Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

Valt heel goed mee, ik speel af en toe wel eens een spelletje op m'n MBPr late 2013 waar ik het onderste uit de kan probeer te halen qua graphics. Dan wordt hij fink wat warmer (niet storend warm), maar zelfs dan is de fan amper hoorbaar.

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
catchingfire schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 08:41:
Ik neig, met de aanstaande Mediamarkt BTW weg-ermee week, naar de vervanging van mijn oude trouwe Macbook White late2007. Ik zat te denken aan een 13" retina, 8GB, 512GB

Een van de dingen waar ik me momenteel behoorlijk aan erger is het ventilator-geluid bij het spelen van Flash-games, zoals Candy Crush via Facebook. Is dat verleden tijd met een moderne MBPr?
Haha, ik zou me eerder ergeren aan het spelen van games zoals Candy Crush. Just kidding of course. 8)7

On topic: je spreekt wel even over een verschil van 7 jaar! Die zijn zo verschillend van elkaar dat je sowieso een enorme stap vooruit maakt en weer net zo lang ermee vooruit kan. Wat ik lees in reviews en fora is dat Chrome wat meer belastend is voor de CPU/GPU en daarmee dus ook voor de fan (en de accu), maar dat Safari heel erg netjes ermee omspringt. De fan zou zelden aanspringen en zelfs dan is vaak zachtjes en van korte duur.

Je zou eens in een winkel een zware taak op de MBPr uit kunnen voeren, bijvoorbeeld een benchmark (misschien eerst even vragen) en kijken hoe de fan aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47

Quakie

quakelen

Toen ik net mijn late 2013 13 retina ontvangen had heb ik via terminal / commandline de cores 100% belast...
Fan ging geen niet harder blazen... bij games springt ie wel aan ongeacht cpu load.. de gpu verbruikt gewoon meer stroom. Er is nu ook een mooi intel core gadget... daar zie je duidelijk dat de huidige CPU verdomd weinig verbruikt..Zeker bij gewoon internet gebruik slaat je CPU bijna nooit aan en blijft ie gewoon op 1Ghz draaien!

Nee het gaat een leuke stap voor je zijn :)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kan ik op mijn mbpr uit 2013 2 27" 2560x1440 schermen aansluiten gebruikmakend van 1 thunderbolt poort en 1 hdmi poort?
Ik gebruik de tweede thunderbolt port namelijk al voor de ethernet adapter. Op de site staat wel dat er ondersteuning is voor 2 schermen, maar er zijn 3 video uitgangen, dus dat maakt het er niet duidelijker op:
Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 2560 x 1600 pixels op tot twee externe beeldschermen, beide met miljoenen kleuren
Digitale video-uitvoer via Thunderbolt
Native Mini DisplayPort-uitvoer
DVI-uitvoer via de Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
VGA-uitvoer via de Mini DisplayPort-naar-VGA-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
Dual-link DVI-uitvoer via de Mini DisplayPort-naar-dual-link-DVI-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
HDMI-video-uitvoer
Ondersteuning voor 1080p-resolutie bij maximaal 60 Hz
Ondersteuning voor resolutie van 3840 x 2160 bij 30 Hz
Ondersteuning voor resolutie van 4096 x 2160 bij 24 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
StephaN900 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:33:
Kan ik op mijn mbpr uit 2013 2 27" 2560x1440 schermen aansluiten gebruikmakend van 1 thunderbolt poort en 1 hdmi poort?
Ik gebruik de tweede thunderbolt port namelijk al voor de ethernet adapter. Op de site staat wel dat er ondersteuning is voor 2 schermen, maar er zijn 3 video uitgangen, dus dat maakt het er niet duidelijker op:

[...]
Ja, dat kan. Gisteren nog op in een review van de 15" MBPr late 2013 gelezen dat ze incl. het eigen scherm maximaal 3 schermen ondersteunen. Je kan dus 2x Thunderbolt gebruiken of 1x Thunderbolt en 1x HDMI.

Er zijn geen drie video-uitgangen, zoals jij het zegt, maar 2. Er zijn alleen 3 fysieke poorten om dat te servicen. De Thunderbolt poorten 'switchen' aan de hand van wat er van ze verwacht wordt en de GPU/CPU heeft dus een technische beperking van 3 schermen in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Bedankt, dat is duidelijk! Ontdekte net ook dat ze een ethernet naar usb converter hebben, dus in het ergste geval kan ik die altijd nog gebruiken. Moet ik daar overigens een speciale apple converter voor hebben of werkt deze bijvoorbeeld ook?
http://www.conrad.nl/ce/n...CFcVX3godaB8AeA&WT.srch=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 11:11
MooDyBLueS schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:19:
Haha, ik zou me eerder ergeren aan het spelen van games zoals Candy Crush. Just kidding of course. 8)7
Wat de rest van het huishouden erop doet maakt me niet uit, maar het is zo vervelend als het ding als een stofzuiger aan het blazen is bij een ogenschijnlijk simpel spelletje.
On topic: je spreekt wel even over een verschil van 7 jaar! Die zijn zo verschillend van elkaar dat je sowieso een enorme stap vooruit maakt en weer net zo lang ermee vooruit kan.
Dat is wel het doel wat ik ermee voor ogen heb ja...
Je zou eens in een winkel een zware taak op de MBPr uit kunnen voeren, bijvoorbeeld een benchmark (misschien eerst even vragen) en kijken hoe de fan aanslaat.
Kan, maar niemand hier met ervaring wat flash games betreft? Ik zou het wel sneu vinden als ik nu behoorlijk wat euro's ga neerleggen voor een moderne MBPr en dan NOG STEEDS naar een blazende fan moet luisteren voor iets simpels als Candy Crush.
Als ik dit zo lees word ik niet echt vrolijk:
https://discussions.apple.com/message/21288347#21288347
https://discussions.apple.../3278062?start=0&tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
Mijn MBPr (2013) hoor ik ook wel als ik langdurig flash applicaties gebruik, maar goed ik erger mij daar niet zo aan, zeker aangezien het bijna nooit voorkomt.
Misschien dat iemand in dit topic even candy crush voor een uurtje wil spelen en zijn bevindingen kan geven? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 11:11
StephaN900 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:17:
Mijn MBPr (2013) hoor ik ook wel als ik langdurig flash applicaties gebruik, maar goed ik erger mij daar niet zo aan, zeker aangezien het bijna nooit voorkomt.
Misschien dat iemand in dit topic even candy crush voor een uurtje wil spelen en zijn bevindingen kan geven? :).
uurtje? 2 minuten is al genoeg voor een conclusie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:40
Het ligt volgens mij gewoon aan flash dat de fans zo tekeer gaan. Maakt niet uit bij welk flash spelletje.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
KW25 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:01:
Het ligt volgens mij gewoon aan flash dat de fans zo tekeer gaan. Maakt niet uit bij welk flash spelletje.
Dat zeker, maar het maakt ook uit welke browser je daarbij gebruikt. Chrome gebruikt de ingebouwde flash player en daarnaast gaat Chrome ook anders om met de resources. Firefox zal globaal hetzelfde voor gelden, al weet ik niet in hoeverre die meer op Safari of Chrome lijkt qua gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
Vind eigenlijk dat Chrome veel zwaarder is dan Safari of Firefox. Zeker op wat oudere computers.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dat is het ook juist. Heb je weleens accu tests gezien met Chrome vs. Safari? Schokkend om maar zacht uit te drukken. Chrome trekt een MBPr 15" in 2-3 uur sneller leeg dan wanneer je exact hetzelfde met Safari zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:21
Hier ook een CandyCrush speler, bij mijn MBA uit 2010 begon dat ding na 2 minuten al te loeien als een gek.
Maar bij mijn late 2013 8GB merk je er helemaal niks van. Hij word niet warmer en de fan hoor je al helemaal niet. (ik gebruik voor 99% van de tijd Chrome)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseboy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 13:15

