Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:07
Silent Thunder schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:44:
[...]

Tuurlijk snap ik marketing wel, maar je kunt niet alles wegschoffelen daaronder. Apple is bovendien heel erg van de filosofie á la: het mag dan wel wat meer kosten maar dan krijg je wel je kwaliteit (wat ik erg waardeer).
En nu mis ik dat wel een beetje..

Voor de Mac Pro tower hebben ze immers ook een Quadro kaart uitgebracht omdat ze kennelijk waarde hechten aan mensen die professionele software draaien zoals Inventor en Solidworks (waar mijn vriendin mee werkt die architect is). Daar is zo'n kaart gewoon heel handig.

Dus daarom mijn verbazing dat de andere Pro lijn (die van de macbook) geen Quadro mogelijkheid heeft.
Ze hoeven 'em voor mij ook niet standaard aan te bieden; zolang er maar de optie/mogelijkheid is.
Want het is verder een erg leuk apparaat; mooi materiaal en lekker dun met snelle hardware.
Alleen dan die Q......
Valt er op een GT650m dan niet prima te werken met software als Inventor en Solidworks?
Naar mijn weten is een Quadro niks anders dan een GeForce met drivers waar intensief aan gesleuteld is en een support waar je u tegen zegt. Dat heb ik ooit in een artikel Geforce vs Quadro gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Je moet het anders zien. Je kunt es een keer met een opgevoerde Opel Vectra meedoen aan een Nascar-race. Echt winnen zul je niet doen; maar je kunt enigszins nog achteraan hobbelen. Leuk voor een keer; maar dat doe je niet elke zondag. Als je daar je sport van wilt maken; zorg je ook dat je een Nascar auto krijgt.

Hetzelfde hiermee. Als je af en toe in Inventor of Solidworks wat 3D modellen van facades aanklikt dan kun je je wel behelpen met andere hardware. Dat ligt tuurlijk voor iedereen anders; in hoeverre je het gebruikt uiteraard.

Mijn vriendin zit veel in die paketten en gebruik vaak functies die een Quadro heel goed kan en een Geforce gewoon slecht (logisch natuurlijk; ieder heeft zijn eigen specialiteit).
Denk hierbij aan het renderen/aanpassen van 3d modellen of andere functionaliteit.

[ Voor 3% gewijzigd door Silent Thunder op 23-10-2012 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ja nou dan is een MBP dus niet voor haar bedoeld... Apple biedt hoogwaardige laptops aan die voldoen aan HUN filosofie, niet aan de filosofie van anderen (o.a. de jouwe dus). Met jouw gedachtegang kun je geen enkele laptop 'pro' noemen want wie wil zich nou behelpen met een minder krachtige processor, minder geheugen, minder harddiskruimte en een mindere GPU dan in een desktop mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
woelders schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:11:
Met jouw gedachtegang kun je geen enkele laptop 'pro' noemen want wie wil zich nou behelpen met een minder krachtige processor, minder geheugen, minder harddiskruimte en een mindere GPU dan in een desktop mogelijk is?
Naar mijn inziens klopt dat maar half wat je zegt.
De videokaarten in laptops zijn veelal ''m-edities'' -> Geforce 650M of Quadro K4000M.

Dat betekent dat je niet de supersnelle varianten hebt die in de tower zitten (zoals de geforce 650 of quadro 4000). Daardoor blijft de tower ook aantrekkelijk. Logisch natuurlijk; verschil moet er zijn.

Máár betekent wel doordat je de M edities aanbied voor de laptop; men mobiel toch goed vooruitkan.
Voor de designers dan de Quadro M en voor de gamers de Geforce M. Dan kunnen beide groepen toch fijn aan de slag. Genoeg mensen die voor bepaalde reden veel reizen en toch relatief snelle hardware in hun laptopje willen hebben; speciaal bedoeld voor hun segment. Alleen nu mis ik dus een Quadro...
woelders schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:11:
Ja nou dan is een MBP dus niet voor haar bedoeld... Apple biedt hoogwaardige laptops aan die voldoen aan HUN filosofie, niet aan de filosofie van anderen (o.a. de jouwe dus).
Dat vind ik een beetje te makkelijk.
Voor de Mac Pro Tower bestaat toch ook een Quadro?
Dus ze geloven er wel in.

Dan zeg ik: waarom ook niet voor de Macbook Pro.

[ Voor 26% gewijzigd door Silent Thunder op 23-10-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Het is een laptop, geen workstation. Je kan niet verwachten dat een laptop voor algemeen gebruik aan dit soort specifieke eisen voldoet. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat iemand die serieus is met z'n werk, grafisch of computationeel veeleisende taken doet op een laptop. Hiervoor zijn mac pro's of andere typische workstation pc's veel beter geschikt. Mac pro's zijn hier veel beter voor geschikt en zijn standaard ook makkelijker uit te breiden omdat er geen rekening met de formfactor gehouden moet worden. Dat gezegd, de huidige mac pro's zijn echt een grote grap met hun cpu van 2 generaties oud en een HD 5770.

[ Voor 25% gewijzigd door tarlitz op 23-10-2012 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Het is een beetje dezelfde discussie als er een nieuw type schijf uitkomt met 10TB opslag. Roept men wat moet je ermee. Nou, het is gewoon fijn als je die ruimte hebt.

Hetzelfde kun je zeggen van wat moet je met al dat grafisch geweld. Nou, het is gewoon fijn als het kán.
Je zult dat niet altijd 100 procent gebruiken, maar het is gewoon lekker als je het kúnt.

Ik ben met je eens dat een Tower model sneller en beter is voor zware toepassingen.

[ Voor 10% gewijzigd door Silent Thunder op 23-10-2012 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Silent Thunder schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 12:55:
Je moet het anders zien. Je kunt es een keer met een opgevoerde Opel Vectra meedoen aan een Nascar-race. Echt winnen zul je niet doen; maar je kunt enigszins nog achteraan hobbelen. Leuk voor een keer; maar dat doe je niet elke zondag. Als je daar je sport van wilt maken; zorg je ook dat je een Nascar auto krijgt.

Hetzelfde hiermee. Als je af en toe in Inventor of Solidworks wat 3D modellen van facades aanklikt dan kun je je wel behelpen met andere hardware. Dat ligt tuurlijk voor iedereen anders; in hoeverre je het gebruikt uiteraard.

Mijn vriendin zit veel in die paketten en gebruik vaak functies die een Quadro heel goed kan en een Geforce gewoon slecht (logisch natuurlijk; ieder heeft zijn eigen specialiteit).
Denk hierbij aan het renderen/aanpassen van 3d modellen of andere functionaliteit.
Ik heb me een beetje ingelezen en inderdaad, er zijn wat features die de Geforce familie niet heeft, maar die wel ontzettend handig zijn voor de pakketten die je vriendin gebruikt.

Waarschijnlijk had ik een artikel te pakken waarbij de doelgroep niet specifiek gebruik maakte van die features en de Quadro's dus weinig meerwaarde bood. Ik kan me nog wel herinneren dat er heel veel topics waren over de het gamen op een Quadro, dus de andere kant van het verhaal.

Maar net wat er gezegd word, als zij echt zo hardcore bezig is met die pakketten, dan zou ik sowieso geen laptop kopen, maar een goede workstation. Dan zal niks een bottleneck voor haar vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
RnB schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:50:
[...]

Maar net wat er gezegd word, als zij echt zo hardcore bezig is met die pakketten, dan zou ik sowieso geen laptop kopen, maar een goede workstation. Dan zal niks een bottleneck voor haar vormen.
Tuurlijk, zoals eerder gezegd: Ik ben met je eens dat een Tower model sneller en beter is voor zware toepassingen.

Maar als je al een Quadro M kunt aanbieden; kom je naar mijn inziens al héél ver hoor.
Een HP Elitebook doet het bijvoorbeeld ook.

Ideaal voor mensen die én veel onderweg zijn én weinig concessies willen doen.
Quadro is toch een vrij grote groep hoor.

