Ik weet niet of dat nu wel zo'n pluspunt is. Voor het geluid zal het ongetwijfeld beter zijn. Echter hebben de 15" MacBook Pro's dit al jaren, en ik merk dat mijn 4 jaar oude rMBP toch wel wat vuiligheid heeft verzameld in de gaten voor de speakers. Dit zie je vooral als je er schuin op kijkt (kleurverschil), en is vrij lastig schoon te maken.JSt1983 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:19:
[...] Daarbij vind ik de speakers die nu in de zijkanten is verwerkt ook punten toevoegen aan de score voor de vormgeving. Ik vond dat altijd al mooi aan de 15" MBP, maar nu dus ook op de 13".
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is... Zijn er mensen die de SSD van late 2013 MBPR hebben vervangen? In de pricewatch is de Samsung 960 EVO 512GB gekomen. Standaard is de mijne met 256GB voorzien. Is deze te upgraden met de EVO? Kan er weinig over vinden, zowel op google als in dit topic..
Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily
Pff.. heb wel meerdere Macbooks gedaan, als u een SATA aansluiting heeft kan de SSD er in.TheCrius schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:28:
Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is... Zijn er mensen die de SSD van late 2013 MBPR hebben vervangen? In de pricewatch is de Samsung 960 EVO 512GB gekomen. Standaard is de mijne met 256GB voorzien. Is deze te upgraden met de EVO? Kan er weinig over vinden, zowel op google als in dit topic..
Oh, ik zie wat anders. https://apple.stackexchan...-2013-retina-mac-book-pro
https://eshop.macsales.co...na-display/2013-2014-2015
[ Voor 17% gewijzigd door Berlinetta op 31-10-2016 19:37 ]
Houdt er wel rekening mee dat dit een USB dock is en je dus geen gebruik kunt maken van de Thunderbolt mogelijkheden (bandbreedte, doorlussen van Thunderbolt apparaten). Caldigit is een andere fabrikant die ook goede docks levert (op dit moment TB2 en een USB variant met USB-C connector).Daros schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:18:
Zou ik persoonlijk (niet voor mobiel gebruik) gaan voor de:
https://eshop.macsales.com/shop/usb-c/owc/usb-c-dock
[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 31-10-2016 19:55 ]
Volgens iFixit heeft die MBP een PCIe SSD, en die kun je dus niet zomaar vervangen door een gewone SSD. Kijk anders ook eens in Het SSD in je Apple topicTheCrius schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:28:
Nederlands is makkelijker als je denkt.
Net maar de knoop doorgehakt en een goede deal kunnen krijgen op een nieuwe 15" (2015) met dedicated grafische kaart (1650 euro) vanuit de UK. Als extra de komende tijd nog even Applecare aanschaffen en dan kan ik er wel weer tegenaan.
Ik overweeg ook voor het 2015 model te gaan. Heb je misschien een link?Slomy schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:55:
Net maar de knoop doorgehakt en een goede deal kunnen krijgen op een nieuwe 15" (2015) met dedicated grafische kaart (1650 euro) vanuit de UK. Als extra de komende tijd nog even Applecare aanschaffen en dan kan ik er wel weer tegenaan.
@JeroenTheStig
misschien is dit wat voor jou?
https://www.hypershop.com...ass-though-usb-c-charging
of deze met 4k HDMI.
misschien is dit wat voor jou?
of deze met 4k HDMI.
[ Voor 29% gewijzigd door Wildebeast op 01-11-2016 11:58 ]
Prijs klinkt goed in de oren inderdaad! Ben ook benieuwd.Igor92 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 10:56:
[...]
Ik overweeg ook voor het 2015 model te gaan. Heb je misschien een link?
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Persoonlijk heb ik hem van deze verkoper klik vandaan al heeft deze verkoper er nu geen meer staan.Electronic king heeft er ook nog op voorraad, maar die zijn de afgelopen dagen flink in prijs gestegen (zal wel weer omlaag droppen wanneer de vraag wat meer stabiliseert). Het loont in ieder geval om het in de gaten te houden
Ik heb een budged van €2000,- nu twijfel ik wat te doen.
Vorig model 15,4" (Met korting €2.069 die extra 69 euro kan dan nog wel)
2,2‑GHz quad‑core Intel Core i7‑processor
16 GB 1600‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB1
Intel Iris Pro Graphics
Of nieuwe 13" touch bar (Met korting €1.879)
2,9‑GHz dual‑core Intel Core i5‑processor
8 GB 2133‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB1
Intel Iris Graphics 550
Gebruikt voor voornamelijk Photoshop en web ontwikkeling en 70% van de tijd hangt er een extern scherm aan.
Welke van deze 2 zal beter presteren, ik begreep dat de nieuwe ssd's stukke sneller zijn dus maakt dat dual/quad core goed? Ik doe niet aan video-edit.
16 GB 1600‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB1
Intel Iris Pro Graphics
8 GB 2133‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB1
Intel Iris Graphics 550
Gebruikt voor voornamelijk Photoshop en web ontwikkeling en 70% van de tijd hangt er een extern scherm aan.
Welke van deze 2 zal beter presteren, ik begreep dat de nieuwe ssd's stukke sneller zijn dus maakt dat dual/quad core goed? Ik doe niet aan video-edit.
[ Voor 3% gewijzigd door mdoos op 02-11-2016 12:03 ]
ik zou absoluut gaan voor optie 1.... Quadcore + iris pro. Dan heb je het nog enigzins over een "pro" apparaat... best lachwekkend een dualcore voor dat geld ( en ja ik heb ook een macbook )
[ Voor 53% gewijzigd door Xenophoben op 02-11-2016 11:51 ]
Inderdaad lachwekkend, die proc en mem voor dat geld!

http://www.cpubenchmark.n...5B%5D=2399&cmp%5B%5D=2757
De quad-core is nog wel een flinke bak sneller.
De quad-core is nog wel een flinke bak sneller.
Wat is het verschil tussen een Macbook uit de UK en een Macbook uit NL?Slomy schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 09:55:
Het enige verschil is dat op de UK-qwerty versie het €-teken en volgens mij het #-je missen op het keyboard.klaasvs31 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:30:
[...]
Wat is het verschil tussen een Macbook uit de UK en een Macbook uit NL?
Weet iemand of de nieuwe Macbook Pro met Touch Bar al als demo bij de NL Apple stores staat
[ Voor 38% gewijzigd door iwan_app op 02-11-2016 13:39 ]
Bij het schoonmaken van mijn display (Macbook retina 15 inch late 2013) merkte ik dat er in de rechter onderhoek het scherm wat loszat en door het poetsen heb ik nu een verticale streep rechts en een horizontale streep onderaan de display. Ik durf nu niet meer verder te poetsen. Helaas geen apple care, maar mag toch enigszins verwachten dat dit niet mogelijk is??? Pffff, wat zijn de opties die ik kan doen? Heb al een beetje op google gezocht, maar een compleet nieuwe display zit je al snel op 500-600 euro!!
Inleveren voor de verlengde garantie. SNEL. De verlengde garantie is bijna voorbij of is al voorbij.
