Jup same story here. Denk dat het aan de locatie ligt ipv de macbook, die over het algemeen toch wel goede wifi chips gebruiken.RnB schreef op maandag 16 december 2013 @ 17:10:
Ligt het niet aan het netwerk ipv aan de MB? Ik heb op bepaalde locaties ook dat ik erg lang moet wachten op een daadwerkelijk actieve wifi verbinding, maar op andere locaties heb ik altijd direct een verbinding.
Ja, ik ben geadviseerd een afspraak te maken bij de Genuis bar. Ga ik dus doen!iMick schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:51:
[...]
Heb exact hetzelfde hier op een 15" retina... Duurt enorm lang totdat hij weer WiFi verbinding maakt. Thuis en op school..
Heb jij nog contact opgenomen met Apple?
MBA van m'n vriendin heeft op een aantal dezelfde netwerken geen problemen, net als mijn oude Pro uit 2011. Lijkt toch echt aan m'n MBP te liggen..
[ Voor 3% gewijzigd door firecaps30 op 16-12-2013 20:42 ]
Ik heb de handdoek ook maar in de ring gegooidRoofTurkey schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:10:
Zelf had ik het een paar uurtjes werkend proberen te krijgen via Bootcamp, totdat ik de handdoek maar in de ring heb gegooid. Nu heb ik Windows 8 via Parallels draaien en dat werkt perfect, eigenlijk zelfs beter dan Windows via Bootcamp. Parallels zorgt voor alle drivers (voor zover ik weet) en de installatie gaat dan ook vlekkeloos, zonder enige vorm van Tweaking. Een ander voordeel is dat je geen aparte partitie hoeft aan te maken en dat je twee OS'en alle bestanden gewoon kunnen delen.
Windows 8 op de MBA 2013 werkte wel vlekkeloos, maar op de Retina is het %@#@$@#%$
Nu staat er Windows 7 op, welke ik ook nog eens via Parallels kan benaderen. Verlies-Win-Win situatie zal ik maar zeggen.
Verwijderd
Iemand al ervaring met het zelf vervangen van de topcase bij de rMBP? Zonder toetsenbord?
Zelf vervangen niet, maar mijn rMBP had last van een defecte batterij. De topcase werd, gelukkig onder garantie, vervangen. Duur geintje overigens (bijna €500). Je kan er ook voor kiezen om de batterij te vervangen, welke volgens mij 'maar' €200.Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 09:35:
Iemand al ervaring met het zelf vervangen van de topcase bij de rMBP? Zonder toetsenbord?
Ik ben voornemens een MBP te kopen, die met name gebruikt gaat worden voor xCode. Nu hebben we een beetje een discussie over het te kopen model. Ik neig naar de 13 inch retina i5 met 8 gb geheugen, maar mijn vennoot gaat liever voor de 13 inch non-retina i5 omdat deze in de toekomst nog geupgrade kan worden.
Dat lijkt mij zelf een beetje onzin, Haswell, Retina, accuduur en een lager gewicht lijken mij belangrijker dan de mogelijkheid om (eigenlijk alleen het geheugen naar 16gb) te upgraden.
Iemand hier een idee over?
Dat lijkt mij zelf een beetje onzin, Haswell, Retina, accuduur en een lager gewicht lijken mij belangrijker dan de mogelijkheid om (eigenlijk alleen het geheugen naar 16gb) te upgraden.
Iemand hier een idee over?
[ Voor 4% gewijzigd door Taartvarken op 17-12-2013 14:03 ]
Als je samen een laptop koopt is het verstandiger deze discussie te houden met je vennoot. Het verstandigste is inderdaad een haswell laptop kopen en dan gewoon meteen er genoeg geheugen in laten zetten. Maar xCode gebruikt voor zover ik weet niet zo belachelijk veel geheugen (ligt er natuurlijk ook aan of je voor iOS of OSX gaat ontwikkelen). Daarbij is de meerwaarde van een retina model best groot, dunner, lichter, sneller, scherper, standaard PCI SSD, etc. Maar het kost natuurlijk ook wel wat extra en dat is iets waar jij en je vennoot over moeten beslissen of jullie dat ervoor over hebben. Persoonlijk ben ik in dit soort situaties dan ook voor dat eentje het koopt op eigen rekening, zodat je ook weet in het geval dat je je eigen weg ingaat wie die laptop mee mag nemen...
Grillmeister
Die discussie wordt ook wel gevoerd ;-) Ik zoek alleen argumenten waar we nog niet aan hadden gedacht. Ik betaal het grootste deel zelf en de meerprijs is ongeveer 300 euro, maar dan heb ik gelijk een SSD en 8GB ipv 4GB. Als ik in de niet retina laptop een ssd en 16 gb geheugen zou zetten dan kost dat ook ongeveer 300 euro extra...
iFixit heeft wel wat guides daarvoor. Maar ze halen het toetsenbord daar niet los (overigens is dat de 15" 2011, dus check je eigen model).Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 09:35:
Op zich schijnt het toetsenbord ook wel los te kunnen (ik heb zelf eens overwogen om er een ander in te zetten in een non-retina pro, dus ik heb het een keer opgezocht). Maar iFixit gaat nooit zo ver vreemd genoeg. Misschien omdat de topcase incl. toetsenbord een spare part is van Apple en de afzonderlijke topcase en toetsenbord niet.
Sommige rMBPs hebben dacht ik ook nog eens de accu verlijmd zitten met de topcase dus dan ben je helemaal de sjaak. Dat is echt oppassen want als je per ongeluk zo'n accupack doorsteekt kunnen ze in brand vliegen.
Als een ssd en 16gb in de niet retina zetten ook 300 is lijkt het mij een makkelijke keuze. Want je kan namelijk geen retinascherm in de niet retina zettenWiertOmta schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 14:42:
Die discussie wordt ook wel gevoerd ;-) Ik zoek alleen argumenten waar we nog niet aan hadden gedacht. Ik betaal het grootste deel zelf en de meerprijs is ongeveer 300 euro, maar dan heb ik gelijk een SSD en 8GB ipv 4GB. Als ik in de niet retina laptop een ssd en 16 gb geheugen zou zetten dan kost dat ook ongeveer 300 euro extra...
Echt zonde om nu nog een non retina scherm te kopen. Scheelt je misschien 100-200 euro op de aankoop prijs. De retina prijzen zijn omlaag gegaan bij de Haswell introductie. Het middelste model met 8GB RAM en 256GB SSD voldoet prima voor vrijwel iedereen.
Xcode en iOS ontwikkeling kan ook prima met 8GB RAM. Misschien 16GB overwegen als je ook nog wat VM's draait voor Windows en wat andere zooi op de achtergrond (altijd).
SSD groter dan 256GB kan je beter een NAS neerzetten vind ik persoonlijk.
De rMBP 13" haswell kan je heerlijk mee werken. Ook met een extern scherm nog nooit problemem gehad. Trekt hij zonder problemen.
Xcode en iOS ontwikkeling kan ook prima met 8GB RAM. Misschien 16GB overwegen als je ook nog wat VM's draait voor Windows en wat andere zooi op de achtergrond (altijd).
SSD groter dan 256GB kan je beter een NAS neerzetten vind ik persoonlijk.
De rMBP 13" haswell kan je heerlijk mee werken. Ook met een extern scherm nog nooit problemem gehad. Trekt hij zonder problemen.
Wie deelt er anno 2013 ook nog een laptop met iemand anders
? Buiten dat Retina hands down.
- retina pci-e ssd is bijna 2x zo snel als een sata ssd in een normale mbp
- retina scherm
- veel lichter en dunner
- véél meer waardevast, niemand wil over een paar jaar nog een macbook met 1280x800
- veel meer werkruimte, als respectievelijk xcode en ios ontwikkelaar doe je jezelf toch geen 1280x800 aan..
- veel betere accuduur
- snellere processor en gpu
verder is goedkoop gewoon duurkoop, als je weet wat je de komende jaren wilt gaan doen op de macbook moet je hier zeker niet op gaan bezuinigen in mijn mening. Ga je sowieso gebruik maken van 16gb? Doe dat dan meteen ( kan ook niet anders bij de retina ).
Je kan dan nu wel geld besparen en bijv de 8gb variant kopen om er dan alsnog over 1-2 jaar achter te komen dat je te weinig geheugen hebt. Het verkopen en kopen van een nieuw model van wel 16gb kost je tegen die tijd sowieso meer dan investeren in die extra 100 euro nu.
wat wil je nog meer? Ik zou de discussie geeneens beginnen met iemand die nog een normale mbp wilt.
