Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
B2 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:18:
Ik las vandaag op Macrumors een artikel over 'staingate'. Het los laten van de anti reflectieve coating op het scherm van een Retina Macbook Pro. Zelf heb ik hier ook (binnen de garantie periode) last van, maar Apple weigert het scherm te vervangen.

[afbeelding]
Ai! Dit zou me echt wel tegenhouden om freaking € 2000 uit te geven voor een rMBP :o.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16
Rub147 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:51:
In December ben ik met m'n MBP 13" Retina late 2013 naar de Apple Store Haarlem gegaan (wel van te voren via chat besproken en hadden afspraak ingepland). Probleem werd direct geconstateerd (rub scratches...) en het scherm werd diezelfde avond nog gratis vervangen :-)
Heb je nog foto's van je scherm schade van destijds?
Wellicht dat je kan "getuigen" van je reparatie om B2 te ondersteunen in de Store?
Het is echt belachelijk dat we afgewimpeld worden als gebruikers schade.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 17-03-2015 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:19
B2 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 21:18:
Ik las vandaag op Macrumors een artikel over 'staingate'. Het los laten van de anti reflectieve coating op het scherm van een Retina Macbook Pro. Zelf heb ik hier ook (binnen de garantie periode) last van, maar Apple weigert het scherm te vervangen.

[afbeelding]
Dit probleem heb ik ook en ook Apple weigert het scherm kosteloos te vervangen onder garantie (en Apple Care).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
chengbondkwok schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:18:
[...]

Dit probleem heb ik ook en ook Apple weigert het scherm kosteloos te vervangen onder garantie (en Apple Care).
Bij welke store ben je geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:00
Het is inderdaad een belachelijke kwestie, de foto die B2 in z'n post gebruikte heb ik via de Apple chat laten zien.
Ik heb net gezocht naar de werkautorisatie en eventuele eigen foto's, niet te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:46

B2

wa' seggie?

Helaas heb ik geen garantie meer op de Macbook Pro, dus een ritje naar Den Haag zal ik mij kunnen besparen. Ik hoop op een massale vervangingsactie zoals nu loopt voor de videochips.
Maar dan moet er wel een oplossing zijn, je leest nu in de forums op apple.com ook dat de problemen na een maand of 6-12 weer terug komen.

Mocht je het probleem ook hebben zet het dan aub ok staingate.org

[ Voor 13% gewijzigd door B2 op 17-03-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nou, die staingate weerhoudt mij er in ieder geval van om zelf zo'n Pro aan te schaffen. Jammer, zat dat wel te plannen voor deze of volgende week. Laat ze eerst het probleem maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Laatst online: 11:19
GeeMoney schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 11:57:
[...]

Bij welke store ben je geweest?
Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Blue-eagle schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:47:
Nou, die staingate weerhoudt mij er in ieder geval van om zelf zo'n Pro aan te schaffen. Jammer, zat dat wel te plannen voor deze of volgende week. Laat ze eerst het probleem maar oplossen.
Het zijn er natuurlijk geen honderd duizenden die ermee terug komen hoor.
Ook met auto's zijn er bepaalde gebreken die helaas de kop op steken.
Het zou mij er niet van weerhouden om toch dit prachtige apparaat aan te schaffen hoor.
Ik zou hem wel altijd bij een Apple Store zelf halen en niet bij een retailer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:42
Blue-eagle schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 12:47:
Oh gast komop zeg, omdat een paar mensen van de miljoen ergens last van hebben bij een bepaald product koop jij het ook maar niet?

Elk product heeft wel iets, dus ik zou als ik jou was maar helemaal niks meer kopen tijdens de rest van jou leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:45

Phntm

Tlingelingeling

Scrtz schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:04:
[...]

Oh gast komop zeg, omdat een paar mensen van de miljoen ergens last van hebben bij een bepaald product koop jij het ook maar niet?

Elk product heeft wel iets, dus ik zou als ik jou was maar helemaal niks meer kopen tijdens de rest van jou leven.
Men kan dat niet begrijpen, en ook al overkomt het je, apple heeft hun klanten lief en als je gewoon teleurgesteld bent en gaat jammeren dan doen ze het wel gewoon voor je.

Overigens staat de Apple store in Amsterdam (Leidseplein) erom bekent om wel echt laks te zijn en helpen ze je direct. Dus ik zou daar maar een keer een afspraak maken. Hier geen probleem trouwens met de stainsgate. Heb mijn mac al ruim een jaar en heb hele vettige handen. Ik houd mijn laptop gewoon schoon. Gewoon met een fiber cloth erover heen en voor de hardnekkige vlekjes toch speciale wipes gebruiken die geen probleem vormen voor schermen. Ik gebruik die van Icidu, die hadden ze laatst nog in de Sale gegooid en het was lekker goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 16:09:
Ik weet niet of het hier hoort, maar ik wou toch eens vragen of iemand deze CaseLogic sleeve heeft voor zijn MBPr 13 inch. Bij de reviews staat dat hij aan de grote kant is, maar aan de andere kant wel weer dat de rits goed beschermd is tegen krassen van de laptop.
https://m.bol.com/nl/p/ca...3004012010523/?country=BE
Ik heb deze, werkt perfect, geen last van krassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Hier nog een foto van de zijkant van het scherm van mijn macbook.
Je ziet duidelijk de vlek precies onder het scherm. Als ik mijn vinger erop leg dan zie je de vingerafdruk er boven op 'liggen' dus het zit onder de eerste coating.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qH8v9wHl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Scrtz schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:04:
[...]

Als er substantieel veel issues zijn en Apple weigert er iets aan te doen, dan lijkt me dat wel een valide reden om te wachten met de aanschaf.

Zelf heb ik bijvoorbeeld geen Xbox360 gekocht destijds omdat die dingen gewoon te vaak kapot gingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Is het nou echt zo veel gevraagd van fabrikanten om aan hun garantieverplichtingen te voldoen? Naast het ontwijken van belasting (waardoor burgers meer belasting moeten betalen) maken ze er ook een sport van om garantieclaims zo lang mogelijk te ontwijken. Aangezien eigenlijk alle grote fabrikanten (en zeker Apple) meer dan genoeg winst maken is het ook niet zo dat ze het zich niet kunnen veroorloven om netjes met garantie om te gaan. Ik vind dat vanuit de politiek er eens paal en perk moet worden gesteld aan beide praktijken, die zwaar in het nadeel zijn van de burgers die ze zeggen te vertegenwoordigen. Daarnaast lijkt er enorm sprake te zijn van willekeur. Zoals je vaak leest krijgt de ene persoon zonder gedoe een nieuw apparaat terwijl een ander die dezelfde defecten meldt tegen een muur van garantie ontduiken aanloopt.

Ga er namelijk maar aanstaan als doorsnee burger: naast de hogere belasting om het gat van multinationals met hun belastingconstructies op te vullen ben je veel geld kwijt aan reparaties (met name Apple komt geregeld met absurde reparatieoffertes, die dermate hoog zijn dat je beter een nieuwe kunt kopen) of aan het vervroegd vervangen van spullen die duizenden euro's kosten. Aangezien bijna alle grote fabrikanten hun geld naar het buitenland sluizen betekent dat per saldo dat er veel geld Nederland uit vloeit ipv in Nederland blijft circuleren (misschien dat dit politici motiveert om er eens wat aan te gaan doen).

