Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Ben het deels wel met je eens hoor! Degelijkheidsniveau en duurzaamheid mag weer een tandje omhoog/marge iets lager voor Apple!B2 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:06:
[...]
Het doet er niet toe of het de Telegraaf is of een journalistiek hoogstaand diepteonderzoek. Het gaat om de media exposure in dit soort gevallen. Liever een nietszeggend bericht wat door 100 man gelezen wordt dan niks. Op Tweakers heb ik bijvoorbeeld nog niks gezien hierover.
Normaal is voornamelijk Apple altijd degene die alles met media exposure doet (en goed). Maar voor issues waar de gebruiker soms diep in de buidel moet tasten mogen ze wel iets vaker het boetekleed aan gaan trekken met de ...bijbehorende... media exposure?
Kom op Apple
NRG
kevinl schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:19:
[...]
Volgens mij hebben wij een of ander backdoor opengezet voor iedereen.
Nee hoor, de strings worden op diverse (apple en overige) websites genoemd.
Lol, maak je niet druk. Je leest alleen maar informatie uit.kevinl schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:19:
[...]
Volgens mij hebben wij een of ander backdoor opengezet voor iedereen.
Post de uitkomst eens van het commando?
En heb je de developer tools geinstalleerd staan?
Met de 1e string :
@.`0 6
Color LCD
Met de 2e string :
????????0?xo??UL?%
PT?h??@.`0 6??Color LCD
Iemand een idee hoe dit te interpreteren?
[ Voor 50% gewijzigd door dafmay op 20-03-2015 15:36 . Reden: was de quote vergeten ]
ja de tool is geinstalleerd.GeeMoney schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:21:
[...]
Lol, maak je niet druk. Je leest alleen maar informatie uit.
Post de uitkomst eens van het commando?
En heb je de developer tools geinstalleerd staan?
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Zoals ik deze week eerder in iPhone 5S ervaringen&discussie topic poste doe ik dit ook al zeker 5 jaar met een tiental HP laptops... eens per 2 maanden. (Training laptops die veelvuldig "misbruikt" worden) Wel zo fris hè
NRG
De oplaadpinnen in de Mag Safe zijn in het begin goud, maar zijn nu verkleurd en zijn zwart geworden? Kan dit kwaad of is dit gebruikelijk bij een macbook.
Ik gebruik mijn macbook voornamelijk aan de oplader om de batterij zo te besparen. Hij is altijd 100% zeg maar.
Ik heb een macbook pro 15inch late 2013. Hieronder een foto van wat ik bedoel.
Foto
Dat is niet het geval geweest. Kan het komen omdat die soms zo warm wordt?cardwizard schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 17:32:
Dat ziet er uit alsof er een kortsluiting is geweest
Die heeft inderdaad wel een keer een dwars- of langs- overspanning mogen incasseren.cardwizard schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 19:27:
Lijkt me niet , ziet er echt uit als sluiting , je ziet ook een zwarte "uitslag" op de stekker zitten , zo'n stopcontact heb ik ook ergens
@ ydgy. Een keer een flinke onweersklap. Er is niks kapot, op 1 ding na bij mij was een mobo (bolle condensator) einde leven. Bij jou is erger nog voorkomen, met dit alsmresultaat.
NRG
In de winkel vond ik het verschil nog wel meevallen, maar nu ik er een tijdje mee gewerkt heb. Wow. Het contrast en de kleuren zijn verschrikkelijk mooi. Wat ik voornamelijk fijn vind is dat ik de resolutie nu gewoon omhoog kan gooien. Ik vond het op de Air altijd jammer dat ik vast zat aan die lage resolutie (er waren wel oplossingen voor, maar dan werd je scherm wazig). Ik draai de mac nu op 1680x1050 en dat is voor mijn ogen en deze schermgrote precies goed.
Ik ben benieuwd wanneer ze de macbook pro's gaan updaten met het nieuwe toetsenbord, speakers en schanier. Ik zie geen reden waarom ze dit niet zouden doen. Ik kan in ieder geval weer even vooruit.
Intel Iris Graphics 6100
Dual display and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 3840 by 2160 pixels on up to two external displays, both at millions of colors.
Thunderbolt digital video output
Native Mini DisplayPort output
DVI, VGA, dual-link DVI, and HDMI output supported using Mini DisplayPort adapters (sold separately)
HDMI video output
Support for 1080p resolution at up to 60Hz
Support for 3840-by-2160 resolution at 30Hz
Support for 4096-by-2160 resolution at 24Hz
Om mijn twee DVI schermen aan te sturen (voor de momenten dat ik niet onderweg ben) wilde ik twee mini-displayport naar DVI adapters erbij bestellen. Kan iemand bevestigen of dit gaat werken?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
dit is dus het probleem wat ik ervaar:GerardVanAfoort schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:58:
[...]
Inderdaad bezoekje aan de Store! Maar boosterbosch heeft dus een retina 13" met Intel graphics..
Weet jij of er meer retina eigenaren zijn die dit ook met Intel graphics ervaren?
[video]https://youtu.be/qdae0nBbHVY[/video]
OS X opnieuw geïnstalleerd, SSD vervangen door transcend model. PRAM en SMC reset gedaan, niks verhelpt het probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door boosterbosch op 21-03-2015 14:17 ]
Verwijderd
Op de officiële Apple Support forum is menigeen hier ook mee bezig: http://discussions.apple..../4990702?start=0&tstart=0dafmay schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:22:
[...]
Met de 1e string :
@.`0 6
Color LCD
Met de 2e string :
????????0?xo??UL?%
PT?h??@.`0 6??Color LCD
Verwijderd
Poste de output van dit eens:dafmay schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:22:
[...]
Met de 1e string :
@.`0 6
Color LCD
Met de 2e string :
????????0?xo??UL?%
PT?h??@.`0 6??Color LCD
1
| ioreg -lw0 | grep "EDID" |
Gaat me voornamelijk om de hele lange getallen reeks (hex), maar even volledig voor het gemak.
Istiesander0 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 16:33:
[...]
Poste de output van dit eens:
code:
1 ioreg -lw0 | grep "EDID"
Gaat me voornamelijk om de hele lange getallen reeks (hex), maar even volledig voor het gemak.
| | | | | | "FeatureControl" = {"DynamicRingTables"=0,"UseProgrammedCoefficients"=0,"GPUInterruptHandling"=1,"UseInterruptFilter"=1,"EDPDownSpreadDisable"=0,"FastDisplayDetectDisable"=0,"SpreadON"=1,"enable8kmode"=1,"PowerStates"=1,"IgnorePanelTimings"=0,"GammaAdjustDisable"=0,"IsC8Permitted"=0,"RCxEIModeEnable"=1,"EnableDeepDisplay"=1,"MaximumSelfRefreshLevel"=3,"DPM"=1,"lp3enable"=1,"ASRDisable"=0,"Gamma"=1,"noapertureaccess"=0,"EnableConnectionState"=1,"CachedEDIDDisable"=0,"FBC"=1,"Watermarks"=1,"RenderStandby"=1,"SetRC6Voltage"=0}
| | | | | | "IODisplayEDID" = <00ffffffffffff00061018a00000000030160104a51d1278026fb1a7554c9e250c505400000001010101010101010101010101010101e26800a0a0402e60302036001eb31000001a000000fc00436f6c6f72204c43440a2020200000001000000000000000000000000000000000001000000000000000000000000000000063>
Beste allen,B2 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:52:
Geweldig.. Apple heeft de discussie op discussions.apple.com gesloten m.b.t. de vlekken op de Retina varianten en doet het af als een cosmetisch issue, dus geen garantie.
