Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10 08:18
Je air was dus niet sneller maar mountain lion was sneller dan mavericks is. Ben voorzichtig met uitspraken want hierdoor gaan mensen gewoon een Air kopen terwijl ze dan achteraf waarschijnlijk spijt gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:28

Quakie

quakelen

Ik weet niet naar wie je precies refereer, ik zelf link duidelijk naar het OS en niet naar het apparaat, maar op performance kan je geen spijt krijgen van een Air aanschaf.
Er zijn diverse filmpjes te vinden dat een air 2013 het wint van een retina late 2013. Uiteraard ligt het aan welke configuratie tegen welke, maar ik zou mijn geld niet blind op de retina zetten.

Vandaar dat er nu al een paar artikelen te vinden zijn waarin verwachting wordt geuit dat in 2014 of begin 2015 er maar 1 lijn is: Pro of Air maar gewoon portable 2 of 3 maten met allemaal retina schermen en dat is het.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Is ook logisch dat een air sneller is. Omdat de air niet zoveel pixels hoeft aan te sturen. En ik ben ook heel tevreden over mijn air qua schermkleuren.
Het scherm van mijn retina 13" is lekker scherp, maar de air doet het qua kleur niet veel onder van de retina.

Het hangt echt af wat je met je computer wilt doen.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 23:57

4bit

Onward, to futility!

Tja, maar de goedkoopste air 2013 en retina 2013 (beide 13") schelen ook maar 200 euro in prijs. Snap niet echt hoeveel wow-factor je verwacht voor die meerprijs.
Daarvoor krijg je hoofdzakelijk een retina scherm erbij en een betere processor met betere integrated graphics. Op het scherm na is er dan niet veel om over te wow-en als je van een air komt. Dan heb je sowieso al een top-ssd wat op veel pc's nog steeds voor de meeste snelheidswinst zorgt.

Kan natuurlijk wel zijn dat de Intel Iris (non-pro) eigenlijk wat zwaarder had moeten zijn. Op de intel iris pro was in ieder geval alles zeer vlot.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik herken de beschrijvingen van Quakie wel. Ik heb een 13" rmbp met 2,6GHz cpu, 16Gb ram en 256GB SSD op Mavericks natuulijk en het ding voelt soms gewoon langzamer aan dan mijn mbp late 2009 met Lion. Map met RAW bestanden scrollen levert een freeze op halverwege de map, duurt maar een seconde of twee, maar toch. Voorvertoning RAW bestanden was altijd al even denken voor de late 2009 pro maar mijn nieuwe laptop is niet meer vooruit te branden.

Er is genoeg ruimte voor verbetering in Mavericks wat dat betreft, als ik dan lees dat de update die onlangs verspreid is onder personeel en AppleCare personeel vrijwel alleen mail-updates bevat, wordt ik een beetje verdrietig.

Voor mij is een van de belangrijkste redenen om een mac te kopen de gebruikservaring, sinds mijn eerste apple heb ik eigenlijk niet/nooit wat te klagen over snelheid en gebruiksgemak, tot nu. En als je dan net een laptop van 2000 euro hebt afgerekend wordt je daar wel een beetje zuur van. Nu heb ik er wel vertrouwen in dat de laptop het probleem niet is, maar zolang het OS niet lekker loopt is mijn gebruikservaring van die laptop beroerd.

nb, van de GPU heb ik eigenlijk helemaal geen last, ik draai op de hoogste resolutie die standaard ondersteund wordt door Mavericks en grafische weergave en snelheid zijn prima. Stotteren op sites oid heb ik nog nooit gezien.

[ Voor 8% gewijzigd door Pixeltje op 06-12-2013 07:01 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:09

JJ93

Error 418

Zijn er hier mensen die hun Macbook Pro als desktop vervanger gebruiken? Ik woon sinds een paar weken op kamers en ben twee weken geleden geswitched naar een 13" rMBP onder andere voor portability, accuduur en iOS development.

Ik heb de lader tot nu toe elke keer ontkoppeld bij 100% maar ik las vandaag ergens dat je de lader eigenlijk beter ingeplugd kan laten omdat hij dan gewoon op netstroom werkt en de accu helemaal niet belast. Klopt dit en kan ik de MBP dus beter ingeplugd laten thuis?

Dan kan ik m'n oplader eigenlijk wel thuis laten want ik heb de MBP niet meer dan 5-6 uur nodig op een dag op school dus dat red ik makkelijk. Dan vertrek ik dus altijd met 100% lading.

Verder lijkt het me ook mooi om een extern scherm te hebben. "Thuis thuis" al even aangesloten op m'n 24" BenQ monitor en werkt wel prettig. Wel een flink kleuren verschil omdat het geen IPS paneel is. Ik wil dan ook zeker een IPS paneel. Ben gewend aan 24" dus ga denk ik weer voor 23-24". 27" ook wel mooi maar dan wil ik eigenlijk 1440p en dat is me te duur.

Kom al vrij snel uit bij deze LG monitor pricewatch: LG IPS237L Zwart Prima prijs en goede prestaties. Ziet er ook erg mooi uit. Dus die ga ik denk ik binnenkort maar bestellen als ik niks beters kan vinden.

16:10 monitoren zijn ook een stuk duurder. Ik ga denk ik ook nog even kijken voor 21:9 monitoren.

Ten derde vraag ik mij af wat jullie van de Magic Mouse vinden. Zeker met een extern scherm vind ik een losse muis fijner werken. Merk meteen dat ik de gestures mis met een normale muis. Nadeel is wel dat mn hand minder goed kan rusten op de Magic Mouse.. Verder lijkt het me wel ideaal. Ben alleen benieuwd of het prettig werkt als je een paar uur achterlijk werkt.

Kortom:
1. Oplader ingeplugd laten bij 100% of niet?
2. Extern scherm aanradingen?
3. Is het fijn om met een Magic Mouse te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-10 16:26

RoofTurkey

PredatorKalkoen

JJ93 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 23:41:
Kortom:
1. Oplader ingeplugd laten bij 100% of niet?
2. Extern scherm aanradingen?
3. Is het fijn om met een Magic Mouse te werken?
1. Zelf gebruik ik allang geen desktop meer, laptops zijn tegenwoordig krachtig genoeg en vaak ook nog veel zuiniger, stiller en vooral een stuk kleiner. Thuis laat ik hem altijd gewoon aan het netstroom hangen, zo ga ik dus altijd met 100% lading naar school. Voor zover ik weet doet de accu het nog minstens zo goed als in het begin, dus denk ik niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken. Zoals je zelf ook al zegt, zal het waarschijnlijk wel zo zijn dat als je onnodig zelf extra cycli gaat maken (door hem dus wel op 100% uit het netstroom te halen), dat de accu er wel eerder op achteruitgaat dan nodig is.

2. Die LG is volgens mij gewoon één van de beste in zijn soort, dus denk ik sowieso niet dat je daar een miskoop mee gaat doen.

3. Zelf vind ik de muizen van Apple echt verschrikkelijk werken en als ze in de winkel al niet comfortabel in je hand liggen dan zal dat thuis vaak zeker niet verbeteren. Naar mijn ervaring is een 'normale' muis van bijvoorbeeld Razer veel fijner, zeker als je er regelmatig lange uren mee maakt.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:19
Een kennis van me zoekt een Nederlandse plug voor op de lader. Heeft iemand hier een idee waar je die los kan aanschaffen? Zo'n korte of de lange met kabel?

