Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 21:51
Ik heb laatst ook zoiets gehad met de macbook van een kennis. Hij had zelf een SSD geplaatst, maar kwam niet verder vanaf dat punt. Het vreemde was dat er gewoon helemaal geen restore o.i.d. aanwezig was, hij was letterlijk helemaal kaal, dus internet restore kon niet.
Met mijn mac heb ik toen een bootable Yosemite usb stick gemaakt, en dat werkte gelukkig als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 12:55

Quakie

quakelen

Toch niet vreemd? Je plaatst een lege SSD en verwacht dat de elven een restore (terug) plaatsen?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
blupmans schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 18:24:
Ik heb laatst ook zoiets gehad met de macbook van een kennis. Hij had zelf een SSD geplaatst, maar kwam niet verder vanaf dat punt. Het vreemde was dat er gewoon helemaal geen restore o.i.d. aanwezig was, hij was letterlijk helemaal kaal, dus internet restore kon niet.
Met mijn mac heb ik toen een bootable Yosemite usb stick gemaakt, en dat werkte gelukkig als een zonnetje.
Dat er geen restore partitie aanwezig is, is inderdaad niet zo vreemd. Maar ik had toch wel verwacht dat internet recovery het in dit geval had gedaan. Ik heb een aantal keren een SSD in een Mac Mini geplaatst en altijd kon ik via internet recovery OSX weer opnieuw installeren. Ook als er verder niks op de SSD's stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:25

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

racoon schreef op maandag 05 januari 2015 @ 18:18:
[...]

Bedankt, maar als ik kijk naar de afbeelding dan kan ik automatisch inloggen niet aanzetten, hoe zet ik dit weer aan, zodat ik geen wachtwoord meer hoef in te voeren bij het opstarten?

[afbeelding]
FileVault zeker aan staan? Dan is automatisch inloggen namelijk niet mogelijk. Is ook logisch omdat dat anders het hele nut van FileVault onderuit haalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Tjoekie schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:47:
[...]

Dat er geen restore partitie aanwezig is, is inderdaad niet zo vreemd. Maar ik had toch wel verwacht dat internet recovery het in dit geval had gedaan. Ik heb een aantal keren een SSD in een Mac Mini geplaatst en altijd kon ik via internet recovery OSX weer opnieuw installeren. Ook als er verder niks op de SSD's stond.
Ja dat bedoel ik eigenlijk ;) Helemaal geen internet recovery.. erg vreemd. Stel je voor dat er niemand in de buurt is met een Mac om een bootable usb stick te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 20:55
Wie hebben er hier Apple Care aangeschaft? Waarom wel/niet. Bij defecte hardware worden reparaties sowieso de eerste 3 jaar uitgevoerd toch? Maakt het uit of je online/offline besteld (apple.com / leidseplein)

Zijn er aanpassingen mogelijk voor het opstarten met Bootcamp? Ik wil Bootcamp gaan gebruiken, verwacht dat wekelijks een keertje nodig te zijn en zit dan niet echt te wachten om bij elke keer dat ik de MBPr opstart een keuze te moeten maken tussen OSX/Windows. Is het mogelijk om die keuze altijd over te slaan (altijd OSX starten) en dan in OSX aangeven dat je met een reboot in Windows wilt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wel aangeschaft, maar niet van harte. Heb de mijne via Ebay (EK) gekocht, dus niet in de winkel en wil gewoon zonder gezeik bij Apple terecht kunnen. Apple staat namelijk niet echt bekend als het meest klantvriendelijke bedrijf als het op garantie aankomt. Zie de moeite die het heeft gekost voordat ze erkenden dat hun producten toch wel minimaal 2 jaar garantie mogen krijgen.

Het was met AC nog steeds een stuk goedkoper dan de MBPr kopen bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:12
DennisZ88 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 13:24:
Wie hebben er hier Apple Care aangeschaft? Waarom wel/niet. Bij defecte hardware worden reparaties sowieso de eerste 3 jaar uitgevoerd toch? Maakt het uit of je online/offline besteld (apple.com / leidseplein)

Zijn er aanpassingen mogelijk voor het opstarten met Bootcamp? Ik wil Bootcamp gaan gebruiken, verwacht dat wekelijks een keertje nodig te zijn en zit dan niet echt te wachten om bij elke keer dat ik de MBPr opstart een keuze te moeten maken tussen OSX/Windows. Is het mogelijk om die keuze altijd over te slaan (altijd OSX starten) en dan in OSX aangeven dat je met een reboot in Windows wilt komen?
Waarom zou je zo vaak rebooten? Gewoon dichtklappen en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Wie zegt dat je elke keer moet kiezen? Probeer het eerst maar eens zou ik zeggen voordat je je zorgen gaat maken ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Default OSX kiezen en met alt opstarten om Windows te kiezen, voila :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Aah bedankt heren, beter geregeld dan ik dacht dus:)

Iemand aanvullingen wat betreft de Apple Care?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:22
DennisZ88 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:42:
Aah bedankt heren, beter geregeld dan ik dacht dus:)

Iemand aanvullingen wat betreft de Apple Care?
Ik heb AppleCare bij m'n laptop gekocht, en dat heeft zich uiteindelijk goed bewezen. Binnen die garantie mijn accu en trackpad laten vervangen (à 130 en 200 euro). AppleCare loopt nog tot april 2015, hoop dat er voor/na die tijd niets meer mis gaat maar ik vind het een geruststellende gedachte dat je een jaar langer garantie hebt én dat je overal terecht kunt. Heb mijn laptop bij de Media Markt gekocht maar heb 'm bij de a-Mac laten repareren. Je kunt dus bij elke Apple Authorised Service Provider binnenlopen terwijl ze je volgens mij zonder AppleCare eerder terugsturen naar het aankooppunt.

Better safe than sorry, zoals ze zeggen :)

[ Voor 20% gewijzigd door BleuZ op 07-01-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
J.Appleseed schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:51:
[...]

Ik heb AppleCare bij m'n laptop gekocht, en dat heeft zich uiteindelijk goed bewezen. Binnen die garantie mijn accu en trackpad laten vervangen (à 130 en 200 euro). AppleCare loopt nog tot april 2015, hoop dat er voor/na die tijd niets meer mis gaat maar ik vind het een geruststellende gedachte dat je een jaar langer garantie hebt én dat je overal terecht kunt. Heb mijn laptop bij de Media Markt gekocht maar heb 'm bij de a-Mac laten repareren. Je kunt dus bij elke Apple Authorised Service Provider binnenlopen terwijl ze je volgens mij zonder AppleCare eerder terugsturen naar het aankooppunt.

Punt is dat Apple dat ook gratis had moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:19

Goner

What can I do you for ?

Bij defecte hardware worden reparaties sowieso de eerste 3 jaar uitgevoerd toch?
Is dat zo ? Ik heb speciaal bij iCentre gekocht omdat die 3 jaar garantie geven ipv 1 jaar bij Apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
J.Appleseed schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 14:51:
[...]

Hoe lang is het geleden van de accu? Bij de huidige Apple Care zie ik de accu niet (meer?) staan.
Goner schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 16:48:
[...]

