Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blue-eagle schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:06:
Nou, nu toch gekozen voor een MacBook Pro 13" met een 256GB SSD en 16GB RAM. Niet blij mee, maar toch heb ik het ding nodig. Een Windows systeem volstaat niet, een MacBook Air komt tekort qua resolutie en RAM, en geen enkel ander OS (in het Linux segment) is voor mij geschikt. En die nieuwe "MacBook" is gewoon een telefoon waar je niet mee kan bellen, maar wel met toetsenbord en een groot scherm.
Met die configuratie kom je volgens de site van Apple op €1849,-.

Misschien is het een idee ook even te kijken naar de MBPr 15 inch van 2014? Beschik je over een betere CPU, een groter scherm, dezelfde hoeveelheid RAM en dezelfde SSD-grootte voor €1939,-

http://tweakers.net/price...)-2-komma-2ghz-256gb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:07
Aghanim schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:01:
Na zo'n 2 maanden met een Macbook Pro Retina Late 2013 te hebben gewerkt kom ik tot de conclusie dat ik toch wel tegen een (voor mij) belangrijk probleem aanloop. Ik gebruik mijn MBP zowel privé als zakelijk. Privé werkt alles perfect en ben ik helemaal gewend. Zakelijk lukt het echter niet om een fatsoenlijke suite/programma voor Office te vinden. Omdat ik zo'n 6 uur per dag werk met Outlook, Word, Excel en Powerpoint is dit voor mij zeer hinderlijk. Dit weekend moest ik even iets op mijn oude laptop doen (Dell ultrabook) in Office 2013 en ik verbaasde me over hoe fijn dit werkt. Hierdoor overweeg ik om toch weer terug te gaan naar Windows :(
Ik loop regelmatig tegen dezelfde problemen aan.
Ik ben nu echter wel al gewend om eigenlijk zoveel mogelijk in Office2011 te doen en als ik tegen issues aanloop boot ik gelijk een WIndows7 VM in Virtualbox waarin ik een office suite heb staan.
De VM heeft default mijn documents folder gemount dus ik kan eigenlijk gelijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-09 11:00
Probeer voor Office ook de nieuwe Preview van Office 2016 voor de Mac eens uit. Dat werkt voor mij erg fijn, ook al zijn er nou eenmaal windows specifieke zaken die ik via VM doe op onder windows. Dat zal waarschijnlijk ook wel altijd zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 20:19
Zelf gebruik ik voor mijn beperkte Office gebruik ondertussen een budget laptop waarmee ik de documenten via OneDrive / Diskstation beschikbaar maak. Het aantal uurtjes dat ik in Office werk is overigens maar beperkt tot +/- 1 of 2 uur per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:39

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Bospa01 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:17:
[...]

Inderdaad, je kan tevens ook een bootcamp installatie ook via parallels virtueel draaien.
Is dat zo? Ik had altijd het idee dat parallels gewoon de bootcamp installatie wilde kopiëren naar een VHD.
Als dat kan dan ga ik denk ik dat maar eens overwegen om een bootcamp partitie te maken ipv dat ik nu een VHD heb.
Ik heb namelijk maar 128GB, dus moet verstandige keuzes maken met mijn schijfruimte en dat wil ik graag zo optimaal benutten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 01:32:
[...]

Met die configuratie kom je volgens de site van Apple op €1849,-.

Misschien is het een idee ook even te kijken naar de MBPr 15 inch van 2014? Beschik je over een betere CPU, een groter scherm, dezelfde hoeveelheid RAM en dezelfde SSD-grootte voor €1939,-

http://tweakers.net/price...)-2-komma-2ghz-256gb.html
Had ik overwogen :) De quad core heb ik niet nodig, een groter beeldscherm ook liever niet (13" is perfect voor mij) en de grafische kaart is leuk maar ik ga er toch niet op gamen, mijn PC heeft een GTX 970 ;) Dus die gebruik ik daar wel voor. Vond dit al duur genoeg, die 100 Euro gebruik ik liever om een keer enorm lekker van uit eten te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:02
CoiLive schreef op woensdag 08 april 2015 @ 08:31:
Probeer voor Office ook de nieuwe Preview van Office 2016 voor de Mac eens uit. Dat werkt voor mij erg fijn, ook al zijn er nou eenmaal windows specifieke zaken die ik via VM doe op onder windows. Dat zal waarschijnlijk ook wel altijd zo blijven.
Office 2016 is ook een draak vind ik.
Ik heb wel begrepen dat je wat zaken uit kan zetten (UI elementen), zodat ie wel goed draait. Misschien maar eens kijken, want Office 2011 is ook geen snelheidsmonster.
Psycho_Mantis schreef op woensdag 08 april 2015 @ 09:36:
[...]

Is dat zo? Ik had altijd het idee dat parallels gewoon de bootcamp installatie wilde kopiëren naar een VHD.
Als dat kan dan ga ik denk ik dat maar eens overwegen om een bootcamp partitie te maken ipv dat ik nu een VHD heb.
Ik heb namelijk maar 128GB, dus moet verstandige keuzes maken met mijn schijfruimte en dat wil ik graag zo optimaal benutten :)
Is een VM image dan niet veel voordeliger? Met een Boot Camp partitie moet je een gok nemen hoeveel ruimte die moet innemen, een VM image is zo groot als dat je hem maakt. Met Parallels kan je die image ook nog comprimeren (scheelt geen GB's, maar toch wat).

[ Voor 27% gewijzigd door RnB op 08-04-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RnB schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:23:
[...]

Office 2016 is ook een draak vind ik.
Ik heb wel begrepen dat je wat zaken uit kan zetten (UI elementen), zodat ie wel goed draait. Misschien maar eens kijken, want Office 2011 is ook geen snelheidsmonster.

[...]

Is een VM image dan niet veel voordeliger? Met een Boot Camp partitie moet je een gok nemen hoeveel ruimte die moet innemen, een VM image is zo groot als dat je hem maakt. Met Parallels kan je die image ook nog comprimeren (scheelt geen GB's, maar toch wat).
Klopt wat je zegt, maar soms heb je wel eens native windows nodig. Soms wil ik wel eens wat games spelen die gewoon simpelweg niet voor OSX zijn.
En Windows zelf is voldoende, games kan je draaien vanaf een SD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Het ligt een beetje aan de games en de instellingen, maar ik heb ondervonden dat bijvoorbeeld Far Cry 3 op de nieuwste Parallels versie met Windows 8.1, bijna net zo lekker loopt als op de W8.1 Boot Camp installatie.

In Boot Camp kan ik alles op High met een resolutie van 1680x1050 draaien, in Parallels heb ik een aantal dingen op Medium staan om FC3 net zo smooth te draaien. Grafisch is het niet veel minder geworden vind ik.

Misschien heb je daar wat aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RnB schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:34:
Het ligt een beetje aan de games en de instellingen, maar ik heb ondervonden dat bijvoorbeeld Far Cry 3 op de nieuwste Parallels versie met Windows 8.1, bijna net zo lekker loopt als op de W8.1 Boot Camp installatie.

In Boot Camp kan ik alles op High met een resolutie van 1680x1050 draaien, in Parallels heb ik een aantal dingen op Medium staan om FC3 net zo smooth te draaien. Grafisch is het niet veel minder geworden vind ik.

Misschien heb je daar wat aan. :)
In dit geval gaat het om cities: skylines. De OSX versie schijnt 10 FPS minder te hebben dan dat je hem in bootcamp draait.
Maakt toch net het verschil of het leuk speelbaar is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Puur uit interesse: wat is er zo erg aan Office 2011? Ik kan er prima mee werken, afgezien van het feit dat de software van nature al verschrikkelijk is.

