Zojuist mijn 13.3" MacBook Pro retina gehaald, 256 gig SD en 8 GB ram. Lang zitten dubben tussen deze en de MacBook Air, maar het scherm is gewoon zoveel beter.
Weet iemand hoe het zit als je een 1440p filmpje op youtube opent op een Macbook Pro Retina of die dan in de juiste resolutie getoond wordt als je resolutie op 'best for display' staat. Of speelt hij hem alleen full res af als je resolutie ook op full res staat?
Met andere woorden, houdt de native scaling rekening met hi-res youtube filmpjes?
Met andere woorden, houdt de native scaling rekening met hi-res youtube filmpjes?
Heeft er iemand een idee waar ik in de buurt van nijmegen een HDD caddy voor een CMBP kan krijgen? Ik heb al even gegoogled, maar ik kan zo 1-2-3 niets vinden. Misschien heeft er iemand eentje over?
@Scrtz
@RoofTurkey
@DaMarcus
Bedankt voor de reacties! Ze waren inderdaad vooral gechameerd van de instap-retina door de prijs, het blijven Nederlanders.
Ik heb ze zover kunnen krijgen dat ze nu voor de 8gb/256gb ssd gaan. Zelf ga ik voor het 16 gig RAM.
Het laatste wat ik me nog afvroeg is of het schadelijk is een macbook langere tijd aan de netspanning te gebruiken. Bij mijn ouders hun laptops gingen vaak snel de accu's stuk omdat deze continu naar 99% zakte en vervolgens weer werden opgeladen naar 100%.
Bij mijn Dell laptop haalde ik daarom de accu eruit als ik langere tijd op netspanning werkte. Hoe zit meet de Macbook? Vanwege de ingebouwde accu is het natuurlijk niet mogelijk deze eruit te halen.
@RoofTurkey
@DaMarcus
Bedankt voor de reacties! Ze waren inderdaad vooral gechameerd van de instap-retina door de prijs, het blijven Nederlanders.
Het laatste wat ik me nog afvroeg is of het schadelijk is een macbook langere tijd aan de netspanning te gebruiken. Bij mijn ouders hun laptops gingen vaak snel de accu's stuk omdat deze continu naar 99% zakte en vervolgens weer werden opgeladen naar 100%.
Bij mijn Dell laptop haalde ik daarom de accu eruit als ik langere tijd op netspanning werkte. Hoe zit meet de Macbook? Vanwege de ingebouwde accu is het natuurlijk niet mogelijk deze eruit te halen.
Als de macbook is opgeladen gaat deze over op de netspanning, geen enkel probleem dus.
Doordat ik al een aantal maal bij ontvangst van mijn 13" MBA i7 8gb wat defecten heb gehad zit ik er nu aan te denken om mijn mba terug te sturen en een retina MacBook Pro te kopen dan het middelste model.
Nu vraag ik me alleen af zal dit qua snelheid veel schelen met de 2013 mba met een i7 processor?
En zal dit genoeg zijn voor een beetje photoshoppen?
Alvast bedankt
Nu vraag ik me alleen af zal dit qua snelheid veel schelen met de 2013 mba met een i7 processor?
Alvast bedankt
Hee Robert, ik ga ook van een Air (i7, 8GB, 2012) naar een Retina (2013). Toen ik naar de performance verschil ging zoeken had ik het volgende gevonden:Robert1989 schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:17:
Doordat ik al een aantal maal bij ontvangst van mijn 13" MBA i7 8gb wat defecten heb gehad zit ik er nu aan te denken om mijn mba terug te sturen en een retina MacBook Pro te kopen dan het middelste model.
Alvast bedankt

Mijn Air is iets beter kwa cpu performance maar of ik dat ga merken? Met de Retina krijg ik 16 GB Ram, PCIe Flash/SSD, Iris GPU, 1 uur langer gebruik op batterij (8 uur vs 7 uur) en een Retina scherm er voor in de plaats.
En niet te vergeten de Retina heeft een HDMI en twee Thunderbolt poorten. Dat was voor mij vaak de ergernis met de Air. Ik moest kiezen of Ethernet of een externe beeldscherm aansluiten. Op werk was het wel te doen, omdat we daar Cinema displays hebben.
Meer informatie en ook over de 15" is hier te lezen: Performance link Verschillen 2e link
[ Voor 11% gewijzigd door muhda op 29-12-2013 03:00 . Reden: Meer info ]
@muhda heel erg bedankt voor de reactie. Dit gaat me zeker helpen in de keus voor de Retina MacBook Pro.
Zojuist een een Retina Macbook Pro 13" met 8GB RAM opgehaald! Ik kom vanaf een MBP 15" van 2010 en ik moet zeggen dat de nieuwe resolutie me erg bevalt.
Ik zat te twijfelen tussen de MBP en de MBA, maar de MBA heeft helaas maar 1 thunderbolt aansluiting, iets wat niet handig is met twee externe schermen. Erg blij er mee tot nu toe! Nu even Mavericks downloaden
Ik zat te twijfelen tussen de MBP en de MBA, maar de MBA heeft helaas maar 1 thunderbolt aansluiting, iets wat niet handig is met twee externe schermen. Erg blij er mee tot nu toe! Nu even Mavericks downloaden
Verwijderd
Zojuist Mac Book Pro bij dixons gekocht. Ik twijfel over of het de laatste model is (laat 2013) oo de doos staat ME293X/A.. Is dit het laatste model?
Eerst kopen en dan twijfelen, goed bezig.Verwijderd schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:14:
Zojuist Mac Book Pro bij dixons gekocht. Ik twijfel over of het de laatste model is (laat 2013) oo de doos staat ME293X/A.. Is dit het laatste model?
Als de macbook iris graphics heeft is het late 2013.
Verwijderd
Scrtz schreef op zondag 29 december 2013 @ 15:22:
[...]
Eerst kopen en dan twijfelen, goed bezig.
Als de macbook iris graphics heeft is het late 2013.

Als je op Google zoekt naar dat typenummer dan kom je genoeg informatie tegen dat dit het late 2013 model is.
In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams
Heb zojuist een dode pixel ontdekt in mijn MBPr 2013 (late). Het gaat om een LG paneel, enige tips?
Oei, dat is klote.
Toevallig online besteld niet langer dan 7 dagen geleden? Dan kan je m zonder opgaaf van reden terug sturen.
Anders word het lastig, 1 dode pixel valt namelijk nog in de marge. Al vraag ik me af of het daadwerkelijk 1 pixel is, aangezien je een rMBP hebt. Die zou je theoretisch niet moeten kunnen zien.
Toevallig online besteld niet langer dan 7 dagen geleden? Dan kan je m zonder opgaaf van reden terug sturen.
Anders word het lastig, 1 dode pixel valt namelijk nog in de marge. Al vraag ik me af of het daadwerkelijk 1 pixel is, aangezien je een rMBP hebt. Die zou je theoretisch niet moeten kunnen zien.
