Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:53
Dat varandert de zaak natuurlijk. Zou inderdaad wachten op de haswells die hoe stom het ook uitkomt rond de start van het nieuwe schooljaar verwacht worden. Voordeel dan aan de MBP 13" pro is dat je hem kan upgraden ( als dat nog gaat bij de nieuwe haswells dan ) maar wel relatief zwaar is ( ik had hem in me eastpak tas maar verder met amper tot geen boeken )
Dno of bovenstaande applicaties baat hebben aan een zwaardere GPU maar anders kun je het 15" model overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Nabje heb het standaard i5 model gekocht, er zelf 8gb ram ingezet en een 128 gb ssd. voor 160 euro extra was ik klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 03:08
Scrtz schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 01:06:
Dat varandert de zaak natuurlijk. Zou inderdaad wachten op de haswells die hoe stom het ook uitkomt rond de start van het nieuwe schooljaar verwacht worden. Voordeel dan aan de MBP 13" pro is dat je hem kan upgraden ( als dat nog gaat bij de nieuwe haswells dan ) maar wel relatief zwaar is ( ik had hem in me eastpak tas maar verder met amper tot geen boeken )
Dno of bovenstaande applicaties baat hebben aan een zwaardere GPU maar anders kun je het 15" model overwegen.
Ja dat is het jammere ervan.
Maar ik heb gelukkig nog een laptop die het best wel aan kan.
En weet dat we in het eerste blok niet echt zware programma's gaan draaien.
Dus het zou wel goed moeten komen.
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 01:12:
@Nabje heb het standaard i5 model gekocht, er zelf 8gb ram ingezet en een 128 gb ssd. voor 160 euro extra was ik klaar ;)
Ja dat ben ik ook van plan om te doen.
Weet je nog waar je je ram hebt gekocht en ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
ah dat scheelt al een hoop dan, als je er nu een koopt en over 1-2 maanden komt een nieuwe serie dan ga je er inderdaad spijt van krijgen.

ssd's zoals de samsung 840(pro) serie werken perfect en bijv ddr3 1600mhz corsair/kingston geheugen werkt ook goed. Is ook een topic van op tweakers ergens van mensen met apple upgrade ervaringen voor beide ssd's en geheugen.

Let wel op dat je er 2 speciale schroevendraaiertjes voor nodig hebt, de ph-00 electronica kruis schroevendraaier en een hele kleine torx schroevendraaier, ik meen uit mijn hoofd 2-3 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
Scrtz schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 01:50:
ah dat scheelt al een hoop dan, als je er nu een koopt en over 1-2 maanden komt een nieuwe serie dan ga je er inderdaad spijt van krijgen.

ssd's zoals de samsung 840(pro) serie werken perfect en bijv ddr3 1600mhz corsair/kingston geheugen werkt ook goed. Is ook een topic van op glux ergens van mensen met apple upgrade ervaringen voor beide ssd's en geheugen.

Let wel op dat je er 2 speciale schroevendraaiertjes voor nodig hebt, de ph-00 electronica kruis schroevendraaier en een hele kleine torx schroevendraaier, ik meen uit mijn hoofd 2-3 oid.
Bedankt voor de tip!
Die schroevendraaiers heb ik gelukkig nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Domme vraag, maar op de deze video word een 2013 15" MacBook Pro uitgepakt en wat mij opvalt is dat de rand van het scherm niet zwart is?

YouTube: 2013 15 MacBook Pro Core i7 Unboxing

Welk model is dit precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan de video niet openen hier, maar het zal dan gaan om de anti-glare high res display die als optie te bestellen is.

Deze optie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cPeKE4BKfnFI3Ubmbi5xkxXB/full.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door RnB op 19-07-2013 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
RnB schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:12:
Ik kan de video niet openen hier, maar het zal dan gaan om de anti-glare high res display die als optie te bestellen is.

Deze optie:

[afbeelding]
Ik kan deze optie niet vinden met de Pro versie? Ook niet in de US store.

http://blog.laptopmag.com...oads/2013/06/Design_1.jpg

Bedoel dus dezelfde zilveren bezel rondom het scherm zoals bij de air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Squ1zZy schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:15:
[...]

Deze optie is alleen beschikbaar op de 15 inch (non retina) Pro. Ik zie hem er gewoon tussen staan in de Nederlandse store...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Squ1zZy schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:15:
[...]

Dan kijk je niet goed. :P

Hier in de US store:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qD7DCwY8tncuZPKkZOcu3hWh/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Klopt, zat naar de retina display te kijken :)
Thanks!

Ze zouden de Pro Retina bezel display hetzelfde moeten maken als de air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 18:24

SpaceK33z

Webdeveloper

Zijn er nog meer mensen die met het probleem zitten dat ze eigenlijk vóór het einde van de zomervakantie (in mijn geval begin september) een nieuwe Macbook Pro Retina willen hebben, maar door de aankomende update toch nog moeten / willen wachten? En zoja, hoe lossen jullie dit op? Ervan uitgaande dat er binnen 2-3 maanden een update van de MBPr komt, leen ik denk ik zolang een laptop bij mijn school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 14:21
SpaceK33z schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 13:09:
Zijn er nog meer mensen die met het probleem zitten dat ze eigenlijk vóór het einde van de zomervakantie (in mijn geval begin september) een nieuwe Macbook Pro Retina willen hebben, maar door de aankomende update toch nog moeten / willen wachten? En zoja, hoe lossen jullie dit op? Ervan uitgaande dat er binnen 2-3 maanden een update van de MBPr komt, leen ik denk ik zolang een laptop bij mijn school.
Ja, ik zit precies in dezelfde situatie. Als de update niet snel genoeg komt, leen ik in de tussentijd een laptop van iemand anders, en bestel de hashwell MBPr gelijk op de dag van de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het verschil zat vooral in de accuduur van wat ik er van heb begrepen, en die was al goed in vergelijking met de meeste laptops. Het is niet zo dat ivy bridge macbooks niet meer voldoende zijn als de haswells uitkomen. Misschien komen ze wel pas aan het einde van het jaar uit en dan denk je bij jezelf, had ik er in de zomer maar 1tje gekocht. Vooral omdat veel winkels tijdens en aan het eind van de zomervakantie een soort van back to school korting geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 14:01:
het verschil zat vooral in de accuduur van wat ik er van heb begrepen, en die was al goed in vergelijking met de meeste laptops. Het is niet zo dat ivy bridge macbooks niet meer voldoende zijn als de haswells uitkomen. Misschien komen ze wel pas aan het einde van het jaar uit en dan denk je bij jezelf, had ik er in de zomer maar 1tje gekocht. Vooral omdat veel winkels tijdens en aan het eind van de zomervakantie een soort van back to school korting geven
Natuurlijk, ik ga er ook niet van uit dat de MBPr's heel veel sneller / beter zullen worden, maar als je 2.600 euro besteed aan een MBPr dan wil je wel het nieuwste van het nieuwste. Daarnaast is het heel onwaarschijnlijk dat alleen de processor verbeterd zal worden, de nieuwe Macbook Air's hebben bijvoorbeeld ook een nieuwe SSD, betere microfoon etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Ik zit met hetzelfde.. Maar mijn MBA 2011 houdt het nog wel even vol, en ondertussen spaar ik nog even door terwijl ik geniet van mijn 1-maand oude 27” thunderbolt screen. En die usb2 schijven zijn echt langzaam (jaja, ssd'tje vol)

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

usb 3 schijfje aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:57

afterburn

No more...

