Voelde me niet aangevallen hoor. Curieus genoeg heb ik minder problemen dergelijke bedragen te besteden aan een saxofoon dan aan electronica, ook niet aan synthesizers (die natuurlijk wel heel leuk zijn).Booster schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:29:
[...]
Het was niet zozeer op jou specifiek gericht - er zijn veel mensen waarbij het nu opvalt. Wellicht dat het meer een gevoelsmatig verschil is tussen 'ongeveer 2500' en 'bijna 2800' of iets van die strekking
Ik ben al een tijdje aan het kijken om over te stappen van m'n Ubuntu (XPS13 uit 2013) naar een Mac (omdat ik ook iOS ontwikkeling later wil gaan doen lijkt me dat een goede stap, en ik wil weer eens wat anders, van de rare Ubuntu vervelendheden af dat er iets NET niet werkt, ookal heb ik deze XPS 13 dev edition met Ubuntu gekocht).
Ik was aan het wachten op de nieuwe 15", maar ben teleurgesteld dat er geen Broadwell in zit. Ik wilde graag power in dat ding om m'n compilatietijd te verminderen (grote Android projecten duren vrij lang met compileren).
Mijn vraag is: hoeveel snelheidswinst zit er tussen deze nieuwe macbook 15" en de 'oude'? Ik zag ergens op een website dat Apple zegt 2,5 x zo snel als de vorige. Dat zegt natuurlijk niets. Misschien hebben ze het alleen over lezen/schrijven met de nieuwe SSD? Of hebben ze ook iets anders getweakt waardoor hij toch sneller is los van de SSD
Dus is het prijsverschil het waard? Of kan ik (misschien in de uitverkoop?) een "oude" mac kopen?
Ik was aan het wachten op de nieuwe 15", maar ben teleurgesteld dat er geen Broadwell in zit. Ik wilde graag power in dat ding om m'n compilatietijd te verminderen (grote Android projecten duren vrij lang met compileren).
Mijn vraag is: hoeveel snelheidswinst zit er tussen deze nieuwe macbook 15" en de 'oude'? Ik zag ergens op een website dat Apple zegt 2,5 x zo snel als de vorige. Dat zegt natuurlijk niets. Misschien hebben ze het alleen over lezen/schrijven met de nieuwe SSD? Of hebben ze ook iets anders getweakt waardoor hij toch sneller is los van de SSD
Dus is het prijsverschil het waard? Of kan ik (misschien in de uitverkoop?) een "oude" mac kopen?
[ Voor 5% gewijzigd door Boy op 21-05-2015 08:27 ]
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
[verwijderd]
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:48 ]
Dat lijkt me niet. USB-C staat een veel hoger laadvermogen toe dan huidige USB poorten.Mar.tin schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:56:
Bijkomend pluspunt lijkt te zijn dat je hem kan opladen met een willekeurige USB poort in plaats van een "grote" adapter.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
[verwijderd]
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:48 ]
Nouja je hebt een USB poort nodig die USB Power Delivery ondersteunt. Dat doen de meeste poorten (op dit moment nog) niet zover ik weet.
Kan ik ook een mSATA SSD in een Macbook (zonder SATA aansluiting) plaatsen, dmv een converter oid?
Ik moet voor volgend schooljaar waarschijnlijk een Macbook gaan aanschaffen, die gaat dan ook mijn huidige laptop waar een 512GB MSata SSD in zit vervangen, en die SSD wil ik in de Macbook gaan plaatsen.
Ik moet voor volgend schooljaar waarschijnlijk een Macbook gaan aanschaffen, die gaat dan ook mijn huidige laptop waar een 512GB MSata SSD in zit vervangen, en die SSD wil ik in de Macbook gaan plaatsen.
hoidoei
Ik ben al wat ouder en ik ben al heel lang niet meer op een school geweest, maar is er een specifieke reden dat je een MacBook 'moet', of is het meer een kwestie van 'wil'.Remcom00 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:23:
[...] Ik moet voor volgend schooljaar waarschijnlijk een Macbook gaan aanschaffen [...]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Welke MacBook heb je het over? Je kunt de SSD in de nieuwe MacBooks sowieso niet vervangen door een standaard SSD; Apple gebruik eigen connectors.Remcom00 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:23:
Kan ik ook een mSATA SSD in een Macbook (zonder SATA aansluiting) plaatsen, dmv een converter oid?
Nee, helaas moet, ik heb 2 jaar MBO ICT Beheer Niveau 4 gedaan (waarvoor ik 2 jaar terug een dure laptop heb aangeschaft) en nu wil ik op dezelfde school grafische vormgeving gaan doen, maar dat kan dus alleen met een MacbookRobV schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:31:
[...]
Ik ben al wat ouder en ik ben al heel lang niet meer op een school geweest, maar is er een specifieke reden dat je een MacBook 'moet', of is het meer een kwestie van 'wil'.
Tenminste, dat staat op de site, of dat echt broodnodig is weet ik niet, maar ik ben nog niet officieel toegelaten tot de andere opleiding en ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om te vragen of het niet gewoon met een Windows laptop kan.
De Macbooks van 2012/2013 (?) en nieuwer, dus met Retina scherm en SSD.SquareOne schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:34:
[...]
Welke MacBook heb je het over? Je kunt de SSD in de nieuwe MacBooks sowieso niet vervangen door een standaard SSD; Apple gebruik eigen connectors.
Die gebruiken volgens mij een M.2 aansluiting, dat is net als mSATA (omdat ik een mSATA SSD heb) een kleinere variant van SATA.
Ik heb volgens mij al wel wat M.2 naar mSATA converters gevonden, maar ik weet niet of dat allemaal gaat passen, dus vandaar dat ik benieuwd ben of iemand zoiets al heeft gedaan en of het mogelijk is.
hoidoei
Verwijderd
Ik doe zelf ook een grafische opleiding (HBO) waar het merendeel Windows heeft. Ikzelf heb dan wel gekozen voor een Mac (15" retina, Early 2013, 512Gb, 16gb...).
Als het kan, zou ik een Mac zeker aanschaffen, dit is mijn eerste maar wil echt niet anders meer.
Als het kan, zou ik een Mac zeker aanschaffen, dit is mijn eerste maar wil echt niet anders meer.
Er zijn een aantal macbooks (2012 en 2013 volgens mij) waarbij een aantal producenten het voor elkaar heeft gekregen de SSD te vervangen. Bij de huidige is dat echter niet mogelijk.Remcom00 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:42:
[...]
Nee, helaas moet, ik heb 2 jaar MBO ICT Beheer Niveau 4 gedaan (waarvoor ik 2 jaar terug een dure laptop heb aangeschaft) en nu wil ik op dezelfde school grafische vormgeving gaan doen, maar dat kan dus alleen met een Macbook.
Tenminste, dat staat op de site, of dat echt broodnodig is weet ik niet, maar ik ben nog niet officieel toegelaten tot de andere opleiding en ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om te vragen of het niet gewoon met een Windows laptop kan.
[...]
De Macbooks van 2012/2013 (?) en nieuwer, dus met Retina scherm en SSD.
Die gebruiken volgens mij een M.2 aansluiting, dat is net als mSATA (omdat ik een mSATA SSD heb) een kleinere variant van SATA.
Ik heb volgens mij al wel wat M.2 naar mSATA converters gevonden, maar ik weet niet of dat allemaal gaat passen, dus vandaar dat ik benieuwd ben of iemand zoiets al heeft gedaan en of het mogelijk is.
Het enige verschil is de forcetouch en een uurtje langere batterij. De duurste versie heeft ook nog eens een nieuwe GPU, waarvan de vraag is of deze echt beter en zuiniger is dan de oude.Boy schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:24:
Ik ben al een tijdje aan het kijken om over te stappen van m'n Ubuntu (XPS13 uit 2013) naar een Mac (omdat ik ook iOS ontwikkeling later wil gaan doen lijkt me dat een goede stap, en ik wil weer eens wat anders, van de rare Ubuntu vervelendheden af dat er iets NET niet werkt, ookal heb ik deze XPS 13 dev edition met Ubuntu gekocht).