Is dat zo ? Ik heb speciaal bij iCentre gekocht omdat die 3 jaar garantie geven ipv 1 jaar bij Apple zelf.
Er stond een vraagteken bij, dacht dat ergens gelezen te hebben. Op dit moment ben ik wat wijzer::

Standaard: 1 jaar
Speciaal: 2-3 jaar (iCentre, a-mac, etc)(Tenzij de laptop op naam van bedrijf staat, dan 1 jaar, tenzij anders vermeld)
Apple Care: 3 jaar (+349 euro en voor iedereen bruikbaar)

Volgens mij klopt het zo wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
DennisZ88 schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 17:04:
[...]

Hoe lang is het geleden van de accu? Bij de huidige Apple Care zie ik de accu niet (meer?) staan.

[...]

Er stond een vraagteken bij, dacht dat ergens gelezen te hebben. Op dit moment ben ik wat wijzer::

Standaard: 1 jaar
Speciaal: 2-3 jaar (iCentre, a-mac, etc)(Tenzij de laptop op naam van bedrijf staat, dan 1 jaar, tenzij anders vermeld)
Apple Care: 3 jaar (+349 euro en voor iedereen bruikbaar)

Volgens mij klopt het zo wel.
Neen.
nieuws: Apple geeft Europeanen twee jaar garantie - update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Dat klopt ook niet. Apple geeft standaard 1 jaar fabrieksgarantie. Als je device is gekocht in de Apple store (fysiek of online) dan geeft Apple aanvullende garantie volgens het consumentenrecht in Nederland. Deze is geen 2 jaar, maar zo lang als dat je van het product kunt verwachten dat het deugdelijk blijft werken, zoals je hier kunt lezen. Dit kan dus ook prima meer dan 2 jaar zijn, mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Als je device bij een reseller (MediaMarkt, iCentre, etc.) is gekocht dan kun je daar je garantie volgens het consumentenrecht claimen, naast de jaar fabrieksgarantie die je ook daar van Apple krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Gelijk hebben en gelijk krijgen, zijn twee verschillende dingen. Hetzelfde geldt helaas ook voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 12:55

Quakie

quakelen

apple care is in mijn ogen niks meer dan het afkopen van gezeik... helaas dus zelf ook gedaan zowel bij mijn iphone als macbook...

pas nog een voorbeeld mee gekregen van een vriend, kromme iphone 6... nee meneer valt niet onder garantie... een iphone 6 buigt niet zomaar.. dan is er aardig wat kracht op komen te staan. sorry wat zegt u? U heeft apple care +? .. binnen 2 dagen nieuwe binnen..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-08 12:52
Ik heb een MacBook Pro 15", quad core i7, 4 GB RAM (early 2011) gekregen en heb hem helemaal opnieuw geinstalleerd (geformateerd, OSX 10.10 er op gezet).
Maar ik merk dat hij heel erg traag is in OSX. Als ik klik of over iconen heen ga duurt het even voordat hij reageert. Dit heb ik op mijn mindere spec iMac niet.

Ik heb de hardware test gedaan en daar komt alleen uit dat de accu defect is. (foutcode 4xxx/ 1 / 40000000: "battery" maar dit kan wel kloppen want zonder lader valt hij direct uit en de accu staat ook bol. dus deze moet eigenlijk vervangen worden.

Kan het zijn dat de MacBook Pro traag is door de defecte accu? of dat deze ergens tegenaan drukt. het touch pad klikt ook niet meer en staat (waarschijnlijk door de accu) iets schuin omhoog,

Ik heb getest of hij met een SSD erin sneller is maar hij reageert nog steeds traag. (opstarten gaat wel een stuk sneller)
Ik heb ook Windows 7 Pro er met bootcamp op gezet en hier lijkt alles een stuk soepeler op te gaan.

Ik wil de accu wel gaan vervangen, maar niet als de MacBook zo traag blijft.

Herkent iemand dit probleem of heeft iemand tips?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 22:25

4POX

Everybody is wired

Joshua... schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 00:49:
Ik heb een MacBook Pro 15", quad core i7, 4 GB RAM (early 2011) gekregen en heb hem helemaal opnieuw geinstalleerd (geformateerd, OSX 10.10 er op gezet).
Maar ik merk dat hij heel erg traag is in OSX. Als ik klik of over iconen heen ga duurt het even voordat hij reageert. Dit heb ik op mijn mindere spec iMac niet.

Ik heb de hardware test gedaan en daar komt alleen uit dat de accu defect is. (foutcode 4xxx/ 1 / 40000000: "battery" maar dit kan wel kloppen want zonder lader valt hij direct uit en de accu staat ook bol. dus deze moet eigenlijk vervangen worden.

Kan het zijn dat de MacBook Pro traag is door de defecte accu? of dat deze ergens tegenaan drukt. het touch pad klikt ook niet meer en staat (waarschijnlijk door de accu) iets schuin omhoog,

Ik heb getest of hij met een SSD erin sneller is maar hij reageert nog steeds traag. (opstarten gaat wel een stuk sneller)
Ik heb ook Windows 7 Pro er met bootcamp op gezet en hier lijkt alles een stuk soepeler op te gaan.

Ik wil de accu wel gaan vervangen, maar niet als de MacBook zo traag blijft.

Herkent iemand dit probleem of heeft iemand tips?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Als een Macbook geen accu ziet dan worden de cpu op een lagere snelheid gezet. Misschien heb je hier last van. Je kan met het gratis programma: Intel power gadget zien op welke snelheid je CPU draait. Ik ben benieuwd

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
4POX schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 07:34:
[...]

Als een Macbook geen accu ziet dan worden de cpu op een lagere snelheid gezet. Misschien heb je hier last van. Je kan met het gratis programma: Intel power gadget zien op welke snelheid je CPU draait. Ik ben benieuwd
Bedankt! Ik kan het morgenavond pas checken.
Maar kan het kloppen dat de CPU door OSX lager wordt gezet? want onder Windows lijkt er niets aan de hand te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinr1989
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09 15:16

Kevinr1989

I am the danger

Mooie aanbieding voor degene die interesse hebben in een nieuwe MacBook Pro en niet per sé het nieuwste model willen;
http://www.a-mac.nl/mac/macbook-pro

13 inch model met 8 GB werkgeheugen en 256 GB ssd voor € 1300

Voor degene die op zoek zijn, mooie kans lijkt mij! ;)

http://tweakers.net/price...-8gb-256gb/specificaties/

PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

In aanvulling erop: ook standaard 3 jaar garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinr1989

Kevinr1989

I am the danger

Oscar Mopperkont schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:19:
Niet geheel onbelangrijk, vergeten te vermelden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Je hebt altijd minstens 3 jaar garantie. Ook als je bij Apple koopt zonder Apple Care. Ook resellers die adverteren met 3 jaar moeten zich aan het consumentenrecht houden.
En ja ik weet dat gelijk hebben nog niet hetzelfde is als gelijk krijgen, maar denk je dat ze bij de Dixons niet vervelend gaan doen met onderzoekskosten en andere onzin als je na 2,5 jaar met een defecte MacBook komt aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Tjoekie schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:43:
[...]