Baseboy

No better Chat as IRC CHAT

Hey

Ben al een beetje aan het zoeken geweest hier en vooral ook op google. Wat ik dus niet kan vinden wat is de maat van de torks van de MBP 13" retrina eind 2013 model nummer A1502? Want er is bier over heen gegaan :( Hebben hem gelijk met 90% alcohol doordrenk dan in de rijst een paar dagen gelukkig werkt alles naar behoren net de accu is kapot of moet die een keer loskoppelen! Schoonmaken die contacten en dan hopellijk pakt ie die ook weer dan.

Dus daarom mijn vraag wat is die maat van die kleine schroefjes?

Alvast bedankt :)

Better to burn out, than fade away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
T5 of T8 denk ik.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De bodemplaat is pentalobe, dus daar zul je een speciale schroevendraaier voor nodig hebben.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In dat geval deze waarschijnlijk.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseboy

Baseboy

Ja maar waar in NL te koop? Kan dat namelijk niet vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseboy

Baseboy

Denk dat eerst nog meer alcohol links boven bij de esc knop waar die aansluiting zit of gewoon een hele nacht in de alco laten liggen wat is slimst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 08:37
Via eBay kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseboy

Baseboy

kan ook nog ja goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gediminas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-09 21:36

Gediminas

recovering stagiair marketing
Mensen, ik zit met een klein dilemma. Graag jullie advies. Ik wil graag een MBPr 15" halen, maakt me niet uit, early of late 2013.

Mijn situatie: ik ben een student. Momenteel heb ik een MacBook Air 2011 13", deze voldoet aan mijn wensen, maar ik game zo goed als niet meer dus verkoop ik ook mijn game pc. Daarom wil ik graag in een goed apparaat investeren, zodat ik van osx kan genieten maar ook een mogelijkheid behoud om af en toe terug naar Windows te keren ;). Ik ga binnenkort 2 (wellicht 3) keer 6 maanden lang naar het buitenland. Verzekering is dus een heel belangrijk aspect in dit geval. Het liefst blijf ik onder € 2000,- heeel graag.
Waar ik over twijfel is waar ik hem moet kopen. Optie 1 is Mediamarkt (btw actie), financieel gezien zeer aantrekkelijk. Ik zou dan ook een zekerheidsplan van MM erbij nemen, voor de verzekering en garantie. Het enige wat mij tegenhoudt om het bij mediamarkt te kopen, zijn de negatieve berichten over de service van MM; dode pixels en dergelijke. En misschien ook andere haken en ogen.

Optie 2: via tweakers vraag en aanbod. Dit is financieel gezien nog aantrekkelijker en naar mijn mening best betrouwbaar. Uiteraard zou ik dan naar een retina opzoek gaan die eventueel ook Apple protection plan heeft. En anders een aparte verzekering erbij nemen.

Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen met retina's i.c.m MM? Andere ideeën? Ervaringen met verzekeringen (in het buitenland)? Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Wat dat betreft zou ik voor optie 2 gaan, een 2ehands rMBP met Applecare. Het voordeel van Applecare is dat je wereldwijde garantie hebt. Mocht je rMBP in het buitenland overlijden, dan ben je niet afhankelijk van de MM in Nederland.

Ervaring met de service van de MediaMarkt heb ik niet, daar kan ik geen uitspraak over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:38
Ik werk nu ruim een week met m'n rMBP (512 gb flash, 16 gb ram). En een geweldige machine, absoluut.

Wat me wel even echt van het hart moet is het volgende.

Ik voel me toch wel een beetje genept met het retina display.

In de standaard " Beste (retina) " instelling werk je eigenlijk op een hele scherpe 1440 x 900 resolutie. En daardoor is het allemaal heel groot, vind het eigenlijk een soort " bejaarden-resolutie". Maar als ik de andere resoluties selecteer, is dat scaled. Dus er staat dan bv 1680 x 1050 of 1920 x 1200. Maar als je deze kiest, dan is het dus geen retina meer?? Dus minder scherp? Dus je hebt alleen maar Retina-scherpte als je m op 1440 x 900 gebruikt? En dus zit je er dus vast aan dat alles zo groot is...

Of zie het helemaal verkeerd!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:57
Sorki schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:14:
Valt heel goed mee, ik speel af en toe wel eens een spelletje op m'n MBPr late 2013 waar ik het onderste uit de kan probeer te halen qua graphics. Dan wordt hij fink wat warmer (niet storend warm), maar zelfs dan is de fan amper hoorbaar.
Dan speelde je games uit het jaar 0 of je begint doof te worden. :+
Als je je Mac echt warm krijgt (>85 graden Celcius), gaat de fan naar de 6000+ rpm en dat hoor je wel hoor. Zowel bij de 15'' als bij de 13''. Denk aan een kleine stofzuiger, zo hard gaat dat wel.
mister9 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:06:
Ik werk nu ruim een week met m'n rMBP (512 gb flash, 16 gb ram). En een geweldige machine, absoluut.

Wat me wel even echt van het hart moet is het volgende.

Ik voel me toch wel een beetje genept met het retina display.

In de standaard " Beste (retina) " instelling werk je eigenlijk op een hele scherpe 1440 x 900 resolutie. En daardoor is het allemaal heel groot, vind het eigenlijk een soort " bejaarden-resolutie". Maar als ik de andere resoluties selecteer, is dat scaled. Dus er staat dan bv 1680 x 1050 of 1920 x 1200. Maar als je deze kiest, dan is het dus geen retina meer?? Dus minder scherp? Dus je hebt alleen maar Retina-scherpte als je m op 1440 x 900 gebruikt? En dus zit je er dus vast aan dat alles zo groot is...

Of zie het helemaal verkeerd!?
Je ziet het niet helemaal verkeerd, maar wel een beetje.
Die gescalede resoluties zijn nog wel retina resoluties, alleen niet meer de standaard iedere pixel heeft 4 (of was het 2?) subpixels. Intern scaled ie namelijk naar 3360x2100 of 3840x2400 en dat downscaled ie dan naar een retina 1680x1050 of 1920x1200 resolutie. Het is iets minder scherp dan de ''best for retina'' setting, maar het is nog zeker veel scherper dan een non-retina resolutie.
Heb je het zelf al geprobeerd? Want dan had je dit verhaal al zelf kunnen zien. :)

[ Voor 53% gewijzigd door RnB op 23-01-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y.Y.Eagle
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-01-2022

Y.Y.Eagle

Black&White

Gediminas schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 00:01:
Mensen, ik zit met een klein dilemma. Graag jullie advies. Ik wil graag een MBPr 15" halen, maakt me niet uit, early of late 2013.

Mijn situatie: ik ben een student. Momenteel heb ik een MacBook Air 2011 13", deze voldoet aan mijn wensen, maar ik game zo goed als niet meer dus verkoop ik ook mijn game pc. Daarom wil ik graag in een goed apparaat investeren, zodat ik van osx kan genieten maar ook een mogelijkheid behoud om af en toe terug naar Windows te keren ;). Ik ga binnenkort 2 (wellicht 3) keer 6 maanden lang naar het buitenland. Verzekering is dus een heel belangrijk aspect in dit geval. Het liefst blijf ik onder € 2000,- heeel graag.
Waar ik over twijfel is waar ik hem moet kopen. Optie 1 is Mediamarkt (btw actie), financieel gezien zeer aantrekkelijk. Ik zou dan ook een zekerheidsplan van MM erbij nemen, voor de verzekering en garantie. Het enige wat mij tegenhoudt om het bij mediamarkt te kopen, zijn de negatieve berichten over de service van MM; dode pixels en dergelijke. En misschien ook andere haken en ogen.

Optie 2: via tweakers vraag en aanbod. Dit is financieel gezien nog aantrekkelijker en naar mijn mening best betrouwbaar. Uiteraard zou ik dan naar een retina opzoek gaan die eventueel ook Apple protection plan heeft. En anders een aparte verzekering erbij nemen.

Wat raden jullie aan? Wat zijn jullie ervaringen met retina's i.c.m MM? Andere ideeën? Ervaringen met verzekeringen (in het buitenland)? Ik ben benieuwd!
Je kunt een tweedehandse MacBook met de standaard garantie (1 jaar vanuit Apple) nadat jij hem overgekocht hebt nog tot een bepaalde periode de Apple Care erbij kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki

Sorki

world wide wubbish

RnB schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:09:
[...]

Als je je Mac echt warm krijgt (>85 graden Celcius), gaat de fan naar de 6000+ rpm en dat hoor je wel hoor. Zowel bij de 15'' als bij de 13''. Denk aan een kleine stofzuiger, zo hard gaat dat wel.

[...]
Eve Online & Kerbal, beide op 1400x900 en de graphics zo hoog mogelijk met aanvaardbare fps (35+).
Maar zoals ik al zei, ik heb de fan nog nooit echt hard gehoord bij het spelen. Beide games zijn niet zeer cpu intensief, dus wat dat betreft is het beestje lang niet de volle 100% gebruikt.

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Speel maar eens games als Borderlands 2, Deus Ex: Human Revolutions en Driver: San Francisco, dan hoor je het vanzelf.
Ik krijg mijn MacBook trouwens alleen zo luid aan het blazen met het spelen van de bovenstaande games. Bij alle overige taken blijft ie lekker stil. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Mijn macbook is helaas gecrasht. Nou ben ik naar de Genius Bar geweest voor een analyse en ze hebben geconstateerd dat het OS niet meer boot omdat de Harde schijf defect is. De uitgebreidere analyse staat in de bijlage. Volgens mij is dit niet zo'n ingewikkelde reparatie, toch? Harde Schijf kopen, oude eruit halen en nieuwe erin stoppen en het OS opnieuw installeren. Genius vraagt hier echter een tamelijk hoog bedrag voor. Aangezien ik toch geen garantie meer heb, overweeg ik het zelf te doen. Is het inderdaad zo eenvoudig als ik denk? Open schroeven, harde schijf vervangen en OS opnieuw installeren? Zijn er handleidingen? Op de offerte staat ook een kabeltje. De jongen van de Genius Bar vertelde dat hij dat ook altijd vervangt bij een defecte hard disk voor 'de zekerheid'. Wat is het precies en is het inderdaad nodig? Zo ja, kan ik dat gewoon los kopen en zelf gemakkelijk vervangen? Vast bedankt voor jullie advies. Hieronder dus de offerte van Genius Bar.

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimg.org/yjyo7b0hz/photo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
De harde schijf vervangen is inderdaad erg simpel.
Het belangrijkste hierbij is dat je de goede tools hebt, anders maak je de kleine schroefjes stuk en kan je ze niet meer gebruiken.
Ik heb helaas geen informatie over de kabel. Het kan best de oorzaak zijn, maar ik weet niet of die vrij verkrijgbaar zijn voor een consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
RnB schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:17:
De harde schijf vervangen is inderdaad erg simpel.
Het belangrijkste hierbij is dat je de goede tools hebt, anders maak je de kleine schroefjes stuk en kan je ze niet meer gebruiken.
Ik heb helaas geen informatie over de kabel. Het kan best de oorzaak zijn, maar ik weet niet of die vrij verkrijgbaar zijn voor een consument.
Dank vast. Via iFixit heb ik overigens al een handleiding gevonden. Hier wordt ook meer uitgelegd over dat kabeltje. Best prijzig ding nog trouwens. Maar wat betreft de harde schijf. Maakt het eigenlijk uit wat voor een ik terug stop of voldoet elke 500GB SATA schijf op 5400 RPM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki

Sorki

world wide wubbish

Als je aan het vervangen gaat, zou ik voor een SSD opteren ;)

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Sorki schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:43:
Als je aan het vervangen gaat, zou ik voor een SSD opteren ;)
Maar in principe maakt het dus niet uit welke harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23
bart1074 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:41:
[...]

Dank vast. Via iFixit heb ik overigens al een handleiding gevonden. Hier wordt ook meer uitgelegd over dat kabeltje. Best prijzig ding nog trouwens. Maar wat betreft de harde schijf. Maakt het eigenlijk uit wat voor een ik terug stop of voldoet elke 500GB SATA schijf op 5400 RPM?
Zoals Sorki zegt, gooi er lekker meteen een SSD in: beste upgrade die je kan doen, ga je geen spijt van krijgen.

Maar inderdaad, elke 2.5inch (max. 9.5mm hoge) SATA harddisk of SSD gaat werken.
Piece of cake, kwestie van openschroeven en verwisselen.

Zorg wel dat je ook een Torx 6 schroevendraaier hebt om de schroefjes uit de harddisk zelf los te maken en over te zetten. En uiteraard een goede Philips #00 zodat je geen schroefjes doldraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
thaan schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:48:
[...]

Zoals Sorki zegt, gooi er lekker meteen een SSD in: beste upgrade die je kan doen, ga je geen spijt van krijgen.

Maar inderdaad, elke 2.5inch (max. 9.5mm hoge) SATA harddisk of SSD gaat werken.
Piece of cake, kwestie van openschroeven en verwisselen.

Zorg wel dat je ook een Torx 6 schroevendraaier hebt om de schroefjes uit de harddisk zelf los te maken en over te zetten. En uiteraard een goede Philips #00 zodat je geen schroefjes doldraait.
Zit hier alles in? http://www.laptopshop.nl/product/282651/fixapart-tools-15-delige-schroevendraaierset.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 14:23
Ja, daar zit alles in, maar je hebt alleen nodig:
Torx 6
Philips #00 kruiskop (~2,5mm of 3mm)

Dus het hele setje is daar wellicht wat duur voor als je het verder niet nodig hebt. Maar het voldoet absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gediminas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-09 21:36

Gediminas

recovering stagiair marketing
DaMarcus schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 07:53:
Wat dat betreft zou ik voor optie 2 gaan, een 2ehands rMBP met Applecare. Het voordeel van Applecare is dat je wereldwijde garantie hebt. Mocht je rMBP in het buitenland overlijden, dan ben je niet afhankelijk van de MM in Nederland.

Ervaring met de service van de MediaMarkt heb ik niet, daar kan ik geen uitspraak over doen.
Dankjewel, goed punt.
Iemand die wel ervaring met de service van MM heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:49
Gediminas schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:02:
[...]

Dankjewel, goed punt.
Iemand die wel ervaring met de service van MM heeft?
Ik zou gewoon voor Apple care gaan, als je dat hebt wordt je wereldwijd zonder problemen geholpen mochten er defecten aan je Macbook zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
RnB schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 11:55:
Speel maar eens games als Borderlands 2, Deus Ex: Human Revolutions en Driver: San Francisco, dan hoor je het vanzelf.
Ik krijg mijn MacBook trouwens alleen zo luid aan het blazen met het spelen van de bovenstaande games. Bij alle overige taken blijft ie lekker stil. :)
Bij het uitpakken van rars begint ie bij mij ook te loeien, maar hij is wel retesnel! ~50gb aan rars uitgepakt in zo een 3 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-10 10:32

_Christiaan_

Master of SOG

[...]

(...)
Bij mij is dat dus niet zo. Als ik CPU-intensieve taken doe (unrarren, simulaties draaien, youtube video's en zware flash ad's, windows 8 updates installeren) dan wordt de CPU 95 graden, maar de fan draait dan maar 2000 rpm. Op 2000 RPM hoor je hem simpelweg nog niet. Ik heb een late 2013 retina 13".

Het enige moment waarop ik de fan wel hoor blazen, is bij het spelen van 3D games, bijv. Left4Dead 2. Voor de rest is de mijne altijd stil.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik vermoed dat dat een verschil in het uitlezen van de sensoren zijn.
Ik gebruik iStat menus voor de uitlezing van de temperaturen. De mijne begint dan te blazen bij >85 graden Celcius cpu proximity:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ddnjmj8oeuXiHQ3cN9UbwbNx/full.png

Ga er maar vanuit dat wanneer je alle cores op 100% draait voor een aantal minuten, dat ie gaat blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Als je een extra scherm aan je rMBP hangt, kun je dan alleen via instellingen, beeldscherminstellingen wijzigen of je wilt uitbreiden naar je 2e scherm of dat je het wilt spiegelen. Of is daar ook een sneltoets voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Command-F1 (Of Fn-Command-F1 als je de functie hebt omgedraaid). Zie ook OS X keyboard shortcuts.

[ Voor 22% gewijzigd door Daedalus op 23-01-2014 15:48 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
[...]

[...]

Je ziet het niet helemaal verkeerd, maar wel een beetje.
Die gescalede resoluties zijn nog wel retina resoluties, alleen niet meer de standaard iedere pixel heeft 4 (of was het 2?) subpixels. Intern scaled ie namelijk naar 3360x2100 of 3840x2400 en dat downscaled ie dan naar een retina 1680x1050 of 1920x1200 resolutie. Het is iets minder scherp dan de ''best for retina'' setting, maar het is nog zeker veel scherper dan een non-retina resolutie.
Heb je het zelf al geprobeerd? Want dan had je dit verhaal al zelf kunnen zien. :)
Twijfel nog even welke instelling ik zal gebruiken. De volledige retina, of een van die andere...

Welke gebruiken jullie, en waarom? En stoort het jullie als jullie als jullie niet de volledige retina gersol. hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
BigUp voor het volk van de iCentre! Saturn wilde 528 euro van mij voor een defect aan het scherm. Wilden mij vertellen dat ik met een pen het scherm bewerkt heb. Bleek om een exploded pixel te gaan. Bij iCentre is het scherm vervangen onder garantie.

Kan nu weer een tijdje verder met mijn rMBP 13"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
mister9 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 18:23:
[...]

Twijfel nog even welke instelling ik zal gebruiken. De volledige retina, of een van die andere...

Welke gebruiken jullie, en waarom? En stoort het jullie als jullie als jullie niet de volledige retina gersol. hebben?
Ik gebruik de best for retina setting op mijn 13". Ik heb de eerste week wat lopen switchen, maar ik ben er achter gekomen dat ik de extra scherpte heerlijk vind en dat ik de iets kleinere werkruimte graag voor lief neem. Moet ik wel zeggen dat ik er nog een Thunderbolt Display naast heb voor als ik wel veel werkruimte nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:11
Dennisweb schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 19:34:
BigUp voor het volk van de iCentre! Saturn wilde 528 euro van mij voor een defect aan het scherm. Wilden mij vertellen dat ik met een pen het scherm bewerkt heb. Bleek om een exploded pixel te gaan. Bij iCentre is het scherm vervangen onder garantie.

Kan nu weer een tijdje verder met mijn rMBP 13"
Door dit soort verhalen ga ik steeds meer twijfelen of ik zal wachten op een BTW-actie van MediaMarkt (is tenslotte hetzelfde bedrijf als Saturn). Misschien moet ik toch beter bij iCentre aanschaffen, hoewel het tijdens zo'n actie wel veel geld scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:27
Eddye schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 07:16:
[...]

Door dit soort verhalen ga ik steeds meer twijfelen of ik zal wachten op een BTW-actie van MediaMarkt (is tenslotte hetzelfde bedrijf als Saturn). Misschien moet ik toch beter bij iCentre aanschaffen, hoewel het tijdens zo'n actie wel veel geld scheelt.
Je kan ook gewoon bij de MM kopen en de eerste jaar heb je sowieso de garantie van Apple zelf dus alsnog kun je bij een Apple Store terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Is er nog verschil of ik de resolutie aanpas in het instelingenscherm, of dat ik doe met een externe applicatie? Ik vind de standaard retina-instelling eigenlijk te groot... Maar wil wel dat alles (net zo) scherp blijft, maar dan met een iets hogere resolutie... Kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:47

Quakie

quakelen

Tjoekie schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:24:
[...]

Ik gebruik de best for retina setting op mijn 13". Ik heb de eerste week wat lopen switchen, maar ik ben er achter gekomen dat ik de extra scherpte heerlijk vind en dat ik de iets kleinere werkruimte graag voor lief neem. Moet ik wel zeggen dat ik er nog een Thunderbolt Display naast heb voor als ik wel een veel werkruimte nodig heb.
Hetzelfde behalve dat ik geen thunderbolt display heb... ik switch alleen als ik aperture gebruik voor fotobewerking.. Dat is meer omdat ik dan wel ruimte te kort kom voor de tools...

Ik vind het juiste ideaal het is lekker groot en scherp.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
mister9 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:06:
Is er nog verschil of ik de resolutie aanpas in het instelingenscherm, of dat ik doe met een externe applicatie? Ik vind de standaard retina-instelling eigenlijk te groot... Maar wil wel dat alles (net zo) scherp blijft, maar dan met een iets hogere resolutie... Kan dat?
Waarom doe je niet gewoon even de moeite om jezelf in te lezen? Of probeer alles gewoon even uit, je MacBook knalt echt niet uit elkaar als je je resolutie aanpast.

Lees bijvoorbeeld dit, hier staat veel informatie over het scalen van de resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-10 12:02

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

mister9 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:06:
If you select the 1680 x 1050 or 1920 x 1200 scaling modes, Apple actually renders the desktop at 2x the selected resolution (3360 x 2100 or 3840 x 2400, respectively), scales up the text and UI elements accordingly so they aren’t super tiny (backing scale factor = 2.0), and downscales the final image to fit on the 2880 x 1800 panel. The end result is you get a 3360 x 2100 desktop, with text and UI elements the size they would be on a 1680 x 1050 desktop, all without sacrificing much sharpness/crispness thanks to the massive supersampling. The resulting image isn’t as perfect as it would be at the default setting because you have to perform a floating point filter down to 2880 x 1800, but it’s still incredibly good.

Het enige verschil met een externe applicatie is dat je hoger kan dan de 1920 x 1200 die Apple aangeeft. Zelf gebruik ik Pupil om op 2880 x 1800 te draaien (non-retina) omdat ik de werkruimte heerlijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 15:37

zwik

randomized

Ik ben in de markt om m'n huidige late 2009 17" MBP (topmodel met snellere HD, extra geheugen en GT9600) te vervangen door een nieuwe rMBP. Door m'n huidige te verkopen zou ik de nieuwe een beetje kunnen sponsoren. Ik weet dat je via Apple zelf je MBP kan inleveren en wat geld ervoor kan terug krijgen. Dit kan je van te voren checken en ik krijg voor de mijne zo'n 350 Euro terug (weet niet meer precies). Nu zag ik op Marktplaats en via V&A van Tweakers dat ze er tussen de 700 en 1300 Euro voor vragen. Nu vraag ik me af of het dat nog wel waard is omdat ik de prijzen behoorlijk hoog vind. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Via Apple zelf is wel makkelijk maar je krijgt er behoorlijk weinig voor terug. Via V&A en Marktplaats kun je nog een mooie prijs krijgen voor je huidige MacBook en dat zal een stuk hoger liggen dan €350. Rond de €700 zou je nog wel moeten kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:55
zwik schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 12:00:
Ik ben in de markt om m'n huidige late 2009 17" MBP (topmodel met snellere HD, extra geheugen en GT9600) te vervangen door een nieuwe rMBP. Door m'n huidige te verkopen zou ik de nieuwe een beetje kunnen sponsoren. Ik weet dat je via Apple zelf je MBP kan inleveren en wat geld ervoor kan terug krijgen. Dit kan je van te voren checken en ik krijg voor de mijne zo'n 350 Euro terug (weet niet meer precies). Nu zag ik op Marktplaats en via V&A van Tweakers dat ze er tussen de 700 en 1300 Euro voor vragen. Nu vraag ik me af of het dat nog wel waard is omdat ik de prijzen behoorlijk hoog vind. Wat vinden jullie?
Je kunt je macbook ook inruilen bij bv. Xando (APR). Prijzen daar zijn nog best redelijk als je beseft dat je er totaal geen moeite voor hoeft te doen. Winkel in -> Oude inleveren -> Direct korting op aankoop nieuwe. Ze kunnen evt. ook helpen met overzetten gegevens.
Ik weet niet wat voor Mac je exact heb, maar ik kwam met het goedkoopste 17" model uit 2009 op €610 uit: http://www.xando.nl/meer/inruilservice.html

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
RobbieB schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:57:
[...]

Je kunt je macbook ook inruilen bij bv. Xando (APR). Prijzen daar zijn nog best redelijk als je beseft dat je er totaal geen moeite voor hoeft te doen. Winkel in -> Oude inleveren -> Direct korting op aankoop nieuwe. Ze kunnen evt. ook helpen met overzetten gegevens.
Ik weet niet wat voor Mac je exact heb, maar ik kwam met het goedkoopste 17" model uit 2009 op €610 uit: http://www.xando.nl/meer/inruilservice.html
Misschien niet helemaal ontopic hier maar wat doet Xando met die oude MacBooks? Demonteren en losse onderdelen gebruiken levert hun nooit €610 op neem ik aan, en doorverkopen lijkt me ook niet echt iets wat Resellers willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
RobbieB schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 13:57:
[...]

Voor de gein even gekeken wat mijn MacBook Air 13" (2013) met 8gb RAM oplevert en dat is toch echt niet wat dat ding nog waard is een half jaar na aankoop. Bij Xando kan ik er €606,- voor krijgen, dus zou het zeker niet zomaar voor waar aannemen wat ze daar bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10 15:37

zwik

randomized

Ik heb deze Mac: MC226LL/A. 2.8Ghz C2D met de optionele 500GB 7200RPM schijf en extra (4GB totaal) geheugen. Volgens Xando krijg ik daar nog 610 Euro voor terug... Lijkt me geen slechte deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephaN900
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 10:42:
[...]

Ja, dat kan. Gisteren nog op in een review van de 15" MBPr late 2013 gelezen dat ze incl. het eigen scherm maximaal 3 schermen ondersteunen. Je kan dus 2x Thunderbolt gebruiken of 1x Thunderbolt en 1x HDMI.

Er zijn geen drie video-uitgangen, zoals jij het zegt, maar 2. Er zijn alleen 3 fysieke poorten om dat te servicen. De Thunderbolt poorten 'switchen' aan de hand van wat er van ze verwacht wordt en de GPU/CPU heeft dus een technische beperking van 3 schermen in totaal.
Ok vandaag een displayport kabel binnen gekregen en een hdmi kabel, maar helaas werkt het niet. HDMI uit de MBPr output slechts in 1920x1080...

Ik ga nu toch nog een displayport kabel bestellen en dan wellicht een ethernet-USB adapter. Ik hoorde dat de kwaliteit hiervan vrij slecht is, maar ik heb helaas niet echt een alternatief lijkt het.

Een andere vraag, niet echt MBP specifiek, maar ik heb nu mijn speakers aangesloten op mijn extern scherm en het geluid wordt dus verstuurd vanaf mijn MBP -> displayport -> scherm -> speakers. Dit werkt prima, op 1 punt na, ik kan het volume niet meer veranderen vanaf mijn computer en moet dus de speakers met de hand veranderen. Ik heb al een programma gevonden (Sound Flower) waardoor ik het volume wel kan bedienen vanaf mijn computer, maar dat lijkt de geluidskwaliteit weer niet ten goede te komen (af en toe gekraak). Heeft iemand een workaround hiervoor waardoor ik eenvoudig het geluid kan blijven besturen vanaf mijn toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-10 12:11
HOPPA, net een Mbpr gekocht, met de korting van de komende Btw actief van de Mediamarkt! Me happy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:44
Ik ben weer in de markt voor een rMBP 15 inch. Zag op V&A een mooie staan.
Hopelijk voor de juiste prijs volgende week in het bezit van een deftige rMBP met GT750m.
GroeneThee schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:41:
HOPPA, net een Mbpr gekocht, met de korting van de komende Btw actief van de Mediamarkt! Me happy :)
Hoe heb je dat al voor elkaar gekregen?

[ Voor 44% gewijzigd door SgtElPotato op 24-01-2014 18:22 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek-panna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-09 16:43
Mede tweakers,

Heb vandaag mijn optical drive vervangen voor mijn HDD in mijn macbook pro 5.3 (mid2009)
Ook gelijk een Samsung SSD besteld en geinstalleerd.

Nu heb ik geen recovery of iets in die geest gemaakt maar heb ik wel de cd-rom met de allereerste installatie disk die ik gebruik om het bestuurings systeem op mijn SSD te zetten.

Alleen wanneer hij bijna klaar is met het installeren geeft hij het volgende aan:

Installatie mislukt: Het installatieprogramma kan de inhoud van het pakket ädditionalSpeechVoices"niet controleren. Neem contact op met de softwarefabrikant voor assistentie

Wat kan ik proberen?

bedankt.

PSN ID: RedrumNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:41
http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL

Google, zo vreselijk moeilijk.

cd's zijn niet meer van deze tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek-panna
als ik dat doe geeft hij alleen een grijs scherm met een folder en een knipperend vraagteken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek-panna
ook krijg ik die cd niet meer uit die optical drive...pfff wat een gel*l :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
bart1074 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:08:
Mijn macbook is helaas gecrasht. Nou ben ik naar de Genius Bar geweest voor een analyse en ze hebben geconstateerd dat het OS niet meer boot omdat de Harde schijf defect is. De uitgebreidere analyse staat in de bijlage. Volgens mij is dit niet zo'n ingewikkelde reparatie, toch? Harde Schijf kopen, oude eruit halen en nieuwe erin stoppen en het OS opnieuw installeren. Genius vraagt hier echter een tamelijk hoog bedrag voor. Aangezien ik toch geen garantie meer heb, overweeg ik het zelf te doen. Is het inderdaad zo eenvoudig als ik denk? Open schroeven, harde schijf vervangen en OS opnieuw installeren? Zijn er handleidingen? Op de offerte staat ook een kabeltje. De jongen van de Genius Bar vertelde dat hij dat ook altijd vervangt bij een defecte hard disk voor 'de zekerheid'. Wat is het precies en is het inderdaad nodig? Zo ja, kan ik dat gewoon los kopen en zelf gemakkelijk vervangen? Vast bedankt voor jullie advies. Hieronder dus de offerte van Genius Bar.

[afbeelding]
Nu mijn nieuwe harde schijf (Seagate Thin SSHD 500GB) binnen is. Heb ik de macbook open geschroefd en de oude harde schijf eruit getrokken. Nieuwe harde schijf erin gedaan, bootable Mavericks USB erin en installeren. Maar de harde schijf wordt niet herkend. Wat kan het probleem zijn? Moet ik hem op een bepaalde manier formateren? Windows PC herkent hem wel gewoon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
bart1074 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 23:18:
[...]

Nu mijn nieuwe harde schijf (Seagate Thin SSHD 500GB) binnen is. Heb ik de macbook open geschroefd en de oude harde schijf eruit getrokken. Nieuwe harde schijf erin gedaan, bootable Mavericks USB erin en installeren. Maar de harde schijf wordt niet herkend. Wat kan het probleem zijn? Moet ik hem op een bepaalde manier formateren? Windows PC herkent hem wel gewoon..
Formatteren als Mac OS journaled. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico_fxp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 19:13
GroeneThee schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 17:41:
Waar/hoe heb je dat geregeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
Brm-G schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 23:32:
[...]

Formatteren als Mac OS journaled. :)
Wordt die alleen dan herkend? Disk Utility in installatieprogramma ziet hem ook niet namelijk.
Hoe formateer ik naar Mac OS journaled in Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart1074
bart1074 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 23:36:
[...]

Wordt die alleen dan herkend? Disk Utility in installatieprogramma ziet hem ook niet namelijk.
Hoe formateer ik naar Mac OS journaled in Windows?
Ik denk dat het aan de Hard Drive Cable / Bracket ligt. Die ga ik maar vervangen. Eens kijken waar ik dat kan aanschaffen? Apple Store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat het maar lang duurt voordat Apple iets laat horen m.b.t. het al dan niet oplossen van de lag in de UI van Mavericks op de rMBP. Ik heb nu de 13" late 2013 en zou graag op 1680x1050 HiDPI willen werken, maar dan is de lag wel extreem zichtbaar. Ben aan het twijfelen of ik nog verder zou wachten totdat het probleem misschien ooit opgelost wordt, of dat ik een klacht zou melden bij Apple en proberen een commerciële tegemoetkoming los te krijgen en dan inruilen voor het topmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
SgtElPotato schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 18:11:
Ik ben weer in de markt voor een rMBP 15 inch. Zag op V&A een mooie staan.
Hopelijk voor de juiste prijs volgende week in het bezit van een deftige rMBP met GT750m.

[...]

Hoe heb je dat al voor elkaar gekregen?
Was gisteren in de MM utrecht, kijken of ik al een MBPr kon scoren om hem later de korting te regelen. Uiteindelijk niet de versie die ik eerst voor ogen had maar bij het opmaken van de factuur zei de verkoper, misschien handiger voor u als ik maar meteen de korting er op zet en zodoende hoeft u niet terug te komen!

Was ik het uiteraard mee eens :D _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:22
bart1074 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 00:21:
[...]

Ik denk dat het aan de Hard Drive Cable / Bracket ligt. Die ga ik maar vervangen. Eens kijken waar ik dat kan aanschaffen? Apple Store?
Ik heb dit ook gehad, kabeltje vervangen deed wonderen :) Als je hier besteld (Amerika) is het meestal met 4 a 5 werkdagen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 12:39:
Ik vind dat het maar lang duurt voordat Apple iets laat horen m.b.t. het al dan niet oplossen van de lag in de UI van Mavericks op de rMBP. Ik heb nu de 13" late 2013 en zou graag op 1680x1050 HiDPI willen werken, maar dan is de lag wel extreem zichtbaar. Ben aan het twijfelen of ik nog verder zou wachten totdat het probleem misschien ooit opgelost wordt, of dat ik een klacht zou melden bij Apple en proberen een commerciële tegemoetkoming los te krijgen en dan inruilen voor het topmodel.
Bedoel je dat 1680 X 1050 niet scherp is? Mavericks scaled toch het zodat het scherp zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
mister9 schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 16:59:
[...]

Bedoel je dat 1680 X 1059 niet scherp is? Mavericks scaled het zodat het scherp zou moeten zijn?
Nee, hij bedoelt dat UI animaties niet smooth gaan. Dat heet lag.

[ Voor 63% gewijzigd door RnB op 25-01-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Scrtz schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 22:28:
http://support.apple.com/...locale=nl_NL&locale=nl_NL

Google, zo vreselijk moeilijk.

cd's zijn niet meer van deze tijd ;)
Dat werkt niet als je een mid-2009 hebt (zonder internet recovery) en de hdd vervangt.

De enige manier is dan een installatiemedium te regelen. Dat kan een CD zijn, een USB stick of een netwerkinstallatieserver.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was vandaag bij de MM en vond de 15' toch wel redelijk groot, tenminste hij is niet heel mobiel met zo'n groot scherm. Terwijl de 13' wel mobiel is maar een beetje klein. Wat hebben (jullie/studenten) mee naar college? Een 13' of 15' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
13", dan kun je nog een kop koffie en een kleine schrijfblok ernaast zetten op je collegebankje. Met een 15" staat het tafeltje gelijk vol.

Kleine toevoeging: ik heb m'n MacBook thuis aan een extern scherm hangen.

[ Voor 21% gewijzigd door SquareOne op 25-01-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 08:30
Verwijderd schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 19:11:
Ik was vandaag bij de MM en vond de 15' toch wel redelijk groot, tenminste hij is niet heel mobiel met zo'n groot scherm. Terwijl de 13' wel mobiel is maar een beetje klein. Wat hebben (jullie/studenten) mee naar college? Een 13' of 15' ?
Ik heb een 15" welke ik altijd meeneem naar college. Totaal geen problemen mee, hij is lekker licht en ligt prettig op schoot. Daarnaast is de accu duur ook erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moikvin
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-08-2022
Meng me er direct even in. Zit ivm BTW-actie van Mediamarkt ook te kijken naar een MBP. Wellicht zelfs even een vriend met personeelskorting zoeken.

Ik twijfel ook een beetje over de grootte. Ik zat origineel te kijken naar een 15'' notebook/ultrabook maar bij een MBP is de 13'' eigenlijk wel erg aantrekkelijk.
Wil 'm gebruiken icm twee 24'' externe beeldschermen mbv een dock. Trekken die 13'' modellen dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
Volgens mij moet dat prima gaan icm de 2 thunderbolt aansluitingen.

Check : http://support.apple.com/kb/SP691
Graphics and Video Support

Intel Iris Graphics
Dual display and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 2560 by 1600 pixels on up to two external displays, both at millions of colors

Thunderbolt digital video output
Native Mini DisplayPort output
DVI output using Mini DisplayPort to DVI Adapter (sold separately)
VGA output using Mini DisplayPort to VGA Adapter (sold separately)
Dual-link DVI output using Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter (sold separately)

HDMI video output
Support for 1080p resolution at up to 60Hz
Support for 3840-by-2160 resolution at 30Hz
Support for 4096-by-2160 resolution at 24Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Laatst online: 02-10 15:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik vind de 15 inch al piepklein :P . Kom dan ook wel van een beest van een laptop (17 inch, 5kg) en onze 'schoolbankjes' zijn ook wel ingesteld op grote laptops, maar toch. Denk dat de 15 inch al kleiner is dan de gemiddelde studentenlaptop, laat staan Tweaker laptop. 13 inch is imo te klein om thuis zonder extern scherm mee te werken en 15 inch is precies goed. Maar goed, dat zijn my two cents doe er mee wat je wilt :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asndrag0n
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-10 13:21
ligt het aan mij of is de macbook pro 2013 13 inch veelste stil. ik hoor geen ventilator geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moikvin
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-08-2022
GroeneThee schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 19:49:
Volgens mij moet dat prima gaan icm de 2 thunderbolt aansluitingen.

Check : http://support.apple.com/kb/SP691

[...]
Ah top, bedankt. Ik had niet verwacht dat dit daar te vinden was!
RoofTurkey schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 20:32:
Ik vind de 15 inch al piepklein :P . Kom dan ook wel van een beest van een laptop (17 inch, 5kg) en onze 'schoolbankjes' zijn ook wel ingesteld op grote laptops, maar toch. Denk dat de 15 inch al kleiner is dan de gemiddelde studentenlaptop, laat staan Tweaker laptop. 13 inch is imo te klein om thuis zonder extern scherm mee te werken en 15 inch is precies goed. Maar goed, dat zijn my two cents doe er mee wat je wilt :) .
Ik kom ook van een grote zware laptop. HP Paviliion DV7-2040ed.

Toch overweeg ik 13'' wel. Thuis twee externe schermen tot mijn beschikking. Op het werk in ieder geval 1. Zo hou ik 'm nog een beetje draagbaar.

Algemene vraag:
Hoeveel zijn Macbooks gemiddeld waard na 3 jaar? Is daar een indicatie voor te geven? (% van inkoopprijs bijvoorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik heb altijd 13" gehad, en wil ook niet anders. Voor Word/Excel/internet is het zat. Programmeren in Visual Studio kan ook op 13", al is het wel wat prettiger als je je laptop dan kan aansluiten op een externe monitor. Daar maak ik dan ook gebruik van in het afstudeerhok.

Een voordeel is wel dat je de resolutie flink op kan krikken op de retina's, mocht je een tekort aan werkruimte hebben.
asndrag0n schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 20:49:
ligt het aan mij of is de macbook pro 2013 13 inch veelste stil. ik hoor geen ventilator geluid.
Dat ligt aan jou :P Ik hoor de mijne nooit, tenzij ik een 3d spel aan het spelen ben.

[ Voor 16% gewijzigd door _Christiaan_ op 25-01-2014 21:35 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Moikvin schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 20:50:
[...]

Ah top, bedankt. Ik had niet verwacht dat dit daar te vinden was!

[...]

Ik kom ook van een grote zware laptop. HP Paviliion DV7-2040ed.

Toch overweeg ik 13'' wel. Thuis twee externe schermen tot mijn beschikking. Op het werk in ieder geval 1. Zo hou ik 'm nog een beetje draagbaar.

Algemene vraag:
Hoeveel zijn Macbooks gemiddeld waard na 3 jaar? Is daar een indicatie voor te geven? (% van inkoopprijs bijvoorbeeld.)
Na 3 jaar gok ik op iets minder dan de helft. Hangt ook een beetje af van het model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 12:06

SpaceK33z

Webdeveloper

Ik neem de 15" gewoon enkele dag mee naar school. 2kg is toch niet zo zwaar? Ik snap echt niet wat er 'niet zo mobiel' aan is. Ik heb er een tas bij gekocht met goede schoudervulling en goede protectie en op die manier fiets ik er vrijwel elke dag 30 min. mee naar school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RnB schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 17:03:
[...]

Nee, hij bedoelt dat UI animaties niet smooth gaan. Dat heet lag.
Het scrollen in safari, mission control, exposé, ... gaat allemaal maar met hakken en stoten. Op de geschaalde resolutie van 1680*1050 is dit zeer goed zichtbaar, maar evenzeer op de "best for retina"-resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik weet niet over welke macbook dat gaat, maar bij mij gaat het meeste toch wel vloeiend op de best for retina instelling (13" late 2013). Althans, de dingen die ik het meest gebruik gaan altijd vloeiend: Mission control, scrollen, horizontaal scrollen tussen spaces. Exposé gaat net niet vloeiend in safari (maar om de één of andere reden gaat het supersmooth met bijv. grote excel sheets).

Hakken en stoten op de best for retina instelling vind ik wat overdreven, maar misschien zit er wel verschil tussen onze laptops.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Het ligt er ook maar net aan hoe gevoelig jij ervoor bent en of je je eraan stoort of niet.
Bij mij gaat het ook niet altijd even smooth, maar ik ben erger gewend (15'' rMBP met Mountain Lion, nu 13'' rMBP met Mavericks), dus ik stoor me er niet zoveel meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Laatst online: 28-09 18:40
Verwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:03:
[...]

Het scrollen in safari, mission control, exposé, ... gaat allemaal maar met hakken en stoten. Op de geschaalde resolutie van 1680*1050 is dit zeer goed zichtbaar, maar evenzeer op de "best for retina"-resolutie.
Ik kwam dit laatst ergens tegen, zou kunnen helpen: https://discussions.apple.com/message/24146666#24146666

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RnB schreef op zondag 26 januari 2014 @ 19:24:
Het ligt er ook maar net aan hoe gevoelig jij ervoor bent en of je je eraan stoort of niet.
Bij mij gaat het ook niet altijd even smooth, maar ik ben erger gewend (15'' rMBP met Mountain Lion, nu 13'' rMBP met Mavericks), dus ik stoor me er niet zoveel meer aan.
Ja, ik denk dat ik er vrij gevoelig voor ben. Ik zie zo'n dingen nogal vrij snel. Ik vind dat men dan beter geen retina display erin had moeten steken als de hardware het niet aan kan sturen.
Ik vraag me dus af of ik met het topmodel deze UI-lag niet zou hebben.

Het betreft het model rMBP 13 - late 2013, 2.4GHz, 256GB SSD, 8GB ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Je zal met het overstappen naar het topmodel geen winst boeken, aangezien het hoogstwaarschijnlijk een software issue is. Het team van Apple moet het OS beter optimaliseren voor retina resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 17:15
Als de iPad Air alles op die resolutie zonder problemen kan vertonen, zou dit met de MBPr ook geen probleem moeten zijn lijkt me, maar jullie doen me wel weer twijfelen, want ik wilde eigenlijk aankomende zaterdag de 13-inch MBP met 8GB aan werkgeheugen ophalen. Maar ik koop juist altijd Apple producten vanwege het gebrek aan lag, dat is namelijk iets waar ik echt totaal, maar dan ook totaal niet tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
ik heb de 2.4 , 8GB versie en ervaar geen lag whatsoever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:41
Het is nu al 100x in dit topic gezegd dat het een software issue betreft en geen hardware issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
Over wat voor een lag hebben jullie het dan? Want ik heb ook een rMBP maar ik merk niet echt lag. Welke lag bedoelen jullie, dan kijk ik of ik t ook heb. Ben wel erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Officieel mag je het volgens mij niet echt lag noemen. Lag is bijv. dat je een toets indrukt, en pas x milliseconde later in werking treedt. (bijv. in first person shoppers), en heeft niks te maken met hoe vloeiend het vervolgens op je scherm allemaal beweegt.

Volgens mij wordt bedoeld de lage framerate van de animaties.

Ik merk het als ik bijv. exposé gebruik met Safari ('t is niet echt mooi, maar ook niet hinderlijk imo)
edit: en vergelijk die animatie bijv. met die van mission control, die volgens mij wel altijd vloeiend gaat

[ Voor 22% gewijzigd door _Christiaan_ op 26-01-2014 22:52 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_Christiaan_ schreef op zondag 26 januari 2014 @ 22:45:
Officieel mag je het volgens mij niet echt lag noemen. Lag is bijv. dat je een toets indrukt, en pas x milliseconde later in werking treedt. (bijv. in first person shoppers), en heeft niks te maken met hoe vloeiend het vervolgens op je scherm allemaal beweegt.

Volgens mij wordt bedoeld de lage framerate van de animaties.

Ik merk het als ik bijv. exposé gebruik met Safari ('t is niet echt mooi, maar ook niet hinderlijk imo)
edit: en vergelijk die animatie bijv. met die van mission control, die volgens mij wel altijd vloeiend gaat
Het gaat inderdaad over de lage framerates in oa. over de animaties, maar ook het scrollen in safari, het scrollen door een grote PDF in voorvertoning. Je moet maar eens in Mission Control de shift-toets inhouden en klikken op de "hulpprogramma´s" die in een map verzameld zijn. Deze vertraagde animatie wordt dan niet geheel vloeiend weergegeven.

Maar goed, ik wil het topic niet verder vervuilen met hierover te blijven praten. Ik hoop alleen maar dat het met een update te fixen is.
Pagina: 1 ... 52 ... 128 Laatste