Als ik kijk naar de pricewatch, is het prijsverschil op dit moment behoorlijk klein en zou ik persoonlijk altijd voor het 2015 model gaan.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
asterisk schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 06:42:
[...]
Hier zou je verder mee moeten kunnen komen: https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro
Oscar the Grouch schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 09:24:
[...]
Welnee. Die onderkant heb je er zo af, leg alle schroefjes even op volgorde weg, dan weet je waar ze vandaan komen, want ze zijn niet allemaal even lang.
De fan zie je dan direct zitten, kan je zo even schoonmaken.
iFixit is your friend
Mooi, thanks mannen dat gaat wel lukken dan.Igor92 schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:53:
[...]
Ik heb/had hetzelfde probleem, schoonmaken stelt niet zo veel voor. Inderdaad iFixit volgen, de fan's zitten maar met 3 schroefjes en 1 connector vast. Maar bij mij ratelt er ook iets, ik twijfel nog of dit mn harddisk is of toch de fans.
Ik heb op ebay nieuwe fan's besteld in de hoop dat dat het op gaat lossen.
De vraag is voornamelijk welke software er nodig is echter bied een Mac wel meer opties mbt het OS. Tenzij je OSX tegenwoordig ook al in VM's kunt draaien op windows systemen?Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:45:
Ik doe zelf ook een grafische opleiding (HBO) waar het merendeel Windows heeft. Ikzelf heb dan wel gekozen voor een Mac (15" retina, Early 2013, 512Gb, 16gb...).
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
De meeste mainstream programma's zijn beschikbaar voor windows EN osx. Het irritante van windows draaien als osx wordt aangeraden is alleen wel dat bijvoorbeeld alle tutorials met osx gemaakt zijn, en alle shortkeys die genoemd worden voor windows anders zijn. Ook vind ik persoonlijk OSX een stuk betrouwbaarder werken, onder andere doordat ze uit de doos erg goed gekalibreerd zijn.Bospa01 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 12:15:
[...]
De vraag is voornamelijk welke software er nodig is echter bied een Mac wel meer opties mbt het OS. Tenzij je OSX tegenwoordig ook al in VM's kunt draaien op windows systemen?
Onder de streep is voor grafisch werk OSX echt aan te raden, ook al is het niet onoverkomelijk als je met windows zou werken. Bij de aanschaf van een macbook kan ik alleen maar aanraden om te kijken wat je nodig hebt, en daar nog net een stapje boven te gaan zitten, zeker met betrekking tot RAM
Verwijderd
Wanneer geld op zich niet het probleem vormt maar uiterlijk wel mee telt zou je wellicht ook eens naar Eizo kunnen kijken, bijvoorbeeld deze: http://www.eizo.nl/monito...32-4k-monitor/EV3237.htmlTom schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:48:
[...]
Yep, dat weet ik. Met die schermen is ook niets mis.
Ik vind het alleen mooier als het qua uiterlijk bij elkaar past en de aansluitingen op m'n Cinema Display vind ik prettig (MagSafe en USB waar tevens het geluid overheen gaat). Ik weet ook dat ik mij financieel gezien laat naaien door Apple
Is ook in een zilveren uitvoering beschikbaar, heeft tal van aansluitmogelijkheden (inclusief 2 display 1.2 poorten). Een uitgebreide test vind je o.a. hier: http://www.prad.de/new/mo.../test-eizo-ev3237-bk.html
Ah okay, thanksCyleo schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:51:
[...]
Er zijn een aantal macbooks (2012 en 2013 volgens mij) waarbij een aantal producenten het voor elkaar heeft gekregen de SSD te vervangen. Bij de huidige is dat echter niet mogelijk.
Heb nog een oude, kleine Dell kantoor PC staan, maak ik daar wel een homeservertje van, dan is een Macbook van 128 of 256gb ook zat
Of ik hang er een externe hardeschijf aan, whatever
hoidoei
Het is dezelfde CPU. Misschien is die SSD ietsie-pietsie sneller onder bepaalde omstandigheden, maar ik geloof er weinig van dat dat merkbaar is in de compileer snelheid. Wellicht kun je voor hetzelfde geld een grotere SSD en meer geheugen krijgen.Boy schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:24:
Scherm is gratis vervangen, ik ben blijAbbadon schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 14:44:
Wat zijn de ervaringen hier met de loslatende scherm-coating op de rMBP's? Ik heb begin vorig jaar een nieuwe 15" rMBP gekocht en heb last van het schijnbaar veelvuldig voorkomende gebrek dat de anti-refelectiecoating van het scherm loslaat. Het begon een maand of twee geleden maar de laatste tijd gaat het er veel sneller af. Vandaag naar de winkel geweest waar ik 'm gekocht had en ik kreeg het advies een afspraak te maken bij een v.d. drie Apple stores, dat zal ik dan maar doen (hoewel ik een overeenkomst heb met de winkel, want daar gekocht).
Kreeg in de winkel (en op internet) al iets te horen over 'cosmetisch probleem, niet onder garantie', maar die vlieger gaat niet op natuurlijk; een anti-reflectielaag is functioneel en niet cosmetisch. Ook kreeg ik te horen dat Apple het vooralsnog schuift op de handen en vingers. Want ik mag een gebruiksvoorwerp niet gebruiken? Ik ben benieuwd wat Apple voor mij gaat betekenen, maar afgaande op de berichten uit de winkel ben ik momenteel best wel erg teleurgesteld.
Anderhalve week weggeweest, viel me nog mee.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Ik zit hier sinds de update met een dilemma: mijn huidige MBP 15" late 2011 verkopen (nu dat die nog iets waard is) of toch nog eventjes wachten. Naar het schijnt zou de volgende update pas écht de moeite zijn maar als we zo gaan redeneren kan je blijven wachten natuurlijk.. Wat denken jullie? 
Impulsaankopen zijn met zulke prijzen geen optie, helaas
Impulsaankopen zijn met zulke prijzen geen optie, helaas
[ Voor 12% gewijzigd door Pyr0wl op 21-05-2015 21:34 ]
Tja, heb je meer power nodig? Dan upgraden. Anders lekker opgebruiken, die 2011s zijn best leuk met een SSD er in zolang de GPU het volhoudt.
Tot eind januari 2016 kan je die kostenloos laten repareren dus gewoon wachten tenzij je nu de power nodig hebtsebastius schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:38:
Tja, heb je meer power nodig? Dan upgraden. Anders lekker opgebruiken, die 2011s zijn best leuk met een SSD er in zolang de GPU het volhoudt.
Niet echt, hetgeen ik wil doen lukt nog perfect op deze. Hij wordt enkel wat warm en dan beginnen die ventilators op 100% te draaiensebastius schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 22:38:
Het feit dat ik voor deze laptop nog wel wat kan vragen is eigenlijk de enige reden waarom ik zou willen upgraden. En stel dat de volgende refresh een redesign gaat hebben, is de kans op kinderziektes weer groter. Als je die dan wilt vermijden ben je wéér aan het wachten.
even de koelers uitblazen en koelpasta vervangen dan is ie weer leuk.Pyr0wl schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:11:
[...]
Niet echt, hetgeen ik wil doen lukt nog perfect op deze. Hij wordt enkel wat warm en dan beginnen die ventilators op 100% te draaien![]()
Het feit dat ik voor deze laptop nog wel wat kan vragen is eigenlijk de enige reden waarom ik zou willen upgraden. En stel dat de volgende refresh een redesign gaat hebben, is de kans op kinderziektes weer groter. Als je die dan wilt vermijden ben je wéér aan het wachten.