En dat voor een machine die je vaak ook om het design kiest. Inmiddels op Staingate.org al bijna 700 aanmeldingen. Op deze Facebook Groep zijn diverse voorbeelden te zien.
Diverse sites (oa heise.de en macrumors) hebben al bericht over stagnatie, jammergenoeg Tweakers nog niet. Ondanks een nieuwstip.
Zojuist terug van de Apple Store Amsterdam gekomen. Aan de genius bar heb ik laten zien dat de coating los begint te komen. Zo erg was het bij mij nog niet aanwezig (zie eerdere posts), maar onder bepaalde hoeken was de toetsenbordafdruk op scherm al zichtbaar.
Anywho, eenmaal bij Genius Bar deden zij er helemaal NIET moeilijk. Mijn scherm wordt gratis vervangen. Waarschijnlijk omdat ik Apple care heb. De medewerkster moest eerst w met de manager overleggen. Zie ook het bewijs:

Reparatieduur: 3-5 dagen
[ Voor 7% gewijzigd door Cardwizard op 21-03-2015 17:25 ]
Ik ben benieuwd, ik heb voor komende donderdag een afspraak staan.Gediminas schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 16:44:
[...]
Beste allen,
Zojuist terug van de Apple Store Amsterdam gekomen. Aan de genius bar heb ik laten zien dat de coating los begint te komen. Zo erg was het bij mij nog niet aanwezig (zie eerdere posts), maar onder bepaalde hoeken was de toetsenbordafdruk op scherm al zichtbaar.
Anywho, eenmaal bij Genius Bar deden zij er helemaal NIET moeilijk. Mijn scherm wordt gratis vervangen. Waarschijnlijk omdat ik Apple care heb. De medewerkster moest eerst w met de manager overleggen. Zie ook het bewijs:![]()
[afbeelding]
Reparatieduur: 3-5 dagen
Toevallig in Amsterdam? Want daar heb ik om 18:00 een afspraak staan, ook op donderdag.B2 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:51:
[...]
Ik ben benieuwd, ik heb voor komende donderdag een afspraak staan.
De mijne is een Retina 15" uit 2013. Ik ken in totaal 4 gevallen die dit probleem hebben (waaronder die van Gediminas), 2x een Retina 15" uit 2013 (650M) en 2x een Retina 15" uit 2014 (750M).B2 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:04:
In Amsterdam ja, maar 's ochtends al om 10.30. Mijne is wel inmiddels ouder dan een jaar, maar de eerste meldingen van mij bij Apple zijn al vanaf half jaar. Volgens Apple Support kon er een uitzondering gemaakt worden.
In Den Haag werd ik niet geholpen, maar nu ik het bericht van Gediminas zag heb ik goede hoop in Amsterdam.
Ze maken zeer hoge marges op hun producten, waar wij toch al snel minimaal 1,5k aan kwijt zijn en proberen je dan vervolgens af te schepen terwijl zij een fout hebben in het productieproces.
Snappen ze dan niet dat ze zichzelf een dienst bewijzen door dit soort dingen gewoon stilletjes en netjes op te lossen? Er komt een tijd dat Apple weer echte concurrentie krijgt en mensen zijn dit soort dingen dan niet vergeten. Dat kan dan net de doorslag geven. Net zoals veel automerken jaren later nog last hebben van een slechte reputatie (zie Skoda en Alfa Romeo). Het zogenaamde inertie-effect qua merk. Voor mij is het nu al heel simpel: als OSX en iOS (welke beiden ook steeds meer kwaliteitsproblemen vertonen in de vorm van overduidelijke bugs) beschikbaar zouden zijn op andere apparaten (nee, geen gehobby met Hackintosh) zou ik direct Apple Hardware (incl. de prijzen) gedag zeggen, en met mij velen denk ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Pyrone89 op 22-03-2015 10:26 ]
Bij iDevices heb ik meermaals ervaren dat een battery calibrate proces absoluut zinvol is. Bij een MacBook weet ik dat niet, maar met de beschreven stappen kan je in ieder geval zelf kijken of dit werkt.berkelator schreef op zondag 22 maart 2015 @ 11:50:
Onlangs wilde mijn MacBook Pro (mid 2009) niet meer opladen. In osx gaf het ook aan dat de accu vervangen diende te worden. Dit heb ik gisteren vervangen door een soortgelijke accu. De accu functioneert, maar laadt nu nog altijd niet meer bij. Nooit eerder last gehad met oplaadproblemen.. Wat te doen? Iemand ideeën en/of advies?
http://m.wikihow.com/Calibrate-a-Laptop-Battery-on-a-Macbook
Zo niet, dan is of je adapter of oplaad connector niet in orde..
NRG
Bedankt voor je advies. Maar dit kan ik helaas niet uitvoeren gezien ik niet kan opladen. Een SMC reset heb ik ook al uitgevoerd. Zonder resultaat.GerardVanAfoort schreef op zondag 22 maart 2015 @ 11:56:
[...]
Bij iDevices heb ik meermaals ervaren dat een battery calibrate proces absoluut zinvol is. Bij een MacBook weet ik dat niet, maar met de beschreven stappen kan je in ieder geval zelf kijken of dit werkt.
http://m.wikihow.com/Calibrate-a-Laptop-Battery-on-a-Macbook
Zo niet, dan is of je adapter of oplaad connector niet in orde..
Ik zie online veel van dit zelfde maar naar mijn idee nergens een duidelijke fix.
Aangezien ze in alle consumer ratings die er zijn steevast met stip op nummer 1 staan denk ik dat het wel meevalt hoe slecht ze met hun klanten omgaanPyrone89 schreef op zondag 22 maart 2015 @ 10:23:
Schandalig dat ze dit weer onder het tapijt proberen te schuiven en als ze je al helpen doen alsof je god op je blote knietjes moet bedanken. Idem bij 2011 GPU's waar ze stug bleven weigeren totdat er in Amerika een class-action werd gewonnen door eisers.
Ze maken zeer hoge marges op hun producten, waar wij toch al snel minimaal 1,5k aan kwijt zijn en proberen je dan vervolgens af te schepen terwijl zij een fout hebben in het productieproces.
Snappen ze dan niet dat ze zichzelf een dienst bewijzen door dit soort dingen gewoon stilletjes en netjes op te lossen? Er komt een tijd dat Apple weer echte concurrentie krijgt en mensen zijn dit soort dingen dan niet vergeten. Dat kan dan net de doorslag geven. Net zoals veel automerken jaren later nog last hebben van een slechte reputatie (zie Skoda en Alfa Romeo). Het zogenaamde inertie-effect qua merk. Voor mij is het nu al heel simpel: als OSX en iOS (welke beiden ook steeds meer kwaliteitsproblemen vertonen in de vorm van overduidelijke bugs) beschikbaar zouden zijn op andere apparaten (nee, geen gehobby met Hackintosh) zou ik direct Apple Hardware (incl. de prijzen) gedag zeggen, en met mij velen denk ik.