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:14

vooghel

Cunning linguist

Via eBay of Marktplaats zijn die makkelijk te vinden, of via google.

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
RoofTurkey schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 10:57:
[...]

1. Zelf gebruik ik allang geen desktop meer, laptops zijn tegenwoordig krachtig genoeg en vaak ook nog veel zuiniger, stiller en vooral een stuk kleiner. Thuis laat ik hem altijd gewoon aan het netstroom hangen, zo ga ik dus altijd met 100% lading naar school. Voor zover ik weet doet de accu het nog minstens zo goed als in het begin, dus denk ik niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken. Zoals je zelf ook al zegt, zal het waarschijnlijk wel zo zijn dat als je onnodig zelf extra cycli gaat maken (door hem dus wel op 100% uit het netstroom te halen), dat de accu er wel eerder op achteruitgaat dan nodig is.

2. Die LG is volgens mij gewoon één van de beste in zijn soort, dus denk ik sowieso niet dat je daar een miskoop mee gaat doen.

3. Zelf vind ik de muizen van Apple echt verschrikkelijk werken en als ze in de winkel al niet comfortabel in je hand liggen dan zal dat thuis vaak zeker niet verbeteren. Naar mijn ervaring is een 'normale' muis van bijvoorbeeld Razer veel fijner, zeker als je er regelmatig lange uren mee maakt.
Ja razer, logitech, steelseries, ligt er maar net aan wat je fijn vind. Wat ik denk ik zou doen als ik een extern scherm zou gebruiken is een losse muis gebruiken en hier een trackpad bij aanschaffen en gebruiken, dan heb je eigenlijk het beste van 2 werelden. Die apple magic muis vind ik persoonnlijk ook totaal niet lekker in de hand liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:19
vooghel schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 12:32:
Via eBay of Marktplaats zijn die makkelijk te vinden, of via google.
Hah, op die term inderdaad wel! Thanks!

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-10-2023
Als je graag wilt weten hoe die Magic Mouse is, kijk dan ook even op Marktplaats. Er zijn genoeg mensen die een nieuwe mac kopen maar hun oude toetsenbord en muis houden, etc. dus met een beetje geluk pik je er voor rond de 40 eentje op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-03 22:29
Ik heb wat vragen omtrent de rMBP13..

Ondertussen al een aantal pages doorgenomen, en ik lees dat er veel probs zijn met het 'niet-aangepast-zijnde-apps' en daardoor niet scherp uitziend op het retina-display. Ook last van stotter en lag bij scrollen van bepaalde pdf's of bestanden.

Verder zou de 1680x1050 schaling het meest gebruikt worden.
Wat ik wel jammer vind is dat de werkplek maar 1280x800 blijft. Je hebt enkel meer pixels zodat het er scherper uitziet.

+ dat er geen ethernet poort in zit, vind ik een beetje jammer aangezien er soms ook wifi-probs voorkomen..

Nu mijn vraag.. Is de rMBP13 aangenaam om als enige main toestel te gebruiken of is dit te klein?

Ik twijfel zelf nog tussen een vaste setup met de iMac 21,5" en een rMBP13.

Nu wil ik per se een OS X device (heb al 2 Windows-laptops versleten, en ben al die meuk meer dan beu). Thuis staat er een iMac late 2009 waar ik graag op werk. Het Mac OS werkt zo prettig, je hebt geen virus scans nodig, werkt sneller, je kan alles makkelijker vinden, etc etc.

Mobiliteit is niet zozeer "nodig", maar het is wel handig om eens in bed of in de zetel te browsen etc. Met een iMac kan je dat sowieso niet.
Qua gebruik is dit veel browsen (+10 tabs), mail, muziek, films. Occasioneel eens een PS, Indesign en Illustrator en Vectorworks + Sketchup.

De iMac config is ook maar €1 duurder dan die rMBP13 voor dezelfde specs. Dus zit in een dubio. Ik zou het aankopen met studentenkorting.
iMac 21,5" of rMBP13: 8GB RAM + 256GB SSD

Wie-o-wie kan mij goed advies geven om de juiste keuze te maken? :/

[ Voor 4% gewijzigd door Agent 47 op 08-12-2013 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:53
@Energon

Lastige keuze die je moet maken, maar persoonlijk zou ik geneigd zijn om voor de iMac te kiezen. Waarom? Zie onderstaande tabel. :)

iMac vs MBP13

CPUQuad-Core i5 @ 2,7Dual-Core i5 @ 2,4 gHz
GPUIris ProIris
Paneelresolutie1920x10802560x1440
Werkelijke bruikbare resolutie1920x10801280x800, 1440x900, 1680x1050

Je krijgt dus met name een betere GPU in de iMac, die ook minder pixels hoeft aan te sturen. Daarnaast is de paneelresolutie gelijk aan de werkelijke resolutie die je gebruikt, dus er wordt geen scaling gebruikt wat altijd impact op de prestaties heeft.
Wat ik ook een pluspunt voor de iMac vindt is dat de fan zelfs als je de mac wat zwaarder gebruikt gewoon praktisch onhoorbaar blijft. Bij de MBP is de rust weg als je een spelletje gaat doen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:19
Mijn Macbook Pro Retina (13) loopt wel eens leeg dichtgeklapt en al. Gisteravond was hij 100% opgeladen, nu staat de batterij op 50%. Meer mensen dit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkie1985
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 19:03
Safaci schreef op zondag 08 december 2013 @ 10:36:
Mijn Macbook Pro Retina (13) loopt wel eens leeg dichtgeklapt en al. Gisteravond was hij 100% opgeladen, nu staat de batterij op 50%. Meer mensen dit meegemaakt?
Heb dit wel eens gehad. kwam uit bed en hoorde de koeling keihard loeien terwijl hij dicht was.. idd ook flink aan de batterij gesnoept. Nooit kunnen achterhalen hoe dit kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
vdkleijn schreef op zondag 08 december 2013 @ 09:12:
@Energon

Lastige keuze die je moet maken, maar persoonlijk zou ik geneigd zijn om voor de iMac te kiezen. Waarom? Zie onderstaande tabel. :)

iMac vs MBP13

CPUQuad-Core i5 @ 2,7Dual-Core i5 @ 2,4 gHz
GPUIris ProIris
Paneelresolutie1920x10802560x1440
Werkelijke bruikbare resolutie1920x10801280x800, 1440x900, 1680x1050

Je krijgt dus met name een betere GPU in de iMac, die ook minder pixels hoeft aan te sturen. Daarnaast is de paneelresolutie gelijk aan de werkelijke resolutie die je gebruikt, dus er wordt geen scaling gebruikt wat altijd impact op de prestaties heeft.
Wat ik ook een pluspunt voor de iMac vindt is dat de fan zelfs als je de mac wat zwaarder gebruikt gewoon praktisch onhoorbaar blijft. Bij de MBP is de rust weg als je een spelletje gaat doen o.i.d.
Totdat je hem mee wil nemen, en dan blijft er nog maar 1 logische optie over...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornell
  • Laatst online: 08-12-2022
Ik heb donderdag alweer mijn 3e 15'' macbook pro mogen ontvangen,bij de 1e zat er een deukje onder in en liep vast (kernel panic) wat niet goed was volgens applecare dus maar terug gestuurd. De 2e was aan de linker kan van het scherm wat geel en nu mijn 3e heeft het zelfde probleem ook aan de linker kant van het scherm geel wel wat minder als de 2e maar toch goed te zien deze gaat dus ook terug.
Zijn er meer mensen die hier ook last van hebben of ben ik de enige die hier last van heeft,de lol is er wel van af ondertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Bedankt voor de reacties. Ik ga binnenkort eens de Magic Mouse testen in de Apple store. Als het was is dan zal ik ook wel even op marktplaats kijken. Thuis gebruik ik een Logitech G5 muis. Heb ik er nu ook aan hangen met een extern scherm via HDMI. Werkt wel prettig.