Ik heb net bij Amazon voor 122 euro een Buffalo 500GB Thunderbolt diskje gekocht en bij Alternate een Crucial 960GB SSD. Even die 500GB hdd eruit geklust en die ssd erin geklust en ik heb voor relatief weinig geld een hele snelle externe drive voor mijn rMBP.

Die Buffalo ministation had zelfs in de verpakking zowel een Thunderbolt als USB3 kabel erbij zitten. Gezien het feit dat die tb kabeltjes ook niet goedkoop zijn, maakt dat de prijs van dit dingetje nog interessanter.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Aangezien een mba 2011 geen usb3 heeft lijkt me die excercitie redelijk nutteloos.

Edit: het scherm trouwens ook niet

[ Voor 8% gewijzigd door RobV op 20-07-2013 16:23 . Reden: Techspecs thunderbolt display nagezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

vooghel

Cunning linguist

Thunderbolt externe HDD, en dan daisychainen? :P

[ Voor 28% gewijzigd door vooghel op 20-07-2013 17:49 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Precies. Ik heb dan ook zo'n Buffalo 500gb besteld bij amazon.de, mooie tip. Dat geld voor de SSD spaar ik op voor de rMBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 08:30
Ik volg al een tijdje de ervaringen rond de rMBP, aangezien ik binnenkort mijn 15" MBP ook wil vervangen. Nu gaat mijn voorkeur uit naar de 13", aangezien dat makkelijker is om mee te reizen. Ik vraag mij alleen af of het nou echt een verbetering zou zijn ten opzichte van mijn MBP - dat is een 15" MBP Early 2011, met 16GB RAM en de stock 750GB HDD. Accuduur is nog prima te doen, maar dat ding is te zwaar om telkens mee te slepen (heb rug- en RSI-klachten).

Iemand enig idee of het een achteruitgang zou zijn? Ik gebruik geen zware programma's, maar dingen als vloeiend een HD film kijken of streamen naar de Apple TV terwijl ik doorwerk op de (r)MBP zijn belangrijke zaken voor mij.

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ligt eraan wat voor processor je erin hebt zitten maar de 15" modellen hebben vaak wel snellere processoren dan de 13" modellen omdat deze alleen dualcores beschikken.

Enigste voordeel qua snelheid van de 13" is dat die een SSD bevat en jou 15" niet maar meer dan 8gb is niet mogelijk in de 13" retina.

Persoonlijk zou ik dan voor de 15" gaan, je kunt dan 16gb geheugen, hebt 256gb ssd minimaal en een quadcore i7 processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-09 08:30
Er zit een 2.2GHz Quadcore i7 in.

Ik was al een beetje bang dat ik advies zou krijgen om voor een 15" te gaan ;) Is de 15" rMBP makkelijker om mee te reizen dan de 15" MBP? Ik begrijp dat het lichter is, maar bijvoorbeeld in het vliegtuig moet het niet zo een groot verschil maken?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

azt33 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 07:23:
Er zit een 2.2GHz Quadcore i7 in.

Ik was al een beetje bang dat ik advies zou krijgen om voor een 15" te gaan ;) Is de 15" rMBP makkelijker om mee te reizen dan de 15" MBP? Ik begrijp dat het lichter is, maar bijvoorbeeld in het vliegtuig moet het niet zo een groot verschil maken?
De 13" en 15" verschillen 400 gram in gewicht volgens Apple (het gewicht van ongeveer drie smartphones). Als je toch een tas hebt waar een 15" laptop in past kan ik me niet voorstellen dat, behalve het gewicht, er enig verschil is. Voor die 400 gram extra krijg je toch een hele hoop extra features (groter beeldscherm, grafische kaart etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
ja dan ga je er al op achteruit qua snelheid aangezien de 13" retina alleen i5's en i7 dualcores biedt.

de 15" retina is bijna net zo zwaar als een normale 13" pro en dat is echt wel goed te doen als dat verder het enigste zwaarste in je rugzak is.

Als je een i7 quadcore gewend bent en je zou nu voor zon 13" dualcore i5/i7 gaan dan zou je hier zeker spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
De dedicated GPU niet vergeten in de vergelijking. Je hebt momenteel een 15" met dGPU dus eens bekijken wat er van je GPU verwacht wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:25

WTM

WTM schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 21:53:
Iemand al deze cardreader gebruikt in een rMBP 15? http://hdcaddy.com/product.php?id_product=14
Ik wilde zo'n Nifty minidrive maar dat duurt nog wel even voor die leverbaar zijn.
Heb toevallig een 64gig microsd kaartje over :)
Helaas no joy. Kaartje getest maar is of doa of niet compatible met de rMBP 15". Terug gestuurd naar HDcaddy.com om ander exemplaar te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-10 22:59
Zit al maaaaanden te wachten op de Nifty Minidrive.... Ben benieuwd of hij ooit echt komt. Mooie is wel dat het dan de 'New and improved' versie is. Maar het is wel een minder goed voorbeeld van hoe Kickstarter-projecten lopen.

Groet,
Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
thunder68 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:15:
Zit al maaaaanden te wachten op de Nifty Minidrive.... Ben benieuwd of hij ooit echt komt. Mooie is wel dat het dan de 'New and improved' versie is. Maar het is wel een minder goed voorbeeld van hoe Kickstarter-projecten lopen.

Groet,
Ron
Hier vind je een review
YouTube: Nifty MiniDrive MacBook Air/Pro/Retina Unboxing & Review

Alleen is degene niet echt onder de indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:30

Ves

A gadget addicted Bounty

Eindelijk klaar met het customizen van mijn MBP.

15" MBP, 2,6 met 1680x1050 glanzende toplaag. pricewatch: Kingston KHX16LS9P1K2/16 , pricewatch: Samsung 840 series Pro 512GB , Speck SmartShell, pricewatch: Moshi EU Layout ClearGuard MB en pricewatch: Moshi PalmGuard 15 (unibody) w/ Trackpad Protector

Laptop wordt vervoerd in een Incase Compact Backpack.