Ik heb hem nu ongeveer een maand-anderhalve maand. In normaal gebruik zie ik hem ook niet, maar als ik wat dichter op het scherm ga zitten (30cm) om dingen goed te kunnen zien etc (ik weet dat het gek klinkt) dan zie ik hem. Het is eerder een hangende pixel denk ik, want hij straalt groenig uit (zie het alleen met donkere achtergronden). Waar ik me aan irriteer is dat het een nieuwe laptop is en dit niet hoort, het is eerder een principe kwestie dan een ergernis in de praktijk.RnB schreef op maandag 30 december 2013 @ 18:01:
Oei, dat is klote.
Je kan het altijd proberen bij de Genius bar om m om te ruilen. De ene keer zijn ze wat coulanter dan anders, dan heb je best kans dat ze niet moeilijk doen.
Geld dat alleen icm Applecare, want dat heb ik namelijk niet.RnB schreef op maandag 30 december 2013 @ 18:08:
Je kan het altijd proberen bij de Genius bar om m om te ruilen. De ene keer zijn ze wat coulanter dan anders, dan heb je best kans dat ze niet moeilijk doen.
Nee, geldt gewoon in je eerste jaar. Tot 3 jaar met Applecare.
Mooi balen dat het helemaal in A'dam is. Is niet een ritje die ik zomaar even afleg. Ik kijk de dode pixel eerst maar even aan tot het meer worden. Indien er geen dode pixel bij komt, zorg ik dat ik binnen een jaar na aankoop nog wel even langswip bij de Genius bar.
Check de website van Apple of bel ze morgen even, volgens mij mag je aankopen gedaan tussen 1 nov en 25 dec tot 7 januari retourneren i.v.m. de feestdagen.
Gister ben ik even lansggeweest bij de mediamarkt om de macbook pro in het echt te bestuderen. 
Wat mij opviel is dat animaties iets minder soepel lijken te lopen op de nieuwe retina modellen t.o.v. het 2012 non retina model. De instelling van de retina variant stond op "best for retina".
Het is bijvoorbeeld te zien wanneer finder wordt vergroot naar full-screen. Bij het 2012 model gaat dit super soepel terwijl de retina een beetje lagged. De retina lijkt dit met ongeveer 30fps te doen terwijl de 2012 macbook op 60fps loopt. Wellicht ligt dit aan de intil iris chip i.c.m. het hoge resolutie scherm?
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik op dit gebied wel een mierenneuker ben, maar het is juist zo mooi als alles smooth draait.
Zou iemand kunnen aangeven of de animaties van retina variant wel soepel lopen als deze op een extern beeldscherm is aangesloten, of zijn de animaties ook op een extern scherm voorzien van lichte lagg?
Wat mij opviel is dat animaties iets minder soepel lijken te lopen op de nieuwe retina modellen t.o.v. het 2012 non retina model. De instelling van de retina variant stond op "best for retina".
Het is bijvoorbeeld te zien wanneer finder wordt vergroot naar full-screen. Bij het 2012 model gaat dit super soepel terwijl de retina een beetje lagged. De retina lijkt dit met ongeveer 30fps te doen terwijl de 2012 macbook op 60fps loopt. Wellicht ligt dit aan de intil iris chip i.c.m. het hoge resolutie scherm?
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik op dit gebied wel een mierenneuker ben, maar het is juist zo mooi als alles smooth draait.
Zou iemand kunnen aangeven of de animaties van retina variant wel soepel lopen als deze op een extern beeldscherm is aangesloten, of zijn de animaties ook op een extern scherm voorzien van lichte lagg?
Een beetje lag is er inderdaad wel, wat een beetje sonde is maar de beeldkwaliteit maakt dit imo meer dan goed. Op een extern scherm is het volgens mij precies hetzelfde, maar dit kan ook komen doordat ik hem op beeld dupliceren had staan. Maar qua grafische kracht is het nog steeds een super apparaat voor zo'n compacte laptop.Mastasidaz schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 12:42:
Gister ben ik even lansggeweest bij de mediamarkt om de macbook pro in het echt te bestuderen.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik op dit gebied wel een mierenneuker ben, maar het is juist zo mooi als alles smooth draait.![]()
Grillmeister
Ja het is niet de hardware maar de softwarematige retinaschaling die blijkbaar nog niet 100% geoptimaliseerd is.
Hoop wel dat het in de toekomst nog gefixt gaat worden, aan de kracht van de gpu ligt het idd niet. Lees op verschillende forums dat Dota 2 en Starcraft 2 op 30+ fps kunnen worden gespeeld op 1440x900. Daar is toch best wat power voor nodig.Scrtz schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:17:
Ja het is niet de hardware maar de softwarematige retinaschaling die blijkbaar nog niet 100% geoptimaliseerd is.
Ja precies, apparaat is krachtig genoeg.Mastasidaz schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 15:49:
[...]
Hoop wel dat het in de toekomst nog gefixt gaat worden, aan de kracht van de gpu ligt het idd niet. Lees op verschillende forums dat Dota 2 en Starcraft 2 op 30+ fps kunnen worden gespeeld op 1440x900. Daar is toch best wat power voor nodig.
Hmm, had net een keiharde 'freeze' op m'n macbook (high end retina 15" late 2013 m Mavericks). Ik dacht dat Macs dat niet deden? Online kom ik er verschillende berichten over tegen, heeft iemand anders dit al gehad? http://www.macrumors.com/...boot-camp-install-issues/
https://discussions.apple.com/message/24012156#24012156
https://discussions.apple.../4100289?start=0&tstart=0
Mac's zijn niet heilig. Ook die lopen wel eens vast.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
-
[ Voor 100% gewijzigd door RoofTurkey op 31-12-2013 18:23 ]
Grillmeister
Vandaag ook gehad reageert nergens meer op , en wat mij opviel is een krakend geluid uit de linker luidspreker terwijl ik het geluid uit heb staan. Ik heb hiervoor een early 2008 mbp gehad en nog nooit een vastloper gehad.Nedra schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 16:12:
Hmm, had net een keiharde 'freeze' op m'n macbook (high end retina 15" late 2013 m Mavericks). Ik dacht dat Macs dat niet deden? Online kom ik er verschillende berichten over tegen, heeft iemand anders dit al gehad? http://www.macrumors.com/...boot-camp-install-issues/
De macbook nu 2 weken in gebruik, tot nu toe heel tevreden
Enkel mplayerx wil maar niet starten en hangt gewoon (force quit is enige optie)... Nog iemand met gelijkaardig probleem? 15" rMBP late 2013
Sorki#2242
Heb je de laatste versie van mplayerx.org?
Ik heb met eerdere versies ook problemen gehad, maar de laatste versie werkt prima.
Ik heb met eerdere versies ook problemen gehad, maar de laatste versie werkt prima.
[ Voor 3% gewijzigd door RnB op 03-01-2014 13:33 ]
Zelf heb ik een Macbook Pro i7 uit 2010 en die stonden erom bekend dat ze heel heet werden. Daar heb ik toen een Zalman laptop cooler voor gekocht, maar dit hielp voor geen meter...aangezien de onderkant van een MacBook Pro uit 1 stuk bestaat kan er ook geen lucht oid doorheen.Mastasidaz schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:05:
Is het wellicht handiger een Notepal u2 plus te kopen en de macbook daarop te leggen zodat deze beter wordt gekoeld? Link alternate In deze situatie wordt er meer ruimte in gebruik genomen, maar dat is geen probleem. Het belangrijkst is dat de macbook goed wordt gekoeld zodat hij zo lang mogelijk meegaat. Daarbij was ik ook al van plan bij gebruik in bed of op de bank de notepal u2 plus te gebruiken.