"even koelpasta vervangen"sebastius schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:34:
[...]
even de koelers uitblazen en koelpasta vervangen dan is ie weer leuk.
iFixit heeft altijd hele mooie tutorials, koelpasta vervangen is wel goed te doen hoor volgens mij.
Moeilijkheid: Difficult
Moeilijkheid: Difficult
Ik zie dat de upgrade van 8 naar 16 gb ram met 40 euro duurder is geworden voor een macbook pro 13" 2015, iemand een idee waar deze plotselinge stijging vandaan komt?
Afgelopen dinsdag heeft Apple de prijzen van een groot aantal producten verhoogd. Ligt hoogstwaarschijnlijk aan de EUR/DOLLAR koers.ttjvogelaar schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:26:
Ik zie dat de upgrade van 8 naar 16 gb ram met 40 euro duurder is geworden voor een macbook pro 13" 2015, iemand een idee waar deze plotselinge stijging vandaan komt?
Wel vreemd, aangezien de koers juist weer wat hersteld momenteel (niet veel maar toch)SquareOne schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:28:
[...]
Afgelopen dinsdag heeft Apple de prijzen van een groot aantal producten verhoogd. Ligt hoogstwaarschijnlijk aan de EUR/DOLLAR koers.

Koerswijzigingen in je nadeel gaan altijd heel snel. Koerswijzigingen in je voordeel gaat bijzonder traag. Kijk bijvoorbeeld naar de benzineprijzen en de belastingen.Psycho_Mantis schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:31:
[...]
Wel vreemd, aangezien de koers juist weer wat hersteld momenteel (niet veel maar toch)
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ik wil voor mijn opleiding ICT medeweker beheer (3) een MBPR 13 2015 aanschaffen i.c.m. paralells desktop 10 voor opdrachten die niet op een Macbook kunnen worden uitgevoerd.
Ik heb mijn hele leven al windows gehad en wil nu toch eens wat anders! verder worden er geen games op gespeeld, meer iMovie en eventueel Adobe photoshop.
Weet iemand of dit een verstandige keuze is?
Ik heb mijn hele leven al windows gehad en wil nu toch eens wat anders! verder worden er geen games op gespeeld, meer iMovie en eventueel Adobe photoshop.
Dat ligt er aan wat je er mee gaat doen. Als je wilt weten hoe parallels draait: Goed. Het werkt om Windows applicaties te draaien, ik gebruik het ook om af en toe een potje Age of Empires te spelen. Zo af en toe merk je dat het niet native is, maar meestal zijn de MBP vlot genoeg om alles draaiende te houden. Enige uitzondering die ik daarin heb gevonden is SolidWorks, dat is niet echt een pretje.PersianBoy schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 11:57:
Ik wil voor mijn opleiding ICT medeweker beheer (3) een MBPR 13 2015 aanschaffen i.c.m. paralells desktop 10 voor opdrachten die niet op een Macbook kunnen worden uitgevoerd.
Ik zag op Macrumors benchmarks van de retiina MBP 2015 SSD staan. 2 GB/s read snelheid is echt f*kking snel. Alleen raar dat ze in de 13" wel gebruik maken van NVMM (minder overhead) en in de 15" weer niet. Echter je krijgt wel een heel rappe SSD.
Zie:
http://www.macrumors.com/...ook-pro-2gbps-throughput/
Deep-linkje:
Zie:
Deep-linkje:

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Wij gaan volgend jaar vooral veel werken met 2 VM's tegelijk (8.1 en server 2008) en we gaan ook Cisco krijgen dus ik ga er vanuit dat we Cisco packettracer gaan gebruiken.Cyleo schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:14:
[...]
Dat ligt er aan wat je er mee gaat doen. Als je wilt weten hoe parallels draait: Goed. Het werkt om Windows applicaties te draaien, ik gebruik het ook om af en toe een potje Age of Empires te spelen. Zo af en toe merk je dat het niet native is, maar meestal zijn de MBP vlot genoeg om alles draaiende te houden. Enige uitzondering die ik daarin heb gevonden is SolidWorks, dat is niet echt een pretje.
Moet wel goed komen toch met een macbook? ik twijfel echt enorm
EDIT: dit gaan we volgend jaar krijgen volgens de website van ROC: HTML, Linux, Server 2008, SQL
[ Voor 5% gewijzigd door PersianBoy op 22-05-2015 12:21 ]
Ga dan wel voor de maximale hoeveelheid RAM. Ik heb destijds voor een Mac gekozen voor mijn studie omdat ik een kleine laptop wou als ik onderweg was (check) met een goede accuduur (check) en een goed scherm (check). Het was ook mijn eerste ervaring met OS X en dat bevalt eigenlijk prima. Het grootste voordeel van een mac t.o.v. andere laptops is het trackpad, die zijn gewoon onovertroffen.PersianBoy schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:20:
[...]
Wij gaan volgend jaar vooral veel werken met 2 VM's tegelijk (8.1 en server 2008) en we gaan ook Cisco krijgen dus ik ga er vanuit dat we Cisco packettracer gaan gebruiken.
Moet wel goed komen toch met een macbook? ik twijfel echt enorm
P.S. dit gaan we volgend jaar krijgen volgens de website van ROC: HTML, Linux, Server 2008
Apple past zijn koers aan met introductie van een nieuwe model.RobV schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 10:46:
[...]
Koerswijzigingen in je nadeel gaan altijd heel snel. Koerswijzigingen in je voordeel gaat bijzonder traag. Kijk bijvoorbeeld naar de benzineprijzen en de belastingen.
Omdat de 13" tijdje terug is geupgrade, is toen de prijs gecalculeerd.
Bij de 15" is net de prijs gecalculeerd (met dus een betere koers voor ons).
Zal wel toegepast worden in de Broadwell/Skylake upgrade die komt (ooit). Ik betwijfel of er een broadwell komt ivm de toch wel "forse" update afgelopen week (GPU en SSD wijs, de laatste zal mogelijk wel praktisch identiek zijn aan de toekomstige maar dan op het oude protocol).loekf2 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 12:15:
Ik zag op Macrumors benchmarks van de retiina MBP 2015 SSD staan. 2 GB/s read snelheid is echt f*kking snel. Alleen raar dat ze in de 13" wel gebruik maken van NVMM (minder overhead) en in de 15" weer niet. Echter je krijgt wel een heel rappe SSD.
Zie:
Deep-linkje:
[afbeelding]
Xando heeft een giftcard actie tot het einde van deze maand (http://www.xando.nl/idays-2015). Is dat 130 korting op je macbook, of zou je het moeten besteden aan accessoires? Niet echt duidelijk..
Hebben ze nog verteld of het echt permanent is opgelost? Anders kan je over een half jaar weer terug als ze precies dezelfde coating en processen hebben gebruiktAbbadon schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:13:
[...]
Scherm is gratis vervangen, ik ben blij![]()

Ik heb een volledig geüpgraded 13-inch rMBP 2014 en die wordt ook gewoon warm + gaat enigzins blazen als ik bezig ben, bijvoorbeeld bij een Flash videostream.Pyr0wl schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:11:
[...]
Niet echt, hetgeen ik wil doen lukt nog perfect op deze. Hij wordt enkel wat warm en dan beginnen die ventilators op 100% te draaien![]()
Verwijderd
Merkwaardig. Heb precies dezelfde MPRr 13" 2014 en bij mij blaast de ventilator tot nog toe alleen even met het upgraden van het OS. En (en dat vind ik best wel opmerkelijk) na een poosje met dat ik naar een internetradio luister via iTunes. Dat laatste vind ik persoonlijk heel raar. Zou toch verwachten dat weinig resources vraagt.Pyrone89 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:58:
[...]
Ik heb een volledig geüpgraded 13-inch rMBP 2014 en die wordt ook gewoon warm + gaat enigzins blazen als ik bezig ben, bijvoorbeeld bij een Flash videostream.