Het liefst zou ik alleen maar iWork gebruiken, maar vanwege compatibiliteit met anderen en een gebrek aan features is dit helaas niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Laatst online: 24-09 11:00
SublimnAll schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:56:
Puur uit interesse: wat is er zo erg aan Office 2011? Ik kan er prima mee werken, afgezien van het feit dat de software van nature al verschrikkelijk is.

Het liefst zou ik alleen maar iWork gebruiken, maar vanwege compatibiliteit met anderen en een gebrek aan features is dit helaas niet mogelijk.
Ik had een groot probleem met verschuivende tabellen tussen Office 2011 Mac en de Windows varianten. Ook worden Forms anders gebruikt onder de (nieuwere) windows versie waardoor die vervelend werden met invullen. In Excel waren er bepaalde formules die niet goed of anders werkte. En er waren nog wel meer (kleine) irritaties voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
SublimnAll schreef op woensdag 08 april 2015 @ 10:56:

De laadtijd om een van de Office applicaties op te starten. Office 2011 is het enige pakket op mijn MacBook die niet snel laadt. Zelfs Photoshop CC is sneller met het laden van een flinke foto.

Is het eenmaal geladen, is het een prima tool. Ik heb gelukkig ook nooit last gehad van compatibiliteits issues met Office 2011 en Office 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo mijn "nieuwe" rMBP 2015 is toegekomen. Ik heb daarnet toch nog even gechat met Apple support (2 verschillende mensen) en beide beweerden ze dat je dus daadwerkelijk best telkens je rMBP oplaadt tot 100% en dan laat zakken tot 25% ish procent om dan weer op te laden. Vaak aan de lader hangen is volgens hen slecht omdat er een memory effect optreedt.

Veel sites op internet geven zoals ik al eerder zei echter aan dat Li ion batterijen geen memory effect hebben en dat je ze best zoveel mogelijk aan de lader hangt om cycles uit te sparen.

Ik weet nu niet welke van de 2 dat ik moet geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Onzin...vwb het memory-effect. Li-ion accu's hebben hier geen last van. De MBP mag dus vaak aan de lader en dit zal geen negatief effect hebben op de accu. Helemaal ontladen van de accu daarentegen wordt wel afgeraden en kun je beter niet doen. Maar hiervoor geldt dat er altijd een beveiliging is ingebouwd die volledig (0%) voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Af en toe ontladen zal ik sowieso doen aangezien ik in lessen bv. niet altijd toegang heb tot een stopcontact en dan ben ik van plan hem op batterij te gebruiken. Helemaal tot 0°% zou ik nooit doen. Dat doe ik ook nooit met mijn iPhone 6.
Dus thuis aan de lader en op verplaatsing op batterij lijkt je het best?

Verder, is CoconutBattery een goed programma om mijn batterij wat te monitoren af en toe zodat ik zeker weet dat ik geen schade toedien?

Dan nog een laatste vraagje. Het is dus beter om hem ingeplugd te laten. Maar maakt het dan uit of hij uit staat of gewoon in standby (scherm toeklappen). Ik las dat je hem beter kan uitzetten en voor de zekerheid de kabel losmaakt en bij hervatten best weer Magsafe eraan hangt en dan opstart. Klopt dit denken jullie?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveWoz
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik ben van plan een MBPr 13" 2012 te kopen. Het is het basismodel met i5 (2.6), 128GB SSD, maar wel 8GB ram. Raden jullie mij dit aan of kan ik beter een nieuwer jaar pakken? Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten in dit bouwjaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:23
SteveWoz schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:43:
Ik ben van plan een MBPr 13" 2012 te kopen. Het is het basismodel met i5 (2.6), 128GB SSD, maar wel 8GB ram. Raden jullie mij dit aan of kan ik beter een nieuwer jaar pakken? Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten in dit bouwjaar?
Zou minimaal de 2013 pakken, vanaf dat jaar werd Haswell gebruikt wat een stuk energiezuiniger is en de iris GPU die een stuk krachtiger is dan de GPU in het 2012 model.

Bedenk je wel goed wat je gaat doen met je laptop, 128 gb is zo vol met een paar films, series en een bibliotheek aan muziek/foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dafmay schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:29:
Onzin...vwb het memory-effect. Li-ion accu's hebben hier geen last van. De MBP mag dus vaak aan de lader en dit zal geen negatief effect hebben op de accu. Helemaal ontladen van de accu daarentegen wordt wel afgeraden en kun je beter niet doen. Maar hiervoor geldt dat er altijd een beveiliging is ingebouwd die volledig (0%) voorkomt.
Dit heeft men lang gedacht, maar onderzoek wijst inmiddels anders uit: http://phys.org/news/2013...ithium-ion-batteries.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:21:
[...]

Dit heeft men lang gedacht, maar onderzoek wijst inmiddels anders uit: http://phys.org/news/2013...ithium-ion-batteries.html
*tonk* (nou breekt m'n klomp!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha wat nu. M'n hele strategie omgooien? Naja zal hem gewoon thuis aan de lader hangen en op verplaatsing op batterij. Dan wordt de batterij af en toe getraind en kan ik hem thuis zorgeloos gebruiken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dada
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-07 22:37

dada

Verzamelaar van rotzooi

Heeft iemand al geprobeerd om een 4k screen aan een nieuwe Macbook Pro 13" te hangen? Ik weet dat het scherm nu met een refresh rate van 60hz aangesloten kan worden, maar ik vraag me nog steeds af hoe goed de performance is. Op mijn huidige 13" (de vorige versie) is het scherm 30hz, en alles lijkt meer RAM te vreten.

Heb echter wel interesse in een nieuwe 13" met zo'n mooi 4k scherm :)

Nummer 27 op de wereldranglijst stroopwafels eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:21:
[...]

Stats van iemand die zijn Macbook (rmbp 13 inch 2012) veel cycles laat draaien:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/235tth.png
600+ cycles en 93% capacity, niet slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
SteveWoz schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:43:
Ik zou minstens voor een 2013 gaan als ik jou was. De 2012 modellen hebben een zwakke gpu (HD4000) die het Retina display nauwelijks kan aansturen. De 2013 modellen hebben een veel krachtigere gpu, die geen moeite heeft het Retina scherm aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da.Rock
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Over accu's gesproken, ik wil de accu van m'n macbook pro 15" mid 2009 vervangen. Weet iemand waar een goede, of nog beter, een originele accu (A1321) te bestellen is?

Ik heb reeds een imitatie accu geprobeerd maar deze had na 2 cycles nog maar 3000 mAh capaciteit en ook het vervangende model van hetzelfde type had dezelfde euvel. Een originele heb ik nergens kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Arthur-M. schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 20:29:
[...]

Ik zou minstens voor een 2013 gaan als ik jou was. De 2012 modellen hebben een zwakke gpu (HD4000) die het Retina display nauwelijks kan aansturen. De 2013 modellen hebben een veel krachtigere gpu, die geen moeite heeft het Retina scherm aan te sturen.
Ik gebruik nu 2.5 jaar de 2012 versie met de HD4000 en, hoewel ik zelf nooit problemen heb met dit model, zou ik toch een nieuwer model aanraden. Nieuwer betekent in ieder geval dat je meer future proof bent.

De 2012 versie is overigens wel prima snel genoeg om het scherm aan te sturen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rev
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 22:16

rev

Da.Rock schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 20:29:
Over accu's gesproken, ik wil de accu van m'n macbook pro 15" mid 2009 vervangen. Weet iemand waar een goede, of nog beter, een originele accu (A1321) te bestellen is?