Verwijderd
Heb je nog garantie op de laptop? M.a.w. heb je het apparaat korter dan 2 jaar geleden aangeschaft?trance_god schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:34:
Bij het schoonmaken van mijn display (Macbook retina 15 inch late 2013) merkte ik dat er in de rechter onderhoek het scherm wat loszat en door het poetsen heb ik nu een verticale streep rechts en een horizontale streep onderaan de display. Ik durf nu niet meer verder te poetsen. Helaas geen apple care, maar mag toch enigszins verwachten dat dit niet mogelijk is??? Pffff, wat zijn de opties die ik kan doen? Heb al een beetje op google gezocht, maar een compleet nieuwe display zit je al snel op 500-600 euro!!
apple care bellen en hopen..trance_god schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:34:
Ik lees 16okt terug nl..
https://www.appletips.nl/...et-vlekken-op-het-scherm/
Wel balen, ik had ergens gehoopt dat als je er toen geen last van hebt, dat je het ook niet hebt na 3 jaar:(
[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 02-11-2016 16:56 ]
Ik teken nergens meer voor
Thanks, dat is te overzien!iwan_app schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:35:
[...]
Het enige verschil is dat op de UK-qwerty versie het €-teken en volgens mij het #-je missen op het keyboard.
Weet iemand of de nieuwe Macbook Pro met Touch Bar al als demo bij de NL Apple stores staat
Zojuist een 13" 2015 Pro Retina in de UK besteld. Scheelt toch weer een paar honderd euro.
- Verkeerde topic -
[ Voor 97% gewijzigd door MacDokie op 02-11-2016 16:22 ]
"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -
Hoe zit het met eventuele invoerrechten en belasting?klaasvs31 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 16:19:
[...]
Thanks, dat is te overzien!
Zojuist een 13" 2015 Pro Retina in de UK besteld. Scheelt toch weer een paar honderd euro.
De UK zit nog steeds in de EU, dus vooralsnog geen additionele BTW en invoerrechten naar mijn weten..
gisteren nog niet (amsterdam)iwan_app schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:35:
[...]
Het enige verschil is dat op de UK-qwerty versie het €-teken en volgens mij het #-je missen op het keyboard.
Heb hem in december 2013 gekocht/ besteld bij Apple.Verwijderd schreef op woensdag 02 november 2016 @ 15:58:
[...]
Heb je nog garantie op de laptop? M.a.w. heb je het apparaat korter dan 2 jaar geleden aangeschaft?
Mag toch eigenlijk verwachten dat je voor dat geld een dergelijk apparaat mag hebben. Misschien toch even naar een appelstore en daar beroepen dat je binnen 3 jaar toch zulke fouten niet mag verwachten..
Er is een reparatieplan voor deze fout en die wordt binnen 3 jaar gratis verholpen als je naar een certified repaircentre gaat.trance_god schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:27:
[...]
Heb hem in december 2013 gekocht/ besteld bij Apple.
Mag toch eigenlijk verwachten dat je voor dat geld een dergelijk apparaat mag hebben. Misschien toch even naar een appelstore en daar beroepen dat je binnen 3 jaar toch zulke fouten niet mag verwachten..
Apple Macbook Pro 2.5GHz 2.5 GHz 15.4" MJLT2 i7 16GB RAM 512GB RETINA 2015mdoos schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:39:
16 GB 1600‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB1
Intel Iris Pro Graphics
Graphic Processor AMD Radeon M370X, Intel Iris Pro
~2000 euro en dan heb je 512GB.
Ik vraag mij af hoeveel die dan sneller is dan een early 2009 model. Zullen vast specs staan op het net.
* LED-Maniak gaat het maar eens verder uitzoeken.
[edit]
Zojuist deze macbook pro besteld voor 2048 euro.
[ Voor 17% gewijzigd door LED-Maniak op 02-11-2016 22:31 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Dat zou mooi zijn. Dan ga ik eens bij een Amac bij mij in de buurt (Eindhoven) eens proberen, daar mij dat een ritje A'dam scheelt.Mediacj schreef op woensdag 02 november 2016 @ 19:56:
[...]
Er is een reparatieplan voor deze fout en die wordt binnen 3 jaar gratis verholpen als je naar een certified repaircentre gaat.
Hoe kom je precies bij de 512GB voor €2k?
LED-Maniak schreef op woensdag 02 november 2016 @ 20:26:
[...]
Apple Macbook Pro 2.5GHz 2.5 GHz 15.4" MJLT2 i7 16GB RAM 512GB RETINA 2015
Graphic Processor AMD Radeon M370X, Intel Iris Pro
~2000 euro en dan heb je 512GB.
Ik vraag mij af hoeveel die dan sneller is dan een early 2009 model. Zullen vast specs staan op het net.
* LED-Maniak gaat het maar eens verder uitzoeken.
[edit]
Zojuist deze macbook pro besteld voor 2048 euro.
Ik heb deze week bij macvoorminder een MacBook Pro (2015) van maart 2016 2e hands gekocht voor E 1950. quad i7 2,5 , 16 GB, 512 GB, 15 inche en die dikke ait radeon kaart. Hoewel ik nu die integrated grafische card vast gezet heb want die ati gebruik niet en blaast alleen maar onnodig.
Maar wat een bak beest zeg. Dit was ook mijn max qua budget en heb de config die ik wilde hebben. Was al een jaar aan het wachten op de nieuwe MacBooks, maar eigenlijk is dit veel beter. Gewoon HDMI en USB. En kan nu fijn via parallels mijn .Net backend simultaan debuggen vanuit mijn iOs app. Enige minpuntje is dat kut keyboard, maar ja.
Ergens ben ik wel blij dat Apple mij het gemakkelijk heeft gemaakt door mij de 2e handsmarkt op te duwen. Als ze goedkoper waren geweest had ik een mindere config gehad voor hetzelfde geld.
Maar wat een bak beest zeg. Dit was ook mijn max qua budget en heb de config die ik wilde hebben. Was al een jaar aan het wachten op de nieuwe MacBooks, maar eigenlijk is dit veel beter. Gewoon HDMI en USB. En kan nu fijn via parallels mijn .Net backend simultaan debuggen vanuit mijn iOs app. Enige minpuntje is dat kut keyboard, maar ja.
Ergens ben ik wel blij dat Apple mij het gemakkelijk heeft gemaakt door mij de 2e handsmarkt op te duwen. Als ze goedkoper waren geweest had ik een mindere config gehad voor hetzelfde geld.
[ Voor 3% gewijzigd door mannowlahn op 03-11-2016 11:48 ]
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe 13" machine voor dev'ven thuis op de bank. Heb eerst heel lang gewacht op de nieuwe modellen maar ga toch voor een model uit 2015.
Met een budget van 1400 euro (ex btw) lijkt het 2015 model qua specs ook beter uit de bus te komen:

Ik overweeg de oranje opties. Alleen vraag me af of ik met 8GB ram bijvoorbeeld Visual Studio in een windows VM naast een xcode kan draaien, of dat ik toch naar een 16GB model op zoek moet. De 16GB modellen zijn nieuw (of met factuur op naam) vrij lastig te vinden heb ik het idee..
