Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari050
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-12-2021
Hallo,

Iemand die toevallig weet hoe je de keys van de macbook pro makkelijk kunt verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkAboutIt
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 12:48
Hari050 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:46:
Hallo,

Iemand die toevallig weet hoe je de keys van de macbook pro makkelijk kunt verwijderen?
Flinke schroevendraaier eronder en stevig wrikken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari050
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-12-2021
ThinkAboutIt schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:54:
[...]

Flinke schroevendraaier eronder en stevig wrikken? ;)
Kun je ze hierna ook gewoon nog weer herplaatsen ?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-09 12:37
Hari050 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 18:46:
Hallo,

Zie hier (YouTube: How to Clean/Fix/Replace MacBook Pro/Air Retina Keyboard (Key Clip type J)) een filmpje van iemand die de toetsen eruit haalt en ze er weer terug inzet. Er zijn nog wel meer filmpjes te vinden van bijvoorbeeld hoe je de toetsen me je nagels of een schroevendraaiertje eruit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

GeeMoney schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:04:
[...]

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt en heb uiteindelijk ook moeten betalen, maar heb wel flink stennis lopen schoppen in die Store en daar waren ze niet blij mee.
Belachelijk en als het weer optreed maak ik weer werk van desnoods middels rechtsbijstand.
Het is niet normaal hoevaak dit voorkomt.
Dus stampij maken heeft niet geholpen en alleen maar energie kwijt zijn.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:24
Zo, sinds gisteren de eigenaar van een mid 2014 rMBP/8/256, heel even mee gewerkt (eerst recovery gedaan om met een verse install te beginnen), wat een verademing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:19

Goner

What can I do you for ?

kevinl schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:22:
[...]
Maar die losse velletjes kan je niet kopen. Een A4 vind ik weer te dik.
Velletje van rol keukenpapier, desnoods 2. Deed ik ook met laptop vroeger ... voorkwam ook dat dat rare pookje dat vroeger op laptop-keyboards zat een afdruk achterliet op je scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 19:11

FZ6

Bij Centralpoint hebben ze Apple -aanbiedingen.

Heb nu de 13 inch MBPr 256gb 8gb versie voor 1366.- besteld.

Wel enorm getwijfeld tussen 13 en 15 inch, nu maar hopen dat ik de goede keus heb gemaakt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:32

Phntm

Tlingelingeling

Nu we het hebben over schoon maken, hoe maken jullie de Macbook schoon als het gaat om stof? Het apparaat is natuurlijk niet stof dicht en heeft wel eens een schoonmaak beurt nodig. Iemand adviezen of manieren hoe zij dit doen? Openen leek mij een optie maar dacht eraan dat dat mijn garantie zou laten vervallen dus ik zit te kijken of er alternatieve manieren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MunkleSon
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
FZ6 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:05:
Bij Centralpoint hebben ze Apple -aanbiedingen.

Heb nu de 13 inch MBPr 256gb 8gb versie voor 1366.- besteld.

Wel enorm getwijfeld tussen 13 en 15 inch, nu maar hopen dat ik de goede keus heb gemaakt :-)
Hey bedankt voor de tip, sta op het punt een MBPr te bestellen, deze actie geeft doorslag om voor de 256gb te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Phntm schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 19:59:
Nu we het hebben over schoon maken, hoe maken jullie de Macbook schoon als het gaat om stof? Het apparaat is natuurlijk niet stof dicht en heeft wel eens een schoonmaak beurt nodig. Iemand adviezen of manieren hoe zij dit doen? Openen leek mij een optie maar dacht eraan dat dat mijn garantie zou laten vervallen dus ik zit te kijken of er alternatieve manieren zijn.
Toevallig was ik aan het zoeken over het schoonmaken van de mbp. Kom je op allemaal horror verhalen waar de coating van het scherm gewoon eraf komt, met ernstige cosmetische schade tot gevolg.. brrr..
Dit is echter van buiten, en niet van binnen.

[ Voor 3% gewijzigd door WouterL op 17-02-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
ik gebruik alleen het meegeleverde doekje! durf het niet aan om in de weer te gaan met ander spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Ook geen LCD spray?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FZ6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 19:11

FZ6

Dit is mijn 4e macbook, ik gebruik altijd screen cleaner en een (bijbehorende)microvezeldoek om de macbook schoon te maken.

Scherm, toetsenbord en buitenkant maak ik er altijd mee schoon, nog nooit problemen mee gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Al die bang maak verhalen op internet ook. Zal je maar gebeuren voor dat geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Het scherm van mijn MacBook is al een keer vervangen onder garantie, omdat er minuscule putjes in de coating zaten. Sindsdien doe ik het scherm niet meer dicht zonder dat er een schoon en leeg vel papier tussen zit.

Ik maak mijn MacBook minstens een keer per week schoon, tegelijk met het externe toetsenbord en de muis. Altijd met perslucht en daarna een microvezeldoekje met heel weinig warm zacht (gekookt) water. Misschien overdreven maar ik kan slecht tegen vingerafdrukken, stof of vuil.

Andere vraag: ik heb een Yosemite schoon geïnstalleerd en daarna heel selectief een aantal bestanden teruggekopieerd uit de sparsebundle van m'n laatste Time Machine-backup. In ieder geval niet de preferences en/of application support-files van Sketch, waarvan de trial net was verlopen. Hoewel een nieuwe trialperiode niet de aanleiding was voor de herinstallatie, was ik wel verbaasd dat Sketch na installatie direct met de melding kwam dat de trial was verlopen. Waar haalt die applicatie die kennis vandaan :? Ik moet nog even wachten op een nieuwe creditcard, dus nu zit ik tijdelijk zonder Sketch :(

Herinstallatie viel nog niet mee. Ik had een usb-stick met de installmedia gemaakt, van usb opgestart, de schijfpartitie met de bestaande Yosemite-installatie gewist en daarna de nieuwe installatie gestart. Die bleef hangen op "about a second remaining". Afgebroken en met cmd + R opgestart om vanaf de recoverypartitie te installeren. Ging goed, maar dat bracht me wel weer terug bij Mavericks. In Mavericks heb ik toen de upgrade naar Yosemite uitgevoerd en daarna nogmaals opgestart met cmd + R. Deze keer kreeg ik wél Yosemite. Misschien was die laatste installatie overbodig maar ik wilde gewoon zeker zijn van een echt schone installatie.

