Door de senior advisor van Apple Support werd inderdaad ook gezegd dat ik in de winkel goed moest zeggen dat ik een beroep deed op het consumentenrecht.Pyrone89 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:35:
[...]
Consumentenrecht lijkt idd het magische woord te zijn als je langsgaat met een probleem. Had een probleem met een iPod Shuffle en daar werd moeilijk gedaan totdat ik het woord consumentenrechtclaim gebruikte en ze direct met het bijbehorende formulier kwamen. Maar blijkbaar is de medewerkers heel duidelijk vertelt dat de klant zelf hierover moet beginnen.
Nog een reden om je veel zorgen te maken over het TTIP verdrag, want daarin worden consumentenrechten uitgehold en wordt het dus veel meer gedoe om dit soort dingen voor elkaar te krijgen.
Kortom: als dat nieuwe verdrag erdoor komt hebben we een groot probleem.B2 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:05:
[...]
Door de senior advisor van Apple Support werd inderdaad ook gezegd dat ik in de winkel goed moest zeggen dat ik een beroep deed op het consumentenrecht.
Misschien goed om te beseffen voor de mensen die politiek volgen en er invloed op hebben.
Iedereen vervangt allemaal leuk en aardig zijn scherm, maar hebben ze het probleem inmiddels opgelost dan? M.a.w. is de coating tegenwoordig wel goed?
Het is niet bekent waardoor het probleem ontstaat. Niet iedereen heeft er last van dus is het of een productiefout (welke vaker opgetreden heeft), of het ontstaat onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld scherm vol in de zon of zo). Omwisselen zou dus kunnen betekenen dat het niet meer optreed.Saven schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:19:
Iedereen vervangt allemaal leuk en aardig zijn scherm, maar hebben ze het probleem inmiddels opgelost dan? M.a.w. is de coating tegenwoordig wel goed?
Dit lijkt bijzonder veel op het probleem waarvoor mijn 13" macbook toendertijd terug moest.GerardVanAfoort schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:32:
[...]
Ik heb het gisteren even terug gelezen, en zag ook jouw screenshot. Maar heb jij met je eigen ogen het resultaat van die hardware test gezien? Er zijn voorbeelden op internet hoor waar eigenaren van oudere MBP wordt verteld: nee dit is een ander probleem, logic board. Waarbij dan weer door een ander (mactalk.au) keurig wordt vermeld, nVidia kaart is onderdeel van het logic board.
Als je het nog niet eerder zelf uitgevoerd hebt zou ik de test alsnog zelf uitvoeren.
Hardwaretest geeft geen fouten omdat deze goed functioneerd, probleem lag bij mij toendertijd in de displaykabel. Deze zit verwerkt in het scharnier en kan verklaren waren je dit vaak ziet als je je macboop uit sluimer haalt (laptop open / dicht).
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Er zijn ook meldingen dat het scherm anders lijkt nadat het vervangen is. Wat precies en hoe je dat zou kunnen zien weet ik niet. Misschien is het ook maar iets wat men wil zien.ThomasG schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:24:
[...]
Het is niet bekent waardoor het probleem ontstaat. Niet iedereen heeft er last van dus is het of een productiefout (welke vaker opgetreden heeft), of het ontstaat onder bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld scherm vol in de zon of zo). Omwisselen zou dus kunnen betekenen dat het niet meer optreed.
Indeed maar in mijn ervaring is ExFAT dus ook gevoeliger. Soms ben je gehaast en weet je niet of de schijf al ge-unmount was of word hij er per ongeluk uitgetrokken.ThomasG schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:27:
[...]
Daarom moet je een externe HDD of USB stick altijd eerst unmounten voordat je hem eruit trekt, ongeacht het bestandssysteem..
Even een vraagje. Ik ga het volgende schooljaar beginnen met mijn vervolgopleiding (HBO-ICT) en zou hiervoor een Mac willen kopen (OS X werkt zo lekker
). Het moet een lekker snelle machine zijn (dus i5 of i7), en hij moet spellen als CS:GO en Minecraft kunnen draaien (niet de zwaarste spellen, maar dit soort spul wil ik wel op medium kunnen draaien). Ook ga ik Photoshop, Sketchup (heel basic) en Unity3d gebruiken.
Ik zat zelf te denken aan een 2015 model MBA 13" (HD 6000 graphics en i5) of een 2011 model MBP 15", en zou eigenlijk liever voor de Pro gaan ivm het grotere scherm. Budget is ongeveer €1000 max (2e hands).
Nu waren er veel GPU problemen met de Pro 2011 icm de AMD GPU, en ik las ook dat Apple deze verholpen heeft. Is het probleem nu echt weg of is dit een tijdelijke fix?
(Ik vraag dit in dit topic omdat hier misschien mensen zitten met een MBP 15" 2011
)
Ik zat zelf te denken aan een 2015 model MBA 13" (HD 6000 graphics en i5) of een 2011 model MBP 15", en zou eigenlijk liever voor de Pro gaan ivm het grotere scherm. Budget is ongeveer €1000 max (2e hands).
Nu waren er veel GPU problemen met de Pro 2011 icm de AMD GPU, en ik las ook dat Apple deze verholpen heeft. Is het probleem nu echt weg of is dit een tijdelijke fix?
(Ik vraag dit in dit topic omdat hier misschien mensen zitten met een MBP 15" 2011
Koop GEEN 2011 Pro! Niet doen! De levensduur met de fix is nog onbekend! Je weet niet wat je 2ehands koopt en of die reparatie is uitgevoerd. Niet aan beginnen.
Het scherm van de Air is niet echt lekker voor Photoshop natuurlijk.
Het scherm van de Air is niet echt lekker voor Photoshop natuurlijk.
Maximaal 1000 euro gaat voor een MacBook pro uit 2011 wel krap worden denk ik? Of bedoel je een niet retina variant?brick5492 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:09:
Even een vraagje. Ik ga het volgende schooljaar beginnen met mijn vervolgopleiding (HBO-ICT) en zou hiervoor een Mac willen kopen (OS X werkt zo lekker). Het moet een lekker snelle machine zijn (dus i5 of i7), en hij moet spellen als CS:GO en Minecraft kunnen draaien (niet de zwaarste spellen, maar dit soort spul wil ik wel op medium kunnen draaien). Ook ga ik Photoshop, Sketchup (heel basic) en Unity3d gebruiken.
(Ik vraag dit in dit topic omdat hier misschien mensen zitten met een MBP 15" 2011)
Een niet retina variant ja. Early 2011 model.B2 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:23:
[...]
Maximaal 1000 euro gaat voor een MacBook pro uit 2011 wel krap worden denk ik? Of bedoel je een niet retina variant?
Dan zou ik persoonlijk eerder voor de MBA gaan. Zeker als je deze veel gaat meenemen in een rugtas. Qua scherm heeft een MBP dan niet echt voordelen ten opzichte van de MBA, behalve dat deze dan groter is. Voor mij zou dan het gewicht belangrijker zijn.brick5492 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:38:
[...]
Een niet retina variant ja. Early 2011 model.
De 'oude' MBP voelt als MBP Retina gebruiker soms gewoon zwaar.
Zorg dat je een MBA kunt vinden die in ieder geval het maximum aan geheugen aan boord heeft. De grootte van de SSD vind ik tegenwoordig met alle cloud diensten van minder belang. Misschien dat dat anders is als je ook nog spellen er op wil spelen.
[ Voor 20% gewijzigd door B2 op 26-03-2015 16:41 ]
Bedankt voor je reactie! De gpu is ook wel van belang, daarom zat ik ook al aan de 2011 te denken (best vlotte AMD gpu) maar ik weet niet precies hoe goed/slecht de HD graphics 6000 presteert. Qua gewicht maakt me niet zoveel uit, ik sjouw nu elke dag 10kg boeken mee in mn tas dus ik ben wel wat gewendB2 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:40:
[...]
Dan zou ik persoonlijk eerder voor de MBA gaan. Zeker als je deze veel gaat meenemen in een rugtas. Qua scherm heeft een MBP dan niet echt voordelen ten opzichte van de MBA, behalve dat deze dan groter is. Voor mij zou dan het gewicht belangrijker zijn.
De 'oude' MBP voelt als MBP Retina gebruiker soms gewoon zwaar.
Zorg dat je een MBA kunt vinden die in ieder geval het maximum aan geheugen aan boord heeft. De grootte van de SSD vind ik tegenwoordig met alle cloud diensten van minder belang. Misschien dat dat anders is als je ook nog spellen er op wil spelen.
Misschien ff deze Tweaker bellen (5 star rating) plaatst net een MBPr '14 voor € 975,-...brick5492 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 16:54:
[...]