Met een budget van 1400 euro (ex btw) lijkt het 2015 model qua specs ook beter uit de bus te komen:

Ik overweeg de oranje opties. Alleen vraag me af of ik met 8GB ram bijvoorbeeld Visual Studio in een windows VM naast een xcode kan draaien, of dat ik toch naar een 16GB model op zoek moet. De 16GB modellen zijn nieuw (of met factuur op naam) vrij lastig te vinden heb ik het idee..
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Lijkt mij wel krap om met zulke programma's 8GB RAM te gebruiken.KirovAir schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:05:
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe 13" machine voor dev'ven thuis op de bank. Heb eerst heel lang gewacht op de nieuwe modellen maar ga toch voor een model uit 2015.
[afbeelding]
Goed om te horen, wat is er precies mis met toetsenbord?muffstuff schreef op donderdag 03 november 2016 @ 11:46:
Ik heb deze week bij macvoorminder een MacBook Pro (2015) van maart 2016 2e hands gekocht voor E 1950. quad i7 2,5 , 16 GB, 512 GB, 15 inche en die dikke ait radeon kaart. Hoewel ik nu die integrated grafische card vast gezet heb want die ati gebruik niet en blaast alleen maar onnodig.
Stop de titel maar eens in de zoekmachine van ebay.mdoos schreef op donderdag 03 november 2016 @ 09:53:
Hoe kom je precies bij de 512GB voor €2k?
[...]
Volgende week heb ik hem in huis. Dan heb ik gewoon een 100% nieuwe machine voor een tweedehands prijs. Best wel blij mee als upgrade voor een feb 2009 MBP.
Ik kan je vanavond (rond 18:00) wel even een screenshot sturen van het gebruik van Visual Studio in parallels op Windows 10? Ik heb geen super zware applicatie, gewoon een .net webapi icm sql.KirovAir schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:05:
[afbeelding]
Het ram is nog niet eens het probleem,maar ik denk dat die dual core I5 problematischer zal zijn tov een quad i7. Althans ik kom van een hackintosh i5 met 4gb uit 2009. Die voldeed op zich nog okay, maar vond het kut steeds scherm te wisselen tussen hackintosh een surface4.
Voor E 1550 je een jaar oude 2e hands MacBook pro (2015) met 2,2 I7 quad , 16 GB en 256 SSD, denk persoonlijk dat die config je wat meer comfort geeft.
[ Voor 6% gewijzigd door mannowlahn op 03-11-2016 13:33 ]
Typt gewoon naatje, de toetsen kan je niet zo ver indrukken. Maar een zin zonder spelfouten is sowieso niet aan mij besteedBerlinetta schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:24:
[...]
Goed om te horen, wat is er precies mis met toetsenbord?
De keuze voor mij is niet zo moeilijk alhoewel technische specificaties mis van beide laptops.mdoos schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:39:
16 GB 1600‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB1
Intel Iris Pro Graphics
8 GB 2133‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB1
Intel Iris Graphics 550
Zou ik de:
16 GB 1600‑MHz geheugen
PCIe‑SSD van 256 GB1
Intel Iris Pro Graphics
Kiezen,
omdat hij groter is, Meer RAM aanwzig is en een Quadcore processor aanwezig is.
Maar... het dualcore model gaat wel langer mee op één acculading, is lichter dan het 15" model (15" vs 13")
Ik heb geen informatie over de 'snellere SSD' en dus ook niet precies wat er sneller aan het apparaat is.
Als de RANDOM READ WRITE SPEED is dan zou je dat kunnen merken met het opstarten van de programma's en opstarten van het systeem.
Dat zou top zijn! Ik verwacht geen wonderen qua snelheid, maar meer dat het tot zekere zin nog comfortabel zou werken. In de praktijk zal het vaker enkel xcode zijn of visual studio via bootcamp maar in enkele gevallen heb ik VS via parallels erbij nodig.muffstuff schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:30:
[...]
Ik kan je vanavond (rond 18:00) wel even een screenshot sturen van het gebruik van Visual Studio in parallels op Windows 10? Ik heb geen super zware applicatie, gewoon een .net webapi icm sql.
Het ram is nog niet eens het probleem,maar ik denk dat die dual core I5 problematischer zal zijn tov een quad i7. Althans ik kom van een hackintosh i5 met 4gb uit 2009. Die voldeed op zich nog okay, maar vond het kut steeds scherm te wisselen tussen hackintosh een surface4.
Voor E 1550 je een jaar oude 2e hands MacBook pro (2015) met 2,2 I7 quad , 16 GB en 256 SSD, denk persoonlijk dat die config je wat meer comfort geeft.
Ik zal eens kijken naar configs met een i7, op storage zou ik nog kunnen halveren idd.
"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."
Als je gaat bootcampen dan is 8GB op zich voldoende en die i5 ook wel hoor.KirovAir schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:38:
[...]
Dat zou top zijn! Ik verwacht geen wonderen qua snelheid, maar meer dat het tot zekere zin nog comfortabel zou werken. In de praktijk zal het vaker enkel xcode zijn of visual studio via bootcamp maar in enkele gevallen heb ik VS via parallels erbij nodig.
Ik zal eens kijken naar configs met een i7, op storage zou ik nog kunnen halveren idd.
Maar juist een parallels config is ontzettend fijn. Ik zat gisteren echt met een glimlach te debuggen van xcode naar visual studio.
Ik zat heel lang te twijfelen, dan maar minder specs en een nieuwe bak. Maar ik wil hier wel weer 5 jaar mee doen. Dan is een wat zwaardere config toch beter future proof. En kan ik als parallels niet meer performed nog terug naar bootcamp.
Tot hoeverre ga ik verschil merken tussen een i7 Quadcore 2,2ghz en een i5 Dualcore 2,7ghz met Photoshop en web ontwikkelingen maak ik überhaupt wel gebruik van quadcore tech?
Vandaag weer wat gaan grasduinen en de volgende producten gecategoriseerd/gecorrigeerd:
pricewatch: Sitecom LN-033 USB-C Network Gigabit Adapter
pricewatch: Targus USB-C Universele lader
pricewatch: HP 45W USB Type-C AC Adapter
pricewatch: Targus USB-C DV1K-SV4K
Die eerste is Mac-compatibel (geen drivers nodig volgens Sitecom) en 5 euro goedkoper dan de Belkin die op de Apple site staat.
Dan nog twee voedingen met een laag vermogen t.o.v. de 89W charger van Apple, maar die wel een USB-C stekker én een AC-snoer hebben.
Met name die laatste is opvallend. Ik vond Targus altijd een merk dat zich op het budget segment richtte. Maar dat docking station is echt een heavy duty ding.
pricewatch: Sitecom LN-033 USB-C Network Gigabit Adapter
pricewatch: Targus USB-C Universele lader
pricewatch: HP 45W USB Type-C AC Adapter
pricewatch: Targus USB-C DV1K-SV4K
Die eerste is Mac-compatibel (geen drivers nodig volgens Sitecom) en 5 euro goedkoper dan de Belkin die op de Apple site staat.
