Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Tjoekie schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:30:
[...]

Misschien dat je dit wel interessant vind dan.
Die wilde ik ook net aandragen. Het enige nadeel is dat je een uitstulping hebt op de hoek. Een kleine welliswaar maar goed. Beter dan geen beveiliging imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje. Sinds gisteren een nieuwe Macbook pro 13 inch retina. Als ik de Macbook opstart krijg ik een zwart scherm met wit Apple logo. Terwijl ik overal een wit scherm met wit Apple logo zie. Niet dat het boeit. Maar vond het raar. Iemand een idee hoe dat kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:32

Phntm

Tlingelingeling

Verwijderd schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 19:55:
Als ik de Macbook opstart krijg ik een zwart scherm met wit Apple logo. Terwijl ik overal een wit scherm met wit Apple logo zie.
Dat is de oude opstart scherm als ik me het goed herinner, en het was een beetje een grijze logo toen. Nu is met Yosemite de richting opgegaan van het nieuwe design dus daarom ook zwarte bg met witte logo. De mensen om je heen hebben nog niet ge-update. Verder maakt het geen zak uit, wachten is soms beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-09 23:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het is gelijkgetrokken met de iPhones en iPads :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:22
Phntm schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 21:37:
[...]

Dat is de oude opstart scherm als ik me het goed herinner, en het was een beetje een grijze logo toen. Nu is met Yosemite de richting opgegaan van het nieuwe design dus daarom ook zwarte bg met witte logo. De mensen om je heen hebben nog niet ge-update. Verder maakt het geen zak uit, wachten is soms beter.
Mijn 2011 MacBook Pro krijgt, ondanks dat 'ie een zwarte rand om het scherm heeft en een zwart bootscreen dus vele malen beter zou uitzien, nog gewoon het grijze bootscreen op Yosemite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

J.Appleseed schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 22:00:
[...]

Mijn 2011 MacBook Pro krijgt, ondanks dat 'ie een zwarte rand om het scherm heeft en een zwart bootscreen dus vele malen beter zou uitzien, nog gewoon het grijze bootscreen op Yosemite.
Zou dan kunnen dat het alleen bij de nieuwe modellen MacBooks (pro) voorkomt? Misschien iets als standaard bootscreen, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:22
Phntm schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 23:46:
[...]

Zou dan kunnen dat het alleen bij de nieuwe modellen MacBooks (pro) voorkomt? Misschien iets als standaard bootscreen, geen idee.
Het komt sowieso alleen bij de nieuwe modellen voor, maar ik snap niet waarom die beslissing zo is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat wordt gedaan met een firmware update en ze hadden blijkbaar geen zin om die ook voor oudere machines uit te brengen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:28

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik heb dat ook op mijn iphone ik heb iphone6 spacegrey bij update en opstarte krijg ik een zwartscherm met wil apple logo
Mijn vriendin heeft een iphone6 gold en heeft een wit scherm met zwart logo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

Sinds kort heb ik een rMBP. Gezien ik altijd Chrome gebruikte en de sync met andere apparaten erg handig vind gebruik ik ook Chrome op mijn MB. Ik wilde net even via Horizon kijken in Chrome maar hij heeft elke keer de melding dat ik Silverlight moet installeren. Dit heb ik uiteraard gedaan maar toch blijft de melding komen. Ik heb even gekeken of hij misschien uitstaat in de browser (stond op de site van Microsoft zelf) maar hier staat die helemaal niet bij..

Als ik het in Safari wil doen dan kan ik wel gewoon TV kijken, iemand enige idee hoe ik het ook werkend kan krijgen in Chrome?

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:46
Famous schreef op zondag 01 februari 2015 @ 17:20:
Sinds kort heb ik een rMBP. Gezien ik altijd Chrome gebruikte en de sync met andere apparaten erg handig vind gebruik ik ook Chrome op mijn MB. Ik wilde net even via Horizon kijken in Chrome maar hij heeft elke keer de melding dat ik Silverlight moet installeren. Dit heb ik uiteraard gedaan maar toch blijft de melding komen. Ik heb even gekeken of hij misschien uitstaat in de browser (stond op de site van Microsoft zelf) maar hier staat die helemaal niet bij..

Als ik het in Safari wil doen dan kan ik wel gewoon TV kijken, iemand enige idee hoe ik het ook werkend kan krijgen in Chrome?
Had Chrome niet ook een silverlight plugin? Dat zou je nog kunnen proberen, overigens weet ik niet of het je bekend is maar Safari is een stuk energiezuiniger op MB's en dus een aanrader om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgelopen woensdag een Macbook pro 13 retina gekocht bij de mediamarkt. Het betreft een CTO uitvoering. Nu ben ik gewend bij een Macbook dat de specificaties achterop de doos staan. Nu is dat hier niet het geval. Is dit omdat het een CTO uitvoering is of doet Apple dat sowieso niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-09 20:39
Mij lukt het niet mappen etc. te deleten van een externe harde schijf die ik gebruik in combinatie met mijn MBPr 2013. Als ik de HDD aansluit op mijn Windows PC lukt het wel. Ik krijg de melding "kan niet naar de prullenmand worden verplaatst omdat het niet kan worden verwijderd". Mappen openen en bestanden openen lukt wel. Iemand die weet hoe ik dit oplos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsaj_Nav
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-09 14:54

Repsaj_Nav

Hallo, ik ben Jasper

Is de schijf toevallig NTFS?
Dat kan OSX standaard alleen lezen, niet schrijven.

Ik gebruik NTFS-3G om dit toch voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-09 20:39
Bedankt voor je antwoord. Ik heb NTFS-3G nu gedownload en geïnstalleerd. Als ik nu de externe HDD aansluit krijg ik echter een error:
dyld: Library not loaded: /user/local/lib/libfuse.2.dylib. Referenced from : usr/local/bin/ntfs-3. Reason: image not found.

Is het programma niet goed geïnstalleerd wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Ik kan niet echt een specifiek topic vinden over Numbers oid, dus vandaar mijn vraag hier:

Momenteel ben ik bezig om wat van mijn persoonlijke financiën e.d. inzichtelijk te krijgen via numbers.