Scrollen is wel weer even wennen, de andere kant op.. Verder heb ik m'n macbook nu gewoon altijd aan de stroom hangen als ik thuis ben. Het is wel lekker stil zo zonder een loeiende desktop.

Het verschil in scherpte tussen het retina scherm en mn 1080p 24" scherm is echt enorm. Ik ga sowieso niet meer voor een 27" 1080p scherm. Die 23" 1080p IPS LG lijkt mij prima voldoen. Kleuren verschil is erg groot. Ik heb een BenQ 2410HD met een TN paneel van een paar jaar oud (nieuws: BenQ introduceert nieuwe serie lcd-monitoren) voldoet prima totdat je het verschil ziet.. Maar voldoet alsnog prima thuis met m'n Windows desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:55
Ook ik heb een tijdje terug een macbook 13inch gekocht.
Het is mijn eerste apple product maar ik moet zeggen dat ik er zeer tevreden over ben.
Als zeer vaste windows gebruiker is het allemaal even wennen maar naar een tijdje kan ik er al aardig mee over weg.

Echter heb ik nog 2 vraagjes:
1.Is het mogelijk op 2 externe monitors aan te sluiten? Ik heb momenteel 1 23inch IPS van LG aangesloten via de HDMI poort maar ik zou er graag nog een 2e bij aan hangen. Kan ik dit gewoon doen met een tunderbolt naar HDMI converter of moet er nog een USB videokaart tussen?
2.Waar kun je het beste een wireless toetsenbord kopen voor de macbook, ik heb een tijdje zitten zoeken maar ik zie verschillende modellen en prijzen. Is er ergens toevallig een aanbieding ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt een 2e scherm aansluiten op Thunderbolt ja. Of allebei de schermen aansluiten op Thunderbolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

JJ93 schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:24:
Scrollen is wel weer even wennen, de andere kant op..
gelukkig kan je dat ook gewoon weer 'normaal' zetten als je wilt. Gewoon onder System Preferences -> Mouse ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Whieee schreef op zondag 08 december 2013 @ 18:54:
[...]

gelukkig kan je dat ook gewoon weer 'normaal' zetten als je wilt. Gewoon onder System Preferences -> Mouse ;)
Dat had ik al gedaan inderdaad :+ Maar dan nog is het even wennen om weer de 'normale' kant op te scrollen. Nu werk ik in de trein via het touchpad dus weer op natural scrolling gezet. Dat werkt prettiger met het touch pad vind ik. Helaas dus niet onthouden dat de muis non natural moet en het touchpad wel natural.

Ik ben gister een hele hoop pagina's in het post je mac topic afgegaan. Nog niet helemaal zeker hoe ik m'n Macbook in wil zetten als desktop vervanger. Werkte gister met m'n 24" externe scherm boven m'n rMBP via HDMI. Gebruikte het toetsenbord van macbook en een externe bedrade muis. Werkte op zich wel OK maar je moet wel naar beneden kijken voor het macbook scherm.

Zo'n stand lijkt me op zich wel wat om dan naast het externe scherm neer te zetten. Moet ik dus wel een toetsenbord aanschaffen. Muis moet ik ook sowieso gaan aanschaffen. Nog aanbevelingen behalve het officiële Mac toetsenbord en de Magic Mouse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:19:
Je kunt een 2e scherm aansluiten op Thunderbolt ja. Of allebei de schermen aansluiten op Thunderbolt.
Bovenop die ik al via HDMI heb aangesloten? Helaas kan ik dit online niet goed vinden, daarom dacht ik dat iemand hier misschien er al ervaring mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-09 12:06

SpaceK33z

Webdeveloper

BlackMonkey schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:44:
[...]

Bovenop die ik al via HDMI heb aangesloten? Helaas kan ik dit online niet goed vinden, daarom dacht ik dat iemand hier misschien er al ervaring mee had.
Dit kan ja. Je kunt zo zelfs 3 beeldschermen aansluiten. Ik heb zelf een beeldscherm via HDMI aangesloten en nog een andere via thunderbolt met een mDP -> DVI verloopkabeltje. mDP -> HDMI kabels zijn er ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 21:52
Hoe zit het eigenlijk met de reflecties van een macbook pro retina. Ik lees in de reviews dat het een geweldige laptop is met flexibel gewicht en goede afwerking; alleen dat scherm zou te glossy zijn waardoor allerlei hinderlijke reflecties kunnen ontstaan.

Nu weet ik dat ze in reviews ook wel es kunnen mierenneuken; dus vraag mij af hoe het in de praktijk is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 08:37
Ik vind de reflecties meevallen, maar het beste kun je gewoon naar een MediaMarkt gaan en zelf kijken of de reflecties irritant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
SpaceK33z schreef op maandag 09 december 2013 @ 11:54:
[...]

Dit kan ja. Je kunt zo zelfs 3 beeldschermen aansluiten. Ik heb zelf een beeldscherm via HDMI aangesloten en nog een andere via thunderbolt met een mDP -> DVI verloopkabeltje. mDP -> HDMI kabels zijn er ook.
Bedankt, dat wordt binnenkort maar even een monitor erbij kopen denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Silent Thunder schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:53:
Hoe zit het eigenlijk met de reflecties van een macbook pro retina. Ik lees in de reviews dat het een geweldige laptop is met flexibel gewicht en goede afwerking; alleen dat scherm zou te glossy zijn waardoor allerlei hinderlijke reflecties kunnen ontstaan.

Nu weet ik dat ze in reviews ook wel es kunnen mierenneuken; dus vraag mij af hoe het in de praktijk is..
In de praktijk heb ik hier zelf echt geen last van. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nog niet in de volle zon heb gewerkt, maar tot nu toe heb ik op alle random locaties waar ik heb gezeten altijd het beeld goed kunnen zien. Enig klein nadeeltje is dat vingerafdrukken al heel snel te zien zijn bij zwart beeld. Daar is een simpele oplossing voor: het scherm niet aanraken en bij iedereen die dit wil doen snel de hand wegtrekken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mahone
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10 10:06
Hebben meer mensen ervaring met dat het scrollen soms niet lijkt te werken via het trackpad? Ook het zoomen en andere acties met het trackpad lijken niet altijd even soepel te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:40
Silent Thunder schreef op maandag 09 december 2013 @ 13:53:

Ik heb zojuist mijn nieuwe MBPr in ontvangst genomen en zit er meteen op te werken. Merk direct dat het scherm een stuk minder reflecteert dan het scherm van mijn vorige (normale) MacBook!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Mahone schreef op maandag 09 december 2013 @ 17:03:
Hebben meer mensen ervaring met dat het scrollen soms niet lijkt te werken via het trackpad? Ook het zoomen en andere acties met het trackpad lijken niet altijd even soepel te gaan?
Heb ik heel af en toe. Even je hele hand van de laptop afhalen en het werkt weer. Waarschijnlijk teveel events getriggered ofzo :P

Ook nog over hierboven met de reflecties. De reflecties zijn minder in de nieuwe generatie. Mijn vorige laptop had een mat scherm. Ik heb tot nu toe nog niet veel hinder ondervonden van het scherm van mn rMBP 13".

