We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Wacht maar tot je vervolgens ziet dat 90% van die mensen niets anders gebruikt dan Word en Facebook in een browserpagina.dafmay schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:05:
Ik vind het al ongelofelijk om te zien wat studenten en scholieren tegenwoordig aanschaffen (of door ouders wordt aangeschaft). De duurste laptop (Macbook) met vaak hoge specs, ipv een veel goedkoper ander merk met dezelfde specs. Tijden zijn inderdaad wel veranderd en de look&feel is tegenwoordig een grote factor haha
En zelf maar op je geld blijven zitten en tegen jezelf zeggen dat je die upgrade niet nodig hebt, omdat de jouwe uit 2011 nog 100% dikke prima werkt...
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Agh jah... Ben er zelf eentje (15" 2011 256GB SSD, 16gb RAM) en mijn ouders hebben ook geen cent ingelegd, evenals aan mijn opleiding puur omdat ze het niet kunnen door omstandigheden (gezondheid/gescheiden) dat mag je gerust weten. Wat mij meer zorgen baart is het tempo waar studenten hun geld mee opmaken aan nuttelozere zaken zoals een PS3/4 met tig games, avondjes stappen van 50-100 euro, stedentripjes om de haverklap, etc. Zelf werk ik gewoon gemiddeld 15u per week en in de zomer 50u per week, daarnaast ook geregeld een mooie opdracht met mijn fotografie. Dan is deze luxe zeker te betalen... En nee ik ben geen kluizenaar. Maar weer ontopicdafmay schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:05:
Ik vind het al ongelofelijk om te zien wat studenten en scholieren tegenwoordig aanschaffen (of door ouders wordt aangeschaft). De duurste laptop (Macbook) met vaak hoge specs, ipv een veel goedkoper ander merk met dezelfde specs. Tijden zijn inderdaad wel veranderd en de look&feel is tegenwoordig een grote factor haha
Ps ik doen er zelf natuurlijk lekker aan mee, maar ik ben dan ook iemand met een baan en kan het mij makkelijk veroorloven.
Zo'n beetje wel ja, ik kan morgen mijn 2011 weer ophalen... Dan kan die er weer een tijd tegenaan (hoop ik).SublimnAll schreef op woensdag 01 april 2015 @ 16:52:
[...]
Wacht maar tot je vervolgens ziet dat 90% van die mensen niets anders gebruikt dan Word en Facebook in een browserpagina.
En zelf maar op je geld blijven zitten en tegen jezelf zeggen dat je die upgrade niet nodig hebt, omdat de jouwe uit 2011 nog 100% dikke prima werkt...
Enfin...on-topic maar weer ...
Verwijderd
Gebruik zo'n ding, scheelt aanzienlijke schade. Gewoon aanwennen met regelmaat het ding schoon te maken, vuil er tussenuit, en er is niets aan de hand.Cyleo schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:02:
Heeft iemand ervaringen met cases om zijn macbook? Heb het idee om zo'n hardcover om mijn MBPr te doen omdat hij hier nogal veel op de vakgroep gebruikt wordt. Aangezien dat bij de Robotics and Mechatronics faculteit is, betekent dat veel draadjes, staal en motoren wat graag in het aluminium boort. Nu lijkt zo'n cover mij daarvoor ideaal, maar bij mijn telefoon merkte ik dat je door zo'n cover juist kleine deeltjes hebt die er tussen vallen en voor putjes zorgen. Hebben mensen ervaring met zo'n cover?
Nu mijn vragen waar ik al vanaf het begin mee zit en zo nog niet gevonden heb:
1) Hoe zet ik die agenda meldingen uit? Elke dag als ik m aanzet dan komen er alle agenda meldingen tevoorschijn + appletips meldingen en dergelijke.
2) Waarom kan ik niet 'knippen' in bijvoorbeeld 'downloads'. Als ik een ondertitel download moet ik die per se kopieren ipv knippen. Het moet toch mogelijk zijn om te knippen? Bij Command-X krijg ik alleen een 'geluidje' te horen.
3) Is er een makkelijkere manier om puntjes of een streepje op de 'e' te krijgen? Ik toets nu de e knop een paar seconden in tot ik kan kiezen tussen 1-5, maar in windows werkt die gewoon met ' en dan een e voor een é... Is daar een reden voor?
Alvast bedankt.
OSX gebruikt een andere manier van diacritische tekens invoeren:opa_paul schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:36:
Even een paar vraagjes die ik opgespaard heb. Ben relatief nieuw in de 'macbook wereld'. Gebruik nu een macbook sinds 6 maanden en ben zeer tevreden. Heb weinig problemen gehad om te wennen, alles werkt super snel en makkelijk. Heb even zitten klooien met het aansluiten van de mac op mijn (4k) tv, maar inmiddels is dit ook opgelost.
[...]
3) Is er een makkelijkere manier om puntjes of een streepje op de 'e' te krijgen? Ik toets nu de e knop een paar seconden in tot ik kan kiezen tussen 1-5, maar in windows werkt die gewoon met ' en dan een e voor een é... Is daar een reden voor?
Alvast bedankt.

Zo hoef je geen spatie te gebruiken na ' om een apostrof te krijgen i.p.v. een accent op de volgende letter
Ook al is het dashboard on OSX op sterven na dood, dit is een handige widget voor alle andere speciale tekens: http://www.macupdate.com/app/mac/20121/characterpal
Nederlands is makkelijker als je denkt.
1. System Preferences -> Notifications. Daar kun je het per applicatie instellen of helemaal uitschakelen.opa_paul schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:36:
Even een paar vraagjes die ik opgespaard heb. Ben relatief nieuw in de 'macbook wereld'. Gebruik nu een macbook sinds 6 maanden en ben zeer tevreden. Heb weinig problemen gehad om te wennen, alles werkt super snel en makkelijk. Heb even zitten klooien met het aansluiten van de mac op mijn (4k) tv, maar inmiddels is dit ook opgelost.
1) Hoe zet ik die agenda meldingen uit? Elke dag als ik m aanzet dan komen er alle agenda meldingen tevoorschijn + appletips meldingen en dergelijke.
2) Waarom kan ik niet 'knippen' in bijvoorbeeld 'downloads'. Als ik een ondertitel download moet ik die per se kopieren ipv knippen. Het moet toch mogelijk zijn om te knippen? Bij Command-X krijg ik alleen een 'geluidje' te horen.
Alvast bedankt.
2. Gewoon kopiëren met Command+C, maar plakken met Command+Option+V om het te "knippen".
3. Je kunt de optie toets in drukken op de e(´), u(¨), i(ˆ) toetsen en vervolgens de letter indrukken. Dus Option+U, en dan de E voor ë. Of je kunt je toetsenbord instellen op U.S. International - PC voor "+E voor ë, net zoals op Windows.
Alvast bedankt.
Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB --- iPhone 12 Blue --- Med600X3D
Mijn excuses, gaat inderdaad om een rMBP 13 inch, heb het ondertussen gewijzigd.RobV schreef op donderdag 02 april 2015 @ 12:40:
^^uit je signature maak ik op dat het omeen rMBP 13" gaat, want een 12" was er niet dat jaar.
[ Voor 5% gewijzigd door Thiago op 02-04-2015 12:49 ]
Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB --- iPhone 12 Blue --- Med600X3D
Hier op de universiteit (management faculteit) heb je inderdaad echt enorm veel mensen met Macbooks inderdaad, ik zelf ook. Kwa specs hebben we het niet nodig, maar ze zijn ook licht, snel, zeer lange accuduur, kleine adapter, heerlijke schermen om teksten op te lezen, gaan je hele studententijd mee (voordeel van de hoge specs), inderdaad de look&feel, plus dat het goed werkt met je iPhone. Ik vind het dan ook absoluut niet gek dat studenten ze kopen, ze zijn juist perfect voor studenten.dafmay schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:05:
Ps ik doen er zelf natuurlijk lekker aan mee, maar ik ben dan ook iemand met een baan en kan het mij makkelijk veroorloven.