[ Voor 5% gewijzigd door Silent Thunder op 23-10-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 11:55
Silent Thunder: je kan de discussie hier voeren, maar eigenlijk is het toch best duidelijk? De Macbook Pro wordt niet geleverd met de Quadro M, dus is de notebook niets voor haar als ze die keuze wel stelt. Denk je dat het de situatie veranderd als je hier de discussie aangaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
SoaDmaggot schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:59:
Silent Thunder: je kan de discussie hier voeren, maar eigenlijk is het toch best duidelijk? De Macbook Pro wordt niet geleverd met de Quadro M, dus is de notebook niets voor haar als ze die keuze wel stelt. Denk je dat het de situatie veranderd als je hier de discussie aangaat?
Ik vermoed dat Tim Cook meeleest.

Verder probeer ik alleen maar mijn argumenten te verdedigen tegen de mensen die ertegen zijn; niks mis mee?
Niemand hoeft zich aangevallen te voelen, ik heb niks tegen Apple; ik vind het een mooi product.

[ Voor 19% gewijzigd door Silent Thunder op 23-10-2012 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:48
tarlitz schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:42:
Het is een laptop, geen workstation. Je kan niet verwachten dat een laptop voor algemeen gebruik aan dit soort specifieke eisen voldoet. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat iemand die serieus is met z'n werk, grafisch of computationeel veeleisende taken doet op een laptop. Hiervoor zijn mac pro's of andere typische workstation pc's veel beter geschikt. Mac pro's zijn hier veel beter voor geschikt en zijn standaard ook makkelijker uit te breiden omdat er geen rekening met de formfactor gehouden moet worden. Dat gezegd, de huidige mac pro's zijn echt een grote grap met hun cpu van 2 generaties oud en een HD 5770.
Amen. Als je op zoek gaat naar een laptop of macbook om zo'n soort programma's op te draaien kun je jezelf gewoon niet serieus nemen. mobiele apparaten zijn gewoon veel trager dan een fatsoenlijk workstation voor hetzelfde geld als je in de richting wilt komen. Op een workstation krijg je dan veel meer rekenkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
Dat zeg ik toch ook nergens? Ik benadruk toch ook dat de Tower ultiem blijft op het gebied van prestaties? Ik probeer alleen het één en ander te relativeren. Ik zeg dat je heel erg in de richting komt mét....

Maar ik denk ook dat het te erg offtopic raakt.
Misschien is het wat voor de toekomst, je weet maar nooit in de volgende line-up...

[ Voor 39% gewijzigd door Silent Thunder op 23-10-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Scrtz schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:11:
[...]

Amen. Als je op zoek gaat naar een laptop of macbook om zo'n soort programma's op te draaien kun je jezelf gewoon niet serieus nemen. mobiele apparaten zijn gewoon veel trager dan een fatsoenlijk workstation voor hetzelfde geld als je in de richting wilt komen. Op een workstation krijg je dan veel meer rekenkracht.
Sommige mensen hebben de specifieke functionaliteit van workstation GPU's nodig, maar zijn veel onderweg. Een mobile workstation biedt dan uitkomst. Ik denk dat er zeker een markt is voor een MacBook Pro Workstation, die misschien wat dikker, zwaarder en minder zuinig is, maar wel een quadcore, 4 memory sloten, 2 SATA bays, expresscard, en een Quadro of FirePro kan bieden.

Zolang Apple dat niet doet, blijf je toch 'veroordeeld' tot de Thinkpad W-series, Elitebook w-serie, Dell Precision en vergelijkbare machines als je een mobile workstation nodig hebt.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dat die markt er is, staat buiten kijf. Net zoals er een markt zal zijn voor een Mac Mini met een dikke grafische chip voor ultiem gamen bijvoorbeeld. Maar die zijn niet interessant genoeg voor Apple blijkbaar. Daar kun je over klagen/je over verbazen maar gezien het vermogen van Apple om dikke winst te maken jaar na jaar zal er een goede reden zijn waarom ze dat tóch niet doen.

Vergis je niet, Apple is een bedrijf dat extreem goed is in ideeen van anderen over te nemen en (in een iets andere of gecombineerde vorm) uit te brengen in een product dat 'men' moet en zal hebben. Ze richten zich hierbij met name op consumentenproducten (en daarbinnen is de naam 'Pro' puur een marketingterm, anders leverden ze wel Mac Pro's met dual quadcore's enzo) en is het design topprioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:34
Whieee schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:17:
[...]

Sommige mensen hebben de specifieke functionaliteit van workstation GPU's nodig, maar zijn veel onderweg. Een mobile workstation biedt dan uitkomst. Ik denk dat er zeker een markt is voor een MacBook Pro Workstation, die misschien wat dikker, zwaarder en minder zuinig is, maar wel een quadcore, 4 memory sloten, 2 SATA bays, expresscard, en een Quadro of FirePro kan bieden.

Zolang Apple dat niet doet, blijf je toch 'veroordeeld' tot de Thinkpad W-series, Elitebook w-serie, Dell Precision en vergelijkbare machines als je een mobile workstation nodig hebt.
Met een klein beetje geluk gaat het dan ook deze kant op. MacBook Pro Retina's voor de 'consumer/prosumer' die waarde hecht aan het scherm en gewicht. En de normale MBP's met meer expansion-mogelijkheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

SyS_ErroR schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:08:
[...]

Met een klein beetje geluk gaat het dan ook deze kant op. MacBook Pro Retina's voor de 'consumer/prosumer' die waarde hecht aan het scherm en gewicht. En de normale MBP's met meer expansion-mogelijkheden :)
Ik hoop nog steeds stilletjes op een transitie die resulteert in 3 productlijnen:

- MacBook Air: de Air zoals we hem kennen. Daar hoeft wat mij betreft niet veel te veranderen. Uiteindelijk zal de Air ook een retina scherm krijgen, en de gebruikelijke verbeteringen.

- MacBook: een soort samensmelting van de huidige MBP en rMBP. Deze zou dan verkrijgbaar zijn in 13 en 15 inch modellen, met retina schermen, en in 'appliance' vorm zoals de rMBP. Je zou er weinig/niets aan kunnen versleutelen/upgraden.

- MacBook Pro: portable workstation Macs voor de mensen die ze écht nodig hebben. Deze zouden verkrijgbaar zijn in 15 en 17 inch, dedicated workstation GPU's hebben, retina schermen (uiteraard), maar uitblinken door uitbreidbaarheid en onderhoudsvriendelijkheid. Geen pentalobe schroeven, geen gesoldeerd RAM, standaard 2.5" SATA bay, en verwisselbare accu's.

Vele mobiele professionals zouden blij zijn met een MacBook Pro met een quadcore i7, 32GB RAM, 256GB SSD + 1TB HDD, NVIDIA Quadro 2000K M, retina display, etcetera :P Kortom, de mensen die een Mac willen, maar nu noodgedwongen een Elitebook meesjouwen ;)

Maar de kans is niet groot, helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet of dit het juiste topic hiervoor is, maar ik kon geen topic over Office for Mac vinden.
Ik heb een probleem met Outlook, en dan met het instellen van een normale mailaccount, een Exchange account gaat wel goed. Het probleem is als volgt: als je in Outlook op Voorkeuren (Preferences) klikt en dan op Accounts, is het mogelijk om een Exchange account toe te voegen, maar als ik op het plusje klik om een gewone mailaccount toe te voegen (hotmail), dan komt er geen scherm waarin ik mijn mailadres en wachtwoord in te vullen (dit komt wel als je Exchange aanklikt). Hierna reageert het scherm van de accounts ook niet meer, de enigste optie is om Outlook een Force Quit te geven.
Iemand bekend met dit probleem, of er een oplossing voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:10
Zou deze passen op mijn macbook pro van 2012? Voor zowel audio als video? http://www.ebay.nl/itm/mi...rking&hash=item1c25e42071

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:46

hmr

Even een vraagje tussendoor.

Wat is een MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) nog waard tweedehands, als hij er nog piekfijn uitziet?

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
hmr schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:05:
Even een vraagje tussendoor.

Wat is een MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) nog waard tweedehands, als hij er nog piekfijn uitziet?
Ik zou beginnen rond de 500 euro als het het basismodel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:09

Stekeltje

Nothing to see here move along

Untouchablezz20 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 01:01:
Zou deze passen op mijn macbook pro van 2012? Voor zowel audio als video? http://www.ebay.nl/itm/mi...rking&hash=item1c25e42071
Denk het wel, echter zou ik als ik jou was even kijken op focalprice.com! Daar heb je er veel meer en dat vertrouw ik persoonlijk meer dan ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr
  • Laatst online: 11:46

hmr

tarlitz schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:37:
[...]

