ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Wel door een hele aardige medewerker geholpen.
[ Voor 20% gewijzigd door Tricq op 14-08-2014 21:52 ]
Verwijderd
Ah ja ik heb ook aan de TU gestudeerd! Ik vond het overdreven dat ze die laptop van hun zo aanbevolen. Ik heb me prima gered met een zelfde soort laptop, voor een lagere prijs. Wellicht is het wel handiger om Windows te hebben, maar dat kan ook draaien op een Mac natuurlijk. Ik weet niet zo goed wat WB is (werktuigbouwkunde?), maar misschien bedoel je dat AutoCAD beter draait op een Windows. Ik studeer zelf bouwkunde en moet ook AutoCAD gebruiken, maar veel mede studenten hebben een Mac. Draait meestal gewoon soepel! Dus ik zou tegen die tijd even proberen hoe ver je komt met je Mac! Ik ga morgen mijn rMBP ophalen dus begrijp je happiness haha. Jippieeeeee!maus schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 17:49:
[...]
He bedankt voor het meedenken hoor![]()
Oud laptopje gaat niet werken ben ik bang.. moet dit jaar veel bezig met photoshop/indesign en video's bewerken en als ik ergens niet tegen kan zijn trage laptops daarbij![]()
Denk dat ik Wb wil gaan doen aan de TUDelft straks, en uit mensen die ik al gesproken heb blijkt dat macbooks gewoon minder makkelijk werken bij die studie (niet onmogelijk natuurlijk..).
Volgens mij inmiddels een hele mooie oplossing gevonden, vandaag op advies van WWAS de basis rMBP 15" gekocht (via speciale actie op school met studentenkorting, dus voor 1825,89) en pappie en mammie willen hem t.z.t. tegen de dan geldende 2e hands waarde wel overkopen![]()
Nu dus al 100x m'n mail gecheckt om te kijken of hij al verstuurd is, want als het goed is komt hij morgen![]()
Bedankt voor de hulp!
Ik heb een late 2013 rMBP 13" (twee maanden oud), maar ik onderken de problemen die je beschrijft: de machine wordt ongelooflijk warm (ik heb nog geen iStat geprobeerd) tijdens het afspelen van video op youtube, maar ook tijdens het afspelen van muziek via SoundCloud. Dit gebeurt echter alleen tijdens het bufferen van het nummer: tijdens dit proces gaat de % CPU van firefox en/of Safari naar 100% (gemeten met Activity Monitor). Sinds de ontwikkeling van de MMX instructieset in de jaren 90 mag dit eigenlijk niet meer voorkomen bij het afspelen van muziek vind ik. Na het bufferen valt de CPU usage terug naar een paar procent, en neemt de hitte-ontwikkeling ook af. Bij andere taken zoals browsen blijft de CPU wel rond de 2%. Ook presteert de CPU zoals verwacht bij het doen van veel berekeningen (voor het werk). Ik vermoed daarom dat het een bug is in de wireless driver? Ik heb sowieso af en toe wireless connectie problemen met deze laptop: na het transferren van veel data wordt de verbinding soms trager of valt weg.sww89 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 00:10:
Excuus voor de lange post, het typte zo lekker weg![]()
Mijn vragen voor de Tweakers die in het bezit zijn van een 15" met of zonder Nvidia GT 750m (of 650m):
1. Hoe bevalt bij jullie de 15" in het dagelijkse gebruik, ook bij de wat intensievere taken in OS X en Windows?
2. Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen, of juist niet. is dit gedrag 'normaal'?
Aan de andere kant heb ik heb dezelfde hitte en CPU (i.e. 100% CPU) problemen als ik aan het skypen ben of als ik google hangouts videochat gebruik. Dat zou weer veronderstellen dat de iGPU het probleem is. Betreffende iGPU is bovendien niet krachtig genoeg voor het ondersteunen van de resolutie van het LCD paneel (waarvan de kleurreproductie en helderheid dan wel weer goed is). Het feit dat ik een hogere-dan-standaard resolutie heb ingesteld (looks like 1440x900) zou hier bij mij het probleem kunnen zijn. De laptop wordt bijna onbruikbaar op de hoogste resolutie.
Al met al heb ik gemengde gevoelens jegens het apparaat, zeker gezien de prijs. Overall heb ik het gevoel dat mijn 13" tweedehands Dell Latitude uit begin 2012 beter presteert (al heeft die een beroerd touchpad en scherm).
Maak je hierbij gebruik van de HTML 5 player of van Flash voor Soundcloud. Flash is sowieso een ramp qua resources. Ik zou het in Chrome proberen en/of de HTML 5 widget.DwarV schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:48:
[...]
Ik heb een late 2013 rMBP 13" (twee maanden oud), maar ik onderken de problemen die je beschrijft: de machine wordt ongelooflijk warm (ik heb nog geen iStat geprobeerd) tijdens het afspelen van video op youtube, maar ook tijdens het afspelen van muziek via SoundCloud. Dit gebeurt echter alleen tijdens het bufferen van het nummer: tijdens dit proces gaat de % CPU van firefox en/of Safari naar 100% (gemeten met Activity Monitor). Sinds de ontwikkeling van de MMX instructieset in de jaren 90 mag dit eigenlijk niet meer voorkomen bij het afspelen van muziek vind ik. Na het bufferen valt de CPU usage terug naar een paar procent, en neemt de hitte-ontwikkeling ook af. Bij andere taken zoals browsen blijft de CPU wel rond de 2%. Ook presteert de CPU zoals verwacht bij het doen van veel berekeningen (voor het werk). Ik vermoed daarom dat het een bug is in de wireless driver? Ik heb sowieso af en toe wireless connectie problemen met deze laptop: na het transferren van veel data wordt de verbinding soms trager of valt weg.
Aan de andere kant heb ik heb dezelfde hitte en CPU (i.e. 100% CPU) problemen als ik aan het skypen ben of als ik google hangouts videochat gebruik. Dat zou weer veronderstellen dat de iGPU het probleem is. Betreffende iGPU is bovendien niet krachtig genoeg voor het ondersteunen van de resolutie van het LCD paneel (waarvan de kleurreproductie en helderheid dan wel weer goed is). Het feit dat ik een hogere-dan-standaard resolutie heb ingesteld (looks like 1440x900) zou hier bij mij het probleem kunnen zijn. De laptop wordt bijna onbruikbaar op de hoogste resolutie.
Al met al heb ik gemengde gevoelens jegens het apparaat, zeker gezien de prijs. Overall heb ik het gevoel dat mijn 13" tweedehands Dell Latitude uit begin 2012 beter presteert (al heeft die een beroerd touchpad en scherm).
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Je beschrijft hier dus in alles zo ongeveer het probleem 'Adobe Flash'. Skype maakt er gebruik van, YouTube maakt er gebruik van en SoundCloud player maakt er gebruik van. Flash is berucht slecht en een (enorme) warmteontwikkelaar op de Mac. Ik heb de 15" high-end en ook hier wil hij bij Flash nogal eens gaan blazen. HTML5 instellen in YouTube en klaar is kees, scheelt enorm.DwarV schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 22:48:
[...]