Vergeet niet -mensen willen dat vast niet horen- dat veel van de Apple gebruikers oogkleppen ophebben en er sinds jaar en dag van overtuigd zijn dat alles wat Apple maakt en doet geweldig is en dat de rest niks anders dan traag en instabiel is. Die mensen geven gewoon een 10 ook al hebben ze een uur in de wacht gestaan, 300km hebben gereisd, en geld moeten betalen voor vervanging buiten de garantie. Het is geen verrassing dat je na je garantieperiode gewoon moet betalen voor je reparaties. En het is ook geen verrassing dat ook de concurrenten alles onder de garantie vervangen wat onder garantie te claimen valt. Apple zwicht enkel voor bekende problemen wanneer een rechter uitspraak heeft gedaan in een class-action zaakfsfikke schreef op zondag 22 maart 2015 @ 16:56:
[...]
Aangezien ze in alle consumer ratings die er zijn steevast met stip op nummer 1 staan denk ik dat het wel meevalt hoe slecht ze met hun klanten omgaan
Zoek eens voor de gein op hoe vaak deze dingen bij Apple al wel niet zijn voorgekomen. Ben benieuwd of hier ook een soort vervaningsprogramma voor komt.
Vraag me af of met de 2014/2015 modellen dit schermcoatingprobleem is opgelost?
[ Voor 11% gewijzigd door Saven op 22-03-2015 17:05 ]
Ik vind het alsnog een sterk verhaal dat Apple klanten die in de winkels in hun gezicht gespuugd worden zich vervolgens extreem lovend over het merk uitlaten. Miljoenen klanten en ze zijn allemaal brainwashed zombies. Vind je dat echt de meest logische verklaring?Saven schreef op zondag 22 maart 2015 @ 17:03:
[...]
Vergeet niet -mensen willen dat vast niet horen- dat veel van de Apple gebruikers oogkleppen ophebben en er sinds jaar en dag van overtuigd zijn dat alles wat Apple maakt en doet geweldig is en dat de rest niks anders dan traag en instabiel is. Die mensen geven gewoon een 10 ook al hebben ze een uur in de wacht gestaan, 300km hebben gereisd, en geld moeten betalen voor vervanging buiten de garantie.
[..]
Je snapt heus wel wat ik bedoelfsfikke schreef op zondag 22 maart 2015 @ 17:09:
[...]
Ik vind het alsnog een sterk verhaal dat Apple klanten die in de winkels in hun gezicht gespuugd worden zich vervolgens extreem lovend over het merk uitlaten. Miljoenen klanten en ze zijn allemaal brainwashed zombies. Vind je dat echt de meest logische verklaring?
Het is natuurlijk wel wat genuanceerder dan je nu noemt. De mensen die zo lovend zijn over Apple producten zijn niet voor niets zo lovend. Het punt is dat het vaak moeilijk is voor die personen om te beschrijven waarom ze zo lovend zijn. Er zijn mensen die geen argumenten weten te bedenken behalve "Het is apple duhuu". Maar zelfs die mensen zijn overtuigt op een bepaalde manier en dat kan ik enkel toewijzen aan marketing en design. Apple producten hebben enorm veel microinteractions die gecombineerd een zeer sterke, unieke gebruikerservaring opleveren. Denk bijvoorbeeld aan het dichtklappen van je macbook. De vloeiende beweging, de magneetjes die hem uiteindelijk stabiel dicht trekken, het geluid wat het maakt, de rubberen rand die volledig om het scherm heen loopt die voor dat geluid zorgt maar tegelijkertijd er voor zorgt dat er geen stof tussen je toetsen komt. Of de magsafe adapter met de magneetjes, het is bijna alsof hij roept "iets naar links, ja bijna!, yes you got it!" Een Apple product zit vol met dit soort microinteractions en dat is 1 van de redenen dat, ook al weten mensen het niet precies waarom, mensen 'verliefd' worden op Apple producten en ze die 'oogkleppen' opzetten.
Even om aan te geven. Andere bedrijven zijn in staat ook goede producten te maken waar zulke details ook zijn uitgewerkt, het verschil is dat er bij Apple alles aan gedaan word die kleine details uit te werken wat voor een extreem hoog niveau aan details oplevert.
De glasplaat moest vervangen worden, zat een klein krasje op (gezien), dus extra voordeeltje.
Binnen een uur geregeld...
Andere prima ervaring was een terugroepactie op Apple's initiatief voor de vervanging van de accu van een iPhone 5.
Van de klant mag verwacht worden dat hij normaal doet en redelijk blijft. Ik vermoed dat veel slechte ervaringen niet ALLEEN het gevolg zijn van de Apple service...het zou ook wel eens aan de klant kunnen liggen, eisen en boos worden levert niet zo veel op...hand in eigen boezem steken vinden we toch wel heel moeilijk.
You're either part of the solution or you're part of the problem
niemand die een idee heeft wat dit kan veroorzaken??boosterbosch schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:17:
[...]
dit is dus het probleem wat ik ervaar:
https://www.youtube.com/watch?v=qdae0nBbHVY
OS X opnieuw geïnstalleerd, SSD vervangen door transcend model. PRAM en SMC reset gedaan, niks verhelpt het probleem.
Ik heb voor exact hetzelfde probleem morgen een afspraak bij de Store in Amsterdam.boosterbosch schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:33:
[...]
niemand die een idee heeft wat dit kan veroorzaken??
Er is een repair programma gestart voor "onze" modellen:
https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/
probleem is dat mijn model een 13" betreft met enkel de intel videokaartGeeMoney schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:00:
[...]
Ik heb voor exact hetzelfde probleem morgen een afspraak bij de Store in Amsterdam.
Er is een repair programma gestart voor "onze" modellen:
https://www.apple.com/nl/support/macbookpro-videoissues/
Verwijderd
Ah, excuus. Niet op geletboosterbosch schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:00:
[...]
probleem is dat mijn model een 13" betreft met enkel de intel videokaart

Je hebt wel exact hetzelfde als mijn MBPr 15 inch.
Ik krijg dit beeld echter ook vaak op internet pagina's en/of video's vandaar dat ik ermee terug ga.
Enkel bij het ontwaken had ik niet erg gevonden maar pagina's die verknald worden zijn natuurlijk vervelend.
Ik zou zeker voor een 256GB SSD gaan icm 16GB RAM.Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:07:
Heb na lang wikken en wegen besloten om mijn 6 jaar oude laptop in te ruilen voor de nieuwe macbook pro. Het gaat mij er vooral om dan ik de lang met de laptop ga doen, dus ik doe liever nu een wat grotere investering zodat de laptop nog enkele jaren meegaat. Mijn vraag is daarom: welke upgrades raden jullie aan? Ik ga sowieso voor de 16gb ram versie + 128gb ssd (heb geen opslag nodig), maar ik vraag me af of het nog verstandig is of 1 van de processorupgrades te doen? Zal het verschil tussen de twee i5-processors bijvoorbeeld groot zijn? Ik doe verder geen zwaar werk (wel wat pokerprogramma's + post sql databases), maar wil er gewoon zolang mogelijk mee doen. Thx!
Die 200mhz meer op de processor zal in dagelijks gebruik niet veel uitmaken maar opslag en RAM heb je in mijn ogen nooit teveel.
(ik weet niet of de nieuwe modellen die performance gap ook nog hebben tussen 128 vs 256GB SSD maar is zeker de moeite waard om dan toch voor 256 te gaan)
[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 23-03-2015 13:08 ]
na een chat met apple support hebben ze ook een afspraak gemaakt voor me bij de Genius Bar in Glasgow voor aankomende zondag ...GeeMoney schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:07:
[...]
