Ik denk dat je puur in het gebruik niet zou merken of er een 830 of 840 in je systeem zit. Ik zou die 35 euro dan eerder in meer RAM stoppen.geldermalsen schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:22:
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen het aanschaffen van een samsung 830 128 GB SSD of een samsung 840 128gb ssd is de 840 het prijs verschil van ongeveer 35 euro waard?
Als een FYI: er is een Adobe Lightroom 4.3 RC met retina support. klikkerdeklik
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
Ik zou wat meer besteden en voor de 256gb variant gaan, naarmate je de mbp langer gebruikt ga je toch al snel richting de 100gb met een paar films hier en wat muziek daar, en je moet een x aantal percentage vrijlaten voor de SSD cache dus ongeveer zo'n 20 gb vrijlaten.Gluten Parody schreef op donderdag 08 november 2012 @ 16:48:
[...]
Ik denk dat je puur in het gebruik niet zou merken of er een 830 of 840 in je systeem zit. Ik zou die 35 euro dan eerder in meer RAM stoppen.
Mwa, 128GB is meer dan genoeg. Voor bulk data (muziek, films, series) kan je mooi een externe schijf gebruiken, die heb je toch niet dagelijks nodig.
Dat is heel persoonlijk lijkt mij.
Op dit moment zelf 110GB ingebruikt, dus zodra ik voor een ssd ga moet dit een 256GB zijn.
Op dit moment zelf 110GB ingebruikt, dus zodra ik voor een ssd ga moet dit een 256GB zijn.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ik ben eens aan het kijken naar een Macbook. Ofwel een air ofwel een Pro. O.a. omdat ik in de gelegenheid ben om totaal +/- 30% korting op een macbook te krijgen. Eerst liet ik de 15" retina maar voor wat 'ie was...Veel te duur.
Maar nu ik hem vergelijk met een 15" Pro wordt het verschil toch wel klein eigenlijk?
de 15" rMBP heeft 8GB intern en een 256SSD
de 15" MBP heeft 4GB intern en een 500GB HDD
een quadcore i7, 8GB intern (standaard op rMBP) en een 256GB SSD (standaard op rMBP) zijn voor mij het minimum. een goede grafische kaart is wenselijk. Als ik die zaken selecteer bij de normale 15" dan kom ik op een bedrag hoger dan bij de retina MBP.
3 vragen:
1
Is die niet retina MBP wel zelf uit te breiden qua geheugen en HDD (ik heb hier een 512GB SSD in mijn huidige windows laptop zitten namelijk)?
Want dan zou de standaard 15" i7 MBP wel interessant zijn voor mij.
2
8GB of 16GB?
Het enige dat ik qua zware programma's gebruik is Lightroom en af en toe Photoshop (gewoon prive gebruik af en toe wat reoucheren, dus niet hele dagen voor werk)
3
Is Apple care serieus de enige mogelijkheid om 3 jaar garantie te krijgen? Kost voor de 15"rMBP iets van 360,00 namelijk. Dat vindt ik eigenlijk het grootste risico van de rMBP. je kan er zelf helemaal niks mee. Dus ook niet repareren bij een kapotte HDD.
Ik heb wel vertrouwen in de Appel software, maar hardware blijft onvoorspelbaar en je betaald wel honderden Euro's meer voor een Apple product. Zijn er ergens overzichten te vinden waaruit blijkt dat je dat prijsverschil inderdaad ook in hardwarematige kwaliteit terug ziet? Het blijft veel geld en wil (net als mijn huidige XPS M1530) daar wel jaar of 5 mee vooruit kunnen.
Maar nu ik hem vergelijk met een 15" Pro wordt het verschil toch wel klein eigenlijk?
de 15" rMBP heeft 8GB intern en een 256SSD
de 15" MBP heeft 4GB intern en een 500GB HDD
een quadcore i7, 8GB intern (standaard op rMBP) en een 256GB SSD (standaard op rMBP) zijn voor mij het minimum. een goede grafische kaart is wenselijk. Als ik die zaken selecteer bij de normale 15" dan kom ik op een bedrag hoger dan bij de retina MBP.
3 vragen:
1
Is die niet retina MBP wel zelf uit te breiden qua geheugen en HDD (ik heb hier een 512GB SSD in mijn huidige windows laptop zitten namelijk)?
Want dan zou de standaard 15" i7 MBP wel interessant zijn voor mij.
2
8GB of 16GB?
Het enige dat ik qua zware programma's gebruik is Lightroom en af en toe Photoshop (gewoon prive gebruik af en toe wat reoucheren, dus niet hele dagen voor werk)
3
Is Apple care serieus de enige mogelijkheid om 3 jaar garantie te krijgen? Kost voor de 15"rMBP iets van 360,00 namelijk. Dat vindt ik eigenlijk het grootste risico van de rMBP. je kan er zelf helemaal niks mee. Dus ook niet repareren bij een kapotte HDD.
Ik heb wel vertrouwen in de Appel software, maar hardware blijft onvoorspelbaar en je betaald wel honderden Euro's meer voor een Apple product. Zijn er ergens overzichten te vinden waaruit blijkt dat je dat prijsverschil inderdaad ook in hardwarematige kwaliteit terug ziet? Het blijft veel geld en wil (net als mijn huidige XPS M1530) daar wel jaar of 5 mee vooruit kunnen.
1.) De reguliere MBP is inderdaad zelf uit te breiden. Mocht je 0,0 ervaring hebben met Macbooks, kijk even op iFixit voor uitgebreide beschrijvingen.
2.) Bij de rMBP zou ik zeker voor de 16GB gaan, aangezien die niet zelf is up te graden. Bij de MBP kan je het nog even afwachten, mocht 8GB te weinig blijken, dan kan je daar altijd nog zelf 16GB in gooien.
3.) Je hebt bij resellers (Dixons, Mycom etc) ook nog andere garantieopties, maar wil je echt service van Apple zelf krijgen, dan is Applecare de enige optie om >1 jaar garantie te krijgen.
Over dat laatste, velen zeggen dat je ook enorm veel voor alleen de naam betaald, maar ik ken persoonlijk geen enkel model wat de kwaliteit van zowel de behuizing, de touchpad, het toetsenbord, het beeldscherm, de samenspel met het OS en de interne hardware evenaart.
Er zijn wat merken die in de buurt komen, maar daar betaal je net zoveel voor.
2.) Bij de rMBP zou ik zeker voor de 16GB gaan, aangezien die niet zelf is up te graden. Bij de MBP kan je het nog even afwachten, mocht 8GB te weinig blijken, dan kan je daar altijd nog zelf 16GB in gooien.
3.) Je hebt bij resellers (Dixons, Mycom etc) ook nog andere garantieopties, maar wil je echt service van Apple zelf krijgen, dan is Applecare de enige optie om >1 jaar garantie te krijgen.
Over dat laatste, velen zeggen dat je ook enorm veel voor alleen de naam betaald, maar ik ken persoonlijk geen enkel model wat de kwaliteit van zowel de behuizing, de touchpad, het toetsenbord, het beeldscherm, de samenspel met het OS en de interne hardware evenaart.
Er zijn wat merken die in de buurt komen, maar daar betaal je net zoveel voor.
Dan is de 'gewone' MBP toch interessanter voor mij denk. Anders zonde van die 512GB SSD (het is een Samsung 830 van een paar maandjes oud, dat pas toch ook neem ik aan?)
4GB standaard is volgens mij voor <100,00 uit te breiden naar 16GB.
Wel eens kijken of ik bij Dixons of BCC bijvoorbeeld ook nog wat korting kan krijgen. Ik zag dat BCC wel eens 100,00 goedkoper kon zijn dan de Apple store. BIj de Apple store krijg ik wel studentenkorting maar wellicht schelt het bij een andere winkel al niet zo veel meer en is daar de extra garantie goedkoper. Hoeft niet van Apple te zijn wat mij betreft. Dat is iets wat ik bij die rMBP wel echt zou willen. Maar dat maakt hem nog duurder dan die al is...En als ik hier zo af en toe eens lees hoe Apple reageerd naar mensen met een zo'n laptop...
4GB standaard is volgens mij voor <100,00 uit te breiden naar 16GB.
Wel eens kijken of ik bij Dixons of BCC bijvoorbeeld ook nog wat korting kan krijgen. Ik zag dat BCC wel eens 100,00 goedkoper kon zijn dan de Apple store. BIj de Apple store krijg ik wel studentenkorting maar wellicht schelt het bij een andere winkel al niet zo veel meer en is daar de extra garantie goedkoper. Hoeft niet van Apple te zijn wat mij betreft. Dat is iets wat ik bij die rMBP wel echt zou willen. Maar dat maakt hem nog duurder dan die al is...En als ik hier zo af en toe eens lees hoe Apple reageerd naar mensen met een zo'n laptop...

Dat past gewoon ja.
voor 80 euro heb je inderdaad al een 16gb setje.
Op Apple producten ga je nergens een flinke korting krijgen, zo ver ik weet laat Apple dat ook niet toe dus buiten wat tientjeswerk zou ik dan gewoon met de studentenkorting bestellen.
voor 80 euro heb je inderdaad al een 16gb setje.