Zijn er wellicht nog andere notebook koelers die jullie gebruiken / ervaring mee hebben i.c.m. de macbook pro 13 inch? Zijn er nog redenen waarom de Notepal u2 plus af te raden is?
Wat wel hielp was de koelpasta opnieuw aanbrengen, maar dat heb ik gedaan toen de garantie al verlopen was
Alleen volgens mij worden die nieuwere i5's veel minder warm, of niet?
Ja die worden minder warm. Daarnaast gebruiken de retina's ook een nieuw koeling systeem om koude lucht van de zijkanten op te nemen en bij het scharnier de warme lucht eruit te blazen.
Just for you info: vanaf 9 januari €100 korting op alle Macs bij Dixons. Heb even nagevraagd, Dixons doet niet aan studentenkorting, dus deze krijg je er niet bovenop.
Ik wil graag een oude MacBook kopen en deze opknappen (uitbreiden geheugen, SSD erin). Voor wat betreft het gebruik gaat het om licht gebruik: browsen, filmpje kijken en tekstverwerken. Gezien ik MS Office fijner vind werken op Windows, zou ik ook graag Windows 7 er op willen installeren. Wat voor type MacBook raden jullie aan? Een 15" heeft mijn voorkeur.
IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8
Je beantwoord je eigen vraag al: dat wordt een 15" non retina Pro uit 2012 of eerder anders kun je de door jouw voorgestelde upgrades (SSD, geheugen) niet uitvoeren. Welke het precies wordt hangt van je budget af en hoeveel processor kracht je nodig denkt te hebben. Hoe jonger het model, hoe sneller de CPU, maar daar hangt dan vaak wel weer een prijskaartje aan.MJ23 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 15:06:
Ik wil graag een oude MacBook kopen en deze opknappen (uitbreiden geheugen, SSD erin). Voor wat betreft het gebruik gaat het om licht gebruik: browsen, filmpje kijken en tekstverwerken. Gezien ik MS Office fijner vind werken op Windows, zou ik ook graag Windows 7 er op willen installeren. Wat voor type MacBook raden jullie aan? Een 15" heeft mijn voorkeur.
Zou gewoon een model pakken met minimaal een i5 dus iig nog genoeg kracht voor de komende jaren. Als je iets uit 2011-2012 gaat kopen nu en zelf gaat upgraden dan kun je nog beter een retina model kopen want dan kom je toch al in de buurt van die prijzen..
Mijn rMBP 15" late 2013 doet raar. De batterij wil niet meer opladen en geeft "replace now" aan. Als ik de stekker er uit trek valt hij gewoon uit. De batterij heeft nu 42 cycles en heeft volgens coconut battery nog een hogere capaciteit dan de design capacity.
Weet iemand hoe dit kan? Kan ik hier zelf wat aan doen, of moet ik morgen gewoon even langs de apple store? Ben ik mijn laptop dan een tijdje kwijt?
Weet iemand hoe dit kan? Kan ik hier zelf wat aan doen, of moet ik morgen gewoon even langs de apple store? Ben ik mijn laptop dan een tijdje kwijt?
Charge Information:
Charge Remaining (mAh): 1858
Fully Charged: No
Charging: No
Full Charge Capacity (mAh): 8652
Health Information:
Cycle Count: 42
Condition: Replace Now
[ Voor 26% gewijzigd door pientertje op 04-01-2014 23:35 ]
"Replace Now" betekent dat de accu aan het eind van zijn levensduur is (of diepontladen is geweest). Dan weigert hij verder nog te werken omdat LiPo cellen best gevaarlijk zijn bij overladen of als ze te oud zijn. Heb ik ook wel eens gehad met mijn Witte MB accu na een jaar of 4pientertje schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 23:25:
Mijn rMBP 15" late 2013 doet raar. De batterij wil niet meer opladen en geeft "replace now" aan. Als ik de stekker er uit trek valt hij gewoon uit. De batterij heeft nu 42 cycles en heeft volgens coconut battery nog een hogere capaciteit dan de design capacity.
[...]
Aangezien de jouwe dus nog geen half jaar oud is, is er echt iets mis. Je zou een SMC reset kunnen proberen maar persoonlijk zou ik er niet mee rommelen maar gewoon het ding na laten kijken. Aangezien een defecte accu best een kans op brandgevaar in zich heeft. Kans is idd wel dat je hem ff kwijt bent maar het is wel veiliger en als ze de accu vervangen dan weet je tenminste zeker dat je een goede en veilige hebt.
Heeft iemand er een keer last van gehad dat zijn Macbook geen schijven kon mounten? Ik heb een WD My Passport Ultra (2TB) harde schijf die plotseling niet kan mounten. Hij verschijnt wel in Schijfhulpprogramma, maar wordt gewoon niet gemount. Ik dacht dat het aan de schijf lag, maar toen ik een andere schijf probeerde deed die het ook al niet. Andere USB-apparaten doen het overigens wel.
Ik heb een rMBP 15" late 2013.
Iemand enig idee of dit te fixen is?
[ Voor 4% gewijzigd door SpaceK33z op 05-01-2014 11:50 ]
Beste tweakers,
Even het volgende.
Ik wil over een tijdje een macbook pro kopen.
Nu zei een collega dat hij zijn macbook uit de vs heeft gehaald en dat dit veel geld scheelt.
Heb wel een vraag en hoop dat jullie dat weten. Hoe zit het met de garantie in het geval mijn collega bijvoorbeeld een harde schijf heeft die stuk gaat? Kan me niet voorstellen dat je dan zo hier naar een apple store kan gaan.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Even het volgende.
Ik wil over een tijdje een macbook pro kopen.
Nu zei een collega dat hij zijn macbook uit de vs heeft gehaald en dat dit veel geld scheelt.
Heb wel een vraag en hoop dat jullie dat weten. Hoe zit het met de garantie in het geval mijn collega bijvoorbeeld een harde schijf heeft die stuk gaat? Kan me niet voorstellen dat je dan zo hier naar een apple store kan gaan.
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Bij Apple heb je internationale garantie, dus dat vormt geen probleem
Het kan inderdaad veel geld schelen om een Macbook in de VS te kopen. Let er wel even op dat de prijzen in de VS exclusief btw zijn. Dat komt er dus nog bovenop.
Er zijn nog een aantal zaken waar je op moet letten:
1) Er zit een US stekker bij, je moet dus even een andere 'duckhead' kopen voor op de lader
2) Eigenlijk moet je belasting en invoerrechten betalen en dan is het opeens niet meer zo voordelig.
3) Als je de Macbook niet aangeeft bij het invoeren en ze komen er achter krijg je een boete
4) Je hebt 1 jaar internationale garantie.
Er zijn nog een aantal zaken waar je op moet letten:
1) Er zit een US stekker bij, je moet dus even een andere 'duckhead' kopen voor op de lader
2) Eigenlijk moet je belasting en invoerrechten betalen en dan is het opeens niet meer zo voordelig.