De eerste 'benchmarks' van de R9 M370X zijn binnen. Of ze werkelijk kloppen laat ik nog in het midden, maar het is leuk van de speculatie:
Link naar screenshot
Ik heb het vanuit deze bron
Link naar screenshot
Verwijderd
Alert opgemerkt! Dank voor je link. Kwam overigens uiteindelijk op deze pagina uit (waar je degene die die testjes doet van alles kunt vragen): http://www.reddit.com/r/a...ro_2015_15_gpu_benchmark/FricoRico schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 16:33:
De eerste 'benchmarks' van de R9 M370X zijn binnen. Of ze werkelijk kloppen laat ik nog in het midden, maar het is leuk van de speculatie:
Link naar screenshot
Je kan een redelijk goed beeld krijgen wat voor fps je gaat krijgen via de onderstaande link.
De M370X is nagenoeg gelijk qua architectuur met de 8770M (enige wat verschilt is een iets hogere clock voor de m370x)
M370X vs HD8870M
3DMark (2013) - Fire Strike Graphics: 2322 vs 2168
3DMark (2013) - Fire Strike Score: 2207 vs 2091
3DMark (2013) - Cloud Gate Graphics: 15409 vs 15738
3DMark (2013) - Cloud Gate Score: 11842 vs 11331
3DMark (2013) - Ice Storm Graphics: 134074 vs 57618
http://www.notebookcheck....eon-HD-8870M.86798.0.html
De M370X is nagenoeg gelijk qua architectuur met de 8770M (enige wat verschilt is een iets hogere clock voor de m370x)
M370X vs HD8870M
Hoe kom je aan bovenstaande cijfers? Ik kan ze nergens vinden, ik vind de vergelijking met de 8770M vreemd, die is namelijk bijna twee keer zo traag als de 750M. Overigens is die videokaart ook uit 2012, niet meer te vergelijken eigenlijk.Deniax schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 09:06:
Je kan een redelijk goed beeld krijgen wat voor fps je gaat krijgen via de onderstaande link.
M370X vs HD8870M
In de link geef je overigens die 8870M als link, ook die lijkt me niet vergelijkbaar want die is trager dan de vorige generatie R9 M270. Aangezien de X doorgaans ongeveer 10% sneller is dan de normale versie. Ik verwacht de snelheid ongeveer bij de huidige R9 M280 of R9 M280X, ongeveer vergelijkbaar met een GTX 850M en GTX 950M.
We gaan het zien, ik hoop dat Tweakers snel hun review model binnen krijgt

Er zijn al mensen die al tests gedraaid hebben met de nieuwe Mac.FricoRico schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:10:
[...]
Hoe kom je aan bovenstaande cijfers? Ik kan ze nergens vinden, ik vind de vergelijking met de 8770M vreemd, die is namelijk bijna twee keer zo traag als de 750M. Overigens is die videokaart ook uit 2012, niet meer te vergelijken eigenlijk.
In de link geef je overigens die 8870M als link, ook die lijkt me niet vergelijkbaar want die is trager dan de vorige generatie R9 M270. Aangezien de X doorgaans ongeveer 10% sneller is dan de normale versie. Ik verwacht de snelheid ongeveer bij de huidige R9 M280 of R9 M280X, ongeveer vergelijkbaar met een GTX 850M en GTX 950M.
We gaan het zien, ik hoop dat Tweakers snel hun review model binnen krijgt
Bron: http://forums.macrumors.c...?p=21340482&postcount=148
Daar heb ik de 3DMark scores vandaan.
En via http://www.notebookcheck.net gekeken welke Cape Verde chip ongeveer dezelfde scores geeft.
Wat je zegt dat de M270 trager is dan de 8870M klopt niet helemaal als je de benchmarks vergelijkt:
http://www.notebookcheck....eon-HD-8870M.86274.0.html
http://www.notebookcheck....eon-R7-M270.139588.0.html
Daarbij, als je de GPUZ info er naast legt, zie je ook duidelijk verschillen met de M270.
Die heeft 384 shading units tegen 640 die de M380X heeft.
Die 8870 is nagenoeg gelijk met de M370X, met enige verschil de clock speed. De rest (shading units, snelheid geheugen, Cape Verde, etc is allemaal hetzelfde).
Daarom dat de snelheden van spellen het beste met die 8870M vergeleken kunnen worden
Dat de 8870M al enkele jaren oud is, maakt verder niet zoveel uit. AMD rebadged de laatste tijd gewoon de oude generaties.
[ Voor 8% gewijzigd door Deniax op 23-05-2015 13:03 ]
Verwijderd
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om de vensters van safari bij het gebruik van force touch groter te maken? Dat de preview wat beter leesbaar is? Thanks!
De 8870M is wel degelijk (iets) trager dan de R9 M270X, alleen de links die je toevoegt kloppen telkens niet. Je heeft nu een link van de R7 M270X in plaats van R9 M270. Overigens bestaat er nog geen R9 M270X volgens mij.Deniax schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 12:50:
[...]
Er zijn al mensen die al tests gedraaid hebben met de nieuwe Mac.
Bron: http://forums.macrumors.c...?p=21340482&postcount=148
Daar heb ik de 3DMark scores vandaan.
En via http://www.notebookcheck.net gekeken welke Cape Verde chip ongeveer dezelfde scores geeft.
Wat je zegt dat de M270 trager is dan de 8870M klopt niet helemaal als je de benchmarks vergelijkt:
http://www.notebookcheck....eon-HD-8870M.86274.0.html
http://www.notebookcheck....eon-R7-M270.139588.0.html
Daarbij, als je de GPUZ info er naast legt, zie je ook duidelijk verschillen met de M270.
Die heeft 384 shading units tegen 640 die de M380X heeft.
Die 8870 is nagenoeg gelijk met de M370X, met enige verschil de clock speed. De rest (shading units, snelheid geheugen, Cape Verde, etc is allemaal hetzelfde).
Daarom dat de snelheden van spellen het beste met die 8870M vergeleken kunnen worden
Dat de 8870M al enkele jaren oud is, maakt verder niet zoveel uit. AMD rebadged de laatste tijd gewoon de oude generaties.
Ik blijf er bij, ik denk dat de chip toch net een stukje beter presteert dan de uit 2012 oude 8870M. Hier is een lijstje van een stel interessante chips bij elkaar:
Link naar NotebookCheck
De GTX 850M en GTX 950M staat er bij omdat iedereen er op hoopte/van uit gingen dat deze in de nieuwe revisie MacBooks zouden zitten.
Ik vind het sowieso vrij zinloos om de nieuwe GPU met tig andere kaarten te vergelijken die 'misschien wel ongeveer vergelijkbaar zijn. Het enige wat mij interesseert is hoe de nieuwe GPU presteert tov de GT 750M en GT 650M, dat zijn de kaarten die in de vorige versies zaten, niet allemaal hypothetische andere opties.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
@FricoRico, je hoeft mijn woord er niet op te nemen dat de M370X gewoon gebaseerd is op Cape Verde welke uit 2012 stamt. Zijn gewoon rebadges
http://www.anandtech.com/...pu-r9-m370x-is-cape-verde
http://www.anandtech.com/...ries-notebook-video-cards
http://www.notebookcheck....on-R9-M370X.142763.0.html
@fsfikke , zie ook mijn link waarin de M370X vergeleken wordt met de 750M , beide met originele mac systemen getest:
http://forums.macrumors.c...?p=21340482&postcount=148
@fsfikke , zie ook mijn link waarin de M370X vergeleken wordt met de 750M , beide met originele mac systemen getest:
Auw, begrijp me niet verkeerd Deniax. Ik kon me echter niet voorstellen dat er een fabrikant was die een rebrand durfde te doen van een GPU uit 2012. Dat is werkelijk schofterig te noemen.Deniax schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 14:36:
@FricoRico, je hoeft mijn woord er niet op te nemen dat de M370X gewoon gebaseerd is op Cape Verde welke uit 2012 stamt. Zijn gewoon rebadges
Maar blijkt dat de notebook GPU markt toch altijd al een beetje een spreekwoordelijke kolerezooi is geweest. Vroeger waren er ook al veel rebrands bij Nvidia. Ik geloof zelfs dat de GTX 950M weer voor het eerst een echte nieuwe architectuur is.