Inmiddels draait alles weer zoals ik wil. De laatste tijd installeer ik veel selectiever, op alle apparaten dus ook in Windows en op m'n telefoons. Scheelt veel ruimte en afleiding van wat ik echt wil doen :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 10:21
Dude, jij kan inderdaad slecht tegen vuil etc, meermaals per week alles schoonmaken! 8)7 _/-\o_ Begrijp me niet verkeerd, zo ben ik ook, maar dan iets minder vaak ;)

De op 1 seconde blijven hangen ervaring had ik ook, dat duurt gewoon 1800x langer dan 1 seconde (half uur dus). Ik weet niet waar in het proces de recovery partitie geschreven wordt, maar ik denk dat-ie nog niet geschreven was toen je de 1-seconde onderbrak.

Dat Sketch verhaal lijkt me dat die app je serienummer uitleest ofzo en online opzoekt? Geen idee, best creepy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Neen. u gaat niet door voor de koelkast ;)

Zelf een beetje last van vlekjes die nauwelijks weg gaan. Ik maak al 20 jaar elk CRT-scherm, LCD of plasma schoon door er een beetje op te ademen en met een microvezeldoek te poetsen. Op mijn MBPr13 heb ik voor het eerst dat er vlekjes zitten die op die manier blijven zitten. Heb nog niet de moeite genomen om met agressiever spul schoon te maken. Zie het gelukkig alleen zitten met het scherm uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 18-02-2015 07:52 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Zijn de 128 GB PCIe-flashopslag sneller dan de huidige Samsung 840/850 Pro?
Gaat dan om de 128 GB PCIe-flashopslag in een rMPB 13".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowbnjijdat
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-08 16:31
Beste Tweakers,

Ik heb op Marktplaats een akkoord bereikt van 850,- voor een Macbook Pro retina 2014 128GB voor 850,- euro. Ik kan hem vanavond nog komen ophalen. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten, de prijs is namelijk wel gunstig zeker gezien de populairiteit van Macbooks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

wowbnjijdat schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 15:38:
Beste Tweakers,

Ik heb op Marktplaats een akkoord bereikt van 850,- voor een Macbook Pro retina 2014 128GB voor 850,- euro. Ik kan hem vanavond nog komen ophalen. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten, de prijs is namelijk wel gunstig zeker gezien de populairiteit van Macbooks
Volgens mij komen die vragen zeer vaak voorbij. Gebruik de zoekfunctie even en je weet het.
Mocht je toch te lui zijn :o heb ik hier een aantal tips:
- gaat ie aan? (open deur, maar toch)
- zit er niet stiekem een boot password op?
- check batterij laad cycles
- klopt de hardware met de advertentie?
- dooie pixels wellicht?

nog iets?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
- 13"/15"?
- waarom is 'ie maar 850?
- memory?
- beschadigingen?
- google de adverteerder op oplichting/vreemde verhalen?
- bon?
- garantie?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:41
Jieve schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 10:18:
Zijn de 128 GB PCIe-flashopslag sneller dan de huidige Samsung 840/850 Pro?
Gaat dan om de 128 GB PCIe-flashopslag in een rMPB 13".
Volgens mij staan deze bekend om hun iets lagere snelheden. In hoeverre je dit in de praktijk gaat merken is de vraag. 400 of 520MB/s valt wel mee.
Vanaf de 256GB is de snelheid op volle toeren volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html

Nee, de 256GB zijn wel sneller. Bij deze verschilt het ook nog of je een SM0256F (samsung) of een SD0256F (Sandisk) hebt.

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Whatson schreef op woensdag 18 februari 2015 @ 20:37:
http://www.harddrivebenchmark.net/high_end_drives.html

Nee, de 256GB zijn wel sneller. Bij deze verschilt het ook nog of je een SM0256F (samsung) of een SD0256F (Sandisk) hebt.
Neem aan dat alle rMBP 13" 1 bepaalde type gebruiken?

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:38
ZO!

Inmiddels 3 weken verder en geniet nog met volle teugen van m'n huidige aanwinst (een rMBP 15" CTO met een 2.8GHz i7 en 2GB GT750M). Gelijk iStat geïnstalleerd om al m'n processen in de gaten te houden.
De resolutie heb ik al gauw op 1650 gezet, omdat ik daarmee toch even wat meer werkruimte heb, overigens zonder prestatieverlies (geen glitches, freezes of andere rare artefacten die ik wel eens hier voorbij zie komen).

Heb m'n rMBP afgelopen maandag flink op z'n staart getrapt met Sony Sound Forge Pro (een grote AIFF omzetten naar MP3 met een aantal Ozone plugins. Dat werd toch een beetje warm op m'n schoot (op z'n piek iets van 91°C), maar was daarna ook weer snel afgekoeld. M.i. niet iets om zorgen om te maken. Toch diezelfde exercitie een keer proberen met de native (retina) resolutie, want misschien dat de temperatuur ook te maken heeft gehad met de resolutie waarop ik nu werk(?).

Al met al, blij met m'n aankoop. Nu nog even een monitor scoren. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk een Dell Ultrasharp U2715H. Recensies zijn hiervan aardig positief, heeft een DP-ingang EN is budget friendly :)

Al met al: As happy as a clam :P

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Jieve schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 07:53:
[...]

Neem aan dat alle rMBP 13" 1 bepaalde type gebruiken?
Nope. Apple gebruikt zowel de Samsung als Sandisk in hun rMBP's. Waarschijnlijk kan Samsung niet genoeg produceren/ze willen niet afhankelijk zijn van Samsung.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1699194

[ Voor 7% gewijzigd door Whatson op 19-02-2015 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-09 16:48
xsess schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:22:
ZO!

Inmiddels 3 weken verder en geniet nog met volle teugen van m'n huidige aanwinst (een rMBP 15" CTO met een 2.8GHz i7 en 2GB GT750M). Gelijk iStat geïnstalleerd om al m'n processen in de gaten te houden.
De resolutie heb ik al gauw op 1650 gezet, omdat ik daarmee toch even wat meer werkruimte heb, overigens zonder prestatieverlies (geen glitches, freezes of andere rare artefacten die ik wel eens hier voorbij zie komen).

