Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het over 10 tot 15. En dan gebruik ik hem niet eens fulltime. Vooral websites mbt research. Al merk ik wel met colleges dat die inderdaad iets minder accu gebruikt, kom dan vaak ook niet verder dan wat tikken in een word documentje.

Heb het gevoel dat de accu toch vrij snel leeg raakt. Wordt 7uur gegeven, nou zal dit zijn bij minimaal gebruik. Maar ik heb het gevoel dat ik na 4-5 uurtjes (hangt af van werkzaamheden) toch al snel het stopcontact gebruik.
Nou is dit vaak geen probleem.. Maar was wel benieuwd naar andere bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:02
Hm, 4 tot 5 uurtjes is niet lang, zeker niet als je dat ding voornamelijk gebruikt voor research op het web en wat documenten tikken.

Heb je gfxCardstatus? Mocht je dat stukje software nog niet hebben, download en installeer het even en houd in de gaten welke grafische kaart hij gebruikt bij het surfen en documenten tikken. Met de nVidea actief is 4 tot 5 uur nog erg goed namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal het eens in de gaten houden. Bedankt voor je reactie zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
RnB schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 07:50:
Lekker kort door de bocht weer. Ik zou eerst eens even kijken hoe je scherm bevalt, nog voordat je kijkt of je een Samsung of een LG hebt. Straks heb jij een prachtige LG zonder defecten en dan ga je die terug sturen omdat je niet verder kijkt dan je neus lang is... Scheelt je ook weer gedoe en wachten.
Valt wel mee, tuurlijk check ik het scherm eerst. Maar de problemen kunnen ook later zich voordoen en tot nu toe zijn heel veel LG schermen met deze problemen in verband gebracht.

Liever een Samsung scherm dus :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:09
Het mooie is nog eigenlijk dat veel mensen het in eerste instantie niet eens merkten.
Veel mensen begonnen zich pas zorgen te maken om deze problemen nadat er een aantal posts waren gemaakt. Ook sommige schermen van Samsung blijken het probleem te hebben en ook schermen van LG blijken het niet te hebben. Verhoudingsgewijs, geen idee, vaak hoor je mensen alleen klagen op fora.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Florisappelaar schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:18:
[...]

Valt wel mee, tuurlijk check ik het scherm eerst. Maar de problemen kunnen ook later zich voordoen en tot nu toe zijn heel veel LG schermen met deze problemen in verband gebracht.

Liever een Samsung scherm dus :z
Daar zit je al fout, het scherm heeft last van image retention/rare backlight bleed/beide of het scherm heeft daar geen last van. Dit is dus al out of the box, deze defecten komen niet ineens tevoorschijn. Wat jij misschien bedoelt is dat mensen het na een tijdje pas opvalt.
Dus als jij vanaf dag 1 gewoon al goed oplet of het scherm jou bevalt of niet, dan maakt het geen drol uit van welk scherm het is.

Het is namelijk geen Samsung vs LG verhaal, het is een defect LG/Samsung vs goed-werkend LG/Samsung verhaal. ;)

Maargoed, je moet het uiteraard zelf weten, ik bedoel het in ieder geval alleen maar goed, om kopzorgen voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 12:27
Zelf samen met m'n vrouw overgestapt op een MBP 13. Niet lang daarna had mijn dochter voldoende gespaard om een 2e hands MBP 13 te kunnen kopen. Papa (ik) die opgehaald en vrijwel meteen het volgende probleem: de MBP laadt niet op als deze aan staat. Als hij wordt uitgezet dan wordt het ledje oranje en wordt de accu geladen. Niet werkbaar dus.
De verkoper geeft aan dat hij dit probleem niet herkent, en dus sta je met lege handen. En ik met een schuldgevoel want ik heb het geregeld voor m'n dochter.

Ik heb een Apple Service Diagnostics gedraaid: geen enkel probleem gevonden. Dus ik dacht nog: da's mooi, want dan is het Logic Board niet stuk.

Afgelopen weekend de MBP weggebracht naar een Mac reparatiedienst en zij zeggen alle componenten te hebben uitgewisseld met een andere MBP en pas bij het vervangen van het Logic Board verhuisde het probleem mee. Ergo: het Logic Board is stuk en moet worden vervangen. Ze gaan me morgen bellen voor een prijsopgaaf en ik zie de bui al hangen. Het is een mid 2010 model en ik vroeg me af of er hier soms mensen zijn die misschien een Logic Board weten te vinden (mag refurbished) voor een schappelijke prijs. Of misschien dat iemand een andere (goede) tip heeft voor me?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:03

Osxy

Holy crap on a cracker

Je kan proberen een zelfde generatie macbook te kopen met bijvoorbeeld een kapot beeldscherm, maar verder zijn die dingen heel moeilijk te krijgen.

Verbaast me overig dat de technische dienst zover is gegaan wbt uitzoeken, normaal worden die conclusies veel sneller getrokken.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Osxy, ik had zelf al diverse dingen geprobeerd: accu's omgewisseld, andere adapters gebruikt, Diagnostics gedraaid, enz. Ze hebben er even de tijd voor genomen en dit is eruit gekomen. Het is dus puur de stroomtoevoer naar de batterij. Verder is er niets mis met het Logic Board. Vind het dus extra zuur, want als er nu bijvoorbeeld ook problemen waren met de USB poorten / geluid / beeld of wat dan ook, maar nee....dat werkt allemaal prima. Alleen het laden van de accu werkt niet.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
M.v.Veelen, Heb je geprobeerd om de PRAM en SMC te resetten?

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
Sorry, dat had ik er even bij moeten zetten. Ik heb inderdaad de SMC meerdere keren gereset. Dat heeft ook niet geholpen. De PRAM resetten zegt me zo even niets, maar mag ik aannemen dat ze bij de Mac reparatiedienst deze optie ook kennen en dat ook hebben uitgesloten? Wat doet deze reset eigenlijk? Heeft dat te maken met het niet laden van de batterij als de laptop geopend is?

Het is ook zo, dat op een gegeven moment de MBP ook niet meer werd geladen als deze uit stond. En met de lader aangesloten kon ik ook niet werken op deze lader. Als iemand nog begrijpt wat ik daarmee bedoel....

Overigens werkt de SMC reset net even iets anders dan wat er op de Apple site wordt aangegeven. Heb een filmpje op youtube gevonden waar het werd uitgelegd en heb dat gevolgd. De reset zoals Apple die beschrijft doet helemaal niets namelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door M.v.Veelen op 08-10-2012 09:04 ]

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
PRAM reset heeft er inderdaad minder mee te maken lijkt me.

Zie: http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
  • Laatst online: 22-08 18:31
Hij laat gemiddeld met speedtest Write..410. Read..480 zien.

maar ik heb hem niet uit laten draaien, prog duurt wat lang.

Geekbench 2 tryout score 6376

Trim niet enabled by the way.
angelico66 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 17:54:
Is goed!
heeft iemand deze gezien?

http://www.modbookshop.com/

omgebouwde macbook pro.

[...]

[ Voor 4% gewijzigd door angelico66 op 08-10-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
RnB schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:33:
[...]

