Misschien dat jullie me, als Macbook kenners, een eind de goede richting op kunnen helpen.
Mijn
huidige laptop is na 8,5 jaar toch echt aan vervanging toe (mag ook wel na die tijd).
Ik heb sinds een jaar een Iphone en deze bevalt me zo goed dat ik eigenlijk graag eens een Macbook wil proberen.
Ik wil graag een compacte laptop zodat ik deze ook tijdens vliegreizen kan gebruiken om een filmpje te kijken e.d., dus zat te denken aan een 13" model.
Mijn maximale budget is +/-€1500,- maar goedkoper is natuurlijk geen bezwaar.
Ik overweeg de volgende 2 opties;
Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2015) 2,7GHz 256GB
Apple MacBook Pro 2016 13,3" Spacegrijs
Waar ik tegenaan loop is het volgende; zowel privé als voor de baas gebruik ik af en toe Solidworks op mijn laptop, alleen relatief licht tekenwerk en slechts sporadisch wat renderwerk. Hierbij sluit ik een extern scherm aan op de laptop.
Mijn hoofdvraag is; kan ik SW (windows licentie) een beetje redelijk draaien op deze laptop? Mijn gevoel zegt me van wel omdat deze ook redelijk draaide op mijn 8+ jaar oude laptop.
Ik heb echter geen idee in welke mate bijvoorbeeld Parallels aanspraak maakt op de hardware als ik hier SW in ga draaien.
Ik heb ook gekeken naar een aantal Windows laptops maar deze gaan qua prijs aardig richting de prijs van de Macbook Pro bij vergelijkbare specificaties.
Bijvoorbeeld deze;
Dell XPS 13
Scheelt wel €250,- maar als ik de reviews mag geloven heeft de Mac;
- een beter beeldscherm,
- betere spreakers,
- beter toetsenbord
- en een betere accuduur.
Tel hier bij op dat ik graag eens macOs wil proberen en het mag duidelijk zijn dat mijn voorkeur uitgaat naar een macbook.
Wat denken jullie over het draaien van Parallels icm SW op deze machines?
Bvd.