Heb m'n rMBP afgelopen maandag flink op z'n staart getrapt met Sony Sound Forge Pro (een grote AIFF omzetten naar MP3 met een aantal Ozone plugins. Dat werd toch een beetje warm op m'n schoot (op z'n piek iets van 91°C), maar was daarna ook weer snel afgekoeld. M.i. niet iets om zorgen om te maken. Toch diezelfde exercitie een keer proberen met de native (retina) resolutie, want misschien dat de temperatuur ook te maken heeft gehad met de resolutie waarop ik nu werk(?).

Al met al, blij met m'n aankoop. Nu nog even een monitor scoren. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk een Dell Ultrasharp U2715H. Recensies zijn hiervan aardig positief, heeft een DP-ingang EN is budget friendly :)

Nice om te lezen dat je happy bent. Alleen een vraagje, waar heb je iStat vandaan? Ik loop me rot te zoeken, maar alles is óf betaald óf niks te vinden over iStat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 21:12
It's happening. Apple gaat het eindelijk toegeven.. http://www.apple.com/support/macbookpro-videoissues/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De vraag is of ze nou een subtiel aangepast logic board erin zetten (bijvoorbeeld mét loodhoudende soldeer) bij die reparatie of dat ze gewoon dezelfde reparatie uitvoeren als altijd, maar dan zonder er kosten voor te rekenen.

Dat gezegd hebbende, heb ik dit probleem niet meer sinds m'n vorige reparatie dus wellicht ís er al wat veranderd.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 20-02-2015 02:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
Tweaker010 schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 01:45:
[...]

Nice om te lezen dat je happy bent. Alleen een vraagje, waar heb je iStat vandaan? Ik loop me rot te zoeken, maar alles is óf betaald óf niks te vinden over iStat.
KLIK! ;)
Vergis je niet, iStat (Menus) is ook een betaald programma, maar vind het persoonlijk voor $16 echt te moeite waard.

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik heb vorige week een nieuwe originele accu in mijn macbook pro 15" 2012 geplaatst, omdat ik een 'service battery' melding kreeg en de accu snel minder werd. Het is mij nu echter opgevallen dat ik 's nachts enkele procenten van mijn accucapaciteit verbruik terwijl mijn macbook in sleep staat, zo'n 0.5 tot 1 procent per uur. Wat is normaal accuverbruik tijdens sleepmodus? Ik lees hier namelijk verschillende verhalen over op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 02:00:
De vraag is of ze nou een subtiel aangepast logic board erin zetten (bijvoorbeeld mét loodhoudende soldeer) bij die reparatie of dat ze gewoon dezelfde reparatie uitvoeren als altijd, maar dan zonder er kosten voor te rekenen.

Dat gezegd hebbende, heb ik dit probleem niet meer sinds m'n vorige reparatie dus wellicht ís er al wat veranderd.
Goede vraag! Maar loodhoudend soldeer mag gewoon niet meer ivm RoHS. Ik werk zelf in de electronica industrie en we mogen niet eens meer onderdelen op voorraad hebben die geen RoHS approval hebben. Ik wou dat er een uitzondering was voor dit soort toepassingen aangezien er met bijna elke GPU problemen zijn op lange termijn. Voor bijv. lood accu's zijn er ook uitzonderingen, die mogen nog wel.

Maar misschien hebben ze er een andere oplossing voor gevonden. Ik vrees echter dat ze er gewoon een nieuw moederboard in plaatsen met hetzelfde probleem op termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

GekkePrutser schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 08:26:
[...]

Goede vraag! Maar loodhoudend soldeer mag gewoon niet meer ivm RoHS. Ik werk zelf in de electronica industrie en we mogen niet eens meer onderdelen op voorraad hebben die geen RoHS approval hebben. Ik wou dat er een uitzondering was voor dit soort toepassingen aangezien er met bijna elke GPU problemen zijn op lange termijn. Voor bijv. lood accu's zijn er ook uitzonderingen, die mogen nog wel.

Maar misschien hebben ze er een andere oplossing voor gevonden. Ik vrees echter dat ze er gewoon een nieuw moederboard in plaatsen met hetzelfde probleem op termijn.
Afaik mag je onder RoHS wel nog loodhoudende soldeer gebruiken als je product anders niet goed werkt.

Aldus wiki is er een exemption voor:
Lead in high melting temperature type solders (i.e. lead based solder alloys containing 85% by weight or more lead). (Category 7a)
Dus, dat er in :P

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 20-02-2015 10:30 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 10:13:
[...]
Afaik mag je onder RoHS wel nog loodhoudende soldeer gebruiken als je product anders niet goed werkt.
Aldus wiki is er een exemption voor:
Ah je hebt gelijk. Dat zal dan voor mijn werk wel niet gelden omdat we niets doen met soldeer dat hele hoge temperaturen vereist.

Ik zit ook niet in de produktie ofzo, ik hoorde er alleen van toen in ons testlab een heleboel onderdelen voorraad weggemikt was onder het mom van 'Niet RoHS dus moet weg'. Ondanks dat het nooit in apparatuur van klanten terecht zou kunnen komen. Maargoed. Kan ook een interne regel geweest zijn. Ik vond het erg jammer, zat mensen bij ons die het nog voor prive doeleinden hadden kunnen gebruiken.

Ik zou ook hopen dat ze dat gaan doen eigenlijk. Er is na bijna 10 jaar nog steeds geen oplossing voor het broos worden van zilver-gebaseerd soldeer bij herhaaldelijk inkrimpen/uitzetten. Het is op dit moment echt de #1 van electronica fails, zoals de red ring/yellow light of death, GPU problemen, en zelfs sommige CPUs. Die paar hele kleine soldeerbolletjes onder een CPU kunnen ook niet zo veel kwaad (en bovendien, eerder nieuwe apparatuur moeten kopen omdat het oude kapot is, is ook heel slecht voor het milieu).

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 20-02-2015 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MunkleSon
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11-2024
De Macbook pro van Centralpoint aanbieding is inmiddels binnen.

Mijn eerste Mac, wat een machine <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:35

Rudios

Lost in space?

MunkleSon schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:38:

Ficiat, je wilt straks niks anders meer :9

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicoK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-09 18:23
MunkleSon schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 19:38:

Ik kan me hier volledig bij aansluiten! Wat een apparaat. Ik heb sinds kort dezelfde MBPr, maar dan van de Dixons voor een zelfde prijs als die bij Centralpoint.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

CyBeR schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 02:00:

Ik zelf ben benieuwd, mijn late 2011 begint loeiheet te worden om niets, vertoont soms een paar artifacts maar heeft gelukkig geen panics of reboots gehad tot dus ver.