Daar zit je al fout, het scherm heeft last van image retention/rare backlight bleed/beide of het scherm heeft daar geen last van. Dit is dus al out of the box, deze defecten komen niet ineens tevoorschijn. Wat jij misschien bedoelt is dat mensen het na een tijdje pas opvalt.
Dus als jij vanaf dag 1 gewoon al goed oplet of het scherm jou bevalt of niet, dan maakt het geen drol uit van welk scherm het is.

Het is namelijk geen Samsung vs LG verhaal, het is een defect LG/Samsung vs goed-werkend LG/Samsung verhaal. ;)

Maargoed, je moet het uiteraard zelf weten, ik bedoel het in ieder geval alleen maar goed, om kopzorgen voor te zijn.
dank voor je uitleg, maar toch blijkt uit het 100+ thread op Apple Discussen forum en macrumors dat het genaamde retention kan toenemen na verloop van tijd. Ik wil graag een goed scherm en ik zie vrij snel of er wat aan mankeert. De verschillen in kwaliteit tussen beide schermen is niet te zien echter is het LG vaker geplaagd door jouw genoemde mankementen dan de Samsung...

ik hoor het wel wanneer mijne binnen is bij de BCC en hoe deze bevalt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:34
Heb een LG scherm in m'n rMBP maar heb nog totaal géén problemen. Heb de laptop nu sinds augustus.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
Heb je die image retention testjes ook gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fasterinside
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 22:56
Florisappelaar schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:30:
Als je geen problemen hebt, waarom zou je ze dan op gaan zoeken met een of ander programma? :/

Creating my own hero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sommige mensen hier kunnen beter geen pro kopen heb ik de indruk, beginnen hier al te flippen op een probleem wat heel misschien kan voorkomen. wat een gedoe met da scherm hier, kan er over niks anders gepraat worden. Saai topic zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
angelico66 schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:36:
Hij laat gemiddeld met speedtest Write..410. Read..480 zien.

maar ik heb hem niet uit laten draaien, prog duurt wat lang.

Geekbench 2 tryout score 6376

Trim niet enabled by the way.

[...]
Is dat ook al inclusief de 16GB geheugen? Ik haal met mn standaard model momenteel namelijk 6769...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
Eh ja dat is incl het geheugen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Florisappelaar schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 22:30:
Nee, waarom zou ik?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
ik heb het nog een keer gedaan met de adapter er in....6901

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04:16
Beste mensen,

Ik heb nu toch maar een account aangemaakt op Tweakers. Lees al enkele jaren het nieuws en kom ook regelmatig hier op de fora een kijkje nemen. Maar mijn frustratie is nu toch erg hoog opgelopen en wil even mijn verhaal kwijt. Hierboven zijn meerdere mensen die ook mijn ervaring delen. Ook ik heb een MacBook Pro met Retina scherm gekocht afgelopen juni. En ook bij mij trad het IR probleem op. Ik baal hier ontzettend van. Ondertussen is mijn scherm al twee keer vervangen en zelfs dit derde scherm heeft nog steeds IR.

Sinds gisteren is de IR ook zichtbaar tijdens normaal gebruik (dus zonder grijze achtergrond enz..) en dat was voor mij de druppel. Tijdens het inlog scherm, steam enz zie ik duidelijk de tekst van de webpagina die ik ervoor heb bekeken. Ik erger mij enorm aan dit scherm, en elke keer dat ik duidelijk IR zie heb ik spijt van mijn aankoop. Ik ben vooral teleurgesteld in Apple omdat ze nog geen reactie op dit probleem hebben gegeven en ik machteloos sta. Het enige wat ik graag wil is een scherm zonder IR.

Ik moest mijn verhaal even kwijt, voor mij zal het niks meer veranderen. Apple wilt niks meer voor mij doen en ik heb besloten om nooit meer Apple producten te kopen. Ik weet dat het Apple weinig zal doen, maar voor mij persoonlijk voelt het zeker goed (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Zo, dat is een flinke dosis pech.
Bij mijn vorige rMBP heb ik het beeldscherm ook 3x laten vervangen, gelukkig was het 4e scherm wel oké.

Zonde dat je daarom gelijk nooit meer een Apple product koopt, maar ik kan het begrijpen als dit je eerste Apple product is. Ik heb ontzettend veel van Apple (en gehad), dus ik weet dat ze wel ontzettend goede producten kunnen leveren.

Ik zou het nog een x proberen, aangezien je het nu ook met normaal gebruik ziet, is dat niet meer binnen de tolerantie (IR wat op een gegeven moment verdwijnt is dat dus wel). Succes!
Bedoel je met Apple wilt niets meer doen, dat je dit beeldscherm niet nog een x kan vervangen? Ik zou wel even voet bij stuk houden als ik jou was, want dit klinkt als een verergering van het probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door RnB op 09-10-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
Was je vierde scherm wel een Samsung scherm? Want voor zover ik weet vertonen alle LG schermen image retention.

En het is vooral een groot deel frustratie wat ik heb. Ik ben student en heb een bijbaan en heb veel uren gewerkt om eindelijk mijn eerste Mac te kunnen kopen na jaren Windows te hebben gebruikt. Hiervoor had ik wel een iPod touch en iPad en ben er nog steeds tevreden mee. Ik had dus wel redelijke verwachtingen van Apple. Het hoeft zeker niet perfect te zijn, maar IR is wel een groot probleem voor mij. Maar puur uit principe weiger ik nu nog om een ander Apple product te kopen.

En Apple wilde mij wel een nieuwe reparatie aanbieden.. maar konden niet beloven dat ik daarna wel een goed scherm zou krijgen. Ik heb weinig zin om telkens mijn MacBook ter reparatie aan te bieden en maar hopen dat ik een goed scherm krijg, ook ben ik hem dan weer lange tijd kwijt en ik heb hem nodig voor mij studie enzovoort. Ik moet hiervoor wel opnieuw naar de Apple Store in Amsterdam.

De iCentre heeft onderzoekskosten van 79,00 in rekening gebracht na de 1e reparatie omdat ze het probleem niet konden zien maar hebben wel scherm vervangen.. erg logisch. Terwijl de medewerkers daar het probleem wel erkenden.

Vandaar dat ik denk ik maar weer richting de Apple Store in Amsterdam moet in plaats van de iCentre! Ik zal dit wel in de herfstvakantie gaan doen, heb dan wat meer tijd, en zal er wel een leuk dagje uit van gaan maken (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou als ik jou was alvast wel twee dingen doen:

1. Brief schrijven naar iCentre voor het terugvragen van de onderzoekskosten. Dat kan natuurlijk niet.
2. Apple Store in Amsterdam even bellen en alvast een heads-up geven. Mogelijk zeggen ze daar: "Ja, je hebt nu te lang gewacht, je had direct moeten komen". Kan is klein, maar toch. Liever voorkomen van genezen :)

Succes in ieder geval! Flinke dosis pech inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
Deatheyee schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:11:
Was je vierde scherm wel een Samsung scherm? Want voor zover ik weet vertonen alle LG schermen image retention.