Niemand loopt met 'dure' Windows laptops rond hoor. Het is of een goedkoop model Acer of Toshiba, en anders een Macbook. Het marktaandeel van Apple in het hoge laptop segment is heel hoog heb ik het idee.
[ Voor 3% gewijzigd door Mr Ton op 02-04-2015 12:50 ]
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
Het lijkt dus een combi van bovengenoemde kritische punten als ook een deel de look&feel van een macbook. Dat is voor mij dan weer veel beter te verklaren.
Ps ik heb altijd op windows machines gewerkt (ook laptops) en pas vorig jaar mijn eerste rMBP aangeschaft. Zelf heb ik de beslissing genomen vanwege het gewicht, geweldige scherm, accuduur en look&feel, als voor een deel ook nieuwsgierigheid naar het OSX systeem (tov windows...ik blijf tweaker in hart&nieren haha).
Microsoft heeft echter de laatste jaren wel een enorme inhaalslag op dit gebied gemaakt.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Excuses voor het cynisme. Ik heb te lang op een IT job gezeten. De developers kregen met moeite een stukje acceptabele hardware en de bazen liepen te showen met hun high end model. Want tenslotte het accepteren van een vergaderafspraak is cruciaal.
Misschien, al moet ik zelf zeggen nooit echte issues te hebben gehad op windows. Maar goed, ik ben dan wel een tweaker en kan zelfstandig het meeste oplossenBospa01 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:15:
Daarnaast OSX werkt prima out of the box en daarna. Windows hetzelfde echter heeft vaak wel wat extra know how nodig mbt configuratie etc. (welke tweaker heeft nog niet een windows pc opnieuw geïnstalleerd / uitgebreid voor een kennis?)
Microsoft heeft echter de laatste jaren wel een enorme inhaalslag op dit gebied gemaakt.
[ Voor 37% gewijzigd door dafmay op 02-04-2015 13:18 . Reden: quote vergeten... ]
RobV schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:16:
Hmmm. Management faculteit en snelle laptops. Je hebt natuurlijk een beest van een machine nodig voor je powerpoints...
Excuses voor het cynisme. Ik heb te lang op een IT job gezeten. De developers kregen met moeite een stukje acceptabele hardware en de bazen liepen te showen met hun high end model. Want tenslotte het accepteren van een vergaderafspraak is cruciaal.

Ik moest helaas niet lachen, een van de redenen (denk ik) waarom de vervanger van mijn werklaptop afgelopen blijkbaar een 13" was.dafmay schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:20:
[...]
![]()
Moest wel even lachen om jouw cynisme (dus niet UITlachen...er zit namelijk een behoorlijke kern van waarheid in jouw verhaal)
Mijn eerste taak als ik ergens extern moet werken is het vinden van een werkplek met scherm, anders word het een hele irritante dag
Hmm ja dat klinkt niet geweldig positief en is lastig werken...dan is het zeker niet leuk meerBospa01 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:25:
[...]
Ik moest helaas niet lachen, een van de redenen (denk ik) waarom de vervanger van mijn werklaptop afgelopen blijkbaar een 13" was.
Mijn eerste taak als ik ergens extern moet werken is het vinden van een werkplek met scherm, anders word het een hele irritante dag
Keep in mind dat mensen op een management faculteit geen flauw benul hebben van specs van een laptop he... Met een beetje geluk kennen ze het verschil tussen een SSD en HDD, en verder is 8gb RAM altijd beter dan 4gb. Het gaat om die punten in mn vorige post.RobV schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:16:
Hmmm. Management faculteit en snelle laptops. Je hebt natuurlijk een beest van een machine nodig voor je powerpoints...
En ja, ik werk ook op een rMBP 13'' en dat gaat ook niet veel verder dan PDFs lezen, Word, Keynote, Safari en Spotify. Daar draait de wereld op.
Playstation 4: MrTon-NL | Fujifilm X-T1 | XF 18-55
Geldt ook voor mij. Ik doe op mijn rMBP 13" (8GB, i5, 256 SSD) eigenlijk vooral lichte zaken zoals surfen, email, Office. Maar ook het downloaden van films/series gaat (nog) via de rMBP. Daar is ie dan weer snel zat voorMr Ton schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:48:
[...]
En ja, ik werk ook op een rMBP 13'' en dat gaat ook niet veel verder dan PDFs lezen, Word, Keynote, Safari en Spotify. Daar draait de wereld op.
Database development en web development momenteel, de werklaptop hangt thuis altijd aan een dell 1920x1200 scherm.dafmay schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:17:
[...]
Geldt ook voor mij. Ik doe op mijn rMBP 13" (8GB, i5, 256 SSD) eigenlijk vooral lichte zaken zoals surfen, email, Office. Maar ook het downloaden van films/series gaat (nog) via de rMBP. Daar is ie dan weer snel zat voor
Op mijn MBP consumeer ik voornamelijk alleen en dat gaat prima. Daarnaast is het scherm zichtbaar van betere kwaliteit dan mijn Dell monitor
Overigens heb ik wel de optie om mijn MBP voor werk te gebruiken doormiddel van virtualisatie maar wil deze echt niet elke dag in de tas hebben.
Ik had ook een zeer goed Dell scherm (U2414H) maar die is meteen de deur uitgegaan nadat ik het scherm van de rMBP zag en ging gebruiken...wat een verschil in kwaliteitBospa01 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:37:
[...]
Database development en web development momenteel, de werklaptop hangt thuis altijd aan een dell 1920x1200 scherm.
Op mijn MBP consumeer ik voornamelijk alleen en dat gaat prima. Daarnaast is het scherm zichtbaar van betere kwaliteit dan mijn Dell monitor.
Overigens heb ik wel de optie om mijn MBP voor werk te gebruiken doormiddel van virtualisatie maar wil deze echt niet elke dag in de tas hebben.
En ik begrijp dat je de macbook liever niet (iedere dag) mee wilt nemen. Ik denk met name vanwege angst voor diefstal en/of schade aan de laptop. Ik gebruik de rMBP eigenlijk alleen thuis op de bank, dus deze gaat nooit mee buitenshuis. Puur omdat er geen behoefte voor is.
Ik denk er wel over om de rMBP 'in te ruilen' voor de nieuwe Macbook 12" als die uitkomt. Ik wil op den duur sowieso over op een NAS voor backup, opslag en downloaden van films/series. De nieuwe 12" macbook is dan erg fijn lichtgewicht voor op schoot op de bank, gezien de zeer lichte taken die het dan nog gaat uitvoeren lijkt mij dat een goede keus.
Enfin...zo is men een beetje bezig
- surfen/mailen (like we all do)
- Bloggen
- App Development (Xcode, 3 iOS apps in de store)
- Web development (client/server PHP)
- Windows Development (SharePoint 2010 Virtual Server, Windows SQL Server, Windows 7 = 3 VM's)
- 3D Modelling (eenvoudige spøl voor 3d printer) AutoCad/SketchUp
- Audio productie met Logic Pro X (20 virtual instrument tracks easy)
- Video montage, custom leader/trailer animatie met Apple Motion
Meestal aan de stroom met een Apple Thunderbolt op 2048x1152.
Gaat prima op de rMBP 16Gb.
Voor de bulk heb ik een DS1513+ staan met nog 2 vrije slots.
[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 02-04-2015 15:23 ]
Het is duidelijk dat er voldoende power in een Macbook Pro zit.
[ Voor 64% gewijzigd door dafmay op 02-04-2015 15:29 ]
Momenteel word hij op de bank gebruik en mocht ik nog eens beneden in de woonkamer zitten. Al ben ik wel aan het kijken voor iets met een hogere resolutie. Alleen de prijs van een huidige rMBP (instap model met 8gb ram) kan ik mezelf toch niet verantwoorden voor de korte tijd dat ik hem gebruik per dag.