[ Voor 8% gewijzigd door Pyrone89 op 17-03-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik vond het best lekker weer vandaag. Ik heb de macbook thuis gelaten en heb een biertje besteld. /anti-rant.

[ Voor 5% gewijzigd door RobV op 17-03-2015 17:48 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
RobV schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 17:48:
Ik vond het best lekker weer vandaag. Ik heb de macbook thuis gelaten en heb een biertje besteld. /anti-rant.
Maar beter ook, aangezien de anti-reflectie laag eraf is en het zo zonnig is _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ach het was maar een poging om de situatie te ontladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gediminas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-09 21:36

Gediminas

recovering stagiair marketing
Ook hier hetzelfde probleem, Macbook Pro (Retina 15-inch Late 2013) gekocht in februari 2014. Ik heb dit ook al op de Macrumors gepost en op de Staingate website aangemeldt. Des de meer aandacht dit krijgt, des de beter. Hopelijk komt er binnenkort een bericht van Apple ofzo. Dit vind ik een vrij ernstig probleem.
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/nzm05l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/28refwz.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Gediminas op 17-03-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Nog informatie of het alleen 15 inch treft en bepaalde jaargangen, of dat het echt bij alle MacBook Pro's sinds 2012 gebeurd (en waarom pas sinds dat jaar en niet bij de MacBook Air? Wordt er voor Retina schermen een andere coating gebruikt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:12
Zelf heb ik late 2013 13inch, hoop niet dat ik er ook mee krijg te maken.. Iemand enig idee hoe dit kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-09 17:30
Staingate is ook voor mij een reden te wachten met de aanschaf van een nieuwe mbpr. Evenals de battery drain issue waar vooral de nieuwere systemen last van lijken te hebben. Sommigen klagen over 3 tot 4 uur battery life met een nieuw apparaat.

Staingate kan je met je tv ook overkomen als je niet de juiste middelen gebruikt, hoewel de tv er minder last van heeft omdat de plaat van kunststof is.

Mijn vermoeden is dat het proces dat wordt gebruikt om het filter aan te brengen niet optimaal is, en dat vettigheid of etensresten (spetters van het eten van een appel of sinaasappel bijvoorbeeld) voor een spanning op de laak kunnen zorgen bij het op of indrogen. Als het dan onvoorzichtig wordt schoongemaakt breekt de laag mogelijk los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Eten achter je computer... Dat is al sinds vorige eeuw doodsoorzaal nummer 1 voor een hoop hardware :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
satya schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:45:
Staingate is ook voor mij een reden te wachten met de aanschaf van een nieuwe mbpr. Evenals de battery drain issue waar vooral de nieuwere systemen last van lijken te hebben. Sommigen klagen over 3 tot 4 uur battery life met een nieuw apparaat.

Staingate kan je met je tv ook overkomen als je niet de juiste middelen gebruikt, hoewel de tv er minder last van heeft omdat de plaat van kunststof is.

Mijn vermoeden is dat het proces dat wordt gebruikt om het filter aan te brengen niet optimaal is, en dat vettigheid of etensresten (spetters van het eten van een appel of sinaasappel bijvoorbeeld) voor een spanning op de laak kunnen zorgen bij het op of indrogen. Als het dan onvoorzichtig wordt schoongemaakt breekt de laag mogelijk los.
De accuduur is inderdaad flink wat minder op mijn MacBook 2014 (gekocht in oktober 2014) dan de geadverteerde duur. Maar ik wijt dit zelf aan het feit dat ik het scherm net ietsjes helderder zet (grootst mogelijk slurper) en aan het uitgebreide RAM (16 GB vs 8 GB) waarvan me bijstaat dat het een flinke slurper is (wat meen ik een van de verbeteringen moet zijn van het aankomende DDR4).

Ik doe er ongeveer 4 tot maximaal 5 uur mee op 1 lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Dat vind ik apart, mijn 2011 2.2 i7, 16gb, 256gb ssd haalt ook nog (met gemak) een dagje tekstverwerken/browsen met mijn gebruik... Kijk eens of er geen proces open blijft staan die batterij vreet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Pat-Juh schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 07:38:
Dat vind ik apart, mijn 2011 2.2 i7, 16gb, 256gb ssd haalt ook nog (met gemak) een dagje tekstverwerken/browsen met mijn gebruik... Kijk eens of er geen proces open blijft staan die batterij vreet...
Zo apart is het niet, hier is een van de draadjes.

https://discussions.apple.../6602553?start=0&tstart=0

Wat bij mij helpt is het reduceren/uitschakelen van "transparancy". Ik kan mij ergens wel voorstellen dat de videokaart hier flink wat werk aan heeft, want een ander aantoonbaar grootverbruik is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LIMIT-AR
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07-2024
GeeMoney schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:58:
[...]

Hoe oud is je MacBook?
Ik heb zojuist een afspraak gemaakt voor een ander issue, het videoprobleem waar vorige maand een repair programma voor gestart is. Mijn notebook valt onder de genoemde modellen en ik heb nu ook last van onderstaande:
[afbeelding]

Iemand trouwens een idee wat deze repair inhoud? Gaan ze de videokaart/logicboard vervangen of...?
Ik heb precies hetzelfde model MacBook Pro Retina als jou. Ik heb veel problemen met de laptop die betrekking hebben op de Nvidia videokaart in de laptop.

Spontaan op zwart gaan van het scherm terwijl de laptop gewoon draait en het op zwart gaan van het scherm na het opstarten of uit sluimerstand komen.

Ik had geen last van artifacts ofzo. Maar als ik de laptop op dynamisch schakelen had staan en ik ging naar een wat zwaardere website of ik speelde een zware video af dan schakelde de laptop over op de Nvidia kaart en dan ging het scherm meteen op het zwart.

Mijn MacBook Pro is opgestuurd door Amac Eindhoven naar Utrecht en daar hebben ze een test van Apple gedraaid op de laptop. Als de MacBook faalt voor deze test dan komt de MacBook in aanmerking voor het vervangingsprogramma. Dit houd in dat ze een nieuw logic board voor je bestellen en dat ze die vervangen voor het defecte board.

Ik krijg mijn MacBook Pro vandaag of morgen terug want hij is sinds gisteren onderweg naar Eindhoven. Ik had trouwens een firmwarewachtwoord op mijn MacBook Pro staan en hierdoor konden zij die test van Apple niet draaien. Dus als je je laptop inlevert zou ik die even uitschakelen, anders moet je zoals ik je firmwarewachtwoord per e-mail gaan doorgeven.

Ik ben ook benieuwd of het wachtwoord er nog op staat, aangezien het firmwarewachtwoord volgens mij ergens op een chipje van het logic board opgeslagen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-09 22:37

Hoite

Goed verhaal

Scrtz schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 08:14:
[...]

Ja mijn vriendin heeft hem sinds vrijdag, wat wil je weten?

