Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 11:23
Andere vraag 3440 x 1440 is zeker het zelfde verhaal enkel op 30hz?

Lees wel verhalen over oudere mac mini's die hem op 50hz kunnen sturen.

[ Voor 35% gewijzigd door mdoos op 15-11-2016 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08:26
Wolvganger schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:02:
Ik heb mijn MacBook Pro nu bijna 2 jaar. Ik vraag me af of de waarde van mijn accu wel klopt. Lijkt zo positief, al zijn het aantal laadcyclussen ook niet echt hoog. Moet ik wel zeggen dat bij levering de accu eerst boven de 100% van Design Capacity kwam (iets rond 103%). Ook wel raar dat dat kan. 8)7

[afbeelding]

Zijn die accu's nou zo goed of ben ik gewoon extreem zuinig met mijn MacBook? Moet wel toegeven dat ik hem niet elke dag gebruik.
Geen idee hoe het precies zit, maar mijne is na 96 laadcycli op 92% van z'n health.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:39

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Wolvganger schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:02:
Ik heb mijn MacBook Pro nu bijna 2 jaar. Ik vraag me af of de waarde van mijn accu wel klopt. Lijkt zo positief, al zijn het aantal laadcyclussen ook niet echt hoog. Moet ik wel zeggen dat bij levering de accu eerst boven de 100% van Design Capacity kwam (iets rond 103%). Ook wel raar dat dat kan. 8)7

[afbeelding]

Zijn die accu's nou zo goed of ben ik gewoon extreem zuinig met mijn MacBook? Moet wel toegeven dat ik hem niet elke dag gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SxdVuIXSOg13E4AZ03QJPpF1/medium.png

Ik gebruik mijn macbook ook al meer dan 2 jaar (als werkstation).
Gewoon nooit de accu helemaal naar 0% laten leeglopen, en altijd, als er stroom is, aan de lader hangen, ipv opbergen/nachtje zonder lader in sleep, dat is toch het beste voor lipo batterijen.

Met meer laadcycles is die van mij zelfs nog ietsje gezonder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:34
Misschien dat jullie me, als Macbook kenners, een eind de goede richting op kunnen helpen.

Mijn huidige laptop is na 8,5 jaar toch echt aan vervanging toe (mag ook wel na die tijd).

Ik heb sinds een jaar een Iphone en deze bevalt me zo goed dat ik eigenlijk graag eens een Macbook wil proberen.

Ik wil graag een compacte laptop zodat ik deze ook tijdens vliegreizen kan gebruiken om een filmpje te kijken e.d., dus zat te denken aan een 13" model.

Mijn maximale budget is +/-€1500,- maar goedkoper is natuurlijk geen bezwaar.

Ik overweeg de volgende 2 opties;

Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB

Apple MacBook Pro 2016 13,3" Spacegrijs

Waar ik tegenaan loop is het volgende; zowel privé als voor de baas gebruik ik af en toe Solidworks op mijn laptop, alleen relatief licht tekenwerk en slechts sporadisch wat renderwerk. Hierbij sluit ik een extern scherm aan op de laptop.

Mijn hoofdvraag is; kan ik SW (windows licentie) een beetje redelijk draaien op deze laptop? Mijn gevoel zegt me van wel omdat deze ook redelijk draaide op mijn 8+ jaar oude laptop.
Ik heb echter geen idee in welke mate bijvoorbeeld Parallels aanspraak maakt op de hardware als ik hier SW in ga draaien.

Ik heb ook gekeken naar een aantal Windows laptops maar deze gaan qua prijs aardig richting de prijs van de Macbook Pro bij vergelijkbare specificaties.

Bijvoorbeeld deze;
Dell XPS 13

Scheelt wel €250,- maar als ik de reviews mag geloven heeft de Mac;
- een beter beeldscherm,
- betere spreakers,
- beter toetsenbord
- en een betere accuduur.

Tel hier bij op dat ik graag eens macOs wil proberen en het mag duidelijk zijn dat mijn voorkeur uitgaat naar een macbook.

Wat denken jullie over het draaien van Parallels icm SW op deze machines?

Bvd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Tekenprogramma's in een virtual machine vind ik een ramp. Je hebt in 99% van de gevallen alleen software rendering (zelfs voor je previews) en met de muis een model draaien zorgt er voor dat het model alle kanten op gaat, behalve de goede. Dan liever in dualboot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Als ik snel ff google vind je blog posts van mensen die solidworks bijv met parallels gebruiken. Ik zou eerder naar zulke info/gebruiks ervaringen zoeken dan algemeen de vraag stellen.
Bedenk wel, dat als je hiervoor nooit een mac gebruikt hebt en nu ineens macOS met een VM en daarin solidworks.. je toetsenbord iets ietsje anders (ctrl/alt/command posities) en dat is al 1 aspect wat gewenning nodig heeft.
Dus als je het voor werk doet zou ik daar niet zo snel een risico op nemen eerlijk gezegd en een veilige keuze maken. En bij de zoektocht; naast de XPS, kijk ook is naar de Zenbook reeks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
Ik had een aantal van die blogs inderdaad ook gevonden en gelezen.

Wat ik echter niet concreet kon vinden, (heeft waarschijnlijk te maken met mijn hardware kennis die te wensen overlaat), is of een vm icm solidworks draait op een machine met de specs binnen mijn budget.

Dualboot is ook een optie, is slechts sporadisch en licht werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Eerder al wat vragen gesteld maar ik kom er niet echt aan uit. Ik heb een macbook pro mid 2012 13" non retina (Intel HD Graphics 4000 1536 MB)

Wat betreft snelheid ben ik hier tevreden over en hoef ik hem dus nog niet te vervangen.

Ik doe veel multitasken en zaken als beurzen in de gaten houden dus ik heb gewoon veel ruimte nodig. Wat is het maximale wat ik uit de macbook ga krijgen?

Huidige setup:

Ingebouwd scherm 13,3-inch (1280 x 800) & Extern 27" 2560 x 1440

Met deze setup kom ik eigenlijk net te kort wat zijn de opties?

Een 4k monitor heb ik geprobeerd maar werkt enkel op 30hz dit is niet prettig.

Zou een 3440 x 1440 widescreen wel kunnen werken eventueel op 50hz kan dit op een mac mini met zelfde videokaart heb ik ergens gelezen.

Of is het een mogelijkheid laptop in claimshell modus en 2 x Extern 27" 2560 x 1440 aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-09 20:16

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

CT schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:53:
[...]

Met meer laadcycles is die van mij zelfs nog ietsje gezonder ;)
Das inderdaad helemaal netjes. :P

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Laank schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:59:
Ik had een aantal van die blogs inderdaad ook gevonden en gelezen.

Wat ik echter niet concreet kon vinden, (heeft waarschijnlijk te maken met mijn hardware kennis die te wensen overlaat), is of een vm icm solidworks draait op een machine met de specs binnen mijn budget.