Ik heb reeds een imitatie accu geprobeerd maar deze had na 2 cycles nog maar 3000 mAh capaciteit en ook het vervangende model van hetzelfde type had dezelfde euvel. Een originele heb ik nergens kunnen vinden.
Ik heb vorig jaar voor dit model macbook een Jupio NAP0019 accu gekocht voor 80 euro bij Batteryking. Deze had wat opstartproblemen maar doet het na 7 maanden gebruik wat mij betreft prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(sidenote: weet niet heel veel computers)

Heb sinds anderhalve week een Macbook Pro 2015 (16gb ram), maar loop tegen wat problemen aan. Ten eerste startte hij vorige week ineens niet meer op, na ongeveer een volle dag uit of op standby (weet ik niet meer) te hebben gestaan. Heb toen met hulp van de (overigens heel goede) support de SMC-chip gereset en toen deed hij het weer. Twee dagen voordat hij niet meer aan ging maakten de fans ook ineens veel lawaai zonder dat ik hem intensief gebruikte, zal dus met elkaar te maken hebben gehad. Het tweede punt is dat de batterij het niet fantastisch lang lijkt te doen. Is er een manier waarop ik dit kan testen? En kan dit met SMC-probleem te maken hebben? Ik zit er namelijk over na te denken om hem binnen twee weken (Wet koop op afstand) terug te sturen. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De vraag is even wat je verstaat onder 'niet fantastisch lang' verstaat :p En of je applicaties draait die erg veel energie kosten (Chrome bijv.).

Als je boven in de menubalk op het batterijtje klikt laat hij zien welke programma's veel stroom verbruiken op dat moment.
[...]

Hangt er van af welke je hebt, de eerste versie heeft standaard een GT 650M erbij. Maar ook de Intel chip heeft geen moeite met het retina scherm.

[ Voor 79% gewijzigd door fsfikke op 11-04-2015 13:32 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:29
Dat er een "onderzoek" nodig is om er achter te komen dat het memory-effect er wel degelijk is zegt al genoeg. Bij normaal gebruik zul je er weinig van merken. Verder heb ik zelf ook nooit zo'n zin om op te gaan letten hoe ik oplaad om de batterij zo goed mogelijk te houden, ik gebruik hem liever gewoon lekker zoals ik wil en dan zien we wel wat die accu doet.

Van veel aan de lader laten hangen groeit je batterij blijkbaar alleen maar :+ :

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yk4qaiu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]fsfikke schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:28:
De vraag is even wat je verstaat onder 'niet fantastisch lang' verstaat :p En of je applicaties draait die erg veel energie kosten (Chrome bijv.).

Als je boven in de menubalk op het batterijtje klikt laat hij zien welke programma's veel stroom verbruiken op dat moment.

[quote]

Daar staat alleen safari, is ook de enige browser die ik gebruik en bijna het enige dat ik doe. Denk zo'n vijf, misschien zes uurtjes zonder lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:33
Paar maanden geleden mijn macbook pro 15inch retina laten stuiteren en vandaag maar de knoop doorgehakt en laten repareren. Wat is het toch weer een genot van een Air terug naar m'n Pro.

Zag dat er een recall is voor de GT650M maar ben bang hem weer lang kwijt te zijn net nu ik hem weer kan gebruiken, iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Evianon schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 13:31:
Dat er een "onderzoek" nodig is om er achter te komen dat het memory-effect er wel degelijk is zegt al genoeg. Bij normaal gebruik zul je er weinig van merken. Verder heb ik zelf ook nooit zo'n zin om op te gaan letten hoe ik oplaad om de batterij zo goed mogelijk te houden, ik gebruik hem liever gewoon lekker zoals ik wil en dan zien we wel wat die accu doet.

Van veel aan de lader laten hangen groeit je batterij blijkbaar alleen maar :+ :

[afbeelding]
Ik vraag me dan toch af waarom iedere Apple medewerker waar ik mee sprak (zonet nog iemand bij de Apple Premium Reseller) aanraadt om de batterij gewoon te "gebruiken". Hij zei dat het hetzelfde principe is als bij je iPhone. Die laadt je ook iedere nacht op en gebruik je dan toch hij relatief laag is om 'm dan weer te herladen. Die batterij gaat er op een jaar of 3 toch ook niet super ver achteruit.

Achja ik weet het niet meer. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

Wel de late 2013 dan.
De early 2013 heeft gewoon nog een HD4000.
mr.DJ95 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 16:06:
Paar maanden geleden mijn macbook pro 15inch retina laten stuiteren en vandaag maar de knoop doorgehakt en laten repareren. Wat is het toch weer een genot van een Air terug naar m'n Pro.

Zag dat er een recall is voor de GT650M maar ben bang hem weer lang kwijt te zijn net nu ik hem weer kan gebruiken, iemand ervaringen hiermee?
Volgens mij hoef je hem alleen op te sturen als hij defect is. Als er niets kapot is valt er ook niets te repareren :+

[ Voor 39% gewijzigd door Psycho_Mantis op 11-04-2015 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 16:31
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 16:19:
[...]

Ik vraag me dan toch af waarom iedere Apple medewerker waar ik mee sprak (zonet nog iemand bij de Apple Premium Reseller) aanraadt om de batterij gewoon te "gebruiken". Hij zei dat het hetzelfde principe is als bij je iPhone. Die laadt je ook iedere nacht op en gebruik je dan toch hij relatief laag is om 'm dan weer te herladen. Die batterij gaat er op een jaar of 3 toch ook niet super ver achteruit.

Achja ik weet het niet meer. :D
Het is dan ook - een kostbaar - gebruiksvoorwerp. Ben er bijzonder zuinig op, maar ik laad hem op als het nodig is of ik er aan denk en verder.. gebruiken. Ga niet ook nog 's een oplaadschema voor m'n macbook bijhouden.

Als 'n macbook serieus een bepaald oplaadschema nodig heeft - dan reken ik erop dat ie me dat vertelt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gohja. Als er nu echt zaken zijn waarvan je 100% zeker bent dat ze op de lange termijn goed/beter zijn voor je batterij, dan kun je daar toch wel een beetje op letten vind ik. Het probleem is volgens mij dat men niet goed weet wat er nu goed is voor je batterij en wat niet. Op deze pagina zie je Coconut van iemand die hem continu aan de lader hangt en batterij is nog super. Op vorige pagina zie je Coconut van iemand die al 600 cycles heeft, en batterij is nog steeds op 93% en dus nog ruim voldoende. Misschien is iets tussen de 2 nog het beste van allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ach dat gedoe om die accu's altijd, gewoon gebruiken en in lader hangen wanneer nodig, na een paar jaar doe je dat ding toch weg en geef je er ook niks meer om. Als je hem 3-5 jaar houdt is ie sowieso al afgeschreven.

Ik ben ook erg voorzichtig met mijn spullen, maar je kunt ok te voorzichtig zijn. Die accu's van tegenwoordig kunnen daar prima tegen, veel onderzoekem zeggen zelfs dat het aan te raden is je accu nooit helemaal leeg te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Als ik zo gok gaan 50% van de vragen hier om de accu, 40% over hoeveel ram/ssd te kiezen en de overige 10% over 'bedankt' en 'kijk eens op google' :)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
RobV schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 20:19:
Als ik zo gok gaan 50% van de vragen hier om de accu, 40% over hoeveel ram/ssd te kiezen en de overige 10% over 'bedankt' en 'kijk eens op google' :)
Haha ja inderdaad.. Wordt er een beetje moe van, allemaal die standaard vragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Geen idee of het toegevoegde waarde heeft voor dit topic, maar misschien zijn er meer die het ook wel merkwaardig zouden vinden.