Het is alleen nog wachten op mijn Niftydrive. Hopelijk August in de gewone verkoop.

[ Voor 5% gewijzigd door Ves op 22-07-2013 16:35 ]

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

vooghel

Cunning linguist

Nabje schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:25:
[...]

Hier vind je een review
YouTube: Nifty MiniDrive MacBook Air/Pro/Retina Unboxing & Review

Alleen is degene niet echt onder de indruk
Dat is de 1.0 variant - de nieuwe Mk 3-versie zou 'new and improved' moeten zijn.

[ Voor 66% gewijzigd door vooghel op 22-07-2013 16:36 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ook kleine deukjes op de randen van jullie MacBook Pro?

Ik ga erg zorgvuldig om en ben verbaasd hoe dit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BleuZ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:10
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 18:19:

Een aantal, maar daarvan weet ik zeker dat ik ze zelf heb veroorzaakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die deukjes verschijnen niet zomaar, die zul je toch zelf hebben veroorzaakt. ;)
Mijn bijna 1 jaar oude MacBook ziet er nog als nieuw uit, nergens zie je gebruikerssporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00

Het blijft natuurlijk een gebruiksvoorwerp wat je van hot naar her versleept. Cosmetische schade is vrijwel niet te voorkomen, en wat dat betreft is aluminium erg vatbaar voor krassen en deuken. Kijk maar naar de iPad, die zit zonder hoes ook zo vol met krassen op de achterkant. Je kan natuurlijk met 5 beschermen hoezen en 3 lagen schermfolie gaan rondlopen, en elke 5 minuten gaan poetsen, maar daar doe ik niet aan. Dan komt er maar een krasje op, zolang het niet op het scherm zit, kan het me weinig schelen. Kun je in ieder geval zien dat de machine gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
toch moet ik bekennen, ik vind het bij mijn iDevices moeilijker om te zien als ij de rest :D
Over het algemeen ben ik ook vrij makkelijk, maar mijn macbook krijgt toch echt elke week een poetsbeurt
mijn vorige lapop had ik dat allemaal niet zo, die dwangneurose heb ik alleen met mn Apple spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25

Ook last van idd. Kleine pitjes ofzo. Weet niet waar ze vandaan komen want ik ben er mega zuinig op. Toch misschien soms wat te gehaast met mijn tas ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Shit, de nieuwe Macbook Pro's komen waarschijnlijk pas in oktober volgens een nieuw gerucht. Dat betekent dat ik een maand zonder laptop zal moeten doen, want ik ga geen 2000+ euro uitgeven aan iets waar zo snel alweer een nieuwe versie van uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

SpaceK33z schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:46:
Shit, de nieuwe Macbook Pro's komen waarschijnlijk pas in oktober volgens een nieuw gerucht. Dat betekent dat ik een maand zonder laptop zal moeten doen, want ik ga geen 2000+ euro uitgeven aan iets waar zo snel alweer een nieuwe versie van uit komt.
Geen oude laptop liggen? Een maandje zonder laptop is toch niet zo erg? Anders kan je altijd nog even een goedkope Windows laptop oid kopen. Een maand zonder laptop is niet zo erg dat je beseft dat er genoeg mensen het vaak een dagje zonder eten moeten doen.

Ik ben wel benieuwd hoe erg de bronnen van dat artikel te vertrouwen zijn. Werknemers in de fabrieken lijken mij de bronnen, vraag mij af of zij een kijkje in de roadmap van Apple hebben. Ben wel benieuwd of ze de nieuwe CPU's ook weer wat lager gaan klokken zoals ze bij de Air's hebben gedaan.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:40
Ondertussen vanaf eind mei in het bezit van een Macbook Pro.
Nog geen moment spijt van gehad! Wel zelf 16gig en 256gig SSD erin gezet.

Toch vind ik wel, ondanks hoe mooi de laptop er ook uitziet dat het gewoon niet meer van deze tijd is dat Apple een HDD + 4 gig geheugen in een laptop stopt met een prijskaartje van 1850 euro.

Ik snap dat je voor het totaalplaatje betaald maar dat vind ik toch wel vrij karig.

Verder ontzettend blij met het OS, uiterlijk en gebruikersgemak!

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Gaat inderdaad nergens over maar denk dat ze extra die non retina modellen zo houden zodat het verschil tussen een normale mbp en retina model veel groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Is het trouwens mogelijk om 16Gb in een een nieuwe 13" rMBP aan te praat te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
RobV schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 14:33:
Is het trouwens mogelijk om 16Gb in een een nieuwe 13" rMBP aan te praat te krijgen?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RobV schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 14:33:
Je wilde een rMBP met een soldeerbout te lijf gaan?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Je wilde een rMBP met een soldeerbout te lijf gaan?
Natuurlijk niet, ik stel gewoon een vraag hoor - ik kon het niet vinden in de specs...
Nee
Bedankt. dat is alles wat ik wilde weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-07 22:37
Blijf toch hopen op de 16gb optie in de 13" rMBP met Haswell chip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nipje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-08 09:25
Viss schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 21:16:
Blijf toch hopen op de 16gb optie in de 13" rMBP met Haswell chip :)
Ik ben ook erg benieuwd naar de macbook pro update. Ik twijfel nog altijd of ik nu een air aan zal schaffen of toch nog even wacht =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nabje
Zal de non-retina macbook pro ook vernieuwd worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-10 23:57

4bit

Onward, to futility!

Dat weet niemand, buiten apple zelf. Maar in het algemeen denkt men dat de non-retina macbook pro's uitgefaseerd gaan worden. Wat mij zeer aannemelijk lijkt.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt er toch heel sterk op dat de volgende generatie de dGPU gaat weglaten, zie link heronder. Ook zie ik geen reden waarvoor Apple de non-Retina's erin zou laten. Waarschijnlijk zal de nieuwe Pro ook voorzien worden van Facetime in 1080p, PCIe SSD (Air), 802.11ac (Air), dunner chassis voor de 13 inch en niet te vergeten: Thunderbolt 2.

Vermoedelijke specs van wat ik heb gezien:

13 inch: i5-4258U/i7-4558U (HD5100), 8GB RAM, 256/512GB PCIe SSD

15 inch: i7-4750HQ/i7-4950HQ (Iris Pro HD5200)/i7-49x0HQ (Iris Pro HD5300?), 8/16GB RAM, 512/768/1024GB PCIe SSD

Zeker voor de 13 een goeie upgrade wat het wachten waard is denk ik, alleen de vraag is wat Apple doet voor de 15 inch wat betreft GPU-prestaties..

http://www.macrumors.com/...ocessors-for-macbook-pro/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:47
Dan ben ik benieuwd wat ze met de extra ruimte in de 15" gaan doen en wat dan nog het gigantische prijsverschil tussen de 13/15" zou verantwoorden (alleen de quad-core cpu?).