Maar zoals iemand hierboven ook al opmerkt zie je vingerafdrukken erg snel. Zit iemand in m'n project groep die graag met zn vingers aan zijn en andere laptop schermen zit om iets aan te wijzen.. en als je hem open doet soms per ongeluk. Als je scherm schoon is kan ik er prima mee werken op school, thuis en in de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koets89
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 20:52
Hoi, ben door een vriend om advies gevraagd over welke macbook het beste bij hem past. Hij wil de rMBP 13 inch halen, maar als ik het allemaal zo lees heeft die eigenlijk geen meerwaarde vergeleken met de "normale" MBP op het scherm na. Helemaal als ik de specificaties bekijk lijkt me dit niet de juiste keuze. Ik zelf raad hem dus de MBA aan omdat hij er verder niet zoveel mee doet behalve wat de standaard student doet. Ook is hij heel erg overtuigd van een SSD. Zelf heb ik de MBP en ook die zal ik hem eerder aanraden, helemaal omdat het geheugen makkelijk zelf up te graden is en er ook makkelijk een SSD ingezet kan worden mocht je daar behoefte aan hebben.

Heb ik het goed dat de rMBA niet zoveel toevoegt? Lees veel over dat hij wat traag is af en toe doordat het scherm veel vraagt. Graag jullie gedachten hierover

dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Takenzo
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-09 12:00
Koets89 schreef op maandag 09 december 2013 @ 20:07:

Heb ik het goed dat de rMBA niet zoveel toevoegt? Lees veel over dat hij wat traag is af en toe doordat het scherm veel vraagt. Graag jullie gedachten hierover
Naar mijn idee voegt de rMBA erg veel toe tov de standaard MBP, het scherm is alleen al het geld waard, maar ook is hij een stuk compacter (en lichter), zuiniger, en beschikt hij standaard over een SSD. Je kunt hem inderdaad zelf niet upgraden, dus moet je alle upgrades die je wilt bij aanschaf gelijk doen. Dit maakt hem waarschijnlijk een stuk duurder dan de standaard MBP.

Als je met een minder scherm genoegen neemt zou ik een "normale" student als alternatief veel eerder een MBA aanraden dan een standaard MBP, gezien de batterijduur en gewicht van de MBA, alsmede opnieuw standaard een SSD. Ook hier geldt dat je zelf upgraden niet kan doen, maar hier krijg je een veel efficiënter gebouwde en dus lichtere en dunnere laptop met zeer goede batterijduur voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ93

JJ93

Error 418

Hoi, ben door een vriend om advies gevraagd over welke macbook het beste bij hem past. Hij wil de rMBP 13 inch halen, maar als ik het allemaal zo lees heeft die eigenlijk geen meerwaarde vergeleken met de "normale" MBP op het scherm na. Helemaal als ik de specificaties bekijk lijkt me dit niet de juiste keuze. Ik zelf raad hem dus de MBA aan omdat hij er verder niet zoveel mee doet behalve wat de standaard student doet. Ook is hij heel erg overtuigd van een SSD. Zelf heb ik de MBP en ook die zal ik hem eerder aanraden, helemaal omdat het geheugen makkelijk zelf up te graden is en er ook makkelijk een SSD ingezet kan worden mocht je daar behoefte aan hebben.

dank
Grote fout om je blind te staren op specs, vooral bij Apple producten. Kijk bijvoorbeeld naar de iPhone 5s met z'n 1.4Ghz dualcore. Rent rondjes om vele Android telefoons met quadcores van 1.5+ Ghz.

De nieuwe rMBP late 2013 heeft een Haswell chip en gaat hierdoor zo'n 7-9 uur mee afhankelijk van wat je doet. Qua snelheid op papier niet veel beter maar in de benchmarks en qua accuduur WEL.

1280x800 is wat mij betreft ook te laag om mee te werken als programmeur dan. Voor veel mensen is het wel voldoende. Met het retina scherm kan je schalen naar 1440x900 en nog hoger als je dat nodig vindt. En je profiteert van extra scherpte.

Als hij niet veel speciaals doet kan hij misschien beter voor de MBA haswell editie gaan. Heb je een 1440x900 scherm dat prima voldoet voor de meeste mensen. Erg licht en dun, extreme accuduur van minimaal 10 uur. Met lichte taken zelfs nog langer.

Zeker de lower end versies met 128GB SSD / 4GB RAM ben je een stuk voordeliger uit ten opzichte van de rMBP. Als hij echter de 256/8 versie wil dan zit er nog maar 100€ verschil tussen en is de upgrade naar Retina het wel waard vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
HMz,...bummer... Heb een soort van lightbleed op mijn vandaag ontvangen MBPr.
Onderin het scherm zitten vlekken die lichter/witter zijn dan de rest van het beeld.
Viel me voor het eerst thuis op, in een relatief donkere woonkamer en vooral op de website van theaters (het grijs).

Hoe werkt dit met een aankoop vanuit de online Apple store?
Even naar Amsterdam rijden gaat hem niet worden.....200KM voor een enkeltje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornell
  • Laatst online: 08-12-2022
Gewoon ff applecare bellen en het probleem uitleggen,en als je er niet mee kunt leven gewoon binnen 14 dagen omruilen ze komen de oude macbook gewoon bij you thuis ophalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Aanmelden bij apple dan wordt product opgehaald. Normaalgesproken moet dat binnen 14 dagen na ontvangst, nu i.v.m. feestdagen tot 8 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
En krijg ik dan meteen een nieuwe ervoor terug?
OF gaat deze eerst retour, onderzoeken en dan pas een nieuwe richting mij?

Ga er morgen nog even rust mee "spelen" , maar vooralsnog irriteert het me wel ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-09 12:51
Geen idee of het bij ons ook van toepassing is maar op Macrumors heb ik al vaak gelezen dat Apple in zo'n geval (bij een defect vlak na aankoop) eerst een nieuwe opstuurt, zodat je je huidige model kan blijven gebruiken. Deze zou dan later bij je thuis worden opgehaald. Misschien kan je daar wel naar vragen als je Applecare aan de lijn hebt? :)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Ga ik inderdaad later deze week maar eens doen, eerst maar eens kijken of het me blijft opvallen of dat het maar zo lijkt of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz

dank
'alleen maar het scherm', dat scherm zorgt wel voor 2x zoveel werkruimte en effectiviteit. Al zou ik mijn rmbp kunnen ruilen voor een i7 quadcore 16gb ram 1tb ssd non retina macbook, dan zou ik nog nee zeggen.