De high-end i7 in de rMBP 13'' 2015 (3,1GHz Intel Core i7-5557U) waar je big bucks voor moet betalen, scoort lager in zowel de Single Core als de Multi Core benchmark in GeekBench dan de standaard i7 die in de rMBP 15'' zit (2014 variant met Intel Core i7-4770HQ).

De i7 in de rMBP 13'' gebruikt een nieuwere architectuur en draait 0,9GHz sneller dan de i7 in de rMBP 15'' 2014, maar is desondanks niet sneller dan de oudere i7.

Nu zullen cpu guru's dit wel weten, maar ik kan mij voorstellen dat meer mensen zullen denken dat een nieuwere architectuur met een hogere kloksnelheid, ook een hogere performance betekent.

Just my 2 cents op deze zaterdagavond. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ter aanvulling, de i7's in de 13" macbooks zijn ook allemaal dualcores, waar ze in de 15" wel quadcores gebruiken. Wel raar dat ze zelfs singlecore onder doen voor de 15" modellen, misschien dat die 13" processors op een later voltage werken dan de 15" vanwege hitte problemen?

Maar inderdaad als je je dood staart op het aantal ghz met processors vergelijken ben je sowieso fout bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:25
Scrtz schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 22:02:
Ter aanvulling, de i7's in de 13" macbooks zijn ook allemaal dualcores, waar ze in de 15" wel quadcores gebruiken. Wel raar dat ze zelfs singlecore onder doen voor de 15" modellen, misschien dat die 13" processors op een later voltage werken dan de 15" vanwege hitte problemen?

Maar inderdaad als je je dood staart op het aantal ghz met processors vergelijken ben je sowieso fout bezig.
De cpu in de 15" heeft simpelweg meer performance ( intel U in 13" vs HQ in 15").

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Zijn er eigenlijk nog updates over de schermen waar een coating los laat?

Ik kan een rMBP '13 overnemen voor een mooi prijsje, alleen deze heeft beginnende problemen met de coating. Opzich geen probleem omdat het aan de zijkant zit, maar zonder oplossing of reparatie verspreid het ongetwijfeld tot over het hele scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr.DJ95 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 16:06:

Met een Air kun je toch ook schalen, toch? Of dacht ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:51:
[...]

Een Air heeft een resolutie van 1440x900, valt niet zo heel veel aan te schalen dus. ;) (Tenzij je van groot houd natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sander0 schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:53:
[...]

Een Air heeft een resolutie van 1440x900, valt niet zo heel veel aan te schalen dus. ;) (Tenzij je van groot houd natuurlijk)
Da's zonde. Vind het eigelijk een fraaiere laptop dan een MBPr (laatstgenoemde typ ik dit op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
sander0 schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:53:
[...]

Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:51:
[...]

Ja, helaas ben je beperkt tot mindere hardware en een veel minder scherm als een rMBP. Had net als iedereen verwacht dat de nieuwe macbook met retina de Air zou vervangen maar die discussie moeten we niet gaan voeren denk ik :P

Hoge resolutie scheelt voor mij heel veel, heb vaak heel veel verschillende programma's tegelijk open en werk zelfs alsnog actief met de spaces knop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 10:55:
[...]

Da's zonde. Vind het eigelijk een fraaiere laptop dan een MBPr (laatstgenoemde typ ik dit op).
Kwa formaat, specs en prijs past een Air veel beter bij mij. Helaas wil ik toch echt graag een hogere resolutie, vandaar dat de pro een betere keuze is.

Maar zoals mr.DJ95 al zij, dit is een Pro topic. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-07 22:08
Hallo iedereen,

Hierbij dan mijn eerste post in dit topic! Ik heb afgelopen vrijdag een Macbook Pro 13 inch 2015 gekocht waar zich nu het volgende 'probleem' voordoet. Hij lijkt de capslock vast te houden. Eenmaal gedrukt krijg ik hem er niet meer af. Of het gaat soms omgekeerd: de capslock toets is ineens groen als hij uitstaat en licht juist weer niet op als hij wel aan staat. Erg vreemd allemaal. Nu vond ik het niet een zodanig probleem dat het een nieuw topic waard was, maar vervelend is het wel. Heeft een van jullie dit probleem ook (gehad) en weet die een oplossing?

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bj1994 schreef op zondag 12 april 2015 @ 14:06:
Hallo iedereen,

Hierbij dan mijn eerste post in dit topic! Ik heb afgelopen vrijdag een Macbook Pro 13 inch 2015 gekocht waar zich nu het volgende 'probleem' voordoet. Hij lijkt de capslock vast te houden. Eenmaal gedrukt krijg ik hem er niet meer af. Of het gaat soms omgekeerd: de capslock toets is ineens groen als hij uitstaat en licht juist weer niet op als hij wel aan staat. Erg vreemd allemaal. Nu vond ik het niet een zodanig probleem dat het een nieuw topic waard was, maar vervelend is het wel. Heeft een van jullie dit probleem ook (gehad) en weet die een oplossing?

Bij voorbaat dank :)
Natuurlijk hoort dat niet. Waarom bel je niet even met de winkel of de Apple Store waar je hem hebt gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
Nee je hebt gelijk. Had alleen niet veel zin de Macbook dan kwijt te zijn. Volgens mij (ik heb hem bij de MM gekocht) zijn ze niet verplicht hem gelijk om te ruilen. Vandaar dat ik hier even navraag deed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bj1994 schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:36:
Nee je hebt gelijk. Had alleen niet veel zin de Macbook dan kwijt te zijn. Volgens mij (ik heb hem bij de MM gekocht) zijn ze niet verplicht hem gelijk om te ruilen. Vandaar dat ik hier even navraag deed ;)
Ik zeg ook niet dat je hem gelijk moet inleveren, ik suggereer alleen maar dat je even naar de winkel kunt bellen/mailen. Die zullen dan ongetwijfeld melden dat je even langs moet komen omdat het niet hoort. Je kunt dan altijd nog afspreken of je hem inlevert. Bij een beetje winkel krijg je direct een andere mee zodat je geen moment hoeft te missen (vind ik, Zeker als je hem nét gekocht hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
En ik suggereer op mijn beurt ook weer niet dat het door jouw antwoord komt dat ik dat denk/vrees ;) En nee, een beetje winkel geeft - indien zij ook het probleem constateren - gelijk een nieuwe mee. Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 07:09
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 18:59:
Gohja. Als er nu echt zaken zijn waarvan je 100% zeker bent dat ze op de lange termijn goed/beter zijn voor je batterij, dan kun je daar toch wel een beetje op letten vind ik. Het probleem is volgens mij dat men niet goed weet wat er nu goed is voor je batterij en wat niet. Op deze pagina zie je Coconut van iemand die hem continu aan de lader hangt en batterij is nog super. Op vorige pagina zie je Coconut van iemand die al 600 cycles heeft, en batterij is nog steeds op 93% en dus nog ruim voldoende. Misschien is iets tussen de 2 nog het beste van allemaal.
De batterij mag liefst gewoon niet te warm worden. Langdurig gebruik in de zon is gewoon nefast voor de batterij. De invloed van al dan niet in te steken als het mogelijk is maakt daartegenover quasi niks uit.
Heel koud is ook niet echt goed, maar zelfs in NL is je batterij eerder te warm als te koud.
Gewoon altijd aan de lader wanneer dat makkelijk is (thuis/bureau) en dan is die altijd vol voor onderweg of op verplaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vinden jullie overigens ook dat de toetsen bij de 13 inch rMBP vrij los zitten. Als ik mijn vinger erop leg, kan ik de toets toch wel wat rondbewegen. Is dit normaal? Werkt voor de rest perfect. Ook wiegen ze vrij veel vind ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
Ja bij mij zitten ze ook 'vrij los'. Volgens mij is dit gewoon helemaal normaal. Ook bij mijn 13-inch Macbook Pro 2010 zaten de toetsen enigszins 'los'. Meer dan bij mijn toen-vorige Acer laptop ;) Nu weet ik natuurlijk niet hoe los ze zitten, maar ik zou mij er niet veel zorgen om maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:01
Hoe gaan jullie om met het retina scherm? Ik heb sinds kort de rMBP, heb deze geschaald naar 1440x900, omdat die grootte gewoon fijn is. Probleem hiermee is, icoontjes e.d. op websites zijn onscherp, tenzij die website SVG gebruikt of retina voorbereid (icoontjes x2 in grootte).
Verder is het een briljant mooi helder scherm, maar juist die dingen storen me af en toe wel.
Bj1994 schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:54:
Ja bij mij zitten ze ook 'vrij los'. Volgens mij is dit gewoon helemaal normaal. Ook bij mijn 13-inch Macbook Pro 2010 zaten de toetsen enigszins 'los'. Meer dan bij mijn toen-vorige Acer laptop ;) Nu weet ik natuurlijk niet hoe los ze zitten, maar ik zou mij er niet veel zorgen om maken!
Dit is bij de nieuwe MacBook opgelost door een ander mechanisme in het toetsenbord. Is inderdaad heel normaal. Met mn 2014 rMBP en 2010 MBA weet ik niet beter.