- retina pci-e ssd is bijna 2x zo snel als een sata ssd in een normale mbp
- retina scherm
- veel lichter en dunner
- véél meer waardevast, niemand wil over een paar jaar nog een macbook met 1280x800
- veel meer werkruimte, als respectievelijk xcode en ios ontwikkelaar doe je jezelf toch geen 1280x800 aan..
- veel betere accuduur
- snellere processor en gpu
verder is goedkoop gewoon duurkoop, als je weet wat je de komende jaren wilt gaan doen op de macbook moet je hier zeker niet op gaan bezuinigen in mijn mening. Ga je sowieso gebruik maken van 16gb? Doe dat dan meteen ( kan ook niet anders bij de retina ).
Je kan dan nu wel geld besparen en bijv de 8gb variant kopen om er dan alsnog over 1-2 jaar achter te komen dat je te weinig geheugen hebt. Het verkopen en kopen van een nieuw model van wel 16gb kost je tegen die tijd sowieso meer dan investeren in die extra 100 euro nu.
wat wil je nog meer? Ik zou de discussie geeneens beginnen met iemand die nog een normale mbp wilt.
[ Voor 48% gewijzigd door Scrtz op 17-12-2013 18:56 ]
Ik heb een normale Macbook pro en ik mis echt heel ernstig die extra pixels. Het retina scherm is waanzinnig en echt wel standaard tegenwoordig. Lage resoluties zijn uit en vervelend!
Tot 2 weken geleden had ik een 13" MBP met 128GB SSD en 16GB geheugen (zowel geheugen als SSD zelf ingebouwd).
Intussen heb ik een 13" MBPr, middelste config (256GB SSD en 8GB geheugen), en geloof me.....je wilt een retina scherm... Je komt er pas echt achter dat je werkruimte (pixels) mist als je overgestapt bent. Ik doe photoshop en ontwerp wat website's (wordpress) en ben meer dan blij met de extra ruimte voor de keren dat ik niet achter mijn 27" zit.
just my 2 cents..
Intussen heb ik een 13" MBPr, middelste config (256GB SSD en 8GB geheugen), en geloof me.....je wilt een retina scherm... Je komt er pas echt achter dat je werkruimte (pixels) mist als je overgestapt bent. Ik doe photoshop en ontwerp wat website's (wordpress) en ben meer dan blij met de extra ruimte voor de keren dat ik niet achter mijn 27" zit.
just my 2 cents..
Ik sluit me hier ook bij aan. Had een cMBP 2012 model, SSD ingedaan en 16GB RAM. Prima snelheid, maar toch elke keer weer naar retina en hoge resoluties kijken. 1680 x 1050 was gewoon niet genoeg (had zelfs de hi-res) draai nu afwisselend 1920x1080 HiDPI of 2880 x 1800 en ik raak mijn 27" iMac eigenlijk ook niet meer aan. Non-retina is gewoon niet meer van deze tijdsmoken schreef op woensdag 18 december 2013 @ 13:51:
Tot 2 weken geleden had ik een 13" MBP met 128GB SSD en 16GB geheugen (zowel geheugen als SSD zelf ingebouwd).
just my 2 cents..
Hoe gebruik jij 2880x1800 dan, aangezien dit standaard niet mogelijk is door Apple? Wil namelijk wel eens 2560x1600 op mijn 13" proberen ^^
Ik had voor mijn rmbp13" ook een mbp 2012 i5/8gbram/256gb ssd, het eerste wat me opviel toen ik na een paar dagen gebruik van de rmbp de mbp weer eens aanzette om hem leeg te gooien, was dat het scherm zo verschrikkelijk waardeloos was, grappig dat je er zo snel aan kunt wennen
Tevens vind ik ook de letters op de retina een stuk scherper dan op mijn 24" scherm op mijn windows bak.
Ik had voor mijn rmbp13" ook een mbp 2012 i5/8gbram/256gb ssd, het eerste wat me opviel toen ik na een paar dagen gebruik van de rmbp de mbp weer eens aanzette om hem leeg te gooien, was dat het scherm zo verschrikkelijk waardeloos was, grappig dat je er zo snel aan kunt wennen
Tevens vind ik ook de letters op de retina een stuk scherper dan op mijn 24" scherm op mijn windows bak.
Scherm is inderdaad heerlijk.
Denk dat hij hem op een externe scherm aansluit.
Denk dat hij hem op een externe scherm aansluit.
2880x1800 is de standaard resolutie op een 15" MBPr, vandaar.Scrtz schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:29:
Hoe gebruik jij 2880x1800 dan, aangezien dit standaard niet mogelijk is door Apple? Wil namelijk wel eens 2560x1600 op mijn 13" proberen ^^
Edit: Ik realiseer me ineens dat je niet de retina resolutie bedoelde... QuickRes is hier idd handig voor.
[ Voor 14% gewijzigd door SpaceK33z op 18-12-2013 22:14 ]
Met bijvoorbeeld Quickres via de App StoreScrtz schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:29:

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)
Is dat überhaupt werkbaar dan? en aan die free version heb je volgens mij weinig ofniet?
Iemand op Reddit heeft een tool hiervoor ontworpen.Scrtz schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:27:
Is dat überhaupt werkbaar dan? en aan die free version heb je volgens mij weinig ofniet?
Retina DisplayMenu of kortweg RDM. Installatiebestand staat via de link erbij.
This has been tested on Snow Leopard, Lion, and the retina Macbook Pro.
Lees op MacRumors ook veel over die tool, dus denk wel dat dit legit is.
http://www.reddit.com/r/a...acbook_pros_resolution_to
Dit is bvb een printscreen met resolutie 3840x2400
Of dit werkbaar is..

Verwijderd
Maar die 3840x2400 reso is standaard bij Apple's opties. Dat is namelijk de 1920x1200 reso die eerst opgeschaald wordt. Dus daar heb je de app niet voor nodig.
rMBP it is.... We gebruiken idd externe schermen, dus opzich is een 1280x800 niet een wereldramp, maar voor de geringe meerpijs is de retina idd een betere optie
Met de free version kun je in ieder geval prima switchen naar de resolutiesScrtz schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:27:
Alleen HiDPi werkt dan niet. Maar full retina is met apps die niet echt meeschalen wel erg klein
i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)
Sinds gisteren een Retina 13,3 Late 2013 in gebruik. Specs: i5 2,4 GHz, 8GB, 128GB SSD. Zeer snel en accuduur is uitstekend vergeleken met mijn oude Macbook.
Ik ben op zoek naar iemand die gebruikservaring heeft met de Twelve South BookArc Pro. Voor mij zou dit ideaal zijn om de mac thuis in te zetten, en te gebruiken in combinatie met een extern display. Ik ben met name benieuwd naar de ervaringen in combinatie met de temperatuur. Kan de Mac (dichtgeklapt en bij fanatiek gebruik) zijn hitte nog wel goed kwijt? Of kan dit nadelige effecten hebben?... Zover ik weet moet dit juist gebeuren bij de scharnieren van het scherm. Het gaat overigens om een 13' rMbp.
Ik heb met de 15 inch MBP weinig hitteproblemen ervaren bij intensief gebruik met gesloten lid, dit komt omdat hij de lucht via de zijkant aanzuigt en via het scharnier onder het beeldscherm uitstoot (of andersom?). Echter bij een MBA had ik duidelijk een andere ervaring, namelijk dat hij sneller verhit raakte met de lid gesloten. De 13 inch MBP heeft volgens mij een vergelijkbaar systeem als de 15 inch rmbp, waardoor ik vermoed dat het geen probleem is.surr1e schreef op donderdag 19 december 2013 @ 10:55:
Ik ben op zoek naar iemand die gebruikservaring heeft met de Twelve South BookArc Pro. Voor mij zou dit ideaal zijn om de mac thuis in te zetten, en te gebruiken in combinatie met een extern display. Ik ben met name benieuwd naar de ervaringen in combinatie met de temperatuur. Kan de Mac (dichtgeklapt en bij fanatiek gebruik) zijn hitte nog wel goed kwijt? Of kan dit nadelige effecten hebben?... Zover ik weet moet dit juist gebeuren bij de scharnieren van het scherm. Het gaat overigens om een 13' rMbp.
Hoe ervaar je het zelf wanneer je je beeldscherm dicht hebt met extern scherm?