Nee, ik denk dat de 13" zeker een HD5200 gaat krijgen, zodat dit ook een wat krachtiger apparaat wordt, maar de 15" gaat de dGPU zeker behouden. Het is een te belangrijk workstation voor fotografen/filmmakers om die eruit te laten.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobbieB schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:10:
Dan ben ik benieuwd wat ze met de extra ruimte in de 15" gaan doen en wat dan nog het gigantische prijsverschil tussen de 13/15" zou verantwoorden (alleen de quad-core cpu?).

Nee, ik denk dat de 13" zeker een HD5200 gaat krijgen, zodat dit ook een wat krachtiger apparaat wordt, maar de 15" gaat de dGPU zeker behouden. Het is een te belangrijk workstation voor fotografen/filmmakers om die eruit te laten.
De huidige 13 inch heeft een processor met een maximale TDP van 35W. Dan lijkt mij een quad-core met HD5200 met een maximale TDP van 55W erg onwaarschijnlijk, zie link hieronder. Daarnaast zijn er al benchmarks opgedoken met enkele processors (i5-4258U en i7-4950HQ) die ik noemde De huidige generatie heeft ook dual-core voor huidige generatie 13 inch en quad-core voor de 15 inch. Daarnaast is er het verschil tussen HD5100 en HD5200, waar de tweede ook embedded DRAM heeft, zie tweede link hieronder.Wellicht is een externe graka via Thunderbolt 2 een optie?

Wikipedia: Haswell (microarchitecture)
http://www.anandtech.com/...ew-core-i74950hq-tested/2

Update:

Zie deze benchmark van video-rendering:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph6993/55303.png

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
RobbieB schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:10:

Nouja, als de Intel GPU's echt presteren op het niveau van de 650M dan kunnen ze in principe ook voor een belachelijke accuduur gaan in de 15" rMBP. De combinatie van een Haswell chip met de extra ruimte die vrij komt als de dGPU wordt weggelaten kan in principe voor een flinke boost in accuduur zorgen. Ik denk persoonlijk niet dat dit ook echt gaat gebeuren. Maar het is natuurlijk wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
de 15"s zijn er vooral om als workstation te dienen maar ook enigszins mobiel te blijven.

De echte mobiele macbooks blijven uiteraard de 13" modellen die zich dan ook vooral op mobiliteit en accuduur zullen blijven richten, zoals de nieuwe air 13" al mee begonnen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z

SpaceK33z

Webdeveloper

Tjoekie schreef op zondag 28 juli 2013 @ 17:41:
[...]

Nouja, als de Intel GPU's echt presteren op het niveau van de 650M dan kunnen ze in principe ook voor een belachelijke accuduur gaan in de 15" rMBP. De combinatie van een Haswell chip met de extra ruimte die vrij komt als de dGPU wordt weggelaten kan in principe voor een flinke boost in accuduur zorgen. Ik denk persoonlijk niet dat dit ook echt gaat gebeuren. Maar het is natuurlijk wel een optie.
Houd er wel rekening mee dat de Intel GPU weliswaar op het gebied van video rendering de 650M heeft ingehaald, maar lang niet op alle gebieden. Op bijvoorbeeld veel spellen presteert de 650M echt beter. Daarnaast is de 650M al aardig verouderd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpaceK33z schreef op maandag 29 juli 2013 @ 16:11:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de Intel GPU weliswaar op het gebied van video rendering de 650M heeft ingehaald, maar lang niet op alle gebieden. Op bijvoorbeeld veel spellen presteert de 650M echt beter. Daarnaast is de 650M al aardig verouderd...
Als iemand ook een Macbook Pro koopt voor gaming-on-the-go is die aan het verkeerde adres. Dan is bijvoorbeeld de Razer Blade een veel beter alternatief. De 700M-series (introductie mei 2013) gebruikt dezelfde architectuur van de 600M-series, veel verschil in prestatie zit daar niet tussen. Kortom, wat betreft de programma's die de doelgroep van de Macbook Pro gebruikt biedt de Iris Pro alle performance die nodig is met veel betere accuduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nipje schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:45:
[...]

Ook last van idd. Kleine pitjes ofzo. Weet niet waar ze vandaan komen want ik ben er mega zuinig op. Toch misschien soms wat te gehaast met mijn tas ofzo ;)
Weet echt niet waar ze vandaan komen, is een raadsel. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Dark Master schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 11:06:
Ondertussen vanaf eind mei in het bezit van een Macbook Pro.
Nog geen moment spijt van gehad! Wel zelf 16gig en 256gig SSD erin gezet.

Toch vind ik wel, ondanks hoe mooi de laptop er ook uitziet dat het gewoon niet meer van deze tijd is dat Apple een HDD + 4 gig geheugen in een laptop stopt met een prijskaartje van 1850 euro.

Ik snap dat je voor het totaalplaatje betaald maar dat vind ik toch wel vrij karig.

Verder ontzettend blij met het OS, uiterlijk en gebruikersgemak!
Ja dit vond ik ook. Vandaar dat ik het apparaat enkel verantwoord vond toen ik het met korting kocht.
Zelf had ik hem voor dit bedrag niet gekocht. Ik heb er 8gb en een SSD ingestoken (ik doe geen fotobewerking dus leek 16 gb me niet nodig).
Je vergeet ook even het gigantisch crappy resolutie scherm dat er voor dat bedrag inzit :p

Maarja, zoals gemeld is dit om het verschil met de rMBP duidelijk te maken vermoed ik.
SSD en RAM upgrade dan had je eigenlijk ook een rMBP kunnen kopen ;-) do the math ;-)

Ik heb hem vorig jaar met opzet niet gekocht wegens de vele problemen met de rMBP en het niet vloeiend lopen van het systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Dat is het zelfde als een Audi kopen, waarbij je de hoofdprijs betaald voor elke optie. Terwijl je voor de basis prijs Audi een full option Skoda kan rjiden. In deze wereld betaal je voor wat je krijgt.
DaemonAngel schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:51:
[...]

Ja dit vond ik ook. Vandaar dat ik het apparaat enkel verantwoord vond toen ik het met korting kocht.
Zelf had ik hem voor dit bedrag niet gekocht. Ik heb er 8gb en een SSD ingestoken (ik doe geen fotobewerking dus leek 16 gb me niet nodig).
Je vergeet ook even het gigantisch crappy resolutie scherm dat er voor dat bedrag inzit :p

Maarja, zoals gemeld is dit om het verschil met de rMBP duidelijk te maken vermoed ik.
SSD en RAM upgrade dan had je eigenlijk ook een rMBP kunnen kopen ;-) do the math ;-)

Ik heb hem vorig jaar met opzet niet gekocht wegens de vele problemen met de rMBP en het niet vloeiend lopen van het systeem

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
kevinl schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:05:
Dat is het zelfde als een Audi kopen, waarbij je de hoofdprijs betaald voor elke optie. Terwijl je voor de basis prijs Audi een full option Skoda kan rjiden. In deze wereld betaal je voor wat je krijgt.