Blijft toch wel een naar smaakje zitten aan de nieuwe Macbook Pro Retina 15", misschien omdat de vorige zo goed was dat ze het niet meer kunnen bijbenen. Het voelt voor mij nu niet meer dat ze hun best hebben gedaan om de best mogelijke hardware voor de prijs/formaat. Aan het achter blijven van de CPU's van Intel kunnen ze niet veel doen, maar ze hadden op zijn minst kunnen investeren in een GTX 950M in plaats van te liegen over een "50%-70% performance increase over GTX 750M". In praktijk dus eerder 20%-30%.
Ben wel enthousiast over de snelheid van de nieuwe SSD's, die is briljant te noemen.
De keus is van Apple misschien wat raar inderdaad, ben ik het met je eens. Ook ik had gehoopt op een 950M
Maar, aan de andere kant, ook al is het gebaseerd op "oude meuk", het is ook weer niet zo dat de M370X nauwelijks een vooruitgang is op de 750M
Samen met de ongekende SSD snelheid en Force Touch is het toch wel een interessante update.
De CPU is nog wel de 4de generatie, maar daar kan ik met een goede dedicated GPU wel mee leven
Maar, aan de andere kant, ook al is het gebaseerd op "oude meuk", het is ook weer niet zo dat de M370X nauwelijks een vooruitgang is op de 750M
Samen met de ongekende SSD snelheid en Force Touch is het toch wel een interessante update.
De CPU is nog wel de 4de generatie, maar daar kan ik met een goede dedicated GPU wel mee leven
Het lijkt er gewoon op dat Apple in de koopjeshoek zijn onderdelen heeft gehaald en waarschijnlijk met flinke korting de laatste stapels Haswell quadcores en oude mobiele gpu's uit 2012 kunnen krijgen.
De GPU is een verbetering, maar absoluut niet waar men op had gehoopt en terecht had mogen verwachten. Daarbij vraag ik mij serieus af of het verbruik niet minder is geworden t.o.v. de 750. AMD gpu's staan nu namelijk niet echt bekend om hun fantastisch stroomverbruik...
De GPU is een verbetering, maar absoluut niet waar men op had gehoopt en terecht had mogen verwachten. Daarbij vraag ik mij serieus af of het verbruik niet minder is geworden t.o.v. de 750. AMD gpu's staan nu namelijk niet echt bekend om hun fantastisch stroomverbruik...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ook bij mij begint de coating los te laten bij de webcam (rMBP, 13", Mid-2014)...Abbadon schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 20:13:
[...]
Scherm is gratis vervangen, ik ben blij![]()
Kan hem nu nog geen 1.5 week missen
Was dit met of zonder Apple care? (en bij welke Apple Store?)
[ Voor 8% gewijzigd door Whatson op 23-05-2015 19:11 ]
Ik zit onderhand echt met een dilemma. Nog voor dat 'The new Macbook' gepresenteerd werd was ik van plan om mijn MacBook 15" met SSD uit 2011 te vervangen voor een Retina exemplaar. Toen ik wist dat er een Mac event zat aan te komen met nieuwe lineups voor de Retina's stelde ik mijn aankoop uit.
Als ik een Macbook Pro Retina zou kopen zou een dedicated GPU niet uitblijven. Een SSD van minimaal 512GB is vereist, met minder kan ik écht niet uit de voeten door het brede assortiment aan software wat ik nodig heb. Het prijsverschil met/zonder dedicated GPU was verwaarloosbaar.
De dedicated GPU zou ook nog eens regelmatig intensief gebruikt moeten worden. Ik ben Game Designer en ontwikkel ook regelmatig op mijn laptop, daarnaast ben ik niet vies van een game zo nu en dan.
Helaas bleek de presentatie van 'The new Macbook' echt een fiasco te worden omdat de prijs met ~€200,- steeg. Een upgrade bleef uit. Boos en teleurgesteld had ik mij voorgenomen te wachten tot een waardige upgrade die de prijs nog enigszins zou rechtvaardigen.
Nu is die upgrade er eindelijk, geen nieuwe CPU. Wel een verbetering op gebied van SSD's en een nieuw trackpad. De nieuwe GPU zou zogenaamd 80% sneller zijn, maar nu we een paar dagen verder zijn weten we wel beter.
Ik ben bang dat ik nu €2800,- uit geef aan een laptop die over ruim een jaar ingehaald gaat worden door de SkyLake series met integrated graphics. Nu weet ik dat ik al aan alle kanten genomen wordt zodra ik een MacBook koop. Voor minder heb je meer hardware in andere merken, maar het totaal pakket bevalt me goed. Maar ik weiger zo hard getild te worden voor een laptop die niet zijn waarde behoud over de tijd die die mee mag/moet gaan.
Wat zeggen jullie? Nóg verder uitstellen? Nu kopen nu er (eindelijk) een nieuwe laptop uit is? Of misschien zelfs een goedkopere 750M Retina op de kop tikken en later over te stappen op een nieuwe?
Als ik een Macbook Pro Retina zou kopen zou een dedicated GPU niet uitblijven. Een SSD van minimaal 512GB is vereist, met minder kan ik écht niet uit de voeten door het brede assortiment aan software wat ik nodig heb. Het prijsverschil met/zonder dedicated GPU was verwaarloosbaar.
De dedicated GPU zou ook nog eens regelmatig intensief gebruikt moeten worden. Ik ben Game Designer en ontwikkel ook regelmatig op mijn laptop, daarnaast ben ik niet vies van een game zo nu en dan.
Helaas bleek de presentatie van 'The new Macbook' echt een fiasco te worden omdat de prijs met ~€200,- steeg. Een upgrade bleef uit. Boos en teleurgesteld had ik mij voorgenomen te wachten tot een waardige upgrade die de prijs nog enigszins zou rechtvaardigen.
Nu is die upgrade er eindelijk, geen nieuwe CPU. Wel een verbetering op gebied van SSD's en een nieuw trackpad. De nieuwe GPU zou zogenaamd 80% sneller zijn, maar nu we een paar dagen verder zijn weten we wel beter.
Ik ben bang dat ik nu €2800,- uit geef aan een laptop die over ruim een jaar ingehaald gaat worden door de SkyLake series met integrated graphics. Nu weet ik dat ik al aan alle kanten genomen wordt zodra ik een MacBook koop. Voor minder heb je meer hardware in andere merken, maar het totaal pakket bevalt me goed. Maar ik weiger zo hard getild te worden voor een laptop die niet zijn waarde behoud over de tijd die die mee mag/moet gaan.
Wat zeggen jullie? Nóg verder uitstellen? Nu kopen nu er (eindelijk) een nieuwe laptop uit is? Of misschien zelfs een goedkopere 750M Retina op de kop tikken en later over te stappen op een nieuwe?
Op zich is de 2011 voor de meeste taken met een SSD prima geschikt natuurlijk. Hij brengt eventueel nu nog 500/600 euro wel op in nette staat. Maar de GPU moet je eigenlijk niet belasten, hij gaat normaal al snel genoeg stuk
Ik zou nu geen 2799 uitgeven voor een apparaat met deze specificaties. Ik zou echt wachten op de update naar (hopelijk) skylake eind van het jaar/begin volgens jaar.
Tenzij Apple dan weer de middelvinger opsteekt en nog met een broadwell quadcore met een AMD GPU uit 2013 komt...
Tenzij Apple dan weer de middelvinger opsteekt en nog met een broadwell quadcore met een AMD GPU uit 2013 komt...
