Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:22
RobV schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:40:
[...]

En mijn externe thunderbolt HD dan? die mag echt wel op sleep! Maargoed, ik ben het met je eens. de software zou makkelijk kunnen checken of er een hd of een ssd aan hangt.
Hmmzzz, daar heb je wel een punt. Ik gebruik eigenlijk geen externe schijven aan mijn MBP.
Gizz schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:55:
[...]

Gisteravond het slapen van de schijven uitgezet, zojuist weer een zwart scherm.

Ik was met iemand aan het bellen en net toen ik wat wilde typen (afspraak in agenda) ging de Macbook slapen. Direct even met mijn vinger over het touchpad, wat resulteerde in 15 seconden een zwart scherm met muisaanwijzer voordat ik in kon loggen.
Dit is dus precies de situatie waar ik het probleem ook had. Net als hij op zwart gaat hem weer proberen wakker te maken. Zou het zijn dat hij dan gewoon die 16Gb aan het wegschrijven is, dat daar op gewacht moet worden?

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben momenteel aan het kijken naar een 15 inch rmbp. Twijfel tussen het 2014 model met 16gig ram en Intel iris pro, of een early 2013 model met 8gb en een geforce gt650m videokaart. Iemand ervaringen met beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 21:13:
Ben momenteel aan het kijken naar een 15 inch rmbp. Twijfel tussen het 2014 model met 16gig ram en Intel iris pro, of een early 2013 model met 8gb en een geforce gt650m videokaart. Iemand ervaringen met beide?
Als je enige vorm van uitleg zou geven wat je er mee wil doen dan helpt dat al een stuk meer. Nu is random roepen wat je misschien zou kunnen nemen ook wat nutteloos.

Pro 2014:
* Mogelijkheid tot aansluiten 4K monitor
* 16 GB is fijn voor foto's / video's bewerken, veel tabs, VMs
* Snellere SSD
* Thunderbolt 2
* Wifi-AC (2013 heeft N)

Pro 2013:
* Beter voor (zwaardere) games door GT650M die een beetje tot veel sneller is in games

Mijn persoonlijke keuze zou zeker de 2014 zijn voor mijn gebruik. Snellere CPU, meer RAM, snellere SSD en WifI-AC en het feit dat ik een 4K monitor er aan heb hangen. Maar mijn situatie is mogelijk weer heel anders dan die van jou. Heb zelf overigens een 2014 met GT750M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 18:40
Soepie schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:50:
Douwe, gewoon kopen dat ding en niet wachten, spijt krijg je toch wel ........ (want had je nog maar 3 jaar gewacht).....
Lol, zojuist de 'instap' rMBP 15-inch besteld (met een US keyboard dus ik moet iets langer wachten).

Een paar pagina's geleden had ik gelezen dat het mogelijk was om evt. korting te regelen wanneer je telefonisch bestelt maar de persoon die ik aan de telefoon kreeg was daar helaas niet van op de hoogte 8).

Heb getwijfeld over apple care maar 349 euro was me iets te gortig, dat kan volgens mij wel goedkoper...

[ Voor 0% gewijzigd door Douwe63 op 26-08-2014 23:45 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Douwe63 schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 23:39:

Heb getwijfeld over apple care maar 349 euro was me iets te gortig, dat kan volgens mij wel goedkoper...
Dat mag je me wel even uitleggen. Bedoel je dat je ergens anders gaat shoppen voor Applecare om te zien of het goedkoper kan?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:14
Gizz schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:55:
[...]

Gisteravond het slapen van de schijven uitgezet, zojuist weer een zwart scherm.

Ik was met iemand aan het bellen en net toen ik wat wilde typen (afspraak in agenda) ging de Macbook slapen. Direct even met mijn vinger over het touchpad, wat resulteerde in 15 seconden een zwart scherm met muisaanwijzer voordat ik in kon loggen.
Daar heb ik ook last van (recentste MBPr 13"). Gebeurt alleen als de Macbook net in slaap valt. Zwart scherm met alleen de muis. Kan enkele seconden duren. Behoorlijk vervelend soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
RobV schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 23:52:
[...]

Dat mag je me wel even uitleggen. Bedoel je dat je ergens anders gaat shoppen voor Applecare om te zien of het goedkoper kan?
Dat klopt, ik heb wel eens gelezen dat je via ebay ook applecare codes kunt bestellen (als je dat durft). Verder kwam ik ook bijvoorbeeld bhphotovideo.com tegen waar de applecare voor een 15 inch retina macbook US$ 251 kost (ipv 349 euro dus dat scheelt nogal): http://www.bhphotovideo.c...ear_AppleCare_for_15.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
"als je dat durft" is inderdaad de best passende uitspraak hierbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:28
Als de postbode morgen netjes z’n werk doet kan ik morgen mijn nieuwe Macbook Pro Retina 13” in ontvangst nemen :) Het is het “nieuwe” (huidige) model. Hoe wordt die genoemd, mid 2014?

Het wordt m’n eerste Mac dus best spannend. Ik kijk er ook echt naar uit. Nou ga ik hem in den beginne voornamelijk als desktopvervanger gebruiken. Veel op dezelfde plek dus. In theorie kan hij dus altijd aan netstroom hangen. Maar is dat wel goed voor de accu? Of is het beter dat ik hem op de accu gebruik tot pakweg 40%, dan laden tot 100%, dan weer tot 40% op de accu, etc-etc?

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Rossi46 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:52:
Als de postbode morgen netjes z’n werk doet kan ik morgen mijn nieuwe Macbook Pro Retina 13” in ontvangst nemen :) Het is het “nieuwe” (huidige) model. Hoe wordt die genoemd, mid 2014?

Het wordt m’n eerste Mac dus best spannend. Ik kijk er ook echt naar uit. Nou ga ik hem in den beginne voornamelijk als desktopvervanger gebruiken. Veel op dezelfde plek dus. In theorie kan hij dus altijd aan netstroom hangen. Maar is dat wel goed voor de accu? Of is het beter dat ik hem op de accu gebruik tot pakweg 40%, dan laden tot 100%, dan weer tot 40% op de accu, etc-etc?
Maak je niet druk om je accu. Gebruik hem gewoon hoe je wilt, ik krijg wel het gevoel dat het is wel beter om hem gewoon aan de netstroom te houden. Ik heb hem mega intensief gebruikt (1200 cycles in 1600 dagen) en heb twee weken geleden maar eens de accu vervangen. Kost je 130 euro. Het zijn werkpaarden, don't worry.

[ Voor 4% gewijzigd door Tricq op 27-08-2014 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Dat van die accu lijkt me nou een heel leuk puntje voor de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pettenstein
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Rossi46 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:52:

Wat Tricq zegt. Als de batterij vol is, dan stopt hij met opladen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RDJILMQ.png

Ik heb deze Macbook nou ruim 2 jaar. Zoals je kan zien zit de batterij nog op ruim 99% capaciteit.
Als ik thuis kom, hang ik hem aan de oplader en daar komt hij niet meer vanaf tot ik naar school/stage ga, waar hij dan meestal niet opgeladen hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Dank voor de reacties! :Y Dat wordt dus gewoon meestal aan het snoertje en voor de rest gewoon lekker m'n ding doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmonninkhof
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 15:31
Onlangs heeft mijn vriendin een nieuwe Macbook Pro 15" Retina gekocht. Deze Macbook wil af en toe niet meer uit de slaapstand komen. Bij het open doen gaat de Macbook wel hard blazen en wordt behoorlijk warm, maar reageert helemaal niet. De aan/uitknop moet dan enige tijd ingedrukt worden om de Macbook te herstarten. Dit is nu al 4-5 keer voorgekomen sinds de aanschaf enkele weken geleden.