Ik was van plan om na de zomer voor een nieuwe te gaan kijken maar dit komt voor mijn bankrekening heel wat beter uit waar ik tervreden ben met de performance (2.2 i7, 16gb ram, 256gb ssd, 6750m ati). Een prima werkpaardje voor lightroom en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zou even kijken naar de stof-matten tussen de koeler en de fans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

sebastius schreef op vrijdag 20 februari 2015 @ 22:40:
Zou even kijken naar de stof-matten tussen de koeler en de fans :)
Dit heb ik reeds al gedaan, thanks :)! De MBP staat op een verhoging aan de achterzijde waardoor deze ook beter zou moeten koelen maar idle draait deze tegen de 70 graden (en met sec al op 3000rpm minimaal).

Ik ga de verhalen eens afwachten en op een rustig moment de 15" ter reparatie weg brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 12:20
OSX update 10.10.2 al lang en breed geinstalleerd? Hoop dat 'n wifi probleempjes eindelijk opgelost zijn - stond wederom op de fixlist, maar vorige keren bij mij nog niet opgelost (mid 2014 model 15" pro retina).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na twee weken geleden mijn Iphone 6 plus te hebben besteld vandaag een Macbook Pro 13" gekocht.

Ben echt benieuwd op ik ga wennen na jarenlang Windows gebruikt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:46:
Na twee weken geleden mijn Iphone 6 plus te hebben besteld vandaag een Macbook Pro 13" gekocht.

Welkom ! :*)

Ooit zelf ook met de iPhone begonnen , ik zou niet meer terug willen in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
NiGeLaToR schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:41:
OSX update 10.10.2 al lang en breed geinstalleerd? Hoop dat 'n wifi probleempjes eindelijk opgelost zijn - stond wederom op de fixlist, maar vorige keren bij mij nog niet opgelost (mid 2014 model 15" pro retina).
Probeer eens de OSX 10.10.2 combo-update te doen (dit kan ook gewoon als je al OSX 10.10.2 hebt geinstalleerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:46:

Sinds afgelopen november hetzelfde gedaan na privé altijd Windows te hebben gebruikt. Valt mij bepaald niet tegen. Met name het bedienen van trackpad moet je waarschijnlijk even aan wennen en wellicht het installeren en deinstalleren van software maar dan houdt het ook wel op.

Heb vooralsnog geen spijt over te zijn gestapt. Al heb ik wel de neiging naast die MacBook nog een tablet of laptop met Windows te halen. Die nieuwe Toshiba Satellite Click Mini is lekker goedkoop en zal wel eens kunnen voldoen aan waar ik hem voor denk nodig te hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Pyrone89 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 12:27:
[...]

Probeer eens de OSX 10.10.2 combo-update te doen (dit kan ook gewoon als je al OSX 10.10.2 hebt geinstalleerd)
Thx, ben benieuwd - al zou het best kunnen dat het probleem al verholpen is; geen zin om daarop te gaan zitten wachten :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 16:18

Saven

Administrator

xsess schreef op donderdag 19 februari 2015 @ 09:22:
ZO!

Al gekocht? Anders blijf je er beter ver vandaan. Enorm veel kleurverschil op het scherm bij (vrijwel) alle exemplaren.

Jan met de pet zal het niet echt opmerken, of als je altijd op TN schermen hebt gewerkt. Maar naast je macbook met IPS scherm zul je je groen en geel ergeren aan het verschil in kleurtemperatuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
NiGeLaToR schreef op maandag 23 februari 2015 @ 10:41:
Hier leek hij het heel lang goed te doen, maar de afgelopen paar dagen moest ik wifi toch weer een paar keer aan en uit zetten. Niet zo erg meer als voorheen, en ik durf nu ook niet met zekerheid te zeggen dat het aan de laptop lag, al lijkt het wel zo (telefoon hield verbinding). Het is in ieder geval een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Cyleo schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:35:
[...]

Hier leek hij het heel lang goed te doen, maar de afgelopen paar dagen moest ik wifi toch weer een paar keer aan en uit zetten. Niet zo erg meer als voorheen, en ik durf nu ook niet met zekerheid te zeggen dat het aan de laptop lag, al lijkt het wel zo (telefoon hield verbinding). Het is in ieder geval een stuk beter.
Heb tot nu toe vooral problemen met m'n Asus Router RT-AC66U en als ik keer of wat stand-by ben gegaan met de laptop, dan ook op andere routers. Soms helpt BT uitzetten, soms niet en dan moet ik heel Wifi uit/aan of rebooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Een vraagje (: Ik ben sinds kort eigenaar geworden van een MBP 13'inch retina 2014.

Ik vraag me af of het mogelijk is deze te upgraden met de OWC Jet SSD's. Na wat googlen kom ik toch lastig tot een antwoord. Is het mogelijk om te upgraden zonder idiote bedragen kwijt te zijn?

Verder las ik een nieuwe drive die veel weg heeft van Niftydrive. Tordisk. Nu vraag ik me af of deze nou gewoon ook een stuk sneller zijn dan reguliere SD kaartjes of vergelijkbaar. Tordisk beantwoorde mij dit :

''We had to use a new faster controler & new thinner nano connectors to pack the 256GB into such a small chip it is very efficient and fast
TarDisk The TarDisk 256 is a very fast chip in testing the 256 GB with HD video transfers of box set of Hitchcock films TarDisk 256GB showed random peaks at 130mb/s write and 150mb/s read.
(on late 2014 Retina 15)
Small block read and write speeds of 104.13MB/s and 93.08MB/s Large random large-block transfers measured 95.91MB/s read and 81.04MB/s write for the 256GB''
'

[ Voor 58% gewijzigd door WouterL op 24-02-2015 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
Ik heb in mijn MacBook Air een tijdje een Jetdrive gebruikt , het haalt bij lange na niet de snelheid va je SSD maar was (voor mij) vlot genoeg voor extra opslag , het beste is gewoon direct bij aanschaf de ruimte nemen die je nodig hebt , ik heb nu 512GB im mijn rMBP dat is zeker voldoende (MBA had maar 128GB)

[ Voor 5% gewijzigd door Cardwizard op 24-02-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPPa03
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-09 08:38
Ik heb een MacBook Pro 15" Retina van begin 2014 (gekocht in augustus). Maar ik vind mijn scherm niet heel helder qua licht. Het logo aan de achterkant van de laptop is niet wit maar blauw/paars. Meer mensen ervaringen met de helderheid van een scherm met een paars/blauw gloed op het logo?