Overigens zou ik persoonlijk nooit 2799 aan een computer uitgeven maar dat is persoonlijk
Dat zou me niet verwonderen eigenlijk, kunnen ze gelijk het argument erbij plakken dat hij nu nog langer doet op de batterij. Jammer dat de relaties tussen Apple en Intel minder zijn geworden. Anders hadden we nu misschien toch al in beperkte mate laptops met Skylake gehad e.d.Tenzij Apple dan weer de middelvinger opsteekt en nog met een broadwell quadcore met een AMD GPU uit 2013 komt...
Ik weet dat ze een 7 - 8 jaar geleden eens exclusief Xeons op dé nieuwste architectuur mochten verkopen ettelijke maanden voordat andere fabrikanten systemen gebaseerd op die CPU's konden verkopen. Goede tijden

Verwijderd
Zal het voorgaande 15'' model veel in prijs zakken? Wellicht interessant genoeg om daar dan voor te gaan aangezien mij die waardedaling t.o.v. de verbetering het wel waard is. Echter vroeg ik me af waar de oude modellen worden aangeboden, want wat gebeurd er anders met oude exemplaren? Iemand enig idee?
@FricoRico
Ik denk dat je je over de kwestie Skylake vs Haswell niet zoveel zorgen moet maken.
Ik weet niet in welke tools je als game developer werkt, maar als je net als ons gamebedrijf werkt met oa Unity en Adobe CC, dan zal de nieuwe CPU niet veel verschil maken omdat die tools voornamelijk werken met je GPU.
Juist een snelle SSD gaat hier verschil in maken en laat daar de nieuwe Pro die hebben (kan eventueel later met een firmware update NVMe support op komen).
De GPU valt inderdaad wat tegen, maar hij is zeker niet traag. Het is gewoon prima middelmaat.
Voor developen en zeker onder Unity is het meer dan genoeg.
De GPU heeft verder 1 feature wat nog geen enkele kaart aanbied en dat is namelijk een resolutie van 5120 x 2160 mogelijk maken over 1 kabel.
Zijn er al monitoren die deze brede 5k(ish) resolutie ondersteunen? Nog niet, maar dat zal niet lang op zich laten wachten.
Of je moet wachten ligt geheel aan je situatie. Gaat de nieuwe Macbook je tijd besparen (en dus geld) als je developed, dan is het een redelijke no brainer.
Zo niet en kan je wachten, het lijkt er op dat of in november of in februari de Skywell Macbooks er aan komen, dan heb je alle voordelen van hierboven en wellicht nog wel meer ook nog.
5K monitor ondersteuning, snelle SSD en misschien nog een snellere GPU
Berichten over of de laptop duur is voor wat je krijgt en of je zo veel geld aan uit wil geven, tja, het is niet anders geweest met Apple.
De hardware was op GPU gebied nooit echt bleeding edge. Met CPU's was dat wel anders zoals hierboven ook werd gezegd.
Success met je keus
Ik denk dat je je over de kwestie Skylake vs Haswell niet zoveel zorgen moet maken.
Ik weet niet in welke tools je als game developer werkt, maar als je net als ons gamebedrijf werkt met oa Unity en Adobe CC, dan zal de nieuwe CPU niet veel verschil maken omdat die tools voornamelijk werken met je GPU.
Juist een snelle SSD gaat hier verschil in maken en laat daar de nieuwe Pro die hebben (kan eventueel later met een firmware update NVMe support op komen).
De GPU valt inderdaad wat tegen, maar hij is zeker niet traag. Het is gewoon prima middelmaat.
Voor developen en zeker onder Unity is het meer dan genoeg.
De GPU heeft verder 1 feature wat nog geen enkele kaart aanbied en dat is namelijk een resolutie van 5120 x 2160 mogelijk maken over 1 kabel.
Zijn er al monitoren die deze brede 5k(ish) resolutie ondersteunen? Nog niet, maar dat zal niet lang op zich laten wachten.
Of je moet wachten ligt geheel aan je situatie. Gaat de nieuwe Macbook je tijd besparen (en dus geld) als je developed, dan is het een redelijke no brainer.
Zo niet en kan je wachten, het lijkt er op dat of in november of in februari de Skywell Macbooks er aan komen, dan heb je alle voordelen van hierboven en wellicht nog wel meer ook nog.
5K monitor ondersteuning, snelle SSD en misschien nog een snellere GPU
Berichten over of de laptop duur is voor wat je krijgt en of je zo veel geld aan uit wil geven, tja, het is niet anders geweest met Apple.
De hardware was op GPU gebied nooit echt bleeding edge. Met CPU's was dat wel anders zoals hierboven ook werd gezegd.
Success met je keus
Het maakt niet uit welke laptop je koopt, op welk moment, hij zal een jaar later altijd ingehaald zijn door betere hardwareFricoRico schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 18:46:
Ik ben bang dat ik nu €2800,- uit geef aan een laptop die over ruim een jaar ingehaald gaat worden door de SkyLake series met integrated graphics.
Zodra het ding voor je staat vergeet je vaak de benchmarks omdat je ervaart dat het allemaal prima werkt en (snel) doet wat het moet doen.
Mijn indruk is ook dat moderne, snelle hardware steeds langer meegaat. Ik werk momenteel op een werkstation dat 8 (!) jaar oud is. Enige upgrades zijn een SSD en 4 GB extra geheugen. Maar het doet ook wat zwaardere taken nog best verdienstelijk. Ik verwacht dat dit voor hardware die je nu koopt niet heel veel anders zal zijn. Over 4 jaar kan een laptop met deze specs waarschijnlijk ook nog goed meekomen.
Verwijderd
Performance van de nieuwe GPU is quasi gelijk volgens benchmark. Review te zien in dit filmpje: YouTube: Apple MacBook Pro 15-inch Retina (2015): Unboxing & Review
Dat is wel interessant. Zou het dan toch.... binnenkort een 5K Thunderbolt display...Deniax schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 23:42:
Klinkt heel logisch, waarom zou apple anders deze minimale spec bump doorvoeren muv het alignen componenten voor trackback / ssd + controller met de 13" rMBP.Tjoekie schreef op zondag 24 mei 2015 @ 09:08:
[...]
Dat is wel interessant. Zou het dan toch.... binnenkort een 5K Thunderbolt display...
Zou persoonlijk voor mij een mogelijkheid zijn om een 2e hands Cinema display te snipen
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Apple erkent dit niet als een groter probleem maar als individuele issues, dus is er volgens hun niks 'permanent op te lossen'. Maar de 'genius' die ik onlangs sprak gaf aan dat hij geen mensen terug heeft zien komen nadat hun scherm vervangen was. Ik lees tussen de regels door dat het probleem zoals ik dat had wel opgelost is.Pyrone89 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 14:55:
[...]
Hebben ze nog verteld of het echt permanent is opgelost? Anders kan je over een half jaar weer terug als ze precies dezelfde coating en processen hebben gebruikt
Het is in ieder geval fijn dat het verholpen is. Ik ben geen pietlut maar met zo'n stervensduur topmodel 15" rMB gaf het me een naar gevoel. Nu voelt hij weer als nieuw
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Idd, de voornaamste reden dat ik de aanschaf van mijn 15" kan rechtvaardigen omdat ik weet uit ervaring dat een Macbook een zeer robuust, stabiel apparaat is dat jarenlang mee gaat en bij eventuele defecten netjes afgehandeld word.Abbadon schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:56:
[...]
Apple erkent dit niet als een groter probleem maar als individuele issues, dus is er volgens hun niks 'permanent op te lossen'. Maar de 'genius' die ik onlangs sprak gaf aan dat hij geen mensen terug heeft zien komen nadat hun scherm vervangen was. Ik lees tussen de regels door dat het probleem zoals ik dat had wel opgelost is.