Op Apple producten ga je nergens een flinke korting krijgen, zo ver ik weet laat Apple dat ook niet toe dus buiten wat tientjeswerk zou ik dan gewoon met de studentenkorting bestellen.
Ik wil graag 2 externe schermen gebruiken op mijn macbook pro 13 inch 2012.
Is dit voor elkaar te krijgen zonder usb naar vga adapter?
Is dit voor elkaar te krijgen zonder usb naar vga adapter?
Alleen als je Thunderbolt-displays hebt, anders niet.
Ik dacht te lezen op internet dat je maximaal 1 thunderbolt monitor kan gebruiken, en dat alleen een retrina een 2e kan gebruiken doormiddel van doorlussen.
Je kan 2 Thunderbolt-displays aansluiten op bijv. een MacBook Air. Zie onderstaande afbeelding;

Je sluit het dan als volgt aan;

Je sluit het dan als volgt aan;
- MacBook Air » Thunderbolt-kabel » Thunderbolt Display » ThunderBolt-kabel » Thunderbolt-display
zijn er alleen maar 27 inch thunderbolt displays?
En is het niet mogelijk om het zo te doen.
Macbook Pro-->thunderbolt kabel-->thunderbolt monitor-->Thunderbolt naar dvi--> dvi monitor.
En is het niet mogelijk om het zo te doen.
Macbook Pro-->thunderbolt kabel-->thunderbolt monitor-->Thunderbolt naar dvi--> dvi monitor.
[ Voor 58% gewijzigd door geldermalsen op 12-11-2012 14:55 ]
Hartstikke bedankt ik heb me rot gegoogeld.
Dus stel (even een random monitor gekozen) ik koop 2 van onderstaande monitors dat kan ik aansluiten?
http://www.misco.nl/produ...Code=987058&affiliate=112
Anders bestel ik het kabeltje lijkt me ook erg handig.
Dus stel (even een random monitor gekozen) ik koop 2 van onderstaande monitors dat kan ik aansluiten?
http://www.misco.nl/produ...Code=987058&affiliate=112
Anders bestel ik het kabeltje lijkt me ook erg handig.
Verwijderd
op een thunderbolt poort kun je en displayport scherm aansluiten, andersom niet.
weet alleen niet of je 2x dp scherm kan aansluiten als je 2 thunderbolt poortjes hebt.
weet alleen niet of je 2x dp scherm kan aansluiten als je 2 thunderbolt poortjes hebt.
Wanneer je een MacBook Pro Retina 15" hebt en een boel nutteloze centen op je bankrekening...DaMarcus schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:28: Wanneer je een MacBook Pro Retina 15" hebt, dan kan je 3 externe displays aansluiten
There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .
Ik heb vandaag voor het eerst een HDMI monitor aangesloten op mijn rMBP, maar dan kom je toch wel heel erg bedrogen uit zeg 
Beeld op de monitor is namelijk zwaar distorted, en de ghosting is zo erg dat tekst bijna onleesbaar is. Blijkbaar hebben hier meer rMBP en 2012 MBA gebruikers last van:
https://discussions.apple.com/thread/4119545
https://discussions.apple.com/thread/4080525
Dat voelt wel even pijnlijk als je met een €3k laptop aan komt zetten en je kunt niet eens een powerpoint geven omdat het collega's de tekst op de beamer niet kunnen lezen...
Hier mensen met dezelfde ervaring of is dit weer een typische Apple truc om een 1000 euro kostende thunderbold display aan te schaffen?
Beeld op de monitor is namelijk zwaar distorted, en de ghosting is zo erg dat tekst bijna onleesbaar is. Blijkbaar hebben hier meer rMBP en 2012 MBA gebruikers last van:
Dat voelt wel even pijnlijk als je met een €3k laptop aan komt zetten en je kunt niet eens een powerpoint geven omdat het collega's de tekst op de beamer niet kunnen lezen...
Hier mensen met dezelfde ervaring of is dit weer een typische Apple truc om een 1000 euro kostende thunderbold display aan te schaffen?
Sterker nog, dan kun je er als 't goed is 5 aansluiten: 2x 2x Tb en 1x HDMI. (Hoewel volgens de specs dat niet ondersteund wordt, maar 2 + hdmi ook niet..)DaMarcus schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:28:
Met een aansluiting kan je dus 2 displays aansluiten mits je over de juiste aansluiting beschikt. Wanneer je een MacBook Pro Retina 15" hebt, dan kan je 3 externe displays aansluiten, zie daarvoor dit artikel
Dat kan. Die poorten zijn onafhankelijk van elkaar.Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 11:47:
op een thunderbolt poort kun je en displayport scherm aansluiten, andersom niet.
Ik kan me geen hardware herinneren die je twee DP-schermen op één DP-poort laat aansluiten (als dat al mogelijk is.) Dat dongeltje wat je vond doet overigens alsof 't één heel groot scherm is ipv dat je computer twee schermen ziet.DaMarcus schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:17:
Los van Thunderbolt kan het ook met Displayport bedenk ik mij net. Displays met een een Displayport-aansluiting zijn goedkoper dan displays met een Thunderbolt-aansluiting.
Verder kwam ik dit artikel tegen en schijn je met dit verloopstukje 2 monitoren op je MacBook Pro aan te kunnen sluiten.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Geen last van met de mijne.LeonM schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:22:
Ik heb vandaag voor het eerst een HDMI monitor aangesloten op mijn rMBP, maar dan kom je toch wel heel erg bedrogen uit zeg
Ik heb mijn rMBP aan een aantal tv's en een monitor via hdmi gehangen en het beeld is scherp. Wel zijn de kleuren wat flets op de tv's, maar dat heeft volgens mij meer met de tv's te maken.
Als je probeert op je monitor dezelfde resolutie te tonen als op je rMBP dan kan ik me voorstellen dat het er niet uitziet als die resolutie niet wordt ondersteund door je monitor.
Ik heb een 2012 MBA die ik geregeld via een no-name DisplayPort ->HDMI verloopje aansluit op mijn TV. Het beeld is haarscherp dus ik heb er ook geen last van.LeonM schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:22:
Maar om het probleem te isoleren zou je eens een andere kabel en een ander beeldscherm kunnen proberen. Heb je dan dezelfde problemen dan kun je de beschuldigende vinger richting je rMBP wijzen. Gaat dat wel goed dan zit er waarschijnlijk in de monitor of de kabel of een combinatie van beide iets niet helemaal lekker.
off-topic:
Ik snap best dat je teleurgesteld bent in een product maar dit soort ongefundeerde beweringen slaan natuurlijk nergens op.Hier mensen met dezelfde ervaring of is dit weer een typische Apple truc om een 1000 euro kostende thunderbold display aan te schaffen?
Verwijderd
nog veel issues met retina?
zit op punt 15 inch te bestellen maar twijvel tussen 256 /512GB ssd, alleen 600 eu voor ssd is duur.
OWC al opties?
zowiezo 16GB ram om future proof te maken.
zit op punt 15 inch te bestellen maar twijvel tussen 256 /512GB ssd, alleen 600 eu voor ssd is duur.
OWC al opties?
zowiezo 16GB ram om future proof te maken.
[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2012 09:41 ]
Uiteraard al verschillende kabels en displays geprobeerd (een beamer, een Dell U2410 en een Samsung 46C8000 TV). Het beeld blijft 'flets' met veel ghosting. Als je googled vind je tal van deze meldingen.Tjoekie schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:12:
[...]
Ik heb een 2012 MBA die ik geregeld via een no-name DisplayPort ->HDMI verloopje aansluit op mijn TV. Het beeld is haarscherp dus ik heb er ook geen last van.
Maar om het probleem te isoleren zou je eens een andere kabel en een ander beeldscherm kunnen proberen. Heb je dan dezelfde problemen dan kun je de beschuldigende vinger richting je rMBP wijzen. Gaat dat wel goed dan zit er waarschijnlijk in de monitor of de kabel of een combinatie van beide iets niet helemaal lekker.
Dan zou ik toch even terug gaan naar de verkopende partij met je probleem.LeonM schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:59:
[...]
Uiteraard al verschillende kabels en displays geprobeerd (een beamer, een Dell U2410 en een Samsung 46C8000 TV). Het beeld blijft 'flets' met veel ghosting. Als je googled vind je tal van deze meldingen.
Verwijderd
Ik heb sinds kort een RMBP.
Het valt mij op dat er een bepaalde 'lag' of 'vertraging' voordoet.
- Als je met je cursor over je dock gaat.
- Als je een email terug beantwoord, dan zie je echt je muis haperen.
- Games zijn gewoon belammerd, niet hoger dan 10-30fps.
Heb alle forum posts nog niet door gelezen. Maar heeft iemand dezelfde ervaring?
Ben al wel sinds mijn 10de een mac user dat is al zo kleine 15 jaar dus...
En voor het eerst dat ik een echte verandering voel.
Ik hoor het!
Het valt mij op dat er een bepaalde 'lag' of 'vertraging' voordoet.
- Als je met je cursor over je dock gaat.
- Als je een email terug beantwoord, dan zie je echt je muis haperen.
- Games zijn gewoon belammerd, niet hoger dan 10-30fps.
Heb alle forum posts nog niet door gelezen. Maar heeft iemand dezelfde ervaring?