[ Voor 42% gewijzigd door xoniq op 13-04-2015 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
Ik heb de resolutie zelf staan op "standaard voor beeldscherm" en vind dat eigenlijk voor mij het fijnst werken! Het is een hele fijne machine, op de capslock toets na ;) Maar goed morgen naar de MM om daar te kijken wat zij eraan kunnen doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Bj1994 schreef op maandag 13 april 2015 @ 00:42:
Ik heb de resolutie zelf staan op "standaard voor beeldscherm" en vind dat eigenlijk voor mij het fijnst werken! Het is een hele fijne machine, op de capslock toets na ;) Maar goed morgen naar de MM om daar te kijken wat zij eraan kunnen doen!
Ik vind persoonlijk alles zo groot.
Door te schalen heb je meer ruimte op het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
Hmm ja kwestie van persoonlijke voorkeur! Voor wat ik er i.i.g. mee doe is deze stand prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
CRXDelSol schreef op maandag 13 april 2015 @ 00:06:
Hoe gaan jullie om met het retina scherm? Ik heb sinds kort de rMBP, heb deze geschaald naar 1440x900, omdat die grootte gewoon fijn is. Probleem hiermee is, icoontjes e.d. op websites zijn onscherp, tenzij die website SVG gebruikt of retina voorbereid (icoontjes x2 in grootte).
Verder is het een briljant mooi helder scherm, maar juist die dingen storen me af en toe wel.

[...]

Dit is bij de nieuwe MacBook opgelost door een ander mechanisme in het toetsenbord. Is inderdaad heel normaal. Met mn 2014 rMBP en 2010 MBA weet ik niet beter.
Tot hoe hoog kun je eigenlijk gaan met retina? Wat ik gehoord heb kun je niet hoger gaan als 1680x1050, wat imho zeer zonde is van het scherm. Ben juist opzoek naar een nieuwe laptop welke een 1080p scherm heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
sander0 schreef op maandag 13 april 2015 @ 08:37:
[...]

Tot hoe hoog kun je eigenlijk gaan met retina? Wat ik gehoord heb kun je niet hoger gaan als 1680x1050, wat imho zeer zonde is van het scherm. Ben juist opzoek naar een nieuwe laptop welke een 1080p scherm heeft.
Dat klopt, maar dat is dan op 13".
Je moet retina ook niet zien dat je dan je resolutie op 2560x1600 kan draaien, dan zou alles wel heel krap klein worden op 13".
Het is meer dat alles op een standaard resolutie zoveel keer scherper is door de hogere pixel dichtheid.
Er zijn wel tweaks te vinden waarmee je dat nog verder kan door schalen naar een hogere resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
CRXDelSol schreef op maandag 13 april 2015 @ 08:56:
[...]

Dat klopt, maar dat is dan op 13".
Je moet retina ook niet zien dat je dan je resolutie op 2560x1600 kan draaien, dan zou alles wel heel krap klein worden op 13".
Het is meer dat alles op een standaard resolutie zoveel keer scherper is door de hogere pixel dichtheid.
Er zijn wel tweaks te vinden waarmee je dat nog verder kan door schalen naar een hogere resolutie.
Ik snap het idee, ik had alleen gehoopt dat de 'standaard' 1080p optie er was geweest. In mijn ogen is dat (bij 13") de sweet spot. De meeste ruimte op je scherm en alles nog gewoon goed leesbaar.

Al is de kans dat ik hier over 10 jaar op terug kom aanwezig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard 1080p is volgens mij ook een 16:9 verhouding terwijl het scherm 16:10 is. Misschien dat ze daarom geen moeite doen om het aan te passen/erbij te zetten.

Sowieso gebruikt 90% de standaard instellingen. Enkel mensen zoals ons die er het meeste uit willen halen, gaan prutsen met die instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Dan hadden ze er 1200p van kunnen maken, dus dat is het probleem niet.
Ik denk dat ze de 1680x1050 als max hebben genomen, omdat hoger niet vloeiend meer gerenderd kan worden. Je moet in je achterhoofd houden dat de resolutie op de achtergrond eerst geupscaled wordt, om daarna weer gedownscaled te worden (scaling is eigenlijk niet het goede begrip, maar ik weet het even niet anders te omschrijven).

[ Voor 13% gewijzigd door RnB op 13-04-2015 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Bj1994 schreef op maandag 13 april 2015 @ 00:42:
Ik heb hem hier ook het vaakst op staan, ik vind hoger eigenlijk fijner maar dan merk ik dat animaties soms wat stroperiger en schokkeriger gaan. Dat vind ik meestal zo irritant dat ik hem dan maar laat staan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
RnB schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:18:
Ik denk dat ze de 1680x1050 als max hebben genomen, omdat hoger niet vloeiend meer gerenderd kan worden. Je moet in je achterhoofd houden dat de resolutie op de achtergrond eerst geupscaled wordt, om daarna weer gedownscaled te worden (scaling is eigenlijk niet het goede begrip, maar ik weet het even niet anders te omschrijven).
De resolutie 1680x1050 wordt eerst x2 gerenderd als 3360x2100, en vervolgens weer verkleint naar 2560x1600. De reden hiervoor is omdat de pixels eigenlijk niet passen. Je komt namelijk op halve pixels uit, en dat rekt niet lekker op. Maar door het upscalen kun je met scaled resoluties last hebben van slechtere performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
RnB schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:18:
TIL, dat verklaart waarom scaling soms niet de beste optie is. Dan kan ik begrijpen dat 1680x1050 een betere optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Als ik niet de standaard scaling gebruik, dan irriteer ik me kapot aan icoontjes en overige plaatjes die lelijk zijn. Ikzelf maak wel standaard x2 support bij plaatjes op websites. (Dus als een icoontje 16x16 is, dan sla ik deze op als 32x32 en forceer ik het plaatje naar 16x16 op de website waardoor retina displays deze wel scherp tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
CRXDelSol schreef op maandag 13 april 2015 @ 12:43:
Ikzelf maak wel standaard x2 support bij plaatjes op websites. (Dus als een icoontje 16x16 is, dan sla ik deze op als 32x32 en forceer ik het plaatje naar 16x16 op de website waardoor retina displays deze wel scherp tonen.
Voor de icons doe ik dat ook, maar voor grotere afbeeldingen pak ik toch een 2e stylesheet voor de @2x varianten. Scheelt toch wel in de laadsnelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
RobV schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:01:
[...]