Je hebt altijd minstens 3 jaar garantie. Ook als je bij Apple koopt zonder Apple Care. Ook resellers die adverteren met 3 jaar moeten zich aan het consumentenrecht houden.
En ja ik weet dat gelijk hebben nog niet hetzelfde is als gelijk krijgen, maar denk je dat ze bij de Dixons niet vervelend gaan doen met onderzoekskosten en andere onzin als je na 2,5 jaar met een defecte MacBook komt aanzetten?
Als je AppleCare hebt, mag ik hopen dat ze dat niet doen (maar dat weet ik ook niet). Heb je niet extra betaald, dan heb je standaard "gezeikgarantie" waarbij heel moeilijk wordt gedaan als je buiten je garantieperiode zit. Met andere woorden: alles zal worden aangehaald om je maar geen garantie te geven. Elk gebruiksspoor zal als een aanwijzing worden gezien van "abnormaal" gebruik. Heb je niet extra betaald, maar zit je binnen garantieperiode zul je er wel tussenin zitten qua "gezeik".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Niet geheel onbelangrijk, alleen als je hem als consument koopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-09 22:25

4POX

Everybody is wired

DennisZ88 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 16:31:
[...]

Niet geheel onbelangrijk, alleen als je hem als consument koopt ;)
Dan is het heel handig dat mijn bedrijfsnaam ook mijn eigen naam is. Ik weet niet of Dixons facturen op naam geeft?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCrownNL
  • Laatst online: 26-09 08:56
4POX schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:48:
[...]

Dan is het heel handig dat mijn bedrijfsnaam ook mijn eigen naam is. Ik weet niet of Dixons facturen op naam geeft?
Jahoor je kan dat gewoon vragen in de winkel. Zowel bon op (persoonlijke) naam als op bedrijfsnaam is mogelijk ;)

Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Nee. De SSD's in rMBP's zijn vanaf eind 2013 vastgesoldeert aan het moederbord, helaas. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Li1quid
  • Laatst online: 22:43
Arthur-M. schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:01:
[...]

Nee. De SSD's in rMBP's zijn vanaf eind 2013 vastgesoldeert aan het moederbord, helaas. :(
Nene, ik weet zeker dat de SSD's vervangbaar zijn, maar het type dat gebruikt wordt kan/kon je niet kopen.

Deze stickies lijken wel op degene die in de macbook zitten.

https://www.ifixit.com/Gu...014+SSD+Replacement/27694

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Arthur-M. schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:01:
[...]

Nee hoor, zijn gewoon losse PCI-E SSD's, ik weet alleen niet of ze in de lengte afwijken of iets dergelijks. Maar ze zijn in elk geval vervangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:11
Ik vroeg me af of dit een specifieke instelling is die ik maar niet kan vinden of een bug is. Maar iedere keer als ik mijn laptop een poos alleen laat staan gaat hij sluimeren en sluit hij alle programma's. Maar ik kan nergens een instelling vinden waar ik kan zeggen dat hij prima mag sluimeren maar niet de programma's afsluiten. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Frietsaus schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:26:
[...]

Nee hoor, zijn gewoon losse PCI-E SSD's, ik weet alleen niet of ze in de lengte afwijken of iets dergelijks. Maar ze zijn in elk geval vervangbaar.
Klopt, lees ik net ook. :)

Echter kunnen er alleen SSD's van Apple in die schreeuwend duur zijn. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Even wat anders; Sleeves! Wat is een mooie en goede sleeve (en niet te duur) is voor mijn aanstaande MBPr 15"? Wat hebben jullie zelf? Op dit moment denk ik bijvoorbeeld aan deze http://www.laptopverpakki...5-laptopsleeve-black.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49

vooghel

Cunning linguist

In dit topic staan heel veel voorbeelden: [Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Ah, ik had nog gekeken in de fora, maar dacht niets in die trant te zien, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-09 20:40
pff ik wordt gek...mijn zoon wil een macbook kopen voor algemeen gebruik... maar wel met redelijke opslag dus minimaal 256 Gig opslag ipv 128 Gig.. nu heb ik geen idee hoe groot programmas etc zijn van apple maar heb wel zo iets van..oeps niet uit te breiden dus wat is wijsheid

gaan voor een macbook pro 13 inch met 256 Gig opslag en 8 Gig intern geheugen of doorsparen voor de standaard 15 inch met het oog op de toekomst ? qua accuduur maakt het maar 1 uur verschil...

iemand persoonlijke ervaring met het verschil in de iris en iris pro grafische chip en het verschil met de duo core of quad core ?

loop me suf te lezen maar wil persoonlijke ervaringen horen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vern
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 09:27

Vern

technoob

Kevinr1989 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 13:17:
Mooie aanbieding voor degene die interesse hebben in een nieuwe MacBook Pro en niet per sé het nieuwste model willen;
http://www.a-mac.nl/mac/macbook-pro

13 inch model met 8 GB werkgeheugen en 256 GB ssd voor € 1300

Voor degene die op zoek zijn, mooie kans lijkt mij! ;)

http://tweakers.net/price...-8gb-256gb/specificaties/
Had je beter niet kunnen melden. Heeft me net € 1.299,00 gekost.
;)

- of je stopt de stekker er in -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinr1989

Kevinr1989

I am the danger

Gefeliciteerd met je aankoop! ;)
Zit zelf ook zwaar te twijfelen om hem aan te schaffen, maar vriendin wil liever de air omdat die wat handzamer is.... Keuzes... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Gandalf68 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:06:
pff ik wordt gek...mijn zoon wil een macbook kopen voor algemeen gebruik... maar wel met redelijke opslag dus minimaal 256 Gig opslag ipv 128 Gig.. nu heb ik geen idee hoe groot programmas etc zijn van apple maar heb wel zo iets van..oeps niet uit te breiden dus wat is wijsheid

gaan voor een macbook pro 13 inch met 256 Gig opslag en 8 Gig intern geheugen of doorsparen voor de standaard 15 inch met het oog op de toekomst ? qua accuduur maakt het maar 1 uur verschil...

iemand persoonlijke ervaring met het verschil in de iris en iris pro grafische chip en het verschil met de duo core of quad core ?

Voor normaal gebruik is het onzin om door te sparen voor een 15". 15" is alleen interessant als je echt zwaar werk doet. Kan trouwens ook allemaal op een 13" maar kost dan misschien iets meer tijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinr1989

Kevinr1989

I am the danger

Je kan natuurlijk ook overwegen om de 128GB versie te kopen en er een kaartje van Transcend Jetdrive in te proppen. Het is niet ideaal, zeker omdat je hier alleen maar muziek, foto's en bestanden op kan zetten maar het scheelt wel aanzienlijk in de prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vern
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 09:27

Vern

technoob

Kevinr1989 schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:09:
Gefeliciteerd met je aankoop! ;)
Zit zelf ook zwaar te twijfelen om hem aan te schaffen, maar vriendin wil liever de air omdat die wat handzamer is.... Keuzes... :9
Zou snel beslissen. De voorraden als opgegeven op de site van Amac kloppen niet. Leiden stond op groen (voldoende voorraad), vanmorgen gebeld of ik m daar op kon halen, werd bevestigd. Daar aangekomen: 'miscommunicatie, sorry, we hebben m niet'. Tel dus maar 100 autokilometers aan vergooide brandstof bij deze lage prijs op. Als t goed is wordt ie nog opgestuurd. Kortom, je moet er wel wat voor over hebben. (OT: bedenk me voortaan driemaal of ik nog via Amac koop, beste ervaringen gewoon met Apple zelf).