Dan nog twee voedingen met een laag vermogen t.o.v. de 89W charger van Apple, maar die wel een USB-C stekker én een AC-snoer hebben.
Met name die laatste is opvallend. Ik vond Targus altijd een merk dat zich op het budget segment richtte. Maar dat docking station is echt een heavy duty ding.
Verwijderd
Photoshop maakt maximaal gebruik van de cores die in je computer zitten: https://forums.adobe.com/thread/1358970mdoos schreef op donderdag 03 november 2016 @ 14:03:
Tot hoeverre ga ik verschil merken tussen een i7 Quadcore 2,2ghz en een i5 Dualcore 2,7ghz met Photoshop en web ontwikkelingen maak ik überhaupt wel gebruik van quadcore tech?
Interresant, denk je niet dat de douane nog een toeslag gaat rekenen?! Dit model is wel de betere versie en is zeker het overwegen waard...LED-Maniak schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:28:
[...]
Volgende week heb ik hem in huis. Dan heb ik gewoon een 100% nieuwe machine voor een tweedehands prijs. Best wel blij mee als upgrade voor een feb 2009 MBP.
Nee tuurlijk niet, is een aankoop in de UK.Tijn89 schreef op donderdag 03 november 2016 @ 20:57:
[...]
Interresant, denk je niet dat de douane nog een toeslag gaat rekenen?! Dit model is wel de betere versie en is zeker het overwegen waard...
Paralles met een sessie van windows10 pro met visual studio enterprise, osx sierra met xcode 8. Zoals je ziet wordt het ram wel flink benut.KirovAir schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:38:
[...]
Dat zou top zijn! Ik verwacht geen wonderen qua snelheid, maar meer dat het tot zekere zin nog comfortabel zou werken. In de praktijk zal het vaker enkel xcode zijn of visual studio via bootcamp maar in enkele gevallen heb ik VS via parallels erbij nodig.

Je "Wired Memory" is erg hoog, dit is vanuit je applicaties niet echt terug te zien.muffstuff schreef op donderdag 03 november 2016 @ 23:34:
[...]
Paralles met een sessie van windows10 pro met visual studio enterprise, osx sierra met xcode 8. Zoals je ziet wordt het ram wel flink benut.
Nu is Parallels ook niet de lichtste app samen met Google Chrome
Ook is er nog ruim 2GB "Cached files" en is er nog geen memory pressure.
Ik vermoed dat je je Windows10 VM veel memory hebt toebedeeld wat het Wired Memory verklaard?
Ik heb zelf nog een mid-2012 rMBP met 8GB en heb vaak 2 of 3 VM's open samen met Outlook/Office op macOS zelf en heb een heel enkele keer dat er memory pressure in het rood gaat spelen.
Maar 16GB is wel gewoon lekker future-proof. 240 euro echter... ik begrijp wel dat mensen kritisch gaan kijken of ze het echt nodig gaan hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 04-11-2016 10:30 ]
Ik heb lang gewacht op nieuwe Macbook Pro's (heb een 13" MBP uit 2010), maar ik denk dat ik toch maar een 15" MBPr uit 2015 ga kopen.
Wat was de huidige prijs van deze laptop, is dat al gedaald? Ik zie 'm nu bij MM en Coolblue voor €2099, terwijl Amac €2249 vraagt, is dat omdat ze de prijzen van Apple moeten aanhouden? Ik ben totaal geen fan van MM, maar ik woon er praktisch naast dus waarschijnlijk toch de makkelijkste optie.

Da's wel het model zonder dGPU (dus alleen Iris Pro). Ik vind dat relatief duur, op V&A staan modellen met dGPU voor hetzelfde bedrag.DBreda schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:07:
Ik zie 'm nu bij MM en Coolblue voor €2099, terwijl Amac €2249 vraagt, is dat omdat ze de prijzen van Apple moeten aanhouden?
Super, thanks! Met de toekomst in gedachten toch 16GB maar eens overwegen.muffstuff schreef op donderdag 03 november 2016 @ 23:34:
[...]
Paralles met een sessie van windows10 pro met visual studio enterprise, osx sierra met xcode 8. Zoals je ziet wordt het ram wel flink benut.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ja precies die afweging inderdaad. Maar als hij door het dubbele geheugen nog een jaartje langer mee kan scheelt het weer.GeeMoney schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:28:
[...]
Je "Wired Memory" is erg hoog, dit is vanuit je applicaties niet echt terug te zien.
Ik vermoed dat je je Windows10 VM veel memory hebt toebedeeld wat het Wired Memory verklaard?
Ik heb zelf nog een mid-2012 rMBP met 8GB en heb vaak 2 of 3 VM's open samen met Outlook/Office op macOS zelf en heb een heel enkele keer dat er memory pressure in het rood gaat spelen.
Maar 16GB is wel gewoon lekker future-proof. 240 euro echter... ik begrijp wel dat mensen kritisch gaan kijken of ze het echt nodig gaan hebben.
[ Voor 46% gewijzigd door KirovAir op 04-11-2016 11:38 ]
Hmm oké. Ik koop 'm zakelijk, dus dan is 2e hands niet echt interessant.Delerium schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:27:
[...]
Da's wel het model zonder dGPU (dus alleen Iris Pro). Ik vind dat relatief duur, op V&A staan modellen met dGPU voor hetzelfde bedrag.
Ik heb de boel 50/50 ingesteld. Dus parallels heeft 8 GB en 2 cores tot zijn beschikking.GeeMoney schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 10:28:
[...]
Je "Wired Memory" is erg hoog, dit is vanuit je applicaties niet echt terug te zien.
En 8 GB zou best voldoende kunnen zijn, maar aangezien ik niks kan uitbreiden heb ik maar gekozen voor de 16 GB. Overigens is dat Parallels wel echt de koning hoor. Moest even deze bestanden editen om mijn gebruikersnaam te verwijderen, kon even niet 1 2 3 een OSX app vinden, maar via open with stond daar MS Paint tussen.
Kijk even een paar posts terug. Voor 2000 euro heb ik een nieuwe full-option 2015 gekocht.DBreda schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 11:07:
Ik heb lang gewacht op nieuwe Macbook Pro's (heb een 13" MBP uit 2010), maar ik denk dat ik toch maar een 15" MBPr uit 2015 ga kopen.Wat was de huidige prijs van deze laptop, is dat al gedaald? Ik zie 'm nu bij MM en Coolblue voor €2099, terwijl Amac €2249 vraagt, is dat omdat ze de prijzen van Apple moeten aanhouden? Ik ben totaal geen fan van MM, maar ik woon er praktisch naast dus waarschijnlijk toch de makkelijkste optie.
Ebay toch? Gezien de (alsnog hoge) prijs vind ik het niet prettig om die buiten NL te halen en heb ik er wel een paar honderd euro voor over om gewoon in de buurt langs te kunnen als er iets mis mee is. Of is er geen verschil tussen aanschaffen via Apple Store NL of Ebay UK seller en kan ik altijd bij Apple Store terecht?LED-Maniak schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 16:08:
[...]