Flight & Race simulation Discord // Mijn YouTube kanaal / Subscribe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Saven schreef op maandag 23 februari 2015 @ 16:11:
[...]

Al gekocht? Anders blijf je er beter ver vandaan. Enorm veel kleurverschil op het scherm bij (vrijwel) alle exemplaren.

Jan met de pet zal het niet echt opmerken, of als je altijd op TN schermen hebt gewerkt. Maar naast je macbook met IPS scherm zul je je groen en geel ergeren aan het verschil in kleurtemperatuur :P
Lol, ik heb zelf een U2412m naast m'n non retina MacBook, kleurverschil is aanwezig maar juist in het voordeel van de Dell!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanochtend mijn MBPr (early 2013) weggebracht naar de Store in Amsterdam vanwege vreemde kernel panics en een 4MEM/9/7000000 error in de Diagnostics. Heb hem net alweer op kunnen halen! Logic board is dus heel snel vervangen, scheen iets mis te zijn in het gedeelte bij het RAM geheugen. Nu lijkt alles weer het oude. Top service van Apple, wel met AppleCare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:17:
[...]

Lol, ik heb zelf een U2412m naast m'n non retina MacBook, kleurverschil is aanwezig maar juist in het voordeel van de Dell!
Klopt, alleen de retina MacBooks hebben een IPS-scherm. Airs en non-retina's hebben een TN-scherm. Dus bij jou is het omgekeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:13

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Canaria schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:09:
[...]

Klopt, alleen de retina MacBooks hebben een IPS-scherm. Airs en non-retina's hebben een TN-scherm. Dus bij jouw is het omgekeerd :)
Je kan beide toch kalibreren met een spider of een dergelijk apparaat? Dan zijn ze weer mooi gelijk :-)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik zoek ook al even op een bizar probleem, macbook pro retina 13 - late 2012

Regelmatig freeze soms dagen niet soms x keer per dag, clean install yosemite gedaan niets uit de Time Machine gehaald, en nog steeds. Ook de built in test heel lang laten runnen kan niet vinden. Meestal gewoon freeze, muis beweegt niet meer niets meer enige optie is de uitknop heel lang induwen, heel heel soms herstart hij na een 10 a 20 seconden.

Ik zit een beetje zonder ideeën spijtig genoeg, ik moet misschien es een topic openen maar ik heb amper info.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 16:18

Saven

Administrator

Sjoerdfoto schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 21:17:
[...]

Je hebt een TN paneel in je macbook. Je Dell heeft een ips paneel ;) Daarnaast ging het over de 2715H niet over jouw 24" model ;)
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:22:
[...]

Je kan beide toch kalibreren met een spider of een dergelijk apparaat? Dan zijn ze weer mooi gelijk :-)
Heel nuttig idd om een TN scherm te kalibreren :')

Het gaat daarnaast niet om de kleuren, maar vooral om de uniformiteit. Grijs wat bijv. linksboven blauwig is en rechtsonder gelig. Dat krijg je niet goed gekalibreerd. Daarnaast is kalibreren met zo'n spider een beetje een non-oplossing, gezien elke applicatie zelf bepaalt of het dat kleurprofiel aanneemt of niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Saven op 25-02-2015 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
Saven schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 00:27:
[...]

Je hebt een TN paneel in je macbook. Je Dell heeft een ips paneel ;) Daarnaast ging het over de 2715H niet over jouw 24" model ;)

[...]

Heel nuttig idd om een TN scherm te kalibreren :')

Het gaat daarnaast niet om de kleuren, maar vooral om de uniformiteit. Grijs wat bijv. linksboven blauwig is en rechtsonder gelig. Dat krijg je niet goed gekalibreerd. Daarnaast is kalibreren met zo'n spider een beetje een non-oplossing, gezien elke applicatie zelf bepaalt of het dat kleurprofiel aanneemt of niet.
Ik hoor het dus al, het wordt geen Dell :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoeveel ram gebruikt Yosemite bij jullie in idle ongeveer? Ik kan goedkoop een late 2013 kopen maar die heeft slechts 4GB geheugen. Zelf doe ik niks anders dan Office en internet op mijn PC en af en toe een potje Fifa 15. Als ik naar een Windows PC kijk is 4GB voor mij ruim voldoende maar ik weet niet hoe dat met OSX zit. Kunnen jullie dat inschatten?

Als ik op internet zoek vind ik vooral topics over aankoopadvies en daar zegt iedereen dat je beter 8GB kunt nemen. Daar ben ik het mee eens, maar in dit geval heb ik niet de keuze, vandaar mijn vraag.

[ Voor 22% gewijzigd door Aghanim op 25-02-2015 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
OS X gaat een stuk efficiënter met zijn geheugen om dus 4Gb is meer dan voldoende voor een beetje office en internet op OS X. Zo heb ik 2 jaar gewerkt op een 2011 Air met 4Gb en daarop een volledige development omgeving en draaide ik zelfs een Windows Server als Virtual Machine ernaast.

Houd er overigens wel rekening mee dat geheugen achteraf niet uit te breiden is op een retina MacBook or Air en dat je waarschijnlijk nooit meer terug wilt naar Windows als je een tijdje op Apple gewerkt hebt.