Los van je keuze of het een Air moet worden: deze Pro voor deze prijs blijft erg aantrekkelijk. Modeljaar later voegt voor mijn gebruik niet veel, dan wel niks extra's toe. Ik denk dat ik met modeljaar 2013 de komende jaren echt wel vooruit kan. Ik typ nu namelijk vanaf een MacBook white late 2008 :D

- of je stopt de stekker er in -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Gandalf68 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 23:06:

In je eerste zin lees je eigenlijk al het antwoord op je vraag. Algemeen gebruik is dus voornamelijk voor de macbook pro retina 13 inch. Wanneer je met foto/video bewerking gaat werken of gaat gamen dan lijkt me de 15 inch beter. Ik heb ook enorm getwijfeld over de 15 inch. Zeker aangezien die quad processor gewoon twee maal zo goed is als de dual core... + standaard 16 GB werkgeheugen! Ik denk dat je in de toekomst meer kan met de 15 inch en dat die ook meer geld zal gaan opleveren als je die weer moet/wil verkopen.

Maar als je nu al zegt dat je het voor algemeen gebruik nodig hebt, of je zoon dan, is het duidelijk dat de 15 inch overbodig is. Het gaat er dus allemaal om, hoeveel wil hij de MBP mee gaan nemen? De 13 inch is namelijk een stuk kleiner en dus handzamer. Als hij die voor een opleiding nodig heeft + wat foto's/video bekijken + tekstbewerking + beetje downloaden + spotify + vaak mee wil nemen dan heb je dus de 13 inch nodig... Gaat hij zware programma's draaien en staat de MBP voornamelijk thuis op de bank/bureau dan zou je beter af zijn met de 15 inch...

Ik heb dus de 13 inch en ben zeer tevreden. Weet alleen pas over 2 jaar ofzo of de keuze goed was aangezien ik dan weet of de MBP nog snel genoeg is e.d.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-09 20:40
bedankt voor de info :) we gaan eens goed babbelen thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinr1989

Kevinr1989

I am the danger

Vern schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:00:
[...]

Zou snel beslissen. De voorraden als opgegeven op de site van Amac kloppen niet. Leiden stond op groen (voldoende voorraad), vanmorgen gebeld of ik m daar op kon halen, werd bevestigd. Daar aangekomen: 'miscommunicatie, sorry, we hebben m niet'. Tel dus maar 100 autokilometers aan vergooide brandstof bij deze lage prijs op. Als t goed is wordt ie nog opgestuurd. Kortom, je moet er wel wat voor over hebben. (OT: bedenk me voortaan driemaal of ik nog via Amac koop, beste ervaringen gewoon met Apple zelf).

Los van je keuze of het een Air moet worden: deze Pro voor deze prijs blijft erg aantrekkelijk. Modeljaar later voegt voor mijn gebruik niet veel, dan wel niks extra's toe. Ik denk dat ik met modeljaar 2013 de komende jaren echt wel vooruit kan. Ik typ nu namelijk vanaf een MacBook white late 2008 :D
Dat is zwaar teleurstellend dan... Ik heb het geluk in Dordrecht te wonen, kan uit 4 verschillende winkels kiezen binnen 30 kilometer!

Morgen ga ik een ritje Breda doen, even kijken of ik mijn rekening ongelukkig ga maken.... :9 niet echt noodzakelijk op zoek naar een nieuwe laptop, maar de huidige laptop begint kuren te vertonen... Ik wil de Pro, vriendin de Air i.v.m. school.... Dilemma's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opa_paul schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 15:09:
[...]

In je eerste zin lees je eigenlijk al het antwoord op je vraag. Algemeen gebruik is dus voornamelijk voor de macbook pro retina 13 inch. Wanneer je met foto/video bewerking gaat werken of gaat gamen dan lijkt me de 15 inch beter. Ik heb ook enorm getwijfeld over de 15 inch. Zeker aangezien die quad processor gewoon twee maal zo goed is als de dual core... + standaard 16 GB werkgeheugen! Ik denk dat je in de toekomst meer kan met de 15 inch en dat die ook meer geld zal gaan opleveren als je die weer moet/wil verkopen.

Maar als je nu al zegt dat je het voor algemeen gebruik nodig hebt, of je zoon dan, is het duidelijk dat de 15 inch overbodig is. Het gaat er dus allemaal om, hoeveel wil hij de MBP mee gaan nemen? De 13 inch is namelijk een stuk kleiner en dus handzamer. Als hij die voor een opleiding nodig heeft + wat foto's/video bekijken + tekstbewerking + beetje downloaden + spotify + vaak mee wil nemen dan heb je dus de 13 inch nodig... Gaat hij zware programma's draaien en staat de MBP voornamelijk thuis op de bank/bureau dan zou je beter af zijn met de 15 inch...

Ik heb dus de 13 inch en ben zeer tevreden. Weet alleen pas over 2 jaar ofzo of de keuze goed was aangezien ik dan weet of de MBP nog snel genoeg is e.d.

Succes!
Ben het compleet met je eens, 13 inch is idd prima geschikt voor 'gewone' werkzaamheden en de 15 inch voor de zwaardere taken.

Toch vind ik het wel een klein beetje kort door de bocht om dan automatisch voor een 13 inch te gaan als je geen zware werkzaamheden doet. Ik ben bijvoorbeeld zelf ook een gemiddelde gebruiker. Heb geen zware programma's en doe bijvoorbeeld niet aan videobewerking o.i.d. Toch heb ik wél voor de 15 inch gekozen, omdat ik de 13 inch simpelweg te klein vind.
Ik tik nu nog op een 17 inch HP (in afwachting van de bestelde 15'' rMBP) en de stap naar een 13 inch laptop vind ik simpelweg te groot. !5 inch vind ik een hele mooie maat en echt super om films en series op te kijken bijvoorbeeld. Ja, een 15 inch kost dan wat meer en ik haal er waarschijnlijk niet de volle potentie uit, maar het gaat mij voornamelijk om de grootte van het scherm.

Wat ik je dus mee wil geven, @gandalf68, kijk ook even goed naar wat je zoon nu gewend is qua formaat beeldscherm. Misschien is een 13 inch niet zijn smaak wellicht.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Ik vind dat veel mensen de 13 inch toch wel een beetje te kort doen door te stellen dat deze vooral voor 'algemeen gebruik' is. De 13 inch is krachtiger dan veel mensen denken. Op papier is de 15 inch inderdaad 2 keer zo snel, maar uitgebreid foto- en/of videobewerken is op de 13 inch geen enkel probleem. Ik gebruik mijn 13 inch (2013 model) elke dag 4-8 uur voor dat soort taken, en het draait allemaal als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blupmans schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:21:
Ik vind dat veel mensen de 13 inch toch wel een beetje te kort doen door te stellen dat deze vooral voor 'algemeen gebruik' is. De 13 inch is krachtiger dan veel mensen denken. Op papier is de 15 inch inderdaad 2 keer zo snel, maar uitgebreid foto- en/of videobewerken is op de 13 inch geen enkel probleem. Ik gebruik mijn 13 inch (2013 model) elke dag 4-8 uur voor dat soort taken, en het draait allemaal als een zonnetje.
Het is maar net wat voor standaarden je hebt inderdaad. Ik gebruik Aperture, Photoshop 6 en nog wat andere zware programma's voor fotobewerking dagelijks en op projectbasis 8 uur per dag, op een MacBook pro uit 2009! Gaat perfect! Binnenkort ssd schijfje erin en kan er weer tegenaan👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52
blupmans schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:21:
Krachtig is ie zeker, maar uitgebreid foto- en/of videobewerken doe ik liever niet op een 13'' beeldscherm, zeker niet uren achter elkaar.
En wat hierboven gezegd word, het is per persoon toch anders wat lekker en wat niet lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:17:
[...]

