Ik wil graag even wat meningen horen van medetweakers over het volgende:
Ik heb een Late 08 Macbook Unibody, met 4GB aan RAM, 2.0GHz processor en de standaard harddisk. Helaas is al een lange tijd de LVDS Display kabel kapot, waardoor er zo'n 8cm van het beeld aan de rechterkant niet ze zien is. Daarom hangt hij permanent aan een 23" Dell.
Ik werk veel op mn laptop met Aperture en doe veel met fotobewerking.
Nu komt het volgende: Ik ben net begonnen met m'n eerste full-time baan, en sta nu voor een "dilemma"
Ga ik de huidige laptop upgraden met 8gb Ram (ja het kan op dit
model) met een SSD en zelf de kabel vervangen (hoewel dit niet echt hoeft, het is nu een desktop geworden, mis de mobiliteit niet heel erg)
Of: ga ik voor de Haswell rmbp 15" die ik na 3 tot 4 maanden sparen kan halen.
Ik denk hier aan vanwege het volgende: M'n hele Aperture library van 250+ GB staat op een usb 2.0 schijf.
Zodra ik aan drie sliders trekt moet ik minstens 15 seconden wachten voor ik überhaupt een verschil zie, het geheugen trekt zich vol, en de 5400rpm hdd werkt ook niet echt mee. De 18mp RAW files uit de 7d zijn gewoon ruk om te bewerken op deze manier.
Een componentenupgrade is in ieder geval veel goedkoper dan een nieuwe rmbp van 2k (wou hem volhangen met 16gb ram).
Zou ik verschil gaan merken met de componenten upgrade, of zit hier de bottleneck in de externe hdd en usb 2.0 poort? De 2.0 GHz core2duo die er nu inzit zou dan automatisch de volgende bottleneck worden.
Vanuit toekomstperspectief denk ik dat de rmbp de betere keuze is: ja, hij kost meer, maar met 16gm aan ram en een razendsnelle i7 met 256gb ssd moet toch voor de volgende 5 jaar genoeg zijn denk ik.
Meningen?