Bedankt voor je reactie! De gpu is ook wel van belang, daarom zat ik ook al aan de 2011 te denken (best vlotte AMD gpu) maar ik weet niet precies hoe goed/slecht de HD graphics 6000 presteert. Qua gewicht maakt me niet zoveel uit, ik sjouw nu elke dag 10kg boeken mee in mn tas dus ik ben wel wat gewend. Ik wilde sowiesto een 8 GB versie pakken als ik een MBA kies, en als het de Pro wordt heb ik zelf nog 8gb extra liggen. Het ram en de hdd/ssd in de pro's zijn toch gewoon te vervangen? Want anders is de meerwaarde van een pro snel weg eigenlijk
V&A aangeboden: 13" MBP Retina van 06/2014 | 8GB RAM | 256GB SSD | ZGAN!
NRG
Zag die ook al, maar heb wel een gpu'tje nodig. De 2015 series zijn voldoende kwa gpu (Intel 6000) maar die 5000 of minder in de 2014 series is toch net te matigGerardVanAfoort schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 17:12:
[...]
Misschien ff deze Tweaker bellen (5 star rating) plaatst net een MBPr '14 voor € 975,-...
V&A aangeboden: 13" MBP Retina van 06/2014 | 8GB RAM | 256GB SSD | ZGAN!
Toch bedankt voor je reactie!
Edit: zie nu dat de 2014 series een Intel Iris gpu heeft, welke voldoende is.
(Ik moet nog wel even sparen, maar dan ga ik ook hier naar kijken. Nog een maandje of 2 werken in de vakantie
[ Voor 15% gewijzigd door brick5492 op 26-03-2015 17:18 ]
Ok, mooi. Tegen die tijd zal deze wel weer verkocht zijn. Overigens zie nu net rating 5 over ook 5 beoordelingen.. Ben niet zo thuis in v&a.
Maar tegen de tijd dat jij gespaard hebt is de jong gebruikte markt voor MBPr vast weer groter, want dan wordt de MacBook 12" inmiddels geleverd!
Maar tegen de tijd dat jij gespaard hebt is de jong gebruikte markt voor MBPr vast weer groter, want dan wordt de MacBook 12" inmiddels geleverd!
NRG
Ik heb een rMBP 2014 met 256Gb SSD. Nu download ik nog wel eens een film of serie op een externe USB3 HD. Dit doe ik om de interne HD van de MBP te sparen. Maar nu zat ik eens te denken...maakt dit nu eigenlijk wel zo veel uit tegenwoordig? Jaren geleden waren ssd's nog een nieuw fenomeen en soms van mindere kwaliteit, waarbij een HD soms snel kon slijten. Ik gebruik slechts zo'n 40-50Gb van de SDD en heb dus ruimte zat over voor tijdelijke opslag van films/series. Verder gebruik ik de MBP voor zeer standaard zaken zoals internet en email.
De voordelen als ik de interne HD gebruik voor downloaden en opslaan : SSD is veel sneller dan externe USB3 HD, en ik kan de MBP gebruiken zonder externe HD aan te hoeven sluiten...dat kan soms voordelen hebben.
Eigenlijk heb ik 2 vragen :
- hoe snel slijt een (MBP) SSD eigenlijk? Hebben we het over een aantal jaren, of 10 jaar, of langer?
- is de interne SSD te vervangen (door Apple Center) en iemand toevallig een idee van de kosten en/of ervaring hiermee?
Alvast dank voor het meedenken.
De voordelen als ik de interne HD gebruik voor downloaden en opslaan : SSD is veel sneller dan externe USB3 HD, en ik kan de MBP gebruiken zonder externe HD aan te hoeven sluiten...dat kan soms voordelen hebben.
Eigenlijk heb ik 2 vragen :
- hoe snel slijt een (MBP) SSD eigenlijk? Hebben we het over een aantal jaren, of 10 jaar, of langer?
- is de interne SSD te vervangen (door Apple Center) en iemand toevallig een idee van de kosten en/of ervaring hiermee?
Alvast dank voor het meedenken.
Dat is heel snel en makkelijk op Google te vinden.
Ik las laatst daar toevallig nog een artikel over en de Samsung Evo 850 is onbruikbaar geworden na een aantal Petabytes ernaar geschreven te hebben. 'Normale' users komen daar bij lange na niet aan.
Ik las laatst daar toevallig nog een artikel over en de Samsung Evo 850 is onbruikbaar geworden na een aantal Petabytes ernaar geschreven te hebben. 'Normale' users komen daar bij lange na niet aan.
Zelfs als iemand 2x meer dan gemiddeld aan schrijf bewerkingen zou uitvoeren, is de geschatte levensduur nog meer dan 20 jaar..
In de oudere Retina's zat de SSD nog in een connector, volgens mij is het bij de laatste versies zo dat het vastgesoldeerd zit op het logic board.dafmay schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:50:
Ik heb inmiddels in elk geval een update omtrent mijn MBP:GerardVanAfoort schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:32:
[...]
Ik heb het gisteren even terug gelezen, en zag ook jouw screenshot. Maar heb jij met je eigen ogen het resultaat van die hardware test gezien? Er zijn voorbeelden op internet hoor waar eigenaren van oudere MBP wordt verteld: nee dit is een ander probleem, logic board. Waarbij dan weer door een ander (mactalk.au) keurig wordt vermeld, nVidia kaart is onderdeel van het logic board.
Als je het nog niet eerder zelf uitgevoerd hebt zou ik de test alsnog zelf uitvoeren.
Vanmiddag werd ik toevallig in mijn pauze gebeld door de reseller, A-Mac, voordat ik vanmiddag/vanavond langs kon gaan. Mijn filiaal had vandaag de MacBook Pro retour ontvangen en was ook onprettig verrast door het feit dat deze niet gerepareerd was. De medewerker (die mij bij inname ook had geholpen) vond het onacceptabel omdat ik meerdere screenshots geprint had geleverd als bewijs, hij heeft mijn MacBook Pro met "spoed" service terug gestuurd naar een andere reparateur om als nog een logicboard swap te krijgen. Dit kost hun centen en mijn "onderzoekskosten" zijn vervallen. Daarnaast is het reparatie termijn in plaats van maximaal 15 werkdagen terug gebracht naar ik dacht 6 maximaal. Tot dus ver ben ik ondanks de rare mail van de reparateur te spreken over hun service. Nu het resultaat afwachten...
Kijk, en zo kan je je als reseller ook hard maken voor je klant! Want als je leest hoe B2 aan zijn schermvervanging moest komen, daar zakt mijn broek vanaf. De senior advisor van Apple support benadrukte aan B2 om zich te beroepen op zijn consumenten recht in de Apple store....Pat-Juh schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:46:
[...]
Ik heb inmiddels in elk geval een update omtrent mijn MBP:
Vanmiddag werd ik toevallig in mijn pauze gebeld door de reseller, A-Mac, voordat ik vanmiddag/vanavond langs kon gaan. Mijn filiaal had vandaag de MacBook Pro retour ontvangen en was ook onprettig verrast door het feit dat deze niet gerepareerd was. De medewerker (die mij bij inname ook had geholpen) vond het onacceptabel omdat ik meerdere screenshots geprint had geleverd als bewijs, hij heeft mijn MacBook Pro met "spoed" service terug gestuurd naar een andere reparateur om als nog een logicboard swap te krijgen. Dit kost hun centen en mijn "onderzoekskosten" zijn vervallen. Daarnaast is het reparatie termijn in plaats van maximaal 15 werkdagen terug gebracht naar ik dacht 6 maximaal. Tot dus ver ben ik ondanks de rare mail van de reparateur te spreken over hun service. Nu het resultaat afwachten...
A-Mac doet dit nu blijkbaar voor jou. Uiteraard, even de definitieve eindconclusie afwachten.
NRG
B2 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:40:
[...]
In de oudere Retina's zat de SSD nog in een connector, volgens mij is het bij de laatste versies zo dat het vastgesoldeerd zit op het logic board.
RnB schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:05:
Dat is heel snel en makkelijk op Google te vinden.
Dank voor de snelle en hulpvolle reacties. Duidelijk...ik kan gewoon rustig downloaden en opslaan op de SSD en hoef mij in principe (de eerstkomede jaren at least) geen zorgen te maken. Daarna zien we wel weer verder...is het waarschijnlijk toch wel weer tijd voor een mooie nieuwe rMBPWouter lucassen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:30:
Zelfs als iemand 2x meer dan gemiddeld aan schrijf bewerkingen zou uitvoeren, is de geschatte levensduur nog meer dan 20 jaar..