Ik heb hem en tot zover nog geen problemen ervaren met een 15 inch mbpr.
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Dan valt de hitte goed mee, maar in deze stand is er een gedwongen houding waarbij de warme lucht helemaal onderin vrij komt, en dus langs heel de Mac opstijgt. Misschien denk ik er teveel in, maar wellicht kan dit een verschil opleveren met een normale horizontale gesloten Mac.Takenzo schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:35:
[...]
Ik heb met de 15 inch MBP weinig hitteproblemen ervaren bij intensief gebruik met gesloten lid, dit komt omdat hij de lucht via de zijkant aanzuigt en via het scharnier onder het beeldscherm uitstoot (of andersom?). Echter bij een MBA had ik duidelijk een andere ervaring, namelijk dat hij sneller verhit raakte met de lid gesloten. De 13 inch MBP heeft volgens mij een vergelijkbaar systeem als de 15 inch rmbp, waardoor ik vermoed dat het geen probleem is.
Hoe ervaar je het zelf wanneer je je beeldscherm dicht hebt met extern scherm?
Klinkt goed, en het design spreekt me ook aan! Toch maar aanschaffen denk ik danTheCrius schreef op donderdag 19 december 2013 @ 18:53:
Ik heb hem en tot zover nog geen problemen ervaren met een 15 inch mbpr.
Heb inmiddels Windows 7 via bootcamp geinstalleerd en merk dat m'n rMBP toch een stuk warmer wordt dan in OS X Mavericks..!
Werkt overigens voor de rest wel vlekkenloos, kan ik mooi nog even wat laatste games op Windows uitspelen voor ik permanent overstap op OS X en de Windows deur definities achter me sluit
Werkt overigens voor de rest wel vlekkenloos, kan ik mooi nog even wat laatste games op Windows uitspelen voor ik permanent overstap op OS X en de Windows deur definities achter me sluit
Kom zojuist van de nieuwe appel store in Düsseldorf vandaan. Had een afspraak met een "genius" omdat mijn late rMBP 2013 om de 45 min zichzelf herstart als de laptop in sluimerstand is met de melding "sleep wake failure".
Moest hem daar achterlate en het zou een week duren voordat ik een telefoontje krijg zodat ik hem kon ophalen.
Moest hem daar achterlate en het zou een week duren voordat ik een telefoontje krijg zodat ik hem kon ophalen.
Ik heb mijn macbook aangesloten door middel van een hdmi to thunderbolt-adapter aan mijn sony bravia KDL-32W656A.
Alleen is het beeld heel korrelig, en van slechte kwaliteit.
Hoe is dit op te lossen, want ik heb al gespeeld met de kleuren en in mijn instellingen gezocht maar kan het niet vinden.
Hoe is dit op te lossen, want ik heb al gespeeld met de kleuren en in mijn instellingen gezocht maar kan het niet vinden.
resolutie staat goed? en je je hebt dit wel vanaf een afstand getest? want van dichtbij ziet het er sowieso niet uit nee omdat de resolutie zo laag is voor zo'n groot scherm dat is heel normaal.Nabje schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 17:36:
Ik heb mijn macbook aangesloten door middel van een hdmi to thunderbolt-adapter aan mijn sony bravia KDL-32W656A.
van een paar meter afstand moet het wel weer goed ogen natuurlijk

Ik wist al dat de accuduur goed was, maar dat mijn rMBP zó lang mee zou gaan...
Mijn MacBook Pro 15″ uit 2012 ontwaakt sinds een aantal maanden uit zijn sluimerstand bij het ontkoppelen van de magsafe stroomkabel.
Dit deed hij niet toen hij nieuw uit de doos kwam. Is dit gedrag soms een wijziging in OS X geweest die ik gemist heb, of is het een fout in mijn laptop?
Het is nogal irritant dat ik telkens dien te wachten tot hij weer in sluimerstand is voordat ik hem bijvoorbeeld in mijn tas stop.
Tevens komt hij ook op een vreemde manier uit deep sleep. Nadat het laadbalkje volledig is geladen gaat het scherm weer op zwart en gaat hij weer in sluimer. Dan dien ik nog een keer op de muisknop te drukken om mijn laptop te kunnen gebruiken.
Waar kan dit aan liggen? Beide gedragingen vertoonde hij al bij Mountain Lion.
Dit deed hij niet toen hij nieuw uit de doos kwam. Is dit gedrag soms een wijziging in OS X geweest die ik gemist heb, of is het een fout in mijn laptop?
Het is nogal irritant dat ik telkens dien te wachten tot hij weer in sluimerstand is voordat ik hem bijvoorbeeld in mijn tas stop.
Tevens komt hij ook op een vreemde manier uit deep sleep. Nadat het laadbalkje volledig is geladen gaat het scherm weer op zwart en gaat hij weer in sluimer. Dan dien ik nog een keer op de muisknop te drukken om mijn laptop te kunnen gebruiken.
Waar kan dit aan liggen? Beide gedragingen vertoonde hij al bij Mountain Lion.
Het is me gelukt met een paar instellingen op mijn tv zelf.Scrtz schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 19:31:
[...]
resolutie staat goed? en je je hebt dit wel vanaf een afstand getest? want van dichtbij ziet het er sowieso niet uit nee omdat de resolutie zo laag is voor zo'n groot scherm dat is heel normaal.
van een paar meter afstand moet het wel weer goed ogen natuurlijk
Door het ongemak dat ik ervaar met de huidige windows versie, en problematiek met meerdere windows laptops die ik het afgelopen jaar heb gehad, ga ik waarschijnlijk over naar de 15 inch versie rMBP. Hoop dat jullie me kunnen helpen met twee vragen
1. Welke versie?
Ik ben een eenvoudige gebruiker, heb geen zware specs nodig en ga de rMBP hoogstwaarschijnlijk ~ 3 jaar gebruiken.
Koop ik de base versie met 8GB en 256GB SSD of de duurdere versie met 512GB SSD en 16GB geheugen en dedicated GPU? Het enige voordeel waar ik echt gebruik van ga maken is de extra opslagcapaciteit. Alle andere specs zou ik enkel aanschaffen om de rMBP makkelijker te kunnen verkopen over 3 jaar. Als de verkoopbaarheid stukken makkelijker is, en de extra specs de meerwaarde behouden, dan wil ik daar nu best meer voor neertellen.
2. Welk verkoopkanaal?
Ik heb recht op studentenkorting via Surfspot. Stel ik selecteer de duurste 15inch versie, dan zijn onderstaand de verschillende prijzen
Mijn twijfel is dus of ik hem via surfspot zal aanschaffen, of EUR 100 meer betaal en via de i-centre koop. i-centre zit om de hoek, het voordeel is m.i. dat je daar face-to-face koopt.
Wat zijn volgens jullie de pros en cons om via surfspot, dan wel i-centre aan te schaffen?
Hebben jullie trouwens ervaring met i-centres om toch de surfspot prijs te krijgen, of kan ik dat echt vergeten?
1. Welke versie?
Ik ben een eenvoudige gebruiker, heb geen zware specs nodig en ga de rMBP hoogstwaarschijnlijk ~ 3 jaar gebruiken.
Koop ik de base versie met 8GB en 256GB SSD of de duurdere versie met 512GB SSD en 16GB geheugen en dedicated GPU? Het enige voordeel waar ik echt gebruik van ga maken is de extra opslagcapaciteit. Alle andere specs zou ik enkel aanschaffen om de rMBP makkelijker te kunnen verkopen over 3 jaar. Als de verkoopbaarheid stukken makkelijker is, en de extra specs de meerwaarde behouden, dan wil ik daar nu best meer voor neertellen.
2. Welk verkoopkanaal?
Ik heb recht op studentenkorting via Surfspot. Stel ik selecteer de duurste 15inch versie, dan zijn onderstaand de verschillende prijzen
- i-centre met studentenkorting EUR 2.471
- Apple store met standaard studentenkorting EUR 2.418
- Apple store met surfspot studentenkorting EUR 2.365
Mijn twijfel is dus of ik hem via surfspot zal aanschaffen, of EUR 100 meer betaal en via de i-centre koop. i-centre zit om de hoek, het voordeel is m.i. dat je daar face-to-face koopt.
Wat zijn volgens jullie de pros en cons om via surfspot, dan wel i-centre aan te schaffen?
Hebben jullie trouwens ervaring met i-centres om toch de surfspot prijs te krijgen, of kan ik dat echt vergeten?