Wut? Ik heb hem zakelijk, met 5 jaar garantie voor 1125 gekocht in januari.Verwijderd schreef op woensdag 01 april 2015 @ 15:40:
De prijzen van de MBPr 13 inch vind ik inderdaad ook best wel behoorlijk gestegen. Voor de goedkoopste uitvoering met 128GB SSD en 16GB RAM mag je zo maar even €1649,- aftikken. Of €1449,- voor het model met 8GB RAM.
Bepaald geen geringe bedragen.
1125*1,21 = 1361,25 voor consumenten. (absolute retina instap model 13"") en dat was niet eens de goedkoopste leverancier (wel de enige die 5 jaar garantie aanbood a 54 euro).
Ik rekende wel op een prijsstijging als gevolg van de sterke dollar, maar het gaat wel harder dan ik dacht als dit niet over de recente i5/7 5xxx refresh gaat.
Dagelijkse spijt van (workflow distortion a 5 min p.d. als gevolg van onvoldoende RAM) het feit dat ik maar 8Gb RAM heb, de 128GB SSD is voldoende voor al mijn pro-meuk (web/app, niets grafisch) en nog 2 handjes vol steam games. Over de looptijd van 2 jaar dat ik hem wens te gaan gebruiken had een ramuitbreiding zich snel genoeg terug verdient.
Daarnaast durf ik IDE niet eens te gebruiken als gevolg van RAM te kort.
Ik raad elke pro 8GB ram ten zeerste af. (kom ik helaas hardleers achter maar is ook mijn eerste Apple/Mac apparaat)
He, dit wist ik ook nog niet. Ik gebruikte daar nu XtraFinder voorThomasG schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:51:
[...]
2. Gewoon kopiëren met Command+C, maar plakken met Command+Option+V om het te "knippen".
Bedankt, heb er ook maar een besteldHenk schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:16:
[...]
Gebruik zo'n ding, scheelt aanzienlijke schade. Gewoon aanwennen met regelmaat het ding schoon te maken, vuil er tussenuit, en er is niets aan de hand.
Verwijderd
Hier ook een eerste MBRr 13 inch, ook met 8GB RAM. Afgelopen november gehaald. Vond dat voor mijn doen ook best al aan de prijs met €1329,-.eL_Jay schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:41:
[...]
Wut? Ik heb hem zakelijk, met 5 jaar garantie voor 1125 gekocht in januari.
1125*1,21 = 1361,25 voor consumenten. (absolute retina instap model 13"") en dat was niet eens de goedkoopste leverancier (wel de enige die 5 jaar garantie aanbood a 54 euro).
Ik rekende wel op een prijsstijging als gevolg van de sterke dollar, maar het gaat wel harder dan ik dacht als dit niet over de recente i5/7 5xxx refresh gaat.
Dagelijkse spijt van (workflow distortion a 5 min p.d. als gevolg van onvoldoende RAM) het feit dat ik maar 8Gb RAM heb, de 128GB SSD is voldoende voor al mijn pro-meuk (web/app, niets grafisch) en nog 2 handjes vol steam games. Over de looptijd van 2 jaar dat ik hem wens te gaan gebruiken had een ramuitbreiding zich snel genoeg terug verdient.
Ik raad elke pro 8GB ram ten zeerste af. (kom ik helaas hardleers achter maar is ook mijn eerste Apple/Mac apparaat)
Stel je blijft je echt irriteren aan je aankoop dan zou het wellicht een idee kunnen zijn voor je om eens te kijken naar de MBPr 15 inch van 2014 aangezien die 1) wel over 16GB RAM beschikt en 2) over 256GB SSD en 3) over Iris Pro. Moet je alleen wel je huidige verkopen en er nog wat geld bij leggen. Kwam dat 15 inch model van 2014 tegen voor nog geen €2000,-: http://tweakers.net/price...)-2-komma-2ghz-256gb.html
Kun je praktijkvoorbeelden geven waarin 8gb te weinig is?eL_Jay schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:41:
[...]
Wut? Ik heb hem zakelijk, met 5 jaar garantie voor 1125 gekocht in januari.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, webdevelopment (PHP/MySQL) op een 8GB 13inch Pro Retina, dat moet toch gewoon te doen zijn? Of zie ik dat verkeerd? Ik bedoel, dat doe ik nu op een Windows bak met 8GB en een Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz. Voor mij voldoende. Geen zware projecten.Falch schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:31:
[...]
Kun je praktijkvoorbeelden geven waarin 8gb te weinig is?
[ Voor 16% gewijzigd door ma9ma op 02-04-2015 18:39 ]
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
[ Voor 7% gewijzigd door RobV op 02-04-2015 18:37 ]
Is ook sterk afhankelijk van de IDE die je gebruikt (of 'IDE'), Eclipse was op mijn MBP met een C2D echt niet vooruit te branden, normaal webdevelopment met bijvoorbeeld Coda was geen probleem... Totdat je inderdaad bij Chrome uitkomt met veel verschillende tabbladen. En dan vooral als ze veel dynamische onderdelen gebruiken.ma9ma schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:33:
[...]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, webdevelopment (PHP/MySQL) op een 8GB 13inch Pro Retina, dat moet toch gewoon te doen zijn? Of zie ik dat verkeerd? Ik bedoel, dat doe ik nu op een Windows bak met 8GB en een Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz. Voor mij voldoende. Geen zware projecten.
Extensies en applicaties. En de mogelijkheid om alles te synchroniseren. Vind ik persoonlijk heel fijn dat mijn pc op stage, thuis pc, macbook en mobiel allemaal gelijk getrokken worden.ThomasG schreef op donderdag 02 april 2015 @ 20:02:
Het lijkt mij vrij duidelijk dat Google Chrome, in elk geval voor OS X, gewoon zeer slecht geoptimaliseerd is. Ik snap sowieso niet zo goed waarom mensen Chrome boven Safari verkiezen, terwijl met name de laatste versies van Safari vooral qua gebruikersvriendelijkheid en interface zoveel beter is. Om het dan maar nog niet te hebben over processor, ram en batterij verbruik. Daarnaast integreert het beter met het systeem en andere Apple apparaten, en het gebruikt vrijwel de zelfde layout-engine als Chrome. Dus op het "ik wil per se Chrome gebruiken"-argument na is er wat mij betreft geen reden om Chrome te gebruiken anders dan een enkel tabje open om een website te testen.
Voor de duidelijkheid, ik ben toch permanent over op Safari op mijn MB hoor.
Hij is volgens mij web devver oid en is dus ook gebonden aan Chrome.
Ik heb zelf een 15Inch MBPr met 8GB maar heb er toch altijd voldoende aan.
Ik heb vaak draaien:
1x VM Windows8 vooral voor remote VPN's
1x VM RHEL 6.X Werk/studie (clusteren, services opbouwen/afbouwen etc.)
Office/Mail/Surfen
Lightroom (amateuristisch)
Foto/Video bewerken (amateuristisch)
En dat gaat uitstekend.
[ Voor 3% gewijzigd door GeeMoney op 02-04-2015 21:09 ]
Mocht je als nieuwkomer veel Lightroom of foto en video werk doen: 16gb! Als ik een reportage uit Lightroom exporteer (op 1080P en Full-Res foto's) trek ik zo 100% CPU en 14GB ram volGeeMoney schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:03:
Grootste probleem van El_Jay is inderdaad het gebruik van Chrome. Is al eerder behandeld.
Ik heb vaak draaien:
Office/Mail/Surfen
Lightroom
Foto/Video bewerken
En dat gaat uitstekend.
Ik zal er even bij zetten dat ik geen Pro ben.Pat-Juh schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:06:
[...]
Mocht je als nieuwkomer veel Lightroom of foto en video werk doen: 16gb! Als ik een reportage uit Lightroom exporteer (op 1080P en Full-Res foto's) trek ik zo 100% CPU en 14GB ram vol!
Het zijn amateur foto's van een Canon 700D.
Video bewerken doe ik in Final Cut Pro/ iMovie .
Ik heb wel de i7 erin zitten en de externe 650M videokaart.