Hierbij werk ik met tabellen waarin ik mijn gegevens invoer, structuur: Maand / beschrijving / categorie / bedrag.
Vervolgens kan ik op basis van formules met de categorie en bedragen staafdiagrammen en cirkeldiagrammen maken, zie onderstaand:

De tabel voor invoer:
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/xpxx6o.png

En als ik hierin data invoer met bedragen, krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2h2qy5u.png

Dit alles krijg ik er dus in met de volgende formule:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/30bmvyr.png

Echter, zoals je wel ziet. Wil ik graag zo een staafdiagram voor een jaar naast elkaar. Nu werkt Numbers niet met draaitabellen, waardoor ik dus een formule in elkaar moet breien waardoor ik maandelijks opgestapeld de uitgaves zie, maar op basis van mijn data wil ik wel per maand een verloop. Echter, als ik nu data invoer en ik gebruik als maand 'februari', zal die dit bij het staafdiagram van januari optellen, omdat ik dus geen splitsing kan maken. Of moet ik met verschillende tabellen gaan werken, wat mij nogal omslachtig lijkt....

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Even een vraag,

Gebruiken jullie in de air en de retina nooit meer een schijfje? (CD/DVD)
Ik kan mijn USB disc drive verkopen, maar vraag me af of het nou echt waar is dat je dit nooit meer gebruikt? Nu gebruik ik deze nooit, maar wat als je bepaalde software nodig hebt die bij een camera of navigatie geleverd wordt op een schijfje?

Kan je echt alles via internet downloaden en vind/snapt de Mac dit zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asterisk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:14
opa_paul schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 11:31:
Even een vraag,

Gebruiken jullie in de air en de retina nooit meer een schijfje? (CD/DVD)
Ik kan mijn USB disc drive verkopen, maar vraag me af of het nou echt waar is dat je dit nooit meer gebruikt? Nu gebruik ik deze nooit, maar wat als je bepaalde software nodig hebt die bij een camera of navigatie geleverd wordt op een schijfje?

Kan je echt alles via internet downloaden en vind/snapt de Mac dit zelf?
Ik heb een 13"rMBP late 2013 en heb in het ruime jaar dat ik hem in gebruik heb 2x een DVD nodig gehad. Dat heb ik opgelost door de DVD-drive van de laptop van mijn vriendin te delen en over het netwerk te benaderen. Voor al het andere zijn inderdaad downloads te vinden en Windows installeren middels Bootcamp kan altijd met een USB stick. Spijt heb ik er geen moment van dat ik geen schijfjes meer in mijn laptop kan steken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb een usb superdrive bij mijn MacBook omdat ik nog redelijk vaak cd's koop die ik wil rippen naar mijn library. Verder gebruik ik hem eigenlijk niet.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Canaria schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 12:18:
Ik heb een usb superdrive bij mijn MacBook omdat ik nog redelijk vaak cd's koop die ik wil rippen naar mijn library. Verder gebruik ik hem eigenlijk niet.
Ik doe het liever allemaal zelf digitaal. Plex doet het prima. Mijn PC thuis is het enige systeem die ik nog bezit met een DVD lezer/brander. Als ik op vakantie ga, neem ik wel mijn externe hardeschijf mee. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Ik overweeg een 13" MBP te kopen, alleen klopt het dat je bij de 13" niet kan uitbreiden? Bijvoorbeeld meer geheugen en een SSD die ik zelf wil.
Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-09 14:26
Jieve schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:12:
Ik overweeg een 13" MBP te kopen, alleen klopt het dat je bij de 13" niet kan uitbreiden? Bijvoorbeeld meer geheugen en een SSD die ik zelf wil.
Klopt dit?
klopt niet, de 13" MBP is prima uit te breiden. Alleen de 13" MBP retina is niet uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Bastard schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:15:
[...]

klopt niet, de 13" MBP is prima uit te breiden. Alleen de 13" MBP retina is niet uit te breiden.
Bedankt voor je snelle reactie.

Wel balen, dat je moet kiezen...
Want zou eigenlijk en en willen. :'(
Misschien dan maar wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
Jieve schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:19:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.

Wel balen, dat je moet kiezen...
Want zou eigenlijk en en willen. :'(
Misschien dan maar wachten...
Meer geheugen heb je niet snel nodig (zit standaard 8gb in). Je kunt zelf wel de ssd vervangen, maar er past geen normale ssd in dus zit je met ssd's die 2euro/gb kosten, wat vrij prijzig is.

Andere populaire optie is een sd kaartje erin steken, 128gb kost ongeveer 75 euro, maar dan ben je qua snelheid en mogelijkheden wel wat beperkt t.o.v. een grotere ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Bastard schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:23:
[...]

Meer geheugen heb je niet snel nodig (zit standaard 8gb in). Je kunt zelf wel de ssd vervangen, maar er past geen normale ssd in dus zit je met ssd's die 2euro/gb kosten, wat vrij prijzig is.

Andere populaire optie is een sd kaartje erin steken, 128gb kost ongeveer 75 euro, maar dan ben je qua snelheid en mogelijkheden wel wat beperkt t.o.v. een grotere ssd.
Ja inderdaad. 8GB is meer dan zat. Alleen ssd is wel prettig als je 256GB hebt.
Zijn dat de mSata ssd's?

SD kaart is niet eens zo een slechte optie.
Maar is een externe schijf via Thunderbolt niet sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 14:31

_Christiaan_

Master of SOG

Bastard schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 19:23:
[...]

Plus dat er dan een SD-kaartje uit je Macbook steekt, dit vergeten veel mensen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
_Christiaan_ schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 22:04:
[...]

Plus dat er dan een SD-kaartje uit je Macbook steekt, dit vergeten veel mensen.
deze zou er haast niet uit moeten steken:
pricewatch: Transcend JetDrive Lite 130 128GB

[ Voor 28% gewijzigd door Bastard op 03-02-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond. Ik heb sinds vorige week een Macbook pro retina 13 inch. Nu is het mij opgevallen dat tijdens het opstarten in veilige modus het beeld flikkert. Als hij helemaal is opgestart is het weer goed. Is dit normaal inde veilige modus of niet? Bij normaal opstarten nergens last van trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-01 14:51

maus

~ Maus

Verwijderd schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 22:24:
Goedenavond. Ik heb sinds vorige week een Macbook pro retina 13 inch. Nu is het mij opgevallen dat tijdens het opstarten in veilige modus het beeld flikkert. Als hij helemaal is opgestart is het weer goed. Is dit normaal inde veilige modus of niet? Bij normaal opstarten nergens last van trouwens.
http://support.apple.com/nl-nl/TS5332