Dualboot is ook een optie, is slechts sporadisch en licht werk.
Ik zou er niet aan beginnen (Solidworks op een virtual machine). Dualboot dan of een windowsmachine? Of een ander tekenprogramma ;)

Mixed Reality dev

Verwijderd

Is iemand al een USB-A 3.0 naar USB-C 3.0 adapter tegengekomen ? Zo kan ik de nieuwe USB-C apparaten ook gaan gebruiken op mijn oudere MacBook. Helaas levert Google niks op en in de pricewatch heb ik ze nog niet gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-08 09:13
Verwijderd schreef op donderdag 17 november 2016 @ 08:32:
Is iemand al een USB-A 3.0 naar USB-C 3.0 adapter tegengekomen ? Zo kan ik de nieuwe USB-C apparaten ook gaan gebruiken op mijn oudere MacBook. Helaas levert Google niks op en in de pricewatch heb ik ze nog niet gezien.
Voor heel veel kabeltjes: http://arstechnica.com/ap...-thunderbolt-3-lifestyle/

Wat jij zoekt:
http://www.pdashop.nl/pro...iyyKqLnqm6pYZURoC9fjw_wcB
(of bijvoorbeeld de kabel die bij bepaalde USB-C telefoons zit)

Wat betreft SW op een MBPr: Het zoomen en roteren werkt niet lekker in Parallels (in ieder geval, 2 jaar geleden niet). Ik zou het niet aanraden als dat je hoofdactiviteit op je Mac is. Ik heb daarvoor Parallels gekocht, en heb uiteindelijk al mijn werk op mijn Windows PC gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyleo schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:04:
[...]

Voor heel veel kabeltjes: http://arstechnica.com/ap...-thunderbolt-3-lifestyle/

Wat jij zoekt:
http://www.pdashop.nl/pro...iyyKqLnqm6pYZURoC9fjw_wcB
(of bijvoorbeeld de kabel die bij bepaalde USB-C telefoons zit)

Wat betreft SW op een MBPr: Het zoomen en roteren werkt niet lekker in Parallels (in ieder geval, 2 jaar geleden niet). Ik zou het niet aanraden als dat je hoofdactiviteit op je Mac is. Ik heb daarvoor Parallels gekocht, en heb uiteindelijk al mijn werk op mijn Windows PC gedaan.
Aan de kant van USB-C verwachtte ik een female...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:32
Cyleo schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 20:04:
[...]

Ik draai SW op een MBPr 2015 in VMWare en dat werkt best heel lekker..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:01

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

LED-Maniak schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 22:54:
[...]

SW en Abaqus op een MBPr 2015 in Parallels en dat werkt prima :D

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
De ervaringen / meningen aangaande SW i.c.m. MBP verschillen nogal. Maakt de keuze er niet makkelijker op 😉.
Sjoerdfoto schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 14:46:
[...]

SW en Abaqus op een MBPr 2015 in Parallels en dat werkt prima :D
LED-Maniak schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 22:54:
[...]

Welke MBPr configuratie draaien jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Helaas weer last van het staingate probleem (een jaar geleden is me scherm al vervangen). Blijkbaar hebben ze vorig jaar gewoon een nieuw scherm van de oude generatie geplaatst. Is altijd wel vervelend als je de laptop ook voor het werk gebruikt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:13:
Ik ben recent een externe muis (BenQ Zowie EC2-A) gaan gebruik bij mijn MBP. Nu valt het mij op dat de muis bij 1 "scroll" de scroll niet direct herkent. Ik moet 2/3 "tikken" scrollen voordat de MBP daadwerkelijk scrollt. Ik heb de muis ook op een Windows-laptop geprobeerd en die laptop scrollt wel direct.

Wie weet wat ik aan moet passen om de MBP direct te laten scrollen?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 13:08
Ik heb nu een late 2012 mbpr met 256gb ssd in zeer goede staat en waarvan de batterij het nog altijd 5-6 uur van volhoud. Is €600 daar een goede prijs voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:01

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Laank schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 14:57:
De ervaringen / meningen aangaande SW i.c.m. MBP verschillen nogal. Maakt de keuze er niet makkelijker op 😉.

[...]

[...]

2015 13", 8gb ram en 256gb ssd. parallels op een aparte 120gb ssd in een externe usb 3.0 behuizing.

renderen duurt wat langer, maar simulaties draaien opzich oke. Het zou zeker sneller gaan in een 15" model met dedicated GPU maar het geld was op :P #student

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11
boosterbosch schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:17:
Ik heb nu een late 2012 mbpr met 256gb ssd in zeer goede staat en waarvan de batterij het nog altijd 5-6 uur van volhoud. Is €600 daar een goede prijs voor?
Kan je wel meer voor krijgen denk in.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

boosterbosch schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 16:17:
13 of 15 inch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-09 13:08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

tja apple magieprijzen :)

600 euro betekent iets meer dan de helft afgeschreven in vier jaar tijd. Best mooie deal wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 17-09 22:45
Zijn er mensen die ervaring hebben met vervangende accu's voor de Macbook Pro early 2008? Ik zie dat ze te koop zijn bij LJS van het merk Newertech. Bij AppleParts hebben ze een Yanec. Zijn dit goede merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik wil graag WoW of Diablo spelen maar heb momenteel geen muis. Welke muis vinden jullie geschikt om te gamen op een Mac? De Magic Mouse lijkt mij niet handig door het missen van programmeerbare knoppen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:01
Je zoekt dus een muis met software voor de mac, om de programmeerbare knoppen te bedienen. Verder is er niets speciaals aan een muis voor de Mac. Zodra mijn Mac m'n Razer muis ruikt installeert de bijbehorende software, dus ik gok dat Razer muizen heeft die werken.

Met de teleurstellende MBpro line-up is mijn MBpro uit 2014 opgevolgd door een MS Surface pro 4. En sinds die er is heb ik m'n Mac niet meer aangeraakt. Apple heeft dus wat in te halen, wat mij betreft.

[ Voor 27% gewijzigd door NiGeLaToR op 26-11-2016 19:33 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 19:31:
Je zoekt dus een muis met software voor de mac, om de programmeerbare knoppen te bedienen. Verder is er niets speciaals aan een muis voor de Mac. Zodra mijn Mac m'n Razer muis ruikt installeert de bijbehorende software, dus ik gok dat Razer muizen heeft die werken.
Ik stelde de vraag hier inderdaad wat gemakzuchtig. Na wat research ben ik gekomen tot de Razer Orochi. Draadloos zonder adapters was wel een voorwaarde. Het enige waar ik nog over twijfel is het kleine formaat. Morgen wordt hij bezorgd, hopelijk een beetje comfortabel in de hand.

edit: De Razer Orochi toch teruggestuurd. Het apparaat scrollt naar mijn mening niet lekker en de aanwijzer liet steekjes vallen in macOS.

[ Voor 9% gewijzigd door SirLenncelot op 28-11-2016 18:31 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nurb
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-05 18:43
Laank schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 14:57:

[...]

[...]

Draai SolidWorks nu een week op de nieuwe 13" rMBP 2016 (instapmodel) en werkt vlekkeloos! Daarvoor draaide ik deze op een 15" rMPB late 2013. Beide setups hadden een Boot Camp partitie met Windows 10 erop geinstalleerd! Qua modelleren merk ik weinig verschil tussen de twee macbooks, ondanks dat ik van een i7 quad core naar een i5 dual core overstapte. Alleen met intensieve renders merk ik dat de 15" dit veel beter trok, echter de 13" krijgt het uiteindelijk ook voor elkaar, wellicht een halve minuut langer aan het werk.