Je kan natuurlijk naar de iCentre gaan, 'm bekijken en uitproberen en dan alsnog op surfspot bestellen... Mischien wat egoistisch, maar hee daar ben je student voor!
En wat bijvoorbeeld qua garantie of andere zaken? Kortom, is er een goede reden om die extra 100 euro korting niet te pakken en toch face-to-face bij iCentre te kopen?
Zouden jullie qua specs de base versie pakken of extra uitgeven met het oog op toekomstige verkoop?
Zouden jullie qua specs de base versie pakken of extra uitgeven met het oog op toekomstige verkoop?
Ik zou het bij Apple direct kopen. Dat geeft imo juist minder problemen met garantie. Aangezien Apple zelf nog altijd het beste die dingen repareert, en je twee jaar garantie hebt als je hem bij hun koopt.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Bedoel je dan via het web bij de applestore met surfspotkorting, of bij iCentre?fsfikke schreef op zondag 22 december 2013 @ 23:20:
Ik zou het bij Apple direct kopen. Dat geeft imo juist minder problemen met garantie. Aangezien Apple zelf nog altijd het beste die dingen repareert, en je twee jaar garantie hebt als je hem bij hun koopt.
Verwijderd
Bij Apple direct is bij Apple direct en dus de webshop. Icentre is niet van Apple.
Ik zou hem ook direct bij Apple kopen via Surfspot.
Ik zou hem ook direct bij Apple kopen via Surfspot.
Ik ben benieuwd naar gebruikerservaringen van andere Tweakers met het schoonmaken van een MacBook Pro (Retina, als dat nog uitmaakt voor de beschermende laag over het scherm). Om precies te zijn: De buitenkant, de binnenkant (het vlak met het toetsenbord en touchpad) en het scherm.
Gewoon een microvezeldoekje een paar drupjes water op doen
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Mensen, misschien een beetje off-topic maar.. Ik heb momenteel een 13" macbook pro core 2 duo 24,4ghz, 256GB samsung ssd, 8GB geheugen.. Wat kan ik hier nog voor vragen? Hij is volledig onbeschadigd, accu gaat nog zo'n 3,5 - 4 uur mee..
https://www.facebook.com/hbbsebas2023
Er staan heel wat sites online waarbij je waarde kan bepalen, tevens staan er op marktplaats ook veel gelijke modellen, kijk eens wat ze opleveren.
Net zoals alle producten is er geen gouden regel voor de verkoop, het is een kwestie van vraag en aanbod, meer doen dan marktplaats en tweakers v&a bekijken voor vergelijkbare modellen en de prijzen ervan kun je niet doen.crazylegs schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:53:
Mensen, misschien een beetje off-topic maar.. Ik heb momenteel een 13" macbook pro core 2 duo 24,4ghz, 256GB samsung ssd, 8GB geheugen.. Wat kan ik hier nog voor vragen? Hij is volledig onbeschadigd, accu gaat nog zo'n 3,5 - 4 uur mee..
http://www.mac2sell.net/index.nl.phpcrazylegs schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:53:
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Hij is binnen 
Ben toch naar de applestore in A'dam geweest en heb de middelste 15inch rMBP met applecare aangeschaft. Nu zien dat ik ermee leer werken, is even wennen na +10 jaar met windows gewerkt te hebben.
Mooi apparaat trouwens, strak afgewerkt, fijne mouse pad en toetsen.
Ben toch naar de applestore in A'dam geweest en heb de middelste 15inch rMBP met applecare aangeschaft. Nu zien dat ik ermee leer werken, is even wennen na +10 jaar met windows gewerkt te hebben.
Mooi apparaat trouwens, strak afgewerkt, fijne mouse pad en toetsen.
Wahht een crap.
Macbook Pro Retina 512GB 16GB heeft 3.5 week geduurd.
De O-knop is kapot, er zit een hinderlijke blauwe waas midden bovenin het scherm, en de lak op de right-arrow knop heeft een vervelend puntje.
Wat nu
Ik ga niet twee weken zonder computer zitten natuurlijk.
(retina is wel superlekker trouwens... Ik heb subpixel fontsmoothing uitgezet. HEERLIJK!)
Macbook Pro Retina 512GB 16GB heeft 3.5 week geduurd.
De O-knop is kapot, er zit een hinderlijke blauwe waas midden bovenin het scherm, en de lak op de right-arrow knop heeft een vervelend puntje.
Wat nu
Ik ga niet twee weken zonder computer zitten natuurlijk.
(retina is wel superlekker trouwens... Ik heb subpixel fontsmoothing uitgezet. HEERLIJK!)
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
mede tweakers..
ik heb vandaag mijn macbook pro retina opgehaald, deze heeft 8GB geheugen, echter valt het me op dat deze wel heel veel geheugen gebruikt.. zelfs al een keer bijna op 0 MB beschikbaar gezeten.. maar standaard zit ie steeds onder de 3GB beschikbaar.. en dat eigenlijk tijdens gewoon een beetje surfen op het internet.. Verder niks spannends open staan.
Ik gebruik gewoon safari om te surfen en verder heb ik ook nog weinig gedownload of wat dan ook..
Jullie een idee?
ik heb vandaag mijn macbook pro retina opgehaald, deze heeft 8GB geheugen, echter valt het me op dat deze wel heel veel geheugen gebruikt.. zelfs al een keer bijna op 0 MB beschikbaar gezeten.. maar standaard zit ie steeds onder de 3GB beschikbaar.. en dat eigenlijk tijdens gewoon een beetje surfen op het internet.. Verder niks spannends open staan.
Ik gebruik gewoon safari om te surfen en verder heb ik ook nog weinig gedownload of wat dan ook..
Jullie een idee?
Ik heb op het moment ook niet veel meer open staan dan Safari met een stuk of tien tabs, spotify en wat ander klein spul. Daarmee staat m'n memory used op 13 van de 16GB.
OS X gebruikt gewoon geheugen al het er is, zou ik me geen zorgen over maken.
OS X gebruikt gewoon geheugen al het er is, zou ik me geen zorgen over maken.
Ik maak me dr ook niet heel erg veel zorgen om, maar vind het merkwaardig.. M'n vorige macbook pro was dr 1 een uit 2010, ook met mavericks, eveneens met 8GB, echter deze gebruikte naar mijn idee niet zoveel geheugen als deze..
Volgens mij is dit een trucje wat OS X gebruikt om alles extra snel te laten laden. Door heel veel dingen al in het RAM te zetten voelt alles sneller aan. Als een app meer RAM nodig heeft dan maakt OS X dat gewoon vrij. Geen probleem dus.crazylegs schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 02:39:
Ik maak me dr ook niet heel erg veel zorgen om, maar vind het merkwaardig.. M'n vorige macbook pro was dr 1 een uit 2010, ook met mavericks, eveneens met 8GB, echter deze gebruikte naar mijn idee niet zoveel geheugen als deze..
Daar hoef je je geen druk over te maken. OS/X is hartstikke goed in geheugen beheer en laat zoveel mogelijk in het direct beschikbare geheugen staan. Hoe meer gebruik er wordt gemaakt van je snelle RAM geheugen, hoe beter (zolang het goed beheerd wordt en niet vol loopt zoals onder Windows wel eens wilt gebeuren)
https://discussions.apple.com/thread/5470580
https://discussions.apple.com/thread/5470580
Nou heb m zondag achter gelaten bij de Apple store in Haarlem. Probleem maar 1x kunnen reproduceren helaas, maar gelukkig werd ie ingenomen voor reparatiemikeelroy schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:40:
[...]
Ja, ik ben geadviseerd een afspraak te maken bij de Genuis bar. Ga ik dus doen!
MBA van m'n vriendin heeft op een aantal dezelfde netwerken geen problemen, net als mijn oude Pro uit 2011. Lijkt toch echt aan m'n MBP te liggen..
Help aub.
Heb de zoek functie al gebruikt, maar niet direct een oplossing gevonden.
Heb vandaag men mbpr gekregen en volledig ingesteld. Echter toen ik men key chain moest invullen (die al de wachtwoorden van men iphone moet overnemen) aanvaarde die men beperkingcode wel maar dan die code die ze via sms sturen naar men gsm niet, krijg steeds foutieve code
heb wel 10 keer geprobeerd en ook steeds met nieuwe code aanvraag.
Iemand dit al voorgehad en zo ja, hoe los je dit op.
Alvast bedankt voor alle hulp en mijn oprechte excuses moest dit al ergens staan.