[...]
Niet echt hetgeen ik zei. Eerder de standaard reactie als iemand een mac duur vindt.
Dus beter lezen, want deze reactie is naast de kwestie ;-)

Als je je vergelijking zou doortrekken naar deze situatie zou het eerder als volgt zijn:
Een mercedes en een audi. Beide high end en duur, maar anders. (bmw kon ook gebruikt worden) en toch zou er ineens een prijsverschil zijn voor wat je krijgt. Maar dat is niet hetgeen ik bedoelde. Mijn punt was dat desondanks je betaald voor wat je krijgt, zonder de korting het toch te duur is (met korting is het nog steeds duur, maar kan je het verantwoorden). Niets met Skoda vs audi te maken, zou eerder een NOG duurdere audi vs een skoda zijn dan. Zoals 50 000 euro voor een A4 basic ofzo :p

En het andere stukje over de rMBP vs cMBP met de SSD en RAM zou dan zijn: een Audi A3 basic is goedkoper dan een Audi A4 met opties. Maar een audi A3 met dezelfde opties als de A4 is dan even duur ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decennia
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-07 09:14

Decennia

VECTORHEAD

Ik begrijp dat dit in een apart topic zou moeten, maar ik vind de vraag te makkelijk daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BRFsFQrCIAAOhNE.jpg
(midden is lichter dan link/rechts)

Is mijn keyboard gewoon vies of ligt het aan mijn backlight? Als ik van de zijkant kijk lijkt het niet alsof de leds minder fel zijn.

Gegroet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
  • Laatst online: 01-10 08:37
Probeer eens gewoon met een vochtig doekje je toetsenbord schoon te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 22:54

Huig

Merino Fanatic

Ik wil graag even wat meningen horen van medetweakers over het volgende:
Ik heb een Late 08 Macbook Unibody, met 4GB aan RAM, 2.0GHz processor en de standaard harddisk. Helaas is al een lange tijd de LVDS Display kabel kapot, waardoor er zo'n 8cm van het beeld aan de rechterkant niet ze zien is. Daarom hangt hij permanent aan een 23" Dell.
Ik werk veel op mn laptop met Aperture en doe veel met fotobewerking.
Nu komt het volgende: Ik ben net begonnen met m'n eerste full-time baan, en sta nu voor een "dilemma"
Ga ik de huidige laptop upgraden met 8gb Ram (ja het kan op dit model) met een SSD en zelf de kabel vervangen (hoewel dit niet echt hoeft, het is nu een desktop geworden, mis de mobiliteit niet heel erg)
Of: ga ik voor de Haswell rmbp 15" die ik na 3 tot 4 maanden sparen kan halen.

Ik denk hier aan vanwege het volgende: M'n hele Aperture library van 250+ GB staat op een usb 2.0 schijf.
Zodra ik aan drie sliders trekt moet ik minstens 15 seconden wachten voor ik überhaupt een verschil zie, het geheugen trekt zich vol, en de 5400rpm hdd werkt ook niet echt mee. De 18mp RAW files uit de 7d zijn gewoon ruk om te bewerken op deze manier.
Een componentenupgrade is in ieder geval veel goedkoper dan een nieuwe rmbp van 2k (wou hem volhangen met 16gb ram).
Zou ik verschil gaan merken met de componenten upgrade, of zit hier de bottleneck in de externe hdd en usb 2.0 poort? De 2.0 GHz core2duo die er nu inzit zou dan automatisch de volgende bottleneck worden.

Vanuit toekomstperspectief denk ik dat de rmbp de betere keuze is: ja, hij kost meer, maar met 16gm aan ram en een razendsnelle i7 met 256gb ssd moet toch voor de volgende 5 jaar genoeg zijn denk ik.

Meningen? :)

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 08-10 20:47
Sparen voor nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 18:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wat Zeef zegt; Je laptop uit 2008 is nu vijf jaar oud, het bedrag wat je uitgeeft aan een SSD (170 euro voor 256GB) en 8 GB geheugen (70 euro?) is niet te vergelijken met een nieuwe MBP of rMBP maar als je ook eerst zelf met de beeldschermkabel moet gaan knutselen in de hoop dat het apparaat blijft leven zou ik het wel weten.

Die 240 euro zou ik wél uitgeven aan een SSD en 8GB geheugen, maar dan om in een nieuwe MBP te steken. Gewoon de std config bestellen bij Apple en zelf een SSD en geheugen halen. Scheelt aanzienlijk in de aanschafprijs en is gewoon gedekt onder de garantie.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Als je de mobiliteit toch niet mist, kun je net zo goed voor een mac mini gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
DaemonAngel schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:51:
[...]

Ja klopt, mijn mbp 13" is een systeem voor erbij maar die enkele keer dat ik dan van plan was om er iets op te doen voor school werd meteen afgekaatst door de waardeloze resolutie.. Ik ben van mijn main desktop met 2 schermen zo gewend om iig 2 wordpagina's langs elkaar te houden wat gewoon niet te doen is op een mbp 13" en dus onwerkbaar is als je een heel marketingplan moet schrijven..

Aan de andere kant zit ik dan weer met het dilemma dat een rmbp meteen 1800-2000 euro is wat voor mij dus vooral om de resolutie gaat want mijn pc is nogsteeds krachtig genoeg voor de rest.. Komend schooljaar ga ik beginnen met international marketing en zit dus ook te twijfelen tussen de nieuwe air 13" door zijn lichte gewicht aangezien ik dagelijks op de fiets/scooter naar school toe zal gaan
Huig schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 23:42:
Ik heb een Late 08 Macbook Unibody, met 4GB aan RAM, 2.0GHz processor en de standaard harddisk. Helaas is al een lange tijd de LVDS Display kabel kapot, waardoor er zo'n 8cm van het beeld aan de rechterkant niet ze zien is. Daarom hangt hij permanent aan een 23" Dell.
Nu komt het volgende: Ik ben net begonnen met m'n eerste full-time baan, en sta nu voor een "dilemma"
Ga ik de huidige laptop upgraden met 8gb Ram (ja het kan op dit model) met een SSD en zelf de kabel vervangen (hoewel dit niet echt hoeft, het is nu een desktop geworden, mis de mobiliteit niet heel erg)

Ik denk hier aan vanwege het volgende: M'n hele Aperture library van 250+ GB staat op een usb 2.0 schijf.
Zodra ik aan drie sliders trekt moet ik minstens 15 seconden wachten voor ik überhaupt een verschil zie, het geheugen trekt zich vol, en de 5400rpm hdd werkt ook niet echt mee. De 18mp RAW files uit de 7d zijn gewoon ruk om te bewerken op deze manier.
Een componentenupgrade is in ieder geval veel goedkoper dan een nieuwe rmbp van 2k (wou hem volhangen met 16gb ram).
Zou ik verschil gaan merken met de componenten upgrade, of zit hier de bottleneck in de externe hdd en usb 2.0 poort? De 2.0 GHz core2duo die er nu inzit zou dan automatisch de volgende bottleneck worden.