Kijk even een paar posts terug. Voor 2000 euro heb ik een nieuwe full-option 2015 gekocht.
Het scheelt je uit mijn hoofd 500 tot 800 euro voor dit model. Ik heb al reeds 3 macbooks bij die partij vandaan zonder issues. Daarnaast betaal je met een creditcard en is het dus verzekerd. Je rechten met betrekking tot garantie zijn niet anders, het is immers binnen europa aangeschaft.
Ik vind het wel jammer dat de 16GB modellen van de 13" 2015 niet makkelijk te vinden zijn. Heeft iemand nog een goeie tip?
Edit: In de macstore wel... maar daar is het basis model 8gb,128gb al 1400 euro.
Edit: In de macstore wel... maar daar is het basis model 8gb,128gb al 1400 euro.
[ Voor 25% gewijzigd door mufana op 04-11-2016 18:52 ]
Is dat niet iets wat je ook met Visual Studio Code zou kunnen doen? Die draait native op OS X namelijk, dat scheelt je weer een vm en de overhead die daarmee gepaard gaat. Mocht dat niet willen dan zou ik het geheugen op 16GB zetten want dat kun je nadien niet meer aanpassen. Dan kun je beter te hoog dan te laag zitten, ook met het oog op de toekomst.muffstuff schreef op donderdag 03 november 2016 @ 13:30:
Ik kan je vanavond (rond 18:00) wel even een screenshot sturen van het gebruik van Visual Studio in parallels op Windows 10? Ik heb geen super zware applicatie, gewoon een .net webapi icm sql.
[ Voor 15% gewijzigd door ppl op 04-11-2016 20:48 ]
Nee. VS Code is een universele 'IDE' voor diverse programmeer talen. Ik gebruik het ook. Echter bedoelt hij met Visual Studio voor het ontwikkelen voor .NET applicaties etc. die een Windows omgeving nodig hebben. Ook heb je met VS Code niet de Windows libraries etc. tot je beschikking.ppl schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:47:
[...]
Is dat niet iets wat je ook met Visual Studio Code zou kunnen doen? Die draait native op OS X namelijk, dat scheelt je weer een vm en de overhead die daarmee gepaard gaat. Mocht dat niet willen dan zou ik het geheugen op 16GB zetten want dat kun je nadien niet meer aanpassen. Dan kun je beter te hoog dan te laag zitten, ook met het oog op de toekomst.
http://www.iculture.nl/ni...-usb-c-adapters-schermen/
Blijft nog een boel geld voor verloopjes maar het wordt al een stuk schappelijker
Blijft nog een boel geld voor verloopjes maar het wordt al een stuk schappelijker
Iemand enig idee of (een van) de nieuwe LG schermen ook te gebruiken zijn met een macbook pro met thunderbolt 2 aansluiting? Ben nog zeer tevreden over mijn mid 2012 mb pro maar zou er gaan zo’n nieuw schermpje aanhangen.
Ik denk de 4k misschien wel en de 5k niet...
Systeemvereisten 4k:
Besturingssysteem: macOS Sierra 10.12.1 of hoger
Aansluiting: Mac met USB‑C
Systeemvereisten 5k:
Aansluiting: Mac met Thunderbolt 3
Systeemvereisten 4k:
Systeemvereisten 5k:
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Die gedachten had ik zelf inderdaad ook, echter zijn de systeemvereisten voor het 4k scherm: "een mac met USB‑C"Fiber schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:57:
Ik denk de 4k misschien wel en de 5k niet...
Systeemvereisten 4k:
Systeemvereisten 5k:
Een mogelijke oplossing daarvoor zou de "Thunderbolt 3 (USB-C) naar Thunderbolt 2-adapter" kunnen zijn dacht ik, maar krijg nergens gevonden of dit ook daadwerkelijk zal werken
Alsof die Macbook niet een hoop geld is haha. Ik zag eens een Mercedes rijder (redelijk nieuw model) de action binnenlopen en eruit komen met ruitenwissers. Dan heb ik ook zoiets van ja....DaMarcus schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 14:19:
http://www.iculture.nl/ni...-usb-c-adapters-schermen/
Zoiets van ja wat? Ik heb vorige week een nieuwe 2016 MBP besteld en vanochtend boodschappen gedaan bij de Lidl.
Dat staat niet in zijn post. Hij heeft het over een .NET webapi en dan moet je oppassen want .NET is er in een aantal smaken. Microsoft schuift Visual Studio Code naar voren als DE editor voor het maken van .NET webapps onder zowel Windows als Linux en OS X (tot aan getting started filmpjes van Kendra Havens aan toe). Er zijn echter situaties waarbij je geen gebruik van deze .NET variant kunt gebruiken (zoals je terecht al aangeeft), vandaar ook de voorzichtige vraag of VS Code niet een oplossing kan zijn. Pas dus op met het klakkeloos opzij schuiven van Visual Studio Code!xoniq schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 20:59:
Echter bedoelt hij met Visual Studio voor het ontwikkelen voor .NET applicaties etc. die een Windows omgeving nodig hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door ppl op 05-11-2016 16:49 ]
Je zou ook kunnen kijken naar Veertu. Deze is sinds kort gratis en gebruikt macOS' ingebouwde hypervisor.framework. Heeft een erg kleine footprint van slechts 13MB. Windows 10 wordt ook ondersteund en ze zeggen binnen 6-8 weken ook macOS als guest-OS te gaan supporter.muffstuff schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:04:
[...]
Ik heb de boel 50/50 ingesteld. Dus parallels heeft 8 GB en 2 cores tot zijn beschikking.
En 8 GB zou best voldoende kunnen zijn, maar aangezien ik niks kan uitbreiden heb ik maar gekozen voor de 16 GB. Overigens is dat Parallels wel echt de koning hoor. Moest even deze bestanden editen om mijn gebruikersnaam te verwijderen, kon even niet 1 2 3 een OSX app vinden, maar via open with stond daar MS Paint tussen.
Ik heb net ook de knoop doorgehakt. Geen '16 MBP maar een '15 MBP 13 inch, 256gb, 8gb, nieuw voor 1300 op de kop kunnen tikken. Hopelijk volgende week ergens binnen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Dat Apple de rigoreuze keuze maakt om in een keer volledig naar Thunderbolt 3 / USB-C over te stappen juig ik toe. En dat we er toe worden gedwongen om in tussentijd verloopjes te gebruiken totdat de rest van de wereld ook klaar is voor Thunderbolt 3 / USB-C, kan ik ook mee leven. Maar dat die dingen zo hufterig duur moeten zijn, werd ik minder blij van.kx22 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 15:29:
[...]
Alsof die Macbook niet een hoop geld is haha. Ik zag eens een Mercedes rijder (redelijk nieuw model) de action binnenlopen en eruit komen met ruitenwissers. Dan heb ik ook zoiets van ja....
Je wordt gedwongen om verloopjes te gebruiken. Geen probleem, maar hou de prijzen dan ook schappelijk
Vandaag ook met de nieuwe rMBP gespeeld, dat gaat 'em denk ik wel worden. Nu nog even bedenken of ik nog een slordige 200 bij ga lappen voor 512Gb.
It's dogged that does it
Dat ligt er natuurlijk aan waarvoor je hem wilt gaan gebruiken, en hoelang je er mee wilt gaan doen. Werk je bijvoorbeeld vrijwel nooit met veel grote bestanden, en/of sla je veel extern op (bijv NAS of Thunderbolt opslag) dan is dat niet nodig. Als je van plan bent hem minimaal 4 jaar te gebruiken, of met veel grote bestanden werkt, etc. dan is zo'n investering het overwegen waard. Mocht je hem over een jaar of 2 willen doorverkopen dan is een 512Gb natuurlijk ook meer waard, alleen zul je de gehele 200 euro daarmee niet terug verdienen.SavageBrother schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:31:
Vandaag ook met de nieuwe rMBP gespeeld, dat gaat 'em denk ik wel worden. Nu nog even bedenken of ik nog een slordige 200 bij ga lappen voor 512Gb.
quote:
Dat Apple de rigoreuze keuze maakt om in een keer volledig naar Thunderbolt 3 / USB-C over te stappen juig ik toe. En dat we er toe worden gedwongen om in tussentijd verloopjes te gebruiken totdat de rest van de wereld ook klaar is voor Thunderbolt 3 / USB-C, kan ik ook mee leven. Maar dat die dingen zo hufterig duur moeten zijn, werd ik minder blij van.
Misschien probeerd Apple daarin de voorloper of initiator te zijn; af van al die verschillende standaarden, 1 vaste en 1 draadloze verbindingsoptie. Nu is het misschien onhandig, maar in de toekomst misschien niet.
Fotografen klagen over het gemis van een SD slot, Apple legt hem terug bij de fabrikanten van fotocamera's.
Gebruikers van USB sticks moeten naar een verloopkabel, of nadenken of een cloudoplossing moderner is.
Voor monitoren zijn de afgelopen jaren al meerdere standaarden geweest, dus weer een ander kan dan ook.
Waarom dan wel de prehistorische jackplug aanhouden? Omdat dit volgens Apple in de muziekindustrie soms onmisbaar is. Tja, die kun je ook weer terugleggen bij Apple: dan moet de muziekindustrie ook eens mee met de tijd.
Daarnaast zou ik persoonlijk niet rouwig zijn om een ingebouwde RJ45 netwerkaansluiting, dat lijkt mij toch geen achterhaald concept. Maar goed, een gemiddelde gebruiker van een nieuwe MBP zal voorlopig dus nog met 1 of 2 verloopkabeltjes rondlopen.
Dat Apple de rigoreuze keuze maakt om in een keer volledig naar Thunderbolt 3 / USB-C over te stappen juig ik toe. En dat we er toe worden gedwongen om in tussentijd verloopjes te gebruiken totdat de rest van de wereld ook klaar is voor Thunderbolt 3 / USB-C, kan ik ook mee leven. Maar dat die dingen zo hufterig duur moeten zijn, werd ik minder blij van.
Misschien probeerd Apple daarin de voorloper of initiator te zijn; af van al die verschillende standaarden, 1 vaste en 1 draadloze verbindingsoptie. Nu is het misschien onhandig, maar in de toekomst misschien niet.
Fotografen klagen over het gemis van een SD slot, Apple legt hem terug bij de fabrikanten van fotocamera's.
Gebruikers van USB sticks moeten naar een verloopkabel, of nadenken of een cloudoplossing moderner is.
Voor monitoren zijn de afgelopen jaren al meerdere standaarden geweest, dus weer een ander kan dan ook.
Waarom dan wel de prehistorische jackplug aanhouden? Omdat dit volgens Apple in de muziekindustrie soms onmisbaar is. Tja, die kun je ook weer terugleggen bij Apple: dan moet de muziekindustrie ook eens mee met de tijd.
Daarnaast zou ik persoonlijk niet rouwig zijn om een ingebouwde RJ45 netwerkaansluiting, dat lijkt mij toch geen achterhaald concept. Maar goed, een gemiddelde gebruiker van een nieuwe MBP zal voorlopig dus nog met 1 of 2 verloopkabeltjes rondlopen.
[ Voor 15% gewijzigd door Theo74 op 05-11-2016 19:46 ]
Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.
Heel veel grote bestanden zullen er niet op komen staan. Maar als ik bijvoorbeeld een serie in full HD wil hebben, één of twee games er op heb staan en nog 30GB aan muziek, dan gaat dat na een jaar of drie wel wringen denk ik. Het plan is om er gewoon een jaar of 4 mee te gaan doen en dan weer eens te kijken of het de moeite is up te graden. In dat opzicht kan ik natuurlijk beter voor 512GB gaan. Al zit ik dan na korting over de €1800 en dat is eigenlijk ronduit debiel voor een laptop.ThomasG schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:38:
[...]
Dat ligt er natuurlijk aan waarvoor je hem wilt gaan gebruiken, en hoelang je er mee wilt gaan doen. Werk je bijvoorbeeld vrijwel nooit met veel grote bestanden, en/of sla je veel extern op (bijv NAS of Thunderbolt opslag) dan is dat niet nodig. Als je van plan bent hem minimaal 4 jaar te gebruiken, of met veel grote bestanden werkt, etc. dan is zo'n investering het overwegen waard. Mocht je hem over een jaar of 2 willen doorverkopen dan is een 512Gb natuurlijk ook meer waard, alleen zul je de gehele 200 euro daarmee niet terug verdienen.
It's dogged that does it
Eigenlijk moet je dan gewoon kijken wat hij na vier jaar nog oplevert en dan uitrekenen wat hij je per jaar kost. En dit is een 'Pro' machine, dus je kan ook nog uitrekenen wat hij je per jaar oplevert als je er op werkt.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ja als het echt je main systeem is en je doet er alles mee en op dan zou ik ook zeker voor die 512gb gaan.SavageBrother schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 19:55:
[...]
Heel veel grote bestanden zullen er niet op komen staan. Maar als ik bijvoorbeeld een serie in full HD wil hebben, één of twee games er op heb staan en nog 30GB aan muziek, dan gaat dat na een jaar of drie wel wringen denk ik. Het plan is om er gewoon een jaar of 4 mee te gaan doen en dan weer eens te kijken of het de moeite is up te graden. In dat opzicht kan ik natuurlijk beter voor 512GB gaan. Al zit ik dan na korting over de €1800 en dat is eigenlijk ronduit debiel voor een laptop.
Ik heb laatst mijn gehele offline muziek collectie verwijderd en stream voortaan alles, maar met een enkele game (hearthstone) office en wat andere kleine programma's heb ik ook nog maar 80-90gb vrij en mijn macbook komt uit 2013 en is alleen mijn systeem voor school, voor thuis heb ik een windows desktop die tevens als plex server fungeert.
Gaat toch weer sneller als je denkt, en zoals je zelf al zegt als je een keer een full HD serie van een X aantal seizoenen op je laptop wilt, dan zou je met 256gb al heel erg snel richting iets externs moeten gaan, toch weer vervelend.
Precies, en dan kun je jezelf wel voor je kop slaan als je ineens krap zit met zo'n dure machine.Scrtz schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:27:
[...]
Ja als het echt je main systeem is en je doet er alles mee en op dan zou ik ook zeker voor die 512gb gaan.
Ik heb laatst mijn gehele offline muziek collectie verwijderd en stream voortaan alles, maar met een enkele game (hearthstone) office en wat andere kleine programma's heb ik ook nog maar 80-90gb vrij en mijn macbook komt uit 2013 en is alleen mijn systeem voor school, voor thuis heb ik een windows desktop die tevens als plex server fungeert.
Gaat toch weer sneller als je denkt, en zoals je zelf al zegt als je een keer een full HD serie van een X aantal seizoenen op je laptop wilt, dan zou je met 256gb al heel erg snel richting iets externs moeten gaan, toch weer vervelend.
Sowieso levert 'ie ook meer op natuurlijk, dus dat is mooi meegenomen. Eigenlijk kom ik op de rMBP uit omdat ik het scherm van de Air te karig vind en de MacBook 12" is te klein (en maar ietwat goedkoper dan de rMBP). Aka, zoveel pro werkzaamheden doe ik er niet op. Ik wil gewoon graag eens de overstap maken naar Apple.Fiber schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 21:19:
Eigenlijk moet je dan gewoon kijken wat hij na vier jaar nog oplevert en dan uitrekenen wat hij je per jaar kost. En dit is een 'Pro' machine, dus je kan ook nog uitrekenen wat hij je per jaar oplevert als je er op werkt.
It's dogged that does it
Koop jij een monitor bij de Lidl? Koop jij onderdelen van jouw Macbook bij de Lidl?cerberusss schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 16:48:
[...]
Zoiets van ja wat? Ik heb vorige week een nieuwe 2016 MBP besteld en vanochtend boodschappen gedaan bij de Lidl.
Ja als in, wanneer je een Mercedes koopt omdat het een klasse auto is, dan ga je niet prulspul erop verwisselen omdat je paar euro wilt besparen. Je hebt de keuze voor een Mercedes gemaakt, dan moet je achteraf niet mauwen dat de onderdelen duurder zijn dan anders.
Idem met dit.
Ben het volledig met je eens maar het zal je nog verbazen hoeveel mensen er op deze planeet wonen die dus wel zo zijn.kx22 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:46:
[...]
Koop jij een monitor bij de Lidl? Koop jij onderdelen van jouw Macbook bij de Lidl?
Ja als in, wanneer je een Mercedes koopt omdat het een klasse auto is, dan ga je niet prulspul erop verwisselen omdat je paar euro wilt besparen. Je hebt de keuze voor een Mercedes gemaakt, dan moet je achteraf niet mauwen dat de onderdelen duurder zijn dan anders.
Idem met dit.
Wat een onzin dit. Een macbook is misschien een 1000 tot een paar honderd euro duurder dan een windows bak (zie Surface prijzen bijv). Sommige mensen die geen macbook kopen doen weer andere dingen met dat geld. Die kunnen dat bijv wel rechtvaardigen door op vakantie te gaan of om iets te kopen voor een hobbie zoals fotografie.kx22 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:46:
[...]
Koop jij een monitor bij de Lidl? Koop jij onderdelen van jouw Macbook bij de Lidl?
Idem met dit.
Dit is echt heel wat anders dan een mercedes van 75+K die dik 50.000eu duurder is dan een degelijk stadautootje. Dan heb je het pas over bedragen en dan kan je inderdaad verwachten dat onderhoud duur wordt.
Leuk dat jij je zo premium voelt met je macbook en dat je daar alleen dure merk accessoires voor wilt kopen, maar die 1000eu extra die je eens in de 5 jaar uitgeeft stelt ook niets voor natuurlijk en staat tot geen enkele verhouding met een mercedes. Dus wat dat betreft vind ik het nergens voor nodig om de duurste spullen voor je macbook te kopen 'want premium'
Zodra er een 4K monitor bij de Lidl te koop komt, dan zal ik die zeker overwegen jakx22 schreef op zaterdag 05 november 2016 @ 23:46:
Koop jij een monitor bij de Lidl?
Ik heb een Speck case voor mijn MacBook Air, maar had een of ander naamloos Chinees ding voor m'n vorige MBP. Ik snap niet wat het probleem daarmee is.
[ Voor 25% gewijzigd door cerberusss op 06-11-2016 09:48 ]
Zit al een tijdje met de vraag of mijn LG27UD88 zou werken met de thunderbolt 3(usb c) naar thunderbolt 2 (mini displayport) adapter. Dan bedoel ik dat de twee usb 3.0 poorten kan gebruiken vanuit het scherm. Deze moet ik aansluiten op mijn rMBP'15 mid 2015.
Het is een kwestie van testen, maar zou fijn zijn als iemand hier al ervaring mee heeft.
http://www.apple.com/shop...-to-thunderbolt-2-adapter
Het is een kwestie van testen, maar zou fijn zijn als iemand hier al ervaring mee heeft.
http://www.apple.com/shop...-to-thunderbolt-2-adapter
Zijn er al mede tweakers, met een bestelde 2016 Macbook Pro met Touch Bar, waar de creditcard van belast is?
Gok dat je in [MacBook Pro 2016] Ervaringen & Discussie meer respons krijgt
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Waarom zou dat werken? Het is toch geen Thunderbolt monitor?eastmaceroni schreef op maandag 07 november 2016 @ 15:59:
Zit al een tijdje met de vraag of mijn LG27UD88 zou werken met de thunderbolt 3(usb c) naar thunderbolt 2 (mini displayport) adapter.
Je wilt toch gewoon van USB-C naar DisplayPort? Daar zijn directe kabels voor.
Ik wil graag een 4K monitor hangen aan mijn 2012 MBP 13" hangen non retina (Intel HD Graphics 4000 1536 MB.
Na wat uitzoeken blijkt dit niet mogelijk te zijn. Graag wil ik de aanschaf van een volledig nieuwe macbook nog 1jaar uitstellen. Met ssd en 16gb ram is hij rap genoeg voor mijn gebruikt. Echter is een 4k monitor wel wenselijk voor de ruimte ik multitask veel en monitor ook allerlij info de hele dag. Ik doe niet aan gaming of video editing dus gpu kracht heb ik niet nodig.
Zijn er mogelijkheden een 4k scherm toch werkend te krijgen? Op windos met een Intel HD Graphics 4000 1536 MB is het in claimshell mode wel mogelijk 4k aan te sturen. Maar max osx blijkt dit niet te kunnen?
Zijn er misschien softwarepools die dit kunnen of zijn er mogelijkheden met docking stations of externe gpu waardoor het wel kan? Het mag best €100-€150 kosten altijd nog voordeliger dan nieuwe macbook.
Na wat uitzoeken blijkt dit niet mogelijk te zijn. Graag wil ik de aanschaf van een volledig nieuwe macbook nog 1jaar uitstellen. Met ssd en 16gb ram is hij rap genoeg voor mijn gebruikt. Echter is een 4k monitor wel wenselijk voor de ruimte ik multitask veel en monitor ook allerlij info de hele dag. Ik doe niet aan gaming of video editing dus gpu kracht heb ik niet nodig.
Zijn er mogelijkheden een 4k scherm toch werkend te krijgen? Op windos met een Intel HD Graphics 4000 1536 MB is het in claimshell mode wel mogelijk 4k aan te sturen. Maar max osx blijkt dit niet te kunnen?
Zijn er misschien softwarepools die dit kunnen of zijn er mogelijkheden met docking stations of externe gpu waardoor het wel kan? Het mag best €100-€150 kosten altijd nog voordeliger dan nieuwe macbook.
Ja ik had inderdaad al gelezen dat 30hz eventueel mogelijk zou zijn maar kon geen bevestiging vinden. Is 30hz een beetje te doen of word je dan gek?
Anders ga ik er zo gewoon 1tje halen en ga ik het gewoon proberen werkend te krijgen.
Anders ga ik er zo gewoon 1tje halen en ga ik het gewoon proberen werkend te krijgen.
Dankzij gestuntel met SwitchResX is het mogelijk om 4K uit te spugen, alleen is dat met maximaal 30Hz. De ervaring leert dat dit niet fijn werkt. Ik denk dat je e een betere keuze maakt door voor een WQHD-scherm (2560x1600) te gaan, deze werkt wel op 60Hz.
Hier een voorbeeld hoe 4K 30Hz er uit ziet:
Bedankt voor je reactie, ik gebruik hem enkel voor normaal computer werk mail, web. De hele dag door houd ik de beurzen in de gaten dus het is prettig veel ruimte te hebben zodat ik aan de zijkanten tijdens me dagelijkse werk de beurzen open heb kunnen staan.
Ga ik hier 30hz vs 60hz merken? Of ga je dit alleen zien zodra je gaat gamen of video's?
Ga ik hier 30hz vs 60hz merken? Of ga je dit alleen zien zodra je gaat gamen of video's?
Ja, dat ga je merken. Alles lagged, je muiswijzer, het slepen of openen van vensters en waarschijnlijk zal het bij realtime beurskoersen ook storen.mdoos schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:44:
Bedankt voor je reactie, ik gebruik hem enkel voor normaal computer werk mail, web. De hele dag door houd ik de beurzen in de gaten dus het is prettig veel ruimte te hebben zodat ik aan de zijkanten tijdens me dagelijkse werk de beurzen open heb kunnen staan.
Verwijderd
Ik ben recent een externe muis (BenQ Zowie EC2-A) gaan gebruik bij mijn MBP. Nu valt het mij op dat de muis bij 1 "scroll" de scroll niet direct herkent. Ik moet 2/3 "tikken" scrollen voordat de MBP daadwerkelijk scrollt. Ik heb de muis ook op een Windows-laptop geprobeerd en die laptop scrollt wel direct.
Wie weet wat ik aan moet passen om de MBP direct te laten scrollen?
Wie weet wat ik aan moet passen om de MBP direct te laten scrollen?
Wat hij laat zien is de lag voor screensharing, niet het verschil tussen 30 en 60hzDaMarcus schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:22:
Dankzij gestuntel met SwitchResX is het mogelijk om 4K uit te spugen, alleen is dat met maximaal 30Hz. De ervaring leert dat dit niet fijn werkt. Ik denk dat je e een betere keuze maakt door voor een WQHD-scherm (2560x1600) te gaan, deze werkt wel op 60Hz.
[video]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)
Een goed filmpje die het verschil tussen 30Hz en 60Hz in OS X / Mac OS laat zien kan ik niet vinden, zodoende een filmpje om te laten zien hoe unsmooth 30Hz is
Iemand ervaring met een SSD formatteren om hem gereed te maken voor de verkoop?
Normaal met een HD kan je aangeven hoe secure (3, 7 of 35 pass) je de schijf wilt erasen. Bij SSD is dat niet helemaal het geval en op internet lees ik uiteenlopende verhalen. Iemand tips?
Normaal met een HD kan je aangeven hoe secure (3, 7 of 35 pass) je de schijf wilt erasen. Bij SSD is dat niet helemaal het geval en op internet lees ik uiteenlopende verhalen. Iemand tips?
R.D50
gewoon via schijfhulpprogramma. of dit volgen.rvd50 schreef op zondag 13 november 2016 @ 01:51:
Iemand ervaring met een SSD formatteren om hem gereed te maken voor de verkoop?
30Hz is eigenlijk alleen goed voor films, aangezien deze op slechts ~24Hz draaien. Of zaken als de terminal, welke je natuurlijk niet fullscreen op een 4K scherm doet. Bij simpele taken als het bewerken van een presentatie, internetten, ed. merk je al gauw het verschil tussen 30Hz en 60Hz.DaMarcus schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:44:
Een goed filmpje die het verschil tussen 30Hz en 60Hz in OS X / Mac OS laat zien kan ik niet vinden, zodoende een filmpje om te laten zien hoe unsmooth 30Hz is
Ik heb mijn MacBook Pro nu bijna 2 jaar. Ik vraag me af of de waarde van mijn accu wel klopt. Lijkt zo positief, al zijn het aantal laadcyclussen ook niet echt hoog. Moet ik wel zeggen dat bij levering de accu eerst boven de 100% van Design Capacity kwam (iets rond 103%). Ook wel raar dat dat kan.

Zijn die accu's nou zo goed of ben ik gewoon extreem zuinig met mijn MacBook? Moet wel toegeven dat ik hem niet elke dag gebruik.

Zijn die accu's nou zo goed of ben ik gewoon extreem zuinig met mijn MacBook? Moet wel toegeven dat ik hem niet elke dag gebruik.
"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."
De accu's zijn de afgelopen 10 jaar gewoon enorm verbeterd. Daarbij past een MacBook trucjes toe om de batterij te besparen. Stel je gebruikt je laptop het werk aan het stroom, gaat naar huis, en gebruikt hem daar weer aan het stroom, dan loopt de batterij onderweg een klein beetje leeg. De MacBook staat immers nog aan (in sleep, maar wel aan), en gebruikt dus stroom. Dat kleien beetje bijladen is slecht voor de batterij. De MacBook doet dan net alsof de batterij nog 100% vol is, en gaat pas bijladen onder de 95%.Wolvganger schreef op zondag 13 november 2016 @ 13:02:
Ik heb mijn MacBook Pro nu bijna 2 jaar. Ik vraag me af of de waarde van mijn accu wel klopt. Lijkt zo positief, al zijn het aantal laadcyclussen ook niet echt hoog. Moet ik wel zeggen dat bij levering de accu eerst boven de 100% van Design Capacity kwam (iets rond 103%). Ook wel raar dat dat kan.![]()
[afbeelding]
Bedankt voor je info, ik heb het inmiddels geprobeerd met een 4k scherm was geen succes. De mouse lag was inderdaad vervelend en zodra ik de macbook flink liet werken kon de gpu het ook niet juist bijbenen ineens spontaan een groene streep over het scherm.DaMarcus schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:22:
[video]