Mvg Thiago
Heb de zoek functie al gebruikt, maar niet direct een oplossing gevonden.
Heb vandaag men mbpr gekregen en volledig ingesteld. Echter toen ik men key chain moest invullen (die al de wachtwoorden van men iphone moet overnemen) aanvaarde die men beperkingcode wel maar dan die code die ze via sms sturen naar men gsm niet, krijg steeds foutieve code
Iemand dit al voorgehad en zo ja, hoe los je dit op.
Alvast bedankt voor alle hulp en mijn oprechte excuses moest dit al ergens staan.
Mvg Thiago
Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB --- iPhone 12 Blue --- Med600X3D
Ik heb mijn iCloud keychain anders moeten instellen.
Wanneer ik mijn MacBook instelde voor iCloud keychain, kreeg ik een popup op mijn iPhone waarbij ik in moest loggen met mijn Apple ID. Na het invullen van mijn wachtwoord, was mijn MacBook geautoriseerd.
Geen idee waarom het bij jou via sms gaat.
Wanneer ik mijn MacBook instelde voor iCloud keychain, kreeg ik een popup op mijn iPhone waarbij ik in moest loggen met mijn Apple ID. Na het invullen van mijn wachtwoord, was mijn MacBook geautoriseerd.
Geen idee waarom het bij jou via sms gaat.
Aaargh, zit nu met een vervelend Wifi-probleem. Ik heb een Retina 15' 2012, en ik kan sinds gisteren niet meer op mijn thuis-wifi netwerk aanmelden. Ik kan wel alle andere wifi-verbindingen zien, maar mijn eigen is niet zichtbaar.
De volgende dingen heb ik al gedaan (na wat searches op Google):
- Modem reset gegeven
- SSID veranderd
- Channel veranderd
- SMC & PRAM reset
Opvallend is wel dat wanneer ik een hotspot met mijn Nexus 5 maak, mijn netwerk daarna wél zichtbaar is. Blijkbaar heeft hij eerst verbinding nodig, voordat ik verbinding kan maken met mijn netwerk.
In Bootcamp doet het netwerk overigens wél normaal, dus ik vermoed dat dit een bug in OS X is. Iemand hier ook last van?
De volgende dingen heb ik al gedaan (na wat searches op Google):
- Modem reset gegeven
- SSID veranderd
- Channel veranderd
- SMC & PRAM reset
Opvallend is wel dat wanneer ik een hotspot met mijn Nexus 5 maak, mijn netwerk daarna wél zichtbaar is. Blijkbaar heeft hij eerst verbinding nodig, voordat ik verbinding kan maken met mijn netwerk.
In Bootcamp doet het netwerk overigens wél normaal, dus ik vermoed dat dit een bug in OS X is. Iemand hier ook last van?
Vraagje.. Ik wil graag een extra lader kopen voor mijn 13" pro retina.
Ik kan ook een 85w nemen ipv de 60w. Ik zie geen nadelen om dit te doen. Alleen maar voordelen:
* Je kan een 15" laden als iemand zn lader vergeten is
* Makkelijker te verkopen, want 15" gebruikers kunnen heb ook gebruiken.
Mijn vraag:
* Zijn de laders even groot en even zwaar?
* Laadt een 85w de macbook pro 13" sneller?
* Hoe zit het met efficientie?
Ik kan ook een 85w nemen ipv de 60w. Ik zie geen nadelen om dit te doen. Alleen maar voordelen:
Mijn vraag:
Korte vraag, ik ben in het bezit van een eind 2011 15" MBP, met 8gb een 256gb SSD 830 van Samsung erin.

Ben zeer tevreden over de prestaties. Ik doe wat fotografie (7D in raw verwerken in PS) en hier en daar wat filmpjes editten in Final Cut Pro. Dat gaat meer dan prima hier op, maar ik zit toch te kijken om over te stappen naar een 13" MBP in verband met de draagbaarheid. Ik heb een extern scherm en ook al eerder een 13" MBP gehad, dus hierover weet ik voldoende.
Hoe kan ik het beste achterhalen of een nieuwe 13" retina qua prestaties langzamer / ongeveer hetzelfde / sneller is dan mijn huidige 15" voor Final Cut Pro werk? Het gaat mij met name om het realtime kunnen editten, als het exporteren wat langer duurt vind ik niet zo belangrijk.
De SSD in een nieuwe 13" is natuurlijk een stuk sneller, maar geen dedicated videokaart. Reviews zeggen dat het sowieso allemaal meer dan prima gaat, maar hoor ook graag ervaringen van jullie kant!

Ben zeer tevreden over de prestaties. Ik doe wat fotografie (7D in raw verwerken in PS) en hier en daar wat filmpjes editten in Final Cut Pro. Dat gaat meer dan prima hier op, maar ik zit toch te kijken om over te stappen naar een 13" MBP in verband met de draagbaarheid. Ik heb een extern scherm en ook al eerder een 13" MBP gehad, dus hierover weet ik voldoende.
Hoe kan ik het beste achterhalen of een nieuwe 13" retina qua prestaties langzamer / ongeveer hetzelfde / sneller is dan mijn huidige 15" voor Final Cut Pro werk? Het gaat mij met name om het realtime kunnen editten, als het exporteren wat langer duurt vind ik niet zo belangrijk.
De SSD in een nieuwe 13" is natuurlijk een stuk sneller, maar geen dedicated videokaart. Reviews zeggen dat het sowieso allemaal meer dan prima gaat, maar hoor ook graag ervaringen van jullie kant!
En waar doe je dat dan?Jrz schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 00:30:
Whole lot of stars ***
-Ze zijn zeker niet even groot. Ik heb de 65W lader in m'n tas voor onderweg juist omdat deze iets kleiner is.Jrz schreef op woensdag 25 december 2013 @ 11:31:
Mijn vraag:
-Voor mijn gevoel wel maar dat heb ik nooit echt gemeten
-Geen idee
Systeemvoorkeuren > gebruik indien beschikbaar anti-aliasing voor lcd
Vraag me af wat daar het voordeel van is, de letters worden juist dunner en onduidelijker in mijn opinie.
Dat hij een slag kleiner is, heb ik nog niet over nagedacht. Gisteravond kwam ik bij mijn ouders aan en mijn trouwe lader begaf het gisteravond ook. Nu heb ik een van mijn ouders een ooit een MBP aangeraden en ben ik mijzelf nu dankbaar dat ik dat heb gedaanfsfikke schreef op woensdag 25 december 2013 @ 12:51:
[...]
-Ze zijn zeker niet even groot. Ik heb de 65W lader in m'n tas voor onderweg juist omdat deze iets kleiner is.
-Voor mijn gevoel wel maar dat heb ik nooit echt gemeten
-Geen idee
Qua gewicht scheelt het niet veel; 309g voor de 85W-versie en 255g voor de 60W-versie. Twijfels, twijfels.
Ik heb sinds gisteren een Macbook Pro Retina 15 (early 2013) en heb een aantal vragen.
1: Iedere keer dat ik de Macbook opnieuw opstart lijkt VLC media player verdwenen te zijn van de Macbook. Ik moet het dan opnieuw downloaden en in de applicaties folder zetten voordat ik weer een bestand kan afspelen.
2: Sabnzbd schijnt ook niet te werken op de Macbook. Ik krijg een foutmelding als ik het programma probeer te openen na installatie. Tijdens de installatie kan je ook niet kiezen voor Mavericks als OS, wellicht ligt het daar aan? Ik gebruik nu de trial van NZBvortex.
3: Ook Spotlite krijg ik niet werkend op de Macbook. Is dit een bekend probleem? Zijn er eventueel betere programma's?
Voor de rest bevalt de Macbook prima. Het is mijn eerste Macbook en ook mijn eerste ervaring met OSX. Ik zal dus nog wel vaker te vinden zijn in dit topic de komende tijd.
1: Iedere keer dat ik de Macbook opnieuw opstart lijkt VLC media player verdwenen te zijn van de Macbook. Ik moet het dan opnieuw downloaden en in de applicaties folder zetten voordat ik weer een bestand kan afspelen.
2: Sabnzbd schijnt ook niet te werken op de Macbook. Ik krijg een foutmelding als ik het programma probeer te openen na installatie. Tijdens de installatie kan je ook niet kiezen voor Mavericks als OS, wellicht ligt het daar aan? Ik gebruik nu de trial van NZBvortex.
3: Ook Spotlite krijg ik niet werkend op de Macbook. Is dit een bekend probleem? Zijn er eventueel betere programma's?