Ik heb een late 2013 rMBP 13" (twee maanden oud), maar ik onderken de problemen die je beschrijft: de machine wordt ongelooflijk warm (ik heb nog geen iStat geprobeerd) tijdens het afspelen van video op youtube, maar ook tijdens het afspelen van muziek via SoundCloud. Dit gebeurt echter alleen tijdens het bufferen van het nummer: tijdens dit proces gaat de % CPU van firefox en/of Safari naar 100% (gemeten met Activity Monitor). Sinds de ontwikkeling van de MMX instructieset in de jaren 90 mag dit eigenlijk niet meer voorkomen bij het afspelen van muziek vind ik. Na het bufferen valt de CPU usage terug naar een paar procent, en neemt de hitte-ontwikkeling ook af. Bij andere taken zoals browsen blijft de CPU wel rond de 2%. Ook presteert de CPU zoals verwacht bij het doen van veel berekeningen (voor het werk). Ik vermoed daarom dat het een bug is in de wireless driver? Ik heb sowieso af en toe wireless connectie problemen met deze laptop: na het transferren van veel data wordt de verbinding soms trager of valt weg.
Voor Skype helaas geen oplossing omdat die ook Flash gebruikt voor video (why oh why
Waarom jouw iGPU de maximale resolutie niet trekt snap ik dan weer niet, heb niet veel klachten hierover gelezen.
Bij mij spelen de hitteproblemen (voor zover het echt een 'probleem' is) in andere situaties en juist niet bij het browsen.
Ik heb gezegd dat hij eens een ander kleurprofiel moet selecteren, hopelijk helpt dat.
Chrome is geen goeie browser op Macs vind ik. 32-bit Browser op een 64 bit OS geeft veel problemen qua resource verbruik en ook dus hitte ontwikkeling. Er is ook eerder opgemerkt in dit topic en ook op de Google forums zelf hoe erg Chrome de batterijleven vermindert van een Mac (Hiermee bedoel ik niet battery health maar hoe lang je dus kan werken op een 100% opgeladen batterij) Firefox en Safari zijn in mijn ogen toch de betere browsers om te gebruiken op Mac OS aangezien die wel 64 bit zijn en toch echt wel een stuk fijner draaien. Harder blazen door flash gebruik heb ik overigens nog niet meegemaakt. Ik heb ook een 2 maanden oude MBP 13" late 2013 en deze werkt naar behoren gelukkigNitai schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 06:37:
[...]
Maak je hierbij gebruik van de HTML 5 player of van Flash voor Soundcloud. Flash is sowieso een ramp qua resources. Ik zou het in Chrome proberen en/of de HTML 5 widget.

Toen ik net overstapte van windows naar os x bleef ik ook hangen bij chrome. Ik vond safari leeg en minimalistisch, maar nu ik er eenmaal aan gewend ben vind ik safari veel fijner werken. Het is inderdaad ook veel minder batterij intensief: ik doe twee keer zo lang met mijn accu als ik alleen aan het internetten ben met safari.Phntm schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:43:
[...]
Chrome is geen goeie browser op Macs vind ik. 32-bit Browser op een 64 bit OS geeft veel problemen qua resource verbruik en ook dus hitte ontwikkeling. Er is ook eerder opgemerkt in dit topic en ook op de Google forums zelf hoe erg Chrome de batterijleven vermindert van een Mac (Hiermee bedoel ik niet battery health maar hoe lang je dus kan werken op een 100% opgeladen batterij) Firefox en Safari zijn in mijn ogen toch de betere browsers om te gebruiken op Mac OS aangezien die wel 64 bit zijn en toch echt wel een stuk fijner draaien. Harder blazen door flash gebruik heb ik overigens nog niet meegemaakt. Ik heb ook een 2 maanden oude MBP 13" late 2013 en deze werkt naar behoren gelukkig
Vooral omdat er geen goed alternatief is voor Tamper-/Greasemonkey. Er is NinjaKit, maar die wordt niet meer onderhouden. Verder zit eigenlijk alles er wel in.
Absoluut maar daar ging mijn post niet om.Phntm schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:43:
[...]
Chrome is geen goeie browser op Macs vind ik. 32-bit Browser op een 64 bit OS geeft veel problemen qua resource verbruik en ook dus hitte ontwikkeling. Er is ook eerder opgemerkt in dit topic en ook op de Google forums zelf hoe erg Chrome de batterijleven vermindert van een Mac (Hiermee bedoel ik niet battery health maar hoe lang je dus kan werken op een 100% opgeladen batterij) Firefox en Safari zijn in mijn ogen toch de betere browsers om te gebruiken op Mac OS aangezien die wel 64 bit zijn en toch echt wel een stuk fijner draaien. Harder blazen door flash gebruik heb ik overigens nog niet meegemaakt. Ik heb ook een 2 maanden oude MBP 13" late 2013 en deze werkt naar behoren gelukkig
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Daarnaast kunnen diverse applicaties en plugins ook voor een combinatie zorgen die voor 100% cpu usage kunnen zorgen wanneer je multimedia spul afspeelt (even voor de goede orde: ik herken het gedrag wat hier omschreven wordt op mijn Macs met zowel Firefox als Safari als Opera niet, wel weer op Windows).
Ik heb een Macbook Pro Mid 2012 (non-retina) en ik had dezelfde problemen in Bootcamp, namelijk dat tijdens het gamen de laptop zo warm werd, dat ik op een gegeven moment veel last had van framedrops. Ook werd de behuizing erg warm, en linksboven het toetsenbord zo heet dat je nog net je hand er op kon leggen.sww89 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 00:10:
Excuus voor de lange post, het typte zo lekker weg![]()
...
In Bootcamp echter is het een drama. Nou weet ik dat een Mac niet geoptimaliseerd is voor Windows, maar het is toch wel zwaar irritant dat ik niet kan switchen tussen de Iris Pro en de GT 750m, omdat de GT 750m zichzelf terugklokt (op de Apple fora ook wel bekend als throttling) naar zeer lage waardes met framedrops in games tot gevolg wanneer de temperatuur van de GPU teveel oploopt, zo lijkt het. Want, in mijn ogen is 70 a 75 graden nog ruim onder de kritieke grens van wat die kaart kan hebben, maar de Bootcamp software, Windows, of de Nvidia drivers denken daar toch anders over. Dat throttling kan ik deels voorkomen door Macs Fan Control zo in te stellen dat ie bij de 65-70 graden al op de volle 6000 toeren gaat draaien. Dan blijft de framerate in games redelijk stabiel. Nadeel is dat de laptop een hoop herrie maakt en dat is samen met de throttling mijn grootste ergenis.
Mijn vragen voor de Tweakers die in het bezit zijn van een 15" met of zonder Nvidia GT 750m (of 650m):
1. Hoe bevalt bij jullie de 15" in het dagelijkse gebruik, ook bij de wat intensievere taken in OS X en Windows?
2. Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen, of juist niet. is dit gedrag 'normaal'?
3. Zijn er ervaringen met/verschillen tussen het 15" model met en zonder de GT 750m (dus de Iris Pro) wat betreft de warmteontwikkeling en het toerental van de fans in Bootcamp bij gemiddelde en intensieve taken?