Ik zou beginnen rond de 500 euro als het het basismodel is.
het is inderdaad het basismodel

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davy1982
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-11-2021
Whieee schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:36:
[...]

Ik hoop nog steeds stilletjes op een transitie die resulteert in 3 productlijnen:

- MacBook Air: de Air zoals we hem kennen. Daar hoeft wat mij betreft niet veel te veranderen. Uiteindelijk zal de Air ook een retina scherm krijgen, en de gebruikelijke verbeteringen.

- MacBook: een soort samensmelting van de huidige MBP en rMBP. Deze zou dan verkrijgbaar zijn in 13 en 15 inch modellen, met retina schermen, en in 'appliance' vorm zoals de rMBP. Je zou er weinig/niets aan kunnen versleutelen/upgraden.

- MacBook Pro: portable workstation Macs voor de mensen die ze écht nodig hebben. Deze zouden verkrijgbaar zijn in 15 en 17 inch, dedicated workstation GPU's hebben, retina schermen (uiteraard), maar uitblinken door uitbreidbaarheid en onderhoudsvriendelijkheid. Geen pentalobe schroeven, geen gesoldeerd RAM, standaard 2.5" SATA bay, en verwisselbare accu's.

Vele mobiele professionals zouden blij zijn met een MacBook Pro met een quadcore i7, 32GB RAM, 256GB SSD + 1TB HDD, NVIDIA Quadro 2000K M, retina display, etcetera :P Kortom, de mensen die een Mac willen, maar nu noodgedwongen een Elitebook meesjouwen ;)

Maar de kans is niet groot, helaas
Hier inderdaad ook iemand die een Elitebook meesjouwt. Ik had ook gehoopt op de macbook pro 13 zoals we die kennen maar dan met Retina display. Ook zwaar *piep* dat er maar max 8gb in zit. Ik gebruik vele vm en heb dus wel wat ram nodig. 8gb heb ik echt niet voldoende. In de "oude" mbp 13 kan je voor een paar tientjes zelf 16gb inzetten. Ben nu dus erg teleurgesteld door Apple. :'( dus hou het voorlopig maar weer op mijn elitebook waar een quadcore i7 met 20gbram een 256gb ssd en 750gb7200rpm schijf inzit. :'( |:( 8)7 :X ;( :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb zojuist mijn retina MacBook pro ter reparatie laten opsturen bij iCentre. Ik kreeg wel veel last van 'inbranden' van stilstaande beelden. En duurde steeds langer voor ze weer weg waren. Lekker handig tijdens het werk... Nu maar hopen dat ik een goed paneel krijg en dat het geen weken gaat duren. EN dat het onder garantie valt, konden de mensen van iCentre niet bevestigen namelijk. Lijkt me wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:24
Teknix1982 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:56:
Heb zojuist mijn retina MacBook pro ter reparatie laten opsturen bij iCentre. Ik kreeg wel veel last van 'inbranden' van stilstaande beelden. En duurde steeds langer voor ze weer weg waren. Lekker handig tijdens het werk... Nu maar hopen dat ik een goed paneel krijg en dat het geen weken gaat duren. EN dat het onder garantie valt, konden de mensen van iCentre niet bevestigen namelijk. Lijkt me wel toch?
Ik mocht zelfs de onderzoekskosten betalen omdat ze het probleem niet konden zien. Ze hebben wel mijn scherm vervangen, maar dit loste helaas niets op. Na veel gezeur toegegeven anders kreeg ik mijn MacBook niet terug. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen! Ik wil graag mijn MacBook nog eens laten "repareren" voor zover dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Deatheyee schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:09:
[...]

Ik mocht zelfs de onderzoekskosten betalen omdat ze het probleem niet konden zien. Ze hebben wel mijn scherm vervangen, maar dit loste helaas niets op. Na veel gezeur toegegeven anders kreeg ik mijn MacBook niet terug. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen! Ik wil graag mijn MacBook nog eens laten "repareren" voor zover dat mogelijk is.
Bij die van mij kan het niet missen, ik zag het elke keer als ik een tijdje aan het ontwikkelen was en dan de site ging testen. Als deze dan een donkere achtergrond had zag je de Ontwikkelomgeving er nog in... Heel irri.

Wat kostte jou die 'reparatie' dan in totaal? Fraai dat ze dat zo doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

Heb ik iets gemist of zijn de 15"retina's flink duurder geworden sinds een tijdje? Ik heb onlangs nog een vergelijking gemaakt waarbij ik voor de 15"retina uitkwam op iets van 2300 euro inclusief 16GB geheugen, nu is het standaardmodel al 2300 euro.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:26:
Heb ik iets gemist of zijn de 15"retina's flink duurder geworden sinds een tijdje? Ik heb onlangs nog een vergelijking gemaakt waarbij ik voor de 15"retina uitkwam op iets van 2300 euro inclusief 16GB geheugen, nu is het standaardmodel al 2300 euro.
Ze zijn een klein beetje duurder geworden ivm de BTW verhoging maar dat was maar 40 euro ofzoiets. Ik geloof dat de prijs voor het basismodel 2279 was als ik me niet vergis, nu dus 2317. En het extra geheugen was 200 euro (nu 203). Dus 2300 is een model met 16GB nooit geweest.

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 25-10-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Pixeltje schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:26:
Heb je toen geen onderwijskorting gebruikt? Dan zou het volgens mij wel kunnen. Ik heb voor de btw verhoging €2231,25 betaald inclusief HvA korting.

Is er trouwens iemand die voor de rMBP 13'' gaat? Ik vraag me af of er wel animo is voor dat systeem en van wie dat dan uitkomt. De formfactor is super, maar specificaties zijn (op het beeldscherm na) niet echt om van te juichen. Als er een optie was om 16GB werkgeheugen te plaatsen én er zat een dedicated grafische kaart in, dan had ik mijn 15'' verkocht en een 13'' besteld.

[ Voor 26% gewijzigd door RnB op 25-10-2012 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:24
Teknix1982 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 14:54:
[...]

Bij die van mij kan het niet missen, ik zag het elke keer als ik een tijdje aan het ontwikkelen was en dan de site ging testen. Als deze dan een donkere achtergrond had zag je de Ontwikkelomgeving er nog in... Heel irri.

Wat kostte jou die 'reparatie' dan in totaal? Fraai dat ze dat zo doen...
Ik heb in totaal 79 euro aan onderzoekskosten betaald. Het beeldscherm zelf is wel gratis vervangen. Mocht dit bij jou ook gebeuren, direct in de iCentre met de Apple Store in Amsterdam bellen en naar de manager vragen. Hij kan ze vertellen dat ze de onderzoekskosten niet in rekening mogen brengen. Ik moet nog steeds mijn onderzoekskosten gaan terugvragen.

Overigens heb ik al twee reparaties gehad, en ik heb nog steeds IR. Ik hoop voor je dat je wel een Samsung scherm ontvangt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
RnB schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:43:
[...]

Heb je toen geen onderwijskorting gebruikt? Dan zou het volgens mij wel kunnen. Ik heb voor de btw verhoging €2231,25 betaald inclusief HvA korting.

Is er trouwens iemand die voor de rMBP 13'' gaat? Ik vraag me af of er wel animo is voor dat systeem en van wie dat dan uitkomt. De formfactor is super, maar specificaties zijn (op het beeldscherm na) niet echt om van te juichen. Als er een optie was om 16GB werkgeheugen te plaatsen én er zat een dedicated grafische kaart in, dan had ik mijn 15'' verkocht en een 13'' besteld.
Ik had hem graag besteld maar ben het met je eens, een laptop in die prijscategorie moet gewoon 16GB en een betere grafische kaart hebben. Dit is echt niet te verkopen voor deze prijs met als enige echte meerwaarde een Retina scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Niet online
Sander schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:33:
[...]

