Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:49

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

TMC schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 20:49:
[...]
Sorry hoor, maar je blijft onzin verkondigen. Laptops kunnen defect geleverd worden, bij elk merk, dus ook bij Apple. Welke laptop je ook koopt, zolang je geen speciale garantie afsluit die binnen één werkdag reparatie garandeert ben je je laptop kwijt als er een defect is.
Ik vermoed dat Stekeltje dat punt inmiddels begrepen heeft.
Ik snap werkelijk waar je punt niet. Ok, je stapt van Apple af, en dan? Ga je een Sony Vaio kopen? Of een Asus? Alsof die niet defect geleverd kunnen worden? Alsof die wel binnen 24 uur met een nieuwe voor de deur staan? Vertel mij eens naar wel merk jij gaat overstappen en wat daar beter aan is qua service dan aan Apple.
Als je even terugleest in dit topic, heb je al kunnen zien dat je bij o.a. Dell, HP en Lenovo op de zakelijke modellen gewoon standaard 3 jaar next businessday on-site garantie kan krijgen. Het defecte logicboard in mijn Thinkpad was dan ook binnen 24 uur vervangen, op locatie, zonder gedoe. Ondanks mijn uitstekende ervaringen met Apple qua service, doet Lenovo het hier beter door gewoon standaard 3 jaar NBD on-site te bieden. Apple komt helaas nog niet verder dan carry-in met (via JointVenture) een leenprogramma.

Ook de reparatietijd is er -in mijn ervaring- bij Apple niet op vooruit gegaan. Dat heeft met name te maken doordat de APR's geen eigen repair afdeling meer hebben. Het zijn inmiddels grote ketens die ergens een reparatie afdeling hebben zitten.

Waar ik voorheen een defecte Mac bij Stonehouse in Woerden kon afleveren, en vaak binnen 24 uur gerepareerd op kon halen, heb je nu te maken met bijvoorbeeld de iCentre's van deze wereld. Inleveren in -bijvoorbeeld- Ede, wachten tot het opgestuurd wordt naar Uitgeest (doen ze 1x per week), wachten tot jouw Mac aan de beurt is, wachten op parts, wachten op de reparatie, wachten tot de Mac teruggestuurd wordt vanuit Uitgeest naar Ede (doen ze 1x per week), en dan weer ophalen.

Netto duurt zo'n reparatie via iCentre dan ineens een week of 2. Langer als je pech hebt.
Ik vind het ook raar dat je steeds dweept met dat ondernemer zijn. Alsof jij als ondernemer recht op snelle service en 'normale' mensen niet? Op basis van wat denk jij voorrang te hebben qua service? :/ Je hebt gewoon pech, frustrerend en jammer, maar that's life.
Volgens mij heeft Stekeltje het nergens over een verworven recht op voorrang. Ik denk dat hij vooral gefrustreerd was/is over een defect aan zijn nieuwe en dure machine. Wel lijkt het erop dat hij iets te weinig rekening gehouden heeft met het risico dat ook dure hardware stuk kan gaan.

Het ontbreken van iets als NBD on-site garantie zou je wel als een reden kunnen zien om Apple 'ongeschikt voor ondernemers' te noemen. En misschien zouden 'Pro' machines van Apple dergelijke garantie ook gewoon moeten hebben. Echter kan je het ook anders zien: NBD on-site is leuk, maar het houdt wel in dat je pakweg 24 uur zonder machine zit. In veel gevallen is het dan al goedkoper om gewoon preventief een tweede machine aan te schaffen. In mijn geval wegen de kosten voor een 'reserve' 13-inch MBP ruimschoots op tegen de kosten van 24 uur 'downtime' van mijn persoon ;) Om het nog maar niet over 10 dagen te hebben :+

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 12:01

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Mijn 15" rMBP is in elk opzicht beter dan mijn mid 2009 15" MBP, maar probleemloos is ie niet.
Eerst had ik last van image retention op een LG-display. Om dat te laten herstellen was ik mijn rMBP 8 dagen kwijt aan een AASP. Nu zit er een Samsung-display in die 0,0 image retention heeft, maar waarvan de kleurweergave geler/warmer is dan gebruikelijk. Maar als het goed is ontvang ik deze week nog een X-Rite i1Display Pro, waarmee ik hoop dit te kunnen corrigeren.
Nu stel ik plots vast dat de linkerkant van het trackpad erg "mushy" klikt terwijl de rechterkant duidelijk feedback geeft bij een fysieke klik. Je hoort en voelt de klik zachter en zachter worden naarmate je meer naar links toe klikt.

Ik kijk het nog even aan maar ik hoop echt dat ik 'm niet opnieuw moet binnendoen voor een tweede herstelling. Ik heb 'm pas sinds vorige donderdag terug na eerder genoemde herstelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 12:34

WTM

Ik plaats 'm in dit topic (had 'm ook in Mountain Lion topic kunnen zetten, echter meer rMBP vraag of niet?)

Ik wil, vanwege schaarse schijfruimte, af van hibernaten en de bijbehorende swapfile. De laptop raakt echt niet leeg en zo wel dan is dat mijn schuld en als er zaken niet opgeslagen zijn dan kanik ze kwijt zijn, i know.

Zie deze link: http://www.osxwiki.net/Ho...%20AndrewEscobar.com.html

Hieronder uitleg hoe ik de swapfile weg haal en osx zo instel dat 't niet terug kom. Helaas komt de swapfile weer snel terg.....hoe kan dat??

Another option, for those of you who aren't afraid of the OS X Terminal, is to input the following commands (which will require you to enter your admin password):

To remove the sleep image file: sudo rm -rf /var/vm/sleepimage

To disable safe sleep mode: sudo pmset hibernatemode 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Whieee schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 22:57:
[...]

Ook de reparatietijd is er -in mijn ervaring- bij Apple niet op vooruit gegaan. Dat heeft met name te maken doordat de APR's geen eigen repair afdeling meer hebben. Het zijn inmiddels grote ketens die ergens een reparatie afdeling hebben zitten.

Waar ik voorheen een defecte Mac bij Stonehouse in Woerden kon afleveren, en vaak binnen 24 uur gerepareerd op kon halen, heb je nu te maken met bijvoorbeeld de iCentre's van deze wereld. Inleveren in -bijvoorbeeld- Ede, wachten tot het opgestuurd wordt naar Uitgeest (doen ze 1x per week), wachten tot jouw Mac aan de beurt is, wachten op parts, wachten op de reparatie, wachten tot de Mac teruggestuurd wordt vanuit Uitgeest naar Ede (doen ze 1x per week), en dan weer ophalen.

Netto duurt zo'n reparatie via iCentre dan ineens een week of 2. Langer als je pech hebt.
En deze willekeurige andere bedrijven en hun bedrijfsvoering hebben wat, precies, met Apple te maken?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

CyBeR schreef op woensdag 21 november 2012 @ 01:05:
[...]

En deze willekeurige andere bedrijven en hun bedrijfsvoering hebben wat, precies, met Apple te maken?
Zolang Apple klanten vertelt "ga maar naar een service provider in de buurt" heeft het zeker met Apple te maken. Het is immers wat jij als Apple klant zult ervaren als je service nodig hebt, of die service providers nu wel of niet door Apple gerund worden. En zolang Apple bepaalt waar een bedrijf aan moet voldoen om Apple Premium Reseller (voorheen Apple Centre) te mogen zijn, heeft Apple dus ook invloed op de service die er verleend wordt (en hoe lang het duurt).

Niet iedereen heeft een Apple Retail Store op loopafstand immers.

[ Voor 16% gewijzigd door Whieee op 21-11-2012 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

WTM schreef op woensdag 21 november 2012 @ 00:44:
Ik plaats 'm in dit topic (had 'm ook in Mountain Lion topic kunnen zetten, echter meer rMBP vraag of niet?)

Ik wil, vanwege schaarse schijfruimte, af van hibernaten en de bijbehorende swapfile. De laptop raakt echt niet leeg en zo wel dan is dat mijn schuld en als er zaken niet opgeslagen zijn dan kanik ze kwijt zijn, i know.

Hieronder uitleg hoe ik de swapfile weg haal en osx zo instel dat 't niet terug kom. Helaas komt de swapfile weer snel terg.....hoe kan dat??

Another option, for those of you who aren't afraid of the OS X Terminal, is to input the following commands (which will require you to enter your admin password):

Draai in je terminal eens
pmset -g | grep hibernatemode
en post de output hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 12:34

WTM

Whieee schreef op woensdag 21 november 2012 @ 09:33:
[...]

Draai in je terminal eens
pmset -g | grep hibernatemode
en post de output hier.
Dit krijg ik eruit:

hibernatemode 0

m.a.w. hij staat in deze stand goed toch? Toch maakt hij 'm vrijwel direct weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Heren!

Sinds deze week doet mijn AUX plug van me MBP 13'' raar. Ik zat dit weekend achter de Mac en ik had mijn geluidsetje in de plug zitten, ik haalde hem om eruit om mijn oordopjes erin te doen, vreemd genoeg bleef de muziek doorspelen op de boxen van de Macbook als ik de oordopjes erin deed. Ook als ik ze eruit haalde en me geluidssetje terug erin deed bleef hij op de interne boxen spelen. Een herstart loste dit probleem op. Echter zonet doe ik mijn oordopjes erin en heb ik maar aan 1 kant volledig geluid, aan de andere kant (rechts) heb ik maar heel zacht geluid. Ook als ik mijn geluidsetje erin stop (andere als eerst) heb ik maar geluid aan 1 kant. En Pram en SMC reset heeft geen hulp en na meerdere herstarts blijft het probleem zich voordoen. Als ik de plug van de oordopjes heel voorzichtig eruit trek dan heb ik een fractie van een seconden goed geluids recht maar daarna is het geluid weg omdat de plug eruit is.

Iemand die dit bekend voorkomt en mij er meer over kan vertellen?

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11-2023
Dit vind ik toch wel erg teleurstellend. Ik ben me ervan op de hoogte dat Apple computers niet bedoeld zijn om te gamen, maar dit is toch wel erg treurig. Heb vandaag via VMware COD: Modern Warfare 2 & 3 geïnstalleerd via Steam en kan dit niet eens vloeiend afspelen op HD (1280 x 720) pixels. Op m'n oude laptop van 5 jaar oud kon dit wel.
Vind dit voor een machine van 1600 euro destijds (15 inch MBP early 2011) niet kunnen.
Of zou dit misschien aan VMware kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:51

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

RTB93 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 23:33:
...
Ja.

Probeer bootcamp.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-10 11:48

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

@ RTB93

Parallels heeft ook een betere gaming performance dan VMWare heb ik in een aantal reviews gelezen, dit was voor mij dan ook reden om voor Parallels te kiezen, simpelweg omdat ik Windows alleen nog af en toe gebruik voor een game, ben tot op heden geen dramatische performance tegengekomen. Draai het wel op een MacBook Pro 2012 (GeForce GT650M) en een iMac late 2011 (Radeon 6970M) dus videokaarten zijn vele malen beter.

Ik weet niet of je de 2.0 Ghz (met 6490M) of de 2.2 Ghz (met 6750M) hebt, maar zeker op die laatste moet het zonder problemen lopen. De 6490M was een entry tot middle class kaart en kan dus minder aan. Ik weet niet wat in vergelijking die 5 jaar oude laptop als videokaart had natuurlijk.
Uit de benchmarks blijkt dat de 6490M COD:Black Ops met low: 80, med: 45, high: 32 en ultra: 16 fps draait, waarbij high in dit geval het dichtst bij jouw instellingen komt, namelijk 1366x768 (dus iets hoger), gezien de release date van COD: MW 2 eerder is, lijkt het spel me op z'n ergst net zo zwaar, maar waarschijnlijk iets lichter om te draaien en zou het dus enigzins speelbaar moeten zijn.

Bootcamp lijkt mij het verstandigste zoals Kanarie hier boven mij al aangeeft.

• flg22
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2022
Hallo allemaal,

Ik zit al een hele tijd op dit forum maar heb geloof ik nog niks gepost.
Wel lees ik een hoop.
Op het moment zit ik zelf met een probleem.
Wanneer ik mijn Macbook Pro MID 2012 dichtklap voordat ik ga slapen en de volgende dag weer open klap moet deze uit de ik geloof "hibernate mode" komen. Ik krijg dan een scherm met onderin een balkje met streepjes welke geladen moeten worden. Normaliter gebeurde dit altijd als de batterij van mijn macbook helemaal leeg was en de Macbook uit en ik deze weer aan zette.

Dit "hibernate mode" probleem heb ik sinds 3 dagen. De Macbook hangt de hele nacht aan de adapter, de batterij is dan ook nog 100% vol.

In de terminal wordt ook aangegeven dat de macbook in stand 3 van de hibernate mode staat waneer ik dit: "pmset -g | grep hibernatemode" invoer in de terminal.
Ik draai Mountain Lion incl de laatste update maar het probleem deed zich al voor de update voor.

Ik hoop jullie hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik heb uiteraard zelf al gezocht naar een mogelijk probleem. Maar deze niet gevonden.
Zoals ik al aangaf heb ik waarschijnlijk wel een oplossing gevonden maar wil ik juist weten waardoor dit probleem ontstaan is en of het misschien juist zo hoort.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Voor de mensen met een nieuwe MacBook Pro die twijfelen over Apple Care; ik zag dat het bij Bol.com in de aanbieding was, 299 ipv 349. :9

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:20
WTM schreef op woensdag 21 november 2012 @ 00:44:

Ik heb daar met een oude installatie ook last van gehad. Schijnt te komen door de 10.8.2 update, althans, dat heb ik her en der gelezen. Zoek even op Google, want het staat er vol mee.
flg22 schreef op donderdag 22 november 2012 @ 08:36:
Hallo allemaal,

Ik zit al een hele tijd op dit forum maar heb geloof ik nog niks gepost.
Wel lees ik een hoop.
Op het moment zit ik zelf met een probleem.
Wanneer ik mijn Macbook Pro MID 2012 dichtklap voordat ik ga slapen en de volgende dag weer open klap moet deze uit de ik geloof "hibernate mode" komen. Ik krijg dan een scherm met onderin een balkje met streepjes welke geladen moeten worden. Normaliter gebeurde dit altijd als de batterij van mijn macbook helemaal leeg was en de Macbook uit en ik deze weer aan zette.

Dit "hibernate mode" probleem heb ik sinds 3 dagen. De Macbook hangt de hele nacht aan de adapter, de batterij is dan ook nog 100% vol.

In de terminal wordt ook aangegeven dat de macbook in stand 3 van de hibernate mode staat waneer ik dit: "pmset -g | grep hibernatemode" invoer in de terminal.
Ik draai Mountain Lion incl de laatste update maar het probleem deed zich al voor de update voor.

Ik hoop jullie hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.
Ik heb uiteraard zelf al gezocht naar een mogelijk probleem. Maar deze niet gevonden.
Zoals ik al aangaf heb ik waarschijnlijk wel een oplossing gevonden maar wil ik juist weten waardoor dit probleem ontstaan is en of het misschien juist zo hoort.

Alvast bedankt!
Zet hibernatemode eens op stand 0 om te kijken wat er gebeurd. Als dat prima werkt, zet m dan weer terug naar stand 3 (want ik neem aan dat je die stand wilt gebruiken?) en kijk wat er dan gebeurd.

[ Voor 27% gewijzigd door RnB op 22-11-2012 13:38 ]

• BombaAriba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 00:16

BombaAriba

Ondertitel

RTB93 schreef op woensdag 21 november 2012 @ 23:33:
Dit vind ik toch wel erg teleurstellend. Ik ben me ervan op de hoogte dat Apple computers niet bedoeld zijn om te gamen, maar dit is toch wel erg treurig. Heb vandaag via VMware COD: Modern Warfare 2 & 3 geïnstalleerd via Steam en kan dit niet eens vloeiend afspelen op HD (1280 x 720) pixels. Op m'n oude laptop van 5 jaar oud kon dit wel.
Vind dit voor een machine van 1600 euro destijds (15 inch MBP early 2011) niet kunnen.
Dit ligt aan VMware, ik doe genoeg spellen op mijn macpro die wel goed draaien op hoge instellingen. Vooral de 15" die een normale GPU heeft kan gewoon spellen presenteren met een normale FPS. Ik heb zelf momenteel zo'n 25 games op mijn mac staan die ik allemaal goed kan spelen. Diablo 3, Guild wars 2, Black ops, Empire Total War, Mafia 2, Skyrim, Fallout 4 met alle add-ons etc etc doen het allemaal goed. Ik speel ze allemaal native en als dat er niet is gebruik ik een wineskin.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

• Kethij
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Heeft er ook iemand last van een 'bug' in ML waardoor de rMBP opmerkelijk langzamer uit de slaapstand komt? Regelmatig als ik het scherm openklap, gaat het beeldscherm wel gelijk aan, afwisselend met een blauw of zwart scherm maar duurt het een paar seconden tot ik het wachtwoord in kan voeren.. Iemand een idee dit op te lossen, of hoe dit komt? Had er eerst geen last van, draai nu 10.8.2.

• flg22
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2022
Thanks dat ga ik eens proberen!
RnB schreef op donderdag 22 november 2012 @ 13:35:
[...]

Ik heb daar met een oude installatie ook last van gehad. Schijnt te komen door de 10.8.2 update, althans, dat heb ik her en der gelezen. Zoek even op Google, want het staat er vol mee.

[...]

Zet hibernatemode eens op stand 0 om te kijken wat er gebeurd. Als dat prima werkt, zet m dan weer terug naar stand 3 (want ik neem aan dat je die stand wilt gebruiken?) en kijk wat er dan gebeurd.

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:42
WTM schreef op woensdag 21 november 2012 @ 12:37:
[...]

Dit krijg ik eruit:

hibernatemode 0

m.a.w. hij staat in deze stand goed toch? Toch maakt hij 'm vrijwel direct weer aan.
0 means normal sleep and is the default for desktops; 1 means hibernate mode and is the default for older portables;
3 means safe sleep and is the default for portables made after 2005

0 is niet uit he, het is een andere mode wellicht maakt hij hem daarom nog steeds aan.

• BombaAriba

BombaAriba

Ondertitel

Kethij schreef op donderdag 22 november 2012 @ 18:09:
Heeft er ook iemand last van een 'bug' in ML waardoor de rMBP opmerkelijk langzamer uit de slaapstand komt? Regelmatig als ik het scherm openklap, gaat het beeldscherm wel gelijk aan, afwisselend met een blauw of zwart scherm maar duurt het een paar seconden tot ik het wachtwoord in kan voeren.. Iemand een idee dit op te lossen, of hoe dit komt? Had er eerst geen last van, draai nu 10.8.2.
Hier heb ik op een normale MacBook Pro ook last van gehad. Alleen dan zonder de gekke schermen. Bij mij duurt het alleen een paar seconden om te unlocken als ik erg veel applicaties open had staan die erg veel geheugen nodig hebben, het lijkt mij dan ook geen bug maar eerder gewoon.

We can believe what we choose. We are answerable for what we choose to believe. -John Henry Newman

• RnB
stormfly schreef op donderdag 22 november 2012 @ 19:20:
[...]

0 means normal sleep and is the default for desktops; 1 means hibernate mode and is the default for older portables;
3 means safe sleep and is the default for portables made after 2005

0 is niet uit he, het is een andere mode wellicht maakt hij hem daarom nog steeds aan.
Nee dat is onzin, die image zou alleen aangemaakt moeten worden bij stand 1 en 3. Die image is namelijk niets anders dan alle data wat in het geheugen staat, maar dan op de harde schijf. Bij stand 1 omdat dit gewoon de hibernate mode is en in stand 3 als safe sleep (dwz mocht je accu leeg raken tijden sleep, je dus een back-up hebt).
In stand 0 zou deze image dus nooit aangemaakt moeten worden, aangezien die sleepimage niet gebruikt wordt.
Nope, geen last van. Bij mij gewoon instant on.

[ Voor 30% gewijzigd door RnB op 22-11-2012 20:26 ]

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-09 08:48

Stekeltje

Nothing to see here move along

Ben bij de Apple store in Amsterdam geweest (Wat een immens grote winkel :o ). Ze hebben de hardeschijf vervangen van de MacBook. Hij draait nu weer en ben benieuwd naar de komende tijd of ik nog last heb van freezes etc.. anders stuur ik hem wel via een Amac.

Hulp in de apple store was goed :) aardige mensen alleen wat een drukte en mensen lopen daar. De "genious" vertelde dat er 450+ mensen werkte, echt ongelofelijk.

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Hier dezelfde (of een heel gelijkaardige) ervaring, maar ik heb geen idee wat de oorzaak is of hoe je het verhelpt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:27
De originele accu van mijn macbook pro 2009 unibody(met nog vervangbare accu) was compleet opgezwollen. Hierdoor werkte de touchpad niet meer. Gezien de gevaren van een lithium polymeer batterij(deze kunnen spontaan ontbranden) heb ik snel een replacement besteld bij bizzix.nl. De ontvangen accu is echter wel een anders dan op de foto's op de site wordt aangegeven: kunststof behuizing, geen origineel, Lithium-ion, 45wH.

Nu vraag ik mij af of anderen ook wel eens replacement accu's hebben gekocht en of het geen probleem is om li-ion te gebruiken ipv li-po?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba

BombaAriba

Ondertitel

LED-Maniak schreef op vrijdag 23 november 2012 @ 13:18:
De originele accu van mijn macbook pro 2009 unibody(met nog vervangbare accu) was compleet opgezwollen. Hierdoor werkte de touchpad niet meer. Gezien de gevaren van een lithium polymeer batterij(deze kunnen spontaan ontbranden) heb ik snel een replacement besteld bij bizzix.nl. De ontvangen accu is echter wel een anders dan op de foto's op de site wordt aangegeven: kunststof behuizing, geen origineel, Lithium-ion, 45wH.

Nu vraag ik mij af of anderen ook wel eens replacement accu's hebben gekocht en of het geen probleem is om li-ion te gebruiken ipv li-po?
Als ik jou was zou ik niet gaan experimenteren met een ander soort accu erin. Gewoon terugsturen aangezien de webwinkel je bedrogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb zelf slechte ervaringen met niet officiele accu's, ik heb er zo een in mijn MacBook zitten en hoewel hij het gewoon doet, loopt hij continu te klagen dat de accu 'service' nodig heeft. Dat deed hij na 2 weken al met de nieuwe accu. En dat dus ondanks dat hij wel uren mee gaat.

Verder past hij niet goed, aan de andere kant was hij maar 35 euro, en de officiele is 129 euro dus ik ga er maar gewoon mee door. Maar als jij er veel meer voor betaald hebt dan zou ik het ook niet accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:27
Ik heb er 70 euro voor betaald. Zal vanavond eens proberen of hij werkt. Momenteel is het te gevaarlijk om de oude te gebruiken(hij heeft nog lading voor 15 minuten en is zo dik dat de touchpad niet meer werkt..) en zonder accu, wat ik nu heb, is ook wat riskant mocht de kabel er af vallen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiSE
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 19:13
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2012 @ 11:00:
Voor de mensen met een nieuwe MacBook Pro die twijfelen over Apple Care; ik zag dat het bij Bol.com in de aanbieding was, 299 ipv 349. :9
Kijk in de pricewatch en je vind het zelfs goedkoper, zonder aanbieding. En bij Amazon.de is het te koop voor 249.-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenaar van een nieuwe MBP13 8GB *O* Kom van Windows vandaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-10 20:06
Heb gisteravond gebruik gemaakt van de Black Friday korting en een MBP 13" besteld. 16GB Corsair Ram is al binnen. De 500GB schijf ga ik vervangen door de 750GB Seagate Momentus XT die nu in mijn ouwe trouwe late 2006 MacBook white zit.
Ben benieuwd hoeveel ik er in de praktijk op vooruit ga ten opzichte van mijn 6 jaar oude bakje!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
VincentH schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 16:00:
Heb gisteravond gebruik gemaakt van de Black Friday korting en een MBP 13" besteld. 16GB Corsair Ram is al binnen. De 500GB schijf ga ik vervangen door de 750GB Seagate Momentus XT die nu in mijn ouwe trouwe late 2006 MacBook white zit.
Ben benieuwd hoeveel ik er in de praktijk op vooruit ga ten opzichte van mijn 6 jaar oude bakje!
Als je er echt flink op vooruit wilt gaan dan raadt ik je een ssd aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Scrtz schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 16:08:
[...]

Als je er echt flink op vooruit wilt gaan dan raadt ik je een ssd aan :)
Heb ik al wel aan zitten denken, maar vind de schijfruimte wat beperkt. En om nou meteen de superdrive er ook uit te jassen is alweer wat drastisch meteen. Maar wie weet als de garantie er af is. En sowieso ga ik er van uit dat SSD's met meer capaciteit vrij vlot goedkoper gaan worden.
De Momentus XT zal hoe dan ook al flink vlotter zijn dan de standaardschijf en dan heb nog een keer een leuke upgrade voor de boeg!

MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-10 08:31
Ik ben zelf van een macbook pro 13 2010 2.4ghz c2d overgestapt naar een 2012 versie i7 2.9 ghz. Wel zelf een SSD erin gedouwd met een optibay, maar ik kan je zeggen dat het een hele verademing is qua snelheid. Van C2D naar de i processoren.

Zeker voor jou met een 2.0 ghz C2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
VincentH schreef op zaterdag 24 november 2012 @ 16:33:
[...]

Heb ik al wel aan zitten denken, maar vind de schijfruimte wat beperkt. En om nou meteen de superdrive er ook uit te jassen is alweer wat drastisch meteen. Maar wie weet als de garantie er af is. En sowieso ga ik er van uit dat SSD's met meer capaciteit vrij vlot goedkoper gaan worden.
De Momentus XT zal hoe dan ook al flink vlotter zijn dan de standaardschijf en dan heb nog een keer een leuke upgrade voor de boeg!
Ja dat is wel waar, sowieso aan te raden eerst op een normale hdd te werken en daarna een SSD erin te doen, puur en alleen al om het heerlijke verschil te kunnen merken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-10 13:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik moet zeggen dat ik me inmiddels wel redelijk begin te irriteren aan de instabiliteit van Mountain Lion op de Retina MacBook Pro. Ik moet om de drie dagen wel een reboot doen omdat ik een vastloper heb (komt gelukkig zelden voor), de laptop niet wakker wil worden uit slaap (komt wat vaker voor, ook al gehad op een nieuwe Mac Mini) of er iets lulligs gebeurd waardoor ik bijv. pixelmeuk op mijn scherm heb (één keer gebeurd), de achtergrond van mijn desktop niet meer werkt (gebeurt regelmatig) of usb-devices niet herkend worden (lijkt nu wel opgelost te zijn sinds de laatste firmware-update). Ik koop geen laptop van 3K om met crappy software opgezadeld te worden. Zonet had ik een keiharde vastloper waarbij de cursor nog wel bewoog maar er met de rest van het scherm niets meer te doen was.

Zijn er meer rMBP-gebruikers die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 27 november 2012 @ 23:05:
Ik moet zeggen dat ik me inmiddels wel redelijk begin te irriteren aan de instabiliteit van Mountain Lion op de Retina MacBook Pro. Ik moet om de drie dagen wel een reboot doen omdat ik een vastloper heb (komt gelukkig zelden voor), de laptop niet wakker wil worden uit slaap (komt wat vaker voor, ook al gehad op een nieuwe Mac Mini) of er iets lulligs gebeurd waardoor ik bijv. pixelmeuk op mijn scherm heb (één keer gebeurd), de achtergrond van mijn desktop niet meer werkt (gebeurt regelmatig) of usb-devices niet herkend worden (lijkt nu wel opgelost te zijn sinds de laatste firmware-update). Ik koop geen laptop van 3K om met crappy software opgezadeld te worden. Zonet had ik een keiharde vastloper waarbij de cursor nog wel bewoog maar er met de rest van het scherm niets meer te doen was.

kan het morgen testen, dan komt de mijne binnen.. wel erg vervelend dit. je draait 10.8.2?
schijnt dat laatste efi update (pram reset nodig om graphics performance terug te krijgen) crap is en apple is er mee "bezig" om dit op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Mijn rMBP wordt sinds een tijdje soms ook moeilijk wakker uit slaap. Ik heb de indruk dat het enkel voorvalt als ik op dat moment op de batterij werk, als ie aan de adapter hangt lijkt het amper of niet voor te vallen. Overigens denk ik dat dit probleem er is gekomen met de update naar 10.8.2 ofzo, in het begin had ik er iig geen last van.
Een maand of meer geleden had ik ook een keer voor dat USB-apparaten niet meer gedetecteerd werden. Een reboot loste dat toen op en sindsdien is het niet meer voorgevallen.
Tenslotte ben ik ook niet (meer) tevreden over de performantie mbt Time Machine. Ik heb mijn backup op een Synology NAS staan en het duurt iets van een 2 minuten alvorens de backup gemount geraakt. Ook de transfersnelheid nadien laat te wensen over. Een snelle zoekopdracht op Google toont aan dat ik niet alleen ben.

Mijn rMBP is in alle opzichten een grote verbetering tegenover mijn mid 2009 15" MBP (desondanks het display dat moest worden vervangen omwille van image retention, en het trackpad dat sinds kort aan de linkerkant niet dezelfde feedback geeft als aan de rechterkant) maar Mountain Lion stelt inderdaad wat teleur. Apple mag wel eens gaan luisteren naar de community en inzetten op bug fixes. Ik kijk iig met hoop uit naar 10.8.3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

Doe eens een clean install van ML.
Ook een tip voor iedereen die van die rare softwarebugs op hun rMBP hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RnB schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:24:
[...]

Doe eens een clean install van ML.
Ook een tip voor iedereen die van die rare softwarebugs op hun rMBP hebben.
clean install en dan TM backup terug = shit ook terug?:) anders is TM backup waardeloos:)
de mijne komt vandaag binnen.. kan niet wachten:) 2.6ghz/16GB/512GB ssd

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen, ik heb geen ervaring met TM backups. Als TM alleen je documenten overzet (en dus geen dingen als preferences/libraries), dan moet het wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:36

talin

ES-MA

al eens door je system reports gelopen?
en dan je logs?

heb hetzelfde gehad, ega's rMBP bleef maar hangen na random tijd.
ze doet er niks raars mee, alleen maar apple software opstaan, mail, iPhoto etc.

enige native wat er op stond waren de HP printer drivers en rara waar lag het aan, de HP printer drivers.

[ Voor 4% gewijzigd door talin op 28-11-2012 09:45 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 08:50:
[...]

clean install en dan TM backup terug = shit ook terug?:) anders is TM backup waardeloos:)
de mijne komt vandaag binnen.. kan niet wachten:) 2.6ghz/16GB/512GB ssd
Nice. Ik wacht op bijna dezelfde, maar dan met 256GB SSD. Die extra ruimte is me geen 500 euro waard. :9 Wanneer heb je die van jou besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:44:
[...]

Nice. Ik wacht op bijna dezelfde, maar dan met 256GB SSD. Die extra ruimte is me geen 500 euro waard. :9 Wanneer heb je die van jou besteld?
gisteren besteld.
Extra ruimte hier wel nodig, in verleden met 256GB bootcamp en vmware fusion met aantal machines loopt het zo vol..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:22:
[...]

gisteren besteld.
Extra ruimte hier wel nodig, in verleden met 256GB bootcamp en vmware fusion met aantal machines loopt het zo vol..
Wow, da's wel heel snel. Waar besteld? :9 Ik afgelopen vrijdag besteld, nog steeds niet verzonden... :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:23:
[...]

Wow, da's wel heel snel. Waar besteld? :9 Ik afgelopen vrijdag besteld, nog steeds niet verzonden... :N
Via apple maar ik kan daar zakelijk op rekening kopen gezien het volume wat er al is afgenomen aan ipads/iphones e.d zakelijk:)
Dus krijg meer korting en prio op bestellingen.
overigs wel BS bij apple want je mag pas op rekening kopen als je 30K aan apple hardware heb besteld.
echt bedrijfs vriendelijk is het niet:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 11:30:
[...]

Via apple maar ik kan daar zakelijk op rekening kopen gezien het volume wat er al is afgenomen aan ipads/iphones e.d zakelijk:)
Dus krijg meer korting en prio op bestellingen.
overigs wel BS bij apple want je mag pas op rekening kopen als je 30K aan apple hardware heb besteld.
echt bedrijfs vriendelijk is het niet:)
Opzicht wel begrijpelijk, ze willen vast het gekloot niet. En als je al 30K ingekocht heb, is de kans dat het goed komt wel een stuk hoger dan dat ze het bij iedereen doen. Ik heb hem zelf ook zakelijk gekocht, maar moest 't gewoon overmaken, dan duurt het wel wat langer. :9 Inmiddels is hij al een status verder gelukkig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben alleen applecare vergeten zie ik nu hehe:)
naja kan altijd nog binnen het eerste jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanion
  • Laatst online: 12-03 21:20

Same here:
- Komt vaak niet uit slaap. Maar dit is eigenlijk alleen als ik een 2e monitor aangesloten heb. Ik haal 2e monitor los tegenwoordig voor ik dichtklap. Sindsdien geen last meer van gehad.
- Powernap bug. Als je veel mail ontvangt terwijl je laptop dicht is en je opent de laptop gaat ie nog even alle geluidjes afspelen voor ontvangen mail tijdens slaap. Heb powerNap uitgezet, sindsdien geen last meer van.
- Artifacten bij gebruik 2e scherm. Als ik mijn 2e scherm aan heb staan tekent hij altijd veel artifacten op het laptop scherm. Is weer weg zogauw ik scherm ontkoppel. Lijkt op bug in de grafische driver

Al met al ben ik wel tevreden hoor. Maar.... sinds 10.8.2. heb ik wel klote problemen.
Iedere keer als ik nu mijn laptop open en hij uit slaapstand komt knalt heel mijn WIFI netwerk eruit. Had ik eerst nooit last van.
En daarmee bedoel ik dus dat iedere device in huis zijn WIFI connectie kwijt is en er niet meer mee kan connecten tot ik mijn router (een Linksys EA2700) heb gereset.... Voor ik de laatste update installeerde nooit gehad en ik hoop dat dit heeeeel sneeeel gefixt wordt.

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-01-2024
Ben sinds vorige week ook een gelukkige eigenaar van een MBP Retina 15 inch. Het had wel wat voeten in de aarde, aangezien ik perse een samsung scherm erop wilde. Bij de Apple Store in Amsterdam zijn sommige personeelsleden op de hoogte van de problemen met de Retina schermen van LG...

Anyway, ik was heel dolgelukkig dat ik gelijk beet had en een LSN (Samsung) scherm had, echter bleek later dat er een heel licht transformator/zoem geluid uit de machine kwam. Niet heel storend maar als je op een zeer stille plek zat te werken hoorde je de machine wel. Dit hoorde niet zo dacht ik en twijfelde of ik hem moest swappen met het oog op de kans een LG scherm te krijgen bovendien had deze machine een paar luie pixels rechtsonderin.

Uiteindelijk toch geruild, en wederom geluk gehad. Toch wel blij dat ik het gedaan heb want deze is perfect!
Geen UI lag of andere problemen, een fantastische machine _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein vraagje: ik heb een SSD, een nieuwe batterij en nieuw RAM-geheugen gekocht en wil dit in mijn MBP gaan zetten. Kan het kwaad om dit allemaal in één keer te doen, of is het slimmer om de onderdelen stap voor stap te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2012 @ 12:48:
Klein vraagje: ik heb een SSD, een nieuwe batterij en nieuw RAM-geheugen gekocht en wil dit in mijn MBP gaan zetten. Kan het kwaad om dit allemaal in één keer te doen, of is het slimmer om de onderdelen stap voor stap te vervangen?
Je hebt voor elk van de stappen twee handen nodig, dus ik zou 't 1 voor 1 doen ;)

Maar je hoeft uiteraard niet elke keer de laptop dicht te schroeven tussendoor

[ Voor 9% gewijzigd door Smultie op 28-11-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gewoon alles in een keer vervangen, de kans dat het stuk gaat, is kleinder als je maar een keer ding open schroeft:)

Zo retina book is binnen en up and running.
ben gezegend met een LG scherm maar voor nu nog geen issues.
mocht het een probleem worden ruil ik later het scherm wel eens om.
voor de rest werkt hij echt perfect.
bootcamp is ook up and running en windows 7 in full retina mode is echt slecht voor je ogen:)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2012 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 20:18
Ik had het idee dat het probleem met betrekking tot Image Retention wel mee viel en dat er in sommige gevallen misschien teveel heisa om werd gemaakt.

Vanmiddag merkte ik vlekken op in de achtergrond van spotify waarbij ik in eerste instantie de schuld legde bij vreemde compressie van de achtergrond. Op zich niet echt logisch, want de achtergrond is gewoon een effen grijze kleur..
Vanavond sprong dit topic langs in myreact en besloot ik toch even te testen, wat blijkt? Ik heb een LG scherm en damn, na een schaakmotief 2 minuten op het scherm te hebben getoond en vervolgens terug te gaan naar een grijze achtergrond: :| :| Dat wordt terugsturen..

Zoiets zou de testronde toch niet door mogen komen bij een product van een dergelijke prijs..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Ja, ik heb exact dezelfde klachten. Het enige fijne is dat bij een reboot alles weer klaar staat. Je kan opzich dus best vaak gewoon weer doorwerken. Ik had ook dat Mail.app regelmatig crashte bij het doorsturen of reageren op een e-mailbericht. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SMC reset doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
check macrumors of Apple's discussion fora, uiteindelijk krijgen veel LG panels last van IR, al heeft het merendeel van de gebruikers het klaarblijkelijk niet door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 21:30

ratz

Gadgetgeek

(dubbelpost na edit-kan verwijderd worden)

[ Voor 132% gewijzigd door ratz op 01-12-2012 17:15 ]

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 21:30

ratz

Gadgetgeek

Had nog een oude 15.4" MacBook Pro 2.4 GHz Penryn (early 2008) staan (de laatste versie voordat de unibody Macbook uitkwam). Deze begon recent wat traag te worden voor bepaalde applicaties.
Uiteindelijk heb ik besloten om een laatste grote opknapbeurt te geven om nog een tijdje vooruit te kunnen:

- RAM geupgraded naar het maximaal mogelijke 6Gb. Het was moeilijk een geschikt reepje 4GB SO-DIMM PC5300 te vinden (vrijwel alle fabrikanten hebben 2 x 2Gb kits). Uiteindelijk heb ik via de Belgische webshop MacUpgrade een reepje 4 Gb van OWC kunnen bestellen; voor zover ik heb kunnen vinden nog de enige leverancier van 4Gb PC5300 SO-DIMM reepjes voor de MBP.

- Hitachi 200 Gb 5400 rpm HDD vervangen door een Crucial V4 256 Gb SSD disk (pricewatch). Heb hiervoor de guide van iFixit gevolgd om de oude drive te vervangen. Het vervangen is goed te doen als je Ph-00 en een Torx-T6 schroevendraaier hebt (harddisk is gefixeerd met 6-hoekige Torx schroeven die niet met een kruiskop los te krijgen zijn) en is ongeveer 20-30 minuten werk.

Resultaat: forse snelheidswinst (met name te merken in de laadtijd van games, zoals de native LOTRO client voor de Mac), dus heb het gevoel dat m'n MacBook er weer even tegenaan kan.

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi all,

heb nu mijn retina macbook pro sinds twee dagen. En ik merk echt iets vreemds... de fans beginnen soms op 'full power' te blazen...

en dan doe ik niks, kijk ik naar een leeg bureaublad...

Is dit een defect?

- SMC reset gedaan
- P V RAM reset gedaan

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2012 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:54
Installeer gfxCardStatus eens. Kun je zien welke graphics hij op dat moment gebruikt. De onboard Intel of de Nvidia GPU.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Dat maakt niets uit, met de GT650m is ie net zo stil als met de HD4000.
Bij een leeg bureaublad that is. Tijdens stress gaat ie blazen, maar dat staat volledig los van de gebruikte grafische kaart.

Wat je zou kunnen doen is kijken naar het cpugebruik via bv Activity monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is allemaal erg stabiel, zie geen gekke shooters. Weetje wat het meest vervelende is. Dit is mijn 5de retina macbook pro sinds 5nov..

- 1ste liep helemaal vast, kernel panics met elke move die je deed...
- 2de viel me scherm spontaan uit elke keer weer als je gewoon werkte...
- 3de trackpad begon te stotteren en naar 2 dagen werkte hij gewoon niet meer...
- 4de was het scharnier gewoon schuin erin gezet, werd direct bij de Apple store opgemerkt toen we de doos openende.

en dan nu deze die spontaan uit zichzelf gaat blazen... ik doe gewoon niks en vroemmmmm daar stijgt die.

:( :(

moet ik de tv ondertussen bellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
Ik heb exact hetzelfde... mijn 3e Retina. Begint soms spontaan te blazen terwijl CPU en temp normaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interfico
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-09 19:59
Wut? Gebruik naar tevredenheid mijn retina MBP sinds launch. Wat gebeurt er daar bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig ben ik niet de enige, als hij binnen nu en twee dagen nog steeds gek doet. Ga ik voor de 6de.

Ik zie op 't macrumors forum exact hetzelfde mensen die dachten dat de macbook pro retina 'top notch' is.
Niet dus, ik merk dit ik ook sinds mijn macbook pro 17inch van 5 jaar geleden is echt massa bagger...