Vanuit toekomstperspectief denk ik dat de rmbp de betere keuze is: ja, hij kost meer, maar met 16gm aan ram en een razendsnelle i7 met 256gb ssd moet toch voor de volgende 5 jaar genoeg zijn denk ik.

Geen geld meer steken in zon oud apparaat. die c2d gaat je zwaar bottlenecken.

Zoals bovenstaand al wordt aangegeven kun je net zo goed voor een mac mini gaan als je de mobiliteit niet mist maar persoonlijk vind ik een krachtige mobiele laptop in de buurt hebben altijd wel handig.

Als het je main systeem is en je wilt er de komende jaren goed mee vooruit zou ik zeker niet besparen op resolutie en specificaties. Zou inderdaad voor een 15" retina model gaan die ook veel meer specs bieden voor hun prijs in tegenstelling tot de 13" modellen die zich meer op mobiliteit richten.

Je zou natuurlijk wel voor een 13" of 15" normaal mbp model kunnen gaan maar mocht je je ooit bedenken en de macbook willen verkopen dan zul je die aan de straatsteen niet meer kwijt worden over een paar jaar als de hoge resolutie ( retina ) schermen de nieuwe standaard zijn geworden. Dat zal zeker niet lang meer duren als je al ziet hoeveel jaar we al op 1920x1080 hangen inmiddels...

[ Voor 48% gewijzigd door Scrtz op 08-08-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Als je met een nieuwe Air uit de voeten kan qua specs / hardware dan zal ik zeker hier eens naar kijken.
Heb hem zelf ook en gebruik hem ook gewoon met zware applicaties (PS CS6 / Aperture / etc.).

Accuduur en gewicht waren wel een van de dingen waarvoor IK voor een MBA ben gegaan.
Of course loopt hier ook een apart topic voor @ GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Klopt maar ik ben wel iemand die heel erg gewend is om met ruimte te werken en veel applicaties en word bestanden of internet pagina's tegelijk open te hebben zodat ik informatie direct kan overnemen vooral met schoolactiviteiten, en daarin bottleneckt het scherm van de Air me een beetje.. Ik voel me net een gehandicapte als ik iets van schoolwerk of word probeer op mijn huidige 13" pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Geen idee welke 13" Pro je hebt, maar neem aan dat die een resolutie heeft van 1,280 × 800 ?

De 13" Air zit natuurlijk op 1440 × 900...

Dat scheelt misschien wel iets??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:06

Quakie

quakelen

Ik zelf merk het verschil in resolutie behoorlijk (kom van een eerste unibody macbook dus 1280x800) naar een MBA 2011 1400 x 900). Ik waarschijnlijk een van de weinige mensen die weer terug gaat naar een lagere resolutie. Ik merk aan mezelf dat ik vaak tuur, niet prettig zit te lezen, bijv dat ik zoom in Safari. Dit had ik niet met de macbook.

Huis en keukentuin werk, dus geen eisen zoals 2 vensters leesbaar naast elkaar.

Ik zit dus ongeduldig te wachten op de update. Ik wil een 13 inch retina macbookpro.
Liefst de 15 inch variant maar ik weiger 2300 euro voor een laptop uit te geven.

[ Voor 30% gewijzigd door Quakie op 08-08-2013 11:25 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huig
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-09 22:54

Huig

Merino Fanatic

Bedankt voor de inzichten!
Ik ga toch voor de 15" rmbp doorsparen, toekomsttechnisch is dat inderdaad veel beter :P

5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel706
  • Laatst online: 12-09 13:59
Voor mijn Macbook Pro (early 2011, gekocht juli 2011) wil ik het geheugen uit gaan breiden. Hiervoor heb ik de volgende module gevonden:

Corsair CMSO8GX3M1A1333C9
http://tweakers.net/price...3m1a1333c9/specificaties/

Deze wil ik er nu eentje in zetten en (als het nodig is) in de toekomst een tweede erbij. Kan ik deze module combineren met een van de twee 2GB modules, die nu in mijn Macbook Pro zit? Dan heb ik in totaal 10GB.
Ik weet twijfel of dit kan, omdat ik eens iemand heb horen zeggen dat een Macbook (of welke computer dan ook) alleen dezelfde modules accepteerd.

Waarom duurt snoozen maar 9 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Michiel706 schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:49:
Voor mijn Macbook Pro (early 2011, gekocht juli 2011) wil ik het geheugen uit gaan breiden. Hiervoor heb ik de volgende module gevonden:

Corsair CMSO8GX3M1A1333C9
http://tweakers.net/price...3m1a1333c9/specificaties/

Deze wil ik er nu eentje in zetten en (als het nodig is) in de toekomst een tweede erbij. Kan ik deze module combineren met een van de twee 2GB modules, die nu in mijn Macbook Pro zit? Dan heb ik in totaal 10GB.
Ik weet twijfel of dit kan, omdat ik eens iemand heb horen zeggen dat een Macbook (of welke computer dan ook) alleen dezelfde modules accepteerd.
Dat kan, maar dan heb je maar 4 GB dual channel geheugen beschikbaar. Beter is het denk ik om 2x 4GB erin te zetten. Die 2 GB minder ga je waarschijnlijk niet merken, en alles dual channel geeft je een nette performance boost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk na over een MB Pro. Enige eis, maar wel een stevige, is dat ik er de komende 4-5 jaar (is dit reëel?) video op kan bewerken, en specifiek met Final Cut Pro X.