Ben al wel sinds mijn 10de een mac user dat is al zo kleine 15 jaar dus...
En voor het eerst dat ik een echte verandering voel.
Ik hoor het!
Gebruik gfxCardstatus eens om te kijken welke grafische kaart gebruikt word, want de nVidea is behoorlijk krachtig. Of denk je dat je de allernieuwste games op Ultra High met 60fps kan spelen?
Die twee andere grafische traagheden zijn niet oké. Welke versie van OS X draai je?
Die twee andere grafische traagheden zijn niet oké. Welke versie van OS X draai je?
Verwijderd
wie heeft black ops 2 in bootcamp getest met de 15 inch retina?
Mw3 werkt prima wat ik zie en gezien blops 2 niet veel anders is verwacht ik geen issues.
zelfs op 2800 x Retina heeft mw3 nog 70 fps...
Mw3 werkt prima wat ik zie en gezien blops 2 niet veel anders is verwacht ik geen issues.
zelfs op 2800 x Retina heeft mw3 nog 70 fps...
Iemand een tip?Zonic schreef op donderdag 08 november 2012 @ 13:03:
Nu is mijn laptop na 8 jaar op en wil ik weer een laptop kopen. Alles wat ik nu zal gaan kopen is beter natuurlijk dan wat ik nu nog heb.
Ik twijfel tussen een air en een pro.
-Ik zal hem weer minimaal 7 jaar houden
-downloaden
-ftp/streamen van films
-muziek/films
-sluit hem aan op een grotere scherm als ik thuis ben
-wat dingen uitproberen op de laptop
Dan zou ik opteren voor een Pro en deze aftermarket upgraden met 16GB RAM. De 8GB in de MB Pro is over een paar jaar te weinig. Ter vergelijking, in 2006 had ik een notebook met 2GB RAM wat veel was voor die tijd.
Nu, 6 jaar later is 2GB RAM ronduit schraal in een notebook
Nu, 6 jaar later is 2GB RAM ronduit schraal in een notebook
Volgens mij heb je aan een 13" MBP non-retina voldoende dan. Althans, je somt zo'n beetje op wat ik met mijn MBP doe
Geheugen is makkelijk goedkoper te upgraden en een SSD is ook makkelijk te plaatsen, mocht je dat willen.
Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...
Verwijderd
enige is dat standaard pro 13 maar 1280x800 resolutie heeft.. air 13 heeft 1440x900..BillSpaarbank schreef op woensdag 14 november 2012 @ 14:33:
[...]
Volgens mij heb je aan een 13" MBP non-retina voldoende dan. Althans, je somt zo'n beetje op wat ik met mijn MBP doe
Geheugen is makkelijk goedkoper te upgraden en een SSD is ook makkelijk te plaatsen, mocht je dat willen.
Klopt, maar ik verkies het scherm van de MBP over die van de Air. Resolutie is niet alles.Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:07:
[...]
enige is dat standaard pro 13 maar 1280x800 resolutie heeft.. air 13 heeft 1440x900..
Verwijderd
true maar 1280x800 is ook niet alles.. scroll nachtmerrie als je meer ben gewend..BillSpaarbank schreef op woensdag 14 november 2012 @ 15:29:
[...]
Klopt, maar ik verkies het scherm van de MBP over die van de Air. Resolutie is niet alles.
1280x800 is een rampVerwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 18:33:
[...]
true maar 1280x800 is ook niet alles.. scroll nachtmerrie als je meer ben gewend..
Effe een vraagje over de wireless card in mijn pro uit 2012, wat voor snelheid moet deze aan kunnen?
450 mbpsangelico66 schreef op donderdag 15 november 2012 @ 19:59:
Effe een vraagje over de wireless card in mijn pro uit 2012, wat voor snelheid moet deze aan kunnen?
Maf joh mijn pro maakt geen verbinding meer, alleen na het opstarten ziet hij mijn netwerk maar kan geen verbinding maken. Vage time out melding. Dan ziet hij mijn netwerk niet eens meer.
Mijn iPad 3 en iphone 5 geen probleem. Ik heb niets verandert aan mijn modem.
Ik heb van alles geprobeerd, reboot en update router etc etc. Wat kan dit zijn?
Mijn iPad 3 en iphone 5 geen probleem. Ik heb niets verandert aan mijn modem.
Ik heb van alles geprobeerd, reboot en update router etc etc. Wat kan dit zijn?
[ Voor 15% gewijzigd door angelico66 op 15-11-2012 23:57 ]
yep, ik hang hem ook aan een grote scherm. Oke dan ga ik voor de Pro, bedankt!ankhie schreef op donderdag 15 november 2012 @ 11:05:
[...]
1280x800 is een rampMaar als hij thuis aan een groot scherm hangt heb je daar eigenlijk geen last van en dat is toch wat hij het meeste zal doen als ik het zo hoor.
Werk zelf voor 90 procent op mijn 1280 x 800 scherm en heb er nooit moeite mee, photoshoppen lightroom, video editten. Heb ook wel een extern 24 inch 1920 x 1200 scherm.. maar ik heb er totaal geen moeite mee om het 13 inch scherm te gebruiken.
Idem hier. Hogere resolutie zou mooi zijn, maar de kritiek dat het onwerkbaar is, is volgens mij helemaal niet terecht.sweebee schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 11:25:
Werk zelf voor 90 procent op mijn 1280 x 800 scherm en heb er nooit moeite mee, photoshoppen lightroom, video editten. Heb ook wel een extern 24 inch 1920 x 1200 scherm.. maar ik heb er totaal geen moeite mee om het 13 inch scherm te gebruiken.
Kan je de nieuwe pro 13 ook zelf het werkgeheugen en ssd upgraden?
Mooie is dat deze weer lichter is en cd's gebruik ik toch niet meer. Alleen is het zo duur door de retina scherm wat ik dan weer niet nodig heb.
Mooie is dat deze weer lichter is en cd's gebruik ik toch niet meer. Alleen is het zo duur door de retina scherm wat ik dan weer niet nodig heb.
Verwijderd
Nee dat is niet meer mogelijk bij de Retina, alleen bij de non-Retina is dit nog mogelijk.Zonic schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:01:
Als je geen retina wil dan kan je ook een Air nemen... Nog een stuk lichter en goedkoper. En 1440x900 (hoewel ik 1280x800 ook niet onwerkbaar vind hoor).Zonic schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:01:
SSD upgraden kan trouwens op zich wel maar er kan geen gewone SSD in, alleen een speciaal model van OWC dat heel duur is.
Verwijderd
hier zojuist een retina 15 gekocht met 256GB ssd en 16GB ram.
gezien de specs van mijn alienware en het gewicht halveer met mee slepen ben ik straks zeer happy.
retina ssd is wel te upgraden met OWC alleen ram zit vast op mainbord.
gezien de specs van mijn alienware en het gewicht halveer met mee slepen ben ik straks zeer happy.
Heb je hem als vervanger voor je alienware? Je gaat er dan wel flink op achteruit qua GPU... De 7970 is de een na snelste single GPU die je nu kan krijgenVerwijderd schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:12:
hier zojuist een retina 15 gekocht met 256GB ssd en 16GB ram.
[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 16-11-2012 15:08 ]
Verwijderd
Nee de alien komt er naast als "game station" maar dan wel 16GB ram eruit.GekkePrutser schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 15:06:
[...]
Heb je hem als vervanger voor je alienware? Je gaat er dan wel flink op achteruit qua GPU... De 7970 is de een na snelste single GPU die je nu kan krijgenEn ook qua geheugen en SSD zie ik in je sig (brute machine trouwens).
De macbook gaat wel de alien vervangen op werk niveau vanwege het gewicht.
Scheelt toch 3 kilo en formaat is wat beter.
Daarnaast moest mijn 2008 macbook ook al vervangen worden
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2012 15:14 ]
Binnenkort ga ik een andere MacBook kopen (heb nu een 13" uit 2011). Ik heb hiernaast geen extern scherm en nu ik op school steeds meer dingen moet gaan maken (programmeren/designen) in plaats van alleen documenteren, is het scherm/de resolutie onvoldoende. Ik ben nu dus aan het kijken voor een andere MacBook, maar zit nu erg te twijfelen tussen de non-retina MBP (maar dan wel met de 1680x1050 upgrade), rMBP en de 17" MBP. Qua prijs ligt het allemaal erg dicht bij elkaar (wil er sowieso een SSD en 16 GB in hebben). Ik draai VMware, Photoshop/Coda en wat andere, minder veeleisende applicaties. Ik sleep veel met m'n laptop: van school, naar huis, naar m'n vriendin. Ik maak echter geen gebruik van het OV en hoef dan ook niet veel/ver te lopen met m'n laptop. Het gewicht is dan ook niet echt een issue.
1. Is het verstandig om nu nog voor de 17" MBP te gaan of kan ik beter voor een 15" (r)MBP gaan?
2. Is 1920x1200 op 15" niet erg klein? Hoe is de performance van de rMBP op die resolutie? Ik kan eigenlijk alleen ervaringen vinden van voor Mountain Lion.