Ik had hem graag besteld maar ben het met je eens, een laptop in die prijscategorie moet gewoon 16GB en een betere grafische kaart hebben. Dit is echt niet te verkopen voor deze prijs met als enige echte meerwaarde een Retina scherm.
Sterker nog, met als enige meerwaarde het IPS scherm. De effectieve resolutie van 1280x800 kan echt niet meer en ik ben niet erg onder de indruk van de implementatie van Apple voor het opschalen van de resolutie. Had dan liever een native resolutie gezien van 1680x1050 of retina met 2880x1800.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
tarlitz schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:19:
[...]

Sterker nog, met als enige meerwaarde het IPS scherm. De effectieve resolutie van 1280x800 kan echt niet meer en ik ben niet erg onder de indruk van de implementatie van Apple voor het opschalen van de resolutie. Had dan liever een native resolutie gezien van 1680x1050 of retina met 2880x1800.
Ik heb het nog nergens voorbij zien komen, maar ik neem aan dat de 13" dezelfde scaling opties heeft als de 15". Als dat het geval is dan worden "tussen" resoluties als 1920x1200 ook mogelijk. Heb het even opgezocht op de Apple site: 1680x1050, 1440x900 zijn de tussen opties.

Met betrekking tot de prijs vind ik iedereen trouwens wel erg naïef hoor. Het is de eerste in zijn soort. Natuurlijk betaal je dan (nog afgezien van de Apple tax) relatief veel. De eerste Macbook air kostte in 2008 ook 1700 euro. En als je daar een beetje met de BTO opties ging spelen kwam je ook rond de 2800 euro uit. Nu, ruim 4 jaar later, koop je een 11" voor rond de 1000 euro. Geef het nog een generatie of 2 en dan kun je een rMBP 13" voor een heel wat schappelijker prijsje oppikken.

[ Voor 3% gewijzigd door Tjoekie op 25-10-2012 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
Ik vind de retina 13" MBP echt een geweldig mooi toestel (vandaag even kunnen zien in de winkel). Ik zou hem zelfs misschien overwegen als hij standaard met 256GB SSD kwam. 128GB vind ik gewoon weg te weinig voor het geld dat je ervoor betaalt en een BTO met 256GB wordt echt te gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 21:04
als iemand nog van plan is om een macbook pro 13 inch te kopen in de buurt van zwolle (weet andere media markt winkels niet)

Standaard model was 1049 euro, volgensmij een best leuke deal?
Had 'm bijna gekocht, maar wacht nog eventjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 08:44

Pixeltje

Woo-woohoo!

RnB schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 15:43:
[...]

Ja je hebt gelijk denk ik.. ik kan ook geen andere reden verzinnen waarom de prijs me nu zo tegenvalt :+
Ik zou graag een 13" willen hebben, ook zonder dedicated graka, maar wel met minstens 16GB geheugen. Het is al beperkend genoeg dat je het niet zelf kunt uitbreiden, maar een laptop van 1800 euro met 8GB geheugen is in mijn ogen belachelijk. Maargoed, zelfs als Apple 16GB geheugen gaat aanbieden betaal je er 200 euro voor, waar een normaal setje 1600MHz SO DIMM van 16 GB nog geen 7 tientjes kost. Zelfde gaat op voor de SSD; 128 GB is te weinig (dat heb ik nu) maar 300 euro voor nog eens 128 GB is in mijn ogen diefstal.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
  • Laatst online: 10-09 14:50
Heb nu enkele dagen een MBP met Retina 15" maar heb het idee dat mijn batterij veel minder lang meegaat als mijn MBP 13". Is dit in het begin normaal, je blijft namelijk nog steeds vaak horen dat je hem enkele keren helemaal leeg hebt moeten laten lopen en weer volledig op moet laden.

Ook wordt hij in het midden onderaan best wel erg warm, ook normaal?

A life? Where can I download it??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ruffian schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 21:25:
Heb nu enkele dagen een MBP met Retina 15" maar heb het idee dat mijn batterij veel minder lang meegaat als mijn MBP 13". Is dit in het begin normaal, je blijft namelijk nog steeds vaak horen dat je hem enkele keren helemaal leeg hebt moeten laten lopen en weer volledig op moet laden.

Ook wordt hij in het midden onderaan best wel erg warm, ook normaal?
Volgens mij gaat de batterij vanaf het begin wel gewoon snel mee, maar denk dat de veel hogere resolutie gewoon wat meer stroom trekt tov een normale mbp 13".

de retina's zijn een stuk dunner dan de normale mbp's waardoor er inderdaad sneller warmteontwikkeling kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:04
Volgens mij ben je tenzij je persé het retina scherm wilt van de 13" MBP gewoon beter af met een 13" MBA met een paar BTO opties. Eigenlijk betaal je ruim ruim 400 euro meer voor het betere scherm iets betere processor. De rest is gelijk, en de MBA is ook nog eens een stuk lichter. Als ik nu moest kiezen ging ik voor de air met 256GB en 8GB RAM, goedkoper dan het basismodel van de rMBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
Maar omdat ze wel adverteren met 7 uur gebruik, dat haal ik echt niet 3 uur zou een betere schatting zijn. Mijn helderheid staat ook niet vol open (iets over de helft)

De warmte ga ik me dan niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
Ik haal hier makkelijk de 8 uur. Als ik mobiel werk, dan forceer ik het gebruik van de intel HD 4000. Dat scheelt behoorlijk, en die voldoet eigenlijk prima (normaal schakelt ie al om voor VLC ed.). Ben je misschien gewoon een stevige poweruser? Videobewerking @ accu etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
En hoe forceer je dit? Nee geen power user, ben een dev en dat hoef niet zoveel energie te verbruiken naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Niet online
gfxCardStatus :). Dit bugt overigens wel als je externe schermen wilt gebruiken, maar dan zit ie meestal toch aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 08:35

TheAshcat

Death from Above

Aloys schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 00:52:
gfxCardStatus :). Dit bugt overigens wel als je externe schermen wilt gebruiken, maar dan zit ie meestal toch aan de lader.
http://gfx.io/

Werkt inderdaad goed, ik gebruik het al een tijdje, in de trein forceer ik hem altijd :)

[ Voor 15% gewijzigd door TheAshcat op 28-10-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Vind het alleen jammer dat bepaalde apps niet op de Intel HD4000 kunnen werken (neem Powerpoint en bepaalde websites), waardoor deze crashen wanneer ik de Intel forceer.
Ik heb daarom altijd dynamic switching aan op de accu en de dedicatd gfxcard wanneer ie aan het net hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:26
RnB schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:24:
Vind het alleen jammer dat bepaalde apps niet op de Intel HD4000 kunnen werken (neem Powerpoint en bepaalde websites), waardoor deze crashen wanneer ik de Intel forceer.
Ik heb daarom altijd dynamic switching aan op de accu en de dedicatd gfxcard wanneer ie aan het net hangt.
Vreemde vraag misschien, maar die apps functioneren ook prima op een 13" MBP die alleen maar een HD4000 heeft, waarom zouden ze dan geforceerd op de 15" niet functioneren?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Nee hoor, zo vreemd is die vraag niet, want ik vraag me dat ook al een hele tijd af.

Ik zie dat die applicaties op bepaalde momenten (bv Powerpoint bij slideshow) de GT650m gebruiken. Wanneer ik op deze momenten de Intel heb geforceerd, crashen deze applicaties. Misschien dat ze ''zien'' dat er een dedicated grafische kaart in zit en hier dus gebruik van willen maken, echter lukt dat niet door de forcering en kapt ie ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

Forceren lukt niet meer zie ik nu sinds de laatste versie:

http://gfx.io/switching.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Je leest niet goed.

Forceren kan nog wel, alleen is het gemakkelijker om dit niet te doen (for simplicity sakes).
gfxCardStatus has three modes of operation:

Dynamic Switching: An alias for the built-in automatic graphics switching feature in OS X.
Integrated Only: Forces the more battery-friendly graphics on and disallows automatic switching.
Discrete Only: Forces the more power-hungry graphics on and disallows automatic switching.

For simplicity's sake, it's best to stay on Dynamic Switching, and use gfxCardStatus as a purely informational tool to tell you when apps are affecting your battery life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

RnB schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:08:
Je leest niet goed.

Forceren kan nog wel, alleen is het gemakkelijker om dit niet te doen (for simplicity sakes).

