Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Phusebox schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:00:
[...]

Laatste off-topic: dat is gewoon echt een verkeerd beeld. Is al lang niet meer zo, afgezien van wellicht basisschool leraren maar dat niveau is ook vrij triest als je het gemiddelde neemt.

Verder zou ik best willen ruilen, met een gelijk opleidingsniveau ken ik een aantal leraren die allemaal gelijk of beter verdienen, maar wel 10-12 weken vakantie hebben. Ja jammer dat je dan wat meer betaald voor je vakantie, maar ook dat valt reuze mee.

's Avonds en in het weekend werken doen de meeste mensen in het bedrijfsleven ook die op een wat hoger niveau werken.
Je hebt gelijk; leraar op middelbaar en hoger verdient de eerste paar jaren na je opleiding best lekker.
Daarna wordt het gat met het bedrijfsleven echter SNEL groot; vooral omdat er vrijwel geen doorgroeimogelijkheden zijn.

P.s., waarom laat je je niet omscholen tot leraar. Ze staan te springen om goed personeel.

[ Voor 4% gewijzigd door Smultie op 06-08-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:56
Phusebox schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 07:43:
Jammer dat studenten en leraren enkel zoveel voordeel krijgen. Ik heb ook wat korting gekregen als particulier maar lang niet zoveel en al helemaal geen app store tegoed. Had Ik mooi aperture van kunnen kopen..
Wees dan maar blij, scheelt je een miskoop. Aperture is ten einde, zullen in de toekomst geen updates meer komen. Apple komt met iets anders, dat standaard in OS X zal zitten zoals nu iPhoto. Dan heb je geen korting meer nodig om het te "krijgen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-04 12:55
Smultie schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:09:
[...]

Je hebt gelijk; leraar op middelbaar en hoger verdient de eerste paar jaren na je opleiding best lekker.
Daarna wordt het gat met het bedrijfsleven echter SNEL groot; vooral omdat er vrijwel geen doorgroeimogelijkheden zijn.

P.s., waarom laat je je niet omscholen tot leraar. Ze staan te springen om goed personeel.
Dit dus. Eerste jaren verdien je als docent goed tov leeftijdsgenoten in andere sectoren. Echter zit je vervolgens gewoon tegen je CAO te hikken met een minimale stijging.
Daarnaast verdient mijn vriendin bruto meer dan ik, maar krijg ik netto meer binnen (beiden startend)....

En over die vakanties. Als je net in het onderwijs stapt, buffel je wel 60u per week, herfst, kerst, carnaval en meivakantie knelt ze gewoon minimal 50% door. Dus ik weet niet of dat voordeel van 6% nou zo erg veel oplevert... Als je er 20 jaar werkt, dan heb je natuurlijk wel meer voordelen omdat je de lessen grotendeels wel weet in te delen vooraf.

Obv hieronder even een toevoeging :+: Echter kan je natuurlijk tal van mensen via je onderwijskorting laten profiteren.
En de MacBook werkt na enkele dagen echt als een tierelier. Ben altijd wel van de sneltoetsen, dus dat is even wenen. Maar ook vooral het door pagina's scrollen met je mousepad is wel een leuke en handig.
Vanavond een game erop installeren (Left 4 Dead 2) en kijken hoe die bevalt op Retina :D

[ Voor 30% gewijzigd door RickvN op 06-08-2014 11:20 ]

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Discussies over een carrière in het onderwijs past beter in Werk en Inkomen :) Laten we weer ontopic gaan met het delen van ervaringen met en discussiëren over de MacBook Pro

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Mag ik hier wel vragen wat ik ongeveer voor mijn huidige mac kan krijgen :)? Body wel wat krasjes, maar geen grote. Kan ook bijna niet anders na vier jaar.

Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/c7fe895d4a06d81b1e3bccc03e5d9ac6.png
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/06a6f7c52d8211976091ed2ed1471df8.png

[ Voor 62% gewijzigd door Peter_Aragorn op 06-08-2014 11:43 ]

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik321
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09-2024
Peter_Aragorn schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 11:23:
Mag ik hier wel vragen wat ik ongeveer voor mijn huidige mac kan krijgen :)? Body wel wat krasjes, maar geen grote. Kan ook bijna niet anders na vier jaar.

[afbeelding]
[afbeelding]
Gewoon op marktplaats zetten en laten bieden. Apple producten zijn erg populair en tweedehands word er nog grof geld voor gegeven. En bieden ze niet hoog genoeg? Dan verwacht jij er waarschijnlijk teveel voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:23

GforceNL

Out of memory....

Wat Erik zegt, ik gok dat met die staat er toch nog wel 500-600 voor gevangen kan worden..

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 08:13
Mijn schoonzusje heeft een Imac G5 uit 2008 te leen incl toebehorende + een Apple Cinema Dispay 23'' (1920 x 1200)

Mocht het haar bevallen dan kan ze deze voor 350 euro overnemen.

Is dat een beetje een nette deal?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Als ik dit zo zie, zijn de appeltjes best stevig als ze van de boom vallen:

(via facebook)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ybe7C7Hl.png

Geen idee welk model/jaar dit is. Hij schijnt nog gewoon te werken!

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik321
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09-2024
Possible schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 12:24:
Mijn schoonzusje heeft een Imac G5 uit 2008 te leen incl toebehorende + een Apple Cinema Dispay 23'' (1920 x 1200)

Mocht het haar bevallen dan kan ze deze voor 350 euro overnemen.

Is dat een beetje een nette deal?
Qua topic zit je fout maar nevertheless: je kan ze goedkoper vinden op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 08:13
Klopt. maar op marktplaats zie ik ze niet met een Apple Cinema display voorbij komen (rond de 100 - 200 worden ze verkocht)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

[afbeelding]
[afbeelding]
Als je de specs invult op http://www.mac2sell.net/ krijg je wel een (wat optimistische) indicatie van de vraagprijs.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:34
Indicaties zijn mooi, het marktplaats spelletje spelen is mooier (onwetende mensen er meer voor laten betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ik ga het gewoon proberen...

Is de SSD trouwens van de nieuwe nog wel te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

Nee, dat is geen SSD maar PCIe-based flash storage.

[ Voor 24% gewijzigd door vooghel op 06-08-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En komen er in de toekomst geen pci flash drives die je dan niet kan vervangen??

Anders zou wellicht een keuze voor de 128 niet gek zijn, om die later te veranderen in een 512..

Ik dacht dat ik op macrumors een reactie van iemand zag die dat wilde gaan doen...

Van die 200 euro koop ik dan de upgrade naar 16mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Nu online

vooghel

Cunning linguist

Wat ik uit de iFixit teardown kan opmaken is dat het een proprietary format kaart is. Wellicht dat die ooit separaat leverbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Nja ik heb het tot dusver altijd prima gered met 250gb. Externe hdd's zat :)

Dan ga ik morgen de ouwe maar eens te koop zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een vraagje: aas al een tijdje op het 15" topmodel Macbook Pro, maar had besloten om te wachten omdat er een grote update aan zat te komen.

Afgelopen week heeft de update plaatsgevonden en het lijkt enkel een speedbumpje te zijn van 200mhz. De 15" Macbook Pro 2013 versies met 16GB en 512GB SSD gaan her en der weg voor +- 2100 euro. Voor een 2014 versie betaal je al snel 200,- euro meer. Dat is dus 1,- per mhz...

Is het nieuwe topmodel echt enkel alleen maar geupgrade met een andere cpu, of mis ik iets wat het 2014 model erg interessant maakt?

Alvast erg bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 19:59:
Ik heb een vraagje: aas al een tijdje op het 15" topmodel Macbook Pro, maar had besloten om te wachten omdat er een grote update aan zat te komen.

Afgelopen week heeft de update plaatsgevonden en het lijkt enkel een speedbumpje te zijn van 200mhz. De 15" Macbook Pro 2013 versies met 16GB en 512GB SSD gaan her en der weg voor +- 2100 euro. Voor een 2014 versie betaal je al snel 200,- euro meer. Dat is dus 1,- per mhz...

Is het nieuwe topmodel echt enkel alleen maar geupgrade met een andere cpu, of mis ik iets wat het 2014 model erg interessant maakt?

Alvast erg bedankt :)
Volgens mij puur die 200mhz en de hoger standaard aanwezig RAM. Verder geen wijzigingen.