Persoonlijk vind ik de force touch trackpad maar een gimmick, tappen is in mijn ogen een stuk sneller dan continu lopen klikken/drukken, of zijn er hier toch veel tweakers die drukken op hun touchpad?
Ik heb tap to click uitstaan, druk hem altijd helemaal door.

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Tap to click is altijd een van de eerste dingen die ik uitzet. Maar ik ben ouderwets: ik klik nog altijd met mijn duim, linksonder of rechtsonder. Mijn vingers gebruik ik voor het besturen van de cursor, scrollen en andere gestures.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Hoe krijg jij het voor elkaar om met je duim te klikken? Ik steun met mijn duim op de tafel/rand van MacBook, bestuur de cursor met mijn ringvinger en klik met de middelvinger. Scrollen doe ik met ring- en middelvinger samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Eigenlijk te grappig voor woorden. Ik zit nu te proberen na te doen hoe jij je cursor bestuurt. Krijg het echter niet helemaal voor elkaar. Met je ringvinger bestuur je de cursor en met de middelvinger klik. Krijg daar kramp van.
Nee geintje, maar toch grappig te zien hoe iedereen op een andere manier zijn laptop gebruikt.

Ik wist niet eens dat je tap-to-click had op een macbook. Toch eens opzoeken. Al heb ik dat niet nodig, ben er aan gewend, maar ik zie vaak andere mensen die er niet meer overweg kunnen. Maar dat zijn dan ookaltijd windows gebruikers.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
Sircuri schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 11:12:
Ik wist niet eens dat je tap-to-click had op een macbook. Toch eens opzoeken. Al heb ik dat niet nodig, ben er aan gewend, maar ik zie vaak andere mensen die er niet meer overweg kunnen. Maar dat zijn dan ookaltijd windows gebruikers.
Dan hoop ik voor je dat je de multi guesture mogelijkheden toch wel kent.
Je kunt van alles instellen met 2,3 of 4 vingers.

Zo schuif is alle vensters over mijn scherm met drie vingers bijvoorbeeld, terwijl mijn dochters dat weer een crime vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 21:57

Quakie

quakelen

satya schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 08:49:
[...]

Wat bij mij helpt is het reduceren/uitschakelen van "transparancy". Ik kan mij ergens wel voorstellen dat de videokaart hier flink wat werk aan heeft, want een ander aantoonbaar grootverbruik is er niet.
Met istat menu zal je zien dat je total cpu/gpu package aardig wat watt gebruikt.. ook al heb je geen cpu load. Dus ja het ligt inderdaad aan effecten van yosemite.

Ik draai trouwens sinds twee dagen de 10.10.3 beta (public versie) en ik zie voor het eerst onder Josemite weer 11uur staan bij idle gebruik. Echter is het nog te kort om te zien of ik daadwerkelijk 9 uur haal (13 inch retina late 13). Onder vorige versie stond er bij idle meer 7 uur. Onder mavericks 11 a 13 uur.. en haalde ik wel dik 8 a 9 uur met simple browse werk.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Weet iemand wat wijsheid is. Door mijn eigen bedrijf kan ik redelijk voordelig een mbpr 13 kopen. Ik ga
sowieso voor de 256gb alleen twijfel nog zwaar tussen de 8gb en de 16gb, En eigenlijk alleen puur om de resale value van de macbook.

Wat voor meerwaarde zit er verder aan het extra geheugen als je eigenlijk alleen, lichtelijk gamed, administratiewerk en schoolwerk doet?

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
Denzis schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:12:
Weet iemand wat wijsheid is. Door mijn eigen bedrijf kan ik redelijk voordelig een mbpr 13 kopen. Ik ga
sowieso voor de 256gb alleen twijfel nog zwaar tussen de 8gb en de 16gb, En eigenlijk alleen puur om de resale value van de macbook.

Wat voor meerwaarde zit er verder aan het extra geheugen als je eigenlijk alleen, lichtelijk gamed, administratiewerk en schoolwerk doet?
Ikzelf doe ook licht werk maar heb tot gekozen voor 16GB, zeker vanwege de resale value en ook futureproof proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Pyrone89 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:14:
[...]

Ikzelf doe ook licht werk maar heb tot gekozen voor 16GB, zeker vanwege de resale value en ook futureproof proberen te maken.
Ja, dat is ook mijn reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online

Ik denk niet dat je je €200 terugkrijgt van je geheugenupgrade als je je macbook weer verkoopt.
Als je het niet gebruikt is het geen goede investering.
Futureproof vind ik wel een goede reden maar 16gb haal je niet met licht gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr.C4 op 18-03-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

satya schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 08:49:
[...]

Ik draai de laatste versie van osx 10.10.2 of 3... Goed om te proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Meer geheugen is altijd nuttig, ook bij licht gebruik. Het OS benut het geheugen dat niet gebruikt wordt voor actieve processen door gegevens en applicaties in cache te bewaren. Zeker als je de Mac niet tussendoor uitzet, merk je dat goed, bijvoorbeeld bij het openen van applicaties die je eerder hebt afgesloten.

Mijn MacBook heeft ook 16GB en dat is bijna continu vol.

Het is algemeen bekend dat een SSD snel is, maar het snelheidsverschil tussen RAM en een SSD is vele malen groter dan het snelheidsverschil tussen een SSD en een harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
Denzis schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:16:
[...]

Ja, dat is ook mijn reden.
Same here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:44
Canaria schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 13:53:
Meer geheugen is altijd nuttig, ook bij licht gebruik. Het OS benut het geheugen dat niet gebruikt wordt voor actieve processen door gegevens en applicaties in cache te bewaren. Zeker als je de Mac niet tussendoor uitzet, merk je dat goed, bijvoorbeeld bij het openen van applicaties die je eerder hebt afgesloten.

Goed om te weten. Overigens hoe zit het weer met mogelijkheid tot uitbreiden geheugen van een 2014 rMBP. Dat is niet mogelijk...toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 21:57

Quakie

quakelen

nee niet mogelijk, vast gesoldeerd op moederbord.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis

Het is algemeen bekend dat een SSD snel is, maar het snelheidsverschil tussen RAM en een SSD is vele malen groter dan het snelheidsverschil tussen een SSD en een harddisk.
Thanks. Ik wist al dat OSX het geheugen altijd benut. Wist alleen gene praktische impact op de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
Quakie schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 14:27:
nee niet mogelijk, vast gesoldeerd op moederbord.
Jammer, maar dank voor het antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17

Ik heb zelf de 8GB versie en die wordt redelijk zwaar gebruikt (Ubuntu voor code development, Matlab, etc) en eigenlijk voldoet dat prima. Kijk dus even wat je er mee gaat doen. Ga je meerdere VM's draaien dan zou ik zeker voor de 16 GB gaan, maar als je het niet te gek maakt is 8 GB vaak voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:51
ik heb het volgende probleem met mijn mid 2012 rMBP ... iedere keer deze uit standby komt heb ik een aantal seconden gekleurde lijnen op mijn scherm en dan krijg ik de desktop pas. Heb al een volledige reinstall gedaan maar het probleem blijft.