[...]
Volgens mij niet:
gfxCardStatus v2.3 and above actively prevents you from switching to Integrated Only mode when any apps are in the Dependencies list (or if you have an external display plugged in). This is because if you were to do this, your discrete GPU would actually stay powered on, even though you've switched to the integrated GPU.
Ook al zet je hem op Intergrated Only in 2.3, hij schakelt toch door naar de grafische kaart. Terug mag niet meer:
Afbeeldingslocatie: http://img502.imageshack.us/img502/7483/schermafbeelding2012102vg.png

[ Voor 29% gewijzigd door TheAshcat op 29-10-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:01

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

gfxCardStatus v2.3 and above actively prevents you from switching to Integrated Only mode when any apps are in the Dependencies list (or if you have an external display plugged in). This is because if you were to do this, your discrete GPU would actually stay powered on, even though you've switched to the integrated GPU.
Met andere woorden: Integrated Only modus inschakelen werkt maar je zal apps die gebruik maken van de discrete GPU eerst moeten killen (of je externe monitor loskoppelen). Ik maak zowat dagelijks gebruik van deze functie en kan dus bevestigen dat het zo werkt.

Overigens is het gewoonlijk wel zo dat bij de eerste switch van Discrete Only naar Integrated Only, Dynamic Switching wordt aangeduid. Als ik dan nogmaals Integrated Only kies, dan doet ie het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:12
Sinds kort heb ik af en toe last van vastlopers op mijn macbook pro retina 15 inch. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Zodra hij vastloopt (gebeurt met bijvoorbeeld safari of chrome) dan kan ik m alleen uitzetten door de power knop ingedrukt te houden. Zodra ik m opnieuw op heb gestart, werkt alles weer naar behoren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

fanatic_david schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 21:04:
[...]

Met andere woorden: Integrated Only modus inschakelen werkt maar je zal apps die gebruik maken van de discrete GPU eerst moeten killen (of je externe monitor loskoppelen). Ik maak zowat dagelijks gebruik van deze functie en kan dus bevestigen dat het zo werkt.

Overigens is het gewoonlijk wel zo dat bij de eerste switch van Discrete Only naar Integrated Only, Dynamic Switching wordt aangeduid. Als ik dan nogmaals Integrated Only kies, dan doet ie het goed.
Ja 't werkt, maar niet met apps die ik dagelijks gebruik.

Ik heb 't niet over een extern scherm, dat is logisch. Maar apps zoals VLC en Photoshop kun je niet forced op de integrated kaart draaien.

Alle andere apps die de kaart niet nodig hebben zullen ook gewoon op de integrated kaart draaien. Dit hoef je niet eens te forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Oké, dat is wat anders.
Met de apps die jij dagelijks gebruikt, kan je de Intel niet forceren. Het is dus nog wel mogelijk.

Dat is ook de reden dat ik de mijne nooit forceer. Ik vraag me af of je ook zo'n prompt krijgt, wanneer je de Intel geforceerd hebt en zo'n dependent app opstart. In eerdere versies crashte de app gewoon.

Ach, ik gebruik gfxcardstatus meer ter informatie en om de nVidea te forceren wanneer ik aan het net hang. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:36
Hey mensen hier een kleine vraag mbt de schermkwaliteit. Ik heb mijn macbook pro early 2011 model voor een mooie prijs kunnen verkopen en ben nu in de markt voor een nieuwe 13inch mac. De schermreso van de air staat me erg aan maar ik hoor gemixte berichten over de kwaliteit. Als die echt minder is dan die van de normale 13inch pro dan moet ik misschien toch maar tevreden zijn met de ietwat lage 1280x800 reso van de pro (de retina 13inch is belachelijk duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik heb gister maar de knoop doorgehakt en toch voor de 2012 MBP13 gegaan (nonretina). Mooie aanbieding bij saturn (en BCC, for that matter), totaal 1133 ofzo.
Nu zoeken naar een mooie sleeve of skin, hier tips? kon er niet veel over vinden, en die dingen zijn behoorlijk aan de prijs vind ik! crumplerwinkel zit in de buurt, dus ik zal daar sowieso eens langslopen

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
knuppelhout schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:55:
ik heb gister maar de knoop doorgehakt en toch voor de 2012 MBP13 gegaan (nonretina). Mooie aanbieding bij saturn (en BCC, for that matter), totaal 1133 ofzo.
Nu zoeken naar een mooie sleeve of skin, hier tips? kon er niet veel over vinden, en die dingen zijn behoorlijk aan de prijs vind ik! crumplerwinkel zit in de buurt, dus ik zal daar sowieso eens langslopen
Hier is genoeg te vinden ;) Veel plezier met je MBP.

[Transport] Neem je Macbook mee! - deel 2

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:53
Ik had het waarschijnlijke in het verkeerde topic staan.
Ik heb het volgende probleem met mijn MBPr:

Hoe kan het dat ik zo'n irritante lijn door m'n beeld heb bij sommige webpagina's?
Dit heb ik niet altijd.

Afbeeldingslocatie: http://img818.imageshack.us/img818/359/schermafbeelding2012102j.png

Edit: off-topic: waarom komt er een door GoT gemaakte thumbnail wanneer ik een te groot plaatje post en wanneer ik een nette thumbnail maak: Plaatje op imageshack (popups!) terwijl er geen popups zijn?
Ik gebruik deze code: [ url="http://img203.imageshack.us/img203/9339/schermafbeelding2012102p.png"][ img=]http://img818.imageshack.us/img818/359/schermafbeelding2012102j.png[/img][/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 11:55
Gait schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:40:
Edit: off-topic: waarom komt er een door GoT gemaakte thumbnail wanneer ik een te groot plaatje post en wanneer ik een nette thumbnail maak: Plaatje op imageshack (popups!) terwijl er geen popups zijn?
Ik gebruik deze code: [ url="http://img203.imageshack.us/img203/9339/schermafbeelding2012102p.png"][ img=]http://img818.imageshack.us/img818/359/schermafbeelding2012102j.png[/img][/url]
Omdat imageshack.us tijden geleden over het algemeen wél popups weergaf en hotlinking niet toeliet, iirc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAshcat

TheAshcat

Death from Above

knuppelhout schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:55:
De be.ez sleeves vind ik zelf er goed. Het materiaal deukt in zodat het een schok opvangt, dit voel je ook als je druk uitoefent met je vingers.

http://www.be-ez.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
TheAshcat schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 21:27:
[...]

Ja 't werkt, maar niet met apps die ik dagelijks gebruik.

Ik heb 't niet over een extern scherm, dat is logisch. Maar apps zoals VLC en Photoshop kun je niet forced op de integrated kaart draaien.

Alle andere apps die de kaart niet nodig hebben zullen ook gewoon op de integrated kaart draaien. Dit hoef je niet eens te forceren.
Hoe doe ik dat dan altijd...

VLC die een iso van bluray 25GB opent en zonder haperingen afspeelt, op integrated.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6773600/Screen%20Shot%202012-10-30%20at%2011.45.56.png

En PhotoShop die op integrated gewoon draait.

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/6773600/Screen%20Shot%202012-10-30%20at%2011.45.22.png

Dit is allemaal op de 'Best for Retina' mode.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Laatst online: 12:01

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Ik kan VLC en Photoshop eveneens gebruiken terwijl de Integrated Only modus is ingeschakeld. Mijn Retina gebruik ik steevast met de 1680x1050-weergave.

Ik heb nog maar 1 toepassing zien crashen door het gebruik van gfxCardStatus en dat is Portal 2. Toen ik die probeerde te spelen in Discrete Only modus crashte die meteen, met Dynamic Switching ingeschakeld doet Portal 2 het wel.

[ Voor 43% gewijzigd door fanatic_david op 30-10-2012 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
Werken die geschaalde resoluties trouwens goed op de Retina? Ik twijfel nog erg tussen de gewone MBP 13", de Air 13" en de 13" Retina. Grootste probleem met de gewone 13" pro is voor mij de scherm resolutie, aangezien ik vrijwel nooit op een extern scherm werk, voelt 1280x800 een beetje krap aan. De resolutie van de Air is al beter, maar dat scherm is erg flets. Als ik de retina zou aanschaffen zou ik hem voor de 1680x1050 geschaalde resolutie willen gebruiken.

