Ik vermoed dat Stekeltje dat punt inmiddels begrepen heeft.TMC schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:49:
[...]
Sorry hoor, maar je blijft onzin verkondigen. Laptops kunnen defect geleverd worden, bij elk merk, dus ook bij Apple. Welke laptop je ook koopt, zolang je geen speciale garantie afsluit die binnen één werkdag reparatie garandeert ben je je laptop kwijt als er een defect is.
Als je even terugleest in dit topic, heb je al kunnen zien dat je bij o.a. Dell, HP en Lenovo op de zakelijke modellen gewoon standaard 3 jaar next businessday on-site garantie kan krijgen. Het defecte logicboard in mijn Thinkpad was dan ook binnen 24 uur vervangen, op locatie, zonder gedoe. Ondanks mijn uitstekende ervaringen met Apple qua service, doet Lenovo het hier beter door gewoon standaard 3 jaar NBD on-site te bieden. Apple komt helaas nog niet verder dan carry-in met (via JointVenture) een leenprogramma.Ik snap werkelijk waar je punt niet. Ok, je stapt van Apple af, en dan? Ga je een Sony Vaio kopen? Of een Asus? Alsof die niet defect geleverd kunnen worden? Alsof die wel binnen 24 uur met een nieuwe voor de deur staan? Vertel mij eens naar wel merk jij gaat overstappen en wat daar beter aan is qua service dan aan Apple.
Ook de reparatietijd is er -in mijn ervaring- bij Apple niet op vooruit gegaan. Dat heeft met name te maken doordat de APR's geen eigen repair afdeling meer hebben. Het zijn inmiddels grote ketens die ergens een reparatie afdeling hebben zitten.
Waar ik voorheen een defecte Mac bij Stonehouse in Woerden kon afleveren, en vaak binnen 24 uur gerepareerd op kon halen, heb je nu te maken met bijvoorbeeld de iCentre's van deze wereld. Inleveren in -bijvoorbeeld- Ede, wachten tot het opgestuurd wordt naar Uitgeest (doen ze 1x per week), wachten tot jouw Mac aan de beurt is, wachten op parts, wachten op de reparatie, wachten tot de Mac teruggestuurd wordt vanuit Uitgeest naar Ede (doen ze 1x per week), en dan weer ophalen.
Netto duurt zo'n reparatie via iCentre dan ineens een week of 2. Langer als je pech hebt.
Volgens mij heeft Stekeltje het nergens over een verworven recht op voorrang. Ik denk dat hij vooral gefrustreerd was/is over een defect aan zijn nieuwe en dure machine. Wel lijkt het erop dat hij iets te weinig rekening gehouden heeft met het risico dat ook dure hardware stuk kan gaan.Ik vind het ook raar dat je steeds dweept met dat ondernemer zijn. Alsof jij als ondernemer recht op snelle service en 'normale' mensen niet? Op basis van wat denk jij voorrang te hebben qua service?Je hebt gewoon pech, frustrerend en jammer, maar that's life.
Het ontbreken van iets als NBD on-site garantie zou je wel als een reden kunnen zien om Apple 'ongeschikt voor ondernemers' te noemen. En misschien zouden 'Pro' machines van Apple dergelijke garantie ook gewoon moeten hebben. Echter kan je het ook anders zien: NBD on-site is leuk, maar het houdt wel in dat je pakweg 24 uur zonder machine zit. In veel gevallen is het dan al goedkoper om gewoon preventief een tweede machine aan te schaffen. In mijn geval wegen de kosten voor een 'reserve' 13-inch MBP ruimschoots op tegen de kosten van 24 uur 'downtime' van mijn persoon
Launching containers into space