Ah, excuus. Niet op gelet![]()
Je hebt wel exact hetzelfde als mijn MBPr 15 inch.
Ik krijg dit beeld echter ook vaak op internet pagina's en/of video's vandaar dat ik ermee terug ga.
Enkel bij het ontwaken had ik niet erg gevonden maar pagina's die verknald worden zijn natuurlijk vervelend.
rMBP uit 2014 hier en ik heb ook dit probleem. Niet alleen bij het ontwaken, maar ook bij het aansluiten van een extern beeldscherm + ontwaken... Ben je hier toevallig meer info over tegengekomen in jouw eigen zoektocht?boosterbosch schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:00:
[...]
probleem is dat mijn model een 13" betreft met enkel de intel videokaart
tot nu toe nog niets.herofruit schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:25:
[...]
rMBP uit 2014 hier en ik heb ook dit probleem. Niet alleen bij het ontwaken, maar ook bij het aansluiten van een extern beeldscherm + ontwaken... Ben je hier toevallig meer info over tegengekomen in jouw eigen zoektocht?
Zondag afspraak bij Genius Bar dus hopelijk weet ik dan meer
Denken jullie dat je iets gaat merken van de upgrade van 2.7GHz naar 2.9GHz? (+ € 94,38)
Ik ga hem voorlopig voornamelijk gebruiken voor surfen, audio streamen en af en toe Photoshop.
Jammer genoeg is native resolutie niet mogelijk out of the box (via preferences)voor de desktop omgeving (wel in games)CoiLive schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:13:
Ik ben sinds gisteren overgestapt van een Macbook Air uit 2012 naar de nieuwe 13" MBPr. Nu wist ik natuurlijk wel dat het appels met peren vergelijken zou zijn, want de air had ik puur gekocht vanwege het gewicht en de prijs, maar in vergelijking met deze pro... wow. Wat een scherm.
In de winkel vond ik het verschil nog wel meevallen, maar nu ik er een tijdje mee gewerkt heb. Wow. Het contrast en de kleuren zijn verschrikkelijk mooi. Wat ik voornamelijk fijn vind is dat ik de resolutie nu gewoon omhoog kan gooien. Ik vond het op de Air altijd jammer dat ik vast zat aan die lage resolutie (er waren wel oplossingen voor, maar dan werd je scherm wazig). Ik draai de mac nu op 1680x1050 en dat is voor mijn ogen en deze schermgrote precies goed.
Ik ben benieuwd wanneer ze de macbook pro's gaan updaten met het nieuwe toetsenbord, speakers en schanier. Ik zie geen reden waarom ze dit niet zouden doen. Ik kan in ieder geval weer even vooruit.
Nu is 1680*1050 op zich wel genoeg, er zijn echter situaties waarbij ik dit op 2560*1600 zou willen zetten.
Wow effect komt me overigens wel bekend voor, maar dan vergeleken met elke andere windows laptop die ik ooit vast heb gehad. (23 jaar windows gebruiker, 3 jaar Applehater, maar nu voor Pro wel 100% om). Voor prive zou ik nog steeds windows prefereren maar wel eerder UNIX overwegen. Enige echte nadeel is dat 8GB RAM niet genoeg is voor MAC OSX waar het dat voor windows wel is. (wat overigens wel een SIGNIFICANT NADEEL IS en wat een grote smet is op mijn aankoop.
[ Voor 10% gewijzigd door eL_Jay op 23-03-2015 16:09 ]
Ik ben wel benieuwd hoe je hier bij komt. Er zit namelijk een groot verschil tussen Windows en OS X wat betreft geheugen gebruik en ik vermoed dat je een verkeerde verwachting hebt.eL_Jay schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:04:
[...]
Enige echte nadeel is dat 8GB RAM niet genoeg is voor MAC OSX waar het dat voor windows wel is. (wat overigens wel een SIGNIFICANT NADEEL IS en wat een grote smet is op mijn aankoop.
Check dit support artikel van Apple eens: https://support.apple.com/en-is/HT201464eL_Jay schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:04:
[...]
Enige echte nadeel is dat 8GB RAM niet genoeg is voor MAC OSX waar het dat voor windows wel is. (wat overigens wel een SIGNIFICANT NADEEL IS en wat een grote smet is op mijn aankoop.
Memory Pressure: The Memory Pressure graph helps illustrate the availability of memory resources. The graph moves from right to left and updates at the intervals set in View > Update Frequency. The current state of memory resources is indicated by the color at the right side of the graph:
- Green: Memory resources are available.
- Yellow: Memory resources are still available but are being tasked by memory-management processes, such as compression.
- Red: Memory resources are depleted, and OS X is using your startup drive for memory. To make more RAM available, you can quit one or more apps or install more RAM. This is the most important indicator that your Mac may need more RAM.
Volgens mij draai je het om. Voor OS X is 8Gb echt zat, maar voor Windows al aan de karige kant.eL_Jay schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:04:
[...]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
8GB is ook voor Windows meer dan genoeg. Het is niet alsof de nieuwere windows versies minder efficient zijn geworden. Juist het tegenovergestelde. Het gaat vooral om wat je er mee doet of het genoeg is.RobV schreef op maandag 23 maart 2015 @ 17:23:
[...]
Volgens mij draai je het om. Voor OS X is 8Gb echt zat, maar voor Windows al aan de karige kant.
Eerste keer op forum hier en zal maar meteen met de deur in huis vallen. Ik heb op dit moment een Windows Laptop, (Compaq Presario CQ62 om precies te zijn). Hij valt me niet tegen alleen het duurt ontiegelijk lang om dat ding op te starten en je moet hem dan ook al echt 30-40 minuten vantevoren aanzetten als je een simpel word-documentje wilt typen of als je via internet iets op moet zoeken. Hij komt volgens mij wel uit 2010? (of ergens daar in de buurt)
Ben op dit moment nog een student en ik vraag niet heel veel van een laptop, maar wil toch echt wel dat ik meteen kan starten.
Ik ben nu al een tijdje aan het kijken voor een rMBP (13,3 inch) en sinds van de week (kan ook 2 weken zijn
Ik was nu eigenlijk wel benieuwd of er nou echt zo'n groot verschil zit tussen de rMBP 2014 en de rMBP 2015, want met het prijsverschil kan ik weer wat anders leuks kopen.
Iemand ervaring met beide modellen of kan iemand mij vertellen of de rMBP 2015 het wel echt waard is?
Mijn macbook pro 15 inch van 2009 zit op zijn einde van zijn carrière en zou hem graag willen vervangen.
Maar de nieuwe 15 inch's zijn er pas vanaf €2200.. (had de mijn via EK, dus was iets goedkoper destijds)
En de 13 inch, dan zou ik voor de middelste gaan, maar dan denk ik, waarom niet gelijk 15 inch, sneller, beter, groter...
Het is dat ik een laptop voor onderweg nodig heb (op kantoor, bij klanten, etc) thuis heb ik een iMac van 2009 die het ook nog prima doet. Al begint deze ook een beetje langzaam te worden
Omdat de 15" 500€ duurder is. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je je laptop voor gebruikt. Als je veel video's en / of foto's edit dan zou ik sowieso voor een 15" gaan, maar als je niet zo'n power-user bent kan je prima op een 13" werken.Aight! schreef op maandag 23 maart 2015 @ 21:26:
Jammer dat ze door de update weer een stuk duurder zijn geworden.