Juist dat scherm maakt het tot zo'n heerlijk apparaat, dunner, lichter, kleiner, sneller en een langere accuduur dan de reguliere macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:00

3DDude

I void warranty's

Ik heb een vraag:
Af en toe heb ik dat het toetsenbord helemaal nergens meer op reageert, het enige wat ik dan kan doen is een herstart en dan werkt die weer prima. Een externe muis en het touchpad blijft wel werken.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

3DDude schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 01:31:
Ik heb een vraag:
Af en toe heb ik dat het toetsenbord helemaal nergens meer op reageert, het enige wat ik dan kan doen is een herstart en dan werkt die weer prima. Een externe muis en het touchpad blijft wel werken.

Weet iemand wat dit kan zijn?
Iets meer info? De nieuwe rMBP's hadden deze bug. Heb je alle software updates geïnstalleerd?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobo221
  • Laatst online: 16:52
Beetje jammer maar mijn eigen fout. Ik had via marktplaats een remote besteld zoals die meegeleverd word bij een apple tv in de veronderstellig dat deze zou werken zoals de magic mouse en keyboard. Kom ik er net achter dat deze via infarood werkt en niet via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

De wereldreiziger is vandaag aangekomen en eerste reactie is :9~ . Alles is supersnel, stevig en gewoon supermooi :) . Wel meteen het scrollen op 'inverted' gezet, wat voor mij als windows gebruiker als 'normaal' voelt. Kan dit trouwens ook met het opzij swipen van fullscreen apps?

Edit: Nog een positieve verrassing, Garageband loops en dergelijke mogen gewoon zonder poespas in commerciële projecten worden gebruikt. Dat scheelt in de toekomst een hoop zoekwerk naar CC 0 audio :D .

[ Voor 26% gewijzigd door RoofTurkey op 11-12-2013 12:06 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
RoofTurkey schreef op dinsdag 10 december 2013 @ 22:32:
De wereldreiziger is vandaag aangekomen en eerste reactie is :9~ . Alles is supersnel, stevig en gewoon supermooi :) . Wel meteen het scrollen op 'inverted' gezet, wat voor mij als windows gebruiker als 'normaal' voelt. Kan dit trouwens ook met het opzij swipen van fullscreen apps?
Ja, als je het scrollen omdraait gaat het links/rechts scrollen ook andersom (helaas).

Ik vind het op de touchpad trouwens wel erg logisch aanvoelen, maar helaas als je het op inverted zet, moet je per se met een muiswieltje ook andersom scrollen (deze setting is gekoppeld voor muis & touchpad), daarom heb ik het ook op inverted staan. Dat vind ik wel jammer van Apple :X Ik had liever natural op de touchpad en inverted op de muis :) Op de muis zou ik er ook wel aan wennen maar op het werk heb ik Windows en elke dag andersom werken gaat hem niet worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickG
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-02 18:31
Daar heb je toch een app voor?

www.pilotmoon.com/scrollreverser

Of ben ik nu gek? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
bibi2205 schreef op maandag 09 december 2013 @ 22:20:
Geen idee of het bij ons ook van toepassing is maar op Macrumors heb ik al vaak gelezen dat Apple in zo'n geval (bij een defect vlak na aankoop) eerst een nieuwe opstuurt, zodat je je huidige model kan blijven gebruiken. Deze zou dan later bij je thuis worden opgehaald. Misschien kan je daar wel naar vragen als je Applecare aan de lijn hebt? :)
In NL werkt het blijkbaar ook zo!
Hoefde er niet eens om te vragen, er staat reeds een nieuwe macbook in bestelling en de huidige gaat pas retour als de nieuwe binnen is!
Service zeg!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Naja, na een dagje went het wel. De ene keer doe ik het goed en de andere keer verkeerd om, dus als die omgekeerd is zou ik daar waarschijnlijk ook weer aan moeten wennen :P . Maar het scrollen naar boven en beneden voelt 'inverted' wel echt een stuk beter aan voor mij.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N14
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13-09 19:16

N14

Ik vind de Apple manier ook logischer (ben even de logica kwijt of dat dan inverted is of niet ;p), omdat je de website/het document 'vast pakt' met het touch pad (of scroll wheel). Was wel een dag wennen na de overstap vanaf Windows, maar daarna is het in Windows weer niet logisch scrollen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27
Ik gebruik Windows (werk) en Mac (thuis) door elkaar heen qua scrolrichting, maar het went snel. Binnen de kortste keren ben je er aan gewend en gaat het vanzelf goed op elke device :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:51
Ik gebruikte altijd een hack in de registery op Windows, dan kon ik met iedere muis de ''Apple manier'' gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ideale tool :)
Ik had voor trackpad en touchmouse de instelling op 'natural', maar als ik een normale muis aansloot kon ik daar gewoon mee scrollen zoals ik gewend was.

Op mijn Samsung ultrabook met Windows is de trackpad trouwens ook standaard 'natural'.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Heb net geprobeerd via Bootcamp Windows 8 te installeren. Via DVD ging al niet, toen via USB kreeg ik de set up iig aan de praat. Alleen in het scherm waar je partitie kiest deed geen van de partitie's het, ook niet na opnieuw formatteren en dergelijke. Toen op het internet tegengekomen dat ik de EFI partitie moest verwijderen en dat die dan automatisch opnieuw zou worden aangemaakt. Nu had ik die verwijderd alleen de installatie wil nog steeds geen van de partitie's gebruiken. Nu kan ik alleen geen nieuwe poging wagen, ik krijg ik bootcamp namelijk deze melding:
The startup disk cannot be partitioned or restored to a single partition.
The startup disk must be formatted as a single Mac OS Extended (Journaled) volume or already partitioned by Boot Camp Assistant for installing Windows.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen zonder het OS te moeten verwijderen? Ik heb al geprobeerd alle (behalve die van het OS) partitie's te verwijderen in 'Disk Utilitys', alleen dit mocht niet baten helaas :-( .

Edit: Ik probeer nu trouwens Windows 8 via Parallels te installeren, dat zou onafhankelijk werken van Bootcamp en als de performance goed is heeft het ook mijn voorkeur.

[ Voor 7% gewijzigd door RoofTurkey op 11-12-2013 21:54 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
N14 schreef op woensdag 11 december 2013 @ 14:35:
Ik vind de Apple manier ook logischer (ben even de logica kwijt of dat dan inverted is of niet ;p), omdat je de website/het document 'vast pakt' met het touch pad (of scroll wheel). Was wel een dag wennen na de overstap vanaf Windows, maar daarna is het in Windows weer niet logisch scrollen. :)
Ja precies, even wennen maar dan voelt de Mac manier eigenlijk ook wel beter. Gebruik ook dagelijks een muis op een windows pc maar nergens last van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Parallels werkte binnen een paar minuten, performance lijkt op het eerste gezicht ook gewoon super weer :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 12:34

Rudios

Lost in space?

Ik had ook paralles, daarna Bootcamp met windows 7 en dat werkt echt veel beter, in parallels worden toch veel resources aangevreten. Bootcamp is Windows native en gewoon een stuk sneller. Zeker als je ook wat games wilt spelen.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Rudios schreef op woensdag 11 december 2013 @ 22:37:
Ik had ook paralles, daarna Bootcamp met windows 7 en dat werkt echt veel beter, in parallels worden toch veel resources aangevreten. Bootcamp is Windows native en gewoon een stuk sneller. Zeker als je ook wat games wilt spelen.
Ben alleen bang dat ik dan waarschijnlijk eerst de hele schijf moet herformateren... Zolang als parallels goed genoeg werkt, wat het op dit moment zeker doet, ben ik dik tevreden :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 12:34

Rudios

Lost in space?