En het is vooral een groot deel frustratie wat ik heb. Ik ben student en heb een bijbaan en heb veel uren gewerkt om eindelijk mijn eerste Mac te kunnen kopen na jaren Windows te hebben gebruikt. Hiervoor had ik wel een iPod touch en iPad en ben er nog steeds tevreden mee. Ik had dus wel redelijke verwachtingen van Apple. Het hoeft zeker niet perfect te zijn, maar IR is wel een groot probleem voor mij. Maar puur uit principe weiger ik nu nog om een ander Apple product te kopen.

En Apple wilde mij wel een nieuwe reparatie aanbieden.. maar konden niet beloven dat ik daarna wel een goed scherm zou krijgen. Ik heb weinig zin om telkens mijn MacBook ter reparatie aan te bieden en maar hopen dat ik een goed scherm krijg, ook ben ik hem dan weer lange tijd kwijt en ik heb hem nodig voor mij studie enzovoort. Ik moet hiervoor wel opnieuw naar de Apple Store in Amsterdam.

De iCentre heeft onderzoekskosten van 79,00 in rekening gebracht na de 1e reparatie omdat ze het probleem niet konden zien maar hebben wel scherm vervangen.. erg logisch. Terwijl de medewerkers daar het probleem wel erkenden.

Vandaar dat ik denk ik maar weer richting de Apple Store in Amsterdam moet in plaats van de iCentre! Ik zal dit wel in de herfstvakantie gaan doen, heb dan wat meer tijd, en zal er wel een leuk dagje uit van gaan maken (:
:X het is precies waar ik bang voor ben, met de aanschaf van de eerste generatie MBPr neem je wel degelijk een risico op een van deze horror verhalen... vrijwel alle MBPr's in de Apple Store Amsterdam zijn voorzien van een Samsung scherm :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Deatheyee schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 22:11:

Nope, vierde scherm was een LG, maar wel een feilloze. Daarnaast had ik tussendoor nog een Samsung die dus wel last had van IR. Het kan allemaal..

Ik ben btw ook gewoon student met een mager bijbaantje, dus ik weet wel hoelang het duurt voordat zo'n systeem op je bureau staat. Ook de frustraties begrijp ik. Maar ik zal Apple dus nooit afschrijven.

Ik zou inderdaad ook die twee dingen die Herofruitontbij heeft aangekaart, doen. Zonde dat je bij iCentre bent geweest, zoiets zou niet gebeurd zijn bij de Apple Store. En daarnaast toch die reparatie doen.
Stel je krijgt weer een defect scherm, dan zal het misschien in mindere mate defect zijn dan die je nu hebt. Tuurlijk, het is geen oplossing, maar als je IR blijft zien tijdens gebruik, dan is er natuurlijk niet mee te werken.
Florisappelaar schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 23:54:
[...]

:X het is precies waar ik bang voor ben, met de aanschaf van de eerste generatie MBPr neem je wel degelijk een risico op een van deze horror verhalen... vrijwel alle MBPr's in de Apple Store Amsterdam zijn voorzien van een Samsung scherm :?
Heb je dat zelf gecheckt dat het allemaal Samsung schermen zijn? Daarnaast heb ik een aantal crappy beeldschermen gezien bij de demo modellen in de Store, rare backlight waas (iets waar ik ook voor ben geweest om te laten vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
Ik heb er 6 aan een tafel gecheckt en zijn allemaal samsung... verder heb ik de Prolabs cursus gevolgd waarbij je ook gebruik maakt van Retina's. Toevallig waren alle retina's die ik daar heb gebruikt ook voorzien van een Samsung...:(

Apple is inmiddels op de hoogte van de problemen, in Amerika swappen ze de schermen voor samsung zo las ik op macrumors. Ben benieuwd welke ik krijg...

Wel goed nieuws om te horen dat jij nergens last van hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ja hm... :/

Ze weten dus zelf van de tekortkomingen, maar verbloemen dat mooi met custom build OS X en (waarschijnlijk cherry-picked) Samsung schermen (al moet ik wel zeggen dat ik een aantal lelijke schermen er tussen zag staan). Ach, ik ben blij met mijn huidige (toevallig een Samsung), ook al is ie niet feilloos.

Ik weet trouwens niet meer of ik het in dit topic aankaartte of in het OS X Mountain Lion topic, maar er was een discussie ontstaan omdat ik redelijk snel Page outs met mijn 8GB rMBP had. Bleek dat het heel normaal was en dat ik veel te kort door de bocht dacht (volgens mij zijn Page outs alleen aanwezig bij een tekort aan werkgeheugen) en ik bleef voet bij stuk houden.

Nu heb ik het bewijs met mijn 16GB, na een week uptime 4,6 miljoen Page ins tegen 0 (NUL) Page outs. Dan kan je mij niet komen wijsmaken dat Page outs niet alleen ontstaan bij een tekort aan werkgeheugen.

Toch het andere topic. Maar ter informatie laat ik deze toch even staan. :+

[ Voor 4% gewijzigd door RnB op 10-10-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
De Apple Store vond het ook al belachelijk dat er onderzoekskosten in rekening waren gebracht en heb van de manager zijn telefoonnummer gekregen die ik iCentre kan laten bellen. Hij zei dat ze in principe niks kunnen doen, maar vaak luisteren Apple resellers wel naar de Apple Store. Dus hoop dat ik mijn geld snel terug krijg. Maar dat is niet mij grootste zorg.

Ikzelf heb wel gedacht om even te wachten totdat Apple goede schermen als vervanging kan bieden. Wat Florisappelaar schreef heb ik zelf nog niet gehoord maar ik hoop dat het zeker waar is! In dat geval kan ik over een maand mijn Macbook nog eens laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
RnB schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:52:
Nu heb ik het bewijs met mijn 16GB, na een week uptime 4,6 miljoen Page ins tegen 0 (NUL) Page outs. Dan kan je mij niet komen wijsmaken dat Page outs niet alleen ontstaan bij een tekort aan werkgeheugen.
Dit had ik je ook wel kunnen vertellen. Staat ook duidelijk op de support pages van Apple dat dit zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Ja weet ik ook, maar bepaalde mensen bleven ertegenin gaan. Nu heb ik een onderbouwing (namelijk ervaring) ipv gewoon dat ik weet dat het zo werkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Eduardboon schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 16:31:
Na veel moeite een nieuw scherm gekregen door de putjes. Na 1 week meteen weer een putje in het scherm.. Buiten de toetsenbordrand kan ook de rand bij de trackpad putjes slaan. HOERA dus. Mag weer een schermreparatie en krijg een nieuwe laptop mocht het weer gebeuren, als het dan weer gebeurd is het geld terug in ieder geval.
Hoe is dit eigenlijk afgelopen? Ik maak me ook wel zorgen om deze putjes. Op MacRumors heb ik ook steeds meer van deze verhalen gelezen.

Ik was van plan om er een doekje tussen te doen (zo'n Radtech Screensavr) juist hierom maar Apple heeft vorige week een kBase artikel uitgevaardigd waarin staat dat dat soort doekjes zelf ook schade kunnen veroorzaken door druk op het scherm, bij het retina model.