Ga proberen er een foto of video van te nemen vanavond. Maar hoop dat iemand dit probleem alvast herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richi E.
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-08 12:04

Richi E.

PSN: Rich_E1988

Sinds een aantal weken heb ik problemen met de Wi-Fi verbinding van mijn MacBook Pro retina "13 (eind 2013). Ik heb vaak wel een Wi-Fi verbinding, maar het laden van websites lukt gewoon niet. Ook de internetverbinding voor andere toepassingen (Spotify / Mail / etc) werkt simpelweg niet.

Als ik de probleemoplossing start doet de verbinding het vaak weer een aantal seconden waarop hij vervolgens weer hetzelfde gedrag vertoond. Op dezelfde plek heb ik uitstekend bereik met mijn iPhone en iPad. Ik heb al meerdere malen de router gereset en een volledig nieuwe installatie van OSX uitgevoerd. Zonder resultaat.

Ik weet dat er wat problemen met Wi-Fi zijn in OSX Yosemite, maar ik mag toch hopen dat die niet zo hardnekkig zijn als ik hierboven beschrijf.
Uit een diagnostische toets blijkt niet dat er een hardware fout in mijn MacBook zit.

Zijn er meer mensen die deze problemen hebben? En hebben jullie tips waar het aan zou kunnen liggen?

PSN: Rich_E1988

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou eigenlijk een stukje software moeten bestaan waarmee je kan aangeven welke hoeveelheid van het RAM een programma maximaal mag gebruiken.

Misschien is dat al wel toe te wijzen op dit moment maar weet ik dat vooralsnog niet. Dat kan natuurlijk ook. Zo lang werk ik nog niet op de huidige Mac's (jaren geleden wel op OS7 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:31
Waarom zou je dat willen?
Het OS doet dit al formidabel zelf op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar het OS kan niet autonoom bepalen welk programma voor jou het belangrijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Pyrone89 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:58:
[...]

De accuduur is inderdaad flink wat minder op mijn MacBook 2014 (gekocht in oktober 2014) dan de geadverteerde duur. Maar ik wijt dit zelf aan het feit dat ik het scherm net ietsjes helderder zet (grootst mogelijk slurper) en aan het uitgebreide RAM (16 GB vs 8 GB) waarvan me bijstaat dat het een flinke slurper is (wat meen ik een van de verbeteringen moet zijn van het aankomende DDR4).

Ik doe er ongeveer 4 tot maximaal 5 uur mee op 1 lading.
Ik haal er met een lage load net geen werkdag mee. Ik heb wel het instapmodel MBPr 13.
Grootste probleem is de memory leak. Voor de web-dev (die niet zonder een webkit browser kan!) is 8GB echt ruimschoots te weinig. Binnen 5 minuten nadat ik ben opgestart (15 chrome tabs, 5 safari tabs, Sublime text Editor(Webstorm is volgens mij niet eens werkbare optie met slechts 8GB))moet er al virtueel geheugen op de relatief trage ssd (4k) worden gereserveerd wat er in resulteert dat o.a. het swipen tussen meerdere desktops 1 v/d 10 keer blijft hangen (en wat funest is voor je workflow) en ook mission control reageert alsof je op een pre 2005 dekstop zit te werken.
Ik zou dan ook iedereen aanraden om minimaal 16GB in Mac apparaten voor dev-werk te nemen, te meer omdat aftermarket upgrades niet mogelijk zijn.
Blijf het raar vinden dat 8GB voor het niet geoptimaliseerde windows RUIMSCHOOTS voldoende is en 8GB voor het maximaal geopimaliseerde Mac RUIMSCHOOTS te weinig.

Kortom toch wel een redelijke tegenvaller als je net 1,3k heb uitgegeven voor Pro. Als ik in de toekomst wil overstappen naar webstorm of php storm ben ik alweer verplicht om up te graden van mijn 2 maanden oude model. Desalniettemin toch wel blij met mission control en de terminal om de workflow te verbeteren t.o.v. windows en de ergonomie die een goede losse trackpad biedt. Maar wel erg jammer dat een high-end apparaat budget performance levert.
Edit: op bepaalde vlakken, want verder vind ik de macbook wel echt significant prettiger voor pro

Volgende keer wellicht maar een hackintosh bouwen van 500 euro voor wel high-end performance..
Dat is geen vervanging qua mobliteit en de externe bouwkwaliteit van deze MBPr voelt wel echt beter dan elke computer die ik ooit onderhanden heb gehad.

[ Voor 24% gewijzigd door eL_Jay op 19-03-2015 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Richi E. schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:04:
Sinds een aantal weken heb ik problemen met de Wi-Fi verbinding van mijn MacBook Pro retina "13 (eind 2013). Ik heb vaak wel een Wi-Fi verbinding...

Ik weet dat er wat problemen met Wi-Fi zijn in OSX Yosemite, maar ik mag toch hopen dat die niet zo hardnekkig zijn als ik hierboven beschrijf.
Uit een diagnostische toets blijkt niet dat er een hardware fout in mijn MacBook zit.

Zijn er meer mensen die deze problemen hebben? En hebben jullie tips waar het aan zou kunnen liggen?
Ook je router/modem of AirPort cached allerlei zaken, ook zit er een CPU-tje en RAM in. Alle devices volledig uitzetten, als laatste je router/modem of AirPort. Minuutje wachten, rou/mo of AP weer aan, en daarna één voor één je devices.

Alles heeft dan weer een geleegd RAM!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Richi E. schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 11:04:
Sinds een aantal weken heb ik problemen met de Wi-Fi verbinding van mijn MacBook Pro retina "13 (eind 2013). Ik heb vaak wel een Wi-Fi verbinding, maar het laden van websites lukt gewoon niet. Ook de internetverbinding voor andere toepassingen (Spotify / Mail / etc) werkt simpelweg niet.

Als ik de probleemoplossing start doet de verbinding het vaak weer een aantal seconden waarop hij vervolgens weer hetzelfde gedrag vertoond. Op dezelfde plek heb ik uitstekend bereik met mijn iPhone en iPad. Ik heb al meerdere malen de router gereset en een volledig nieuwe installatie van OSX uitgevoerd. Zonder resultaat.

Wifi blijkt een notoir probleem bij Mac. 50% v.d. macbooks bij ons op de zaak heeft incidenteel last van (verschillende modellen, OS-en en zelfs met airport extreme)het wegvallen van de verbinding. Vaak help het uit en aan zetten van de wifi maar handig is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

boosterbosch schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 10:23:
ik heb het volgende probleem met mijn mid 2012 rMBP ... iedere keer deze uit standby komt heb ik een aantal seconden gekleurde lijnen op mijn scherm en dan krijg ik de desktop pas. Heb al een volledige reinstall gedaan maar het probleem blijft.

Ga proberen er een foto of video van te nemen vanavond. Maar hoop dat iemand dit probleem alvast herkent.
Heb je een Nvidia kaart in de rMBP, en/of wel eens een 2e scherm aangesloten? Misschien dat ie bij uit slaapstand komende de resolutie aanpast, of de Nvidia driver nog "even" moet laden.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Laatst online: 11:11
eL_Jay schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:02:
[...]