Als je op je schijf genoeg ruimte hebt, kan je met Boot Camp-assistent makkelijk je schijf in 1 deel formateren voor Windows en gewoon je OSX behouden.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Dat werkte eerst wel, totdat ik een 'whoopsy' had gemaakt tijdens 1 van mijn pogingen om W8 te installeren. Nu heb ik maar 1 partitie en krijg ik toch de melding dat er al een extra partitie is voor Windows, maar die is er dus niet 8)7 .

Edit: Net even ETS2 geprobeerd, draait als een zonnetje op de native (2880x1800) resolutie. Dit ook nog eens terwijl ik in OSX wat muziek aan had staan en geen lag tijdens het switchen tussen beide OS'en. Gamen gaat dus gewoon prima via parallels, net als andere applicatie's trouwens :) .

[ Voor 38% gewijzigd door RoofTurkey op 12-12-2013 14:13 ]

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br13an
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 13:09
Ik vroeg me af of iemand hier op de nieuwe macbook retina's ook last heeft van Safari die soms blijft hangen als je een "back" gesture maakt (om naar de vorige pagina te gaan). In dit geval moet ik steeds mn tablad helemaal sluiten, anders laadt hij de site nogsteeds in met dat stuk wat mist.

Dit probleem komt bij mij voor op de Macbook Retina late 2013 15", ik heb er op mijn "hackintosh" ook Mavericks helemaal geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Iemand hier toevallig Path of Exile / Aion of een ander soort MMO gespeeld op zijn rMBP via parallels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:22
Gisterenavond bij de Dixons het midrange 13" rMPB gehaald met 140 euro korting (Nuon-overstap korting + Dixons Gulle Gift). Een kleine twee uurtjes mee gespeeld, heerlijk vlot, zonder strandballen en andere problemen. Ook de tot nu toe geopende pdf's gaan vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
br13an schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:34:
Ik vroeg me af of iemand hier op de nieuwe macbook retina's ook last heeft van Safari die soms blijft hangen als je een "back" gesture maakt (om naar de vorige pagina te gaan). In dit geval moet ik steeds mn tablad helemaal sluiten, anders laadt hij de site nogsteeds in met dat stuk wat mist.

Dit probleem komt bij mij voor op de Macbook Retina late 2013 15", ik heb er op mijn "hackintosh" ook Mavericks helemaal geen last van.
Yes, ook last van. Ik heb even gegoogled en page-swipe lijkt inderdaad de boosdoener te zijn, zet je die gesture uit, dan gebeurt dit ook niet meer

http://productforums.goog...uTVNBE%5B101-125-false%5D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

kevinl schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 10:43:
Iemand hier toevallig Path of Exile / Aion of een ander soort MMO gespeeld op zijn rMBP via parallels?
Nog geen MMO's geprobeerd, maar games via parallels gaat naar mijn ervaring gewoon super. Alleen de batterij houdt het een stuk minder lang vol maar dat is eigenlijk redelijk normaal tijdens het gamen :9 . Ik zou zelfs durven stellen dat ik liever games speel in parallels dan native OSX, omdat de resolutie dan wel tot 2880x1800 kan worden gezet ipv de geschaalde resolutie (bijv. 1440x900).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N14

N14

Nedra schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:43:
[...]

Yes, ook last van. Ik heb even gegoogled en page-swipe lijkt inderdaad de boosdoener te zijn, zet je die gesture uit, dan gebeurt dit ook niet meer

http://productforums.goog...uTVNBE%5B101-125-false%5D
Ik had hier de eerste week of zo op Mavericks ook last van. Ik weet niet meer wat uiteindelijk de oplossing was. Wellicht PRAM / SMC reset, of iets met BetterTouchTool. Ik heb er nu in ieder geval geen last meer van, misschien helpt het jullie ook. Die gesture uitzetten is natuurlijk een mogelijkheid maar ik vind het een van de meest handige gestures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
Ik vind het inderdaad een handige gesture, maar moet zeggen dat ik het niet extreem mis. Grappige is dat Chrome Canary nooit vastloopt, dus zou wellicht een bugje tussen chrome en mavericks kunnen zijn? Ik las weer anderen die er ook last van hadden in Safari, maar die gebruik ik relatief weinig.

Ik zal er nog wel eventjes mee spelen voordat ik het definitief uitschakel, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N14

N14

Ik had het in Safari, niet getest in Chrome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nedra
edit; wrong post!

[ Voor 96% gewijzigd door Nedra op 13-12-2013 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br13an
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 13:09
N14 schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 17:05:
Ik had het in Safari, niet getest in Chrome :)
Jup hier ook in Safari, Chrome heeft de animatie niet. Daarom lijkt het wel of het 'm echt in de animatie zit, de animatie zit bijvoorbeeld ook in de appstore, maar ook daar heb ik nergens last van. Zal dus een bugg in Safari zijn. En ja de gesture is er bij mij dusdanig stiekem ingeslopen, dat ik hem eigenlijk niet wil uitschakelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Gisteren mijn 2012 15" retina bij de Apple store in Haarlem achtergelaten voor reparatie. Begonnen met een LG scherm vol dode pixels, gele gloed en image retention. Vervolgens gerepareerd met een Samsung scherm die het 11 maanden probleemloos heeft gedaan. Afgelopen maand opeens 3 'geëxplodeerde' pixels op het scherm gekregen. Valt allemaal nog binnen de garantie gelukkig, andere mensen met hun 2012 macbook pro retina ook last van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:20
Ik heb twee vraagjes,

Is er een merkbaar verschil bij de 15 inch rMbp tussen de 2,0 ghz i7 processor en de 2, 3 ghz i7 processor? Die een meerprijs van 100 euro bevat.

Ik ga mijn macbook in Australië kopen, klopt het dat apple bij reparatie niet moeilijk doet als ik weer in nederland ben en er gaat wat stuk?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Vinny1 schreef op zondag 15 december 2013 @ 00:36:
Ik heb twee vraagjes,

Is er een merkbaar verschil bij de 15 inch rMbp tussen de 2,0 ghz i7 processor en de 2, 3 ghz i7 processor? Die een meerprijs van 100 euro bevat.
In de praktijk ga je er bij normaal gebruik niet veel van merken, maar ga je bv. veel renderen e.d. dan zal het een kleine snelheid winst opleveren.
Ik ga mijn macbook in Australië kopen, klopt het dat apple bij reparatie niet moeilijk doet als ik weer in nederland ben en er gaat wat stuk?
Je hebt 1 jaar wereldwijde dekking, daarna zul je terug moeten naar de winkel van aankoop (in dit geval in Australië). Met AppleCare heb je 3 jaar wereldwijde dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:20
RobbieB schreef op zondag 15 december 2013 @ 01:11:
[...]

In de praktijk ga je er bij normaal gebruik niet veel van merken, maar ga je bv. veel renderen e.d. dan zal het een kleine snelheid winst opleveren.