Je loopt dus het risico dat je later wél meer geheugen had willen hebben. Maar het belangrijkste is dat je niet op de zaken vooruit moet lopen. Je moet nu kopen wat je nú nodig hebt, niet wat je over 2-3 jaar nodig hebt. Macbooks zijn namelijk prima door te verkopen voor een mooie prijs en tegen die tijd zoek je gewoon weer een nieuwe leuke, mooie, snellere, macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeLo
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Tomsworld schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:24:

Regelmatig freeze soms dagen niet soms x keer per dag, clean install yosemite gedaan niets uit de Time Machine gehaald, en nog steeds. Ook de built in test heel lang laten runnen kan niet vinden. Meestal gewoon freeze, muis beweegt niet meer niets meer enige optie is de uitknop heel lang induwen, heel heel soms herstart hij na een 10 a 20 seconden.
Hier heb ik op mijn early 2013 15" rMBP ook last van. Lijkt te zijn begonnen sinds de 10.10.1 update van Yosemite, maar dat kan toeval zijn. Het valt me op dat het vooral gebeurt als ik in Safari bezig ben. Vaak zie ik eerst wat rare strepen in de webpagina's (dus niet in het hele scherm, echt alleen in de rendering van de pagina's), waarna mijn laptop uiteindelijk een seconde of 20 hangt en daarna herstart. Erg vervelend... Zelf dacht ik eerst dat het lag aan het probleem met de videokaart waar Apple nu een reparatie-actie voor start, maar daar zit jouw 13" rMBP niet bij. Ook omdat de image corruptie alleen in de browser te zien is, lijkt het me een ander issue te zijn. Als je iets vindt, hoor ik het graag! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomsworld schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:24:

Ik zit een beetje zonder ideeën spijtig genoeg, ik moet misschien es een topic openen maar ik heb amper info.
Klinkt ongeveer gelijk aan het probleem dat ik had, heb gisteren mijn early 2013 MBPr weggebracht ter reparatie, was iets mis in het RAM gedeelte van het moederbord, en deze is dus vervangen. Ik zou het allerminst proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Hoe werkt het bij een tweedehands Macbook als je deze koopt en vervolgens/tijdens aankoop het systeem helemaal naar factory defaults wilt terugzetten zodat alle data en login gegevens/Apple ID van de oude eigenaar compleet verdwenen zijn? Ik vind deze link https://discussions.apple.com/docs/DOC-5641 welke impliceert dat je een complete reinstall moet doen. Klopt dit of is er een andere methode zoals je bijvoorbeeld bij een iPhone terug naar factory defaults kunt en zoals deze link impliceert http://support.apple.com/kb/PH18869?viewlocale=en_US? Een Apple ID heb ik vanuit mijn iPhone.

En als je deze reinstall doet via de link dan wordt er bij stap 6 om een Apple ID en wachtwoord gevraagd. Mag dat mijn ID zijn of moet dit die van de oud eigenaar zijn? Als dit van de oud eigenaar moet zijn (wat ik me kan voorstellen omdat de Macbook op zijn ID staat) werkt het dan om na het inloggen naar http://appleid.apple.com/ te gaan en hem te laten inloggen en de Mac te verwijderen onder zijn ID en dat ik vervolgens inlog en dat ik de Mac op mijn ID registreer?

Ik wil voorkomen dat ik thuis kom of na een X tijd een reinstall doe en ineens zijn gegevens nodig heb.

[ Voor 40% gewijzigd door Aghanim op 25-02-2015 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
Ja even opnieuw installeren en alle zooi van een vorige eigenaar is verdwenen , in feite doe je op een iPhone exact hetzelfde door hem terug te zetten naar fabrieksinstellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
cardwizard schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:42:
Ja even opnieuw installeren en alle zooi van een vorige eigenaar is verdwenen , in feite doe je op een iPhone exact hetzelfde door hem terug te zetten naar fabrieksinstellingen
Thx en dan vervolgens de Macbook koppelen aan mijn Apple ID via http://appleid.apple.com/ lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
Je moet inloggen met je Apple ID bij de eerste keer opstarten , dan is deze automatisch gekoppeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
cardwizard schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:45:
Je moet inloggen met je Apple ID bij de eerste keer opstarten , dan is deze automatisch gekoppeld
Oke, bedankt. En stel dat de oud eigenaar vandaag 1x is ingelogd na een reinstall om te testen of alles werkt? Kan ik dan bij het login screen alsnog met mijn ID inloggen en vervolgens zijn user account verwijderen of moet ik dan een andere procedure volgen?

Het zijn relatief makkelijke vragen alleen ik heb geen ervaring met OSX en ik vertrouw meer op jullie kennis dan op allerlei links via Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-02 21:45
cardwizard schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:42:
Weet je dit zeker? Ik heb in 2011 een MBP verkocht waarbij ik vergeten ben uit te loggen met mijn Apple ID. Deze laptop heb ik nog steeds in www.findmyiphone.com 8) Ik kan nog steeds op afstand locken erasen muziek afspelen etc.

Volgens mij, moet de vorige eigenaar expliciet uitloggen, bij uitloggen moet je het wachtwoord weer invoeren. Daarna pas, als je een factory reset doet, heb je een schone MBP. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
Aghanim schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:48:
[...]

Oke, bedankt. En stel dat de oud eigenaar vandaag 1x is ingelogd na een reinstall om te testen of alles werkt? Kan ik dan bij het login screen alsnog met mijn ID inloggen en vervolgens zijn user account verwijderen of moet ik dan een andere procedure volgen?

Het zijn relatief makkelijke vragen alleen ik heb geen ervaring met OSX en ik vertrouw meer op jullie kennis dan op allerlei links via Google.
Ik zou niet weten waarom iemand weer inlog na een reinstall , ik zou niets van een ander er op willen hebben dus zelf nogmaals een reinstall doen (stelt ook weinig voor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
adis schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:49:
[...]

Weet je dit zeker? Ik heb in 2011 een MBP verkocht waarbij ik vergeten ben uit te loggen met mijn Apple ID. Deze laptop heb ik nog steeds in www.findmyiphone.com 8) Ik kan nog steeds op afstand locken erasen muziek afspelen etc.

Maar je ziet geen locatie meer als het goed is ? locken , erasen e.d. lukt dan ook niet meer omdat je find my Mac niet hebt uitgezet (uitloggen bij iCloud) voor je opnieuw ging installeren

Volgens mij, moet de vorige eigenaar expliciet uitloggen, bij uitloggen moet je het wachtwoord weer invoeren. Daarna pas, als je een factory reset doet, heb je een schone MBP. :*)
Volgens mij niet nodig , wel het verstandigste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
cardwizard schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:52:
[...]

Ik zou niet weten waarom iemand weer inlog na een reinstall , ik zou niets van een ander er op willen hebben dus zelf nogmaals een reinstall doen (stelt ook weinig voor)
Dat lijkt mij ook het meest verstandig. In dat geval kan ik vers inloggen met mijn Apple ID en staat de Macbook direct aan mijn ID gekoppeld begrijp ik van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
cardwizard schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 13:52:
[...]