Wifi blijkt een notoir probleem bij Mac. 50% v.d. macbooks bij ons op de zaak heeft incidenteel last van (verschillende modellen, OS-en en zelfs met airport extreme)het wegvallen van de verbinding. Vaak help het uit en aan zetten van de wifi maar handig is het niet.
Ik heb dit zowel op mijn macbook pro (2014) en Ipad air 2!

Inderdaad heel vervelend! Ik moet de wifi dan aan en uit zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
GerardVanAfoort schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:12:
[...]

Heb je een Nvidia kaart in de rMBP, en/of wel eens een 2e scherm aangesloten? Misschien dat ie bij uit slaapstand komende de resolutie aanpast, of de Nvidia driver nog "even" moet laden.
het is een 13" dus enkel de intel graphics. Enkel extern scherm via hdmi aangesloten, maar hij doet het 9/10 keer en ook als er niks anders is aangesloten.

[ Voor 8% gewijzigd door boosterbosch op 19-03-2015 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-09 14:47
eL_Jay schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:50:
[...]

Ik haal er met een lage load net geen werkdag mee. Ik heb wel het instapmodel MBPr 13.
Grootste probleem is de memory leak. Voor de web-dev (die niet zonder een webkit browser kan!) is 8GB echt ruimschoots te weinig. Binnen 5 minuten nadat ik ben opgestart (15 chrome tabs, 5 safari tabs, Sublime text Editor(Webstorm is volgens mij niet eens werkbare optie met slechts 8GB))moet er al virtueel geheugen op de relatief trage ssd (4k) worden gereserveerd wat er in resulteert dat o.a. het swipen tussen meerdere desktops 1 v/d 10 keer blijft hangen (en wat funest is voor je workflow) en ook mission control reageert alsof je op een pre 2005 dekstop zit te werken.
Ik zou dan ook iedereen aanraden om minimaal 16GB in Mac apparaten voor dev-werk te nemen, te meer omdat aftermarket upgrades niet mogelijk zijn.
Blijf het raar vinden dat 8GB voor het niet geoptimaliseerde windows RUIMSCHOOTS voldoende is en 8GB voor het maximaal geopimaliseerde Mac RUIMSCHOOTS te weinig.

Kortom toch wel een redelijke tegenvaller als je net 1,3k heb uitgegeven voor Pro. Als ik in de toekomst wil overstappen naar webstorm of php storm ben ik alweer verplicht om up te graden van mijn 2 maanden oude model. Desalniettemin toch wel blij met mission control en de terminal om de workflow te verbeteren t.o.v. windows en de ergonomie die een goede losse trackpad biedt. Maar wel erg jammer dat een high-end apparaat budget performance levert.

Volgende keer wellicht maar een hackintosh bouwen van 500 euro voor wel high-end performance.
Je moet niet zozeer op de harde getallen letten omtrent geheugenbezetting, maar naar memory pressure (grafiekje er rechts) kijken. Zolang dat groen is, heeft het OS voldoende RAM beschikbaar en wordt er niet geswapped.

Yosemite heeft nieuwe (doch nog niet optimale) manier van omgaan met RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

boosterbosch schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:14:
[...]

het is een 13" dus enkel de intel graphics. Enkel extern scherm via hdmi aangesloten, maar hij doet het 9/10 keer en ook als er niks anders is aangesloten.
Hoop dat het niet je retina scherm is want dan zou je flex cable (intern) mobo>retina display beschadigd kunnen zijn (knik, scheur, spanning enz.) Ik zou er bij de AppleStore naar laten kijken.

Verder vanaf Yosemite weinig op Mac gewerkt, dus misschien kunnen medeforummers nog software issues bevestigen wat dit veroorzaakt?

[ Voor 37% gewijzigd door GerardVanAfoort op 19-03-2015 14:35 . Reden: Niet goed gelezen ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
GerardVanAfoort schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:30:
[...]

En zijn die strepen op het externe scherm, op de het scherm van de rMBP, of op beide?
Indien alleen extern, even een andere HDMI en monitor aansluiten om defecte monitor of kabel uit te kunnen sluiten. Daarna blijft nog over de HDMI out waar vertraging of beschadiging aanwezig kan zijn t.o.v. de directe aansturing mobo>retina display

Hoop dat het niet je retina scherm is want dan zou je flex cable (intern) mobo>retina display beschadigd kunnen zijn
(knik, scheur, spanning enz.)
het probleem is op het retina scherm, nog niet getest met extern scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

boosterbosch schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 14:34:
[...]

het probleem is op het retina scherm, nog niet getest met extern scherm.
Post aangepast, 9/10 niet gezien!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 12:50:
[...]

Edit: op bepaalde vlakken, want verder vind ik de macbook wel echt significant prettiger voor pro

Volgende keer wellicht maar een hackintosh bouwen van 500 euro voor wel high-end performance..
Dat is geen vervanging qua mobliteit en de externe bouwkwaliteit van deze MBPr voelt wel echt beter dan elke computer die ik ooit onderhanden heb gehad.
Van die 8GB wordt 1,5GB gebruikt voor je Intel Iris. Resteert aldus nog 6,5GB. http://support.apple.com/en-is/HT204349

Kwam ook nog tegen dat Mac OS elk venster wat volledig achter een ander venster (geldt ook voor tabs in browsers) staat een minder actieve status geeft en comprimeert (als ik het goed het begrepen) waardoor het minder RAM gebruikt.
http://www.apple.com/osx/advanced-technologies/

Overdenk je dit dan zou het kunnen zijn dat wanneer je een externe monitor gebruikt om je vensters naast elkaar open te hebben je meer RAM vraagt voor dezelfde applicaties als wanneer je ze niet naast elkaar open hebt staan.

Die Sublime text Editor vraagt niet veel RAM dacht ik, toch?

Het zou toch wel moeten kunnen lijkt mij. Ook met die 8GB RAM.

Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik interpreteer uitspraken als ''dynamically allocated'' en ''up to'' als dat er niet gelijk 1,5GB gebruikt wordt voor de Iris (Pro):
Apple computers using Intel Iris Graphics as the primary GPU dynamically allocates up to 1.5 GB of system memory.
Die 1,5GB zal dus alleen gebruikt worden wanneer dit ook echt nodig is, maar in vele gevallen zal dit niet het geval zijn. Gewoon een desktopje showen op het interne scherm, zal geen 1,5GB aan video geheugen opeisen.

Maar, mocht ik het verkeerd hebben, corrigeer me aub. Dan zijn de uitspraken van Apple niet helemaal correct, dan had er moeten staan, the Iris Pro allocates 1,5GB of memory. Plus dat ik op mijn eigen system zo snel niet kan zien dat er 1,5GB van de 16GB kwijt is aan video geheugen.

Daarnaast denk ik dat zijn probleem bij de 15 Chrome tabs ligt, want ik heb met Safari geen last van een memory leak.

[ Voor 6% gewijzigd door RnB op 19-03-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als ik Chrome gebruik voor video en streaming dingen dan wordt mijn Pro warm en gebruikt deze veel geheugen. Onder Safari totaal geen last van. Sommige video uitzendingen lijken op Chrome door te spelen terwijl je naar een ander tabblad kijkt, terwijl dit bij Safari niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RnB Je hebt gelijk, het is 'up to.'