Wat dat betreft denk ik dat je met beide opties prima uit de voeten komt! Vindt zelf dat het scherm van de 2016 rMBP wel echt weer een stuk verbeterd is ten opzichte van het 2015 model, daarnaast ben ik ook zeer te spreken over het toetsenbord en de speakers!

Once you go Mac, you'll never go back : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
In het kader van tussen de bomen het bos niet meer zien.

Ik heb thuis een macbook pro 15" early 2011 en ik wil hier graag 8gb geheugen in plaatsen in plaats van de standaard 4gb. Welke modules zijn hier voor betaalbaar en hebben een goede prijs / kwaliteit verhouding ?

Ik heb wel eens gelezen dat niet al het geheugen altijd even goed werkt voor een macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:11
wd200 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:27:
In het kader van tussen de bomen het bos niet meer zien.

Ik heb thuis een macbook pro 15" early 2011 en ik wil hier graag 8gb geheugen in plaatsen in plaats van de standaard 4gb. Welke modules zijn hier voor betaalbaar en hebben een goede prijs / kwaliteit verhouding ?

Ik heb wel eens gelezen dat niet al het geheugen altijd even goed werkt voor een macbook.
In mijn late 2011 15" MBP gebruik ik al jaren deze: Corsair Vengeance

[ Voor 4% gewijzigd door loyske op 30-11-2016 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:44
Toen ik vanavond thuis kwam probeerde ik mijn 15' 2015 MacBook pro op te starten, gebeurde er niets. Hij licht al weken stil op Mn bureau aangesloten op een externe monitor. Na inmiddels 4 uur aan de oplader gebeurd er nog niets.

Fans starten niet, scherm blijft zwart. Kent iemand dit ? Of wat kan ik er aan doen ? Na enig zoeken kwam ik tegen dat dit een kapot moederbord kan zijn. Hoop dat dit niet het geval is, deze reparaties behoorlijk duur las ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:55
tweakertjee schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:10:
Toen ik vanavond thuis kwam probeerde ik mijn 15' 2015 MacBook pro op te starten, gebeurde er niets. Hij licht al weken stil op Mn bureau aangesloten op een externe monitor. Na inmiddels 4 uur aan de oplader gebeurd er nog niets.

Fans starten niet, scherm blijft zwart. Kent iemand dit ? Of wat kan ik er aan doen ? Na enig zoeken kwam ik tegen dat dit een kapot moederbord kan zijn. Hoop dat dit niet het geval is, deze reparaties behoorlijk duur las ik....
Moederbord zou kunnen. Als dat zo is, kan je toch ook gewoon gebruik maken van je garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
De laptop is gekocht in juni 2015, dus iets meer als een jaar oud. Officieel geen garantie meer maar er is een Europese wet voor consumenten die mogelijk een langere garantie voorschrijft (moet hier nog details van opzoeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 16-09 15:24
Ik ga dus onze macbook pro update en voorzien van 8gb geheugen en een 256gd ssd schijf.

Ik wil de hardeschijf die nu in de macbook zitten in een externe behuizing plaatsen als externe schijf eventueel in de toekomst aangesloten op een time capsule.

Wat moet ik doen om dit te realiseren ?
De makkelijkste oplossing is de hardeschijf er gewoon uit te halen en deze in een externe behuizing te stoppen maar kan ik deze dan gewoon raadplegen als ik hem middels usb aansluit en kan ik bij alle data ? Ik heb dit eerder met een windows computer wel gegaan en toen lukte het wel ?

Of kan ik beter een extra partitie creëren en daar op alle belangrijke documenten kopiëren ?

[ Voor 4% gewijzigd door wd200 op 03-12-2016 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
tweakertjee schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 08:47:
De laptop is gekocht in juni 2015, dus iets meer als een jaar oud. Officieel geen garantie meer maar er is een Europese wet voor consumenten die mogelijk een langere garantie voorschrijft (moet hier nog details van opzoeken)
Je fabrieksgarantie is inderdaad verlopen, maar je hebt nog gewoon garantie op basis van het consumentenrecht. Dus: bonnetje opzoeken en terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:22
Even een kort vraagje...Mijn macbook pro late 2013 is met WiFi verbonden hier thuis. Als ik op mijn nas grote files wireless wil uploaden, gebeurd dit tegen +- 4,5 megabytes/sec. Is dit de normale snelheid of kan het sneller ? Zou ik baat hebben met een thunderbolt naar ethernet adapter en wired transferren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger

Wolvganger

Hangt ook af van je netwerk apparatuur. Is het ding (router/accespoint) van je provider of heb je deze zelf aangeschaft? 2,4 Ghz of op 5 Ghz? Zit je er met je neus boven op, of staat ie meters van je vandaan (of een andere totaal andere verdieping)?

Zit je er vlak bij, dan nee. Staat hij niet alleen 10 meter van je af, maar ook 2 verdiepingen, dan zeg ik ja. Beetje lastig om te zeggen zonder meer info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebbelx
  • Laatst online: 08:22
Wolvganger schreef op zondag 11 december 2016 @ 11:13:
Hangt ook af van je netwerk apparatuur. Is het ding (router/accespoint) van je provider of heb je deze zelf aangeschaft? 2,4 Ghz of op 5 Ghz? Zit je er met je neus boven op, of staat ie meters van je vandaan (of een andere totaal andere verdieping)?

Zit je er vlak bij, dan nee. Staat hij niet alleen 10 meter van je af, maar ook 2 verdiepingen, dan zeg ik ja. Beetje lastig om te zeggen zonder meer info...
Router van provider zelf (Telenet). Ik zit er vlak boven (1 verdieping hoger dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolvganger

Wolvganger

Ter vergelijking hier ook even een testje gedaan, ook 1 verdieping hoger en redelijk boven accespoint + Mac Mini macOS 10.12.1 icm Synology NAS:
20 up (WiFi via browser)
12 up (WiFi via Finder)

Voelt vreemd genoeg niet helemaal stabiel, verschil browser en Finder is ook apart. Windows bak hier, ook boven (wel met beter signaal) haalt circa 50. Dit met een AirPort Extreme op 5 GHz.

Edit:

Ook beneden zie ik een verschil tussen webbased uploaden van een bestand en de route via Finder. Webbased een bestand naar de Synology sturen lijkt namelijk 2x zo snel te gaan. Heel apart. :/

[ Voor 20% gewijzigd door Wolvganger op 11-12-2016 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 14:09
Ik lees hier verschillende mensen die hun MBP bij Authorized Resellers hebben aangeschaft. Zelf overweeg ik dit ook. Ik twijfel alleen een beetje over waar aan te schaffen.

Mijn baas zou 'm namelijk aanschaffen op de zaak.

Klopt het dat ik we dan maar 1 jaar garantie hebben? Consumentenrecht geldt dan volgens mij niet, alleen fabrieksgarantie welke 1 jaar bedraagt.
Stel m'n baas schaft 'm aan bij een andere webshop (bijv 4Launch). Dan lees ik dat de garantie wel 2 jaar bedraagt. Nog steeds geen consumentenrecht, maar zij bieden sowieso 2 jaar als ik het goed begrijp.

Stel nu, ik zit met een defect. Kan ik dan bij de plaatselijke Authorized Reseller binnenstappen? Ik wil namelijk niet mn apparaat op moeten sturen naar de desbetreffende webshop om 'm vervolgens 3 weken kwijt te zijn.