Ik heb ook niet zo veel zin om er super voorzichtig mee te doen qua druk op het scherm, af en toe moet ik gewoon op reis met dat ding en dan moet hij wel eens in een volle tas ja (paar dagen weg, alles in handbaggage, je kent dat wel). Ik heb nu een Plastic MacBook (de oude, nog niet de unibody versie) en daar heb ik daar nooit last mee gehad qua schade aan het scherm.

En ik neem aan dat het best snel gebeurt met de retina, want ik neem aan dat je na de eerste keer extra voorzichtig geweest bent qua druk.. Vandaar dat ik benieuwd ben of het nog steeds gebeurt of dat ze gewoon niet goed in elkaar zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Je hebt gelijk. Page in's zijn schrijfbewerkingen naar het intern RAM geheugen, page out's naar de swap op schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:14
Mijn MBP scherm is ook al naar de ****, net 2 maand in gebruik. Ik weet niet wat dit is in ieder geval, het is ook alleen zichtbaar wanneer het scherm zwart is.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/nmj8gp.jpg

Ongelooflijk, dat ding heeft 2 maand op dezelfde plek gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

waar doel je op?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:14
Die streep/vlek daar onderin de foto, zie je ook alleen als het een zwarte achtergrond is, niet heel storend bij normaal werk, maar het hoort niet zo, binnenkort maar eens mee terug gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds drie weken ook een rMBP waar van ik al zeer veel plezier aan gehad heb, beste aankoop in de laatste jaren (vroeger altijd op windows gewerkt).

Nu zit ik echter met een moeilijk probleem ivm de trackpad... Wanneer je onderaan klikt voel en hoor je een 'mechanische' klik. Echter is dit sinds gisteren enkel nog maar aan de rechter onderzijde en niet meer aan de linkeronderzijde... de touch werkt dus nog wel links onderaan en ook het duwen nog, maar de 'klik' die je krijgt als je er normaal op duwt is nu gewoon een licht doorbuiging.

Zijn er nog mensen die dit probleem (gehad) hebben? Moet ik hier mee naar de apple store of niet (want eigenlijk werkt het functioneel nog perfect maar het klikken is weg, en ik heb schrik dat dit in de toekomst (als garantie vervalt) nog erger zou worden of niet meer werkt). Het grootste probleem is dat ik mijn laptop doordeweeks veel nodig heb ivm studies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Heb je al wat geprobeerd om het weg te krijgen? Lichtjes heen en weer schudden oid, lijkt erop alsof er iets onder ligt (een vuiltje of wat dan ook).
Als het klikken zelf nog goed werkt en je hebt weinig tijd, dan zou ik lekker wachten tot bijvoorbeeld de zomervakantie of net voordat je garantie vervalt (ik zeg een week).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
NotSoSteady schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 03:47:
[...]

Die streep/vlek daar onderin de foto, zie je ook alleen als het een zwarte achtergrond is, niet heel storend bij normaal werk, maar het hoort niet zo, binnenkort maar eens mee terug gaan.
Ik probeer niet lullig te doen, maar is het ook niet gewoon echt een vlek? Met andere woorden: heb je al eens geprobeerd om met een microvezel doekje ofzo je scherm te poetsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RnB schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 18:05:
Heb je al wat geprobeerd om het weg te krijgen? Lichtjes heen en weer schudden oid, lijkt erop alsof er iets onder ligt (een vuiltje of wat dan ook).
Als het klikken zelf nog goed werkt en je hebt weinig tijd, dan zou ik lekker wachten tot bijvoorbeeld de zomervakantie of net voordat je garantie vervalt (ik zeg een week).
Al geprobeerd om wat mee te schudden maar geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

RnB schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 16:52:
...
Ik weet trouwens niet meer of ik het in dit topic aankaartte of in het OS X Mountain Lion topic, maar er was een discussie ontstaan omdat ik redelijk snel Page outs met mijn 8GB rMBP had. Bleek dat het heel normaal was en dat ik veel te kort door de bocht dacht (volgens mij zijn Page outs alleen aanwezig bij een tekort aan werkgeheugen) en ik bleef voet bij stuk houden.

...
Met mijn 8GB heb ik ook 0 page-outs (gemeten via iStatPro) tegenover ruim 200.000 page ins. Wel minder pi's dan jij, maar goed ik mag er van uit gaan denk ik dat als de verhouding nu 200000:0 is, hij over een poosje ook 4600000:0 gaat zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 21:50
Hoe staat het inmiddels met het hele Image Retention verhaal? Is de kans inmiddels wat kleiner dat je een LG/Samsung Retina scherm aantreft met die problemen of is het nog steeds een beetje een loterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Douwe63 schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 19:06:
Hoe staat het inmiddels met het hele Image Retention verhaal? Is de kans inmiddels wat kleiner dat je een LG/Samsung Retina scherm aantreft met die problemen of is het nog steeds een beetje een loterij?
Is nog hetzelfde maar volgens MacRumors komt er wel een nieuwe revisie aan:
The report also seems to suggest that Apple will be tweaking the 15-inch model to address a few technical issues such as heat dissipation, but these changes will apparently be made behind the scenes and not be presented to consumers as an updated model.
Maar of dit wat verbetert aan het scherm is dus niet zeker.

[ Voor 44% gewijzigd door GekkePrutser op 14-10-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Wat apart dat ze het over heat dissipation hebben. Ik heb zelf geen last van overmatige hitte van mijn rMBP en ik ben dat in dit topic ook nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Descendant
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-06 19:27
Verwijderd schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 17:15:
Sinds drie weken ook een rMBP waar van ik al zeer veel plezier aan gehad heb, beste aankoop in de laatste jaren (vroeger altijd op windows gewerkt).

Nu zit ik echter met een moeilijk probleem ivm de trackpad... Wanneer je onderaan klikt voel en hoor je een 'mechanische' klik. Echter is dit sinds gisteren enkel nog maar aan de rechter onderzijde en niet meer aan de linkeronderzijde... de touch werkt dus nog wel links onderaan en ook het duwen nog, maar de 'klik' die je krijgt als je er normaal op duwt is nu gewoon een licht doorbuiging.

Zijn er nog mensen die dit probleem (gehad) hebben? Moet ik hier mee naar de apple store of niet (want eigenlijk werkt het functioneel nog perfect maar het klikken is weg, en ik heb schrik dat dit in de toekomst (als garantie vervalt) nog erger zou worden of niet meer werkt). Het grootste probleem is dat ik mijn laptop doordeweeks veel nodig heb ivm studies.
Had hetzelfde 'klikprobleem' met m'n Late 2011 MBP, bij mij was het de rechteronderzijde die doorboog in plaats van een klik gaf. Ik heb voor zover ik me herinner niets speciaals gedaan maar het probleem is na een tijdje weer verdwenen :P Hij klikt overal weer goed, dus ik zou je niet al te veel zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb sinds paar dagen een Macbook Pro Retina. Nu sluit ik hem vandaag aan op mijn Dell U2410 en blijkt dat het beeld behoorlijk beroerd is; fuzzy en korrelig beeld en fletse kleuren. Heb al flink wat gegoogled en lees op diverse fora dat meer mensen hier last van hebben. Het zou een software ding moeten aangezien het via Bootcamp met windows wel goed eruit zou zien. Helaas in al die fora geen oplossing kunnen vinden.