Ik heb zelf de eind 1013 rMBP, 16 gb, 512 opslag (flash) en de 2e videokaart. Je gaat er geen spijt van krijgen, het is echt een wereldapparaat !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:42
Hallo mede tweakers,

Even kort een vraagje, begrijp ik het nou goed en is er net een update uitgekomen voor de macbookpro retina? ik ben van plan om mijn imac te verkopen en te gaan voor een mbpr alleen wil ik niet nu een model kopen terwijl er misschien bijna een nieuwe aan zit te komen?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Pexdex schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:27:
Hallo mede tweakers,

Even kort een vraagje, begrijp ik het nou goed en is er net een update uitgekomen voor de macbookpro retina? ik ben van plan om mijn imac te verkopen en te gaan voor een mbpr alleen wil ik niet nu een model kopen terwijl er misschien bijna een nieuwe aan zit te komen?

Alvast bedankt.
Er is vorige week een nieuwe gekomen (instapmodel een groter werkgeheugen en verder de processor iets geuprade). Dus van de MBP zal dit jaar geen update meer komen.

"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexdex
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-03 15:42
RickvN schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:34:
[...]

Er is vorige week een nieuwe gekomen (instapmodel een groter werkgeheugen en verder de processor iets geuprade). Dus van de MBP zal dit jaar geen update meer komen.
kijk, dat is nog eens een snel en duidelijk antwoord.
Hartstikke bedankt voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
http://support.apple.com/kb/TS4088

MBP mid 2010 15"

2x logicboard + 1x scherm vervangen, drie keer twee weken kwijt geweest
2x nieuwe adapter

Vorige week was mijn accu opeens twee keer zo dik en ik had nogsteeds last van de intermittent video loss. Apple store medewerker vertelde mij dat ze, ondanks dat het een bekend probleem is, ze mijn logic board weigeren te vervangen. Ik kon wel bijbetalen voor een nieuwe: 380 euro.

Het is zo jammer, het is een enorm fijne machine als hij gewoon doet wat hij hoort te doen. Maar toch maar een nieuwe accu er in laten zetten, osx op nieuw er op geknald en hij voelt (op die kernel panics na) weer precies hetzelfde als dag 1. Mooi apparaat, jammer van de service though.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Pexdex schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:35:
[...]

kijk, dat is nog eens een snel en duidelijk antwoord.
Hartstikke bedankt voor de info
Mocht je de verschillen overzichtelijk zien, bij A-mac.nl staan de nieuwe modellen en sale modellen (oud) naast elkaar en zie je per MBP de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog een tip qua aankoop?

wil de 13" 246gb / 8gn gaan halen

Dixons 1529,-
bij ons in het dorp, koopavond (overdag moet ik werken)

Online via pricewatch (1449.- Trendy of yourmacstore)
Ik kan hem pas vanavond of morgenvroeg bestellen,
maar ik denk niet dat ze hem dan zaterdags leveren...dus zal het pas maandag worden

Of gewoon voor 1529,- bij apple...en dan ook maandag in huis?

Of geeft iemand nog korting of te goedbonnen bij een aankoop van 1500.-??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickvN
Zoek iemand die student is of docent is, 6% korting, dus betaal je € 1437. Koop hem dan ook bij Amac of Apple, krijg je er ook nog een € 70 accessoires voucher bij.

Edit: Die korting zal ook wel bij de Dixons gelden.

[ Voor 14% gewijzigd door RickvN op 07-08-2014 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Eigenlijk is die nieuwe mid 2014 imo nu nog niet interessant. Je kan nu voor 100€ minder een i5 2,4/256GB/8GB halen. Het verschil tussen 2,4 en 2,6Ghz is verwaarloosbaar klein. Van die 100€ die dan bespaart is kan je weer een mooie sleeve kopen of gewoon op je rekening houden. Pas als de 2013 modellen overal zijn uitverkocht is de 2014 de goede keuze, nu is het gewoon zonde van je geld imo. Tenzij je natuurlijk de 128GB versie wil, dan moet je altijd een 2014 nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thanks....

ik kan hem zakelijk nog opgeven....dus via student, gaat in dit geval niet op...

2013 / 2014 100.- prijs verschil, zal waarschijnlijk over 3 jr weer schelen in verkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tricq schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:53:

MBP mid 2010 15"

2x nieuwe adapter

Vorige week was mijn accu opeens twee keer zo dik en ik had nogsteeds last van de intermittent video loss. Apple store medewerker vertelde mij dat ze, ondanks dat het een bekend probleem is, ze mijn logic board weigeren te vervangen. Ik kon wel bijbetalen voor een nieuwe: 380 euro.

Het is zo jammer, het is een enorm fijne machine als hij gewoon doet wat hij hoort te doen. Maar toch maar een nieuwe accu er in laten zetten, osx op nieuw er op geknald en hij voelt (op die kernel panics na) weer precies hetzelfde als dag 1. Mooi apparaat, jammer van de service though.
"Apple will service affected 15-inch MacBook Pro computers free of charge until three years from date of purchase."

oke, je zit dan wel over die 3 jaar heen, maar vrij lame omdat ze het probleem officieel erkennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Verwijderd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:07:
thanks....

ik kan hem zakelijk nog opgeven....dus via student, gaat in dit geval niet op...

2013 / 2014 100.- prijs verschil, zal waarschijnlijk over 3 jr weer schelen in verkoop...
Een beetje wel natuurlijk, maar geen 100€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Tricq schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:53:

MBP mid 2010 15"

2x nieuwe adapter

UPDATE!

Hij wordt nog mooier, vandaag mijn eerste laadcycle en bij 96% fikt mijn magsafe adapter door. Het meurt hier naar electronica en de stoppen vlogen er uit. Zaterdag maar weer langs de Applestore. Adapter is natuurlijk net 1 jaar en 10 dagen oud. Zou het iets met die batteryswitch te maken kunnen hebben? Coconut battery zei dat hij een super hoge capaciteit had ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Tricq op 07-08-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:03
Weet niet echt het juiste topic, dus dan maar hier neergooien.

Zit momenteel al een tijdje met een magic mouse voor bij de MBPr, nu neem ik deze regelmatig mee in het originele doosje, maar dat is nogal onhandig om mee te nemen. Iemand een idee voor een sleeve/case voor hem in te stoppen? Heb al wat gezocht maar vind er bar weinig. Liefst eentje dat afgesloten is zodat de muis er niet uit kan vallen.

Onder andere deze al:

http://www.amazon.co.uk/T...keywords=magic+mouse+case

Op ebay ook een aantal maar zien er niet zo geweldig uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Sakke1994 op 07-08-2014 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik had mijn Macbook Pro (Mid 2009, dus iets ouder, gekocht januari 2010) C2D 2,53 ghz gisteren verkocht voor 425 op marktplaats. Via Macbizz kreeg ik er nog 500 voor, maar dan moet je hem inruilen bij hun.

Zojuist een nieuwe Macbook Pro Retina besteld, de middelste met de 2,8Ghz i5 als optie. Krijg via het ziekenhuis korting via Surfspot, dus uiteindelijk 1484 euro's kwijt. Met de inruil van de vorige macbook dus voor 1060 euro's weer een nieuwe. Nu nog wachten tot hij er is _/-\o_ Via Macbizz zou ik 1100 kwijt zijn en niet de 70 euro app store credits krijgen 8)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-09 02:18
Sakke1994 Dat probleem had ik ook. Ik gebruik nu een universeel telefoonhoesje met Magneet sluiting wat ik ooit voor €2 in portugal gekocht heb. Dit werkt fantastisch. Door de magneet sluiting (met een gat en een pin, vrij groot ding) gaat hij niet zomaar open en doordat het hoesje voor een vrij brede telefoon is gemaakt past het allemaal mooi. Ook het trekkoordje aan de achterkant is erg handig. Ik kan je wel een fotootje mailen als je dat wil dan heb je referentie om er zelf eentje te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:59
Je kunt die magic mouse toch gewoon in je laptoptas douwen waar je ook je mbp in doet. Doe ik wel tenminste. Daar heb je een tas toch voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18:26
Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 19:59:
Ik heb deze vorige week gekocht (16 GB / 512 GB SSD, standaard model dus) en binnengekregen, en kan je verzekeren dat er verder idd niets veranderd is, al lijkt hij ook ietsje lichter. Speedbump + 100 euro goedkoper dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Ophidian schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 21:33:
[...]

Ik had mijn Macbook Pro (Mid 2009, dus iets ouder, gekocht januari 2010) C2D 2,53 ghz gisteren verkocht voor 425 op marktplaats. Via Macbizz kreeg ik er nog 500 voor, maar dan moet je hem inruilen bij hun.

