Is het niet zonde dat als je een 13 inch mbpr koopt een extern scherm gebruikt. Heb je zo'n mooi scherm gebruik je hem alleen als je niet thuis bent. Zit nog heel erg te twijfel tussen 15' of 13'. Ga hem kopen met btw actie, dus dan moet ik een goed besluit hebben genomen.
Wat is daar zonde aan? Zeker als je hem koppelt aan een 27" Cinema Display of de nieuwe Dell 24" 4K monitor is het juist een uitbreiding op je mooie scherm.
Ik ga zo'n opstelling gebruiken, maar alleen voor fotobewerking (Lightroom). Voor de rest gebruik ik gewoon mijn MBPr scherm, ook als ik thuis ben. Bij development is de scherpere tekst juist erg welkom. ;-)
Ik ga zo'n opstelling gebruiken, maar alleen voor fotobewerking (Lightroom). Voor de rest gebruik ik gewoon mijn MBPr scherm, ook als ik thuis ben. Bij development is de scherpere tekst juist erg welkom. ;-)
Verwijderd
Maar niet iedereen heeft het geld voor beeldschermen. De meesten kopen een beeldscherm van Dell met 1920 x1200 of 1920 x 1080.
Tja, het is ook wel een stuk gemakkelijker en beter voor je zithouding om een extern scherm thuis te gebruiken, vooral als je uren lang aan het werk gaat, dus wel begrijpelijk.
Wat een ramp daar bij Saturn. Ik zou vrijdagmiddag teruggebeld zijn. Is niet gebeurd. Heb op zaterdag de reparatie maar geannuleerd omdat ik de kosten niet ga betalen en de rMBP liever naar iCentre breng. Daar vervangen ze het display wel onder garantie.
Nu wilde ik dus weten wanneer mijn MacBook terug is in Groningen. Het bellen van de service-afdeling haalde niks uit: die zijn onbereikbaar, al sinds vrijdagmiddag. De collega van de informatiebalie kan ze ook niet te pakken krijgen. Ik zou vandaag teruggebeld worden door dezelfde manager als die vrijdag zou bellen. Maar hij werkt duidelijk onder het mom van: "Valt u maar lekker dood." Ook vandaag belt hij niet terug.
Zojuist opnieuw gebeld met de Saturn. Ik moet worden teruggebeld door de bedrijfsleider, die uiteraard nu in een bespreking zit. Hij gaat mijn officiële klacht afhandelen. Met al deze moeite had Saturn best even het scherm onder garantie kunnen vervangen. Maar dat kunnen ze niet, want hun "gecertificeerde herstelpunt" heeft volgens Apple helemaal geen certificaten. Dus valt de reparatie niet onder garantie. Sterker nog, heeft hij iets verprutst, dan heeft dat effecten op mijn garantie.
Koop nooit iets bij de Saturn. Spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet gewoon 200 euro meer heb neergelegd voor hetzelfde model bij de Apple website. Pay peanuts, get monkeys.
Nu wilde ik dus weten wanneer mijn MacBook terug is in Groningen. Het bellen van de service-afdeling haalde niks uit: die zijn onbereikbaar, al sinds vrijdagmiddag. De collega van de informatiebalie kan ze ook niet te pakken krijgen. Ik zou vandaag teruggebeld worden door dezelfde manager als die vrijdag zou bellen. Maar hij werkt duidelijk onder het mom van: "Valt u maar lekker dood." Ook vandaag belt hij niet terug.
Zojuist opnieuw gebeld met de Saturn. Ik moet worden teruggebeld door de bedrijfsleider, die uiteraard nu in een bespreking zit. Hij gaat mijn officiële klacht afhandelen. Met al deze moeite had Saturn best even het scherm onder garantie kunnen vervangen. Maar dat kunnen ze niet, want hun "gecertificeerde herstelpunt" heeft volgens Apple helemaal geen certificaten. Dus valt de reparatie niet onder garantie. Sterker nog, heeft hij iets verprutst, dan heeft dat effecten op mijn garantie.
Koop nooit iets bij de Saturn. Spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet gewoon 200 euro meer heb neergelegd voor hetzelfde model bij de Apple website. Pay peanuts, get monkeys.
Zijn er tweakers, die door middel van een tool de MBP Retina 13 inch "res" op 1920 x 1080 laten draaien?
Zo ja, Welke tool gebruiken jullie ?
Ik heb nu de instellingen staan op 'More Space' (1680 x 1050) Moet zeggen dat het me erg bevalt.
Geen scroll lag, youtube lag etc. Safari als browser. Alleen heel af en toe bij het renderen van een website merk je dat de website moeite heeft met het herkennen van de juiste resolutie.
Zo ja, Welke tool gebruiken jullie ?
Ik heb nu de instellingen staan op 'More Space' (1680 x 1050) Moet zeggen dat het me erg bevalt.
Geen scroll lag, youtube lag etc. Safari als browser. Alleen heel af en toe bij het renderen van een website merk je dat de website moeite heeft met het herkennen van de juiste resolutie.
Op een 13'' bedoel je?
Je kan met o.a. met Pupil custom resoluties instellen. Maar 1920x1200 (denk om de 16:10 verhouding) zal op een 13'' ontzettend lelijk zijn.
Daarnaast snap ik niet waarom bepaalde websites niet de juiste resolutie kan herkennen (geef eens voorbeelden?), aangezien 1680x1050 een vaak voorkomende resolutie is.
Je kan met o.a. met Pupil custom resoluties instellen. Maar 1920x1200 (denk om de 16:10 verhouding) zal op een 13'' ontzettend lelijk zijn.
Daarnaast snap ik niet waarom bepaalde websites niet de juiste resolutie kan herkennen (geef eens voorbeelden?), aangezien 1680x1050 een vaak voorkomende resolutie is.
Ja, ik bedoel een 13"RnB schreef op maandag 13 januari 2014 @ 18:11:
Op een 13'' bedoel je?
Ik zal het eerst even aankijken, 1920 x 1080 is meer dan genoeg.Je kan met o.a. met Pupil custom resoluties instellen. Maar 1920x1200 (denk om de 16:10 verhouding) zal op een 13'' ontzettend lelijk zijn.
Bij sommige websites, zie je dat de website eerst erg groot gerenderd wordt. Pas na enkele seconde of een refresh. Wordt de website juist toegepast.Daarnaast snap ik niet waarom bepaalde websites niet de juiste resolutie kan herkennen (geef eens voorbeelden?), aangezien 1680x1050 een vaak voorkomende resolutie is.
Je kan 1920x1080 wel genoeg vinden, maar het beeldscherm heeft een 16:10 verhouding (itt 16:9). Als jij 1920x1080 als resolutie gaat gebruiken op de rMBP, dan krijg je een uitgerekt beeld.
Dat laatste heeft volgens mij weinig met de resolutie te maken. Of je internetverbinding is te traag of er gaat ergens anders iets mis. Safari rendert websites namelijk eerst normaal en dan pas op retina resolutie. Dit is heel duidelijk te zien wanneer je een trage verbinding hebt.
Dat laatste heeft volgens mij weinig met de resolutie te maken. Of je internetverbinding is te traag of er gaat ergens anders iets mis. Safari rendert websites namelijk eerst normaal en dan pas op retina resolutie. Dit is heel duidelijk te zien wanneer je een trage verbinding hebt.
Verwijderd
Weet iemand als deze programma's op een 13' mbpr 2013 (8gb (middelmaat model)), danwel goedkoopste 15' mbpr 2013 draaien? Het betreft deze programma's (econometrie)
Eclipse
Matlab
Eviews
Stata
BVD
Eclipse
Matlab
Eviews
Stata
BVD
www.google.nl, doe zelf ook wat moeite, vast en zeker op desbetreffende sites te vinden.Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:01:
Weet iemand als deze programma's op een 13' mbpr 2013 (8gb (middelmaat model)), danwel goedkoopste 15' mbpr 2013 draaien? Het betreft deze programma's (econometrie)
Eclipse
Matlab
Eviews
Stata
BVD
Ik ontwikkel veel in Visual Studio (windows applicaties) en zit te twijfelen tussen een 13 of 15 inch MBPr. De meerprijs voor de 15 inch is fors maar ik zou balen als ik de 13 zou kopen, er dan achter kom dat het qua scherm ruimte eigenlijk te krap is en dan alsnog een 15 inch ga kopen (en dan nog een paar 100 euro in moet leveren bij het verkopen van die 13 inch).MooDyBLueS schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:04:
[...]
8 of 16 GB RAM ligt aan je gebruik. Ik ga zelf voor de 13" MBPr met 8 GB en 256 GB SSD. Ik gebruik hem voor development, Lightroom en virtualisatie via VMWare Fusion (Windows client en server OS'en). Met mijn iMac heb ik al de ervaring gehad dat dit voldoende is, het houdt niet over, maar is net voldoende. Uiteraard is meer altijd beter, maar heb je het echt nodig? Het scheelt wel
Verder vraag ik me af of ik Windows apart moet gaan draaien (via bootcamp) of toch gewoon via virtualisatie (met Fusion of Parallels). Iemand ervaring met Visual Studio en virtualisatie?
En ga je er Apple Care bij nemen of 'neem je de gok'?
Dit hou ik ook even de gaten. Ik wil een zelfde setup hebben voor .Net ontwikkeling. Zoals het er nu gaat uitzien, zal ik kiezen voor de 13 inch met 16 gb en 512 gb SSD schijf. Daarbij begrijp ik dat Parallels het beste zou performen.
Als er dus mensen zijn met andere ideeën zou ik dat ook graag weten.
Als er dus mensen zijn met andere ideeën zou ik dat ook graag weten.
Signature van nature
Ik heb zelf een 15" en vindt dat onzettend prima. Je hebt daarmee effectief 1920x1200 pixels, wat echt heel prettig is met coden. Ik heb nooit met een 13" gewerkt, dus kan daar niks over zeggen. Maar wat zou voor jou het voordeel van een 13" zijn? Goedkoper? Meer portable?
Je hoeft gelukkig niet te kiezen tussen bootcamp en parallels. Ik heb windows geïnstalleerd met bootcamp, maar kan deze partitie ook virtueel opstarten met parallels. Ik heb nog niet de tijd gehad om echt met visual studio te spelen, maar de performance van andere programma's is echt dikke prima.
Zoveel kan je kwijt met de standaard dpi instellingen in windows 8.1 (150%), en dit is nog relatief groot, als je wil zou je het font nog wel wat kleiner kunnen zetten.
Je hoeft gelukkig niet te kiezen tussen bootcamp en parallels. Ik heb windows geïnstalleerd met bootcamp, maar kan deze partitie ook virtueel opstarten met parallels. Ik heb nog niet de tijd gehad om echt met visual studio te spelen, maar de performance van andere programma's is echt dikke prima.
Zoveel kan je kwijt met de standaard dpi instellingen in windows 8.1 (150%), en dit is nog relatief groot, als je wil zou je het font nog wel wat kleiner kunnen zetten.
[ Voor 19% gewijzigd door pientertje op 13-01-2014 20:48 ]
Ik draait W7, VS2012 op een 2gb virtal machine onder VirtualBox op een macbook air '2011 (thunderbolt display), met 4gb/128gb SSD. En dat is prima te doen. Ik draai ook een VM met W2008 server en SharePoint 2010 en VS2008.. Echt heavy Vhd is 87gb nu. Die staat op een externe thunderbolt HD van 1tb. Draait langzaam, maar doet het. Ik denk dat hij op de ssd goed performed.
Bovenstaande is dus op 3jaar oude hardware. Een nieuwe macbook pro met zwaardere cpu en grotere ssd zou er dus geen moeite mee moeten hebben. En helemaal als je voor parallels kiest tov virtualbox.
Bovenstaande is dus op 3jaar oude hardware. Een nieuwe macbook pro met zwaardere cpu en grotere ssd zou er dus geen moeite mee moeten hebben. En helemaal als je voor parallels kiest tov virtualbox.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Vandaag heb ik dan de 13 inch Macbook pro retina binnengekregen. Het is dus de middelste geworden; 8 GB ram en 256 GB SSD. Ik wilde even mijn eerste ervaringen hier delen. Ik kom van een 5,5 jaar oude witte macbook (non-pro) early 2008 af, en in de tussentijd heb ik geen andere mac ervaring gehad, los van af en toe klooien op andermans iPad of Macbook air._Christiaan_ schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 15:56:
[...]
Ik kijk even aan hoe het gaat. Ik heb vandaag de 13" retina besteld. Als die niet bevalt dan stuur ik em terug binnen de bekende 7 dagen.
Trouwens, dat bestellen bij apple is redelijk gaar. Ik wist niet meteen waar je je straat+huisnummer moet invullen. En een week aflevertijd vind ik toch wat veel voor een standaard laptop die in zo'n groot volume over de digitale toonbank gaat. De gemiddelde webshop doet het een stuk beter.
Echt een ontzettend mooi, strak ding. Het beeldscherm is bizar mooi, en het is eigenlijk zonde om er te ver van af te zitten omdat je dat de details van de pictogrammen niet eens kan zien
Mijn algehele indruk is dat Apple in de loop van die 5 jaar rustig aan de tablet dingetjes op de laptop heeft gebracht, en dan alleen de dingen die goed van toepassing zijn op de laptop. Er zijn zo veel handige gestures, waarbij ik duidelijk de invloeden vanuit de tablet wereld waarneem. Volgens mij duurt het wel even voordat je alle trucjes hebt ontdekt. Ook dat hele gebeuren met die apps enzo zoals maps, ook al ga ik het geheid niet gebruiken; het is allemaal ontzettend mooi gedaan.
Naast de mac gebruik ik ook windows 8. Ik zie dat zowel Apple als MS de tablet-achtige kant opgaan, maar bij Apple is het imo beter geïntegreerd in het OS.
Voor de rest kan ik alleen maar alle voordelen onderstrepen, die in de meeste reviews genoemd worden. Volgens mij is dit de beste laptop in deze prijs/gewichtsklasse.
Toch is ook deze laptop van 1400 euro (edu korting) niet perfect:
- Met het touchpad kan ik niet meer double tappen, en dan slepen. Geen idee waarom apple dit eruit heeft gesloopt want ik gebruikte dat best wel vaak met tekst selecteren. Kan godzijdank wel via Accesibility
- Batterij indicator in de bovenste balk kan alleen maar percentage weergeven, geen resterende tijd meer. Wederom raar dat dat eruit is gesloopt.
- Algehele karigheid van Apple omtrent basis-features.. Geen losse line-in. Geen LEDjes die aangeven hoeveel batterij je nog hebt. En het vreemdste: geen power of sleep indicator. Dus geen mogelijkheid meer om te zien of je je laptop hebt uitgezet of dat hij in de slaapstand staat. Wist al dat dit ontbrak, maar was toch ff een wtf momentje.
- Sommige animaties lopen gewoon niet zo vloeiend lopen als dat zou moeten. Terwijl het wel kan. Want wat gaat er bijv. wel vloeiend:
- Mission control
- Scrollen/vorige/volgende in Safari
- Launchpad
- iPhoto animaties in schermvullende weergave
- Spaces
- Exposé
- Soms: tabs uitzoomen in Safari
- Kleine bewegingen in bijv. de system settings. Of het kiezen van items in dropdown menu's.
NOSIG
@ _Christiaan_Mijn ervaring op dit moment is dat het vooral Mavericks is die de gebruikservaring belemmerd, de (hardware in je) retina mbp is rap genoeg om alles te draaien op dit moment, dus die simpele animaties zouden geen probleem mogen zijn.
Ik merk zelf bijvoorbeeld dat de voorvertoning van RAW bestanden op mijn mid2009 met lion veel sneller loopt dan op mijn nieuwe retina, die met een rappe i5 en 16GB werkgeheugen echt geen reden heeft om te morren als ik een RAW bestand in voorvertoning smijt. Hoop dus dat Apple op korte termijn iets aan Mavericks doet. Er zijn momenten dat ik spijt heb van de overstap op een nieuwe mbp, puur door het OS. Dat lijkt me niet de bedoeling.
Ik merk zelf bijvoorbeeld dat de voorvertoning van RAW bestanden op mijn mid2009 met lion veel sneller loopt dan op mijn nieuwe retina, die met een rappe i5 en 16GB werkgeheugen echt geen reden heeft om te morren als ik een RAW bestand in voorvertoning smijt. Hoop dus dat Apple op korte termijn iets aan Mavericks doet. Er zijn momenten dat ik spijt heb van de overstap op een nieuwe mbp, puur door het OS. Dat lijkt me niet de bedoeling.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik betwijfel of ze er iets aan gaan doen. Het 'probleem' speelt nu al een paar maanden en apple heeft er niets aan gedaan so far.
Vind het niet onoverkomelijk trouwens, wel jammer.
Vind het niet onoverkomelijk trouwens, wel jammer.
NOSIG
Mijn vader kwam op het idee om een Macbook Pro Retina gelijk in de Applestore in Amsterdam te kopen, ik heb ze geprobeerd te bellen maar geen antwoord.
Zou ik daar wel een Macbook Pro Retina met US indeling kunnen kopen en i.p.v. 8GB, 16GB Ram?
Zou ik daar wel een Macbook Pro Retina met US indeling kunnen kopen en i.p.v. 8GB, 16GB Ram?
Zeker weten van wel!! De mbpr zijn een van de snelste laptops die er op deze moment beschikbaar zijn dus dat gaat zeker vlot draaienVerwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 20:01:
Eclipse
Matlab
Eviews
Stata
BVD
Dat heb ik ook wel eens gevraagd daar, US toetsenbord modellen hebben ze niet op voorraad maar kunnen ze wel bestellen. Destijds (toen ze net open waren) was dat het verhaal in elk geval.mprkooij schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:56:
Mijn vader kwam op het idee om een Macbook Pro Retina gelijk in de Applestore in Amsterdam te kopen, ik heb ze geprobeerd te bellen maar geen antwoord.
Alleen, dan kan je hem beter gewoon zelf bestellen, dan hoef je hem niet helemaal op te gaan halen en kan je bovendien gebruik maken van je retourrecht. Scheelt weer gedoe bij dode pixels bijv.
[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 14-01-2014 14:44 ]
Heeft iemand dit wel eens gehad en weet waar het aan ligt:

Dit is al de tweede keer dat ik deze melding krijg en hoewel ik er weinig last van ondervind, is het toch wel vreemd. Ik kan de naam na deze melding namelijk gewoon weer veranderen naar Revoliño's MacBook Pro (zonder de (2) dus).
Dit is overigens gebeurd na het waken van mijn MacBook.

Dit is al de tweede keer dat ik deze melding krijg en hoewel ik er weinig last van ondervind, is het toch wel vreemd. Ik kan de naam na deze melding namelijk gewoon weer veranderen naar Revoliño's MacBook Pro (zonder de (2) dus).
Dit is overigens gebeurd na het waken van mijn MacBook.
[ Voor 7% gewijzigd door RnB op 14-01-2014 22:28 ]
wss met het overzetten van je oude macbook naar je nieuwe, en deze tegelijkertijd op het zelfde netwerk aanwezig zijn geweest.
Nope, dit is gewoon na het waken van mijn MacBook gebeurd. Ik heb dit voor de duidelijkheid maar even in mijn post gezet.
Had laatst dezelfde issue. Rebooten loste het probleem op
Mijn MBPr Late 2013 vertoont al een maand kuren met het touchpad. Het klikken gaat niet meer zo soepel, en op sommige plekken kan ik het touchpad niet meer fysiek indrukken. Heeft iemand ervaring met dit probleem, en wat zou hiervoor de reparatietijd zijn bij Apple @ Amsterdam?
Verwijderd
Gisteren een mooie deal kunnen scoren nu ook trotse eigenaar van een Apple MacBook Pro Retina 2013 15inch
(instapmodel i.p.v. €2029 voor €1482 klein krasje op de lader, 1 week oud)
Vanavond maar eens lekker mee gaan spelen!
Mooie korting
Dat heb je heel goed gedaan!Verwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:10:
Gisteren een mooie deal kunnen scoren nu ook trotse eigenaar van een Apple MacBook Pro Retina 2013 15inch(instapmodel i.p.v. €2029 voor €1482 klein krasje op de lader, 1 week oud)
Da's precies zoals ik hem zou willen. Nog eventjes doorsparen hier.mprkooij schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:22:
Macbook Pro Retina 13"
i5 2.4Ghz, 16GB RAM, 256GB HDD, Iris Graphics & US toetsenbord BESTELD!
Damn waar heb je dat voor elkaar gekregenVerwijderd schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 14:10:
Gisteren een mooie deal kunnen scoren nu ook trotse eigenaar van een Apple MacBook Pro Retina 2013 15inch(instapmodel i.p.v. €2029 voor €1482 klein krasje op de lader, 1 week oud)
Weet iemand hoe het ledje van de facetime cam is aangesloten? Word deze apart van de cam aangestuurd of staat deze in verbinding met de cam?
Ik vraag me dit af omdat ze op het journaal vertellen dat hackers je cam aan kunnen zetten zonder dat het ledje aan gaat. Nu zal dit bij andere laptops mss wel het geval zijn, maar men had het ook specifiek over Apples en Samsungs.
Ik vraag me dit af omdat ze op het journaal vertellen dat hackers je cam aan kunnen zetten zonder dat het ledje aan gaat. Nu zal dit bij andere laptops mss wel het geval zijn, maar men had het ook specifiek over Apples en Samsungs.
Voorlopig alleen in pre-2010 modellen van AppleRnB schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:12:
Weet iemand hoe het ledje van de facetime cam is aangesloten? Word deze apart van de cam aangestuurd of staat deze in verbinding met de cam?
http://arstechnica.com/se...-webcams-can-be-bypassed/Among others, Apple's line of laptops has been identified as having such hardwired LEDs. However, researchers at Johns Hopkins University have published a paper, first reported on by the Washington Post, demonstrating that even this isn't good enough. Some hardwired LEDs turn out to be, well, software controlled after all.
...
As with just about every other piece of modern hardware, the webcams in the computers that the researchers looked at—an iMac G5 and 2008-vintage MacBooks, MacBook Pros, and Intel iMacs—are smart devices with their own integrated processors, running their own software.
...
The researchers did not test modern Apple computers or other, non-Apple webcams.
Dus? Welke modellen zijn vatbaar?
Alle modellen van voor 2010, dus.RobV schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:42:
Dus? Welke modellen zijn vatbaar?
wat wil je weten? Heb je de link gelezen die hier gegeven is?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ja, die heb ik gelezen. Maar het onderzoek zegt niets over de vatbaarheid van recentere modellen. Het zegt dat het kan op 2010 modellen, niet dat het níet kan op bv. een 2011 of 2013.
Als je niet meer fysiek je touchpad kan indrukken klinkt dat bijna als een uitgezette accu. Niet best.neonite schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:33:
Mijn MBPr Late 2013 vertoont al een maand kuren met het touchpad. Het klikken gaat niet meer zo soepel, en op sommige plekken kan ik het touchpad niet meer fysiek indrukken. Heeft iemand ervaring met dit probleem, en wat zou hiervoor de reparatietijd zijn bij Apple @ Amsterdam?
Dat is de enige suggestie die ik heb. Succes
Verwijderd
[quote]_Christiaan_ schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 00:02:
[...]
Goede opsomming van de laptop. (heb hem zelf ook). De Sleep indicator heb je niet meer nodig aangezien hij gelijk wakker is als de klep opendoet (hij slaapt niet echt). Ben zelf als sinds het begin van de laptop aan het wachten op een fix van de haperende interface. Hier had ik ook geen last van op mijn vorige macbook pro's, Zelfs mijn oude macbook pro uit 2006 met mavericks doet dit moeiteloos.
Misschien dat er nog ooit een fix voor komt. Maakt niet uit of apple dit zelf doet of iemand anders het probleem weet te veranderen. Ik ben iig zeer tevreden over de 13 inch rMbP
[...]
Goede opsomming van de laptop. (heb hem zelf ook). De Sleep indicator heb je niet meer nodig aangezien hij gelijk wakker is als de klep opendoet (hij slaapt niet echt). Ben zelf als sinds het begin van de laptop aan het wachten op een fix van de haperende interface. Hier had ik ook geen last van op mijn vorige macbook pro's, Zelfs mijn oude macbook pro uit 2006 met mavericks doet dit moeiteloos.
Misschien dat er nog ooit een fix voor komt. Maakt niet uit of apple dit zelf doet of iemand anders het probleem weet te veranderen. Ik ben iig zeer tevreden over de 13 inch rMbP
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 20:24 ]
Ik ben mezelf aan het orienteren op een Macbook Pro 15" retina. Dit zal mijn eerste Mac worden. Ik wil een 15" aangezien dit de enige Macbooks zijn uitgerust met Quad-cores. Ik zal onder andere AutoCAD gaan gebruiken op deze Macbook.
Nu twijfel ik tussen een nieuw basismodel (late 2013) of een tweedehands topmodel (late 2012?). Enige wat me tegenhoud bij de aanschaf van een tweedehands model, is de garantie. Heb ik hier nog steeds rechts op wanneer ik hem tweedehands koop?
Of hebben jullie een ander advies? Maakt Haswell zo'n stap vooruit performance-wise op de vorige generatie dus het niet de moeite waard is om naar een tweedehands topmodel van vorig jaar te zoeken?
Nu twijfel ik tussen een nieuw basismodel (late 2013) of een tweedehands topmodel (late 2012?). Enige wat me tegenhoud bij de aanschaf van een tweedehands model, is de garantie. Heb ik hier nog steeds rechts op wanneer ik hem tweedehands koop?
Of hebben jullie een ander advies? Maakt Haswell zo'n stap vooruit performance-wise op de vorige generatie dus het niet de moeite waard is om naar een tweedehands topmodel van vorig jaar te zoeken?
Performance wise is Haswell niet zo spannend, qua efficiëntie echter wel. Het platform is in zijn geheel een stuk zuiniger dan Ivy Bridge, waardoor je langer op de accu kan werken. Nu is het aan jou of je daar waarde aan hecht of niet. Bedenk ook dat de late 2012 een dedicated gpu heeft, waar de late 2013 een geïntegreerde gpu heeft.
Qua garantie heb je binnen het eerste jaar natuurlijk gewoon recht erop. Is ie ouder dan een jaar, dan heb je alsnog recht op garantie, maar dan wordt het wel wat lastiger om het een en ander te regelen (veel over te vinden op het web). Misschien kan je tweedehandsjes vinden met Applecare erop, die hebben totaal 3 jaar garantie.
Qua garantie heb je binnen het eerste jaar natuurlijk gewoon recht erop. Is ie ouder dan een jaar, dan heb je alsnog recht op garantie, maar dan wordt het wel wat lastiger om het een en ander te regelen (veel over te vinden op het web). Misschien kan je tweedehandsjes vinden met Applecare erop, die hebben totaal 3 jaar garantie.
Nou ik heb zojuist de review van tweakers nog maar eens doorgenomen en nu kom ik een regeltje tegen waar in staat dat de IGP van de Haswell sneller zou zijn dan de dedicated GPU van de Ivy Bridge generatie. Dat, samen met de verbeterde batterijduur en garantie doet me er toch naar neigen om gewoon voor een nieuwe te gaan.
Als het goed is bedoel je dat de GT650M minder zou presteren aan de Iris Pro 5200. Dit is ongeveer waar, maar ik zou even AnandTech er op na slaan, die heeft een uitgebreide review van de Iris Pro 5200: http://www.anandtech.com/...view-core-i74950hq-tested.Kremx schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 06:45:
Nou ik heb zojuist de review van tweakers nog maar eens doorgenomen en nu kom ik een regeltje tegen waar in staat dat de IGP van de Haswell sneller zou zijn dan de dedicated GPU van de Ivy Bridge generatie. Dat, samen met de verbeterde batterijduur en garantie doet me er toch naar neigen om gewoon voor een nieuwe te gaan.
In games zie je dat ze vaak gelijk op gaan, maar de Iris Pro er nog net even het nakijken naar heeft. Daar staat tegenover dat je dus wel een langere accu hebt, en minder warmte dus minder lawaai van de fan
Wat ik persoonlijk ook een nadeel vind is dat de Iris Pro 5200 geen CUDA heeft, en dus in Adobe software soms net naast wat vlotheid grijp. Voor zover ik begrepen heb ondersteunen de GT650M en de GT750M dan wel.
In Amerika heb ik eind december een nieuwe mbpr 13inch aangeschaft, duurste model met 256 Gb hdd inplaats van 512 Gb hdd.
Nu heb ik alleen wat softwarematige problemen, ik denk dat het met Mavericks te maken heeft.
- Spotify sluit af en toe gewoon helemaal af tijdens het muziek spelen
- Macbook aangesloten aan tv met HDMI kabel, daarna de kabel weer eruit getrokken. Daarna blijft hij toch de tv detecteren.
- 2x blauw scherm gehad met dat er iets fout is gegaan
- Soms moet ik hem dus opnieuw opstarten en dan blijft hij hangen omdat de mail applicatie niet wil afsluiten.
Hebben anderen soortgelijke problemen?
Nu heb ik alleen wat softwarematige problemen, ik denk dat het met Mavericks te maken heeft.
- Macbook aangesloten aan tv met HDMI kabel, daarna de kabel weer eruit getrokken. Daarna blijft hij toch de tv detecteren.
- Soms moet ik hem dus opnieuw opstarten en dan blijft hij hangen omdat de mail applicatie niet wil afsluiten.
Ik lees overal dat Mavericks veel meer crasht dan eerdere OS X installaties. Hetzelfde heb ik (off-topic) ook gemerkt met iOS 7 op de iPad (3+air). Lijkt er toch sterk op dat Apple haastwerk heeft afgeleverd.
Je kan dus afwachten tot de volgende redelijk grote update eraan komt of je kan eens alles opnieuw installeren als je daar trek in hebt, om te kijken of dat het probleem oplost.
Daarnaast kan je ook in de crash logs kijken of je misschien wijzer wordt van de oorzaak. Het zou in het ergste geval namelijk ook door een hardwaredefect veroorzaakt kunnen worden.
Je kan dus afwachten tot de volgende redelijk grote update eraan komt of je kan eens alles opnieuw installeren als je daar trek in hebt, om te kijken of dat het probleem oplost.
Daarnaast kan je ook in de crash logs kijken of je misschien wijzer wordt van de oorzaak. Het zou in het ergste geval namelijk ook door een hardwaredefect veroorzaakt kunnen worden.
[ Voor 19% gewijzigd door MooDyBLueS op 17-01-2014 14:48 ]
Ik zou Spotify helemaal eraf halen (ook de library files etc) en herinstalleren, want dat is zeker geen normaal gedrag. Ik gebruik Spotify meerdere uren per dag zonder problemen.BTBoy schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:36:
In Amerika heb ik eind december een nieuwe mbpr 13inch aangeschaft, duurste model met 256 Gb hdd inplaats van 512 Gb hdd.
Wat bedoel je met ''daarna blijft hij toch de tv detecteren''?
Als er iets fouts gaat bij OS X, krijg je geen blauw scherm, dus dit moet ergens anders vandaan komen. De enige keren dat je (even snel) een blauw scherm krijgt, is wanneer je een extern scherm / tv aan- of afsluit. Misschien dat dit gelieerd is aan je tv probleem.
Dat de Mail applicatie niet wil afsluiten, is een bekend probleem, daar kan je helaas niets aan doen.
Ik bedoel met tv detecteren, dat hij nog steeds een extern scherm detecteert... (als je naar beeldscherm gaat bij systeemvoorkeuren)
Met blauw scherm bedoel ik het scherm als de computer gecrashed is, der staat iets van dat je de macbook opnieuw opnieuw moet opstarten omdat er een probleem is.
Met blauw scherm bedoel ik het scherm als de computer gecrashed is, der staat iets van dat je de macbook opnieuw opnieuw moet opstarten omdat er een probleem is.
RnB schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:53:
[...]
Ik zou Spotify helemaal eraf halen (ook de library files etc) en herinstalleren, want dat is zeker geen normaal gedrag. Ik gebruik Spotify meerdere uren per dag zonder problemen.
Wat bedoel je met ''daarna blijft hij toch de tv detecteren''?
Als er iets fouts gaat bij OS X, krijg je geen blauw scherm, dus dit moet ergens anders vandaan komen. De enige keren dat je (even snel) een blauw scherm krijgt, is wanneer je een extern scherm / tv aan- of afsluit. Misschien dat dit gelieerd is aan je tv probleem.
Dat de Mail applicatie niet wil afsluiten, is een bekend probleem, daar kan je helaas niets aan doen.
Hm, dat is wel vreemd. Gedraagt je MacBook zich ook alsof er een extra scherm is aangesloten (dus je muis kan van het scherm verdwijnen)?
En met dat blauwe scherm, bedoel je dan de kernel panic:

Is niet echt blauw natuurlijk, maar je zal wel van Windows komen.
Een kernel panic is nooit echt goed, ik meen mij te herinneren dat het wel eens een hardwarefout kan zijn wat een kernel panic veroorzaakt. Software gerelateerde fouten/crashes zorgen bijna nooit voor een kernel panic (correct me if I'm wrong).
Om hardware fouten uit te sluiten kan je uiteraard een schone installatie van Mavericks (CMD+R tijdens boot, daarna met Disk utility je schijf wissen en daarna de installatie beginnen) doen. De software fouten (Mail daargelaten) zullen waarschijnlijk sowieso verdwijnen.
En met dat blauwe scherm, bedoel je dan de kernel panic:

Is niet echt blauw natuurlijk, maar je zal wel van Windows komen.
Een kernel panic is nooit echt goed, ik meen mij te herinneren dat het wel eens een hardwarefout kan zijn wat een kernel panic veroorzaakt. Software gerelateerde fouten/crashes zorgen bijna nooit voor een kernel panic (correct me if I'm wrong).
Om hardware fouten uit te sluiten kan je uiteraard een schone installatie van Mavericks (CMD+R tijdens boot, daarna met Disk utility je schijf wissen en daarna de installatie beginnen) doen. De software fouten (Mail daargelaten) zullen waarschijnlijk sowieso verdwijnen.
Staat nog steeds bij mij: Er wordt gewacht op een betaling 
Wat duurt dat lang zeg als je hem graag wilt hebben
Zit er ook nog eens een weekend tussen
Jammer dat bank overboekingen altijd 2-3 werkdagen duren... en zaterdag is ook al geen werkdag.
Wat duurt dat lang zeg als je hem graag wilt hebben
Jammer dat bank overboekingen altijd 2-3 werkdagen duren... en zaterdag is ook al geen werkdag.
Creditcard betaling was dan sneller gegaan denk ik. Wel balen voor je.
Signature van nature
Betalingen zijn bij de online Apple store nooit snel geweest. Zelfs met de verse iDeal implementatie duurt het een aantal dagen voordat zij de betaling hebben goed gekeurd.
Maar dit is niet het goede topic daarvoor.
Dit bedoel ik inderdaad.omgwtfbbq schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 08:35:
[...]
Als het goed is bedoel je dat de GT650M minder zou presteren aan de Iris Pro 5200. Dit is ongeveer waar, maar ik zou even AnandTech er op na slaan, die heeft een uitgebreide review van de Iris Pro 5200: http://www.anandtech.com/...view-core-i74950hq-tested.
In games zie je dat ze vaak gelijk op gaan, maar de Iris Pro er nog net even het nakijken naar heeft. Daar staat tegenover dat je dus wel een langere accu hebt, en minder warmte dus minder lawaai van de fan
Wat ik persoonlijk ook een nadeel vind is dat de Iris Pro 5200 geen CUDA heeft, en dus in Adobe software soms net naast wat vlotheid grijp. Voor zover ik begrepen heb ondersteunen de GT650M en de GT750M dan wel.
Ik denk dat ik dan toch voor de Haswell generatie ga. Batterijduur is toch wel een belangrijk punt voor mij, en ook minder warmte en lawaai vind ik een pre.
Credit card is instant.RnB schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:44:
Betalingen zijn bij de online Apple store nooit snel geweest. Zelfs met de verse iDeal implementatie duurt het een aantal dagen voordat zij de betaling hebben goed gekeurd.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Dit heb ik niet zo ervaren; ik heb betaald met iDeal op een donderdagmiddag. De maandag daarop werd hij al bezorgd, terwijl de laptop uit Shanghai moest komen.RnB schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 20:44:
Dit is idd wel een voordeel van de Haswell. De fan is nog nooit echt aangeslagen, terwijl ik al zware simulaties en andere shit heb gedraaid. Soms bereikt de CPU de 90 graden, en dan nog hoor je em niet.Kremx schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:29:
[...]
Dit bedoel ik inderdaad.
Ik denk dat ik dan toch voor de Haswell generatie ga. Batterijduur is toch wel een belangrijk punt voor mij, en ook minder warmte en lawaai vind ik een pre.
Groot verschil t.o.v. mijn oude witte macbook, die in windows 8 tijdens het idlen al 6000 RPM draaide.
NOSIG
Verwijderd
Een vraag aan de mensen met mbpr 15' haswell. In de review van tweakers is de batterij een dikke 10 uur. Echter op andere site zie ik vaak rond de 6 uur staan. Apple beweert zelf 8 uur. Ik snap dat dit te maken heeft met hoe veel programma's je draait. Als je internet iTunes en mail hebt open staan op 50% brightness. Hoeveel uur kan ik dan verwachten?
Heb het "instapmodel" sinds een week. Gisteren deels met volle brightness gewerkt en een deel van de dag met iets meer dan 50 procent. Vanaf 11:30 tot ongeveer 16:00 gewerkt met mijn Mac en had nog 28% over. Heb tekst verwerkt met Chrome* op internet gezetten en erg veel bestanden open gehad + bij behoren programma's (office en iWork). Dus nog behoorlijk netjes, Ook had ik de toetsenbord verlichting op vol staan.Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:03:
Een vraag aan de mensen met mbpr 15' haswell. In de review van tweakers is de batterij een dikke 10 uur. Echter op andere site zie ik vaak rond de 6 uur staan. Apple beweert zelf 8 uur. Ik snap dat dit te maken heeft met hoe veel programma's je draait. Als je internet iTunes en mail hebt open staan op 50% brightness. Hoeveel uur kan ik dan verwachten?
Het hangt ook af van de versie die je kiest. Het duurdere model met videokaart zal meer verbruiken
* Chrome verbruikt veel meer energie dan Safari
[ Voor 22% gewijzigd door MartijnMartijn op 18-01-2014 12:40 ]
Voor mij een reden om mijn Apple spullen bij Dixons te kopen. Die geven gewoon binnen het billijke 3 jaar garantie.RnB schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:47:
Om hier even op in te haken, ik zou het artikel nog eens goed bekijken, want de 5200 kan alleen mee met de 650 op lage instellingen in games, zodra de kwaliteit omhoog wordt gedraaid is de 650 toch substantieel sneller dan de 5200. In sommige synthetische benchmarks is de 5200 ook beter, maar in de conclusie wordt ook gezegd: "The highest performing implementation of NVIDIA's GeForce GT 650M remains appreciably quicker than Iris Pro 5200 on average."Kremx schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 21:29:
[...]
Dit bedoel ik inderdaad.
Dus als je maximale grafische prestaties nastreeft (voor welke reden dan ook) dan heb je aan de 650/750 stukken meer dan de 5200.
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Maximale grafische prestaties wat betreft games zijn voor mij ondergeschikt. Ik game eigenlijk nauwelijks en hier heb ik ook nog een desktop voor mocht dat gebeuren. Hetgeen waar ik de grafische prestaties voor nodig heb is Adobe & Autodesk software.
Maar ik zal het artikel er nog eens op na slaan!
Maar ik zal het artikel er nog eens op na slaan!
Ik heb het instapmodel van MBPr 15" late 2013 en heb hem nu een maand. Ik kan je vertellen dat de accuduur dik in orde is. Ik gebruik zelf AutoCad, Photoshop, Illustrator, Indesign, Sketchup en daarbuiten muziek luisteren en browsen met Safari. Deze programma's gebruik ik soms allemaal tegelijk en toch haalt de accu makkelijk de 7/8 uur. Tijdens het gebruik van deze programma's gaat de ventilator ook niet aan! Ik heb de ventilator nu nog maar 1 keer gehoord en dat was tijdens een video kijken via Google Chrome. Op een of ander manier belast Chrome de Macbook meer waardoor de ventilator aangaat en ook de accu sneller leeg gaat Gekke is dat ik ook 1080p serie's kijk via YouTube (dus streamen) en dat doe ik dan 2 uur lang, de ventilator gaat dan niet aan onder Safari. Ik game zelf ook niet, dus voor mij is de Iris Pro prima.Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:03:
En even een antwoord op jou vraag, helderheid op 50% en alleen surfen en muziek luisteren moet je zeker wel 9/10 uur halen. Ik raad deze Macbook dan ook zeker aan!
[ Voor 4% gewijzigd door Y.Y.Eagle op 18-01-2014 13:38 ]
Accuduur weet ik niet, maar de rest van wat YY Eagle zegt beaam ik. De enige keer dat ik de accu hoor aangaan is door het 'unrarren' van grote bestanden, en dat gaat echt giga snel (40gieg aan .rar bestandjes unpacked binnen 3 minuten)
Hoe ervaar je de snelheid van je Macbook in programma's als AutoCAD en Sketchup? Ik volgens een opleiding Bouwkunde en dit zijn voor mij veel gebruikte programma's. Lijk je ooit tegen een tekort aan geheugen aan te lopen met complexe modellen? Ik twijfel namelijk ook nog over de upgrade naar 16GB geheugen.Y.Y.Eagle schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:37:
[...]
Ik heb het instapmodel van MBPr 15" late 2013 en heb hem nu een maand. Ik kan je vertellen dat de accuduur dik in orde is. Ik gebruik zelf AutoCad, Photoshop, Illustrator, Indesign, Sketchup en daarbuiten muziek luisteren en browsen met Safari. Deze programma's gebruik ik soms allemaal tegelijk en toch haalt de accu makkelijk de 7/8 uur. Tijdens het gebruik van deze programma's gaat de ventilator ook niet aan! Ik heb de ventilator nu nog maar 1 keer gehoord en dat was tijdens een video kijken via Google Chrome. Op een of ander manier belast Chrome de Macbook meer waardoor de ventilator aangaat en ook de accu sneller leeg gaat Gekke is dat ik ook 1080p serie's kijk via YouTube (dus streamen) en dat doe ik dan 2 uur lang, de ventilator gaat dan niet aan onder Safari. Ik game zelf ook niet, dus voor mij is de Iris Pro prima.
En even een antwoord op jou vraag, helderheid op 50% en alleen surfen en muziek luisteren moet je zeker wel 9/10 uur halen. Ik raad deze Macbook dan ook zeker aan!
Maarja, als je aan die update denk dan wordt het prijsverschil met het topmodel al weer een stuk kleiner
Ik gebruik AutoCad voor 2d plattegronden, ook hele grote plattegronden, maar dit is een fluitje van een cent voor de MacBook. De plattegrond importeer ik in Sketchup en maak er een 3d model van met alle detaillering. Dit gaat ook prima. Ook het verschalen van de gehele plattegrond ging altijd traag op mijn oude Windows laptop. Met deze MacBook loopt alles vloeiend. Vergeet niet dat dit een integraded GPU is, waardoor je dus langer met je accu kan en je dus bijna helemaal geen last hebt van een warm MacBook. Ik blijf het indrukwekkend vinden hoe zo'n beest van een machine zo stil is en koel blijft.Kremx schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:47:
[...]
Hoe ervaar je de snelheid van je Macbook in programma's als AutoCAD en Sketchup? Ik volgens een opleiding Bouwkunde en dit zijn voor mij veel gebruikte programma's. Lijk je ooit tegen een tekort aan geheugen aan te lopen met complexe modellen? Ik twijfel namelijk ook nog over de upgrade naar 16GB geheugen.
Maarja, als je aan die update denk dan wordt het prijsverschil met het topmodel al weer een stuk kleiner, keuzes keuzes keuzes...
Ik maak zelf ook A1 of A0 posters voor het presenteren en wat een verademing was dit. Alle kleuren die ik op me scherm zie heb ik ook exact gekregen met het printen. Het scherm is echt een must-have voor elk ontwerper.
En je loopt hierbij ook niet tegen de limiet van 8Gb geheugen aan? Of heb je de upgrade naar 16Gb genomen?
Ik heb gewoon de orginele versie. Dus 8GB. Tot nu toe geen problemen ervaren. Als je het toch echt wil ervaren, kun je naar een winkel gaan waar ze dit model verkopen. Vraag de medewerker of je Sketchup mag installeren en neem op usb-stick een 'zwaar' bestand mee en test het uit. Tegelijkertijd kun je dus ook heel veel andere programma's openen. Ik mocht het ook testen en heb zo de beslissing genomen.
[ Voor 9% gewijzigd door Y.Y.Eagle op 18-01-2014 16:26 ]
Klopt het trouwens dat bij een rMBP de fans een verschillende snelheid kunnen hebben? Bij mij in Chrome begint hij soms te blazen, maar mijn rechter fan gaat niet harder dan ongeveer 1100 rpm.
En zoals nu: L 2136 rmp R 1001 rmp
De één is voor de CPU en de ander voor de dGPU (650m/750m), in het model zonder dGPU zou ik niet weten hoe of wat de tweede fan aan het koelen is (misschien gewoon het moederbord en dergelijke). Hierdoor zul je dus zien dat alleen als je de dGPU echt strest dat de tweede fan ook flink aanslaat. De CPU wordt natuurlijk al snel warm, zeker als de Iris pro ook hard moet werken.martijnmartijn schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:13:
Klopt het trouwens dat bij een rMBP de fans een verschillende snelheid kunnen hebben? Bij mij in Chrome begint hij soms te blazen, maar mijn rechter fan gaat niet harder dan ongeveer 1100 rpm.
Grillmeister
Verwachten jullie dit jaar een redesign van de MacBooks? Het design is al 6 jaar zo goed als ongewijzigd als ik me niet vergis. Het is inderdaad een 'tijdloos' design, maar ik ben wel toe aan iets nieuws.
Hoeveel meer kun je nog veranderen aan een laptop casing? Heeft een scherm, toetsenbord en het moet dichtgeklapt kunnen worden. Succes met je redesign project. Daarnaast heeft dit ontwerp al jarenlang succes met de verkoop.
Signature van nature
Dit, plus het feit dat het nu eigenlijk gewoon een super mooie laptop is. Ik zou niet weten wat er nog veranderd aan zou kunnen worden..Sircuri schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:25:
Hoeveel meer kun je nog veranderen aan een laptop casing? Heeft een scherm, toetsenbord en het moet dichtgeklapt kunnen worden. Succes met je redesign project. Daarnaast heeft dit ontwerp al jarenlang succes met de verkoop.
Verwijderd
Mijn MBP (early 2011) heeft het eind vorig jaar begeven. Ik had steeds vaker last van allerlei glitches en artifacts op m'n scherm en op een gegeven moment startte hij helemaal niet meer op: Hij blijft hangen in het grijze scherm met wat vage strepen. Door drukte van een nieuwe baan en andere dingen aan m'n hoofd nog niet aan toegekomen om bij de Apple Store langs te gaan. Ik heb ook geen Applecare dus zag ook op tegen de mogelijke kosten om het te laten repareren.
Nu las ik toevallig dit bericht hier op Tweakers: nieuws: Gebruikers van MacBook Pro's uit 2011 klagen over gpu-problemen
Dat zijn precies de problemen die ik ook had, mijn MBP is van februari 2011 en heeft een AMD Radeon videokaart. Na het lezen van dit bericht voel ik er natuurlijk weinig voor om voor een reparatie te moeten betalen, hoe denken jullie dat Apple deze problemen gaat oplossen?
Nu las ik toevallig dit bericht hier op Tweakers: nieuws: Gebruikers van MacBook Pro's uit 2011 klagen over gpu-problemen
Dat zijn precies de problemen die ik ook had, mijn MBP is van februari 2011 en heeft een AMD Radeon videokaart. Na het lezen van dit bericht voel ik er natuurlijk weinig voor om voor een reparatie te moeten betalen, hoe denken jullie dat Apple deze problemen gaat oplossen?
Ik zou het even afwachten. Ik denk dat er een grote kans is dat ze wel weer met een garantie verlenging komen net zoals toen met het 2008/2009 model dat dezelfde problemen had. Of met de topcase van de plastic MacBook.
Edit: Bij nader inzien, misschien is het beter om juist zo snel mogelijk te gaan zodat ze in elk geval een registratie hebben van het probleem. Want meestal zijn die verlengingen maar tot 3 jaar na aanschaf. En daar ga je waarschijnlijk dicht bij in de buurt komen nu.
Als ze je gratis reparatie bieden dan ben je sowieso geholpen, moet je betalen dan zou ik wachten of er een actie komt. Zelf als de jouwe dan te oud is dan kan je aantonen dat je het nog binnen de geldigheid hebt aangemeld.
Edit: Bij nader inzien, misschien is het beter om juist zo snel mogelijk te gaan zodat ze in elk geval een registratie hebben van het probleem. Want meestal zijn die verlengingen maar tot 3 jaar na aanschaf. En daar ga je waarschijnlijk dicht bij in de buurt komen nu.
Als ze je gratis reparatie bieden dan ben je sowieso geholpen, moet je betalen dan zou ik wachten of er een actie komt. Zelf als de jouwe dan te oud is dan kan je aantonen dat je het nog binnen de geldigheid hebt aangemeld.
[ Voor 53% gewijzigd door GekkePrutser op 19-01-2014 15:34 ]
Ze zijn anders wat dunner geworden de laatste keer voor zover ik weet.DBreda schreef op zondag 19 januari 2014 @ 10:48:
Verwachten jullie dit jaar een redesign van de MacBooks? Het design is al 6 jaar zo goed als ongewijzigd als ik me niet vergis. Het is inderdaad een 'tijdloos' design, maar ik ben wel toe aan iets nieuws.
Inderdaad, het lijkt misschien niet veel, maar als je een tijdje met de nieuwe retina's gewerkt hebt lijken de oude MBP's echt enorme bakbeestensatya schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:54:
[...]
Ze zijn anders wat dunner geworden de laatste keer voor zover ik weet.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Onlangs nog de nieuwste MBP 13" naast een wat oudere gezien (de oudere beschikte nog over een cd drive en ethernet aansluiting), vond het toch wel een groot verschil. Maar het zat em wel vooral in de dikte.
Ik zou niet weten hoe ze hem willen redesignen, maar ik ben wel benieuwd. Ms weer wat meer met doorzichtig polycarbonaat? Er zullen vast wel genoeg creatieve industrieel ontwerpers bij Apple rondlopen met mooie ideeën.
Ik zou niet weten hoe ze hem willen redesignen, maar ik ben wel benieuwd. Ms weer wat meer met doorzichtig polycarbonaat? Er zullen vast wel genoeg creatieve industrieel ontwerpers bij Apple rondlopen met mooie ideeën.
NOSIG
Ze gaan hem niet redesignen. Dat is net gebeurt met de retina's, niet echt een compleet redesign maar meer gefine-tuned. Zelfde als met de iPhones. Ook niet nodig wat mij betreft. Polycarbonaat en doorzichtig zijn ze al een tijd vanaf gestapt die kans lijkt me sowieso al uitgesloten. Zie dan eerder een space-grey versie oid.
[ Voor 29% gewijzigd door PBP op 19-01-2014 19:41 ]
Gezeur altijd om het design, het design is gewoon tijdloos in mijn ogen, als je kijkt dat het al 6 jaar zo goed als niet veranderd is, en dat het vooral 6 jaar geleden al ver voor zijn tijd was vergeleken met de rest van de stoeptegels aan laptops.
Hallo
Ik ben in bezit van een macbookp pro late 2010 en vroeg me af of het verstandiger is om een SSD te kopen i.p.v. een nieuwe macbook.
Ik heb nu 4gb en een dual core 2.4ghz,, maar mijn macbook maakt vaak een herrie als ik youtube videos kijk en meerdere tabbladen open heb staan. Geluid ontstaat doordat de macbook snel warm wordt.
Accu gaat nu een paar uur mee, daar maak ik me ook geen zorgen om.
Nou kost een nieuwe macbook pro retina 1300 euro en dan heb je een i5 dual core 2.4ghz en 4gb.
Is het verstandiger om een SSD en 4GB ram te kopen i.p.v. een nieuwe macbook?
Ik ben in bezit van een macbookp pro late 2010 en vroeg me af of het verstandiger is om een SSD te kopen i.p.v. een nieuwe macbook.
Ik heb nu 4gb en een dual core 2.4ghz,, maar mijn macbook maakt vaak een herrie als ik youtube videos kijk en meerdere tabbladen open heb staan. Geluid ontstaat doordat de macbook snel warm wordt.
Nou kost een nieuwe macbook pro retina 1300 euro en dan heb je een i5 dual core 2.4ghz en 4gb.
Mijn laptop maakt vooral lawaai omdat flash zeer slecht werkt op mijn macbook. Een plugin voor flash uit te schakelen op je laptop en de youtube html5 player gebruiken zou al een groot deel moeten helpen.
Volgens mij heb je niet direct een nieuwe laptop nodig, een SSD er in en hij kan zeker nog een tijdje mee (behalve als je misschien zware programma's draait en je oude macbook niet voldoet)
Volgens mij heb je niet direct een nieuwe laptop nodig, een SSD er in en hij kan zeker nog een tijdje mee (behalve als je misschien zware programma's draait en je oude macbook niet voldoet)
Ik zou de standaard versie niet nemen, maar door sparen tot aan middelste model. Ik neem aan dat je dan weer 3 jaar ermee wilt doen...Tupac schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:04:
Hallo
Keuze is geheel aan jou, maar als je nu je macbook meer als internet/tikmachine gebruikt zou ik lekker deze houden en hem aanpassen met 8 gig geheugen en een 256Gig SSD. Beiden zijn inmiddels goed te betalen...en je krijgt hem ook makkelijker verkocht..
Op de achtergrond kan je dan door sparen voor de refresh van de retina. Tegen die tijd werkt misschien Mavericks ook 100% goed op een retina. Als het een beetje klopt wat intel zegt is refresh weer 30% zuiniger waardoor grote kans is dat je filnk wat uren erbij krijgt op je accuduur.
Ik teken nergens meer voor
Hoezo werkt Mavericks niet 100% op een retina?
Je kan het ook zo zien: nu kan je nog een leuk bedragje krijgen voor je vorige laptop, mits je er netjes mee bent omgegaan. Dus verkopen en een nieuwe kopen is ook een optie.
Ik zou zelf wel voor 8Gb ram en een iets grotere ssd willen hebben als je van plan bent echt een aantal jaar met je laptop te doen.
Je kan het ook zo zien: nu kan je nog een leuk bedragje krijgen voor je vorige laptop, mits je er netjes mee bent omgegaan. Dus verkopen en een nieuwe kopen is ook een optie.
Ik zou zelf wel voor 8Gb ram en een iets grotere ssd willen hebben als je van plan bent echt een aantal jaar met je laptop te doen.
afentoe wil het weleens een beetje laggy zijn, omdat mavericks blijkbaar nog niet 100% is geoptimaliseerd voor retina schermen. De schaling werkt niet perfect, en dat komt niet door hardwarematige fouten maar door softwarematige fouten.
Grappig stukje over windows en 'retina' http://nl.hardware.info/r...lutie-een-drama-conclusie
Je moet ook in gedachte nemen dat over een paar jaar elke laptop een retina scherm heeft, waarschijnlijk zelfs de Air's. Als over die paar jaar dan ook iedereen door heeft wat voor mogelijkheden en voordelen een retina scherm biedt tov de 'oudere' generatie, dan zal je macbook zonder retina dus ook steeds slechter op de markt komen te liggen.
Grappig stukje over windows en 'retina' http://nl.hardware.info/r...lutie-een-drama-conclusie
Je moet ook in gedachte nemen dat over een paar jaar elke laptop een retina scherm heeft, waarschijnlijk zelfs de Air's. Als over die paar jaar dan ook iedereen door heeft wat voor mogelijkheden en voordelen een retina scherm biedt tov de 'oudere' generatie, dan zal je macbook zonder retina dus ook steeds slechter op de markt komen te liggen.
Misschien het resultaat van met je horloge/armband er overheen gaan?
Een goede oplossing kan ik je niet bieden. Eerst ingeving is glad schuren, maar weet niet of dat dat wel kan of verstandig is.
Een goede oplossing kan ik je niet bieden. Eerst ingeving is glad schuren, maar weet niet of dat dat wel kan of verstandig is.
Verwijderd
Ik heb steeds dat ik mijn MBP niet kan uitzetten omdat Mail het uitzetten annuleert. Het moet nu via 'geforceerd stoppen'. Iemand een idee waar dit aan ligt? Alle updates van Mavericks staan erop & en mijn MBP is van mid 2012.
Borizzz, je kan het beste beginnen te kijken naar de hoeveelheid mailaccounts, de sync instellingen en of Mail op dat moment net een taak aan het uitvoeren is. Als je een of meerdere malen hebt geüpgradet, kan je eens overwegen al je accounts te verwijderen, Mail te openen en zorgen dat daar geen sporen achterblijven, waarna je de accounts één voor één weer toevoegt. Wellicht is één van de accounts de boosdoener of was het een oude instelling/cache die roet in het eten gooide.
Let wel even op als je nog POP mail zou gebruiken, dat je een back-up maakt.
Toen ik bijna drie weken geleden een 15" rMBP kocht deed ik dat met in het achterhoofd van 'Daar haal ik binnenkort nog een extern groot scherm bij', tenslotte was ik een 30" lel van een display gewend. Nu moet ik zeggen dat ik allengs minder gebruik maakte van m'n 30" maar voor het serieuze Aperture- en Photoshopwerk gebruikte ik 'm altijd nog wel 
Maar de afgelopen drie weken heb ik nog helemaal geen groot scherm gemist; Aperture en Photoshop op de 15" retina is bijzonder goed te doen! Sterker, ik vind het eigenlijk wel best zo
Ik mis wel een beetje het fysieke 'overweldigende' van een groot scherm maar als ik eenmaal bezig ben valt dat niet op want genoeg resolutie en de beeldkwaliteit van het retinascherm is echt top. Plus dat ik er natuurlijk dichter op zit.
Qua performance heb ik onderhand wel het gevoel dat de rMBP minder snappy is dan m'n oude Mac Pro. Dat begrijp ik gezien de hardware niet helemaal eerlijk gezegd, maar ik kan me voorstellen dat het aan het retina-gebeuren ligt, dat vergt allemaal wat meer reken- en renderwerk met al dat up- en downscalen.
Maar de afgelopen drie weken heb ik nog helemaal geen groot scherm gemist; Aperture en Photoshop op de 15" retina is bijzonder goed te doen! Sterker, ik vind het eigenlijk wel best zo
Qua performance heb ik onderhand wel het gevoel dat de rMBP minder snappy is dan m'n oude Mac Pro. Dat begrijp ik gezien de hardware niet helemaal eerlijk gezegd, maar ik kan me voorstellen dat het aan het retina-gebeuren ligt, dat vergt allemaal wat meer reken- en renderwerk met al dat up- en downscalen.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
de Macbook pro uit 2012 bevat GDDR5 vram, niet GDDR3quote: JottemJNVidia Geforce GT650M met 512MB (2,3GHz) of 1GB GDDR3-geheugen
EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V
Sja, een horloge of armband heb ik niet. En ik draag al evenmin overhemden met manchetknopen.Kremx schreef op maandag 20 januari 2014 @ 20:19:
Misschien het resultaat van met je horloge/armband er overheen gaan?
Ik ga maar eens op zoek naar een zacht schuurpapiertje.
Zweethanden misschien? Heb ik wel vaker gezien. Lijkt op corrosie.NjitsSs schreef op maandag 20 januari 2014 @ 13:03:
Ik merk opeens dat er zich wat schade begint te vormen aan de rand van m'n MBP.
[afbeelding]
[afbeelding]
Op een of andere manier komen er allemaal kleine deukjes in de rand. Heeft er iemand een tip hoe je dit eenvoudig wat kan herstellen? (Of in ieder geval minder grof maken als ik met m'n arm er op lig...)
Na 5 schermen in mijn macbook pro retina (2012 model) krijg ik eindelijk een volledig nieuw toestel!
Kom van een 2012 model met 8GB ram en 256GB SSD en krijg nu (einde deze of begin volgende week) een late 2013 model (haswell) met 16GB en 512GB SSD.
Nu daar ben ik wel tevreden mee =D
Kom van een 2012 model met 8GB ram en 256GB SSD en krijg nu (einde deze of begin volgende week) een late 2013 model (haswell) met 16GB en 512GB SSD.
Lijkt me niet meer dan normaal. Als je zo vaak bent gewisseld van computer. Ik zou in ieder geval na de derde keer gek zijn geworden. Ben student en zeker in deze tijd (tentamens, zucht..) zou ik dat toch niet erbij kunnen hebben.
Nice! Ik heb bijna hetzelfde ondervonden, bij de vierde keer gaf ik aan dat ik klaar was met de reparaties. Neem aan dat je ook niets hoeft bij te betalen?beele schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 14:27:
Na 5 schermen in mijn macbook pro retina (2012 model) krijg ik eindelijk een volledig nieuw toestel!
Neen hoef niets bij te betalen. (Nu vind ik het zelf ook niet meer dan normaal dat ze een geste doen na bijna anderhalf jaar miserie...)
Moet er wel bij zeggen dat ze bij switch altijd vriendelijk waren, maar als het scherm al 4 keer vervangen is, en nu voor een vijfde keer vervangen had moeten worden (wat het zesde scherm had geweest) vond ik het wel welletjes geweest.
Verder is die retina wel echt een super apparaat enkel wat pech gehad met de schermen tot nu toe...
Moet er wel bij zeggen dat ze bij switch altijd vriendelijk waren, maar als het scherm al 4 keer vervangen is, en nu voor een vijfde keer vervangen had moeten worden (wat het zesde scherm had geweest) vond ik het wel welletjes geweest.
Verder is die retina wel echt een super apparaat enkel wat pech gehad met de schermen tot nu toe...
[ Voor 58% gewijzigd door beele op 21-01-2014 18:23 ]
Verwijderd
Dankje, dat ga ik vanavond even proberenMooDyBLueS schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:04:
Borizzz, je kan het beste beginnen te kijken naar de hoeveelheid mailaccounts, de sync instellingen en of Mail op dat moment net een taak aan het uitvoeren is. Als je een of meerdere malen hebt geüpgradet, kan je eens overwegen al je accounts te verwijderen, Mail te openen en zorgen dat daar geen sporen achterblijven, waarna je de accounts één voor één weer toevoegt. Wellicht is één van de accounts de boosdoener of was het een oude instelling/cache die roet in het eten gooide.
Mid 2010, had de intermittent video loss, logic board + scherm nu al twee keer vervangen. Net de macboer maar weer gemailed met wat screenshots. Ben benieuwd want ik denk dat ik over mijn garantie heenzit.
Ik neig, met de aanstaande Mediamarkt BTW-weg-ermee week in gedachten, naar de vervanging van mijn oude trouwe Macbook White late2007. Ik zat te denken aan een Macbook Pro 13" retina, 8GB, 512GB
Een van de dingen waar ik me momenteel behoorlijk aan erger is het ventilator-geluid bij het spelen van Flash-games, zoals Candy Crush via Facebook. Is dat verleden tijd met een moderne MBPr?
Een van de dingen waar ik me momenteel behoorlijk aan erger is het ventilator-geluid bij het spelen van Flash-games, zoals Candy Crush via Facebook. Is dat verleden tijd met een moderne MBPr?
[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 22-01-2014 09:48 ]