Dikke kans dus dat het hier aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je snelle reactie. Dat zal het wel zijn idd. Ff afwachten dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Ook gaat Mac OS X net anders om met RAM dan je met Windows gewend bent. Zo zal je werken dat 8GB al meer dan genoeg is terwijl je als bezige gebruiker op windows (Afhankelijk van wat je altijd doet) tegen de 8GB aan kan zitten. Ik heb zelf gemerkt dat als ik een browser open heb met 8 Tabs, 3 word documenten, 2 PDF documenten, 1 Ppt, 3 desktops open en nog een VM run zelf geen lag merk. Mijn MBP retina setup is in mijn signature, en je zal nu al met de nieuwe modellen ook weinig verschil merken. Je kan wel als je wilt wel denken aan de toekomst en meer werk geheugen nemen, maar 8GB is meer dan zat uit mijn ervaring. Batterij gaat ook lekker langer mee dan de gemiddelde Windows laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deevay
  • Laatst online: 14-09 21:22
Phntm schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 23:44:
Ook gaat Mac OS X net anders om met RAM dan je met Windows gewend bent.
Ik vind het interessant dat je dit schrijft, want dit is een gedachte die ik eigenlijk ook heb.
, maar 8GB is meer dan zat uit mijn ervaring.
Wat ik me dan wel afvraag: ik Kees toch van verschillende mensen dat de MBPr bij geschaalde resoluties een soort van lag vertoont. Zou dat een reden zijn om toch voor 16GB te gaan?

Ik gebruik op dit moment een HP ProBook 6570b met 8GB geheugen en heb eigenlijk nog niet echt het idee gehad dat dit te weinig is, maar die machine kent dan ook maar een resolutie.
Nu verwacht ik met mijn aan te schaffen MBPr 13" geen wereldschokkende taken te gaan uitvoeren, maar werken met Windows zal wel deel gaan uitmaken van het gebruik, gezien een aantal applicaties die alleen voor Windows zijn gemaakt.
Foto en videobewerking zijn dingen die ik met Adobe Creative Cloud wel wat vaker wil gaan doen, maar ik heb niet de intentie om een film als Avatar te gaan maken met mijn apparatuur. Zit ik met 8GB dan nog steeds goed? Het geheugen is behoorlijk aan de prijs en het is jammer dat je later niet kan uitbreiden. Zelfde geldt voor ssd, hoewel ik toch eerder zou gaan voor 512GB.
Ik heb behoorlijk wat data (foto's) op OneDrive staan en als ik die wil synchroniseren heb ik die ruimte gewoon nodig.

Relax. nothing is under control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik me dan wel afvraag: ik Kees toch van verschillende mensen dat de MBPr bij geschaalde resoluties een soort van lag vertoont. Zou dat een reden zijn om toch voor 16GB te gaan?
Die lag is meer een gpu software issue dan dat het te maken heeft met het werkgeheugen. Ik heb 16GB in mijn systeem zitten en die lagt net zo hard als een 8GB versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

RnB schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 07:25:
[...]

Die lag is meer een gpu software issue dan dat het te maken heeft met het werkgeheugen. Ik heb 16GB in mijn systeem zitten en die lagt net zo hard als een 8GB versie.
Een Iris met 1.5gb VRAM zal ook nooit een gigantische resolutie goed kunnen aansturen zonder enige goeie optimalisaties. Laatst heeft Intel nog een update uitgebracht maar die was bedoeld voor Windows. Sinds de laatste Yosemite patch heb ik echter minder issues van GPU lag. De animaties zijn behoorlijk smoother geworden dus misschien was het inbegrepen in de nieuwe update.
Deevay schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 07:19:
[...]

Ik vind het interessant dat je dit schrijft, want dit is een gedachte die ik eigenlijk ook heb.

[...]

Ik gebruik op dit moment een HP ProBook 6570b met 8GB geheugen en heb eigenlijk nog niet echt het idee gehad dat dit te weinig is, maar die machine kent dan ook maar een resolutie.
Nu verwacht ik met mijn aan te schaffen MBPr 13" geen wereldschokkende taken te gaan uitvoeren, maar werken met Windows zal wel deel gaan uitmaken van het gebruik, gezien een aantal applicaties die alleen voor Windows zijn gemaakt.
Foto en videobewerking zijn dingen die ik met Adobe Creative Cloud wel wat vaker wil gaan doen, maar ik heb niet de intentie om een film als Avatar te gaan maken met mijn apparatuur. Zit ik met 8GB dan nog steeds goed? Het geheugen is behoorlijk aan de prijs en het is jammer dat je later niet kan uitbreiden. Zelfde geldt voor ssd, hoewel ik toch eerder zou gaan voor 512GB.
Ik heb behoorlijk wat data (foto's) op OneDrive staan en als ik die wil synchroniseren heb ik die ruimte gewoon nodig.
Met 8GB zit je nog zeker goed, maar het kan geen kwaad om meer RAM te nemen. Over opslag geheugen, dat ligt geheel aan jou. Ik heb een 256GB model en dat bevalt me prima, kan zo een Linux VM, Windows 7 VM en Windows server VM draaien en dan heb ik nog ruimte over. Verder heb ik een externe harde schijf voor al mijn meuk. Huiswerk sla ik online op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deevay
  • Laatst online: 14-09 21:22
Met 8GB zit je nog zeker goed, maar het kan geen kwaad om meer RAM te nemen. Over opslag geheugen, dat ligt geheel aan jou.
Als ik met 8GB nog goed zit, zie ik nu (ook uit financiële overweging) geen echte aanleiding om te verdubbelen.
Mezelf kennende wil ik snel genoeg naar iets nieuws als het echt bevalt en dan kan ik op basis van m'n dan opgedane ervaring bepalen of het nodig is om meer ram te kiezen.

Voornaamste overweging voor mij is nu dat ik op zoek ben naar een lichte (gewicht) laptop. Bovendien wil ik me langzaamaan gaan verdiepen in het ontwikkelen van iOS apps en dat kan eigenlijk alleen met Mac.
Ik heb een 256GB model en dat bevalt me prima, kan zo een Linux VM, Windows 7 VM en Windows server VM draaien en dan heb ik nog ruimte over. Verder heb ik een externe harde schijf voor al mijn meuk. Huiswerk sla ik online op.
Het draaien van virtuele machines zal voor mij niet (meer) van toepassing zijn, los van eventueel een Windows, hetzij via Parallels hetzij via Bootcamp. Daar zal ik de ruimte dan ook niet voor nodig hebben.
Het zal hooguit gaan om m'n documenten en die staan in principe allemaal op Onedrive. Nu moeten Apple en Microsoft dus eigenlijk nog samen zorgen dat het fenomeen "slimme bestanden" ook op Mac gaat werken en dan ben ik dus klaar :P

Relax. nothing is under control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Deevay schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 07:01:
[...]

Als ik met 8GB nog goed zit, zie ik nu (ook uit financiële overweging) geen echte aanleiding om te verdubbelen.
Mezelf kennende wil ik snel genoeg naar iets nieuws als het echt bevalt en dan kan ik op basis van m'n dan opgedane ervaring bepalen of het nodig is om meer ram te kiezen.

