:
Volgens mij gebruikt Apple weer verschillende types SSD's in de rMBP's. Wat echter kwalijk is, is dat de snelheden ervan nogal verschillen.
De eerste benchmarks die ik gezien heb van de nieuwe 2015 rMBP 15'', zag ik continue write/read snelheden van 2000MBps. Mijn variant haalt 1400MBps / 1800MBps (ook her en der op internet gezien) en ik kijk net een review van 9to5mac en die haalde ''maar'' 700MBps / 1400MBps.
Dat zijn nogal verschillen! Nu merken de meeste mensen dat verschil toch niet, maar het zou mij niet lekker zitten als ik een ''trage'' versie gekocht zou hebben.
Ik zou dat even op een andere manier verifiëren, dan weet je zeker dat je geen problemen hebt.
Ik haal namelijk dezelfde snelheden in real life situaties als die ik in BlackMagic Speedtest haalde, dus dat moet wel betrouwbaar zijn.
Heb net Xbench gedraaid. Nog nooit eerder van deze app gehoord trouwens.RnB schreef op zondag 31 mei 2015 @ 12:46:
Dat is wel een vreemde degradatie ja.
Ik zou dat even op een andere manier verifiëren, dan weet je zeker dat je geen problemen hebt.
Ik haal namelijk dezelfde snelheden in real life situaties als die ik in BlackMagic Speedtest haalde, dus dat moet wel betrouwbaar zijn.
Resultaten:

Snelheden zijn lang niet zo snel als Apple claimt.
Het komt vooral door de schaling die de mac's gebruiken dat je dat eens hebt volgens mij.BackSlash schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 23:11:
Ok, ik draai Mavericks (Hackintosh) op mijn desktop (i7 3770K, 8GB, Nvidia GTX 760 2GB) en daar draaien de animaties altijd supervloeiend, ik heb nog nooit een hickupje gezien, ondanks dat hij een 4K monitor aanstuurt.
Ik had echter verwacht dat de Intel Iris Pro 5200 wel snel genoeg zou zijn om OSX zonder haperingen te draaien. Zijn er meer mensen die deze ervaring delen?
Absoluut niet, sterker nog ik vind het alleen goed dat hier geld aan wordt uitgegeven ipv het op te drinken en je lever te verknallen.KRAI.7 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 10:56:
[...]
Er bestaat ook nog zoiets als sparen.... Heb 2 bijbanen naast m'n opleiding en het duurt dus nog even voor ik echt zoiets kan kopen... Maar maakt dat zoveel uit dan? Dat een student rondloopt met een dure MacBook?
Ik stel de vraag met name omdat we hier met zijn allen vaak een technische opleiding hebben gedaan (oke, ik ben weer het zwarte schaap met mijn gamma-opleiding WO Bedrijfskunde (wel in het Engels)), en die staan bekend als studies die geen ruimte laten voor bijbanen en studentikoos gedrag zoals met name bij alfa wel gaat (weinig college-uren, uitstelgedrag en dan in de laatste week vol paniek dagen van 20 uur draaien). Aangezien nu ook nog eens het leenstelsel er is vroeg ik me af hoe mensen dit in vredesnaam doen als een volwassene met een 1,5x modaal baan al flink moet sparen voor zoiets.
[ Voor 44% gewijzigd door Pyrone89 op 31-05-2015 14:00 ]
off-topic: Heb zelf sinds mijn 17e een MacBook Pro Retina van bijna 2800 euro, had m'n zinnen er al heel lang opgezet en het was wel 3 maanden zuinig leven al bijna al mijn inkomsten apart leggen maar misschien ben ik ook een uitzondering met mijn 60+ uurige werkweken en daarnaast 1 dag naar school in de week. Ik ben gewoon gek op leuk speelgoed, Audio, Apple, Feestjes.Pyrone89 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:20:
[...]
On-topic: Heb een early 2013 Retina 15 inch maar deze kraakt als de houten deur van m'n overgrootvader die geolied dient te worden, lijkt me niet helemaal in de haak. Hij moet sowieso nog weg voor het GPU probleem maar heeft iemand ervaring met een krakende/piepende Macbook?
Wat betreft read/write snelheden. Bij blackmagic scoor ik 1100+ bij read en 1400+ write. Geen idee wat sommige Macbooks halen. 2000 read/write lijkt me erg stug...
Maar toch blijven er aardig wat verschillen qua snelheid tussen dezelfde MacBooks.
Updates al binnenRnB schreef op zaterdag 30 mei 2015 @ 11:44:
Ja en nee. In de dagelijkse dingen die ik doe (browsen, mailen, muziek streaming en wat Office werk) merk ik geen snelheidsverschil, maar door de dedicated gpu (die actief word door de app Grids), gaat het multitasken en het browsen veel vloeiender. Dat is toch wel een genot voor het oog en stiekem ook wat rustiger.
Het is me overigens gelukt om Windows 8 mét de Bootcamp drivers te installeren, puur door stom de bootable usb stick in een andere poort te stoppen.
Als alle updates binnen zijn en 8.1 erop staat, installeer ik GTA V. Ik ben benieuwd.
<Zinloze tekst hier>
Studenten met een bijbaan hebben geen tot amper vaste lasten, helemaal als ze thuis wonen of onderhouden worden door hun oudersPyrone89 schreef op zondag 31 mei 2015 @ 01:20:
[...]
Hmm ok, dan weet ik dat ik voor een model moet gaan met dedicated GPU... ik erger me namelijk redelijk snel aan haperingenCyleo schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:46:
[...]
Het komt vooral door de schaling die de mac's gebruiken dat je dat eens hebt volgens mij.
GTA draait heerlijk!gforcegti schreef op zondag 31 mei 2015 @ 18:24:
[...]
Updates al binnen? Ben erg benieuwd naar je bevindingen!
Ik speel t op 1920x1200, verschillende settings op normal, high en very high. Draw distance en population op bijna max.
Doe dat, voor enkel die reden, maar nietBackSlash schreef op zondag 31 mei 2015 @ 20:15:
Hmm ok, dan weet ik dat ik voor een model moet gaan met dedicated GPU... ik erger me namelijk redelijk snel aan haperingen
Je OS omgeving zal dus altijd gebruik maken van de Iris Pro.
Interessant. Heb je daar een bron van?Henk schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:22:
Je OS omgeving zal dus altijd gebruik maken van de Iris Pro.
Ja. Ik zelf. Tenzij ik een dedicated-gpu-programma start, draait hij op de integrated met de dedicated uitgeschakeld.
Je kunt dat automatische switchen ook uitzetten trouwens, draait hij _altijd_ op de dedicated, maar dat is redelijk funest voor je battery life
[ Voor 21% gewijzigd door Henk op 01-06-2015 09:33 ]
Ik ben gisteren bij Amac geweest. Helaas wil ik een specifiek model die ze niet op voorraad hadden. Ik kon m'n oude Macbook niet inruilen omdat ik dan gelijk een nieuwe moet kopen (uit voorrraad, bestellen is niet voldoende).
Kopen jullie online? Of ga je naar Amac of een APR?
M'n iMac heb ik bij Amac gekocht. M'n huidige Macbook heb ik online besteld.
Ik heb eigenlijk wel een voorkeur voor ophalen, want ik haat wachten
Nu moest ik ruim een week wachten omdat ik graag 16GB in m'n Macbook wilde: tja, dan moeten we hem helemaal speciaal op maat maken en de halve wereld rondsturen. Alsof ik een of andere bizarre optie had aangevinkt zeg