Het is in ieder geval fijn dat het verholpen is. Ik ben geen pietlut maar met zo'n stervensduur topmodel 15" rMB gaf het me een naar gevoel. Nu voelt hij weer als nieuw
Een voorbeeld hiervan is dat een van mijn vrienden zijn Macbook 2009 (die ouwe dikke witte) nog vrijwel dagelijks probleemloos gebruikt.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben is wat volgens Apple de oorzaak is van jouw defect?
Als ik de foto's op een paar pagina's terug ziet dan is dat zeker niet best (heb hetzelfde model).
Bedankt voor het advies iedereen, wellicht moet ik het alsnog overwegen. Om die SSD kan je in ieder geval niet heen.
Ik heb even het filmpje gekeken die @mutn10 heeft gepost. Daarnaast heb ik even op mijn huidige MacBook de benchmarks gedraaid. De volgende performance vergelijking mag ik maken:
GeekBench:
3696sc vs 2350sc | 57%
14159mc vs 8961mc | 58%
CineBench:
62,44fps vs 14,48fps | 344%
571cb vs 396cb | 45%
BlackMagic:
1420MB/s vs 368MB/s | 292%
1831MB/s vs 430MB/s | 325%
Kwa performance ga ik er dus sowieso op vooruit. Zo is het geheugen van de nieuwe laptop ook een stuk sneller denk ik, en gaat het dan om 16GB vs 8GB.
Ik gebruik naast game software ook veel VM's voor wegontwikkeling, Photoshop, Illustrator, Unreal Engine 4 en Unity. Eigenlijk moet de laptop dus heel veelzijdig zijn. Iets wat de Macbooks over het algemeen vaak wel zijn.
Ik heb even het filmpje gekeken die @mutn10 heeft gepost. Daarnaast heb ik even op mijn huidige MacBook de benchmarks gedraaid. De volgende performance vergelijking mag ik maken:
GeekBench:
3696sc vs 2350sc | 57%
14159mc vs 8961mc | 58%
CineBench:
62,44fps vs 14,48fps | 344%
571cb vs 396cb | 45%
BlackMagic:
1420MB/s vs 368MB/s | 292%
1831MB/s vs 430MB/s | 325%
Kwa performance ga ik er dus sowieso op vooruit. Zo is het geheugen van de nieuwe laptop ook een stuk sneller denk ik, en gaat het dan om 16GB vs 8GB.
Ik gebruik naast game software ook veel VM's voor wegontwikkeling, Photoshop, Illustrator, Unreal Engine 4 en Unity. Eigenlijk moet de laptop dus heel veelzijdig zijn. Iets wat de Macbooks over het algemeen vaak wel zijn.
Ik heb een macbook pro late 2013 model 15 inch. Ik probeer windows te installeren erop, maar krijg het niet voor elkaar. Heb alle stappen gevolgd die ik moet volgen in Bootcamp echter ik kom tot het personaliseer scherm in de installatie.
Ik kan dan de naam en de kleur van het scherm selecteren in de windows Setup, maar ik heb geen Cursor en geen toetsenbord. Is er iemand met die probleem, die een oplossing weet? Het lijkt erop dat hij de drivers niet overneemt of installeert.
kan iemand mij voorzien van advies, want ik probeer te googelen en dat levert tot nu toe nog niks op helaas.
Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- Install via USB
- Install via Bootcamp
Ik kan niks intypen of mijn muis bewegen vanaf het scherm waar ik de naam en kleur moet kiezen.
Ik kan dan de naam en de kleur van het scherm selecteren in de windows Setup, maar ik heb geen Cursor en geen toetsenbord. Is er iemand met die probleem, die een oplossing weet? Het lijkt erop dat hij de drivers niet overneemt of installeert.
kan iemand mij voorzien van advies, want ik probeer te googelen en dat levert tot nu toe nog niks op helaas.
- Install via USB
- Install via Bootcamp
Ik kan niks intypen of mijn muis bewegen vanaf het scherm waar ik de naam en kleur moet kiezen.
[ Voor 12% gewijzigd door ydgy op 24-05-2015 14:34 ]
Heb je de bestanden op een usb 2.0 gezet? Ik had precies hetzelfde probleem, installeren verliep prima, maar vanaf het configuratiescherm van Windows kon ik geen toetsenbord en muis gebruiken.
Het gebruik van een usb 2.0 stick ipv een usb 3.0 had dit probleem voor mij verholpen.
Het gebruik van een usb 2.0 stick ipv een usb 3.0 had dit probleem voor mij verholpen.
Hmm heb hier alleen USB 3.0 liggen helaas. Hmm moet even gaan zoeken hoe ik daar aan ga komen of omheen kan werken.RnB schreef op zondag 24 mei 2015 @ 15:10:
Heb je de bestanden op een usb 2.0 gezet? Ik had precies hetzelfde probleem, installeren verliep prima, maar vanaf het configuratiescherm van Windows kon ik geen toetsenbord en muis gebruiken.
Ik had hetzelfde issue en na het raadplegen van meerdere apple articles bleef ik hierop steken.ydgy schreef op zondag 24 mei 2015 @ 14:17:
Ik heb een macbook pro late 2013 model 15 inch. Ik probeer windows te installeren erop, maar krijg het niet voor elkaar. Heb alle stappen gevolgd die ik moet volgen in Bootcamp echter ik kom tot het personaliseer scherm in de installatie.
- Install via USB
- Install via Bootcamp
Pro tip, maak je installatie af mbv Parallels Desktop, hier wel de opties voor BootCamp windows volgens ipv "gewone" windows VM.
Ik had al een PD license omdat ik een herinstallatie deed ivm nieuwe Macbook, maar misschien lukt dit ook met een trial version?
-- update
Zie link; nadat je je Bootcamp partitie hebt aangemaakt kun je deze toevoegen als Bootcamp VM in parallels en vervolgens je installatie mbt PD vervolgen.
In jouw situatie gaat je windows installatie gewoon verder vanaf het punt waar je vast zit als je deze middels PD start.
[ Voor 13% gewijzigd door Bossie op 24-05-2015 17:13 . Reden: updated ]
interessant ja, een reden om gelijk te updaten? Nee... Ik zou eerder een 5K TB display afwachten aangezien de huidige rMBPs een 4K al aan kunnen. Tegen de tijd dat er een 5K TB uit komt is er wellicht een nieuwere versie van de rMBP met een nieuwe GPU ipv een rebrand zoals nuTjoekie schreef op zondag 24 mei 2015 @ 09:08:
[...]
Dat is wel interessant. Zou het dan toch.... binnenkort een 5K Thunderbolt display...
Bedankt voor eerdere reacties, ik zal niet een ouder model nemen, maar de 2015.
Mijn enige angst is dat volgende week opeens een broadwell versie wordt aangekondigd, terwijl ik dan zaterdag bijv een nieuwe aanschaf!
Ik wil dat deze week doen, vanwege de acties bij onder andere Amac dat je 130 euro gift card krijgt. En als ik mijn oude macbook inruil, krijg ik daar wss nog 200 voor terug en nog eens een €100 gift card. Beetje jammer om dat te laten liggen lijkt me.
Mijn enige angst is dat volgende week opeens een broadwell versie wordt aangekondigd, terwijl ik dan zaterdag bijv een nieuwe aanschaf!
Ik wil dat deze week doen, vanwege de acties bij onder andere Amac dat je 130 euro gift card krijgt. En als ik mijn oude macbook inruil, krijg ik daar wss nog 200 voor terug en nog eens een €100 gift card. Beetje jammer om dat te laten liggen lijkt me.
Er zijn net nieuwe modellen geïntroduceerd. Duurt echt nog wel een aantal maanden voordat er een nieuwe versie beschikbaar is!Boy schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:18:
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Klopt, Apple is meestal nooit sneller dan een halfjaar, en dat is al uitzonderlijk. Meestal 3/4 jaar-1 jaarErulezz schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:20:
[...]
Er zijn net nieuwe modellen geïntroduceerd. Duurt echt nog wel een aantal maanden voordat er een nieuwe versie beschikbaar is!