Ps waarom is er geen multi-quote optie op Tweakers

Zo
morgen ga ik mijn tweede Macbook 13 2014 terugbrengen naar de MediaMarkt omdat het scherm last heeft van backlight bleeding. Ik had gehoopt dat deze wel een puik scherm zou hebben, maar het is gewoon te slecht voor die 1400 Euro.
De eerste had een strip van 5cm aan de rechterkant van het scherm dat overduidelijk veel lichter was dan de rest van het scherm (op een zwart achtergrond).
De tweede die ik nu heb heeft hetzelfde probleem in de linkerbovenhoek (op een zwart achtergrond) met als bonus een gelige gloed in de rechterbovenhoek (op een wit achtergrond)
Ik ben bang dat de derde net zo een slecht scherm zal hebben. Wat is nu wijsheid?
De eerste had een strip van 5cm aan de rechterkant van het scherm dat overduidelijk veel lichter was dan de rest van het scherm (op een zwart achtergrond).
De tweede die ik nu heb heeft hetzelfde probleem in de linkerbovenhoek (op een zwart achtergrond) met als bonus een gelige gloed in de rechterbovenhoek (op een wit achtergrond)
Ik ben bang dat de derde net zo een slecht scherm zal hebben. Wat is nu wijsheid?
13" MacBook Pro | iPhone Xr
Mij je MacBook gevenSir Earl Grey schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:22:
Zomorgen ga ik mijn tweede Macbook 13 2014 terugbrengen naar de MediaMarkt omdat het scherm last heeft van backlight bleeding. Ik had gehoopt dat deze wel een puik scherm zou hebben, maar het is gewoon te slecht voor die 1400 Euro.
De tweede die ik nu heb heeft hetzelfde probleem in de linkerbovenhoek (op een zwart achtergrond) met als bonus een gelige gloed in de rechterbovenhoek (op een wit achtergrond)![]()
Op mijn 15 inch retina heb ik nog nooit backlight bleeding waargenomen. Maar misschien ben ik veel minder kritisch dan dat jij bent.
Ik hoop dat elke medewerker zich zo opstelt binnen hun concern. Zo voorkom je discrepanties tussen verschillende filialen.GerardVanAfoort schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:04:
[...]
Kijk, en zo kan je je als reseller ook hard maken voor je klant! Want als je leest hoe B2 aan zijn schermvervanging moest komen, daar zakt mijn broek vanaf. De senior advisor van Apple support benadrukte aan B2 om zich te beroepen op zijn consumenten recht in de Apple store....
A-Mac doet dit nu blijkbaar voor jou. Uiteraard, even de definitieve eindconclusie afwachten.
Ik hoop mijn Macbook Pro komende week donderdag of vrijdag dan eindelijk terug te hebben zonder artifacts en andere symptomen. De huidige Compaq 6710B (2.1ghz C2D, 3GB ram, 128GB ssd) werkt niet bepaald vlot
Ik ben zojuist teruggekeerd van de Apple Store in Amsterdam. Ik had namelijk last van het staingate probleem, welke Apple niet direct wilde erkennen. Degene die mij hielp zei namelijk dat dit onder gebruikers schade viel. Toen ik eenmaal begon over Apple Care zei de genius dat hij het even met zijn supervisor moest overleggen. 10 seconden later kwam hij terug met het bericht dat het onder garantie gerepareerd wordt en dat ik het morgen kan ophalen. Over dit gedeelte van de service ben ik erg tevreden.
Helaas was het minder geluk voor degene die naast mij hetzelfde probleem had, maar dan zonder Apple Care. Hierdoor moest hij zelf €500 uit eigen zak betalen. Omdat hij het zakelijk had gekocht, kon hij zich ook niet beroepen op het consumentenrecht.
Ik ben blij dat ik Apple Care gekocht heb. Accu is al een keer vervangen en nu ook het scherm. Samen kost dit grapje al €1200.
Helaas was het minder geluk voor degene die naast mij hetzelfde probleem had, maar dan zonder Apple Care. Hierdoor moest hij zelf €500 uit eigen zak betalen. Omdat hij het zakelijk had gekocht, kon hij zich ook niet beroepen op het consumentenrecht.
Ik ben blij dat ik Apple Care gekocht heb. Accu is al een keer vervangen en nu ook het scherm. Samen kost dit grapje al €1200.
Mooi dat het uiteindelijk gelukt is. Ik verwacht dat er uiteindelijk nog wel een terugroepactie zal gaan komen, maar dit zal gezien de ervaringen met de huidige terugroepactie voor de GPU problemen nog wel even duren.chengbondkwok schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:07:
Ik ben zojuist teruggekeerd van de Apple Store in Amsterdam. Ik had namelijk last van het staingate probleem, welke Apple niet direct wilde erkennen. Degene die mij hielp zei namelijk dat dit onder gebruikers schade viel. Toen ik eenmaal begon over Apple Care zei de genius dat hij het even met zijn supervisor moest overleggen. 10 seconden later kwam hij terug met het bericht dat het onder garantie gerepareerd wordt en dat ik het morgen kan ophalen. Over dit gedeelte van de service ben ik erg tevreden.
Omfg, ik kom thuis, blijkt dat de WiFi adapter niet goed aangesloten is. Er kan geen enkel wifi netwerk gevonden worden, zowel in Yosemite zelf als wanneer ik met Alt ga opstarten.B2 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:20:
[...]
Mooi dat het uiteindelijk gelukt is. Ik verwacht dat er uiteindelijk nog wel een terugroepactie zal gaan komen, maar dit zal gezien de ervaringen met de huidige terugroepactie voor de GPU problemen nog wel even duren.
Vandaag maar even een belletje doen, maar hopelijk kan dit snel opgelost worden.
De HP van vaderlief heeft het laatst begeven, en omdat ik gek word van alle rotzooi die er steeds op kwam heb ik ervoor besloten om hem te voorzien van een MacBook Pro (15-inch, Late 2008). Ik krijg 'm over een paar dagen binnen, maar heeft iemand hier zo'n ding nog in gebruik als 'daily driver'?
Ik vraag me namelijk af hoe het met de prestaties zit
De variant die ik heb gekocht heeft 8GB RAM en nog een 'gewone' HDD (hoewel ik er in de toekomst eventueel wel een SSD in zou willen zetten). Is er nog een beetje mee te werken?
Ik vraag me namelijk af hoe het met de prestaties zit
[ Voor 10% gewijzigd door BleuZ op 28-03-2015 09:35 ]
Zeker. Zo'n late 2008 gebruikte ik tot juli en daar is prima mee te werken, vooral als je geen zware taken uitvoert.J.Appleseed schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 09:33:
De HP van vaderlief heeft het laatst begeven, en omdat ik gek word van alle rotzooi die er steeds op kwam heb ik ervoor besloten om hem te voorzien van een MacBook Pro (15-inch, Late 2008). Ik krijg 'm over een paar dagen binnen, maar heeft iemand hier zo'n ding nog in gebruik als 'daily driver'?
Ik vraag me namelijk af hoe het met de prestaties zitDe variant die ik heb gekocht heeft 8GB RAM en nog een 'gewone' HDD (hoewel ik er in de toekomst eventueel wel een SSD in zou willen zetten). Is er nog een beetje mee te werken?
Ik had er eentje met SSD en 8GB ram.
Oke, dat is fijn om te horen. Welk OS draaide je er op? Yosemite of een eerdere versie?Arthur-M. schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 09:48:
[...]
Zeker. Zo'n late 2008 gebruikte ik tot juli en daar is prima mee te werken, vooral als je geen zware taken uitvoert.![]()
Ik had er eentje met SSD en 8GB ram.
Ze halen volgens mij ook het wifi kabeltje los omdat de antennes in de behuizing van het scherm zitten. Waarschijnlijk is dit niet goed vast gemaakt door de technician.chengbondkwok schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 09:13:
[...]
Omfg, ik kom thuis, blijkt dat de WiFi adapter niet goed aangesloten is. Er kan geen enkel wifi netwerk gevonden worden, zowel in Yosemite zelf als wanneer ik met Alt ga opstarten.
Vandaag maar even een belletje doen, maar hopelijk kan dit snel opgelost worden.
Begonnen met Lion, daarna naar Mountain Lion geupgrade en daarna nog naar Mavericks. Laptop draait nu Yosemite, maar wordt niet meer door mij gebruikt dus ik weet niet hoe hij onder Yosemite presteert. Volgens mij draait het allemaal prima.J.Appleseed schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 09:50:
[...]
Oke, dat is fijn om te horen. Welk OS draaide je er op? Yosemite of een eerdere versie?
Ik mag toch aannemen dat ze een test doen voordat ze het aan mij afleveren? Als ik dat had geweten, dan had ik het wel even gecontroleerd, maar ik kon in de winkel de link tussen Wifi en Scherm niet leggen. Verder had ik ook wat anders aan m'n hoofd, zoals z.s.m. Amsterdam uitkomen met de eerste de beste trein.B2 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 09:51:
[...]
Ze halen volgens mij ook het wifi kabeltje los omdat de antennes in de behuizing van het scherm zitten. Waarschijnlijk is dit niet goed vast gemaakt door de technician.
Momenteel heb ik een @live.nl adres met hierin mijn agenda, mail en contacten. Dit werkt echt super op mijn iPhone, echter krijg ik dit niet aan de praat op mijn macbook. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ook werkt met mijn mail/agenda/contacten op mijn macbook (inclusief aanpassen)?
Heb zelf een MBP late 2008 15 inch met 8GB en SSD (Samsung EVO 850) erin draaien op Yosemite en dat werkt prima en lekker snel. Op een gewone harde schijf is dat minder en zou ik het bij Mavericks houden.J.Appleseed schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 09:50:
[...]
Oke, dat is fijn om te horen. Welk OS draaide je er op? Yosemite of een eerdere versie?
Canon 550D | 50mm f/1.8 | 18-55mm | Tamron 70-300mm | EX-430-II
Hm oké, ik denk dat er aanvankelijk Yosemite op zal staan maar indien dat té traag is hou ik het wel bij Mavericks inderdaad. We shall see :-)Jurgen_V schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 11:32:
[...]
Heb zelf een MBP late 2008 15 inch met 8GB en SSD (Samsung EVO 850) erin draaien op Yosemite en dat werkt prima en lekker snel. Op een gewone harde schijf is dat minder en zou ik het bij Mavericks houden.
Bedankt voor jullie input trouwens!
[ Voor 3% gewijzigd door BleuZ op 28-03-2015 11:34 ]
Zet voordat je downgrade eerst eens wat transparantie en eye-candy opties uit. Dit kan flink schelen denk ik, zeker bij oudere systemen.J.Appleseed schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 11:33:
[...]
Hm oké, ik denk dat er aanvankelijk Yosemite op zal staan maar indien dat té traag is hou ik het wel bij Mavericks inderdaad. We shall see :-)
Bedankt voor jullie input trouwens!
Na 2,5 jaar zonder Apple, daarvoor een early-2008 MacBook, toch een nieuwe MacBook Pro 15" besteld. Lang getwijfeld omdat hij sinds 2013 niet echt beter meer is geworden en Haswell op zijn laatste poten loopt. Maar als ik naar de recente upgrade van de Pro 13" kijk verwacht ik geen wonderen van de 15" update rond juli. Moet flink veel video- en fotobewerken dus gegaan voor het standaard GT 750m model. Gelukkig nog wel eentje kunnen vinden waar de prijsverhoging nog niet is doorgevoerd, had nog een kortingscoupon liggen die in april afliep, btw kan er gelukkig af via het bedrijf. Best een goede koop zo! Heb er vooral enorm veel zin in, verschil met de huidige 3de generatie core i5 gaat wel flink zijn.
Enige waar ik een beetje van zou balen is als er over 3 maanden een GTX 950m/960m in komt te zitten (wat best logisch is natuurlijk), die toch wel echt beduidend sneller zijn dan de 750m.
Enige waar ik een beetje van zou balen is als er over 3 maanden een GTX 950m/960m in komt te zitten (wat best logisch is natuurlijk), die toch wel echt beduidend sneller zijn dan de 750m.
[ Voor 11% gewijzigd door ormagon op 29-03-2015 16:39 ]
Mail kun je instellen via IMAP. Contacten en agenda werken niet.. misschien CardDav en CalDav maar ik weet niet of Microsoft dat ondersteund met hun @live mailaccounts.Flexicon schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 09:57:
Momenteel heb ik een @live.nl adres met hierin mijn agenda, mail en contacten. Dit werkt echt super op mijn iPhone, echter krijg ik dit niet aan de praat op mijn macbook. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit ook werkt met mijn mail/agenda/contacten op mijn macbook (inclusief aanpassen)?
Binnen iOS werkt het wel omdat daar ActiveSync zit ingebakken.. in OS X niet.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Als je hem nodig hebt heb je hem nodig natuurlijkormagon schreef op zondag 29 maart 2015 @ 16:28:
Na 2,5 jaar zonder Apple, daarvoor een early-2008 MacBook, toch een nieuwe MacBook Pro 15" besteld. Lang getwijfeld omdat hij sinds 2013 niet echt beter meer is geworden en Haswell op zijn laatste poten loopt. Maar als ik naar de recente upgrade van de Pro 13" kijk verwacht ik geen wonderen van de 15" update rond juli. Moet flink veel video- en fotobewerken dus gegaan voor het standaard GT 750m model. Gelukkig nog wel eentje kunnen vinden waar de prijsverhoging nog niet is doorgevoerd, had nog een kortingscoupon liggen die in april afliep, btw kan er gelukkig af via het bedrijf. Best een goede koop zo! Heb er vooral enorm veel zin in, verschil met de huidige 3de generatie core i5 gaat wel flink zijn.
Ik zou geen spijt hebben van je aankoop iig
Als je nu niet durft te kopen, dan zal je bij de volgende versie dezelfde argumenten kunnen blijven aandragen toch? Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze nieuwe hardware uit gaan brengen dat opeens 2x zo snel is dus ik zou er niet van wakker liggen... Bovendien als je wacht op het volgende model moet je weer allemaal USB-D converters gaan kopen.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Daar heb je dan geluk mee gehad inderdaad. Maar het is compleet belachelijk dat je 250 euro extra moet betalen, voor een apparaat dat sowieso al behoorlijk aan de prijs is, om gebruik te mogen maken van 2 jaar extra garantie waar je als consument bij andere merken al 1 jaar extra hebt inbegrepen bij de aanschafprijs. Als 1 jaar na aankoop je een kapotte accu of staingate hebt dan siert dat de kwaliteit van de pro al niet, laat staan dat je dan nog niet eens geholpen wordt. Ik heb geen Apple Care, dus nu moet ik iedere dag bidden dat mijn Macbook een jaar na aanschaf niet ineens stuk gaatchengbondkwok schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:07:
Natuurlijk, dat is ook zo. Maar de 750m is een rebranded 650m die alweer uit maart 2012 stamt, 3 jaar oud. De Haswell i7 serie stamt alweer uit april 2013, 2 jaar oud. En het ontwerp van de Pro zelf is ook alweer bijna 3 jaar oud. Dit is wel simpelweg een model dat op zijn laatste benen loopt, daarom heb ik ook erg getwijfeld toen er en geen nieuwe versie, en geen prijsverlaging maar juist een prijsverhoging werd aangekondigd. Aan de andere kant gaat de performanceontwikkeling ook gewoon een stuk trager tegenwoordig. Zou natuurlijk alleen wel zonde zijn als ze in juli toch ineens met een nieuw en verbeterd ontwerp komen met dubbel zo sterke grafische kaart (950m) en veel betere batterijduur of veel kleinere footprint (denk Dell XPS 13).RobV schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:29:
Als je nu niet durft te kopen, dan zal je bij de volgende versie dezelfde argumenten kunnen blijven aandragen toch? Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze nieuwe hardware uit gaan brengen dat opeens 2x zo snel is dus ik zou er niet van wakker liggen... Bovendien als je wacht op het volgende model moet je weer allemaal USB-D converters gaan kopen.
Op de mbp verwacht ik niet enkel USB-C. Thunderbolt sowieso, 3,5mm pluggen en een mag-safe (usb-c kan het wattage niet leveren voor een pro).RobV schreef op zondag 29 maart 2015 @ 21:29:
Ik wacht zelf wel op een update. Als mijn 2011 straks terug is van reparatie heb ik een apparaat wat er welliswaar flink tegen aankan maar ik merk wel dat ik de kwaliteit van het retinascherm mis (ips met name).
Zelf verwacht ik een redesign met mogelijk een 14 of 16" variant (terug gasn naar vroeger met de 12-14-16 stappen van de powerbooks e.d). In een 14" kan een quad werken denk ik (zeker met een skylake).
Zou zomaar kunnen dat ze - nu schermproducenten steeds minder ruimte nodig hebben voor bezels - een inch meer in dezelfde footprint kunnen stoppen (kijk XPS13).
Heren,
Ik zit met het volgende:
Bij het open klappen van mijn rMBP 15" uit slaapstand wil het wel eens voorkomen dat het scherm een en max 2sec een grijs beeld geeft wat er niet echt lekker uitziet... Zijn dit videokaart issues?
Heb als het goed is nog garantie dus wil het even in beeld krijgen zodat ik het kan onderbouwen.
Ik zit met het volgende:
Bij het open klappen van mijn rMBP 15" uit slaapstand wil het wel eens voorkomen dat het scherm een en max 2sec een grijs beeld geeft wat er niet echt lekker uitziet... Zijn dit videokaart issues?
Heb als het goed is nog garantie dus wil het even in beeld krijgen zodat ik het kan onderbouwen.
Als hij uit mid-2012 tot begin 2013 komt heb je hetzelfde euvel als mijn MBPr.mfreriks schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:00:
Heren,
Ik zit met het volgende:
Hiervoor is een (selectief) repair programma:
https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/
Ik zeg selectief omdat mijn MBPr ondanks deze issues toch geweigerd wordt voor reparatie omdat hij door de fysieke videotest heenkomt zonder foutmelding.
Vanavond maar even kijken of mijne daar bij hoort met de "Controleer uw dekking" tool.GeeMoney schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:21:
[...]
Als hij uit mid-2012 tot begin 2013 komt heb je hetzelfde euvel als mijn MBPr.
Ik zeg selectief omdat mijn MBPr ondanks deze issues toch geweigerd wordt voor reparatie omdat hij door de fysieke videotest heenkomt zonder foutmelding.
gelijk maar de vraag stellen over het backup verhaal ( als die dan daadwerkelijk weg is.) Als ik met timemachine een backup maak. Neemt deze mijn windows partitie ook mee of dat niet?
Time Machine neemt de windows partitie niet mee.mfreriks schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:26:
[...]
Vanavond maar even kijken of mijne daar bij hoort met de "Controleer uw dekking" tool.
gelijk maar de vraag stellen over het backup verhaal ( als die dan daadwerkelijk weg is.) Als ik met timemachine een backup maak. Neemt deze mijn windows partitie ook mee of dat niet?
Verwijderd
Ik heb sinds dit weekend een rMBP 13 inch. Nu heb ik er al last van dat mijn "U" toets "plakt" als ik erop duw. Ik heb geen cola oid gemorst. Moet ik hiermee naar de Apple reseller of kan ik dit zelf oplossen? Het is enkel die toets en het is vooral de "voorzijde" van de toets.
Sinds dit weekend nieuwe? Absoluut dus niet zelf gaan knutselen!! Gewoon teruggaan. 1 fout van jouw kant en je garantie kan zomaar eens verdwenen zijn.
Signature van nature
Inderdaad lekker teruggaan, ik gok dat je direct een nieuwe mee krijgt gezien de korte tijd dat de "verstoring" is opgetreden.
Weddings are basically funerals with cake.
Verwijderd
Dan ga ik straks naar de winkel. Was ook niet van plan om er zelf extreme zaken mee te gaan doen, maar eens afkuisen ofzo sloot ik niet uit. Hopelijk fixen ze dat a la minute.
@Robinvdh5, hoezo een nieuwe meekrijgen? Ik gok op een nieuwe toets?
Keyboard zit in de topcase dus nee geen nieuwe toets.Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 11:01:
Dan ga ik straks naar de winkel. Was ook niet van plan om er zelf extreme zaken mee te gaan doen, maar eens afkuisen ofzo sloot ik niet uit. Hopelijk fixen ze dat a la minute.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Even ter informatie op mijn vraag,
Het lijk hier een beetje op:
http://i.ytimg.com/vi/NIS68LUDOPo/maxresdefault.jpg
Gaat na een 1 a 1.5 seconde weer naar normaal.
Het lijk hier een beetje op:
http://i.ytimg.com/vi/NIS68LUDOPo/maxresdefault.jpg
Gaat na een 1 a 1.5 seconde weer naar normaal.
Apple Care is aanvullende garantie. Wat je er in feite mee doet is de 1 jaar fabrieksgarantie die iedereen krijgt, verlengen met nog eens 2 jaar.Aghanim schreef op zondag 29 maart 2015 @ 22:13:
[...]
Daar heb je dan geluk mee gehad inderdaad. Maar het is compleet belachelijk dat je 250 euro extra moet betalen, voor een apparaat dat sowieso al behoorlijk aan de prijs is, om gebruik te mogen maken van 2 jaar extra garantie waar je als consument bij andere merken al 1 jaar extra hebt inbegrepen bij de aanschafprijs. Als 1 jaar na aankoop je een kapotte accu of staingate hebt dan siert dat de kwaliteit van de pro al niet, laat staan dat je dan nog niet eens geholpen wordt. Ik heb geen Apple Care, dus nu moet ik iedere dag bidden dat mijn Macbook een jaar na aanschaf niet ineens stuk gaat
Ook bij Apple heb je daarnaast gewoon garantie op basis van het consumentenrecht. En dat laatste is langer dan 2 jaar voor een laptop. Bidden is dus niet nodig.
Verwijderd
Zo, bij de Apple Reseller zei hij me dat ik contact moet opnemen met Apple zelf. Omdat hij nog geen maand oud is zal het waarschijnlijk gezien worden als fabrieksfout en hoogstwaarschijnlijk sturen ze een nieuwe op. Geen idee hoe het allemaal zal gaan, maar hopelijk zit ik (lees: kan ik) niet zonder laptop gedurende 2 weken.
Als ze gaan repararen is de doorlooptijd over het algemeen 5 werkdagen mits alles op voorraad is uiteraard
Een week zonder kan prima
Een week zonder kan prima
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Mijn Retina was zakelijk aangeschaft, waardoor ik geen claim kon doen op het consumentenrecht. Maar zelfs mét consumentenrecht doet Apple heel erg moeilijk.Tjoekie schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:28:
[...]
Apple Care is aanvullende garantie. Wat je er in feite mee doet is de 1 jaar fabrieksgarantie die iedereen krijgt, verlengen met nog eens 2 jaar.
Ook bij Apple heb je daarnaast gewoon garantie op basis van het consumentenrecht. En dat laatste is langer dan 2 jaar voor een laptop. Bidden is dus niet nodig.
Mijn scherm werd uiteindelijk onder Apple Care vervangen, maar bij thuiskomst (vrijdagavond) bleek dat ze de connectors van m'n WiFi kaart niet goed hadden aangesloten. Toen ik zaterdagochtend belde, werd mij eerst verteld dat dit 3-5 dagen duurde

Bij consumentenrecht wordt de bewijslast in principe ook omgedraaid. Bij fabrieksgarantie is het aan Apple om te bewijzen dat het niet onder de garantie valt, kunnen ze dat niet wordt het gerepareerd. Bij consumentenrecht is het in principe zo dat jij als als consument aannemelijk moet maken dat je geen degelijk product hebt gehad. Apple probeert hier onderuit te komen, en veel mensen geven het op nadat Apple even "moeilijk" doet, en veel mensen weten het niet. Maar als je door blijft zetten wordt het meestal alsnog gerepareerd - tenzij het natuurlijk schade betreft wat door de consument veroorzaakt is.
Ik had de indruk dat het geen enkele zin heeft om juridische stappen te nemen tegenover Apple wanneer bijvoorbeeld na 1.5 jaar (of juist na 2 jaar wanneer de EU garantie voorbij is) een defect wordt geconstateerd wat niet aan user abuse te verwijten is (CPU stuk, strepen door het beeld etc.).
Voor zover ik het begrijp is de EU garantie erop gebaseerd dat een product op onze markt van dusdanig goede kwaliteit moet zijn dat het een minimale periode zonder vertoon van enig technisch defect moet kunnen opereren. Haalt het product dat niet, dan heb je als consument het wettelijke recht om de producent/winkel te beroepen zijn teringtroep terug te nemen en jouw product kosteloos te repareren/vernieuwen. Als er ná die periode zich een technisch defect voordoet, wordt dat niet meer geweten aan het het feit dat de producent/winkel je een kudtproduct heeft verkocht wat gewoon snel kapot gaat, maar dat het product door pure toeval (lees: botte pech) kapot is gegaan. Je hebt als consument dan geen recht meer om een defect te wijten aan de te lage kwaliteit van het product.Aghanim schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:43:
... (of juist na 2 jaar wanneer de EU garantie voorbij is) een defect wordt geconstateerd wat niet aan user abuse te verwijten is (CPU stuk, strepen door het beeld etc.).
Het idee erachter is, denk ik, dat wanneer een product vanaf den beginne al van slechte kwaliteit is, deze dan binnen een bepaalde tijd al kapot zou moeten gaan.
Deze periode is in de EU ingesteld op twee jaar. Het lijkt kort, maar ik vind het ergens wel logisch. Des te langer die periode is, des te lager de zekerheid wordt dat je kunt stellen dat een defect voor 100% aan de producent te wijten is. Wiens schuld is het nou dat er na 3 of 4 jaar ineens iets kapot gaat aan je computer?
Verwijderd
Hallo
Ik had nog een vraagje i.v.m. de batterij en laden van de rMBP 13 inch 2015.
Ik lees heel wat tegenstrijdige info hierover. Om het overzichtelijker te houden deel ik mijn vraag in in enkele puntjes:
1) kan het kwaad om hem overnacht te laten opladen? Laten we zeggen dat ik nu op 30% zit en hem dan oplaadt zodat hij klaar is voor een nieuwe (school)dag. Of blijf ik er beter bij en ontkoppel ik de MagSafe van zodra hij groen wordt?
2) Wat is het beste voor de batterij? Hem bv. elke nacht opladen en dan overdag op batterij gebruiken (ook al zit je binnen bereik van lader) of hang je hem best zo vaak mogelijk aan de lader?
3) Is het daadwerkelijk "slecht" om hem te gebruiken tot iets van 25% overblijft en hem dan op te laden?
4) Kan het kwaad om hem te gebruiken tijdens opladen?
Vandaag was mijn eerste dag voor schoolgebruik en ik zit momenteel op een 31% en had hem dus deze nacht volledig opgeladen. Ben nu dus van plan om hem nu vannacht weer op te laden en dan morgen weer te gebruiken tot hij iets in de regio 20 a 30% heeft om hem dan weer op te laden. Is dit het beste volgens jullie?
Tl;dr: gebruik ik best mijn MBP telkens tot hij iets in regio 20 a 30% heeft om hem dan op te laden (al dan niet overnacht) of hang ik hem best zoveel mogelijk aan de lader (iets wat mijn vorige laptop niet echt ten goede kwam).
alvast bedankt voor uitleg/geruststelling
Ik had nog een vraagje i.v.m. de batterij en laden van de rMBP 13 inch 2015.
Ik lees heel wat tegenstrijdige info hierover. Om het overzichtelijker te houden deel ik mijn vraag in in enkele puntjes:
1) kan het kwaad om hem overnacht te laten opladen? Laten we zeggen dat ik nu op 30% zit en hem dan oplaadt zodat hij klaar is voor een nieuwe (school)dag. Of blijf ik er beter bij en ontkoppel ik de MagSafe van zodra hij groen wordt?
2) Wat is het beste voor de batterij? Hem bv. elke nacht opladen en dan overdag op batterij gebruiken (ook al zit je binnen bereik van lader) of hang je hem best zo vaak mogelijk aan de lader?
3) Is het daadwerkelijk "slecht" om hem te gebruiken tot iets van 25% overblijft en hem dan op te laden?
4) Kan het kwaad om hem te gebruiken tijdens opladen?
Vandaag was mijn eerste dag voor schoolgebruik en ik zit momenteel op een 31% en had hem dus deze nacht volledig opgeladen. Ben nu dus van plan om hem nu vannacht weer op te laden en dan morgen weer te gebruiken tot hij iets in de regio 20 a 30% heeft om hem dan weer op te laden. Is dit het beste volgens jullie?
Tl;dr: gebruik ik best mijn MBP telkens tot hij iets in regio 20 a 30% heeft om hem dan op te laden (al dan niet overnacht) of hang ik hem best zoveel mogelijk aan de lader (iets wat mijn vorige laptop niet echt ten goede kwam).
alvast bedankt voor uitleg/geruststelling
Het is een moderne batterij en die kunnen tegen dit soort dingen. Er zit een beveiliging in dat de batterij niet wordt doorgeladen wanneer hij "vol" is en aan netstroom hangt. Daarbij laat OS X de batterij als 100% zien wanneer hij tussen de 95-100% is, zodat hij niet kleine beetjes gaan opladen wanneer je bijvoorbeeld van lokaal wisselt of naar huis gaat en daar weer verder gaat op netstroom.
Ik gebruik zelf mijn rMBP zoveel mogelijk op netstroom en heb na 2.5 jaar nog een design capacity van rond de 96% (schommelt, kalibreren helpt) met een kleine 150 aan load cycles. Het gebruiken tijdens het opladen kan absoluut geen kwaad. Mijn lader is 85W en normaal gebruik slurpt de MacBook slechts rond de 20W (gemeten met coconutBattery). Enkel wanneer de batterij echt bijna of helemaal leeg was - wat je overigens het beste kan vermijden - zou ik hem even een paar minuten laten rusten.
Als ik uit eigen ervaring spreek zou ik zeggen gebruik hem zoals jij dat prettig vind, maar gebruik gewoon netstroom wanneer dat aanwezig is, en laat hem ten minste een keer per maand een hele load cycle doorgaan. Dus van 100% naar rond de 5%, en vervolgens helemaal opladen en nog even een paar uur aan het stroom late hangen.
Enkel bij oudere batterijen en bij de meer goedkopere Laptops heb je problemen met de batterij wanneer je hem vaak aan het netstroom hebt hangen. Bij de (huidige) MacBooks heb je dat probleem niet meer.
Ik gebruik zelf mijn rMBP zoveel mogelijk op netstroom en heb na 2.5 jaar nog een design capacity van rond de 96% (schommelt, kalibreren helpt) met een kleine 150 aan load cycles. Het gebruiken tijdens het opladen kan absoluut geen kwaad. Mijn lader is 85W en normaal gebruik slurpt de MacBook slechts rond de 20W (gemeten met coconutBattery). Enkel wanneer de batterij echt bijna of helemaal leeg was - wat je overigens het beste kan vermijden - zou ik hem even een paar minuten laten rusten.
Als ik uit eigen ervaring spreek zou ik zeggen gebruik hem zoals jij dat prettig vind, maar gebruik gewoon netstroom wanneer dat aanwezig is, en laat hem ten minste een keer per maand een hele load cycle doorgaan. Dus van 100% naar rond de 5%, en vervolgens helemaal opladen en nog even een paar uur aan het stroom late hangen.
Enkel bij oudere batterijen en bij de meer goedkopere Laptops heb je problemen met de batterij wanneer je hem vaak aan het netstroom hebt hangen. Bij de (huidige) MacBooks heb je dat probleem niet meer.
Ik heb sinds nov 2014 een mid2014 rMBP 13" in bezit. En eigenlijk sinds dag 1 sowieso slecht wifi bereik, connectie valt weg of de doorvoer is gewoon 0. In Mavericks lijkt het mee te vallen, maar Yosemite is gewoon drama op wifi gebied. Heeft iemand hier enige oplossingen voor, of is dit een bekend probleem?
Verder heb ik ook ontzettend vaak te maken met de bekende gekleurde "strandbal" die blijft draaien. Vanaf het begin ook heel vaak te maken gehad met de strandbal en tot op heden nog steeds. Moet ik terug langs de winkel? Of is dit geen probleem dat de strandbal vaak voorbij komt bij echt totaal licht gebruikt (thuis gebruik)
Verder heb ik ook ontzettend vaak te maken met de bekende gekleurde "strandbal" die blijft draaien. Vanaf het begin ook heel vaak te maken gehad met de strandbal en tot op heden nog steeds. Moet ik terug langs de winkel? Of is dit geen probleem dat de strandbal vaak voorbij komt bij echt totaal licht gebruikt (thuis gebruik)
Hier sluit ik me bij aan. Ik denk eigenlijk nooit aan de batterij, mijn MacBook is standaard aangesloten op netvoeding en ik kijk nooit naar het percentage of de resterende duur voordat ik de lader aansluit. De batterij heeft nu na een jaar nog 101% van de capaciteit
Het scheelt natuurlijk wel dat ik batterijduur niet belangrijk vind. Een uur zonder lader zou voor mij al genoeg zijn. Ik vind de batterij vooral handig omdat de laptop daarmee tijdens vervoer niet uit hoeft.
Verder denk ik: tegen de tijd dat de batterij echt versleten is, haal ik wel een nieuwe. In het ergste geval kost dat dan na een jaar honderd euro. Liever dat dan me elke keer druk moeten maken over de juiste zorg voor de batterij, daar wil ik gewoon geen tijd en energie in steken.
Maar voorlopig houdt deze batterij het nog wel even uit en ik heb ook voor mijn vorige laptops nog nooit een nieuwe batterij hoeven kopen
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Niet teveel over nadenken inderdaad. Zijn goede batterijen met beveiliging aan alle kanten. Gewoon gebruiken zoals jij het prettig vindt. En aan de stekker hangen terwijl je werkt spaar je de batterij juist mee, omdat hij de stroom dan om de batterij heen leidt en direct aan de laptop voert (zodra de accu opgeladen is).
Verwijderd
Wel ik zat er vooral mee in omdat ik mijn vorige laptop ook constant op netvoeding gebruikte en ik wel degelijk merkte dat de levensduur van de batterij achteruit ging. Verder is battery life voor mij wel belangrijk aangezien er in de aula's niet steeds stopcontacten voor handen zijn.
Ik dacht hem gewoon te gaan gebruiken zoals mijn smartphone eigenlijk. Die hang ik (ondanks dat het binnen bereik is) ook niet altijd aan de lader en ik merk dat batterij zo ook redelijk blijft. Ik laad die overigens ook iedere nacht gewoon op.
Ik dacht hem gewoon te gaan gebruiken zoals mijn smartphone eigenlijk. Die hang ik (ondanks dat het binnen bereik is) ook niet altijd aan de lader en ik merk dat batterij zo ook redelijk blijft. Ik laad die overigens ook iedere nacht gewoon op.
Heb het even nagekeken en ik zie het volgende : Reparaties en servicedekking: Consumentenwetgeving mogelijk van toepassingGeeMoney schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:21:
[...]
Als hij uit mid-2012 tot begin 2013 komt heb je hetzelfde euvel als mijn MBPr.
Ik kan een reparatie aanvragen via de bovenstaande optie. Alleen vraag ik me af hoe dit gaat? moet ik hiervoor naar Amsterdam (en ook voor die fysieke videotest?)? Moet ik m'n rmbp opsturen? Is het een optie om ook eerst te kijken wat de Mediamarkt aanbiedt?
b.v.d!
Consumentenwetgeving moet je aanspraak op laten maken door je retailer of de Apple Store (afhankelijk van hoe oud hij is en waar hij gekocht is).mfreriks schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:32:
[...]
Heb het even nagekeken en ik zie het volgende : Reparaties en servicedekking: Consumentenwetgeving mogelijk van toepassing
Ik kan een reparatie aanvragen via de bovenstaande optie. Alleen vraag ik me af hoe dit gaat? moet ik hiervoor naar Amsterdam (en ook voor die fysieke videotest?)? Moet ik m'n rmbp opsturen? Is het een optie om ook eerst te kijken wat de Mediamarkt aanbiedt?
b.v.d!
Deze stap ga ik dus nu ook ondernemen maar dan moet ik hem wel 3 weken kunnen missen.
Zelfde probleem hier...Tweaker010 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:03:
Ik heb sinds nov 2014 een mid2014 rMBP 13" in bezit. En eigenlijk sinds dag 1 sowieso slecht wifi bereik, connectie valt weg of de doorvoer is gewoon 0. In Mavericks lijkt het mee te vallen, maar Yosemite is gewoon drama op wifi gebied. Heeft iemand hier enige oplossingen voor, of is dit een bekend probleem?
Hiervoor een 2011 MBA gehad (OS X Mavericks), die voelde echt veel en veel sneller aan dan de 2014 rMBP (Yosemite).
De Machine zou echt stukken sneller moeten zijn (4GB tov 8GB, snellere processor, etc). Het probleem zit dus waarschijnlijk in het OS.
Ik heb hier zelf de 2015 MBPr (13") en zie de strandbal erg weinig. Ik vind hem wel stroperig met overgangsanimaties maar programma's zelf draaien erg snel en starten rap op.SquareOne schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:10:
[...]
Zelfde probleem hier...
Hiervoor een 2011 MBA gehad (OS X Mavericks), die voelde echt veel en veel sneller aan dan de 2014 rMBP (Yosemite).
De Machine zou echt stukken sneller moeten zijn (4GB tov 8GB, snellere processor, etc). Het probleem zit dus waarschijnlijk in het OS.
Ik heb hier ook steeds vaker last van op mijn rMBP 2014 (Yosemite). Het is gelukkig nog niet echt enorm storend...but were getting there. Ik hoop nog steeds stiekum op een (of meerdere) update(s) met oplossingen.Tweaker010 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 00:03:
Ps ik vraag mij hardop nog even af of een complete factory reset misschien nog een uitkomst zou bieden. Ik heb update gedaan van Mavericks naar Yosemite. Blijft natuurlijk een trut-oplossing, maar goed.
[ Voor 9% gewijzigd door dafmay op 31-03-2015 15:17 ]
Ik heb een aantal keren een clean install gedaan (factory reset) en telkens geupdate naar Yosemite, daarna weer clean install en downgrade naar Mavericks. Maar helpen doet het niet.dafmay schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:10:
[...]
Ik heb hier ook steeds vaker last van op mijn rMBP 2014 (Yosemite). Het is gelukkig nog niet echt enorm storend...but were getting there. Ik hoop nog steeds stiekum op een (of meerdere) update(s) met oplossingen.
Ps ik vraag mij hardop nog even af of een complete factory reset misschien nog een uitkomst zou bieden. Ik heb update gedaan van Mavericks naar Yosemite. Blijft natuurlijk een trut-oplossing, maar goed.
Ok dank voor het laten weten, dan hoef ik daar geen onnodige moeite&tijd in te stoppen.Tweaker010 schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:56:
[...]
Ik heb een aantal keren een clean install gedaan (factory reset) en telkens geupdate naar Yosemite, daarna weer clean install en downgrade naar Mavericks. Maar helpen doet het niet.
Ik heb ook last van dit probleem. Het gekke is, ik heb dit ook op mijn ipad air 2...dafmay schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 15:10:
[...]
Ik heb hier ook steeds vaker last van op mijn rMBP 2014 (Yosemite). Het is gelukkig nog niet echt enorm storend...but were getting there. Ik hoop nog steeds stiekum op een (of meerdere) update(s) met oplossingen.
Ik heb last van dit probleem met de Bootcamp 5.1.5621 drivers. Ik heb de drivers zowel via Apple's website gedownload als de Bootcamp Assistent, maar beiden geven hetzelfde probleem. Heeft iemand dit probleem ook? Zoeken op de foutcode geeft geen duidelijke oplossingen.

[ Voor 8% gewijzigd door chengbondkwok op 01-04-2015 09:53 ]
Ik twijfel om een Apple MacBook Pro Retina 13 (Early 2015) te halen. Ik studeer software engineering en werk met Netbeans, Android Studio en Xcode.
Echter twijfel ik over de CPU.
Het basis model heeft een i5 5257U 2.7 GHz.
Voor €100 extra kan ik de 5287U 2.9 Ghz krijgen.
En voor € 350 krijg ik de i7 5557U 3.1 GHz.
Wat raden jullie aan? Ga ik bijvoorbeeld veel merken van de upgrade naar de 2.9 Ghz of is het basismodel goed genoeg?
Wat raden jullie aan? Ga ik bijvoorbeeld veel merken van de upgrade naar de 2.9 Ghz of is het basismodel goed genoeg?
Verwijderd
Interessante vraag; ik zit met dezelfde twijfel. De upgrades zijn duur, en zie je wel degelijk een significante winst in performantie. Daarnaast, is een upgrade van i5 naar i7 niet ongunstig voor battery life? Geen idee of dit een impact heeft...ndthien schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:07:
...
Apple vraagt goed geld van mensen die vermoeden onvoldoende processorkracht in huis te halen. Het is een vrije keuze, maar ikzelf zou de meerprijs in eigen zak houden. Met dat geld heb je al 30% van je budget te pakken voor de Macbook 2017.
Ik zou ook geen extra geld uitgeven aan die extra processorkracht. Ik studeer ook software engineering en ik werk nog op een macbook uit 2009. Dat gaat nog ok (langzaam aan vervanging toe helaas)
Ik zou eerder dat geld dat je overhoud in een tweede scherm steken als je thuis werkt.
Ik zou eerder dat geld dat je overhoud in een tweede scherm steken als je thuis werkt.
http://www.mediamarkt.nl/...0,1795821.html?langId=-11ndthien schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:07:
Ik twijfel om een Apple MacBook Pro Retina 13 (Early 2015) te halen. Ik studeer software engineering en werk met Netbeans, Android Studio en Xcode.
mocht je genoegen nemen aan een kleine SSD zou ik voor deze gaan. Betere processor en een flink lagere prijs.
https://www.youtube.com/@droommotor
Ik snap je betere processor niet helemaal?
De i5 5257U 2,7GHz die in de nieuwe rMBP zit, is beter dan de i5 2,8GHz die in de rMBP van jouw linkje zit.
Het is daarentegen wel een goede deal.
De i5 5257U 2,7GHz die in de nieuwe rMBP zit, is beter dan de i5 2,8GHz die in de rMBP van jouw linkje zit.
Excuses, nuance was misschien nodig. Het is een processor die geupgrade is tegenover de normale 2014.RnB schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:39:
Ik snap je betere processor niet helemaal?
Zelf vorige week besteld i.p.v. een 2015 versie. De 250 euro meerprijs was het me niet waard.
https://www.youtube.com/@droommotor
Haha toen ik software engineering studeerde hadden we nog geen laptops, en het snelste dat je thuis kon hebben was een Pentium-5. De tijden zijn (gelukkig) wel veranderd.Frank!in schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:55:
Ik zou ook geen extra geld uitgeven aan die extra processorkracht. Ik studeer ook software engineering en ik werk nog op een macbook uit 2009. Dat gaat nog ok (langzaam aan vervanging toe helaas)
Maar effe serieus: ik kan me nauwelijks voorstellen dat je als student een laptop met een top-end CPU NODIG hebt. Ja tuurlijk, het is fijn. En het is al helemaal fijn dat je als student €300 over hebt om er ueberhaupt over na te denken. Ik heb voor mijn werk zelf een rMBP late 2013 met 16Gb ram en 512Gb SSD gekocht, ja ik heb de i7 maar het gebeurt echt maar superzelden dat ik die CPU power écht nodig heb. Nou en, dan duurt het compileren 3 seconden langer: weet je hoeveel bier je kunt kopen voor €300 ? En ik ga helemaal mee in het advies om dat eventueel te investeren in een 2e scherm..
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Ik vind het al ongelofelijk om te zien wat studenten en scholieren tegenwoordig aanschaffen (of door ouders wordt aangeschaft). De duurste laptop (Macbook) met vaak hoge specs, ipv een veel goedkoper ander merk met dezelfde specs. Tijden zijn inderdaad wel veranderd en de look&feel is tegenwoordig een grote factor haha 
Ps ik doen er zelf natuurlijk lekker aan mee, maar ik ben dan ook iemand met een baan en kan het mij makkelijk veroorloven.
Ps ik doen er zelf natuurlijk lekker aan mee, maar ik ben dan ook iemand met een baan en kan het mij makkelijk veroorloven.
[ Voor 16% gewijzigd door dafmay op 01-04-2015 12:06 ]
Kwestie van een goede bijbaan hebben, en/of slim met je geld omgaan (sparen).dafmay schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:05:
Ik vind het al ongelofelijk om te zien wat studenten en scholieren tegenwoordig aanschaffen (of door ouders wordt aangeschaft). De duurste laptop (Macbook) met vaak hoge specs, ipv een veel goedkoper ander merk met dezelfde specs. Tijden zijn inderdaad wel veranderd en de look&feel is tegenwoordig een grote factor haha
Uiteraard, en nogmaals ik kraak het niet af, ben slechts nogal verbaasd. Een rMBP kost je al snel minimaal eur 1.200, en vaak richting eur 1.500 (en nog veel hoger is prima mogelijk als het op 15" model gaat). Ja bijbaantjes en sparen is leuk, maar dan moet je flink aanzetten én daarbij een hoop andere zaken laten schieten vermoed ik omdat er immers geen geld meer voor is. Zijn alle studenten met MBP toevallig geheel-onthouders? Ik bedoel er zullen maar bar weinig centen overblijven voor de biertjes enzScrtz schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:11:
[...]
Kwestie van een goede bijbaan hebben, en/of slim met je geld omgaan (sparen).
Maar goed...off topic. Blijf het verbazingwekkend vinden...
Ikzelf gebruik de 2014 instap model voor web en app dev. Enige probleem is slechts 8Gb geheugen wat met chrome per direct vol zit.ndthien schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:07:
Beter haal je 16Gb ram dan een marginaal snellere processor (aangezien het instap model snel zat is).
Als er een nieuwe iris in de nieuws MB zit, zou ik dat een belangrijkere reden vinden om een 2015 model te kopen dan de marginaal snellere (en significant duurdere) CPU's.
Desalniettemin geld voor mij bij Mac
RAM>GPU>CPU
[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 01-04-2015 12:20 ]
Verwijderd
De nieuwste MBPr 13 inch zou ik zeker doen, helemaal wanneer je op termijn(?) een groot scherm (4k misschien wel) daar aan wilt hangen. Wat wel zo lekker werkt wanneer je met programmeren bezig bent.ndthien schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:07:
CPU maakt niet zo heel veel uit. Kunt beter voor meer RAM kiezen in mijn ogen.
Als jij de laatste keer herinnert dat je je CPU tot het uiterste dreef, er op moest wachten en dan dacht dat die 10% sneller veel zou uitmaken...ndthien schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:07:
Dagelijks gebruik merk je het niet en als je iets gaat renderen of ander zwaar CPU werk gaat doen moet je toch sowieso wachten, of 10% minder lang wachten dan 100/350 euro waard is?
Ik heb nog nooit last gehad van een Apple met te weinig cpu power, zeker niet de marginale upgrades die apple je geeft voor een exorbitant hogere meerprijs. RAM zou ik gelijk naar de 16GB trappen in een rMBP, temeer als je van jezelf weet dat je een 'poweruser'* bent, toen ik een 8GB retina had gekocht had ik na een maandje al spijt 
Tegen de tijd dat een 2,7GHZ niet meer snel genoeg is voor je, is een 2,9GHZ dat ook niet. Het gaat hier om 7% meer power, dat gaat echt het grote verschil niet maken, beide procs maxen dan wel.
Als ik nu een macbook pro 13" zou kopen, zou het een 16GB RAM + 256GB SSD zijn, ongeacht welke proc daar bij hoort. Met name die RAM zou het eerste zijn wat ik zou doen.
Wil je een betere proc, omdat de 13" het niet trekt? Probeer dan een 15" retina, of wacht op een nieuwe lijn intel's.
*In mijn ogen iemand die meer doet met een mac dan office/internet/mail, zoals fotograaf, programmer, devver, etc
Tegen de tijd dat een 2,7GHZ niet meer snel genoeg is voor je, is een 2,9GHZ dat ook niet. Het gaat hier om 7% meer power, dat gaat echt het grote verschil niet maken, beide procs maxen dan wel.
Als ik nu een macbook pro 13" zou kopen, zou het een 16GB RAM + 256GB SSD zijn, ongeacht welke proc daar bij hoort. Met name die RAM zou het eerste zijn wat ik zou doen.
Wil je een betere proc, omdat de 13" het niet trekt? Probeer dan een 15" retina, of wacht op een nieuwe lijn intel's.
*In mijn ogen iemand die meer doet met een mac dan office/internet/mail, zoals fotograaf, programmer, devver, etc
[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 01-04-2015 14:02 ]
Bedankt voor het advies allen! Mijn twijfels zijn nu wel weer weg 
De processor in het basismodel is, zo te horen, snel genoeg. RAM, in mijn geval, het liefst 16gb en SSD ga ik voor 256gb.
De processor in het basismodel is, zo te horen, snel genoeg. RAM, in mijn geval, het liefst 16gb en SSD ga ik voor 256gb.
Nah, maar het merendeel dat geen IT gerelateerde studie doet weten dat ze op een Apple laptop studenten korting krijgen. Dat verkoop overigens ook makkelijk aan de ouders.dafmay schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:18:
[...]
Uiteraard, en nogmaals ik kraak het niet af, ben slechts nogal verbaasd. Een rMBP kost je al snel minimaal eur 1.200, en vaak richting eur 1.500 (en nog veel hoger is prima mogelijk als het op 15" model gaat). Ja bijbaantjes en sparen is leuk, maar dan moet je flink aanzetten én daarbij een hoop andere zaken laten schieten vermoed ik omdat er immers geen geld meer voor is. Zijn alle studenten met MBP toevallig geheel-onthouders? Ik bedoel er zullen maar bar weinig centen overblijven voor de biertjes enz
Maar goed...off topic. Blijf het verbazingwekkend vinden...
(en een 13" MBP is erg handing in de tas / trein
ontopic, ik studeer inmiddels al 4 jaar niet meer maar heb het gevoel dat de prijzen van de Macbooks sindsdien toch behoorlijk zijn gestegen.
[ Voor 7% gewijzigd door Bossie op 01-04-2015 14:38 ]
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Verwijderd
De prijzen van de MBPr 13 inch vind ik inderdaad ook best wel behoorlijk gestegen. Voor de goedkoopste uitvoering met 128GB SSD en 16GB RAM mag je zo maar even €1649,- aftikken. Of €1449,- voor het model met 8GB RAM.
Bepaald geen geringe bedragen.
Bepaald geen geringe bedragen.