Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
*snip*
Ik ga nu bij alle Mac bezitters om mij heen dit programma aanbevelen. Zullen er vast wel een paar tussenzitten die het gewoon netjes kopen. Wij blij, zij blij. Toch?

[ Voor 47% gewijzigd door Daedalus op 21-01-2015 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 16:39

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Even een aankoopvraag als dat hier mag?
Mijn vriendin wil een Macbook Pro gaan kopen, ze werkt zelf voor de Erasmus universiteit en ik bij de TU Delft. Omdat verzenden niet zo handig is wil ze hem liever bij een winkel halen. Maar ik begrijp dat de Amac en het iCentre geen education discount hebben (ten minste, ze bieden 6%). Kan je bij de Apple store in Den Haag wel de korting krijgen? En verschilt dit nog met de korting via surfspot?

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 17-01-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-09 09:26
Mr_gadget schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 16:08:
Even een aankoopvraag als dat hier mag?
Mijn vriendin wil een Macbook Pro gaan kopen, ze werkt zelf voor de Erasmus universiteit en ik bij de TU Delft. Omdat verzenden niet zo handig is wil ze hem liever bij een winkel halen. Maar ik begrijp dat de Amac en het iCentre geen education discount hebben (ten minste, ze bieden 6%). Kan je bij de Apple store in Den Haag wel de korting krijgen? En verschilt dit nog met de korting via surfspot?
Ik heb die van mij bij de mediamarkt gehaald, zij gingen met de laagste prijs mee die op het internet stond en kreeg daar nog een keer 7 tot 10% korting overheen. Scheelde goed geld 1,5 jaar terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:46
Surfspot geeft de hoogste korting, dacht 8%, Apple zelf geeft 6%.

Mediamarkt zou je inderdaad kunnen proberen met laagste prijs garantie en eventuele andere acties, alhoewel die BTW acties etc vaak niet of minder gelden op Apple producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben me aan het oriënteren om een Macbook te gaan kopen. Oorspronkelijk wilde ik voor de Air gaan omdat ik eigenlijk niks boeiends doe behalve Office, internet en WoW maar toen zag ik dat de Pro Retina niet heel veel duurder is en het scherm spreekt me erg aan.

De enige vraag die ik heb ten aanzien van het retina scherm is of de resolutie op een 13.3" scherm niet te hoog is? Ik heb nu een Dell Ultrabook 14" met een 1080P scherm en mijn browser staat op 125% en in Windows staat de 'tekstgrootte' (instelling onder beeldscherm) ook op 125% omdat voor mij 100% te klein is.

In theorie zou ik met de Pro retina hier nog meer moeite mee gaan krijgen omdat het scherm kleiner is dan 14" en de resolutie hoger is dan 1080P. Daarom twijfel ik (los van de beeldkwaliteit) of ik ook daadwerkelijk prettig op deze hoge resolutie kan werken. Ik heb bij MM de Pro uitgeprobeerd en daar lijkt het prima te werken, maar 5 minuten klikken is toch anders dan uren lang werken (Office).

Iemand die iets kan zeggen over zijn ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52
Je moet het retina scherm zien als een scherpe 1280x800 scherm. Het scherm heeft een resolutie van 2560x1600, maar doordat alles HiDPI wordt weergegeven, heb je een effectieve werkruimte van 1280x800, echter is alles veel scherper. Dit is wel te schalen naar een werkruimte van 1440x900 en 1680x1050, mocht je 1280x800 te krap vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:11
Wellicht nog even wachten tot de nieuwe 12" uitkomt? Als de geruchten kloppen natuurlijk.
Ga ook even de twee apparaten vergelijken in de winkel. Het gewicht van een air ten opzichte van een pro is echt enorm genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Laatst online: 04-06 09:07
Ik heb sinds vorige week donderdag een 15" Retina MacBook Pro (i7/512GB). Ik ben aangenaam verrast door Mac OS X. Eerst dacht ik Windows nog nodig te hebben, maar eigenlijk is alles wat ik nodig heb ook beschikbaar op de Mac (m.u.v. de laatste versie van Office, ik denk dat ik hier Parallels voor ga gebruiken).

Verder heb ik een paar vraagjes:
  • Welke archiving tool raden jullie aan? Ik heb The Unarchiver en Keko geprobeerd, beide hadden ze problemen met een aantal ZIP bestanden die ik op Windows had ingepakt.
  • Mijn MacBook wordt erg heet als ik een video kijk met Flash (op Crunchyroll).
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

--- CPU Stats ---
    CPU temp: 68.0°C

--- Fan Stats ---
    Total fans in system: 2
    Fan 0 speed: 2170.0 RPM
    Fan 1 speed: 2010.0 RPM

En dit is nog niet op zijn heetst. Uiteindelijk gaat mijn MacBook ook blazen.
  • Misschien geen toepasselijke vraag hier, maar wat is een 'battery cycle' precies? iStats zegt namelijk dat ik al 3 cycles heb (en 105% accu capaciteit :+).
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

--- Battery Stats ---
    Battery health: Good
    Cycle count: 3  0.3%
    Max cycle count: 1000
    Current charge:  8883 mAh
    Maximum charge:  8883 mAh  105.2%
    Design capacity: 8440 mAh
EDIT: Als toevoeging op het Flash video probleem, video's lijken ook om de 5-10 seconden even te haperen. Erg vervelend :/.

[ Voor 5% gewijzigd door Timons106 op 18-01-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Gebruik je google chrome? Daar had ik ook enorme performance issues. Safari zorgt echt voor een langere accu duur, maakt je laptop minder warm en werkt vloeiender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
walletje-w schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:01:
Gebruik je google chrome? Daar had ik ook enorme performance issues. Safari zorgt echt voor een langere accu duur, maakt je laptop minder warm en werkt vloeiender.
Ik gebruik inderdaad Google Chrome. Ik ben wel een soort van verplicht om Chrome te gebruiken om de volgende redenen:
  • Crunchyroll Unblocker is een plug-in voor Chrome. Anders moet ik een VPN abonnement aan gaan schaffen waar ik niet veel zin in heb.
  • Batarang voor AngularJS is ook alleen beschikbaar voor Chrome. Dit heb ik nodig voor mijn stage.
  • Chromecast plug-in is er alleen voor Chrome.
Crunchyroll Unblocker is open-source en het past eigenlijk alleen de tijdzone aan om Crunchyroll te laten denken dat je in Amerika bent. Dus die plug-in zou ik zelf redelijk makkelijk kunnen porten en dan kan ik Safari gebruiken voor persoonlijke doeleinden. Dan moet ik alleen wel weer overstappen naar een andere bookmarking dienst aangezien ik nu die van Google gebruik. Raindrop schijnt wel aardig te werken en ze hebben ook een Mac app (beta).

Ik ga eerst even testen of mijn MacBook inderdaad niet zo heet wordt met een Flash video als ik Safari gebruik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
RnB schreef op zondag 18 januari 2015 @ 10:45:
Je moet het retina scherm zien als een scherpe 1280x800 scherm. Het scherm heeft een resolutie van 2560x1600, maar doordat alles HiDPI wordt weergegeven, heb je een effectieve werkruimte van 1280x800, echter is alles veel scherper. Dit is wel te schalen naar een werkruimte van 1440x900 en 1680x1050, mocht je 1280x800 te krap vinden. :)
Interessant. Ik vond het verschil qua pictogram grootte tussen de air en de pro retina al relatief klein :) Betekent dit ook dat websites in deze resolutie laden? Op youtube filmpjes lijken websites namelijk inderdaad in een lage resolutie geladen te worden. Ben nu wel gewend aan 1080P dus dan zou schalen naar 1680x1050 wel prettig zijn.
walletje-w schreef op zondag 18 januari 2015 @ 13:19:
Wellicht nog even wachten tot de nieuwe 12" uitkomt? Als de geruchten kloppen natuurlijk.
Ga ook even de twee apparaten vergelijken in de winkel. Het gewicht van een air ten opzichte van een pro is echt enorm genieten!
12" vind ik toch wel echt te klein. Heb nu 14" en dat is wat mij betreft de ideale grootte. Denk dat 13,3" ook prima zal zijn. Persoonlijk vind ik het verschil in gewicht tussen de Air en Pro verwaarloosbaar. Mijn huidige ultrabook weegt iets meer dan de Pro, dus voor mij is het altijd een stap vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Aghanim schreef op zondag 18 januari 2015 @ 18:20:
[...]

Interessant. Ik vond het verschil qua pictogram grootte tussen de air en de pro retina al relatief klein :) Betekent dit ook dat websites in deze resolutie laden? Op youtube filmpjes lijken websites namelijk inderdaad in een lage resolutie geladen te worden. Ben nu wel gewend aan 1080P dus dan zou schalen naar 1680x1050 wel prettig zijn.

[...]

12" vind ik toch wel echt te klein. Heb nu 14" en dat is wat mij betreft de ideale grootte. Denk dat 13,3" ook prima zal zijn. Persoonlijk vind ik het verschil in gewicht tussen de Air en Pro verwaarloosbaar. Mijn huidige ultrabook weegt iets meer dan de Pro, dus voor mij is het altijd een stap vooruit :)
Ja, zie bijvoorbeeld mijn review waarin ik de verschillende views naast elkaar zet voor tweakers: productreview: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 256GB review door Cyleo
Je ziet duidelijk dat je de informatie equivalent van een lagere resolutie hebt. Ik heb hem dan meestal ook op een hogere resolutie staan (1050 of 900, de standaard vind ik echt wat te laag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Cyleo schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:00:
[...]

Ja, zie bijvoorbeeld mijn review waarin ik de verschillende views naast elkaar zet voor tweakers: productreview: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 256GB review door Cyleo
Je ziet duidelijk dat je de informatie equivalent van een lagere resolutie hebt. Ik heb hem dan meestal ook op een hogere resolutie staan (1050 of 900, de standaard vind ik echt wat te laag).
Bedankt voor de info, erg mooie review ook! Dit maakt wel dat ik nog eens goed moet nadenken of ik blij ga worden van een overstap van 1080P terug naar 1600x1050, waarbij ik uit jouw review opmaak dat je op die resolutie performance verlies opmerkt. Oorspronkelijk wilde ik voor de Air gaan maar vond 1440x900 wat aan de lage kant. Als 1600x1050 op de Pro niet 100% vloeiend is dan zit je vanzelf al weer vrij snel op 1440x900 en kun je net zo goed de Air nemen (even los van de scherpte van het scherm uiteraard). Of je moet met setresx aan de gang willen gaan, maar dat is volgens mij niet het beste van 2 werelden.

Misschien toch maar eens een half uur lang uitproberen in de MM, denk dat je dan pas kunt zeggen hoe deze resoluties voelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Aghanim op 19-01-2015 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:09
Aghanim schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:28:
[...]

Bedankt voor de info, erg mooie review ook! Dit maakt wel dat ik nog eens goed moet nadenken of ik blij ga worden van een overstap van 1080P terug naar 1600x1050, waarbij ik uit jouw review opmaak dat je op die resolutie performance verlies opmerkt. Oorspronkelijk wilde ik voor de Air gaan maar vond 1440x900 wat aan de lage kant. Als 1600x1050 op de Pro niet 100% vloeiend is dan zit je vanzelf al weer vrij snel op 1440x900 en kun je net zo goed de Air nemen (even los van de scherpte van het scherm uiteraard). Of je moet met setresx aan de gang willen gaan, maar dat is volgens mij niet het beste van 2 werelden.

Misschien toch maar eens een half uur lang uitproberen in de MM, denk dat je dan pas kunt zeggen hoe deze resoluties voelen.
Ik heb zelf ook een MGX82 (MBPr 13" met 256SSD) en ik merk totaal geen performance issues ook niet als ik het scherm schaal naar de hoogste resolutie. Ik gebruik hem dan ook op die setting en ik ben er zeer tevreden mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 14:09
Iemand die hier een oplossing weet voor het volgende probleem?:

Ik heb een Macbook Late 2008 waarvan er nog een line-in en line-out port aanwezig is. En ik wil de microfoon van mijn headsets werkend krijgen. Als ik de headset gewoon op de audio ingang aansluit herkend hij de koptelefoon wel maar de microfoon dus niet. Ik heb ook geprobeerd om headset aan te sluiten op de line-in port maar die is volgens mij niet bedoelt voor microfoon van een headset, want die herkend die ook niet. Is er misschien een manier om dit toch werkend te krijgen? En ik wil GEEN USB microfoon/headset gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:19

Goner

What can I do you for ?

Heb je soms zo'n nieuwe headset met maar 1 stekker waar headphone én microphone op zitten ipv 2 aparte stekkers ?
http://www.howtogeek.com/...with-a-single-audio-jack/
Zou best kunnen dat je MB van 2008 dat nog niet ondersteunt ...

er zijn zo te zien wel converters om 2 aparte in/out pluggen om te zetten naar een combo-jack, maar omgekeerd niet ?

Aha, toch !

[ Voor 25% gewijzigd door Goner op 19-01-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bpow
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 14:09
Ja het is een single audio jack zoals de meeste headsets tegenwoordig. En klopt heb het al opgezocht, MB2008 ondersteunt die niet. Ik ben dus opzoek naar een mogelijkheid om het toch werkend te krijgen dan wel met een splitter of iets dergelijks. Dus iemand een suggestie?

Afbeeldingslocatie: http://www.biopac.com/ProductImages/usb_sound.gif

Zoek eigenlijk zoiets, maar dan dus voor een single audio jack

[ Voor 20% gewijzigd door Bpow op 19-01-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Zie mijn aanvulling ...
Ik kan ze trouwens niet vinden bij kabeltje.com of allekabels.nl en dat soort shops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:29
Na lang wikken en wegen besloten een Macbook Pro 13" (Retina) aan te schaffen. Hoeft niet perse nieuw. Via marktplaats kan ik er eentje van eind 2013 kopen voor ~800 euro. (8 GB, 256 gb SSD).
Ik heb het aantal cycles al even gevraagd (281) en of hij de bon kan overleggen (ja). Heb al gelezen om even het serienummer op te zoeken op de apple-site.

Zijn er nog dingen waar ik even op moet letten? Wat belangrijk is?
Ik heb de koper al even opgezocht op google e.d., omdat 800 euro ook een beetje to good to be true klinkt. Maar dat levert niks bijzonders op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
Spreek op een veilige neutrale plek af (rabobank kantoor) en laat de persoon iets ondertekenen. Vraag of je een kopie mag maken van zijn gegevens. Dat zou ik doen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Prosac2010 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:10:
Na lang wikken en wegen besloten een Macbook Pro 13" (Retina) aan te schaffen. Hoeft niet perse nieuw. Via marktplaats kan ik er eentje van eind 2013 kopen voor ~800 euro. (8 GB, 256 gb SSD).
Ik heb het aantal cycles al even gevraagd (281) en of hij de bon kan overleggen (ja). Heb al gelezen om even het serienummer op te zoeken op de apple-site.

Zijn er nog dingen waar ik even op moet letten? Wat belangrijk is?
Ik heb de koper al even opgezocht op google e.d., omdat 800 euro ook een beetje to good to be true klinkt. Maar dat levert niks bijzonders op.
Persoonlijk zou ik nooit een duur apparaat 2e hands kopen. Het kan prima werken op het oog (of na snel snel testen als je ergens afgesproken hebt, want je voelt je toch opgelaten) maar na het uitgebreider gebruiken kan je alsnog problemen tegenkomen. Zo heb ik hier thuis een laptop waar de touchpad zeer regelmatig uitvalt en een andere laptop waar het scherm af en toe knippert. Beide problemen ga je niet ontdekken als je 5-10 minuten test.

Het kan best dat de betreffende laptop in orde is hoor, maar het is de vraag of je het risico wilt nemen. Eind januari komt MM met de BTW actie dus met een beetje geluk (als Apple producten meedoen that is) kun je een Pro met 17% korting daar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mauritio schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:27:
[...]

Ik heb zelf ook een MGX82 (MBPr 13" met 256SSD) en ik merk totaal geen performance issues ook niet als ik het scherm schaal naar de hoogste resolutie. Ik gebruik hem dan ook op die setting en ik ben er zeer tevreden mee :)
Ik heb een 15" MBP mid 2014 met een dedicated videokaart. Maar als ik de retina resolutie schaal naar full HD, dan heb ik zeker performance issues. Vooral mission control hapert ontzettend. Ik stoor me er ontzettend aan, vooral omdat ik er € 2600 voor neergelegd heb.

Er zijn vast genoeg redenen te noemen waarom hij dat doet. Maar op mijn Nexus 5 met een hogere ppi hapert er ook niets. En die koste maar €350! Ik vind het onacceptabel maar weet niet bij wie ik moet klagen.

Het aansturen van twee full HD monitoren is overigens geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Timo002 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 01:06:
[...]

Ik heb een 15" MBP mid 2014 met een dedicated videokaart. Maar als ik de retina resolutie schaal naar full HD, dan heb ik zeker performance issues. Vooral mission control hapert ontzettend. Ik stoor me er ontzettend aan, vooral omdat ik er € 2600 voor neergelegd heb.

Er zijn vast genoeg redenen te noemen waarom hij dat doet. Maar op mijn Nexus 5 met een hogere ppi hapert er ook niets. En die koste maar €350! Ik vind het onacceptabel maar weet niet bij wie ik moet klagen.

Het aansturen van twee full HD monitoren is overigens geen enkel probleem.
Tja, er valt niet veel aan te doen op het moment. Als je de resolutie instelt op 1920x1080 wordt het beeld op de achtergrond gerenderd op 3840x2160 wat bijna 8.3 megapixel is. Dat wordt vervolgens weer teruggeschaald naar 1920x1080. Als je daar realtime vloeiend beeld op 60 fps van wilt maken heb je veel rekenkracht nodig. Jouw dedicated videokaart kan dat in principe prima aan, maar die draait niet altijd op vol vermogen omdat dan de accuduur weer nergens op lijkt.

Maar goed, eigenlijk kan dit geen verrassing voor je zijn aangezien Apple ook netjes aangeeft dat de geschaalde resoluties voor performance issues kan zorgen.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2dhs02u.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Tjoekie schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:40:
Maar goed, eigenlijk kan dit geen verrassing voor je zijn aangezien Apple ook netjes aangeeft dat de geschaalde resoluties voor performance issues kan zorgen.
Nou, na alle lofverhalen over Apple computers en na het uitgeven van € 2600,- en een dikke € 300,- meer uitgeven aan een dedicated videokaart.. Ja, vind ik het best wel een verassing dat ik niet gewoon een native full HD resulotie kan draaien. Sorry dat ik hierin best wel teleurgesteld ben.

Maar gelukkig is er deze optie, die het probleem wat minder maakt. Maar dit vreet wel batterij. Maar mijn macbook ligt voornamelijk toch aan de netvoeding.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ITNizwE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:27
Timo002 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:57:
[...]

Nou, na alle lofverhalen over Apple computers en na het uitgeven van € 2600,- en een dikke € 300,- meer uitgeven aan een dedicated videokaart.. Ja, vind ik het best wel een verassing dat ik niet gewoon een native full HD resulotie kan draaien. Sorry dat ik hierin best wel teleurgesteld ben.

Maar gelukkig is er deze optie, die het probleem wat minder maakt. Maar dit vreet wel batterij. Maar mijn macbook ligt voornamelijk toch aan de netvoeding.
[afbeelding]
Dat is dan prima, maar deze optie is alleen beschikbaar op Batterij (zie je blauwe highlight) .
Die auto keuze is vast op netspanning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Timo002 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 08:57:
[...]

Je hoeft je niet te verontschuldigen. Uiteraard snap ik heel goed dat je teleurgesteld bent, maar er zijn wel oplossingen voor.

Als je, zoals je zelf zegt, een "native full HD" resolutie wilt draaien dan heb je een tooltje als SwitchResX of Display Menu nodig. Hiermee kun je de HiDPI retina modes omzeilen en kun je op de door jou zo gewenste 1920x1080 resolutie draaien, zonder dat de performance daaronder te lijden heeft. Je gaat dan alleen wel zien dat de beeldkwaliteit een stuk achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:44
De vraag is al veel gesteld, maar door de vele antwoorden ben ik het spoor bijster.
Wij hebben hier een macbook pro 13” (mid 2014) sinds begin oktober 2014. Als ik nu met coconutbattery kijk naar de batterij gegevens dat krijg ik het volgende te zien:
Loadcycles: 65
Design capacity: 68330 mAh (de balk geeft 98%)
Wat zegt loadcycle nu eigenlijk? En is een getal van 65 hoog of normaal voor circa 4 maanden gebruik?
Klopt het dat je macbook het beste altijd aan netstroom kan hangen indien netstroom voor handen of is dit een broodje aap verhaal? Ik kom nog uit de tijd dat je oplaadbare batterijen het beste leeg kon trekken voordat je ze weer ging opladen. Voor zo ver ik heb begrepen is dat met de huidige batterij techniek niet meer nodig, maar wat is nu het beste “gedrag” om toe te passen zodat je het langst plezier houdt van je batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:09
chippie777 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:54:
De vraag is al veel gesteld, maar door de vele antwoorden ben ik het spoor bijster.
Wij hebben hier een macbook pro 13” (mid 2014) sinds begin oktober 2014. Als ik nu met coconutbattery kijk naar de batterij gegevens dat krijg ik het volgende te zien:
Loadcycles: 65
Design capacity: 68330 mAh (de balk geeft 98%)
Wat zegt loadcycle nu eigenlijk? En is een getal van 65 hoog of normaal voor circa 4 maanden gebruik?
Klopt het dat je macbook het beste altijd aan netstroom kan hangen indien netstroom voor handen of is dit een broodje aap verhaal? Ik kom nog uit de tijd dat je oplaadbare batterijen het beste leeg kon trekken voordat je ze weer ging opladen. Voor zo ver ik heb begrepen is dat met de huidige batterij techniek niet meer nodig, maar wat is nu het beste “gedrag” om toe te passen zodat je het langst plezier houdt van je batterij?
Een snelle google levert je meteen de volgende info op, misschien een tip voor de volgende keer:

"Het gebruik van de batterij bij Mac-notebooks wordt uitgedrukt als oplaadcycli. Een laadcyclus betekent dat de voeding van de batterij volledig wordt opgebruikt maar niet noodzakelijk één oplaadbeurt. U kunt bijvoorbeeld een notebook gedurende één uur of meer op een dag gebruiken waardoor de helft van de batterij wordt verbruikt en vervolgens de batterij opnieuw volledig opladen. Als u de volgende dag hetzelfde hebt gedaan, telt dit als één laadcyclus en niet twee. Het kan dus meerdere dagen duren om een cyclus te vervolledigen.
Batterijen hebben een beperkt aantal laadcycli voordat deze als opgebruikt worden beschouwd. Wanneer de batterij is opgebruikt, wordt u aanbevolen de batterij te vervangen. U kunt een batterij verder gebruiken wanneer deze het maximale aantal cycli heeft bereikt, maar u merkt wel op dat de gebruiksduur van de batterij lager is. Als u weet hoeveel oplaadcycli een batterij heeft en hoeveel er nog over zijn, kunt u bepalen wanneer de batterij moet worden vervangen. Voor optimale prestaties vervangt u de batterij wanneer u het maximale aantal cycli hebt bereikt."

Voor een Macbook Pro staat een levensduur van 1000 cycli.
http://support.apple.com/nl-nl/HT1519

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:27:
Dat is dan prima, maar deze optie is alleen beschikbaar op Batterij (zie je blauwe highlight) .
Die auto keuze is vast op netspanning...
Nee, werkt ook op netspanning, die tab eronder heeft er geen betrekking op. Dit vinkje staat boven de tabs! Zou fijn zijn geweest als dit juist wel automatisch zou aanpassen als je op accu / netvoeding zit. Op accu is het performance verlies goed te maken tegenover een lange accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Timons106 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:42:
Ik heb sinds vorige week donderdag een 15" Retina MacBook Pro (i7/512GB). Ik ben aangenaam verrast door Mac OS X. Eerst dacht ik Windows nog nodig te hebben, maar eigenlijk is alles wat ik nodig heb ook beschikbaar op de Mac (m.u.v. de laatste versie van Office, ik denk dat ik hier Parallels voor ga gebruiken).

Verder heb ik een paar vraagjes:
  • Welke archiving tool raden jullie aan? Ik heb The Unarchiver en Keko geprobeerd, beide hadden ze problemen met een aantal ZIP bestanden die ik op Windows had ingepakt.
  • Mijn MacBook wordt erg heet als ik een video kijk met Flash (op Crunchyroll).
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

--- CPU Stats ---
    CPU temp: 68.0°C

--- Fan Stats ---
    Total fans in system: 2
    Fan 0 speed: 2170.0 RPM
    Fan 1 speed: 2010.0 RPM

En dit is nog niet op zijn heetst. Uiteindelijk gaat mijn MacBook ook blazen.
  • Misschien geen toepasselijke vraag hier, maar wat is een 'battery cycle' precies? iStats zegt namelijk dat ik al 3 cycles heb (en 105% accu capaciteit :+).
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

--- Battery Stats ---
    Battery health: Good
    Cycle count: 3  0.3%
    Max cycle count: 1000
    Current charge:  8883 mAh
    Maximum charge:  8883 mAh  105.2%
    Design capacity: 8440 mAh
EDIT: Als toevoeging op het Flash video probleem, video's lijken ook om de 5-10 seconden even te haperen. Erg vervelend :/.
Hoe lees je die gegevens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
De hele resolutie discussie legt wel een kleine bom onder mijn keuze voor de Pro. Ik vind 1650x900 echt de minimale resolutie om te werken. Als dit dan performance technisch problemen geeft, of ik naar native FULL HD moet switchen en dan weer behoorlijk schermkwaliteit inlever, dan zijn dat beide concessies die het voor mij lastig rechtvaardigen mijn huidige 1080P IPS paneel (Dell Latitude) te vervangen voor een Macbook. Volgens mij schiet ik er dan relatief weinig mee op (qua scherm in elk geval).

Ben nog wel in afwachting van 2 zaken die van invloed zijn:
- de BTW actie van de MM geeft 17% korting op de Pro (mits die mee doet)
- de update van de Pro naar de nieuwe Broadwell chipset (meer performance, dus mogelijk betere schaling performance)

De BTW actie neemt natuurlijk niet weg dat de resolutie discussie speelt, maar met korting wordt het een stuk interessanter. Wanneer de nieuwe Pro's worden gereleased is volledig onbekend, dat is jammer. Volgens de buyers guide is het advies nu 'caution'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-09 20:29
Domme vraag nav de retina discussie.

Stel ik speel games en kies een lagere resolutie dan retina. Wordt dit dan ook gescaled met prestatie achteruitgang?

Gebruik een 15" macbook en kies meestal 1440 * 900 resolutie. Ik zou verwachten dat dit geen problemen oplevert.

Wat wordt er standaard allemaal gescaled? Alleen software die niet geschreven is voor retina? Ik begrijp de impact niet zo. Waarom zou je je resolutie willen scalen naar hogere resolutie? Zodat je meer kwijt kan op je scherm kwa iconen of met bepaalde applicaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Aghanim schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 11:54:
De hele resolutie discussie legt wel een kleine bom onder mijn keuze voor de Pro. Ik vind 1650x900 echt de minimale resolutie om te werken. Als dit dan performance technisch problemen geeft, of ik naar native FULL HD moet switchen en dan weer behoorlijk schermkwaliteit inlever, dan zijn dat beide concessies die het voor mij lastig rechtvaardigen mijn huidige 1080P IPS paneel (Dell Latitude) te vervangen voor een Macbook. Volgens mij schiet ik er dan relatief weinig mee op (qua scherm in elk geval).

Ben nog wel in afwachting van 2 zaken die van invloed zijn:
- de BTW actie van de MM geeft 17% korting op de Pro (mits die mee doet)
- de update van de Pro naar de nieuwe Broadwell chipset (meer performance, dus mogelijk betere schaling performance)

De BTW actie neemt natuurlijk niet weg dat de resolutie discussie speelt, maar met korting wordt het een stuk interessanter. Wanneer de nieuwe Pro's worden gereleased is volledig onbekend, dat is jammer. Volgens de buyers guide is het advies nu 'caution'.
Ik heb zelf een 15" Late 2013 met dedicated videokaart (vrijwel dezelfde machine als de 2014, maar dan met 0,2 Ghz tragere CPU :P) , welke aan een 4K monitor hangt (op volledige resolutie van 3840x2160 draaiend). Heb het ook een tijdje op 2560x1440 (HiDPI) scaled gedaan maar bij mij trekt hij het ook zonder problemen, welke resolutie ik er ook tegenaan gooi. Op de MacBook zelf switch ik nogal eens tussen 1920x1200 HiDPI, 2880x1800 (non-HDPI) en 3360 x 1890 (non-HiDPI) en dat draait allemaal soepel overal in het systeem zonder haperingen hier. Zelfs 3008 x 1692 op mijn externe monitor wordt als HiDPI (dus 6012 x 3384) zelfs nog soepel gerenderd. Heb af en toe dan ook het idee dat er met bepaalde batches wat meer problemen zijn dan met andere omdat ik geen enkel probleem heb op welke willekeurige resolutie dan ook en ik me aan de kleinste dingen vaak al irriteer, helemaal als het met schermen te maken heeft :)
Shodan schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:45:
Domme vraag nav de retina discussie.

Stel ik speel games en kies een lagere resolutie dan retina. Wordt dit dan ook gescaled met prestatie achteruitgang?

Gebruik een 15" macbook en kies meestal 1440 * 900 resolutie. Ik zou verwachten dat dit geen problemen oplevert.

Wat wordt er standaard allemaal gescaled? Alleen software die niet geschreven is voor retina? Ik begrijp de impact niet zo. Waarom zou je je resolutie willen scalen naar hogere resolutie? Zodat je meer kwijt kan op je scherm kwa iconen of met bepaalde applicaties?
Met betrekking tot gamen schaalt hij het NIET op, dan houdt hij gewoon de echte resolutie aan. Op het moment dat hij dat wel zo doen dan is vrijwel elke game onspeelbaar omdat de GT750M natuurlijk niet de top of the line videokaart is. Based op eigen ervaring met games als Diablo 3, Civilization 4 en 5.

De 1440*900 is volgens mij de native resolutie van de Pro dus daar zal je helemaal geen problemen op moeten ondervinden.

[ Voor 54% gewijzigd door ankhie op 20-01-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
Timo002 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:58:
[...]

Hoe lees je die gegevens uit?
iStats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
ankhie schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:04:
[...]

Ik heb zelf een 15" Late 2013 met dedicated videokaart (vrijwel dezelfde machine als de 2014, maar dan met 0,2 Ghz tragere CPU :P) , welke aan een 4K monitor hangt (op volledige resolutie van 3840x2160 draaiend). Heb het ook een tijdje op 2560x1440 (HiDPI) scaled gedaan maar bij mij trekt hij het ook zonder problemen, welke resolutie ik er ook tegenaan gooi. Op de MacBook zelf switch ik nogal eens tussen 1920x1200 HiDPI, 2880x1800 (non-HDPI) en 3360 x 1890 (non-HiDPI) en dat draait allemaal soepel overal in het systeem zonder haperingen hier. Zelfs 3008 x 1692 op mijn externe monitor wordt als HiDPI (dus 6012 x 3384) zelfs nog soepel gerenderd. Heb af en toe dan ook het idee dat er met bepaalde batches wat meer problemen zijn dan met andere omdat ik geen enkel probleem heb op welke willekeurige resolutie dan ook en ik me aan de kleinste dingen vaak al irriteer, helemaal als het met schermen te maken heeft :)
Dan draai jij de hele tijd op je dedicated gpu of jouw irritatielevel m.b.t. kleine dingen irritatie op beeldschermen valt reuze mee. Ik draai zelf constant de looks like 1920x1200 resolutie en daar zijn de haperingen echt wel duidelijk. Nu ben ik zelf best wel een mierenneuker wat dat betreft, maar ik kan me niet voorstellen dat andere mensen dit soepel vinden lopen.
Ik ben er inmiddels (gelukkig) aan gewend, maar het mag allemaal wel wat lekkerder lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Op de dedicated gpu zijn de haperingen er inderdaad een stuk minder. Maar zelf merk ik het alleen bij het gebruik van mission control of het switchen van desktops. Ik merk geen haperingen tijdens het gebruik van programma's.

Zelf ben ik ook van een Windows laptop overgestapt op een macbook. Soms denk ik, had ik maar een Windows ultrabook gekocht. Vooral als ik de macbook als een desktop gebruik (toetsenbord, muis, externe beeldschermen). Maar als ik mobiel werk vergeet ik alles en dan werkt de macbook echt geweldig! Mega lange accuduur en een super scherm!
Ook OSX heb ik flink aan moeten wennen (nog steeds), maar het gaat steeds beter en ben dan ook steeds meer tevreden met mijn aankoop!

[ Voor 4% gewijzigd door Timo002 op 20-01-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:45

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

RnB schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:24:
[...]

Dan draai jij de hele tijd op je dedicated gpu of jouw irritatielevel m.b.t. kleine dingen irritatie op beeldschermen valt reuze mee. Ik draai zelf constant de looks like 1920x1200 resolutie en daar zijn de haperingen echt wel duidelijk. Nu ben ik zelf best wel een mierenneuker wat dat betreft, maar ik kan me niet voorstellen dat andere mensen dit soepel vinden lopen.
Ik ben er inmiddels (gelukkig) aan gewend, maar het mag allemaal wel wat lekkerder lopen.
Met een externe monitor moet ik inderdaad op de externe GPU draaien, daarin laat OS X je geen keuze dus dat klopt. Wanneer ik op het scherm van de MacBook werk, staat hij altijd op de interne videokaart. Een dubbeltap op mijn muis levert altijd een smooth animatie op, alhoewel ik geen multiple desktops gebruik moet ik eerlijk zeggen en ook het widgetsscherm (kan niet op de naam komen :P) heb uitgeschakeld. Overigens schaar ik mijzelf zeker onder de mierenneukers mbt smoothheid want ik heb het probleem wel gehad in verschillende releases (voornamelijk een aantal DPs) dus ik weet ook waar je op doelt. Sinds een reinstall een paar weken terug is alles gewoon smooth gaan lopen dus het KAN wel op de hardware. Waarom het soms wel en soms niet zo is bij verschillende gebruikers vind ik ook maar een vaag iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowbnjijdat
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-08 16:31
Beste tweakers,

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik ben van plan een tweedehands Macbook Pro retina te kopen. De batterij van de Macbook heeft 69 laadcycli gehad en de conditie van de batterij is normaal. Ik vraag me nu af of conditie 'normaal', betekent of de batterij als nieuw is of dat het al een stapje terug is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
wowbnjijdat schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:42:
Beste tweakers,

Misschien een beetje een domme vraag, maar ik ben van plan een tweedehands Macbook Pro retina te kopen. De batterij van de Macbook heeft 69 laadcycli gehad en de conditie van de batterij is normaal. Ik vraag me nu af of conditie 'normaal', betekent of de batterij als nieuw is of dat het al een stapje terug is?
Normaal is als nieuw... Houdt er wel rekening mee dat de macbook al wel DAGEN aan kan hebben gestaan op netstroom... Dus het zegt alsnog weinig over hoeveel de mac gebruikt is. Maar de accu zal dus 69x volledig leeg en opgeladen zijn... Twee halve cyclussen tellen nl als 1 hele...

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
wowbnjijdat schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:42:
Beste tweakers,

Als hij vers uit de fabriek komt rollen heeft de accu ook de status "normaal". Verder is 69 cycli nog betrekkelijk weinig. Apple gaat ervan uit dat de accu minstens 80% van z'n capaciteit behoudt tot 3 jaar of 1000 cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowbnjijdat
  • Laatst online: 22-08 16:31
okee, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Gisteren bij Media Markt geweest en de Air en Pro vergeleken qua scherm en bij de Pro ook vooral gekeken naar de beeldkwaliteit en performance op de verschillende resoluties. Wat ik in elk geval kan concluderen is dat de resolutie van de Air voor mij te laag is. Als voorbeeld heb ik o.a. GoT genomen en ik vind de tekst dan te groot.

Bij de Pro heb ik allereerst naar schermkwaliteit gekeken. Die is beduidend beter dan bij de Air. De resolutie van 1650x950 is voor mij prima werkbaar, het is ook maar een kleine stap terug vanaf mijn huidige 1080P scherm. Qua verschil in kwaliteit tussen 'beste voor scherm' en deze resolutie zie ik weinig/geen verschil. We mogen dan denk ik ook concluderen dat ik geen fantastische ogen heb, maar dat is in dit geval dan dus ook niet zo erg. Performance zag ik geen verschil in bij deze resolutie, maar ik heb slechts 10 minuten met de Pro gespeeld. Qua resolutie zou de Pro in elk geval prima passen.

Nu nog afwegen of kopen bij de MM BTW actie of wachten tot de upgrade, waarvan ik vermoed dat die richting zomer beschikbaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Aghanim schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:37:

Nu nog afwegen of kopen bij de MM BTW actie of wachten tot de upgrade, waarvan ik vermoed dat die richting zomer beschikbaar zal zijn.
In het "Mediamarkt BTW" topic is al meermalen gemeld dat Apple dit keer niet mee doet aan de BTW actie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:23
Prosac2010 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:49:
[...]

In het "Mediamarkt BTW" topic is al meermalen gemeld dat Apple dit keer niet mee doet aan de BTW actie. ;)
Heh jammer heb de 5K iMac in het vizier...dat scheelt dan toch weer een paar honderd eurotjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 07:38
Een lange tijd geleden m'n MBP 15" (2010) verkocht en een iMac 2011 (fully loaded) terug gekocht. Omdat ik het mobiele werken toch wel een beetje miste, heb ik besloten om m'n iMac te verkopen (inmiddels gebeurd) en een rMBP 15" (met Nvidia GPU) te bestellen bij iCentre.

23 december jl. dus een 15" rMBP besteld (CTO, gezien ik een i7 2.8 en US-layout tikplank wilde hebben) bij iCentre en een aanbetaling gedaan.

5 Januari nog even gebeld naar de Klantenservice om navraag te doen van de status van de order, omdat ik niets kon terugvinden in de useromgeving op de site. Er stond bij mijn bestelling nog steeds een levertijd van 'Onbekend'. Mevrouw aan de telefoon kon mij vertellen dat de levertijd op 14 januari was gepland. Prima, zou je zeggen.

Vervolgens gisteren, 13 januari, naar de winkel zelf gegaan om nog even te verifiëren of de order inderdaad de volgende dag binnen zou komen. De medewerkers konden mij niets vertellen over deze order ("waarom kan de Klantenservice dat wel en de winkel zelf niet", dacht ik nog), maar zij gingen informeren en mij berichten over de status.

Vandaag 14 januari toch nog maar even gebeld naar de Klantenservice, want het zat mij niet lekker dat men niet wist of de bestelde machine wel of niet zou binnenkomen. Meneer aan de telefoon kon mij vertellen dat er geen order gevonden kon worden in het systeem??? Hij de winkel zelf gebeld en mij doorverbonden met iCentre Almere. Zij konden mij nu wel vertellen dat de machine inderdaad niet was besteld. WtF! :(

3 Weken voor Jan Doedel gewacht dus. Alsnog laten bestellen, met kanttekening dat ik iedere paar dagen zou bellen om te vragen wat de status is van de bestelling. Ook afgesproken dat die machine binnen anderhalve week aanwezig moest zijn, gezien dit ook bij Apple de levertijd is voor een CTO. Gister dus weer een keer gebeld, blijkt de hele order opgeschoven te zijn naar 10 februari. Jah, DAAAAG!! Gelijk order geannuleerd, aanbetaling teruggevraagd bij de iCentre en direct een bestelling bij Apple zelf gedaan. Komt volgende week binnen :+

Sorry, moest het even kwijt... :P

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-09 14:28

CasGas

.

Die had ik er inderdaad al op staan, maar dan nog switched die naar de geforce als ik bijvoorbeeld outlook gebruik in coherence mode..
GeeMoney schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 09:52:
[...]

De soft/hardware maakt op zich toch wel goede beslissingen hoor en manueel ermee bemoeien zou ik toch zoveel mogelijk beperken.
Heb je in je parallels misschien 3D/2D acceleratie aanstaan?
Dat kan schijnbaar niet met een Retina versie ofzo?

Iemand die ook nog een portable charger weet voor de macbook pro 15" Retina? Ik heb die hyperjuice gezien als enige oplossing, maar men is daar niet allemaal even positief over qua prijs/kwaliteit.. misschien zijn er alternatieven hier bekend?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
xsess schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 09:35:
Een lange tijd geleden m'n MBP 15" (2010) verkocht en een iMac 2011 (fully loaded) terug gekocht. Omdat ik het mobiele werken toch wel een beetje miste, heb ik besloten om m'n iMac te verkopen (inmiddels gebeurd) en een rMBP 15" (met Nvidia GPU) te bestellen bij iCentre.

23 december jl. dus een 15" rMBP besteld (CTO, gezien ik een i7 2.8 en US-layout tikplank wilde hebben) bij iCentre en een aanbetaling gedaan.

5 Januari nog even gebeld naar de Klantenservice om navraag te doen van de status van de order, omdat ik niets kon terugvinden in de useromgeving op de site. Er stond bij mijn bestelling nog steeds een levertijd van 'Onbekend'. Mevrouw aan de telefoon kon mij vertellen dat de levertijd op 14 januari was gepland. Prima, zou je zeggen.

Vervolgens gisteren, 13 januari, naar de winkel zelf gegaan om nog even te verifiëren of de order inderdaad de volgende dag binnen zou komen. De medewerkers konden mij niets vertellen over deze order ("waarom kan de Klantenservice dat wel en de winkel zelf niet", dacht ik nog), maar zij gingen informeren en mij berichten over de status.

Vandaag 14 januari toch nog maar even gebeld naar de Klantenservice, want het zat mij niet lekker dat men niet wist of de bestelde machine wel of niet zou binnenkomen. Meneer aan de telefoon kon mij vertellen dat er geen order gevonden kon worden in het systeem??? Hij de winkel zelf gebeld en mij doorverbonden met iCentre Almere. Zij konden mij nu wel vertellen dat de machine inderdaad niet was besteld. WtF! :(

3 Weken voor Jan Doedel gewacht dus. Alsnog laten bestellen, met kanttekening dat ik iedere paar dagen zou bellen om te vragen wat de status is van de bestelling. Ook afgesproken dat die machine binnen anderhalve week aanwezig moest zijn, gezien dit ook bij Apple de levertijd is voor een CTO. Gister dus weer een keer gebeld, blijkt de hele order opgeschoven te zijn naar 10 februari. Jah, DAAAAG!! Gelijk order geannuleerd, aanbetaling teruggevraagd bij de iCentre en direct een bestelling bij Apple zelf gedaan. Komt volgende week binnen :+

Wie besteld er dan ook bij iCentro... :+

Nee, even serieus, waarom heb je je systeem niet direct bij Apple besteld? Vooral omdat je een CTO wilt en de levertijd van beide partijen wist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Prosac2010 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 08:49:
[...]

Dat was vorig jaar ook het geval en toen ging een aantal modellen met korting de deur uit. Volgens mij is het gewoon afwachten en op de BTW dagen zelf zien we wel wat er wel en niet meedoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Zonde van je ervaring... Hoop dat dit soort situaties niet vaak voorkomen voor de APR. In elk geval heb je komende week je CTO rMBP binnen en kan je hiermee knallen! Het gebeurt helaas wel vaker zulke "geest-bestellingen" niet enkel bij APRs maar overal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
RnB schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:08:
[...]

Wie besteld er dan ook bij iCentro... :+
Ik dus, blijkbaar :P
RnB schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:08:

Nee, even serieus, waarom heb je je systeem niet direct bij Apple besteld? Vooral omdat je een CTO wilt en de levertijd van beide partijen wist..
Eigenlijk puur voor de (wassen neus) 3 jaar garantie.
Over het algemeen bestelde ik mijn systemen altijd bij de iCentre, maar dat was nog voordat ze failliet gingen. Volgens mij is het alleen maar slechter geworden hierna...

In het vervolg bestel ik inderdaad gewoon m'n systemen bij Apple zelf ;)
Pat-Juh schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:09:

Zonde van je ervaring... Hoop dat dit soort situaties niet vaak voorkomen voor de APR. In elk geval heb je komende week je CTO rMBP binnen en kan je hiermee knallen! Het gebeurt helaas wel vaker zulke "geest-bestellingen" niet enkel bij APRs maar overal!
TnX! Dat ga ik zeker doen. Zal mijn ervaringen zeker doorgeven zodra hij binnen is... Nu eerste wachten. Kan ik intussen even verder om zijn nieuwe werkplek in orde te maken. Dat is dan weer te zien in een ander topic ;)

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-09 16:23
xsess schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 11:15:
[...]
Ik dus, blijkbaar :P
[...]
Eigenlijk puur voor de (wassen neus) 3 jaar garantie.
Over het algemeen bestelde ik mijn systemen altijd bij de iCentre, maar dat was nog voordat ze failliet gingen. Volgens mij is het alleen maar slechter geworden hierna...

In het vervolg bestel ik inderdaad gewoon m'n systemen bij Apple zelf ;)
Ik bestel zelf niks bij iCentre meer. Maar ik vind het wel een goede winkel om gelijk op te halen & mee te nemen (bijv de MBP waar ik op zit te kwijlen hebben ze gewoon, dus die kan ik zo meenemen (met studentenkorting, laatste jaar voor mij)).

Maar mijn ervaringen zijn ook dat sinds ze zijn overgenomen door BAS Groep (Dixon, MyCom & nu dus iCentre) dat het slechter is geworden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Succes en have fun :)! Ik wacht nog met een nieuwe MBP, mijn huidige draait nog perfect (2.2 i7 - 16GB Ram - 256GB SSD - 6750M).

Ik wacht op de Skylake release van Intel. Hiermee zou mogelijk een toegewijde videokaart overbodig worden (de huidige Iris Pro vind ik niet sterk genoeg vergeleken met de 750M). Ik hoop daarbij op een nieuw model waarbij de randen rondom het scherm van de MBP kleiner worden, zo kan je toch bijna één centimeter afschaven rondom (boven en onderzijde worden moeilijk ivm het scharnier en de webcam).

Toekomst muziek! De huidige apparaten zijn ook pracht laptops en na drie jaar werkt die van mij nog praktisch als nieuw, ik mag niet klagen :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaSaN
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 22:17
Timons106 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 15:09:
[...]

Ik gebruik inderdaad Google Chrome. Ik ben wel een soort van verplicht om Chrome te gebruiken om de volgende redenen:
  • Crunchyroll Unblocker is een plug-in voor Chrome. Anders moet ik een VPN abonnement aan gaan schaffen waar ik niet veel zin in heb.
  • Batarang voor AngularJS is ook alleen beschikbaar voor Chrome. Dit heb ik nodig voor mijn stage.
  • Chromecast plug-in is er alleen voor Chrome.
Crunchyroll Unblocker is open-source en het past eigenlijk alleen de tijdzone aan om Crunchyroll te laten denken dat je in Amerika bent. Dus die plug-in zou ik zelf redelijk makkelijk kunnen porten en dan kan ik Safari gebruiken voor persoonlijke doeleinden. Dan moet ik alleen wel weer overstappen naar een andere bookmarking dienst aangezien ik nu die van Google gebruik. Raindrop schijnt wel aardig te werken en ze hebben ook een Mac app (beta).

Ik ga eerst even testen of mijn MacBook inderdaad niet zo heet wordt met een Flash video als ik Safari gebruik :).
Heb je deze al geprobeerd:

http://stepansuvorov.com/...pector-for-chrome-safari/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
  • Laatst online: 25-03 12:32

Jemig wat rot zeg, ik vond 1,5 week wachten op m,n CTO al erg lang. En die kwam gewoon van apple zelf!

Geniet van je machine zou ik zeggen. Ik weet dat ik na 2 maanden nog steeds meer dan happy ben. :9~ :9~ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
Moodshifter schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:42:
[...]

Jemig wat rot zeg, ik vond 1,5 week wachten op m,n CTO al erg lang. En die kwam gewoon van apple zelf!

Geniet van je machine zou ik zeggen. Ik weet dat ik na 2 maanden nog steeds meer dan happy ben. :9~ :9~ _/-\o_ _/-\o_
Inmiddels verzonden en wordt vrijdag 30-01 verwacht... BAM!
Eat that, iCentre! :+

Can't wait! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Vraagje: houden jullie je MacBook aan de netstroom of laten jullie hem gewoon de accu gebruiken (ook als je gewoon op je vaste plek zit)?

Ik meende te hebben gelezen op de Apple pagina dat ze het afraden om hem altijd aan netstroom te laten hangen (omdat hij dan continue volledig geladen is en Li-ion accu's er niet van houden om erg leeg of vol te zijn). Ik laat hem nu dus altijd op de accu werken en houd het tussen 20% en 90% (net als met mijn iPhone). Maar aan de andere kant heb je weer het verhaal van de cycles.

Kortom: wat doen zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:12
Pyrone89 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:48:
Vraagje: houden jullie je MacBook aan de netstroom of laten jullie hem gewoon de accu gebruiken (ook als je gewoon op je vaste plek zit)?

Ik meende te hebben gelezen op de Apple pagina dat ze het afraden om hem altijd aan netstroom te laten hangen (omdat hij dan continue volledig geladen is en Li-ion accu's er niet van houden om erg leeg of vol te zijn). Ik laat hem nu dus altijd op de accu werken en houd het tussen 20% en 90% (net als met mijn iPhone). Maar aan de andere kant heb je weer het verhaal van de cycles.

Als ik thuis zit op mijn vaste werkplek hang ik de stroom eraan. Onderweg werk ik gewoon op de accu. Ik probeer juist het aantal cycles niet te hoog te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
De mijne hangt al 18 maanden aan het net, misschien 20x op schoot genomen. Ik maak me niet druk over de accu, want ik heb overal gelezen dat het bij de nieuwe laptops geen fluit uitmaakt.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik heb in een vlaag van verveling Windows 8 geïnstalleerd op mijn MacBook Pro 15" retina 2014.
Installeren was geen probleem, maar alles erna wel. Mijn toetsenbord, trackpad en muis werken niet tijdens de introwizard. Diverse USB muizen werken trouwens ook niet. Hierdoor kan ik niet verder.

Ik heb op mijn vorige systemen nog nooit zoiets meegemaakt (MacBook Pro's retina en normaal en iMac), dus ik heb even geen idee waar ik het zou moeten zoeken. Vlug Googlewerk heeft niet veel opgeleverd, ik lees steeds terug dat ik handmatig drivers moet gaan laden, maar wanneer ik de officiële drivers die in de BootCamp map staan op mijn usb drive, wil laden voor het installeren, geeft de wizard aan dat er geen signed drivers voorkomen.

Iemand hier ervaring mee en me verder zou kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
RnB schreef op zondag 25 januari 2015 @ 16:23:
Ik heb in een vlaag van verveling Windows 8 geïnstalleerd op mijn MacBook Pro 15" retina 2014.
Installeren was geen probleem, maar alles erna wel. Mijn toetsenbord, trackpad en muis werken niet tijdens de introwizard. Hierdoor kan ik niet verder.

Ik heb op mijn vorige systemen nog nooit zoiets meegemaakt (MacBook Pro's retina en normaal en iMac), dus ik heb even geen idee waar ik het zou moeten zoeken. Vlug Googlewerk heeft niet veel opgeleverd, ik lees steeds terug dat ik handmatig drivers moet gaan laden, maar wanneer ik de officiële drivers die in de BootCamp map staan op mijn usb drive, wil laden voor het installeren, geeft de wizard aan dat er geen signed drivers voorkomen.

Iemand hier ervaring mee en me verder zou kunnen helpen?
Volgens mij is algemeen bekend dat je middels bootcamp een USB muis/toetsenbord moet gebruiken.
Dan kan je wel verder. Later worden je drivers voor je Mac toetsenbord en trackpad pas geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Oh excuus, usb muizen werken ook niet. Ik zal dat er even bij zetten.
En op mijn vorige systemen had ik hier nog geen last van, dus algemeen bekend? Not really.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 17:56
Scr33x0r schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:11:
[...]

Even twee filmpjes gemaakt:

[video]
[video]
Zo, vandaag bij de Apple store in Amsterdam geweest, ze hebben mijn beeldscherm vervangen, want de veer voor het beeldscherm zit daar blijkbaar in. Hij piept voorlopig niet meer en het scherm zit er ook veel strakker in voor mijn gevoel..

Tot dusver dus blij!

Overigens nog even lof voor de Genius die me geholpen heeft.. hij heeft gezorgd dat het in een middag gedaan werd ipv 3-4 dagen dus scheelt weer wat reizen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:27
Ik heb gisteren mijn retina Macbook 13" met vinyl beplakt. Zowel het scherm als de bovenkant van het chassis, zie hier.

Ben niet helemaal tevreden met het chassis, omdat ik de ruimtes tussen de toetsen niet heb gedaan, en de ronding bij de verlaging naar het toetsenbord maakt het met de hand recht snijden lastig.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een soort werktekening van het chassis met toetsenbord, zodat ik het vinyl naar mijn wens kan laten snijden. Van de iPhone, iPad en iPod zijn de maten door Apple zelf beschikbaar gesteld, maar van de Macbooks kan ik niets vinden.

Weet iemand hier misschien waar ik een werktekening kan vinden? Of zal ik toch echt zelf een scan moeten laten maken en zelf omzetten?

Ik weet dat er ook kant en klare oplossingen zijn, maar niet van het materiaal dat ik wil gebruiken, of het is niet naar m'n zin qua aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Niet online
Pyrone89 schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:48:

Heb zelf sinds 3 maand een MBP en ben altijd erg "panisch" als het om de accu gaat. Maar dat komt omdat ik laptops heb gehad waarvan de accu na 3 jaar volledig stuk waren. Daarom heb ik bij mijn laatste laptop de accu er altijd uitgehaald terwijl hij aan het netstroom hing.

Bij de MBP gaat dit niet, dus nu moet ik de accu er wel in laten als hij aan de netvoeding ligt. Als de accu vol is, dan leg ik hem aan de netvoeding, als de accu op < 100% staat, dan werk ik op de accu totdat hij leeg is en OSX begint te klagen over het lage accu niveau. Dan leg ik hem aan de netvoeding.

Ik ben zelfs zo panisch dat ik de MBP altijd uit zet ipv gewoon het scherm sluit en hem in sluimerstand laat staan. Omdat in sluimerstand er altijd nog iets accu gebruikt wordt. Leg ik hem vervolgens de volgende dag weer aan de netvoeding, dan zit hij niet op 100% maar vb 99.5 of 99%. Deze week probeer ik dat niet meer te doen. Dan gaat de accu op den duur maar iets minder lang mee en koop ik tegen die tijd wel een nieuwe accu. Zo duur zijn die nou ook nog weer niet, maar het scheelt mij nu wel heel veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Timo002 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 08:11:
[...]

Heb zelf sinds 3 maand een MBP en ben altijd erg "panisch" als het om de accu gaat. Maar dat komt omdat ik laptops heb gehad waarvan de accu na 3 jaar volledig stuk waren. Daarom heb ik bij mijn laatste laptop de accu er altijd uitgehaald terwijl hij aan het netstroom hing.

Bij de MBP gaat dit niet, dus nu moet ik de accu er wel in laten als hij aan de netvoeding ligt. Als de accu vol is, dan leg ik hem aan de netvoeding, als de accu op < 100% staat, dan werk ik op de accu totdat hij leeg is en OSX begint te klagen over het lage accu niveau. Dan leg ik hem aan de netvoeding.

Ik ben zelfs zo panisch dat ik de MBP altijd uit zet ipv gewoon het scherm sluit en hem in sluimerstand laat staan. Omdat in sluimerstand er altijd nog iets accu gebruikt wordt. Leg ik hem vervolgens de volgende dag weer aan de netvoeding, dan zit hij niet op 100% maar vb 99.5 of 99%. Deze week probeer ik dat niet meer te doen. Dan gaat de accu op den duur maar iets minder lang mee en koop ik tegen die tijd wel een nieuwe accu. Zo duur zijn die nou ook nog weer niet, maar het scheelt mij nu wel heel veel gedoe.
Als het je iets beter laat voelen: ik laat m'n macbook vrijwel altijd aan de stroom, tenzij dit niet mogelijk is. Mijn vorige macbook, die 4 jaar oud was, had nog ruim 90% accu capaciteit over.
Ik zou me er niet druk om maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Timo002 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 08:11:
[...]

Klinkt als een perfecte manier om je accu snel te laten slijten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Smultie schreef op maandag 26 januari 2015 @ 10:34:
[...]

Klinkt als een perfecte manier om je accu snel te laten slijten!
Dat is idd net wat je niet moet doen.

Zoals gezegd: de huidige accu's houden niet van lage en en hoge laadniveau's.

Apple probeert ze daarom voor transport ook altijd rond de 50% te krijgen en niet veel lager of hoger.

Overigens kun je in de huidige Macs de batterij niet meer vervangen: in hun oneindige wijsheid hebben ze de accu's vastgeplakt. Als je die probeert te vervangen sloop je de Mac. Snap niet echt wie dat een goed idee vond (zeker aangezien ze telkens zo lopen te praten over hun milieubewuste streven). Of het moet een manier zijn om te zorgen dat mensen niet te lang doen met een Mac via vernieuwingen van accu's en dus sneller een nieuwe Mac kopen. Net zoals dat mensen zolang doen met een iPad dat Apple het merkt in de lagere vervangingsvraag. Laat de iPad en de Mac nou net de twee producten zijn die veel meer laadcycli aankunnen (1000 ipv de 500 van de iPhone en 400 van de iPod, zie https://www.apple.com/nl/batteries/service-and-recycling/). Kortom na 2 jaar moet je een iPhone eigenlijk wel vervangen (aangezien je een iPhone gemiddeld elke dag door een laadcyclus heen gaat), terwijl je met een Mac en iPad veel langer kunt doen (zeker aangezien normale gebruikers daar meerdere dagen met 1 cyclus kunnen doen).

[ Voor 26% gewijzigd door Pyrone89 op 26-01-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Pyrone89 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:47:
[...]

Dat is idd net wat je niet moet doen.

Zoals gezegd: de huidige accu's houden niet van lage en en hoge laadniveau's.

Apple probeert ze daarom voor transport ook altijd rond de 50% te krijgen en niet veel lager of hoger.

Overigens kun je in de huidige Macs de batterij niet meer vervangen: in hun oneindige wijsheid hebben ze de accu's vastgeplakt. Als je die probeert te vervangen sloop je de Mac. Snap niet echt wie dat een goed idee vond (zeker aangezien ze telkens zo lopen te praten over hun milieubewuste streven). Of het moet een manier zijn om te zorgen dat mensen niet te lang doen met een Mac via vernieuwingen van accu's en dus sneller een nieuwe Mac kopen.
En natuurlijk is daar ook nog een andere optie. Doordat de losse accucellen vastgelijmd zijn in de behuizing heb je geen losse behuizing om de accu meer nodig met als resultaat dat of er een relatief grotere accu in een kleine ruimte geplaatst kan worden, of dat de MacBook weer een tikje dunner gemaakt kon worden met behoudt van accucapaciteit.

De waarheid zou wel en combinatie van de door jou en mij genoemde factoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een raar vraagje maar waarom stelt Iiyama dat hun PROLITE XB2779QS-S1 monitor als optimale resolutie 2560 x 1440 heeft terwijl diezelfde monitor volgens hun eigen handleiding 2880 x 1620 ondersteunt?

http://www.iiyama.com/nl_nl/producten/prolite-xb2779qs-1/

Vraag dit omdat ik nog niet zo lang geleden een Macbook Pro Retina 13 inch heb aangeschaft en die heeft een schermresolutie van 2560 x 1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
mikeelroy schreef op zondag 25 januari 2015 @ 20:34:
Ik heb gisteren mijn retina Macbook 13" met vinyl beplakt. Zowel het scherm als de bovenkant van het chassis, zie hier.

Ben niet helemaal tevreden met het chassis, omdat ik de ruimtes tussen de toetsen niet heb gedaan, en de ronding bij de verlaging naar het toetsenbord maakt het met de hand recht snijden lastig.

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een soort werktekening van het chassis met toetsenbord, zodat ik het vinyl naar mijn wens kan laten snijden. Van de iPhone, iPad en iPod zijn de maten door Apple zelf beschikbaar gesteld, maar van de Macbooks kan ik niets vinden.

Weet iemand hier misschien waar ik een werktekening kan vinden? Of zal ik toch echt zelf een scan moeten laten maken en zelf omzetten?

Ik weet dat er ook kant en klare oplossingen zijn, maar niet van het materiaal dat ik wil gebruiken, of het is niet naar m'n zin qua aansluiting.
Ik weet niet hoe dik die tape is, maar van wat ik heb begrepen is het niet aan te raden om dingen tussen je scherm en body te plakken van de macbook. Ik zou dus de binnenkant van je mac laten zoals die was om schade aan je beeldscherm te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Iemand ervaring met dit systeem om je MacBook aan de ketting te hangen :
http://www.pny.eu/product...e-MacBook-Locking-System/
(nwe retina serie heeft nl geen aansluiting voor Kensington)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ja, ik heb er twee liggen. Het cijferslot is heel eenvoudig te ontcijferen, maar als tijdvertrager doet ie het prima. Een echte dief komt toch met een tang aanzetten. Je stopt alleen de gelegenheidsgraaier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
RobV schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:28:
Ja, ik heb er twee liggen. Het cijferslot is heel eenvoudig te ontcijferen, maar als tijdvertrager doet ie het prima. Een echte dief komt toch met een tang aanzetten. Je stopt alleen de gelegenheidsgraaier...
Hoe is dat stukje metaal tussen het scherm en behuizing? Is dat niet gevoelig voor beschadigingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Tjoekie schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:47:
[...]

Hoe is dat stukje metaal tussen het scherm en behuizing? Is dat niet gevoelig voor beschadigingen?
Ja, kijk het is allebei metaal dus je moet wel even oppassen met bewegen enzo. ik heb er wat heatshrink omheen gevouwen, maar dat werd te dik. Het is geen ideale oplossing maar beter heb ik nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Voor degenen die het gemist hebben, 10% korting op Mac bij Dixons. Prijzen zijn helaas nog steeds niet erg voordeliger dan andere winkels, maar wellicht alsnog interessant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-08 17:48
Even jullie mening...
Ik heb nu een MBP 15" 2010, deze wil ik vervangen door een MBP 13".
Nu zie ik dat de MBP 13" van 2014 zijn.
Komt er elk jaar een nieuwe MBP 13" ?
Wil namelijk niet nu een MBP kopen en dat er over 2 maanden een nieuwe 13" beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moodshifter
  • Laatst online: 25-03 12:32
De verwachting is dat er pas nieuwe mac's uit gaan komen als intel met een nieuwe serie processoren komt. Meen te weten dat dat ergens in April moet gaan gebeuren. Maar helemaal zeker weten doe je het bij apple nooit wat betreft laptops.

De vraag die je jezelf moet stellen is: kan ik wachten met de aankoop of heb ik dringend een nieuwe laptop nodig? Als je kan wachten, dan ff wachten. Als je nu een nieuwe nodig heb dan gewoon halen.

Ik verwacht echt niet dat de volgende macbook een totale revolutie zal zijn. Eerder een evolutie. Daarmee wordt het 2014 model dus echt niet in een keer gedegradeerd tot oud ijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Wachten kan ik zeker.
Dus dat is geen issue.

Ga in July naar de usa, is het aan te raden om daar een MBP te kopen?
Of is dat niet verstandig wegens garantie etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
iemand een idee waar ik dunne case voor een MacBook Retina kan kopen... en of het mogelijk is om de apple logo te bedekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
iAbdel schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:03:
iemand een idee waar ik dunne case voor een MacBook Retina kan kopen... en of het mogelijk is om de apple logo te bedekken :)
appelhoes had wel een prima selectie en snelle levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04 08:07
Prosac2010 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:06:
[...]

appelhoes had wel een prima selectie en snelle levering.
heb daar al gezien maar niet wat ik zoek.. op dit moment gebruik ik http://www.appelhoes.nl/A...-13-inch-Pro-Retina-Black maar ben op zoek naar een dunne en ook nog ene waar apple logo niet zichtbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:32

Phntm

Tlingelingeling

Ik heb jammer goed een tijdje terug mijn blauwe ipod op mijn macbook laten vallen. Er is geen deuk ontstaan maar de lak/verf van de iPod is op de macbook pro gebleven. Ik heb ondertussen hele sterke alcohol gebruikt om mee schoon te maken maar dat hielp niet. Het plekje is zo klein en zo vaag maar ik zou het wel fijn vinden als iemand weet hoe ik dat kan laten verdwijnen. Nu wil ik wel in de toekomst mijn MBP misschien doorverkopen. Het hele apparaat is op zich nog helemaal in nieuwstaat. Vindt het alleen jammer dat nu aan de klep een hele kleine "onopvallende" blauwe puntje zit. Omdat ik weet dat het er is, voel ik die pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
iAbdel schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:14:
[...]

heb daar al gezien maar niet wat ik zoek.. op dit moment gebruik ik http://www.appelhoes.nl/A...-13-inch-Pro-Retina-Black maar ben op zoek naar een dunne en ook nog ene waar apple logo niet zichtbaar is :)
Bij Apple zelf? Of Coolblue? Kwestie van ff spitten denk ik.
Volgens mij zijn veel shells er wel op gericht het logo in beeld te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die shells zijn meestal niet zozeer daarop gericht alsmeer dat ze gewoon subtiel doorschijnend zijn waardoor je 't erdoorheen ziet. Kwestie van een vinden die van ondoorzichtig plastic gemaakt is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Jieve schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:46:
Wachten kan ik zeker.
Dus dat is geen issue.

Ga in July naar de usa, is het aan te raden om daar een MBP te kopen?
Of is dat niet verstandig wegens garantie etc?
Apple garantie is internationaal volgens mij. Ik zou hem dus in juli in de VS kopen en hopen dat deze zonder problemen door de douane komt (waarschijnlijk wel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-05-2023
Cyleo schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:18:
[...] en hopen dat deze zonder problemen door de douane komt (waarschijnlijk wel ;) )
Kwestie van gewoon uit de doos halen en zo in je tas stoppen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jieve
Vlieg vanaf Brussel, dus weet niet hoe het daar aan toe gaat.
Maar zie het allemaal wel.

Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 15:26

nexhil

BAM!

CasGas schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:34:
Paar weken geleden mijn eerste macbook pro aangeschaft, ben redelijk om moet ik zeggen. Maar ik zit alleen met die extra videokaart die erin zit, er word automatisch overgeschakeld naar de geforce750 of naar de iris. Hoe kan ik nou bepalen welke gebruikt MOET worden, ik weet dat ik het automatisch switchen uit kan zetten, maar dan gaat die standaard op de geforce draaien.
Wat ik eigenlijk wil is standaard op de iris draaien, tenzij ik het nodig heb (bijvoorbeeld photoshop en dergelijke), maar nu word die al gebruikt als ik alleen parallels draaien (in coherence met outlook 2013) en dat is voor mij gewoon too much, batterijduur is meteen pleite..

Iemand enig idee hoe dit aan te passen is?
Met gfxCardstatus kun je een kaart forceren.

https://gfx.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-09 14:28

CasGas

.

Maar dat werkt dus niet met Parallels, omdat je dan schijnbaar moet de geforce MOET werken, ik kan dat nergens binnen Parallels aanpassen, dat is dan wel weer jammer :(

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-09 17:17
Hoelang doen jullie eigenlijk met jullie retina macbook pro voordat je hem weer moet opladen? Door apple wordt er 8-9 uur (15inch-13inch) geclaimed .

Als ik aan vrienden vraag of ze dit halen, zeggen ze allemaal: Nee.

Wat is nu een reële batterijduur voor de rMBP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4-5 uurtjes is realiseerbaar, tis maar net wat je ermee doet, ik ben voornamelijk bezig met coderen met het beeld maximaal aan, toetsenbord verlichting standaard aan en youtube contstant aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-03 06:15
Hoi,

Ik heb sinds gister een 2e hands Macbook Pro Retina (Early 2013) aangeschaft.
Specs: 2.4 Ghz i7, 8GB, 256GB SSD, Yosemite.

Nou vind ik dat hij erg warm word (de onderkant in het midden, en boven het toetsenbord). Zodoende heb ik een aantal apps (o.a. iStats en Temperature monitor) gedownload om mij de temperatuur te weergeven. Deze geven aan dat vooral de processor erg warm word. In activity monitor is te zien dat als de computer echt volledig idle is (er staat helemaal niks aan, ook geen achtergrondprocessen), dat de temperatuur van de processor op ongeveer 57 graden ligt (met een minimale fanspeed van 2100rpm). Zodra ik iets ga doen waardoor de processor voor slechts 10% gebruikt wordt, bijvoorbeeld een webpagina bezoeken (zonder flash), dat de temperatuur al heel snel stijgt naar 77 graden (met een fanspeed van 3500 rpm!). Ik vind 20 graden verschil voor 10% meer erg veel, zeker als de fans (dat heb ik dan wel zelf gedaan) sneller draaien. Als de processor 80% gebruikt wordt met de fans op vol vermogen, dan wordt de processor 103 graden.

Mijn gevoel zegt dat dit niet helemaal klopt. Nou heb ik op internet al veel gelezen over dat een macbook zo warm mag worden omdat de processor hiervoor is gemaakt. Echter, een vriend van mij (met een MBPR 2012) stuurt een foto van zijn temperaturen bij 15%, en 2100rpm met slechts 60 graden cpu temperatuur. Dit is een behoorlijk verschil. Ik denk dus dat dit niet klopt aan mijn macbook.

Ik heb ook gelezen dat dit aan slecht aangebrachte thermal paste door Apple kan komen. Zelf heb ik al met een CO2-IT-duster de Macbook doorgepsoten (voor zover dat kon via de zijkant en achterkant).

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

(de meneer van wie ik de Macbook gekocht heb is bereid deze terug te nemen, dus ik vraag me af wat nou wijsheid is)

Groetjes, Misha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
MishaT schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 15:26:
Hoi,

Ik heb sinds gister een 2e hands Macbook Pro Retina (Early 2013) aangeschaft.
Specs: 2.4 Ghz i7, 8GB, 256GB SSD, Yosemite.

Nou vind ik dat hij erg warm word (de onderkant in het midden, en boven het toetsenbord). Zodoende heb ik een aantal apps (o.a. iStats en Temperature monitor) gedownload om mij de temperatuur te weergeven. Deze geven aan dat vooral de processor erg warm word. In activity monitor is te zien dat als de computer echt volledig idle is (er staat helemaal niks aan, ook geen achtergrondprocessen), dat de temperatuur van de processor op ongeveer 57 graden ligt (met een minimale fanspeed van 2100rpm). Zodra ik iets ga doen waardoor de processor voor slechts 10% gebruikt wordt, bijvoorbeeld een webpagina bezoeken (zonder flash), dat de temperatuur al heel snel stijgt naar 77 graden (met een fanspeed van 3500 rpm!). Ik vind 20 graden verschil voor 10% meer erg veel, zeker als de fans (dat heb ik dan wel zelf gedaan) sneller draaien. Als de processor 80% gebruikt wordt met de fans op vol vermogen, dan wordt de processor 103 graden.

Mijn gevoel zegt dat dit niet helemaal klopt. Nou heb ik op internet al veel gelezen over dat een macbook zo warm mag worden omdat de processor hiervoor is gemaakt. Echter, een vriend van mij (met een MBPR 2012) stuurt een foto van zijn temperaturen bij 15%, en 2100rpm met slechts 60 graden cpu temperatuur. Dit is een behoorlijk verschil. Ik denk dus dat dit niet klopt aan mijn macbook.

Ik heb ook gelezen dat dit aan slecht aangebrachte thermal paste door Apple kan komen. Zelf heb ik al met een CO2-IT-duster de Macbook doorgepsoten (voor zover dat kon via de zijkant en achterkant).

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

(de meneer van wie ik de Macbook gekocht heb is bereid deze terug te nemen, dus ik vraag me af wat nou wijsheid is)

Groetjes, Misha
Doe de gebruikelijke PRAM/NVRAM/SMC resets eens en meet dan nogmaals?
En hij staat op een vlakke ondergrond en zit niet in een hoes/seal/cover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MishaT
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-03 06:15
Doe de gebruikelijke PRAM/NVRAM/SMC resets eens en meet dan nogmaals?
En hij staat op een vlakke ondergrond en zit niet in een hoes/seal/cover?
Hij staat op een vlakke ondergrond (tafel). Zit niet in een seal. Ik ben vrij technisch, maar heb voor het eerst een mac dus die tests moet ik even googlen. Dit zijn 3 verschillende resets, die ik separaat dien uit te voeren?

EDIT: Ik heb alle 3 (de PRAM en NVRAM reset worden als het goed is op dezelfde manier uitgevoerd dus ik heb in totaal 2 keer een sequentie van toetsencombinaties gedaan met 2 keer opnieuw opstarten) de resets uitgevoerd.

Helaas geen verschil. Bij slechts 25% CPU gebruik wordt de CPU 84 graden met een fanspeed van 2100rpm. Bij een fanspeed van 3000rpm zakt dit terug naar 82 graden, en een fanspeed van 4100rpm terug naar 80 graden.

[ Voor 36% gewijzigd door MishaT op 27-01-2015 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

RobV schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:28:
Bedankt!
Het is inderdaad bedoeld om te voorkomen dat iemand er snel mee wegloopt terwijl je even een paar minuten uit beeld bent. Bij langere afwezigheid gaat hij in een la of kast ...

De enige andere oplossing die ik gezien heb is een soort "pukkel" die je met 2-comp. lijm op het deksel bevestigt en dan een Kensington slot er in. Dat doe je zo'n mooie, slanke Retina niet aan :+

Vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat Apple zelf niet aan een beveiliging gedacht heeft. Elke laptopje, externe HD, monitor en noem maar op heeft zo'n kensington sleufje, maar de nieuwe Macbooks niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wharfedale
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-08 20:24
CasGas schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 14:41:
Maar dat werkt dus niet met Parallels, omdat je dan schijnbaar moet de geforce MOET werken, ik kan dat nergens binnen Parallels aanpassen, dat is dan wel weer jammer :(
Bij vmware fusion 7 (pro) kan ik kiezen welke videokaart wordt gebruikt. Ik moet regelmatig Windows gebruiken voor een of ander windows-only programma dus ik ben zeer blij met deze nieuwe functie. Esxi-machines zijn nu ook een beetje te beheren met fusio. Top update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Goner schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:18:
[...]
Vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat Apple zelf niet aan een beveiliging gedacht heeft. Elke laptopje, externe HD, monitor en noem maar op heeft zo'n kensington sleufje, maar de nieuwe Macbooks niet.
Ik heb me hier 4 jaar geleden al over opgewonden, ik heb mij er bij neer gelegd. Maar inderdaad waarom niet gewoon een plat rond oog aan de achterkant als onderdeel in de body geschroefd. Zou een goede optie moeten zijn. Tekeningetje:

Afbeeldingslocatie: https://www.evernote.com/shard/s308/sh/8ab747f0-625d-4dd9-8183-13d10589ad80/e07ddb0ad38b58a694a5020de4cae3a2/deep/0/macbook-lock.png

De beugel hoeft natuurlijk niet zo superdik te zijn als ik hem getekend heb, het is maar een schets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
RobV schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:18:
[...]

Ik heb me hier 4 jaar geleden al over opgewonden, ik heb mij er bij neer gelegd. Maar inderdaad waarom niet gewoon een plat rond oog aan de achterkant als onderdeel in de body geschroefd. Zou een goede optie moeten zijn. Tekeningetje:

[afbeelding]

De beugel hoeft natuurlijk niet zo superdik te zijn als ik hem getekend heb, het is maar een schets.
Misschien dat je dit wel interessant vind dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Tjoekie schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:30:
[...]

Vind het ook best irritant. Ben aan het afstuderen in een open ruimte en moet nu telkens mijn macbook meenemen.

Wat betreft accuduur: 6 uur haal ik bijna altijd wel. Scherm staat dan niet heel fel, draai dan af en toe Parallels en browse in Safari (Chrome haalt zo een uur van je accuduur af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Tjoekie schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 17:30:
[...]

Bedankt voor het linkje, die heb ik ook gezien 3 jaar terug. Komt inderdaad wel aardig in de buurt. Waar ik op doelde was een beugel BINNENIN de laptop zodat alleen het oogje uitsteekt. Laat Apple daar maar mee komen.

Pagina: 1 ... 81 ... 128 Laatste