Wat een verschil tussen Safari en Chrome zou kunnen veroorzaken is misschien dat Safari (vermoed ik) al gebruik maakt van Automatic Reference Counting en Chrome voor de Mac dat nog niet doet.
http://9to5mac.com/2015/02/20/apple-garbage-collection-arc/

Zeg er wel nadrukkelijk 'misschien' bij aangezien ik weliswaar onlangs XCode heb gedownload maar het al heel wat jaren geleden is dat ik nog code heb geschreven voor de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh

Pat-Juh

Patrick

Zo vanavond mijn 15" 2011 afgegeven voor de ati problemen. Na 4 jaar valt het nog mee. Kreeg er pas dit jaar last van. Nu even afwachten hoe de macbook terug komt en hoe lang deze het vol gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 17:14:
@RnB Je hebt gelijk, het is 'up to.'

Wat een verschil tussen Safari en Chrome zou kunnen veroorzaken is misschien dat Safari (vermoed ik) al gebruik maakt van Automatic Reference Counting en Chrome voor de Mac dat nog niet doet.
http://9to5mac.com/2015/02/20/apple-garbage-collection-arc/
Lijkt me sterk. ARC is alleen voor memory management, en niet voor CPU usage. Wat wel zou kunnen:
- Chrome is nog 32 bit en moet harder werken dan de 64 bit Safari voor hetzelfde resultaat (of heeft Chrome inmiddels al een 64 bit versie voor OSX?)
- Safari is gemaakt door Apple. Apple maakt ook het OS, dus als de jongens van Safari ook maar een beetje samenwerken met het OSX team, dan zorgen ze er wel voor dat ze de juiste API gebruiken of ontwikkelen om het onderste uit de kan te halen. Immers veel gebruikers zitten 90% van hun tijd in de browser, dus heel gek is het niet dat je daar al je energie in stopt om het zo efficient mogelijk te maken. The boys van Chrome moeten het doen met de public API en lopen dus altijd een stapje achter op Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 25-09 21:13

Saven

Administrator

Poeh |:( Zit eens even te kijken om mijn 15" Macbook Pro late 2011 te vervangen. nu zo'n 3 jaar oud. Doet het overigens nog prima en is snel zat, maar ivm afschrijving en wat hij nu nog oplevert is het misschien wel interessant om hem te verkopen.

Betaalde toen 1800 euro als ik mij niet vergis. Weet nog wel dat het nieuwe 2012 model toen een aantal maanden later bij release alweer op de 1900 zat (gewoon nieuwe generatie cpu). Zit dus even te kijken op de Apple site, maar de instap 15" kost dus bijna 500 euro meer dan toen. En in 2012 was het al een belachelijk duur apparaat. Er zit betere techniek in zoals retinascherm en SSD, absoluut. Maar is dat niet gewoon met de tijd meegaan? Mijn computer is ook niet duurder dan een high-end pc van 8 jaar terug oid.. Bij Apple lijkt de prijs wel gekoppeld aan de tijd 8)7 (ja ja je snapt wat ik bedoel ;) )

En waarschijnlijk schop ik er nu een aantal tegen het zere been.. :P maar iemand hier van os x weer teruggegaan naar een gewone laptop? en zo ja; welke? :)

edit: hmm zelfs voor die 2250 euro krijg je enkel een onboard gpu, dat had ik nog niet eens gezien :X

[ Voor 6% gewijzigd door Saven op 19-03-2015 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Saven schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:05:
iemand hier van os x weer teruggegaan naar een gewone laptop? en zo ja; welke? :)
Ik ! , dikke Asus laptop gekocht (dik in specs) toen ik mijn MBP verkocht , wat een verschrikking was het om weer met Windows te werken , kon wel janken..... maar goed van fouten maken leert men zeggen ze wel eens , de rMBP die ik nu heb is dan ook weer een hele verademing <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 10:30
Er zit betere techniek in zoals retinascherm en SSD, absoluut.
Je zegt het zelf al, hier zit voor een deel het prijsverschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 25-09 21:13

Saven

Administrator

cardwizard schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:12:
[...]

Ik ! , dikke Asus laptop gekocht (dik in specs) toen ik mijn MBP verkocht , wat een verschrikking was het om weer met Windows te werken , kon wel janken..... maar goed van fouten maken leert men zeggen ze wel eens , de rMBP die ik nu heb is dan ook weer een hele verademing <3
Hehehe ik werk ook op mn workstation pc, laptop is meer voor onderweg. Maar touchpad van macbook is een verademing in combinatie met de gestures. Op een laptop zou ik dat sneller missen. (op PC dus niet nodig). Voor de rest ben ik niet zo van OS X is beter of Windows is beter. Vind t allebei wel prima
bacardicoconut schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:14:
[...]

Je zegt het zelf al, hier zit voor een deel het prijsverschil in.
Lekker selectief quoten: check

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PBP
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 22:07

PBP

Prijzen zijn sinds vorige week ook zo'n 200€ gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Poeh |:( Zit eens even te kijken om mijn 15" Macbook Pro late 2011 te vervangen. nu zo'n 3 jaar oud. Doet het overigens nog prima en is snel zat, maar ivm afschrijving en wat hij nu nog oplevert is het misschien wel interessant om hem te verkopen.

Betaalde toen 1800 euro als ik mij niet vergis. Weet nog wel dat het nieuwe 2012 model toen een aantal maanden later bij release alweer op de 1900 zat (gewoon nieuwe generatie cpu). Zit dus even te kijken op de Apple site, maar de instap 15" kost dus bijna 500 euro meer dan toen. En in 2012 was het al een belachelijk duur apparaat. Er zit betere techniek in zoals retinascherm en SSD, absoluut. Maar is dat niet gewoon met de tijd meegaan? Mijn computer is ook niet duurder dan een high-end pc van 8 jaar terug oid.. Bij Apple lijkt de prijs wel gekoppeld aan de tijd 8)7 (ja ja je snapt wat ik bedoel ;) )

En waarschijnlijk schop ik er nu een aantal tegen het zere been.. :P maar iemand hier van os x weer teruggegaan naar een gewone laptop? en zo ja; welke? :)

edit: hmm zelfs voor die 2250 euro krijg je enkel een onboard gpu, dat had ik nog niet eens gezien :X
Ik zit zelf nog te twijfelen of ik een MBP kies of toch een Windows laptop om mijn huidige MBP te vervangen. (Desktop is toch al Windows) Mijn huidige keuzes zijn de nieuwe Dell XPS13 of een Asus Zenbook

Dell XPS13: pricewatch: Dell XPS 13 (2015) 9343-8451
Asus Zenbook (Meerdere versies van): pricewatch: Asus Zenbook UX303LA-R5088H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-09 10:30
Saven schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:19:
Haha, ja sorry maar het komt ook mede door de slechte eurokoers op dit moment uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-09 18:19
Ik heb sinds deze week voor het eerst een MacBook Pro (2014, 13 inch) en had hiervoor mijn eerste MacBook Air. (Sinds 2010)
En jeetje, wat een verschil qua performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Mijn PowerBook kostte in 2005 iets van €1700, dat was het basismodel 12". Een iBook was te koop voor €1100. Windows-laptops waren toen ook nog duizend euro. Dan heb ik het niet over de zakelijke modellen of laptops met stevige specificaties, maar over iets als een Acer Aspire met integrated graphics.