Wat ik je dus mee wil geven, @gandalf68, kijk ook even goed naar wat je zoon nu gewend is qua formaat beeldscherm. Misschien is een 13 inch niet zijn smaak wellicht.. ;)
Dan koop je voor 200€ een mooie monitor waar je de rMBP naast zet. Ben je alsnog 300€ goedkoper uit.

Ik ben van mening dat een kleiner scherm gewoon moet wennen. Ik ben van een 15" late 2008 naar een 13" rMBP late 2013 gegaan en mis die 2" totaal niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Laatst online: 19-07-2024
Als je van 17 inch af komt lijkt me inderdaad 13 inch wel erg klein. Dat is inderdaad wel een overweging om mee te nemen!
Ik kom van 15 inch HP/Windows 7 af en heb totaal niet moeten wennen aan dit kleine scherm. Sterker nog, ik vind 15 inch niet meer om aan te zien eigenlijk. Heb de oude HP nog even gebruikt vanmiddag en die vind ik nu super lomp en groot. Puur gewenning dus. En idd externe monitor kan, maar als je 13 inch te klein vindt zou ik gewoon een 15 inch pakken hoor. Heb je meteen 1 vd beste computers die er bestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
RnB schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:16:
[...]

Krachtig is ie zeker, maar uitgebreid foto- en/of videobewerken doe ik liever niet op een 13'' beeldscherm, zeker niet uren achter elkaar.
En wat hierboven gezegd word, het is per persoon toch anders wat lekker en wat niet lekker werkt.
Goed argument ;-)
Daarom heb ik er ook een mooi beeldscherm bij. Heerlijk om gewoon aan je bureau mee te werken op die manier. Muis en toetsenbord zitten gewoon in de monitor geplugd. Is dus eigenlijk een soort hub. Zodra ik mn macbook aansluit heb ik dus ook gelijk een externe muis en toetsenbord. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua...
4POX schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 07:34:
[...]

Je had inderdaad gelijk. Ik heb de nieuwe accu er in gezet en direct was de laptop weer snel.
Alleen lijkt het er op dat de nieuwe accu ook defect is. Bij het ontladen valt de accu iedere keer uit rond de 95%. Gelukkig zit er 1 jaar garantie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:42:
[...]

Het is maar net wat voor standaarden je hebt inderdaad. Ik gebruik Aperture, Photoshop 6 en nog wat andere zware programma's voor fotobewerking dagelijks en op projectbasis 8 uur per dag, op een MacBook pro uit 2009! Gaat perfect! Binnenkort ssd schijfje erin en kan er weer tegenaan👍
Ook hier een zeer tevreden 13" gebruiker die er tegen even voor wil opkomen. Ik ben zelf een student (Control Engineering) die best wat zware programma's draait (Matlab, een enkele keer SolidWorks/Ansys, zelf in elkaar geknutselde gedrochten) en dat werkt allemaal prima. Daarnaast heb ik heel bewust voor een 13" gekozen zodat ik deze in de trein en op smalle collegebanken kan gebruiken. Na 4 jaar op een 15" te hebben gewerkt heb ik (mede door de resolutie vermoed ik) nog nooit gedacht dat het scherm te klein was.

Tenzij je echt games gaat spelen (of veel tijd doorbrengt in SW, dan moet je geen Mac hebben) en kan werken op een 13" zie ik weinig problemen. Is je laptop je enigste computer, investeer dan sowieso in een extern scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:32

Phntm

Tlingelingeling

Cyleo schreef op maandag 12 januari 2015 @ 10:48:
[...]

Ook hier een zeer tevreden 13" gebruiker die er tegen even voor wil opkomen. Ik ben zelf een student (Control Engineering) die best wat zware programma's draait (Matlab, een enkele keer SolidWorks/Ansys, zelf in elkaar geknutselde gedrochten) en dat werkt allemaal prima. Daarnaast heb ik heel bewust voor een 13" gekozen zodat ik deze in de trein en op smalle collegebanken kan gebruiken. Na 4 jaar op een 15" te hebben gewerkt heb ik (mede door de resolutie vermoed ik) nog nooit gedacht dat het scherm te klein was.

Tenzij je echt games gaat spelen (of veel tijd doorbrengt in SW, dan moet je geen Mac hebben) en kan werken op een 13" zie ik weinig problemen. Is je laptop je enigste computer, investeer dan sowieso in een extern scherm.
Eens! Ikzelf ben een System and network engineering student en mijn i5 2.4/8gb/256 vliegt er doorheen. Her en der lijkt het soms op enige vertragingen, maar dat komt bij mij mede omdat ik thuis een 144hz monitor heb hangen aan mijn computer :+

Games zijn niet de sterkste punt van de Mac, simpele games zoals Minecraft werken gewoon wel natuurlijk. Heb je wat om je pauzes leuker te maken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn_o
  • Laatst online: 30-04-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:17:
[...]

Ben het compleet met je eens, 13 inch is idd prima geschikt voor 'gewone' werkzaamheden en de 15 inch voor de zwaardere taken.

Toch vind ik het wel een klein beetje kort door de bocht om dan automatisch voor een 13 inch te gaan als je geen zware werkzaamheden doet. Ik ben bijvoorbeeld zelf ook een gemiddelde gebruiker. Heb geen zware programma's en doe bijvoorbeeld niet aan videobewerking o.i.d. Toch heb ik wél voor de 15 inch gekozen, omdat ik de 13 inch simpelweg te klein vind.
Ik tik nu nog op een 17 inch HP (in afwachting van de bestelde 15'' rMBP) en de stap naar een 13 inch laptop vind ik simpelweg te groot. !5 inch vind ik een hele mooie maat en echt super om films en series op te kijken bijvoorbeeld. Ja, een 15 inch kost dan wat meer en ik haal er waarschijnlijk niet de volle potentie uit, maar het gaat mij voornamelijk om de grootte van het scherm.

Ik twijfel zelf ook erg tussen de 13"en 15". Wat me het meeste zorgen baart is dat de 13"maar 8 GB RAM heeft. Als ik zie waar al mijn PCs in het verleden het meeste last van hadden is het tekort aan RAM in de loop van de tijd. 8 GB is nu meer dan genoeg, maar over een paar jaar zal het de absolute ondergrens zijn. En uitbreiden gaat niet. De 16 GB standaard van de 15" lijkt me veel meer future proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:00

muhda

Time & Space traveler

Menn_o schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:51:
[...]

Ik twijfel zelf ook erg tussen de 13"en 15". Wat me het meeste zorgen baart is dat de 13"maar 8 GB RAM heeft. En uitbreiden gaat niet.
De Macbook Pro 13" Retina kan gewoon geselecteerd worden met 16 GB RAM. (Bij aankoop)
(Nu) Zelfs de basismodel met 2,6 Ghz, of mis ik iets?

Beetje offtopic: Maar zijn er (al) tweakers die hun MBPr 13" aan een scherm met grote Res dan 2560x1440 hebben hangen?

Ik zie wel na het googelen dat er al vele de 13" succesvol aan een 4K scherm gekoppeld hebben, op 30Hz.
Ik denk er aan om een curved scherm te kopen met 3440x1440 als resolutie. Vraag mezelf af of dat gaat werken? Betreffende modellen: Dell U3415W of LG 34UC97-S.

[ Voor 41% gewijzigd door muhda op 12-01-2015 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt inderdaad. Ook de 13'' kan gewoon 16GB in bij aankoop.

Nu in spanning aan het wachten op TNT. M'n Macbook wordt vandaag geleverd! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menn_o
  • Laatst online: 30-04-2024
muhda schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:57:
[...]

De Macbook Pro 13" Retina kan gewoon geselecteerd worden met 16 GB RAM. (Bij aankoop)
(Nu) Zelfs de basismodel met 2,6 Ghz, of mis ik iets?

Beetje offtopic: Maar zijn er (al) tweakers die hun MBPr 13" aan een scherm met grote Res dan 2560x1440 hebben hangen?

Ik zie wel na het googelen dat er al vele de 13" succesvol aan een 4K scherm gekoppeld hebben, op 30Hz.
Ik denk er aan om een curved scherm te kopen met 3440x1440 als resolutie. Vraag mezelf af of dat gaat werken? Betreffende modellen: Dell U3415W of LG 34UC97-S.
Klopt, maar 13" met 16 GB RAM en 256 GB SSD is 1729 Euro. Dat scheelt dan nog 'maar' 300 Euro met het 15 inch model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda

muhda

Time & Space traveler

Menn_o schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:17:
[...]
Klopt, maar 13" met 16 GB RAM en 256 GB SSD is 1729 Euro. Dat scheelt dan nog 'maar' 300 Euro met het 15 inch model.
Tjah, dat is een (persoonlijke) beslissing die je "kijkend" naar je budget, benodigdheden en wensen moet maken. Wil je zo klein mogelijk en grootste batterijduur? (ong 9 uur) Dan heb je de 13". Die kan je gewoon upgraden (naar wensen), maar de prijzen zijn er ook naar.

Wil je de Iris Pro GPU, quad-core en een groter resolutie. Dan moet je de 15" nemen. Bedenk wel dat je dan weer voor een bedrag de GT 750M als GPU hebt, zo blijf je bezig :+ .

[ Voor 3% gewijzigd door muhda op 12-01-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
Menn_o schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:17:
[...]

Ik heb hier ook lang over nagedacht. 300 euro voor een veel snellere cpu en igpu is de moeite wel waard.
Maar toch heb ik voor de 13" gekozen met 16GB RAM en 256 SSD puur omdat deze kleiner en lichter is, daardoor pak je deze vaker mee en gebruik ik de laptop ipv mn tablet. Daarnaast heb ik ook een 24" monitor.

Speel je veel games of heb je echt een quadcore nodig of als je je laptop weinig verplaatst dan zou ik voor de 15" gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 17:56
Nou, een maand geleden mijn MBPr 13" gekocht. Nu kraakt de case af en toe als ik hem op mijn schoot heb (met het scherm open), het lijkt alsof de scharnier iets van geluid maakt.

Op het internet zijn er verschillende mensen te vinden die dit ook hebben en hem hebben terug gebracht naar een APR en daar is het gefixt. Alleen ben je je macbook kwijt.. ik ga komend weekend eens even kijken wat ze er van zeggen want het irriteert me toch best wel..

Iemand anders hier ook die problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

muhda schreef op maandag 12 januari 2015 @ 12:57:
Je kunt em op 53hz krijgen met wat hackwerk in een tooltje op 4k, zie een eerdere post in dit draadje van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Laatst online: 18:22
Mr.C4 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 14:41:
[...]

Ik heb hier ook lang over nagedacht. 300 euro voor een veel snellere cpu en igpu is de moeite wel waard.
Maar toch heb ik voor de 13" gekozen met 16GB RAM en 256 SSD puur omdat deze kleiner en lichter is, daardoor pak je deze vaker mee en gebruik ik de laptop ipv mn tablet. Daarnaast heb ik ook een 24" monitor.

Speel je veel games of heb je echt een quadcore nodig of als je je laptop weinig verplaatst dan zou ik voor de 15" gaan.
Het instapmodel van de 15-inch MacBook Pro heeft tegenwoordig evengoed een Intel Iris Pro GPU. Wil je een echte dedicated GPU moet je daar dus nog een euro of 500 bij optellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garfrost
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb op het moment (vanaf eind 2013?) de Pro met the Dedicated GPU. Pracht apparaat, maar word af en toe heel erg warm rond de linkerbovenkant van het toetsenbord (71 graden Celsius!) wanneer er goed gebruik van word gemaakt. Niet heel comfortabel en je batterij lijd er zeer onder als de Dedicated GPU besluit aan te slaan op applicaties waar dit eigenlijk niet helemaal nodig voor is. (Virtuele Machines, bijvoorbeeld, en een extern scherm gaat altijd via de Dedicated GPU voor zover ik weet)

Toch een aantal zaken om in gedachten te houden wanneer je er eentje aan wil schaffen. Weg daarvan is het een geweldig apparaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Garfrost op 13-01-2015 13:10 . Reden: Spelling. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
J.Appleseed schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 12:25:
[...]

Het instapmodel van de 15-inch MacBook Pro heeft tegenwoordig evengoed een Intel Iris Pro GPU. Wil je een echte dedicated GPU moet je daar dus nog een euro of 500 bij optellen ;)
Ik kan geen benchmarks vinden maar de Iris Pro in het 15-inch mbp instapmodel is toch wel veel sneller dan de non pro Iris in de 13-inch mbp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Laatst online: 11-09 18:23
Mr.C4 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:01:
[...]

Ik kan geen benchmarks vinden maar de Iris Pro in het 15-inch mbp instapmodel is toch wel veel sneller dan de non pro Iris in de 13-inch mbp.
Wat ik heb gezien is dat de iris pro uit de 15" te vergelijken is met de 650m kaart uit de 2013 versie:) (correct me if im wrong)

[ Voor 3% gewijzigd door mfneed op 13-01-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:27
mfreriks schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:19:
[...]

Wat ik heb gezien is dat de iris pro uit de 15" te vergelijken is met de 650m kaart uit de 2013 versie:) (correct me if im wrong)
Volgens mij is dat wat teveel van het goede hoor.
Ik heb een mid-2012 met de 650m en ik draai knap diablo 3, volgens mij had de Iris Pro hier al veel moeite mee hoor.
Ook de berichten op forums zijn wel lovend maar veelal ten opzichte van de "oude" HD4000 series en niet tov de dedicated GPU's .

