Saven schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 22:05:
Betaalde toen 1800 euro als ik mij niet vergis. Weet nog wel dat het nieuwe 2012 model toen een aantal maanden later bij release alweer op de 1900 zat (gewoon nieuwe generatie cpu). Zit dus even te kijken op de Apple site, maar de instap 15" kost dus bijna 500 euro meer dan toen. En in 2012 was het al een belachelijk duur apparaat. Er zit betere techniek in zoals retinascherm en SSD, absoluut. Maar is dat niet gewoon met de tijd meegaan? Mijn computer is ook niet duurder dan een high-end pc van 8 jaar terug oid.. Bij Apple lijkt de prijs wel gekoppeld aan de tijd

(ja ja je snapt wat ik bedoel

)
Mijn PowerBook kostte in 2005 iets van €1700, dat was het basismodel 12". Een iBook was te koop voor €1100. Windows-laptops waren toen ook nog duizend euro. Dan heb ik het niet over de zakelijke modellen of laptops met stevige specificaties, maar over iets als een Acer Aspire met integrated graphics.
Nu, tien jaar later, zijn de prijzen van laptops bij Apple nog steeds op dat niveau. Windows-laptops zijn de afgelopen jaren wel aanzienlijk in prijs gedaald.
MacBooks zijn ten opzichte van iBooks en PowerBooks wel 'higher-end' geworden. De goedkoopste MacBook staat niet meer tegenover de goedkoopste Windows-laptop - niet alleen de prijsklasse en positionering zijn anders maar de specificaties zijn relatief beschouwd ook beter. Een iBook was trager dan een goedkope Windows-laptop (800MHz in 2003), had standaard een combodrive (cd-writer/dvd-reader) in plaats van de algemeen gangbare dvd-writer, alleen VGA op maximaal 1024x768 mirroring en maar 256MB geheugen. OS X Panther was ook nog veel minder soepel dan Windows XP.
Tegenwoordig is een MacBook niet trager dan een Windows-laptop van dezelfde prijsklasse en heeft hij geen achterhaalde specificaties meer, integendeel, hij loopt juist vooraan mee op dat vlak.
[edit]
Toen ik m'n eerste Mac kocht, moest ik echt even zoeken naar een dealer die ze verkocht. Ik kwam bij een nuffig bedrijfspand terecht op een industrieterrein en de klanten waren vooral vijftigers met sandalen. Zo ongeveer de enige overeenkomst met de doorsnee Mac-gebruiker van nu is dat die mannen ook baarden hadden. Maar verder ... wat een verschil
[
Voor 8% gewijzigd door
Canaria op 20-03-2015 00:18
]