3. Ik twijfel voornamelijk over de rMBP vanwege de applicaties/het internet dat er nog niet klaar voor is. Merk je hier veel van in de praktijk? Photoshop zou bijvoorbeeld aan het eind van het jaar als het goed is met een update voor retina displays komen.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen
1. Is het verstandig om nu nog voor de 17" MBP te gaan of kan ik beter voor een 15" (r)MBP gaan?
2. Is 1920x1200 op 15" niet erg klein? Hoe is de performance van de rMBP op die resolutie? Ik kan eigenlijk alleen ervaringen vinden van voor Mountain Lion.
3. Ik twijfel voornamelijk over de rMBP vanwege de applicaties/het internet dat er nog niet klaar voor is. Merk je hier veel van in de praktijk? Photoshop zou bijvoorbeeld aan het eind van het jaar als het goed is met een update voor retina displays komen.
Ik hoop dat iemand me verder kan helpen
1.) Tja, wat is verstandig? Als je per se een 17'' wilt, dan is het verstandig. Anders niet, aangezien het een uitgefaseerd model is. Naar mijn mening kan je beter voor een 15'' rMBP gaan.
2.) 1920x1200 is heerlijk op een 15'' scherm, maar ik kan me voorstellen dat mensen met slechte ogen dit niet kunnen handlen. Wanneer ik moe ben en ga turen, heb ik met deze resolutie ook moeite.
3.) Mwa, heel veel applicaties zijn inmiddels retina ready. Ligt er natuurlijk maar net aan wat je allemaal gebruikt. Dat websites niet geschikt zijn, is me nooit opgevallen. Ook niet in het begin.
Ik denk dat je het beste voor een 16GB rMBP kan gaan, het is een geweldig apparaat waar je nog wel wat jaartjes mee kan doen.
2.) 1920x1200 is heerlijk op een 15'' scherm, maar ik kan me voorstellen dat mensen met slechte ogen dit niet kunnen handlen. Wanneer ik moe ben en ga turen, heb ik met deze resolutie ook moeite.
3.) Mwa, heel veel applicaties zijn inmiddels retina ready. Ligt er natuurlijk maar net aan wat je allemaal gebruikt. Dat websites niet geschikt zijn, is me nooit opgevallen. Ook niet in het begin.
Ik denk dat je het beste voor een 16GB rMBP kan gaan, het is een geweldig apparaat waar je nog wel wat jaartjes mee kan doen.
Thanks voor je reply! Ik bedoelde dat afbeeldingen er niet goed uitzien vanwege de pixels/resolutie. Zijn die 'scroll-lag'-problemen allemaal verholpen met Mountain Lion? Zijn er eigenlijk ook dingen die je tegenvallen/beter hadden gekund naar jouw mening (of die van iemand anders)?RnB schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 22:30:
1.) Tja, wat is verstandig? Als je per se een 17'' wilt, dan is het verstandig. Anders niet, aangezien het een uitgefaseerd model is. Naar mijn mening kan je beter voor een 15'' rMBP gaan.
Nope, helemaal niks. Oké, in het begin schrok ik van de GUI performance (swipen, scrollen, etc), maar ik heb het idee dat die met de laatste ML update, heel erg improved is.
Ik heb verscheidene Windows laptops gehad, daarna een aantal Macbooks (Pro 13'', Air 11'') en uiteindelijk de rMBP 15'' en de laatste is voor mij echt wel het ultieme op laptopgebied. Ik kan me niets indenken wat beter kan.
Ik heb verscheidene Windows laptops gehad, daarna een aantal Macbooks (Pro 13'', Air 11'') en uiteindelijk de rMBP 15'' en de laatste is voor mij echt wel het ultieme op laptopgebied. Ik kan me niets indenken wat beter kan.
Past een mini displayport to hdmi ook op een thunderbolt aansluiting van de nieuwe macbook pro 2012? Ben online aan het kijken, maar bij sommige staat niet compatible met thunderbolt aansluitingen. Zal bijv
deze werken op een macbook pro 2012? Of heb ik deze nodig?
[ Voor 38% gewijzigd door Untouchablezz20 op 17-11-2012 15:06 ]
Moet gewoon lukken met een normale mini-DisplayPort naar HDMI.Untouchablezz20 schreef op zaterdag 17 november 2012 @ 14:45:
Past een mini displayport to hdmi ook op een thunderbolt aansluiting van de nieuwe macbook pro 2012? Ben online aan het kijken, maar bij sommige staat niet compatible met thunderbolt aansluitingen. Zal bijv
Heb vandaag voor het eerst een beetje gespeeld met de retina Macbook Pro. Het scrollen viel me wel een klein beetje tegen. Op een site zoals theverge.com heb je er wel redelijk veel last van. Ben wel benieuwd hoe dat in een volgende generatie zal zijn. Vraag me ook af in hoeverre dat ligt aan de GPU. Ze hadden er nu toch ook een sterkere videokaart in kunnen stoppen?
[ Voor 53% gewijzigd door Dekay op 18-11-2012 17:47 ]
Oke, ik ben officieel klaar met mac.. Sinds dat ik hem heb valt hij gemiddeld 2 keer per week uit. Vanavond was het dus weer raak en is de hardeschijf niet meer te redden waarschijnlijk. Ik voel me echt opgelicht voor 2000 euro aan een stomme laptop die het vanaf dag 1 al onfatsoenlijk doet. Waardeloos..
Wat zei de winkel waar je hem gekocht hebt?Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:21:
Oke, ik ben officieel klaar met mac.. Sinds dat ik hem heb valt hij gemiddeld 2 keer per week uit. Vanavond was het dus weer raak en is de hardeschijf niet meer te redden waarschijnlijk. Ik voel me echt opgelicht voor 2000 euro aan een stomme laptop die het vanaf dag 1 al onfatsoenlijk doet. Waardeloos..
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Aangezien mijn dinnetje haar 2009 macbook van de hand doet, neemt ze de mijne over en ik een nieuwe (we schuiven mbp's zo elke zoveel jaar door). Nu valt het me eigenlijk op nu ik ff de specs naast elkaar leg (heb een early 2011 13"), dat op wat minimale dingetjes (USB 3.0, 200 MHz meer, SDXC niueuwe magsafe enz.) de boel niet erg hard(warematig) van elkaar verschilt. Nu is dat niet zo erg, maar het is wel grappig dat elke keer als ik een MBP koop (13", goedkoopste uitvoering) ik er een grotere/snellere schijf (SSD nu) in stop, meer RAM en ik dan net zo lang kan doorputeren tot de volgende doorschuifronde begint. Oftewel: zodra het ding binnen is, gaat ie al open 
Wel heb ik de vorige keer voor het laatst Applecare gekocht (ook ivm doorschuiven dus), nu haal ik em gewoon bij de MyCom die er standaard 3 garantie op geeft. Dingen zijn te prijzig als er na 2 jaar wat kapot gaat aan logicboard, ben je zo 500 euro armer..is het niet waard.
En inderdaad, ben ook benieuwd wat er wordt gezegd door de winkel waar je hem hebt gekocht: is hij al meerdere malen gerepareerd? Na 2x kun je aangeven dat je een nieuw wilt, of was het 3x..iets in die geest iig.
Zeker wel balen, dingen zijn erg prijzig en dan wil je natuurlijk geen gekke gebrekken zien. Had zelf ook pech met de mijne, accu was niet goed, na 2 weken al weg moeten brengen maar snel terug en alles 100% so far
Wel heb ik de vorige keer voor het laatst Applecare gekocht (ook ivm doorschuiven dus), nu haal ik em gewoon bij de MyCom die er standaard 3 garantie op geeft. Dingen zijn te prijzig als er na 2 jaar wat kapot gaat aan logicboard, ben je zo 500 euro armer..is het niet waard.
Brakke accu of stroomvoorziening? (kabelbreukje of sluiting). Dat kan zo lekker wat meer hardware mee de afgrond in trekkenStekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:21:

Zeker wel balen, dingen zijn erg prijzig en dan wil je natuurlijk geen gekke gebrekken zien. Had zelf ook pech met de mijne, accu was niet goed, na 2 weken al weg moeten brengen maar snel terug en alles 100% so far
[ Voor 34% gewijzigd door 2Dutch op 18-11-2012 21:39 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Wel eens gehoord van garantie?Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:21:
Ik ga niet even naar Amsterdam dat is 200km rijden. Morgen bel ik de apple care en ga ik het probleem aan ze voor leggen. Het probleem is dat ik de laptop gewoon echt niet kan missen ik heb klanten die ik niet kan teleurstellen.
Dan moet je er twee kopen. Geen enkel apparaat is feilloos; als het dusdanig van belang is voor de voortgang van je werk, zul je dus een bepaalde vorm van redundantie moeten gaan aanleggen.Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:45:
Ik ga niet even naar Amsterdam dat is 200km rijden. Morgen bel ik de apple care en ga ik het probleem aan ze voor leggen. Het probleem is dat ik de laptop gewoon echt niet kan missen ik heb klanten die ik niet kan teleurstellen.
Zijn er eigenlijk al mensen die de retina MBP 13" in bezit hebben of mee hebben gespeeld in een winkel?
Ben benieuwd of het mogelijk is om bijvoorbeeld 2 internetpagina's of 2 wordpagina's of een combinatie van langs elkaar te hebben op het 13" scherm en of dit werkbaar is?