Moet je zorgen dat je gaat werken voor een bedrijf waar IT-minded bedrijfskundigen werken en manager zijn (zoals ikzelf). Een echte leider zorgt namelijk dat de manschappen het beste materiaal hebben en hijzelf pas als laatste. Niet alleen omdat dit nobel is, maar ook omdat dit ook gewoon slim management is. Die mensen bepalen namelijk de resultaten van jouw afdeling en je moet hun dus op elke manier happy en productief zien te houden. Dat je eigen PowerPoint dan 5 seconden later is geladen is dan maar zo, heb je nog wat tijd om door te lullen met het publiek over koetjes en kalfjes en zo het ijs een beetje te breken.RobV schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:16:
Niet generaliseren. Lopen daar meer mensen rond zoals ik die een Tweaker zijn maar toch meer bedrijfskundig talent hebben (diep respect voor wiskundigen en engineers) dan technische skills op WO niveau. Volgens mij heeft dat ook iets te maken met hoe je hersenhelften samenwerken (je bent dus niet perse dommer of slimmer maar je denkproces is anders, wat zoals ik het heb begrepen je meer of minder geschikt maakt voor exacte wetenschappen)Mr Ton schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:48:
[...]
Keep in mind dat mensen op een management faculteit geen flauw benul hebben van specs van een laptop he... Met een beetje geluk kennen ze het verschil tussen een SSD en HDD, en verder is 8gb RAM altijd beter dan 4gb. Het gaat om die punten in mn vorige post.
[ Voor 30% gewijzigd door Pyrone89 op 02-04-2015 21:54 ]
Zo zou het idd moeten. Ik werk ook bij zo'n bedrijf namelijk: Hier geven ze iPad's uit met 128GB + LTE om een paar powerpoint slides op te zettenPyrone89 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:50:
[...]
Moet je zorgen dat je gaat werken voor een bedrijf waar IT-minded bedrijfskundigen werken en manager zijn (zoals ikzelf). Een echte leider zorgt namelijk dat de manschappen het beste materiaal hebben en hijzelf pas als laatste. Niet alleen omdat dit nobel is, maar ook omdat dit ook gewoon slim management is. Die mensen bepalen namelijk de resultaten van jouw afdeling en je moet hun dus op elke manier happy en productief zien te houden. Dat je eigen PowerPoint dan 5 seconden later is geladen is dan maar zo, heb je nog wat tijd om door te lullen met het publiek over koetjes en kalfjes en zo het ijs een beetje te breken.

Mijn VM met Windows 8.1 heeft 8GB toegewezen en mijn VM met Server 2012 R2 zelfs 10. Die staan niet tegelijkertijd aan natuurlijk, maar als er één draait merk ik al dat alles in OS X trager wordt doordat mijn MacBook gaat swappen.GeeMoney schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:03:
Grootste probleem van El_Jay is inderdaad het gebruik van Chrome. Is al eerder behandeld.
Ik heb vaak draaien:
Office/Mail/Surfen
En dat gaat uitstekend.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Ach, nog even doorbijten, over een paar jaar zijn IT-minded managers zoals ik hopelijk een paar stappen omhoog in de verschillende bedrijven en gaat het een stuk prettiger worden voor IT'ers.Psycho_Mantis schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:52:
[...]
Zo zou het idd moeten. Ik werk ook bij zo'n bedrijf namelijk: Hier geven ze iPad's uit met 128GB + LTE om een paar powerpoint slides op te zetten
Directeuren beginnen ook al te merken dat de jonge managers die goed liggen bij de IT'ers veel sneller dingen gedaan krijgen (draagvlak) en ook opvallend goede resultaten hebben in nieuwe markten die direct bedient moeten worden met een nieuwe manier van distributie, in tegenstelling tot de traditionele markten waar de oude salesmanagers de boventoon voeren ipv de IT-ondersteunde bediening (kort gezegd worden daar alle routine-taken geautomatiseerd zodat alleen de 'boeiende' stukken overblijven voor de salesmanagers).
Wel altijd mooi om die reactie te zien van nieuwe IT-jongens die je nog niet kennen als ze ineens doorhebben dat je het technisch snapt en geen domme dingen verlangt ('kan je niet even dit maken'), net als ze beginnen met de 'teletubbie versie voor die domme pakken' uitleg.
[ Voor 12% gewijzigd door Pyrone89 op 02-04-2015 22:02 ]
Ik heb beide VM's 2.5GB gegeven. 8GB uitdelen is natuurlijk vragen om swap problemenCanaria schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:59:
[...]
Mijn VM met Windows 8.1 heeft 8GB toegewezen en mijn VM met Server 2012 R2 zelfs 10. Die staan niet tegelijkertijd aan natuurlijk, maar als er één draait merk ik al dat alles in OS X trager wordt doordat mijn MacBook gaat swappen.
Heb nog vacatures in de regio Haaglanden voor een SE met ervaring? Ik breng mijn eigen hardware wel mee.Pyrone89 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:50:
[...]
Moet je zorgen dat je gaat werken voor een bedrijf waar IT-minded bedrijfskundigen werken en manager zijn (zoals ikzelf). Een echte leider zorgt namelijk dat de manschappen het beste materiaal hebben en hijzelf pas als laatste. Niet alleen omdat dit nobel is, maar ook omdat dit ook gewoon slim management is. Die mensen bepalen namelijk de resultaten van jouw afdeling en je moet hun dus op elke manier happy en productief zien te houden. Dat je eigen PowerPoint dan 5 seconden later is geladen is dan maar zo, heb je nog wat tijd om door te lullen met het publiek over koetjes en kalfjes en zo het ijs een beetje te breken.
Toch snap ik het niet, ik ben developer, heb Chrome, Atom, Dbeaver, Mail.app, Spotify, SourceTree, Slack en nog wat apps open staan. Heb een mbpro 15 2011 met 8 gb ram, ja ik zou voor de gein wel eens meer ram willen. Maar ik heb nog zeker niet tekort gehad. Dan vraag ik mij af wat voor IDE je draait. Atom is nog redelijk licht, maar Atom icm NetBeans + RubyMine (intellij ide) loopt nog steeds goed. En dan draait er bij mij in de achtergrond nog rails en postgresql zonder enige moeite.GeeMoney schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:03:
Ik heb vaak draaien:
Office/Mail/Surfen
En dat gaat uitstekend.
|>
Haha, zie het al op sollicitatie, met een kar vol hardware achter je aanRobV schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:07:
[...]
Heb nog vacatures in de regio Haaglanden voor een SE met ervaring? Ik breng mijn eigen hardware wel mee.
Edit: Haaglanden is helaas een end weg en zover ik weet zitten ze nu goed qua personeel
[ Voor 17% gewijzigd door Pyrone89 op 02-04-2015 22:28 ]
Als mijn VM 8GB toegewezen heeft gekregen en die van jou 2,5GB, heeft OS X bij mij meer RAM over (8GB) dan bij jou (5,5 GB).GeeMoney schreef op donderdag 02 april 2015 @ 22:03:
[...]
Ik heb beide VM's 2.5GB gegeven. 8GB uitdelen is natuurlijk vragen om swap problemen
Een actieve VM brengt nog wel wat overhead met zich mee in geheugengebruik door ondersteunende processen van VMware of Parallels. In ieder geval heeft mijn MacBook het zwaar, iets wat ik duidelijk merk in anders OS X-applicaties.
Ben web/app dev en veroordeelt tot chrome. (zoek in dit topic op mijn naam en je ziet wat praktijkvoorbeelden). En ik durf dus geen IDE te gebruiken hierdoor. (het lijkt of IDE of Chrome wil ik technisch een on-onderbroken workflow hebben)Falch schreef op donderdag 02 april 2015 @ 18:31:
[...]
Kun je praktijkvoorbeelden geven waarin 8gb te weinig is?
Zijn overigens voornamelijk work-flow onderbrekingen en geen software die het gewoon niet doet.
[ Voor 27% gewijzigd door eL_Jay op 03-04-2015 12:33 ]
Afijn, de komende maand flink wat grafisch werk en we zullen zien of deze het volhoudt.