Grote vraag aan de Retina gebruikers dus: werkt dit goed? Heb je dan gewoon een prachtig IPS scherm met veel werkruimte, of is het dan de meerwaarde niet waard tov een normale 13" pro met SSD etc? :P

[ Voor 81% gewijzigd door -TheNose- op 31-10-2012 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Zou iemand me kunnen vertellen of dit gebeugen in een MBP 13" past?

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyrone89
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-02-2020
Erik-1980 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 21:18:
Sinds kort heb ik af en toe last van vastlopers op mijn macbook pro retina 15 inch. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Zodra hij vastloopt (gebeurt met bijvoorbeeld safari of chrome) dan kan ik m alleen uitzetten door de power knop ingedrukt te houden. Zodra ik m opnieuw op heb gestart, werkt alles weer naar behoren.....
Dit ligt aan Mountain Lion. Ik (en met mij meerderen) hebben dit ook op andere Macs.

Hopen dat 10.8.3 dit eindelijk oplost voor degene die er onder lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
KappuhH schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:27:
Zou iemand me kunnen vertellen of dit gebeugen in een MBP 13" past?

pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9B
Ik kan me niet voorstellen dat dat gaat passen met die dikke heatspreader er op. Edit: Bovendien zijn het zo te zien geen SO-DIMMS maar gewone (dus het zijn grote geheugenmodules voor desktop PC's). Dat gaat dan zeker niet passen.

Corsair heeft trouwens ook een aantal modellen die speciaal voor Mac zijn, die zou ik nemen. Ik heb die zelf ook in mijn Mac Mini zitten (2x8GB) en het werkt perfect.

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 31-10-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Dan lijkt deze beter: pricewatch: Corsair Vengeance CMSX8GX3M1A1600C10

Echter kan ik goedkoper 2x een losse 8GB halen dan een setje van 2x8GB. Als ik twee losse haal kunnen ze uit twee verschillende productiebatches komen, kan dit nadelige gevolgen hebben voor de prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rokz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 21:04
Hallo,

ik ben van plan binnenkort een nieuwe macbook pro te kopen (m'n eerste macbook) al wel bekend met iphone, ipad etc. Maar wat ik me afvroeg. Er zit standaard een 500 gig 5400rpm schijf in. Deze wil ik graag wat upgraden. En ook graag wat meer geheugen, ik heb namelijk nog een dell xps staan een jaartje oud is deze laptop. En hier zit een schijf in van 750 gig met 7200rpm ook een stukje sneller dus.

Is het mogelijk om deze 2 met elkaar om te wisselen? of zeggen jullie van niet slim pak dan gelijk een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:04
Rokz schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:56:
Hallo,

ik ben van plan binnenkort een nieuwe macbook pro te kopen (m'n eerste macbook) al wel bekend met iphone, ipad etc. Maar wat ik me afvroeg. Er zit standaard een 500 gig 5400rpm schijf in. Deze wil ik graag wat upgraden. En ook graag wat meer geheugen, ik heb namelijk nog een dell xps staan een jaartje oud is deze laptop. En hier zit een schijf in van 750 gig met 7200rpm ook een stukje sneller dus.

Is het mogelijk om deze 2 met elkaar om te wisselen? of zeggen jullie van niet slim pak dan gelijk een nieuwe?
als het beide 2,5" schijven zijn zie ik hier geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
-TheNose- schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:51:
Werken die geschaalde resoluties trouwens goed op de Retina? Ik twijfel nog erg tussen de gewone MBP 13", de Air 13" en de 13" Retina. Grootste probleem met de gewone 13" pro is voor mij de scherm resolutie, aangezien ik vrijwel nooit op een extern scherm werk, voelt 1280x800 een beetje krap aan. De resolutie van de Air is al beter, maar dat scherm is erg flets. Als ik de retina zou aanschaffen zou ik hem voor de 1680x1050 geschaalde resolutie willen gebruiken.

Grote vraag aan de Retina gebruikers dus: werkt dit goed? Heb je dan gewoon een prachtig IPS scherm met veel werkruimte, of is het dan de meerwaarde niet waard tov een normale 13" pro met SSD etc? :P
Ik heb gister even ''gespeeld'' met de 13'' retina MBP en het viel me een beetje tegen. Tuurlijk, ik ben de 15'' rMBP gewend, dus het is sowieso een (flinke) achteruitgang, maar prijs/kwaliteit is echt scheef op de 13''.

Ik moet wel zeggen dat het beeldscherm vinger aflikkend mooi is, die doet zeker niet onder mijn 15'' retina. Maar om alleen voor dat beeldscherm zoveel knaken neer te leggen... Mwa. Als je per se een 13'' wilt met een mooi scherm, dan moet je wel, maar als je de 15'' kan hebben (qua geld en gebruik), dan zou ik zeker wat meer neerleggen voor de 15''.

En om dan je vraag te beantwoorden: Het schalen werkt goed, ook op de 13''. De 1680x1050 geschaalde resolutie doet het prima op de 13''. Dus daar hoef je het niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -TheNose-
RnB schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:59:
[...]

Ik heb gister even ''gespeeld'' met de 13'' retina MBP en het viel me een beetje tegen. Tuurlijk, ik ben de 15'' rMBP gewend, dus het is sowieso een (flinke) achteruitgang, maar prijs/kwaliteit is echt scheef op de 13''.

Ik moet wel zeggen dat het beeldscherm vinger aflikkend mooi is, die doet zeker niet onder mijn 15'' retina. Maar om alleen voor dat beeldscherm zoveel knaken neer te leggen... Mwa. Als je per se een 13'' wilt met een mooi scherm, dan moet je wel, maar als je de 15'' kan hebben (qua geld en gebruik), dan zou ik zeker wat meer neerleggen voor de 15''.

En om dan je vraag te beantwoorden: Het schalen werkt goed, ook op de 13''. De 1680x1050 geschaalde resolutie doet het prima op de 13''. Dus daar hoef je het niet voor te laten.
Bedankt voor je reactie, ik heb hem uiteindelijk als (veel) te duur bestempeld en ben voor de normale 13inch gegaan (15inch vind ik te duur EN te groot). Bij de Saturn 1129 nu de normale 13inch pro! Heb er gelijk een Intel 520 240Gb SSD en 8Gb geheugen bij gehaald. Komt als het goed is straks binnen, gelijk inbouwen en gaan!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch gek dat er weinig mensen 'last' hebben van het geluid wat ik bij mn MBP 2012 13" (geen retina) ervaar.
Het blijkt, na grondig onderzoek allerlei Engelstalige fora...de HDD zijn die een 'whirring sound' maakt.
Ook zo'n beetje iedereen die teruggaat met de MBP krijgt de MBP dan terug met een nieuwe Toshiba HDD maar met exact hetzelfde geluid.

Ik ga er dan ook maar niet mee terug, maar denk er hard aan om de HDD op termijn te vervangen voor een SSD of een SSD erbij te plaatsen en de HDD alleen nog te gebruiken voor file-opslag...misschien dat ie dan niet continu OS draait en dat geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuppelhout
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
heb mn nieuwe non-rMBP-13" oa om die reden maar vervangen door een samsung 830 256gb SSD zelfs voor ik m maar in gebruik heb genomen gisteren :) bevalt prima tot nu toe! nadeel is wel dat ik niet kan genieten van hoeveel-fijner-het-is-dat-het-eindelijk-niet-meer-als-een-föhn-klinkt

Canon 6D, canon 50mm 1.8 II,canon 70-200L f4, canon 28-135IS, canon 100mm 2.8L macro IS, speedlite 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Tweede nieuwe logicboard en een nieuw scherm, en eindelijk werkt mn macbookpro weer naar behoren :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rMBP, één maand oud. Ik zit rustig op m'n laptop wat te browsen, photoshopen en muziek te luisteren (voor de rest niets speciaals) en plotseling blokkeert heel het systeem... geen controle meer over muis, scherm, power knop reageert niet, ik kan dus niets doen. Komt daar nog eens bij dat de boxen een constant haperend geluid maken (wat zelfs niet stopt als ik de laptop dicht doe). Als ik de laptop dichtklap dan blijft het apple logo ook nog verlicht, hij gaat dus ook niet uit...