Voor de rest bevalt de Macbook prima. Het is mijn eerste Macbook en ook mijn eerste ervaring met OSX. Ik zal dus nog wel vaker te vinden zijn in dit topic de komende tijd.
Preferences -> Display -> Use LCD Smoothing when available uitzetten.
Onder chrome moet je even naar je about:flags
LCD text antialiasing Mac, Windows, Linux, Chrome OS
Uitzetten. In sublimetext in preferences:
"font_options":["gray_antialias"],
toevoegen.
Het gaat dus om het uitzetten van sub-pixel antialiasing (cleartype hoe je het ook wil noemen).
Je lettertjes worden wel iets dunner overigens.
In safari een custom stylesheet aanmaken met:
html {
-webkit-font-smoothing: antialiased;
}
Preferences -> Advanced
[ Voor 10% gewijzigd door Jrz op 28-12-2013 10:48 ]
Benchmarks zoeken.. Maar voor video editing zou ik eerlijk gezegd een 15" nemen.Dj Daniel schreef op woensdag 25 december 2013 @ 11:52:
Korte vraag, ik ben in het bezit van een eind 2011 15" MBP, met 8gb een 256gb SSD 830 van Samsung erin.
[afbeelding]
Je hebt dan een 750M videokaart, welke ook 60Hz op 4K aan kan. De 13" heeft een intel iris, en kan 4K alleen op 24 of 30Hz aan.. Wat ik heel jammer vind.
Zit ik hier goed? Ik weet het niet... Maar ik wil binnenkort een nieuwe rMBP kopen, die van €1329,-, 13 inch dus, wil hem in de Apple Store Amsterdam kopen maar zouden ze die daar zo op voorraad hebben? Of moeten zij hem dan ook misschien voor me bestellen?
Verwijderd
Waarom plaats je die vraag op een forum wanneer je even kan bellen/mailen of ze hem op voorraad hebben? Bovendien geeft de website al een indicatie over de voorraad door de levertijd te vermelden. Dat lijkt me toch veel logischer/makkelijker.
1. VLC moet gewoon werken, goed geinstalleerd?Lizardz schreef op woensdag 25 december 2013 @ 14:19:
Ik heb sinds gisteren een Macbook Pro Retina 15 (early 2013) en heb een aantal vragen.
2. Geen ervaring mee(nog niet)
3. Heb ik ook gewoon werkende op mijn mac.
Over VLC gesproken, dit werkt op mijn Macbook prima, alleen krijg ik het niet voor elkaar om elk videobestand standaard met VLC te laten openen, kan dit uberhaupt? Verder ben ik nog altijd erg tevreden met mijn 15" MBP late 2013. Ik kom van Windows af, maar ik kan nu niet bepaald zeggen dat ik Windows mis.
Whole lot of stars ***
1: ik gebruik VLC dagelijks op mijn rMBP late 2013 en heb er geen problemen mee. Ik heb hem vast staan op mijn dock.Lizardz schreef op woensdag 25 december 2013 @ 14:19:
2 Ik gebruik ook Sabnzbd (icm Spotlite), de eerste keer dat je hem probeert te openen moet je dit met de rechtermuisknop doen en dan de waarschuwing weg klikken.
3 Spotlite werkt bij mij ook als een zonnetje, veel beter als spotnet. Een alternatief voor spotlite is SpotWeb. Dit is een internetpagina waar je net als spotlite nzb kunt downloaden
http://www.nzbserver.com/
Bedankt voor jullie tips. Spotlite en Sabnzbd heb ik nu beiden werkend draaien. Moest in de instellingen accepteren dat beide programma's geopend moesten worden. Ik kreeg eerst steeds de melding dat het niet geopend kon worden door een onbekende bron.Bobo221 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 15:47:
[...]
1: ik gebruik VLC dagelijks op mijn rMBP late 2013 en heb er geen problemen mee. Ik heb hem vast staan op mijn dock.
2 Ik gebruik ook Sabnzbd (icm Spotlite), de eerste keer dat je hem probeert te openen moet je dit met de rechtermuisknop doen en dan de waarschuwing weg klikken.
3 Spotlite werkt bij mij ook als een zonnetje, veel beter als spotnet. Een alternatief voor spotlite is SpotWeb. Dit is een internetpagina waar je net als spotlite nzb kunt downloaden
http://www.nzbserver.com/
VLC werkt ook wel op de MacBook, maar om de een of andere reden is hij tot nu toe na het herstarten steeds compleet verdwenen van de MacBook. Ik ga eens kijken of hij nu wellicht wel gewoon blijft staan.
Komt dat niet doordat hij telkens update? Je herstart waarschijnlijk niet zo vaak en als je het dan doet gaat VLC gelijk updaten waardoor OSX VLC even niet meer kan vinden. Zo was het althans af en toe in het verleden bij mij. Hoe ik het heb opgelost weet ik niet meer maar het is zeker op te lossen. Je moet denk ik maar een poosje googlenLizardz schreef op woensdag 25 december 2013 @ 16:29:
[...]
Bedankt voor jullie tips. Spotlite en Sabnzbd heb ik nu beiden werkend draaien. Moest in de instellingen accepteren dat beide programma's geopend moesten worden. Ik kreeg eerst steeds de melding dat het niet geopend kon worden door een onbekende bron.
VLC werkt ook wel op de MacBook, maar om de een of andere reden is hij tot nu toe na het herstarten steeds compleet verdwenen van de MacBook. Ik ga eens kijken of hij nu wellicht wel gewoon blijft staan.
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Wanneer ik muziek via YouTube afspeel en in andere tab aan het browsen ben op Javascript intensieve pagina's dan schokt de muziek soms, kleine noise hickups. Heel storend, iemand dit probleem nog meer? Gaat over Chrome trouwens, MacBook Pro Retina late 2013 en Mavericks.
Ik heb een rMBP 13 inch. Gekocht bij de Saturn. Binnen een jaar heb ik één dode pixel in het scherm zitten. Volgens de klantenservice van Apple kan ik dat gewoon laten maken. De garantie is ook nog niet verlopen. Ziet iemand er problemen mee, of kan ik inderdaad gewoon de boel laten repareren? Vind het een beetje jammer voor zo'n dure laptop.
Apple heeft toch al aangegeven van wel, wat voor antwoord wil je dan nog hebben? Doen.
In het verleden wel eens reacties gehad van fabrikanten die pas repareren bij 4 dode pixels. En dan vond de winkel het wèl prima.Scrtz schreef op woensdag 25 december 2013 @ 20:43:
Apple heeft toch al aangegeven van wel, wat voor antwoord wil je dan nog hebben? Doen.
Om gemekker met Saturn te voorkomen zou ik gelijk richting de Apple Store stappen. Dan weet je zeker dat je een vervangend scherm krijgt.
Yes, en ook alleen op het retina scherm, en erger namater de resolutie hoger is. Als ik een extern scherm heb aangesloten heb ik nergens last van. Ik heb heel veel over dit probleem gehoord, ik denk, hoop, dat dit ook bekend is bij beide partijen.monnick schreef op woensdag 25 december 2013 @ 20:16:
Wanneer ik muziek via YouTube afspeel en in andere tab aan het browsen ben op Javascript intensieve pagina's dan schokt de muziek soms, kleine noise hickups. Heel storend, iemand dit probleem nog meer? Gaat over Chrome trouwens, MacBook Pro Retina late 2013 en Mavericks.
Misschien een wat vreemde vraag, maar zijn de unibody's los te kopen van bijv. een MacBook? Wil er een Hackintoshish project mee doen voor de leuk, maar om daar 1400 euro voor neer te tellen gaat me echt te ver.
Zo'n behuizing zonder OS is zeker niet haalbaar? Anders tweedehands?
Zo'n behuizing zonder OS is zeker niet haalbaar? Anders tweedehands?
Ik vind overigens het geluid van muziek heel matig over de airpods via iTunes - 15" late 2013. Ook de speakers zelf vind ik wat blikkerig klinken, ligt dit aan mij of is dit gewoon ook matig? Vind muziek via m'n iPad of iPhone echt een stuk beter klinken.
[ Voor 3% gewijzigd door Rudios op 25-12-2013 22:03 ]
Whole lot of stars ***
Ik vind het geluid juist erg goed op mijn 15" late 2013! Ja, de luidsprekers klinken inderdaad wat blikkerig, maar daar moet je naar mijns inzien ook niet al te veel van verwachten. Geluid over de aux aansluiting klinkt bij mij gewoon top, absoluut beter dan mijn HTC One of iPad 3!