En de 13 inch, dan zou ik voor de middelste gaan, maar dan denk ik, waarom niet gelijk 15 inch, sneller, beter, groter...
Dus kan het wel gebruiker, kan hem wel op mijn eigen zaak zetten dus dat is wel iets voordeliger.
Al gebruik ik ook veel word en excel. Beetje van alles wat
Mijn 2009 macbookpro heeft me in ieder geval 5,5 jaar goed geholpen en heeft wat meegemaakt. (Had er na een jaar thee over gegooid per ongeluk, HDD al een keer vervangen...)
Hoe kom je hier bij? Ik had hiervoor dus 4GB Ram geheugen in de air en daar draaide ik ook in een VM Windows 10 naast het OS, vaak redelijk veel tabbladen open staan en wat muziek luisteren en dat liep eigenlijk altijd prima. Waar het bij mij voornamelijk de mist in ging was toe ik ook (weer) gebruik ging maken van Logic X en (te) veel plugins ging laden.eL_Jay schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:04:
[...]
Meer geheugen is natuurlijk altijd goed, zeker aangezien MacOS altijd al het geheugen gebruikt aangezien dat sneller werkt, maar voor mij is 8GB (ruim) voldoende.
https://www.youtube.com/@droommotor
Ik had benchmarks gezien waarbij de 13 inch i5 net zo goed presteerde als de i7 van 2014.. Zit toch nog best wat snelheidswinst in.Arthur-M. schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:51:
De rMBP is nauwelijks sneller. Het enige verschil is eigenlijk de snellere SSD en het force-touch trackpad. Of je het gaat merken, ik denk het niet. De 2014 én 2013 modellen zijn gewoon nog prima en nauwelijks langzamer (8-10%).
https://www.youtube.com/@droommotor
1 0hrome tabs , secundair 1080p scherm, 5 safari tabs, sublime text editor (geen IDE!), mySQL en het RAM zit vol waardoor mission control/swipen door desktops suboptimaal gaat. Dit is met alle gimmicks als opacity en animaties op het absolute minimumCoiLive schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 08:36:
[...]
Hoe kom je hier bij? Ik had hiervoor dus 4GB Ram geheugen in de air en daar draaide ik ook in een VM Windows 10 naast het OS, vaak redelijk veel tabbladen open staan en wat muziek luisteren en dat liep eigenlijk altijd prima. Waar het bij mij voornamelijk de mist in ging was toe ik ook (weer) gebruik ging maken van Logic X en (te) veel plugins ging laden.
Meer geheugen is natuurlijk altijd goed, zeker aangezien MacOS altijd al het geheugen gebruikt aangezien dat sneller werkt, maar voor mij is 8GB (ruim) voldoende.
Ik geloof er niks van dat dit dan onder Windows wel voldoende is. MacOS heeft een veel betere geheugenmanagement.eL_Jay schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:14:
[...]
1 0hrome tabs , secundair 1080p scherm, 5 safari tabs, sublime text editor (geen IDE!), mySQL en het RAM zit vol waardoor mission control/swipen door desktops suboptimaal gaat. Dit is met alle gimmicks als opacity en animaties op het absolute minimum
Henk schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:50:
Ik vraag me eerder af wat MySQL dan aan het doen is. De rest zou geen 8GB RAM op zijn knieën moeten trekken.

Dit is met enkel 8 chrome tabs, 0 safari, geen Sublime, geen secundair scherm. Geen andere software!
Zodra ik een secundair scherm aanslinger of Sublime erbij aanzet is 8 GB een merkbare bottleneck.
Op bovenstaande screenshot is er nog memory genoeg.eL_Jay schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:37:
[...]
[afbeelding]
Dit is met enkel 8 chrome tabs, 0 safari, geen Sublime, geen secundair scherm. Geen andere software!
Zodra ik een secundair scherm aanslinger of Sublime erbij aanzet is 8 GB een merkbare bottleneck.
Ik zou eens stoppen met het gebruiken van Chrome. Dit is een behoorlijke slurper (staat het ook om bekend in OSX).
Die alloceerd namelijk al bijna 1GB aan Chrome Helper en Chrome zelf.
Op wat voor resolutie stuur je het tweede scherm aan en welk model MacBook heb je?
Wellicht dat de vertraging die je ervaart meer in het feit zit dat je videokaart het niet soepel kan weergeven dan dat het memory op zou zijn?
[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 24-03-2015 13:08 ]

Ja, Chrome heeft 21 tabs open (ik heb ze nodig voor mijn werk). En dan heb ik mijn editor nog die behoorlijk heavy-weight is (WebStorm). En Skype want ik moet kunnen chatten met mensen. En nog wat kleine programma's om een database te kunnen inzien, PDF open te kunnen hebben, etc.
8GB is gewoon niet voldoende voor mensen die dagelijks werken met hun Mac en de nodige software open hebben staan. Of gewoon een paar tabs.
Nu moet ik ook werken met Photoshop. Bestanden van 2GB groot. De interactie-lag die de UI van OSX heeft is niet grappig meer. En dan heeft deze iMac ook nog geen SSD waardoor het swappen extreem traag is.
Het grootste bezwaar tegen zelf een Apple kopen is dat het zo ontzettend gruwelijk duur is om van 8GB naar 16GB te gaan. En dan zou ik zelfs nog liever richting de 32GB gaan.
8GB RAM kost bij Apple 200 Euro.
8GB RAM kost op het internet rond de 70 Euro.
Ik snap dat Apple het helemaal vast moet lassen in het systeem en moeilijk moet doen. Maar ik geloof niet dat het daarom duurder moet zijn. De fabrieksprocessen zijn daardoor toch simpeler? En wedden dat Apple dat geheugen inkoopt voor veel minder dan 50 Euro per 8GB

Dus.
Dan wacht ik wel geduldig af tot ik op mijn werk een nieuw systeem krijg. Zelf geld uitgeven aan een Mac voelt niet aan als een slim idee. Dan zou ik nog veel liever voor een goedkopere Dell of Asus laptop gaan en daar Ubuntu op installeren.
De courante instap MBPr13 (11,1), externe scherm is 1080p (maar 2x 1080p kon ik al op een i3 met hd2000, deze heeft een belachelijke veel sterkere hd 5100).GeeMoney schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:02:
[...]
Op bovenstaande screenshot is er nog memory genoeg.
Ik zou eens stoppen met het gebruiken van Chrome. Dit is een behoorlijke slurper (staat het ook om bekend in OSX).
Die alloceerd namelijk al bijna 1GB aan Chrome Helper en Chrome zelf.
Op wat voor resolutie stuur je het tweede scherm aan en welk model MacBook heb je?
Wellicht dat de vertraging die je ervaart meer in het feit zit dat je videokaart het niet soepel kan weergeven dan dat het memory op zou zijn?
Overigens blijft hij echt hangen tussen 2 dekstops dus het is niet primair veroorzaakt door de gebrekkige GPU. (de lag en jitter zal wel daar vandaan komen, maar de 'freeze' niet).