Zojuist een nieuwe Macbook Pro Retina besteld, de middelste met de 2,8Ghz i5 als optie. Krijg via het ziekenhuis korting via Surfspot, dus uiteindelijk 1484 euro's kwijt. Met de inruil van de vorige macbook dus voor 1060 euro's weer een nieuwe. Nu nog wachten tot hij er is _/-\o_ Via Macbizz zou ik 1100 kwijt zijn en niet de 70 euro app store credits krijgen 8)
Ik ga de mijne morgen op marktplaats zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online

swv

Excuus voor de lange post, het typte zo lekker weg :+

Sinds gisteren ben ik de (trotse?) eigenaar van een MBPr 15" (2014) met de GeForce GT 750m. Ik kwam vanaf een MBPr 13" (2012). Deze laptop was al prettig in gebruik, maar de HD4000 was in mijn optiek niet helemaal toereikend genoeg voor het retina display en wat zwaardere taken in OS X. Het was dus regelmatig zweten voor de laptop bij het spelen van een spel in Windows via Parallels of Bootcamp voor zover dat ging. De fans draaiden vooral op de hete zomerse dagen in de tuin op volle toeren met het nodige geluid. Zeldzaam, want verder hoorde ik ze nooit.

Dat laatste is wat mij nu opvalt (tegenvalt) bij de 15". Bij het kijken van bijvoorbeeld een video (Flash, Netflix, Popcorn TIme) kan de temperatuur van de CPU/GPU in korte tijd behoorlijk oplopen tot 70c (wat opzich normaal is) waarbij de fans storend hoorbaar op ±4000 toeren beginnen te draaien. Nou maak ik al gebruik van gfxCardStatus, Macs Fan Control en iStat menu om de temperaturen en de toeren in de gaten te houden en daarmee kan ik de geluidsproductie enigszins regelen waardoor het binnen OS X prima te doen is. Tijdens het browsen, HTML5 video op Tweakers, tekstverwerken, Photoshop, InDesign en Illustrator blijft de Macbook redelijk koel en stil.

In Bootcamp echter is het een drama. Nou weet ik dat een Mac niet geoptimaliseerd is voor Windows, maar het is toch wel zwaar irritant dat ik niet kan switchen tussen de Iris Pro en de GT 750m, omdat de GT 750m zichzelf terugklokt (op de Apple fora ook wel bekend als throttling) naar zeer lage waardes met framedrops in games tot gevolg wanneer de temperatuur van de GPU teveel oploopt, zo lijkt het. Want, in mijn ogen is 70 a 75 graden nog ruim onder de kritieke grens van wat die kaart kan hebben, maar de Bootcamp software, Windows, of de Nvidia drivers denken daar toch anders over. Dat throttling kan ik deels voorkomen door Macs Fan Control zo in te stellen dat ie bij de 65-70 graden al op de volle 6000 toeren gaat draaien. Dan blijft de framerate in games redelijk stabiel. Nadeel is dat de laptop een hoop herrie maakt en dat is samen met de throttling mijn grootste ergenis.

Mijn vragen voor de Tweakers die in het bezit zijn van een 15" met of zonder Nvidia GT 750m (of 650m):
1. Hoe bevalt bij jullie de 15" in het dagelijkse gebruik, ook bij de wat intensievere taken in OS X en Windows?
2. Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen, of juist niet. is dit gedrag 'normaal'?
3. Zijn er ervaringen met/verschillen tussen het 15" model met en zonder de GT 750m (dus de Iris Pro) wat betreft de warmteontwikkeling en het toerental van de fans in Bootcamp bij gemiddelde en intensieve taken?
4. Heeft er iemand tips met eventuele ideale instellingen voor de fans?
5. Hoe presteert de Iris Pro in Bootcamp, zijn er dan wel stabiele framerates te behalen in games met een lagere warmteontwikkeling en of toerental?
6. Wat zijn eigenlijk nog de voordelen van de GT 750m?

Ik heb nu namelijk het gevoel dat ik de 750m-versie voor joker heb gekocht. In OS X heb ik hem amper nodig en in Bootcamp presteert ie na een paar minuten ondermaats, waardoor ik beter uit lijk te zijn met de 15" Iris Pro only variant. Scheelt toch weer wat euro's, want ik heb alleen de 512 GB SSD als extra'tje nodig en de videokaart was voor de leuk.

Begrijp me niet verkeerd. De afgelopen uren tijdens het browsen en het typen van deze post is de temperatuur niet boven de 40 graden uitgekomen en is de laptop lekker stil. Straks is het weer studeertijd en dan wordt de Macbook voor 90% gebruikt voor (lichtere) taken die de Iris Pro ook prima kan afhandelen en zal ie ook lekker stil zijn. Ik wil alleen weten of het 15" model met alleen de geïntegreerde Iris Pro zich wat rustiger gedraagt in met name Windows. In principe ga ik thuis werken op een extern scherm. Morgen krijg ik de mStand binnen, wellicht scheelt dat nog wat met de airflow.

BTW, hier in huis is trouwens een Asus laptop aanwezig met een i7 4700 en dezelfde GT 750m. Vandaag even GTA IV gespeeld zonder dat de laptop opstijgt of wegsmelt. Het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Mijn 13" Retina Late 2013 heeft ook last van koelingsproblemen. Ik was net even een filmpje op YouTube aan het bekijken, terwijl ik Safari gebruikte met ongeveer 5 tabbladen en Skype en Spotify stonden ook aan. De Mac werd 96 graden celsius. Ik heb via SMC fan control de fans op een hogere RPM laten draaien en nu is mijn Macbook weer 50 graden (wat mij nog steeds warm lijkt. De MBP non-Retina van een vriend van me wordt niet warmer dan 45 graden met dit gebruik). Wat is een oplossing voor de koelingsproblemen? Ik heb mensen gezien die hun koelpsta vervangen hebben, maar helpt dit nou echt?

Ik vind dit wel slordig van Apple. Ik geef 1500€ uit aan een laptop, en dan heb ik een laptop die niet eens normaal een Youtube filmpje af kan spelen zonder een oven te worden.

[ Voor 38% gewijzigd door peakrever op 08-08-2014 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Het feit dat de laptop warm wordt vind ik niet zo erg en dat is ook normaal. Het feit dat de fans beginnen te brullen vind ik juist storend. Bij de 13" had ik daar zelf niet echt last van. Juist daardoor valt het verschil in mijn geval met de 15" zo op. Is de i7 dan ook zo'n heethoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Laatst online: 14:54

KRAI.7

Bwoah...

Misschien al een veelgestelde vraag, en weet niet zeker of ik wel helemaal goed zit hier in dit topic... Maar omdat ik voor school Windows 7/8 moet hebben heb ik Windows 7 Home Premium op m'n rMBP 13 inch - Late 2013 geinstalleerd, zit een beetje te klooien met de resoluties maar kom er niet echt helemaal goed uit, mijn vraag is: is er iets, een instelling, tool of weet ik veel wat die ervoor zorgt dat Windows haar elementen en programma's goed schaalt op 200% in de native resolutie van 2560x1600? Heb hem nu op Custom-DPI naar 200% gezet maar sommige dingen zien er nog niet helemaal perfect uit... Google Chrome bijvoorbeeld.

Heb al een beetje rond zitten kijken op Google en andere fora maar echt een goed antwoord kan ik niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
96 graden celsius lijkt me niet normaal bij een filmpje kijken op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

Kijk jij dan naar de CPU Core of de CPU Proximity sensor? Als de Proximity sensor 96 graden aangeeft is dat wel veel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
supersnathan94 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 21:41:
Sakke1994 Dat probleem had ik ook. Ik gebruik nu een universeel telefoonhoesje met Magneet sluiting wat ik ooit voor €2 in portugal gekocht heb. Dit werkt fantastisch. Door de magneet sluiting (met een gat en een pin, vrij groot ding) gaat hij niet zomaar open en doordat het hoesje voor een vrij brede telefoon is gemaakt past het allemaal mooi. Ook het trekkoordje aan de achterkant is erg handig. Ik kan je wel een fotootje mailen als je dat wil dan heb je referentie om er zelf eentje te zoeken.
http://www.benl.ebay.be/i...ash=item338c6330a0&_uhb=1

Denk dat het deze gaat worden.
mister9 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 21:43:
Je kunt die magic mouse toch gewoon in je laptoptas douwen waar je ook je mbp in doet. Doe ik wel tenminste. Daar heb je een tas toch voor?
Liever niet, denk ook niet dat dat zelfs gaat, aangezien die sleeve redelijk strak rond de MBPr zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
sww89 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 10:55:
Kijk jij dan naar de CPU Core of de CPU Proximity sensor? Als de Proximity sensor 96 graden aangeeft is dat wel veel ja.
CPU Proximity Sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Arthur-M. schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 10:10:
Mijn 13" Retina Late 2013 heeft ook last van koelingsproblemen. Ik was net even een filmpje op YouTube aan het bekijken, terwijl ik Safari gebruikte met ongeveer 5 tabbladen en Skype en Spotify stonden ook aan. De Mac werd 96 graden celsius. Ik heb via SMC fan control de fans op een hogere RPM laten draaien en nu is mijn Macbook weer 50 graden (wat mij nog steeds warm lijkt. De MBP non-Retina van een vriend van me wordt niet warmer dan 45 graden met dit gebruik). Wat is een oplossing voor de koelingsproblemen? Ik heb mensen gezien die hun koelpsta vervangen hebben, maar helpt dit nou echt?