Anderen bekend met dit probleem, misschien zelfs bekend met een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 15:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Ik heb een vraagje ik heb sinds het begin van mijn een gaar tik geluidje, het is een geluid uit de software want ik had het ook via me oordopjes. Nu heb ik sound effects uitgezet maar het getik gaat gewoon door. Ik vind het een raar en niets toevoegend geluid dus ik wil het weg hebben. Iemand bekend met die tikje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 12:50:
[...]

Al geprobeerd om wat mee te schudden maar geen resultaat.
Heb ik ook gehad met een MBP uit 2011; naar de Apple Store in Amsterdam geweest. Daar hebben ze eerst geprobeerd vuil en stof onder de trackpad weg te halen, toen dat niet bleek te werken hebben ze de trackpad kosteloos vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:51

vooghel

Cunning linguist

Stekeltje schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 23:25:
Ik heb een vraagje ik heb sinds het begin van mijn een gaar tik geluidje, het is een geluid uit de software want ik had het ook via me oordopjes. Nu heb ik sound effects uitgezet maar het getik gaat gewoon door. Ik vind het een raar en niets toevoegend geluid dus ik wil het weg hebben. Iemand bekend met die tikje?
Bij welke handeling op de MacBook hoor je het geluidje?

[ Voor 5% gewijzigd door vooghel op 15-10-2012 10:30 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

vooghel schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:29:
[...]

Bij welke handeling op de MacBook hoor je het geluidje?
Dat vraag ik me ook nog steeds af, het is op willekeurige momenten. Gisteren keek ik een youtube filmpje (de live uitzending van die wereld record poging) en toen kwam het tussendoor over me oordoppen.

In de avond was ik nog bestanden aan het overzetten van me nas naar mijn laptop en toen kwam het heel even.. Het is gewoon een onverklaarbaar geluid voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:51

vooghel

Cunning linguist

Niet het volumeaanpassingbliepje? Remote gebruikt?

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
Lijkt het erop alsof het geluid even heel kort wegvalt? En dan je dan een gekraak hoort? Ik heb dat af en toe.. via de speakers en via de oordoppen. Na een herstart is het weer weg gelukkig. Maar wil wel graag weten wat het precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

vooghel schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 10:58:
Niet het volumeaanpassingbliepje? Remote gebruikt?
Nope, die irritante geluidjes heb ik al uitgezet. Verder heb ik geen remote dus dat kan het probleem ook niet geven. Ik zal vanavond eens proberen het vast te leggen op beeld.
Deatheyee schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 11:28:
Lijkt het erop alsof het geluid even heel kort wegvalt? En dan je dan een gekraak hoort? Ik heb dat af en toe.. via de speakers en via de oordoppen. Na een herstart is het weer weg gelukkig. Maar wil wel graag weten wat het precies is.
Nee het geluid valt niet weg, en ik hoef niets te restarten. Het is geen gekraak maar meer: tssick, tssick, tssick, tsssick..........tsssick.

4 keer kort achter elkaar en daarna nog 1tje erachter aan.

[ Voor 45% gewijzigd door Stekeltje op 15-10-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Laatst online: 12:01

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Lijkt mij gewoon de harde schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje

Stekeltje

Ja maar dan zou (als het goed is) het geluid van rechtsonder vandaan moeten komen en niet uit de speakers toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Laatst online: 12:01

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Stekeltje schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 15:22:
[...]

Ja maar dan zou (als het goed is) het geluid van rechtsonder vandaan moeten komen en niet uit de speakers toch?
Klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Er schijnt met de iPad mini een retina versie van de MBP 13'' te komen.

Nu vraag ik me af hoe ze het scherm gaan aandrijven, aangezien de Intel HD4000 moeite heeft om een retina display keurig aan te drijven. Er zal dus iets in de vorm van een discrete videokaart moeten komen, echter is dat ook lastig te geloven.

Ik kan me herinneren dat alle 13'' MBP's (die tot nu toe gebouwd zijn) geen ruimte hadden voor een discrete videokaart, dit is ook de reden dat ze nooit zijn voorzien van één.
Nu willen ze dus een retina versie gaan bewerkstelligen van de 13'', die denk ik dus ook dunner en lichter wordt dan de normale 13'' MBP's, oftewel er zal nog minder ruimte zijn voor een discrete videokaart.

Ik ben zeker benieuwd naar de 13'' rMBP, mede door het ''probleem'' hierboven beschreven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 20:31

miekol

erm

Zijn er hier mensen die de thermal paste van hun (2010) Macbook Pro 'vervangen' hebben?

Mijn 2010 MBP i7 2,6ghz werd sinds ik weer een externe monitor had aangesloten maar trager en trager. Ext. monitor had wel een resolutie van 2560 x 1600 oid pixels, maar hij werd echt idioot traag, fans altijd op 6000 rpm. Maar CPU gek genoeg nooit boven de 80 graden, waar die als ik de ext. monitor er niet aan had soms wel tot de 100 liep en dan liep de computer ook veel sneller. Ook was er ineens een programma "kernel_task" wat idioot veel CPU gebruikte.

Na wat gegoogle kwam ik op het spoor van thermal paste en de ventilatoren. Volgens het volk op de fora was die "kernel_task" een soort nep taakje wat oververhitting moet voorkomen door de boel te throttelen. En dit zou weer nodig zijn omdat de boel te heet werd.

Op de fora zijn een hoop mensen die zelf de thermal paste vervang hebben en zeggen dat hun Macbook Pro aanzienlijk koeler draait. Alleen is dit best een ingrijpende bezigheid, het complete Logic board moet er namelijk uit om bij de heatsinks te komen.

Nou heb ik vandaag zelf de ventilatoren eruit gehaald en met een tandenborstel schoongemaakt (en dat was nodig ook, alles zat helemaal vol met stof) en dat heeft al een aanzienlijk effect gehad. Nu twijfel ik alleen of het de moeite (en het risico) waard is om de thermal paste ook nog te doen.

Dus, lang verhaal kort, hebben mensen dat hier weleens gedaan en wat waren de bevindingen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
RnB schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 18:35:
Er schijnt met de iPad mini een retina versie van de MBP 13'' te komen.

Nu vraag ik me af hoe ze het scherm gaan aandrijven, aangezien de Intel HD4000 moeite heeft om een retina display keurig aan te drijven. Er zal dus iets in de vorm van een discrete videokaart moeten komen, echter is dat ook lastig te geloven.
De 15" draait net zo goed op de HD4000, deze kan immers switchen, en gebruikt in veel gevallen de HD4000.

Nu is het inderdaad bekend dat de 15" retina schokkerig kan scrollen maar de mensen die daar hier last van hadden, hadden dat ook bij gebruik van de dedicated GPU. Dus daar ligt het niet aan. (Volgens een analyse van Anandtech komt het door de rendering van Safari, die op sommige gebieden nog single core schijnt te zijn).