Raden jullie me aan een tweedehands te kopen van de huidige generatie, een zwaar afgeprijsd model als de Haswell MacBooks komen, of een nieuwe Haswell MacBook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Je kunt over 4-5 jaar nog steeds video bewerken op je Macbook Pro, maar of je dan tevreden bent over de performance is een ander verhaal. De Haswell CPU is niet heel veel sneller dan de huidige CPUs. De focus van Haswell ligt meer op dezelfde CPU performance tegen een flink lager stroomverbruik. In dat geval zal ik een tweedehands Macbook Pro kopen en over 2-3 jaar weer verkopen en opnieuw een tweedehands of nieuwe Macbook Pro kopen. Je zal ongeveer evenveel geld kwijt over die 4-5 jaar dan nu een Macbook Pro kopen en pas over 4-5 jaar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-10 20:59
Huig schreef op woensdag 07 augustus 2013 @ 23:42:

Ik heb dezelfde macbook. Heb er een Crucial M4 SSD ingestopt, het ding vliegt vooruit. RAW files edite etc werkt allemaal prima en snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AquaSheep schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 13:10:
Je kunt over 4-5 jaar nog steeds video bewerken op je Macbook Pro, maar of je dan tevreden bent over de performance is een ander verhaal. De Haswell CPU is niet heel veel sneller dan de huidige CPUs. De focus van Haswell ligt meer op dezelfde CPU performance tegen een flink lager stroomverbruik. In dat geval zal ik een tweedehands Macbook Pro kopen en over 2-3 jaar weer verkopen en opnieuw een tweedehands of nieuwe Macbook Pro kopen. Je zal ongeveer evenveel geld kwijt over die 4-5 jaar dan nu een Macbook Pro kopen en pas over 4-5 jaar vervangen.
Wat is dan aan te raden, een 2e hands rmbp? Met 16GB RAM, 256 SSD? Of is 8GB voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

tarlitz schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:01:
[...]

Dat kan, maar dan heb je maar 4 GB dual channel geheugen beschikbaar. Beter is het denk ik om 2x 4GB erin te zetten. Die 2 GB minder ga je waarschijnlijk niet merken, en alles dual channel geeft je een nette performance boost.
Je krijgt dan toch gewoon 10GB single channel? Verder is het wel verstandig om te kijken of de sodimms dezelfde CAS timings.

[ Voor 8% gewijzigd door |sWORDs| op 11-08-2013 11:53 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Verwijderd schreef op zaterdag 10 augustus 2013 @ 20:25:
[...]

Wat is dan aan te raden, een 2e hands rmbp? Met 16GB RAM, 256 SSD? Of is 8GB voldoende?
16GB is toch wel aan te raden, aangezien je de RAM niet meer kunt upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroywesley
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04-2023
Ik heb een macbook pro 13-inch medio 2010
Laatst heb ik zelf mijn hardeschijf vervangen voor een Samsung 840 SSD 120 gig, de superdrive is vervangen voor de 5400 toeren schijf die uit mijn mac kwam.
Terwijl ik bezig was heb ik er ook maar gelijk Mountain Lion op gezet, hiervoor draaide ik Lion.

Dan nu de vraag, sinds ik dit gedaan heb is de snelheid waarmee ik torrents download enorm in elkaar gezakt.
Hiervoor sleepte ik torrents binnen met een ±900 KB/s ook niet heel denderend maar alles beter dan de 50 KB/s die ik nu heb.
De modem is inmiddels al gereset, daar zou het in principe niet meer aan kunnen liggen.
De torrents download ik rechtstreeks naar de 2e hardeschijf.

Zijn er meer mensen met dit soort problemen of is er een manier hoe ik kan checken waar het aan ligt?
Of is het de combinatie van CPU > HDD? Dat de doorvoersnelheid de bottleneck is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

All, ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om met Imovie foto's te laten verschijnen op de beat van een nummer. Dus als de beat sneller gaat dat de foto's dan sneller verschijnen/verdwijnen. Is hier een bepaalde plugin voor nodig of moet je dat handmatig doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
iMovie heeft dingen genaamd beat markers, zoek daar eens op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
leroywesley schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 21:38:
Ik heb een macbook pro 13-inch medio 2010
Laatst heb ik zelf mijn hardeschijf vervangen voor een Samsung 840 SSD 120 gig, de superdrive is vervangen voor de 5400 toeren schijf die uit mijn mac kwam.
Terwijl ik bezig was heb ik er ook maar gelijk Mountain Lion op gezet, hiervoor draaide ik Lion.

Dan nu de vraag, sinds ik dit gedaan heb is de snelheid waarmee ik torrents download enorm in elkaar gezakt.
Hiervoor sleepte ik torrents binnen met een ±900 KB/s ook niet heel denderend maar alles beter dan de 50 KB/s die ik nu heb.
De modem is inmiddels al gereset, daar zou het in principe niet meer aan kunnen liggen.
De torrents download ik rechtstreeks naar de 2e hardeschijf.

Zijn er meer mensen met dit soort problemen of is er een manier hoe ik kan checken waar het aan ligt?
Of is het de combinatie van CPU > HDD? Dat de doorvoersnelheid de bottleneck is?
dat is zeker niet de bottleneck nee, ik denk dat je je instellingen eens na moet kijken van je torrentprogramma.

een hdd die maar kan schrijven met 50kb lijkt me heel onrealistisch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Scrtz schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:25:
[...]

dat is zeker niet de bottleneck nee, ik denk dat je je instellingen eens na moet kijken van je torrentprogramma.

een hdd die maar kan schrijven met 50kb lijkt me heel onrealistisch :P
Misschien slaat hij het op floppies op? :P

Maar ik zou inderdaad kijken of je in je programma niet per ongeluk een limiet aangezet hebt. Of toevallig een poort dichtstaan die open moet voor betere verbinding. Of misschien je upstream gelimiteerd (wil ook nog wel eens beperken met downloaden).

Maar normaal? Nee dat is het niet. Tenzij je van maar 1 seeder download en zijn max upstream dichttrekt ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
maar buiten dat wie download er ook nog met torrents, zeker een tweaker moet toch wel beter weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leroywesley
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-04-2023
Het leek me inderdaad ook vrij onrealistisch, ik ga toch is kijken thanks voor de Feedback :)

@ Scrtz inderdaad eigenlijk wel, ik ben zo hersendood op dit gebied geworden sinds ik een mac heb.. helemaal met mijn leeftijd zou het niet moeten mogen.
Toch maar weer een windows hele weekenden rommelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
haha ja windows houdt je inderdaad wel bezig en je blijft altijd ook wel zoeken naar oplossingen voor bepaalde kleine problemen of handigheden die je graag terug zou willen zien. van Apple producten wordt je heel lui omdat het gewoon werkt, en heerlijk makkelijk.

Ik wordt er ook superlui van als ik mijn macbook vergelijk met mijn gamepc waar windows 8 op staat, ook dat hele metro interface ik gebruik er geen zak van, bij apple werkt het allemaal gewoon veel beter

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-09 14:22
Mijn MBP is enkele dagen geleden 4 jaar oud geworden, en hij bolt nog steeds als nieuw. Vroeger had ik na 2 jaar altijd zowat het gevoel dat het tijd werd om een nieuwe laptop te kopen wegens trage performance. Bij m'n macbook niets van dat. Heb er ook in die 4 jaar maar 1 keer een probleem met gehad waardoor ik het moederbord moest laten vervangen. Was onder garantie dus gratis en op dezelfde dag geregeld.