[...]

Je hebt 1 jaar wereldwijde dekking, daarna zul je terug moeten naar de winkel van aankoop (in dit geval in Australië). Met AppleCare heb je 3 jaar wereldwijde dekking.
Bedankt voor je reactie,

Ik koop de macbook in de apple webstore, kwa garantie is Australië het zelfde als Nederland: product moet net zo lang meegaan als verwacht wordt van het product. Dus het lijkt me dat ik dan nog steeds gewoon bij apple terecht kan na dje 1 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Vinny1 schreef op zondag 15 december 2013 @ 09:03:
[...]

Bedankt voor je reactie,

Ik koop de macbook in de apple webstore, kwa garantie is Australië het zelfde als Nederland: product moet net zo lang meegaan als verwacht wordt van het product. Dus het lijkt me dat ik dan nog steeds gewoon bij apple terecht kan na dje 1 jaar?
Waarschijnlijk niet, aangezien Australië geen lid is van de EU. Ik zou het voor de zekerheid gewoon even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Internationaal heb je maar 1 jaar garantie bij Apple (via Apple care), binnen de EU heb je recht op tenminste 2 jaar, mits je via het internet hebt besteld. Als je Apple Care verlengt naar 3 jaar, heb je gewoon 3 jaar internationale 'premium' garantie bij Apple. Maar over het algemeen merk je een DOA wel binnen het eerste jaar, het tweede jaar zie je vooral onderdelen die door slijtage stuk gaan (maar dat gebeurt normaal gesproken pas buiten de verwachte levensduur natuurlijk). Maar als je hem in Australie koopt, dan heb je dus geen recht op een tweede garantie jaar in Nederland. Alhoewel je regelmatig ziet dat winkelketens je dit wel 'gunnen' om zo ervoor te zorgen dat je je volgende aankoop daar weer doet :P .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een andere vraag. Heeft iemand ervaringen met het Apple Thunderbolt Display (27 inch) icm een MBP? Ik heb een 15" MBP uit 2011 (i7, 8Gb en 500Gb SSD). Ik vind het een heel erg mooi scherm maar vraag me af of de prijs dit scherm rechtvaardigd? Ik gebruik hem niet vaak om grafische dingen te doen maar wel om er 8 uur per dag op te werken.

Wat zou eventueel een goed alternatief kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ik heb er meerdere uren achter gezeten, aangesloten op mijn eigen MacBook en het is een prachtig scherm. Als ik het geld over zou hebben, zou ik er zelf zeker eentje gekocht hebben.
Wat me wel opviel was een gele en rode waas aan de linker- en rechterkant van het scherm. Dit kan natuurlijk niet op zo'n scherm. Maargoed, er schijnen enorm veel van dat soort problemen te zijn op IPS schermen.

Voor alternatieven kan je trouwens hier kijken.

[ Voor 23% gewijzigd door RnB op 15-12-2013 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeren, een vraag; ik heb een rMBP (early 2013 model) welke ik voornamelijk gebruik voor live DJ'en en muziek produceren. Dit betekent dat ik dat ding overal mee naar toe sjouw en gemiddeld 3,5 avond per week in rokerige/humide ruimtes sta. Soms ben ik echt een kwartier bezig voor ik al die rook weer van mijn scherm af heb en ik kan mij voorstellen dat dit niet goed is voor mijn Macbook. Ik heb intussen een silicone skin voor mijn keyboard gekocht, maar wat kan ik nog meer doen om er voor te zorgen dat de binnenkant van mijn Macbook het over een paar maanden niet begeeft? Of maak ik mij zorgen om niets en valt het allemaal wel mee?

Kan ik bijvoorbeeld nog doppen kopen om alle firewire/hdmi/etc poorten welke ik niet gebruik af te schermen of valt het allemaal wel mee en kan zo'n Macbook hier prima tegen? Zou het zonde vinden als over 3 maanden blijkt dat hij hier totaal niet tegen kan en ik weer opnieuw de buidel kan trekken voor een nieuwe... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Op het internet staan veel berichten, maar ik vind zo 1-2-3 geen eenduidig antwoord. Het beste kun je dus wel gewoon alle I/O ports zo 'dicht' mogelijk houden, bijvoorbeeld hiermee: http://www.amazon.com/Skq...ple-MacBook/dp/B007NEZIX0 (niet geschikt voor jouw laptop, maar bedoeld als voorbeeldje :) ). En zorg ervoor dat je eens in de zoveel tijd even met geperste lucht je ventilatoren schoon maakt, zo iets dus: http://www.elektramat.nl/...PjNl4fJsrsCFYFe3godU08A-g. En verder gewoon je temperaturen af en toe checken, om te kijken of de koeling nog goed zijn werk kan doen.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks! Denk dat ik die doppen ga bestellen. Ik word uit de verhalen op internet niet veel wijzer en dan houden we het maar op 'voorkomen is beter dan genezen' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-10 18:42
Beste Tweakers,

Sinds een week een trotse bezitten van een 13" Macbook Pro Retina (Middelste Model), nu heb ik alleen wel eens wat probleempjes met de menu balk en ik was benieuwd of dit normaal is..

De menu balk is vanuit slaap mode (incidenteel) onscherp, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://discussions.apple.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-24136350-347001/Screenshot+2013-12-15+22.23.47.png

Deze wordt wel weer scherp door m'n rMBP nog een keer te laten slapen en wakker te maken.
Ook als ik iets full screen zet en dan terug ga naar normaal wordt de menu balk onscherp en is hij niet zoals hij hoort:

Afbeeldingslocatie: https://discussions.apple.com/servlet/JiveServlet/showImage/2-24136350-346962/Screenshot+2013-12-15+22.26.45.png

Als niemand dit is tegen gekomen neem ik even contact op met Apple Support en dan misschien maar een RMA? Of is dit een simpele "bug" die nog gefixt moet worden?

Display staat momenteel overigens op de instelling "best for display".

~Evernote

[ Voor 3% gewijzigd door Evernote op 16-12-2013 07:44 . Reden: Huidige instellingen scherm toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:26
Lijkt mij een software probleem, RMA heeft dus weinig zin denk ik. Heb je de laatste updates? Of misschien gebruik je een applicatie die geen retina ondersteund?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
edwinkuipers89 schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:17:
Lijkt mij een software probleem, RMA heeft dus weinig zin denk ik. Heb je de laatste updates? Of misschien gebruik je een applicatie die geen retina ondersteund?
Alle updates zijn geïnstalleerd en de menu bar ziet er gewoon zo uit nadat ik VLC of League of Legends af sluit of hij vanuit slaap wakker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:40
Ik heb een rMBP 15' 2012 en probeer al twee dagen achtereen Windows 8 te installeren. Het probleem is echter het volgende: het installeren verloopt vlekkeloos en bij de eerste boot gebeurt er ook niets vreemds. Maar, na het installeren van de bootcamp drivers (5.0.xxxxx) en het rebooten ervan, kom ik niet bij het inlogscherm. Hij blijft hangen op een zwart scherm.