3) Als je de Macbook niet aangeeft bij het invoeren en ze komen er achter krijg je een boete
4) Je hebt 1 jaar internationale garantie.
[ Voor 9% gewijzigd door SquareOne op 05-01-2014 13:49 ]
Als jullie nu een macbook pro zouden kopen, dan eentje met retina of juist zonder?
Zie op tweakers veel retina problemen. Zou dat opgelost zijn inmiddels.
Zit te denken aan een 15 inch macbook pro. Omdat ik aan video bewerking bezig ben. En wil onderweg dat ook kunnen doen. Heb zelf een Imac voor het grote werk ;-)
Mocht ik hem eventueel in amerika kopen, wat is dan de sanctie mocht je op schiphol tegen gehouden worden?
Gewoon nieuwsgierig ;-)
Zit te denken aan een 15 inch macbook pro. Omdat ik aan video bewerking bezig ben. En wil onderweg dat ook kunnen doen. Heb zelf een Imac voor het grote werk ;-)
Mocht ik hem eventueel in amerika kopen, wat is dan de sanctie mocht je op schiphol tegen gehouden worden?
Gewoon nieuwsgierig ;-)
BTW betalen (invoerrechten zijn er niet voor computers) plus een boete.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Probeer de SMC eens te resetten... In een aantal gevallen lijkt dit de oplossing te zijn...SpaceK33z schreef op zondag 05 januari 2014 @ 11:50:
Heeft iemand er een keer last van gehad dat zijn Macbook geen schijven kon mounten? Ik heb een WD My Passport Ultra (2TB) harde schijf die plotseling niet kan mounten. Hij verschijnt wel in Schijfhulpprogramma, maar wordt gewoon niet gemount. Ik dacht dat het aan de schijf lag, maar toen ik een andere schijf probeerde deed die het ook al niet. Andere USB-apparaten doen het overigens wel.
http://support.apple.com/kb/HT3964
Retina. Iets anders wil je echt niet meer.elan schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:33:
Als jullie nu een macbook pro zouden kopen, dan eentje met retina of juist zonder?
Gewoon nieuwsgierig ;-)
Ik reis redelijk vaak met het vliegtuig, en mijn ervaring is dat ze (spijtig genoeg) bijna alleen de mensen die getint zijn eruit pakken, heb je een lichte huidskleur en zie je er een beetje Nederlands uit moet je je wel heel gek gedragen wil je eruit gepakt worden.elan schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:33:
Gewoon nieuwsgierig ;-)
Even een andere vraag,
Ik heb net een nieuwe macbook en had een nieuw apple account erbij gemaakt, nu blijkt dat ik een Amerikaans account heb. Kan ik dit nog veranderen? En is mijn mac nu voor altijd geregistreerd op dat account?
[ Voor 12% gewijzigd door Vinny1 op 05-01-2014 15:13 ]
Verwijderd
Macbook pro mid 2010 had een jaar geleden artefacts. Logicboard 3x vervangen, scherm vervangen, chargegedeelte vervangen. Probleem nogsteeds niet opgelost maar met gfxcardstatus kon ik het een soort van fixxen. Was een beetje klaar met dat wegsturen elke keer.
Met maverick.. artefacts all over the place en integrated gpu doet het helemaal niet meer. Losse videokaart doet het matig.
Inmiddels door mijn garantie heen vrees ik
aankoopbon heb ik niet meer, maarja mid 2010 heeft 3 jaar garantie door bekende problemen, waar ik natuurlijk net buiten val. Zo jammer want het is zo'n fijn apparaat als hij goed werkt.
Met maverick.. artefacts all over the place en integrated gpu doet het helemaal niet meer. Losse videokaart doet het matig.
Inmiddels door mijn garantie heen vrees ik
Gewoon even Apple bellen en vertellen dat het al zo vaak fout is gegaan dat je nu een definitieve oplossing wilt. Als je een beetje pushed doen zij niet moeilijk. Aankoopbon hoef je niet te hebben, het serienummer is voldoende.Verwijderd schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:22:
Macbook pro mid 2010 had een jaar geleden artefacts. Logicboard 3x vervangen, scherm vervangen, chargegedeelte vervangen. Probleem nogsteeds niet opgelost maar met gfxcardstatus kon ik het een soort van fixxen. Was een beetje klaar met dat wegsturen elke keer.
Inmiddels door mijn garantie heen vrees ikaankoopbon heb ik niet meer, maarja mid 2010 heeft 3 jaar garantie door bekende problemen, waar ik natuurlijk net buiten val. Zo jammer want het is zo'n fijn apparaat als hij goed werkt.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Het hangt ook een stukje af van geluk hebben.Vinny1 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:08:
[...]
Ik reis redelijk vaak met het vliegtuig, en mijn ervaring is dat ze (spijtig genoeg) bijna alleen de mensen die getint zijn eruit pakken, heb je een lichte huidskleur en zie je er een beetje Nederlands uit moet je je wel heel gek gedragen wil je eruit gepakt worden.
Ook ik vlieg veel, maar voornamelijk binnen Shengen. Ik denk dat in het afgelopen jaar ze me er 2 keer uitgepikt hebben. Dat is op ongeveer 50 vluchten. Dus reken maar uit...
En dat is nog binnen Shengen, met vrij verkeer van goederen en diensten. Kan me niet voorstellen dat ze buiten de Shengen zone minder streng zijn.
Ik lees hier wel veel verhalen over de nieuwe mbr 15 inch dat er problemen mee zijn.
Accu's en schermen met dooie pixels. Hoe is het nu echt met deze type?
Valt het allemaal mee, of zijn er inderdaad veel problemen met deze?
Iedereen die problemen heeft plaatst het hier, als iemand geen problemen heeft plaatst die het natuurlijk minder snel hier... Ik zou zeggen dat het wel meevalt.elan schreef op zondag 05 januari 2014 @ 16:17:
Ik lees hier wel veel verhalen over de nieuwe mbr 15 inch dat er problemen mee zijn.
Precies wat spacek33z zegt; dit is natuurlijk wel de plek om problemen te vinden. Heel veel mensen die geen problemen hebben met hun Macbook Pro zul je ook niet horen. Die van mij is binnengekomen zonder enkele problemen als slechte accu's of dode pixels; tot nu toe in ieder gevalelan schreef op zondag 05 januari 2014 @ 16:17:
Wil eind januari toch echt een Macbook Pro Retina gaan kopen voor mijn studie, alleen twijfel ik nog tussen een 13inch en een 15inch. De 13inch zou ik van iemand kunnen kopen voor 1429 nieuw. Dan heb ik het over de 256GB, 8GB RAM & 2.4 i5. En een 15inch voor 1569,- 256GB 8GB RAM, Intel Iris Pro & 2.0 i7
Ik ben even bij de Mediamarkt langsgeweest en vond de 13inch eigenlijk toch nog klein voor het geld dat je ervoor uitgeeft. Wat denken jullie? Is die 15inch voor 1569,- nieuw uit Amerika mooi meegenomen?
Ik ben even bij de Mediamarkt langsgeweest en vond de 13inch eigenlijk toch nog klein voor het geld dat je ervoor uitgeeft. Wat denken jullie? Is die 15inch voor 1569,- nieuw uit Amerika mooi meegenomen?
[ Voor 3% gewijzigd door mprkooij op 05-01-2014 17:44 ]
Ik zou altijd voor de 15 inch gaan.
Maar die is toch minstens 2000 ipv 1500?
Waar zit het verschil in?
Maar die is toch minstens 2000 ipv 1500?
Waar zit het verschil in?
Er zit geen verschil in, deze man heeft hem alleen uit amerika gekocht. Het het serienummer en alles nagecheckt en het klopt. Het is de 2029 versie.
Oke dan zit er ook aan te denken om er eentje uit amerika te halen.
Scheelt toch weer mooi meer als 500 euro.
Dat is wel prettig.
Maar voor 1500 zou ik persoonlijk altijd voor de 15 inch gaan.
13 inch vind ik ook te klein.
Scheelt toch weer mooi meer als 500 euro.
Dat is wel prettig.
Maar voor 1500 zou ik persoonlijk altijd voor de 15 inch gaan.
13 inch vind ik ook te klein.
Verwijderd
Hartstikke bedankt voor de tip. Gewoon de klantenservice oid? Het is zo jammer want ik heb ruim 2k voor dat ding neergelegd. Denk persoonlijk dat het wel eens de processor zou kunnen zijn, maar ik lees heel veel rampverhalen over de mid 2010.RoelJuun schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:34:
[...]
Gewoon even Apple bellen en vertellen dat het al zo vaak fout is gegaan dat je nu een definitieve oplossing wilt. Als je een beetje pushed doen zij niet moeilijk. Aankoopbon hoef je niet te hebben, het serienummer is voldoende.
Verwijderd
Ik zou een air 13" kopen en een pro 15". Het scherm van de 15" is erg fijn, en met f.lux kan ik er een dag naar kijken zonder ergens last van te kijrgen.mprkooij schreef op zondag 05 januari 2014 @ 17:31:
Wil eind januari toch echt een Macbook Pro Retina gaan kopen voor mijn studie, alleen twijfel ik nog tussen een 13inch en een 15inch. De 13inch zou ik van iemand kunnen kopen voor 1429 nieuw. Dan heb ik het over de 256GB, 8GB RAM & 2.4 i5. En een 15inch voor 1569,- 256GB 8GB RAM, Intel Iris Pro & 2.0 i7
Omdat smerige honden oudjaarsnacht bij me ingebroken hebben en al m'n Applespullen hebben gejat (ik was niet thuis), ben ik de volgende dag direct de stad ingegaan om een nieuwe Mac te halen. Wist niet precies wat ik wou maar kwam thuis met een rMBP 15" met 16GB, 512GB SSD, 2.3GHz quadcore en een GeForce met 2GB.
Wat een genot: hij is net zo licht als m'n vorige 13" MBP (en dunner!) en sneller dan de Mac Pro die ik had
En dat scherm, geniaal. Zowel Aperture als Photoshop zijn 'retina aware' waardoor foto's serieus prachtig worden weergegeven. Dit is echt computeren op z'n best hoor
Verzacht een klein beetje de nare inbraak-ellende.
Geen problemen met defecte pixels o.i.d. overigens.
Wat een genot: hij is net zo licht als m'n vorige 13" MBP (en dunner!) en sneller dan de Mac Pro die ik had
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
pff wat een naaistreek zeg! Wel verzekerd hoop ik? En genoeg backups gemaakt?
En gefeliciteerd met je Macbook Pro! Precies dezelfde uitvoering als ik heb en wat je zegt, computeren op z'n best. Veel plezier er mee
En gefeliciteerd met je Macbook Pro! Precies dezelfde uitvoering als ik heb en wat je zegt, computeren op z'n best. Veel plezier er mee
Helaas heb ik dit niet meer kunnen proberen. Ik was al bij de Apple winkel geweest en ze gaan de topcase + accu vervangen. Ben hem ongeveer een week kwijt. Ik ben benieuwd!Smarty77 schreef op zondag 05 januari 2014 @ 13:36:
[...]
Probeer de SMC eens te resetten... In een aantal gevallen lijkt dit de oplossing te zijn...
http://support.apple.com/kb/HT3964
Dit was een maand geleden ook gebeurt bij mijn rMBP 15' 2012. Bij mij werd de topcase + accu kosteloos vervangen (1000 cycles regel bij Apple). Voordeel: je krijgt een gloednieuwe touchpad en accu ervoor terug. Nadeeltje: je bent hem een week kwijt.pientertje schreef op maandag 06 januari 2014 @ 01:11:
[...]
Helaas heb ik dit niet meer kunnen proberen. Ik was al bij de Apple winkel geweest en ze gaan de topcase + accu vervangen. Ben hem ongeveer een week kwijt. Ik ben benieuwd!
Als ik meer cycles had gehad was ik er ook wel blij mee geweest, maar de laptop was eigenlijk nog gloednieuw (42 cycles). Nu is het vooral vervelend dat ik vlak voor de tentamenperiode mijn laptop (en enige computer) kwijt ben.
Ik ben na alle horror verhalen van vrienden over de garantie van andere fabrikanten (maanden lang heen en weer sturen van laptops) al lang blij dat ik een Mac heb. Ik heb er volledig vertrouwen in heb dat ik over een week weer een goede laptop heb.
Ik ben na alle horror verhalen van vrienden over de garantie van andere fabrikanten (maanden lang heen en weer sturen van laptops) al lang blij dat ik een Mac heb. Ik heb er volledig vertrouwen in heb dat ik over een week weer een goede laptop heb.
Pfff fucked up!Abbadon schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:25:
Omdat smerige honden oudjaarsnacht bij me ingebroken hebben en al m'n Applespullen hebben gejat (ik was niet thuis), ben ik de volgende dag direct de stad ingegaan om een nieuwe Mac te halen. Wist niet precies wat ik wou maar kwam thuis met een rMBP 15" met 16GB, 512GB SSD, 2.3GHz quadcore en een GeForce met 2GB.
Wat een genot: hij is net zo licht als m'n vorige 13" MBP (en dunner!) en sneller dan de Mac Pro die ik hadEn dat scherm, geniaal. Zowel Aperture als Photoshop zijn 'retina aware' waardoor foto's serieus prachtig worden weergegeven. Dit is echt computeren op z'n best hoor
Verzacht een klein beetje de nare inbraak-ellende.
Tja en je moest nu wel ff uitpakken voor jezelf
Idd ben benieuwd of je goede backups hebt? Zelf nu sinds een jaartje ook alles "indacloud" voor dit soort gevallen (en brand etc), na een inbraak bij mijn ouders. Nu al zo'n 650 GB in de lucht gestald... best relax.
Mijn fotoarchief (800GB
) heb ik voor 99,8% kunnen restoren, dat is de enige echte niet te vervangen data
Wel ben ik een koffer kwijt met daarin diploma's, certificaten etc., dat is knap waardeloos. Rest is allemaal spul dat te vervangen is. Dat ze in m'n huis zijn geweest en overal aan hebben gezeten vind ik in de praktijk erger.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Gelukkig maar zeg! Inderdaad pruts van die diploma's etc. maar inderdaad, da's niet anders. En de verzekering, die dekt hopelijk wel een hoop?