Voornaamste overweging voor mij is nu dat ik op zoek ben naar een lichte (gewicht) laptop. Bovendien wil ik me langzaamaan gaan verdiepen in het ontwikkelen van iOS apps en dat kan eigenlijk alleen met Mac.

[...]

Het draaien van virtuele machines zal voor mij niet (meer) van toepassing zijn, los van eventueel een Windows, hetzij via Parallels hetzij via Bootcamp. Daar zal ik de ruimte dan ook niet voor nodig hebben.
Het zal hooguit gaan om m'n documenten en die staan in principe allemaal op Onedrive. Nu moeten Apple en Microsoft dus eigenlijk nog samen zorgen dat het fenomeen "slimme bestanden" ook op Mac gaat werken en dan ben ik dus klaar :P
Onthoud even dat achteraf uitbreiden niet mogelijk is.
Als je dus nu kiest voor 8GB RAM dan is het dat dan ook.

Ik heb zelf ook de 8GB genomen omdat (zeker) vanaf Yosemite het geheugengebruik goed onder controle is en ze zelfs 10-15% virtueel extra eruit weten te persen dmv optimalisaites in het geheugen management.
Op die manier heb je dus feitelijk bijna 10GB tot je beschikking. (virtueel in gebruik natuurlijk volgens documenten/aankondigingen van Apple).
Ik draai zelf regelmatig 2 of 3 VM's tegelijk welke allemaal 1.5GB hebben en dit gaat prima.
Een vierde is echter heel erg krap en die moet ik dan ook down-sizen om heavy paging te voorkomen.

Qua opslag zijn er goede manieren om dit uit te breiden. (mits je genoegen neemt met opoffering van je SD-kaart slot en wat mindere performance, zeg 60MB/s schrijven) .
Onder andere de Jetdrive is populair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
GeeMoney schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:39:
[...]
Onthoud even dat achteraf uitbreiden niet mogelijk is.
Als je dus nu kiest voor 8GB RAM dan is het dat dan ook.

Ik heb zelf ook de 8GB genomen omdat (zeker) vanaf Yosemite het geheugengebruik goed onder controle is en ze zelfs 10-15% virtueel extra eruit weten te persen dmv optimalisaites in het geheugen management.
Op die manier heb je dus feitelijk bijna 10GB tot je beschikking. (virtueel in gebruik natuurlijk volgens documenten/aankondigingen van Apple)
Vanaf Mavericks heeft Apple compressed memory ingebouwd en het werkt nog beter dan jij beschrijft. De optimalisaties lopen zelfs op tot 50% waardoor je met 8GB ram in feite 12GB aan data in het geheugen kunt hebben zonder dat er geswapt wordt naar HDD of SSD.

Hier kun je er wat meer over lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09-2024
Misschien wel een hele gekke vraag maar; ik wil windows 7 aanschaffen voor mijn macbook retina, via bootcamp uiteraard. Nu zoek ik dus windows 7, zijn deze alleen te koop op cd? of kun je ook een licentie kopen? zo ja, waar dan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Qphone schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:13:
Misschien wel een hele gekke vraag maar; ik wil windows 7 aanschaffen voor mijn macbook retina, via bootcamp uiteraard. Nu zoek ik dus windows 7, zijn deze alleen te koop op cd? of kun je ook een licentie kopen? zo ja, waar dan?

Alvast bedankt!
Wat dacht je van onze mooie pricewatch...?
http://tweakers.net/serie/1595/windows-7/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Qphone schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 21:13:

Alvast bedankt!
Beetje gekke vraag voor een Apple topic jawel, maar er zijn shops waar je enkel de licensekey kopen kunt. Of ik die vertrouw? Dat niet... Ik zou zeggen bel eens met een retailer.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Die zag ik voorbij komen, alleen krijg ik dan een dvd? kan ik een OEM-versie gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
RobV schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:44:
[...]

Beetje gekke vraag voor een Apple topic jawel, maar er zijn shops waar je enkel de licensekey kopen kunt. Of ik die vertrouw? Dat niet... Ik zou zeggen bel eens met een retailer.
Tja dat snap ik, toch heb ik een macbook. En toch zal ik windows moeten gaan draaien voor bepaalde programma's die alleen voor windows zijn. Het is niet anders!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Je kunt ook Windows virtueel draaien! Dat doe ik zelf ook via virtualbox. Doe dat om websites op IE8, IE9 etc te testen. Hiervoor stelt Microsoft zelf virtuele machines beschikbaar. Maar ook virtueel moet je anders een licentie kopen (officieel). Of OEM ook mag... Dat weet ik niet, dacht dat die alleen voor verkoop icm hardware was.

Je kunt eens zo'n virtuele machine van Microsoft proberen om te testen of het voor je werkt. 30 dagen mag je sowieso proberen zonder licentie te kopen.
https://www.modern.ie/en-us/virtualization-tools

[ Voor 23% gewijzigd door Timo002 op 06-02-2015 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Timo002 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:51:
Je kunt ook Windows virtueel draaien! Dat doe ik zelf ook via virtualbox. Doe dat om websites op IE8, IE9 etc te testen. Hiervoor stelt Microsoft zelf virtuele machines beschikbaar. Maar ook virtueel moet je anders een licentie kopen (officieel). Of OEM ook mag... Dat weet ik niet, dacht dat die alleen voor verkoop icm hardware was.
Het liefst via bootcamp omdat het nog al zware programma's zijn, alleen kan ik totaal geen windows vinden alleen een OEM versie, ik zoek windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

OEM kan prima. Gewoon even googelen en je vindt linkjes naar officiële en legale iso's om te downloaden en op een USB stick te zetten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Hoe zwaar? En waarom zou dat virtueel niet werken?

Het enigste probleem wat ik virtueel kan bedenken is dat ik bepaalde fysieke poorten nodig ben die niet werken. Maar behalve dat zou ik niet weten waarom virtueel niet kan. Tenzij je niet veel power in je macbook hebt zitten.

[ Voor 69% gewijzigd door Timo002 op 06-02-2015 22:59 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
fsfikke schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:56:
OEM kan prima. Gewoon even googelen en je vindt linkjes naar officiële en legale iso's om te downloaden en op een USB stick te zetten.
Dus ik kan gewoon een OEM downloaden/kopen en dat werkt? dat zou fijn zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Timo002 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:56:
Hoe zwaar? En waarom zou dat virtueel niet werken?

Het enigste probleem wat ik virtueel kan bedenken is dat ik bepaalde fysieke poorten nodig ben die niet werken. Maar behalve dat zou ik niet weten waarom virtueel niet kan. Tenzij je niet veel power in je macbook hebt zitten.
ik heb me mac net gekocht, zo wil ik ook een keer live video streamen via me macbook op windows omdat dit programma alleen op windows draait. En diverse andere programma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Qphone schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 22:59:
[...]

Dus ik kan gewoon een OEM downloaden/kopen en dat werkt? dat zou fijn zijn!
Ja dat kan.

Wat ook kan, nee moet zelfs, is het "Wijzig" knopje gebruiken ipv te dubbelposten ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
fsfikke schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:03:
[...]

Ja dat kan.

Wat ook kan, nee moet zelfs, is het "Wijzig" knopje gebruiken ipv te dubbelposten ;)
haha nee, vroeg de vraag nog een keer als bevestiging :P Voor dat ik iets fouts koop.

Zijn dit DVD's of krijg je alleen een licentie code? ik zoek namelijk een licentie code omdat ik geen DVD speler meer hebt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Ik zou toch eens virtualisatie proberen. Virtualbox is gratis en je blijft toch mooi in je eigen mac omgeving werken. De Windows kun je gewoon als fullscreen starten en je merkt dan niet eens dat je op osx werkt, tenzij je weer teruggaat naar osx. Maar switchen is als wisselen tussen bureaubladen. En met 16 gig ram en een i7 tot je beschikking zie ik geen problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Timo002 schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:07:
Ik zou toch eens virtualisatie proberen. Virtualbox is gratis en je blijft toch mooi in je eigen mac omgeving werken. De Windows kun je gewoon als fullscreen starten en je merkt dan niet eens dat je op osx werkt, tenzij je weer teruggaat naar osx. Maar switchen is als wisselen tussen bureaubladen. En met 16 gig ram en een i7 tot je beschikking zie ik geen problemen!
Ik heb een i5 en 8gb, ik ga denk ik toch eerst voor een bootcamp en kan dan kijken hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:16
Qphone schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:08:
[...]

Ik heb een i5 en 8gb, ik ga denk ik toch eerst voor een bootcamp en kan dan kijken hoe dat bevalt.
Ga lekker voor een plastic fantastic windows laptop en verkoop je mac gewoon. :+
Waarom wil je eigenljk Windows draaien via bootcamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Samplex schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 23:35:
[...]

Ga lekker voor een plastic fantastic windows laptop en verkoop je mac gewoon. :+
Waarom wil je eigenljk Windows draaien via bootcamp?
haha blijf toch bij mac ;)
Wat ik zei sommige progamma's heb ik windows nodig en ik wil dat deze progamma's de volledige snelheid van de mac kunnen benuttigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
Inmiddels Windows 7 pro gekocht en gedownload, maar nu krijg ik een fout melding in de installatie van windows: "Er kan geen nieuwe systeempartitie worden gemaakt en geen bestaande systeempartitie worden gevonden. Zie de logboekbestanden van Setup voor meer informatie."

Apple geeft nog de tip om af te sluiten en opnieuw opstarten en verder gaan met de installatie maar dan geeft de installatie ook een fout melding dat hij geen apparatuurstuurprogramma's kan vinden.

Ik zou het niet meer weten.... :-(

Hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Heb je hem wel geinstalleerd via de bootcamp assistant? Want er zijn wel een paar libjes en drivertjes nodig om jouw windows 7 op een Mac te draaien, dat lukt niet vanaf de iso.

Over virtualisatie: je hoeft Windows alleen maar op de bare metal te draaien als je het onderste uit je GPU wilt halen, bijvoorbeeld spelletjes. Als je gewoon CPU-werk hebt kan dat prima in een VM met Parallels, VMWare of zelfs VirtualBox. Door de huidige opzet van virtualisatie heb je namelijk bijna dezelfde CPU-performance en kun je genieten van alle voordelen van side-by-side installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:16
Ben het met Robv eens, met Parallels kan je zelf nog wat snellere gpu performance halen tov vmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
RobV schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 09:26:
Heb je hem wel geinstalleerd via de bootcamp assistant? Want er zijn wel een paar libjes en drivertjes nodig om jouw windows 7 op een Mac te draaien, dat lukt niet vanaf de iso.
Ja heb het via bootcamp assistant gedaan, loop steeds vast als ik van de bootcamp partitie een windows format moet maken, dat lukt wel maar dan kan ik niet verder.
Over virtualisatie: je hoeft Windows alleen maar op de bare metal te draaien als je het onderste uit je GPU wilt halen, bijvoorbeeld spelletjes. Als je gewoon CPU-werk hebt kan dat prima in een VM met Parallels, VMWare of zelfs VirtualBox. Door de huidige opzet van virtualisatie heb je namelijk bijna dezelfde CPU-performance en kun je genieten van alle voordelen van side-by-side installaties.
Sorry maar dit snap ik niet? Dus met parallels kan ik de zelfde snelheid halen? en bijv. op snelheid spelletjes spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Parallels is prima in staat om de cou te delen voor normale taken. Met spelletjes heb ik geen ervaring. Uit je post kreeg ik ook het idee dat het hier niet ging om spelletjes:
Het liefst via bootcamp omdat het nog al zware programma's zijn, alleen kan ik totaal geen windows vinden alleen een OEM versie, ik zoek windows 7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
Hoe installeren jullie Windows in Parallels? Ik denk bewandel eens de officiële weg, koop netjes paralles en windows 8.1. Krijg ik in die Windows doos twee CD's ipv een download link. Vervolgens ga ik naar deze pagina: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/downloads maar dat kan ik ook geen ISO downloaden.

Probleem is dus dat ik geen CD's in m'n MacBook kan stoppen, geen extern CD speler/brander heb, en ook geen Windows laptop heb.

Advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
SquareOne schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:54:
Probleem is dus dat ik geen CD's in m'n MacBook kan stoppen, geen extern CD speler/brander heb, en ook geen Windows laptop heb.

Advies?
Kun je hier wat mee?
http://www.eightforums.co...-iso-download-create.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:41
Het valt mij op dat na de update naar 10.10.2 het "over deze Mac" venster eindelijk soepel overgaat naar de verschillende tabs. Eerst was dit heel buggy en laggy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

SquareOne schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 15:54:
Hoe installeren jullie Windows in Parallels? Ik denk bewandel eens de officiële weg, koop netjes paralles en windows 8.1. Krijg ik in die Windows doos twee CD's ipv een download link. Vervolgens ga ik naar deze pagina: http://windows.microsoft.com/nl-nl/windows/downloads maar dat kan ik ook geen ISO downloaden.

Advies?
Vind de ISO's online, voer de officiële keys in, wat is het verschil? Uiteindelijk is je code veel belangrijker dan de medium(CD in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qphone
RobV schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 14:56:
Parallels is prima in staat om de cou te delen voor normale taken. Met spelletjes heb ik geen ervaring. Uit je post kreeg ik ook het idee dat het hier niet ging om spelletjes:

[...]
Dat klopt, maar omdat jij dat aangaf als zwaar programma, bootcamp is in middels gelukt! probleem was dat ik usb 3 gebruikte, maar dat werkt blijkbaar niet, toen geprobeerd met een 2.0 usb en dat werkte wel.

Alles liep goed, maar ik heb al weer een volgend puntje: Ik heb maar 3 gb vrije ruimte op de windows partitie.. ik meende dat 28 genoeg was en dat ik nog 10 gb over had maar niet dus.
Ik kan alles weer opnieuw doen maar waar ik bang voor ben is dat ik straks windows niet meer kan installeren omdat ik de licentie code al een keer heb gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Maak je niet druk over die licentie, als 't online niet lukt gewoon even bellen en dan activeren ze 'm alsnog.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:26
Phntm schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 18:41:
[...]

Vind de ISO's online, voer de officiële keys in, wat is het verschil? Uiteindelijk is je code veel belangrijker dan de medium(CD in dit geval).
Uiteindelijk ook maar gewoon een ISO van internet gehaald (via een torrent). Toch jammer dat er geen officiële weg is om een iso te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Aangezien ik een MSDN licentie heb download ik ze altijd vanaf het Member Center, geen probleem daar. Ik zou ook niet weten hoe er anders bij te komen. Dat kost wel een boel centen maar gelukkig heeft mijn baas dat voor me betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
Toch even de kenners hier om wat advies vragen als dat mag. :)

Ik ben momenteel in het bezit van een (mijn eerste) Macbook Pro 2009 versie. (C2D 2.4Ghz 4Gb, zelf SSD ingezet) en een desktop (2500k 8Gb SSD GTX660). Voor een klein jaar heb ik altijd mijn MBP gebruikt in plaats van mijn veel krachtigere desktop omdat ik groot fan ben geworden van OSX. (Coda <3) De laatste paar maanden ben ik terug naar mijn desktop omdat ik toch de extra kracht nodig had.

Nu kan ik van een vriend een 2013 mode rMBP overnemen (2.5Ghz 8Gb 256Gb SSD) voor 1000 euro, is dit een nette prijs? En zoja, kan dit als een vervanger van mijn Desktop dienen?

Ik wil namelijk heel graag terug naar OSX maar vind een iMac te duur (en ik heb al schermen), Mac Mini vind ik zonde omdat ik dan 2 'vaste' pc's heb. Dus ik zat te denken om mijn huidige MBP weg te doen (Mijn eerste Apple weg :/ ), het 2013 model terug te kopen en die voor alle daagse werkzaamheden te gebruiken. En mijn desktop alleen gebruiken voor de games. (Ben totaal geen fan van hackintosh)

Een tijdelijk alternatief kan zijn om deze MBP te upgraden naar 8Gb (als dit uberhaupt al zin heeft), maar dan zit ik nog altijd het met probleem dat het 2009 model maar 1 extern scherm kan aansturen. Terwijl ik er 2 heb.

Iemand die hier zijn ideeën/mening/visie op kan laten schijnen?

Ps, Macbook gaat gebruikt worden voor web development (Coda), Android (Android Studio), systeem beheer (SSH) en natuurlijk voor het gebruikelijke browsen en skypen. Sporadisch misschien een keer 1 of 2 kleine VMs en soms ook CAD tekenen. (Inventor, Solidworks, AutoCAD)

Bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door sander0 op 10-02-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:24
sander0 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 23:11:

Nu kan ik van een vriend een 2013 mode rMBP overnemen (2.5Ghz 8Gb 256Gb SSD) voor 1000 euro, is dit een nette prijs? En zoja, kan dit als een vervanger van mijn Desktop dienen?
los van de rest, prijs lijkt me prima (daar zou ik 'm zelf ook voor overnemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima specs, zou ik zeker doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:55

Quakie

quakelen

Je kan merken dat tweedehands prijzen zakken...

Laptop is iets ouder dan een jaar en er is al 33% van de prijs af.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Quakie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:31:
Je kan merken dat tweedehands prijzen zakken...

Laptop is iets ouder dan een jaar en er is al 33% van de prijs af.
Steeds meer MacBooks in omloop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:55

Quakie

quakelen

Smultie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 11:41:
[...]

Steeds meer MacBooks in omloop ;)
Macs hebben iets meer dan 7% marktaandeel. In 13 jaar tijd van een kleine 2 naar 7%. Uiteraard zijn dit wel miljoenen stuks maar is niet enige verklaring. Crisis etc zal ook wel impact hebben. Ik zocht eerlijk gezegd geen verklaring, was meer een algemene opmerking dat 1) die 1000 euro dus een lage prijs is en dus een goede deal. 2)lees je hier en overal vaak argument om een mac te nemen dat de verkoopprijs zo hoog is en een Apple langer zijn waarde behoudt.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:24
Ook niet bizar laag, zag van de week een 2013 rMBP/8/256 voor 800 weggaan op MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-09 16:23
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:25:
Ook niet bizar laag, zag van de week een 2013 rMBP/8/256 voor 800 weggaan op MP
Nouja, ik praat over een aantal jaar terug.
Maar ik had toen mijn Macbook ook voor (net) onder de marktprijs tweedehands verkocht, zodat ik hem maar kwijt was. Genoeg keus om uit te kiezen bij de kopers.

Als eentje niet kwam opdagen, kwam de volgende zowat aan de deur ;).
En weg is maar weg.

Ben opzich best wel makkelijk in mijn verlies op zoiets te nemen. Tijd == geld. Had er wel meer voor kunnen krijgen, maar had ik veel meer moeite mee gehad.

Dit kan allemaal meespelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 05:36

Famous

R 400+

sander0 schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 23:11:
Toch even de kenners hier om wat advies vragen als dat mag. :)
Ligt er natuurlijk ook aan hoe die er verder uitziet en hoeveel laadt cycles die gehad heeft.
Ik heb mijn rMBP ook overgenomen voor €1000,- enkel was dit nieuw in seal (2015 aangeschaft) maar met 128GB en 13'3". In mijn ogen (ondanks de 256GB) vind ik het dan ook redelijk duur, zeker als het een vriend van je is. Als je MP even doorzoekt kan je ze vast en zeker goedkoper vinden (ondanks de vraagprijs wellicht hoger is).