@florisappelaar heb je hem al lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:32
Ik heb hier een MacBook Pro 15" uit 2009 die niet meer werkt, ik probeer hem te repareren en een welverdiende schoonmaak te geven waarbij ik op onderstaand kapot onderdeel stuitte.
Afbeeldingslocatie: http://s12.postimage.org/5rtlixor1/mbp_rectangle.jpg

In de ideale situatie, zou het onderdeel er als volgt uit moeten zien:
Afbeeldingslocatie: http://guide-images.ifixit.net/igi/fBWga2JEZT2tmqRt.large

Dat zilvere plaatje is bij mij gedemonteerd wegens schoonmaak ;)

Heeft iemand een idee hoe dat onderdeeltje heet en waarvoor het dient?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oja en dan 't andere probleem...

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1413174

Leg je oor eens dicht bij het toetsenbord rond de nummer 7890.
En je keyboard blacklight volledig aan (of iig aan, niet uit).

Dan hoor je dit.
http://cl.ly/1m2W1S2C0o1m

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Florisappelaar
Dit is mijn derde, heb nu een perfecte... afgezien van de fans af en toe, hoop ik.

Ik had precies hetzelfde geluidsprobleem. S'avonds in bed hoorde ik af en toe een soort van gebrom, in de Apple Store hoorden niet alle medewerkers het en stond ik voor het dilemma dat met een 'swap' ik wederom het risico zou lopen op een LG scherm = IR. Toch besloten hem te ruilen en kreeg gelukkig een Samsung model zonder brom en dode pixels.

Blijf gewoon ruilen tot je een goeie hebt, of cash back en wachten op de update van de MBPr. Ik denk eerlijk gezegd dat al een paar jaar de productie van Apple niet meer is wat het is geweest, door de vele problemen die worden genoemd met verschillende producten / iPhone / iPad etc

Het voordeel voor mij is met deze machine vooral het scherm, gewicht en de temperatuur. Vergeleken met mijn vorige MBP 15" 2011 is dat deze veel koeler blijft, qua snelheid merk ik met dagelijks gebruik geen grote verschillen. Ik kijk het nog even aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd ik ga nu gewoon terug, echt waar ik lig er niet meer wakker van. Want die brom is wel irritant als het stil is je hoort het gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
FrameWork. schreef op zondag 02 december 2012 @ 21:05:
Ik heb hier een MacBook Pro 15" uit 2009 die niet meer werkt, ik probeer hem te repareren en een welverdiende schoonmaak te geven waarbij ik op onderstaand kapot onderdeel stuitte.
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb geen idee, maar ik ben wel geïntrigeerd (en daar heb je geen reet aan, I know ;) ). Misschien kun je via iFixit ofzo aan meer informatie komen. Die jongens zijn vaak redelijk grondig in het uit elkaar halen van MacBooks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Tjoekie schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:00:
[...]
Ik heb geen idee, maar ik ben wel geïntrigeerd (en daar heb je geen reet aan, I know ;) ). Misschien kun je via iFixit ofzo aan meer informatie komen. Die jongens zijn vaak redelijk grondig in het uit elkaar halen van MacBooks.
Aan de gekleurde rondjes te zien kwam zijn 'ideale situatie' plaatje al van iFixit (zie je ook aan de link trouwens). Dus die had hij volgens mij al gevonden. Maar ze vertellen helaas niet van alles wat het is.

Ik weet trouwens ook niet wat het is, het ziet er uit als een connector voor het trackpad of de accu of zoiets (het ziet eruit alsof die zwarte lintkabel net daarboven op het moederboard aansluit en vervolgens de computer in verdwijnt).

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 03-12-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FrameWork. schreef op zondag 02 december 2012 @ 21:05:
[afbeelding]

[afbeelding]

Dat onderdeel dient om de base plate onderaan enigszins meer op z'n plek te houden als de schroefjes los zijn. Op zich kun je prima zonder. Ik zou 't laten zitten zo en me er verder geen zorgen over maken.

Oh de laptop is kapot lees ik nu pas. Nou ja dát is iig niet waarom ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 03-12-2012 11:30 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:32
Thanks guys! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door FrameWork. op 03-12-2012 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleSyS
  • Laatst online: 15-04-2021
Ik heb sinds een aantal dagen dat mij scherm niet goed refreshed. Of te wel als ik een window sleep zie ik deze dubbel. Vaak na een seconde (of meer) verdwijnt de windows door refresh. Tevens gebeurt hetzelfde met scrollen. Ook als ik mijn MacBook Pro openklap blijft soms mijn beeldscherm heel lang op zwart, krijg geen beeld te zien. Caplock reageert wel bijvoorbeeld.

MacBook Pro 15-inch, Early 2011
OS X 10.8.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Mijn nieuwe late 2012 MacBook Pro kwam vrijdag binnen (Met Mountain Lion 10.8.2 dus).
Zaterdag met migration assistant mijn hele configuratie overgezet naar de nieuwe. Easy-peasy!
Ook meteen 16GB RAM erin geprikt. En werkt als een zonnetje. Tot ik hem vanmorgen openklapte en het scherm zwart bleef. Geforceerde herstart en alles nog steeds zwart. HM!
De meeste mensen met sleep-freeze issues met Mountain Lion hebben dit gekregen na een upgrade. Een clean install is dan de oplossing. Mijn machine is met ML geleverd, maar met een oude user geïmporteerd via Migration Assistant. Vanavond eens kijken of een nieuwe username het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deatheyee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 21:17:
Oja en dan 't andere probleem...

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1413174

Leg je oor eens dicht bij het toetsenbord rond de nummer 7890.
En je keyboard blacklight volledig aan (of iig aan, niet uit).

Dan hoor je dit.
http://cl.ly/1m2W1S2C0o1m
Ik hoor het ook ja! Ik lig er niet echt wakker van, ik hoor het normaal gesproken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag mijn 15" rMBP gekregen, eentje met 2,6GHz en 16GB RAM. Hij ziet er super uit, na 15 minuten er mee gewerkt te hebben vond ik m'n oude scherm (van late '08 MacBook) al lelijk. Niet alleen de scherpte, maar ook de kleuren en het contrast. :)

Het eerste wat ik deed was trouwens kijken welk scherm het was, en helaas is het een LG. Tot zover nog geen problemen mee. Maar als deze er wel komen zal ik Apple er maar eens mee lastigvallen, dan gooien ze er vast een nieuwe in. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hier ook een MBP retina gebruiker met een LG scherm zonder problemen... wat betreft het scherm...

Wel heb ik het probleem dat de linker USB aansluiting niet goed functioneert.
Alleen USB-stickjes werken er goed op, andere apparaten vallen allemaal om de haverklap uit (zowel onder OSX als onder Windows 8 )

Ik ben gaan Googlen en er zijn meer mensen met dit probleem. Schijnt te komen dat er veelste weinig stroom op deze poort staat. Ik las dat bij 2 mensen het I/O board was vervangen en dat het probleem verholpen was.