En hoe bevalt je nieuwe Macbook Pro tot nu toe en hoe gebruik je 'm? (als laptop, desktop vervanger, aan extern scherm, etc?).
En hoe bevalt je nieuwe Macbook Pro tot nu toe en hoe gebruik je 'm? (als laptop, desktop vervanger, aan extern scherm, etc?).
Dat is een aardig archiefAbbadon schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:48:
Mijn fotoarchief (800GB) heb ik voor 99,8% kunnen restoren, dat is de enige echte niet te vervangen data
Wel ben ik een koffer kwijt met daarin diploma's, certificaten etc., dat is knap waardeloos. Rest is allemaal spul dat te vervangen is. Dat ze in m'n huis zijn geweest en overal aan hebben gezeten vind ik in de praktijk erger.
Mag ik vragen hoe je dit hebt weten te redden?
Het is lijkt me niet dat je dit in een cloud opslag actief houdt?
Ik persoonlijk heb nu 3 nassen in gebruik.. 2 in huis (aparte plekken) en 1 remote bij een vriend... maar 800 Gig aan data met maar 3.5Mbit upload is gewoon niet handig te backuppen via internet.. Vandaar mijn vraag.
Ik ben het nu toevallig weer aan het syncen en ik heb niet een 800 Gig (eerder 400 a 500) en dat duurt al dagen..
Ben helaas zelf ook alles kwijt qua diploma's. Geen idee waar ik het gelaten heb en door diverse verhuizingen kan ik wel zeggen dat het "kwijt"is
Ik teken nergens meer voor
Ik heb mijn probleem eindelijk opgelost: het bleek ESET te zijn (ja ik draai een anti-virus scanner op mijn mac). Die vond het tijd om zomaar al mijn 'removable drives' te blokkeren zonder mij daar een waarschuwing van te geven.SpaceK33z schreef op zondag 05 januari 2014 @ 11:50:
Tip voor mezelf: Sneller naar de 'safe modus' gaan (opstarten met shift ingedrukt).
Ik ga weer mooi terug naar ClamXav en OS X's standaard firewall.
Zoals ik het aanpak;Quakie schreef op maandag 06 januari 2014 @ 16:28:
[...]
Dat is een aardig archief
Mag ik vragen hoe je dit hebt weten te redden?
Het is lijkt me niet dat je dit in een cloud opslag actief houdt?
Ik persoonlijk heb nu 3 nassen in gebruik.. 2 in huis (aparte plekken) en 1 remote bij een vriend... maar 800 Gig aan data met maar 3.5Mbit upload is gewoon niet handig te backuppen via internet.. Vandaar mijn vraag.
Ik ben het nu toevallig weer aan het syncen en ik heb niet een 800 Gig (eerder 400 a 500) en dat duurt al dagen..
Ben helaas zelf ook alles kwijt qua diploma's. Geen idee waar ik het gelaten heb en door diverse verhuizingen kan ik wel zeggen dat het "kwijt"is.
Macbook Pro als locatie-apparaat, MacPro als edit-apparaat. Een windows server met daarin mijn storage-schijven, oftewel archieven die ik niet verwacht vaak nodig te hebben.
Ben ik op locatie en moeten mijn foto's via de macbook, dan kom ik thuis en gaan die gelijk naar mijn macpro. Die dupliceert zijn data op SSD's (want snelheid tijdens het editten) naar de server. Verder zitten in de server ook mijn archief-schijven. Die dupliceert alles op zijn beurt weer naar een NAS die bij mijn pa staat. Omdat het een sync is, wordt alleen de veranderde data gesynchroniseerd, wat overwegend betekent dat zelfs na een drukke dag fotograferen er niet meer dan een Gigabyte of twintig te verstouwen is, wat met 10Mbit upload neerkomt op een uur of 6 syncen.
Als ik archief-shoots opnieuw wil editten maak ik gebruik van Lightroom 5 zijn Smart Preview functie, of kopieer ik de shoot even terug naar de werk-SSD in mijn macpro.
Om het op te zetten is het met grote hoeveelheden data aan te raden om alles eerst lokaal in te richten en te syncen, en daarna je off-site nas pas off-site te zetten
Mooie workflow Henk, iets te uitgebreid voor mij en ik heb maar 1 machine.
Helaas gebruik ik Aperture en moet alles lokaal staan om het goed te werken. Misschien word het tijd dat ik toch naar lightroom gaat kijken. De smart preview kan volgens mij enorm veel data schelen op je lokale drive. Ik heb maar 256Gig en ben dus naar mijn idee te druk bezig met kopieren van data.
Had ik gedaan.. echter lockt helaas de rsync taak. Zodra er wat wijzigt op het originele apparaat moet je alles weer opnieuw syncen. Ook al staat de data er. Ik ben er nog niet achter hoe ik dit kan voorkomen.
maar goed.. ik ga iets te offtopic ben ik bang.
Helaas gebruik ik Aperture en moet alles lokaal staan om het goed te werken. Misschien word het tijd dat ik toch naar lightroom gaat kijken. De smart preview kan volgens mij enorm veel data schelen op je lokale drive. Ik heb maar 256Gig en ben dus naar mijn idee te druk bezig met kopieren van data.
Had ik gedaan.. echter lockt helaas de rsync taak. Zodra er wat wijzigt op het originele apparaat moet je alles weer opnieuw syncen. Ook al staat de data er. Ik ben er nog niet achter hoe ik dit kan voorkomen.
maar goed.. ik ga iets te offtopic ben ik bang.
Ik teken nergens meer voor
Mijn 2012 MacBook Pro Retina heeft het een maand geleden begeven. Ik zat wat te prutsen en ineens werd het beeld zwart en sindsdien wil het ding niet meer opstarten en als hij wel opstart valt hij na het inloggen al weer uit. Ik had het apparaat zakelijk gekocht zonder Apple Care en dan krijg je dus vrolijk de middelvinger van Apple. Men doet wel alsof men je wil helpen (door je van het kastje naar de muur te sturen, of in dit geval naar een reseller waar ze je vragen om de MBP zonder bon te laten innemen zodat er een consumentenrechtclaim gedaan kan worden, maar resellers kunnen geen garantieclaim indienen als er geen bon is). Binnenkort moet ik er maar eens mee naar Amsterdam om mijn ongenoegen kenbaar te maken aan een blauwshirt.
Intussen zit ik op een 2013 MBPr om verder te kunnen. Die loopt vrolijk eens per week vast en heeft andere issues zoals geluid dat na een wake-up opeens niet meer werkt. Bij de 2012 MBPr heb ik een half jaar moeten wachten voordat de software bugvrij genoeg was om de machine betrouwbaar uit een deep sleep te kunnen ontwaken. Ik ben het onder andere wel redelijk zat te worden. De grootste vijand van de gebruikservaring van je Mac is Apples buggy software en schrale support.
Als je je MBP zakelijk gebruikt koop 'm dan zakelijk met Apple Care of koop 'm privé en sluis 'm dan door naar je bedrijf.
Intussen zit ik op een 2013 MBPr om verder te kunnen. Die loopt vrolijk eens per week vast en heeft andere issues zoals geluid dat na een wake-up opeens niet meer werkt. Bij de 2012 MBPr heb ik een half jaar moeten wachten voordat de software bugvrij genoeg was om de machine betrouwbaar uit een deep sleep te kunnen ontwaken. Ik ben het onder andere wel redelijk zat te worden. De grootste vijand van de gebruikservaring van je Mac is Apples buggy software en schrale support.
Als je je MBP zakelijk gebruikt koop 'm dan zakelijk met Apple Care of koop 'm privé en sluis 'm dan door naar je bedrijf.
Dat is toch wel echt heel vreemd, bij velen hier in dit topic werkt de nieuwe MBPr wel goed (inclusief mijzelf). Ik vind het bijna beledigend om te vragen aan de Opper-Tweaker, maar heb je al een PRAM, NVRAM en SMC reset gedaan? En al eens in de safe modus opgestart? Mijn MBPr deed laatst ook heel vreemd, maar dat bleek aan een applicatie te liggen. Door in de safe modus op te starten heb ik dat kunnen bevestigen.Femme schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:19:
Aan te raden is om prive te kopen om zo te "genieten van het consumenten recht"om het vervolgens in je bedrijf te brengen....Femme schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:19:
Weet iemand of het mogelijk is om bij de Media Markt Webshop scholieren korting te ontvangen?
De rMBP is daar namelijk 110 euro goedkoper. Scheelt nogal!
Nee dit is niet mogelijk. Ik heb dit nagevraagd bij 2 filialen. Daarnaast hanteren de fysieke winkels andere prijzen dan momenteel in de webshop, als is deze prijs natuurlijk wel te bedingen via de laagste prijs garantie die de MM geeft.martijnmartijn schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:46:
Weet iemand of het mogelijk is om bij de Media Markt Webshop scholieren korting te ontvangen?
Heb net gebeld en inderdaad, het is niet mogelijk. Maar goed het was mooi geweest als ze de Webshop prijs hanteerde en dan daarover nog de studentenkorting deden. Ga het zo even navragen en anders koop ik hem ergens anders.Brm-G schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 14:21:
[...]
Nee dit is niet mogelijk. Ik heb dit nagevraagd bij 2 filialen. Daarnaast hanteren de fysieke winkels andere prijzen dan momenteel in de webshop, als is deze prijs natuurlijk wel te bedingen via de laagste prijs garantie die de MM geeft.
Zal mijn bevinden hier nog wel plaatsen.
De webshop prijs hanteren ze wel, neem even een printscreen mee van de aanbieding, en verwijs naar de voorwaarden van de laagste prijs garantie. Welk rMBP model heb je gezien met €110 korting? Heb je misschien een linkje?martijnmartijn schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:11:
[...]
Heb net gebeld en inderdaad, het is niet mogelijk. Maar goed het was mooi geweest als ze de Webshop prijs hanteerde en dan daarover nog de studentenkorting deden. Ga het zo even navragen en anders koop ik hem ergens anders.
Zal mijn bevinden hier nog wel plaatsen.
Dixons heeft deze week een kortingsactie van €100 op alle Macs maar ook daar krijg je geen studentenkorting overheen, dit heb ik nagevraagd.
Voor alle rMBP modellen lijkt het mij dus het voordeligst als je deze via surfspot besteld, dan krijg je 8% (of misschien nog meer) korting op je aankoop.
Oke thanks!Brm-G schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:19:
[...]
De webshop prijs hanteren ze wel, neem even een printscreen mee van de aanbieding, en verwijs naar de voorwaarden van de laagste prijs garantie. Welk rMBP model heb je gezien met €110 korting? Heb je misschien een linkje?
Dixons heeft deze week een kortingsactie van €100 op alle Macs maar ook daar krijg je geen studentenkorting overheen, dit heb ik nagevraagd.
Voor alle rMBP modellen lijkt het mij dus het voordeligst als je deze via surfspot besteld, dan krijg je 8% (of misschien nog meer) korting op je aankoop.
Het betreft de rMBP 15 inch 'low-end'. Helaas is de high-end versie nog wel dezelfde prijs.
1909,95 euro
http://www.mediamarkt.nl/...3,1006851.html?langId=-11
Hoi zijn er tweakers die deze configuratie hebben? 2,3-GHz-16 GB-512 GB-NVIDIA GeForce GT 750M
en gebruiken ook gfxCardStatus of werkt dynamic switching goed genoeg , en wat zijn de temperaturen en de accu duur met deze configuratie
bij voorbaat dank
en gebruiken ook gfxCardStatus of werkt dynamic switching goed genoeg , en wat zijn de temperaturen en de accu duur met deze configuratie
bij voorbaat dank
Ik heb de 1TB variant, maar voor de rest hetzelfde. Ik gebruik gfxCardStatus eigenlijk gewoon simpelweg om te weten welke applicaties ervoor zorgen dat hij de dGPU gebruikt ipv de iGPU. Dynamic switching werkt heel goed. Als ie in de dGPU modus staat heeft ie er ook vrijwel altijd een goede reden voor. Zelf bijsturen doe ik in de praktijk vrijwel nooit.Cornell schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:50:
Hoi zijn er tweakers die deze configuratie hebben? 2,3-GHz-16 GB-512 GB-NVIDIA GeForce GT 750M
bij voorbaat dank
En hoe is de temperaturen en de accu duur?
Iemand die mij kan vertellen welke audiochip er wordt gebruikt in de MBP Retina 13,3"? Ik overweeg om me er eentje aan te schaffen, maar de ADC moet 192kHz input ondersteunen en dat staat natuurlijk nergens vermeld.
Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.
Als je nog even wacht tot 29 januari, komt de Mediamarkt actiemartijnmartijn schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:22:
[...]
Oke thanks!
Het betreft de rMBP 15 inch 'low-end'. Helaas is de high-end versie nog wel dezelfde prijs.
1909,95 euro
http://www.mediamarkt.nl/...3,1006851.html?langId=-11
Macbook Pro Retina 15" 2.0/256GB/8GB: 2029.00,-
naar
Macbook Pro Retina 15" 2.0/256GB/8GB: 1676.86,-
Had hem nu nodig dus helaas. Vond dit al prima!
En als je hem wel zelf bijstuurt alleen iGPU werk dat ook goed?SpaceK33z schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 17:01:
[...]
Ik heb de 1TB variant, maar voor de rest hetzelfde. Ik gebruik gfxCardStatus eigenlijk gewoon simpelweg om te weten welke applicaties ervoor zorgen dat hij de dGPU gebruikt ipv de iGPU. Dynamic switching werkt heel goed. Als ie in de dGPU modus staat heeft ie er ook vrijwel altijd een goede reden voor. Zelf bijsturen doe ik in de praktijk vrijwel nooit.
Ik heb even bij System Information voor je gekeken, helaas staat er niet veel.Petervanakelyen schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 17:21:
Iemand die mij kan vertellen welke audiochip er wordt gebruikt in de MBP Retina 13,3"? Ik overweeg om me er eentje aan te schaffen, maar de ADC moet 192kHz input ondersteunen en dat staat natuurlijk nergens vermeld.
Weet u een ander manier hoe ik, het voor u kan uitzoeken?

[ Voor 9% gewijzigd door muhda op 07-01-2014 19:10 . Reden: Verandert naar Thumbnail ]
Ik heb even gezocht op mijn Hackintosh maar heb het ook nergens ook kunnen vinden. Vraag me af waar ze het hebben weggestopt. In Windows kan ik het wél vinden:

Temperaturen zijn prima, niet geweldig maar zeker niet storend bij zwaar gebruik. Accu duur is gewoon super met simpel gebruik (browsen, office, muziek, etc.) en nog steeds redelijk bij zwaar gebruik. Maar dat mag je ook wel verwachten met haswell en een 90wh+ (?) accu. Enige ergernis die ik heb is dat Unity nog niet retina optimised is en dat gebruik ik juist het meeste eropCornell schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 17:17:
En hoe is de temperaturen en de accu duur?
Grillmeister
Deze actie is nog niet bevestigd, het is ook nog maar de vraag of de Mediamarkt deze actie weer gaat houden ivm de verhoogde btw sinds begin vorig jaar.mprkooij schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 17:30:
[...]
Als je nog even wacht tot 29 januari, komt de Mediamarkt actie(BTW WEG ERMEE) Dat scheelt je zo'n 350 euro
Macbook Pro Retina 15" 2.0/256GB/8GB: 2029.00,-
naar
Macbook Pro Retina 15" 2.0/256GB/8GB: 1676.86,-
Anders is het inderdaad de goedkoopste manier om een Mac te scoren.
Ik ga er van uit dat ze deze actie ook gewoon laten doorgaan. Weet jij toevallig of je daar in de winkel ook een Macbook met een US toetsenbord indeling kunt kopen?Brm-G schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:02:
[...]
Deze actie is nog niet bevestigd, het is ook nog maar de vraag of de Mediamarkt deze actie weer gaat houden ivm de verhoogde btw sinds begin vorig jaar.
Anders is het inderdaad de goedkoopste manier om een Mac te scoren.
Normaal gesproken hebben ze deze niet op voorraad. Afhankelijk van het filiaal kun je misschien wel een bestelling plaatsen voor een CTO model tegen de prijs van de btw-actie. Helaas geldt bij de meeste filialen; OP=OP en worden er geen bestelling geplaatst tegen actieprijzen.mprkooij schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:07:
[...]
Ik ga er van uit dat ze deze actie ook gewoon laten doorgaan. Weet jij toevallig of je daar in de winkel ook een Macbook met een US toetsenbord indeling kunt kopen?
Nouja, dan denk ik dat ik voor die 350,- korting dan toch maar voor een NL indeling ga
Want 350,- meer betalen voor een US indeling mwah.. ik weet het niet
Ik heb een VM op mijn MBPr 2013 gestart en daar geeft ie het volgende aan:Petervanakelyen schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:44:
Ik heb even gezocht op mijn Hackintosh maar heb het ook nergens ook kunnen vinden. Vraag me af waar ze het hebben weggestopt. In Windows kan ik het wél vinden:
[afbeelding]
Nog steeds niet volledige zekerheid. Maar misschien dat een ander tweaker,
nog een truck kent om er in OS X zelf er achter te komen?

[ Voor 1% gewijzigd door muhda op 07-01-2014 19:18 . Reden: Zin verbetert. ]
Ik heb een raar verschijnsel met mijn MacBook Pro Retina 15" aangesloten op een Thunderbolt Display. Ik hoor af en toe een soort van "tik", een "poppend" geluid. Lijkt op de tik die je wel eens hoort als je een versterker aanzet, de piek die dan soms via de speakers te horen is (voornamelijk bij wat oudere apparatuur). Heel kort, niet hard maar wel duidelijk hoorbaar.
Het is de laatste tijd steeds aanweziger geworden. Lijkt misschien niet irritant, maar zeker als het stil is heb je op een gegeven moment de neiging om de hele bende het raam uit te gooien
Ik heb al met Apple Support gebeld maar dit was volkomen nieuw voor hen. Al e.e.a. gereset, andere stopcontacten geprobeerd, alle applicaties gesloten, reboot, power off, etc. etc. Nu ben ik er bijna zeker van dat het is begonnen toen ik mijn macbook ben gaan voeden via de thunderbolt display met magsafe 2 connector. Om het te testen heb ik de power adapter die je bij de mac krijgt weer aangesloten, en het lijkt idd weg te zijn nu.
Iemand bekend met dit verschijnsel? Als ik google kom ik e.e.a. tegen op verschillende fora, maar nergens een oplossing (behalve: apparaat terug naar Apple, maar ik ben net 1 maand buiten de garantie en hij is zakelijk aangeschaft waardoor ik geen beroep kan doen op consumentenbescherming). Het is geen ramp als ik de macbook niet kan voeden via de thunderbolt display, maar het zou net ff wat makkelijker zijn. En ik vraag me af of mijn thunderbolt display defect is, want helemaal goed lijkt dit me niet, het zou gewoon moeten werken.
Het is de laatste tijd steeds aanweziger geworden. Lijkt misschien niet irritant, maar zeker als het stil is heb je op een gegeven moment de neiging om de hele bende het raam uit te gooien
Ik heb al met Apple Support gebeld maar dit was volkomen nieuw voor hen. Al e.e.a. gereset, andere stopcontacten geprobeerd, alle applicaties gesloten, reboot, power off, etc. etc. Nu ben ik er bijna zeker van dat het is begonnen toen ik mijn macbook ben gaan voeden via de thunderbolt display met magsafe 2 connector. Om het te testen heb ik de power adapter die je bij de mac krijgt weer aangesloten, en het lijkt idd weg te zijn nu.
Iemand bekend met dit verschijnsel? Als ik google kom ik e.e.a. tegen op verschillende fora, maar nergens een oplossing (behalve: apparaat terug naar Apple, maar ik ben net 1 maand buiten de garantie en hij is zakelijk aangeschaft waardoor ik geen beroep kan doen op consumentenbescherming). Het is geen ramp als ik de macbook niet kan voeden via de thunderbolt display, maar het zou net ff wat makkelijker zijn. En ik vraag me af of mijn thunderbolt display defect is, want helemaal goed lijkt dit me niet, het zou gewoon moeten werken.
Ik heb zelf ook US. Maar NL indeling schijnt wel snel te wennen als je het dagelijks gebruikt.mprkooij schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:13:
Nouja, dan denk ik dat ik voor die 350,- korting dan toch maar voor een NL indeling gaWant 350,- meer betalen voor een US indeling mwah.. ik weet het niet
De btw-actie begint meestal op donderdag en loopt t/m zondag. Dus al de actie gehouden wordt loopt die van 23 t/m 26 januari of van 30 januari t/m 2 februari. Dominante strategie als je een bepaald model aan wilt schaffen waar meestal weinig van op voorraad is, is om 1 dag van te voren dit model al aan te schaffen en een dag later het prijsverschil terug halen. Laat de doos in dat geval wel nog even geseald.
Thanks! Dat ziet er erg goed uitmuhda schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:15:
[...]
Ik heb een VM op mijn MBPr 2013 gestart en daar geeft ie het volgende aan:
Nog steeds niet volledige zekerheid. Maar misschien dat een ander tweaker,
nog een truck kent om er in OS X zelf er achter te komen?
[afbeelding]