Excuus voor de lange post, het typte zo lekker weg
Sinds gisteren ben ik de (trotse?) eigenaar van een MBPr 15" (2014) met de GeForce GT 750m. Ik kwam vanaf een MBPr 13" (2012). Deze laptop was al prettig in gebruik, maar de HD4000 was in mijn optiek niet helemaal toereikend genoeg voor het retina display en wat zwaardere taken in OS X. Het was dus regelmatig zweten voor de laptop bij het spelen van een spel in Windows via Parallels of Bootcamp voor zover dat ging. De fans draaiden vooral op de hete zomerse dagen in de tuin op volle toeren met het nodige geluid. Zeldzaam, want verder hoorde ik ze nooit.
Dat laatste is wat mij nu opvalt (tegenvalt) bij de 15". Bij het kijken van bijvoorbeeld een video (Flash, Netflix, Popcorn TIme) kan de temperatuur van de CPU/GPU in korte tijd behoorlijk oplopen tot 70c (wat opzich normaal is) waarbij de fans storend hoorbaar op ±4000 toeren beginnen te draaien. Nou maak ik al gebruik van gfxCardStatus, Macs Fan Control en iStat menu om de temperaturen en de toeren in de gaten te houden en daarmee kan ik de geluidsproductie enigszins regelen waardoor het binnen OS X prima te doen is. Tijdens het browsen, HTML5 video op Tweakers, tekstverwerken, Photoshop, InDesign en Illustrator blijft de Macbook redelijk koel en stil.
In Bootcamp echter is het een drama. Nou weet ik dat een Mac niet geoptimaliseerd is voor Windows, maar het is toch wel zwaar irritant dat ik niet kan switchen tussen de Iris Pro en de GT 750m, omdat de GT 750m zichzelf terugklokt (op de Apple fora ook wel bekend als throttling) naar zeer lage waardes met framedrops in games tot gevolg wanneer de temperatuur van de GPU teveel oploopt, zo lijkt het. Want, in mijn ogen is 70 a 75 graden nog ruim onder de kritieke grens van wat die kaart kan hebben, maar de Bootcamp software, Windows, of de Nvidia drivers denken daar toch anders over. Dat throttling kan ik deels voorkomen door Macs Fan Control zo in te stellen dat ie bij de 65-70 graden al op de volle 6000 toeren gaat draaien. Dan blijft de framerate in games redelijk stabiel. Nadeel is dat de laptop een hoop herrie maakt en dat is samen met de throttling mijn grootste ergenis.
Mijn vragen voor de Tweakers die in het bezit zijn van een 15" met of zonder Nvidia GT 750m (of 650m):
1. Hoe bevalt bij jullie de 15" in het dagelijkse gebruik, ook bij de wat intensievere taken in OS X en Windows?
2. Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen, of juist niet. is dit gedrag 'normaal'?
3. Zijn er ervaringen met/verschillen tussen het 15" model met en zonder de GT 750m (dus de Iris Pro) wat betreft de warmteontwikkeling en het toerental van de fans in Bootcamp bij gemiddelde en intensieve taken?
4. Heeft er iemand tips met eventuele ideale instellingen voor de fans?
5. Hoe presteert de Iris Pro in Bootcamp, zijn er dan wel stabiele framerates te behalen in games met een lagere warmteontwikkeling en of toerental?
6. Wat zijn eigenlijk nog de voordelen van de GT 750m?
Ik heb nu namelijk het gevoel dat ik de 750m-versie voor joker heb gekocht. In OS X heb ik hem amper nodig en in Bootcamp presteert ie na een paar minuten ondermaats, waardoor ik beter uit lijk te zijn met de 15" Iris Pro only variant. Scheelt toch weer wat euro's, want ik heb alleen de 512 GB SSD als extra'tje nodig en de videokaart was voor de leuk.
Begrijp me niet verkeerd. De afgelopen uren tijdens het browsen en het typen van deze post is de temperatuur niet boven de 40 graden uitgekomen en is de laptop lekker stil. Straks is het weer studeertijd en dan wordt de Macbook voor 90% gebruikt voor (lichtere) taken die de Iris Pro ook prima kan afhandelen en zal ie ook lekker stil zijn. Ik wil alleen weten of het 15" model met alleen de geïntegreerde Iris Pro zich wat rustiger gedraagt in met name Windows. In principe ga ik thuis werken op een extern scherm. Morgen krijg ik de mStand binnen, wellicht scheelt dat nog wat met de airflow.
BTW, hier in huis is trouwens een Asus laptop aanwezig met een i7 4700 en dezelfde GT 750m. Vandaag even GTA IV gespeeld zonder dat de laptop opstijgt of wegsmelt. Het kan dus wel.