Voor de icons doe ik dat ook, maar voor grotere afbeeldingen pak ik toch een 2e stylesheet voor de @2x varianten. Scheelt toch wel in de laadsnelheid...
Ja dat ook, puur de grotere variant laden bij retina compatible apparaten.
Maar in mijn situatie gaat het dan om dergelijk weinig icoontjes dat een CSS bestand apart maken hiervoor niet opweegt tegen de 16x16 icoontjes inladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
CRXDelSol schreef op maandag 13 april 2015 @ 13:22:
[...]

Ja dat ook, puur de grotere variant laden bij retina compatible apparaten.
Maar in mijn situatie gaat het dan om dergelijk weinig icoontjes dat een CSS bestand apart maken hiervoor niet opweegt tegen de 16x16 icoontjes inladen.
(sorry offtopic)
Wist je trouwens, dat je de iOS Simulator kunt gebruiken om je websites te testen? Ik heb Apache op localhost draaien voor PHP werk, dus op de simulator ga ik in Safari naar localhost/bladiebla en ik kan de UI goed testen. Handig, zo'n Mac Pro!
(einde offtopic, ik praat hier graag verder over in een PM of ander topic wellicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:20

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Ik heb sinds vorige week een macbook pro zakelijk in gebruik. Wat mij opvalt is de erge lage brightness van het apparaat in vergelijking met mijn windows machine en ook ivm iMac.

Ik heb de versie:
MacBook Pro (Retina, 15-inch, Late 2013)
2,3 GHz Intel Core i7
16 GB 1600 MHz DDR3

Hoe zijn jullie ervaringen met de brightness van een macbook?

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik heb niet dezelfde ervaring als die jij hebt.
Ik zie geen verschillen in de brightness van mijn rMBP en de iMac. Ook met de vele Windows laptops die ik voorbij heb zien komen, doet mijn rMBP niet onder. Dit waren HP Elitebooks (12'', 13'' en 15'') en Lenovo Thinkpads (13'' en 15'').

Heb je toevallig een Windows laptop met een high brightness setting (outdoor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
Ik heb dus met Apple gesproken. Tijdens het testen ging het een en ander fout. De laptop wilde bijvoorbeeld niet meer opstarten toen die eenmaal uit stond. De Apple telefonist vroeg mij de toetscombinatie "alt cmd p r" gebruiken. Alleen reageerde de laptop hier totaal niet op. Toen hij na ruim twee minuten eindelijk besloot aan te gaan, ging hij regelrecht door naar de herstelprocedure (os x herinstalleren, schijven controleren, enz). Ook hier weigerde hij weer de capslock te gebruiken. Ik kon dus pas na enkele pogingen herstellen. In ieder geval is er een case file aangemaakt en ga ik vanavond naar de MM. De telefonist gaf aan dat dit toch echt niet hoorde en dat er mogelijk iets mis was met mijn MacBook ;) Vanavond naar de MM en dan hopen dat ik gelijk een nieuwe meekrijg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
RobV schreef op maandag 13 april 2015 @ 14:07:
[...]

(sorry offtopic)
Wist je trouwens, dat je de iOS Simulator kunt gebruiken om je websites te testen? Ik heb Apache op localhost draaien voor PHP werk, dus op de simulator ga ik in Safari naar localhost/bladiebla en ik kan de UI goed testen. Handig, zo'n Mac Pro!
(einde offtopic, ik praat hier graag verder over in een PM of ander topic wellicht)
Ik doe dat gewoon met het BrowserStack account van het werk. :-)
Hier kan ik het eventueel ook doen, heb Xcode ook geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt om mijn eerste 13" rMBP pro te kopen. Ik heb echter nog een paar kleine vragen:

Toetsenbord
Welk toetsenbord hebben jullie gekozen?
Na wat lezen lijkt de US toetsenbord overeen te komen met mijn microsoft natural keybaord.

Waar te kopen
Qua beleving lijkt het me het leukst om bij een apple store langs te gaan. (nog nooit geweest)
Hebben ze daar alleen de standaard macbooks in voorraad?
Of hebben ze meerdere modellen op voorraad? (zoals in mijn geval een 13" mbp met 16 gig geheugen en US keyboard)

Heeft de apple store nog voor of nadelen qua garantie/service?

Hopelijk kunnen jullie me een stapje verder helpen in de apple wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Laatst online: 02-05 15:00
Verwijderd schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:43:
Ik sta op het punt om mijn eerste 13" rMBP pro te kopen. Ik heb echter nog een paar kleine vragen:

Waar te kopen
Qua beleving lijkt het me het leukst om bij een apple store langs te gaan. (nog nooit geweest)
Hebben ze daar alleen de standaard macbooks in voorraad?
Of hebben ze meerdere modellen op voorraad? (zoals in mijn geval een 13" mbp met 16 gig geheugen en US keyboard)

Heeft de apple store nog voor of nadelen qua garantie/service?

Hopelijk kunnen jullie me een stapje verder helpen in de apple wereld :)
Bij een Apple store heb je een grotere kans dat ze BTO modellen op voorraad hebben. Bij bijvoorbeeld Dixons of BCC hebben ze die sowieso niet, maar alleen de standaard modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
Arthur-M. schreef op maandag 13 april 2015 @ 16:50:
[...]

Bij een Apple store heb je een grotere kans dat ze BTO modellen op voorraad hebben. Bij bijvoorbeeld Dixons of BCC hebben ze die sowieso niet, maar alleen de standaard modellen.
Even op inhaken, Mediamarkt heeft ook vaak dikke modellen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakers,

hier een stuk over mijn ervaring met mijn Macbook Pro Retina (najaar 2013) en het fenomeen 'exploding pixel'. Hier is overigens in dit topic ook al overgeschreven en ik heb geen tijd gehad om alles door te lezen. Kort samengevat:
- 'exploding pixels' kunnen voor komen na gebruik van 5 a 6 maanden. Vaak vergezeld met enkele dead pixels. Dit is mij dus 2 keer overkomen. Exacte oorzaak is onbekend, maar het komt voor.
- De AppleStore heeft in mijn geval 1 keer het scherm vervangen binnen garantietermijn, maar 2de keer buiten de garantietermijn niet.
- Overweeg AppleCare (of claim je consumentenrecht voor een deugdelijk product). Het probleem manifesteert zich pas na enkele maanden gebruik, dus met een beetje pech valt het net buiten je garantietermijn. Buiten de garantieperiode van 1 jaar die Apple geeft, is het moeilijker om je spullen gerepareerd te krijgen.