Ik vrees enkel dat dit in een drukke periode zal gebeuren waarin ik het NIET kan gebruiken... Denk aan eind april - half mei waarin ik drie bruiloften en een groot jubileum feest heb en waarvan mijn klanten dus niet willen wachten op de foto's
Met wat geluk kom ik daar doorheen en gaat die daarna helemaal naar de filistijnen (althans de GPU
Afgezien van mijn kwestie hoop ik dat er in Juni een 15" Broadwell update met 950/960M kaart uit komt zodat ik een geldige reden om te upgraden heb

Ik heb ooit een 17" MBP gehad waarvan de wifi gewoon geen verbinding kon maken, herinstallaties, vervangen van logic board en allerlei andere printjes bij de reseller hielp allemaal niet. Het was nog zo een MB die van voor de unibody tijdperk. Ik heb toen uiteindelijk Apple zelf gebeld want de reseller wilde dat neit doen en gezegd dat ik wel een beetje moe van werd omdat ik 'm steeds een week of twee kwijt was en het nog steeds niet opgelost was. Heb toen meteen een helemaal nieuwe gekregen!Pat-Juh schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 13:04:
Nou mijn 15" MBP is terug. Ongeprepareerd (wederom). Deze kwam wederom door de VST van Apple, terwijl ik zelf nu al weer een keer glitches heb gezien in mijn beeld na een "opwarmtest" (Unigine en FaH tegelijk). Geen onderzoekskosten maar wel ongemak uiteraard. Ik ben het een beetje spuugzat aan het raken ondertussen.
Afijn, de komende maand flink wat grafisch werk en we zullen zien of deze het volhoudt.
Ik kijk het nog even aan, ik zit nu gelukkig wat administratief werk te verrichten voor mijn opleiding (wat met de integratie kaart werkt) en dat gaat nog artifactloos. Maar bedankt voor de info, ik zal het onthoudenzwik schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 14:14:
[...]
Ik heb ooit een 17" MBP gehad waarvan de wifi gewoon geen verbinding kon maken, herinstallaties, vervangen van logic board en allerlei andere printjes bij de reseller hielp allemaal niet. Het was nog zo een MB die van voor de unibody tijdperk. Ik heb toen uiteindelijk Apple zelf gebeld want de reseller wilde dat neit doen en gezegd dat ik wel een beetje moe van werd omdat ik 'm steeds een week of twee kwijt was en het nog steeds niet opgelost was. Heb toen meteen een helemaal nieuwe gekregen!
Dat is denk ik het probleem van onze symptomen.
De kaart doet het prima en blijft het gewoon doen. Het treedt af en toe op en is dus ook geen hardware defect in die zien dat de solderingen loskomen oid.
Ook ik ga de laptop als ik tijd heb wederom op laten sturen voor deze problemen, het hoort gewoon niet klaar.
Apple zoekt het maar uit, maar ik ga door tot het gaatje desnoods leg ik het probleem bij de retailer (die 3 jaar garantie bied op Apple Macbooks) .
https://www.dropbox.com/s...%20at%2015.33.18.png?dl=0
Verwijderd
Eind 2014 een mooie MBP 15" gekocht: voor thuiswerken was een groot scherm een voorwaarde voor mij. Omdat ik geen zware software draai gekozen voor het 'instap'-model van de 15".
Nu heb ik naast het werk (gelukkig) ook wel eens wat tijd over voor ontspanning. Ben totaal geen hardcore gamer, maar ik had laatst bedacht dat ik in het verleden erg veel plezier heb gehad met het spelen van Tomb Raider.
Dus in de app-store het spel opgezocht en omdat ik weet dat een MBP niet echt geschikt is voor zware games en ik meer voor de lol een spelletje wil kunnen spelen, en vanwege een aanbieding die nu loopt, Tomb Raider Underworld gekocht.
Tijdens het spelen viel me op dat na een paar minuten de fan al aansloeg en dat binnen een half uur mn accuduur al meer dan gehalveerd was. Ook werd de MBP redelijk warm, maar ik neem aan dat ie het zelf regelt voordat schade optreed. Heb de game op de hoogste resolutie gespeeld; ik dacht 1440*900 oid. Heb later ook nog een lagere resolutie geprobeerd, maar toen kreeg ik ineens geen fullscreen modus meer maar alleen een klein window (Ctrl+cmd+f werkte ook niet).
Ik speel eigenlijk nooit games op dat ding, dus ik weet ook niet goed wat ik verwachten moet.
Is het 'normaal' dat de fan aanslaat bij games? En dat de accu zo snel leegraakt?
Wat is jullie ervaring hiermee? En is de accuduur een bekend punt bij gamen en moet je standaard gewoon de lader aansluiten?
Ook zat ik nog te kijken naar Rayman Origins om aan te schaffen (ook een oude bekende uit mijn pc-tijdperk), maar ik ben wel benieuwd naar hoe die game op de MBP 15" draait.
Ook ben ik al opzoek geweest naar een overzichtje van games die goed draaien op de MBP 15", maar kan daar eigenlijk niks over vinden. Wel een hoop top-x lijstjes met 'beste games voor OS-x' maar niet specifiek per type (MBP, Mac-mini, Mac enz.)
Ik weet dat bij iedere game in de app-store de vereisten vermeld staan, maar ik ken al die verschillen niet en volgens mij is er ook nog een verschil tussen software makkelijk aankunnen of op de top van de prestaties moeten draaien.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Thanks! Zeer interessant artikel! Ga komende maand een 13 inch MBPr kopen en een 4K scherm dus even inlezen kan geen kwaad! :-)Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 16:40:
Kwam een aardig artikel tegen op Ars Technica over het ondersteunen van externe 4K monitoren door zowel de nieuwe MBPr 13 inch als die nieuwe MBA 13 inch wat wellicht meerdere mensen hier ook wel aardig leesvoer vinden: http://arstechnica.com/ap...orts-4k-displays-at-60hz/
Thnx voor je reactie, fsfikke. Wat je noemt, vermoedde ik al, maar ik had ook bedacht dat er sinds het uitkomen van Tomb Raider Underworld, de techniek niet heeft stilgestaan.fsfikke schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 17:34:
Dat je fans pas aangaan na een paar minuten gamen ipv direct na het opstarten zoals bij de meeste laptops is een van de fijne dingen aan MacBooks. Maar ja, gamen vraagt veel van de hardware en het is volkomen normaal dat je dan wat extra koeling nodig hebt. Die hitte die gegenereerd wordt moet natuurlijk ergens vandaan komen, dat zie je terug in je accuduur. De MacBook die je hebt is niet voorzien van een aparte videokaart, en moet dus extra hard z'n best doen om het bij te benen.
Overigens, heeft iemand ervaring met een van de genoemde games op de MBP 15" zonder dGPU?
Als je het financieel aan kunt, gelijk 16GB. Je gaat nu toch de moeten nemen om je MBP open te schroeven etc.apNia schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 23:59:
Korte vraag, ik wil in mijn Macbook Pro late 2011 wat nieuw geheugen prikken. Standaard kwam deze met 4GB, maar hij loopt vaak ontzettend snel vol. Ik doe geen belachelijk zware dingen, het enige wat enigszins zich kan beroepen op het geheugen zou gamen zijn. 8GB wil ik sowieso, maar is de leap naar 16GB de moeite waard volgens jullie?
Ik heb dat wel gedaan MBP 2009 8GB (Logicboard defect geraakt) een MBP 2012 gehaald en daar gelijk 16GB in gezet.
Verwijderd
You're welcome!Chrisjuh_15 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 17:53:
[...]
Thanks! Zeer interessant artikel! Ga komende maand een 13 inch MBPr kopen en een 4K scherm dus even inlezen kan geen kwaad! :-)
Heb er zelf namelijk ook wel eens aan gedacht. Zo'n scherm is natuurlijk wel zo lekker als je veel vensters open hebt staan bij wat je doet (waar is de tijd gebleven dat programma's alle in één scherm wisten te doen?).