Iemand die me kan helpen? Nog naar dat haperend geluid luisteren tot de batterij plat is zie ik niet zitten en ik kan pas morgenvroeg naar een apple store gaan voor hulp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Op apple kan je toch ook gewoon de powerknop 5 seconden inhouden voor een harde power off?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 22:18
Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 21:34:
rMBP, één maand oud. Ik zit rustig op m'n laptop wat te browsen, photoshopen en muziek te luisteren (voor de rest niets speciaals) en plotseling blokkeert heel het systeem... geen controle meer over muis, scherm, power knop reageert niet, ik kan dus niets doen. Komt daar nog eens bij dat de boxen een constant haperend geluid maken (wat zelfs niet stopt als ik de laptop dicht doe). Als ik de laptop dichtklap dan blijft het apple logo ook nog verlicht, hij gaat dus ook niet uit...

Iemand die me kan helpen? Nog naar dat haperend geluid luisteren tot de batterij plat is zie ik niet zitten en ik kan pas morgenvroeg naar een apple store gaan voor hulp...
Dit heb ik ook soms, is een bug bij 10.8.2, hebben meerdere mensen last van. Power knop ingedrukt blijven houden en je MacBook gaat uit, vervolgens opnieuw starten en je kan weer verder. Ik heb gemerkt dat het vaak (altijd?) gebeurt tijdens browsen. Ik zag wel een safari fix in de update staan trouwens, misschien is het nu gefixt, en anders even wachten op een bugfix.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ASNNetworks schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:05:
[...]

Dit heb ik ook soms, is een bug bij 10.8.2, hebben meerdere mensen last van. Power knop ingedrukt blijven houden en je MacBook gaat uit, vervolgens opnieuw starten en je kan weer verder. Ik heb gemerkt dat het vaak (altijd?) gebeurt tijdens browsen. Ik zag wel een safari fix in de update staan trouwens, misschien is het nu gefixt, en anders even wachten op een bugfix.
Bedankt, ik had al geprobeerd om power knop in te houden, maar blijkbaar niet lang genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
KappuhH schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:31:
Dan lijkt deze beter: pricewatch: Corsair Vengeance CMSX8GX3M1A1600C10

Echter kan ik goedkoper 2x een losse 8GB halen dan een setje van 2x8GB. Als ik twee losse haal kunnen ze uit twee verschillende productiebatches komen, kan dit nadelige gevolgen hebben voor de prestaties?
Als het om een paar euro gaat zou ik wel voor een setje gaan maar heb zelf zonder problemen 2 losse
pricewatch: Kingston KTA-MB1600/4G besteld en draai er nu al meer dan een week zonder problemen op. ( uitgebreide hardwaretest ook nog succesvol afgerond. )

vroeger in de computerzaak duwde wij eigenlijk altijd losse strips in computers en heb er nooit problemen mee gehad. Ken ook succesverhalen van apple eigenaren die met 2 verschillende merken geheugen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:50
Ik was eigenlijk van plan om de nieuwe instap Mac Mini te gaan kopen maar nu zit ik met een scheef oog te kijken naar de instap MBP 13. Volgens mij zit er geen verschil in performance tussen beide machines (beide i5, HD4000, 500GB HD) en de MBP heeft naast het 'draagbaar' zijn ook nog het voordeel van de SuperDrive. Wanneer ik met een separate monitor/keyboard/muis aan de slag ga kan het scherm van de MBP ook mooi dienst doen als 2e monitor (voor bijvoorbeeld spotify). Ze zijn ook beide mooi zelf uitbreidbaar (16GB + SSD) en dat is ook een eis.

Nu mijn dilemma, het was een no-brainer geweest als de resolutie van het scherm wat hoger was geweest, 1280x800 schiet natuurlijk niet echt op en ik ben een beetje huiverig om 600 euro extra uit te geven en dan te balen van die resolutie. Ik wil gaan ontwikkelen met Xcode en dan is wat meer 'screen real estate' toch wel erg handig. Hebben meer mensen te maken gehad met dit dilemma en wat hebben jullie uiteindelijk gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:14
Ik had eerst ook een 13" MBP. Irriteerde me mateloos aan de resolutie bij langdurig werken gedurende de dag. Op kantoor en thuis had ik 'm aan 27" Thunderbolt Display hangen.. maar als ik de hele dag buiten de deur was en bij klanten zat vond ik het véél te klein.

Heb nu de 15" Retina MacBook Pro en vind het een heerlijke laptop door de resolutie. Ik persoonlijk vind de 13" MBP echt niet meer kunnen door de resolutie, als je er veel op moet werken.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Als je uiteindelijk toch van plan bent om er een extern scherm aan te hangen maakt het toch niet zoveel uit? je hebt iig altijd de mobiliteit ter beschikking.

heb zelf ook het instapmodel MPB 13" geupgrade naar 8gb en erger me verder totaal niet aan de resolutie maar ik ben dan ook geen ontwikkelaar.

@rivanov, het is natuurlijk ook wat je gewend bent, als je vaker op een 27" scherm werkt kan ik begrijpen dat je je aan 13" begint te ergeren :P

[ Voor 19% gewijzigd door Scrtz op 03-11-2012 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 18:31
ik heb mijn Mac Pro bij de mediamarkt gekocht met die akte, als ik er apple care bij koop kan ik dan gewoon naar de applestore met klachten? Ik ben niet zo gek op de service van de mediamarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Rivanov schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:39:
Ik had eerst ook een 13" MBP. Irriteerde me mateloos aan de resolutie bij langdurig werken gedurende de dag. Op kantoor en thuis had ik 'm aan 27" Thunderbolt Display hangen.. maar als ik de hele dag buiten de deur was en bij klanten zat vond ik het véél te klein.

Heb nu de 15" Retina MacBook Pro en vind het een heerlijke laptop door de resolutie. Ik persoonlijk vind de 13" MBP echt niet meer kunnen door de resolutie, als je er veel op moet werken.
Yep, die 15" ziet er prima uit, alleen jammer dat het instapmodel niet met een 15" scherm verkrijgbaar is, die quad core heb ik helemaal niet nodig en daar moet je dan ook (flink) voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
Scrtz schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 20:02:
Als je uiteindelijk toch van plan bent om er een extern scherm aan te hangen maakt het toch niet zoveel uit? je hebt iig altijd de mobiliteit ter beschikking.

heb zelf ook het instapmodel MPB 13" geupgrade naar 8gb en erger me verder totaal niet aan de resolutie maar ik ben dan ook geen ontwikkelaar.
Helemaal waar, ik ga nog even nadenken of die mobiliteit mij dat geld waard is, dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

angelico66 schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 22:20:
ik heb mijn Mac Pro bij de mediamarkt gekocht met die akte, als ik er apple care bij koop kan ik dan gewoon naar de applestore met klachten? Ik ben niet zo gek op de service van de mediamarkt.
Volgens mij kan je altijd naar de Apple Store bij problemen, ongeacht waar je toestel vandaan komt. Maar wil je langer dan de standaard (wettelijke) garantieperiode kunnen aankloppen bij Apple heb je wel Applecare nodig.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-08 18:31
Nee normaliter moet je naar de winkel waar je hem gekocht heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekay
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-09 09:32
Volgens mij maakt dat niet uit. Ik kon met m'n iPhone die ik bij Telfort heb gekocht ook gewoon naar de Apple Store. Werd zelfs door Telfort daar naar toe gestuurd. Apple is de 'fabrikant', zie niet in waarom je niet naar de Apple Store kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1992
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-07-2024
Heb nu sinds een week mijn mbp 13inch gehaald! Heb er maar gelijk een ssd ingedaan ipv de hdd die er standaard inzit. Na de reacties hier te hebben gelezen dat het erg snel ermee werkt maar gedaan! Apple store heeft gratis voor mij de HDD die erin zat, meegegeven met een hardcase eromheen en usb 2.0 zodat ik deze als externe HDD kan gebruiken! Tot nu toe ben ik zeer tevreden over deze mac! WIl geen ander meer haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricq
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 29-07 19:53
Twee nieuwe logicboards.. nieuw scherm, vorige week terug van reparatie en ik had het idee dat het probleem verholpen was. Zet ik 'm net aan.. weeeeerrrr loss of video, ik begin het nu wel een beetje zat te worden. Eind deze week ga ik hem voor de derde keer terugbrengen. Klote apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Deatheyee schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:08:
[...]