Wel in het begin van het jaar de 4 GB vervangen door 8 GB RAM en een Samsung 830 SSD gestoken. En ik moet eerlijk toegeven, deze laptop gaat eerst de geest moeten geven voor ik eraan denk om 'm te vervangen.

• Scrtz
je gaat er ook steeds minder van merken omdat de hedendaagse hardware gewoon snel genoeg is. Zeker voor huis, tuin en keukengebruik en school/werkgerelateerd werk zijn pc's en laptops zeker icm een SSD retesnel tegenwoordig en dat blijven ze ook wel.

Vroeger ging je van een pentium 4 singleprocessor naar een dualcore, quadcore, en daarna i5/i7. Nu praat je telkens over een marginale snelheidsverhoging van ~5% bij een nieuwe processorserie.

Zeker als je nu een quadcore i5/i7 haalt in bijvoorbeeld een macbook zul je daar zeker jaren mee doen en ook niet meer zo snel het gevoel krijgen dat de laptop traag wordt na 2-3 jaar.

• litebyte
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27

litebyte

~ Lightstalker 私 は カメラマン です ~

Ik heb ook besloten om hem helemaal op te werken. dei van mij is dan ietjes jonger, van mid 2011.- meer RAM en een uitbreiding door de DVD drive eruit te halen en een SSD erin te plaatsen ga ik ook overwegen.

Het is trouwens wel mijn laatste Mac Book Pro.
Simon Shipperd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:14:
Mijn MBP is enkele dagen geleden 4 jaar oud geworden, en hij bolt nog steeds als nieuw. Vroeger had ik na 2 jaar altijd zowat het gevoel dat het tijd werd om een nieuwe laptop te kopen wegens trage performance. Bij m'n macbook niets van dat. Heb er ook in die 4 jaar maar 1 keer een probleem met gehad waardoor ik het moederbord moest laten vervangen. Was onder garantie dus gratis en op dezelfde dag geregeld.

Wel in het begin van het jaar de 4 GB vervangen door 8 GB RAM en een Samsung 830 SSD gestoken. En ik moet eerlijk toegeven, deze laptop gaat eerst de geest moeten geven voor ik eraan denk om 'm te vervangen.

cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 14-24/2.8S, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AquaSheep schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 12:49:
[...]

16GB is toch wel aan te raden, aangezien je de RAM niet meer kunt upgraden.
Afhankelijk van de leeftijd, wat is een goede prijs voor een tweedehands MacBook Pro met die specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het is trouwens wel mijn laatste Mac Book Pro.
[...]
En wat ga je daarna doen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Simon Shipperd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 13:14:

Dat heb ik ook gemerkt, een 4 jaar oude MBP kan nog prima mee. Tot nu toe qua hardware 2x issues gehad: 1 MBP verbond niet meer op gigabit (logicboard binnen Applecare vervangen), m'n huidige MBP had een brakke accu die ik na een weekje of wat heb laten vervangen. Enige waar ik recent nog tegenaan liep is een uitvallende wifi (wel een beetje een kansloze bug in zo'n modern OS..pff) en wat hele kleine dingetjes als muisaanwijzer die verdwijnt en random disconnectende muis..maar qua algehele degelijkheid van de macbooks heb ik niks te klagen. Mijn eerste klapte al vrij rap tegen een stoeptegel: zag er niet zo mooi uit maar niks aan de hand verder :+ Een vriend van me gooide een glas cola over z'n MBP, ook geen centje pijn na even loshalen en deppen ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Klopt het zijn gewoon heerlijke betrouwbare systemen die qua behuizing veel steviger zijn dan windows tegenhangers die vaak alleen maar plastic gebruiken, scheelt al een hoop imo zeker met een tikje hier en daar af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaSheep
Verwijderd schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 01:03:
[...]

Afhankelijk van de leeftijd, wat is een goede prijs voor een tweedehands MacBook Pro met die specificaties?
Geen idee helaas. Je kunt beter Vraag & Aanbod in de gaten houden. Af en toe komt er wel een rMBP langs. Doe een mooi bod en de rMBP is voor jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AquaSheep schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:45:
[...]

Geen idee helaas. Je kunt beter Vraag & Aanbod in de gaten houden. Af en toe komt er wel een rMBP langs. Doe een mooi bod en de rMBP is voor jou ;)
Hmm oke! Ik wil het liefst voor 1 september een nieuwe laptop kopen, i.v.m. buitenlandse studie, dus zal V&A eens doorspitten!
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik lees op het Macforum hier veel over 'welke nieuwe Mac moet ik kopen?', is het jullie opgevallen dat de meesten beginnen bij een instapmodel, en uiteindelijk met een duurdere uitvoering naar huis gaan? Helemaal terecht natuurlijk, want je wilt voor dat geld geen spijt van je aankoop hebben.

Best slim van Apple, om de spullenboel non-upgradable te maken voor sommige modellen. Zelf heb ik nu een MBA 11” uit mid-2011, en wil deze binnenkort upgraden. Ik heb alleen geen flauw idee waarvoor. rMBP? 13" haswell? Misschien wel een nieuwe MacPro (die zwarte) ben benieuwd wat dat kosten gaat...

[ Voor 3% gewijzigd door RobV op 17-08-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

RobV schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 12:19:
Ik lees op het Macforum hier veel over 'welke nieuwe Mac moet ik kopen?', is het jullie opgevallen dat de meesten beginnen bij een instapmodel, en uiteindelijk met een duurdere uitvoering naar huis gaan? Helemaal terecht natuurlijk, want je wilt voor dat geld geen spijt van je aankoop hebben.

Best slim van Apple, om de spullenboel non-upgradable te maken voor sommige modellen. Zelf heb ik nu een MBA 11” uit mid-2011, en wil deze binnenkort upgraden. Ik heb alleen geen flauw idee waarvoor. rMBP? 13" haswell? Misschien wel een nieuwe MacPro (die zwarte) ben benieuwd wat dat kosten gaat...
Koop zelf altijd de instap 13" en gooi er meer RAM en een SSD in: klaar.
Het is behoorlijk aan de prijs dus die paar mhz meer boeit mij persoonlijk vrij weinig. Doe er alles mee behalve gamen, dus dan hoeft het niet het snelste van het snelste te zijn.

Zou nooit een laptop kopen waar niks meer aan uit te breiden valt, maar dat ben ik :) Geef ook nog graag geld uit aan andere dingen, het moet wel leuk blijven :P

[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 17-08-2013 14:15 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Pagina: 1 ... 30 ... 128 Laatste