Ik vind dit wel slordig van Apple. Ik geef 1500€ uit aan een laptop, en dan heb ik een laptop die niet eens normaal een Youtube filmpje af kan spelen zonder een oven te worden.
Aangezien je het over een late 2013 hebt ga ik er even vanuit dat je MacBook nog geen jaar oud is. In dat geval zou ik even langs de Apple Store gaan om aanspraak te doen op je fabrieksgarantie.

96 graden zonder dat de fans voluit gaan blazen lijkt inderdaad op een defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Macbook is nog geen twee weken oud. Ik ga volgende week wel naar de nieuwe Apple store in Den Haag en dan ga ik vragen wat het probleem is. De fans bliezen een klein beetje, niet voluit inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Arthur-M. schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:45:
Macbook is nog geen twee weken oud. Ik ga volgende week wel naar de nieuwe Apple store in Den Haag en dan ga ik vragen wat het probleem is. De fans bliezen een klein beetje, niet voluit inderdaad.
Bij 96 graden blazen je fans voluit. Weet je wel zeker dat de juiste waarde uitgelezen wordt?
Welke processen gebruiken veel CPU op het moment dat er 96 graden wordt gemeten?
Staat je uitleesprogramma wel op graden Celsius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Ja, graden celsius. Ik zag staan bij iStat Menus dat hij 96 graden celsius was. De fan blies wel, maar niet voluit. Ik heb via SMCfancontrol de fan voluit laten lopen en binnen 30 seconden was hij weer 55 graden celsius.

[ Voor 10% gewijzigd door peakrever op 08-08-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Zijn deze temperaturen normaal voor een idle rMBP 13,3" Late 2013?
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/33tjo2a.png

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakke1994
PeterPanda schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 14:34:
Zijn deze temperaturen normaal voor een idle rMBP 13,3" Late 2013?
[afbeelding]
Zijn geen abnormaal hoge temperaturen hoor. Mijn 15" rMPB late 2013 doet idle rond de 40-50 graden. Wil je hem idle koeler zet dan met SMCfancontrol de fans wat harder. Als je MBPr echt te warm wordt, zal deze wel uit zichzelf uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Wat ik zelf merk is dat als ik een "traag" wifi netwerk heb de Macbook zelf ook erg traag wordt.
c.q soms onwerkbaar, meer mensen hier last van? =)

[ Voor 12% gewijzigd door Spookie op 08-08-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Laatst online: 16:10
Wie van jullie heeft hier AppleCare op zijn/haar MBP? Ik ben erover aan het twijfelen, en dacht eerst via eBay te kopen, maar dat is me te lijp gezien de verhalen met oplichters. Bekende trucjes zijn bijvoorbeeld dat de code wel werkt als je hem invoert bij Apple, maar dat deze later ongeldig wordt verklaard wegens het feit dat het een gegenereerde code is, iemand anders hem rechtmatig geclaimed heeft etc.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:43

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

sww89 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 00:10:
Excuus voor de lange post, het typte zo lekker weg :+

<lang verhaal deel 1 geknipt>

Mijn vragen voor de Tweakers die in het bezit zijn van een 15" met of zonder Nvidia GT 750m (of 650m):
1. Hoe bevalt bij jullie de 15" in het dagelijkse gebruik, ook bij de wat intensievere taken in OS X en Windows?
2. Zijn er mensen die mijn verhaal herkennen, of juist niet. is dit gedrag 'normaal'?
3. Zijn er ervaringen met/verschillen tussen het 15" model met en zonder de GT 750m (dus de Iris Pro) wat betreft de warmteontwikkeling en het toerental van de fans in Bootcamp bij gemiddelde en intensieve taken?
4. Heeft er iemand tips met eventuele ideale instellingen voor de fans?
5. Hoe presteert de Iris Pro in Bootcamp, zijn er dan wel stabiele framerates te behalen in games met een lagere warmteontwikkeling en of toerental?
6. Wat zijn eigenlijk nog de voordelen van de GT 750m?

<lang verhaal deel 2 geknipt>
1. Ik heb zelf de late 2013 met GT750M en in het dagelijks gebruikt bevalt hij schitterend en is gewoon vreselijk snel in alles dat hij doet. Ik heb er zelf een 4K monitor (Samsung 28D590D) aan hangen als externe monitor en de laptop zit dicht. Temperaturen liggen standaard rond de 60 graden (57-65) afhankelijk van wat ik doe. Veel hoger komt hij niet met normaal gebruik. Als ik 4K content ga kijken op YouTube (Flash) of een video encode in Handbrake dan gaat de temperatuur logischerwijs wat omhoog en springen de fans aan.
Vanaf 65 graden gaan de fans harder maar niet heel veel harder en de 4.000 toeren red ik niet bij 70 graden.
Flash wordt gebruikt in Flash en Silverlight voor NetFlix uit mijn hoofd en dat zou nou beide 2 programma's die nogal crap zijn om te gebruiken op OS X ivm slechte en hoge CPU gebruik.
Voor NetFlix is het zo dat ze in Yosemite overgaan op HTML5 waardoor je niet meer tegen dit probleem aan loopt. Voor Flash (ik neem aan dat je dat voor YouTube gebruikt in je voorbeeld?) zou ik ook de HTML5 versie gaan gebruiken en op YouTube: YouTube als standaard instellen. Scheelt een hoop hitte en CPU :)

2. Ik draai zelf geen BootCamp (ik gebruik Windows 7 alleen voor Civilization 4 met mods en dat doe ik in Parallels. Daar geen problemen maar dat is natuurlijk meer OS X achtig)

3. Voor deze vraag kan ik het beste iemand quoten die het getest heeft:
[quote]As visible on the last column the CPU and the right side of the Mac is cooler when the 750M is used which is not surprising as the GPU is located on the upper-left. The CPU is also a little cooler. On the other hand when the Iris is used the upper left is significantly less hot. Overall I don’t feel there is a clear winner in term of heat which is expected as both GPU draw about the same amount of power (~35W). However the heat seems more spread out when the Iris is used vs when the 750m is used.[quote]

4. Onder OS X zou ik het de MacBook lekker zelf laten regelen. Dit is ingesteld door Apple en heeft het in elk geval bij mij altijd prima gedaan. Mocht je je echt zorgen maken kan je nog wat aanpassen maar er zitten genoeg beveiligingen in om te zorgen dat je laptop niet kapot gaat.

5. + 6. De Iris Pro doet in games meestal redelijk onder voor de GT750M. Op desktopgebied zijn er (zeker OpenCL programma's) situaties dat de Iris Pro het (veel) beter doet, maar voor gaming is de 750M toch echt de betere keuze. De drivers die bij BootCamp geleverd zijn zijn wat outdated heb ik wel gezien en je zou beter even hier kunnen kijken waar ze uitleggen hoe je dat kan 'overrulen'. De GT750M is meer dan capabel om de meeste spellen prima te draaien.
Wel moet je er rekening mee houden dat je batterij onder Windows korter meegaat vanwege missende optimalisaties en het standaard gebruik van de GT750M.

Voor wat benchmarks waarom je de GT750M goed kan gebruiken zie deze Anandtech review. De performance van de GT650M en de 750M zijn vrijwel gelijk dus.