Ik heb in totaal 79 euro aan onderzoekskosten betaald. Het beeldscherm zelf is wel gratis vervangen. Mocht dit bij jou ook gebeuren, direct in de iCentre met de Apple Store in Amsterdam bellen en naar de manager vragen. Hij kan ze vertellen dat ze de onderzoekskosten niet in rekening mogen brengen. Ik moet nog steeds mijn onderzoekskosten gaan terugvragen.

Overigens heb ik al twee reparaties gehad, en ik heb nog steeds IR. Ik hoop voor je dat je wel een Samsung scherm ontvangt!
Zojuist na twee weken mijn macbook weer opgehaald bij iCentre Emmen. Hij is gerepareerd, heb het scherm een tijd laten staan op een tekst en daarna een grijze achtergrond bekeken. Geen IR!!! Daarna het type scherm opgezocht en dit kwam eruit:

Color LCD
LSN154YL01001
DLM241702D7F49HBJ

Na een zoekactie op google kwam ik op macrumors terecht, en hier werd aangegeven dat LSN voor Samsung paneel stond. Geen IR meer en de mensen bij iCentre Emmen waren zeer behulpzaam! Top geregeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Zullen we de discussie over geheugen weer voortzetten in: \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Dekay schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:31:
Volgens mij maakt dat niet uit. Ik kon met m'n iPhone die ik bij Telfort heb gekocht ook gewoon naar de Apple Store. Werd zelfs door Telfort daar naar toe gestuurd. Apple is de 'fabrikant', zie niet in waarom je niet naar de Apple Store kunt.
Omdat je geen contract hebt met Apple of de Apple Store, maar bij de winkel waar je hem hebt gekocht. Met die winkel moet je de garantie afhandelen, zo werkt het consumentenrecht in Nederland nu eenmaal.

---

Ben overigens ook weer in de markt voor een nieuwe macbook,maar twijfel toch heel hard. Gebruik mijn laptop voornamelijk on the road voor grafische (2D) doeleinden. Heb nu een 13" en dat bevalt qua grootte om mee te nemen erg goed, alleen schermresolutie valt tegen. Zouden jullie dan eerder kiezen voor een Air of een 13" retina? 15" vind ik denk ik niet prettig qua grootte en gewicht om mee te zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

lateef schreef op woensdag 07 november 2012 @ 12:58:
[...]

Omdat je geen contract hebt met Apple of de Apple Store, maar bij de winkel waar je hem hebt gekocht. Met die winkel moet je de garantie afhandelen, zo werkt het consumentenrecht in Nederland nu eenmaal.
Apple geeft je daar in het eerst jaar na aanschaf, of met AppleCare, een uitzondering op: je mag ook naar Apple zelf of (als 't niet om een iPhone gaat geloof ik wel) naar een AASP.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook nog maar even informeren.

Ik ben in het bezit van een MacBook Pro early 2011. Werk er nu dus ruim een jaar naar volle tevredenheid mee. Maak het apparaat schoon zoals het hoort en wel met een licht vochtige doek. Dit heb ik gisteren dan ook even gedaan en plotseling werkte mijn trackpad niet meer naar behoren. Muis verspringt soms, gaat zijn eigen leven en klikt soms maar random. Eerst het apparaat maar eens wat rust gegund en de randen van het trackpad schoongemaakt. Dit hielp niet.

Daarna besloten om naar de I Am Store in Rotterdam te gaan om hem toch even na te laten kijken. Er was geen vochtschade bij het trackpad te zien, dus conclusie was het trackpad is stuk. Gisteravond kwam ik laat thuis en toch nog maar weer even geprobeerd en verdomd, de muis werkte weer naar behoren. Dit was echter maar van korte duur waarna die toch weer kuren begon te vertonen. Hierop heb ik toch nog maar eens even zitten zoeken naar mogelijke oplossingen, waarvan een het resetten van het SMC geheugen. Dit hielp wederom en voor een langere duur, maar plotseling begon het euvel opnieuw.

Vanochtend maar even met huisgenoot overlegd toen de muis wederom kuren vertoonde. Hij duwde even iets steviger op het trackpad waarna de muis het toch weer gewoon deed. Echter, eens de zoveel tijd moet ik de boel weer tot de orde roepen.

Wat is hier nu de meest waarschijnlijke oorzaak van?
A) Connector van trackpad is enigszins los.
B ) Trackpad an sich is stuk.
C) Connector op moederbord zit niet echt lekker meer.
D) Moederbord is stuk.
E) Anders, zoals?

Daarnaast, als het trackpad kapot is, hoe moeilijk is het dan om dit zelf te vervangen. Mijn huisgenoot heeft redelijk wat ervaring met het schroeven aan een Mac en we hebben de noodzakelijke schroevendraaiers. De Mac valt niet meer onder de garantie (zakelijk gekocht en op de bon staat de naam van de zaak, beetje jammer), de kosten van het vervangen door Apple zijn €120,- en ik ben mijn laptop 3 weken kwijt wat mij ontzettend slecht uit zou komen in verband met afstuderen. Een trackpad aanschaffen bij bijvoorbeeld Amazon kost ~50 euro.

Ik hoor het graag!

Ps. Indien dit niet het juiste topic is, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Net mn 256GB SSD in 16GB geheugen in mn MBP 13" mid 2012 gestopt, super snel!

Als ik NovaBench draait zegtie dat mn i5 @ 2000Mhz draait, lijkt me niet de bedoeling aangezien hij volgens de MacBook zelf op 2,5 Ghz zou draaien.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UfOr1.png

Iemand die hier een verklaring voor heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
KappuhH schreef op donderdag 08 november 2012 @ 12:32:
Net mn 256GB SSD in 16GB geheugen in mn MBP 13" mid 2012 gestopt, super snel!

Als ik NovaBench draait zegtie dat mn i5 @ 2000Mhz draait, lijkt me niet de bedoeling aangezien hij volgens de MacBook zelf op 2,5 Ghz zou draaien.

[afbeelding]

Iemand die hier een verklaring voor heeft?
Zal wel gewoon een leesfoutje van NovaBench zijn. Ik zou me er absoluut niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witchblade
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-04 19:24
Nu is mijn laptop na 8 jaar op en wil ik weer een laptop kopen. Alles wat ik nu zal gaan kopen is beter natuurlijk dan wat ik nu nog heb.

Ik twijfel tussen een air en een pro.
-Ik zal hem weer minimaal 7 jaar houden
-downloaden
-ftp/streamen van films
-muziek/films
-sluit hem aan op een grotere scherm als ik thuis ben
-wat dingen uitproberen op de laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:43
Ik zit op dit moment te twijfelen tussen het aanschaffen van een samsung 830 128 GB SSD of een samsung 840 128gb ssd is de 840 het prijs verschil van ongeveer 35 euro waard?

[ Voor 4% gewijzigd door geldermalsen op 08-11-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:53

World Citizen

FreeReef.nl

Nu heb ik toch een probleem wat ik niet kan begrijpen....

Ik heb een extern tobo aan mijn macbook hangen. Een Apple fullsize tobo.

Het ding heeft altijd perfect gewerkt maar nu komt het.

Als ik in finder een mp3 selecteer en ik klik op spatie... dan gebeurd er niets. Druk ik op de spatie van mijn macbook, dan doet hij netjes een preview geven. Dus met de spatie van mijn tobo kan ik preview niet openen.

Gekker is het echter dat als ik de preview weer wil sluiten dat ik dit met beide tobo's perfect kan doen. Ofwel ik kan mij mijn extern tobo wel preview openen, maar niet sluiten.

Next:
Ik kan alle letters perfect met Shift naar een hoofdletter zetten, behalve de P. De P krijg ik enkel in hoofdletter met de capslock..... Gekker is het echter dat als ik de linker shift met P doe, dan doet hij helemaal niets. Doe ik de rechter shift met een P dan geeft hij een kleine letter p.......

FreeReef.nl

Pagina: 1 ... 14 ... 128 Laatste