Nee, het punt is je kan niet uitloggen zonder het wachtwoord te hebben van die andere Apple ID. Het is dus niet dat hij inlogt op die van mij, maar hij krijgt zonder mijn wachtwoord mijn Apple ID niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
Op een Mac kun je bij iCloud uitloggen zonder wachtwoord invoeren van je id , mits je bent ingelogd op dat gebruikersaccount (of ik moet me sterk vergissen)

Ik neem aan dat je een reinstall hebt gedaan voor dat de Mac weg ging ? Dan is alles van jou er af , maar zie je hem nog wel in find my iPhone omdat je niet eerst hebt uitgelogd

[ Voor 13% gewijzigd door Cardwizard op 25-02-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adis
Uitloggen gaat misschien wel, maar 'deauthorizen' niet. Volgens mij moet je daar een wacthwoord voor hebben. Op de iphone heb je die wel nodig als je de Apple ID wil weghalen. En anders blijft de apple id gekoppeld aan het apparaat? Of vergis ik mij gigantisch?

Verder: als de gebruiker FileVault aan heeft staan kun je het toch helemaal schudden? Dan moet de vorige eigenaar toch echt uitloggen etc?

en neen :(, ik heb geen reinstall gedaan, had de MBP pas 1 maand, bijna ongebruikt... Stom van me maar ja niets meer aan te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Nu online
Op een iPhone moet je inderdaad wel het wachtwoord ingeven om uit te loggen bij iCloud , hoe het met FileVault zit weet ik niet

Komt de MacBook nog wel eens actief in find my iPhone ? Dan is er door de nieuwe gebruiker ook geen reinstall gedaan , kun je hem inderdaad nog wissen ook !
Alleen daarom al moet je als nieuwe gebruiker van een gebruikte Mac deze opnieuw installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Dit is mijn eerste post op een Macbook :) Vandaag een Late 2013 overgenomen van iemand voor een mooie prijs. Het is even wennen maar de eerste uren zijn erg positief. Direct Office voor Mac gekocht (kon via een home use programma voor 13 euro) zodat ik er ook op kan werken. Ben benieuwd hoe de Macbook gaat bevallen op langere termijn.

• WouterL
  • Nu online
Iedereen stapt altijd over op word:p vind pages eigenlijk een hele complete tekstverwerker. Werk en nu twee weken mee en het leren gaat ook een stuk sneller.

Verwijderd

RobV schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 08:50:
OS X gaat een stuk efficiënter met zijn geheugen om dus 4Gb is meer dan voldoende voor een beetje office en internet op OS X. Zo heb ik 2 jaar gewerkt op een 2011 Air met 4Gb en daarop een volledige development omgeving en draaide ik zelfs een Windows Server als Virtual Machine ernaast.

Houd er overigens wel rekening mee dat geheugen achteraf niet uit te breiden is op een retina MacBook or Air en dat je waarschijnlijk nooit meer terug wilt naar Windows als je een tijdje op Apple gewerkt hebt.

Je loopt dus het risico dat je later wél meer geheugen had willen hebben. Maar het belangrijkste is dat je niet op de zaken vooruit moet lopen. Je moet nu kopen wat je nú nodig hebt, niet wat je over 2-3 jaar nodig hebt. Macbooks zijn namelijk prima door te verkopen voor een mooie prijs en tegen die tijd zoek je gewoon weer een nieuwe leuke, mooie, snellere, macbook.
OS X Yosemite gaat helemaal niet zo goed met RAM om. Mijn iMac vult constant 7 a 8 gig ram op, andere Macbook pro's en andere gebruiken ook enorm veel RAM dus ik zou meer dan 4GB RAM gebruiken.

• Cardwizard
  • Nu online
Dat is juist de efficiëntie van OSX , het beschikbare geheugen wordt zo veel mogelijk benut , ipv al dat beschikbare geheugen onbenut te laten

Als je van 4GB naar bv 8GB geheugen gaat zul je zien dat die 8GB ook zoveel mogelijk benut gaat worden

En jij maar denken dat die Macs er niks van kunnen :9

[ Voor 49% gewijzigd door Cardwizard op 26-02-2015 02:36 ]

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

cardwizard schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 02:20:
Dat is juist de efficiëntie van OSX , het beschikbare geheugen wordt zo veel mogelijk benut , ipv al dat beschikbare geheugen onbenut te laten
Dan is het dus niet efficiënt, maar wel effectief :)

Vergelijk het beschikbare geheugen met beschikbare medewerkers voor een project waarvan je de projectmanager bent. Als je meer dan genoeg medewerkers hebt kun je een aantal medewerkers vrij geven maar je kunt ze ook nuttig inzetten, bijvoorbeeld door ze ondersteunende klussen te laten uitvoeren zoals uitzoeken van achtergrondinformatie, schoonmaken, koffie halen of achterstallige documentatie verwerken. Je kunt ze ook anticiperend op een volgend project alvast voorbereidend werk te laten doen. Er gebeurt alles bij elkaar veel, de beste mensen van je projectteam doen het belangrijkste werk en zonder veel risico's wordt naar een optimaal resultaat gewerkt (= effectiviteit).

Als je daarentegen krap zit in de personele resources, moeten alle beschikbare medewerkers vol aan de bak, dus die moeten veel werk verzetten in weinig tijd (= efficiëntie). Het resultaat hoeft daar niet onder te lijden maar er hoeft maar iets onverwachts te gebeuren en de voortgang van het project bevriest. Dan moet je weer externen inhuren met alle overhead van regelen, inwerken en de extra kosten die dat met zich meebrengt. Een beetje vergelijkbaar met swap/paging van de disk in je MacBook :P

• Cardwizard
  • Nu online
Hallo wakkere Canaria !! Kijk eens op de klok haha , ik snap hoe het zit maar zo wakker als jij ben ik niet meer hoor.

ps ik heb geen last van swap/paging in mijn MacBook hoor 8)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 01:30:
[...]