Geen idee hoe 'oud' je huidige macbook is, maar lijkt me dat je daar zelf toch nog wel meer voor moet kunnen krijgen dan 200 euro...Boy schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:18:
Early 2008 geloof ik. Ooit tweedehands voor dat bedrag op de kop getikt, zo'n 2 jaar geleden. Toen vond ik ze nog voor 600 euro op marktplaats, maar een kennis vond 200 euro voldoende voor m aan mij te verkopenHenk schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:38:
[...]
Geen idee hoe 'oud' je huidige macbook is, maar lijkt me dat je daar zelf toch nog wel meer voor moet kunnen krijgen dan 200 euro...
Sowieso is het een pracht update komende vanaf een 2008 model :)! Daar kan je niet mee de mist in gaan... En binnen komende weken? Ik gok dat ze Broadwell sowieso overslaan en Skylake laat nog op zn minst tot het najaar/einde van het jaar wachten.Boy schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:18:
Haha, die 2008 heb ik toen gekocht om eens te beginnen met iOS development. Mijn hoofd PC op dit moment is een XPS 13 uit 2013. Maar omdat ik soms in de trein werk en wel eens 3 uur erin zit, baal ik ervan dat ik met pijn en moeite 2,5 uur haal (Android ontwikkeling, compileren is best zwaar voor CPU). Als ik die 2008 als ontwikkel machine had, had ik allang geupgrade
Pat-Juh schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:14:
[...]
Sowieso is het een pracht update komende vanaf een 2008 model :)! Daar kan je niet mee de mist in gaan... En binnen komende weken? Ik gok dat ze Broadwell sowieso overslaan en Skylake laat nog op zn minst tot het najaar/einde van het jaar wachten.
Volgens de laatste berichten komen de mobiele quadcore processors (die dus gebruikt worden in de 15" modellen) pas begin 2016 op de markt. Het zou mij dus niets verbazen als er pas weer in maart 2016 nieuwe macbook pro's/airs en "the new macbook" aangekondigd worden. Allen met Skylake cpu's.Pat-Juh schreef op maandag 25 mei 2015 @ 11:14:
[...]
Sowieso is het een pracht update komende vanaf een 2008 model :)! Daar kan je niet mee de mist in gaan... En binnen komende weken? Ik gok dat ze Broadwell sowieso overslaan en Skylake laat nog op zn minst tot het najaar/einde van het jaar wachten.
Ok, ik ga niet zo lang meer wachten. Meer rekenpower levert mij meer productie op.MazeWing schreef op maandag 25 mei 2015 @ 12:40:
[...]
Volgens de laatste berichten komen de mobiele quadcore processors (die dus gebruikt worden in de 15" modellen) pas begin 2016 op de markt. Het zou mij dus niets verbazen als er pas weer in maart 2016 nieuwe macbook pro's/airs en "the new macbook" aangekondigd worden. Allen met Skylake cpu's.
BTW: de prijsverschillen bij een mac tussen 2.2 en 2.5 ghz ( 2.8

Lineair berekend kan je verwachten dat het compileren zelf 13% sneller gaat op de 2,5 ghz (of 9% als de turbo boost in kan schakelen tijdens het compileren). Maar gezien het builden ook erg afhankelijk is van de SSD zou ik een tijdsverschil van ongeveer 5% verwachten.
Daar moet je je overheen zetten want er komt altijd een nieuwer model.Boy schreef op maandag 25 mei 2015 @ 10:18:
Precies, gewoon de knoop doorhakken.CyBeR schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:35:
[...]
Daar moet je je overheen zetten want er komt altijd een nieuwer model.
Moet ook zeggen dat het sinds de Haswell lijn van Intel ook niet meer zoveel uit maakt, vanaf 2013 zijn ze allemaal wel energiezuinig genoeg om de hele dag mee vooruit te kunnen, zo neem ik al 2 jaar geen adapter meer mee naar school
Da's niet zo veel voor mijn gevoel...ja3 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:03:
Linear berekend kan je verwachten dat het compileren zelf 13% sneller gaat op de 2,5 ghz (of 9% als de turbo boost in kan schakelen tijdens het compileren). Maar gezien het builden ook erg afhankelijk is van de SSD zou ik een tijdsverschil van ongeveer 5% verwachten.
Zaterdag ga ik eens kijken bij Amac en mss gelijk bestellen dan...
Inmiddels is mijn scherm vervangen door Apple. Gisteren weggebracht en kon 'm vandaag al ophalen.Arthur-M. schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 12:43:
Net even bij de lokale Apple reseller geweest. Ze hebben nog nooit van staingate of een loslatende anti-reflectie coating gehoord.![]()
Ze gaan contact opnemen met hun servicecentre. Maandag krijg ik een reactie.
Ik zie op m'n huidige XPS 13 met een Ivy-Bridge 2.0 ghz i7 mijn CPU enorm belast worden. Ik ben nu eigenlijk zelfs aan het denken om van 2.2 naar 2.8 te gaan. 5% vind ik mwoh, maar in principe is 0.6 ghz extra op 2.2 meer dan 25% meer ghz...het is wel 320 euro, maar wss kan ik het wel gebruiken....ja3 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 14:03:
Linear berekend kan je verwachten dat het compileren zelf 13% sneller gaat op de 2,5 ghz (of 9% als de turbo boost in kan schakelen tijdens het compileren). Maar gezien het builden ook erg afhankelijk is van de SSD zou ik een tijdsverschil van ongeveer 5% verwachten.
moeilijk moeilijk...
Iemand die ervaring heeft met gamen op de accu van de Pro (2014/2013 uitvoering)? Ik wil voor in het vliegtuig een 'lichte' game als Football Manager 2015 kopen maar ben benieuwd hoe lang de batterij dan mee gaat. Bij zwaardere games lees ik zo'n 2 uur maar ik heb geen idee of dit bij lichtere games ook het geval is?
Is het een 13" of 15"?, bij de 15" is het voornamelijk de vraag of deze dedicated graphics heeft en of de game speelbaar is op Intel graphics.Aghanim schreef op maandag 25 mei 2015 @ 17:18:
Iemand die ervaring heeft met gamen op de accu van de Pro (2014/2013 uitvoering)? Ik wil voor in het vliegtuig een 'lichte' game als Football Manager 2015 kopen maar ben benieuwd hoe lang de batterij dan mee gaat. Bij zwaardere games lees ik zo'n 2 uur maar ik heb geen idee of dit bij lichtere games ook het geval is?
Verwijderd
15" retina 2 GHz met Intel Iris. Opzich is het speelbaar, maar Dota scheen niet zo'n goede port te zijn en ik vraag me af of 't beter zou spelen op een "native" bootcamp installatie.
15" heeft juist dedicated graphics toch?Bospa01 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:05:
[...]
Is het een 13" of 15"?, bij de 15" is het voornamelijk de vraag of deze dedicated graphics heeft en of de game speelbaar is op Intel graphics.
De instapversie niet.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Oh, dacht dat dat weer een typisch verschil was tussen de 13" en 15".Rivanov schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:56:
De instapversie niet.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Verwijderd
Kun je bij die versie met die dedicated GPU dan als user kiezen of je de grafische mogelijkheden van de CPU of die GPU gebruikt?
Jup. Maar in bijvoorbeeld Lightroom 6 maakt het voor je accu performance niet heel veel uit, en is de GPU wel snellerVerwijderd schreef op maandag 25 mei 2015 @ 19:34:
Kun je bij die versie met die dedicated GPU dan als user kiezen of je de grafische mogelijkheden van de CPU of die GPU gebruikt?
Sorry, dat was idd handig om te vermelden. 13" instap rMBP late 2013.Bospa01 schreef op maandag 25 mei 2015 @ 18:05:
[...]
Is het een 13" of 15"?, bij de 15" is het voornamelijk de vraag of deze dedicated graphics heeft en of de game speelbaar is op Intel graphics.