De 13" krijgt hoogstwaarschijnlijk nog een lagere resolutie dan de 15" retina dus ik verwacht eigenlijk geen problemen, alleen als je wil gamen op de volledige resolutie zal dat lastig worden. Vergeet ook niet dat de huidige 13" Pro ook prima een extern 30" apple cinema display aan kan sturen, met dezelfde resolutie als gefluisterd wordt voor de retina pro, namelijk 2560x1600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:48
Waar maken jullie het beeldscherm van de macbook schoon? ik heb na een paar weken al meerdere vingervetplekken erop en het meegeleverde doekje is niet meer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Scrtz schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 23:10:
Waar maken jullie het beeldscherm van de macbook schoon? ik heb na een paar weken al meerdere vingervetplekken erop en het meegeleverde doekje is niet meer genoeg.
Toen ik nog een 13" Pro had maakte ik die inderdaad altijd met het meegeleverde doekje schoon, ging eigenlijk prima. Maar wat doe je er allemaal mee dat je er zo veel aan zit? Het is geen touch screen he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
GekkePrutser schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 22:09:
[...]

De 15" draait net zo goed op de HD4000, deze kan immers switchen, en gebruikt in veel gevallen de HD4000.

Nu is het inderdaad bekend dat de 15" retina schokkerig kan scrollen maar de mensen die daar hier last van hadden, hadden dat ook bij gebruik van de dedicated GPU. Dus daar ligt het niet aan. (Volgens een analyse van Anandtech komt het door de rendering van Safari, die op sommige gebieden nog single core schijnt te zijn).

De 13" krijgt hoogstwaarschijnlijk nog een lagere resolutie dan de 15" retina dus ik verwacht eigenlijk geen problemen, alleen als je wil gamen op de volledige resolutie zal dat lastig worden. Vergeet ook niet dat de huidige 13" Pro ook prima een extern 30" apple cinema display aan kan sturen, met dezelfde resolutie als gefluisterd wordt voor de retina pro, namelijk 2560x1600.
Mwa, ik zie toch echt dat de Intel HD4000 het net niet trekt, waar de GT650m het wel trekt. Gewoon simpel van spaces switchen of Launchpad openen, dan zie je duidelijk dat het schokkerig gaat wanneer gedraait wordt met de Intel. Scrollen binnen Safari kan ie dan wel weer aan.
Hierbij wel de note dat ik op 1920x1200 (dus eigenlijk 3840x2400) draai. Maar ik neem aan dat ze op de 13'' ook een bepaalde scaling gaan doen, waardoor je ook hoger dan de 2560x1600 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Niet online
miekol schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 19:22:
Zijn er hier mensen die de thermal paste van hun (2010) Macbook Pro 'vervangen' hebben?

Mijn 2010 MBP i7 2,6ghz werd sinds ik weer een externe monitor had aangesloten maar trager en trager. Ext. monitor had wel een resolutie van 2560 x 1600 oid pixels, maar hij werd echt idioot traag, fans altijd op 6000 rpm. Maar CPU gek genoeg nooit boven de 80 graden, waar die als ik de ext. monitor er niet aan had soms wel tot de 100 liep en dan liep de computer ook veel sneller. Ook was er ineens een programma "kernel_task" wat idioot veel CPU gebruikte.

Na wat gegoogle kwam ik op het spoor van thermal paste en de ventilatoren. Volgens het volk op de fora was die "kernel_task" een soort nep taakje wat oververhitting moet voorkomen door de boel te throttelen. En dit zou weer nodig zijn omdat de boel te heet werd.

Op de fora zijn een hoop mensen die zelf de thermal paste vervang hebben en zeggen dat hun Macbook Pro aanzienlijk koeler draait. Alleen is dit best een ingrijpende bezigheid, het complete Logic board moet er namelijk uit om bij de heatsinks te komen.

Nou heb ik vandaag zelf de ventilatoren eruit gehaald en met een tandenborstel schoongemaakt (en dat was nodig ook, alles zat helemaal vol met stof) en dat heeft al een aanzienlijk effect gehad. Nu twijfel ik alleen of het de moeite (en het risico) waard is om de thermal paste ook nog te doen.

Dus, lang verhaal kort, hebben mensen dat hier weleens gedaan en wat waren de bevindingen??
Als het schoonmaken van de fans jouw probleem heeft opgelost, zou ik er persoonlijk verder vanaf blijven. Maar je mag het uiteraard proberen en hier je bevindingen met ons delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
De 13" van mij schokt ook af en toe met scrollen, op tweakers ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
GekkePrutser schreef op maandag 15 oktober 2012 @ 23:53:
[...]

Toen ik nog een 13" Pro had maakte ik die inderdaad altijd met het meegeleverde doekje schoon, ging eigenlijk prima. Maar wat doe je er allemaal mee dat je er zo veel aan zit? Het is geen touch screen he :P
haha nee weet niet, met open en dichtklappen betrap ik mezelf met het aanraken van vooral de zwarte rand rondom het beeldscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Klein vraagje (met veel uitleg :) ): 13" rMBP of iPad 4 + tobo?

Voor mijn studie heb ik al een dikke laptop, alleen ik ben wel van plan om ergens in 2013 een wat kleiner apparaat ernaast bij te halen om zo wat makkelijker kleine aantekeningen en dergelijke kan maken. Nou vind ik het alleen erg moeilijk om tussen een iPad of 13 inch MBP een goede vergelijking te maken (dat zijn naar mijn mening de enige kandidaten op dit moment).

Voor mijn studie is het maken en testen van apps erg handig en voor beide is er ook een alternatief (beschikbaar op school) alleen is het toch makkelijker wanneer dat soort dingen op een eigen apparaat kunnen worden gedaan.

Voordelen van beide:
13 rMBP:
-Redelijk krachtige hardware tov de grootte.
-2560x1600 scherm.
-Multitasken werkt heel erg goed op OSX.
-256GB (of meer) opslag.
-Kan gebruikt worden om apps te deployen.
iPad (4):
-Compacter.
-Touchscreen.
-Kan gebruikt worden om apps te testen.

Nadelen van beide:
13 rMBP:
-Geen touchscreen.
-Erg duur (ik reken op zo'n 1700 euro incl. wat upgrades).
iPad (4):
-Erg lastig multitasken.
-Weinig opslag.
-Geen flash.

En verder kan ik eigenlijk redelijk weinig bedenken.

Wat zouden jullie in mijn geval aanraden (op basis van de huidige MBP 13 en de iPad 3)? Wat vergeet ik? Gebruiken jullie voor alledaagse taken (zoals tweakers.net) liever een iPad of een MBP met SSD? Hoe makkelijk/moeilijk werken tobo's op een iPad? Zit ik hier wel in het goede topic voor deze vragen?

Deze vragen stel ik trouwens nu al, omdat de iPad mini en de 13 inch rMBP eraan komen en als het een makkelijke keuze is dan kan ik in principe dit jaar al de knoop doorhakken. Ook ga ik dan niet bijvoorbeeld naar de iPad's zitten kwijlen als dat een hele stomme keuze zou zijn en vice versa :9 .