Nu, tien jaar later, zijn de prijzen van laptops bij Apple nog steeds op dat niveau. Windows-laptops zijn de afgelopen jaren wel aanzienlijk in prijs gedaald.

MacBooks zijn ten opzichte van iBooks en PowerBooks wel 'higher-end' geworden. De goedkoopste MacBook staat niet meer tegenover de goedkoopste Windows-laptop - niet alleen de prijsklasse en positionering zijn anders maar de specificaties zijn relatief beschouwd ook beter. Een iBook was trager dan een goedkope Windows-laptop (800MHz in 2003), had standaard een combodrive (cd-writer/dvd-reader) in plaats van de algemeen gangbare dvd-writer, alleen VGA op maximaal 1024x768 mirroring en maar 256MB geheugen. OS X Panther was ook nog veel minder soepel dan Windows XP.

Tegenwoordig is een MacBook niet trager dan een Windows-laptop van dezelfde prijsklasse en heeft hij geen achterhaalde specificaties meer, integendeel, hij loopt juist vooraan mee op dat vlak.

[edit]
Toen ik m'n eerste Mac kocht, moest ik echt even zoeken naar een dealer die ze verkocht. Ik kwam bij een nuffig bedrijfspand terecht op een industrieterrein en de klanten waren vooral vijftigers met sandalen. Zo ongeveer de enige overeenkomst met de doorsnee Mac-gebruiker van nu is dat die mannen ook baarden hadden. Maar verder ... wat een verschil :X

[ Voor 8% gewijzigd door Canaria op 20-03-2015 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobV schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 21:45:
[...]

Lijkt me sterk. ARC is alleen voor memory management, en niet voor CPU usage. Wat wel zou kunnen:
- Chrome is nog 32 bit en moet harder werken dan de 64 bit Safari voor hetzelfde resultaat (of heeft Chrome inmiddels al een 64 bit versie voor OSX?)
- Safari is gemaakt door Apple. Apple maakt ook het OS, dus als de jongens van Safari ook maar een beetje samenwerken met het OSX team, dan zorgen ze er wel voor dat ze de juiste API gebruiken of ontwikkelen om het onderste uit de kan te halen. Immers veel gebruikers zitten 90% van hun tijd in de browser, dus heel gek is het niet dat je daar al je energie in stopt om het zo efficient mogelijk te maken. The boys van Chrome moeten het doen met de public API en lopen dus altijd een stapje achter op Safari.
eL_Jay heeft het echter wel over het RAM gebruik, niet over het CPU gebruik.

Tijdens OS7 kon je zelf een hoeveelheid RAM toewijzen aan een applicatie. Tegenwoordig lijkt dat minder gemakkelijk mogelijk.

eL_Jay merkte terecht op dat hij met Terminal wel de prioriteit van applicaties kan veranderen, http://developer.apple.co...nPages/man8/renice.8.html

Vind het persoonlijk best wel opmerkelijk dat er volgens Apple meer RAM gebruikt wordt door dezelfde programma's wanneer je die op een groot scherm naast elkaar zichtbaar hebt staan. Dat zou betekenen dat wanneer je een dergelijke set up wilt hebben je eigenlijk meer RAM in je Mac zou moeten nemen. Dat vermeldt Apple echter nergens expliciet.

Kan me overigens moeilijk voorstellen dat Apple voor Safari gebruik maakt van voor derden verborgen API's. Zou tegen de opzet van Mac OS zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
GerardVanAfoort schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 13:12:
[...]

Ik ga naar de Apple Store terug.
De mid-2012 retina 15" heeft ook een videokaart probleem en daar is een repair programma voor gestart onlangs.
Ik krijg de verstoring nu ook bij sommige applicaties en web pagina's. (zie mijn posts een pagina terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:17

Ik ben van een eind 2013 macbook pro retina 13" naar een Dell laptopje van ~200 euro gegaan. Veel meer dan een beetje browsen, video afspelen en scriptie schrijven (latex) doe ik toch niet. Overstap bevalt prima gezien ik toch grotendeels windows draaide op de macbook. Neemt niet weg dat die macbook toch de fijnste laptop is die ik ooit in handen heb gehad. Die dingen blijven ook wel redelijk hun waarde behouden, de kans is redelijk dat ik het komende jaar toch weer een macbook haal. Vooral even afwachten wat die nieuwe 12" doet, ik neig toch meer naar 13" en een wat snellere cpu. Eigenlijk jammer dat integrated gpu's vaak nog sterk achterblijven. De processors in laptops zijn al snel genoeg voor veel games maar de gpu blijft toch echt achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

GeeMoney schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 07:16:
[...]

Ik ga naar de Apple Store terug.
De mid-2012 retina 15" heeft ook een videokaart probleem en daar is een repair programma voor gestart onlangs.
Ik krijg de verstoring nu ook bij sommige applicaties en web pagina's. (zie mijn posts een pagina terug)
Inderdaad bezoekje aan de Store! Maar boosterbosch heeft dus een retina 13" met Intel graphics..
Weet jij of er meer retina eigenaren zijn die dit ook met Intel graphics ervaren?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:58:
[...]

Inderdaad bezoekje aan de Store! Maar boosterbosch heeft dus een retina 13" met Intel graphics..
Weet jij of er meer retina eigenaren zijn die dit ook met Intel graphics ervaren?
Hmm repair programma lijkt inderdaad niet de 13 inch modellen te bevatten:

https://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Geweldig.. Apple heeft de discussie op discussions.apple.com gesloten m.b.t. de vlekken op de Retina varianten en doet het af als een cosmetisch issue, dus geen garantie.

En dat voor een machine die je vaak ook om het design kiest. Inmiddels op Staingate.org al bijna 700 aanmeldingen. Op deze Facebook Groep zijn diverse voorbeelden te zien.

Diverse sites (oa heise.de en macrumors) hebben al bericht over stagnatie, jammergenoeg Tweakers nog niet. Ondanks een nieuwstip.

[ Voor 13% gewijzigd door B2 op 20-03-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Dat is nogal matig dat Apple het toch een beetje weg probeert te moffelen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

xelfer schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:53:
Dat is nogal matig dat Apple het toch een beetje weg probeert te moffelen.....
Nogal matig vind ik zelfs zacht uitgedrukt.. Je koopt een 2500+ euro machine om de techniek en het design. Dan is er duidelijk iets niet goed gekozen (de coating) en dan vervolgens zeggen.. "Ah joh, cosmetisch dingetje, hij doet het toch nog?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Is het nou iets dat gebeurt als je een verkeerd middel oid gebruikt ? Kan me er niks bij voorstellen namelijk

Ziet er bij sommige uit alsof er met een bijtend middel gepoetst is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

cardwizard schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:03:
Is het nou iets dat gebeurt als je een verkeerd middel oid gebruikt ? Kan me er niks bij voorstellen namelijk

Ziet er bij sommige uit alsof er met een bijtend middel gepoetst is
Ik heb in ieder geval nooit enig middel gebruikt op mijn scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Zou het misschien door bepaalde zuren op je handen komen, dat deze terecht komen op het beeldscherm bij het sluiten van je laptop?