Mocht je overigens ook een iPad hebben dan kun je die ook als tweede scherm aansluiten op de MBPr 13 inch. Door middel van de app Duet: http://itunes.apple.com/nl/app/duet-display/id935754064?mt=8
Duet kost je €16,- (best wel prijzig maar wordt actief doorontwikkeld). Is natuurlijk wel heel wat goedkoper dan welke 4K monitor ook. Enige nadeel is wel dat er wel een waarneembare vertraging in zit. Niet veel maar wel zichtbaar. Maar voor web development of ander programmeerwerk is het wel handig om een apart scherm te hebben voor bijvoorbeeld je debugger of voor je uitvoer.
Ja daarom twijfel ik ook beetje tussen 8 en 16. Ik snap dat dit natuurlijk afhankelijk is van je gebruik, maar op mijn Mac wordt grotendeels gebrowsed. Kan het geld wel missen, maar zou het zonde vinden als ik te veel zou uitgevenXmoo schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 00:20:
[...]
Als je het financieel aan kunt, gelijk 16GB. Je gaat nu toch de moeten nemen om je MBP open te schroeven etc.
Ik heb dat wel gedaan MBP 2009 8GB (Logicboard defect geraakt) een MBP 2012 gehaald en daar gelijk 16GB in gezet.
Merk je met een Mac vaak dat hij zich ook beroept op meer dan 8GB geheugen?
[ Voor 3% gewijzigd door apNia op 04-04-2015 10:57 ]
Ik doe puur safari/mail/office en afentoe een spelletje als League of Legends/diablo if vergelijkbaar, maar merk geen vertraging oid omdat ik 'maar' 8gb heb. Mocht je puur kantoorwerkzaamheden blijven doen dan ga er maar vanuit dat 8gb meer dan voldoende is. Wil je zwaardere pakketten draaien, zou ik 16gb pakken.apNia schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 10:56:
[...]
Ja daarom twijfel ik ook beetje tussen 8 en 16. Ik snap dat dit natuurlijk afhankelijk is van je gebruik, maar op mijn Mac wordt grotendeels gebrowsed. Kan het geld wel missen, maar zou het zonde vinden als ik te veel zou uitgeven
Thanks voor de tip! Maar ik ga de grote hoeveelheid pixels i.v.m. webdesign in Photoshop hard nodig hebben! Toch een interessante app om in de gaten te houden om bijvoorbeeld te dienen als Spotify scherm o.i.d.Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 06:12:
[...]
You're welcome!
Heb er zelf namelijk ook wel eens aan gedacht. Zo'n scherm is natuurlijk wel zo lekker als je veel vensters open hebt staan bij wat je doet (waar is de tijd gebleven dat programma's alle in één scherm wisten te doen?).
[interessant verhaal]
Ik merkte dat met 8GB hij idle 6GB in gebruik had. Dat is nu nog steeds.apNia schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 10:56:
[...]
Ja daarom twijfel ik ook beetje tussen 8 en 16. Ik snap dat dit natuurlijk afhankelijk is van je gebruik, maar op mijn Mac wordt grotendeels gebrowsed. Kan het geld wel missen, maar zou het zonde vinden als ik te veel zou uitgeven
Ik gebruik mijn Macbook Pro als een desktop. Dus Gamen, VMWare etc.

Verwijderd
Omdat je er een extern 4K scherm aan gaat knopen is het nog wel handig na te gaan hoeveel RAM je in je nieuwe MBPr wilt hebben. Omdat actieve vensters (alle vensters die geheel dan wel gedeeltelijk zichtbaar zijn) meer RAM vragen dan inactieve vensters (vensters die volledig achter andere vensters staan dan wel geminimaliseerde vensters). Wat niet alleen voor prorgramma's geldt maar evenzo voor tabs binnen Safari. Alle vensters die volledig onzichtbaar zijn dan wel geminimaliseerd zijn worden in het geheugen gecomprimeerd waardoor ze minder RAM gebruiken.Chrisjuh_15 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 11:35:
[...]
Thanks voor de tip! Maar ik ga de grote hoeveelheid pixels i.v.m. webdesign in Photoshop hard nodig hebben! Toch een interessante app om in de gaten te houden om bijvoorbeeld te dienen als Spotify scherm o.i.d.
El Jay heeft er ook mee te maken met zijn gebruik van Chrome met meerdere tabs open. Kun je op deze (en volgende) pagina's over lezen: http://gathering.tweakers...list_messages/1508013/338
Stel je gaat voor die uitbreiding van het RAM naar 16GB voor je nieuwe MBPr 13 inch. Dan kom je toch al op €1649,-
Om die reden is het misschien goed even na te denken of het wellicht handiger is om voor een MBPr 15 inch te gaan waarvoor je €1939,- kwijt bent. Met dien verstande dat je dan wel over een i7 chip beschikt, ook over 16GB RAM, wel over 256GB SSD i.t.t. de 128GB SSD van die MPBr 13 inch van €1649,- en Intel Iris Pro: http://tweakers.net/price...)-2-komma-2ghz-256gb.html
Hoe de precieze verschil in functioneren tussen de Intel Iris 6100 van de nieuwe MBPr 13 inch zich verhoudt tot de Intel Iris Pro van de MBPr 15 inch is mij niet 1-2-3 helemaal helder. Terwijl dat in het licht van je externe 4K scherm natuurlijk wel handig is om te weten.
Los hiervan kun je voor een MBPr 13 inch gaan die ook over een i7 chip beschikt én ook over een 256GB SSD maar dat komt er respectievelijk €350,- en €200,- bovenop. Kom je op een totaalprijs van €2199,-: http://store.apple.com/nl...duct=MF840N/A&step=config
Thanks voor de input! Klinkt inderdaad als een mooie optie. Ik had sowieso 16GB RAM in gedachten met het oog op de toekomst (en het niet meer kunnen uitbreiden na aankoop).Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 16:25:
[...]
Omdat je er een extern 4K scherm aan gaat knopen is het nog wel handig na te gaan hoeveel RAM je in je nieuwe MBPr wilt hebben. Omdat actieve vensters (alle vensters die geheel dan wel gedeeltelijk zichtbaar zijn) meer RAM vragen dan inactieve vensters (vensters die volledig achter andere vensters staan dan wel geminimaliseerde vensters). Wat niet alleen voor prorgramma's geldt maar evenzo voor tabs binnen Safari. Alle vensters die volledig onzichtbaar zijn dan wel geminimaliseerd zijn worden in het geheugen gecomprimeerd waardoor ze minder RAM gebruiken.
El Jay heeft er ook mee te maken met zijn gebruik van Chrome met meerdere tabs open. Kun je op deze (en volgende) pagina's over lezen: http://gathering.tweakers...list_messages/1508013/338
Stel je gaat voor die uitbreiding van het RAM naar 16GB voor je nieuwe MBPr 13 inch. Dan kom je toch al op €1649,-
Om die reden is het misschien goed even na te denken of het wellicht handiger is om voor een MBPr 15 inch te gaan waarvoor je €1939,- kwijt bent. Met dien verstande dat je dan wel over een i7 chip beschikt, ook over 16GB RAM, wel over 256GB SSD i.t.t. de 128GB SSD van die MPBr 13 inch van €1649,- en Intel Iris Pro: http://tweakers.net/price...)-2-komma-2ghz-256gb.html
Hoe de precieze verschil in functioneren tussen de Intel Iris 6100 van de nieuwe MBPr 13 inch zich verhoudt tot de Intel Iris Pro van de MBPr 15 inch is mij niet 1-2-3 helemaal helder. Terwijl dat in het licht van je externe 4K scherm natuurlijk wel handig is om te weten.
Los hiervan kun je voor een MBPr 13 inch gaan die ook over een i7 chip beschikt én ook over een 256GB SSD maar dat komt er respectievelijk €350,- en €200,- bovenop. Kom je op een totaalprijs van €2199,-: http://store.apple.com/nl...duct=MF840N/A&step=config
Ik ga de opties eens vergelijken, maar het spreekt voor zichzelf dat de 15 inch meer 'bang for the buck' is in vergelijking met een uitgebouwde 13 inch Macbook Pro.