Als web-dev kan je niet zonder de browser met het grootste marktaandeel (>60%)
Eigenlijk klaag je dus over het verkeerde: Niet dat OSX niet met geheugen om kan gaan en dus te weinig heeft aan 8GB, maar dat Chrome niet met geheugen om kan gaan en niet genoeg heeft aan 8GBeL_Jay schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:37:
[...]
[afbeelding]
Edit: En dat je dus eigenlijk voor dat data-hungry kreng van een Google Chrome, de verkeerde machine hebt gekocht
Ik vind het persoonlijk ook te debiel, gebruik chrome op dit moment enkel voor whatsapp web (extensie) en ik zit al naar een halve tot een volle GB ram te kijken. Alleen omdat ik nergens RAM tekort kom, nog nooit een probleem gevonden
[ Voor 26% gewijzigd door Henk op 24-03-2015 13:55 ]
[ Voor 0% gewijzigd door Impstoker op 24-03-2015 14:03 . Reden: spelling ]
Wat eL_Jay al aangaf, dat is voor een webdeveloper geen optie. Maar dat betekent dus niet dat 8GB niet toereikend is voor OSX, het is niet toereikend voor Google Chrome, en dat is in dit draadje wel een belangrijk verschilImpstoker schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:02:
Doe jezelf een plezier en gebruik Safari, Chrome is het afgelopen jaar echt een memory monster geworden...
Tjah... Ik ervaar het zelfde met zwaar Lightroom/Photoshop (tegelijk tijdig) werk. Oplossing: 16gb. Ja dat kan ik ook voltrekken bij een export van 600-900 foto's.eL_Jay schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:37:
[...]
[afbeelding]
Maar wees even eerlijk. Op een "goede" windows laptop ervaar je het zelfde probleem denk ik, het is dus niet specifiek OS X waar jij last van hebt. Het gebruik is de factor waar jij last van hebt, oplossingen hiervoor zijn simpel: pas je gebruik aan of machine. Het OS kan hier niets aan veranderen.
Dan moet ik je gelijk geven dat het bij Apple machines duur is om te upgraden. Je moet bij aanschaf goed weten wat je nodig hebt en als je uit gaat van een basis config en het blijkt niet genoeg zit je wel vast aan je belemmering tenzij je een heel nieuw apparaat koopt. In die zin is het bij Apple apparatuur (op de iMac/Mini en Pro na) zwaar consument onvriendelijke dat je niet kan updaten achteraf. Daarbij wil ik wel even kwijt dat dit bij veel andere fabrikanten ook die kant op gaat (Dell 13XPS en enkele andere ultrabooks hebben ook vast gesoldeerd geheugen dacht ik).
Was ook niet vanuit het perspectief om te bezuinigen, maar meer uit de ervaring met windows. Op windows kan ik dezelfde load, nog aanvullen met Unity3d, 5x zoveel chrome tabs, utorrent, Netflix, en dan heb ik met 8GB nog steeds ruimte over.Henk schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 13:47:
[...]
Eigenlijk klaag je dus over het verkeerde: Niet dat OSX niet met geheugen om kan gaan en dus te weinig heeft aan 8GB, maar dat Chrome niet met geheugen om kan gaan en niet genoeg heeft aan 8GB
Edit: En dat je dus eigenlijk voor dat data-hungry kreng van een Google Chrome, de verkeerde machine hebt gekochtLijkt me dat als je eerlijk bent, je als web-dev nooit op RAM moet bezuinigen?
Ik vind het persoonlijk ook te debiel, gebruik chrome op dit moment enkel voor whatsapp web (extensie) en ik zit al naar een halve tot een volle GB ram te kijken. Alleen omdat ik nergens RAM tekort kom, nog nooit een probleem gevonden
Deels heb je gelijk dat ik op het verkeerde klaag, anderzijds mag je verwachten dat de marktleidende browser (>60%) fatsoenlijk werkt op een OS.
Updraden van RAM is niet mogelijk op de huidige MBPr modellen. Enkel bij aanschaf.Pat-Juh schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:35:
[...]
Tjah... Ik ervaar het zelfde met zwaar Lightroom/Photoshop (tegelijk tijdig) werk. Oplossing: 16gb. Ja dat kan ik ook voltrekken bij een export van 600-900 foto's.
Maar wees even eerlijk. Op een "goede" windows laptop ervaar je het zelfde probleem denk ik, het is dus niet specifiek OS X waar jij last van hebt. Het gebruik is de factor waar jij last van hebt, oplossingen hiervoor zijn simpel: pas je gebruik aan of machine. Het OS kan hier niets aan veranderen.
Dan moet ik je gelijk geven dat het bij Apple machines duur is om te upgraden. Je moet bij aanschaf goed weten wat je nodig hebt en als je uit gaat van een basis config en het blijkt niet genoeg zit je wel vast aan je belemmering tenzij je een heel nieuw apparaat koopt. In die zin is het bij Apple apparatuur (op de iMac/Mini en Pro na) zwaar consument onvriendelijke dat je niet kan updaten achteraf. Daarbij wil ik wel even kwijt dat dit bij veel andere fabrikanten ook die kant op gaat (Dell 13XPS en enkele andere ultrabooks hebben ook vast gesoldeerd geheugen dacht ik).
Bij een windows laptop heb ik het issue niet (kan je ook niet door desktops swipen
Het is dus de combinatie van OS en Hardware (Apple) die roet in het eten gooit. En ik vind dat er expliciet gewaarschuwd mag worden dat normaal Chrome gebruik door MAC's niet gesupport wordt (net zoiets basaal als van op deze PC kan je geen mails lezen
Overigens ben ik bottomline nog steeds heel blij met dit apparaat, wat door geen enkele windows laptop vervangen kan worden. Het is gewoon jammer dat ik toch een gedeeltelijke wrange nasmaak blijf houden. Voor Pro haal ik er de volgende keer wel een met 64 a 96 GB zodat ik er ook van 2017 tot 2020 normaal mee kan Chromen. (nu maar hopen dat dergelijke hoeveelheden in een laptop beschikbaar worden)
Op mijn 8GB windows desktop had ik vaker wel dan niet meer dan 50 chrome tabs open, enige effect wat ik merkte was dat FullScreen games dan 50% aan performance inleverden)
Significanter probleem is dat mijn permissies niet op orde zijn en ik dit ook niet meer op orde krijg (buiten wellicht Chmod 777 op de hele SSD. Is iemand bekend met bedrijven die dit kunnen fixen zonder een factory reset? (permissies hebben vanaf het begin kut gedaan). Begin het een beetje moe te worden om bij elk nieuw projectje eerste permissies te moeten rechtbreien.
[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 24-03-2015 15:39 ]
Probeer eens verify+repair disk permissions in disk utility?eL_Jay schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:42:
Significanter probleem is dat mijn permissies niet op orde zijn en ik dit ook niet meer op orde krijg (buiten wellicht Chmod 777 op de hele SSD. Is iemand bekend met bedrijven die dit kunnen fixen zonder een factory reset? (permissies hebben vanaf het begin kut gedaan). Begin het een beetje moe te worden om bij elk nieuw projectje eerste permissies te moeten rechtbreien.
Wellicht dat het volgende commando een uitkomst bied (in de Terminal):eL_Jay schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 14:42:
[...]