Alvast bedankt in ieder geval!

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
RoofTurkey schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:32:
[...]
Ik zou eerst eens wachten op wat de 13" rMBP gaat bieden, de specs die je noemt zijn nog niet zeker, alhoewel ze wel de meest waarschijnlijke zijn.

Als je echt apps wil maken dan ontkom je eigenlijk niet aan het testen op een echt apparaat. Bijvoorbeeld de gyroscoop functie maar ook zaken als push berichten werken niet in de simulator. Bovendien heb je wel eens dat bepaalde bugs alleen op een echt apparaat voorkomen, zelf wel eens gehad op het gebied van memory management. Maar veel dingen kan je wel in de sim testen dus als je moet kiezen of thuis apps kunnen testen of thuis te kunnen programmeren zou ik voor het laatste kiezen (vooral omdat je daarmee ook meer tijd aan besteedt).

De vraag is natuurlijk wel of je iPhone of iPad apps gaat maken (iPhone apps testen op een iPad werkt ook niet echt lekker). Maar als het een iPad app wordt zou je natuurlijk ook nog voor een 13" rMBP kunnen gaan plus de goedkoopste iPad mini. Of het er op een retina scherm wel goed uit ziet kan je in de simulator wel weer goed testen.

De iPad als laptop vervanger nemen zou ik niet doen, zodra je een keer echt even wat moet doen dan zit je met je hoofd tegen de muur te bonken van frustratie. Dat is in elk geval mijn ervaring. Het is een fijn consumptie apparaat maar slechts een laptop vervanger in noodgevallen, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

RoofTurkey schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 13:32:

Voor mijn studie heb ik al een dikke laptop, alleen ik ben wel van plan om ergens in 2013 een wat kleiner apparaat ernaast bij te halen om zo wat makkelijker kleine aantekeningen en dergelijke kan maken. Nou vind ik het alleen erg moeilijk om tussen een iPad of 13 inch MBP een goede vergelijking te maken (dat zijn naar mijn mening de enige kandidaten op dit moment).

Voor mijn studie is het maken en testen van apps erg handig en voor beide is er ook een alternatief (beschikbaar op school) alleen is het toch makkelijker wanneer dat soort dingen op een eigen apparaat kunnen worden gedaan.
Een MacBook Air lijkt me beter passen als je tussen een iPad of MBpro twijfelt.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Ik ben bang dat je gelijk hebt GekkePrutser, een iPad is gewoon geen goede vervanging van een laptop en dus eigenlijk geen optie.

Alhoewel je wel gelijk hebt Zer0 dat een MBA ook een goede optie is, heb ik daar (als enige) nog geen ervaring mee buiten winkels en moet ik zeggen dat mijn eerste indruk was dat ik hem eigenlijk helemaal niet zo mooi vind (wat een argument :F , ik weet het maar toch...).

Dan ga ik mij 23 oktober maar eens goed focussen op de nieuwe MBP en de iPad mini alleen tegen een hele goede prijs wat aandacht geven.

Dit wordt trouwens mijn eerste Apple product aanschaf (heb alleen nog een keer een iPod touch met kerst gekregen die ik toen echt geweldig vond voor twee jaar lang :P ). Maar ik wil het natuurlijk de eerste keer wel goed doen.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

angelico66 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 18:04:
ik heb het nog een keer gedaan met de adapter er in....6901
Ah! ik haalde vandaag (ook met adapter erin geprobeerd) 6866, toch weer net ff sneller dan eerst. MBP 13" mid 2012, 8 Gb Kingston geheugen (1600 MHz) en Samsung 830 256 Gb SSD

6924 is trouwens het hoogst dat gehaald is met de standaard Geekbench (32-bit, zonder licentie) op een MBP 13", dus volgens mij zitten we aardig goed! Iedere keer wijkt het toch een klein beetje af.

[ Voor 22% gewijzigd door Icephase op 17-10-2012 19:52 . Reden: Pijnlijke fout. Niet verder naar vragen svp. ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Niet online
Ik haal zonder adapter momenteel 6755. Met adapter 6788.

Met standaard 4GB geheugen en 5400rpm schijf. Vind het verschil met meer geheugen en een SSD nog niet bijzonder groot eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Volgens mij worden zaken als hdd-snelheid niet getest. En 8 Gb is ook niet per se sneller dan 4 Gb, dat merk je alleen in bepaalde situaties. Wellicht worden die niet getest. Een SSD merk je écht wel hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Ik heb vorgige week het geheugen geupgrade van mijn mbp 2012 13" van 4gb naar 8gb, alleen had ik door slecht opletten 1333mhz besteld ipv 1600mhz wat er voorheen inzat.

zal dit verder merkbaar worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met mijn rMBP. Ik heb via Bootcamp Windows 7 geïnstalleerd, dit ging goed. Hierna wilde ik echter een datapartitie aanmaken met de Disk Management van Windows 7, alleen die maakte er een Dynamic disk van. Ik heb opgezocht hoe dit op te lossen en kwam de oplossing tegen dat EASUS Partition Manager geïnstalleerd moest worden om de Disk terug te veranderen naar Basic. Dit gedaan volgens de handleiding, toen moest ie opnieuw opstarten.

Nu komen we bij het probleem, hij blijft hangen in een boot loop van Windows 7. Het splashscreen verschijnt, maar net voordat de 4 puntjes bij elkaar komen komt er een BSOD langsgeflitst. Dit gaat zo snel dat ik niet kan lezen wat er mis is. Als ik dan opnieuw opstart in Startup Repair en dat uitvoer, zegt ie dat hij de computer niet automatisch kan repareren. Als ik dan op 'View diagnostic and repair details' druk, komt de boodschap dat een batch het opstarten van Windows verhindert en dat de oplossing is om een 'System integrity check' te doen.

Als ik bij het opstarten de option key ingedrukt houd, krijg ik alleen Windows als hdd te zien, die dus in die loop zit. Ik kan dus ook niet terug naar OSX.

Ik heb ook al geprobeerd om cmd + R te doen, en dan gaat ie naar internet recovery. Daar heb ik gekeken of ik de disk kon repairen, dit was niet mogelijk, ik kon niets selecteren. Ik heb als laatste geprobeerd om Lion opnieuw te installeren via de internet recovery, maar als ik die opstart, krijg ik geen hdd te zien waarin ik hem kan installen.

Ik heb bij het installeren van Windows 7 de key al ingevuld, dus is het mogelijk om de installatie te repareren, zonder dat ik dus de key verlies?

Ik hoop dat jullie hiermee kunnen helpen, ik ga morgen naar de support van Apple bellen om te kijken of zij weten wat ik moet doen.

Edit: ik heb vanmorgen naar de support gebeld en volgens de man die ik aan de lijn had ging het om een corrupte Windows installatie. De oplossing was om de SSD te formatteren en opnieuw te beginnen door Mountain Lion te installeren. Daar ben ik nu dan mee bezig, al moet hij eerst die installatiebestanden binnenhalen via internet...
Ik verwacht dat het wel goed komt nu.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2012 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:41:
lang verhaal...