Je hebt geen miskoop gedaan en de 750M heeft zeker voordelen. Flash en Silverlight zoveel mogelijk vermijden en laten vervangen door HTML5 scheelt al veel. Als je ook nog betere drivers onder BootCamp installeert ben je denk ik weer een happy person ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Heb mijn mening over de rMBP vandaag opgeschreven in mijn review, misschien vinden sommige mensen het wel leuk om te lezen.

productreview: Apple MacBook Pro Retina 13,3" (najaar 2013) 2,4GHz 8GB 256GB review door peakrever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:44
Jep, leuke review, meteen gereageerd en ... kudo's uitgedeeld, of hoe dat ook mogen heten anno 2014 :+

En hier arriveerde de Magic Mouse, nou die konden we al van de iMac (die nog te koop staat, wordt gek van die marktplaatslui), maar de nieuwe lijkt toch iets gevoeliger (of de Mbpro reageert er sneller/beter op).
Enfin, ben een verwend en blij manneke! :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
Weet iemand of Google Chrome Canary 64bit nog veel verbetering oplevert met betrekking tot accuduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Laatst online: 15-09 08:30
ankhie schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 00:03:
[...]

5. + 6. De Iris Pro doet in games meestal redelijk onder voor de GT750M. Op desktopgebied zijn er (zeker OpenCL programma's) situaties dat de Iris Pro het (veel) beter doet, maar voor gaming is de 750M toch echt de betere keuze. De drivers die bij BootCamp geleverd zijn zijn wat outdated heb ik wel gezien en je zou beter even hier kunnen kijken waar ze uitleggen hoe je dat kan 'overrulen'. De GT750M is meer dan capabel om de meeste spellen prima te draaien.
Wel moet je er rekening mee houden dat je batterij onder Windows korter meegaat vanwege missende optimalisaties en het standaard gebruik van de GT750M.

Voor wat benchmarks waarom je de GT750M goed kan gebruiken zie deze Anandtech review. De performance van de GT650M en de 750M zijn vrijwel gelijk dus.

Je hebt geen miskoop gedaan en de 750M heeft zeker voordelen. Flash en Silverlight zoveel mogelijk vermijden en laten vervangen door HTML5 scheelt al veel. Als je ook nog betere drivers onder BootCamp installeert ben je denk ik weer een happy person ;)
Interessant om te lezen, zou je dan zeggen dat als je geen games speelt op de MBPr, de 750M overkill kan zijn? Ik heb nu een 2011 15" MBP met een GT650M, maar speel geen games en gebruik het ook niet meer zo intensief. Wilde graag overstappen op iets kleiner en lichter.

Wat is je ervaring met aansluiten op een externe monitor? Zou de dedicaties GPU daar een verschil uitmaken?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv
  • Nu online

swv

@ankhie: Bedankt voor je reactie :)

Ik zit in de 14 dagen retour periode dus ik wilde graag ervaringen horen. Zelf heb ik nou ook een aantal dagen kunnen testen en ook mijn conclusie is dat ik toch een goede keuze heb gemaakt. Standaard werk ik met Clicktoflash en daarmee voorkom ik al een hoop ergernis in Safari. Ook lijkt het alsof de MBPr nu koeler blijft dan aan het begin. Wellicht toch dat Spotlight nog aan het indexeren was ofzo, al kon ik dat niet afleiden uit de Activiteitenweergave. Tijdens het browsen met Spotify op de achtergrond blijft het systeem keurig rond de 35 graden met een uitschieter naar de 50 en soms 60 graden bij een filmpje. Gelukkig nog laag genoeg zodat de fans niet hoeven bij te springen. Nogmaals: Dat de laptop warm wordt vind ik niet erg, maar het lawaai van de fans als gevolg daarvan des te meer.

Onder Bootcamp blijven er met de standaard instellingen performance issues met de NVIDIA GT 750m na aan paar minuten gamen. Ik heb in Windows Energiebeheer de snelheid van de processor begrensd op 50%. Ook ontkom ik er niet aan om zelf de fanspeed te regelen, omdat de fans bij het minste of geringste al op 6000RPM draaien. Ik heb GeForce Experience geinstalleerd voor het optimaliseren van de grafische instellingen in games en het updaten van de drivers. Dus nu krijg ik automatisch de juiste en nieuwste drivers. Daarna is een game spelen in Windows wel te doen :P

@azt33, lees vanaf hier even mee:
Gisteren voor het eerst in Clamshell mode gewerkt. Dat ging perfect! Laptop aangesloten op een Dell u2713hm. Vervolgens schakelt ie automatisch over op de 750m. De gemiddelde temperatuur ligt dan hoger rond de 45 graden maar blijft dan ook stabiel bij bijvoorbeeld het kijken van een filmpje. Blijkbaar wordt er dan geen beroep gedaan op de i7. Zoals blijkt uit de review van Anandtech heb je meer profijt van een dedicated GPU als je op een hoge resolutie monitor werkt icm zware grafische toepassingen. Maar er zijn denk ik heel wat Mac gebruikers op de wereld die prima met een externe monitor werken icm geïntegreerde GPU. Heb ik voorheen zelf ook gedaan op de 13" MBPr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

azt33 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 09:10:
[...]

Interessant om te lezen, zou je dan zeggen dat als je geen games speelt op de MBPr, de 750M overkill kan zijn? Ik heb nu een 2011 15" MBP met een GT650M, maar speel geen games en gebruik het ook niet meer zo intensief. Wilde graag overstappen op iets kleiner en lichter.

Wat is je ervaring met aansluiten op een externe monitor? Zou de dedicaties GPU daar een verschil uitmaken?
Dat is iets dat ik mij ook veel heb afgevraagd maar echte reviews/verschillen die uitgelegd worden heb ik ook niet specifiek goed kunnen vinden. Ik heb, zoals eerder gezegd, een 4K monitor van Samsung aan m'n rMBP hangen via TB2 en dat werkt schitterend en zonder enige vorm van lag of wat dan ook.
Gamen op 4K moet je natuurlijk niet proberen met de GT750M.
Als ik mijn rMBP los draai zonder monitor gebruik ik 2880x1800 als resolutie (dus geen HiDPI modus) en de Iris Pro 5200 trekt dat ook zonder morren of schokken.

Ik denk dat je voor normaal gebruik er geen baat bij hebt (dua als je niet gamed) om de GT750M te hebben. Veel programma's zijn OpenCL (Maya, Solidworks maar ook Photoshop krijgt wel ondersteuning voor de Iris Pro) en daar is de Iris Pro 5200 sterk er in dan de GT750m. Indien goed geprogrammeerd en ondersteund door OS X is het hebben van een GT750m voor programma's als Maya en Solidworks wel weer interessant omdat er theoretisch de mogelijkheid is om dat dual GPU te benutten. Of dat ook werkt in OS X durf ik je niet te zeggen.

Hou er wel rekening mee dat in de 13" rMBP een Iris videokaart zit en niet de Iris Pro + Crystalwell EDRAM uitbreiding (die voor aardig wat extra performance kan zorgen), gezien je zegt dat je kleiner en lichter wil. De 13" kan wel zonder problemen 2 extra monitoren van 2560x1440 aansturen dus ik zou me ook daar weinig zorgen maken over de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Weet iemand hoe het zit met het warm worden van de nieuwe (2014) 13" en 15" Macbook Pro's? (Iris of Iris Pro zonder de extra videokaart)

Ik wil mijn 2011 graag upgraden, deze wordt echter snel warm (lees: soms volle toeren) zodra ik een film kijk via een HDMI kabel op TV of het kijken van Netflix / Youtube filmpjes.

[ Voor 7% gewijzigd door TheAshcat op 11-08-2014 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
TheAshcat schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:08:
Weet iemand hoe het zit met het warm worden van de nieuwe (2014) 13" en 15" Macbook Pro's? (Iris of Iris Pro zonder de extra videokaart)

Ik wil mijn 2011 graag upgraden, deze wordt echter snel warm (lees: soms volle toeren) zodra ik een film kijk via een HDMI kabel op TV of het kijken van Netflix / Youtube filmpjes.
Ik had een late 2011 15" en die begon inderdaad bij een YT filmpje van 720p al een beetje te blazen, maar niet al te erg. Nu heb ik de nieuwste 15" met Iris pro + GT 750M en die heb ik nog geen seconde gehoord (hopelijk zitten er wel fans in :P), ook niet met extern scherm en 1080p waar hij de 750M voor pakt.

Heb geen programmaatje om het te meten, maar op schoot lijkt hij best wat koeler dan de oude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Evianon schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:29:
[...]

Ik had een late 2011 15" en die begon inderdaad bij een YT filmpje van 720p al een beetje te blazen, maar niet al te erg. Nu heb ik de nieuwste 15" met Iris pro + GT 750M en die heb ik nog geen seconde gehoord (hopelijk zitten er wel fans in :P), ook niet met extern scherm en 1080p waar hij de 750M voor pakt.

Heb geen programmaatje om het te meten, maar op schoot lijkt hij best wat koeler dan de oude.
Hmm ok, nu nog iemand die alleen de Iris / Iris Pro heeft, of kun je dit ook testen dmv bijvoorbeeld gfxCardStatus, of komt dit niet overeen met de goedkopere laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 22:47
Evianon schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:29:
[...]

Hoezo begint je 2011 macbook zo erg te blazen dan? Ik heb een 2012 15" model maar ik hoor hem bijna nooit? Komt het niet omdat je fan gewoon stoffig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
TheAshcat schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:54:
[...]

Hmm ok, nu nog iemand die alleen de Iris / Iris Pro heeft, of kun je dit ook testen dmv bijvoorbeeld gfxCardStatus, of komt dit niet overeen met de goedkopere laptops?
Ah, verkeerd gelezen, dacht dat je ook zocht naar mét aparte kaart. Heb m'n laptop met gfxCardStatus even geforceerd naar de Iris pro en net een halfuurtje een 1080p video laten afspelen, maar er komt absoluut geen geluid uit en echt warm wordt ie ook niet.

Als ik m'n CPU flink aan het werk zet met bijv. een scriptje met een oneindige loop gaat hij uiteraard wel blazen, maar het is een ander geluid dan de late 2011 gaf, minder luid en ook wat minder opvallend, in ieder geval prettiger (niet dat de 2011 een drama was hoor). Kan zou gauw geen gratis/betrouwbare app vinden om de temperatuur te meten, maar zo'n hotspot onder het toetsenbord als de oude soms had is nu wel minder.

Ik denk dat het op deze manier wel vergelijkbaar is met een 15" zonder aparte videokaart, een 13" is waarschijnlijk wel wat anders door de andere behuizing, maar heel veel zal 't niet uitmaken.
kevinkrs schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:05:
[...]

Hoezo begint je 2011 macbook zo erg te blazen dan? Ik heb een 2012 15" model maar ik hoor hem bijna nooit? Komt het niet omdat je fan gewoon stoffig is?
Nee, vroeg ik me ook af inderdaad, maar onlangs nog eens open geschroeft en amper een stofje te vinden. Hij maakte ook geen hels kabaal, maar er kwam toch wel een beetje geluid uit met een HD filmpje terwijl m'n 2014 model nu doodstil is. Ik gebruik hem wel meestal in clamshell mode met extern scherm eraan, dan forceert hij sowieso al de dedicated videokaart en heeft hij het wat sneller warm, wellicht dat dat het is.

[ Voor 31% gewijzigd door Evianon op 11-08-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Nou mijn mid 2014 15" Mbp met enkel Iris HD gaat ook naar 95 graden bij het bekijken van YouTube filmpjes. Niet echt dragelijk op schoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Phusebox schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:14:
Nou mijn mid 2014 15" Mbp met enkel Iris HD gaat ook naar 95 graden bij het bekijken van YouTube filmpjes. Niet echt dragelijk op schoot.
Met welk programmaatje meet je dit? Ik haalde namelijk ook de 96 graden celsius met SMC fancontrol toen ik een youtube filmpje aan het bekijken was, maar nu ik iStat Menus gebruik heb ik nooit meer dan 70 graden gehaald.. Als ik beide progjes naast elkaar draai komen ook allebei de temperaturen niet overeen. Dus met welk programma meet jij je temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Arthur-M. schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:24:
[...]

Met welk programmaatje meet je dit? Ik haalde namelijk ook de 96 graden celsius met SMC fancontrol toen ik een youtube filmpje aan het bekijken was, maar nu ik iStat Menus gebruik heb ik nooit meer dan 70 graden gehaald.. Als ik beide progjes naast elkaar draai komen ook allebei de temperaturen niet overeen. Dus met welk programma meet jij je temperaturen?
IStat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
En wordt de cpu core of proximity 95 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Arthur-M. schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:27:
[...]

En wordt de cpu core of proximity 95 graden?
Volgens mij de cores, helaas is mijn trial voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Hmm ok, hebben meer mensen hier last van? Ik wil het probleem van een brandende laptop op schoot juist voorkomen :(

Tevens nog 1 vraagje: hoe doet de i7 quad-core 2.2GHz van de 2011 15" het ten opzichte van de i5 2.6GHz dual core van de 13" 2014?

Ik hoef namelijk niet per sé een groot scherm maar werk wel veel met photoshop op een aangesloten 27" beeldscherm met hoge resolutie en retina files.

Ben er aan het twijfelen tussen de 13" en de 15". De SSD EN RAM upgrade ik wel, zit alleen nog met de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
De i5 4288U 2,6Ghz wel een stuk trager zijn dan de Quad-core i7 van de MacBook die je nu hebt, maar de SSD maakt veel goed.
Als ik even de Geekbench 2 scores erbij pak, ziet het er als volgt uit:

MacBook Pro Retina 15" 2,2 Ghz mid 2014: 12967
MacBook Pro 15" 2,2 Ghz Early 2011: 9740
MacBook Pro 13" Retina 2,6 Ghz i5 Mid 2014: 6628

Best grote verschillen dus. De MacBook Pro 13" Retina is dus ongeveer 1/3 langzamer dan de Mac die je nu hebt. De 15" Retina is ongeveer 50% sneller dan de 13". Het gaat hier om het basismodel 15".

Voor het complete overzicht: http://browser.primatelabs.com/mac-benchmarks

[ Voor 6% gewijzigd door peakrever op 11-08-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Dankjewel Arthur-M,

Ik heb net de 15" basis model binnengehaald en direct verliefd met hoe dun hij wel niet is vergeleken de non-retina. :)

Ik wilde het risico niet nemen over 2 jaar spijt te krijgen. Nu ik je post zie weet ik dat ik de juiste keus heb gemaakt, bedankt ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Mooi apparaat, veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Phusebox schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 18:14:
Heb je de HTML5 versie van YouTube ook al eens geprobeerd? Flash is namelijk een resourcevreter. Zelfde geldt voor Netflix overigens. Vanaf Yosemite komt dit ook via HTML5 en dat scheelt een hoop aan verwarming :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Alleen dat er licht onder de toetsen doorschijnt vind ik wel een gemiste kans :P Ik bedoel, iets anders kan ik echt niet verzinnen om te zeuren, heb echt een heel fraai exemplaar te pakken - voor zover het niet altijd zo is. Erg blij mee.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Arthur-M. schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:13:
Mooi apparaat, veel plezier ermee!
Dankjewel!

Helaas bleek ik een exemplaar te hebben met een ratelende ventilator, direct teruggegaan en heb een goede te pakken, inderdaad een pracht apparaat nu :D

Ik had 'm zojuist aangesloten op de TV via HDMI (whoo, geen verlengstukken meer!). Netflix via silverlight op het MacBook scherm en Popcorn Time op de TV. Ventilatoren blijven netjes rond 2000-2100RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiyeko
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-09 01:18
Mag mijn uit de recycle back geredde pro uit 2006 nog meedoen?

Net nieuwe accu en oplader erbij en hij werkt prima op een enkele dode pixel na, leuke projectje geweest om hem weer lekker te laten werken, kan ik nu eindelijk eens de mac ervaring zelf meemaken :)

Als mensen nog nodig hebben, heb ook nog de 15inch liggen (gebruik de 17) die werkt ook maar heeft druk plekken op het scherm :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Hmm, de eerste week werkte mijn 2014 MBP15 gewoon goed, maar sinds vandaag heb ik steeds dat wanneer hij uit slaapstand komt dat WiFi of niet meer reconnect, of dat het een halve minuut of meer duurt... meer mensen daar last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostiphone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 10:09
Phusebox schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 16:24:
Hmm, de eerste week werkte mijn 2014 MBP15 gewoon goed, maar sinds vandaag heb ik steeds dat wanneer hij uit slaapstand komt dat WiFi of niet meer reconnect, of dat het een halve minuut of meer duurt... meer mensen daar last van?
Toevallig dat je dit zegt. Dit heb ik dus ook, maar dan met mijn 2014 MBP13. Soms moet ik de WiFi zelfs even uit en weer aan zetten.

Ik heb nu dit geprobeerd, en ik zal de aankomende dagen kijken of het werkt:
http://www.appletips.nl/macbook-wi-fi-problemen-oplossen-na-het-ontwaken-uit-sluimerstand/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Mijn oude 13 inch MBP uit 2010 binnen twee uur verkocht :+ Daarnet opgehaald, gisteren de deal al rond gemaakt. €550 voor gekregen nog.

Na de vakantie basismodel 15" rMBP bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
sww89 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 10:32:
[...]
@azt33, lees vanaf hier even mee:
Gisteren voor het eerst in Clamshell mode gewerkt. Dat ging perfect! Laptop aangesloten op een Dell u2713hm. Vervolgens schakelt ie automatisch over op de 750m. De gemiddelde temperatuur ligt dan hoger rond de 45 graden maar blijft dan ook stabiel bij bijvoorbeeld het kijken van een filmpje. Blijkbaar wordt er dan geen beroep gedaan op de i7. Zoals blijkt uit de review van Anandtech heb je meer profijt van een dedicated GPU als je op een hoge resolutie monitor werkt icm zware grafische toepassingen. Maar er zijn denk ik heel wat Mac gebruikers op de wereld die prima met een externe monitor werken icm geïntegreerde GPU. Heb ik voorheen zelf ook gedaan op de 13" MBPr.
ankhie schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:27:
[...]

Dat is iets dat ik mij ook veel heb afgevraagd maar echte reviews/verschillen die uitgelegd worden heb ik ook niet specifiek goed kunnen vinden. Ik heb, zoals eerder gezegd, een 4K monitor van Samsung aan m'n rMBP hangen via TB2 en dat werkt schitterend en zonder enige vorm van lag of wat dan ook.
Gamen op 4K moet je natuurlijk niet proberen met de GT750M.
Als ik mijn rMBP los draai zonder monitor gebruik ik 2880x1800 als resolutie (dus geen HiDPI modus) en de Iris Pro 5200 trekt dat ook zonder morren of schokken.

Ik denk dat je voor normaal gebruik er geen baat bij hebt (dua als je niet gamed) om de GT750M te hebben. Veel programma's zijn OpenCL (Maya, Solidworks maar ook Photoshop krijgt wel ondersteuning voor de Iris Pro) en daar is de Iris Pro 5200 sterk er in dan de GT750m. Indien goed geprogrammeerd en ondersteund door OS X is het hebben van een GT750m voor programma's als Maya en Solidworks wel weer interessant omdat er theoretisch de mogelijkheid is om dat dual GPU te benutten. Of dat ook werkt in OS X durf ik je niet te zeggen.

Hou er wel rekening mee dat in de 13" rMBP een Iris videokaart zit en niet de Iris Pro + Crystalwell EDRAM uitbreiding (die voor aardig wat extra performance kan zorgen), gezien je zegt dat je kleiner en lichter wil. De 13" kan wel zonder problemen 2 extra monitoren van 2560x1440 aansturen dus ik zou me ook daar weinig zorgen maken over de performance.
Bedankt voor de reacties :) Ik heb nu nog geen externe monitor, en ik weet ook nog niet zeker of die er zal komen (ben in principe tevreden met 15"). En op zich zou ik willen overstappen op de 15" rMBP denk ik, die is lichter en dunner dan wat ik nu heb. 13" is voor mij toch iets te klein, zonder externe monitor (tenzij er een BYOD policy komt op werk, dan zou ik wel over willen stappen op 13"). Het ging mij ook meer tussen de twee 15" rMBP modellen, ik denk dat ik dan toch het liefst voor basismodel ga.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Met het basismodel van de rMBP heb je sowieso een topmachine. Gebaseerd op wat je laat doorschemeren aan gebruik is de basis 15" al een machine waar je heel veel plezier van gaat hebben en is de 500 euro extra voor de 256GB extra SSDruimte, GT750M en iets snellere processor een zinloze upgrade. Hooguit dat de SSD nog interessant kan zijn ;)

In jouw schoenen zou ik voor de instap gegaan zijn in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
ankhie schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 20:48:
Met het basismodel van de rMBP heb je sowieso een topmachine. Gebaseerd op wat je laat doorschemeren aan gebruik is de basis 15" al een machine waar je heel veel plezier van gaat hebben en is de 500 euro extra voor de 256GB extra SSDruimte, GT750M en iets snellere processor een zinloze upgrade. Hooguit dat de SSD nog interessant kan zijn ;)

In jouw schoenen zou ik voor de instap gegaan zijn in elk geval.
Vergeet de restwaarde niet, m'n bijna 3 jaar oude MBP was toen der tijd het maxed-out model met 256 GB SSD, 8 GB ram etc., en heb ik nu verkocht voor 1300 euro. De 700 euro goedkopere variant van een kennis ging nu voor 775 weg, waardoor je dus effectief minder dan 200 euro meer betaalt voor het topmodel.

Vooral meer opslag is in mijn ervaring écht veel waard bij een tweedehands verkoop, over 3 jaar lachen we om een 256 GB SSD (maar ook om 8 GB ram) en heb je een behoorlijk beter product om te verkopen als je er wat meer in hebt zitten.

Hangt er natuurlijk een beetje vanaf of je hem koopt om hem zo lang mogelijk zelf te gebruiken, of om hem op een moment dat hij nog "goed" is te verkopen, maar je zou er in ieder geval rekening mee kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
Ja dat begrijp ik, vooral omdat je het niet meer kan upgraden (zoals ik dat heb gedaan met mijn huidige MBP, 16GB RAM en 512GB SSD maakt wel een hoop verschil uit). Ik denk dat een basismodel met 512GB SSD wel een goede keus zal zijn voor mij. Nu nog mijn huidige MBP verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Evianon schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:10:
[...]

Vergeet de restwaarde niet, m'n bijna 3 jaar oude MBP was toen der tijd het maxed-out model met 256 GB SSD, 8 GB ram etc., en heb ik nu verkocht voor 1300 euro. De 700 euro goedkopere variant van een kennis ging nu voor 775 weg, waardoor je dus effectief minder dan 200 euro meer betaalt voor het topmodel.

Vooral meer opslag is in mijn ervaring écht veel waard bij een tweedehands verkoop, over 3 jaar lachen we om een 256 GB SSD (maar ook om 8 GB ram) en heb je een behoorlijk beter product om te verkopen als je er wat meer in hebt zitten.

Hangt er natuurlijk een beetje vanaf of je hem koopt om hem zo lang mogelijk zelf te gebruiken, of om hem op een moment dat hij nog "goed" is te verkopen, maar je zou er in ieder geval rekening mee kunnen houden.
Ehm ik snap je rekensom niet.

Stel jij gaf 2500 uit, kreeg er 1300 terug, dan heb je 1200 "uitgegeven".
Hij gaf 700 minder uit, dus 1800, en kreeg 775 terug. Dus heeft effectief 1125 "uitgegeven". Dan is de goedkopere variant dus uiteindelijk de betere keus geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evianon
Phusebox schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:22:
[...]

Ehm ik snap je rekensom niet.

Stel jij gaf 2500 uit, kreeg er 1300 terug, dan heb je 1200 "uitgegeven".
Hij gaf 700 minder uit, dus 1800, en kreeg 775 terug. Dus heeft effectief 1125 "uitgegeven". Dan is de goedkopere variant dus uiteindelijk de betere keus geweest?
Ik bedoel dat je onderaan de streep (slechts?) <200 euro meer betaald voor het topmodel, misschien wat meer als je het heel technisch gaat maken met rente enz :P. In jouw voorbeeld heb je voor 75 euro (175 met wegdenken rekenfout :D) meer 3 jaar lang een betere laptop, m'n punt was dat je al snel de restwaarde compleet vergeet en denkt "die laptop is 700 euro duurder, is die 700 euro het waard voor X extra".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6pack15
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:34
Peter_Aragorn schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 19:18:
Mijn oude 13 inch MBP uit 2010 binnen twee uur verkocht :+ Daarnet opgehaald, gisteren de deal al rond gemaakt. €550 voor gekregen nog.

Na de vakantie basismodel 15" rMBP bestellen :)
Netjes, via marktplaats? Ben zelf ook van plan om mijn 13 2010 macbook pro te verkopen over een paar weekjes (eerst even afstuderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Uberhaupt zijn de kosten van een Apple product relatief laag.
Eerst Mac was een Macbook wit, zo'n plastic ding. Jaar of 3 gebruikt, gekocht voor 960,-, verkocht voor 600,-. Afschrijving: pakweg 135,- per jaar.

iMac, gekregen begin 2010, gaat nu als het goed is morgen opgehaald worden voor 650,-. Was toen 1850 gok ik maar even. 1200 afschrijving in 4,5 jaar = 265,- per jaar. En dat vooral omdat het een net-te-oude-generatie is.

Probeer eens een willekeurige windows machine na 4-5 jaar te verkopen zonder hem vrijwel volledig af te schrijven, Apple spullen houden relatief best veel waarde.

Uiteindelijk koop je zoiets niet met oog op de verkoop - maar trok de relatief hoge restwaarde me wel over de streep er meer voor uit te geven. Ik denk dat de sweetspot ergens tussen de 2,5-4 jaar ligt. M'n iMac is net te oud voor m'n gevoel (krijg dat veel als reactie 'toch iets te oud').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
6pack15 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 22:28:
[...]

Netjes, via marktplaats? Ben zelf ook van plan om mijn 13 2010 macbook pro te verkopen over een paar weekjes (eerst even afstuderen)
Jup. Kreeg ook een paar achterlijk ruilsuggesties, maar ook een heel serieuze dus. Viel me alles mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie

ankhie

Evianon schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:10:
[...]

Het basismodel heeft tegenwoordig ook 16GB en je kan idd (maar dat gaf ik al aan) nog de SSD upgraden als je er jaren mee wil doen naar 512GB. Was voor mij beide ook de reden om voor de high-end te gaan.

Daarentegen moet je nu maar wel even zomaar 500 euro meer kunnen neertellen, iets dat ook niet voor iedereen weggelegd is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
Een hardware gerelateerd probleem is dit waarschijnlijk niet maar aangezien er geen 'groot kleine problemen ivm OSX'-topic bestaat vraag ik het maar even hier :) Heeft iemand dit probleem al eens tegengekomen?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DWq9Q4H4m4gwmt525y2fEVZ2/full.png

Zoals je kunt zien bevatten een aantal afbeeldingen veel te veel contrast... Degene die het probleem heeft zegt ook dat het niet aan de browser ligt. Een reboot wilt wel eens helpen... :X :?

Ik dacht eerst aan een optie bij Toegankelijkheid maar die verhoogt het contrast over het gehele scherm, niet enkel voor bepaalde afbeeldingen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-01 14:51

maus

~ Maus

Huidige laptop heeft de geest gegeven, en op advies in het LAA besloten om een nieuwe 15" rMBP aan te schaffen om deze volgend jaar door te verkopen. Dan kan ik tegen die tijd meedoen met het laptopprogramma van de universiteit, omdat dat toch wel een stuk voordeliger is dan nu zelf voor de volle mep zo'n workstation aan te schaffen.
Zelf kan ik wel af met het basismodel 15", maar heeft er iemand toevallig nog tips over de beste configuratie (en wel/geen AppleCare etc.) met het oog op het doorverkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

filenox schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:12:
Een hardware gerelateerd probleem is dit waarschijnlijk niet maar aangezien er geen 'groot kleine problemen ivm OSX'-topic bestaat vraag ik het maar even hier :) Heeft iemand dit probleem al eens tegengekomen?

[afbeelding]

Zoals je kunt zien bevatten een aantal afbeeldingen veel te veel contrast... Degene die het probleem heeft zegt ook dat het niet aan de browser ligt. Een reboot wilt wel eens helpen... :X :?

Ik dacht eerst aan een optie bij Toegankelijkheid maar die verhoogt het contrast over het gehele scherm, niet enkel voor bepaalde afbeeldingen... :/
Corrupt kleurprofiel?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:48
mgm1313 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:39:
Zelf kan ik wel af met het basismodel 15", maar heeft er iemand toevallig nog tips over de beste configuratie (en wel/geen AppleCare etc.) met het oog op het doorverkopen?
Heel moeilijk te voorspellen en denk dat niemand daar iets echt nuttigs over kan zeggen. Ik ga het toch proberen: ik denk dat je het beste de cheapste versie kunt kopen. Alle updates zijn relatief duur en die ga je er op de tweedehands markt sowieso niet uit halen (denk aan upgrade RAM, processor, etc.). Bij Apple is de waarde van tweedehands modellen hoog door het Apple logo (en bijbehorende behuizing, etc.), niet vanwege de specs. Het Apple logo zit ook op de goedkoopste modellen, dus: niet upgraden ;):). Snappie?

Verwijderd

maus schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 23:39:
Huidige laptop heeft de geest gegeven, en op advies in het LAA besloten om een nieuwe 15" rMBP aan te schaffen om deze volgend jaar door te verkopen. Dan kan ik tegen die tijd meedoen met het laptopprogramma van de universiteit, omdat dat toch wel een stuk voordeliger is dan nu zelf voor de volle mep zo'n workstation aan te schaffen.
Ik zou het zelf nooit zo doen! Zonde van je geld. Al heb je natuurlijk niet veel andere opties.. Kun je niet nu gewoon een goedkoop laptoppie ergens op de kop tikken? Of verwacht je dat de waarde van je 15" rMBP niet zoveel zal dalen als een goedkoop laptoppie? Moeilijke keuze. Had je oude het nou nog maar één jaartje langer volgehouden :P

Kun je niet gewoon nu een rMBP aanschaffen en daarmee je universiteit doen? Hoef je niet twee keer een nieuwe laptop te kopen

(ik denk ook maar gewoon mee.. misschien heb je al laaaang je keuze gemaakt haha)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2014 15:51 ]

• maus
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-01 14:51

maus

~ Maus

Verwijderd schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 15:50:
[...]

Ik zou het zelf nooit zo doen! Zonde van je geld. Al heb je natuurlijk niet veel andere opties.. Kun je niet nu gewoon een goedkoop laptoppie ergens op de kop tikken? Of verwacht je dat de waarde van je 15" rMBP niet zoveel zal dalen als een goedkoop laptoppie? Moeilijke keuze. Had je oude het nou nog maar één jaartje langer volgehouden :P

Kun je niet gewoon nu een rMBP aanschaffen en daarmee je universiteit doen? Hoef je niet twee keer een nieuwe laptop te kopen

(ik denk ook maar gewoon mee.. misschien heb je al laaaang je keuze gemaakt haha)
He bedankt voor het meedenken hoor :*)
Oud laptopje gaat niet werken ben ik bang.. moet dit jaar veel bezig met photoshop/indesign en video's bewerken en als ik ergens niet tegen kan zijn trage laptops daarbij 8)7

Denk dat ik Wb wil gaan doen aan de TUDelft straks, en uit mensen die ik al gesproken heb blijkt dat macbooks gewoon minder makkelijk werken bij die studie (niet onmogelijk natuurlijk..).

Volgens mij inmiddels een hele mooie oplossing gevonden, vandaag op advies van WWAS de basis rMBP 15" gekocht (via speciale actie op school met studentenkorting, dus voor 1825,89) en pappie en mammie willen hem t.z.t. tegen de dan geldende 2e hands waarde wel overkopen _/-\o_

Nu dus al 100x m'n mail gecheckt om te kijken of hij al verstuurd is, want als het goed is komt hij morgen :9~

Bedankt voor de hulp!

• Ophidian
  • Nu online
Gisteren is ook mijn nieuwe rMBP 13" binnengekomen (2,8ghz i5, 8GB, 256GB). Nog getwijfeld over het zin van 16 GB RAM, maar heb ook nog een iMac staan waar ik eigenlijk het "zware" werk op doe. Dus vond ik wat overkill in de Macbook. 256GB vond ik ook genoeg, staat een DS414 met 12TB beschikbare ruimte :P

Ik kom van een C2D 2,53 Mid 2009 met SSD. Die was nog steeds prima snel, maar dit is toch wel weer een hele andere klasse. Heerlijk snel, en dat scherm O+

Toevallig had ik onlangs mijn draadloos netwerk uitgebreid, het is niet de volle 1300, maar snel zat. Straks eens proberen hoe snel het nou echt is. ;) Hoe nuttig het precies is vraag ik me af, bij de bouw van ons huis heb ik alle ruimtes laten bekabelen met UTP.

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/154985z.jpg

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:55

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Maar waarom zou je als alles overkill is wel 200mhz extra nemen in de rMBP voor 100 euro?
Dat maakt minder verschil dan 16GB nemen... of heb ik iets gemist (heeft de 2.8ghz iets speciaals)?
Heb zelf namelijk net 1 besteld (zonder speciale aanpassingen).
Pagina: 1 ... 66 ... 128 Laatste