4. Heeft er iemand tips met eventuele ideale instellingen voor de fans?
5. Hoe presteert de Iris Pro in Bootcamp, zijn er dan wel stabiele framerates te behalen in games met een lagere warmteontwikkeling en of toerental?
6. Wat zijn eigenlijk nog de voordelen van de GT 750m?
Ik heb nu namelijk het gevoel dat ik de 750m-versie voor joker heb gekocht. In OS X heb ik hem amper nodig en in Bootcamp presteert ie na een paar minuten ondermaats, waardoor ik beter uit lijk te zijn met de 15" Iris Pro only variant. Scheelt toch weer wat euro's, want ik heb alleen de 512 GB SSD als extra'tje nodig en de videokaart was voor de leuk.
Begrijp me niet verkeerd. De afgelopen uren tijdens het browsen en het typen van deze post is de temperatuur niet boven de 40 graden uitgekomen en is de laptop lekker stil. Straks is het weer studeertijd en dan wordt de Macbook voor 90% gebruikt voor (lichtere) taken die de Iris Pro ook prima kan afhandelen en zal ie ook lekker stil zijn. Ik wil alleen weten of het 15" model met alleen de geïntegreerde Iris Pro zich wat rustiger gedraagt in met name Windows. In principe ga ik thuis werken op een extern scherm. Morgen krijg ik de mStand binnen, wellicht scheelt dat nog wat met de airflow.
BTW, hier in huis is trouwens een Asus laptop aanwezig met een i7 4700 en dezelfde GT 750m. Vandaag even GTA IV gespeeld zonder dat de laptop opstijgt of wegsmelt. Het kan dus wel.
Ik heb dit in Windows 7 opgelost door in energiebeheer de maximale CPU prestatie op 80% te zetten. De games die ik speel lopen dan nog steeds behoorlijk goed, maar de laptop blijft een stuk koeler en ik heb geen last van framedrops meer. Blijkbaar stond de CPU tijdens het gamen in de turbo boost mode waardoor de complete machine zo warm werd dat de GPU z'n warme niet meer kwijt kon en de boel op een gegeven moment aan het throttlen was. Mogelijk blijven de temperaturen ook goed bij 90%, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Kan dit WoW en CS GO wat deftig draaien onder mac os?
WoW: YouTube: Gaming on Retina Macbook Pro 13" Late 2013 - World of Warcraft
Volgens mij dus prima speelbaar.
Bedankt voor je reactieBoktor schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 13:08:
[...]
Ik heb een Macbook Pro Mid 2012 (non-retina) en ik had dezelfde problemen in Bootcamp, namelijk dat tijdens het gamen de laptop zo warm werd, dat ik op een gegeven moment veel last had van framedrops. Ook werd de behuizing erg warm, en linksboven het toetsenbord zo heet dat je nog net je hand er op kon leggen.
Ik heb dit in Windows 7 opgelost door in energiebeheer de maximale CPU prestatie op 80% te zetten. De games die ik speel lopen dan nog steeds behoorlijk goed, maar de laptop blijft een stuk koeler en ik heb geen last van framedrops meer. Blijkbaar stond de CPU tijdens het gamen in de turbo boost mode waardoor de complete machine zo warm werd dat de GPU z'n warme niet meer kwijt kon en de boel op een gegeven moment aan het throttlen was. Mogelijk blijven de temperaturen ook goed bij 90%, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Ik heb inmiddels dezelfde methode als jou toegepast. Alleen heb ik de max CPU prestatie op 50% gezet. Tevens heb ik ingesteld dat de fans pas vanaf de 60 graden (GPU Proximity) sneller mogen draaien en dat de GPU niet warmer mag worden dan 80 graden. Dat wil zeggen dat de fans op maximale toeren draaien wanneer de 80 graden bereikt wordt. In de praktijk haal ik die temperatuur nooit dus zorgt deze instelling er voor dat tijdens het gamen de temperatuur van de GPU stijgt naar een stabiele 70 graden met een toerental van 4000RPM. Voor mij is het geluid dat de fans dan produceren acceptabel.
De CPU wordt niet warmer dan 60-65 graden. Logisch natuurlijk als ie nog maar op halve kracht mag werken
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Ik heb hier totaal geen last van. Lijkt me ook niet normaal eerlijk gezegd.Phusebox schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:17:
Zijn er hier trouwens meer mensen met een late 2013 of mid 2014 MBP15" die me wat kunnen zeggen over de behuizing. Die van mij kraakt regelmatig rechtsonder wanneer ik er met mijn pols op lig of de laptop oppak. Is dit normaal?
[ Voor 5% gewijzigd door peakrever op 17-08-2014 22:25 ]
Als je tijd hebt, even langs de Applestore zou ik zeggen.Phusebox schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:35:
Ik heb het nog eens gecheckt en het is dus de achterkant die gewoon lichtjes in te drukken is waardoor het kraken ontstaat.
Heb hem online gekocht, denk niet dat ze je graag zien aankomen bij een andere winkel die Apple verkoopt.GeeMoney schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:29:
[...]
Als je tijd hebt, even langs de Applestore zou ik zeggen.
En een echte Apple Store ligt hier nergens.
Bij jullie kraakt de laptop dus absoluut nooit, helemaal niks?
Als ik een beetje duw komt er ook wel een tikje/kraakje uit (2014), weet niet hoe erg het bij jou is? Als ik hem normaal gebruik doet hij niks.Phusebox schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 09:28:
[...]
Heb hem online gekocht, denk niet dat ze je graag zien aankomen bij een andere winkel die Apple verkoopt.
Had met m'n oude ook wel een echte kraak, dat was sinds hij open was geweest om te kijken of er stof in zat. Achterkant los en weer vastschroeven hielp toen, dat luistert blijkbaar nogal nauw, je zou het eens kunnen proberen als je het goede schroevendraaiertje hebt.
Denk dat je zelf even moet kijken of het echt vervelend is, met een nieuwe laptop let je er natuurlijk enorm op terwijl je het "normaal" misschien nooit zou merken. Als het bij elke kleine beweging is zou ik er wel naar laten kijken, maar als het alleen is als je het gaat opzoeken en proberen, tsja, mijne zal ook wel wat geluid geven als ik er met een hamer op sla

Nou ik ben niet anders gewend dan dat notebooks kraken, maar vanwege de unibody metalen behuizing van de MBP vond ik het een beetje raar. Het gebeurt af en toe als hij op schoot ligt bijvoorbeeld, dan is er natuurlijk een minder stabiele ondergrond. Verder meestal wanneer ik hem in opengeklapte stand optil, en dus meer kracht zet op de behuizing.Evianon schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:26:
[...]
Als ik een beetje duw komt er ook wel een tikje/kraakje uit (2014), weet niet hoe erg het bij jou is? Als ik hem normaal gebruik doet hij niks.
Had met m'n oude ook wel een echte kraak, dat was sinds hij open was geweest om te kijken of er stof in zat. Achterkant los en weer vastschroeven hielp toen, dat luistert blijkbaar nogal nauw, je zou het eens kunnen proberen als je het goede schroevendraaiertje hebt.