I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Apple gebruikt in hun Europese laptops gewoon dezelfde toetsenbord layout die andere fabrikanten ook gebruiken. Ik weet niet waarom die Enter-knop verschilt in Amerikaanse modellen maar dit is niet typisch voor Mac-gebruikers zoals je claimt ;-)Boy schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:27:
Wat ik begrepen heb, is dat als Amac 'm moet bestellen, het langer kan duren dan als ik 'm zelf bestel...ik wil een US keyboard, dus hij moet sowieso besteld worden, want blijkbaar (itt andere laptop) willen Mac gebruikers over het algemeen een ander toetsenbord ...

Toch wel. Er zijn namelijk vrijwel geen andere fabrikanten die laptops met Europese toetsenindeling leveren. Voor mij ook altijd een reden om via de webshop te bestellen, kan namelijk maar niet wennen aan (m.n.) de Enter-knop in Europa.J.Appleseed schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:51:
[...]
Apple gebruikt in hun Europese laptops gewoon dezelfde toetsenbord layout die andere fabrikanten ook gebruiken. Ik weet niet waarom die Enter-knop verschilt in Amerikaanse modellen maar dit is niet typisch voor Mac-gebruikers zoals je claimt ;-)
P.s. je plaatje is van een Duits toetsenbord. Die hebben sowieso al een andere indeling (Z-Y), dus die zullen ze eerder ook meteen een andere Enter-toets leveren dan in Nederland.
[ Voor 12% gewijzigd door Smultie op 01-06-2015 11:05 ]
Waar ik nog wel steeds van baal is dat de upgrades zo gigantisch duur zijn.
- 256 GB PCIe-flashopslag
- 512 GB PCIe-flashopslag [+ € 360,00]
Ik kan het voor mezelf niet rechtvaardigen om 360 euro uit te geven aan 256 GB extra opslag ruimte.
Kun je daaruit afleiden dat een dedicated gpu in geen enkele wijze kan bijdragen aan het snappier maken van OSX' interface?Henk schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:32:
Ja. Ik zelf. Tenzij ik een dedicated-gpu-programma start, draait hij op de integrated met de dedicated uitgeschakeld.