Ik heb me al suf gezocht op Google, maar daar vind ik vaker 'black screen with blinking cursor' dan mijn probleem. Wat een vermeend probleem kan zijn, is dat Windows 8 / Bootcamp de Retina display als twee schermen ziet. Een andere tweaker met hetzelfde probleem en die het op heeft kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door firecaps30 op 22-08-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

mikeelroy schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:16:
Mijn 13" Retina 2.4-8-256 heeft eigenlijk al sinds de aankoop eind oktober last van het volgende:

Bij 9/10 draadloze netwerken duurt het na opstarten/uit slaapstand komen en wachtwoord invoeren >30 sec om weer een wifi connectie te realiseren. Erg hinderlijk, bij m'n 2011 was het altijd instant.

Schone installatie + SMC en Nvram/Pram reset hebben niks uitgehaald. Denk dat ik Apple maar even ga bellen.

Zijn er nog meer die hier last van hebben?
Nope, hij connect bij mij als een speer. Als hij dat bij alle netwerken doet is het waarschijnlijk een probleem dat moet worden opgelost (gewoon contact opnemen dus, zou ik zeggen).
chengbondkwok schreef op maandag 16 december 2013 @ 09:35:
Ik heb een rMBP 15' 2012 en probeer al twee dagen achtereen Windows 8 te installeren. Het probleem is echter het volgende: het installeren verloopt vlekkeloos en bij de eerste boot gebeurt er ook niets vreemds. Maar, na het installeren van de bootcamp drivers (5.0.xxxxx) en het rebooten ervan, kom ik niet bij het inlogscherm. Hij blijft hangen op een zwart scherm.

Ik heb me al suf gezocht op Google, maar daar vind ik vaker 'black screen with blinking cursor' dan mijn probleem. Wat een vermeend probleem kan zijn, is dat Windows 8 / Bootcamp de Retina display als twee schermen ziet. Een andere tweaker met hetzelfde probleem en die het op heeft kunnen lossen?
Zelf had ik het een paar uurtjes werkend proberen te krijgen via Bootcamp, totdat ik de handdoek maar in de ring heb gegooid. Nu heb ik Windows 8 via Parallels draaien en dat werkt perfect, eigenlijk zelfs beter dan Windows via Bootcamp. Parallels zorgt voor alle drivers (voor zover ik weet) en de installatie gaat dan ook vlekkeloos, zonder enige vorm van Tweaking. Een ander voordeel is dat je geen aparte partitie hoeft aan te maken en dat je twee OS'en alle bestanden gewoon kunnen delen.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Evernote schreef op maandag 16 december 2013 @ 07:42:
Beste Tweakers,

Sinds een week een trotse bezitten van een 13" Macbook Pro Retina (Middelste Model), nu heb ik alleen wel eens wat probleempjes met de menu balk en ik was benieuwd of dit normaal is..

De menu balk is vanuit slaap mode (incidenteel) onscherp, zie hieronder:

[afbeelding]

Deze wordt wel weer scherp door m'n rMBP nog een keer te laten slapen en wakker te maken.
Ook als ik iets full screen zet en dan terug ga naar normaal wordt de menu balk onscherp en is hij niet zoals hij hoort:

[afbeelding]

Als niemand dit is tegen gekomen neem ik even contact op met Apple Support en dan misschien maar een RMA? Of is dit een simpele "bug" die nog gefixt moet worden?

Display staat momenteel overigens op de instelling "best for display".

~Evernote
Toevallig een extern scherm erop aangesloten?
Ik heb er ook last van, maar alleen wanneer ik op mijn externe scherm werk, mijn MB laat slapen, mijn externe scherm loskoppel en dan de MB laat waken. Dan is alles gerenderd in non-retina mode, ook de applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
RnB schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:43:
[...]

Toevallig een extern scherm erop aangesloten?
Ik heb er ook last van, maar alleen wanneer ik op mijn externe scherm werk, mijn MB laat slapen, mijn externe scherm loskoppel en dan de MB laat waken. Dan is alles gerenderd in non-retina mode, ook de applicaties.
Nog geen extern scherm aangesloten, lijkt alsof die Retina rendering gewoon soms uit gaat na slaapstand of vanuit een non-retina full screen app.

Als het goed is belt Apple zo maar lijkt inderdaad wel op iets van een software bug in OS X Mavericks.

Dacht wellicht iets anders aangezien ik ook een permanente strandbal heb als ik in Keychain Access een wachtwoord wil tonen.. (werkt wel gewoon)

[ Voor 0% gewijzigd door Evernote op 16-12-2013 11:53 . Reden: Grammar.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

Dit weekend mijn Late 2013 Macbook Pro 15" aangekregen... en wat gaat dat ding lekker zeg :D

Enige minpuntje tot nutoe is dat niet alle software met de retina overweg kan en de txt wazig is, valt daar wat aan te doen of is dat aan de ontwikkelaars van de soft zelf?

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Waar in txt wazig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Sorki schreef op maandag 16 december 2013 @ 13:33:
Dit weekend mijn Late 2013 Macbook Pro 15" aangekregen... en wat gaat dat ding lekker zeg :D

Enige minpuntje tot nutoe is dat niet alle software met de retina overweg kan en de txt wazig is, valt daar wat aan te doen of is dat aan de ontwikkelaars van de soft zelf?
Daar kun je zelf niks aan doen, behalve naar de laatste versie van de software updaten. In welke software is de tekst dan wazig? De meeste software is ondertussen al geüpdatet namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

T'is een 3th party software, Pyfa (Python fitting assistant, cross-platform fitting tool for EVE Online), niets belangrijk, maar voor mezelf een van die kleine zaken die ik er gaan op heb staan.

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Safaci
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:19
Misschien ligt het wel aan mij (en mijn Macbook Pro), maar als ik hem op de kop houd en dan omdraai, hoor ik een klik vanuit de onderkant (van de behuizing). Ik gok dat dit de ventilatoren zijn. Is dit common of ligt het aan mijn exemplaar? :P Heb nog niks hierover gelezen.

Het gaat om een rMBP 2013. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Sorki schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:01:
T'is een 3th party software, Pyfa (Python fitting assistant, cross-platform fitting tool for EVE Online), niets belangrijk, maar voor mezelf een van die kleine zaken die ik er gaan op heb staan.
3rd.

En dat ligt aan de ontwikkelaar(s).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 22:52
mikeelroy schreef op maandag 16 december 2013 @ 10:16:
Bij 9/10 draadloze netwerken duurt het na opstarten/uit slaapstand komen en wachtwoord invoeren >30 sec om weer een wifi connectie te realiseren. Erg hinderlijk, bij m'n 2011 was het altijd instant.
Zijn er nog meer die hier last van hebben?
Heb exact hetzelfde hier op een 15" retina... Duurt enorm lang totdat hij weer WiFi verbinding maakt. Thuis en op school..
Heb jij nog contact opgenomen met Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:27
Geen enkel probleem mee bij mij 15" retina. Bij het openen is de Wifi verbinding binnen een seconde actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ligt het niet aan het netwerk ipv aan de MB? Ik heb op bepaalde locaties ook dat ik erg lang moet wachten op een daadwerkelijk actieve wifi verbinding, maar op andere locaties heb ik altijd direct een verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-10 23:18
De mijn heeft weer iets nieuws. Na een shift-control-power zo wakker worden :')

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1488082_763250673689655_108547137_n.jpg

Het lijkt wel een Acer.
Pagina: 1 ... 47 ... 128 Laatste