Ik heb bij het installeren van Windows 7 de key al ingevuld, dus is het mogelijk om de installatie te repareren, zonder dat ik dus de key verlies?
Dat is flink kut inderdaad. Ik hoop dat alles de tweede keer beter gaat... Misschien kun je proberen in OS X eerst de partities goed te zetten, met een partitie voor OS X, W7 en Data. Vervolgens kun je de partitie herfomatteren in W7 naar NTFS herfomatteren als dat nodig is. Dit heb ik destijds ook zo gedaan, en dat ging zonder problemen.

Over je W7 key, die wordt als het goed is bij activatie gelinkt aan je hardware, dus dat zal wel goed zitten. Anders doet MS er niet moeilijk over als je de klantenservice belt met die reden en kun je hem handmatig activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn ik kan niet wachten tot 23 oktober en horen dat er een MBP 13" Retina aankomt! :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angelico66
moet er wel bij zeggen dat ik trim had geactiveerd.
woelders schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 15:36:
[...]

Ah! ik haalde vandaag (ook met adapter erin geprobeerd) 6866, toch weer net ff sneller dan eerst. MBP 13" mid 2012, 8 Gb Kingston geheugen (1600 MHz) en Samsung 830 256 Gb SSD

6924 is trouwens het hoogst dat gehaald is met de standaard Geekbench (32-bit, zonder licentie) op een MBP 13", dus volgens mij zitten we aardig goed! Iedere keer wijkt het toch een klein beetje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-07 23:16

Bio

Weinig verrassingen meer voor de 23e:

Link met foto's van de nieuwe rMBP 13"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Crap foto's (de kwaliteit dan), ik zie het design liever in een mooie apple marketing video. Dan zie je ook alleen de voordelen en dat geeft altijd een goed gevoel :) .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ghehe, true. Eigenlijk is het veel leuker om van te voren uberhaupt niet te weten wat ze aankondigen. Maar dat blijkt tegenwoordig niet echt meer mogelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

johann3s schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:30:
Ghehe, true. Eigenlijk is het veel leuker om van te voren uberhaupt niet te weten wat ze aankondigen. Maar dat blijkt tegenwoordig niet echt meer mogelijk...
Dat is de reden dat ik de tekst niet heb gelezen en met één oog dicht naar de foto's heb gespiekt :P . Ben wel benieuwd naar de nederlandse prijs, gezien ze volgens bronnen 1999 dollar gaan vragen voor de duurste versie en dat is omgerekend ongeveer 1500-1600 euro terwijl erbij stond dat de nederlandse versie 2100-2200 euro gaat kosten 8)7 .

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bio

Bio

Ja, maar als je apple.nl en apple.com met elkaar vergelijkt vragen ze voor alle macbooks meer euro's dan dollars. Gelukkig kan ik 12% korting krijgen via de TU :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Die korting was ik bijna vergeten, scheelt toch weer van 2100 naar 1850. Maar ja, aan de andere kant is er niet echt een beter alternatief dus ik moet er denk ik maar aan toegeven (wel wacht ik even haswell af).

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 20:45
Vorige week zat er opeens een best wel aanwezige constant witte pixels/mura op het scherm van mijn rMBP van een paar maanden oud. Bijna precies in het midden, iets naar rechts, dus behoorlijk goed zichtbaar als je een filmpje kijkt of op een zwarte achtergrond in ByWord o.i.d. werkt. (Bij nadere inspectie zaten er ook op twee andere plekken zoiets maar die waren echt haast niet zichtbaar en zaten aan de zijkant.)

Anyway, afspraak gemaakt bij de Apple Store, laptop ingeleverd en volgende dag mailtje dat ik hem kon komen ophalen. Scherm is dus vervangen (of beter gezegd: de hele clamshell want dat is 1 onderdeel nu). Ik weet niet precies of ze inmiddels voor alle replacement-schermen van Retina Macbooks Samsung-schermen gebruiken, maar waar er eerst een LG-scherm inzat (met een beetje IR — het leek me stiekem leuk om hem met de ghost van Steve in te leveren, maar niet gedaan) zit er nu eentje van Samsung in. Hopelijk blijft dit scherm gewoon goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Nu online

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Nette service van de AS. Ik wou laatst contact opnemen mbt de MBP van mijn zus, alleen er werd niet opgenomen en ook e-mails werden niet beantwoord. Ik vind de huidige MBP 13 alleen niet zo aantrekkelijk vanwege de resolutie, maar daar komt morgen als het goed is verbetering in.

Iemand trouwens ervaring met het upgraden naar een SSD in een 13 inch MBP?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:05
Heb een macbook pro van 2012 met thunderbolt, maar via welke kabel kan ik video & audio krijgen op mijn LED tv? Heb gekeken naar een thunderbolt->HDMI adapter, maar daar staat bij dat geluid niet overgebracht kan worden. Hebben jullie nog alternatieven voor kabels om audio en video door te geven aan mijn led tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Mini Display Port > HDMI van bijvoorbeeld Moshi.
Die ondersteunen audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Untouchablezz20
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:05
Past dat gewoon op een thunderbolt, de mini display port? Is dit hetzelfde formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Laatst online: 14-09 13:10

Hoite

Goed verhaal

http://store.apple.com/nl..._to_hdmi_adapter?fnode=51

Die moet je hebben, de aansluiting is inderdaad hetzelfde.

bron

[ Voor 29% gewijzigd door Hoite op 22-10-2012 20:41 ]

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Misschien dat ik een stomme vraag stel, maar ik merk dat in de nieuwe Macbook Pro (Retina) je enkel als videokaart een Nvidia GT 650M kunt kiezen (gamingkaart?).

Is het ook mogelijk één of andere mobile Nvidia Quadro erin te zetten? (zoals bijvoorbeeld bij HP Elitebook kan). Het is immers een Macbook Pro; en met een Quadro kaart wordt deze laptop wat meer geschikt voor mobiel professioneel gebruik zoals Autodesk Inventor e.d.
Echter in de Apple shop zie ik er geen mogelijk voor...?

Als dat wel mogelijk zou zijn, zou ie erg fijn zijn voor mijn vriendin; aangezien een Elitebook wat te dik en zwaar is.

[ Voor 17% gewijzigd door Silent Thunder op 23-10-2012 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Je beantwoordt je eigen vraag al.
Is het ook mogelijk één of andere mobile Nvidia Quadro erin te zetten? (zoals bijvoorbeeld bij HP Elitebook kan). Het is immers een Macbook Pro; en met een Quadro kaart wordt deze laptop wat meer geschikt voor mobiel professioneel gebruik zoals Autodesk Inventor e.d.
Echter in de Apple shop zie ik er geen mogelijk voor...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Dat vind ik wel jammer. Wat betekent dan precies die ''Pro'' in de naam macbook?

Laat ik het anders stellen: is het goed te doen om die gamingkaart uit te bouwen en er een mobile quadro in te zetten? Ik heb zoiets soortgelijks gedaan vroeger op mijn Asus laptopje (was destijds een MXM slot); ik weet alleen niet of dit hier ook kan?

[ Voor 63% gewijzigd door Silent Thunder op 23-10-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 12:01

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica