"Vroeger" kon je de dedicated GPU enforcen. Geen idee of dat nog steeds kan.SublimnAll schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:12:
[...]
Kun je daaruit afleiden dat een dedicated gpu in geen enkele wijze kan bijdragen aan het snappier maken van OSX' interface?
Ik denk dat ik idd ook liever aan dit uitgeef dan voor externe backup: nieuws: Sandisk introduceert externe usb 3.1-ssd van bijna 2TBxelfer schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:58:
De tijd is voor mij weer gekomen om mijn Macbook te upgraden. Mijn 2012 rMBP 13 inch zal worden vervangen door de 15 inch rMBP 2015.
Waar ik nog wel steeds van baal is dat de upgrades zo gigantisch duur zijn.
- 256 GB PCIe-flashopslag
- 512 GB PCIe-flashopslag [+ € 360,00]
Ik kan het voor mezelf niet rechtvaardigen om 360 euro uit te geven aan 256 GB extra opslag ruimte.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Toshiba doet btw wel een verticale entertoets...die laat ik sowieso dan links liggen...Smultie schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:54:
[...]
Toch wel. Er zijn namelijk vrijwel geen andere fabrikanten die laptops met Europese toetsenindeling leveren. Voor mij ook altijd een reden om via de webshop te bestellen, kan namelijk maar niet wennen aan (m.n.) de Enter-knop in Europa.
P.s. je plaatje is van een Duits toetsenbord. Die hebben sowieso al een andere indeling (Z-Y), dus die zullen ze eerder ook meteen een andere Enter-toets leveren dan in Nederland.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
HP ook, tenminste op de 'oude' HP van mijn vader. Eigenlijk heb ik aan de Servicedesk van mijn universiteit altijd laptops met een "Europese" Entertoets gezien, maar dat zal dan wel aan mij liggen.Boy schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:26:
[...]
Toshiba doet btw wel een verticale entertoets...die laat ik sowieso dan links liggen...
pricewatch unsorted: Sandisk 64 GB MicroSDXC SANDISK Ultra miniDrive 30MB retailxelfer schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:58:
De tijd is voor mij weer gekomen om mijn Macbook te upgraden. Mijn 2012 rMBP 13 inch zal worden vervangen door de 15 inch rMBP 2015.
Ik kan het voor mezelf niet rechtvaardigen om 360 euro uit te geven aan 256 GB extra opslag ruimte.
Is maar 64GB extra though
edit:Je kunt denk ik het MicroSDXC kaartje vervangen door een groter exemplaar
Of de:
pricewatch: PNY StorEDGE 128GB
pricewatch: Transcend JetDrive Lite 330 128GB
[ Voor 18% gewijzigd door Whatson op 01-06-2015 11:44 ]
Die zijn wel erg traag, dus echt alleen voor opslag.Whatson schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:29:
[...]
pricewatch unsorted: Sandisk 64 GB MicroSDXC SANDISK Ultra miniDrive 30MB retail
![]()
Is maar 64GB extra though
edit:Je kunt denk ik het MicroSDXC kaartje vervangen door een groter exemplaar
Of de:
pricewatch: PNY StorEDGE 128GB
pricewatch: Transcend JetDrive Lite 330 128GB
hoidoei
Tenzij je de integrated GPU uitschakelt zoals hiervoor genoemd, denk ik van niet. Bij alle Apple processen zoals finder en safari staat heel duidelijk 'no' onder het kopje 'requires high performance gpu' in energy sources.SublimnAll schreef op maandag 01 juni 2015 @ 11:12:
[...]
Kun je daaruit afleiden dat een dedicated gpu in geen enkele wijze kan bijdragen aan het snappier maken van OSX' interface?
Dan moet ik wel eerlijk zijn dat ik van haperingen of stroperigheid nog niet veel gezien heb, behalve in Safari zelf op sommige sites.
Ik heb die upgrade niet gedaan, hoop wel dat ik dit in de toekomst zelf kan upgraden. Ik heb liever ook 512 GB opslag intern.xelfer schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:58:
Klopt. Overigens komen die stotteringen pas aan het licht als je niet op de normale resolutie draait (dus als je draait op de resolutie die Apple aanraad heb je waarschijnlijk nergens last van. Zelf heb ik hem liever iets hoger en dan zie je het af en toe.) Het is enkel de animaties, je hoeft dus nooit echt daadwerkelijk langer te wachten. Aan de andere kant lijkt het hierdoor soms wel of de Air sneller is dan de MBPr.Henk schreef op maandag 01 juni 2015 @ 09:22:
[...]
Doe dat, voor enkel die reden, maar nietJe macbook zal namelijk voor de OSX omgeving gewoon de 'integrated' gpu gebruiken, niet de 'dedicated' gpu. Die wordt pas aangezwengeld op het moment dat er software tevoorschijn komt die er gebruik van kan en wil maken, zoals photoshop, games, etc.
Je OS omgeving zal dus altijd gebruik maken van de Iris Pro.
Over de opslagdiscussie: Ik heb hier een 256GB versie met 2 VM's erop en dat wil prima. Zolang je online diensten gebruikt voor muziek en foto's (Google Photos en Google Music hier) en een externe HDD voor grote bestanden is er goed mee te leven.
Het upgraden is mogelijk maar een dure, zie hier de prijzen
Als je een Mid 2012 of Early 2013 hebt, dan heb je deze nodig.
Upgraden met een willekeurige mSATA- of M.2 PCIe-module werkt niet gezien Apple een proprietary gebruikt voor haar flashmodules. Nu werkt mijn fully loaded Mid-2012 MBP 15" (hi-res scherm, 16GB, 512GB SSD) prima en zou ik graag een Retina-scherm willen maar de aanschafprijs van 2.800,- houdt mij voorlopig tegen

Upgraden met een willekeurige mSATA- of M.2 PCIe-module werkt niet gezien Apple een proprietary gebruikt voor haar flashmodules. Nu werkt mijn fully loaded Mid-2012 MBP 15" (hi-res scherm, 16GB, 512GB SSD) prima en zou ik graag een Retina-scherm willen maar de aanschafprijs van 2.800,- houdt mij voorlopig tegen

En hoe zit het wanneer je een 15" aansluit op één of meer externe monitors? Gebruikt ie dan nog steeds enkel de integrated graphics?
Toch vervelend dat het voornamelijk gebeurt met de niet-normale resoluties, want na spelen met zowel de 13" als de 15" rMBPro's prefereer ik eigenlijk de hoger-dan-native resoluties. Ik kan het nog prima lezen en je hebt stukken meer ruimte.Cyleo schreef op maandag 01 juni 2015 @ 14:22:
Overigens komen die stotteringen pas aan het licht als je niet op de normale resolutie draait (dus als je draait op de resolutie die Apple aanraad heb je waarschijnlijk nergens last van. Zelf heb ik hem liever iets hoger en dan zie je het af en toe.) Het is enkel de animaties, je hoeft dus nooit echt daadwerkelijk langer te wachten. Aan de andere kant lijkt het hierdoor soms wel of de Air sneller is dan de MBPr.
[ Voor 14% gewijzigd door SublimnAll op 01-06-2015 15:28 ]
Naar mijn weten kan je de dGPU gewoon forceren d.m.v. het vinkje automatic graphics switching in de Energy saver tab van de General settings.
En de dGPU wordt ook actief als je een extern scherm of meerdere aansluit.
En de dGPU wordt ook actief als je een extern scherm of meerdere aansluit.
De lag die je af en toe ziet wordt volgens mij ook veroorzaakt door bugs in Yosemite en drivers. Als ik zo op internet lees klagen er een stuk meer mensen over lag bij Yosemite dan voorgaande releases...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Met voorgaande releases hebben we er ook last van gehad. De stotteringen zijn per nieuwe release wel steeds minder geworden, maar het is nog niet optimaal.
Zelf heb ik nooit last van stotteringen, zelfs niet met een geschaalde resolutie van 1680x1050 op mijn late 2013 rMBP 13". Zal wel per persoon verschillen.
Dat kan ik me simpelweg niet voorstellen eigenlijk. Ik heb hetzelfde model, maar gebruik altijd de 'best for retina' setting, omdat ik gewoon merk dat de geschaalde resoluties minder scherp zijn, maar zelfs op '1280x800' merk je wel eens een heel klein stottertje. Het hangt er trouwens heel erg vanaf wat voor programma's je open hebt staan. Sommige software lijkt gewoon totaal niet geoptimaliseerd te zijn voor bijvoorbeeld mission control. Als ik photoshop, indesign en illustrator open, en ik ga naar mission control, dan is alles rete soepel. Maar wanneer spotify open staat dan begint de boel te haperen in mission control. Zelfs als er geen andere vensters zijn.Arthur-M. schreef op maandag 01 juni 2015 @ 16:56:
Zelf heb ik nooit last van stotteringen, zelfs niet met een geschaalde resolutie van 1680x1050 op mijn late 2013 rMBP 13". Zal wel per persoon verschillen.
Het lijkt wel gewoon: hoe minder statisch de app, hoe meer lag bij animaties.
Slecht van Apple, aangezien de hardware meer dan snel genoeg is voor het soepel weergeven van animaties op 1600p.
Ik gebruik nooit mission control, dus het zou best kunnen dat 'ie dan wel laggt. Met mijn dagelijkse taken heb ik er in ieder geval geen last van.
Dan nog zou het niet moeten zijn dat sommige gebruikers er last van hebben.
[ Voor 58% gewijzigd door peakrever op 01-06-2015 17:15 ]
Ah, ja ik gebruik mission control wel veel. Voor de rest zul je het inderdaad niet zo merken dan inderdaad. Mission control is de zwaarste animatie. Tussen verschillende spaces swipen gaat gelukkig wel altijd soepel (iets wat ik non stop doe zo'n beetje. Geweldige functie)Arthur-M. schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:14:
[...]
Ik gebruik nooit mission control, dus het zou best kunnen dat 'ie dan wel laggt. Met mijn dagelijkse taken heb ik er in ieder geval geen last van.
Dan nog zou het niet moeten zijn dat sommige gebruikers er last van hebben.
Offtopic: tip, kijk eens naar TotalSpaces. Dat heeft mijn spaces nog beter gemaaktblupmans schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:16:
[...]
Ah, ja ik gebruik mission control wel veel. Voor de rest zul je het inderdaad niet zo merken dan inderdaad. Mission control is de zwaarste animatie. Tussen verschillende spaces swipen gaat gelukkig wel altijd soepel (iets wat ik non stop doe zo'n beetje. Geweldige functie)

Klopt, Mission Control is de manier om het te controleren. En hier heb ik er dan ook bijna altijd last van. Wel echt een ideale functie.blupmans schreef op maandag 01 juni 2015 @ 17:16:
[...]
Ah, ja ik gebruik mission control wel veel. Voor de rest zul je het inderdaad niet zo merken dan inderdaad. Mission control is de zwaarste animatie. Tussen verschillende spaces swipen gaat gelukkig wel altijd soepel (iets wat ik non stop doe zo'n beetje. Geweldige functie)
Mijn iMac is overleden (eind 2009, i5 2.66 MHz, 8GB, 1TB, ATI4850 gpu). Ik wil een kleine 1000 stoppen in een MacbookPro, en er in power niet op achteruit gaan t.o.v. de iMac. Opslag is geen issue, heb een snelle NAS thuis.
Wat is nu wijsheid: een nieuwe macbook pro kopen, dit wordt dan een instapper 13", of een bv mid 2011 i5/i7 15" macbook pro kopen? ik kom er zo even niet uit.
Wat is nu wijsheid: een nieuwe macbook pro kopen, dit wordt dan een instapper 13", of een bv mid 2011 i5/i7 15" macbook pro kopen? ik kom er zo even niet uit.
Waar gebruik je het voor? M.a.w: Heb je de Quad-Core nodig of heb je afdoende aan een Dual-Core? Wat is er overigens overleden aan de iMac?
Ik vind het ook verschrikkelijk duur. Mijn foto's, muziek, installatie-ISO's/DMGs en VMs staan op een externe schijf. Het is een geklooi, maar het basismodel blijft toch de beste prijs/kwaliteit-verhouding hebben.xelfer schreef op maandag 01 juni 2015 @ 10:58:
Wat wel zo is, is dat het 512 GB model een betere performance heeft dan de 256 GB maar dat is alleen als je sequentiele data schrijft, aldus Bare Feats benchmarks:
http://barefeats.com/rmbp15.html
Duur ja, inderdaad.
Maar toen ik 2 jaar terug voor de keuze stond tussen 256 of 512gb, realiseerde ik me dat ik in 2011 dacht genoeg zou hebben aan 128gb (op een Air). En aangezien ik het een no-go vind om met een externe HD te gaan lopen heb ik toch de 512gb versie genomen in mijn rMBP 13".
Uitgaande van 4 jaar afschrijving kost me die €360 extra maar €360 / (4 * 365) = €0,246 per dag. Als ik dat vergelijk met een lunch in de kantine van €3,75 is dat een verwaarloosbare bijdrage om niet na te hoeven denken over mobiele opslagruimte.
Maar toen ik 2 jaar terug voor de keuze stond tussen 256 of 512gb, realiseerde ik me dat ik in 2011 dacht genoeg zou hebben aan 128gb (op een Air). En aangezien ik het een no-go vind om met een externe HD te gaan lopen heb ik toch de 512gb versie genomen in mijn rMBP 13".
Uitgaande van 4 jaar afschrijving kost me die €360 extra maar €360 / (4 * 365) = €0,246 per dag. Als ik dat vergelijk met een lunch in de kantine van €3,75 is dat een verwaarloosbare bijdrage om niet na te hoeven denken over mobiele opslagruimte.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ik ga wel voor het basis model met de 256 gb. Thuis heb ik een NAS ter beschikking en ik heb ook nog 100 gb Dropbox opslag voor eventuele rotzooi bestanden die ik vaker nodig heb.
Veel documenten die ik niet op de 256 gb kwijt kan, zal ik ook niet op een 512 gb kwijt kunnen.
Ik snap wel dat mensen die zeer veel onderweg zijn wel kunnen profiteren van de extra opslag, maar persoonlijk zal ik er niet genoeg waarde uit halen.
Die 360 euro stop ik liever in een potje om een 34 inch 21:9 monitor aan te schaffen.
Veel documenten die ik niet op de 256 gb kwijt kan, zal ik ook niet op een 512 gb kwijt kunnen.
Ik snap wel dat mensen die zeer veel onderweg zijn wel kunnen profiteren van de extra opslag, maar persoonlijk zal ik er niet genoeg waarde uit halen.
Die 360 euro stop ik liever in een potje om een 34 inch 21:9 monitor aan te schaffen.
ik gebruik het voor:Pat-Juh schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:08:
Waar gebruik je het voor? M.a.w: Heb je de Quad-Core nodig of heb je afdoende aan een Dual-Core? Wat is er overigens overleden aan de iMac?
Lightroom. Library met +/- 300 Gb foto's
begin Xcode
virtualbox (ubuntu / windows 7)
filmcollectie bijhouden (handbrake, VLC)
veel multitasken
de gpu is nu definitief overleden. (al een keer gereballed). daarnaast begint het scherm te flikkeren, Waarschijnlijk zijn de connectoren gammel geworden, aangezien het scherm er meerdere malen eruit is gehaald. ben er een beetje klaar mee dus. Mag ook wel na 6 jaar!
[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 02-06-2015 12:49 ]
Misschien lichtelijk offtopic maar heeft te maken met de discussie over de opslaggrootte: mijn foto library neemt verreweg de meeste opslagruimte in beslag. Een 512GB SSD is dan slechts een tijdelijke oplossing.
Wat is nou eens een efficiënte oplossing om je foto's ergens (lokaal) op te slaan zodat je geen precious ruimte op je laptop eraan verspilt, maar ook geen langzame (dure) cloud-oplossingen hoeft te hanteren?
Ik vind de nieuwe Photos app prima (ben absoluut geen fotobewerker o.i.d.), maar voel er weinig voor om maandelijks te gaan betalen om het allemaal in de cloud te hebben staan.
Wat is nou eens een efficiënte oplossing om je foto's ergens (lokaal) op te slaan zodat je geen precious ruimte op je laptop eraan verspilt, maar ook geen langzame (dure) cloud-oplossingen hoeft te hanteren?
Ik vind de nieuwe Photos app prima (ben absoluut geen fotobewerker o.i.d.), maar voel er weinig voor om maandelijks te gaan betalen om het allemaal in de cloud te hebben staan.
Meest efficiënte manier is uiteraard gewoon op je laptop, maar met grote fotobibliotheken loop je dan natuurlijk tegen de limiet van je SSD aan. Je kunt de Photos library ook op een externe schijf zetten en hiervoor heb je niet perse een iCloud abonnement nodig. Enige nadeel is dat het dan niet synchroniseert met je iPhone en iPad. Dit kun je misschien het beste met een NAS oplossen. Onderweg heb je neem ik aan niet al je foto's lokaal nodig en anders kun je vanaf een externe locatie wel inloggen op een NAS.SublimnAll schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:03:
Misschien lichtelijk offtopic maar heeft te maken met de discussie over de opslaggrootte: mijn foto library neemt verreweg de meeste opslagruimte in beslag. Een 512GB SSD is dan slechts een tijdelijke oplossing.
Ik zou zelf voor een Quad-Core gaan als ik jou was. Lightroom 6 kan nu met GPU acceleratie overweg maar zeker met wat VM's is een Quad wel lekker denk ik...107mb schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:48:
[...]
ik gebruik het voor:
Lightroom. Library met +/- 300 Gb foto's
begin Xcode
virtualbox (ubuntu / windows 7)
filmcollectie bijhouden (handbrake, VLC)
veel multitasken
de gpu is nu definitief overleden. (al een keer gereballed). daarnaast begint het scherm te flikkeren, Waarschijnlijk zijn de connectoren gammel geworden, aangezien het scherm er meerdere malen eruit is gehaald. ben er een beetje klaar mee dus. Mag ook wel na 6 jaar!
Is je huidige GPU sterk genoeg of wil je meer?
het huidige systeem voldeed niet meer. Het deed stroperig aan, zelfs na een re-install van OSX 10.10Pat-Juh schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:43:
[...]
Ik zou zelf voor een Quad-Core gaan als ik jou was. Lightroom 6 kan nu met GPU acceleratie overweg maar zeker met wat VM's is een Quad wel lekker denk ik...
Is je huidige GPU sterk genoeg of wil je meer?
Een i5 uit 2009 is natuurlijk minder dan een moderne i5. Misschien liep ik ook tegen een geheugen-issue aan. GPU was op zich wel goed. Ik speel af en toe wel een game, maar niet op de hoogste resoluties en settings.
Ik zit steeds meer te neigen naar een 15"MBpr, met i5/i7, en zelf een SSD inbouwen.
In de MBPr kan je geen SSD zelf inbouwen. In de 2012 en 2013 modellen kan het enkel met dure SSD's van OWC omdat Apple een speciale connector gebruikt.107mb schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:58:
[...]
het huidige systeem voldeed niet meer. Het deed stroperig aan, zelfs na een re-install van OSX 10.10
Een i5 uit 2009 is natuurlijk minder dan een moderne i5. Misschien liep ik ook tegen een geheugen-issue aan. GPU was op zich wel goed. Ik speel af en toe wel een game, maar niet op de hoogste resoluties en settings.
Ik zit steeds meer te neigen naar een 15"MBpr, met i5/i7, en zelf een SSD inbouwen.
[ Voor 8% gewijzigd door EValentino op 02-06-2015 14:00 ]
bij een Retina zit er al een SSD in, welke na 2012 volgens mij van een speciale connector is dus ook niet zelf makkelijk te vervangen. een 15" rMBP met Iris Pro is al een partij sneller dan jouw i5 met 4850 volgens mij (sla even de gegevens er op na voor de zekerheid...)
Als je Xcode en dus waarschijnlijk in Swift programmeert (of gaat programmeren), neem dan een quad-core en dus een 15". De Swift-compiler is op dit moment nog baggertraag. Het is zeer frustrerend om minutenlang (!) te moeten wachten op een recompile van je project.107mb schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 12:48:
begin Xcode
Dit is een relatief klein project maar met Core Data. Dat levert ca. 200 bestandjes op, wat op dit moment echt de slechtst mogelijke situatie is voor de Swift compiler.
offtopic:cerberusss schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 15:23:
[...]
Als je Xcode en dus waarschijnlijk in Swift programmeert (of gaat programmeren), neem dan een quad-core en dus een 15". De Swift-compiler is op dit moment nog baggertraag. Het is zeer frustrerend om minutenlang (!) te moeten wachten op een recompile van je project.
Dit is een relatief klein project maar met Core Data. Dat levert ca. 200 bestandjes op, wat op dit moment echt de slechtst mogelijke situatie is voor de Swift compiler.
'Vroegâh' was het normaal dat je moest wachten op je compiler. Toen ging je koffie drinken, of Darten, of bladerde je door DrDobbs Journal. Toen ging je aan een tafel zitten met een printout van je source code (op papier) en ging je er met een pen langs om alle potentiële fouten aan te vinken. Kwam je een fatale denkfout tegen, dan rende je naar boven naar de terminal en brak je de compiler af (om tijd/kosten te besparen). Andere issues nam je mee voor de volgende compiler ronde.
Die tijd is gelukkig voorbij.
Niet echt. Compileren duurde zo lang op mijn 2013 basis-model MBA, dat ik dus inderdaad code ging uitprinten voor code reviews.
Nou kun je zeggen dat een MBA geen ontwikkel-machine is, maar met Objective-C kon ik prima werken met veel grotere projecten.
Als je niet in het geciteerde tijdperk wilt terug belanden, heb je echt alle disk/CPU/memory nodig die je kunt krijgen
Mijn projectmanager zou hebben gezegd: Gelukkig worden we betaald per uur (sick)
Mijn MBA 11" van 2010 afgelopen week verkocht (wat houden die dingen toch nog goed hun waarde), nu is het tijd voor de opvolger. Ben naar de 13" air gaan kijken, maar die vind ik in verhouding tot de 11" erg 'chunky' en de resolutie vergelijk ik nu te erg met een Retina. Vreemd genoeg vind ik de resolutie op de 11" beter uit de voeten komen dan op de 13", maar misschien komt dit omdat ik 4 jaar op een 11" gewerkt hebt. De Retina ligt eigenlijk weer buiten budget, maar als je eenmaal een keer naar dat scherm en die resolutie hebt gekeken... Pfff keuzes, gelukkig ga ik er altijd flink op vooruit tov de core2duo uit de 2010 MBA. Maar eens goed gaan kijken naar de mogelijkheden.
Ja ik zit ook erg te twijfelen. Ik wil naar alle waarschijnlijkheid een Macbook. Meer omdat het kan dan écht nodig. Ik vind de Air qua formfactor en performance genoeg voor wat ik doe, maar ik vind het scherm helemaal niks. Een 13inch pro is meteen weer zo'n financiele klap
M'n vriendin heeft afgelopen donderdag een nieuwe Macbook Pro 13" Retina 2015 gekocht. Echter, soms als ze der Macbook op start dan zegt bluetooth: Geen hardware gevonden...
Na een SMC reset werkt het wel weer, maar het blijft af en toe gewoon terug komen. Meer mensen hier ervaring mee? Of gewoon terug gaan en een nieuwe eisen aangezien het nog geen 7 dagen geleden is.
Na een SMC reset werkt het wel weer, maar het blijft af en toe gewoon terug komen. Meer mensen hier ervaring mee? Of gewoon terug gaan en een nieuwe eisen aangezien het nog geen 7 dagen geleden is.
Niet herkenbaar in ieder geval. Ik gebruik elke dag een BT-muis en heb nog nooit gehad dat ie niet gevonden werd.
Klinkt toch wel een beetje als een hardware-probleempje.
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
Ja inderdaad. In Console staat het volgende dan: "iobluetoothhcicontroller missing bluetooth controller transport". Ze had hiervoor een Macbook Air, dat werkte prima, dus aan externe dingen zoals beeldscherm en extra hardeschijf ligt het ook niet aan. Morgen maar even langs de winkelOscar the Grouch schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:36:
Niet herkenbaar in ieder geval. Ik gebruik elke dag een BT-muis en heb nog nooit gehad dat ie niet gevonden werd.
Dat is een hardware-probleem inderdaad. Klinkt als een kabeltje/module die niet helemaal goed zit.
Verwijderd
Misschien is het een idee om wel naar een 13" MBPr te kijken en voor die software die je nu onder VirtualBox draait een laptop als bijvoorbeeld die UX305 van Asus te halen, http://tweakers.net/nieuw...roadwell-i3-i5-en-i7.html of wellicht een Surface Pro 3.107mb schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 13:58:
[...]
het huidige systeem voldeed niet meer. Het deed stroperig aan, zelfs na een re-install van OSX 10.10
Dat lijkt wellicht een beetje raar op het eerste gezicht maar gezien de prijs van een MBPr 15" met dedicated GPU zou dat best wel eens mogelijk kunnen zijn voor hetzelfde geld.
Natuurlijk heeft een 13" minder schermruimte dan een 15". Echter heb je bijvoorbeeld ook nog een iPad dan kun je met bijvoorbeeld Duet die iPad als tweede scherm gebruiken. Wat wel zo handig is met Xcode. Of hem aansluiten op een externe monitor, dat kan natuurlijk ook.
Voor wat betreft je opslagcapaciteit denk ik dat je het beste kunt kijken naar externe opslag. Je foto's nemen alleen al 300GB in beslag. Komen je films nog bij. Lijkt mij dat je ook aan grote SSD's binnen de kortste keren niet meer genoeg hebt. Of dat nu een NAS zou moeten zijn of gewoon een externe HD laat ik in het midden. Een HD hoor ik je denken? Waarom niet? Is snel genoeg en nog altijd heel wat goedkoper dan een idem SSD. Zoiets misschien wel: https://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10629 Handig van dat ding is natuurlijk dat die zowel over een Thunderbolt als over een USB 3.0 aansluiting beschikt. Of zoiets misschien wel: https://www.lacie.com/nl/products/product.htm?id=10618
Lastige is natuurlijk ook nog wel dat Skylake niet ver weg meer is. In mijn optiek waard om op te wachten tenzij je echt op dit moment een nieuwe laptop nodig hebt.
Lekker dertig verschillende apparaten halen voor allerlei doelen. Sorry, maar daar zou ik toch voor bedanken, zeker als het ook nog eens mee moet naar locatie.
LR gaat prima draaien op de standaard 15" rMBP zonder high performance gpu. 256 SSD erin, NAS ernaast voor de opslag (tweede nas bij je ouders/maatje in de meterkast en snachts mirroren, heb je gelijk backup ook), en er een gewoonte van maken om de shoots waar je op dat moment op/mee werkt, op je SSD te hebben. Zo werk ik ook op mijn vaste werkstation; 'actieve shoots' op de SSD, en archieven op HDD's/NAS. Anders is er geen beginnen aan.
Eventueel nog smart previews renderen van de shoots waar je af en toe nog wat in moet inkijken/rommelen als je buiten de deur komt, en klaar ben je. Het leuke is dat offline smart previews nog sneller zijn dan direct in foto's editten ook
LR gaat prima draaien op de standaard 15" rMBP zonder high performance gpu. 256 SSD erin, NAS ernaast voor de opslag (tweede nas bij je ouders/maatje in de meterkast en snachts mirroren, heb je gelijk backup ook), en er een gewoonte van maken om de shoots waar je op dat moment op/mee werkt, op je SSD te hebben. Zo werk ik ook op mijn vaste werkstation; 'actieve shoots' op de SSD, en archieven op HDD's/NAS. Anders is er geen beginnen aan.
Eventueel nog smart previews renderen van de shoots waar je af en toe nog wat in moet inkijken/rommelen als je buiten de deur komt, en klaar ben je. Het leuke is dat offline smart previews nog sneller zijn dan direct in foto's editten ook
[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 03-06-2015 11:53 ]
Verwijderd
Hoe mag jij wel niet tellen dan dat je aan dertig apparaten komt?Henk schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:24:
Lekker dertig verschillende apparaten halen voor allerlei doelen. Sorry, maar daar zou ik toch voor bedanken, zeker als het ook nog eens mee moet naar locatie.
Dat bedoelde hij bij wijze van.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 12:41:
[...]
Hoe mag jij wel niet tellen dan dat je aan dertig apparaten komt?
Mijn insteek ook een 15" RMBP zonder dedicated GPU is sneller dan de iMac die hij nu had. 256/512GB opslag + 16GB ram en je kan een mooie tijd vooruit. Op een goede externe schijf je library zetten (in elk geval de files) zodat je niet in de knoei komt met opslag ruimte.Henk schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 11:24:
Je library juist op je interne schijf, en de (al dan niet gearchiveerde) foto's extern of op SSD. Op die manier staan ook je (smart) previews op de SSD, wat een enorme boost in snelheid geeft.Pat-Juh schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:30:
[...]
Mijn insteek ook een 15" RMBP zonder dedicated GPU is sneller dan de iMac die hij nu had. 256/512GB opslag + 16GB ram en je kan een mooie tijd vooruit. Op een goede externe schijf je library zetten (in elk geval de files) zodat je niet in de knoei komt met opslag ruimte.
My bad ik bedoel in geval van Lightroom: je catalogus, incl. precies op je SSD en de originelen op een Externe schijf. Werkt super rap bij het maken van selecties en bij het editen is het een keer inlezen en vanaf daar bewerken uit de cache.Henk schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 15:32:
[...]
Je library juist op je interne schijf, en de (al dan niet gearchiveerde) foto's extern of op SSD. Op die manier staan ook je (smart) previews op de SSD, wat een enorme boost in snelheid geeft.
Het verschil tussen een Macbook en MBPr is niet echt een grote stap toch?sebastius schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 22:08:
Ja ik zit ook erg te twijfelen. Ik wil naar alle waarschijnlijkheid een Macbook. Meer omdat het kan dan écht nodig. Ik vind de Air qua formfactor en performance genoeg voor wat ik doe, maar ik vind het scherm helemaal niks. Een 13inch pro is meteen weer zo'n financiele klap
rMBP heeft een snellere processor. Een i5 vs een Core M. Core M is leuk voor internetten, Office en wat andere basistaken. Als je wat serieuzer werk doet wil je wel een i5 hebben.Cyleo schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:32:
[...]
Het verschil tussen een Macbook en MBPr is niet echt een grote stap toch?
Hoi. Ik wil voor mijn vriendin ook een MB/MBPr aanschaffen. Ze doet eigenlijk best veel met haar huidige, maar die is inmiddels al weer van 2009 of 2010, daarnaast sleept ze 'm overal heen dus hij is ook wel echt aan vervanging toe.
Nu doet ze niet super veel met haar laptop wat erg veel processor kracht eist, maar ze wil bijv wel WoW kunnen draaien als ze ergens bij vrienden is. Dat dit op low of medium is maakt dan ook niet veel uit
Ik heb het idee dat een Macbook hiervoor op zich genoeg zou moeten zijn, maar ik wou toch eens kijken of er mensen waren die er wat meer ervaring mee hebben, misschien dat een i5 tegenover een dual core toch veel beter draait voor deze doeleinden?
Ben zelf nogal een Mac-newbie, maar afhankelijk van hoe haar nieuwe MB/MBPr zal functioneren, zou ik ook wel eens over kunnen stappen
Daarnaast vraag ik me ook af of een upgrade naar 16GB echt een voordeerl levert voor reguliere gebruikers, of dat je met 8 echt wel weg komt?
Nu doet ze niet super veel met haar laptop wat erg veel processor kracht eist, maar ze wil bijv wel WoW kunnen draaien als ze ergens bij vrienden is. Dat dit op low of medium is maakt dan ook niet veel uit
Ik heb het idee dat een Macbook hiervoor op zich genoeg zou moeten zijn, maar ik wou toch eens kijken of er mensen waren die er wat meer ervaring mee hebben, misschien dat een i5 tegenover een dual core toch veel beter draait voor deze doeleinden?
Ben zelf nogal een Mac-newbie, maar afhankelijk van hoe haar nieuwe MB/MBPr zal functioneren, zou ik ook wel eens over kunnen stappen
Daarnaast vraag ik me ook af of een upgrade naar 16GB echt een voordeerl levert voor reguliere gebruikers, of dat je met 8 echt wel weg komt?
De i5 in de MacBook Pro is een dual-core, die wel een stukje sneller is dan de Core M in de MacBook.detheavn schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:04:
8GB moet genoeg zijn voor de komende jaren als je alleen maar huis-tuin-en keuken gebruik doet.Daarnaast vraag ik me ook af of een upgrade naar 16GB echt een voordeerl levert voor reguliere gebruikers, of dat je met 8 echt wel weg komt?
[ Voor 4% gewijzigd door peakrever op 03-06-2015 18:19 ]
Ik zou voor de retina versie gaan, die heeft een Iris / Iris pro afhankelijk van welke MBPr je kiest. De macbook heeft alleen een Intel HD Graphics 5300.detheavn schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 18:04:
16GB is echt voor powerusers, dus als je geen zware applicaties draait of veel applicaties tegelijk open hebt staan zou ik gewoon voor 8GB kiezen.
Ik denk dat WoW wel gaat lukken met de Macbook.
WoW vraagt het volgende:
2GB ram
Intel Core2 Duo E6600 or AMD Phenom X3 8750
NVIDIA GeForce 8800 GT, ATI Radeon HD 4850 or Intel HD Graphics 3000
De macbook heeft Intel HD 5300 graphics, meer ram en de processor is ook sneller dan een E6600 als ik wat scores vergelijk.
WoW vraagt het volgende:
2GB ram
Intel Core2 Duo E6600 or AMD Phenom X3 8750
NVIDIA GeForce 8800 GT, ATI Radeon HD 4850 or Intel HD Graphics 3000
De macbook heeft Intel HD 5300 graphics, meer ram en de processor is ook sneller dan een E6600 als ik wat scores vergelijk.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ja, qua specs allicht. Ik dacht dat het over de prijs gingArthur-M. schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:56:
[...]
rMBP heeft een snellere processor. Een i5 vs een Core M. Core M is leuk voor internetten, Office en wat andere basistaken. Als je wat serieuzer werk doet wil je wel een i5 hebben.
Wat betreft 8GB geheugen: Meer dan genoeg voor eigenlijk praktisch alle taken. Ik heb zelf de 8GB versie en ik gebruik hem werkelijk overal voor (compilen van code, vm's draaien, Matlab, Lightroom) en dat gaat eigenlijk altijd prima. Alleen als ik Ubuntu, Windows en OS X draai op 2 schermen verslikt hij zich soms, maar ik vraag me af of dat enkel een RAM issue is (13" versie). Als ik het weer zou moeten doen zou ik misschien de 16GB versie hebben gekozen met het oog op wat ik er nu mee doe, maar voor de meeste mensen zal ik aanraden het geld in de zak te steken.
[ Voor 45% gewijzigd door Cyleo op 03-06-2015 19:59 ]
Verwijderd
Snap ik. Reageerde slecht op dat overdrijven.
Pat-Juh wikt wikt en weegt tussen een 15" MBPr uit 2011, waar hij zelf dan een SSD in wil gaan zetten, dan wel een nieuwe 13" MBPr.
Blijkbaar beschikt ook hij niet over oneindige zakken geld. Dus lijkt het mij dat een nieuwe quadcore 15" voor hem een beetje te veel van het goede is, helemaal die met een dedicated GPU. Om dat te illustreren gaf ik hem opties wat je allemaal wel niet zou kunnen halen voor een dergelijke 15" MBPr.
Hier meer mensen last van snel leeglopende batterij? 35 min browsen en ik ben bijna 20% armer. Gebruik chrome, brightness op 3/4 blokjes en is alleen normale websites browsen en geen youtube e.d. 54 cycli en 100% health volgens coconutbattery
iemand tips?
iemand tips?
Verwijderd
Safari gebruiken. Chrome staat erom bekend om op Mac de batterij snel leeg te trekken en om 'm warmer te doen lopen.
Ik heb nu het probleem met mijn macbook pro early 2011 dat hij door de dubbele gpu Die te warm wordt nu allemaal strepen door het beeld toont bij opstarten (vervormd beeld) en hij vervolgens blijft hangen op een wit scherm. De fans gaan dan als een tierelier draaien.
Iemand ervaring met dit reparatieprogramma hiervoor: http://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/
Iemand ervaring met dit reparatieprogramma hiervoor: http://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/
^Dit. Het verschil tussen Chrome en Safari op een Mac is echt dag en nacht.Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 06:32:
Safari gebruiken. Chrome staat erom bekend om op Mac de batterij snel leeg te trekken en om 'm warmer te doen lopen.
ik ga het eens proberen. maar collega's op werk hebben problemen met chrome niet. alvast bedankt iig.Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 06:32:
En ook even in de activiteitenweergave kijken bij energie. Daar staat als het goed is ook het programma of proces vermeld dat je accu aan het leegtrekken is.serdadu schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 10:35:
[...]
ik ga het eens proberen. maar collega's op werk hebben problemen met chrome niet. alvast bedankt iig.
Verwijderd
Wat is de standaard instelling voor de kleuren van een rMBP scherm? Is dit "kleuren-LCD"? Heb namelijk wat zitten foefelen en ik hou dit soort zaken toch het liefst standaard.
Kleuren-LCD inderdaad.Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:29:
Wat is de standaard instelling voor de kleuren van een rMBP scherm? Is dit "kleuren-LCD"? Heb namelijk wat zitten foefelen en ik hou dit soort zaken toch het liefst standaard.
Geen ervaring mee helaas, wel met het probleem zelf. Voor mij was het een kwestie van dagen dat de laptop afgeschreven kon worden. Maak dus zo snel mogelijk een TimeMachine-backup en zet je belangrijke bestanden extern op een USB-stick ofzo, zodat je verder kan werken met een andere Mac/Windows-bak.Ferra schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 07:30:
Ik heb nu het probleem met mijn macbook pro early 2011 dat hij door de dubbele gpu Die te warm wordt nu allemaal strepen door het beeld toont bij opstarten (vervormd beeld) en hij vervolgens blijft hangen op een wit scherm. De fans gaan dan als een tierelier draaien.
Apple had het probleem toen het mij gebeurde helaas nog niet erkend en dus geen programma opgestart.
Als je afhankelijk bent van je huidige Pro en geen geld op de plank hebt liggen voor een nieuwe, dan zou ik hem zo snel mogelijk naar (een) Apple (Premium Reseller) brengen voor reparatie. Gooi het dan ook gelijk ook op consumentenrecht (mocht je hem zakelijk gebruiken en dat woord laten vallen, dan zal Apple geen poot voor je uitsteken
Of de reparatie afdoende is, of dat Apple eenzelfde moederbord erin steekt met hetzelfde probleem op termijn, daar kan ik niets over zeggen. Zelf heb ik de koop ontbonden met mijn reseller en het resterende bedrag gestoken in een nieuwe MBPr.
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Koop ontbonden? Je hebt geld gekregen voor je kapotte macbook?allstarted1 schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 22:54:
[...]
Geen ervaring mee helaas, wel met het probleem zelf. Voor mij was het een kwestie van dagen dat de laptop afgeschreven kon worden. Maak dus zo snel mogelijk een TimeMachine-backup en zet je belangrijke bestanden extern op een USB-stick ofzo, zodat je verder kan werken met een andere Mac/Windows-bak.
Apple had het probleem toen het mij gebeurde helaas nog niet erkend en dus geen programma opgestart.
Als je afhankelijk bent van je huidige Pro en geen geld op de plank hebt liggen voor een nieuwe, dan zou ik hem zo snel mogelijk naar (een) Apple (Premium Reseller) brengen voor reparatie. Gooi het dan ook gelijk ook op consumentenrecht (mocht je hem zakelijk gebruiken en dat woord laten vallen, dan zal Apple geen poot voor je uitsteken)
Of de reparatie afdoende is, of dat Apple eenzelfde moederbord erin steekt met hetzelfde probleem op termijn, daar kan ik niets over zeggen. Zelf heb ik de koop ontbonden met mijn reseller en het resterende bedrag gestoken in een nieuwe MBPr.
Vandaag een nieuwe Macbook Pro 15 inch ontvangen alleen gaat deze na 3 uur gebruiken al weer retour.
Het scherm bevat een gele gloed, wit is geen wit maar licht grijs en komt donker over.
Mijn huidige Macbook Pro Retina 2012 model zijn de kleuren wel goed en de Brightness kan veel feller.
Het scherm bevat een gele gloed, wit is geen wit maar licht grijs en komt donker over.
Mijn huidige Macbook Pro Retina 2012 model zijn de kleuren wel goed en de Brightness kan veel feller.
Geeft nu aan : 92% Geen programma's die veel stroom verbruiken.Tjoekie schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 11:46:
[...]
En ook even in de activiteitenweergave kijken bij energie. Daar staat als het goed is ook het programma of proces vermeld dat je accu aan het leegtrekken is.
Uren resterend: 4:56... kan toch haast niet dit.
Coconut geeft aan dat hij maar 86% heeft.
Betreft een refurbished model met wel nog apple warranty. Wat is bij jullie de (design)capaciteit ?
Ik zie niet iets heel raars eerlijk gezegd. Ik zou me niet te veel blind staren op allerlei getallen van verschillende tooltjes. Laad de accu gewoon eens op en gebruik hem totdat hij bijna leeg is. Alleen dan weet je de werkelijke tijd dat je kunt werken op de accu. De rest zijn alleen maar schattingen en extrapolaties van wat het gebruik eventueel zou kunnen zijn.serdadu schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 13:00:
[...]
Geeft nu aan : 92% Geen programma's die veel stroom verbruiken.
Uren resterend: 4:56... kan toch haast niet dit.
Coconut geeft aan dat hij maar 86% heeft.
Betreft een refurbished model met wel nog apple warranty. Wat is bij jullie de (design)capaciteit ?
Euh...ja? Koop ontbinden volgens consumentenrecht kan: als je zelf niet akkoord gaat met de opgave van een reparatie (opgave lag rond de 480,- zonder arbeid). Aangezien waarschijnlijk eenzelfde moederbord met hetzelfde probleem werd gemonteerd ben ik hier niet mee akkoord gegaan, ik mocht dus overgaan tot het ontbinden van de koop. Ik kreeg 1/3 van mijn aankoopbedrag terug, na twee jaar gebruik gemaakt te hebben van de MBP. DIt gezien het consumentenrecht en het genot van het product.Ferra schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 23:26:
[...]
Koop ontbonden? Je hebt geld gekregen voor je kapotte macbook?
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Vandaag een 13" retina macbook pro aangeschaft, wou dat ik het eerder had gedaan
Gefeliciteerd! Welke uitvoering?Foxpat schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 21:55:
Vandaag een 13" retina macbook pro aangeschaft, wou dat ik het eerder had gedaan
Verwijderd
Ik heb ook recentelijk een 2015 rMBP 13 inch aangekocht voor studiedoeleinden. Het is niet dat ik voor mijn richting specifiek een laptop nodig heb, maar de battery life en de stevigheid van de rMBP maken het toch wel een erg goede keus voor notities te nemen tijdens de lessen en dergelijke. Meesten met Windows laptop zitten steevast bij het stopcontact, terwijl ik per les misschien 20% max batterij verlies (met helderheid vrij hoog en toboverlichting aan). Kortom, hij is perfect in wat hij moet doen voor mij.
Had misschien ook wel toegekomen met een rMB, maar aan de andere kant draag ik m'n laptop nooit meer dan 5 minuten in mijn rugzak en maakt het gewicht niet veel uit. Heb dan liever een krachtiger laptop (en 1 met aansluitingen zodat ik tenminste scherm + tobo + muis eraan kan hangen voor "desktopgevoel"). Mijn vader heeft overigens de Mid '14 en is er ook erg blij mee.
De goedkoopste met 128gb. Overwoog nog de 256gb versie maar is helaas buiten het budget, dan maar een externe harde schijf mee
Ben er vooral van plan mee te developen voor apps en websites, en dat gaat tot nu toe beter dan verwacht! (kom van een Windows gaming laptop)
Deze heb ik 2 maanden geleden gekocht. Fijn apparaat. Ik heb aan 128 GB ook genoeg. Heb foto's e.d. gewoon in iCloud (1 euro per maand voor 20GB) en verder een AirPort Extreme met 1TB schijf die als Time Machine dient voor automatische backups. Ook op afstand bereikbaar dus ook een stukje eigen cloud. Heb nog 70GB over op m'n MBP.Foxpat schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:19:
[...]
De goedkoopste met 128gb. Overwoog nog de 256gb versie maar is helaas buiten het budget, dan maar een externe harde schijf mee
Ben er vooral van plan mee te developen voor apps en websites, en dat gaat tot nu toe beter dan verwacht! (kom van een Windows gaming laptop)
Algemeen vraagje: zie dat bij de basis configuratie van de nieuwe 15 inch retina MacBook Pro kunt kiezen tussen een 2,2 GHz en een 2,5 GHz geklokte i7. Wat merk je in de praktijk nou van die 0,3 GHz?
Over het algemeen merk je het verschil niet.martijnmartijn schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 21:37:
Algemeen vraagje: zie dat bij de basis configuratie van de nieuwe 15 inch retina MacBook Pro kunt kiezen tussen een 2,2 GHz en een 2,5 GHz geklokte i7. Wat merk je in de praktijk nou van die 0,3 GHz?