Verwijderd
De spinning beachball die nogal eens voorbij kwam heb ik amper meer gezien, en de 'snappyness' van alles is duidelijk toegenomen. Ik kan weer een hele tijd vooruit met dit toch wel wat ouder wordende beestje
Dus ze solderen alles vast waardoor je zelf geen onderdelen meer kan vervangen, en tegelijk is het ook nog eens zo'n ruim 3 keer zo duur als de dingen in de pricewatch. Ik wil over 5 jaar gewoon de huidige SSD-tech kunnen vervangen met hetgeen tegen die tijd gangbaar is. Waarschijnlijk kan je tegen die tijd 2TB schijfjes kopen voor zo'n 240 Euro.
En toch heb ik thuis een MacBook nodig om mee bezig te gaan om te hobbyen en te experimenteren met tech voor mijn werk. Op mijn werk heb ik 16GB RAM nodig, thuis wellicht een stuk minder omdat ik geen zware Photoshop files open heb.
De MacBook Air is goedkoper, maar heeft maximaal 8GB tot zijn beschikking (en dat kost van 4 naar 8 ook 100 Euro, ongeveer 25 Euro in de pricewatch) en daar betaal je 250 Euro voor de upgrade van een 128GB naar een 256GB SSD. Voor dat geld zou je ook een Crucial van 512GB kunnen kopen.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de Broadwell CPU ervoor zou zorgen dat de MacBook Air een retina display zou krijgen. Dat maakt de Air gewoon oninteressant voor mij om op te werken, ik wil gewoon de nodige scherm real-estate hebben om op te kunnen werken... minimaal full-HD.
Nu ben ik wel van mening dat Apple meer kwaliteit biedt dan de plastic bestickerde bakbeesten van HP en Dell, dat neemt niet weg dat deze prijzen voor simpele upgrades gewoon bizar duur zijn.
Dus. Waarschijnlijk wordt het een 13" MacBook Pro 16GB RAM 256GB SSD, want ik ga er niet vanuit dat Apple ineens gaat besluiten om toch maar weer SSD's en RAM vervangbaar te maken

Met als klein verschil dat de Crucial veel langzamer is als de PCI-e SSD die je bij Apple krijgt.Blue-eagle schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:38:
Voor dat geld zou je ook een Crucial van 512GB kunnen kopen.
Een optie om het zelf te doen: http://eshop.macsales.com...2012-Drive-Internal-Flash
(SSD ziet niet vastgesoldeert)
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Je moet natuurlijk oppassen met het vergelijken van SSD's uit de price watch met de prijzen van Apple, het zijn namelijk geen standaard SSD's. Het blijft natuurlijk veel geld (heb zelf een Pro met 1TB en dus de laplazures betaald), maar het zal nooit meer vervangbaar worden en steeds meer fabrikanten zullen dezelfde strategie hanteren. Hierdoor kunnen ze simpelweg compactere notebooks maken en heeft men meer vrijheid in design.Blue-eagle schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:38:
Dus. Waarschijnlijk wordt het een 13" MacBook Pro 16GB RAM 256GB SSD, want ik ga er niet vanuit dat Apple ineens gaat besluiten om toch maar weer SSD's en RAM vervangbaar te maken
Als je geen 16GB nodig hebt en met 8GB vooruit kan, zou ik eerder voor 8GB en 512GB SSD gaan.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Verwijderd
Stel je slaat de data van de software die je van plan bent te gebruiken op je MBPr niet op op de interne SSD maar op een externe SSD dan kun je zeer wel vooruit met een SSD van 128GB.Blue-eagle schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:38:
Nu wil ik echt een MacBook Pro kopen, maar de upgrades van 128 naar 256 GB SSD kost 200 Euro, en de upgrade van 8GB naar 16GB RAM kost ook 200 Euro. Totaal: 400 Euro. Terwijl dat volgens de pricewatch eigenlijk iets van 120 Euro hoort te kosten.
Dus ze solderen alles vast waardoor je zelf geen onderdelen meer kan vervangen, en tegelijk is het ook nog eens zo'n ruim 3 keer zo duur als de dingen in de pricewatch. Ik wil over 5 jaar gewoon de huidige SSD-tech kunnen vervangen met hetgeen tegen die tijd gangbaar is. Waarschijnlijk kan je tegen die tijd 2TB schijfjes kopen voor zo'n 240 Euro.
En toch heb ik thuis een MacBook nodig om mee bezig te gaan om te hobbyen en te experimenteren met tech voor mijn werk. Op mijn werk heb ik 16GB RAM nodig, thuis wellicht een stuk minder omdat ik geen zware Photoshop files open heb.
De MacBook Air is goedkoper, maar heeft maximaal 8GB tot zijn beschikking (en dat kost van 4 naar 8 ook 100 Euro, ongeveer 25 Euro in de pricewatch) en daar betaal je 250 Euro voor de upgrade van een 128GB naar een 256GB SSD. Voor dat geld zou je ook een Crucial van 512GB kunnen kopen.
Ik ging er eigenlijk vanuit dat de Broadwell CPU ervoor zou zorgen dat de MacBook Air een retina display zou krijgen. Dat maakt de Air gewoon oninteressant voor mij om op te werken, ik wil gewoon de nodige scherm real-estate hebben om op te kunnen werken... minimaal full-HD.
Nu ben ik wel van mening dat Apple meer kwaliteit biedt dan de plastic bestickerde bakbeesten van HP en Dell, dat neemt niet weg dat deze prijzen voor simpele upgrades gewoon bizar duur zijn.
Scheelt je €200,-, toch?
Op die SD heb ik dan bijv. alle projecten waar ik aan werk en de photolibrary etc.. al snel 60GB wat dus niet op de 'interne' 128GB staat.
Alleen OneDrive is erg irritant omdat deze absoluut niet op een 'externe' schijf wilt installeren, maar daar lopen al enorm veel klachten over bij MS.
Juist dingen als projecten waar je aan werkt en photo libraries zou ik op mijn snelle interne SSD zetten om eerlijk te zijn ;-)CT schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:07:
Ik heb in het SD slot van mijn macbook een JetDrive gedaan van 128GB, heb nu dus totaal 256GB voor minder geld. Uiteraard is een SD niet hetzelfde als een SSD maar het werkt prima.
Op die SD heb ik dan bijv. alle projecten waar ik aan werk en de photolibrary etc.. al snel 60GB wat dus niet op de 'interne' 128GB staat.
Ik niet. Apples zijn RAM-hungry mofo's. Veel mensen om mij heen upgraden nu al van 4GB naar 8GB, hoe lang zal het duren voor dat die 8GB niet meer voldoende is?OkselFris schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:07:
[...]
Je moet natuurlijk oppassen met het vergelijken van SSD's uit de price watch met de prijzen van Apple, het zijn namelijk geen standaard SSD's. Het blijft natuurlijk veel geld (heb zelf een Pro met 1TB en dus de laplazures betaald), maar het zal nooit meer vervangbaar worden en steeds meer fabrikanten zullen dezelfde strategie hanteren. Hierdoor kunnen ze simpelweg compactere notebooks maken en heeft men meer vrijheid in design.
Als je geen 16GB nodig hebt en met 8GB vooruit kan, zou ik eerder voor 8GB en 512GB SSD gaan.
Mijn punt is meer dat de upgrade van een 5400 RPM HDD naar iedere SSD een zodanige upgrade is, dat ook Apple's nieuwe SSD tech (vergeleken met andere SSD's) vast niet merkbaar sneller is, hooguit in benchmarksfsfikke schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:42:
[...]
Met als klein verschil dat de Crucial veel langzamer is als de PCI-e SSD die je bij Apple krijgt.
Een optie om het zelf te doen: http://eshop.macsales.com...2012-Drive-Internal-Flash
(SSD ziet niet vastgesoldeert)
Leuke link trouwens, thanks!