Ik lees op internet dat mensen met GPU problemen de Apple Store binnen zijn gestapt en gelijk een andere hebben gekregen. Dat kan alleen als deze bij Apple zelf is aangeschaft?

Iemand enig idee hoe dit in elkaar zit? Kan ik betere service verwachten als ik 'm bij Apple zelf koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Niet online
Als je zakelijk gaat kopen zou ik hem bij Apple rechtstreeks kopen en er dan Apple Care bij nemen. Heb je 3 jaar lang garantie via Apple. Die 350 euro (geloof ik) die Apple Care je kost is zakelijk gezien natuurlijk een schijntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:14
Tjoekie schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:10:
Als je zakelijk gaat kopen zou ik hem bij Apple rechtstreeks kopen en er dan Apple Care bij nemen. Heb je 3 jaar lang garantie via Apple. Die 350 euro (geloof ik) die Apple Care je kost is zakelijk gezien natuurlijk een schijntje.
Als je er toch AppleCare bij koopt maakt het niet uit waar je hem koopt en zou ik naar de winkel gaan die het hele zaakje het goedkoopste aanbiedt. En dag is zeker niet Apple zelf. Bij een APR kun je vaak nog wel wat van de prijs afkrijgen als je er AppleCare bijneemt...

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19George97
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-09 14:09
Het principe van AppleCare staat me niet zo aan. Betalen voor iets waar je (het zij als consument) al recht op hebt vind ik een beetje onzin. Die 3 jaar garantie kun je als consument ook makkelijk claimen. 2 jaar heb je wettelijk en mocht er in dat 3e (4e?) jaar een defect optreden zou ik dat alsnog claim onder de verwachte levensduur van een product (ligt bij een macbook van door de 2000 hoger dan de gemiddelde windowsmachine).

Nu zou ik nu niet als consument kopen, dus dan maar AppleCare er bij denk ik. CentralPoint is al wel €200,- goedkoper dan bij Apple zelf heb ik al gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 22:34
Wolvganger schreef op zondag 11 december 2016 @ 13:32:
Ter vergelijking hier ook even een testje gedaan, ook 1 verdieping hoger en redelijk boven accespoint + Mac Mini macOS 10.12.1 icm Synology NAS:
20 up (WiFi via browser)
12 up (WiFi via Finder)

Voelt vreemd genoeg niet helemaal stabiel, verschil browser en Finder is ook apart. Windows bak hier, ook boven (wel met beter signaal) haalt circa 50. Dit met een AirPort Extreme op 5 GHz.

Edit:

Ook beneden zie ik een verschil tussen webbased uploaden van een bestand en de route via Finder. Webbased een bestand naar de Synology sturen lijkt namelijk 2x zo snel te gaan. Heel apart. :/
Ik loop al 1,5 jaar tegen dit probleem aan, sinds mijn overstap op Apple. Via Finder op mijn Synology bladeren is zoveel trager als met mijn windows laptop.
Met een windows laptop heb ik ook direct verbinding met mijn NAS en kan ik bladeren door de mappen alsof ze op de laptop zelf staan. Met mijn Macbook (en hiervoor met mijn iMac) moet ik na een herstart altijd eerst een seconde of 10 wachten voordat er überhaupt verbinding is en vervolgens bladert het geheel een stuk trager. Zowel bedraad als draadloos maakt niks uit.
Bovendien MOET ik ook altijd eerst inloggen op de NAS sinds ik Mac OS Sierra heb, ook zo irritant.

Verder heerlijk hoor zo'n Macbook :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Sins gister doet mijn 13" mid 2012 macbook (Intel HD Graphics 4000 1536 MB) vreemd. Heel random laat het rare witte strepen/stippen zien. Vooral in de bovenkant van het scherm en het is heel random kan er geen logica in vinden (veel beweging of snel bewegen etc)

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=_b7heIoD0Ac]

Temps van macbook en specifiek gpu zijn gewoon in orde (50-60 grade de gpu).

Iemand dit eerder gezien? een gpu die het gaat begeven, aansluiting scherm slecht?

[ Voor 20% gewijzigd door mdoos op 12-12-2016 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:43

4POX

Everybody is wired

mdoos schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:27:
Sins gister doet mijn 13" mid 2012 macbook (Intel HD Graphics 4000 1536 MB) vreemd. Heel random laat het rare witte strepen/stippen zien. Vooral in de bovenkant van het scherm en het is heel random kan er geen logica in vinden (veel beweging of snel bewegen etc)

[video]

Temps van macbook en specifiek gpu zijn gewoon in orde (50-60 grade de gpu).

Iemand dit eerder gezien? een gpu die het gaat begeven, aansluiting scherm slecht?
Ik had een half jaar geleden grafische problemen. Gingen weg toen ik op het zwarte kunststof gedeelte drukte onder het scherm.

Sindsdien ben ik ultra voorzichtig met mijn Macbook retina 13" 2013. Ben namelijk erg blij met dit model. Ik zie de meerwaarde van het nieuwe model niet.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
Ben wat rond gaan zoeken een en ander gaan proberen, was gpu stress testen bijvoorbeeld dan geeft hij ineens geen strepen meer. Aantal minuten laten staan niet aanzitten gebeurd er dus niks. dus het is echt heel random en ook met kijken van youtube bijvoorbeeld. Dus inmiddels vermoed ik in de hoek van ram geheugen.

Ik heb 6 weken terug ram geüpdate van 4 naar 8 gb (Crucial Apple 8 GB SODIMM DDR3-1600)

Klinkt dit als mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Laatst online: 10:32
tweakertjee schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 23:10:

Er zijn meerdere trucjes om hem weer tot leven te roepen. PRAM reset al gedaan bijvoorbeeld?

Toen mijn 2010 het niet meer deed, ook niet na alle opties, heb ik de complete macbook uit elkaar geschroefd, gereinigd in IPA en door een soldeeroven gehaald. Sindsdien doet hij het weer. Blijkbaar was er iets oververhit geraakt door stof.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
LED-Maniak schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:40:
[...]

Er zijn meerdere trucjes om hem weer tot leven te roepen. PRAM reset al gedaan bijvoorbeeld?

Toen mijn 2010 het niet meer deed, ook niet na alle opties, heb ik de complete macbook uit elkaar geschroefd, gereinigd in IPA en door een soldeeroven gehaald. Sindsdien doet hij het weer. Blijkbaar was er iets oververhit geraakt door stof.
Ik heb de PRAM reset al geprobeerd, open schroeven ben ik niet aan begonnen omdat ik nog hoopte op garantie.

Afgelopen vrijdag naar de Apple store geweest, en word gerepareerd. De medewerker die ik sprak bood zelfs uit zichzelf aan om de laptop te repareren onder het consumentenrecht. Dus ik wacht nu op een telefoontje dat ik hem weer op kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
mdoos schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:31:
Ben wat rond gaan zoeken een en ander gaan proberen, was gpu stress testen bijvoorbeeld dan geeft hij ineens geen strepen meer. Aantal minuten laten staan niet aanzitten gebeurd er dus niks. dus het is echt heel random en ook met kijken van youtube bijvoorbeeld. Dus inmiddels vermoed ik in de hoek van ram geheugen.

Ik heb 6 weken terug ram geüpdate van 4 naar 8 gb (Crucial Apple 8 GB SODIMM DDR3-1600)

Klinkt dit als mogelijk?
Heb ook zoiets vergelijkbaars gehad. Bleek dat RAM stuk was. Dus probeer eens terug te gaan naar je 4GB RAM om het uit te sluiten!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
tweakertjee schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 08:53:
[...]

Ik heb de PRAM reset al geprobeerd, open schroeven ben ik niet aan begonnen omdat ik nog hoopte op garantie.

Afgelopen vrijdag naar de Apple store geweest, en word gerepareerd. De medewerker die ik sprak bood zelfs uit zichzelf aan om de laptop te repareren onder het consumentenrecht. Dus ik wacht nu op een telefoontje dat ik hem weer op kan halen.
Hij is van 2015, dus sowieso garantie toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Engineer Stewie schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:41:
[...]

Hij is van 2015, dus sowieso garantie toch.
Mits bij Apple gekocht, anders hoeven zij geen garantie te verlenen na 12 maanden. (Daarvoor hoeven ze het overigens ook niet)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
fsfikke schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 10:44:
[...]

Mits bij Apple gekocht, anders hoeven zij geen garantie te verlenen na 12 maanden. (Daarvoor hoeven ze het overigens ook niet)
Dan ga je naar de winkel waar het aangekocht is. 2 jaar garantie is nog altijd een europees recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustName
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 22:42
Hallo.

Ik heb een MBPr 13'' 2015. Is het normaal dat de MB backlight bleeding of IPS Glow heeft? Het viel me waarschijnlijk nooit op maar sinds kort wel. Het betreft de hoek rechtsonder. De andere hoeken hebben hele lichte ''vlekken'' Hoort dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Ik heb MBP van mid 2014 13". Hiervan is het trackpad vervangen. Zou de mechanische click van het trackpad bovenin ook moeten werken zoals onderin? Of is dit vanaf de 2015 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Montaner schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:52:
Ik heb MBP van mid 2014 13". Hiervan is het trackpad vervangen. Zou de mechanische click van het trackpad bovenin ook moeten werken zoals onderin? Of is dit vanaf de 2015 versie?
nee op de mechanische trackpad kan je alleen vanaf ongeveer 10% van boven het trackpad indrukken, helemaal bovenin klikt ie iig niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
Montaner schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 17:52:
Ik heb sinds een aantal weken ook problemen met mijn touchpad. Alleen een vierkante cm in de linkeronderhoek is nog lichtelijk klikbaar, de rest klikt af en toe met veel moeite.
Ik las ergens dat dit misschien te maken kan hebben met de opbolling van de batterij.

Had jij dezelfde problemen en wat waren de kosten van de reparatie? Ik heb het 15 inch late 2013 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
mattdice schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 18:51:
[...]

Ik heb sinds een aantal weken ook problemen met mijn touchpad. Alleen een vierkante cm in de linkeronderhoek is nog lichtelijk klikbaar, de rest klikt af en toe met veel moeite.
Ik las ergens dat dit misschien te maken kan hebben met de opbolling van de batterij.

Had jij dezelfde problemen en wat waren de kosten van de reparatie? Ik heb het 15 inch late 2013 model.
De prijzen staan hier online: https://www.mac-genius.nl

Ik twijfel of de touchpad ver genoeg ingedrukt kan worden, juist ook door het verhaal van opgezwollen batterij welke ik dacht dat dit veroorzaakt had (dachten ze bij Amac ook). Maar goed, geen enkele winkel waar ze nog een 2014 model hebben natuurlijk ;). Bij mij viel de aanwijzer ook echt uit en de cursor sprong dan over het scherm, dat is wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Heb een 13' MBPr 2015 model en de linkse command toets voelt stroef aan, wanneer ik hier een aantal keer op druk en een beetje verplaats (duwen van beneden en boven) voelt de toets weer als normaal.

Wat kan hiervan de oorzaak zijn? En valt dit eventueel onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lowdown99
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06-01-2022
Heb mijn nieuwe MBP 13 TB/i5/16/1TB nu een maand. iIk kom van een mid 2010 MBP met SSD en 8GB.

Ervaringen:

Fantastische machine om overal mee naar toe te slepen
Toetsen wennen snel, maar maken veel herrie
Snel!
Touchbar gebruik ik eigenlijk alleen voor de emoticons. Komt misschien nog...?
Geen spijt van de aankoop,
Wel belachelijk duur. Als ik al die aanbiedingen voor laptops voorbij zie komen, voelt het soms wel een beetje raar. Voor deze prijs had ik makkelijk 3 á 4 laptops kunnen kopen die ongeveer dezelfde spes hebben.

Groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Laatst online: 23-08 10:36
Er is een rMBP 2016 topic voor jouw machine :).

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
Whehe: voor diegene zonder Touchbar/nieuwe mac: je kunt de Touchbar simuleren met XCode (software ontwikkel omgeving voor MacOS en iOS).
XCode kun je gratis downloaden van de Appstore
In XCode, ga naar window en kies "Show Touch bar".

Je krijgt dan de touchbar op je scherm te zien en hij verandert ook adhv welk programma je gebruikt :)

Mixed Reality dev

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:28
Kan ook met de Touché app (https://red-sweater.com/touche/), hoef je geen XCode voor te downloaden dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik ben nu in het bezig van een MBP 13" uit 2011 met een i5 2.3 GHz, 16 GB geheugen en SSD/HDD die tezamen een Fusion Drive vormen. Ik gebruik de MBP voornamelijk voor muziekproductie in Ableton / Reason en merk dat hij het allemaal niet meer zo kan belopen...

Ik zit hevig te twijfelen tussen een 2012 15" MBP (non-Retina) of gewoon een rMBP 2014/2015. De reden dat ik zo twijfel, is dat de oude MBP's nog geüpgrade kunnen worden! Ik kan een MBP 2012 (met Hi Res display en slechts 6 laadcycli!) voor EUR 950 krijgen met een i7 2.7 GHz en zal dan zelf het geheugen, SSD, HDD en WiFi adapter upgraden. Vergelijkbare rMBP's vind ik voor ten minste EUR 1.800/1.900.

Ik gebruik de MBP voornamelijk gekoppeld aan een 2560x1440 scherm en sporadisch buiten de deur.

Ga ik nu spijt krijgen van een laptop die al zo'n 5 jaar oud is, maar die een beest van een processor heeft of moet ik gewoon voor een rMBP gaan, me vergapen aan het scherm maar dit wel opgeven voor upgrades? Overigens ben ik wel van plan om over 2/3 jaar een rMBP aan te schaffen, als USB-C inmiddels ingeburgerd is in mijn eigen leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreyvdb17
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 23:32
Ik heb sinds kort een macbook pro 13" met touch bar aangekocht.
Nu merk ik dat er na enige tijd de esc, en de knoppen naast de Touch ID knop verdwijnen.
Als ik ter hoogte van deze knop klik komen ze wel te voorschijn.
Is dit een setting van de macbook zelf, of is er iets mis met de touch bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
jeffreyvdb17 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 13:23:
Ik heb sinds kort een macbook pro 13" met touch bar aangekocht.
Nu merk ik dat er na enige tijd de esc, en de knoppen naast de Touch ID knop verdwijnen.
Als ik ter hoogte van deze knop klik komen ze wel te voorschijn.
Is dit een setting van de macbook zelf, of is er iets mis met de touch bar?
De touch bar gaat vanzelf na een aantal seconden uit als er geen input is geweest op de laptop, als dit is wat je bedoelt. Als het goed is gaat hij weer aan als je de touchbar, het keyboard of de trackpad aanraakt.
Dit is om batterij te sparen, en om geen storing te vormen als je bijvoorbeeld een video / youtube aan het kijken bent.

Voor vragen over de 2016 versie van de MBP is er btw een aparte Thread.
KLIK

[ Voor 9% gewijzigd door Paragon93 op 20-01-2017 10:37 ]

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipm0de
  • Laatst online: 06:48

Flipm0de

geen

Ik ben echt ontzettend aan het twijfelen. Heb de afgelopen jaren een macbook air gehad. Die is helaas overleden en op zoek naar wat anders. Daarvoor jaren gedaan met een witte macbook uit 2008.

De 2016 pros zijn sowieso te duur.
Ik twijfel tussen de pro 2015 en de air 2015. Ik nijg naar de Pro omdat daar ook het retina scherm in zit, is echter wel weer 300E duurder

Wat ga ik ermee doen?
- netflixen
- youtube
- internetten
- torrents downloaden
- series, films kijken
- spotify

Ga er wel vanuit dat als ik nu meer dan 1000E uitgeef ik er (voor bovenstaand gebruik) wel 5 jaar mee kan doen.

Maar, ergens twijfel ik ook nog aan windows 10. Ziet er geweldig uit, veel nieuwe opties. Maar ik heb totaal geen idee hoe het tegenwoordig zit met processors, geheugen en merken. Er zijn zoveel mogelijkheden!
Maar ergens denk ik ook dat ik de eerste week windows 10 geweldig vind en mij daarna ga irriteren aan het installeren van virusscanners, bloatware en andere troep in programmas. De autist in mij vind de "clean look" van OSX en het installeren van apps door te slepen wel fijn :-).

Hebben jullie tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Flipm0de op 20-01-2017 18:54 ]

flipm0de ! flipm0de is the greatest!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

19George97 schreef op zondag 11 december 2016 @ 18:57:
Het principe van AppleCare staat me niet zo aan. Betalen voor iets waar je (het zij als consument) al recht op hebt vind ik een beetje onzin. Die 3 jaar garantie kun je als consument ook makkelijk claimen. 2 jaar heb je wettelijk en mocht er in dat 3e (4e?) jaar een defect optreden zou ik dat alsnog claim onder de verwachte levensduur van een product (ligt bij een macbook van door de 2000 hoger dan de gemiddelde windowsmachine).

Nu zou ik nu niet als consument kopen, dus dan maar AppleCare er bij denk ik. CentralPoint is al wel €200,- goedkoper dan bij Apple zelf heb ik al gezien.
Dank sowieso voor de tip in je laatste regel. Vwb het eerste deel ben ik het helemaal met je eens en toch zie ik elke keer dat 99% vd mensen je argumentatie bagataliseren en toch voor het 'gemak' gaan en zo een AC aanschaffen en dan denken alles te hebben afgekocht als nood aan de man is. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 22:25
Meer mensen hier last van bij hun Macbook? Heb het af en toe bij het gebruiken na slaapstand. Normaal was het na een paar seconden weg, gisteren duurde het al zo'n 10 minuten. Toen een herstart gedaan waarna het weg was.

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/j9q0n97o9/IMG_0438.jpg

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

homemix25 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 21:49:
Meer mensen hier last van bij hun Macbook? Heb het af en toe bij het gebruiken na slaapstand. Normaal was het na een paar seconden weg, gisteren duurde het al zo'n 10 minuten. Toen een herstart gedaan waarna het weg was.

[afbeelding]
Zie dit http://forums.macrumors.c...what-to-do.2021948/page-5 topic. In Sierra bèta 10.12.3 lijkt het nog niet voor te komen. Ook de deep sleep en adapter aangesloten en native resolution voorbeelden kunnen tot voorkomen hiervan zorgen. Goh Apple en graphics/schermen issues de laatste 3 jaar :N

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
Thanks voor de tip. Af en toe vraag ik me af waarom ik nog Apple meuk gebruik.. 2e iPhone 6s (eerste na een week teruggebracht) is momenteel weg voor reparatie, vorige Macbook 4 x terug mogen brengen voor ik een ander kreeg (2011 gpu probleem) en nu dit.

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

homemix25 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 20:39:
Thanks voor de tip. Af en toe vraag ik me af waarom ik nog Apple meuk gebruik.. 2e iPhone 6s (eerste na een week teruggebracht) is momenteel weg voor reparatie, vorige Macbook 4 x terug mogen brengen voor ik een ander kreeg (2011 gpu probleem) en nu dit.
10.12.3 is overigens net uit! Zelf gelukkig alleen maar positieve ervaringen met Apple hardware. iPhone 4 en iPad 3 onlangs met pensioen en weggegeven. En sinds een tijdje Mac mini, iPhone SE, iPhone 5s, iPad Pro 9.7 en Macbook Air i7 13" 2016, allen top tot nu toe.

Nu maar eens updaten.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
GerardVanAfoort schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:22:
[...]

10.12.3 is overigens net uit! Zelf gelukkig alleen maar positieve ervaringen met Apple hardware. iPhone 4 en iPad 3 onlangs met pensioen en weggegeven. En sinds een tijdje Mac mini, iPhone SE, iPhone 5s, iPad Pro 9.7 en Macbook Air i7 13" 2016, allen top tot nu toe.

Nu maar eens updaten.
Gelijk maar even updaten dan. Begrijp me niet verkeerd, ik blijf het geweldige apparaten vinden en de gebruikservaring is voor mij onovertroffen. Heb waarschijnlijk net even pech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben andere mensen ook problemen met Office 365 updates installeren op macOS 10.12.3 met een MBP?
Hij download hier alles, maar blijft vervolgens gewoon staan op "Installeren: <stuk software>". Heb hem voor de lol maar een uurtje in de background laten staan, maar still no joy. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
Vanavond hoor ik opeens een plof achter me vandaan komen. Blijkt dat mijn Macbook pro 2011 er opeens geen zin meer in te hebben. Accu heeft de behuizing van de macbook lopen verbuigen....

Hier een foto waar het duidelijk is, maar rest van behuizing is helemaal schots en scheef.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8boFkvE.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:57

vooghel

Cunning linguist

Oei, dat ziet er niet goed uit!
De SSD in mijn late 2011 MBP was ineens overleden, dus heb ik deze gisteren vervangen, en omdat de MBP toch open lag meteen de batterij vervangen. Hij was nog niet opgezet, maar zijn 'health' was al aardig teruggelopen en bij 40% lading schakelde hij uit. Hopelijk kan het oude beestje nu weer even mee :).

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
Laatste nog health gekeken, maar dat was allemaal goed. Ook de laadcycles waren niet zo heel hoog.

Ik heb geen idee of ik hier nog iets mee moet doen. Accu lijkt niet geknapt te zijn, maar wel flink opgeblazen. Is het nog veilig om uberhaupt de mac binnen te laten staan? Of heb ik te veel samsung horror verhalen gelezen? De hele behuizing is krom getrokken en de accu zit er nog in. Zelfs het gedeelte naast de mousepad (waar je de hand op legt en wat van één groot stuk alluminium is), is krom getrokken.

Hier is dat duidelijk zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ejk3w4c.jpg

Hier nog wat meer foto's:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/b6tnBuS.jpg

Slecht zichtbaar, maar hele mousepad zit er scheef in:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MT3SQjH.jpg

Scherm kan niet meer dicht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JVEpM02.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yiDWtII.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door grote_oever op 26-01-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
grote_oever schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:41:
[...]

Laatste nog health gekeken, maar dat was allemaal goed. Ook de laadcycles waren niet zo heel hoog.

Ik heb geen idee of ik hier nog iets mee moet doen. Accu lijkt niet geknapt te zijn, maar wel flink opgeblazen. Is het nog veilig om uberhaupt de mac binnen te laten staan? Of heb ik te veel samsung horror verhalen gelezen? De hele behuizing is krom getrokken en de accu zit er nog in. Zelfs het gedeelte naast de mousepad (waar je de hand op legt en wat van één groot stuk alluminium is), is krom getrokken.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Persoonlijk zou ik de accu eruit halen en gelijk wegbrengen. Zelf ben ik ook niet zo fan van dit soort dingen. Accu eruit, kijken of het e.e.a terug te buigen is (is mij wel eens gelukt bij een MacBook met val schade), en of het dan nog enigszins wat lijkt, dan nieuwe accu erin en hopen dat alles nog werkt verder.

Zou dit sowieso even aankaarten bij Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
xoniq schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:54:
[...]

Persoonlijk zou ik de accu eruit halen en gelijk wegbrengen. Zelf ben ik ook niet zo fan van dit soort dingen. Accu eruit, kijken of het e.e.a terug te buigen is (is mij wel eens gelukt bij een MacBook met val schade), en of het dan nog enigszins wat lijkt, dan nieuwe accu erin en hopen dat alles nog werkt verder.

Zou dit sowieso even aankaarten bij Apple.
De laptop is 100 procent zeker naar z'n volgende leven. Zelfs met een nieuwe accu is alles schots en scheef. De 3,5 jack zit niet meer recht voor de opening.

Zal morgen even contact opnemen met Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
grote_oever schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:56:
[...]

De laptop is 100 procent zeker naar z'n volgende leven. Zelfs met een nieuwe accu is alles schots en scheef. De 3,5 jack zit niet meer recht voor de opening.

Zal morgen even contact opnemen met Apple.
Ah okee, als alleen dat hoekje verbogen was, dan is dat nog wel iets bij te duwen. Maar als ie helemaal ontzet is dan is het wel einde verhaal inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ococ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-01-2022
Flipm0de schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 18:52:
Ik ben echt ontzettend aan het twijfelen. Heb de afgelopen jaren een macbook air gehad. Die is helaas overleden en op zoek naar wat anders. Daarvoor jaren gedaan met een witte macbook uit 2008.

De 2016 pros zijn sowieso te duur.
Ik twijfel tussen de pro 2015 en de air 2015. Ik nijg naar de Pro omdat daar ook het retina scherm in zit, is echter wel weer 300E duurder

Wat ga ik ermee doen?
- netflixen
- youtube
- internetten
- torrents downloaden
- series, films kijken
- spotify

Ga er wel vanuit dat als ik nu meer dan 1000E uitgeef ik er (voor bovenstaand gebruik) wel 5 jaar mee kan doen.

Maar, ergens twijfel ik ook nog aan windows 10. Ziet er geweldig uit, veel nieuwe opties. Maar ik heb totaal geen idee hoe het tegenwoordig zit met processors, geheugen en merken. Er zijn zoveel mogelijkheden!
Maar ergens denk ik ook dat ik de eerste week windows 10 geweldig vind en mij daarna ga irriteren aan het installeren van virusscanners, bloatware en andere troep in programmas. De autist in mij vind de "clean look" van OSX en het installeren van apps door te slepen wel fijn :-).

Hebben jullie tips?
Mediamarkt heeft nu een actie met de btw vrije dagen en de mbp is nu 987,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
Dacht dat alle Apple producten zijn uitgesloten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ococ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-01-2022
loyske schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:41:
Dacht dat alle Apple producten zijn uitgesloten!
nee deze niet

Mbp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-09 19:06
Heb nu 1,5 jaar een rMBP 13" (2015), maar word gek van de 128gb ssd :'( Spijt van dat ik daar toen voor gekozen heb. Ben al naar een Apple reseller geweest om te vragen of hier iets aan te doen is, maar helaas. Is er iets op een onofficiële manier aan te doen? Heb het geprobeerd met een microSD kaart en externe SSD, maar vind ik niet fijn werken.

Misschien eventueel verkopen en een touchbar model kopen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Foxpat schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 20:08:
Heb nu 1,5 jaar een rMBP 13" (2015), maar word gek van de 128gb ssd :'( Spijt van dat ik daar toen voor gekozen heb. Ben al naar een Apple reseller geweest om te vragen of hier iets aan te doen is, maar helaas. Is er iets op een onofficiële manier aan te doen? Heb het geprobeerd met een microSD kaart en externe SSD, maar vind ik niet fijn werken.

https://eshop.macsales.co...na-display/2013-2014-2015
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

Onofficiële manier: https://nl.ifixit.com/Gui...015+SSD+Replacement/38520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
grote_oever schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 22:41:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Nou, nadat m'n MacBook nog meer uitgezet is met Apple gebeld. Kortste gesprek wat ik met een servicedesk heb gehad. "Nee, we kunnen niks doen. Zelfs als je er voor wil betalen. Je kunt hem inleveren bij een recyclepunt".

Ik verwacht geen nieuwe MacBook pro, maar had toch iets meer verwacht. "Het zo uitzetten van een batterij is normaal wanneer deze kapot is" en "dit hoort bij een batterij, maar u heeft dit nooit gezien".

Bye Bye MacBook van 1700 euro. Misschien is die wel 4 1/2 jaar oud, maar dit had ik toch niet verwacht.

[ Voor 9% gewijzigd door grote_oever op 28-01-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 20:45
vooghel schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 21:40:
Oei, dat ziet er niet goed uit!
De SSD in mijn late 2011 MBP was ineens overleden, dus heb ik deze gisteren vervangen, en omdat de MBP toch open lag meteen de batterij vervangen. Hij was nog niet opgezet, maar zijn 'health' was al aardig teruggelopen en bij 40% lading schakelde hij uit. Hopelijk kan het oude beestje nu weer even mee :).
Zo heb ik halverwege vorig jaar ook de batterij van m'n early 2011 MBP 13" vervangen, maar dit levert tot nu toe enkel maar frustratie op:
  • MBP redt het op batterij hooguit een 2-tal uur voordat deze leeg is. Dan gaat het puur om browsen, mailen en ander licht werk.
  • Batterij laadt zogenaamd binnen 1,5 uur op van volledig leeg naar helemaal vol.
  • Standby trekt de batterij ongeveer 50% leeg op 12 - 16 uur.
Zaken als smc reset etc. geprobeerd, maar helpt niks. Klinkt allemaal leuk om zelf de batterij te vervangen, maar de kwaliteit van die aftermarket dingen is wel echt beneden peil. Mocht jij andere ervaring hebben, dan hoor ik dat graag alsmede welke batterij je erin hebt gestoken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:15
grote_oever schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:26:
[...]

Nou, nadat m'n MacBook nog meer uitgezet is met Apple gebeld. Kortste gesprek wat ik met een servicedesk heb gehad. "Nee, we kunnen niks doen. Zelfs als je er voor wil betalen. Je kunt hem inleveren bij een recyclepunt".

Ik verwacht geen nieuwe MacBook pro, maar had toch iets meer verwacht. "Het zo uitzetten van een batterij is normaal wanneer deze kapot is" en "dit hoort bij een batterij, maar u heeft dit nooit gezien".

Bye Bye MacBook van 1700 euro. Misschien is die wel 4 1/2 jaar oud, maar dit had ik toch niet verwacht.
Dat had ik ook zeker niet verwacht. Eerlijk gezegd vind ik het nogal kort door de bocht van Apple. Ik zou er geen genoegen mee nemen. Misschien nog een belletje er aan wagen of met het apparaat langs een Apple centre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
dafmay schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:03:
[...]

Dat had ik ook zeker niet verwacht. Eerlijk gezegd vind ik het nogal kort door de bocht van Apple. Ik zou er geen genoegen mee nemen. Misschien nog een belletje er aan wagen of met het apparaat langs een Apple centre.
Dit advies kreeg ik ook al van iemand anders. Vraag me alleen af of dit veel zin heeft. Hij was namelijk behoorlijk duidelijk:
- MacBook wordt niet meer gerepareerd; product is te oud (ook al wil ik ervoor betalen)
- We hebben geen garantie regeling waar deze onder kan vallen
- het uitzetten van batterij is normaal wanneer deze defect is

Nu ik er later over nadenk is dit opzich ook wel best logisch, want als mijn Windows game pc afsterft na 4 1/2 jaar dan ga ik het ook niet op garantie gooien. Of denken aan reparatie. Vervelende is dat de MacBook nog zo goed werkt en nu door het opblazen van de batterij gewoon niet meer te gebruiken is. Hele behuizing is gewoon krom. Even batterij verwisselen zit er niet meer bij.

Vind het alleen zo raar dat de batterij zichzelf opblaast. Ik verwacht dat dit niet normaal is, maar Apple geeft aan van wel. En dan blijf je in een wellus/nietus discussie.

Zal vanmiddag nog even een belletje wagen, maar verwacht er weinig van. Flinke domper eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
grote_oever schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:36:
[...]

Dit advies kreeg ik ook al van iemand anders. Vraag me alleen af of dit veel zin heeft. Hij was namelijk behoorlijk duidelijk:
- MacBook wordt niet meer gerepareerd; product is te oud (ook al wil ik ervoor betalen)

Nu ik er later over nadenk is dit opzich ook wel best logisch, want als mijn Windows game pc afsterft na 4 1/2 jaar dan ga ik het ook niet op garantie gooien. Of denken aan reparatie. Vervelende is dat de MacBook nog zo goed werkt en nu door het opblazen van de batterij gewoon niet meer te gebruiken is. Hele behuizing is gewoon krom. Even batterij verwisselen zit er niet meer bij.

Vind het alleen zo raar dat de batterij zichzelf opblaast. Ik verwacht dat dit niet normaal is, maar Apple geeft aan van wel. En dan blijf je in een wellus/nietus discussie.

Zal vanmiddag nog even een belletje wagen, maar verwacht er weinig van. Flinke domper eigenlijk.
Die defecte batterij is gewoon een fabrieksdefect, zou toch echt door Apple een nieuwe ingezet moeten worden lijkt mij. Evenals een nieuwe plaat aan de onderkant. Als ze dat niet kunnen mogen ze wel met een schappelijke oplossing komen.

Plan een genius afspraak in bij 1 van de Apple stores en laat je niet afschepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

2011 batterijen vervangen ze of nog net wel, of nét niet meer.

Iig heb ik eens iets soortgelijks gehad en toen werd de botton case gratis vervangen. De top case kwam vanzelf goed. Wel voor de batterij betaald.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafmay
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:15
[...]

Ik begrijp alle punten en kan mij er ook wel in vinden.

Alleen vind ik persoonlijk een batterij die na verloop van tijd 'opblaast' niet kunnen, zeker niet in een top product als een macbook. Immers je betaald de hoofdprijs voor het apparaat.

Dan verwacht ik wel iets meer van Apple. Zoals ik al aangaf ik denk dat langsgaan je meer kans geeft. Telefonisch is altijd minder persoonlijk en dus makkelijker afschepen dan wanneer de klant persoonlijk aan de 'bar' staat met de defecte en stevig vervormde laptop.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Laatst online: 23-08 10:36
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er iemand is die het normaal vind dat je laptop er zo uitziet op 't moment dat je accu op is.

It's dogged that does it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel

vooghel

Cunning linguist

LaborGardens schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:59:
[...]

Zo heb ik halverwege vorig jaar ook de batterij van m'n early 2011 MBP 13" vervangen, maar dit levert tot nu toe enkel maar frustratie op:
  • MBP redt het op batterij hooguit een 2-tal uur voordat deze leeg is. Dan gaat het puur om browsen, mailen en ander licht werk.
  • Batterij laadt zogenaamd binnen 1,5 uur op van volledig leeg naar helemaal vol.
  • Standby trekt de batterij ongeveer 50% leeg op 12 - 16 uur.
Zaken als smc reset etc. geprobeerd, maar helpt niks. Klinkt allemaal leuk om zelf de batterij te vervangen, maar de kwaliteit van die aftermarket dingen is wel echt beneden peil. Mocht jij andere ervaring hebben, dan hoor ik dat graag alsmede welke batterij je erin hebt gestoken ;)
Ik heb het nog niet uitgebreid getest, maar tot nu toe lijkt alles prima te werken. Ik heb bij http://www.macbook-accu.nl een Hesker accu gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homemix25
GerardVanAfoort schreef op zondag 22 januari 2017 @ 23:56:
[...]

Zie dit http://forums.macrumors.c...what-to-do.2021948/page-5 topic. In Sierra bèta 10.12.3 lijkt het nog niet voor te komen. Ook de deep sleep en adapter aangesloten en native resolution voorbeelden kunnen tot voorkomen hiervan zorgen. Goh Apple en graphics/schermen issues de laatste 3 jaar :N
Helaas na de update 10.12.3 nog steeds het probleem, overigens heb ik een 2015 model, geen 2016. Vrijdag een afspraak bij een Apple winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

[...]

Tja externe factoren lijken mij iets meer de oorsprong.

Inslag elektriciteitsnet, dwars- of langs- spanning. Schade aan oplader ontstaan? Let op deze schade aan je Macbook kan je claimen bij je verzekeraar.

Onjuist gebruik oplader, dus ook iemand die m even bij je heeft weggekaapt..

Meet je oplader eens door, en ontleed je Macbook om op water en of andere schades te controleren. Is dit allemaal in orde zou ik zeker volharden bij Apple. Of rechtsbijstand.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom je niet uit met ruimte voor software of is het voornamelijk een gebrek aan ruimte voor je data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Hoe makkelijk is het migreren van ALLE instellingen tussen de MacBooks? Dus inclusief alle app installaties, app configuraties, logins, enz.

Is dat allemaal onderdeel van de Time Machine back-up?
Pagina: 1 ... 120 ... 128 Laatste