Welke headphone gebruik je dan?
Whole lot of stars ***
Ik vind het geluid van mijn macbook ook juist erg goed klinken, zeker vergeleken met de vorige windows laptop die ik had, jezus die had me pas een waardeloze realtek chip..
Gebruik zelf een sennheiser hd-25 II
Gebruik zelf een sennheiser hd-25 II
Ik kom er net achter dat muziek die niet via Itunes afgespeeld wordt gewoon veel beter klinkt. In iTunes heb je ook niet echt een EQ mogelijkheid, dus het lijkt zowieso iets softwarematigs te zijn.
Edit: EQ gevonden, en deze stond behoorlijk uit de richting, nu klinkt alles een stuk beter
Edit: EQ gevonden, en deze stond behoorlijk uit de richting, nu klinkt alles een stuk beter
[ Voor 22% gewijzigd door Rudios op 26-12-2013 10:58 . Reden: oplossing gevonden ]
Whole lot of stars ***
Een 15 inch MBP laadt ook met een 60 watt lader prima. Het duurt alleen iets langer. En als hij echt helemaal leeg is moet je even 10-15 minuten wachten tot er genoeg juice in de batterij zit om met de 60 watt lader je mac te kunnen gebruiken. Zelfs tijdens gebruik laadt hij gewoon. Heb zelf een 15 inch 2007 MBP en de magsafe van de 13" MBP van m'n vriendin werkt er dus prima mee.Jrz schreef op woensdag 25 december 2013 @ 11:31:
Mijn vraag:
Verwijderd
Ik heb ooit begrepen dat een "langzamere" lader wel werkt maar een "snellere" lader schadelijk kan zijn. Dat wil zeggen de 13'' lader kan wel de 15'' opladen maar de 15'' lader niet de 13''. Is er iemand die dit kan bevestigen/ontkennen? Ik heb begrepen dat de batterij dan schade kan oplopen of in ieder geval minder lang goed functioneert.
Ik dacht dat het juist andersom zou zijn. Als jij namelijk een 65Watt bij de 15" gaat gebruiken en je hebt de 15" ook nog eens in gebruik, kan de lader niet genoeg juice leveren. Of het daadwerkelijk schadelijk is, durf ik niet te zeggen, maar echt goed lijkt het me niet. Zeker niet voor de lader, aangezien ze naar hun max output moeten.
De zwaardere lader levert gewoon minder juice als daar pm gevraagd word (correct me if I'm wrong).
De zwaardere lader levert gewoon minder juice als daar pm gevraagd word (correct me if I'm wrong).
Een bestand waarvoor je het standaard programma van het bestand-type wil veranderen in Finder selecteren -> command+i indrukken (get info, of in NL informatie tonen oid) -> "Open with" ("openen met" in NL?) -> Selecteer VLC in dropdown box -> klik op "Change All.." ("Alle Veranderen" in NL?)... That's itRudios schreef op woensdag 25 december 2013 @ 15:16:
Over VLC gesproken, dit werkt op mijn Macbook prima, alleen krijg ik het niet voor elkaar om elk videobestand standaard met VLC te laten openen, kan dit uberhaupt? Verder ben ik nog altijd erg tevreden met mijn 15" MBP late 2013. Ik kom van Windows af, maar ik kan nu niet bepaald zeggen dat ik Windows mis.
Al geprobeerd om VLC gewoon te downloaden en hem gewoon ergens te laten staan (dus niet naar de Application folder versplaatsen)? (Of bedoelde je dat het laatste wat je zeiLizardz schreef op woensdag 25 december 2013 @ 16:29:
[...]
Bedankt voor jullie tips. Spotlite en Sabnzbd heb ik nu beiden werkend draaien. Moest in de instellingen accepteren dat beide programma's geopend moesten worden. Ik kreeg eerst steeds de melding dat het niet geopend kon worden door een onbekende bron.
Volgens mij heb je gelijk, een adapter 'duwt' namelijk niet de stroom maar het apparaat 'trekt', als er dus meer stroom voorhanden is dan nodig, neemt het apparaat gewoon minder stroom af. Een te laag vermogen van de adapter is niet goed volgens mij: als de laptop meer vermogen nodig heeft dan de adapter kan leveren, neemt de laptop ook stroom af van de batterij. Logischerwijs fluctueert het benodigde vermogen, wat dus veel schakeling tussen opladen en afname van de batterij betekend, wat dan weer erg belastend voor de batterij is. Zo werkte het in ieder geval vroeger en volgens mij nog met simpelere apparaten, maar ik weet ook dat de powermanagement van macbooks heel uitgebreid is, dus wellicht gaat voor macbooks dit hele verhaal niet (helemaal) op.RnB schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:13:
Ik dacht dat het juist andersom zou zijn. Als jij namelijk een 65Watt bij de 15" gaat gebruiken en je hebt de 15" ook nog eens in gebruik, kan de lader niet genoeg juice leveren. Of het daadwerkelijk schadelijk is, durf ik niet te zeggen, maar echt goed lijkt het me niet. Zeker niet voor de lader, aangezien ze naar hun max output moeten.
Edit: Supporting my story: "Although you should always use the proper wattage adapter for your Apple notebook, you can use an adapter of a higher wattage without issue." (http://support.apple.com/kb/ht2346)
Edit2: En dan nu het antwoord op de originele vraag: *tromgeroffel*
"Using an adapter of higher wattage than the adapter that came with the computer will not cause the computer to charge more quickly or otherwise operate any differently than using the adapter that came with the computer." (http://support.apple.com/kb/ht2346)Jrz schreef op woensdag 25 december 2013 @ 11:31:
...
Mijn vraag:
* ...
* ...
[ Voor 40% gewijzigd door N14 op 26-12-2013 12:47 ]
Aangezien er heel veel verschillende 'video' extensies zijn, kan het nogal veel werk zijn om die allemaal te veranderen. Daarvoor is de app RCdefaultapp heel handig. Je kunt zo ook veel andere standaard apps aanpassen. Erg handig. Dit tooltje werkt op 10.9 nog steeds perfect.N14 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:28:
[...]
Een bestand waarvoor je het standaard programma van het bestand-type wil veranderen in Finder selecteren -> command+i indrukken (get info, of in NL informatie tonen oid) -> "Open with" ("openen met" in NL?) -> Selecteer VLC in dropdown box -> klik op "Change All.." ("Alle Veranderen" in NL?)... That's it
Hier weer iemand die wilt overstappen naar OSX.
Om teleurstellingen achteraf voorkomen heb ik nog een paar dingen waar ik niet helemaal zeker over ben.
Ten eerste is het belangrijk dat de macbook pro een jaar of 5-6 mee kan gaan. Verder zal hij voornamelijk gebruikt worden gekoppeld aan een externe monitor, ik schat 80% van de gebruikstijd.
Het gebruik zal voornamelijk bestaan uit tekstverwerken en internetten en af en toe photoshoppen en video bewerken.
Voor de hierboven beschreven taken lijkt de macbook van 1.529,00 prima te voldoen. Waar ik over twijfel is of 16gb geheugen een significante verbetering zal zijn bij mijn gebruik. Op mijn huidige Windows 7 bak ervaar ik geen problemen met 8Gb geheugen, geldt dit ook voor OSX? Met het oog op de toekomst 5-6 jaar is 16Gb wellicht geen overbodige luxe.
Volledige specs:
2,4-GHz dual-core Intel Core i5
Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
256 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Graphics
Aangezien ik de macbook 80% van de tijd in gesloten stand wil gebruiken aan een externe monitor is het belangrijk dat deze goed wordt gekoeld. Om hem mooi op het bureau te plaatsen wilde ik in eerste instantie gaan voor de bookarc van twelvesouth. Echter vraag ik mij af hoe goed de macbook dan zijn hitte kwijt kan.
Is het wellicht handiger een Notepal u2 plus te kopen en de macbook daarop te leggen zodat deze beter wordt gekoeld? Link alternate In deze situatie wordt er meer ruimte in gebruik genomen, maar dat is geen probleem. Het belangrijkst is dat de macbook goed wordt gekoeld zodat hij zo lang mogelijk meegaat. Daarbij was ik ook al van plan bij gebruik in bed of op de bank de notepal u2 plus te gebruiken.