Voor Gamen zou ik hoe dan ook kiezen voor de dedicated GPU.

[ Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 13-01-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfneed
  • Laatst online: 11-09 18:23
Ik heb dit filmpje bekeken toen d'r tijd: https://www.youtube.com/watch?v=ATKDuQOQw9k

Heb zelf een 15"pro 2013 met 650m en zeer tevreden mee:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
mfreriks schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:19:
[...]

Qua theoretische performance liggen deze inderdaad dicht bij elkaar. In de praktijk staat de iris pro toch wel in de schaduw van de 650m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:52
Ik draai de games die ik op mijn 2012 versie (dus met GT650m) ook draaide, nu op dezelfde settings op mijn 2014 versie. Nu zijn dit niet de meest grafisch up-to-date games, maar het geeft toch wel aardig de performance weer.
Deus Ex Human Revolution is denk ik de meest zware game die ik draai en die draait net zo soepel op mijn 2014 versie als toen op mijn 2012 versie. Ik kan deze game niet soepel draaien op een resolutie hoger dan 1680x1050, maar dat kon ik dus ook niet op de 2012 versie.
Dirt 2 is grafisch ook wel redelijk zwaar en die draai ik ook op dezelfde settings.

Dit is uiteraard wel gewoon puur op het oog, qua fps zal er misschien wel wat verschil te meten zijn, maar voor het oog duidelijk niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 08:17

racoon

mooowwww

Icephase schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 09:59:
[...]

FileVault zeker aan staan? Dan is automatisch inloggen namelijk niet mogelijk. Is ook logisch omdat dat anders het hele nut van FileVault onderuit haalt...
Bedankt, FileVault uitgezet en werkt weer.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 17:56
Scr33x0r schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:41:
Nou, een maand geleden mijn MBPr 13" gekocht. Nu kraakt de case af en toe als ik hem op mijn schoot heb (met het scherm open), het lijkt alsof de scharnier iets van geluid maakt.

Op het internet zijn er verschillende mensen te vinden die dit ook hebben en hem hebben terug gebracht naar een APR en daar is het gefixt. Alleen ben je je macbook kwijt.. ik ga komend weekend eens even kijken wat ze er van zeggen want het irriteert me toch best wel..

Iemand anders hier ook die problemen?
Even twee filmpjes gemaakt:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda

muhda

Time & Space traveler

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:44:
[...]
Je kunt em op 53hz krijgen met wat hackwerk in een tooltje op 4k, zie een eerdere post in dit draadje van mij :)
Thanks, in het topic wezen zoeken en heb het gevonden: SwitchResX. De monitor(en) waar mijn aandacht naar uitgaat is volgens mij geen 4K (ultra-HD) dus duimen dat het out-of-the-box werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scr33x0r schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 16:11:
[...]

Even twee filmpjes gemaakt:

[video]
[video]
Wat een naar/irritant geluid zeg. Klinkt zeker alsof er iets niet helemaal goed zit inderdaad. Zou er even naar laten kijken, ook al betekent het dat je je MBP even kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

GeeMoney schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:27:
[...]

Volgens mij is dat wat teveel van het goede hoor.
Ik heb een mid-2012 met de 650m en ik draai knap diablo 3, volgens mij had de Iris Pro hier al veel moeite mee hoor.
Net even getest op mb pro 15 late 2013 op de Iris Pro.
Settings:
1680x1050
Textures: High
Shadows: Med
Phys: High
Cluster Density: Med
AA: Yes

Zit tussen de 40 en 50 fps.

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Oké, dit is wel heel apart. Ongeveer twee weken geleden de MBPr 15" besteld. Een week geleden werd aangegeven dat ik hem zou ontvangen tussen de 15 en 20ste. Dag later werd aangegeven dat dit de 20ste zou worden. Half uurtje geleden echter een bezorger aan de deur, ik heb een paar pakketjes voor je. Van Apple niets gehoord verder, maar heb hem dus al binnen!

Dat blije en verraste gevoel is overigens al wat verdwenen. Ik heb zojuist opgemerkt dat er al twee deukjes aan de onderkant van de MBP zitten. Één is goed waarneembaar en kun je zelfs licht voelen en een ander zie je in het licht, maar voel je eigenlijk niet. Wel erg jammer, koop je zo'n dure laptop, wil je er zelf erg zuinig op zijn, wordt ie geleverd met al twee deukjes |:(

[ Voor 14% gewijzigd door DennisZ88 op 15-01-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
DennisZ88 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:10:
Oké, dit is wel heel apart. Ongeveer twee weken geleden de MBPr 15" besteld. Een week geleden werd aangegeven dat ik hem zou ontvangen tussen de 15 en 20ste. Dag later werd aangegeven dat dit de 20ste zou worden. Half uurtje geleden echter een bezorger aan de deur, ik heb een paar pakketjes voor je. Van Apple niets gehoord verder, maar heb hem dus al binnen!

Dat blije en verraste gevoel is overigens al wat verdwenen. Ik heb zojuist opgemerkt dat er al twee deukjes aan de onderkant van de MBP zitten. Één is goed waarneembaar en kun je zelfs licht voelen en een ander zie je in het licht, maar voel je eigenlijk niet. Wel erg jammer, koop je zo'n dure laptop, wil je er zelf erg zuinig op zijn, wordt ie geleverd met al twee deukjes |:(
Volgens de wet koop op afstand kun je hem binnen 2 weken zonder opgaaf van reden weer terug sturen. Anders kun je je ook nog beroepen op de fabrieksgarantie, maar dan is het wellicht wat moeilijker aantonen dat je de deukjes niet zelf hebt veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:32

Phntm

Tlingelingeling

DennisZ88 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:10:
Gewoon contact opnemen met Apple customer support, die zullen je dan gelijk vertellen om het product terug te sturen en dan krijg je gewoon een nieuwe met dezelfde configuratie voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tjoekie schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:32:
[...]

Volgens de wet koop op afstand kun je hem binnen 2 weken zonder opgaaf van reden weer terug sturen. Anders kun je je ook nog beroepen op de fabrieksgarantie, maar dan is het wellicht wat moeilijker aantonen dat je de deukjes niet zelf hebt veroorzaakt.
Je hoeft je helemaal nergens op te beroepen, gewoon even de telefoon oppakken en met ze praten. Het is niet voor niets dat ze bovenaan staan: http://www.theacsi.org/in...=212&i=Personal+Computers

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-09 14:28

CasGas

.

Paar weken geleden mijn eerste macbook pro aangeschaft, ben redelijk om moet ik zeggen. Maar ik zit alleen met die extra videokaart die erin zit, er word automatisch overgeschakeld naar de geforce750 of naar de iris. Hoe kan ik nou bepalen welke gebruikt MOET worden, ik weet dat ik het automatisch switchen uit kan zetten, maar dan gaat die standaard op de geforce draaien.
Wat ik eigenlijk wil is standaard op de iris draaien, tenzij ik het nodig heb (bijvoorbeeld photoshop en dergelijke), maar nu word die al gebruikt als ik alleen parallels draaien (in coherence met outlook 2013) en dat is voor mij gewoon too much, batterijduur is meteen pleite..

Iemand enig idee hoe dit aan te passen is?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 12:19

Goner

What can I do you for ?

als ik dit zo lees, kun je niet forceren wanneer welke kaart gebruikt moet worden :
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1767766

EDIT: alhoewel ... http://www.itcentralpoint...nually-switch-video-cards

[ Voor 38% gewijzigd door Goner op 15-01-2015 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-09 22:48

Apie!

Newer, better & confusinger

Na anderhalf jaar op een MBA mid 2013 (i5/8Gb/512Gb) te hebben gewerkt heb ik toch maar een MBP aangeschaft (i7/16Gb/1Tb)

De Migration Assistant werkte niet helemaal lekker. Eerst heb ik geprobeerd om de 350Gb gewoon via WiFi te doen, maar dat was geen doen: 30+ uur.
Daarna geprobeerd dmv een Thunderbolt>CAT5E<Thunderbolt de boel over te zetten van de MBA naar de MBP, maar na een x aantal uur dacht de MBP dat de MBA er mee was gekapt en moest de transfer worden gecanceld. Op de MBA was geen spoor van een probleem te zien, maar het was een herhaalbaar proces. Dus ik geloofde het na drie keer wel :+
Uiteindelijk heb ik maar een backup op een USB schijf gezet en het zo overgezet.

Gisteren is het me gelukt om Windows 8.1 op een aparte partitie te installeren. Ik kreeg met Boot Camp tijdens de installatie-struggles twee foutmeldingen:
  1. "boot camp windows cannot be installed to this disk. the selected disk is of the gpt partition style"
  2. "could not update the computers boot configuration"
Dit is wat ik uiteindelijk heb gedaan om Windows geïnstalleerd te krijgen:
  • Maak een Windows 8.1 EFI Bootable USB disk met Bootcamp
  • Finder -> Go -> Utilities -> Disk Utility
  • Maak een aparte exFat partitie aan voor windows
  • Restart en houdt de Option key vast tijdens het opstart geluid voor het boot menu.
  • Kies het oranje icoon met de Windows USB
  • Installeer Windows
  • Kies de partitie die je net hebt aangemaakt
  • Klik op Format
  • Windows installeert
  • Houdt de Option key ingedrukt als Windows herstart, anders kom je weer in OSX terecht.
  • De Boot Camp installer van de drivers wordt automagisch gestart vanaf de USB disk.
@CasCas: Dat kun je doen met gfxCardStatus.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Update:

Ik heb vanmiddag contact opgenomen en het wordt opgelost. De beschadigde MBPr wordt opgehaald en ik krijg een nieuwe toegestuurd (met wederom de aangepaste config).

Gesproken met 3 medewerkers (doorverwijzingen), de eerste was vriendelijk en gaf aan dat het voor kan komen (komt goed, ik verbind je even door), de 2e was erg argwanend 'heb je hem echt niet laten vallen?' en de derde was weer vriendelijk en bood de uiteindelijke oplossing aan of geld terug.

Tot op heden dus inderdaad een prima customer support :)

[ Voor 3% gewijzigd door DennisZ88 op 15-01-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Sorki schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:10:
[...]

Net even getest op mb pro 15 late 2013 op de Iris Pro.
Settings:
1680x1050
Textures: High
Shadows: Med
Phys: High
Cluster Density: Med
AA: Yes

Zit tussen de 40 en 50 fps.
Dat valt me zeker niet tegen dan!
Ik heb alleen Shadows nog op High verder dezelfde settings en zit ook rond de 40fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
CasGas schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 15:34:
Paar weken geleden mijn eerste macbook pro aangeschaft, ben redelijk om moet ik zeggen. Maar ik zit alleen met die extra videokaart die erin zit, er word automatisch overgeschakeld naar de geforce750 of naar de iris. Hoe kan ik nou bepalen welke gebruikt MOET worden, ik weet dat ik het automatisch switchen uit kan zetten, maar dan gaat die standaard op de geforce draaien.
Wat ik eigenlijk wil is standaard op de iris draaien, tenzij ik het nodig heb (bijvoorbeeld photoshop en dergelijke), maar nu word die al gebruikt als ik alleen parallels draaien (in coherence met outlook 2013) en dat is voor mij gewoon too much, batterijduur is meteen pleite..

Iemand enig idee hoe dit aan te passen is?
De soft/hardware maakt op zich toch wel goede beslissingen hoor en manueel ermee bemoeien zou ik toch zoveel mogelijk beperken.
Heb je in je parallels misschien 3D/2D acceleratie aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand toevallig hoeveel fans er in een macbook pro 2012 zitten? Mijn fancontrol geeft aan dat er eentje stuk is, terwijl ik altijd gedacht heb dat er maar 1 fan in zit, dat zou wel mooi vervelend zijn, want mijn Apple Care zou ook wel verlopen zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-09 16:33

Nitai

Live the life you love.

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 11:51:
Weet iemand toevallig hoeveel fans er in een macbook pro 2012 zitten? Mijn fancontrol geeft aan dat er eentje stuk is, terwijl ik altijd gedacht heb dat er maar 1 fan in zit, dat zou wel mooi vervelend zijn, want mijn Apple Care zou ook wel verlopen zijn :(
https://nl.ifixit.com/Gui...012+Fan+Replacement/10367

Is het niet gewoon vies ofzo?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er 1 fan in zit dan is de tool simpelweg niet goed, want als ik een zwaar programma opstart, dan hoor ik toch echt een fan draaien, dan blaast hij namelijk !
Ik kan niet veel programma's vinden voor OSX die temperatuur checken van de hardware, dat is een beetje jammer.

Edit: Misschien een leuk idee om er eentje te ontwikkelen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 07:38
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 13:03:
Ik kan niet veel programma's vinden voor OSX die temperatuur checken van de hardware, dat is een beetje jammer...
*kuch*
iStat Menu's doet dat toch?
*kuch*

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
Wauw dat is een fantastische app, die heb ik meteen even toegevoegd. Gebruikte tot nu toe MenuMeters maar deze is toch stukken beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 07:38
SublimnAll schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 14:46:
[...]

Wauw dat is een fantastische app, die heb ik meteen even toegevoegd. Gebruikte tot nu toe MenuMeters maar deze is toch stukken beter!
Ik gebruik het zelf ook... I-DE-AAL :)

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt! ik ga zodra ik thuis ben meteen toevoegen, Ik heb me suf gezocht op de appmarket en jep. alles was betalend. Blijkbaar niet goed gezocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:43:
Bedankt! ik ga zodra ik thuis ben meteen toevoegen, Ik heb me suf gezocht op de appmarket en jep. alles was betalend. Blijkbaar niet goed gezocht!
Voor iStat moet je ook betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, het was ook te mooi om waar te zijn :)
Als je op google zoekt vind je wel sites waar je hem gratis kan downloaden,

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
*snip* we gaan hier niet helpen met warez.

[ Voor 88% gewijzigd door Daedalus op 21-01-2015 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
*snip* voor de volgende keer kun je beter een topic report aanmaken.

[ Voor 83% gewijzigd door Daedalus op 21-01-2015 00:22 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 128 Laatste