Zijn er misschien meer mensen hier met dit probleem? of weten jullie een oplossing misschien?
Voordat ik mijn Macbook Pro Retina terug breng naar de Mediamarkt.

EDIT: M'n iPad 3 wordt helemaal niet herkent zelfs, en laad ook niet op via de linker usb aansluiting (rechtse werkt wel)

[ Voor 8% gewijzigd door edgarf28 op 04-12-2012 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
Hm wat raar, ik kan zowel mijn iPad mini als mijn iPhone 4S erop aansluiten.
Ik heb ze nu zelfs beide erop gezet en ze laden allebei net zo snel op als wanneer ik alleen één van ze heb aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook een LG scherm en nog geen issues.
gebruik hem thuis aan externe monitor in clam mode en op werk hang ik er 2 schermen aan.
zie wel waneer en of het komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edgarf28 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 19:40:
Hier ook een MBP retina gebruiker met een LG scherm zonder problemen... wat betreft het scherm...

Wel heb ik het probleem dat de linker USB aansluiting niet goed functioneert.
Alleen USB-stickjes werken er goed op, andere apparaten vallen allemaal om de haverklap uit (zowel onder OSX als onder Windows 8 )

Ik ben gaan Googlen en er zijn meer mensen met dit probleem. Schijnt te komen dat er veelste weinig stroom op deze poort staat. Ik las dat bij 2 mensen het I/O board was vervangen en dat het probleem verholpen was.

Zijn er misschien meer mensen hier met dit probleem? of weten jullie een oplossing misschien?
Voordat ik mijn Macbook Pro Retina terug breng naar de Mediamarkt.

EDIT: M'n iPad 3 wordt helemaal niet herkent zelfs, en laad ook niet op via de linker usb aansluiting (rechtse werkt wel)
Je kan ook gewoon Apple bellen. Dan sturen ze gewoon iemand van UPS om hem op te halen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:03:
[...]

Je kan ook gewoon Apple bellen. Dan sturen ze gewoon iemand van UPS om hem op te halen. :Y
Ook als je hem bij de Mediamarkt gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

edgarf28 schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 20:06:
[...]

Ook als je hem bij de Mediamarkt gekocht hebt?
Ja, je kan te allen tijde bij Apple terecht voor de normale garantie (binnen 1 jaar, of 3 jaar indien je Apple Care hebt). Heb ik zelf ook met m'n iPad 2 gedaan (Image Retention, inmiddels weer terug... Zijn vast LG-schermen), die werd op vrijdag opgehaald en had ik dinsdag weer in huis. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgarf28
  • Niet online
Hmm, kom er net achter dat ik toch ook last heb van Image retention, na deze test te hebben gedaan: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1422669

Dus morgen toch maar zeker Apple bellen dan, zijn toch 2 problemen die een laptop van ruim 2000 euro niet mag hebben vind ik. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een LG-scherm. Daarnaast kom ik er net achter dat er rare strepen op het scherm komen in Safari. Begin steeds minder enthousiast te worden over m'n rMBP. :N Even over nadenken wat ik er mee ga doen, misschien gaat ie terug en wacht ik op volgende generatie.

edit: Geen zin om mee te doen aan de rMBP-loterij. Zojuist Apple gebeld voor retourzending. :(

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Het scherm dat zwart bleef op mijn nieuwe MBP lijkt gefixt door op te starten in Recovery Mode en vervolgens Herstel Schijf en Herstel Bevoegdheden uit te voeren.
Dit soort grapjes dempt wel het enthousiasme een beetje moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VincentH schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:35:
Het scherm dat zwart bleef op mijn nieuwe MBP lijkt gefixt door op te starten in Recovery Mode en vervolgens Herstel Schijf en Herstel Bevoegdheden uit te voeren.
Dit soort grapjes dempt wel het enthousiasme een beetje moet ik zeggen.
was dit na installatie van een software pakket of update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook sinds gisteren een nieuwe rMBP.
Het heeft een LG scherm, MBA (juli '12) heeft een Samsung.

Best tevreden, geen klachten, behalve over Civ5 (app store).
Wel een serieus verschil in gewicht ivm de MBA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 16:43:
Hier ook sinds gisteren een nieuwe rMBP.
Het heeft een LG scherm, MBA (juli '12) heeft een Samsung.

Best tevreden, geen klachten, behalve over Civ5 (app store).
Wel een serieus verschil in gewicht ivm de MBA
Hoe is bij jou de accuduur bij browsen via wifi met 50% brightness? :9 Hier net 4 uur. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentH
Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 13:47:
[...]

was dit na installatie van een software pakket of update?
Nee, althans niet voor zover ik kan nagaan. Vrijdag werd hij bezorgd. Eerst de update naar 10.8.2 gedaan. Toen het geheugen vervangen. Ik had zaterdag met Migration Assistant alles van mijn oude MacBook overgezet. Daarna werkte alles als een zonnetje. Verder niets nieuws geïnstalleerd, geen gekke dingen gedaan. Beetje browsen, wat muziek afgespeeld met iTunes. Maandag alles nog OK, maar dinsdagochtend dus openklappen en alleen een zwart scherm.
Volgens Apple zou het kunnen komen door de Migration Assistent, dat er een aantal zaken anders staan dan het systeem verwacht. De gerepairde permissions zaten ook allemaal in de System/ User mappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witchblade
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-04 19:24
hoe kun je zien of je een retina LG of samsung heb?

[ Voor 30% gewijzigd door Witchblade op 05-12-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BombaAriba

BombaAriba

Ondertitel

Verwijderd schreef op woensdag 05 december 2012 @ 17:33:
[...]

Hoe is bij jou de accuduur bij browsen via wifi met 50% brightness? :9 Hier net 4 uur. :N
Die tijd hoort toch een stuk hoger te liggen, je hebt toevallig die foute update geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Volgens mij heb ik het hier nog niet voorbij zien komen, maar goed nieuws voor de retina bezitters. Er lijkt gewerkt te worden aan een fix die het soms inkakken van de framerate als er gescrolled wordt in Safari tegen gaat.

Anandtech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokxie
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Tjoekie schreef op woensdag 05 december 2012 @ 20:57:
Volgens mij heb ik het hier nog niet voorbij zien komen, maar goed nieuws voor de retina bezitters. Er lijkt gewerkt te worden aan een fix die het soms inkakken van de framearte als er gescrolled wordt in Safari tegen gaat.

Anandtech.
Dat had ik dus ook gelezen.
Ik ben sinds een uur de trotse bezitter van een 15" rMBP, en ik krijg de 10.8.2 update in de appstore te zien. Zouden jullie mij aanraden gewoon die update te installeren, en dan desnoods de fix eroverheen? Of toch maar even wachten tot een nieuwe update beschikbaar is, en dus nu gewoon even niks met OSX updates doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Zonic schreef op woensdag 05 december 2012 @ 19:39:
hoe kun je zien of je een retina LG of samsung heb?
In terminal:
ioreg -lw0 | grep \"EDID\" | sed "/[^<]*</s///" | xxd -p -r | strings -6

Als het begint met LP is het LG-Philips, begint het met LSN is het Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-10 09:40

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica