• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:28
muhda schreef op donderdag 28 november 2013 @ 16:38:
[...]

Kijk wel eerst even, want Apple heeft aangegeven inplaats van korting juist € 150 App Store / iTunes te geven.
Bron please?

Dit is wel jammer, wilde anders morgen een rMBP gaan aanschaffen...

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03:46

muhda

Time & Space traveler

mprkooij schreef op donderdag 28 november 2013 @ 17:03:
[...]

Bron please?

Dit is wel jammer, wilde anders morgen een rMBP gaan aanschaffen...
Het is nog niet 100% zeker, maar kijkend naar de Australische Online Store etc dan moet je der wel bijna van uit gaan. Kijk maar naar Macrumors en 9to5mac bron (Maar zegt nog niks over Nederland)

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:28
Ik hoop nog steeds dat er een dikke honderd a tweehonderd euro vanaf gaat :) Zou mooi zijn!

En anders wachten op de 21% btw weg ermee actie van de mediamarkt?

Of is dat niet op de nieuwe modellen?

[ Voor 37% gewijzigd door mprkooij op 28-11-2013 18:23 ]

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-09 15:41
Sindskort een rMBP 13" 8Gb 256GB, damn wat een prachtig apparaat, zo dun en licht. Heerlijk! Heb het scherm nu nog in de retina stand staan, maar de geschaalde reso's zijn ook erg verleidelijk. Heeft het negatieve effecten die geschaalde reso's? Apple waarschuwt natuurlijk weer zwaar overdreven met verminderde performance etc...

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:11

rammes

koekebakker 1e klas

bij a-mac.nl hebben ze ook een blackfriday aktie. helaas op de oudere modellen. dus daar schiet ik niets mee op.

Ik zou het doen!

Verwijderd

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van enkel de top-case op een eerste generatie rMBP? Heb hem laten vallen op de meest onfortuinlijke onfortuinlijke ondergrond die je maar kan wensen, waardoor mijn rechterpols nu de hele tijd over een scherpe rand loopt te schaven.. echter heb ik hem 3 dagen in de week nodig voor mijn werk dus kan ik hem niet opsturen ter reparatie. Ik zou naar Amsterdam kunnen gaan maar die tijd heb ik niet plus dat kost vanuit Groningen ook nog eens €30,- retour.

Tips zijn welkom!

• Bobo221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:37
Bobo221 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 17:28:
Ik heb deze commando kunnen vinden na een korte google search, is voor mij onleesbaar maar voor jullie misschien wel:

Invoer in terminal: pmset -g rawlog

Last login: Wed Nov 27 06:11:56 on console
MacBook-Pro-van-Username:~$ pmset -g rawlog
pmset is in RAW logging mode now. Hit ctrl-c to exit.
* Battery matched at registry = 12035
11/27/13 17:27:30
No AC; Not Charging; 60%; Cap=3918: FCC=6429; Design=6330; Time=4:26; -884mA; Cycles=20/1000; Location=0;
Polled boot=11/27/13 06:14:46; Full=11/27/13 17:21:33; User visible=11/27/13 17:26:33
11/27/13 17:27:33
No AC; Not Charging; 60%; Cap=3897: FCC=6424; Design=6330; Time=4:01; -970mA; Cycles=20/1000; Location=0;
Polled boot=11/27/13 06:14:46; Full=11/27/13 17:21:33; User visible=11/27/13 17:27:33

Vooral de laatste regel waarin "Polled boot" word vermeld is ongeveer het tijdstip waarin ik mijn macbook had unplugged van de oplader.
Toch maar Apple gebeld en zij constateerde ook dat dit een hardware probleem zou zijn, dus aangeraden om deze bij de dichtstbijzijnde reparatiepunt in te leveren.

Ga morgen langs de Amac. Ik hoop dat ik een nieuwe meekrijg want kan deze geen 2 weken missen.

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-09 12:00
muhda schreef op donderdag 28 november 2013 @ 15:03:
Ik heb even lopen zoeken maar kan weinig vergelijking materiaal vinden. Ik heb nu een Macbook Air 13" late 2012 model. (256GB, 8GB RAM en Core i7 2.0GHZ) van werk. Wil voor me zelf de Macbook Retina 13" kopen: middelste model, plus de 16Gb upgrade. Is dit een verbetering op processor gebied? De verdubbeling aan ram en SSD snelheid zou al veel moeten compenseren.

Ik gebruik mijn air voor: programmeren: Java in netbeans, web development in coda en wat kleine dingen in xcode. Adobe CS5 Pakket, Office, fusion, skype, andere multimedia meuk, etc. Geen gaming.
Ik wil geen bubbles bursten, maar verschil in SSD ga je echt niet merken, en verschil in processor lijkt me ook heel sterk dat je dat merkt, zelfs bij het op lange tijd draaien op meerdere cores. Ik ben zelf recentelijk overgestapt van een MBA 2011 4GB 1.7Ghz naar een MBP15 2.3GHz 16GB, en ik merk natuurlijk wel verschil, maar bij dingen uitrekenen met 2 cores is het verschil niet bijster groot, pas bij het aanspreken van 3 a 4 cores tikt het echt lekker aan.

Als je de overstap maakt van een goed gespecte late 2012 MBA naar een rMBP doe het dan om de juiste reden: het scherm.

• JJ93
  • Laatst online: 20:09

JJ93

Error 418

Scrtz schreef op donderdag 28 november 2013 @ 13:02:
[...]

je zou power nap eens kunnen proberen, weet wel niet zeker of het werkt.

Ik klap niet voor 5 minuten mijn macbook dicht maar vind het ook altijd irritant dat het verbinden van wifi altijd zolang duurt.
Thuis heb ik zo verbinding maar het is erg vervelend tijdens de lessen dat je 10-20 seconde kwijt bent. Ik zou eens kijken of power nap nut heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10 08:18
In Amerika bestaat de black friday "korting" dus uit alleen maar giftcards, zal hoogstwaarschijnlijk dan ook in NL worden aangehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op donderdag 28 november 2013 @ 19:59:
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van enkel de top-case op een eerste generatie rMBP? Heb hem laten vallen op de meest onfortuinlijke onfortuinlijke ondergrond die je maar kan wensen, waardoor mijn rechterpols nu de hele tijd over een scherpe rand loopt te schaven.. echter heb ik hem 3 dagen in de week nodig voor mijn werk dus kan ik hem niet opsturen ter reparatie. Ik zou naar Amsterdam kunnen gaan maar die tijd heb ik niet plus dat kost vanuit Groningen ook nog eens €30,- retour.

Tips zijn welkom!
€60 dan want ik was hem de laatste keer een week kwijt voor het vervangen van het scherm.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda

muhda

Time & Space traveler

Scrtz schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 00:41:
In Amerika bestaat de black friday "korting" dus uit alleen maar giftcards, zal hoogstwaarschijnlijk dan ook in NL worden aangehouden.
Nee, Apple heeft toch gekozen om in de EU voor kortingen te gaan. Bron: 9to5mac . Raar maar je hebt nu wel rond de 100 euro korting op sommige systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 00:51:
[...]

€60 dan want ik was hem de laatste keer een week kwijt voor het vervangen van het scherm.
Bij de Apple store in A'dam? Daar kunnen ze het ter plekke zeggen ze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-10 13:40
Ik heb zojuist met MBP 13" 16GB 128GB verkocht en wil vandaag een MBPr kopen, maar wat is nu de beste keuze..... MBPr 13" 8 GB 128GB (€ 1329) of MBPr 13" 8 GB 256GB (€ 1429) ?

Op mijn MBP had ik altijd nog circa 50GB van de 128GB vrij, maar was wel vrij bewust bezig met het schijfbeheer. Zou de extra investering zich bij verkoop terugbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
smoken schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 09:26:
Ik heb zojuist met MBP 13" 16GB 128GB verkocht en wil vandaag een MBPr kopen, maar wat is nu de beste keuze..... MBPr 13" 8 GB 128GB (€ 1329) of MBPr 13" 8 GB 256GB (€ 1429) ?

Op mijn MBP had ik altijd nog circa 50GB van de 128GB vrij, maar was wel vrij bewust bezig met het schijfbeheer. Zou de extra investering zich bij verkoop terugbetalen?
Het is en blijft je eigen keus. Persoonlijk ben ik liever lui dan moe en ga ik dus altijd voor genoeg ruimte. Denk dat over 3-4 jaar de meeste mensen zeker wel een grotere ssd waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die keuze zal je zelf moeten maken. Wil je 100,- betalen voor een extra 128G ? Bedenk dat het later inbouwen niet (makkelijk) meer kan. Persoonlijk vind ik 128GB krap
smoken schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 09:26:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28

Quakie

quakelen

Ja, en je krijgt zelf rust omdat je niet continue hoeft op te letten hoe zit het met mijn schrijfruimte...

De 256 Gig versie is ook sneller..

Ik zelf ook kijken of je het gaat missen qua 16 naar 8 gig interne geheugen?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Quakie schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 09:55:
Ja, en je krijgt zelf rust omdat je niet continue hoeft op te letten hoe zit het met mijn schrijfruimte...

De 256 Gig versie is ook sneller..

Ik zelf ook kijken of je het gaat missen qua 16 naar 8 gig interne geheugen?
Ik gok dat ik de terugstap van 16gb naar 8gb niet echt zal merken, meestal had ik nog wel 8-10gb vrij....dus die 16gb was destijds wel een beetje overdreven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

niet twijfelen dan, kies de middelste versie. Vandaag heb je er sowieso 100euro korting op..
Geheugen gebruik wordt deels opgevangen door Mavericks, en kan je zelf wat aan doen door andere apps te sluiten die je niet gebruikt.. Zo te lezen hoeft dat niet eens met jouw gebruik.. Schrijfruimte kan je niet erbij toveren.. je krijgt er rust voor terug plus een snellere SSD variant en bij verkoop ben je hem eerder kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Weet niet of het algemeld was maar bij a-mac.nl ook wat Retina MBP aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Hoe doen jullie het nou eigenlijk?

Ik twijfel momenteel om de macbook pro 13 inch late 2011 weg te doen voor een Macbook Air of Macbook Pro retina. Dan is de macbook pro natuurlijk iets meer bedoeld voor professionals en kun je met de grote resolutie goed foto's en video's bewerken. Niet dat ik het veel doe, maar die keren dat je het doet is het wel lekker. Daarbij is het retina scherm 'wow'.

Nu kom je bij het punt: 128 gb harde schijf (ik wil liever niet meer betalen) en geen mogelijkheid voor een extra harde schijf. Waar sla je dan je grote files op, zoals filmpjes e.d.? Want iTunes werkt tenslotte niet echt relaxed met netwerkopslag, dan kun je geen afspeellijsten maken en dit synchoniseren met je iphone |:(
Ik weet niet hoe dit met final cut pro is, maar volgens mij kun je dan wel vanuit je NAS werken. Kortom: hoe doen jullie dit? Elke keer een externe harde schijf meeslepen is natuurlijk ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-10 10:10
PatrickG schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:15:
Hoe doen jullie het nou eigenlijk?

Ik twijfel momenteel om de macbook pro 13 inch late 2011 weg te doen voor een Macbook Air of Macbook Pro retina. Dan is de macbook pro natuurlijk iets meer bedoeld voor professionals en kun je met de grote resolutie goed foto's en video's bewerken. Niet dat ik het veel doe, maar die keren dat je het doet is het wel lekker. Daarbij is het retina scherm 'wow'.

Nu kom je bij het punt: 128 gb harde schijf (ik wil liever niet meer betalen) en geen mogelijkheid voor een extra harde schijf. Waar sla je dan je grote files op, zoals filmpjes e.d.? Want iTunes werkt tenslotte niet echt relaxed met netwerkopslag, dan kun je geen afspeellijsten maken en dit synchoniseren met je iphone |:(
Ik weet niet hoe dit met final cut pro is, maar volgens mij kun je dan wel vanuit je NAS werken. Kortom: hoe doen jullie dit? Elke keer een externe harde schijf meeslepen is natuurlijk ook niet handig.
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft...
Als je een 256 SSD hebt heb je denk ik zat ruimte voor sporadisch editten van video files, tenzij je echt grote projecten hebt. Als je een fatsoenlijk snelle externe disk moet kopen ben je ook al geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Impstoker schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:21:
[...]

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft...
Als je een 256 SSD hebt heb je denk ik zat ruimte voor sporadisch editten van video files, tenzij je echt grote projecten hebt. Als je een fatsoenlijk snelle externe disk moet kopen ben je ook al geld kwijt.
Op iFixit zag ik dat er wel ruimte is voor een normale SSD in de nieuwe macbooks - al is het niet zo makkelijk meer om ze te vervangen. Ik ben handig, dus dat lukt me wel... T.z.t. zou ik er dus wel een 512mb schijf in kunnen proppen. Het is natuurlijk ook die cloud waar ze alles in willen stoppen.
Ach, er is overal wel een oplossing voor natuurlijk, maar als je muziek in .AIFF heb en ze lokaal moet opslaan omdat iTunes dan pas echt tot z'n recht komt, is 128mb wel heel karig. Het liefste zet ik m'n muziek gewoon lekker op die 2TB NAS-schijf en laat ik alle apparaten in huis daar gebruik van maken. Hopelijk wordt dat nog eens makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:22
Heb je wel bij het goede model op iFixit gekeken? Ik zie de ruimte voor een normale SSD niet.
13": Afbeeldingslocatie: http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/Pk3YDRHhIvEDppB1.medium

15": Afbeeldingslocatie: http://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/h5tRgwQLNyEbKBZ3.medium

Er zal tzt heus wel een leverancier opduiken die SSD gaat maken voor deze specifieke laptops, maar voorlopig heb je geen upgrade mogelijkheden, buiten de eerder genoemde Niftydrive of PSY StorEdge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Een gewone 2.5 SSD in een rMBP gaat niet lukken. SSD van een rMBP kan worden vervangen maar dat is niet heel eenvoudig en omdat er (nog) maar een paar aanbieders zijn ook nogal duur. Denk dat je beter nu een model aan kan schaffen met genoeg ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er moet een blade-ssd in. Die zijn er volgens mij momenteel tot max 480gb a 500 dollar ofzo. Maar het is dus wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net een macbook pro 13" gekocht, CTO versie van Saturn (8gb, 128 SSD). Zat voor een paar dagen te twijfelen over 256 vs 128. Als het in de toekomst niet voldoende wordt, zal ik OWC blad ssd (http://eshop.macsales.com...2012-Drive-Internal-Flash) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
@ot73nl: Is dat ook een Haswell model? Indien wel zit er een PCI-E Blade SSD in je rMBP en gaat die OWC link niet lukken. Dat is een Sata Blade SSD.

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oh, ik zie het nu, bedankt! Ja, dit is een Haswell. Maar hopelijk over een jaar of zo, als ik het nodig heb, komen ze met de juiste. Voor nu ben ik aangenaam verrast met deze machine, prachtig scherm! Kom van "Early 2011" 15".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinsaddict
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-04-2022
Klopt het dat de actie van black friday zich niet combineert met de actie van surfspot voor scholieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reinsaddict schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:39:
Klopt het dat de actie van black friday zich niet combineert met de actie van surfspot voor scholieren?
Ja, dat klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
De MBPr met 256GB en 8GB (middelste model) is besteld, nu 1,5 week wachten tot ie binnen is via Apple....dat is dan wel jammer :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator4real
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-09 17:17
smoken schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 14:46:
De MBPr met 256GB en 8GB (middelste model) is besteld, nu 1,5 week wachten tot ie binnen is via Apple....dat is dan wel jammer :-(
Heb de 13"rMBPr besteld met ook 8gb/256GB - wil er toch even mee doen dus niet het instapmodel genomen. Na even twijfelen toch vandaag bij Dixons besteld ivm garantie. Ben benieuwd hoe snel ze em kunnen leveren. 1,5 week via het directe kanaal is langer als ik verwacht had.

Wordt m'n eerste mac - bleef toch nieuwsgierig naar manier van werken met het OS en de gebruikerservaring (trackpad/scherm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Had hem via Coolblue de volgende dag binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Coolblue heeft de aanbieding niet....een qua garantie maakt voor mij (helaas) niet uit....ik koop heb zakelijk en heb dus sowieso maar 1 jaar garantie.

Had zelf ook gedacht dat Apple sneller zou leveren..op de site staat verzendklaar binnen 1-3 werkdagen.
Maar blijkbaar is dat dan verzendklaar vanuit China of zo...

Ach ja, heb ik wel iets om naar uit te kijken ;-)

[ Voor 42% gewijzigd door smoken op 29-11-2013 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Predator4real schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:19:
[...]

Heb de 13"rMBPr besteld met ook 8gb/256GB - wil er toch even mee doen dus niet het instapmodel genomen. Na even twijfelen toch vandaag bij Dixons besteld ivm garantie. Ben benieuwd hoe snel ze em kunnen leveren. 1,5 week via het directe kanaal is langer als ik verwacht had.

Wordt m'n eerste mac - bleef toch nieuwsgierig naar manier van werken met het OS en de gebruikerservaring (trackpad/scherm).
Ik had hem een dag later bij dixons, donderdag besteld en vrijdag binnen. Dat was de week van de aankondigen die op dinsdag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
Arosa schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 11:44:
Heb je wel bij het goede model op iFixit gekeken? Ik zie de ruimte voor een normale SSD niet.
13": [afbeelding]

15": [afbeelding]

Er zal tzt heus wel een leverancier opduiken die SSD gaat maken voor deze specifieke laptops, maar voorlopig heb je geen upgrade mogelijkheden, buiten de eerder genoemde Niftydrive of PSY StorEdge.
Nee, ik had dan inderdaad een andere voor me: http://d3nevzfk7ii3be.clo...i/XNPcBcAJFlwmMOW3.medium

Zie ik het nou goed dat je bij jouw plaatjes ruimte voor twee harde schijven hebt? Wat onder het trackpad zit dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda

muhda

Time & Space traveler

PatrickG schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 16:06:
[...]

Nee, ik had dan inderdaad een andere voor me: http://d3nevzfk7ii3be.clo...i/XNPcBcAJFlwmMOW3.medium

Zie ik het nou goed dat je bij jouw plaatjes ruimte voor twee harde schijven hebt? Wat onder het trackpad zit dus...
Dat zijn geen harde schijven, dat zijn de batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
O ja, ik zie het nu. De harde schijf lijkt nog mee te vallen om te vervangen. Gesoldeerd geheugen is wel vervelend... Misschien toch nog maar even bij mijn non retina pro blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
smoken schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 15:46:
Coolblue heeft de aanbieding niet....een qua garantie maakt voor mij (helaas) niet uit....ik koop heb zakelijk en heb dus sowieso maar 1 jaar garantie.

Had zelf ook gedacht dat Apple sneller zou leveren..op de site staat verzendklaar binnen 1-3 werkdagen.
Maar blijkbaar is dat dan verzendklaar vanuit China of zo...

Ach ja, heb ik wel iets om naar uit te kijken ;-)
Sowieso maar 1 jaar garantie omdat je zakelijk koopt? Wat een onzin. Ik heb hem ook zakelijk gekocht en wilde hem nu hebben die korting boeit me dan niet zo, heb al vaker gehad dat Apple lang doet over een levering trouwens, Coolblue ftw! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
-TheNose- schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 20:21:
[...]

Sowieso maar 1 jaar garantie omdat je zakelijk koopt? Wat een onzin. Ik heb hem ook zakelijk gekocht en wilde hem nu hebben die korting boeit me dan niet zo, heb al vaker gehad dat Apple lang doet over een levering trouwens, Coolblue ftw! :)
Als bedrijf kun je geen aanspraak maken op het "consumentenrecht" , en is enkel de fabrieksgarantie (of AppleCare) van toepassing... Fabrieksgarantie van Apple is 1 jaar als ik me niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is niet de plek om een discussie te voeren over garanties. Wel wil ik meegeven dat volgens mij zakelijke kopers gewoon recht hebben op een product dat aan de overeenkomst voldoet. Met andere woorden, de wettelijke garantie is nog steeds van toepassing. Art. 7:17 BW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Na 4 weken ben ik steeds minder tevreden over de rMBP late 2013. Zo gaat de batterij in standby tijd met 20 procent omlaag in 4 uur tijd, en nu weigert de toetsenbordverlichting aan te gaan.

Afbeeldingslocatie: http://img545.imageshack.us/img545/1975/1qew.png

[ Voor 15% gewijzigd door Bobo221 op 29-11-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muhda

muhda

Time & Space traveler

Bobo221 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 21:57:
Na 4 weken ben ik steeds minder tevreden over de rMBP late 2013. Zo gaat de batterij in standby tijd met 20 procent omlaag in 4 uur tijd, en nu weigert de toetsenbordverlichting aan te gaan.

[afbeelding]
Probeer dit eens: zet je hand voor de camera / bedek de camera of doe de klep bijna dicht of helemaal dicht en dan weer open? Dan doet iet het meestal weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
muhda schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 22:03:
[...]

Probeer dit eens: zet je hand voor de camera / bedek de camera of doe de klep bijna dicht of helemaal dicht en dan weer open? Dan doet iet het meestal weer.
Hahah waarom ben ik daar niet op opgekomen 8)7

Never the less ga ik deze toch ter reparatie aanbieden vanwege de zwakke batterij prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-10 15:55

Jrz

––––––––––––

Gister de macbook pro retina 13", 16GB, 512GB, 2.8GHz besteld :D

Upgrade van mn macbook air mid 2011

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Bobo221 schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 22:07:
[...]

Hahah waarom ben ik daar niet op opgekomen 8)7

Never the less ga ik deze toch ter reparatie aanbieden vanwege de zwakke batterij prestaties.
Hoezo zwak? Het ligt er ook aan wat je er allemaal mee doet.

De toetsenbordverlichting gaat niet aan als de camera ziet dat er genoeg licht is in de ruimte waar je je in bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 12:06

SpaceK33z

Webdeveloper

Scrtz schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:51:
[...]
De toetsenbordverlichting gaat niet aan als de camera ziet dat er genoeg licht is in de ruimte waar je je in bevind.
Dit kan je overigens ook uitschakelen in Systeemvoorkeuren -> Toetsenbord -> 'Pas helderheid toetsenbord aan bij weinig licht'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik begin mij zo stillekes aan te irriteren aan het weergeven van pdf's in voorvertoning. Als ik een grondplan van een huis open en hierdoor wil scrollen, gaat dit maar met hakken en stoten. Er valt dus absoluut niet vloeiend mee te werken. Dan koopt ge een apparaat van €1600 maar ge kunt er niet mee werken ... Ik hoop dat ze bij Apple snel een degelijke update uitbrengen, want dit voelt maar serieus buggy aan.

Iemand een idee of een cleane install van Mavericks helpt? Of misschien Mountain Lion erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Scrtz schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 12:51:
[...]

Hoezo zwak? Het ligt er ook aan wat je er allemaal mee doet.

Dat is dus het mooie, het enige wat ik doe is webbrowsen en nooit meer als 3 tabbladen open, en een beetje downloaden met Sabnzb.

het probleem bij mij is dat als ik de laptop dichtklap deze blijkbaar niet in sluimerstand gaat want als ik deze na 2 uur weer open is er 10 tot 15% batterij van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

En als je hem gebruikt haal je wel gewoon goede uren? (5-9uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Quakie schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 17:26:
En als je hem gebruikt haal je wel gewoon goede uren? (5-9uur)
Maximaal 5 uur met alleen een beetje browsen en downloaden. Schermhelderheid staat meestal op net onder het maximale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bobo221 schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 17:31:
[...]

Maximaal 5 uur met alleen een beetje browsen en downloaden. Schermhelderheid staat meestal op net onder het maximale.
Downloaden kost bij mij wel veel energie scherm net onder maximum ook. Check is je batterij status met de app coconut battery?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
Ik heb net de nieuwe 15 inch rMBP binnen gekregen, ter vervanging van mijn early 2011 MBP. Ik had daar al een SSD zelf ingezet en 8GB geheugen, maar toen ik die aanschafte was het de middenmotor variant. Ik wilde heel graag upgraden naar een retina scherm en met de Haswell introductie was dat een goede reden (excuus). Het scherm is de upgrade meer dan waard iniedergeval. Ik hoop er ook wat meer snelheid uit te krijgen (2.6 Haswell vs 2.2 Sandy Bridge en een Nvidia 750m vs AMD 6750M). Ik draai er ook Gentoo op, dus wat extra CPU power is altijd welkom voor het compilen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10 15:54

Osxy

Holy crap on a cracker

Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:44:
Ook ik begin mij zo stillekes aan te irriteren aan het weergeven van pdf's in voorvertoning. Als ik een grondplan van een huis open en hierdoor wil scrollen, gaat dit maar met hakken en stoten. Er valt dus absoluut niet vloeiend mee te werken. Dan koopt ge een apparaat van €1600 maar ge kunt er niet mee werken ... Ik hoop dat ze bij Apple snel een degelijke update uitbrengen, want dit voelt maar serieus buggy aan.

Iemand een idee of een cleane install van Mavericks helpt? Of misschien Mountain Lion erop zetten?
Probeer Acrobat Reader eens :)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 12:34

Rudios

Lost in space?

Osxy schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 18:31:
[...]

Probeer Acrobat Reader eens :)
Dat is bij mij nóg erger (MBP 15" late 2013)

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 14:48
Rudios schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 19:17:
[...]

Dat is bij mij nóg erger (MBP 15" late 2013)
Bij mij is Adobe Reader inderdaad ook dramatisch, Preview daarentegen is flawless..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27
En Acrobat Reader is, imho, ook geen oplossing. Preview is geintegreerd door het hele OS, en dat moet gewoon goed kunnen werken. Native Apple.

Maar als ik het goed begrijp werkt het voor sommigen dus wel goed, voor anderen niet. Wat is het verschil tussen deze macbooks? Andere configuratie? Andere hardware (ie ander type scherm)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Xandrios schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 19:21:
En Acrobat Reader is, imho, ook geen oplossing. Preview is geintegreerd door het hele OS, en dat moet gewoon goed kunnen werken. Native Apple.

Maar als ik het goed begrijp werkt het voor sommigen dus wel goed, voor anderen niet. Wat is het verschil tussen deze macbooks? Andere configuratie? Andere hardware (ie ander type scherm)?
Nee het verschil zit hem natuurlijk in wat je bekijkt. Een briefje op A4 formaat of een grote plattegrond.

Aan Acrobat Reader zou ik idd echt niet beginnen.
Bobo221 schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 16:56:
[...]

Dat is dus het mooie, het enige wat ik doe is webbrowsen en nooit meer als 3 tabbladen open, en een beetje downloaden met Sabnzb.
Ik merk als ik naar de Activity Monitor kijk dat SabNZBd zeer regelmatig spikes van 10-15% CPU veroorzaakt. Dit zonder dat er iets actief is. Misschien is dat het checken van de download-folder op nieuwe neb bestanden? Maar ik zou het eens uitzetten en kijken of dat verschil maakt.

[ Voor 34% gewijzigd door fsfikke op 30-11-2013 19:38 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 18:16:
[...]

Downloaden kost bij mij wel veel energie scherm net onder maximum ook. Check is je batterij status met de app coconut battery?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik bij het downloaden van grotere bestanden deze gelijk aan de lader hang.

Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/11/j50y.png

Uploaded with ImageShack.us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
[b][message=41330224,noline]
[...]

Ik merk als ik naar de Activity Monitor kijk dat SabNZBd zeer regelmatig spikes van 10-15% CPU veroorzaakt. Dit zonder dat er iets actief is. Misschien is dat het checken van de download-folder op nieuwe neb bestanden? Maar ik zou het eens uitzetten en kijken of dat verschil maakt.
sabnzb sluit ik handmatig af als deze niet word gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-08 09:04
Op dit moment ben ik op reis door zuidoost Azië en zit erover na te denken om een macbook pro 13" retina te kopen, zodra ik in Bangkok ben.
Maar ik twijfel over het model, instap of middelste model. Ik zal de macbook met name gebruiken om te browsen, films te kijken, muziek luisteren en te downloaden. Incidenteel een foto bewerken, niets bijzonders, of een sportfilm te bewerken.
Verder vraag ik me af hoe het zit met de garantie als ik deze in Bangkok koop.
Het scheelt toch een paar honderd euro met NL, gezien de wisselkoers. Zelfs als ik keurig belasting betaal bij de douane, om een discussie te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:11

OMX2000

By any means necessary...

Xandrios schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 19:21:

Your mileage may vary verhaal schijnbaar. Je bent niet de enige by the way : https://discussions.apple.com/message/23836749#23836749

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 08:37
Ik zou toch voor de 8GB versie gaan. 4GB kun je namelijk later niet meer upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
AquaSheep schreef op zondag 01 december 2013 @ 16:06:
Ik zou toch voor de 8GB versie gaan. 4GB kun je namelijk later niet meer upgraden.
Dit. Hoewel ik wel vermoed dat 4GB de komende tijd voor browsen en office nog wel toereikend gaat zijn, gezien de hoeveelheid apparaten die Apple op dit moment aanbiedt met 4GB RAM. Maar 8GB gaat de levensduur van je laptop verlengen, no doubt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 16:26

RoofTurkey

PredatorKalkoen

En hij is besteld, hopelijk komt die een beetje snel binnen 8) . Uiteindelijke configuratie: 15" met 750m, 1TB SSD, een US toetsenbord en een VGA naar thunderbolt kabeltje. Hopelijk geen DOA :P .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 14:20
Mijn zus is op dit moment in Australië, en ik was dus van plan om mijn macbook pro in australië te bestellen.

Weet iemand toevallig of je op de webshop van apple kan aangeven wanneer je het product bezorgd wilt hebben. Zodat ik ruim van te voren kan bestellen en zeker weet dat het op tijd bezorgd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Laatst online: 02-10 10:06
Vandaag Macbook Pro mogen ontvangen.
Op het eerste gezicht erg tevreden, maar wel meteen een vraag over word.
Heb Microsoft Office erop geïnstalleerd, maar hij is niet scherp. Op internet een link gevonden (cnet.com) waarbij ik iets in de terminal moest invoeren, maar vooralsnog werkt dat niet. Iemand andere ideeën?

Sommige dingen zijn scherp, andere (zoals stijlen) weer niet
Zo ziet het er uit:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/mhspk2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senser
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 15:12
Mahone schreef op maandag 02 december 2013 @ 22:28:
Heb Microsoft Office erop geïnstalleerd, maar hij is niet scherp. Op internet een link gevonden (cnet.com) waarbij ik iets in de terminal moest invoeren, maar vooralsnog werkt dat niet. Iemand andere ideeën?

Zo ziet het er uit:
Heb je wel alle updates voor Office 2011 geïnstalleerd? Pas na een bepaalde update is Office 2011 scherp op retina schermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Staat je resolutie wel goed?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Laatst online: 02-10 10:06
Updates inderdaad ook geïnstalleerd en resolutie staat op: beste voor beeldscherm

/edit: overigens heb ik alle resoluties geprobeerd, maar overal is het dezelfde ellende..

edit2: ik denk dat het toch ergens aan mijn instellingen ligt. Sommige webspagina's zijn bepaalde logo's of dingen niet duidelijk. Zoals facebook pagina het facebook logo linksbovenin, het logo van tweakers en dat 'tweakers helpt computer 4 kids'

[ Voor 77% gewijzigd door Mahone op 02-12-2013 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:12
Verwijderd schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 14:44:

Ik heb een clean install gedaan, de ssd helemaal ge-erased, dan kan je hem daar ook gelijk weer downloaden. En ja het helpt een hoop, maar ik vind dat er nog zeker een update moet komen... want lag is er vaak nog wel hoor.. wel een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz

Zo ziet het er uit:

[afbeelding]
Als ik word fullscreen doe dan zijn bij mij stijlen ook niet helemaal superscherp maar niet echt vervelend verder. Ik gebruik eigenlijk altijd word zo klein mogelijk zodat ik safari er nog langs kan gebruiken en dan is het wel haarscherp.

Dat bepaalde buttons etc op webpagina's onscherp zijn is normaal, dat komt door het retinascherm en door de schaling gaat waarschijnlijk de scherpte van de vaak lage resolutie button verloren.

Apple heeft nog steeds wat te finetweaken aan de schaling, hopelijk gaat dit niet superlang duren maar goed ik geniet er geen seconde minder van het heerlijke retinascherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-10 09:31
Mooie benchmark om het verschil te zien tussen de gpu's van de 15" retina 2012 en 2013, dus de HD4000, Iris Pro, GT650M met 1GB en GT750M met 2GB in Final Cut Pro X, best nog een verschil :)

Afbeeldingslocatie: http://alex4d.files.wordpress.com/2013/10/brucex-final-cut-pro-x-benchmark2.png?w=1050&h=1050
Bron en testmethode: http://blog.alex4d.com/20...cex-a-new-fcpx-benchmark/

Volgens mij is de HD4000 uit de Mac Mini 2.3ghz dezelfde als uit de 2012 15" retina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-10 19:40
Beste Tweakers,

Ik heb op dit moment een rMBP 15' 2012 met de melding ' service battery'. De rMBP is in de Media Markt aangeschaft, maar kan ik de rMBP beter naar Apple (service center) of naar de Media Markt sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chengbondkwok schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 20:32:
Beste Tweakers,

Ik heb op dit moment een rMBP 15' 2012 met de melding ' service battery'. De rMBP is in de Media Markt aangeschaft, maar kan ik de rMBP beter naar Apple (service center) of naar de Media Markt sturen?
De verkoper is je aanspreekpunt, niet de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-10 19:46
Late 2013 rMBP 13" gebruikers, hoe lang gaat jullie batterij mee? Wat ik ook doe, ik krijg er niet meer dan 5 uur uitgeperst. En dat is met 70% brightness en alleen Word/Safari/Spotify en een beetje YouTube.

Andere vraag: hoe is jullie performance bij 1680 x 1050? Bij mij niet vooruit te branden.. Best for retina (1280 x 800) en 1440 x 900 werken hier wel prima.

Zit te twijfelen of ik moet RMA'en. Dit lijkt me geen normale performance, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002

Kroontje

...

Quinoky schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:04:
Late 2013 rMBP 13" gebruikers, hoe lang gaat jullie batterij mee? Wat ik ook doe, ik krijg er niet meer dan 5 uur uitgeperst. En dat is met 70% brightness en alleen Word/Safari/Spotify en een beetje YouTube.

Andere vraag: hoe is jullie performance bij 1680 x 1050? Bij mij niet vooruit te branden.. Best for retina (1280 x 800) en 1440 x 900 werken hier wel prima.

Zit te twijfelen of ik moet RMA'en. Dit lijkt me geen normale performance, of wel?
Batterij heb ik nog geen idee van eigenlijk, maar draai m.b.v. QuickRes op 1920x1200 en de performance is daar niet anders dan de 1280x800 of 1680x1050, gewoon smooth zoals je het mag verwachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:14

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Heb hem zojuist even via Pupil op alle resoluties getest.
1440 x 900 normal en HiDPI doen het beide perfect
1680 x 1050 normal en HiDPI beide doen het perfect
1920 x 1200 normal en HiDPI doen het beide perfect
2880 x 1800 waar ik normaal op werk doet het perfect

Ik zou eens even een PRAM/SMC reset doen en dan zien of het weer werkt. Anders misschien eens gaan denken aan RMA ... eventueel nog een herinstallatie maar het klopt van geen kanten. De Iris Pro trekt dat allemaal makkelijk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
ankhie schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:30:
[...]

Heb hem zojuist even via Pupil op alle resoluties getest.
1440 x 900 normal en HiDPI doen het beide perfect
1680 x 1050 normal en HiDPI beide doen het perfect
1920 x 1200 normal en HiDPI doen het beide perfect
2880 x 1800 waar ik normaal op werk doet het perfect

Ik zou eens even een PRAM/SMC reset doen en dan zien of het weer werkt. Anders misschien eens gaan denken aan RMA ... eventueel nog een herinstallatie maar het klopt van geen kanten. De Iris Pro trekt dat allemaal makkelijk ...
Bedankt voor het testen! Let op, ik heb wel de 13" welke de "gewone" Intel Iris heeft. Groot performance verschil met de Intel Iris Pro. Zal zometeen eens de resets doen en dan zien of het iets uit gaat maken, maar ik verwacht het niet..
Kroontje schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:21:
[...]

Batterij heb ik nog geen idee van eigenlijk, maar draai m.b.v. QuickRes op 1920x1200 en de performance is daar niet anders dan de 1280x800 of 1680x1050, gewoon smooth zoals je het mag verwachten. :)
En 1680 x 1050 in HiDPI modus dan (gewoon via de systeemvoorkeuren app)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:46

Met ongeveer dezelfde workflow haal ik de 7u wel, 5u is erg kort naar mijn mening.
Daarnaast werkt ie prima op de looks like 1680x1050 resolutie. Zo nu en dan wel een hapering, maar hij is retesnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Laatst online: 20:09

JJ93

Error 418

Ik begon vanochtend met 100% en heb op het moment van schrijven nog 19% over. Tijdens de les 1u gebruikt, toen thuis van 11.00-13.00 gedichten schrijven = 2 uur. Toen van 13.30-18.30 wat geklooid met Eclipse, Xcode, Skype, YouTube enzo. Dus 1+2+5=8 uur met 81% accu.

Grootste tijd op 1280x800 gewerkt ook een tijd 1440x900. 1680x1050 vind ik te klein en gebruik ik nooit.

Ik haal zo'n 8-9 uur meestal.

EDIT: Brightness staat op auto. Stond vrij hoog omdat de zon in m'n kamer scheen denk zo'n 70% gemiddeld over de hele dag.

Versie is 256GB SSD / 8 GB RAM en US toetsenbord.

Is het trouwens al mogelijk om te kijken van welke fabrikant je scherm is?

[ Voor 11% gewijzigd door JJ93 op 03-12-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
RMA it is then. :) Nu het nog kan tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Nou dno hoor maar als je spotify en youtube doet dan stream je dus continu wat gewoon meer batterij vreet omdat die continu verbinding met internet heeft, zou het goed aan kunnen liggen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Heb hetzelfde als Quinoky hoor, maar als je dan gaat tracken kom je wel erachter waar het aan ligt.

Ik zelf haal de 7 a 8 uur alleeen als ik een beetje safari werk doe. Dit is met brightness op auto setting op best for retina.
Zodra je de cpu, draadloze netwerk en dus je ssd gaat gebruiken knalt hier batterijduur enorm in en haal ik ook max 5uur.
Dit geldt ook als je hem niet onafgebroken gebruikt.. Bij mij kost sleep enorm veel batterij en zet hem dus uit ipv klep dicht. Dit kan je zo 4 uur gebruik kosten als je hem alleen in de avond gebruikt. Ik heb het een week bij gehouden en ik kom dan op 5uur gebruik uit en rond de 40% verlies doordat ik hem laat slapen ipv uitzetten.

Dus Quinoky, gebruik je een lading in 1x of verspreid over meerdere sessies?
In mijn ogen heeft een RMA dan weinig zin, want je batterij werkt gewoon naar behoren. Software zorgt ervoor dat je het niet haalt. Ik heb dus geen RMA in gang gezet.
Ik wacht 10.9.1 af en ga dan kijken of het nog steeds zo erg is gesteld qua batterij verlies in standbye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Quakie,

Bedankt voor je feedback. Hoe is de performance bij 1680 x 1050 HiDPI bij jou (grootst mogelijke resolutie bij de systeemvoorkeuren app)? Is bijvoorbeeld het drie-vinger-scrollen tussen bureaubladen vloeiend bij deze resolutie op jouw rMBP?

[ Voor 25% gewijzigd door Nickname27 op 04-12-2013 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Draai op best for retina.. ik ben een van de weinige die dit een ideale grootte vind (op een air met 1400x900 zoomde ik altijd in op de pagina's). Die paar keer dat ik even op een hogere setting draaide merkte ik geen verschil in snelheid (of traagheid, enige vertraging is zichtbaar maar het ziet er niet uit als lag meer als een bewuste vertraging want het is continue en niet stoterig). Ik zal het even voor je checken. Dit wordt alleen even lastig wegens sinterklaas en ander verplichtingen.

Ik blijf erbij dat het waarschijnlijk meer aan Mavericks ligt dan aan je retina. Ik vind het zelf behoorlijk jammer. In augustus heb ik mijn air verkocht.. en na maanden wachten heb ik nog geen 1 x het wow effect gehad met een machine van meer dan 1500euro. Met heel veel dingen voelde mijn air sneller aan onder ML. Het scherm maakt me uiteraard wel blij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surr1e
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 19:06
Even ter controle mensen: op een Macbook 13' maakt het voor de grafische chip niet uit welke processor ik kies toch? De 2.4 en 2.6 hebben allebei dezelfde Intel Iris in zich? Ik lees allerlei dingen over gt3, 5000, 5100 en 5200 en zie door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hawk999
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-10 09:08
Kans is dat het inderdaad aan Mavricks ligt. Als je "Mavriks slow" op google ingeeft krijg je erg veel resultaten. Zie hier:

https://www.google.com/#q=Mavericks+slow

[ Voor 3% gewijzigd door Hawk999 op 04-12-2013 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Quakie schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:37: [...] en na maanden wachten heb ik nog geen 1 x het wow effect gehad met een machine van meer dan 1500euro.
Dit is precies mijn gevoel.

Ik dacht aanvankelijk dat het handig was om de optie te hebben om naar grotere resoluties te gaan als ik bijvoorbeeld aan wat Photoshop-projecten ga werken. Helaas is mijn 1680 x 1050 performance dus verschrikkelijk. Alleen al om die reden vraag ik een RMA aan, omdat dit dus blijkbaar niet zo hoort. Voor een laptop van 1500e mag ik dan naar mijn mening best kritisch zijn wat dat betreft.

Overigens een vraagje (enigszins off-topic): merk je erg veel verschil in de kwaliteit van het scherm van je rMBP ten opzichte van je oude MBA? Gaf dat op zich al geen wow-effect?

[ Voor 12% gewijzigd door Nickname27 op 04-12-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroontje
  • Registratie: Juli 2002

Kroontje

...

Quinoky schreef op dinsdag 03 december 2013 @ 22:34:
[...]

Bedankt voor het testen! Let op, ik heb wel de 13" welke de "gewone" Intel Iris heeft. Groot performance verschil met de Intel Iris Pro. Zal zometeen eens de resets doen en dan zien of het iets uit gaat maken, maar ik verwacht het niet..

[...]

En 1680 x 1050 in HiDPI modus dan (gewoon via de systeemvoorkeuren app)?
Ook geen issues..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Quinoky schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:54:
[...]

Dit is precies mijn gevoel.

Ik dacht aanvankelijk dat het handig was om de optie te hebben om naar grotere resoluties te gaan als ik bijvoorbeeld aan wat Photoshop-projecten ga werken. Helaas is mijn 1680 x 1050 performance dus verschrikkelijk. Alleen al om die reden vraag ik een RMA aan, omdat dit dus blijkbaar niet zo hoort. Voor een laptop van 1500e mag ik dan naar mijn mening best kritisch zijn wat dat betreft.

Overigens een vraagje (enigszins off-topic): merk je erg veel verschil in de kwaliteit van het scherm van je rMBP ten opzichte van je oude MBA? Gaf dat op zich al geen wow-effect?
ik werk altijd op de 1680x1050 schaling en mijn vriendin en schoonmoeder hebben een macbook air, als ik daar toevallig langs zit dan denk ik echt damn wat weinig ruimte.

Dat het heel afentoe iets minder vloeiend is neemt voor mij het plezier van de geweldige 13" mobiliteit met een retinascherm die schaalt naar 1680x1050 aan werkruimte niet weg hoor.

Ik heb het idee dat sommigen in dit topic er gewoon eens wat minder op moeten letten, en gewoon lekker het apparaat gebruiken. Verder ben ik sterk van mening dat het aan Mavericks en de schaling in het algemeen ligt en niet aan de hardware in je apparaat, RMA gaan sturen zal wellicht dus alleen je tijd verprutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 23:57

4bit

Onward, to futility!

Hier gisteren bij mijn zus haar nieuwe MBP (15" met dus Iris Pro) wat mee helpen instellen. Ik was toch onder de indruk. Prachtig scherm, alles zeer scherp en dus aangenaam voor de ogen. Ook zeer lichte en dunne laptop. Ik heb niets aan de resolutie verandert, en geen idee op wat het standaard staat, maar geen enkele stottering kunnen zien. Battery life is nog een onbekende variabele. Multi-touch trackpad en de gestures blijft fantastisch, blijft nog steeds 1 van de weinige echt bruikbare trackpads van alle laptops die ik heb gebruikt.

Ik zelf gebruik wel een 6 jaar oude desktop, dus voor mij zijn SSD's en dergelijke nog wonderbare dingen. En mogelijks vallen sommige kleine lags mij gewoon niet op

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname27
Scrtz schreef op woensdag 04 december 2013 @ 12:00:
[...]
Dat het heel afentoe iets minder vloeiend is neemt voor mij het plezier van de geweldige 13" mobiliteit met een retinascherm die schaalt naar 1680x1050 aan werkruimte niet weg hoor.
Dat is het verschil tussen onze MBP's: bij mij is hij niet heel af en toe iets minder vloeiend op die resolutie. Hij is dan constant ontzettend traag.

Heb net Apple aan de lijn gehad, zij gaven inderdaad aan dat mijn apparaat niet naar behoren functioneert. Een nieuwe is onderweg. Deze gaat terug zodra ik de nieuwe heb ontvangen. Klasse service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-10 13:14

Nietzman

Woei!

Zo ziet het er uit:

[afbeelding]
Dat ligt puur aan luie developers bij Microsoft die half werk hebben geleverd in het retina-ready maken van Office. Ook in SP3 is het nog een halffabrikaat. Zal wel Office 2014 of 2015 worden voordat ze het rechttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
surr1e schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:50:
Even ter controle mensen: op een Macbook 13' maakt het voor de grafische chip niet uit welke processor ik kies toch? De 2.4 en 2.6 hebben allebei dezelfde Intel Iris in zich? Ik lees allerlei dingen over gt3, 5000, 5100 en 5200 en zie door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer.
Zelfde IGP maar 100mhz hoger geklokt bij de 2.6 en i7 CPU. Denk niet dat het verschil merkbaar is overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffendahl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 21:03

Griffendahl

Macced for life

Quakie schreef op woensdag 04 december 2013 @ 10:37:...en na maanden wachten heb ik nog geen 1 x het wow effect gehad met een machine van meer dan 1500euro. Met heel veel dingen voelde mijn air sneller aan onder ML. Het scherm maakt me uiteraard wel blij :).
Ik heb misschien een iets andere config als jij besteld, maar ik heb niet bepaald het idee dat er een Air is die in de buurt komt qua prestaties. Ik heb hem de dag na de release besteld als BTO, en ik heb nog steeds een soort van continue wow effect...

Ondanks dat dit niet bepaald mijn eerste Mac is, gebruik al zo'n 25 jaar alleen maar Macs, en zelfs niet de eerste keer dat ik een full spec Mac notebook besteld heb, is dat eigenlijk wel een primeurtje voor mij.

15" rMBP (late 2013) i7 2.6Ghz GT 750M, 15" MBP (mid 2009) C2D 2.66Ghz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Mijn Mac geschiedenis: unibody macbook (8 Gig en had een Vertex1 SSD) daarna een iMac mid 2010 (12Gig en 256 M4 SSD) en een Air mid 2011 (4 Gig en 128 SSD) en nu en dus deze retina.

De air was even snel als mijn iMac qua cpu. SSD was weer rapper in de iMac. Ik merkte praktisch geen verschil tussen die twee bijv als ik iMovie gebruikte. Deze twee machines draaide Mountain Lion.

Alleen in specifieke gevallen is een retina 13 sneller dan een air mid 2013.
Als je gewoon mac os x gebruikt merk ik echt dat mijn air sneller was. Ik ben dus echt overtuigd dat het komt door Mavericks. Als ik bijv 50 foto's open met voorvertoning dan na 10foto's komen de strandballen bij elke nieuwe foto. Of als ik switch tussen full screen apps merk je dat het niet vlamt. Het is lastig om te omschrijven.. het beste kan je het vergelijken met ios7: er lijkt een vertraging erin te zitten die er niet in hoort.

of een wat zwaardere app openen.. dat je zoiets hebt moet je echt drie bounchen voordat je opent?
of een map open met meer dan 100 foto's... ik weet niet beter dat onder ML de thumbnails geladen werd en als je dan terug scrollde je gewoon nog de thumbnail zag. Niet niet meer... continue moet ie laden, strandballen etc.

lang verhaal maar als je een paar maanden wacht op je nieuwe mac en het wow effect blijft uit ben je toch lichtelijk teleurgesteld... als het dan na 1 of 2 updates gefixt is heb je alweer een tijdje het apparaat in gebruik en daardoor krijg je niet alsnog het wow effect. Tuurlijk blijft het een mooi apparaat en ik waardeer het scherm enorm.. alleen algemene indruk is minder dan verwacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Ik kan hier volledig mee ingaan. ik vind dat mijn air in sommige gevallen zelfs sneller is. Met name bij het afsluiten van de laptop is de Air sneller.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds ik Mavericks op Mac-Book midden 2010 heb geïnstalleerd,merk ik ook dat opstarten,programma's openen langer duurt.Het swipen met 2 vingers is ook minder nauwkeurig met internet pagina's. De bekende strandbal zie ik regelmatig even voorbij komen.
Pagina: 1 ... 46 ... 128 Laatste