Snap ik. Compactere notebooks of zelfs notebooks met een erg lange batterijduur zijn voor mijzelf niet echt interessant. Als ik onderweg ben en dat ding nodig heb dan zal ik hooguit 4 uur nodig hebben, geen 12OkselFris schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:07:
[...]
Je moet natuurlijk oppassen met het vergelijken van SSD's uit de price watch met de prijzen van Apple, het zijn namelijk geen standaard SSD's. Het blijft natuurlijk veel geld (heb zelf een Pro met 1TB en dus de laplazures betaald), maar het zal nooit meer vervangbaar worden en steeds meer fabrikanten zullen dezelfde strategie hanteren. Hierdoor kunnen ze simpelweg compactere notebooks maken en heeft men meer vrijheid in design.
Die 8GB is inderdaad aantrekkelijk op dit moment, maar wij kennen allemaal Apple. Ik gebruik het ook al vele jaren (10+) voor mijn werk, en naar mate de jaren vorderen wordt het systeem trager (of OSX vraagt meer van het systeem) - die 8GB zijn mogelijk over een paar jaartjes al te weinig. En over RAM-gebruik heb je al gebruiker weinig te zeggen, de SSD iets meer; wat repeP zegt klopt dan wel weer. Externe HDD of zelfs gewoon een NAS (of iets in een cloud ergens) kunnen al veel oplossen
Goed punt. Die heb ik nog nooit gehadVerwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 01:42:
[...]
Stel je slaat de data van de software die je van plan bent te gebruiken op je MBPr niet op op de interne SSD maar op een externe SSD dan kun je zeer wel vooruit met een SSD van 128GB.
Scheelt je €200,-, toch?
Ik geef het een jaar of tweeHenk schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:11:
[...]
Ik niet. Apples zijn RAM-hungry mofo's. Veel mensen om mij heen upgraden nu al van 4GB naar 8GB, hoe lang zal het duren voor dat die 8GB niet meer voldoende is?
Om die reden is mijn strategie gewoon het instapmodel te kopen zonder al die dure upgrades. Je hoopt met die upgrades namelijk de levensduur van morgen te rekken maar over x-aantal jaar is er dan wel een ander onderdeel dat verouderd is.Blue-eagle schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:16:
Die 8GB is inderdaad aantrekkelijk op dit moment, maar wij kennen allemaal Apple. Ik gebruik het ook al vele jaren (10+) voor mijn werk, en naar mate de jaren vorderen wordt het systeem trager (of OSX vraagt meer van het systeem) - die 8GB zijn mogelijk over een paar jaartjes al te weinig.
Door alleen de basis te kopen bespaar je geld die je dus over dat aantal jaren kan inzetten voor een nieuwe. En je afschrijving is dan wat minder.
Een externe jetdrive is trouwens altijd een goed lapmiddel om de 128 GB beperking te omzeilen. Een grote NAS en enige discipline trouwens ook.
Dat ligt natuurlijk ook heel erg aan je gebruik. Ik heb 2 huisgenoten met 4 jaar oude MacBooks die ongepaarde er nog alles mee doen wat ze moeten. Het is heel makkelijk om voor iedereen de snelste aan te raden, maar als je alleen documentjes gaat typen en wat gaat internetten (liefst niet in ChromeHenk schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:11:
[...]
Ik niet. Apples zijn RAM-hungry mofo's. Veel mensen om mij heen upgraden nu al van 4GB naar 8GB, hoe lang zal het duren voor dat die 8GB niet meer voldoende is?
In hun gedachten mogen we waarschijnlijk blij zijn dat we uberhaupt een SSD krijgen, zie namelijk wat zo anno 2015 nog in gewone iMacs en Mac Mini's stoppen (zwaar verouderde 5400 rpm HDD)Blue-eagle schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:38:
Nu wil ik echt een MacBook Pro kopen, maar de upgrades van 128 naar 256 GB SSD kost 200 Euro, en de upgrade van 8GB naar 16GB RAM kost ook 200 Euro. Totaal: 400 Euro. Terwijl dat volgens de pricewatch eigenlijk iets van 120 Euro hoort te kosten.
De harde schijf van mijn vriendin haar MacBook Pro 13inch Mid 2009 maakt zo'n herrie en is zo traag geworden dat ik haar aangeboden heb er een SSD in te zetten. De originele HD van volgens mij 160GB zit er nog steeds in (hoe krijg je het voor elkaar) dus ik was van plan die te vervangen met een SSD van plusminus 250GB. Moet genoeg zijn want ze doet alleen tekstverwerken en kijkt online films. Ik heb zelf de Crucial MX100 256GB en ben er dik tevreden over , maar ik werk met Windows. Zouden jullie een Crucial of Samsung EVO aanbevelen voor deze MacBook of maakt het performance wise niet zoveel uit? We studeren allebei nog dus ieder bespaard tientje is er weer een.
Verder, zou ik gewoon de HD die ze nu heeft kunnen klonen naar de SSD of is het verstandiger om een clean install te doen?
[ Voor 13% gewijzigd door vooghel op 07-04-2015 14:32 ]
Ik heb ondertussen een drietal applicaties geprobeerd:
- Office 2011: GUI erg verouderd en diverse functies werken onhandig (geen standaard zoom instelbaar etc.)
- Office 2016 preview: totaal niet snappy en diverse features ontbreken (nog) in deze build. GUI is wel goed
- LibreOffice: Word/Excel zijn prima, Powerpoint heeft compatibility problemen met Office 2013 presentaties (pptx) en het afspelen van animaties gaat totaal niet vloeiend.
Ik ben van Outlook 2011 overgestapt naar iCal en Mail en dat wendt aardig. Voor de rest van de Office suite heb ik dus nog geen volledig werkend alternatief gevonden. Office op de PC is super vloeiend, op de Mac is dit veel minder en voor mij ontzettend irritant als je het continu gebruikt. LibreOffice doet dit beter maar is niet 1 op 1 compatible en heeft weer andere problemen.
Vermoed dat dit niet aan de specs van mijn Late 2013 ligt, maar ik post het voor de zekerheid ook in dit topic.
Iemand een idee/advies? Bootcamp installeren of een variant is voor mij geen optie.
Ik heb een rMBP late 2014.
De compabiliteit van Google Docs met Office is verbazing wekkend goed, beter dan Pages en Keynote. Zo worden wiskundige formule's in Pages niet ondersteund

[ Voor 42% gewijzigd door D-TECH op 07-04-2015 20:36 ]
Vroegere versies van iWork waren beter dan de huidige versie. Een groot deel van de geavanceerde functionaliteit is verwijderd, wat er nu overgebleven is, is grotendeels gelijk aan de iOS-versies. Meer gericht op thuisgebruikers die een basisschoolwerkstuk willen maken of een kalender met foto's of een slideshow van vakantiefoto's.
Voor serieus productief gebruik zou ik toch Office 2013 aanraden. Als Boot Camp geen optie is en Parallels of VMware te duur, kun je kijken naar VirtualBox. Dat is gratis virtualisatiesoftware en ik neem aan dat je via Surfspot wel goedkoop aan Windows en Office kunt komen.
VMware of Parallels installeren, Windows virtueel gaan draaien en dan je office installeren.Aghanim schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:01:
Iemand een idee/advies? Bootcamp installeren of een variant is voor mij geen optie.
Het probleem van Office is dat er geen goede vervangers zijn en alle bekende 'features' van office heb je immers in de vingers. Alleen op die manier kan een Mac aan je officewensen voldoen.
Mocht schijfruimte een issue zijn: Jetdrive voor windows
Inderdaad, je kan tevens ook een bootcamp installatie ook via parallels virtueel draaien.Delerium schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:13:
[...]
VMware of Parallels installeren, Windows virtueel gaan draaien en dan je office installeren.
Het probleem van Office is dat er geen goede vervangers zijn en alle bekende 'features' van office heb je immers in de vingers. Alleen op die manier kan een Mac aan je officewensen voldoen.
Mocht schijfruimte een issue zijn: Jetdrive voor windows