Als je hebt over een 15" model hebt is het wel een nette prijs!

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Ik had mijn 13", 256gb nieuw, uit de pricewatch, voor 1250. Vind 1000 ook niet echt weinig hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker010
  • Laatst online: 25-09 16:48
Daar waar de iPad Air 2 probleem heeft met resonantie, ervaar ik dat min of meer ook op mijn rMBP 13. Als het geluid op mijn rMBP op ongeveer 75% van de volumebars staat, heb ik last van een trillende/krakende speaker. Iemand hier ervaring mee? Valt dit onder garantie, moet ik ermee naar Apple of MM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 10:53
Mijn MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2014) begint nu toch wel erg last te krijgen van bleeding in de rechterbovenhoek van het scherm. Maar eens even de schijf backuppen en dan langs de winkel waar ik hem gekocht heb. Een beetje jammer voor zo'n dure laptop, ik neem aan dat ze hierover niet moeilijk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:08

Rudios

Lost in space?

rhodium schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 07:13:
Mijn MacBook Pro (Retina, 15-inch, Mid 2014) begint nu toch wel erg last te krijgen van bleeding in de rechterbovenhoek van het scherm. Maar eens even de schijf backuppen en dan langs de winkel waar ik hem gekocht heb. Een beetje jammer voor zo'n dure laptop, ik neem aan dat ze hierover niet moeilijk doen?
Ik had bleeding in alle 4 de hoeken en heb binnen de garantie van Apple gewoon een nieuw mooi uniform scherm gekregen, geen probleem dus.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:38

OMX2000

By any means necessary...

FF een advies tip mbt tot keuze MacBook Pro 15 inch en gebruik van VMWare Fusion. Ik meende gelezen te hebben dat het nog steeds handiger is om voor een NVIDIA GeForce GT 750M te gaan. Zelfs nu de Iris Pro best wel snel is.

En is de 1 TB SSD veel sneller van de 512 GB? Kan nergens een vergelijkende benchmark vinden.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:41
Mijn trouwe 13 inch MacBook air verkocht en sinds gisteren heb ik een 15 inch retina MacBook Pro , prachtige machine ! , echter vind ik de helderheid wel tegenvallen , ook de (stuk) mindere accuduur is even wennen

Heb de Time Machine backup terug gezet maar krijg met geen mogelijkheid handoff en continuity meer aan de praat , snap er niks van

-zelfde wifi netwerk
-zelfde iCloud account
-bluetooth aan

maar niks...

[ Voor 33% gewijzigd door Cardwizard op 14-02-2015 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 16:18

Saven

Administrator

Zat toch maar weer eens te kijken naar een macbookje, heb nu een late 2011 model.

Wat me opviel is dat de bezels rond het scherm inconsistent zijn :') wtf? boven dikke rand, zijkant iets dunner, onderkant nog dunner.. Dat was nou net een van de redenen waarom apple wel oog voor design had, maar nu dus enigszins verwaarloosd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:22
Saven schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 17:10:
Zat toch maar weer eens te kijken naar een macbookje, heb nu een late 2011 model.

Wat me opviel is dat de bezels rond het scherm inconsistent zijn :') wtf? boven dikke rand, zijkant iets dunner, onderkant nog dunner.. Dat was nou net een van de redenen waarom apple wel oog voor design had, maar nu dus enigszins verwaarloosd :X
op welk model doel je? 13 inch? 15 inch?

bij mijn 13 inch uit 2010 zijn de bezels ook niet even dik of breed...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Laatst online: 16:18

Saven

Administrator

15" doelde ik idd op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:06
Ik heb momenteel de eerste versie van de 15 inch Retina Macbook, en zit met het volgende 'probleem'. Ik hou niet graag vieze schermen, maar de vlekken in onderstaande afbeelding krijg ik maar niet weg. Het ziet er naar uit alsof deze 'vlekken' permanent zijn. Iemand die dit eerder is tegengekomen en of dit eventueel opgelost kan worden (Heb AppleCare tot 01-2016).

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OuqFZTdl.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door chengbondkwok op 15-02-2015 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Laatst online: 16:55
Bijtend zweet of vet op je toetsenbord kan je scherm aantasten. Neem contact op met Apple (zeker met AppleCare).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:00

allstarted1

WTRFTS

Als je goed kijkt, zijn de randen in principe overal wel hetzelfde :) Alleen het materiaal is anders omdat er een aanhechting van het scharnier aan vastzit. Ik denk als de bezel wel hetzelfde zou zijn dat de Macbook groter zou worden dan je zou moeten willen, puur en alleen uit esthetisch oogpunt (en waarschijnlijk een nog grotere onderrand om het scharnier te plaatsen :P

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Saven heeft wel gelijk, ik heb het opgemeten. :p

Maar ik kan er niet mee zitten, het valt me niet op.
chengbondkwok schreef op zondag 15 februari 2015 @ 10:18:
Ik heb momenteel de eerste versie van de 15 inch Retina Macbook, en zit met het volgende 'probleem'. Ik hou niet graag vieze schermen, maar de vlekken in onderstaande afbeelding krijg ik maar niet weg. Het ziet er naar uit alsof deze 'vlekken' permanent zijn. Iemand die dit eerder is tegengekomen en of dit eventueel opgelost kan worden (Heb AppleCare tot 01-2016).

[afbeelding]
Ik heb dit ook met mijn 2014 versie, wel in mindere mate. Als ik erover heen ga met mijn vinger, voel ik dat het beschadigd is. Ik zou alleen niet weten hoe dat is gebeurd, mijn MacBook is het schoonste apparaat wat ik in huis heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
RnB schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:24:
Saven heeft wel gelijk, ik heb het opgemeten. :p

Maar ik kan er niet mee zitten, het valt me niet op.

[...]

Ik heb dit ook met mijn 2014 versie, wel in mindere mate. Als ik erover heen ga met mijn vinger, voel ik dat het beschadigd is. Ik zou alleen niet weten hoe dat is gebeurd, mijn MacBook is het schoonste apparaat wat ik in huis heb liggen.
Ja, inderdaad. Als ik met mijn vinger erover heen ga, dan voelt het beschadigd aan. Maar ik snap ook niet hoe dit komt. Het zat er pas sinds gisteren op (en nee, het is niet een uit de hand gelopen 'Forever Alone Party' op Valentijnsdag :+ )

Ik ga morgen maar eens contact opnemen met Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:00

Chrisjuh_15

Facta non verba

Wat is de verwachting van jullie hier: wanneer gaat Apple een upgrade uitbrengen van de 15" Retina Macbooks? Mijn 17 inch van 5 jaar oud is op zijn eind aan het raken, dus wil gaan vervangen, maar ik wil wel de meest recente variant kopen. Niet de versie die over een maand of 2 alweer 'verouderd' is. Per slot van rekening moet ie weer 5 jaar mee! :)

[ Voor 29% gewijzigd door Chrisjuh_15 op 15-02-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Chrisjuh_15 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:14:
Wat is de verwachting van jullie hier: wanneer gaat Apple een upgrade uitbrengen van de 15" Retina Macbooks? Mijn 17 inch van 5 jaar oud is op zijn eind aan het raken, dus wil gaan vervangen, maar ik wil wel de meest recente variant kopen. Niet de versie die over een maand of 2 alweer 'verouderd' is. Per slot van rekening moet ie weer 5 jaar mee! :)
DIe is al geweest. De volgende komt pas weer zeker later dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Chrisjuh_15 schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:14:
http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
chengbondkwok schreef op zondag 15 februari 2015 @ 11:27:
[...]
Ja, inderdaad. Als ik met mijn vinger erover heen ga, dan voelt het beschadigd aan. Maar ik snap ook niet hoe dit komt. Het zat er pas sinds gisteren op (en nee, het is niet een uit de hand gelopen 'Forever Alone Party' op Valentijnsdag :+ )

Ik ga morgen maar eens contact opnemen met Apple.
Volgens mij komt dit door aanraking met de metalen strook tussen toetsenbord en touchpad (dus dat 1cm strookje dat tussen touchpad en toetsenbord zit en dan vooral de randen daarvan). Zo te zien zit het precies op de plek waar je dat zou verwachten. En dit is een lang lopend probleem bij de rMBP 15", doordat het scherm zo groot is buigt het net een beetje te ver door als je hem hard dichtklapt (of er druk op komt in je tas).

Dat was tenminste de conclusie in het topic op MacRumors dat ik destijds gelezen heb (toen ik zelf overwoog een 15" rMBP te kopen). Ik heb er geen bewijs voor, maar er waren veel mensen die dit hadden in het begin, vooral bij de eerste versie rMBP.

Ik zou in elk geval ff opmeten hoe ver van de rand het precies zit, en dan kan je op het toetsenbord deel uitmeten of het idd een randje of iets dergelijks geweest is.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 16-02-2015 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online

[afbeelding]
Je hebt gelukkig AppleCare.
Ik kan je aanraden naar de Apple Store in Den Haag te gaan, daar zijn de meeste succesvolle cases die ik heb kunnen vinden op "gratis" reparatie van dit probleem.

Er zijn meerdere gevallen (waaronder ikzelf) die zonder pardon van het kastje naar de muur gestuurd werden en geen reparatie hebben gekregen. (ik had dan ook geen AppleCare).

Anyway, heel veel succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

[afbeelding]
Het is gewoon vet van je gezicht (andere lichaamsdelen), wat op je vingertoppen is gekomen. Dat vervolgens weer op je toetsen slaat en tijdens vervoer van de laptop in een tas op het scherm komt.

Ik heb nog het originele velletje bij levering van de laptop tussen mijn toetsenbord en scherm staan. Het velletje staat altijd met de juiste kant boven. Zodat vet niet van de ene kant naar het scherm over kan gaan.
Het velletje is ondertussen in dermate staat dat het niet meer representatief staat.

Maar die losse velletjes kan je niet kopen. Een A4 vind ik weer te dik.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
kevinl schreef op maandag 16 februari 2015 @ 09:22:
[...]

Het is gewoon vet van je gezicht (andere lichaamsdelen), wat op je vingertoppen is gekomen. Dat vervolgens weer op je toetsen slaat en tijdens vervoer van de laptop in een tas op het scherm komt.

Ik heb nog het originele velletje bij levering van de laptop tussen mijn toetsenbord en scherm staan. Het velletje staat altijd met de juiste kant boven. Zodat vet niet van de ene kant naar het scherm over kan gaan.
Het velletje is ondertussen in dermate staat dat het niet meer representatief staat.

Maar die losse velletjes kan je niet kopen. Een A4 vind ik weer te dik.
Hmm, ze zeggen dat dit waarschijnlijk door (lichaams)vet komt en dat het opgestuurd moet worden voor nader onderzoek. Verder zeggen ze dat als het inderdaad (lichaams)vet is, dat het een externe factor is, en dat dit niet onder garantie valt / Apple Care. Dan neem ik wel genoegen met die stomme vlekken.

:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
chengbondkwok schreef op maandag 16 februari 2015 @ 16:43:
[...]

Hmm, ze zeggen dat dit waarschijnlijk door (lichaams)vet komt en dat het opgestuurd moet worden voor nader onderzoek. Verder zeggen ze dat als het inderdaad (lichaams)vet is, dat het een externe factor is, en dat dit niet onder garantie valt / Apple Care. Dan neem ik wel genoegen met die stomme vlekken.

:/
Ben jij gek. Dat scherm hoort daar absoluut tegen te kunnen. De coating deugt niet als het niet tegen normaal gebruik kan. Zeker voor een laptop van 2k+ in prijs!
Ik zou er zeker werk van maken en flink klagen, het regent klachten met die schermen met dit soort vlekken...
Simpelweg ermee akkoord gaan kan immers altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
GeeMoney schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:00:
[...]

Ben jij gek. Dat scherm hoort daar absoluut tegen te kunnen. De coating deugt niet als het niet tegen normaal gebruik kan. Zeker voor een laptop van 2k+ in prijs!
Ik zou er zeker werk van maken en flink klagen, het regent klachten met die schermen met dit soort vlekken...
Simpelweg ermee akkoord gaan kan immers altijd nog.
Ja, je hebt zeker gelijk :) Moet even de tijd ervoor vinden, maar ik laat me inderdaad niet simpel afwimpelen nadat ik diverse berichten had gelezen op andere fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
chengbondkwok schreef op maandag 16 februari 2015 @ 17:02:
[...]

Ja, je hebt zeker gelijk :) Moet even de tijd ervoor vinden, maar ik laat me inderdaad niet simpel afwimpelen nadat ik diverse berichten had gelezen op andere fora.
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt en heb uiteindelijk ook moeten betalen, maar heb wel flink stennis lopen schoppen in die Store en daar waren ze niet blij mee.
Belachelijk en als het weer optreed maak ik weer werk van desnoods middels rechtsbijstand.
Het is niet normaal hoevaak dit voorkomt.
Pagina: 1 ... 82 ... 128 Laatste