Denk dat je zelf even moet kijken of het echt vervelend is, met een nieuwe laptop let je er natuurlijk enorm op terwijl je het "normaal" misschien nooit zou merken. Als het bij elke kleine beweging is zou ik er wel naar laten kijken, maar als het alleen is als je het gaat opzoeken en proberen, tsja, mijne zal ook wel wat geluid geven als ik er met een hamer op sla.
Dat zijn wel ongeveer de symptomen die ik had met de kraak bij m'n oude macbook, vooral op schoot inderdaad! Zou er toch eens een poging aan wagen om hem zelf eens los en vast te schroeven.Phusebox schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:29:
[...]
Nou ik ben niet anders gewend dan dat notebooks kraken, maar vanwege de unibody metalen behuizing van de MBP vond ik het een beetje raar. Het gebeurt af en toe als hij op schoot ligt bijvoorbeeld, dan is er natuurlijk een minder stabiele ondergrond. Verder meestal wanneer ik hem in opengeklapte stand optil, en dus meer kracht zet op de behuizing.
Dat is het mooie van Apple, maakt dus niets uit.Phusebox schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 09:28:
[...]
Heb hem online gekocht, denk niet dat ze je graag zien aankomen bij een andere winkel die Apple verkoopt.
Een Apple is een Apple. wereldwijd.
Ik snap niet dat mensen voor dat geld altijd zelf naar een oplossing gaan lopen zoeken in plaats van even terug naar de winkel of in dit geval een Apple store... (in geval van hardware issue's natuurlijk)
[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 18-08-2014 18:59 ]
Hier met een mbpR late 2013 ook last van, ben er alleen nog niet mee langs gegaanPhusebox schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 09:28:
[...]
bedankt alvast
[ Voor 8% gewijzigd door peakrever op 19-08-2014 14:21 ]
Ik denk dat het bij ketchup nog meevalt. Daarbij is adapter ook redelijk afgesloten. Ik zou hem 24 uur in een bakje met rijst leggen.Arthur-M. schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:20:
Oke.. ik heb zojuist iets heel doms gedaan. Ik heb mijn magsafe 2 adapter in de ketchup laten vallen. Wat moet ik nu doen? Ik neem aan dat ik hem nu niet meer kan gebruiken, omdat er kortsluiting (?) kan ontstaan. Hoelang moet ik hem nu laten ongeveer laten drogen?
bedankt alvast
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Oke, mijn magsafe ligt nu in een bakje met rijst. Ik heb hem er gewoon in gestopt, en er rijst overheen gedaan.Hoedje schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:08:
[...]
Ik denk dat het bij ketchup nog meevalt. Daarbij is adapter ook redelijk afgesloten. Ik zou hem 24 uur in een bakje met rijst leggen.
Ik hoop dat alles nog werkt, en dat er niet later nog problemen opduiken.
Edit: Kan ik na 24 uur deze oplader weer veilig gebruiken? Ik betaal liever 80€ voor een nieuwe oplader, die nieuw en dus betrouwbaar is, dan dat ik nu misschien een weekje hiermee kan betalen en misschien mijn magsafe poort ook aangetast wordt.
[ Voor 21% gewijzigd door peakrever op 19-08-2014 17:01 ]
Verwijderd
laat eens een foto zien van je magsafe oplader. Ik neem aan dat ie niet in een badkuip met ketchup gevallen is toch?Arthur-M. schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 16:01:
[...]
Oke, mijn magsafe ligt nu in een bakje met rijst. Ik heb hem er gewoon in gestopt, en er rijst overheen gedaan.
Ik hoop dat alles nog werkt, en dat er niet later nog problemen opduiken.
Edit: Kan ik na 24 uur deze oplader weer veilig gebruiken? Ik betaal liever 80€ voor een nieuwe oplader, die nieuw en dus betrouwbaar is, dan dat ik nu misschien een weekje hiermee kan betalen en misschien mijn magsafe poort ook aangetast wordt.
Indeed, bij het eerste kraakje wat er uit onze 2k euro laptop komt gaat ie direct richting winkel. Koop geen 'overpriced fruit' om vervolgens ondefinieerbare kraakjes te hebben zeg maarGeeMoney schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 18:58:
[...]
Dat is het mooie van Apple, maakt dus niets uit.
Een Apple is een Apple. wereldwijd.
Ik snap niet dat mensen voor dat geld altijd zelf naar een oplossing gaan lopen zoeken in plaats van even terug naar de winkel of in dit geval een Apple store... (in geval van hardware issue's natuurlijk)
Maargoed, mijn werk-HP komt inderdaad met standaard kraakjes, dus als je dat gewend bent ren je ms niet meteen naar de winkel. In Apple winkel zullen ze niet raar opkijken als je kraakjes als klacht komt melden; alleen zal het wel reproduceerbaar moeten zijn, anders kunnen ze er niets mee natuurlijk.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Absoluut niet. De rechterkant heeft 1 seconde in de ketchup gelegen, en ik vraag me ook af of de pinnetjes aangeraakt zijn geweest.Verwijderd schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 19:16:
[...]
laat eens een foto zien van je magsafe oplader. Ik neem aan dat ie niet in een badkuip met ketchup gevallen is toch?
Hier 2 foto's:

[ Voor 24% gewijzigd door peakrever op 19-08-2014 20:39 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
ik gebruik chrome voor werk ( web-developer ) met alle liefde en pleizer, maar inderdaad...Nitai schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 13:02:
[...]
Absoluut maar daar ging mijn post niet om.Het was meer troubleshooten om te zien of het Flash lag bij hem (wat ik vermoed). Zelfs de dramatische performance van Chrome is niets vergeleken met Flash gebruik.
Zodra het kantoor dicht gaat, gaat chrome mee.
Die browser draait echt voor geen meter qua accu gebruik.
Zelfs zonder Flash ( plugin enzo ) is het nogsteeds om te janken.
iemand ooit getest of dit met Chromium bijvoorbeeld beter gaat?
vind de intergratie van mijn bookmarks toch wel bijzonder handig, en die moet ik nu toch een soort missen met Safari ( Firefox staat er hier alleen op voor debugging )
ik vrees dat het ergens in chrome zit, het lijkt er op dat Canary en Chrome inderdaad redelijk naar zijn.Phusebox schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:18:
Ja ik merk ook dat Chrome mijn accu echt leegzuigt... maar wil dus ook niet al mijn synchronisatie missen zoals bookmarks en accounts, plus openstaande tabbladen. Hoe kan het toch dat Chrome daar zo slecht in is? Heb Canary al erop gezet, maar dat helpt niets.
eens kijken of Chromium wat wilt doen :-)
Verwijderd
niets aan de hand, ziet er goed schoon uit!Arthur-M. schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:09:
[...]
Absoluut niet. De rechterkant heeft 1 seconde in de ketchup gelegen, en ik vraag me ook af of de pinnetjes aangeraakt zijn geweest.