Ik ben sinds 2014 in maart overgestapt op een MacBook Pro. Het OS en de laptop beviel erg goed. Tot mijn schrik zag ik na 6 maanden een deukje/putje/pitje in het scherm en dacht dat ik er per ongeluk met iets tegen aan ben gestoten. Ik had het scherm daarna goed schoongemaakt, maar ontdekte een paar dagen een tweede putje, waarvan ik zeker weet dat er niks tegen aan is gekomen. Na een korte speurtocht op verschillende fora ben ik mensen met hetzelfde probleem tegengekomen en zij omschreven het als een 'exploding pixel'. Het lijkt op een dode pixel of stof op je scherm, maar als je met je vinger er over heen gaat, dan voel je dat er iets fysieks op zit dat niet te verwijderen is. Gelukkig was het binnen het garantietermijn van een jaar en ben ik er mee naar de Apple store gegaan in Den Haag. De genius die mij hielp zei dat het waarschijnlijk stof of zand is dat tussen het scherm en de toetsenbord heeft gezeten. Op mijn vraag of hij bekend is met het fenomeen 'exploding pixel' zei hij nee. Hij bood vrijwel meteen aan om het scherm kosteloos te vervangen, ondanks dat het eigenlijk gebruiksschade is (wat dus niet onder garantie valt). Achteraf gezien moet het probleem waarschijnlijk vaker voor zijn gekomen en is de procedure om de schuld bij de klant te leggen (gebruiksschade), maar toch wel het scherm te vervangen. Ik was tevreden de oplossing en kon de MacBook de volgende dag ophalen. De volgende dag had ik hem na inspectie op dode pixel weer meegenomen. De vijf maanden erna heb ik probleemloos op kunnen werken tot ik gister weer een dode pixel ben tegen gekomen. Dit was weer een 'exploded pixel' die je fysiek kon aanraken. Om die ene exploded pixel heen zaten er nog 4 dode pixels op ongeveer een halve centimeter afstand. Ik heb vervolgens weer contact opgenomen met de AppleStore in Den Haag alleen is mijn garantie net 3 weken verlopen. Zij konden het scherm vervangen, maar tegen betaling van +/- 600 euro, omdat mijn garantietermijn verlopen is. Hier ga ik uiteraard niet mee akkoord. Ten eerste ben ik van mening dat wanneer hetzelfde probleem binnen 5 maanden na reparatie weer op duikt, de reparatie blijkbaar niet heeft geholpen. Ten tweede is er geen garantie dat ik na 6 maanden weer niet tegen hetzelfde probleem aan loop. Nu baal ik een beetje dat ik mijn Macbook Pro in het buitenland heb aangeschaft en niet onder de Nederlandse consumentenrecht val. De genius die mij geholpen heeft, heeft toegegeven dat er vaker mensen langs zijn gekomen met hetzelfde probleem, maar dat het slechts heel soms voor komt. Ik laat het scherm voorlopig voor wat het is, maar ik ben bang dat er komende tijd meer 'exploding pixels' zullen komen. Mijn advies is om AppleCare aan te schaffen als je toch besluit om een MacBook te kopen en geen gedoe wilt met de garantie na 1 jaar. Over de service van Apple binnen de garantietermijn ben ik over het algemeen tevreden, maar duurzaamheid van het scherm laat te veel wensen over. Ik denk dat er binnenkort meer klachten over zullen komen aangezien de garantie van het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Yes, komt me bekend voor. Bij mij is het scherm ook onder garantie vervangen. Na thuiskomst bleek het vervangende scherm een gele tint te hebben, bovendien was de genius vergeten om de usb-poorten weer op het moederbord aan te sluiten. Het scherm is nogmaals vervangen en toen was het weer goed. Inmiddels heb ik weer een paar van die putjes ondanks de bescherming die ik tussen scherm en toetsenbord leg wanneer ik de MacBook dichtklap.
Ik laat het maar zo, heb geen zin in een nieuw reparatieproces met allemaal bijkomende issues.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bj1994
Mijn MacBook is vervangen door een goedwerkende exemplaar :) Goede service van de MM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-09 14:09
Mijn Late 2013 13" heeft ook 2 van zulke putjes met dode pixels eronder, kan ik er van uitgaan dat mijn scherm vervangen gaat worden in de Applestore? Hij is net uit de fabrieksgarantie maar er zit Applecare op.

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeh, zoals ik het hoor mag ik blij zijn in België te wonen, waar Apple verplicht is 2 jaar garantie te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je AppleCare hebt, dan denk ik dat ze het wel vervangen. Ik zou ook meteen bij AppleStore aankloppen en niet bij de reseller, omdat ze bij de AppleStore meer ervaring hebben met dit soort schade. Resellers zullen eerder de schuld bij jou leggen, omdat er aan de buitenkant fysieke schade is aan de pixel. Ik had getwijfeld om AppleCare bij te kopen na mijn eerste reparatie, maar was het uiteindelijk vergeten. Op de forums over 'exploding pixels' wordt niet altijd het scherm vervangen. Het hangt heel erg per land en AppleStore af. Ik denk dat het probleem inmiddels bekend is bij Apple, maar ze zullen nooit toegeven dat het een hardwareprobleem is, omdat ze dan een recall moeten doen. Bij mijn eerste reparatie was de uitleg: 'Waarschijnlijk zat er een korrel zand of vuil tussen het scherm en de toetsenbord'. Dus gebruiksschade, maar ze wilden het wel kosteloos vervangen. Er werd eigenlijk niet echt doorgevraagd. Het is grappig om te zien dat apple geniuses duidelijk geinstrueerd zijn om bepaalde dingen niet te zeggen/toe te geven.

Hier zijn 2 threads op de apple forum. Print ze eventueel uit en neem het mee om te laten zien dat meer mensen er last van hebben.

https://discussions.apple...4441333?start=15&tstart=0
https://discussions.apple.com/thread/4447193?tstart=0

en hier nog een link naar een blog met foto's:

http://www.mikcx.com/macbook-pro-retina-exploding-pixels/

Hopelijk vervangen ze de scherm voor je. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Hier ook twee keer exploded pixels gehad. Gewoon netjes bij iCentre onder garantie laten vervangen. En ja, Apple Care is afgesloten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 11:07

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Lesperanza, bedankt voor de info hieromtrent.

Ik waardeer het zeer dat je de moeite neemt om ons op de hoogte te brengen, helemaal gezien het feit dat je anders niet actief bent en nooit berichten post (dit zijn je enige twee toch?)

Wat ik alleen niet begrijp uit je berichten is waar je de Macbook gekocht hebt?

Dit ivm je garantieclaim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja het klopt. Het zijn mijn eerste posts. Deels uit frustratie ;). Ik heb mijn MacBook gekocht toen ik in Hong Kong was (waar consumentenrecht vrij weinig voorstelt). Vandaar dat ik ook voor Apple heb gekozen die een wereldwijde garantie van 1 jaar biedt. Het fijne van Apple is dat je in principe in elk land je MacBook kan laten fixen als er wat mis is en het nog onder da garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Als je Apple er op attendeert dat ze wettelijk verplicht zijn 2 jaar garantie te bieden in Nederland dan win je dat ook wel hoor, je moet gewoon wat meer moeite doen.

Daarom is het nooit een verkeerde keus om bij een winkel als Dixons je macbook te kopen, daar krijg je 3 jaar garantie. Voordeel van een fysieke winkel is dat je vrij veel voor elkaar kunt krijgen als je maar een beetje moeilijk gaat lopen doen in de winkel.

Bij mij werd na ruim 1.5 jaar kosteloos het scherm vervangen die niet meer goed afsloot op de rest van de macbook bij dichtklappen en al sinds dag 1 een klein wit vlekje in het scherm zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Nou, mijn MacBook Pro gaf aan binnen 3 dagen te zijn bezorgd, en inmiddels is dat 10 dagen. Moest ook gemaakt worden in China blijkbaar. Dus dat is daar ergens gemaakt, toen ging het naar Shanghai, en nu is het apparaat ineens in Incheon Zuid-Korea. Rare route. Ze denken dat ze het systeem morgen kunnen leveren.

En door alle verhalen over ontploffende pixels zit ik ook te denken aan Apple Care. Kost me dan € 249,00 maar geeft me dus 3 jaar lang recht op support en reparaties. De support boeit me niet zo, maar 3 jaar recht op reparaties op zich wel weer. Als hij over 2 jaar en 6 maanden stuk gaat laat ik het ding repareren en verkoop ik het ding een dag later. Grofweg € 7,00 per maand...