Ik heb het idee dat de AMD Radeon R9 M370X die in de 2015 rMBP 15'' zit een relatief zuinige kaart is.
Het is mij namelijk opgevallen dat wanneer ik de AMD gebruik op de accu, er maar 20min van de geschatte tijd af gaat. Ik kan mij nog wel herinneren dat ik bijna 2u geschatte tijd verloor wanneer ik de Nvidia GT650M gebruikte op mijn oude rMBP 15''.
Zie hier:

De ruim 6u geschatte accutijd lijkt weinig, maar ik werk nu even op full brightness. Met de Iris Pro stond de geschatte tijd op ongeveer 6,5u, nu dus op ruim 6u.
Ik vind dat een fijne verassing.
Het is mij namelijk opgevallen dat wanneer ik de AMD gebruik op de accu, er maar 20min van de geschatte tijd af gaat. Ik kan mij nog wel herinneren dat ik bijna 2u geschatte tijd verloor wanneer ik de Nvidia GT650M gebruikte op mijn oude rMBP 15''.
Zie hier:

De ruim 6u geschatte accutijd lijkt weinig, maar ik werk nu even op full brightness. Met de Iris Pro stond de geschatte tijd op ongeveer 6,5u, nu dus op ruim 6u.
Ik vind dat een fijne verassing.
@RnB
Leuke icons in je menu bar, waarmee doe je dat?
Dan voornamelijk je systeem info, etc.
Dat is als het goed is iStat Menus, gebruik ik ook.
Ze hebben mn moederbord vervangen onder het apple programma van de macbook 2011 Videokaart problemen. Zaterdag gebracht bij de Apple store in Adam, kon hem vandaag alweer ophalen.
Hebben jullie nog tips om te checken of hij nu weer een beetje stabiel is? of is het gewoon hopen dat hij het voorlopig weer even doet?
Hebben jullie nog tips om te checken of hij nu weer een beetje stabiel is? of is het gewoon hopen dat hij het voorlopig weer even doet?
Verwijderd
Gefeliciteerd! Kan ook best hoor die 128GB SSD. Heb die uitvoering ook en kom er prima mee uit. Software op de SSD en data op een externe HD, werkt prima.Foxpat schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 22:19:
[...]
Misschien is Dr. Cleaner wel een aardig programmaatje om installatie van software die je er af wilt hebben gemakkelijker te maken. Kun je gratis downloaden in de app store. Zullen ongetwijfeld ook andere opties zijn overigens.
Dat is inderdaad iStat menus.Andre_J schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:37:
@RnB
Ik ben van plan om binnenkort een nieuwe bijna maxed out rMBP 13" of een instap model 15" (danwel met R9 of zonder) te kopen, nu zou het vanwege de prijs mij interessant lijken om deze te verzekeren. Zijn er mensen die dit gedaan hebben of hier ervaring mee hebben?
Mijn MacBook Pro Retina 13 inch heeft nu 135 laadcycles. Ik heb hem sinds Januari 2014. Is dit een beetje netjes, of is dit veel te hoog?
Ik heb mijn MacBook ook sinds januari 2014, maar in juli is de batterij vervangen (als onderdeel van de topcase) en die heeft 142 cycles.mprkooij schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:07:
Mijn MacBook Pro Retina 13 inch heeft nu 135 laadcycles. Ik heb hem sinds Januari 2014. Is dit een beetje netjes, of is dit veel te hoog?

Eigenlijk vind ik het helemaal niet interessant, als de batterij echt niet meer voldoet, laat ik hem wel vervangen. Ik heb gemerkt dat batterijen bij Apple nog heel lang leverbaar zijn. Liever geef ik over een jaar een keer €150 uit dan dat ik me nu elke keer moet drukmaken over het gebruik van de MacBook.
Ik gebruik mijn MacBook voor mijn gevoel bijna altijd met de adapter aangesloten maar onbewust blijkbaar toch ook vaak zonder.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ik heb 134 laadcycli sinds September 2014. Maximale capaciteit fluctueert tussen 89%-95%.mprkooij schreef op maandag 08 juni 2015 @ 08:07:
535 stuks sinds jan. 2011 (model mid 2010), max capaciteit vanmorgen 84% :-)
Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl
Heb hem sinds januari dit jaar. Houd hem sinds kort eigenlijk continu aan de lader (ooit gelezen dat dit beter is). Gebruik de Macbook best veel dus vind het prima zo 

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
142 hier, maar de batterij is altijd 36/37 graden. Dat is niet goed
Op ArsTechnica staat een mini-review van de nieuwe 15" MBPr: http://arstechnica.com/ap...ina-macbook-pro-reviewed/
Om maar even mee te doen met de accustatics: 33 cycles (driekwart jaar in bezig), >100% design capacity, 30 graden.
Om maar even mee te doen met de accustatics: 33 cycles (driekwart jaar in bezig), >100% design capacity, 30 graden.
[ Voor 25% gewijzigd door Cyleo op 08-06-2015 14:15 ]
Ik vond die van mij wel veel, maar als ik dit lees vind ik het wel mee vallen.
Late 13 ik had hem ergens in november, 223 cycles.
Late 13 ik had hem ergens in november, 223 cycles.
Ik ben sinds deze week ook overgestapt naar Apple. Mijn eerste rMBP (13", 256gb ssd en 16gb werkgeheugen). Wat een apparaat, ben helemaal verliefd!
Ben nu vooral heel veel aan het uitvogelen en aan het kijken welke tools/apps mijn MBP (extra) kunnen verreiken. Er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open!
Ben nu vooral heel veel aan het uitvogelen en aan het kijken welke tools/apps mijn MBP (extra) kunnen verreiken. Er gaat een hele nieuwe wereld voor mij open!
Zo, ik trof mijn macbook vanochtend in een nogal vreemde staat aan.. Hij is zowaar ontploft..

Weten jullie wat ik het beste kan doen?

Frietjes
De batterij vervangen oOspenky schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 09:27:
Zo, ik trof mijn macbook vanochtend in een nogal vreemde staat aan.. Hij is zowaar ontploft..
[afbeelding]
het hele frame staat bol en is ontwricht.. de touchpad staat omhoog toetsenbord staat bol..
Frietjes
Wat ik bedoelde: waarschijnlijk is je batterij ontploft. Ik zou er mee naar de verkopende partij gaan. Ongeacht de leeftijd van de laptop (MBP 15"?) moet dit niet gebeuren.spenky schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 09:32:
[...]
het hele frame staat bol en is ontwricht.. de touchpad staat omhoog toetsenbord staat bol..