Want het is raar dat niet iedereen er last van heeft, ondanks dat iedere MBP dezelfde coating gebruikt afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Elke ochtend stop ik mijn vingers even in het zoutzuur.. :P
Nee denk het niet, sowieso zit ik eigenlijk nooit aan de zijkant van het scherm met mijn vingers. En daarnaast, je mag van een laptop verwachten dat deze tegen dagelijks gebruik kan.

Als je met alcohol op een scherm gaat zitten wrijven kan ik het mij inderdaad voorstellen dat je misschien iets beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gediminas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-09 21:36

Gediminas

recovering stagiair marketing
B2 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:10:
Elke ochtend stop ik mijn vingers even in het zoutzuur.. :P
Nee denk het niet, sowieso zit ik eigenlijk nooit aan de zijkant van het scherm met mijn vingers. En daarnaast, je mag van een laptop verwachten dat deze tegen dagelijks gebruik kan.

Als je met alcohol op een scherm gaat zitten wrijven kan ik het mij inderdaad voorstellen dat je misschien iets beschadigd.
Het ergste is, de coating begint pas zo na 7-12 maanden eraf te komen. Ik had al op pagina 337 mijn scherm gepost. Gisteren nog beter naar gekeken. Helaas zie ik al een klein beetje een afdruk van het toetsenbord op mijn scherm. Ik heb een afspraak bij de Apple Store voor morgen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Gediminas schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:26:
[...]

Het ergste is, de coating begint pas zo na 7-12 maanden eraf te komen. Ik had al op pagina 337 mijn scherm gepost. Gisteren nog beter naar gekeken. Helaas zie ik al een klein beetje een afdruk van het toetsenbord op mijn scherm. Ik heb een afspraak bij de Apple Store voor morgen staan.

[...]
Ik ben benieuwd, laat het weten wat het geworden is! Ik heb er een staan voor volgende week donderdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Hennep
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-09 20:22
Heb zelf sinds oktober een rMBP 13 inch. Hoop niet dat dit de komende maanden zal gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Bij de meeste gebruikers gebeurd het niet. Bij een aantal wel. De vraag is alleen of dit komt door een productiefout, of ontstaat onder bepaalde omstandigheden (in combinatie met een productiefout). Zijn het de Samsung schermen of de LG schermen, etc. Mijn 15" early-2013 bijvoorbeeld met Samsung scherm heeft er (nog) geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Hennep
ThomasG schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:05:
Bij de meeste gebruikers gebeurd het niet. Bij een aantal wel. De vraag is alleen of dit komt door een productiefout, of ontstaat onder bepaalde omstandigheden (in combinatie met een productiefout). Zijn het de Samsung schermen of de LG schermen, etc. Mijn 15" early-2013 bijvoorbeeld met Samsung scherm heeft er (nog) geen last van.
Hoe weet je welk scherm erin zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Sir Hennep schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:10:
[...]

Hoe weet je welk scherm erin zit?
Door de volgende regel in een terminal uit te voeren

code:
1
ioreg -lw0 | grep "EDID" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

Staat daar LP dan heb je een LG, bij LSN heb je een Samsung. Mijne is overigens een Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

bij mij komt er alleen color lcd te staan. niks met LP of LSN

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Saven schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:19:
[...]

Hehehe ik werk ook op mn workstation pc, laptop is meer voor onderweg. Maar touchpad van macbook is een verademing in combinatie met de gestures. Op een laptop zou ik dat sneller missen. (op PC dus niet nodig). Voor de rest ben ik niet zo van OS X is beter of Windows is beter. Vind t allebei wel prima

[...]

Idd, workflow verbetering is bij mij meer dan de kosten van de macbook ;) Dus wat dat betreft verdient hij zichzelf terug :)
Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 15:29:
[...]

Van die 8GB wordt 1,5GB gebruikt voor je Intel Iris. Resteert aldus nog 6,5GB. http://support.apple.com/en-is/HT204349

Kwam ook nog tegen dat Mac OS elk venster wat volledig achter een ander venster (geldt ook voor tabs in browsers) staat een minder actieve status geeft en comprimeert (als ik het goed het begrepen) waardoor het minder RAM gebruikt.
http://www.apple.com/osx/advanced-technologies/

Overdenk je dit dan zou het kunnen zijn dat wanneer je een externe monitor gebruikt om je vensters naast elkaar open te hebben je meer RAM vraagt voor dezelfde applicaties als wanneer je ze niet naast elkaar open hebt staan.

Die Sublime text Editor vraagt niet veel RAM dacht ik, toch?

Het zou toch wel moeten kunnen lijkt mij. Ook met die 8GB RAM.

Of zie ik iets over het hoofd?
Verschil lijkt hem idd door het externe scherm veroorzaakt te worden. Ik kan het hangen van het swipen tussen verschillende desktops niet reproduceren met enkel het macbook scherm op 1680*1050. (gaat wel stroperig, maar het gaat)
Enige task die over de 500 mb gaan, zijn Kernel_task en mySQL. Chrome is +/- 250mb per tab.

[ Voor 7% gewijzigd door eL_Jay op 20-03-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Nu ook een artikel in de Telegraaf over de klachten met de Retina schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

B2 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:06:
Nu ook een artikel in de Telegraaf over de klachten met de Retina schermen.
Goede benchmark! Gewoon de geschetse ellende met 50% verminderen :) vetgedrukte chocoladeletters, naar normaal lettertype...

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

GerardVanAfoort schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:04:
[...]

Goede benchmark! Gewoon de geschetse ellende met 50% verminderen :) vetgedrukte chocoladeletters, naar normaal lettertype...
Het doet er niet toe of het de Telegraaf is of een journalistiek hoogstaand diepteonderzoek. Het gaat om de media exposure in dit soort gevallen. Liever een nietszeggend bericht wat door 100 man gelezen wordt dan niks. Op Tweakers heb ik bijvoorbeeld nog niks gezien hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Hennep
B2 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 14:06:
[...]

Het doet er niet toe of het de Telegraaf is of een journalistiek hoogstaand diepteonderzoek. Het gaat om de media exposure in dit soort gevallen. Liever een nietszeggend bericht wat door 100 man gelezen wordt dan niks. Op Tweakers heb ik bijvoorbeeld nog niks gezien hierover.
Precies, hoe meer aandacht hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
kevinl schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 11:38:
bij mij komt er alleen color lcd te staan. niks met LP of LSN
Yup...bij mij ook :?

Blijkbaar moet je voor een 13" MBP de volgende string gebruiken :

ioreg -lw0 | grep "EDID" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r

Maar ook hiermee krijg ik geen verdere info over welk paneel in mijn MBP zit...

[ Voor 35% gewijzigd door dafmay op 20-03-2015 14:19 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 128 Laatste