*knip*
1
| sudo diskutil repairPermissions / |
Misschien ligt er ook een verantwoordelijkheid bij Chrome om de browser niet onnodig veel resources te laten slurpen op OS X. Vanaf Chrome 39 bieden ze alleen nog maar 64-bit versie aan op OS X. Een aantal standaard plugins van OS X worden hierbij genegeerd, maar misschien zijn er ook wel extensies (die jij als web-dev gebruikt?) die nog niet geoptimaliseerd zijn voor 64-bit?
Draai eens (als security updates geen prio zijn) Chrome 38, waarbij je natuurlijk kan gaan uitsluiten of het aan de verandering 32-bit 64-bit ligt.
Firefox 64-bit op Windows gaf destijds ook veel ergernis met extensions (en misschien nog wel..).
NRG
Ik heb prints van mijn artifacts geleverd (printscreen en afgedrukt)... Daarnaast gaf de MacbookPro problemen met externe schermen welke geregeld niet herkend/aangestuurd werden. Volgens de "self-test" van Apple zijn dit tekenen van de GPU issues.
Eens kijken wat ik hier mee moet/kan doen, belachelijk mijn inziens! De medewerker verzekerde mij dat er geen onderzoekskosten verbonden zouden zitten aan mijn aanvraag toen ik mijn MacbookPro kwam afgeven afgelopen donderdag.
Ik heb ook eenmaal zoiets gehad, uiteraard werkt de laptop probleemloos als hij bij de winkel op de pijnbank ligt. Een week later de laptop alsnog teruggebracht toen het probleem weer terug kwam.Pat-Juh schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 16:43:
Nou ik heb net slecht nieuws gekregen: mijn artifacts die ik heb met mijn 2011 MBP (welke enkel voorkomen bij de ATI gpu) zijn volgens A-Mac niet het gevolg van de GPU en ik mag 85 euro onderzoekskosten betalen doordat de MacbookPro door de VST test kwam.
Ik heb prints van mijn artifacts geleverd (printscreen en afgedrukt)... Daarnaast gaf de MacbookPro problemen met externe schermen welke geregeld niet herkend/aangestuurd werden. Volgens de "self-test" van Apple zijn dit tekenen van de GPU issues.
Eens kijken wat ik hier mee moet/kan doen, belachelijk mijn inziens! De medewerker verzekerde mij dat er geen onderzoekskosten verbonden zouden zitten aan mijn aanvraag toen ik mijn MacbookPro kwam afgeven afgelopen donderdag.
Als je idd een hardwaredefect hebt, dan komt dit uiteindelijk wel naar boven.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Afijn, vooralsnog heb ik een rekening van 85 euro openstaan... Waar ik niet mee akkoord ga aangezien ik toch de klachten ondervind/ondervonden heb die behoren bij dit hardware defect waar een QP voor gestart is.Bospa01 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:50:
[...]
Ik heb ook eenmaal zoiets gehad, uiteraard werkt de laptop probleemloos als hij bij de winkel op de pijnbank ligt. Een week later de laptop alsnog teruggebracht toen het probleem weer terug kwam.
Als je idd een hardwaredefect hebt, dan komt dit uiteindelijk wel naar boven.
Als het mee zit morgenmiddag de mogelijkheid om langs te gaan en het te overleggen met ze.
Op internet zie ik veel tools die NTFS write compatibiliteit beloven, maar vroeg mij af of een van jullie hier ervaring mee heeft? Freeware is een plus, maar geen pre. Ondersteuning voor Time Machine zou helemaal tof zijn.
ExFAT is natuurlijk ook een optie, maar mist dus de eerder genoemde functies. Daarnaast ondersteunen veel apparaten als tv's e.d. ExFAT vaak niet (en NTFS dan vreemd genoeg weer wel...). Moeilijk, moeilijk
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
In mijn ervaring is ExFAT inderdaad een gevoelig filesystem. Zodra je je externe HDD niet goed ontkoppelt mag ik windows aanslingeren om het te repareren.|sWORDs| schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 16:50:
Paragon NTFS werkt prima. ExFAT gaat niet echt lekker op OSX, vaak een corrupt filesystem die je alleen nog op een Windows systeem kunt herstellen.
Ik heb exact hetzelfde slechte bericht ontvangen.Pat-Juh schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:39:
[...]
Afijn, vooralsnog heb ik een rekening van 85 euro openstaan... Waar ik niet mee akkoord ga aangezien ik toch de klachten ondervind/ondervonden heb die behoren bij dit hardware defect waar een QP voor gestart is.
Als het mee zit morgenmiddag de mogelijkheid om langs te gaan en het te overleggen met ze.
Ook mijn MBP komt door de hardware test (duh) en kan dus niet in aanmerking komen voor het repair programma.
Het is toch niet te geloven dit, ze heeft het notabene zelf geconstateerd maar kon me helaas niet verder helpen was het antwoord. (Apple Store Amsterdam)
Ik ga morgen is even bellen, dat de hardware an zich goed is geloof ik wel anders had ik geen beeld.
Hij levert echter een verstoring op en ik heb dat ook nog eens vast gelegd dmv screenshots en een kort filmpje op mijn iPhone.
Je kan die hardware test natuurlijk ook zelf controleren (ook Pat-Juh), want als ze je zo afserveren dan zou ik zelf op onderzoek uitgaan.GeeMoney schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:22:
[...]
Ik heb exact hetzelfde slechte bericht ontvangen.
Ook mijn MBP komt door de hardware test (duh) en kan dus niet in aanmerking komen voor het repair programma.
Het is toch niet te geloven dit, ze heeft het notabene zelf geconstateerd maar kon me helaas niet verder helpen was het antwoord. (Apple Store Amsterdam)
Ik ga morgen is even bellen, dat de hardware an zich goed is geloof ik wel anders had ik geen beeld.
Hij levert echter een verstoring op en ik heb dat ook nog eens vast gelegd dmv screenshots en een kort filmpje op mijn iPhone.
Apple diagnostics and Apple hardware test (website Apple)
____
If your Mac is from 2013 or later, use Apple Diagnostics, which is built into your Mac.
If your Mac is from 2012 or earlier and has OS X v10.8.4 or later, use Apple Hardware Test, which is built into your Mac.
If your Mac is from 2012 or earlier and has OS X v10.8.4 or earlier, use the system software disc or USB flash drive that came with your Mac.
Use Apple Diagnostics
Print these instructions: Click the Share button in the Help window, then choose Print.
Disconnect all external devices except the keyboard, mouse, display, and speakers. If you have an Ethernet cable or external DVD drive, disconnect it.
Choose Apple menu > Restart, then hold down the D key while the Mac restarts.
Apple Diagnostics starts automatically. When Apple Diagnostics is finished, it lists any problems it finds. (The reference code is for use by Apple Support.)
To change the language, press Command (⌘)-L.
Follow the onscreen instructions.
To start your Mac from the built-in recovery disk and open the Contact Apple Support webpage in Safari, click “Get started.”
If Apple Diagnostics reports that your Wi-Fi card is not working properly, contact Apple Support or take your Mac to an Apple Store or an Apple Authorized Service Provider.
Use Apple Hardware Test
Print these instructions: Click the Share button in the Help window, then choose Print.
Disconnect all external devices except the keyboard, mouse, display, and speakers. If you have an Ethernet cable or external DVD drive, disconnect it.
When the Apple Hardware Test chooser screen appears, select the language you want to use, then press the Return key or click the right arrow button.
If you don’t see the chooser screen, Apple Hardware Test may not be available on your Mac. You may be able to start Apple Hardware Test from the Internet. Reconnect your Mac to the network, then restart your Mac while holding down both the Option and D keys.