Zijn er wellicht nog andere notebook koelers die jullie gebruiken / ervaring mee hebben i.c.m. de macbook pro 13 inch? Zijn er nog redenen waarom de Notepal u2 plus af te raden is?
Tevens willen ook graag mijn ouders overstappen op een macbook pro, zij hebben in vijf jaar tijd drie Windows laptops versleten en vinden het nu tijd voor wat anders. Ze vinden de macbook air niet mooi vandaar dat deze afvalt.
Zij gaan de macbook pro voornamelijk gebruiken om op te internetten, foto's bekijken etc. Er zullen nooit video's of foto's op worden bewerkt omdat ze simpelweg niet weten hoe dit moet.
Mijn ouders zijn voornamelijk gecharmeerd van de uitvoering met 4GB geheugen van 1.329,00.
Turbo Boost tot 2,9 GHz
4 GB 1600-MHz geheugen
128 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Graphics
Ik heb reeds bij hun aangegeven dat 4gb geheugen mij wat weinig lijkt met het oog op de toekomst en het feit dat later uitbreiden niet mogelijk is. Hoe denken jullie hierover? Is bij licht gebruik 4Gb met het oog op de toekomst 5-6 jaar voldoende? Of zullen zij hier later spijt van krijgen?
Alvast super bedankt voor het advies!
Om teleurstellingen achteraf voorkomen heb ik nog een paar dingen waar ik niet helemaal zeker over ben.
Ten eerste is het belangrijk dat de macbook pro een jaar of 5-6 mee kan gaan. Verder zal hij voornamelijk gebruikt worden gekoppeld aan een externe monitor, ik schat 80% van de gebruikstijd.
Het gebruik zal voornamelijk bestaan uit tekstverwerken en internetten en af en toe photoshoppen en video bewerken.
Voor de hierboven beschreven taken lijkt de macbook van 1.529,00 prima te voldoen. Waar ik over twijfel is of 16gb geheugen een significante verbetering zal zijn bij mijn gebruik. Op mijn huidige Windows 7 bak ervaar ik geen problemen met 8Gb geheugen, geldt dit ook voor OSX? Met het oog op de toekomst 5-6 jaar is 16Gb wellicht geen overbodige luxe.
Volledige specs:
Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
256 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Graphics
Aangezien ik de macbook 80% van de tijd in gesloten stand wil gebruiken aan een externe monitor is het belangrijk dat deze goed wordt gekoeld. Om hem mooi op het bureau te plaatsen wilde ik in eerste instantie gaan voor de bookarc van twelvesouth. Echter vraag ik mij af hoe goed de macbook dan zijn hitte kwijt kan.
Is het wellicht handiger een Notepal u2 plus te kopen en de macbook daarop te leggen zodat deze beter wordt gekoeld? Link alternate In deze situatie wordt er meer ruimte in gebruik genomen, maar dat is geen probleem. Het belangrijkst is dat de macbook goed wordt gekoeld zodat hij zo lang mogelijk meegaat. Daarbij was ik ook al van plan bij gebruik in bed of op de bank de notepal u2 plus te gebruiken.
Zijn er wellicht nog andere notebook koelers die jullie gebruiken / ervaring mee hebben i.c.m. de macbook pro 13 inch? Zijn er nog redenen waarom de Notepal u2 plus af te raden is?
Tevens willen ook graag mijn ouders overstappen op een macbook pro, zij hebben in vijf jaar tijd drie Windows laptops versleten en vinden het nu tijd voor wat anders. Ze vinden de macbook air niet mooi vandaar dat deze afvalt.
Zij gaan de macbook pro voornamelijk gebruiken om op te internetten, foto's bekijken etc. Er zullen nooit video's of foto's op worden bewerkt omdat ze simpelweg niet weten hoe dit moet.
Mijn ouders zijn voornamelijk gecharmeerd van de uitvoering met 4GB geheugen van 1.329,00.
Turbo Boost tot 2,9 GHz
4 GB 1600-MHz geheugen
128 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Graphics
Ik heb reeds bij hun aangegeven dat 4gb geheugen mij wat weinig lijkt met het oog op de toekomst en het feit dat later uitbreiden niet mogelijk is. Hoe denken jullie hierover? Is bij licht gebruik 4Gb met het oog op de toekomst 5-6 jaar voldoende? Of zullen zij hier later spijt van krijgen?
voor 5-6 jaar zeker de 8gb/256gb ssd pakken, de 4gb/128gb is in mijn ogen voor elke situatie een no go.
Je ouders zullen wel 'gecharmeerd'zijn van die uitvoering door de prijs, zoals elke ouder die geen verstand heeft van hardware.
Je ouders zullen wel 'gecharmeerd'zijn van die uitvoering door de prijs, zoals elke ouder die geen verstand heeft van hardware.
Zeker op de totaalprijs is het toch niet echt de moeite om 200 euro (toch?) te besparen op geheugen als je twijfelt of je het wel of niet nodig hebt. Tenzij je die 200 euro ergens anders beter kunt besteden zou ik gewoon zonder twijfel de upgrade doen, OSX weet er voor zover ik weet zelf wel een goede bestemming voor te vinden heb ik gemerkt. Qua koeling hoef je bij de retina's niet echt bang te zijn hoor, de koeling komt er namelijk aan de zijkanten in (die erg moeilijk te blokkeren zijn iig) en gaat er via het scharnier weer uit. Heb je het scherm open, dan gaat de lucht (het meest) naar boven voor je scherm langs en heb je hem dicht dan gaat de warme lucht recht vooruit. Dus tenzij elke graad extra dodelijk kan zijn, zou ik me niet al teveel zorgen maken om hoe het machientje zich koel houdt (daar heeft Apple al genoeg tijd aan besteedMastasidaz schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:05:
Hier weer iemand die wilt overstappen naar OSX.![]()
Om teleurstellingen achteraf voorkomen heb ik nog een paar dingen waar ik niet helemaal zeker over ben.![]()
Volledige specs:
Turbo Boost tot 2,9 GHz
8 GB 1600-MHz geheugen
256 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Graphics
Zij gaan de macbook pro voornamelijk gebruiken om op te internetten, foto's bekijken etc. Er zullen nooit video's of foto's op worden bewerkt omdat ze simpelweg niet weten hoe dit moet.![]()
Turbo Boost tot 2,9 GHz
4 GB 1600-MHz geheugen
128 GB PCIe-flashopslag1
Intel Iris Graphics
Bij je ouders hetzelfde verhaal mbt geheugen, gewoon doen dan hoef je je daar later geen zorgen meer over te maken. Zeker een tekort aan opslag kan erg veel irritatie veroorzaken heb ik door de jaren heen gemerkt
Grillmeister
Eens met RoofTurkey. Gezien het geheugen niet meer uit te breiden is na aanschaf, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en extra RAM nemen. Zeker gezien je 5-6 jaar met je notebook wil werken.
Mijn eigen MBP werd geleverd met 4GB RAM en ik had de keuze om deze te upgraden naar 8GB of 16GB RAM. Uiteindelijk voor 16GB RAM gekozen waar ik tot op de dag van vandaag nog geen spijt van heb; af en toe weet ik 16GB RAM vol te krijgen.
Mijn eigen MBP werd geleverd met 4GB RAM en ik had de keuze om deze te upgraden naar 8GB of 16GB RAM. Uiteindelijk voor 16GB RAM gekozen waar ik tot op de dag van vandaag nog geen spijt van heb; af en toe weet ik 16GB RAM vol te krijgen.
Ik heb een Beats Studio en een Sennheiser HD360Rudios schreef op woensdag 25 december 2013 @ 22:30:
Welke headphone gebruik je dan?
Bedankt!!N14 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 12:28:
[...]
Een bestand waarvoor je het standaard programma van het bestand-type wil veranderen in Finder selecteren -> command+i indrukken (get info, of in NL informatie tonen oid) -> "Open with" ("openen met" in NL?) -> Selecteer VLC in dropdown box -> klik op "Change All.." ("Alle Veranderen" in NL?)... That's it
Dat is natuurlijk wel een verschil met mijn airpodskronolith schreef op donderdag 26 december 2013 @ 16:33:
[...]
Ik heb een Beats Studio en een Sennheiser HD360
[ Voor 25% gewijzigd door Rudios op 26-12-2013 20:38 ]
Whole lot of stars ***
Ik denk dat ik toch de 85W neem :-)
Dat is namelijk een reserve, dus de iets lichtere 60W neem ik gewoon mee.
Dat is namelijk een reserve, dus de iets lichtere 60W neem ik gewoon mee.