De pessimist in mij denkt dan wel weer dat Apple hier ook grof aan verdient natuurlijk. Dus om er aan te blijven verdienen is het voor Apple ook prettig als een klein deel van hun apparatuur problemen veroorzaakt. Daar zullen vast zakelijke berekeningen op losgelaten zijn ;)

Q: Zijn ze binnen Nederland tot 2 jaar na aankoop verplicht om dode/ontplofte pixels te repareren? Ze lijken het vaak genoeg af te doen als "gebruiksschade", lijkt het. Apple Care worth it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Blue-eagle schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 10:32:
Nou, mijn MacBook Pro gaf aan binnen 3 dagen te zijn bezorgd, en inmiddels is dat 10 dagen. Moest ook gemaakt worden in China blijkbaar. Dus dat is daar ergens gemaakt, toen ging het naar Shanghai, en nu is het apparaat ineens in Incheon Zuid-Korea. Rare route. Ze denken dat ze het systeem morgen kunnen leveren.
Zo raar is die route niet hoor. Het is een gebruikelijke route voor vrachtvluchten om via Shanghai (China) naar Incheon (Zuid-Korea) naar Almaty (Kazakstan) naar Keulen (Duitsland) te gaan. Vrijwel alle MacBooks leggen deze route a. Een enkele vertrekt vanuit een andere Chinese stad, maar gaat ook via Incheon en Keulen. Ze worden van China naar Incheon gevlogen omdat daar een grote hub van het transport bedrijf, in Kazakstan wordt bijgetankt en in Keulen zit ook een hub, en het gaat vanaf daar met de vrachtwagen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
ThomasG schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 10:38:
[...]
Zo raar is die route niet hoor. Het is een gebruikelijke route voor vrachtvluchten om via Shanghai (China) naar Incheon (Zuid-Korea) naar Almaty (Kazakstan) naar Keulen (Duitsland) te gaan. Vrijwel alle MacBooks leggen deze route a. Een enkele vertrekt vanuit een andere Chinese stad, maar gaat ook via Incheon en Keulen. Ze worden van China naar Incheon gevlogen omdat daar een grote hub van het transport bedrijf, in Kazakstan wordt bijgetankt en in Keulen zit ook een hub, en het gaat vanaf daar met de vrachtwagen verder.
Oh, tof :) Dat wist ik niet. Interessant om te zien dat ze morgen verwachten het apparaat te kunnen leveren in Amsterdam. Die hele lijn aan transport zal 24 uur per dag up & running zijn vermoed ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
Die vraag zal hier in het verleden vast al vaak genoeg zijn gesteld, maar gezien de recente ontwikkelingen ben ik ook wel benieuwd naar het juiste antwoord voor het hier en nu. Bij m'n laatst gekochte Mac vond ik het niet zo nodig, maar met al dat gedonder wat je hier leest krijg je het idee dat de quality control bij de laatste paar series toch flink achteruit is gegaan. Ik ben anti-verzekeringen, maar met het huidige vernomen risico lijkt het erop alsof je beter die extra 250 kan slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Ik heb zelf nog nooit Apple Care genomen, maar ik vraag me af in hoeverre je bij Apple Care ook voor een groot deel krijgt waar je volgens de wet sowieso al recht op hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
xelfer schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 10:56:
Ik heb zelf nog nooit Apple Care genomen, maar ik vraag me af in hoeverre je bij Apple Care ook voor een groot deel krijgt waar je volgens de wet sowieso al recht op hebt....
Precies.

De kleine lettertjes op Apple.com:
Het AppleCare Protection Plan moet binnen twaalf maanden na de oorspronkelijke aankoopdatum van je Mac worden aangeschaft en biedt tot drie jaar lang extra service- en reparatiemogelijkheden, gerekend vanaf de oorspronkelijke aankoopdatum van je Mac.
Kortom: ook als je genaaid wordt binnen 12 maanden kan je alsnog Apple Care afsluiten. En het biedt hooguit 3 jaar na aankoop van je systeem extra service- en reparatiemogelijkheden.

Dus je kan het aanschaffen van Apple Care ook uitstellen tot 12 maanden na aankoop van je systeem. Met het risico dat na 13 maanden iets stuk gaat, natuurlijk ;)

Ik zit het te overwegen. Het is al een duur apparaat, een soort extra garantie zonder moeilijk gedoe is... duur. Maar de moeite waard? Argh, lastig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Blue-eagle schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 11:01:
[...]

Precies.

De kleine lettertjes op Apple.com:

[...]

Kortom: ook als je genaaid wordt binnen 12 maanden kan je alsnog Apple Care afsluiten. En het biedt hooguit 3 jaar na aankoop van je systeem extra service- en reparatiemogelijkheden.

Dus je kan het aanschaffen van Apple Care ook uitstellen tot 12 maanden na aankoop van je systeem. Met het risico dat na 13 maanden iets stuk gaat, natuurlijk ;)

Ik zit het te overwegen. Het is al een duur apparaat, een soort extra garantie zonder moeilijk gedoe is... duur. Maar de moeite waard? Argh, lastig!
Maar in hoeverre dekt Apple Care iets wat niet wordt gedekt door een inboedelverzekering of consumentenrecht? (Al ben ik met je eens dat in je recht staan en je recht krijgen twee heel verschillende dingen zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Niet online
Zelf koop ik mijn Apple producten vaak wel bij winkels waar de garantie zelf over het algemeen goed geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou ook het eerste jaar afwachten en pas in de laatste maanden beslissen of je AppleCare nodig hebt. Dan kan je ook de ontwikkelingen beetje bekijken met wat voor problemen mensen hebben. Volgens mij heb je als consument recht op 2 a 3 jaar garantie (Hangt van het product af en de verwachte levensduur), maar dan moet je bij de reseller aankloppen. Voor hardware problemen moet dit geen probleem zijn, maar in het geval van 'exploding pixels' waar dus fysieke schade is aan het scherm heb je de kans dat het reparatiecentrum van de reseller het beoordeelt als gebruiksschade en het niet willen repareren (+ onderzoekskosten van 90 euro in rekening brengen). Hier een concreet voorbeeld:

https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=2&t=142065

Je kan het beste gebruik maken van de garantie van Apple in het eerste jaar als je in de buurt woont van een AppleStore en daarna pas bij de reseller. Toen ik mijn scherm voor de eerste keer liet vervangen was er een mevrouw die haar iphone 5 ophaalde. Zij had hem ingeleverd voor een battery recall van Apple, maar omdat er een niet origineel onderdeel in haar iphone zat werd de batterij niet vervangen. Volgens haar had zij hem een keer laten maken door de verkoper waar ze toen het antenne hadden vervangen. Blijkbaar worden reparaties uitgevoerd door niet geautoriseerde reparatiecentrums, waardoor je recht op recalls vervallen. Al hoewel ik niet weet hoe sterk het argument van Apple is, aangezien zij een defectief onderdeel verkocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Applecare is net als een verzekering, je betaald voor zekerheid of je betaald niet en neemt risico.

Niemand die jou daar het antwoord op kunt geven dus, je zult dit zelf moeten beslissen, waar hecht je waarde aan en wil je betalen om geen risico te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Laatst online: 01-09 21:12
Ik vind AppleCare wel erg duur voor een jaartje extra garantie. Tien jaar garantie op een wasmachine van Miele (1500 euro) kost 200 euro, en voor zo'n laptop is 1 jaartje extra garantie 250 euries? Beetje overdreven.
Pagina: 1 ... 89 ... 128 Laatste