Hier 2 foto's:
[afbeelding]
[afbeelding]
Signature van nature
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Nou minder frequent, bij mij gebeurt het 8 van de 10 keer.Sircuri schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 18:06:
Die WiFi blijft een hardnekkig probleem inderdaad. Sinds laatste update is het probleem minder frequent, maar het probleem is er dus nog altijd. Heb er nog altijd geen oplossing voor gevonden.
Heb ook al van alles geprobeerd. Sleep verhinderen is geen oplossing voor mij.
Het WiFi probleem wat je noemt heb ik niet echt last van, soms heb ik wel dat vanuit sleep geen signaal meer te vinden is maar dit lost zich binnen een paar seconden zelf op bij mij.
Op een willekeurige andere laptop krijg ik m'n usb wel te zien.
En iemand een sneltoets o.i.d. voor:
- Delete knop;
- venster sluiten (op windows Alt + F4);
- verversen van scherm (op windows F5).
Edit:
Weet daarnaast ook nog iemand hoe je muziek van Spotify/iTunes van je MBP kan afspelen via de AppleTV?
[ Voor 15% gewijzigd door RickvN op 20-08-2014 19:40 ]
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
delete: fn+delRickvN schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:23:
En iemand een sneltoets o.i.d. voor:
- Delete knop;
- venster sluiten (op windows Alt + F4);
- verversen van scherm (op windows F5).
venster sluiten: CMD+Q (kill app)
safari tab sluiten: CMD+W
safari window sluiten SHIFT+CMD+W
Eehm handleiding gelezen? Dat doet je met de AirPlay knop:Edit:
Weet daarnaast ook nog iemand hoe je muziek van Spotify/iTunes van je MBP kan afspelen via de AppleTV?

EDIT: Zie hieronder het antwoord van iMick om alle audio naar je AppleTV te sturen.
[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 20-08-2014 22:42 ]
Eehm... dat werkt dus niet vanuit Spotify. Om al het geluid van je Mac naar een AirPlay ontvanger te sturen, dien je het aan te passen in Systeemvoorkeuren > Geluid. Dit kan makkelijk door 'Alt / Option' in te drukken en op het geluidsicoontje te drukken in de statusbalk. Dan kun je gelijk de uitvoer bron wijzigen.RobV schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:50:
Eehm handleiding gelezen? Dat doet je met de AirPlay knop:
[afbeelding]
same! inderdaad ook niet zo hardnekkig, maar wel erg vervelend.Sircuri schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 18:06:
Die WiFi blijft een hardnekkig probleem inderdaad. Sinds laatste update is het probleem minder frequent, maar het probleem is er dus nog altijd. Heb er nog altijd geen oplossing voor gevonden.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Ze je bluetooth eens uit. Waarschijnlijk zit je wifi op een kanaal wat dichtbij of overlappend met bluetooth is. Ik merk er bij mij weinig meer van omdat mijn wifi op 5GHz zit maar als wifi op 2.4GHz zit en dan voornamelijk de hogere kanalen dan gaat het vaak mis en moet ik lang wachten voordat er uberhaupt verbinding wordt gemaakt.Phusebox schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 18:25:
[...]
Nou minder frequent, bij mij gebeurt het 8 van de 10 keer.
Heb ook al van alles geprobeerd. Sleep verhinderen is geen oplossing voor mij.
Zowel thuis als op het werk zit ik op 5Ghz en ik heb werkelijk nooit last dat mijn WiFi niet op komt.
Sterker nog, zodra ik mijn MacBook open doe heb ik al voordat ik mijn ww in kan typen al een verbinding. (late 2013).
Gewoon spullen
Signature van nature
Bluetooth staat uit. Maar dan nog, mijn telefoon heeft ook geen probleem met bluetooth EN wifi, maar een 2000 euro kostende Macbook wel?Myrdhin schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 08:35:
[...]
Ze je bluetooth eens uit. Waarschijnlijk zit je wifi op een kanaal wat dichtbij of overlappend met bluetooth is. Ik merk er bij mij weinig meer van omdat mijn wifi op 5GHz zit maar als wifi op 2.4GHz zit en dan voornamelijk de hogere kanalen dan gaat het vaak mis en moet ik lang wachten voordat er uberhaupt verbinding wordt gemaakt.
Ik zit overigens vrijwel alleen maar op 5Ghz en daar is het probleem precies hetzelfde.
Lang wachten op verbinding is nog tot daar aan toe, gewoon geen verbinding krijgen en gemiddeld 4x je WiFi uit en aan moeten zetten en handmatig netwerk selecteren wel.
[ Voor 83% gewijzigd door Phusebox op 21-08-2014 10:03 ]
Ik snap je frustratie maar die vergelijking gaat niet op. Je telefoon zit heel anders in elkaar. Ik heb er met mijn telefoon, iPad etc ook nog nooit last van gehad. Wel met de nieuwe MacBook Pro, de oude (uit 2007) werkt perfect.Phusebox schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:02:
[...]
Bluetooth staat uit. Maar dan nog, mijn telefoon heeft ook geen probleem met bluetooth EN wifi, maar een 2000 euro kostende Macbook wel?
Je bent overigens ook niet de enige, op de Apple support forums wemelt het van berichten over wifi van de, met name, nieuwe MacBook Pro series. Zoek maar eens op "macbook pro wifi problems"Ik zit overigens vrijwel alleen maar op 5Ghz en daar is het probleem precies hetzelfde.
Lang wachten op verbinding is nog tot daar aan toe, gewoon geen verbinding krijgen en gemiddeld 4x je WiFi uit en aan moeten zetten en handmatig netwerk selecteren wel.
Ik weet niet precies wat je allemaal al geprobeerd hebt maar je zou nog even dit door kunnen lezen:
http://howtoapple.com/mavericks-wifi-issues-fix/
Ik verwacht aan de symptomen te lezen dat het meer is dan alleen maar interferentie met Bluetooth (wat je ook uit hebt staan). Ergens een omgevallen instelling in een plist bestand ofzo.
Verwijderd
Hier heeft iCloud een hele mooie oplossing voor. Ik sync nu tabs van Google Chrome vanaf mijn Windows PC naar Safari op de MBPr.Phusebox schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:18:
Ja ik merk ook dat Chrome mijn accu echt leegzuigt... maar wil dus ook niet al mijn synchronisatie missen zoals bookmarks en accounts, plus openstaande tabbladen. Hoe kan het toch dat Chrome daar zo slecht in is? Heb Canary al erop gezet, maar dat helpt niets.
Hiervoor moet je wel een extensie hebben in Chrome + iCloud activeren op je PC & Mac
Ik heb een Asus AC66U. Een rib uit mijn lijf. Maar nooit problemen met de wifi met een AIR en een PRO. Zowel op Mavericks als Yosemite.
Verwijderd
Zowel op 2,4 als op 5Ghz werkt het perfect
En welke plegin mag dat wezen?Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:38:
[...]
Hier heeft iCloud een hele mooie oplossing voor. Ik sync nu tabs van Google Chrome vanaf mijn Windows PC naar Safari op de MBPr.
Hiervoor moet je wel een extensie hebben in Chrome + iCloud activeren op je PC & Mac
was wel behulpzaam geweest he ;-)
Verwijderd
Srry, ben het vergeten erbij te zetten..Xantios schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 16:02:
[...]
En welke plegin mag dat wezen?
was wel behulpzaam geweest he ;-)
iCloud-bladwijzers voor Chrome
https://chrome.google.com...cchenbjecpbpbclokcabebhah
iCloud voor Windows
http://support.apple.com/kb/DL1455
Ik wordt weer ineens gek van de wifi op mijn rMBP 12-2012. Volgens mij is er vlak voor ik op vakantie ging vorige week een update geweest want vorige week zaterdag had ik er ook ineens last van. Ik kan nu nog geen 5 minuten internetten zonder dat de wifi wegvalt. 2 iPads en 2 iPhones plus een oude Dell laptop hebben er geen last van. Elke keer weer opnieuw handmatig mijn netwerk zoeken en verbinden is geen pretje. Heb er al eerder last van gehad maar toen was het om het uur (ongeveer hè) dat de wifi wegviel. En dat icm Airport Extreme. Gek toch? Ik begrijp dat er niks aan te doen is?
Tweede vraag:
Hoe ga je met je rMBP naar de Apple store om dode pixels te laten repareren? Ik doel dan meer op de persoonlijke gegevens als mail en documenten op je laptop? Ik hou die dingen graag privé. Ik kan niet de SSD er zo maar even uit gaan halen. Wat is jullie ervaring daar mee? Je bent je laptop toch wel even kwijt begrijp ik? (Voor de duidelijkheid: er zit Apple Care bij de rMBP)
Bij systeemvoorkeuren afmelden bij iCloud en Internetaccounts. In Safari of andere browsers geschiedenis wissen en opgeslagen wachtwoorden verwijderen. Documenten kopieren naar externe harde schijf en later terugplaatsen.. Bij extreme paranoia volledige backup maken met Time Machine of ander programma, clean install uitvoeren en na herstelling de backup restorenreadytoflow schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 21:02:
Tweede vraag:
Hoe ga je met je rMBP naar de Apple store om dode pixels te laten repareren? Ik doel dan meer op de persoonlijke gegevens als mail en documenten op je laptop? Ik hou die dingen graag privé. Ik kan niet de SSD er zo maar even uit gaan halen. Wat is jullie ervaring daar mee? Je bent je laptop toch wel even kwijt begrijp ik? (Voor de duidelijkheid: er zit Apple Care bij de rMBP)
Euh.. nee?freekdl schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:35:
[...]
Bij systeemvoorkeuren afmelden bij iCloud en Internetaccounts. In Safari of andere browsers geschiedenis wissen en opgeslagen wachtwoorden verwijderen. Documenten kopieren naar externe harde schijf en later terugplaatsen.. Bij extreme paranoia volledige backup maken met Time Machine of ander programma, clean install uitvoeren en na herstelling de backup restoren
Gewoon Filevault aan, en zorgen dat er geen firmware password op de Mac zit. Alles op je SSD is encrypted, maar je biedt de reparateur wel gewoon de optie om te booten van een USB disk. Dat is alles wat ze nodig hebben.
Ik zie persoonlijk sowieso geen enkel excuus om op een Apple notebook géén Filevault aan te hebben.
Launching containers into space
Er is bewezen dat Filevault invloed heeft op de performance van een Macbook Pro.Whieee schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:45:
[...]
Euh.. nee?
Gewoon Filevault aan, en zorgen dat er geen firmware password op de Mac zit. Alles op je SSD is encrypted, maar je biedt de reparateur wel gewoon de optie om te booten van een USB disk. Dat is alles wat ze nodig hebben.
Ik zie persoonlijk sowieso geen enkel excuus om op een Apple notebook géén Filevault aan te hebben.
Definieer invloed, en link naar het onderzoek?Negaiido schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 23:28:
[...]
Er is bewezen dat Filevault invloed heeft op de performance van een Macbook Pro.
Filevault zal ongetwijfeld een kleine performance overhead hebben. Immers: crypten kost gegarandeerd meer moeite dan niet crypten. Echter ondersteunen de CPU's die Apple gebruikt (Sandy Bridge en nieuwer) AES-NI, waardoor de CPU belasting verwaarloosbaar is. Dan is er I/O performance, waarbij alleen SSD's die in hoge mate afhankelijk zijn van het comprimeren van data (Toshiba SSD met sandforce controller) een merkbare performance hit zullen ervaren.
Voordat je aan komt met deze Macrumors thread, realiseer je dan dat in de resultaten die daar gepost zijn met name de uncached 4k reads trager zijn, en die zijn standaard al niet snel. In de overige tests is het verschil klein, en in sommige gevallen is het met Filevault zelfs sneller.
Dan is er nog de ietwat twijfelachtige reputatie van Xbench
Belangrijke afweging die je dan moet maken is: wil ik een beetje performance inleveren, of wil ik het risico nemen dat iedereen met fysieke toegang tot mijn Mac op mijn harddisk kan rondsnuffelen?
Overigens: zelfs als je voor daily use geen gebruik wilt maken van Filevault, om wat voor reden dan ook, kan je voor een reparatie altijd even Filevault aangooien, en na de repair weer uitzetten. Dat is minder werk dan allerlei zaken uitzetten, leegmaken, backuppen, etcetera, en later weer terugzetten.
[ Voor 15% gewijzigd door Whieee op 23-08-2014 23:49 ]
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Zonder encryptie is het niet lastig om op de harddisk rond te kijken. De opties:Canaria schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 23:57:
Toen ik mijn MacBook voor reparatie en diagnostische tests moest achterlaten bij de Apple Store heb ik een account aangemaakt zonder administrator-rechten. Ik ben ervan uitgegaan dat de medewerkers verder niet op mijn disk hebben gekeken, maar is dat wel zo eenvoudig dan?
- target disk mode: start de Mac in target disk mode, hang hem aan je eigen Mac. Klaar.
- booten in single user mode: instant root access, en dus geen beperkingen. Klaar.
- zet de disk fysiek over naar een andere machine: zie target disk mode.
Met encryptie ga je simpelweg de content van de disk niet lezen zonder een geldig password (of een DMA hack, maar als je die skills hebt, werk je niet als computer-reparateur
Er staat 24 uur. Het duurt 4 dagen en dan leveren ze hem aan het eind van de dag. Wil je hem vroeger op de dag ... dat is dan 10 euro extra?! Echt wat een service. Oh iemand koopt een Mac die heeft vast geld over om het een paar uur eerder te ontvangen ..
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Volgens mij is het binnen 24 uur verzendklaar dus niet geleverd binnen 24 uur. En dan is het nog maar de vraag waarvandaan hij komt. En dan is het aan de vervoerder die hem aangereikt krijgt, TNT is inderdaad eind van de dag en UPS is vaak voor 11 uur en die 10€ ligt aan de vervoerder en niet aan Apple.CristianSchriev schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 12:10:
Heuj mn vriendin heeft n leuke macbook pro 13'' besteld via de Apple store. Schandalig alleen die manier van verzenden.
Er staat 24 uur. Het duurt 4 dagen en dan leveren ze hem aan het eind van de dag. Wil je hem vroeger op de dag ... dat is dan 10 euro extra?! Echt wat een service. Oh iemand koopt een Mac die heeft vast geld over om het een paar uur eerder te ontvangen ..
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Als laatste zoekt se nog een mooie tas. Maar bijna alles is 15''. Is dit heel erg want er blijft wel wat speling zitten dan. Of Misschien is het slim om er een sleeve bij te doen.
Ik zit te dubben of ik nu overga tot aanschaf of toch nog (even) wacht op de Broadwell uitvoeringen die binnenkort toch een keer moeten komen. Waarschijnlijk scheelt het qua performance niet zoveel met de huidige Haswell versies en is het voornamelijk een verbetering van de accuduur of zouden er toch stiekum nog andere wijzigingen aan kunnen komen?
Even wachten? De macbooks hebben net een update gehad en gemiddeld gezien mag je dan 259 dagen wachten voordat er weer iets nieuws komt.Douwe63 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 12:59:
Ik zit te dubben of ik nu overga tot aanschaf of toch nog (even) wacht op de Broadwell uitvoeringen die binnenkort toch een keer moeten komen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Niemand weet welke wijzigingen er mogelijk aan komen. Plus wat Gizz zegt.Ik zit te dubben of ik nu overga tot aanschaf of toch nog (even) wacht op de Broadwell uitvoeringen die binnenkort toch een keer moeten komen. Waarschijnlijk scheelt het qua performance niet zoveel met de huidige Haswell versies en is het voornamelijk een verbetering van de accuduur of zouden er toch stiekum nog andere wijzigingen aan kunnen komen?
Tenzij Apple daar mooie tooling voor heeft. Er is na dat uitlekken van NSA tooling nogal wat rumoer ontstaan over zowel Bitlocker als Filevault op dit vlak waardoor er niet een grote zekerheid is dat de fabrikant zelf (resp. Microsoft en Apple) geen mogelijkheid heeft om 'm te decrypten. Sterker nog, Apple biedt je aan bij het aan zetten van Filevault om de sleutel bij hun op te slaan. Gelukkig kun je er ook voor kiezen om het zelf ergens op te slaan.Whieee schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 00:10:
Met encryptie ga je simpelweg de content van de disk niet lezen zonder een geldig password (of een DMA hack, maar als je die skills hebt, werk je niet als computer-reparateur).
Aan de andere kant, wat moet een reparateur in hemelsnaam met al die data? Je speelt met het vertrouwen van je klanten. Als die erachter komen zijn de rapen gaar en gezien het huidige economische klimaat heb je niet de luxe om een paar klantjes te verliezen.
Als je er echt mee zit: gewoon formatteren en een clean install zonder je gegevens doen. Dan moet je dus eerst je data backuppen. Heeft als voordeel dat zij op een schoon systeem hun gang kunnen gaan en er dus niks in de weg zit (en ze zich dus ook niet kunnen beroepen dat het jouw software install is terwijl dat niet zo is). En het levert jou het voordeel dat jij je gegevens niet overhandigt en ze ook niet kwijt bent in het geval ze een clean install er overheen gooien. Een clean install is misschien onhandig maar het is wel het meest verstandigste om te doen. Veel verstandiger dan Filevault aan zetten en het ding inleveren. Filevault is er voor de onvoorziene omstandigheden zoals diefstal.
Werkt dat wel? Zelf weinig ervaring met OSx, maar bij andere besturingssystemen is een format niet veilig. De verwijzing naar bestanden wordt dan verwijderd, maar de bestanden zelf niet. Met de meest simpele recoverytool krijg je dan alles terug, mits stukje HD / flash-cell niet overschreven is met andere data.ppl schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:14:
[...]
Als je er echt mee zit: gewoon formatteren en een clean install zonder je gegevens doen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
[ Voor 7% gewijzigd door Dancing_Animal op 24-08-2014 17:31 ]
We gaan weer richting december hoor, komen al die reacties weer over wie er weet wat er komt in de nieuwe macbooks en of ze daar wel of niet op moeten wachten..Volkan1984 schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 14:16:
[...]
Niemand weet welke wijzigingen er mogelijk aan komen. Plus wat Gizz zegt.
Je hebt gelijk, excuus!Scrtz schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 19:21:
[...]
We gaan weer richting december hoor, komen al die reacties weer over wie er weet wat er komt in de nieuwe macbooks en of ze daar wel of niet op moeten wachten..

Gewoon spullen
Encryptietooling gebruiken betekent de leverancier van de tooling vertrouwen. In het huidige klimaat kun je je afvragen of je dan Apple wel of niet moet vertrouwen. Persoonlijk kies ik ervoor om Apple vooralsnog te vertrouwen, al is het maar omdat ik niet crypt om me te wapenen tegen de NSA, maar tegen de willekeurige gelegenheidsdief die een mooie vangst ziet in mijn Mac.ppl schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:14:
[...]
Tenzij Apple daar mooie tooling voor heeft. Er is na dat uitlekken van NSA tooling nogal wat rumoer ontstaan over zowel Bitlocker als Filevault op dit vlak waardoor er niet een grote zekerheid is dat de fabrikant zelf (resp. Microsoft en Apple) geen mogelijkheid heeft om 'm te decrypten. Sterker nog, Apple biedt je aan bij het aan zetten van Filevault om de sleutel bij hun op te slaan. Gelukkig kun je er ook voor kiezen om het zelf ergens op te slaan.
Ik heb zelf jaren geleden een tijd als Mac technician gewerkt, en wat je hierboven stelt klopt als een bus. Als je heel snel werkloos wilt zijn, moet je inderdaad gaan rondneuzen op de harddisk van een klant. Vanuit praktisch oogpunt wil je ook geen 'last' hebben van de install van de klant, dus zelfs goedbedoeld aangemaakte useraccounts negeerden we simpelweg. Gewoon een externe disk eraan met onze eigen OSX install (met diagnostics tools e.d.) en daarvan booten.Aan de andere kant, wat moet een reparateur in hemelsnaam met al die data? Je speelt met het vertrouwen van je klanten. Als die erachter komen zijn de rapen gaar en gezien het huidige economische klimaat heb je niet de luxe om een paar klantjes te verliezen.
Ligt eraan hoe je die format doet (je kunt starten in recovery mode en middels disk utility een erase doen waarbij hij 1, 3 of 7 keer nullen gaat wegschrijven) maar ligt er ook aan of je een hdd of ssd gebruikt (bij een ssd schijnen ondanks die secure erases alsnog de data te worden vastgehouden). Voor het switchen naar Filevault geldt eigenlijk hetzelfde als voor die clean install: het is maar de vraag in hoeverre dat de files van de disk haalt.Gizz schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 16:53:
[...]
Werkt dat wel? Zelf weinig ervaring met OSx, maar bij andere besturingssystemen is een format niet veilig. De verwijzing naar bestanden wordt dan verwijderd, maar de bestanden zelf niet. Met de meest simpele recoverytool krijg je dan alles terug, mits stukje HD / flash-cell niet overschreven is met andere data.
Dat is echter niet de vraag die je moet stellen. De vraag die je wel moet stellen: hoeveel moeite gaat een reparateur doen om te kijken of hij files kan recoveren van die disk? Niet veel want die mensen hebben veel meer te doen. Recovery van dat soort zaken kunnen uren duren, zo niet langer. Dat wordt pas interessant als je gericht onderzoek moet doen. De kans daarop is heel klein. Afgezien hiervan is het volgens Nederlands recht ook strafbaar want je overtreedt de privacy wetgeving. Zo'n iemand zet dus z'n baan en het bedrijf op het spel. Dan moet er wel heeeeeeeel erg interessante info in staan.
Btw, onderschat een herinstallatie van een OS niet. Veel van die recovery tools vinden dat helemaal niet tof en kunnen geen data meer terughalen als je een compleet nieuwe install hebt gedaan (nieuwe partitie, format, install).
Het kan soms 10 seconden duren voordat het beeld weer normaal wordt zodat ik in kan loggen. Ondertussen kan ik wel de muis bewegen, maar elke toets die ik indruk geeft een 'ploink' geluidseffect.
Is dit normaal? Wat doet mijn macbook terwijl ik naar een zwart scherm staar?
Nou, bij een van de vorige reparaties vroeg de Genius of ik een account zonder uitgebreide rechten kon aanmaken. Bij de tweede keer had ik weer zo'n account aangemaakt, maar toen ik de MacBook weer ophaalde, stond er in de reparatielog dat het password niet bekend was dus dat de diagnostische test niet kon worden uitgevoerd. Overigens is het probleem toen alsnog verholpen en vertrok ik een half uur na sluitingstijd na een uitgebreide uitleg van een behulpzame Genius.Whieee schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 22:52:
[...]
Ik heb zelf jaren geleden een tijd als Mac technician gewerkt, en wat je hierboven stelt klopt als een bus. Als je heel snel werkloos wilt zijn, moet je inderdaad gaan rondneuzen op de harddisk van een klant. Vanuit praktisch oogpunt wil je ook geen 'last' hebben van de install van de klant, dus zelfs goedbedoeld aangemaakte useraccounts negeerden we simpelweg. Gewoon een externe disk eraan met onze eigen OSX install (met diagnostics tools e.d.) en daarvan booten.
Ik vertrouwde erop dat ze verder niet op mijn disks hebben gekeken.
Toen ik zelf nog in een telefoonwinkel werkte, keek ik ook niet naar de berichten en foto's op telefoons van klanten. Al was het alleen om geen dingen te hoeven zien die ik liever niet wilde zien.
Ik heb exact hetzelfde op m'n MBPr 15" (2014), met een extern scherm eraan lijkt het minder voor te komen. Inderdaad zwart scherm en "ploenk" als je een toets indrukt, soms 2 seconden en soms 10. Daarna is alles gewoon normaal, maar op een laptop waar je nooit maar een seconde ergens op hoeft te wachten is het wel vervelend.Gizz schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 08:31:
Ik zit bij mijn MBPr 13" soms (tijdelijk) vast als ik de macbook weer 'wakker' maak en mijn wachtwoord in wil typen. Ik zie dan niet mijn account en een veld om mijn wachtwoord in te voeren, maar alleen een compleet zwart scherm met de muisaanwijzer.
Het kan soms 10 seconden duren voordat het beeld weer normaal wordt zodat ik in kan loggen. Ondertussen kan ik wel de muis bewegen, maar elke toets die ik indruk geeft een 'ploink' geluidseffect.
Is dit normaal? Wat doet mijn macbook terwijl ik naar een zwart scherm staar?
Ben ook wel benieuwd of er een oplossing voor is.
Als 't na verzenden nog 4 dagen duurde kwam 'ie waarschijnlijk direct uit China, en daar doet PostNL geen zaken.CristianSchriev schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 12:41:
Ah werkt het zo met die 24 uur. Logisch genoeg! En dat 2e is dan upc. Heb toch liever Postnl aangezien die de laatste jaren altijd netjes tussen 10 en 1 leveren. Maar dan zullen ze natuurlijk wel andere routes rijden dan Postnl.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Heb dit ook al een paar keer gehad. Macbook pro 13" retina (recentste model, 128gb ssd)Evianon schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 10:56:
[...]
Ik heb exact hetzelfde op m'n MBPr 15" (2014), met een extern scherm eraan lijkt het minder voor te komen. Inderdaad zwart scherm en "ploenk" als je een toets indrukt, soms 2 seconden en soms 10. Daarna is alles gewoon normaal, maar op een laptop waar je nooit maar een seconde ergens op hoeft te wachten is het wel vervelend.
Ben ook wel benieuwd of er een oplossing voor is.
Specs: http://specs.tweak.to/9454
Eigenlijk verder nog nooit. Als de macbook langere tijd in sleep staat (of dicht is) heb ik dit nog nooit gehad.
Gewoon spullen
Verwijderd
Heb er ook last van gehad (Early 2013 15" MBPr). Nadat ik de tijd langer had gezet dat de schijven in slaapstand gaan, heb ik er geen last meer van gehad.Soepie schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 11:58:
Ik heb dit tot nu toe 1 keer gehad nadat ik de macbook uit sleep haalde gelijk nadat het scherm zwart werd.
Eigenlijk verder nog nooit. Als de macbook langere tijd in sleep staat (of dicht is) heb ik dit nog nooit gehad.
Hoop dat dit voor jullie ook zo is
De Genius vertelde dat het uitzetten van dat vinkje de oplossing was en sindsdien is het probleem inderdaad niet meer voorgekomen.
Ik ging/ga er vanuit dat als ik een late 2013 heb waar alleen een SSD in zit dat die optie eigenlijk sowieso uit staat, daar er helemaal geen draaiende delen in zitten
Zal vanavond als ik thuis ben eens even kijken (hoewel ik dus eigenlijk nergens last van heb).
Gewoon spullen
En mijn externe thunderbolt HD dan? die mag echt wel op sleep! Maargoed, ik ben het met je eens. de software zou makkelijk kunnen checken of er een hd of een ssd aan hangt.Soepie schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:01:
Hmmm, daar had ik nog niet eens naar gekeken.
Ik ging/ga er vanuit dat als ik een late 2013 heb waar alleen een SSD in zit dat die optie eigenlijk sowieso uit staat, daar er helemaal geen draaiende delen in zittenNiet dus.
Zal vanavond als ik thuis ben eens even kijken (hoewel ik dus eigenlijk nergens last van heb).
Gisteravond het slapen van de schijven uitgezet, zojuist weer een zwart scherm.Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 13:09:
[...]
Nadat ik de tijd langer had gezet dat de schijven in slaapstand gaan, heb ik er geen last meer van gehad.
Ik was met iemand aan het bellen en net toen ik wat wilde typen (afspraak in agenda) ging de Macbook slapen. Direct even met mijn vinger over het touchpad, wat resulteerde in 15 seconden een zwart scherm met muisaanwijzer voordat ik in kon loggen.