Ben benieuwd of het mogelijk is om bijvoorbeeld 2 internetpagina's of 2 wordpagina's of een combinatie van langs elkaar te hebben op het 13" scherm en of dit werkbaar is?
Als een windows apparaat ermee ophoud zou je zeggen:"Had je maar voor Mac moeten gaan". Nu is de mac een keer stuk en dan is het de normaalste zaak van de wereld en dat kan gebeuren etc..Smultie schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:50:
[...]
Dan moet je er twee kopen. Geen enkel apparaat is feilloos; als het dusdanig van belang is voor de voortgang van je werk, zul je dus een bepaalde vorm van redundantie moeten gaan aanleggen.
Ik WAS voor een Macbook Pro gegaan omdat iedereen die het over een mac heeft er alleen maar positief over kan zijn. Ik vind het gewoon belachelijk dat ik zoveel problemen kan hebben met een dure en ik dacht kwalitatieve laptop. Ik zit nu weer achter mijn oude "budget" laptop van de aldi. Deze is nog nooit zo over de zeik gegaan.
Je hebt gewoon heel veel pech. Hartstikke vervelend maar dat overkomt ook mensen met een Rolls Royce.Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:02:
[...]
Als een windows apparaat ermee ophoud zou je zeggen:"Had je maar voor Mac moeten gaan". Nu is de mac een keer stuk en dan is het de normaalste zaak van de wereld en dat kan gebeuren etc..
Ik WAS voor een Macbook Pro gegaan omdat iedereen die het over een mac heeft er alleen maar positief over kan zijn. Ik vind het gewoon belachelijk dat ik zoveel problemen kan hebben met een dure en ik dacht kwalitatieve laptop. Ik zit nu weer achter mijn oude "budget" laptop van de aldi. Deze is nog nooit zo over de zeik gegaan.
Verwijderd
Inderdaad, als je zo afhankelijk bent van je laptop voor je klanten moet je wel zo verstandig zijn om een back up te hebben indien er één niet meer werkt. Als ondernemer moet je dat toch wel weten?Smultie schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:50:
[...]
Dan moet je er twee kopen. Geen enkel apparaat is feilloos; als het dusdanig van belang is voor de voortgang van je werk, zul je dus een bepaalde vorm van redundantie moeten gaan aanleggen.
Anyway, ik zit er aan te denken om een 2e hands mac book aan te schaffen i.v.m. studie. Nu wil ik er geen fortuin voor uitgeven, heb net 3 weken de nieuwste mac mini gekocht dus het m'n budget is niet heel geweldig
Normaal gesproken ben ik er niet van om tweedehands spullen aan te schaffen, maar een gloednieuwe macbook zie ik niet echt zitten. Ik zal de MB echt alleen voor standaard gebruik gebruiken, d.w.z. alleen office en internet dus. Aan welk model (jaartal) zal ik dan voldoende hebben? Ik wil wel gewoon snel kunnen werken en ben eventueel wel bereid om er aan te sleutelen. Wat zijn tevens nog dingen waar ik op moet letten?
Formaat maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit, neig wel naar de 13" indien deze nog ergens voor een goede prijs wordt aangeboden.
Ik heb er vandaag even mee gespeeld. Als je hem op de 'most space'-mode zet dan is het gewoon 1680x1050 en dus genoeg om twee pagina's naast elkaar open te hebben. Ik vond de tekst niet te klein worden.Scrtz schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:57:
Zijn er eigenlijk al mensen die de retina MBP 13" in bezit hebben of mee hebben gespeeld in een winkel?
13" lijkt me dan wel een leuke keuze. Je kan em vrij "basic" aanschaffen en voor weinig er wat meer RAM en bv een kleine SSD in zetten, zodat je een snelle fijne machine hebt. Een optische drive is altijd fijn.Verwijderd schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:08:
[...]
Inderdaad, als je zo afhankelijk bent van je laptop voor je klanten moet je wel zo verstandig zijn om een back up te hebben indien er één niet meer werkt. Als ondernemer moet je dat toch wel weten?
Anyway, ik zit er aan te denken om een 2e hands mac book aan te schaffen i.v.m. studie. Nu wil ik er geen fortuin voor uitgeven, heb net 3 weken de nieuwste mac mini gekocht dus het m'n budget is niet heel geweldig![]()
Normaal gesproken ben ik er niet van om tweedehands spullen aan te schaffen, maar een gloednieuwe macbook zie ik niet echt zitten. Ik zal de MB echt alleen voor standaard gebruik gebruiken, d.w.z. alleen office en internet dus. Aan welk model (jaartal) zal ik dan voldoende hebben? Ik wil wel gewoon snel kunnen werken en ben eventueel wel bereid om er aan te sleutelen. Wat zijn tevens nog dingen waar ik op moet letten?
Formaat maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit, neig wel naar de 13" indien deze nog ergens voor een goede prijs wordt aangeboden.
Zou zorgen dat je alles erbij krijgt en em in levende lijve bekijken. Krasjes zullen je wel niet zo boeien, maar of ie hardwarematig in orde is wel, bv de accu (voor in de trein enzo misschien?).
Zou dan een modelletje van 1 jaar oud ofzo pakken, heb je nog een jaartje garantie
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Dat is natuurlijk wel een afweging die je moet maken als je inderdaad, zoals je aangeeft, voor je inkomen afhankelijk bent van een functionerende machine. Apple notebooks zijn net zomin magisch als vergelijkbaar geprijsde machines van Dell, HP, Lenovo of wie dan ook. Ze kunnen dus stuk.Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:45:
Het lijkt er echter op dat je je absoluut niet verdiept hebt in garantievoorwaarden en de eventuele procedure in het geval van een defect. Iets wat je hopelijk in het vervolg wel doet als je -van wat voor merk ook- een computer koopt die onmisbaar is.
Allereerst: Macs horen niet zomaar uit te vallen, en dat jouw machine dat wel doet is waarschijnlijk te wijten aan een defect, niet aan een evil complot van Apple om jou op te lichten. Verder: wanneer je problemen hebt (hardwarematig) met je Mac, kan je je Mac bij elke Apple Authorized Service Provider langsbrengen. In vrijwel elke grote stad zit tegenwoordig een Apple Premium Reseller; deze winkels zijn direct ook Apple Authorized Service Provider. Je hoeft dus beslist niet per se naar Amsterdam.
Ik raad je wel aan om morgen even telefonisch contact op te nemen met Apple Care, en het probleem voor te leggen. Ik weet niet waar je je Mac gekocht hebt, maar als je dat bij de Apple Online Store hebt gedaan, en je hebt een credit card gebruikt, is de kans zelfs groot dat Apple je gewoon een vervangende machine toestuurt. Je krijgt dan de tijd om je nieuwe machine up en running te krijgen (data overzetten voor zover nog mogelijk/nodig), en vervolgens maak je een afspraak voor het ophalen van je defecte machine.
Ik snap best dat het vervelend is als je nieuwe, en niet bepaald goedkope, Mac het niet doet zoals jij gehoopt had, maar om nu een bedrijf compleet af te serveren op een defect stuk electronica zonder dat je ze de kans hebt gegeven om het recht te zetten vind ik wat kort door de bocht. Met een dergelijke instelling gaat uiteindelijk elk bedrijf je teleurstellen.
Tot slot: als je afhankelijk bent van je computer, zorg voor backups. Niet alleen van je data, maar ook van je tools. Als jij geld misloopt als je laptop stuk is, is het een uitstekende investering om een tweede machine aan te schaffen, zodat je toch door kan werken als er iets stuk gaat.
Launching containers into space
Ik heb back ups gelukkig maar ik ben echt van het apple geloof afgestapt. Het is klaar, het is net zo premium als medion.
Gelukkig heb ik mijn oude laptop nog om terug te vallen maar ik dacht echt met apple iets beters in huis te halen en ik ben nu met mijn neus op de feiten gedrukt dat het niet zo is.
Morgen neem ik contact op met Apple Care en we zien wel verder, nu kan ik verder op mijn betrouwbare beestje..
Gelukkig heb ik mijn oude laptop nog om terug te vallen maar ik dacht echt met apple iets beters in huis te halen en ik ben nu met mijn neus op de feiten gedrukt dat het niet zo is.
Morgen neem ik contact op met Apple Care en we zien wel verder, nu kan ik verder op mijn betrouwbare beestje..
Elke laptop kan defecten hebben. Ook al koop je een laptop van €1 miljoen.Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:23:
Ik heb back ups gelukkig maar ik ben echt van het apple geloof afgestapt. Het is klaar, het is net zo premium als medion.
Ik snap je frustratie, maar ik vind je redenatie simpelweg dom. Dacht je echt dat Macs een failure rate van 0,00% hadden?