When the Apple Hardware Test main screen appears, follow the onscreen instructions.
If Apple Hardware Test detects a problem, it displays an error. Make a note of the error before you call Apple Support.
____
In hoofdlijnen zijn dit de componenten waar aan gerefereerd kan worden met het begin van de cijfer en letter storingscode:
4ETH: Ethernet controller
4IRP: Main Logic board
4MLB: Logic board controller
4PRC: Processor
4HDD: Hard disk
4MHD: External disk
4YDC: Video card
4SNS: System sensor
4MOT: Fan motor
4MEM: Memory module
4AIR: AirPort wireless card
Als bij jullie de 4YDC storing optreedt zou ik dit zeker verder uitzoeken
NRG
Daarom moet je een externe HDD of USB stick altijd eerst unmounten voordat je hem eruit trekt, ongeacht het bestandssysteem..walletje-w schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:38:
[...]
In mijn ervaring is ExFAT inderdaad een gevoelig filesystem. Zodra je je externe HDD niet goed ontkoppelt mag ik windows aanslingeren om het te repareren.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Thanks! Zodra deze terug is eens zelf een blik werpen...! Wel rot dat ze eerst "garanderen" dat het aan de gpu ligt om vervolgens terug te krabbelen en €85 te vragen bij de reseller. Als of zij er geld op willen verdienen... Afijn eerst wachten op mn Macbookje, die is nog niet thuis.GerardVanAfoort schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:38:
[...]
Je kan die hardware test natuurlijk ook zelf controleren (ook Pat-Juh), want als ze je zo afserveren dan zou ik zelf op onderzoek uitgaan.
____
If your Mac is from 2013 or later, use Apple Diagnostics, which is built into your Mac.
If your Mac is from 2012 or earlier and has OS X v10.8.4 or later, use Apple Hardware Test, which is built into your Mac.
If your Mac is from 2012 or earlier and has OS X v10.8.4 or earlier, use the system software disc or USB flash drive that came with your Mac.
Use Apple Diagnostics
Apple Diagnostics starts automatically. When Apple Diagnostics is finished, it lists any problems it finds. (The reference code is for use by Apple Support.)
To change the language, press Command (⌘)-L.
Follow the onscreen instructions.
To start your Mac from the built-in recovery disk and open the Contact Apple Support webpage in Safari, click “Get started.”
If Apple Diagnostics reports that your Wi-Fi card is not working properly, contact Apple Support or take your Mac to an Apple Store or an Apple Authorized Service Provider.
Use Apple Hardware Test
When the Apple Hardware Test chooser screen appears, select the language you want to use, then press the Return key or click the right arrow button.
If you don’t see the chooser screen, Apple Hardware Test may not be available on your Mac. You may be able to start Apple Hardware Test from the Internet. Reconnect your Mac to the network, then restart your Mac while holding down both the Option and D keys.
When the Apple Hardware Test main screen appears, follow the onscreen instructions.
If Apple Hardware Test detects a problem, it displays an error. Make a note of the error before you call Apple Support.
____
In hoofdlijnen zijn dit de componenten waar aan gerefereerd kan worden met het begin van de cijfer en letter storingscode:
4ETH: Ethernet controller
4IRP: Main Logic board
4MLB: Logic board controller
4PRC: Processor
4HDD: Hard disk
4MHD: External disk
4YDC: Video card
4SNS: System sensor
4MOT: Fan motor
4MEM: Memory module
4AIR: AirPort wireless card
Als bij jullie de 4YDC storing optreedt zou ik dit zeker verder uitzoeken
Dat is het probleem juist, ondanks de verstoringen die wij zien (al heb ik het ook niet altijd vaak eigenlijk alleen als hij uit sluimerstand komt) geven de hardware testen aan dat er niets aan de hand is.GerardVanAfoort schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:38:
[...]
Je kan die hardware test natuurlijk ook zelf controleren (ook Pat-Juh), want als ze je zo afserveren dan zou ik zelf op onderzoek uitgaan.
Ik heb het vorige week op een internet pagina gekregen vandaar dat ik naar de Apple Store ben gegaan. Dit had ik voorheen nooit.
Zie onderstaande screenshot:

[ Voor 95% gewijzigd door Cardwizard op 26-03-2015 08:19 ]
Ik heb het gisteren even terug gelezen, en zag ook jouw screenshot. Maar heb jij met je eigen ogen het resultaat van die hardware test gezien? Er zijn voorbeelden op internet hoor waar eigenaren van oudere MBP wordt verteld: nee dit is een ander probleem, logic board. Waarbij dan weer door een ander (mactalk.au) keurig wordt vermeld, nVidia kaart is onderdeel van het logic board.GeeMoney schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 04:24:
[...]
Dat is het probleem juist, ondanks de verstoringen die wij zien (al heb ik het ook niet altijd vaak eigenlijk alleen als hij uit sluimerstand komt) geven de hardware testen aan dat er niets aan de hand is.
Ik heb het vorige week op een internet pagina gekregen vandaar dat ik naar de Apple Store ben gegaan. Dit had ik voorheen nooit.
Zie onderstaande screenshot:
[afbeelding]
Als je het nog niet eerder zelf uitgevoerd hebt zou ik de test alsnog zelf uitvoeren.
NRG
Had je last van vlekken (aka staingate)?B2 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:58:
Zojuist bij Apple Store geweest. Scherm wordt ook gratis vervangen onder consumentenrecht.
Ja. Boven de camera, zijkanten en iets in het midden van het scherm.Chahid1985 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:45:
[...]
Had je last van vlekken (aka staingate)?
Ik heb met mijn eigen ogen inderdaad gezien dat de test succesvol is.GerardVanAfoort schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:32:
[...]
Ik heb het gisteren even terug gelezen, en zag ook jouw screenshot. Maar heb jij met je eigen ogen het resultaat van die hardware test gezien? Er zijn voorbeelden op internet hoor waar eigenaren van oudere MBP wordt verteld: nee dit is een ander probleem, logic board. Waarbij dan weer door een ander (mactalk.au) keurig wordt vermeld, nVidia kaart is onderdeel van het logic board.
Als je het nog niet eerder zelf uitgevoerd hebt zou ik de test alsnog zelf uitvoeren.
Ok, dat is heel erg balen dat ze dan verder niets voor je willen doen. Twijfel begint bij mij nu wel een beetje te ontstaan of ik wel voor een iMac (broadwell of skylake update) wil gaan...GeeMoney schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:52:
[...]
Ik heb met mijn eigen ogen inderdaad gezien dat de test succesvol is.
NRG
Consumentenrecht lijkt idd het magische woord te zijn als je langsgaat met een probleem. Had een probleem met een iPod Shuffle en daar werd moeilijk gedaan totdat ik het woord consumentenrechtclaim gebruikte en ze direct met het bijbehorende formulier kwamen. Maar blijkbaar is de medewerkers heel duidelijk vertelt dat de klant zelf hierover moet beginnen.B2 schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:58:
Zojuist bij Apple Store geweest. Scherm wordt ook gratis vervangen onder consumentenrecht.
Nog een reden om je veel zorgen te maken over het TTIP verdrag, want daarin worden consumentenrechten uitgehold en wordt het dus veel meer gedoe om dit soort dingen voor elkaar te krijgen.