Wie o wie weet wat er aan de hand kan zijn? Ligt dit aan OSX of aan de Macbook?

Zelf heb ik hier geen enkele ervaring met dit probleem i.c.m. mijn iMac.

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Mijn MBP hangt gewoon aan de stroom (wordt gebruikt thuis aan tafel) en eens per maand werk ik zonder stroomkabel om de accu "leeg" te trekken. Als OSX begint te sputteren, dan hang ik 'm weer aan de stroom. Werkt zonder problemen sinds het einde van 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
bmonninkhof schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:06:
Onlangs heeft mijn vriendin een nieuwe Macbook Pro 15" Retina gekocht. Deze Macbook wil af en toe niet meer uit de slaapstand komen. Bij het open doen gaat de Macbook wel hard blazen en wordt behoorlijk warm, maar reageert helemaal niet. De aan/uitknop moet dan enige tijd ingedrukt worden om de Macbook te herstarten. Dit is nu al 4-5 keer voorgekomen sinds de aanschaf enkele weken geleden.

Wie o wie weet wat er aan de hand kan zijn? Ligt dit aan OSX of aan de Macbook?

Zelf heb ik hier geen enkele ervaring met dit probleem i.c.m. mijn iMac.
OSX, heb hetzelfde probleem bij een Macbook air. Heb het sinds Mavericks. Wat soms kan helpen is het scherm open en dicht doen een aantal keer, met een extern scherm aan de slag gaan en dan heel soms als je geluk hebt komt je login scherm terug met een contant balletje waar je muis normaal hoort te zitten. Gewoon inloggen en hij doet het weer. Heb al aantal keer opnieuw geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardmens
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-01-2021
Sinds gisteren in het bezit van de instap 15''. Wat een prachtige en prettig werkende laptop! Hij heeft 7 landen gezien in de verzending vanuit China naar Nederland en toch binnen 4 dagen vanaf bestellen ontvangen. Moet nog wel wat handigheidjes leren van OS X maar dat komt nog wel. Echt een topmachine. Heb overigens met US keyboard besteld vanwege de enter toets.

[ Voor 9% gewijzigd door Aardmens op 29-08-2014 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vanochtend keek ik naar mijn Macbook Pro 2014 en zag dat de batterij niet 100% was. Dat hoort niet, want hij hangt aan de power via de Thunderbolt Display. Wel power, maar "Battery not Charging".

Na een PRAM en SMC reset geen succes. Kabeltjes los, kabeltjes vast, geen succes. Geen groen/oranje lampje. Andere adapter werkt wel, wel groen/oranje ledje en ook 'charging'. Dan moet het aan de kabel liggen.

Verder googlen: https://discussions.apple...5520157?start=15&tstart=0

De Thunderbolt display heeft een Magsafe connector, de rMBP een MafSafe2 connector. Om de macbook te voeden zit er een magsafe adapter op (Apple shop, €10,-). De MagSafe-connector werkt nog met pinnetjes die kunnen in-veren. Blijkt nu dat de middelste van de 5 pinnetjes 'niet helemaal lekker' contact maakte. Wat frisse perslucht en het probleem is verholpen... MacBook staat weer lekker op te laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik ben de MBPr 13" aan het bestellen met studentenkorting, bij het selecteren van de "Mini DisplayPort-naar-VGA-adapter" komt er op: "Het kost wat meer tijd om deze Mac op maat te bouwen. Zie de samenvatting voor de aangepaste verzendinformatie." 8)7

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Laatst online: 31-08 18:44
RobV schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 11:19:
Vanochtend keek ik naar mijn Macbook Pro 2014 en zag dat de batterij niet 100% was. Dat hoort niet, want hij hangt aan de power via de Thunderbolt Display. Wel power, maar "Battery not Charging".

Na een PRAM en SMC reset geen succes. Kabeltjes los, kabeltjes vast, geen succes. Geen groen/oranje lampje. Andere adapter werkt wel, wel groen/oranje ledje en ook 'charging'. Dan moet het aan de kabel liggen.

Verder googlen: https://discussions.apple...5520157?start=15&tstart=0

De Thunderbolt display heeft een Magsafe connector, de rMBP een MafSafe2 connector. Om de macbook te voeden zit er een magsafe adapter op (Apple shop, €10,-). De MagSafe-connector werkt nog met pinnetjes die kunnen in-veren. Blijkt nu dat de middelste van de 5 pinnetjes 'niet helemaal lekker' contact maakte. Wat frisse perslucht en het probleem is verholpen... MacBook staat weer lekker op te laden..
Ik heb dit van de week ook een paar keer gehad. Dacht in eerste instantie dat het een software dingetje was om de accu wat te sparen (niet altijd alleen maar van 99 tot 100% laden, maar afentoe met rust laten als hij aan het net hangt).

Wellicht ook eens mijn magsafe adapter schoonmaken. We hebben nog zo'n 30 van die configuraties op het werk, ik zal eens rondvragen of andere mensen hier ook last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Petervanakelyen schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 20:29:
Ik ben de MBPr 13" aan het bestellen met studentenkorting, bij het selecteren van de "Mini DisplayPort-naar-VGA-adapter" komt er op: "Het kost wat meer tijd om deze Mac op maat te bouwen. Zie de samenvatting voor de aangepaste verzendinformatie." 8)7
Dan haal je de adapter toch los bij dixons of mediamarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
Petervanakelyen schreef op zaterdag 30 augustus 2014 @ 20:29:
Bij Apple is het geen kwestie van een extra item mee sturen - om een of andere reden. Ze stoppen die adapters in de originele doos van de MacBook. En die varianten hebben ze niet altijd 1, 2, 3 op voorraad. Als je hem los erbij zou bestellen, zit hij er wel los bij. Bestel je hem als optie bij het samenstellen van de MacBook, dan zit er in de doos bij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik weet even niet wat hij los bij Apple kost, maar bij webshops als dealextreme heb je zo'n adapter voor €5,- inclusief verzendkosten. Zelf zojuist ook besteld omdat alle beamers op mijn werk (middelbare school) allemaal via vga zijn aangesloten, ook de nieuwste digiborden :')

Dan maar een adaptertje voor vga. Elke keer een HDMI-kabel naar de beamer op het plafond spannen is ook weer zoiets..

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pas wel op voor die bij DX, daar zit nogal vrij veel verschil in kwaliteit. Op werk hebben we de iets duurdere versie en daar zien we dat er zo nu en dan een prul exemplaar tussen zit. Die van Apple zijn duurder maar ook een heel stuk degelijker. Daar heb ik dit soort dingen nog niet gezien.

Btw, het komt soms voor dat ze niet in de fabriek de adapter bij je Mac kunnen stoppen. Dan wordt ie naar het magazijn hier in het zuiden des landes gestuurd en daar samengevoegd met de bestelde adapter. Van daaruit wordt het allemaal naar jou gestuurd. Al met al blijft het allemaal binnen een verzendtijd van 2 weken dus zonder of met adapter maakt in dat opzicht niets uit. Die adapters kun je ook overal en nergens krijgen mocht je niet willen wachten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:38

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Deze had vrij goede reviews (en ook erg veel reviews) en hoger dan 1280x1024 gaan de beamers op mijn werk toch niet. Voor die enkele keer dat ik het wil gebruiken vind ik een iets minder degelijk exemplaar van €5,- prima :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo, hebben jullie ook nog tips om een Macbook Pro schoon te maken? Bedoel het scherm en de body van de laptop. Tips zijn altijd welkom:)
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gizz schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 15:06:
Ik weet even niet wat hij los bij Apple kost, maar bij webshops als dealextreme heb je zo'n adapter voor €5,- inclusief verzendkosten. Zelf zojuist ook besteld omdat alle beamers op mijn werk (middelbare school) allemaal via vga zijn aangesloten, ook de nieuwste digiborden :')

Dan maar een adaptertje voor vga. Elke keer een HDMI-kabel naar de beamer op het plafond spannen is ook weer zoiets..
Kun je doen maar als 't belangrijk is dat 't ding betrouwbaar is, zou ik gewoon een originele kopen. Die nepperds zijn naar mijn ervaring veel minder betrouwbaar dan echte.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 21:51:
Hallo, hebben jullie ook nog tips om een Macbook Pro schoon te maken? Bedoel het scherm en de body van de laptop. Tips zijn altijd welkom:)
Alvast bedankt.
Ik maak mijn rMBP gewoon schoon met het doekje dat Apple meegeleverd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 11:52
Gewoon 1x per week in de vaatwasser 8)7

Maar mocht je dat om de een of andere reden niet willen, het standaard doekje werkt idd prima, de grote stukken aluminium doe ik af en toe met een licht vochtig doekje en daarna weer droogwrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 20:17
Ik zit misschien te denken om een rMBP van 13" te kopen. Mijn huidige HP Elitebook heeft zijn beste tijd gehad na 4 jaar, en ik wil een compacter, lichter systeem met een lange accuduur terug. Eigenlijk is het enige wat qua hardware aan mijn eisen voldoet de rMBP maar ik zit nog wel met een aantal vragen waar hopelijk jullie wat antwoorden op hebben:
-Ik gebruik veel Matlab, Latex e.d. Deze zijn allemaal cross-platform, werkt dat voor OSX net zo goed als voor windows?
-Solidworks is niet voor Mac en is een vrij zwaar programma. Heeft iemand ervaring met het draaien van SW op OSX? Zo ja, hoe? Virtualisatie of Bootcamp?
-Zijn er dingen die ik enorm ga missen als ik van Windows af kom?
-Hoeveel ruimte is er over als je de 128GB SSD neemt?

En nog een laatste puntje, maar deze is misschien wat speculatief: Ik vrag me af of dat dit een goede tijd is om een MBP te kopen. Het is dat mijn laptop niet vooruit te branden is en ik het echt een beetje zat ben, maar ik zit alsnog te twijfelen om te wachten op Broadwell. Hebben jullie hier nog ideen over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
De MacBook Pro line-up is net een maand geleden geupdate, dus een update komt pas rond mid 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Cyleo schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:28:
Je zult een hoop dingen missen als kiespijn. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:06

OMX2000

By any means necessary...

Arthur-M. schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:35:
De MacBook Pro line-up is net een maand geleden geupdate, dus een update komt pas rond mid 2015.
Weet ik niet. Vaak gaat het hand in hand met de introductie van nieuwe Intel CPU's. En de laatste update was een minor "stille" update. Er zou zomaar een late 2014 update kunnen komen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Ik heb sinds kort een MacBook Pro Retina 13" 2014. Ik wil hier in de toekomst thuis waarschijnlijk een externe monitor op aansluiten.

Ik ben op dit moment ook in het bezit van een Dell Ultrasharp 20" met een native resolutie van 1680x1050. Al wil Ik deze wil graag vervangen voor een 24" model met een 1920x1200.

Maar nu komt het... De native resolutie van mijn MacBook is 2560x1600. De eerstvolgende geschaalde resolutie is 1680x1050. Heeft dit invloed op de beeld van de externe monitor? Oftewel, is het voor mij beter om bij de huidige Dell monitor te blijven, omdat daarbij de native resolutie van het scherm gelijk is aan de geschaalde resolutie van de MacBook. Of staan die twee los van elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De twee staan los van elkaar. Tenzij je op beide beelden hetzelfde wilt hebben maar ik denk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
Top! Dan hoef ik daar tenminste geen rekening mee te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy2003
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-09 07:42
Ik zit misschien te denken om een rMBP van 13" te kopen. Mijn huidige HP Elitebook heeft zijn beste tijd gehad na 4 jaar, en ik wil een compacter, lichter systeem met een lange accuduur terug. Eigenlijk is het enige wat qua hardware aan mijn eisen voldoet de rMBP maar ik zit nog wel met een aantal vragen waar hopelijk jullie wat antwoorden op hebben:
-Ik gebruik veel Matlab, Latex e.d. Deze zijn allemaal cross-platform, werkt dat voor OSX net zo goed als voor windows?
-Solidworks is niet voor Mac en is een vrij zwaar programma. Heeft iemand ervaring met het draaien van SW op OSX? Zo ja, hoe? Virtualisatie of Bootcamp?

En nog een laatste puntje, maar deze is misschien wat speculatief: Ik vrag me af of dat dit een goede tijd is om een MBP te kopen. Het is dat mijn laptop niet vooruit te branden is en ik het echt een beetje zat ben, maar ik zit alsnog te twijfelen om te wachten op Broadwell. Hebben jullie hier nog ideen over?
Ik zat (tot afgelopen vrijdag) in hetzelfde schuitje. Mijn Dell XPS 15 was na drie jaar (en een vervangen accu, moederbord en lader) echt aan vervanging toe.

Ik gebruik Solidworks regelmatig, we verwerken vooral STEP-files van klanten naar eigen plaatwerkuitslagen. Ik heb na wat lezen uiteindelijk de gok genomen en een MacBook Pro Retina 13" besteld met 8Gb en een 256Gb Hdd (aanbieding bij Coolblue t/m morgen volgens mij).

Eerste reactie: Dat had ik eerder moeten doen! De MacBook weegt de helft van de XPS en daar heb ik iedere dag een aantal keer plezier van.

Ik heb SolidWorks nu draaien via Parallels en dat loopt best goed. Ik heb net een STEP-file van 13 mb ingeladen en alles loopt redelijk soepel. Ik ga het vanavond via Bootcamp proberen, en verwacht dan een nog soepelere ervaring.

Of het voldoende is voor jou? Dat hangt echt af van het 3D werk wat je er mee gaat doen. Fotorealistische 3D renders met Photo 3D zullen wat minder gaan dan bij een systeem met een deticated GPU.

Wat betreft de HDD zou ik wel kiezen voor de 256Gb versie, ik denk dat je met 128Gb snel te kort komt.

Tesla Model S - www.voltic.nl Eerlijk over elektrisch rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prev
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-09 19:20
Even een kort vraagje. Sinds gisteren reageert Itunes op mijn MBP niet meer op de ''muziekknoppen''(f7/f8/f9). Op de buttons van de volumeregelaar wordt wel gereageerd. Weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:14
Safaci schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 23:38:
[...]

Oke, nu gebeurt het elke avond. Van 100% naar 2%. Dit is niet meer goed voor de batterij. Iemand enig idee wat dit veroorzaakt? In Activity Monitor kan ik niks geks vinden. De batterij loopt op een lineaire en constante wijze leeg. Zijn er andere manieren om er achter te komen wat de boosdoener is? De Macbook is dan meestal aangesloten op een extern scherm en een AD-converter via resp. HDMI en USB.

Mensen in dit Apple forum hebben er blijkbaar ook last van.

Edit: uit de logs blijkt dat ongeveer 4% per uur verloren gaat. Ik heb Power Nap maar uitgezet, want het schijnt dat dit de boosdoener is. Hopelijk werkt dit.

@hieronder: nee, gebruik geen Chrome.
Ik dacht dat het opgelost was door Power Nap uit te zetten. Helaas loopt de Macbook nog steeds leeg (wel minder snel?) in standby modus.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/24826741/got/Screen%20Shot%202014-09-01%20at%2015.00.39.png

Iemand nog ideeën hoe dit snel is op te lossen? Ik ga er vanuit dat dit een Mavericks probleempje is. Lees veel verhalen dat een reinstall werkt. Dan wacht ik wel nog even op Yosemite.

[ Voor 5% gewijzigd door Safaci op 01-09-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Bedankt. Renderen doe ik wel op mijn desktop, zolang ik nog maar met enig fatsoen de modellen kan aanpassen. Wat betreft de opslag: Ik vermoed ook dat 128GB krap is, maar vind de stap naar 256GB wel erg duur aangezien je er verder niets op vooruit gaat. Hoop het te kunnen overbruggen met een SD-kaartje voor wat grotere bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Cyleo schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:40:
[...]

Bedankt. Renderen doe ik wel op mijn desktop, zolang ik nog maar met enig fatsoen de modellen kan aanpassen. Wat betreft de opslag: Ik vermoed ook dat 128GB krap is, maar vind de stap naar 256GB wel erg duur aangezien je er verder niets op vooruit gaat. Hoop het te kunnen overbruggen met een SD-kaartje voor wat grotere bestanden.
Binnenkort komt er een korte 128 GB SD kaart uit van Transcend voor de 13" retina die niet uitsteekt:
http://www.transcend-info.com/apple/jetdrivelite/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Bekend schuitje. Studeer zelf Automotive op de HAN, waar ook SolidWorks etc gevraagd wordt.

Heb uiteindelijk gekozen om uit mijn macbook de ODD te halen en daar een 1TB schijf in te plaatsen. 200GB als Windows Partitie, 800GB als extra opslag voor mijn 256GB SSD met OS X.

Het is heerlijk om zowel windows als OS X op 1 systeem te hebben. Zolang SW nog niet op OS X draait moet het helaas op windows, maar het werkt zo uitstekend. Verwerken van flinke modellen gaat soepel, de renders duren wat langer maar hij komt er altijd uit _/-\o_

Gewoon doen!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 18:47

Quakie

quakelen

Mr.C4 schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:56:
[...]

Binnenkort komt er een korte 128 GB SD kaart uit van Transcend voor de 13" retina die niet uitsteekt:
http://www.transcend-info.com/apple/jetdrivelite/
Toevallig vandaag de 64 gig variant binnen.. met korting gekocht. De 128Gig versie is ind nog niet te krijgen...

Hij steekt inderdaad niet uit maar wel een rand zodat je hem zonder hulpmiddel los krijgt. Dat is het verschil met een nifty minidrive. Die heeft geen rand maar een klein hulpmiddel om hem los te krijgen.

64 gig is misschien krap, maar ik vermoed dat de 128 gig variant in begin dik boven de 100euro is.. Vind ik zelf iets te duur vandaar eerst maar de 64 Gig variant.. Ik ga mijn iPhoto bib er op draaien..snel zat voor, want hij haalt echt 60MB schrijven en 90MB lezen.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-09 09:35

4POX

Everybody is wired

RobV schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 22:35:
[...]

Je zult een hoop dingen missen als kiespijn. :D
Na al die jaren Apple mis ik nog steeds Winamp.

Onder Apple heb ik nog steeds geen player gevonden die zonder problemen een map van 300 GB kan laden en binnen enkele minuten gaat afspelen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Prev schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:40:
Even een kort vraagje. Sinds gisteren reageert Itunes op mijn MBP niet meer op de ''muziekknoppen''(f7/f8/f9). Op de buttons van de volumeregelaar wordt wel gereageerd. Weet iemand hier een oplossing voor?
VLC (of een ander media programma) nog draaien?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Quakie schreef op maandag 01 september 2014 @ 21:46:
[...]

Toevallig vandaag de 64 gig variant binnen.. met korting gekocht. De 128Gig versie is ind nog niet te krijgen...

Hij steekt inderdaad niet uit maar wel een rand zodat je hem zonder hulpmiddel los krijgt. Dat is het verschil met een nifty minidrive. Die heeft geen rand maar een klein hulpmiddel om hem los te krijgen.

64 gig is misschien krap, maar ik vermoed dat de 128 gig variant in begin dik boven de 100euro is.. Vind ik zelf iets te duur vandaar eerst maar de 64 Gig variant.. Ik ga mijn iPhoto bib er op draaien..snel zat voor, want hij haalt echt 60MB schrijven en 90MB lezen.
Ik zie bij bijvoorbeeld de 128Gb Jetdrive lite nu staan voor 94 euro bij de Bax shop. Vind ik nog wel meevallen.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 11:05
Was voor mij ook een reden om genoegen te nemen met 256 Gb in de 15". Tegen de tijd dat ik meer nodig heb zijn er vast grotere en snellere versies van die jetdrive tegen een geringe upgradeprijs.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Soepie schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 09:05:
[...]

Ik zie bij bijvoorbeeld de 128Gb Jetdrive lite nu staan voor 94 euro bij de Bax shop. Vind ik nog wel meevallen.
Is niet de 330 versie voor de 13 inch.. De SD ruimte daar minder groot tov andere macbook versies.
Ik heb de 64 gig versie van Bax shop en ze konden niet aan geven wanneer de 128 GB versie komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.C4
  • Niet online
Quakie schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 10:22:
[...]

Is niet de 330 versie voor de 13 inch.. De SD ruimte daar minder groot tov andere macbook versies.
Ik heb de 64 gig versie van Bax shop en ze konden niet aan geven wanneer de 128 GB versie komt..
De 330 versie is idd voor de 13 inch maar de 128 GB versie is pas geintroduceerd (eind augustus). Je zult dus even moeten wachten voordat die verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
Het lijkt me alleen wel sterk dat als alle 128Gb versies 94 euro zijn de 330 versie ineens een stuk duurder zou zijn.
Maar het kan natuurlijk wel...

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:01

Maduth

Probeersel

Advies/mening gevraagd bij deze, is het wijsheid om mijn Macbook Pro up te graden met een SSD of te verkopen?

- MacBook Pro 2010 [aug]
- I5 2.4
- 4 GIG
- 320 G Opslag
- Battery 87% [avg. 85-90]
- 15"

Wilde er een SSD van 500G indoen maar las op internet, dat ik mss nog wel een goede prijs kan vangen voor mijn Mac [550-750]. Dit bracht mij aan het twijfelen aangezien ik eigenlijk een 13" model wil hebben.

Zit er een wezenlijk verschil in?

Niks is zeker maar speelt door me hoofd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17-09 15:29
Maduth schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:21:
Advies/mening gevraagd bij deze, is het wijsheid om mijn Macbook Pro up te graden met een SSD of te verkopen?

- MacBook Pro 2010 [aug]
- I5 2.4
- 4 GIG
- 320 G Opslag
- 15"

Wilde er een SSD van 500G indoen maar las op internet, dat ik mss nog wel een goede prijs kan vangen voor mijn Mac [550-750]. Dit bracht mij aan het twijfelen aangezien ik eigenlijk een 13" model wil hebben.

Moeilijk te zeggen, ik zou persoonlijk voor verkopen gaan, en dan de 13" versie halen...
maar dat is vooral omdat 13" _/-\o_

het verschil van de i5 vorige versies en huidige versies qua batterij consumptie is ook wel een interessant punt, en natuurlijk retina.

Maar je zal dan wel even in de buidel moeten tasten voor de aanschaf van een nieuwe machine natuurlijk. en ik weet niet of je dat er voor over hebt ?

een SSD is in mijn ervaring tenminste altijd een leuke upgrade, en eventueel nog wat geheugen bij prikken voor die extra performance ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bapawe
  • Laatst online: 28-08 15:07
Maduth schreef op dinsdag 02 september 2014 @ 13:21:

- MacBook Pro 2010 [aug]
- I5 2.4
- 4 GIG
- 320 G Opslag
- 15"

Ik weet het waarschijnlijk vanavond te vertellen, ik heb precies dezelfde laptop zoals je hier boven beschrijft en die heb ik inmiddels verkocht en vanavond krijg ik mijn nieuwe 13 inch retina macbook pro 2014 binnen. Ik vond zelf ook 15 inch te groot en was ook aan het twijfelen om in mijn oude macbook een ssd te stoppen.

www.twitch.tv/bapawe | www.twitter.com/bapawe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:01

Maduth

Probeersel

Helemaal top dan... mag ik vragen voor hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
Cyleo schreef op maandag 01 september 2014 @ 16:40:
[...]

Ik adviseer je toch minimaal voor de 256GB te gaan. OSX is aardig lichtgewicht t.o.v. Windows, maar neemt toch ook de nodige GB's in (ik weet niet precies hoeveel) en na een zwik apps, wat werkdocumenten (ik begrijp dat je grafisch werk doet, dan werk je toch meestal met grote files?) en een beetje muziek/films verlang je al snel naar meer. Na afloop is het (bijna) niet meer te upgraden, dus je moet er de gehele levensduur van je Mac mee doen. En dat is LANG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
SublimnAll schreef op woensdag 03 september 2014 @ 08:55:
[...]

Ik adviseer je toch minimaal voor de 256GB te gaan. OSX is aardig lichtgewicht t.o.v. Windows, maar neemt toch ook de nodige GB's in (ik weet niet precies hoeveel) en na een zwik apps, wat werkdocumenten (ik begrijp dat je grafisch werk doet, dan werk je toch meestal met grote files?) en een beetje muziek/films verlang je al snel naar meer. Na afloop is het (bijna) niet meer te upgraden, dus je moet er de gehele levensduur van je Mac mee doen. En dat is LANG.
Could not agree more. Ik zelf heb daarom ook de 512Gb genomen. Helaas is er iets mis met mij, want ik heb nu nog maar 215Gb vrij. Ik ga maar weer eens opruimen denk ik.

http://www.chriswrites.co...-drive-space-in-mac-os-x/
http://guides.macrumors.com/Freeing_Up_Hard_Disk_Space

Er valt flink wat te halen als je even zoekt op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
RobV schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:11:
[...]

Could not agree more. Ik zelf heb daarom ook de 512Gb genomen. Helaas is er iets mis met mij, want ik heb nu nog maar 215Gb vrij. Ik ga maar weer eens opruimen denk ik.

http://www.chriswrites.co...-drive-space-in-mac-os-x/
http://guides.macrumors.com/Freeing_Up_Hard_Disk_Space

Er valt flink wat te halen als je even zoekt op het internet.
Ik ben hier ook voor 256 gegaan... spijt wil ik het niet noemen, maar als ik had geweetn dat mijn macbook Pro zo goed zou gaan bevallen, dan had ik ook zeker de 512 GB ssd genomen.

256 wordt echt TE snel krap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Ik ben zelf nog steeds "zoekende" naar een juist workflow..

Tot nu toe heb ik alles extern op een NAS staan maar ik irriteer me mateloos aan de vertragingen (wifi, netwerk protocol etc)

Setup tot aan gisteren:
iTunes media op de NAS
Lightroom foto bestanden op de NAS
Overige fotos op de NAS

Vanaf gisteravond:
iTunes op JetDrive (SD card) Ik wil zeg maar mijn verzameling op de NAS houden en de iTunes bib compact maken zodat ik na een tijdje een mooi overzicht heb van muziek wat ik echt leuk vind om zo mijn iPhone goed te voeden met mijn muziek... Mocht ik toch de muziek willen afspelen van mijn NAS heb ik daar audiostation nodig.. of een 3th party app..

Sinds gisteren ook weer met iPhoto begonnen. Dit staat ook op de JetDrive. Zelfde principe. Ik wil dit compact gaan maken met alleen maar fotos die ik echt mooi / leuk vind. En dit ook gaan voeden aan mijn iPhone.

Volgende stap is om een werkfolder / setup te maken voor Lightroom zodat ik snelheid van SSD heb. En vervolgens archiveren op de NAS en beste fotos te importeren in iPhoto.

Ik merk gewoon dat ik steeds meer data krijg en daardoor steeds minder er mee doe. Vandaar omschakeling van extern naar deels lokaal.. Waarschijnlijk krijg ik ook dadelijk het gevoel had ik maar een 512Gig SSD genomen. Tot nu toe is mijn SSD 50% leeg (256GB variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 14:31

_Christiaan_

Master of SOG

Xantios schreef op woensdag 03 september 2014 @ 09:52:
[...]

Ik ben hier ook voor 256 gegaan... spijt wil ik het niet noemen, maar als ik had geweetn dat mijn macbook Pro zo goed zou gaan bevallen, dan had ik ook zeker de 512 GB ssd genomen.

256 wordt echt TE snel krap
Dit wil ik toch ff in een ander perspectief zetten. Het ligt er echt maar net aan wat je ermee doet. Ik heb ook 256 gig en ik heb er ruim voldoende aan. Ik heb 27 GB aan muziek, 30 GB aan documenten en 5 GB aan afbeeldingen (heb wel 40 GB aan oude afbeeldingen op een externe schijf). Daarnaast heb ik nog een windows partitie van 70 GB. En natuurlijk nog wat programma's (MS Office, Logic Pro, Adobe Illustrator, Maple, Matlab, en daar houdt het wel een beetje mee op)

Op een externe schijf zet ik alle films, backups, disc images, Logic Pro content, etc.

Mn mac partitie houdt dan continu ongeveer 75 GB vrij, die heeeel langzaam aangroeit (vooral aan afbeeldingen en muziek). Af en toe moet je natuurlijk wel even opruimen (oude downloads deleten etc.), maar dit blijf je altijd houden.

Wat ik iedereen wil adviseren bij de keuze van de schijf: kijk van tevoren even hoeveel je gaat verbruiken. Dit is voor iedereen anders.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:08
_Christiaan_ schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:29:
[...]

Dit wil ik toch ff in een ander perspectief zetten. Het ligt er echt maar net aan wat je ermee doet. Ik heb ook 256 gig en ik heb er ruim voldoende aan. Ik heb 27 GB aan muziek, 30 GB aan documenten en 5 GB aan afbeeldingen (heb wel 40 GB aan oude afbeeldingen op een externe schijf). Daarnaast heb ik nog een windows partitie van 70 GB. En natuurlijk nog wat programma's (MS Office, Logic Pro, Adobe Illustrator, Maple, Matlab, en daar houdt het wel een beetje mee op)

Op een externe schijf zet ik alle films, backups, disc images, Logic Pro content, etc.

Mn mac partitie houdt dan continu ongeveer 75 GB vrij, die heeeel langzaam aangroeit (vooral aan afbeeldingen en muziek). Af en toe moet je natuurlijk wel even opruimen (oude downloads deleten etc.), maar dit blijf je altijd houden.

Wat ik iedereen wil adviseren bij de keuze van de schijf: kijk van tevoren even hoeveel je gaat verbruiken. Dit is voor iedereen anders.
Laten we hier niet de zoveelste discussie over voeren aangezien het een puur persoonlijke kwestie is.

Wel durf ik te stellen dat 128gb te krap is als je de macbook van plan bent een aantal jaren te gebruiken.

Zelf heb ik ook 256gb, prima voor mij maar ik heb dan ook nog een desktop met 3tb aan opslag, het ligt er dus net maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy2003
Ik zou zeker gaan voor 256Gb. Als je SolidWorks gaat gebruiken wil je voor de zwaardere samenstellingen toch een Windows installatie draaien via Bootcamp. Je bent dan al snel 50Gb kwijt. Dat is al 40% van je totale opslagruimte als je voor een 128Gb schijf kiest, en dan houd ik even geen rekening met de ruimte die OSX inneemt.

[ Voor 64% gewijzigd door Quincy2003 op 03-09-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Scrtz schreef op woensdag 03 september 2014 @ 11:42:
[...]

Laten we hier niet de zoveelste discussie over voeren aangezien het een puur persoonlijke kwestie is.

Wel durf ik te stellen dat 128gb te krap is als je de macbook van plan bent een aantal jaren te gebruiken.

Zelf heb ik ook 256gb, prima voor mij maar ik heb dan ook nog een desktop met 3tb aan opslag, het ligt er dus net maar aan.
Nou ja, ik zit ook in een dergelijke situatie. Ik heb een desktop en een fileserver thuis staan. Lokaal heb ik dus vrij weinig nodig, op de files waar ik op dat moment aan werk na. Nu ben ik een student Systems and Control, dus dat zijn Matlab/Solidworks/Latex bestandjes. Allemaal niet heel groot (die programma's daarintegen wel). Muziek wordt gestreamed, films staan op Plex (server), foto's bewerk ik op een desktop. Ik heb op dit moment een Windows laptop van 250GB, waarvan 80 vrij en een flink aantal games geinstalleerd die ik niet meer speel.

Ik denk het dus wel te kunnen redden met 128 GB, mogelijk i.c.m. een SD-kaartje. Die upgrade naar 256 GB voor €200,- vind ik namelijk wel erg stevig.

Nog een laatste vraag (denk namelijk wel dat een MBPr gaat komen): Waar raden jullie aan hem te bestellen? MediaMarkt biedt namelijk 2 jaar garantie, Apple studentenkorting en er zijn nog een handjevol sites die vrij goedkoop zijn. Nog een goede tip die ik even moet bekijken?

Edit:
Quincy2003 schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:16:
[...]

Ik zou zeker gaan voor 256Gb. Als je SolidWorks gaat gebruiken wil je voor de zwaardere samenstellingen toch een Windows installatie draaien via Bootcamp. Je bent dan al snel 50Gb kwijt. Dat is al 40% van je totale opslagruimte als je voor een 128Gb schijf kiest, en dan houd ik even geen rekening met de ruimte die OSX inneemt.
Mm, bootcamp is idd wel een puntje waarmee het krap gaat worden. Wordt dat geheugen dynamisch toegewezen of moet je er een partitie voor maken? Anders hakt dat er wel flink in.

[ Voor 18% gewijzigd door Cyleo op 03-09-2014 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Cyleo schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:18:
[...]

Nou ja, ik zit ook in een dergelijke situatie. Ik heb een desktop en een fileserver thuis staan. Lokaal heb ik dus vrij weinig nodig, op de files waar ik op dat moment aan werk na. Nu ben ik een student Systems and Control, dus dat zijn Matlab/Solidworks/Latex bestandjes. Allemaal niet heel groot (die programma's daarintegen wel). Muziek wordt gestreamed, films staan op Plex (server), foto's bewerk ik op een desktop. Ik heb op dit moment een Windows laptop van 250GB, waarvan 80 vrij en een flink aantal games geinstalleerd die ik niet meer speel.

Ik denk het dus wel te kunnen redden met 128 GB, mogelijk i.c.m. een SD-kaartje. Die upgrade naar 256 GB voor €200,- vind ik namelijk wel erg stevig.

Nog een laatste vraag (denk namelijk wel dat een MBPr gaat komen): Waar raden jullie aan hem te bestellen? MediaMarkt biedt namelijk 2 jaar garantie, Apple studentenkorting en er zijn nog een handjevol sites die vrij goedkoop zijn. Nog een goede tip die ik even moet bekijken?

Edit:

[...]

Mm, bootcamp is idd wel een puntje waarmee het krap gaat worden. Wordt dat geheugen dynamisch toegewezen of moet je er een partitie voor maken? Anders hakt dat er wel flink in.
Bij de mediamarkt in duitsland zijn mac's ook een flink stuk goedkoper. Verschil is meer dan 100 euro.
Garantie moet dan denk ik wel via apple of je moet weer terug naar duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy2003
Die twee jaar garantie van de MediaMarkt zijn gewoon de standaard consumentengarantie. Die heb je altijd, of je de MacBook nu bij de MM, Apple, Dixons of CoolBlue koopt.
Dat is echt een separate partitie. Het kan ook via een virtuele machine met Parallels of VMWare, maar dan deel je dus alle resources en dat merk je met grote samenstellingen wel in SolidWorks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
Ik draai hier bootcamp eigenlijk alleen voor m'n spelletjes. ( UT2004, CoD:MW2 en RCT(2))
en dat trekt al best een stuk disk ruimte aan gort.

Verder heb ik als web-dev nog best wel het nodige aan storage door afbeelding en met het huidige project product-foto's. dat gaat dus best hard.

Maar na jullie tips hierboven eens gekeken naar zo'n mooi verzonken SD kaartje.

Hoe zijn de snelheden hier?
kan ik er bijvoorbeeld fatsoenlijk audio vanaf streamen? en/of video?

Ik denk dat je met 256GB aan SSD over het algemeen inderdaad best lekker zit, maar als je echt VEEL data mee wilt slepen wordt het (mogelijk) wat krapjes :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Psycho_Mantis schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:23:
[...]

Bij de mediamarkt in duitsland zijn mac's ook een flink stuk goedkoper. Verschil is meer dan 100 euro.
Garantie moet dan denk ik wel via apple of je moet weer terug naar duitsland.
Apple-laptops hebben een jaar wereldwijde garantie via Apple. Voor de normale consumentengarantie (bijvoorbeeld na het eerste jaar) moet je bij de verkoper zijn. Maar de Duitse toetsenborden hebben wel een QWERTZ-indeling.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:14

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Canaria schreef op woensdag 03 september 2014 @ 13:52:
[...]

Apple-laptops hebben een jaar wereldwijde garantie via Apple. Voor de normale consumentengarantie (bijvoorbeeld na het eerste jaar) moet je bij de verkoper zijn. Maar de Duitse toetsenborden hebben wel een QWERTZ-indeling.
Oja :+

Voor een Mac Mini of iMac zou het dan niet uitmaken natuurlijk, maar bij een Macbook kan je natuurlijk het toetsenbord niet vervangen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperclowntje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 21:58
@ Cyleo,

Ik heb uitgezocht voor je:

Apple macbook pro 13inch retina (2014)

Apple student: 1437,48 euro (+70 euro applestore tegoed)
Trendy computers (goedkoopste hier op tweakers.net) 1428,98 euro

Dus ik zou in jou geval voor de apple student shop gaan, koop je er bijv. een magic mouse bij.. Nadeel is wel... Bon krijg je pas na bestelling dus je moet eerst macbook bestellen en dan pas de muis bestellen.

Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SublimnAll
  • Laatst online: 24-05-2023
Sowieso nog een aardige tip nu we het toch over toetsenborden hebben: ik vind de US-international layout significant fijner werken dan de NL layout. Ik vind onder andere de enter-knop een betere plaats te hebben.

Als dit belangrijk voor je is, ontkom je er bijna niet meer aan om hem gewoon bij Apple zelf te bestellen, dan kun je het op de website zelf instellen welke toetsenbordlayout je wilt. En ook welke upgrades je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy2003
Opperclowntje schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:21:
@ Cyleo,

Dus ik zou in jou geval voor de apple student shop gaan, koop je er bijv. een magic mouse bij.. Nadeel is wel... Bon krijg je pas na bestelling dus je moet eerst macbook bestellen en dan pas de muis bestellen.
Vorige week was de 13 RetinaPro bij de MediaMarkt € 1399,-, maar wellicht was dit een actie. Ik heb mijn RetinaPro vorige week bij CoolBlue gehaald voor ditzelfde bedrag en deze actie liep tot en met gisteren. Bij de MediaMarkt heb ik de verkoper niet horen zeggen dat die prijs tijdelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Opperclowntje schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:21:
@ Cyleo,

SublimnAll schreef op woensdag 03 september 2014 @ 14:21:
Sowieso nog een aardige tip nu we het toch over toetsenborden hebben: ik vind de US-international layout significant fijner werken dan de NL layout. Ik vind onder andere de enter-knop een betere plaats te hebben.

Als dit belangrijk voor je is, ontkom je er bijna niet meer aan om hem gewoon bij Apple zelf te bestellen, dan kun je het op de website zelf instellen welke toetsenbordlayout je wilt. En ook welke upgrades je wilt.
De combinatie van deze maakt dat ik het waarschijnlijk via apple ga bestellen dan. NL layout trek ik echt heel slecht.

Bedankt voor de hulp in ieder geval. Ik ga er nog een nachtje over slapen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cyleo op 03-09-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
wat ik nog even kwijt wilde over de 512gb: als je veel ruimte hébt, dan gebruik je het ook. Zo heb ik bijv. blind gewoon álle Logic Pro content en sample packs gedownload terwijl ik er zelden van gebruik. Trashcan leeg ik nooit en ook de downloads folder zit best vol. Ik heb nog een 2-tal VM's liggen en oude raw photo's. Ook laat ik gehuurde HD films gewoon staan (terwijl ze toch verlopen zijn), dus we praten hier van een luxeprobleem.

Ik had hiervoor een 128gb MBA en die zat écht nokkie vol. Ik weiger echter om €2000 aan een laptop te besteden en dan te beknibbelen op schijfruimte waardoor je toch met een usb-drive loopt te slepen. Dat is net als een vakantie naar Australie boeken en dan zeggen "niet meer dan 1 biertje want de reis was al duur genoeg!". Vandaar de €'s extra geinvesteerd voor een flinke bak headroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

RobV schreef op woensdag 03 september 2014 @ 15:54:
wat ik nog even kwijt wilde over de 512gb: als je veel ruimte hébt, dan gebruik je het ook. Zo heb ik bijv. blind gewoon álle Logic Pro content en sample packs gedownload terwijl ik er zelden van gebruik. Trashcan leeg ik nooit en ook de downloads folder zit best vol. Ik heb nog een 2-tal VM's liggen en oude raw photo's. Ook laat ik gehuurde HD films gewoon staan (terwijl ze toch verlopen zijn), dus we praten hier van een luxeprobleem.

Ik had hiervoor een 128gb MBA en die zat écht nokkie vol. Ik weiger echter om €2000 aan een laptop te besteden en dan te beknibbelen op schijfruimte waardoor je toch met een usb-drive loopt te slepen. Dat is net als een vakantie naar Australie boeken en dan zeggen "niet meer dan 1 biertje want de reis was al duur genoeg!". Vandaar de €'s extra geinvesteerd voor een flinke bak headroom.
Ook mijn overweging. Ik had hiervoor een laptop met 128GB SSD en daar had ik een SD-kaartje in van 64GB voor mijn iTunes library en foto's. Bij elkaar een kleine 60 GB en toen kwam ik op het punt dat het SD-kaartje vol was en op de SSD nog wel 40 GB vrij was. Grotere SD-kaartjes waren er toen nog niet.
Aangezien Apple van monolitische library's houdt, heb je dus te maken met grote repositories die je niet simpel over twee disken verspreidt.

Verder vond ik het gewoon onhandig om meerdere (logische) disken of partities te hebben en me de hele tijd te moeten bezighouden met bestandsbeheer. Dat gaat ook tegen de Apple-filosofie in.

Nu heb ik 512 GB in mijn MacBook en daar past alles op: muziek, foto's, 3 VM's, de belangrijkste iso's/dmg's en een Boot Camp-partitie van 128 GB.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Nog even over dat toetsenbord:
Als je blind kan typen hoef je helemaal geen QWERTY toetsenbord te hebben. Je kan in systeemvoorkeuren gewoon de invoerbron veranderen naar Nederlands en dan heb je gewoon een QWERTY toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Wat is trouwens het verschil met het nederlandse toetsenbord en het internationale. Op de apple site vind ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/keyboards/dutch_notebook.png
Nederlands

Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/content/dam/edam/applecare/images/en_US/keyboards/en_international_notebook.png
International

Bron

Lijkt hetzelfde toch?

Edit:Ah, nvm, ik moet de US hebben. Die heeft de enter balk en de \ boven de enter zoals ik gewend ben ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Cyleo op 03-09-2014 23:13 ]

• Opperclowntje
Beide plaatjes zijn identiek??? Ik zie geen verschil in de enter.

Edit; 'Dutch' en 'International English' zijn het zelfde. US (die dan weer niet erbij staat) heeft een horizontale enter met het '\' teken erboven.

[ Voor 88% gewijzigd door Opperclowntje op 04-09-2014 09:32 ]

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Euroteken op de 2 :)

• Opperclowntje
Ok dat is dan het enige verschil... Dus dan zou ik gewoon lekker voor NL gaan, die wordt ook meteen opgestuurd want zodra je iets aanpast in de apple bestelling gaat de levertijd met weken omhoog.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik heb ook een INTL toetsenbord op mijn rMBP, maar de magic keyboard die ik cadeau kreeg is gewoon NL. En aangezien ik 93% in clamshell werk zit ik effectief altijd op de NL te werken. Nou daar wen je gewoon aan en is volgens mij een beetje lood om oud ijzer. Wat ik als linkspoot eigenlijk als enige mis is een CTRL-toets aan de rechterkant. Maar ik geloof dat dat bij alle Apple keyboards zo is.

• Quakie

Quakie

quakelen

Is zo persoonlijk dat je dat niet kan zeggen... Tijdens mijn iMac periode had ik een NL versie toetsenbord.
Nooit meer, als je blind tikt maar niet hele teksten dagelijks tikt went het bij mij gewoon niet... Ik zat continue net naast de enter.. Het moet voor mij gewoon prettig tikken voor die keren dat ik wel lang tik...

Op mijn werk heb ik bijv een gebogen toetsenbord (microsoft ego 4000 versie geloof ik). Die zou ik ook weer niet zo snel opgegeven voor een standaard toetsenbord.. Als je beetje gevoelig bent qua vingers, polzen dan zou ik het niet blind er maar vanuit gaan dat je er wel aan went...

Het is je eerste aanraking met je apparaat en bepaald daarom je beleving. Ik wacht graag 2 weken om dan een US layout macbook te ontvangen...

• Mr.C4
  • Niet online
Ik ben ook voor de US keyboard indeling gegaan. Met mijn kleine handen is het makkelijker om zo bij de enter en de linker shift te komen. Enige nadeel tov de NL indeling is dat je een shift moet gebruiken voor de euro teken en dat de euro teken niet op de keyboard staat maar zovaak gebruik ik die toch niet.

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 20:26
Ik ben ook een groot voorstander van het US toetsenbord. Heb mijn 13" mid 2014 op een zondag besteld en vrijdag had ik 'm in huis.

Ik heb de indeling van NL en Internationaal Engels nooit begrepen. Wat is het voordeel van een kleine shift aan de linkerkant / de extra toets naast de linker shift? Wat is het voordeel van een smalle verticale entertoets?

Zie hier een duidelijke afbeelding met de verschillen: http://cdn1.mediadevil.co...K_EU_Keyboard_Layouts.jpg (bovenste toetsenbord is dus ook gelijk aan de NL)

[ Voor 6% gewijzigd door martijn007 op 04-09-2014 11:46 ]

• Opperclowntje
Ik ben even gaan zoeken, maar het lijkt wel Apple de enige is die afwijkt van de US standaard. Als je bijvoorbeeld naar de laatste best buys kijkt hier op tweakers zie je alleen maar US standaard toetsenborden op laptops (horizontale enter) Mijn oude laptop heeft ook gewoon US standaard.

• Quakie

Quakie

quakelen

Het is maar hoe je het bekijkt. je zou kunnen zeggen dat iedereen afwijkt want we leven niet in de US..
Apple levert blijkbaar de EU (NL) standaard versie ipv wat gebruikelijk is bij andere fabrikanten.. De US variant..

Als ik apple was zou ik onderzoeken wat mensen liever hebben en dan het proces wijzigingen.
Standaard US wil je NL versie kan het ook maar moet je langer wachten. En dit voor alle verkooppunten..
Ik denk dat het ook kosten bespaart aangezien de verzendkosten voor de koper gratis zijn..

• Cyleo
Bedankt voor de hulp. Heb hem besteld, uiteindelijk toch voor de 256GB versie gegaan. Hopelijk komt die snel ;)

Op de website van Apple staat nu wel al 10 min: Actie vereist: In afwachting van betaling, terwijl ik toch echt net met iDeal heb betaald. Hopelijk komt hij er vandaag nog door ;)

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:08
Cyleo schreef op donderdag 04 september 2014 @ 18:43:
Bedankt voor de hulp. Heb hem besteld, uiteindelijk toch voor de 256GB versie gegaan. Hopelijk komt die snel ;)

Op de website van Apple staat nu wel al 10 min: Actie vereist: In afwachting van betaling, terwijl ik toch echt net met iDeal heb betaald. Hopelijk komt hij er vandaag nog door ;)
Ja duurt even bij Apple, heel apart.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bedankt voor de hulp. Heb hem besteld, uiteindelijk toch voor de 256GB versie gegaan.
Toppie. Gefeliciteerd met je aankoop. Die betaling komt ook wel goed. En anders even belletje, daar zitten ze voor.

• Quincy2003

Proficiat met je aankoop, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met SolidWorks op je MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asndrag0n
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-09 16:55
ik heb mijn monitor aangesloten op mijn macbook, maar krijg geen beeld. De monitor heeft een vga ingang en die is weer aangesloten op een adapter van vga naar dvi en dat is weer aangesloten op een dvi naar thunderbolt adapter. Waar zit het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Vanuit Thunderbolt is de DVI digitaal. waarschijnlijk heb je een monitor met analoge vga (DVI-D <> DVI-A)

[ Voor 17% gewijzigd door RobV op 05-09-2014 09:26 . Reden: herformulering ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asndrag0n
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-09 16:55
Zal een adapter van vga naar mini display port het probleem oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn007
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-09 20:26
asndrag0n schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 09:53:
Zal een adapter van vga naar mini display port het probleem oplossen?
Zo'n adapter zal het probleem inderdaad oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Ben een paar dagen met mijn nieuwe rMBP 15 aan het spelen en ik vind het scherm vrij donker, ik moet de brightness maximaal zetten om niet het idee te krijgen dat mijn scherm 'gedimd' wordt. Hebben meer mensen dit?

[ Voor 0% gewijzigd door Douwe63 op 05-09-2014 20:11 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

Douwe63 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 13:58:
Ben een paar dagen met mijn nieuwe rMBP 15 aan het spelen en ik vind het scherm vrij donker, ik moet de brightness maximaal zetten om niet het idee te krijgen dat mijn scherm 'gedimd' wordt. Hebben meer mense dit?
Ik vind de standaard instellingen prima, op maximaal gaat hij zo goed als nooit. Er zijn mensen die zich ergeren aan het dimmen wanneer het omgevingslicht laag is, heb je het hier over?

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJFS
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-09 21:30
Ik ben nu zo'n 4 weken in het bezit van een mid 2014 13" Macbook Pro instap model, maar ik vind de teruggang van de batterij capaciteit wel erg snel gaan.
Op mijn vorige Macbook Pro 15" uit 2009 begon de capaciteit ten eerste boven de 100% en daarnaast zat ik na 2 jaar nog steeds rond de 99%.

Nu heb ik met deze nieuwe Macbook Pro na 30 cycles al minder dan 95% van de capaciteit, dat is toch al bijna een half uur minder batterij duur.
Hebben jullie ook deze ervaring met het 2014 model? Of was ik verwend met mijn 2009 Macbook Pro?

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/33nw18w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

JJFS schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:18:
Ik ben nu zo'n 4 weken in het bezit van een mid 2014 13" Macbook Pro instap model, maar ik vind de teruggang van de batterij capaciteit wel erg snel gaan.
Op mijn vorige Macbook Pro 15" uit 2009 begon de capaciteit ten eerste boven de 100% en daarnaast zat ik na 2 jaar nog steeds rond de 99%.

Nu heb ik met deze nieuwe Macbook Pro na 30 cycles al minder dan 95% van de capaciteit, dat is toch al bijna een half uur minder batterij duur.
Hebben jullie ook deze ervaring met het 2014 model? Of was ik verwend met mijn 2009 Macbook Pro?

[afbeelding]
Wat zegt de health na een calibratie ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Douwe63 schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 13:58:
Ben een paar dagen met mijn nieuwe rMBP 15 aan het spelen en ik vind het scherm vrij donker, ik moet de brightness maximaal zetten om niet het idee te krijgen dat mijn scherm 'gedimd' wordt. Hebben meer mense dit?
Het scherm is inderdaad niet echt "fel" te noemen, in een goed verlichte ruimte moet hij al op maximaal staan voor normaal gebruik. Heb er nog niet buiten op gewerkt, maar vrees dat je dan echt tekort gaat komen aan helderheid.

Zodra ik hem zelf in de huiskamer of op kantoor met redelijk veel daglicht gebruik staat hij altijd op max, zet ik hem 2 stapjes lager lijkt het al echt donker. (En ik ben iemand die de backlight van zijn tv op 10 van 100 heeft staan, dus niet gewend aan felle schermen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Sorki schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:07:
[...]

Ik vind de standaard instellingen prima, op maximaal gaat hij zo goed als nooit. Er zijn mensen die zich ergeren aan het dimmen wanneer het omgevingslicht laag is, heb je het hier over?
Ik vind hem bij mijn rMBP 13 (late 2013) super goed werken.. dit was niet het geval met mijn Air uit 2011.
Maar dit is niet precies wat hij bedoelt. Als je omgevingslicht weinig is gaat je brightness naar beneden..
Als je erna zelf hoog zet zou de mac gewoon naar zijn maximale stand moeten gaan gaan. Ongeacht omgevingslicht. Dus de vraag is nu meer hoe is je omgevingslicht? Is dit even licht als buiten?

Bij een normaal verlicht huiskamer zou je inderdaad niet aan het maximale moeten zitten. Dat zou je veel te licht moeten vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
JJFS schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:18:

[afbeelding]
Maak een genius afspraak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Quakie schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 14:44:
[...]

Ik vind hem bij mijn rMBP 13 (late 2013) super goed werken.. dit was niet het geval met mijn Air uit 2011.
Maar dit is niet precies wat hij bedoelt. Als je omgevingslicht weinig is gaat je brightness naar beneden..
Als je erna zelf hoog zet zou de mac gewoon naar zijn maximale stand moeten gaan gaan. Ongeacht omgevingslicht. Dus de vraag is nu meer hoe is je omgevingslicht? Is dit even licht als buiten?

Bij een normaal verlicht huiskamer zou je inderdaad niet aan het maximale moeten zitten. Dat zou je veel te licht moeten vinden.
Net nog eens gechecked en hier een mid-2014 15" die moet toch echt op max, of een stap daaronder, staan in zelfs een licht verduisterde kamer.

Pagina: 1 ... 68 ... 128 Laatste