Het feit dat je zelf over "apple geloof" praat zegt denk ik al genoeg. Apple is duurder omdat het kwalitatief weer wat leukere foefjes heeft(magneet oplader bijv) maar niet perse vanwege de performance. Apple is en zal nooit de beste zijn in alle mogelijke manieren. Geen enkel bedrijf is dat. En in de tijd dat je hier loopt te mekkeren had je als ondernemer gewoon je laptop even langs kunnen brengen in een winkel, vooral omdat je zegt dat het al vaker gebeurd is. Anders kan je het ook nog regelen via de verzekering van je CreditCard als je hem daarmee hebt gekocht. Als ondernemer heb je dat soort zaken natuurlijk goed voor elkaarStekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:23:
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Als je zo afhankelijk bent van de hardware kan je het besten een Thinkpad of Dell kopen, daar krijg je in het geval van Thinkpad standaard 3 jaar next bussines day on-site bij, bij Dell is dit op veel zakelijk machines ook standaard. Dit houdt in dat ze zodra je belt de volgende dag waar jij dan ook in Nederland bent op de stoep staan om je pc te fixen.Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 21:45:
Ik snap niet dat ondernemer zo extra eruit gepakt moet worden, totaal niet relevant. Ik werk fulltime in de week en ik ben 's avonds ondernemer. Even langs de winkel is geen optie. Ik dacht met een Macbook geen leuke foefjes binnen te halen maar kwaliteit. De tijd dat ik zit te mekkeren is ubuntu aan het downloaden om de laatste bestanden te redden die niet met de laatste back-up zijn meegekomen.BombaAriba schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:28:
[...]
Het feit dat je zelf over "apple geloof" praat zegt denk ik al genoeg. Apple is duurder omdat het kwalitatief weer wat leukere foefjes heeft(magneet oplader bijv) maar niet perse vanwege de performance. Apple is en zal nooit de beste zijn in alle mogelijke manieren. Geen enkel bedrijf is dat. En in de tijd dat je hier loopt te mekkeren had je als ondernemer gewoon je laptop even langs kunnen brengen in een winkel, vooral omdat je zegt dat het al vaker gebeurd is. Anders kan je het ook nog regelen via de verzekering van je CreditCard als je hem daarmee hebt gekocht. Als ondernemer heb je dat soort zaken natuurlijk goed voor elkaar
[ Voor 8% gewijzigd door Stekeltje op 18-11-2012 22:37 ]
Dat is natuurlijk een drogreden. Elk stuk electronica kan stuk, dus ook Macs. Daarnaast zegt jouw ervaring met jouw Mac niets over de algehele betrouwbaarheid van Apple producten, zelfs niet eens over de algehele betrouwbaarheid van jouw specifieke type Mac. Het zegt enkel iets over jouw Mac.Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:23:
Ik heb over de jaren heen flink wat Apple machines gehad. De meeste van die machines werkten probleemloos. Hier en daar heb ik een probleem gehad, en in alle gevallen heeft Apple dat uitstekend opgelost, zelfs buiten de reguliere garantietermijn. Ook mijn ervaring zegt maar weinig over de algehele betrouwbaarheid van Apple producten, maar mijn ervaring is wel geheel anders dan die van jou. Wie heeft er gelijk?
Als jij een Mac gekocht hebt omdat je in de illusie leefde dat Macs niet stuk kunnen gaan, ben je naïef. Meer kan ik er niet van maken. Bekijk het eens andersom: als jouw Mac net zo goed gewerkt had als de mijne, was Apple dan ineens fantastisch geweest? Om vervolgens ineens een oplichterstoko te worden nadat er iets stuk gaat?Gelukkig heb ik mijn oude laptop nog om terug te vallen maar ik dacht echt met apple iets beters in huis te halen en ik ben nu met mijn neus op de feiten gedrukt dat het niet zo is.
[ Voor 0% gewijzigd door Whieee op 19-11-2012 10:20 . Reden: typo ]
Dat is inderdaad ook een uitstekende optie. En voor Stekeltje: de garantie-afhandeling bij Lenovo is uitstekend. Mijn backup-machine is een Thinkpad X220 (ik verdien namelijk ook mijn brood met een computerbrilsmurfffje schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:31:
[...]
Als je zo afhankelijk bent van de hardware kan je het besten een Thinkpad of Dell kopen, daar krijg je in het geval van Thinkpad standaard 3 jaar next bussines day on-site bij, bij Dell is dit op veel zakelijk machines ook standaard. Dit houdt in dat ze zodra je belt de volgende dag waar jij dan ook in Nederland bent op de stoep staan om je pc te fixen.
En als je -kennelijk- toch Ubuntu gebruikt: Ubuntu loopt als de brandweer op mijn Thinkpads. Zolang je maar uit de buurt blijft van de modellen met switchable graphics, want dat wil niet zo goed met Linux (Bumblebee is nog niet goed genoeg).
Maar wat mij betreft gaan we weer ontopic. Stekeltje gaat Apple bellen, en bedenken of Apple nu wel of niet een oplichtersbende is. En de rest mag het weer gewoon over MacBook Pro's gaan hebben
Ik pak dat ondernemer zijn er juist uit omdat je als ondernemer andere voorwaarden en mogelijkheden hebt. Als ondernemer kan je bellen en halen ze hem de volgende dag ophalen en omruilen voor een nieuwe. Niet ideaal aangezien je dan nog 1 dag moet wachten maar als groot bedrijf heb je zelfs de mogelijkheid om het dezelfde dag geregeld te hebben. Je positie als ondernemer is erg anders dan als consument, vandaar mijn nadruk op het ondernemer zijn.Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:36:
[...]
Ik snap niet dat ondernemer zo extra eruit gepakt moet worden, totaal niet relevant. Ik werk fulltime in de week en ik ben 's avonds ondernemer. Even langs de winkel is geen optie. Ik dacht met een Macbook geen leuke foefjes binnen te halen maar kwaliteit. De tijd dat ik zit te mekkeren is ubuntu aan het downloaden om de laatste bestanden te redden die niet met de laatste back-up zijn meegekomen.
We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman
Doei hè, don't let the door hit you on the way out!Stekeltje schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:23:
Het is klaar, het is net zo premium als medion.

Lenovo biedt dacht ik zelfs ondersteuning voor Linux, in iedergeval werken alle thinkpads goed met Linux en wordt alle hardware goed herkent op de eerder genoemde switchable graphics naWhieee schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:51:
[...]
Dat is inderdaad ook een uitstekende optie. En voor Stekeltje: de garantie-afhandeling bij Lenovo is uitstekend. Mijn backup-machine is een Thinkpad X220 (ik verdien namelijk ook mijn brood met een computer), en die bleek ook stuk te kunnen. Binnen 24 uur was het logicboard moederbord van mijn Thinkpad vervangen, op locatie, zonder morren.
En als je -kennelijk- toch Ubuntu gebruikt: Ubuntu loopt als de brandweer op mijn Thinkpads. Zolang je maar uit de buurt blijft van de modellen met switchable graphics, want dat wil niet zo goed met Linux (Bumblebee is nog niet goed genoeg).
Verwijderd
lol sinds wanneer is dit draadje omgetoverd naar Mac Haters?
ja elk merk heeft zijn ding..
ja elk merk heeft zijn ding..
Ik heb vandaag gebeld met Apple Care, zij konden mij niet verder helpen aan de telefoon ze verwezen mij door naar een servicepunt. Daar werd mij verteld dat een reparatie meer dan 10 werkdagen ging duren.BombaAriba schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:53:
[...]
Ik pak dat ondernemer zijn er juist uit omdat je als ondernemer andere voorwaarden en mogelijkheden hebt. Als ondernemer kan je bellen en halen ze hem de volgende dag ophalen en omruilen voor een nieuwe. Niet ideaal aangezien je dan nog 1 dag moet wachten maar als groot bedrijf heb je zelfs de mogelijkheid om het dezelfde dag geregeld te hebben. Je positie als ondernemer is erg anders dan als consument, vandaar mijn nadruk op het ondernemer zijn.
Apple is steeds minder geschikt geworden voor "ondernemers" in mijn opzicht. Ik ga nu proberen contact op te nemen met Apple Amsterdam en kijken wat ze daar kunnen betekenen.
Ik wil binnenkort waarschijnlijk een 13" Macbook aanschaffen. Ik wil een systeem wat zeker weer 5 jaar meekan, en daarom dus een systeem met goede performance. Performance is het meest vereist voor het draaien van simulaties in Matlab, en voor het gebruik van Lightroom. Dus CPU en ram lijkt me. Wat ik ook wil is minimaal 256gb hdd, omdat ik zowel mijn muziek als mijn fotocollectie op mijn interne schijf wil hebben.
Nu lijkt me dat ik het beste voor de 13" pro met i7 kan gaan. Deze kost mij 1400 euro (TU Delft student). De rMBP is eigenlijk geen optie vanwege de prijs, en de air is heeel misschien een optie, al zal die met 8gb, i7 en 256gb 1600 euro moeten kosten.
Nu lees ik her en der berichten dat je beter voor een air of een rMBP kan gaan, omdat dat meer futureproof is. Maar waar is dit op gebaseerd? Is dit eigenlijk niet gewoon bullshit? Het zijn inderdaad meer apparaten die op de toekomstige markt gericht zijn, maar dit betekent niet dat de standaard MBP dat niet meer is? Het enige wat je oldschool kan noemen is de dikte, geen punt voor mij, en de vele aansluitingen, een aansluiting voor een laptopslot, een grote harde schijf, en optische drive. Vroeger was eigenlijk zo slecht nog niet... Nu lijkt het me niet dat een laptop door het aanwezig zijn van deze zaken minder futureproof is?