OS X Yosemite gaat helemaal niet zo goed met RAM om. Mijn iMac vult constant 7 a 8 gig ram op, andere Macbook pro's en andere gebruiken ook enorm veel RAM dus ik zou meer dan 4GB RAM gebruiken.
Efficient of effectief of hoe je het uitlegt zal wel, waar het om gaat is dat Windows meer geheugen nodig heeft om lekker te draaien en dat daardoor de vergelijking wat lastiger te maken is. 4Gb is prima op OSX voor surfen/mailen/office.

• Aghanim
  • Niet online
Wie gebruikt Powerpoint for Mac (Office 2011) en heeft hier positieve ervaringen mee? Ik ben zojuist begonnen aan mijn eerste presentatie en ik merk dat het super traag werkt. Vooral bij het typen van tekst in een tekstblok zit er een behoorlijk merkbare vertraging in. Dit lijkt extra merkbaar wanneer je een woord verkeerd typt en de spellingcontrole actief wordt. Wat kan ik hier tegen doen? Ik kan de spellingcontrole uitzetten maar eigenlijk vind ik dat geen optie.

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:00
Ik gebruik Office 2011 op mijn rMBP 15'' basis en merk geen vertragingen.
Ik vind wel dat het opstarten wat sneller mag, maar is het eenmaal opgestart, werkt het zoals het zou moeten. :)

Verwijderd

Ook ik ondervind geen last met het gebruik van powerpoint 2011.

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Canaria schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 03:33:
Dan is het dus niet efficiënt, maar wel effectief :)
[...]
Ik wil toch even zeggen: kudo's voor het feit dat je op dat tijdstip zo'n effectieve uitleg kan geven :z

• NielsTn
  • Laatst online: 24-09 12:39
Ik heb een MBP 13" uit 2009 (Apple info geeft model Macbookpro 3.1 aan, model A1278)
met 2x2 Gb RAM.

Ik overweeg een geheugenupgrade naar 8 (2x4Gb) maar lees ook her en der op het web
dat de max op 6Gb is.

Wie heeft ervaringen met deze upgrade op model MBP13 / Model macbookpro 3.1)
Toch maar 2 reepjes van 4Gb aanschaffen?

FYI, ik draai momenteel op OS/X Yosemite.

update 6-mrt:
inmiddels het geheugen geupgrade van 2x2Gb naar 2x4Gb in de MBP13. Eerste indruk/ervaring dat het opstarten van applicaties vlotter verloopt.
Nu misschien maar mijn macmini3.1 uit 2009 een upgrade van 4 naar 8Gb geven....(die benut ik vooral als telewerk-station)

[ Voor 35% gewijzigd door NielsTn op 06-03-2015 10:34 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

Ola,

Maandag word het weer tijd voor een nieuwe MBP :D hoe fijn, maar goed nu ik ook gewend aan een externe monitor en de oude het begeven heeft helaas :(
Wat raden jullie aan? de apple monitor dat vind ik al lang ze geld niet meer waard en dacht eerder aan een monitor tot 350e.

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

NielsTn schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:41:
Ik heb een MBP 13" uit 2009 (Apple info geeft model Macbookpro 3.1 aan, model A1278)
met 2x2 Gb RAM.

Ik overweeg een geheugenupgrade naar 8 (2x4Gb) maar lees ook her en der op het web
dat de max op 6Gb is.

Wie heeft ervaringen met deze upgrade op model MBP13 / Model macbookpro 3.1)
Toch maar 2 reepjes van 4Gb aanschaffen?

FYI, ik draai momenteel op OS/X Yosemite.
Ik zou dat niet doen en een SSD aanschaffen :)

• Cardwizard
  • Nu online
sebastius schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:53:
[...]

Ik zou dat niet doen en een SSD aanschaffen :)
Beste upgrade die er is inderdaad !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Ik heb net een oude MBP mid-2009 een upgrade gegeven naar 8GB RAM en een 256GB SSD en dat merk je behoorlijk. Vooral het opstarten van de laptop en programma's is een stuk vlotter. Maar door de 8GB draaien de meeste programma's die ik gebruik (CaptureOne, Photoshop, etc) ook een stuk beter. De SSD en oude HDD trouwens samengevoegd als een Fusion Drive en nu maar afwachten of dat goed blijft gaan...

Dus als de financiën het toestaan zou ik voor beide gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Blerf schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:49:
Ola,

Maandag word het weer tijd voor een nieuwe MBP :D hoe fijn, maar goed nu ik ook gewend aan een externe monitor en de oude het begeven heeft helaas :(
Wat raden jullie aan? de apple monitor dat vind ik al lang ze geld niet meer waard en dacht eerder aan een monitor tot 350e.
Leg daar nog 120 euro bij en je hebt een Dell U2713HM. 2560x1440 resolutie met mooie kleurenweergave, dunne randen, in hoogte en kijkhoek verstelbaar, portrait stand, en alle aansluitingen die je maar kunt wensen. De mijne staat er alweer 1,5 jaar en werkt nog perfect.

Één nadeel: als je hem hebt staan, wil je er direct nog meer :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Nu online
Is het al mogelijk om je mbp mid 2014 te upgraden met een OWC ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Ik heb thuis de AirPort als router die altijd een prima wifi afgeeft (nooit problemen met de telefoons/ipad).
Maar soms heeft mijn MBPr (mid 2014) slechte verbinding met wifi. Sites worden bijv. niet/slecht geladen, terwijl de MBP 2011 van mijn vriendin geen enkel probleem heeft met de wifi... Zou het kunnen zijn dat er iets mis is met de wifi ontvanger in mijn MBPr?

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blerf schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:49:
Ola,

Misschien is het handig even te kijken wat de neefjes van hardwar.info nog niet zo lang geleden op hun site hadden staan inzake 4K monitoren: http://nl.hardware.info/r...k-op-de-desktop-conclusie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blerf
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-07 14:34

Blerf

VroomVroom

SublimnAll schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 14:00:
[...]

Leg daar nog 120 euro bij en je hebt een Dell U2713HM. 2560x1440 resolutie met mooie kleurenweergave, dunne randen, in hoogte en kijkhoek verstelbaar, portrait stand, en alle aansluitingen die je maar kunt wensen. De mijne staat er alweer 1,5 jaar en werkt nog perfect.

Één nadeel: als je hem hebt staan, wil je er direct nog meer :9~
Super :D tnx!!!

iRacing profiel | Twitch | Formerly known as Marty26 || En ja ben nog steeds een deslikt!!

Pagina: 1 ... 83 ... 128 Laatste