SSD is voor mij in deze discussie geen argument, want die bouw ik wellicht zelf nog in.
Ik weet niet goed wat het doel is van deze post, misschien een bevestiging van het feit dat de standaard 13" voor mij de beste optie blijft, en dat deze ook zeker nog een goed aantal jaren meekan. Of wellicht een argumentatie die ik over het hoofd zie om voor de air of zelfs de rMBP te gaan. Heeft apple bijvoorbeeld een filosofie (los van economische drijfveren) die het aanbieden van dergelijke kleine harde schijven rechtvaardigt?
Nu lijkt me dat ik het beste voor de 13" pro met i7 kan gaan. Deze kost mij 1400 euro (TU Delft student). De rMBP is eigenlijk geen optie vanwege de prijs, en de air is heeel misschien een optie, al zal die met 8gb, i7 en 256gb 1600 euro moeten kosten.
Nu lees ik her en der berichten dat je beter voor een air of een rMBP kan gaan, omdat dat meer futureproof is. Maar waar is dit op gebaseerd? Is dit eigenlijk niet gewoon bullshit? Het zijn inderdaad meer apparaten die op de toekomstige markt gericht zijn, maar dit betekent niet dat de standaard MBP dat niet meer is? Het enige wat je oldschool kan noemen is de dikte, geen punt voor mij, en de vele aansluitingen, een aansluiting voor een laptopslot, een grote harde schijf, en optische drive. Vroeger was eigenlijk zo slecht nog niet... Nu lijkt het me niet dat een laptop door het aanwezig zijn van deze zaken minder futureproof is?
Ik weet niet goed wat het doel is van deze post, misschien een bevestiging van het feit dat de standaard 13" voor mij de beste optie blijft, en dat deze ook zeker nog een goed aantal jaren meekan. Of wellicht een argumentatie die ik over het hoofd zie om voor de air of zelfs de rMBP te gaan. Heeft apple bijvoorbeeld een filosofie (los van economische drijfveren) die het aanbieden van dergelijke kleine harde schijven rechtvaardigt?
De prestaties is "nagenoegen" gelijk tussen alle modellen (pro air rmba).
Maar als je echt een "power user" bent (berg VM's open, zware! grafische programma's etc..) zal een Macbook Pro beter uit de veren komen.
Het verschil zit'm dus in de 'kleine' dingen.
Geheugen (zorg dat je 8GB of meer hebt, houdt hier rekening mee bij de Air, die kan je later niet upgraden)
Scherm resolutie/real estate (rMBP heeft voor de komende 100jaar genoeg, gewone pro loopt nu al achter, Air kan nog goed meekomen)
De rest kan je gewoon upgraden bij alle modellen (harddisk).
Dus tussen deze parameters moet je een tussenweg zoeken wat het beste past bij jou.
Bij mij was dat een Air met 8GB (goedkoop, super mobiel, en kan nog een tijdje mee).
Maar als je echt een "power user" bent (berg VM's open, zware! grafische programma's etc..) zal een Macbook Pro beter uit de veren komen.
Het verschil zit'm dus in de 'kleine' dingen.
Geheugen (zorg dat je 8GB of meer hebt, houdt hier rekening mee bij de Air, die kan je later niet upgraden)
Scherm resolutie/real estate (rMBP heeft voor de komende 100jaar genoeg, gewone pro loopt nu al achter, Air kan nog goed meekomen)
De rest kan je gewoon upgraden bij alle modellen (harddisk).
Dus tussen deze parameters moet je een tussenweg zoeken wat het beste past bij jou.
Bij mij was dat een Air met 8GB (goedkoop, super mobiel, en kan nog een tijdje mee).
Je eerste zin zegt dat een Macbook Pro een betere optie is, tenzij je een power user bent? Ik neem aan dat je bedoelt "met name" in plaats van "tenzij"?
En waarom is een lagere resolutie minder futureproof volgens jou? Is er ergens een bron dat software steeds hogere resoluties vereist? Of is het puur omdat andere modellen in de markt hogere resoluties krijgen? Overigens is de standaardresolutie van de rMBP ook 1280x800. Hoger kan, maar dan wel ten koste van de scherpte, en er zijn ook limieten aan wat je nog comfortabel kan zien op 13"
En waarom is een lagere resolutie minder futureproof volgens jou? Is er ergens een bron dat software steeds hogere resoluties vereist? Of is het puur omdat andere modellen in de markt hogere resoluties krijgen? Overigens is de standaardresolutie van de rMBP ook 1280x800. Hoger kan, maar dan wel ten koste van de scherpte, en er zijn ook limieten aan wat je nog comfortabel kan zien op 13"
De post aangepast, werkt inderdaad nogal verwarrend.
Maar ik ging puur in op de vraag waarom een air of rmbp volgens de mensen de betere optie zou zijn als hij informeert naar een future proof product.
En dit zijn (of je het er mee eens bent of niet) de verschillende standpunten die mensen noemen en de reden waarom.
Maar aangezien bijna alle macs op de consumenten markt nu 1280x800 zijn denk ik niet dat apple binnen 4jaar ineens de support laat vervallen of dat het onprettig zou zijn op deze verhouding .
Maar uit future oogpunt zou ik nu voor de hogere resolutie gaan.
Maar ik ging puur in op de vraag waarom een air of rmbp volgens de mensen de betere optie zou zijn als hij informeert naar een future proof product.
En dit zijn (of je het er mee eens bent of niet) de verschillende standpunten die mensen noemen en de reden waarom.
Maar aangezien bijna alle macs op de consumenten markt nu 1280x800 zijn denk ik niet dat apple binnen 4jaar ineens de support laat vervallen of dat het onprettig zou zijn op deze verhouding .
Maar uit future oogpunt zou ik nu voor de hogere resolutie gaan.
Je hebt nog steeds niet verteld waar je'm gekocht hebt. In de online Apple Store, bij een Reseller of in de officiële Apple Store? En afhankelijk daarvan, heb je bij diezelfde verkoper gevraagd om tijdelijk een depannagetoestel te krijgen aangezien je dit toestel professioneel gebruikt? Veel resellers hebben bv. wel een aantal toestellen staan om business klanten verder te helpen.Stekeltje schreef op maandag 19 november 2012 @ 10:11:
[...]
Ik heb vandaag gebeld met Apple Care, zij konden mij niet verder helpen aan de telefoon ze verwezen mij door naar een servicepunt. Daar werd mij verteld dat een reparatie meer dan 10 werkdagen ging duren.
Apple is steeds minder geschikt geworden voor "ondernemers" in mijn opzicht. Ik ga nu proberen contact op te nemen met Apple Amsterdam en kijken wat ze daar kunnen betekenen.
Je spreekt over Apple Care, heb je dit ook apart bij je Mac gekocht? Hoe oud is je Mac? Als deze slechts een paar weken oud is mag je verwachten dat ze het toestel onmiddellijk omruilen.
Bij andere merken zoals bv. Dell betaal je ook extra om Business Support te hebben (wij hebben er hier 100+ in gebruik), net zoals bij alle merken. Bij Apple wordt AppleCare naar voor geschoven als Business Support, dus als je dat hebt moeten ze je toch beter kunnen helpen dan wat jij hier aangeeft.
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Ik lees nergens in je post terug of je een extern scherm gaat gebruiken of niet. Ik heb nu zelf de 13" en ga hem verkopen voor een groter model. Ik vind 1280x800 erg klein. Documenteren gaat nog wel, hoewel je bijvoorbeeld geen twee windows naast elkaar open kunt hebben (je zult dus heen en weer moeten swipen). Ik ken Lightroom niet, maar als ik op de afbeeldingen afga is het zoiets als Photoshop. Ik vind 1280x800 te klein om daar serieus foto's mee te bewerken. Er is gewoon geen overzicht. Al die windows met je tools enzo nemen ook veel ruimte in, waardoor er nog minder ruimte overblijft voor je afbeelding.johann3s schreef op maandag 19 november 2012 @ 13:20:
Ik heb eergisteren even naar de 13" rMBP gekeken en was positief verrast. Het is nog goed te doen op 1680x1050. Ook is het beeld een stuk mooier dan die van een normale MBP.
Dus,.. Donderdag een afspraak in de apple store Amsterdam, ben benieuwd hoe het gaat. Heb vandaag ook een HDD reader gekocht aangezien met ubuntu het niet wilde lukken alles over te pompen. Nog even Macdrive installeren en dan kan ik vanavond als het goed is weer zonder al te veel problemen gewoon weer aan de slag.Darkstar schreef op maandag 19 november 2012 @ 13:32:
[...]
Je hebt nog steeds niet verteld waar je'm gekocht hebt. In de online Apple Store, bij een Reseller of in de officiële Apple Store? En afhankelijk daarvan, heb je bij diezelfde verkoper gevraagd om tijdelijk een depannagetoestel te krijgen aangezien je dit toestel professioneel gebruikt? Veel resellers hebben bv. wel een aantal toestellen staan om business klanten verder te helpen.
Online in de apple store. Heb het gehad over een vervangen was niet mogelijk?. De MacBook is geleverd op 3 oktober dus +/- 45-47 dagen oud. (Nog minstens 45 dagen support via Apple Care)
Je spreekt over Apple Care, heb je dit ook apart bij je Mac gekocht? Hoe oud is je Mac? Als deze slechts een paar weken oud is mag je verwachten dat ze het toestel onmiddellijk omruilen.
Niet extra gekocht, zit nu wel ontzettend te twijfelen... kan volgens mij tot 1 jaar na aankoop nog aangeschaft worden.
Bij andere merken zoals bv. Dell betaal je ook extra om Business Support te hebben (wij hebben er hier 100+ in gebruik), net zoals bij alle merken. Bij Apple wordt AppleCare naar voor geschoven als Business Support, dus als je dat hebt moeten ze je toch beter kunnen helpen dan wat jij hier aangeeft.
Next business day support is bij Dell echt vele male goedkoper dan bij Apple. Verder heb ik bij Apple nergens 24 uur service gevonden tijdens de aanschaf van het beestje. Ik ga het er donderdag zeker over hebben (heb ondertussen een afspraak gemaakt)
Voor de volledigheid, voor bedrijven (en ondernemers dus) heeft Apple het Joint Venture programma: http://www.apple.com/nl/retail/jointventure/ met inderdaad, in geval van reparatie benodigd aan je eigen computer, een computer te leen zodat je door kunt werken. Kost uiteraard wel wat, maar ik weet niet hoeveel ben ik bang. Als je bij de Apple Store bent kunnen ze je er meer over vertellen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Ah oke, ga ik zeker naar vragen..CyBeR schreef op maandag 19 november 2012 @ 15:50:
Voor de volledigheid, voor bedrijven (en ondernemers dus) heeft Apple het Joint Venture programma: http://www.apple.com/nl/retail/jointventure/ met inderdaad, in geval van reparatie benodigd aan je eigen computer, een computer te leen zodat je door kunt werken. Kost uiteraard wel wat, maar ik weet niet hoeveel ben ik bang. Als je bij de Apple Store bent kunnen ze je er meer over vertellen.
Van wat ik zo snel kan vinden kost JointVenture 499, en voor die 499 kan je 5 'systemen' laten deelnemen. Een 'systeem' bestaat dan volgens Apple uit maximaal:Stekeltje schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:19:
[...]
Ah oke, ga ik zeker naar vragen..Bedankt!
- 1 Mac
- 2 Cinema Displays
- 1 iPhone
- 1 iPad
- 1 iPod
- Apple randapparatuur: Keyboard, muis, trackpad en storage device
Er staat mij iets van bij dat er voor 99 euro ook altijd een 'ProCare' plan was, wat vergelijkbaar was, maar dan voor slechts 1 systeem. Ik kan zo snel niet vinden of dat nog bestaat, en of het in Nederland verkrijgbaar is.
Klinkt goed, ben naar zoiets eigenlijk ook op zoek. Alleen ben ik benieuwd wat de prijzen van de retina mbp's gaan worden als er weer een nieuwe serie uitkomt. heb namelijk pas een paar maanden de mbp 13" 2012 met 8gb en 256gb ssd, zonde om meteen weg te doen..Dekay schreef op zondag 18 november 2012 @ 22:09:
[...]
Ik heb er vandaag even mee gespeeld. Als je hem op de 'most space'-mode zet dan is het gewoon 1680x1050 en dus genoeg om twee pagina's naast elkaar open te hebben. Ik vond de tekst niet te klein worden.
Die zullen ongetwijfeld het zelfde blijven.Scrtz schreef op maandag 19 november 2012 @ 19:47:
[...]
Klinkt goed, ben naar zoiets eigenlijk ook op zoek. Alleen ben ik benieuwd wat de prijzen van de retina mbp's gaan worden als er weer een nieuwe serie uitkomt. heb namelijk pas een paar maanden de mbp 13" 2012 met 8gb en 256gb ssd, zonde om meteen weg te doen..
Ik weet niet of ik in het goede topic zit, maar ik heb een vraag betreffende mijn MacbookPro begin 2011. Ik heb al verschillende fora bekeken maar kom niet tot een eenduidig antwoord op mijn vraag.
Momenteel zit er 2 x 2GB geheugen in mijn MBP. Ik wil dit gaan uitbreiden, maar volgens Apple kan er maximaal 8GB aan geheugen in. Nu las ik op verschillende websites dat sommige mensen er gewoon 2 x 8GB inprikken. Iemand hier ervaring mee die mij kan vertellen of dit werkt ja of nee?
Momenteel zit er 2 x 2GB geheugen in mijn MBP. Ik wil dit gaan uitbreiden, maar volgens Apple kan er maximaal 8GB aan geheugen in. Nu las ik op verschillende websites dat sommige mensen er gewoon 2 x 8GB inprikken. Iemand hier ervaring mee die mij kan vertellen of dit werkt ja of nee?
Sony A7III - PSN: Ruimtestofzuiger - Clash of Clans
Altijd een handige app als je specificaties/uitbreidingsmogelijkheden van een Apple device wilt opzoeken: Mactracker
Je zou hier: http://gathering.tweakers...ist_messages/1306518/last eens kunnen kijken naar ervaringen van andere tweakers.Spoek schreef op maandag 19 november 2012 @ 23:20:
Ik weet niet of ik in het goede topic zit, maar ik heb een vraag betreffende mijn MacbookPro begin 2011. Ik heb al verschillende fora bekeken maar kom niet tot een eenduidig antwoord op mijn vraag.
@Whieee & @Scrtz, bedankt voor jullie snelle reactie! Ik heb antwoord op mijn vraag
Sony A7III - PSN: Ruimtestofzuiger - Clash of Clans
Je ziet, het is misschien even zoeken maar hopelijk kom je op deze manier toch tot een goede oplossing. Ik wens je in ieder geval (oprecht) veel succes!Stekeltje schreef op maandag 19 november 2012 @ 16:19:
[...]
Ah oke, ga ik zeker naar vragen..Bedankt!
Ik hoop dat je ook merkt dat constructief antwoorden op vragen hier meer effect heeft dan je frustratie te uiten door te zeggen hoe slecht een Mac wel niet is
MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair
Ik heb thuis alleen maar ongeaarde stop contacten, nergens last van...
Sorry hoor, maar je blijft onzin verkondigen. Laptops kunnen defect geleverd worden, bij elk merk, dus ook bij Apple. Welke laptop je ook koopt, zolang je geen speciale garantie afsluit die binnen één werkdag reparatie garandeert ben je je laptop kwijt als er een defect is.Stekeltje schreef op maandag 19 november 2012 @ 10:11:
[...]
Ik heb vandaag gebeld met Apple Care, zij konden mij niet verder helpen aan de telefoon ze verwezen mij door naar een servicepunt. Daar werd mij verteld dat een reparatie meer dan 10 werkdagen ging duren.
Ik snap werkelijk waar je punt niet. Ok, je stapt van Apple af, en dan? Ga je een Sony Vaio kopen? Of een Asus? Alsof die niet defect geleverd kunnen worden? Alsof die wel binnen 24 uur met een nieuwe voor de deur staan? Vertel mij eens naar wel merk jij gaat overstappen en wat daar beter aan is qua service dan aan Apple.
Ik vind het ook raar dat je steeds dweept met dat ondernemer zijn. Alsof jij als ondernemer recht op snelle service en 'normale' mensen niet? Op basis van wat denk jij voorrang te hebben qua service?

[ Voor 12% gewijzigd door TMC op 20-11-2012 20:51 ]
Ga je zeker geen spijt van krijgen, het is een vrij goedkope upgrade en je hebt er enorm veel profijt van (heb zelf ook 16 GB)Spoek schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 12:14:
@Whieee & @Scrtz, bedankt voor jullie snelle reactie! Ik heb antwoord op mijn vraag
bij andere merken met je meestal ook 2-3 weken je laptop kwijt ivm dat die opgestuurd wordt naar bijvoorbeeld Polen. dus 10 werkdagen valt in principe nog mee.TMC schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:49:
[...]
Sorry hoor, maar je blijft onzin verkondigen. Laptops kunnen defect geleverd worden, bij elk merk, dus ook bij Apple. Welke laptop je ook koopt, zolang je geen speciale garantie afsluit die binnen één werkdag reparatie garandeert ben je je laptop kwijt als er een defect is.
Ik snap werkelijk waar je punt niet. Ok, je stapt van Apple af, en dan? Ga je een Sony Vaio kopen? Of een Asus? Alsof die niet defect geleverd kunnen worden? Alsof die wel binnen 24 uur met een nieuwe voor de deur staan? Vertel mij eens naar wel merk jij gaat overstappen en wat daar beter aan is qua service dan aan Apple.
Ik vind het ook raar dat je steeds dweept met dat ondernemer zijn. Alsof jij als ondernemer recht op snelle service en 'normale' mensen niet? Op basis van wat denk jij voorrang te hebben qua service?Je hebt gewoon pech, frustrerend en jammer, maar that's life.
Verder is zover ik terug kan lezen de macbook gewoon particulier aangeschaft, dus het hele ondernemer zijnde doet er voor de garantieafhandeling geeneens toe. Vervelend voor jou Stekeltje maar dan had je meer moeten investeren en voor een zakelijke garantiedeal moeten gaan.
Nu Apple liggen afzeiken omdat jij zelf de zaakjes niet op orde hebt is wel heel zwak..